[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 141 ... 215 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05

koboy

Heb een idee voor een icon

Nasuleemse schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:53:
Vraagje aan de experts hier. Sinds 2 weken rijden wij in een MG ZS. Wij hebben een Shell laadpas. Als ik de Shell app open dan zie ik in de buurt een Community by Shell Recharge laadpaal, welke goedkoper is dan de andere laadpalen in de buurt. Ik ben zojuist gaan kijken op locatie, maar dit blijkt volgens mij gewoon een laadpaal te zijn op eigen terrein. Worden deze ook weergegeven in de app?
Wellicht is dit een domme vraag, maar wij zijn nog erg onbekend met het elektrisch laden.
De eigenaar van de laadpaal heeft hem dus opengezet voor gastgebruik, maar is vergeten om hem op "onzichtbaar" te zetten. Komt vaker voor, vooral bij bedrijven met een hek.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Anakin239 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:57:
Goedemorgen,

Ik probeer in de Enel X Way app mijn adres en betalingsmethode vast te leggen maar ik krijg iedere keer de melding dat er iets mis is gegaan. Ik heb ook al geprobeerd om Enel X te benaderen maar die reageren nog niet op mail of X.

Wellicht dat iemand hier een vergelijkbare ervaring heeft gehad en een oplossing heeft?

Wat ik al heb geprobeerd
Verschillende document IDs gebruiken (paspoort en rijbewijs)
Adres automatisch opzoeken en handmatig invullen
de provincie als ZH of Zuid Holland
iedere keer dezelfde something went wrong melding.
Enkel heeft zich helemaal teruggetrokken in Italië. Als het voor vakantie is daar ter plekke regelen en laden via de app.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luucc
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:53
kevertje1977 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:39:
[...]

Correctie: Equans is 0,3177
:-)
Tarieven Equans palen zijn verlaagd naar €0,24
https://equans.nl/experti...ions-van-equans-amsterdam

Total in Amsterdam ook verlaagd lijkt het naar €0,32 (Electroverse) of €0,33
https://totalenergies.nl/...lektrisch-rijden/tarieven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Nasuleemse schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:53:
Vraagje aan de experts hier. Sinds 2 weken rijden wij in een MG ZS. Wij hebben een Shell laadpas. Als ik de Shell app open dan zie ik in de buurt een Community by Shell Recharge laadpaal, welke goedkoper is dan de andere laadpalen in de buurt. Ik ben zojuist gaan kijken op locatie, maar dit blijkt volgens mij gewoon een laadpaal te zijn op eigen terrein. Worden deze ook weergegeven in de app?
Wellicht is dit een domme vraag, maar wij zijn nog erg onbekend met het elektrisch laden.
Het komt vaak voor de laadpalen op semi openbare parkeerplaatsen of prive parkeerplaatsen van bijv bedrijven die alleen toegankelijk zijn met een toegangspas van het bedrijf wel gewoon op de kaart staan. personeel met publiek laadpasjes kan er dan ook gebruik van maken. Als ze die van de kaart halen dan kan personeel ook nog maar zeer beperkt gebruik maken van de palen en dus niet meer via iedere app/pasje laden.

dat probleem zul je dus altijd blijven houden

er zijn wel apps waar dat dan in gerapporteerd wordt of aangegeven bij de extra info

bijv.. &charge heeft die info
persoonlijk probeer ik de paal als ik perse op een onbekende locatie moet laden te lokaliseren via streetview dan weet je meestal wel genoeg. Ook al kun je de paal niet vinden.. dan zie je aan de omgeving meestal wel al of de paal waarschijnlijk bereikbaar zal zijn

[ Voor 9% gewijzigd door boyette op 06-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke1234
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-05 16:44
Ik heb een Lync en co plug in hybride, hier in de buurt is laadpunt Elektra , gaat dat en hoe lang duurd dat ongeveer, en voor thuis ben ik van plan om een thuislader van 15 te kopen , zal dat oke zijn, de zekeringen zijn 20. Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 12:41
in de trant door de bomen het bos, kwijt zijn... Ik heb nu voor mijn Tesla de standaard supercharger, Shell Recharge en Chargemap Pass dat moet toch voor Europa (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk) voldoende moeten zijn ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:34
tspawn schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:29:
in de trant door de bomen het bos, kwijt zijn... Ik heb nu voor mijn Tesla de standaard supercharger, Shell Recharge en Chargemap Pass dat moet toch voor Europa (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk) voldoende moeten zijn ?
Ja. 9/10 keer of vaker zal je voldoende hebben aan de Tesla supercharger. Voordeliger en makkelijker is er niet. Voor de incidentele andere laadsessies heb je reeds alternatieven. Zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door tweakerpip op 07-04-2024 15:42 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:55
tspawn schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:29:
Op zich wel, maar (als je die niet al hebt) zou ik zorgen dat je een creditcard mee hebt. Creditcard lijkt wat mij betreft een beetje richting “universele pas” te gaan.
Meest relevante ervaring heb ik van engeland waar 1/3 tot 1/2 van de palen met geen van mijn pasjes werkte maar wel met creditcard.
Nb: die palen vind je dan trouwens met Google maps want die staan dan dus ook niet op de maps van die andere pasjes.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 12:41
Stefannn schreef op zondag 7 april 2024 @ 06:47:
[...]

Op zich wel, maar (als je die niet al hebt) zou ik zorgen dat je een creditcard mee hebt. Creditcard lijkt wat mij betreft een beetje richting “universele pas” te gaan.
Meest relevante ervaring heb ik van engeland waar 1/3 tot 1/2 van de palen met geen van mijn pasjes werkte maar wel met creditcard.
Nb: die palen vind je dan trouwens met Google maps want die staan dan dus ook niet op de maps van die andere pasjes.
Dat zeker, ga eigenlijk nooit naar het buitenland zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:59
Is een Tesla supercharger te doen met een fietsendrager achterop? Laadpunt zit linksachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
[...]

Hoe zit het dan met de tarieven? Is dat enigszins transparant (en vergelijkbaar als de tarieven die je eventueel met een Laadpas zou betalen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:40
[...]

Chargemap laat anders wel laders zien waar je niet met de app/kaart van Chargemap kan laden. Ook Chargefinder is prima om laders te vinden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 13:40
Luucc schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:58:
[...]

