De 21+7 bij Shell Recharge vond ik toch leukerkoboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:37:
[...]
Freshmile doet Fastned tegenwoordig, helemaal gemist. Keurig ook voor het 30+30 tarief op 200kW palen hier, niet gekeken wat dat elders is. Dat maakt goedkoper laden onderweg weer wat makkelijker.
Mwoah, ik kijk altijd vantevoren of het niet druk is, doe niet veel aan snelladen maar die paar keer dat ik bij Tesla stond was de bezetting minimaal dus geen probleem om 'em overdwars binnenstebuiten op zijn kop neer te zetten om te kunnen laden. Bij Breda en Middelburg dus 2 plaatsen bezet gehouden om te kunnen laden, favo stopplek Meerkerk (want Starbucks) staat de lader precies naast mijn laadpoort dus geen probleem.yannienl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:40:
Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk bij Tesla omdat mijn laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit en ik dus 2 plekken bezet houd.. Ik laad daar dan ook liever niet..
SpongeRob schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:48:
Daar kunnen de Hyundai/Kia 800V platforms (nog) niet fatsoenlijk snelladen geloof ik.
Hence de disclaimer in de eerste woorden van mijn zin: Als het je niet om de laadsnelheid te doen is.koboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:18:
Maar het gaat wel om de laadsnelheid.
Ik vind het ook een ontzettende *censuur* maar ik heb geen boter op mijn hoofd, want bij de andere bedrijven zullen er vast ook zulke medewerkers zijn, dan wel aan het roer staan, dus ik haal mijn schouders er een beetje bij op. Maar goed, ieder zijn meug.koboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:18:
Daarnaast heb ik een dusdanige antipathie tegen de heer Musk en alle arrogantie (en valse beloftes) die om hem en het bedrijf Tesla hangen dat ik er alleen zou laden als ik zeker wist dat het hem flink geld zou kosten.
En dit interesseert me geen pepernoot, sterker nog, ik moet er een beetje om lachen, excuus.koboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 14:18:
Ik heb ook geen behoefte aan een Tesla app die mij trackt op mijn telefoon er bij.
Ze 'tracken' maar een end weg.
Welke snelheid haal je meestal op Fastned? Ik hoorde daar slechte ervaringen over, dat de maximale snelheid by far niet wordt gehaald. Met FM en mijn Ionic 5 is een hoge snelheid nodig om een acceptabel tarief te krijgen.koboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:37:
[...]
Freshmile doet Fastned tegenwoordig, helemaal gemist. Keurig ook voor het 30+30 tarief op 200kW palen hier, niet gekeken wat dat elders is. Dat maakt goedkoper laden onderweg weer wat makkelijker.
HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23
Rij zelf een Tesla model 3 LFP en die kan max 175 kW snelladen. Echter met voorverwarmen net (en accu was echt warm) starte die op naar 130kW en zakte toen terug naar gemiddeld 96kW.Slinnenb schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:59:
[...]
Welke snelheid haal je meestal op Fastned? Ik hoorde daar slechte ervaringen over, dat de maximale snelheid by far niet wordt gehaald. Met FM en mijn Ionic 5 is een hoge snelheid nodig om een acceptabel tarief te krijgen.
Gestart met 19% en gestopt bij 51%. Wel ging hij bij 22% al richting de 99kW.
Was bij een 300kW lader. Staan er 8 en ik was de enige.
Bij tesla lader houd hij veel langer een hogere snelheid vast.
Heb nu paar keer geprobeerd bij dit station maar elke keer haal ik die snelheden niet.
Ook met Freshmile geladen en nu was ik gemiddeld 0,51 per kW kwijt.
Dat lijkt mij sterk.CosmicTX schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:11:
[...]
Rij zelf een Tesla model 3 LFP en die kan max 175 KWh snelladen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Excusez moi, verkeerde topique.
[ Voor 87% gewijzigd door Maurice- op 10-04-2024 21:50 ]
Offtopic. Verwijderd.
[ Voor 103% gewijzigd door tweakerpip op 10-04-2024 21:13 ]
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad de maximumlaadsnelheid is. Maar dat haalt ie maar relatief kort.
Als ik onderweg ben door Europa dan haal ik maximaal 100kW gemiddeld tijdens een laadsessie. En dan moet ik niet al te lang blijven staan. Niet verder dan 70% SoC.
[ Voor 24% gewijzigd door tweakerpip op 10-04-2024 21:23 ]
De laadsnelheid druk je uit in kW, niet kWh, KWh of kw.tweakerpip schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:19:
[...]
Ik kan bevestigen dat dit inderdaad de maximumlaadsnelheid is. Maar dat haalt ie maar relatief kort.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ah zo, Tja, ik lees eroverheen als mensen zo’n fout maken. Maar je kan inderdaad iedereen erop wijzen op een indirecte manier om veel verwarring te zaaien. Kan heel grappig zijn.PeterZ(on) schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:24:
[...]
De laadsnelheid druk je uit in kW, niet kWh, KWh of kw.
Als je echt iemand wil helpen stuur je ze toch lekker een pb-tje waar je het ze uitlegt en ga je niet een reactie geven alsof je niet snapt wat ze zeggen.
[ Voor 43% gewijzigd door tweakerpip op 10-04-2024 21:32 ]
Don't blame the messenger.tweakerpip schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:25:
[...]
Ah zo, Tja, ik lees eroverheen als mensen zo’n fout maken. Maar je kan inderdaad iedereen erop wijzen op een indirecte manier om veel verwarring te zaaien. Kan heel grappig zijn.
Als je echt iemand wil helpen stuur je ze toch lekker een pb-tje waar je het ze uitlegt en ga je niet een reactie geven alsof je niet snapt wat ze zeggen.
LaadpasTop10 mailing met het laatste nieuws:
https://mailchi.mp/22b10e34f0fb/laadpastop10-15681025
Het meeste is hier al aan bod gekomen, maar men schrijft ook iets over de AFIR, een Shell Recharge enquete, en een nieuw Polestar abo (alleen voor bezitters).
https://mailchi.mp/22b10e34f0fb/laadpastop10-15681025
Het meeste is hier al aan bod gekomen, maar men schrijft ook iets over de AFIR, een Shell Recharge enquete, en een nieuw Polestar abo (alleen voor bezitters).
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Maar ik geef @tweakerpip wel gelijk.
Uit de context begrijpen we allemaal wel wat bedoeld wordt. Dan heeft een corrigerende opmerking niet zo heel veel toegevoegde waarde; zeker niet als de opmerking niet voldoende expliciet is.
Omdat dit topic niet over de techniek gaat stel ik voor dat we stoppen met correcties op kWh/kW.
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Vanwege de hoge prijs en het hebben van alternatieven pas 1x geladen bij Fastned, en dat was voordat Freshmile het daar ook deed. Was een beetje een drama sessie, kwam aan met 5% ofzo waardoor de voorverwarming niet goed ging. Was volgens mij een oude 150kW of 250kW lader, waar meteen (onnodig) een ID4 ook inplugde dus de max zowiezo door de helft ging. Ben volgens mij niet boven de 100kW geweest. Maar is een half jaar geleden, en heb toen meer (te lang) op de kinderen in het pompstation huisje moeten letten dan op de laadsnelheid. Vertrokken toen er genoeg in zat om thuis te komen.Slinnenb schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:59:
[...]
Welke snelheid haal je meestal op Fastned? Ik hoorde daar slechte ervaringen over, dat de maximale snelheid by far niet wordt gehaald. Met FM en mijn Ionic 5 is een hoge snelheid nodig om een acceptabel tarief te krijgen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Na mijn slechte ervaringen vorige week, eens nagevraagd bij aantal collega’s. Snelheden zijn lang niet meer wat ze geweest zijn. Met name als er meerdere palen bezet zijn en tijdens piektijden. Enyaq en Tesla collega’s ervaren dit ook.Slinnenb schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:59:
[...]