Wel heel erg toevallig dat ze beiden tegelijkertijd naar beneden gaan. Of wordt dat op gemeente-vlak opnieuw afgesproken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerpip
kevertje1977 schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:35:
[...]
Wel heel erg toevallig dat ze beiden tegelijkertijd naar beneden gaan. Of wordt dat op gemeente-vlak opnieuw afgesproken ?
Aanbestedende partijen (gemeenten of samenwerkingsverbanden daarvan) schrijven de prijsmodellen voor die gehanteerd moeten worden inclusief de relatie met marktprijzen. Niet toevallig dus. Wel is er verschil tussen regio’s en binnen regio’s tussen verschillende aanbestedingen. Het is maar net wat voor de betreffende aanbesteding verstandig geacht werd.

Goed om te zien dat de hoge prijzen na de piek van de marktprijzen (enigszins vertraagd) nu wel achter ons gelaten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

The Wizard

Moderator Mobile
Zapato schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:18:
Is een Tesla supercharger te doen met een fietsendrager achterop? Laadpunt zit linksachter.
Met een Tesla is dat wel redelijk krap, afhankelijk hoe de laadpaal staat. Staat ie horizontaal met een balk ervoor dan kan je het vergeten. Staat ie verticaal (in de rijrichting) dan heb je meer speling en dan moet het lukken. Met andere merken is dit ook nog krapjes.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotr70
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-05 10:15
The Wizard schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:48:
[...]

Met een Tesla is dat wel redelijk krap, afhankelijk hoe de laadpaal staat. Staat ie horizontaal met een balk ervoor dan kan je het vergeten. Staat ie verticaal (in de rijrichting) dan heb je meer speling en dan moet het lukken. Met andere merken is dit ook nog krapjes.
Stond gisteren te laden in Heerlen bij Tesla v d Valk en naast me Mercedes met fietsdrager en aansluiting rechts achter terwijl lader achter de auto stond met kabel vanaf links en hij kreeg het toch nog voor elkaar. Krap maar t kan. Hangt ook af van het type lader. Deze hadden een wat langere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-05 11:24
[...]

Mooi dat ik vandaag in Amsterdam was om hem vol te laden, jammer dat ik de laadsessie om voor mij onduidelijke redenen is mislukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

The Wizard

Moderator Mobile
Pjotr70 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:43:
[...]

Stond gisteren te laden in Heerlen bij Tesla v d Valk en naast me Mercedes met fietsdrager en aansluiting rechts achter terwijl lader achter de auto stond met kabel vanaf links en hij kreeg het toch nog voor elkaar. Krap maar t kan. Hangt ook af van het type lader. Deze hadden een wat langere kabel.
Dat moet dan een v4 zijn, met v2/3 krijg je dat nooit voor elkaar, die kabel is daar veel te kort voor.
Onderstaand is goed te doen, dan kan je goed laden met een bagagebox of fietsendrager.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUId22u6IBWZxHgvwcjU6JNPzCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4LWEMQpCPHAz7V6Cb8mEsjG.jpg?f=fotoalbum_large
Bij deze type kan je alleen met Tesla laden, ik moest scheef staan om te kunnen laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrUudWsd5DzbAo0XLp0UQprW3d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utBeaWKK6zswdjEE0a7rpGb2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRdL4mO4ljO2un1ADvH43ZSNIS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ckUWyiuFFcSnrz71jpTzrYm.jpg?f=fotoalbum_large

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_1970
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-05 09:40
tweakerpip schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:47:
[...]

Aanbestedende partijen (gemeenten of samenwerkingsverbanden daarvan) schrijven de prijsmodellen voor die gehanteerd moeten worden inclusief de relatie met marktprijzen. Niet toevallig dus. Wel is er verschil tussen regio’s en binnen regio’s tussen verschillende aanbestedingen. Het is maar net wat voor de betreffende aanbesteding verstandig geacht werd.

Goed om te zien dat de hoge prijzen na de piek van de marktprijzen (enigszins vertraagd) nu wel achter ons gelaten worden.
Voorlopig, jammer genoeg, is "hier" de paalprijs nog steeds € 0,58 / kWh. Mag van mij ook binnenkort omlaag.

KIA EV6 Light Edition 58kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:33:
[...]

Chargemap laat anders wel laders zien waar je niet met de app/kaart van Chargemap kan laden. Ook Chargefinder is prima om laders te vinden.
Stukje Altrincham (bij Manchester) met googlemaps (search charging station) en Chargemap.
Chargemap vindt er 2, googlemaps 6. 3x zoveel dus. Dat loont dus wel.

Chargemap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qj5ip1SJnktxrmpl_uc1KGrapgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAxGqBNsNLiqYCefQSHJLRxx.jpg?f=fotoalbum_large

Googlemaps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHPIvMd8bOmykqmlTVVD54jNs7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWeriANyiMOHyBKeQUPPBIfu.jpg?f=fotoalbum_large

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:01:
[...]

Stukje Altrincham (bij Manchester) met googlemaps (search charging station) en Chargemap.
Chargemap vindt er 2, googlemaps 6. 3x zoveel dus. Dat loont dus wel.
Zoals altijd is er geen enkele app of site die 100% alle laders laat zien, dus voor het beste resultaat altijd meerdere bronnen raadplegen. Maar het ging mij er meer om dat o.a. Chargemap wel degelijk laders laat zien waarbij bij de app/kaart van Chargemap niet werkt. Overigens is het resultaat wat GM laat zien afhankelijk van de ingevoerde zoektekst is mijn ervaring.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op zondag 7 april 2024 @ 22:12:
[...]

Zoals altijd is er geen enkele app of site die 100% alle laders laat zien, dus voor het beste resultaat altijd meerdere bronnen raadplegen. Maar het ging mij er meer om dat o.a. Chargemap wel degelijk laders laat zien waarbij bij de app/kaart van Chargemap niet werkt. Overigens is het resultaat wat GM laat zien afhankelijk van de ingevoerde zoektekst is mijn ervaring.
Bij Google maps bovenaan bij de speciale dingen naar rechts scrollen tot de 3 puntjes “meer”. Als je daarop klikt kan je laad stations selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:22:
[...]

Bij Google maps bovenaan bij de speciale dingen naar rechts scrollen tot de 3 puntjes “meer”. Als je daarop klikt kan je laad stations selecteren.
Dat is dan in de app, niet de website. Een app op een priegelschermpje is voor mij een noodoplossing dus daar werk ik liever niet mee. Misschien handig in een Volvo die Google gebruikt maar niet om thuis mijn route te plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Pjotr70 schreef op zondag 7 april 2024 @ 18:43:
[...]

V4 zonder problemen, bij de oudere laders (die met 2 kabels) moest ik een beetje de rubberbalk oprijden omdat anders de kabel te kort was en hield ik een paar cm speling tot de paal over ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58qryJYnhu5ic_Tt4Z38dOR971U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOMglW6MS9drqcflk32XkZ2h.jpg?f=fotoalbum_large

Bij bovenstaande foto stonden de laadpalen dwars (in Frankrijk, wat daar wel vaker het geval is overigens). Ik snap eigenlijk niet dat ze in NL de palen achter de laadplekken zetten.

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 17:06
Zapato schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:18:
Meestal wel verwacht ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 14:06
[...]

Dank voor dit bericht. Het blijft echt bizar dat in Rotterdam de tarieven voor 2024 juist omhoog zijn gegaan naar 0,58 euro per KWh. Ga toch weer contact zoeken met de gemeente hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:45
Is er een app of site waar je tariefswijzigingen van laadpalen kan terugvinden?

Achtergrond van deze vraag is dat Vandebron te laat is geweest met het updaten van hun cpo-tarieven op laadpalen van mijn werkgever. Dat weet ik omdat ik (op zo goed als hetzelfde moment) met Tap Electric minder betaalde dan met Vandebron terwijl ze beiden zeggen cpo-tarief te hanteren. Ik wil het verschil natuurlijk wel terugzien:)

Ik heb 't al nagevraagd bij m'n werkgever en die zeggen het moment van wijzigen niet te kunnen terugzien in hun beheerportal helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-05 20:53
Niek_ schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 03:41:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Conform e-mails nieuw account aangemaakt, betaalwijze gefixt, etc. Contract staat in de nieuwe omgeving op actief en bij de laadpas dezelfde status. Pas wordt sinds 3-4 echter niet meer geaccepteerd.
Gisteren gebeld, konden enkel een terugbelverzoek aanmaken. Ben benieuwd.

Iemand die sinds 3-4 met Thuega wel heeft kunnen laden?

Welke passen met vast AC tarief zijn er eigenlijk nog over? Vond het altijd wel prettig om ze als backup te hebben liggen, vooral als onduidelijk is welk tarief een laadpaal heeft.
Shell Recharge: €0/maand, €0,53/kWh + €0,35 start + kleeftarief op Road en EV-box palen na 4 uur.
Vattenfall: €0/maand, €0,59/kWh + €0,35 start (al kan ik dit vaste tarief nergens op hun website terugvinden).
Eneco: €3/maand, €0,59/kWh (excl Road palen, daar CPO-tarief)
Eneco: €0/maand, €0,59/kWh + €0,35 start (excl Road palen, daar CPO-tarief)
Ik heb zelf ook al heel wat websites van laadpassen bekeken, maar het lijkt erop dat Shell Recharge dus het goedkoopste tarief per kWh heeft. Zijn er nog andere aanbieders goedkoper? Waarom is er geen goede vergelijkingssite hiervoor?

Ben nu zelf aan het oriënteren voor een laadpas (privè) aan te schaffen maar vind het erg onduidelijk op basis waarvan ik nu de 'beste' laadpas kan vinden... Het tarief bij een specifieke laadpaal verschilt tot nu toe per app/aanbieder en per paal. Hoe moet ik vergelijken? :?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:59

kaanmijo

Picobello B.V.

bartmatsko schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:04:
[...]

Ik heb zelf ook al heel wat websites van laadpassen bekeken, maar het lijkt erop dat Shell Recharge dus het goedkoopste tarief per kWh heeft. Zijn er nog andere aanbieders goedkoper? Waarom is er geen goede vergelijkingssite hiervoor?

Ben nu zelf aan het oriënteren voor een laadpas (privè) aan te schaffen maar vind het erg onduidelijk op basis waarvan ik nu de 'beste' laadpas kan vinden... Het tarief bij een specifieke laadpaal verschilt tot nu toe per app/aanbieder en per paal. Hoe moet ik vergelijken? :?
Algemene regel, voor Nederland, is: bestel een Shell Recharge pas, die werkt vrijwel overal in Europa. Daarnaast zoek je de dichtstbijzijnde paal bij je huis op, want die gebruik je het meeste als je publiek moet laden. Voor die paal kijk je wat de goedkoopste aanbieder is in verschillende apps (Chargeprice, Go Charge e.d.). Die pas bestel je ook.

Als je daarna graag hoofdpijn wilt bij elke laadbeurt bestel je elk pasje wat je hier in dit topic voorbij ziet komen, dan kan je soms serieus geld besparen. Daarvoor lever je echter wel gemak en tijd in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-05 12:05
kaanmijo schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:12:
[...]

(..)
Als je daarna graag hoofdpijn wilt bij elke laadbeurt bestel je elk pasje wat je hier in dit topic voorbij ziet komen, dan kan je soms serieus geld besparen. Daarvoor lever je echter wel gemak en tijd in :)
Ter aanvulling: het komt ook vaak genoeg voor, dat als de ene pasje eindelijk binnen is, de tarieven alweer veranderd zijn en je weer een ongebruikt pasje hebt dat voorlopig nutteloos is. ;)
Ik heb bijvoorbeeld pasjes van Maingau, Elli, Enel X, E-flux, Chargemap en Charge My Hyundai, die ik nooit of hooguit een enkele keer heb gebruikt.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-05 20:53
kaanmijo schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:12:
[...]

Algemene regel, voor Nederland, is: bestel een Shell Recharge pas, die werkt vrijwel overal in Europa. Daarnaast zoek je de dichtstbijzijnde paal bij je huis op, want die gebruik je het meeste als je publiek moet laden. Voor die paal kijk je wat de goedkoopste aanbieder is in verschillende apps (Chargeprice, Go Charge e.d.). Die pas bestel je ook.

Oke super bedankt!

Ik ben van plan om 90% thuis aan mijn eigen laadpaal te gaan laden, dus dan is voorlopig enkel de Shell Recharge pas voor de zeldzame gevallen dat we onderweg moeten laden voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:14
cyberdj schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:01:
Bij bovenstaande foto stonden de laadpalen dwars (in Frankrijk, wat daar wel vaker het geval is overigens). Ik snap eigenlijk niet dat ze in NL de palen achter de laadplekken zetten.
Dat doen ze speciaal voor de auto's die de laadaansluiting in de neus hebben :+

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:57
cyberdj schreef op maandag 8 april 2024 @ 08:01:
[...]