Mijn ervaring: korte hoge laadsnelheid van tegen de 160 kW op een 300 kW paal. Zakt snel in tot een steady 63-65 kW. Sta je alleen tijdens niet-piekuren en ben je super voorverwarmd valt het mee.
Jammer, Fastned is Slowned geworden. Wel goede locaties overigens. Dus laadt er nog vaak.
Mijn ervaring: op v2-palen kun je in elk geval rond de 96kW halen, op v4 rond de 86 kW.SpongeRob schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:48:
[...]
Daar kunnen de Hyundai/Kia 800V platforms (nog) niet fatsoenlijk snelladen geloof ik.
Mijn ervaring met v3-palen is van vorig jaar: toen lukte het meestal niet, de laatste keer wel, maar slechts met 42 kW, als ik het me goed herinner.
Maar ik had begrepen dat het nu beter moet gaan.
In Duitsland is onderzoek gedaan naar het laadgedrag van PHEV-rijders. Slecht 39% van de afstand werd elektrisch afgelegd.
https://www.zew.de/en/pre...s-boost-electric-mobility
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Ik denk dat 39% nog niet eens zo slecht is. Als je ziet dat veel auto's worden gereden als een normale brandstofauto zonder daadwerkelijk te laden.pmiddeld schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:25:
In Duitsland is onderzoek gedaan naar het laadgedrag van PHEV-rijders. Slecht 39% van de afstand werd elektrisch afgelegd.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Ik denk het 'gereden zonder te laden' vooral geldt voor lease of zakelijke rijders. Voor een particulier is geld en/of milieu dan belangrijker. Zo niet, had die waarschijnlijk geen hybride gekocht, want dat is meestal duurder dan een gewone brandstofauto.Headshot_NL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:38:
[...]
Ik denk dat 39% nog niet eens zo slecht is. Als je ziet dat veel auto's worden gereden als een normale brandstofauto zonder daadwerkelijk te laden.
Precies. Zakelijk zijn er in het verleden ook in Nederland genoeg plug-ins gekocht puur voor het belastingvoordeel en de bijtelling.keko12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:19:
[...]
Ik denk het 'gereden zonder te laden' vooral geldt voor lease of zakelijke rijders. Voor een particulier is geld en/of milieu dan belangrijker. Zo niet, had die waarschijnlijk geen hybride gekocht, want dat is meestal duurder dan een gewone brandstofauto.
Mensen die ik ken die privé een plug-in hebben gekocht laden juist zoveel mogelijk om voordeel te behalen.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
In Duitsland worden er waarschijnlijk meer lange afstanden gereden en op hogere snelheid dus dan lijkt mij die 39% niet heel slecht.pmiddeld schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:25:
Ik ken toch echt meerdere particulieren die een PHEV hebben gekocht omdat die sneller leverbaar was dan de ICE uitvoering.keko12 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:19:
[...]
Ik denk het 'gereden zonder te laden' vooral geldt voor lease of zakelijke rijders. Voor een particulier is geld en/of milieu dan belangrijker. Zo niet, had die waarschijnlijk geen hybride gekocht, want dat is meestal duurder dan een gewone brandstofauto.
Mijn buurman heeft in de ruim 2 jaar dat ie z'n PHEV heeft deze nog nooit aan een laadpaal gehad.
De kabel is nog netjes in plastic verpakt en een laadpas heeft hij ook niet.
Aan alles komt een eind.
Viel me nog mee. Totdat ik zag dat het van Spritmonitor-gebruikers afkomstig was. 39% is dan een heel zonnig best case-scenario. De onbezorgde tanker zal nooit 39% halen.Headshot_NL schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:38:
[...]
Ik denk dat 39% nog niet eens zo slecht is. Als je ziet dat veel auto's worden gereden als een normale brandstofauto zonder daadwerkelijk te laden.
Cash is king.
Particulieren zijn misschien nog wel erger als lease-rijders. Bij laatstgenoemde groep is er nog wel enige controle op brandstof (of energie) verbruik.... Als de hele vloot 1 op 17 rijd, en jij als een van de weinige 1 op 11 omdat je verdomd te stekkeren of je rechtervoet normaal te gebruiken heb je toch wat uit te leggen. Bij particulieren is het voor desinteresse.... In de showroom een mooi verhaal hoe je minder wegenbelasting betaald (en/of BPM dus goedkoper in aanschaf) en henk en ingrid gaan wel voor zo'n kekke PHEV. Na 5 jaar worden ze weer ingeruild met de laadkabel nog netjes in het plastic....Jaapio_B schreef op donderdag 11 april 2024 @ 11:42:
[...]
Ik ken toch echt meerdere particulieren die een PHEV hebben gekocht omdat die sneller leverbaar was dan de ICE uitvoering.
Mijn buurman heeft in de ruim 2 jaar dat ie z'n PHEV heeft deze nog nooit aan een laadpaal gehad.
De kabel is nog netjes in plastic verpakt en een laadpas heeft hij ook niet.
Of je wat uit te leggen hebt als lease rijder is sterk afhankelijk van hoe "waardevol" jouw manager je vindt.....stylezzz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:00:
[...]
Particulieren zijn misschien nog wel erger als lease-rijders. Bij laatstgenoemde groep is er nog wel enige controle op brandstof (of energie) verbruik.... Als de hele vloot 1 op 17 rijd, en jij als een van de weinige 1 op 11 omdat je verdomd te stekkeren of je rechtervoet normaal te gebruiken heb je toch wat uit te leggen. Bij particulieren is het voor desinteresse.... In de showroom een mooi verhaal hoe je minder wegenbelasting betaald (en/of BPM dus goedkoper in aanschaf) en henk en ingrid gaan wel voor zo'n kekke PHEV. Na 5 jaar worden ze weer ingeruild met de laadkabel nog netjes in het plastic....
Maar ook voor de particulier geldt dat die vaak een specifiek model in hybride uitvoering willen hebben, en dat het hele plugin gebeuren er dan meteen bij zit (al dan niet om belastingtechnische redenen).
Pure brandstofautos zijn een uitstervend ras. Diesel en benzine bij elkaar zijn in verkoop aantallen nu kleiner dan de pure EV's.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Echt waar? Ik heb juist de indruk dat particulieren het EV gedeelte heel leuk vinden en juist veel meer stekkeren dan leaserijders.stylezzz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:00:
[...]
Particulieren zijn misschien nog wel erger als lease-rijders. Bij laatstgenoemde groep is er nog wel enige controle op brandstof (of energie) verbruik.... Als de hele vloot 1 op 17 rijd, en jij als een van de weinige 1 op 11 omdat je verdomd te stekkeren of je rechtervoet normaal te gebruiken heb je toch wat uit te leggen. Bij particulieren is het voor desinteresse.... In de showroom een mooi verhaal hoe je minder wegenbelasting betaald (en/of BPM dus goedkoper in aanschaf) en henk en ingrid gaan wel voor zo'n kekke PHEV. Na 5 jaar worden ze weer ingeruild met de laadkabel nog netjes in het plastic....
Als je hier op het forum leest dan vind iedereen het natuurlijk reuze interessant en is de aanvraag voor de laadpas al gedaan voordat de handtekening op het koopcontract staat. Maar henk en ingrid kijken daar anders naar.... Die maken zich zorgen of dat de kinderzitjes wel op de achterbank passen, en of dat er niet teveel laadruimte verloren gaat door die rare accu. Als de auto dan voor de deur staat, en ze komen erachter dat je niet simpel die kabel aan de paal en de auto kunt hangen en je nog zoiets als een laadpas nodig hebt.... daar haakt een groot percentage al af. Daar zaten ze niet op te wachten? 200 verschillende aanbieders? Andere laadtarieven per paal/aanbieder? Wacht/blokkeertarieven? Daar vroegen ze helemaal niet om.... Het was fijn dat die PHEV goedkoper was als de normale ICE/non-plugin uitvoering. Maar daar houd het dan op.maharens schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:17:
[...]