V4 zonder problemen, bij de oudere laders (die met 2 kabels) moest ik een beetje de rubberbalk oprijden omdat anders de kabel te kort was en hield ik een paar cm speling tot de paal over ;)

[Afbeelding]

De eerste poging op de plek ernaast is niet helemaal goed gegaan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb64
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:42
Kan je met een niet Tesla (Volvo EX30) laden bij een Tesla snellaadpunt? ( met een Shell Recharge kaart)
Of moet je eerst een registratie bij Tesla doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-05 16:49
Vdb64 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:10:
Kan je met een niet Tesla (Volvo EX30) laden bij een Tesla snellaadpunt? ( met een Shell Recharge kaart)
Of moet je eerst een registratie bij Tesla doen?
tesla werkt niet met laadpassen. Kan via de tesla app en daarvoor moet je een account hebben en een betaal methode selecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basdv
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-04 09:36
bartmatsko schreef op maandag 8 april 2024 @ 11:45:
[...]

Oke super bedankt!

Ik ben van plan om 90% thuis aan mijn eigen laadpaal te gaan laden, dus dan is voorlopig enkel de Shell Recharge pas voor de zeldzame gevallen dat we onderweg moeten laden voldoende.
Het hangt er vanaf hoeveel moeite je wil doen voor die 10%. Ik heb hetzelfde als jij qua verhouding, maar vindt het leuk om dit topic te volgen en uit te zoeken hoe je kan besparen. Als ik uiteindelijk zou terugrekenen hoeveel ik bespaar tegenover de tijd die erin gaat, dan verklaar je me waarschijnlijk voor gek :P

Wat nog wel een goede tip voor snelladen is: Tesla. Moet je wel een los account voor aanmaken maar scheelt zo de helft tov Fastned.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:02

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Stolpert schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:55:
Is er een app of site waar je tariefswijzigingen van laadpalen kan terugvinden?

Achtergrond van deze vraag is dat Vandebron te laat is geweest met het updaten van hun cpo-tarieven op laadpalen van mijn werkgever. Dat weet ik omdat ik (op zo goed als hetzelfde moment) met Tap Electric minder betaalde dan met Vandebron terwijl ze beiden zeggen cpo-tarief te hanteren. Ik wil het verschil natuurlijk wel terugzien:)

Ik heb 't al nagevraagd bij m'n werkgever en die zeggen het moment van wijzigen niet te kunnen terugzien in hun beheerportal helaas.
Dat ze het beide zeggen wil niet automatisch betekenen dat ze op hetzelfde moment de tariefswijzigingen doorvoeren. Het komt vaak voor dat niet elke partij hier even snel mee is waardoor laadpassen soms tot wel 2 maanden achter lopen met een tariefswijziging (zowel naar boven als naar beneden).

Ook té snel komt weleens voor. Het tarief wat op moment van laden in hun app of website stond gepubliceerd is het tarief wat ze in rekening brengen.

De belofte 'ja maar jullie hanteren toch cpo tarief + 0 opslag' is net zoveel waard als een wc papiertje dus ik geef je weinig kans dat je dit verschil ooit terugziet. Als je het toch terugkrijgt is dat vaak een coulance dingetje. Natuurlijk moet je het zeker even proberen.

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-05 22:35
hsb85 schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:20:
[...]

tesla werkt niet met laadpassen. Kan via de tesla app en daarvoor moet je een account hebben en een betaal methode selecteren.
In de Tesla app zie ik dat je 3 laadpassen kunt toevoegen: DKV Mobility, Travelcard en Polestar charge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ja, je kunt ze instellen als betaalmiddel, net zoals creditcards en bankpassen (SEPA), maar je kunt er niet fysiek mee betalen door te swipen zoals bij elke andere laadpaal.

[ Voor 39% gewijzigd door Hachy op 08-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberdj
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Maurice- schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:20:
[...]

De eerste poging op de plek ernaast is niet helemaal goed gegaan? :+
dat dacht ik ook toen ik later de foto bekeek :) Maar daar was geen laadpaal (en zelfs geen parkeerplek), ik stond aan de laatste in de rij 😉

C40 MY24 Plus SMER Sage Green WP TH | Opel Ampera-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerpip
super_dirk schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:07:
[...]
Dank voor dit bericht. Het blijft echt bizar dat in Rotterdam de tarieven voor 2024 juist omhoog zijn gegaan naar 0,58 euro per KWh. Ga toch weer contact zoeken met de gemeente hierover.
Ik zou even de tientallen posts in dit topic lezen om te begrijpen waarom het is zoals het is. Je gaat niets veranderen met die vragen.

Toch nog even de samenvatting: Rotterdam heeft geen hoge tarieven afgesproken. Ze hebben een specifieke historische periode voorgeschreven waarnaar gekeken wordt om de prijs te bepalen. Dat leek ongetwijfeld een goed idee toentertijd (de marktprijzen waren meerjarig extreem stabiel sinds de start van de Europese energiemarkt en eventuele stijgingen zouden gedempt worden). Toen kwam de oorlog en stegen de prijzen. Toen moet er een lange periode geweest zijn waar de prijzen aan de paal extreem laag bleven in vergelijking met actuele marktprijzen. Nu zitten ze tijdelijk in de omgekeerde periode.

Het gaat vanzelf weer over. Tot die tijd zou ik even zoeken naar een laadpaal uit de eerste aanbesteding. Die prijzen zijn nog wel laag omdat er toen voor een vaste prijs gekozen is.

[ Voor 46% gewijzigd door tweakerpip op 08-04-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 13:44

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

tweakerpip schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:20:
[...]

Ik zou even de tientallen posts in dit topic lezen om te begrijpen waarom het is zoals het is. Je gaat niets veranderen met die vragen.

Toch nog even de samenvatting: Rotterdam heeft geen hoge tarieven afgesproken. Ze hebben een specifieke historische periode voorgeschreven waarnaar gekeken wordt om de prijs te bepalen. Dat leek ongetwijfeld een goed idee toentertijd (de marktprijzen waren meerjarig extreem stabiel sinds de start van de Europese energiemarkt en eventuele stijgingen zouden gedempt worden). Toen kwam de oorlog en stegen de prijzen. Toen moet er een lange periode geweest zijn waar de prijzen aan de paal extreem laag bleven in vergelijking met actuele marktprijzen. Nu zitten ze tijdelijk in de omgekeerde periode.