Echt waar? Ik heb juist de indruk dat particulieren het EV gedeelte heel leuk vinden en juist veel meer stekkeren dan leaserijders.
[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 11-04-2024 12:29 ]
Jij hebt het over nieuw, dat zou kunnen. Ik heb het meer over gebruikt. Daar is de bereidheid om te stekkeren groot heb ik de indruk. Ik ken zelfs mensen die dit heel bewust doen.stylezzz schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:28:
[...]
Als je hier op het forum leest dan vind iedereen het natuurlijk reuze interessant en is de aanvraag voor de laadpas al gedaan voordat de handtekening op het koopcontract staat. Maar henk en ingrid kijken daar anders naar.... Die maken zich zorgen of dat de kinderzitjes wel op de achterbank passen, en of dat er niet teveel laadruimte verloren gaat door die rare accu. Als de auto dan voor de deur staat, en ze komen erachter dat je niet simpel die kabel aan de paal en de auto kunt hangen en je nog zoiets als een laadpas nodig hebt.... daar haakt een groot percentage al af. Daar zaten ze niet op te wachten? 200 verschillende aanbieders? Andere laadtarieven per paal/aanbieder? Wacht/blokkeertarieven? Daar vroegen ze helemaal niet om.... Het was fijn dat die PHEV goedkoper was als de normale ICE/non-plugin uitvoering. Maar daar houd het dan op.
Als je op zoek naar een laadpas moet (en evt zelfs een kabel) dan snap ik dat.
Maar hier op het werk en thuis (ik (eerder) en mijn broer), altijd geladen met de granny laders. De meeste PHEV rijders komen een heel eind met alleen elektrisch rijden. Zeker als je de vakanties niet meeneemt.
Maar hier op het werk en thuis (ik (eerder) en mijn broer), altijd geladen met de granny laders. De meeste PHEV rijders komen een heel eind met alleen elektrisch rijden. Zeker als je de vakanties niet meeneemt.
Nou 6 mailtjes verder met Bump, eindelijk een fatsoenlijk antwoord dat de pas niet werkt bij LMS palen:
Good morning,
We've already spoken to LMS and we know that some sites don't always work with our tags. These incidents are linked to communication problems between the operator's terminal and our system. To get around this, you can launch your charging session using your application. This will reduce the communication time.
Good morning,
We've already spoken to LMS and we know that some sites don't always work with our tags. These incidents are linked to communication problems between the operator's terminal and our system. To get around this, you can launch your charging session using your application. This will reduce the communication time.
Oh ze zijn er zeker hoor. Mijn zwager heeft een audi a3 etron gekocht (van de jaren dat die 4-7% bijtelling hadden).... en die stekkert vol overtuiging. Maar goed, ook dat is een redelijk techy-geinteresseerde en vind het leuke techniek, en zo kan hij het overschot van zijn zonnepanelen goed benutten. Het ging me meer om henk en ingrid.... Je weet wel, de mensen waarvoor de auto niet meer als een vervoersmiddel moet zijn. Om veilig en betrouwbaar de kids van a naar b te brengen...maharens schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:37:
[...]
Jij hebt het over nieuw, dat zou kunnen. Ik heb het meer over gebruikt. Daar is de bereidheid om te stekkeren groot heb ik de indruk. Ik ken zelfs mensen die dit heel bewust doen.
Ik denk niet dat er veel van dergelijke Henk en Ingrids zijn
Althans ik ken er geen
Nieuwe auto’s zijn voor die doelgroep gewoon te duur
Althans ik ken er geen
Er worden veel indrukken gegeven en veel mensen denken en doen aannames.maharens schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:37:
[...]
Jij hebt het over nieuw, dat zou kunnen. Ik heb het meer over gebruikt. Daar is de bereidheid om te stekkeren groot heb ik de indruk. Ik ken zelfs mensen die dit heel bewust doen.
Je kan er pas iets over besluiten als je harde cijfers hebt. Spritmonitor is een heel beperkt deel van de markt, en wordt enkel gebruikt door mensen die er bewust mee bezig zijn.
Je zou cijfers van een Leasemaatschappij moeten kunnen vinden, of gewoon data van een fabrikant die mogelijk via telematics kunnen opgevraagd worden.
Ik ken leaserijders die nooit inpluggen, en anderen die amper moeten tanken.... Maar dat blijft een niet-representatief staal van de markt.
Zonder die gegevens kan je denken en speculeren zo veel je wil, harde data heb je nodig om echte conclusies te trekken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Het zal je verbazen. Maar grofweg de helft van alle nieuwe auto's word nog gewoon door particulieren gekocht. De andere helft is uiteraard lease, maar een stukje daarvan is ook nog private lease.Luzeklap schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:19:
Ik denk niet dat er veel van dergelijke Henk en Ingrids zijn
Althans ik ken er geen
https://mrwheelson.nl/blo...culiere%20private%20lease.
Of gewoon bij de 3e keer iemand corrigeren met een *, zijdelings op je inhoudelijke reactie en er verder niet teveel aandacht aan besteden. Als je afspreekt te stoppen met correcties gaat iedereen elkaar daar weer op aanspreken.HansAuutB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:58:
[...]
Maar ik geef @tweakerpip wel gelijk.
Uit de context begrijpen we allemaal wel wat bedoeld wordt. Dan heeft een corrigerende opmerking niet zo heel veel toegevoegde waarde; zeker niet als de opmerking niet voldoende expliciet is.
Omdat dit topic niet over de techniek gaat stel ik voor dat we stoppen met correcties op kWh/kW.
Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com
Ik haal bij Fastned (bij voorkeur de Hyperchargers, die grijze 300 kW bakken) normaal gesproken bij voorverwarmde accu en relatief leeg gewoon de 230 kW met mijn EV6.Slinnenb schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:59:
[...]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Welke Fastned? Ook met meerdere stalls bezet? Continu of alleen bij aanloop van de sessie?The Wizard schreef op donderdag 11 april 2024 @ 17:50:
[...]
Ik haal bij Fastned (bij voorkeur de Hyperchargers, die grijze 300 kW bakken) normaal gesproken bij voorverwarmde accu en relatief leeg gewoon de 230 kW met mijn EV6.
Voor mij die snelheden een droom de laatste weken. 😰
Verschilt wel waar je staat, er zijn wel plekken waar 300 kW laders staan maar die zijn gelimiteerd op 100 kW bijv door regionale stroomnet problemen.Azqi schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:06:
[...]
Welke Fastned? Ook met meerdere stalls bezet? Continu of alleen bij aanloop van de sessie?
Voor mij die snelheden een droom de laatste weken. 😰
Je hebt het alleen voor een bepaalde tijd, je zou het tot 50% 200+ moeten kunnen halen, maar dan wel met een opgewarmde batterij (pre-heating via navigatie naar snellader).
https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/4408899202193-Kia.
Als je met 2 auto's aan de lader staat weet ik het niet, verschilt hoe het aangesloten is, heb wel een keer 200+ gehaald met 2 auto's aan dezelfde hypercharger.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Om hier nog even op terug te komen: Vandebron heeft het verschil gecrediteerd, heel netjes!Hachy schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:09:
[...]
De belofte 'ja maar jullie hanteren toch cpo tarief + 0 opslag' is net zoveel waard als een wc papiertje dus ik geef je weinig kans dat je dit verschil ooit terugziet. Als je het toch terugkrijgt is dat vaak een coulance dingetje. Natuurlijk moet je het zeker even proberen.
Sowieso, lijkt me sterk dat ze nog verder gaan dalen.CosmicTX schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]
Krijg net mailtje van Tesla dat de prijzen voor snelladen gaan veranderen vanaf morgen.
Denk dat deze omhoog gaan omdat ze best wel scherp geprijsd zijn.
Wat denken jullie?
Tesla Model 3 (2024) LR AWD Ultra Red
In Belgie blijkbaar hetzelfde nieuws. Daar weten ze te melden dat het alleen voor de tarieven voor niet-leden gaat. De leden-tarieven zouden hetzelfde blijven. Zie https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240412_94167080CosmicTX schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
Wat denken jullie?
Geen garantie dat dat in NL hetzelfde is natuurlijk. Ik geloof het allemaal wel. Ik laad eigenlijk zelden op aan de supercharger in Nederland. Ik ga ongeveer 3-4 keer per jaar op vakantie en dat zijn de enige momenten dat ik moet snelladen, maar dat is dan in het buitenland.
Op zich zou ik wel snappen als ze het verschil groter maken tussen leden en niet-leden. Die superchargers waren ooit vooral bedoeld als service richting Tesla-rijders. Door een te concurrerend tarief aan te bieden aan niet-Tesla rijders en niet-leden wordt de service richting Tesla-rijders en leden er niet beter op vanwege drukte.
[ Voor 42% gewijzigd door tweakerpip op 12-04-2024 13:47 ]
De prijzen van de superchargers zijn altijd al dynamisch geweest, dus waarom ze er over mailen is mij een raadsel.CosmicTX schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]
Krijg net mailtje van Tesla dat de prijzen voor snelladen gaan veranderen vanaf morgen.
Wat denken jullie?
Tenzij ze bedoelen dat het lidmaatschap bedrag veranderd.
Ik lig er niet wakker van, als ze te hoog worden wordt er minder geladen en zakken de prijzen wel weer. Ik laad trouwens toch altijd waar het mij het beste uitkomt, en dat is niet alleen waar de prijs het laagst is.CosmicTX schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
Wat denken jullie?
Had ik ook vandaag, maar via de app werkt wel goed.yannienl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:08:
Nou 6 mailtjes verder met Bump, eindelijk een fatsoenlijk antwoord dat de pas niet werkt bij LMS palen:
Good morning,
(En ook de helft van de prijs die in de app stond, app 0,48 en ik heb 0,24 euro/kWh betaald )
Nou sinds vandaag 'schijnt' het te werken!CosmicTX schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:14:
Ja vroeg mij ook al af. Misschien dat hij de stekker erin had maar niet aan het laden was?? Moet zeggen was er niet naartoe gelopen maar had foto van een afstand. Er dus vanuitgaande dat het al werkte haha. [Afbeelding]
De V4 van Tesla bij Roosendaal/Oud Gastel op de McDonalds's parkeerplaats.
Ik zie 'em iig in de app, binnenkort eens checken.
Tja, we weten het morgen, maar ik als ik tussen de regel doorlees, vermoed ik dat ze na een half jaar 'openstellig voor derden' de balans hebben opgemaakt.CosmicTX schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]
Wat denken jullie?
Omdat de tarieven elke paar maanden wijzigen en je daar nooit iets van hoort, vermoed ik dat de tarieven voor Tesla rijders en abonnementen het zelfde blijven en die voor niet abo's verder worden verhoogd.
Overigens waren de tarieven vorig jaar rond deze tijd lager en kan er dus ook een kleine verlaging voor Tesla rijders aankomen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Vandaag koopcontract voor een Renault Zoé getekend. Over anderhalve week levering. Is een occasion.
Voor mij de eerste EV, net de topicstart met veel interesse gelezen. Wat een oerwoud.
Voor nu alvast de Vattenfall incharge Pas aangevraagd. Nagenoeg alles in het dorp hier is van Vattenfall en bij mij op het werk is ook vattenfall. Dus die zal het vaakste gebruikt worden.
Nog een pas zoeken voor het Fastned en verder eens kijken welke nog meer interessant is om aan te vragen. Ik volg geïnteresseerd mee vanaf nu in elk geval.
Het is een 41kWh auto. Begrijp ik het dan goed dat ik het tarief van de paal X 41 moet doen om tot het tarief van een volledige laad beurt te komen? Uitgaand van leeg/ver leeg uiteraard.
Thuis nog geen laadpaal voorlopig. Ga een vergunning vragen om de voortuin te mogen veranderen in een oprit. Daarna kan er een paal.
Mogelijk kan ik wel al met een granny charger laden. Maar dan moet de kabel over de stoep. Nog even nagaan hoe mijn gemeente hier over denkt.
Voor mij de eerste EV, net de topicstart met veel interesse gelezen. Wat een oerwoud.
Voor nu alvast de Vattenfall incharge Pas aangevraagd. Nagenoeg alles in het dorp hier is van Vattenfall en bij mij op het werk is ook vattenfall. Dus die zal het vaakste gebruikt worden.
Nog een pas zoeken voor het Fastned en verder eens kijken welke nog meer interessant is om aan te vragen. Ik volg geïnteresseerd mee vanaf nu in elk geval.
Het is een 41kWh auto. Begrijp ik het dan goed dat ik het tarief van de paal X 41 moet doen om tot het tarief van een volledige laad beurt te komen? Uitgaand van leeg/ver leeg uiteraard.
Thuis nog geen laadpaal voorlopig. Ga een vergunning vragen om de voortuin te mogen veranderen in een oprit. Daarna kan er een paal.
Mogelijk kan ik wel al met een granny charger laden. Maar dan moet de kabel over de stoep. Nog even nagaan hoe mijn gemeente hier over denkt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
yep.. x41 voor leeg naar volDennis1812 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:56:
Vandaag koopcontract voor een Renault Zoé getekend. Over anderhalve week levering. Is een occasion.
ik heb thuis een laadpaal en als ik 1 ding geleerd heb van dit forum: "dat is een zegen". Zonder eigen laadpaal is de pret van elektrisch wel beduidend minder. Met eigen stroom laad ik thuis voor 27ct/kWh. Als ik het hier zo lees kan je als "oplettende tweaker" wel rond de 35ct/kWh uitkomen maar als "iets minder oplettende doorsnee consument" zit je gauw rond de 50ct/kWh.
Dus... zorgen dat je thuis kan laden, met paal of granny charger, is wel echt aan te bevelen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Alle Vattenfall palen hier rondom het thuis staan nu volgens de app op 33ct/kWh.Stefannn schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:24:
[...]
yep.. x41 voor leeg naar vol
ik heb thuis een laadpaal en als ik 1 ding geleerd heb van dit forum: "dat is een zegen". Zonder eigen laadpaal is de pret van elektrisch wel beduidend minder. Met eigen stroom laad ik thuis voor 27ct/kWh. Als ik het hier zo lees kan je als "oplettende tweaker" wel rond de 35ct/kWh uitkomen maar als "iets minder oplettende doorsnee consument" zit je gauw rond de 50ct/kWh.
Dus... zorgen dat je thuis kan laden, met paal of granny charger, is wel echt aan te bevelen.
Maar ik ga zeker regelen dat we het thuis kunnen
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Met Vattenfall hier 34 cent en op 50 meter van mijn huis is thuisladen niet de moeite waard. Fastned kun je met een app op je telefoon.Dennis1812 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:56:
Nee, je hebt behoorlijk wat meer nodig dan dat theoretische getal. Je verliest oa aan warmte en omzetten van wissel- naar gelijkstroom. Afhankelijk van het type auto ook aan de conditionering van de batterij tijdens het laden.Dennis1812 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:56:
Volgens de ANWB zijn dit de verliezen bij "langzaam" laden.