Het gaat vanzelf weer over. Tot die tijd zou ik even zoeken naar een laadpaal uit de eerste aanbesteding. Die prijzen zijn nog wel laag omdat er toen voor een vaste prijs gekozen is.
Klopt, klagen heeft geen zin. Je krijgt alleen terug dat de prijs echt klopt.

Ik ben nog wel benieuwd hoe de prijs exact tot stand komt. Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, tenzij iemand zin heeft om een WOO-verzoek in te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 14:55
Een vraagje uit nieuwsgierigheid:

Hoe bewaren jullie de vele laadpassen? Heb zelf zo’n pop-up houdertje waar 10 kaarten inpassen, maar die is bijna vol en om nu met meerdere houders te lopen 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-05 17:06
NrFive schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:48:

Hoe bewaren jullie de vele laadpassen? Heb zelf zo’n pop-up houdertje waar 10 kaarten inpassen, maar die is bijna vol en om nu met meerdere houders te lopen 😇
Je hebt niet zo veel laadpassen nodig....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThatGuy2303
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-05 15:52
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:02:
[...]

Je hebt niet zo veel laadpassen nodig....
Ik op dit moment helemaal geen pasjes meer in gebruik. Northe app voor AC laden, Tesla voor DC laden.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Bijna allemaal in de kast in opslag. Verder een Faraday sleutelhoesje met een klein vakje voorop met daarin Freshmile, ANWB en Shell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:43

Ik heb de verschillende pasjes en druppels los in mijn armleuning liggen. Wat er wel voor heeft gezorgd dat ik af en toe met het verkeerde pasje heb gepakt en dus een iets duurdere laadsessie had dan gepland. 8)7
Ik moet misschien de pasjes die ik vanwege de prijs toch niet gebruikt ergens anders gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasmid0
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 18:42
hey een beetje uit nieuwsgierigheid, en om te vergelijken: zijn er mensen die op werk een laadpaal hebben die verder functioneert als een openbare laadpaal? sinds een paar weken zijn op werk de oude TNM laadpalen vervangen door nieuwe E-flux palen (een alfen twin), je kan er theoretisch met elke normale laadpas opladen, ze staan alleen niet in de app geregistreerd. nu rekenen ze bij ons 40 cent per kwh, (ex btw).

Hebben andere mensen een soort gelijke constructie op werk staan en hoeveel word er daar per kwh gerekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 09:23
Plasmid0 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:14:
hey een beetje uit nieuwsgierigheid, en om te vergelijken: zijn er mensen die op werk een laadpaal hebben die verder functioneert als een openbare laadpaal? sinds een paar weken zijn op werk de oude TNM laadpalen vervangen door nieuwe E-flux palen (een alfen twin), je kan er theoretisch met elke normale laadpas opladen, ze staan alleen niet in de app geregistreerd. nu rekenen ze bij ons 40 cent per kwh, (ex btw).

Hebben andere mensen een soort gelijke constructie op werk staan en hoeveel word er daar per kwh gerekend?
Hier hetzelfde, ingesteld op 0,26 ex BTW.

Met ANWB pas ging het meteen goed, met Vattenfall al maanden bezig om een credit te krijgen, die rekenden bijna het dubbele.

Palen komen in geen enkele app naar voren maar in principe kun je elke pas gebruiken.

edit: gebruik ze overigens maar sporadisch, thuis is veel goedkoper :P

[ Voor 4% gewijzigd door db I Delirium op 09-04-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
  • Laatst online: 03-05 21:10
Vattenfall in het MRAE gebied (Laren) zomaar weer 7 cent duurder geworden.
Kan dat zomaar??🤔🤔
Wat is nu de goedkoopste in het MRAE gebied?
Volgens mij is dat Electroverse (€0,44/kWh)
Iemand anders een beter idee??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 12:05

Ik heb een E-Flux (met abonement) en Shell druppel aan de autosleutel hangen waarvan ik de E-Flux tag 99% van de tijd gebruik.

Ergens heb ik ook nog een druppel van Vattenfall liggen maar die heb ik alleen maar aangevraagd om via de app te kunnen laden bij een Vattenfal paal waarvan de tagreader een tijdje stuk was.

Een van mijn klanten heeft een aantal palen van LMS die semi publiek zijn met een tarief van 54,4 ct/kWh (incl Btw, 45ct ex.).
Over het algemeen laad ik daar precies genoeg om weer thuis te kunnen komen.
Ik moet wel opletten welke laadpas ik gebruik want die van Shell is pas bij meer dan 23kWh laden goedkoper dan E-Flux.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-05 15:35
Hier toch ook nog een vraag over snelladen. Ondanks veel zoeken kom ik er niet helemaal uit. Ik heb met de vorige tarieven naar alle tevredenheid de Freshmile pas bij Shell Recharhe stations gebruikt maar na de laatste verhogingen is dat ook niet zo interessant meer. Ik sta nu aan een Tesla lader die met €0.38/kWh natuurlijk ook heel scherp geprijsd. Zie ik nog opties over het hoofd? Freshmile met Allego bijvoorbeeld? Ik sta nu tegenover een set Allego laadpalen waarvan de Freshmile app aangeeft dat die nog €0.25/kWh + €0.15/min zijn, maar de app geeft aan dat het een 22kW lader is (er staat wel 300 op de paal zelf). Geldt dat tarief ook nog bij Allego snelladen?

In Utrecht overigens heel blij dat we weer op €0.43/kWh zitten op openbare laadpalen. Dat is een tijdje €0.80 geweest. Dat was absurd.

[ Voor 9% gewijzigd door donleone83 op 09-04-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasmid0
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-05 18:42
db I Delirium schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:38:
[...]

Hier hetzelfde, ingesteld op 0,26 ex BTW.

Met ANWB pas ging het meteen goed, met Vattenfall al maanden bezig om een credit te krijgen, die rekenden bijna het dubbele.