:strip_exif()/f/image/6ClncF7u7tty9FEGhnsA6a6e.jpg?f=fotoalbum_large)
Snelladen (gelijkstroom) gaat ook met verlies gepaard. Mijn Tesla uit 2023 geeft meestal als efficiëntie rond de 91% bij een Supercharger. En om het nog ingewikkelder te maken: sommige aanbieders rekenen wat de kabel naar je auto geeft maar sommigen (zo ook Tesla) voor de "meter" dus de verliezen van hoofdstation naar de snellader worden je dan ook aangerekend.
Als voorbeeld mijn meest recente, bovengemiddeld efficiënte, lading. Betaald: 49 kWh
:strip_exif()/f/image/DfuqccgqlyEVmU8J2FLWAxVC.jpg?f=fotoalbum_thumbnail)
Door de kabel bij mijn auto uitgekomen: 48 kWh waarvan 45,9 kWh is opgeslagen in de batterij.
:strip_exif()/f/image/MtD7jAd1mFwLpRU50Yvb3GET.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd! Overigens, voor Fastned is het makkelijker om gewoon “autocharge” in te stellen in de app. Ik zou dat eerst even proberen. Je kunt dan gewoon je auto aansluiten en dan weet Fastned automatisch dat jij het bent, en dan begint de lader al. Pasje kan nog altijd, als je dat niet werkend krijgt.Dennis1812 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:56:
Vandaag koopcontract voor een Renault Zoé getekend.
[ Voor 15% gewijzigd door TucanoItaly op 12-04-2024 23:27 ]
Het lijkt erop dat de Vattenfall en Shell Recharge app niet goed werkt wanneer ik een laadpaal selecteer en een sessie wil starten; er verschijnt een pop-up die blijft ronddraaien. Echter, de Charge-Assist app doet het wel. Zijn er anderen die dit probleem ook ervaren?
De openstelling voor niet-Tesla's loopt al langer dan een half jaar volgens mijbert pit schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 18:45:
[...]
Tja, we weten het morgen, maar ik als ik tussen de regel doorlees, vermoed ik dat ze na een half jaar 'openstellig voor derden' de balans hebben opgemaakt.
Omdat de tarieven elke paar maanden wijzigen en je daar nooit iets van hoort, vermoed ik dat de tarieven voor Tesla rijders en abonnementen het zelfde blijven en die voor niet abo's verder worden verhoogd.
Overigens waren de tarieven vorig jaar rond deze tijd lager en kan er dus ook een kleine verlaging voor Tesla rijders aankomen.
Wellicht met de ovo bump app nog goedkoper? (Abbo 2 eur per maand,10% korting)Dennis1812 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 20:30:
[...]
Alle Vattenfall palen hier rondom het thuis staan nu volgens de app op 33ct/kWh.
Maar ik ga zeker regelen dat we het thuis kunnen
Ik zie nu nog geen verschil, prijzen rond de 40ct nog steeds.CosmicTX schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:00:
[Afbeelding]
Wat denken jullie?
Al een jaar zelfs. Misschien al langer.maharens schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 07:18:
[...]
De openstelling voor niet-Tesla's loopt al langer dan een half jaar volgens mij
Al meer dan twee jaar, https://insideevs.com/new...rs-netherlands-non-tesla/Psycho_Mantis schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:41:
[...]
Al een jaar zelfs. Misschien al langer.
Vele lezers van dit Tweakers forum gebruiken al de app van Go-Charge als prijsvergelijker. Dat komt uiteraard ook doordat topicstarter Hachy hieraan meewerkt.
Ik gebruik al een tijdje de app Grid. Ook een app die nog in ontwikkeling is, maar die ongeveer hetzelfde doet als Go-Charge. Ook hier voer je in welke laadpassen je hebt. Daarna tik je op de kaart een lader aan en de app laat per pas zien wat dan het tarief is.
In tegenstelling tot Go-Charge kan je bij Grid ook passen/apps als Electroverse, Northe, OVO Charge, Tap Electric, e.d. invoeren.
Bij Go-Charge is vaak het probleem dat de getoonde tarieven niet (meer) kloppen. Bij Grid is vaak het probleem dat er geen tarieven getoond worden bij de ingevoerde passen. Het voordeel van Go-Charge is overigens dat je kunt zien of er passen zijn die nog goedkoper zijn dan de passen die je zelf hebt.
Persoonlijk denk ik dat Go-Charge en Grid beter kunnen gaan samenwerken om zo gezamenlijk tot een top-app samen te smelten.
Ik gebruik al een tijdje de app Grid. Ook een app die nog in ontwikkeling is, maar die ongeveer hetzelfde doet als Go-Charge. Ook hier voer je in welke laadpassen je hebt. Daarna tik je op de kaart een lader aan en de app laat per pas zien wat dan het tarief is.
In tegenstelling tot Go-Charge kan je bij Grid ook passen/apps als Electroverse, Northe, OVO Charge, Tap Electric, e.d. invoeren.
Bij Go-Charge is vaak het probleem dat de getoonde tarieven niet (meer) kloppen. Bij Grid is vaak het probleem dat er geen tarieven getoond worden bij de ingevoerde passen. Het voordeel van Go-Charge is overigens dat je kunt zien of er passen zijn die nog goedkoper zijn dan de passen die je zelf hebt.
Persoonlijk denk ik dat Go-Charge en Grid beter kunnen gaan samenwerken om zo gezamenlijk tot een top-app samen te smelten.
Mazda MX-30
OVO Charge (voorheen Bonnet) en Bump tonen beide geen Vattenfall laadpalen (althans bij mij in Utrecht).Boinkie schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:17:
[...]
Wellicht met de ovo bump app nog goedkoper? (Abbo 2 eur per maand,10% korting)
OVO heeft bij nu trouwens € 0,40 per kWh als basisprijs bij de laadpalen van Total Energies en Equans, terwijl het CPO-tarief nu verlaagd zou moeten zijn naar € 0,36 voor de laadpalen in Utrecht-stad.
Met mijn 15% kortings-boost is het met € 0,34 dan nog steeds goedkoper om met OVO te laden, maar de terugverdientijd van het boost-abonnement (€ 8,00 per maand) wordt zo wel lang.
Opel Ampera-e (2020)
Wolvega € 0,35 / € 0,39basdv schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 08:34:
[...]
Ik zie nu nog geen verschil, prijzen rond de 40ct nog steeds.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Krijg binnenkort mijn i4 en snel daarna op vakantie naar england. Toch wel beetje spannend wat betreft opladen.
Welke apps/pasjes heb je minimaal nodig om zorgeloos die kant op te gaan?
Wellicht zijn er in dit topic ook een aantal die je vraag kunnen beantwoorden, of waar je, na een zoekactie het e.e.a. kan vinden: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europarichards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:33:
Krijg binnenkort mijn i4 en snel daarna op vakantie naar england. Toch wel beetje spannend wat betreft opladen.
Beide draadjes gezocht maar zo goed als niets gevonden.Zjanzjak schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:38:
[...]
Wellicht zijn er in dit topic ook een aantal die je vraag kunnen beantwoorden, of waar je, na een zoekactie het e.e.a. kan vinden: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa
Ik dacht vooral een credit card meenemen. Maar ik heb geen eigen ervaring met EV rijden in het VK.richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:43:
[...]
Beide draadjes gezocht maar zo goed als niets gevonden.
Staat er wel degelijk in.richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:43:
[...]
Mbt Engeland is mijn ervaring dat veel passen er niet werken maar dat je wel op heel veel plaatsen met creditcard kan betalen. Palen met creditCard kan je vaak alleen op googlemaps vinden.
Wat ik zou doen:
- zeer zeker credit card mee
- anwb pas
- tesla app.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Is het dan een kwestie van de creditkaart erbij houden of erdoorheen halen of moet je de CC ergens aan koppelen?Stefannn schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:50:
[...]
Staat er wel degelijk in.
Mbt Engeland is mijn ervaring dat veel passen er niet werken maar dat je wel op heel veel plaatsen met creditcard kan betalen. Palen met creditCard kan je vaak alleen op googlemaps vinden.
Wat ik zou doen:
- zeer zeker credit card mee
- anwb pas
- tesla app.
Nee niks koppelen.richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:52:
[...]
Is het dan een kwestie van de creditkaart erbij houden of erdoorheen halen of moet je de CC ergens aan koppelen?
Enkel de instructies op de paal goed lezen.
Reken langs de snelweg op elke 80km een paal.
Ik ben er vorig jaar geweest en ga in juni weer.
In Engeland heb ik echt 100% met creditcard gedaan.
Ook een ionity gevonden maar die was bezet en op een super ongezellige plek.
Als met je de tunnel gaat: bij de terminal bij Calais staan snelladers die met creditcard werken. Bij de terminal bij folkestone stonden vorig jaar alleen tesla laders, daar heb ik met de tesla app geladen. Er stond ook een hele rij algemene snelladers ingepakt in plastic, die zullen het inmiddels wel doen, 99.9% zeker met creditcard.
Overigens is Schotland een ander verhaal. In dit en “Europa EV forum” kan je daar een verhaal vinden van vorig jaar dat er op neer kwam dat dat eigenlijk niet ging. Enkel met lokale passen. Maar dat kan inmiddels wel anders zijn. Het gaat allemaal bizar snel.
Zou ook gewoon je vraag daar stellen.richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:43:
En qua zoeken... misschien je query iets verfijnen, ik vond gelijk dat je bijvoorbeeld met de Zapmap-app al een eind komt. Succes!
Dank voor de tip, dat bericht had ik ook gezien maar in de 1000en berichten zag ik maar 2 ervaringen in England, best matig dus vandaag de additionele vraag naar meer ervaringen.Zjanzjak schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:33:
[...]
Zou ook gewoon je vraag daar stellen.
En qua zoeken... misschien je query iets verfijnen, ik vond gelijk dat je bijvoorbeeld met de Zapmap-app al een eind komt. Succes!
Soms zijn mijn medetweakers zo streng voor elkaar.
Heb je gezocht op England of Engeland?richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:54:
[...]
Dank voor de tip, dat bericht had ik ook gezien maar in de 1000en berichten zag ik maar 2 ervaringen in England, best matig dus vandaag de additionele vraag naar meer ervaringen.
Soms zijn mijn medetweakers zo streng voor elkaar.
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Lastig land om op te zoeken: England, Engeland, VK, UK, Groot-Brittannië. En dan hebben we het nog niet eens over Schotland, Wales en Noord-Ierland.
Die zijn er vast wel, maar dat dynamisch tarief wordt door de CPO niet doorberekend aan de gebruikers.siesta schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:15:
Waarom zijn er geen normale straatpalen met dynamisch tarief?
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Omdat de gemiddelde EV rijder dan helemaal niet weet waar ie aan toe is.
Als je dit topic volgt weet je dat het nu al een gedoe kan zijn om te bepalen welke pas of app de goedkoopste is bij een paal.
Als het tarief van de paal dan ook nog afhankelijk is van hoe de wind waait wordt het nog lastiger om te bepalen wat de goedkoopste pas is.
Als je dit topic volgt weet je dat het nu al een gedoe kan zijn om te bepalen welke pas of app de goedkoopste is bij een paal.
Als het tarief van de paal dan ook nog afhankelijk is van hoe de wind waait wordt het nog lastiger om te bepalen wat de goedkoopste pas is.
Aan alles komt een eind.
https://laadpastop10.nl en filteren op Verenigd Koninkrijk (>80% dekking)richards3 schreef op zondag 14 april 2024 @ 09:33:
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Dat kan allemaal geautomatiseerd worden. Ik zie nog wel een toekomst voor mij waarbij je met een app kunt instellen bij welke prijs je wilt laden en bij welke prijs ontladen. Zodat je kunt verdienen aan het balanceren van het net. Op thuisladen is er al zoiets (Jedlix) maar als er genoeg publieke palen zijn moet dat daar ook kunnen.Jaapio_B schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:24:
Omdat de gemiddelde EV rijder dan helemaal niet weet waar ie aan toe is.
Voor thuisladen is het te doen om het laden af te stemmen op het energietarief maar bij een publieke paal zou dat dus betekenen dat je voor langere tijd onnodig een paal bezet houdt wachtend op het door jouw ingestelde tarief om te laden.
Aan alles komt een eind.
Ja eens, maar daarom stel ik voldoende palen als randvoorwaarde. We zullen toch uiteindelijk richting een situatie moeten dat verhouding parkeerplekken en laadplekken richting 1 op 1 gaat icm smart grid oplossingen. En niet standaard altijd wordt geladen op een dergelijke plek.Jaapio_B schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:32:
Voor thuisladen is het te doen om het laden af te stemmen op het energietarief maar bij een publieke paal zou dat dus betekenen dat je voor langere tijd onnodig een paal bezet houdt wachtend op het door jouw ingestelde tarief om te laden.
1-op-1? Ik denk dat het gros van de mensen niet bezig wil zijn met terugleveren en opslag, laat staan de auto daarvoor inzetten. Genoeg mensen die ook niet opletten welke paal ze gebruiken en altijd de Shell-pas gebruiken. Dan heb je dus geen paal voor elke auto nodig. Ik heb woensdag voor het laatst geladen, dus 1 op 1 lijkt me niet nodig.eltron schreef op zondag 14 april 2024 @ 21:47:
[...]
Ja eens, maar daarom stel ik voldoende palen als randvoorwaarde. We zullen toch uiteindelijk richting een situatie moeten dat verhouding parkeerplekken en laadplekken richting 1 op 1 gaat icm smart grid oplossingen. En niet standaard altijd wordt geladen op een dergelijke plek.
Op den duur zijn alle auto's elektrisch, dus dan is een 1 op 1 verhouding toch niet vreemd? Ja, okee misschien 0,9 op 1, voor die paar mensen die straks een dure vergunning hebben om nog als hobby een ICE oldtimer te rijden, en waar dan ook een paar openbare parkeerplaatsen buiten de milieuzones voor zijn aangelegd.
1 op 1 is wel vreemd en dat gaat nooit gebeuren. Hoeveel uur per dag sta je aan de lader? Ik zelf denk een dag per week gemiddeld, dus ik heb niet 1 hele laadpaal nodig.
Maar op het moment dat je 'm nodig hebt, moet er wel eentje vrij zijn..............toch?basdv schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:32:
1 op 1 is wel vreemd en dat gaat nooit gebeuren. Hoeveel uur per dag sta je aan de lader? Ik zelf denk een dag per week gemiddeld, dus ik heb niet 1 hele laadpaal nodig.
1 op 1 is overdreven, maar 1 op 3 (of 4) lijkt me toch wel wenselijk, mede afhankelijk van de (net-)capaciteit.
Als het vermogen van de palen (vaak en/of sterk) teruggeregeld wordt om het net te beschermen, zullen er meer palen nodig zijn.
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Ik had het dus over smart grid. Daarvoor is nodig dat auto's zoveel mogelijk aangesloten (kunnen) zijn, ook als zij niet (hoeven te) laden. Dit om het net goed te kunnen balanceren en de pieken en dalen in aanbod en vraag van stroom af te vlakken.
Het gaat dus niet uit van jouw laadbehoefte maar van de druk op het net. En voor iedereen wel prettig als het net niet collapsed onder de pieken in vraag en aanbod.
Het gaat dus niet uit van jouw laadbehoefte maar van de druk op het net. En voor iedereen wel prettig als het net niet collapsed onder de pieken in vraag en aanbod.