Palen komen in geen enkele app naar voren maar in principe kun je elke pas gebruiken.

edit: gebruik ze overigens maar sporadisch, thuis is veel goedkoper :P
Ja ik ga ze ook niet echt gebruiken, de 48 cent op werk is toch nogal veel duurder dan de 'normale' Vattenfall palen van 30 cent in Overijssel, handig om te gebruiken maar alleen in noodgevallen.
donleone83 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:27:
Hier toch ook nog een vraag over snelladen. Ondanks veel zoeken kom ik er niet helemaal uit. Ik heb met de vorige tarieven naar alle tevredenheid de Freshmile pas bij Shell Recharhe stations gebruikt maar na de laatste verhogingen is dat ook niet zo interessant meer. Ik sta nu aan een Tesla lader die met €0.38/kWh natuurlijk ook heel scherp geprijsd. Zie ik nog opties over het hoofd? Freshmile met Allego bijvoorbeeld? Ik sta nu tegenover een set Allego laadpalen waarvan de Freshmile app aangeeft dat die nog €0.25/kWh + €0.15/min zijn, maar de app geeft aan dat het een 22kW lader is (er staat wel 300 op de paal zelf). Geldt dat tarief ook nog bij Allego snelladen?

In Utrecht overigens heel blij dat we weer op €0.43/kWh zitten op openbare laadpalen. Dat is een tijdje €0.80 geweest. Dat was absurd.
Misschien is de app van Bump nog een optie? heb ik een paar weken terug gebruikt om naar belgie te rijden met mijn e-up, die rekent voor palen van o.a. BP en TotalEnergies 56 cent per kwh. Bij de andere snelladers ben je toch vaak beter af om via de eigen app of QR code af te rekenen denk ik (maar ja, tesla is nog steeds het fijnst qua prijs). Wat ook leuk is van Bump is dat je elke RFID kan registreren als laadpas, en ja, dat betekend dat ik zou kunnen laden met mijn starfox-amiibo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:08

Ik heb OOIT iets zoals onderstaand gekocht maar dan in een hippe outfit, aan de buitenkanten zitten aan beide zijde 2 openingen waar je een pas of 3 a 4 in krijgt. En binnenin aan beide zijden 1 opening.
Al met al heb ik een pas of 18 waarvan 10 een laadpas is.
Totaal geen fan van apps (alleen bij Tesla ontkom je er niet aan, dus dat is dan de enige die ik gebruik) dus laadpassen it is. Gebruik ik alle laadpassen? Neen. Maar ik vind het fijn, en leuk, om wat back up te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYbE-VeCEWMk6YfgctYl1zNL9uE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ9hfuOwate0bKY46i9pjgjx.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, bij mij op kantoor, in de openbare parkeergarage.
6 laadpunten, was eigenlijk voor de directie, maar 3 zijn specifiek aangewezen (met kenteken op de muur) voor de directie, dus bij de 3 andere kan er geladen worden a 25 cent ex. btw.
Nergens in een app terug te vinden, proefondervindelijk achter de prijs gekomen.
Simon59 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:50:
Kan dat zomaar??🤔🤔
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:20
Kan dat zomaar??🤔🤔
Blijkbaar heb je al 4 maanden niet meer (met de Vattenfall InCharge laadpas) geladen bij de Vattenfall laadpaal? Het Vattenfall-tarief is in het MRA-e gebied voor deze pas per 13 december 2023 verhoogd van € 0,34 naar € 0,4899.

Tussen 13-12-2023 en 09-04-2024 zijn er voor de Vattenfall InCharge laadpas geen andere tariefwijzigingen geweest bij deze MRA-e palen van Vattenfall.

De goedkooptste manier om te laden bij deze palen, is door gebruik te maken van de app van Nor+he. Daarmee kan je voor € 0,34 per kWh laden bij de Vattenfall palen.

[ Voor 4% gewijzigd door nathalia op 09-04-2024 13:28 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon59
nathalia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:24:
[...]

Blijkbaar heb je al 4 maanden niet meer geladen bij de Vattenfall laadpaal? Het Vattenfall-tarief is in het MRA-e gebied per 13 december 2023 verhoogd van € 0,34 naar € 0,4899.

Tussen 13-12-2023 en 09-04-2024 zijn er geen andere tariefwijzigingen geweest bij deze MRA-e palen van Vattenfall.

De goedkooptste manier om te laden bij deze palen, is door gebruik te maken van de Northe-app. Daarmee kan je voor € 0,34 per kWh laden bij de Vattenfall palen.
Bedankt, maar klopt niet helemaal.
Ik had vier dagen terug met m’n Vattenfall pas geladen voor 42 cent en nu dus 49.
In de NORTHE app zijn de mls palen niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Simon59 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:28:
[...]

Bedankt, maar klopt niet helemaal.
Ik had vier dagen terug met m’n Vattenfall pas geladen voor 42 cent en nu dus 49.
In de NORTHE app zijn de mls palen niet zichtbaar.
Sorry hoor, maar het tarief van een Vattenfall-laadpaal in het MRA-e gebied was met de Vattenfall InCharge laadpas tot en met 12-12-2023 € 0,34 per kWh. Vanaf 13-12-2023 tot en met heden is het tarief van een Vattenfall-laadpaal met de Vattenfall InCharge laadpas € 0,4899 per kWh.

Het is onmogelijk dat het tarief met de Vattenfall InCharge laadpas op een Vattenfall laadpaal 4 dagen geleden € 0,42 per kWh was.

Met de app van Nor+he zijn bij mij alle Vattenfall laadpalen in het MRA-e gebied gewoon zichtbaar voor € 0,34 per kWh.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:36:
[...]

Sorry hoor, maar het tarief van een Vattenfall-laadpaal in het MRA-e gebied was met de Vattenfall InCharge laadpas tot en met 12-12-2023 € 0,34 per kWh. Vanaf 13-12-2023 tot en met heden is het tarief van een Vattenfall-laadpaal met de Vattenfall InCharge laadpas € 0,4899 per kWh.

Het is onmogelijk dat het tarief met de Vattenfall InCharge laadpas op een Vattenfall laadpaal 4 dagen geleden € 0,42 per kWh was.

Met de app van Nor+he zijn bij mij alle Vattenfall laadpalen in het MRA-e gebied gewoon zichtbaar voor € 0,34 per kWh.
Zo te lezen was het geen Vattenfall-paal, maar LMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Kan dat zomaar??🤔🤔
Ik lees hier toch nergens dat het om een LMS-paal gaat? Er staat toch dat de Vattenfall paal duurder geworden is?

Ik reageer daar op dat die inderdaad op 13-12-2023 duurder geworden zijn....

[ Voor 14% gewijzigd door nathalia op 09-04-2024 13:45 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonger
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-05 14:02

Ik heb op Ali een doorzichtig mapje gekocht waar 20 pasjes in kunnen. Had eerst niet doorzichtig maar dat bleek in het donker toch soms vervelend om ieder pasje er ff uit te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pmiddeld
nathalia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:43:
[...]