Punt is natuurlijk wel dat die laad infrastructuur ook geld kost. Ik weet natuurlijk niet precies wat het kost, maar het zal me niks verbazen als de kosten voor een publiek laadpunt de €100 per maand ruim overstijgen inclusief afschrijving initiële kosten en onderhoudskosten. De gemiddelde kosten per automobilist worden dan best hoog als je op 1 op 1 gaat zitten in plaats van bijvoorbeeld 1 op 10 wat ruim voldoende is met automobilisten die gemiddeld niet vaker dan 1 keer per week laden.eltron schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:46:
Ik had het dus over smart grid. Daarvoor is nodig dat auto's zoveel mogelijk aangesloten (kunnen) zijn, ook als zij niet (hoeven te) laden. Dit om het net goed te kunnen balanceren en de pieken en dalen in aanbod en vraag van stroom af te vlakken.
Dat smart grid met terugleveren uit auto’s zie ik niet heel snel op grote schaal gebeuren. Het dynamisch terugschroeven van het vermogen wel. Mijn verwachting is dat de meerprijs voor het ook kunnen terugleveren op die infrastructuur niet snel de moeite waard gaan zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door tweakerpip op 15-04-2024 09:07 ]
Ja er zijn vele praktische bezwaren. Maar het enige dat we zeker weten is dat het net de komende 10 jaar volledig vastloopt en deels nu al vastgelopen is, waardoor nu al hier en daar draconische maatregelen worden genomen.tweakerpip schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:02:
[...]
Punt is natuurlijk wel dat die laad infrastructuur ook geld kost. Ik weet natuurlijk niet precies wat het kost, maar het zal me niks verbazen als de kosten voor een publiek laadpunt de €100 per maand ruim overstijgen inclusief afschrijving initiële kosten en onderhoudskosten. De gemiddelde kosten per automobilist worden dan best hoog als je op 1 op 1 gaat zitten in plaats van bijvoorbeeld 1 op 10 wat ruim voldoende is met automobilisten die gemiddeld niet vaker dan 1 keer per week laden.
Dat smart grid met terugleveren uit auto’s zie ik niet heel snel op grote schaal gebeuren. Het dynamisch terugschroeven van het vermogen wel. Mijn verwachting is dat de meerprijs voor het ook kunnen terugleveren op die infrastructuur niet snel de moeite waard gaan zijn.
Eigenlijk hoort het woord "onnodig" er bij. Ik heb het vermoeden dat draconische maatregelen helemaal niet nodig zijn, als je een beetje kunt organiseren.eltron schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:10:
waardoor nu al hier en daar draconische maatregelen worden genomen.
Onlangs waren er berichten over Utrecht, waar wethouders dreigden om de laadpalen uit te zetten op bepaalde tijden ("proefballonnetje"). Het bizarre is, dat door heel Utrecht bi-directionele laadpalen staan, met deelauto's die in principe V2G zouden moeten supporten (o.a. Renault Zoe met dikke 40-50 kWh accu's).
Het spul staat er allemaal. En toch dreigt men met draconische maatregelen. Ik kan alleen maar concluderen dat het de lokale politiek aan begrip ontbreekt.
Lastig te beoordelen wat wel of niet "onnodig" is op een bepaald moment of op een bepaalde plek.TucanoItaly schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:00:
[...]
Eigenlijk hoort het woord "onnodig" er bij. Ik heb het vermoeden dat draconische maatregelen helemaal niet nodig zijn, als je een beetje kunt organiseren.
Onlangs waren er berichten over Utrecht, waar wethouders dreigden om de laadpalen uit te zetten op bepaalde tijden ("proefballonnetje"). Het bizarre is, dat door heel Utrecht bi-directionele laadpalen staan, met deelauto's die in principe V2G zouden moeten supporten (o.a. Renault Zoe met dikke 40-50 kWh accu's).
Het spul staat er allemaal. En toch dreigt men met draconische maatregelen. Ik kan alleen maar concluderen dat het de lokale politiek aan begrip ontbreekt.
EV zijn wel een belangrijk onderdeel hierin.
Momenteel is behalve het beperken van laadsnelheden of het uitschakelen van laadpalen op bepaalde tijdstippen ook op ander terrein al diverse noodmaatregel van toepassing, zoals het uitzetten van zonnepanelen en een wachtlijst voor nieuwe stroomaansluitingen voor zowel bedrijven als woningen.
Ik denk dat vanwege de sterke en gewenste groei van EV, met daarbij piekbelastingen als je niets organiseerd, het wel noodzakelijk is om het slimmer te gaan doen.
Klopt, maar dat zou je ook meer kunnen sturen dmv prijs. Zonnige dag in het weekend? Goedkoop laden. En wil je perse als je doordeweeks om 18:00 terugkomt laden? De hoofdprijs. Heb je dat hele gezeik met vermogen terugschroeven ook niet meer nodig. Nederlanders zijn nogal gevoelig voor prijsprikkels.Peter-036 schreef op maandag 15 april 2024 @ 08:42:
[...]
Maar op het moment dat je 'm nodig hebt, moet er wel eentje vrij zijn..............toch?
1 op 1 is overdreven, maar 1 op 3 (of 4) lijkt me toch wel wenselijk, mede afhankelijk van de (net-)capaciteit.
Als het vermogen van de palen (vaak en/of sterk) teruggeregeld wordt om het net te beschermen, zullen er meer palen nodig zijn.
Helaas zoals hierboven al eerder genoemd wel nog ingewikkelder dan het huidige oerwoud van pasjes en laadpaalaanbieders.
Nederlanders zijn nogal gevoelig voor prijs prikkels ja. In de grensdorpen gebruiken ze massaal een app waarmee ze een alarm krijgen als de brandstofprijs in Duitsland ook voor daar goedkoop is. De prijzen in Duitsland kunnen namelijk per uur verschillen....basdv schreef op maandag 15 april 2024 @ 13:08:
[...]
Klopt, maar dat zou je ook meer kunnen sturen dmv prijs. Zonnige dag in het weekend? Goedkoop laden. En wil je perse als je doordeweeks om 18:00 terugkomt laden? De hoofdprijs. Heb je dat hele gezeik met vermogen terugschroeven ook niet meer nodig. Nederlanders zijn nogal gevoelig voor prijsprikkels.
Helaas zoals hierboven al eerder genoemd wel nog ingewikkelder dan het huidige oerwoud van pasjes en laadpaalaanbieders.
Gaan ze daar samen met een groep Duitsers met draaiende motor in de rij voor de pomp staan.....
Maar voor opladen denk ik dat deze situatie nog ver weg is. Het overgrote deel is nog altijd lease, en daar wordt alleen gestuurd op snelladen of niet.
En de particulier EV rijders (zoals ik en een directe collega) laden denk ik grotendeels thuis.
(Ik denk dat er toch wel wat particuliere EV rijders zijn).
(Ik denk dat er toch wel wat particuliere EV rijders zijn).
Ja, dat het vastgelopen is en nog meer vastloopt is duidelijk. Maar het bidirectioneel laden van EVs voor netwerkstabilisatie zie ik niet heel snel praktisch werken op grote schaal. Er zijn reeds honderdduizenden laadpalen en hondderduizenden EVs die het niet ondersteunen. De helft van het potentiele ruimte voor netbeheerders om het netwerk te stabiliteren (sterk versimpeld: per laadpunt 22kW moduleringsruimte: -11kW tot 11kW vermogen) is eenvoudig te bereiken door het vermogen van laadpunten te moduleren tussen 0 en 11kW. Daarnaast hebben alle EVs die nu en binnenkort leverbaar zijn nog Lithium accu’s die simpelweg niet ideaal zijn voor zoveel cycles van de accu. Ik zie het niet echt gebeuren op grote schaal de komende 10 jaar. Dan hebben we het nog niet eens over de complexiteit qua contracten en afrekenen van dergelijke energieuitwisseling wat gewoonweg nog niet bestaat.eltron schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:10:
[...]
Ja er zijn vele praktische bezwaren. Maar het enige dat we zeker weten is dat het net de komende 10 jaar volledig vastloopt en deels nu al vastgelopen is, waardoor nu al hier en daar draconische maatregelen worden genomen.
Ik denk dat netbeheerders al erg geholpen zijn wanneer ze (bijvoorbeeld in ruil voor lagere capaciteitstarieven voor laadpalen) controle krijgen om de afgenomen capaciteit te moduleren op de piekmomenten eind van de middag/begin van de avond. Capaciteit om stroom kortdurend op te slaan en te gebruiken zullen ze waarschijnlijk meer moeten zoeken in wijkaccus of andere grootschalige manieren van opslag waar totaal andere accu’s voor geschikt (en beschikbaar) zijn dan die lithium accu’s.
Hallo Dennis, heb zelf ook een Zoe 41kWh. Ken even niet je regio maar Vattenfall is in ieder geval in onze contreien de enige die ik gebruik (want met afstand de goedkoopste).Dennis1812 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 19:56:
Fastned heb je weinig te zoeken, gezien daar laadpunten op wisselstroom heel zeldzaam zijn. Op zich geen probleem, want met de actieradius is het grootste deel van Nederland te bereizen, mits je niet direct 200km terug wil.
Schroom niet om me te contacten bij vraagjes
Cash is king.
Het begint zwaar off-topic te worden.....
Maar "grootschalig bi-directioneel" zie ik zo 123 niet worden.
Ik heb een ioniq5 die V2L kan doen. Dus 230V leveren voor koffie of camping maar niet aan het net want niet gesynchroniseerd.
Ik dacht in eerste instantie dat ik als hobby een deel van mijn huis erop zou gaan zetten.
Toe realiseerde ik me echter dat 1 jaar elke dag de accu op-en-neer laden net zo veel is als 365x500km = 182500km rijden = ongeveer 10 jaar rijden. Nou zal je in 1 jaar niet elke dag de accu leeg trekken maar het geeft aan dat je je accu extreem snel gaat verslijten.
Nee dank u. Ik heb dat ding privé. Die moet echt nog vele jaren mee.
Ik heb een ioniq5 die V2L kan doen. Dus 230V leveren voor koffie of camping maar niet aan het net want niet gesynchroniseerd.
Ik dacht in eerste instantie dat ik als hobby een deel van mijn huis erop zou gaan zetten.
Toe realiseerde ik me echter dat 1 jaar elke dag de accu op-en-neer laden net zo veel is als 365x500km = 182500km rijden = ongeveer 10 jaar rijden. Nou zal je in 1 jaar niet elke dag de accu leeg trekken maar het geeft aan dat je je accu extreem snel gaat verslijten.
Je laatste vergelijking is nogal krom.Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:37:
Een gemiddeld gezin verbruikt 10 kWh per dag (zonder auto).
Gedurende de nacht, en een groot deel van de dag is er geen enkel probleem. Enkel rond de tijd dat de meeste mensen gaan koken zijn er tekorten.
Als je dan een paar kWh uit de auto kan trekken om de kipfilet te bakken is het ruim voldoende hoor.
Dat is eerder 3kWh per dag, of zo'n 1000 kWh per jaar waarmee je 5000km kan rijden Zelfs op 10 jaar betekent dat een batterijslijtage die overeenkomt met 50.000km.
Valt wel mee denk ik.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de netten niet versterkt moeten worden.
Ik vraag me daarom als Belg af waarom het in NL zo veel kritischer is dan bij ons. Hier heb je een paar plaatsen waar de omvormers in de zomer uit vallen omdat de spanning te hoog op loopt, maar nergens hoor ik dat er bedrijven geweigerd worden of het licht niet meer aan gaat omdat de spanning te laag is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik denk dat dat snel slijten wel mee zal vallen. Het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden is zo'n 2500kWh per jaar en als je een warmtepomp hebt dan loopt dat nog een stukje verder op. Maar, niet al dat verbruik hoef je via de accu te laten lopen, een deel van het verbruik vindt op hetzelfde moment plaats als de opwek, dus dat ben je al kwijt.Stefannn schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:37:
Wat werkelijk via de auto loopt is van heel veel factoren afhankelijk, maar stel dat dat 2.000kWh op jaarbasis is. Dat staat dan gelijk ongeveer 10.000km rijden. Dat is na 10 jaar de auto gebruik een equivalent van 100.000km rijden met de auto. Ik zie dat niet als schokkend veel, maar wel zoveel dat het meeweegt in de overweging.
Je moet ook eigenlijk niet denken in km's maar in laadcycli. De Ioniq 5 hierboven heeft een NMC accu. Dit type wordt van opgegeven dat ze 1000 to 2300 laadcycli kunnen hebben. Laten we rekenen met 2500 en dat een nieuwe accu NU €25000 kost voor de 77kW versie. Dat betekent dat 77kW in en uit als "buurtaccu" 10 euro moet opleveren om de afschrijving van alleen de accu te dekken. Een reële prijs met meerekenen van inflatie en andere bovenop komende kosten en een stukje beloning voor de moeite ligt denk ik meer in de richting van de €15. Dat is ongeveer €0,20 voor een kWh in en uit, wat volgens mij niet gaat gebeuren. Ik denk dat zelfs de helft al te veel gevraagd is.Myquandro schreef op maandag 15 april 2024 @ 15:49:
[...]
Ik denk dat dat snel slijten wel mee zal vallen. Het stroomverbruik van een gemiddeld huishouden is zo'n 2500kWh per jaar en als je een warmtepomp hebt dan loopt dat nog een stukje verder op. Maar, niet al dat verbruik hoef je via de accu te laten lopen, een deel van het verbruik vindt op hetzelfde moment plaats als de opwek, dus dat ben je al kwijt.
Wat werkelijk via de auto loopt is van heel veel factoren afhankelijk, maar stel dat dat 2.000kWh op jaarbasis is. Dat staat dan gelijk ongeveer 10.000km rijden. Dat is na 10 jaar de auto gebruik een equivalent van 100.000km rijden met de auto. Ik zie dat niet als schokkend veel, maar wel zoveel dat het meeweegt in de overweging.
Onze Ioniq 6 gaat in elk geval nooit aan dit soort grappen meedoen, of de financiële lusten moeten wel heel overtuigend worden.
Op het werk staat een EV Box Business.
Deze is publiek, maar is niet zichtbaar. (semi publiek dus), en is enkel voor gebruik door werknemers.
We moeten er wel voor betalen, maar gereduceerd tarief.
Ik heb vandaag met meerdere pasjes proberen te laden (shell, bump, octopus), maar telkens krijg ik de melding 'storing'.
Andere medewerkers hadden mij gemeld dat de paal wel werkt, maar ik ben vergeten welke pasjes ze gebruiken.
Iemand ervaring met pasjes die op EVbox werken?
Anders moet ik nog een week wachten tot de andere ev medewerkers zie :-)
Deze is publiek, maar is niet zichtbaar. (semi publiek dus), en is enkel voor gebruik door werknemers.
Ik heb vandaag met meerdere pasjes proberen te laden (shell, bump, octopus), maar telkens krijg ik de melding 'storing'.
Andere medewerkers hadden mij gemeld dat de paal wel werkt, maar ik ben vergeten welke pasjes ze gebruiken.
sowieso die van EVBox zelf die worden daar ook voor Bezoekers gebruikt wasPieterve schreef op maandag 15 april 2024 @ 17:51:
Op het werk staat een EV Box Business.
maar probeer die van tango
Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa
Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.
Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.
Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic
Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2