Ik lees hier toch nergens dat het om een LMS-paal gaat? Er staat toch dat de Vattenfall paal duurder geworden is?

Ik reageer daar op dat die inderdaad op 13-12-2023 duurder geworden zijn....
@Simon59 schrijft "Vattenfall", dus weet je niet of hij de pas of de paal bedoelt. Later schrijft hij dat de "mls" palen niet zichtbaar zijn in de Northe app. Lijkt me dat hij "lms" bedoelt. Vandaar. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

donleone83 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:27:

De snelladers van Allego staan niet altijd lekker in de Freshmile app. Allego is ook bezig geweest met vervangen voor modernere palen. In elk geval heb ik hier in Leiderdorp geen 356kW paal zien staan, maar het werkt wel gewoon. Tarief zou ook voor de 300kW paal 30/kWh+30/min cent moeten zijn. Interessant als je lekker snel kunt laden met bijvoorbeeld een Ioniq5/6 of EV6/9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Kan dat zomaar??🤔🤔
Oké, als ik de vertaalcursus van pmiddeld hier overheen gooi, dan staat hierboven dus het volgende:

Ik heb 4 dagen geleden met mijn Vattenfall InCharge laadpas geladen bij een LMS-laadpaal in Laren. Ik betaalde € 0,42 per kWh. Vandaag wilde ik hier nogmaals laden, maar was het tarief met de Vattenfall InCharge laadpas opeens € 0,49 per kWh.

Kan dat zomaar?🤔🤔
Wat is nu de goedkoopste pas als ik bij deze LMS-laadpaal in het MRA-e gebied wil laden?
Volgens mij is dat de Electroverse-pas die een tarief van € 0,44 per kWh laat zien?
Of weet iemand een goedkopere pas voor deze LMS-laadpaal in Laren?

Als ik nu antwoord moet geven, dan is het simpel: dan hebben we eerst een adres van de LMS-laadpaal nodig. Ik zie op Caliskamp 7 te Laren bijv. een Ecotap paal op het LMS-netwerk en die kost met Electroverse € 0,58 per kWh terwijl die met Bump € 0,46 per kWh kost. Als jij met de Electroverse pas voor € 0,44 per kWh kunt laden, gaat het blijkbaar om een ander adres. Kortom, de vraag is nogal vaag.....

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 14:11

Yep: vorig jaar zijn de oude laadpalen (publiek zichtbaar, €0,36/kWh) vervangen en uitgebreid met nieuwe palen. Niet publiek zichtbaar met een prijs van €0,76/kWh. Dus ben best blij met m'n ESB pas die nog steeds €0,38/kWh rekent...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon59
nathalia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:43:
[...]

Oké, als ik de vertaalcursus van pmiddeld hier overheen gooi, dan staat hierboven dus het volgende:

Ik heb 4 dagen geleden met mijn Vattenfall InCharge laadpas geladen bij een LMS-laadpaal in Laren. Ik betaalde € 0,42 per kWh. Vandaag wilde ik hier nogmaals laden, maar was het tarief met de Vattenfall InCharge laadpas opeens € 0,49 per kWh.

Kan dat zomaar?🤔🤔
Wat is nu de goedkoopste pas als ik bij deze LMS-laadpaal in het MRA-e gebied wil laden?
Volgens mij is dat de Electroverse-pas die een tarief van € 0,44 per kWh laat zien?
Of weet iemand een goedkopere pas voor deze LMS-laadpaal in Laren?

Als ik nu antwoord moet geven, dan is het simpel: dan hebben we eerst een adres van de LMS-laadpaal nodig. Ik zie op Caliskamp 7 te Laren bijv. een Ecotap paal op het LMS-netwerk en die kost met Electroverse € 0,58 per kWh terwijl die met Bump € 0,46 per kWh kost. Als jij met de Electroverse pas voor € 0,44 per kWh kunt laden, gaat het blijkbaar om een ander adres. Kortom, de vraag is nogal vaag.....
Bijvoorbeeld op adres Schietspoel 1 in Laren NH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 15:02
Hachy schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:09:
[...]
De belofte 'ja maar jullie hanteren toch cpo tarief + 0 opslag' is net zoveel waard als een wc papiertje dus ik geef je weinig kans dat je dit verschil ooit terugziet. Als je het toch terugkrijgt is dat vaak een coulance dingetje. Natuurlijk moet je het zeker even proberen.
Vandebron gaat binnenkort ook een opslag rekenen bovenop het CPO tarief. Dus die is er bij mij uit als hoofdpas.

Ik ga nu eens de Chargepoint.com pas proberen die ik al een jaar in mn dashboardkastje heb liggen. Ook CPO laden hier en geen maandelijks abo. Nu aan het laden en zie dat ze je een semi live overzicht bieden van je huidige sessie in hun app. Nice, want mijn auto heeft zelf geen app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
Simon59 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:02:
[...]

Bijvoorbeeld op adres Schietspoel 1 in Laren NH
Je maakt het steeds onduidelijker... De paal op Schietspoel 1 te Laren NH is toch geen LMS laadpaal? Dat is een Total Energies (Greenflux) laadpaal!

Tja, als je daar wilt laden met een pas zonder abo of bundel, dan is Electroverse inderdaad de goedkoopste met € 0,44 per kWh.

Als je er meer dan circa 60 kWh per maand laadt, dan zou je bijv. een Light Boost kunnen nemen bij OVO Charge. Dat kost € 2,- per maand en dan kan je laden voor € 0,405 per kWh.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stolpert
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:45

Ja, staan publiek zichtbaar maar achter een slagboom. Best goedkoop: 25 cent/kWh incl BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestermaas
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-05 01:24
Hier alle pasjes in een kinder bekertje in de middenconsole.

Even een ervaring delen. Ik was zaterdag bij Roompot Kijkduin en daar staan 4 prima laadpalen. Echter komen de nummers op deze palen vaak niet overeen met de nummers in de app (van bijvoorbeeld Northe). Iemand nog niet een slimme truc om te weten welke paal welke is? Nu van armoede maar met mijn Electoverse pas geladen welke een paar cent duurder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
boozzz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:36:
[...]

Vandebron gaat binnenkort ook een opslag rekenen bovenop het CPO tarief. Dus die is er bij mij uit als hoofdpas.
Sorry, dit heb ik gemist, waar heb je dat gelezen? Ik heb geen mail van ze gehad hierover en kan het op de website ook niet zo snel terug vinden..

Ik ben juist een paar maanden geleden naar ze overgestapt door CPO zonder opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boozzz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-05 15:02
hsb85 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:38:
[...]

Sorry, dit heb ik gemist, waar heb je dat gelezen? Ik heb geen mail van ze gehad hierover en kan het op de website ook niet zo snel terug vinden..

Ik ben juist een paar maanden geleden naar ze overgestapt door CPO zonder opslag.
Ik kreeg 6 april een mailtje "Informatie over de verandering van je laadtarief":
Geweldig dat je elektrisch rijdt en daarmee de energietransitie vooruit helpt! We hebben de afgelopen tijd veel klanten gesproken over hun ervaring met de Vandebron laadpas. Uit de feedback blijkt dat er veel behoefte is aan een betere dekking (roaming) in het buitenland, zodat je met je pas op meer plekken terecht kunt.

We zijn daarom hard op weg om ons netwerk verder uit te breiden. Om een nog betere dekking mogelijk te maken, rekenen we vanaf 1 juni € 0,02 per kWh bovenop het kWh-tarief van de laadpaalbeheerder. Dit bedrag investeren we in het uitbreiden van ons roamingnetwerk en nieuwe innovaties in de EV-app. Kost je laadsessie nu € 0,41 per kwh? Dan betaal vanaf 1 juni € 0,43 per kWh. Je ziet de nieuwe laadtarieven vanzelf in de Vandebron EV-app. Via onze nieuwsbrief houden we je verder op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madman_K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:39
Wat een onzin argument om extra geld te graaien.

Als het om roaming in het buitenland zou gaan. Zouden ze het alleen op buitenlandse palen moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:39
Dan gok ik dat de pasjes van Essent (die ook geen opslag rekenen, alleen CPO tarief) dan ook gaan volgen. Uiteindelijk valt het onder dezelfde club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-05 02:11
Is E-flux nu de beste optie voor CPO? (€0,32+CPO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
boozzz schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:39:
[...]

Ik kreeg 6 april een mailtje "Informatie over de verandering van je laadtarief":

[...]
Oh thanks voor het delen. Ik heb deze mail niet gehad..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brotuck
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-05 17:03
markweb4871 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:31:
Is E-flux nu de beste optie voor CPO? (€0,32+CPO)
Ik geef de voorkeur aan Tap. E-Flux is duurder.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:30
Weet iemand of autocharge bij Fastned werkt met de Freshmile pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Grotbewoner schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:26:
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik stel me zo voor dat je met Autocharge gelijk de Fastned route bewandelt en dan geen tijd hebt om je FM pas er tegen te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@maharens @Grotbewoner
De Fastned app staat toe, dat je een EV charge card toevoegt als payment method. Wellicht dat autocharge dan gewoon werkt. Ik heb het niet geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi5H5bqDudU9xPD1PoZes9jZTrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cic9s9CKXzRJSHGkfqmngq7H.jpg?f=fotoalbum_large

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
Grotbewoner schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:26:
Je kunt de pas toch invoeren als betaalmiddel bij Fastned ?

Just here for the fun

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
*O* In de gemeente Utrecht is het laadtarief bij de publieke laadpalen na de laatste indexatie gedaald van 42 naar 36 cent inclusief BTW.

En nog meer goed nieuws, de MRB voor EV's blijft voorlopig relatief laag.

nieuws: 'Nederlandse overheid gaat belastingvoordeel voor EV's verlengen'

[ Voor 69% gewijzigd door Hachy op 10-04-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-05 19:54
TucanoItaly schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:36:
@maharens @Grotbewoner
De Fastned app staat toe, dat je een EV charge card toevoegt als payment method. Wellicht dat autocharge dan gewoon werkt. Ik heb het niet geprobeerd.

[Afbeelding]
Ik gebruik bij Fastned mijn OVO charge-abonnement. Is dit ook te koppelen? Ik ga ervan uit van niet, want ik heb er geen fysieke pas van, maar het zou mooi zijn als dat digitaal mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Brotuck schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:50:
[...]

Ik geef de voorkeur aan Tap. E-Flux is duurder.
Bedankt voor de tip. Tap kende ik nog niet.
Heeft vaak ook geen starttarief. Waar ik vandaag moet laden dus nu €0,318 zonder starttarief 👌😊.
E-Flux is hier €0,35 + nog een startfee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brotuck
taz10 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:02:
[...]

Bedankt voor de tip. Tap kende ik nog niet.
Heeft vaak ook geen starttarief. Waar ik vandaag moet laden dus nu €0,318 zonder starttarief 👌😊.
E-Flux is hier €0,35 + nog een startfee
En de app is gewoon leuker, ook tijdens laden zie je voortgang. Ik heb een abbo genomen, ook goedkoper dan bij E-Flux

Just here for the fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yannienl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:59
nathalia schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:24:
[...]

Het Vattenfall-tarief is in het MRA-e gebied voor deze pas per 13 december 2023 verhoogd van € 0,34 naar € 0,4899.

Tussen 13-12-2023 en 09-04-2024 zijn er voor de Vattenfall InCharge laadpas geen andere tariefwijzigingen geweest bij deze MRA-e palen van Vattenfall.
Wacheffe, als we het over mra-e gebied hebben, in mijn geval totalenergies/greenflux, dan is het bij Incharge inderdaad onlangs verhoogd van 43 naar 49 cent.
Ik zie in de app dat ik daar op 24 maart heb geladen voor 43 cent/kwh en nu is dat 49 cent/kwh.

Ff afgezien van de discussie om wat voor paal het gaat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:45
Hachy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:49:
*O* In de gemeente Utrecht is het laadtarief bij de publieke laadpalen na de laatste indexatie gedaald van 42 naar 36 cent inclusief BTW.
...
Fijn! Al zie ik dat het doorvoeren van het lagere tarief verschillend gaat per laadpaalbeheerder en per laadpas. We zullen april maar even beschouwen als overgangsmaand, en elke keer even kijken welke paal en pas al het lagere tarief bieden.

Kan me nog goed herinneren dat het openbaar laden in Utrecht ruim een jaar geleden zo duur was dat het financieel uitkon om naar Rotterdam te rijden om daar op te laden: AD: In Utrecht is elektrisch laden zó duur, dat je beter naar Rotterdam kunt rijden om daar de accu te vullen.

En inmiddels:
super_dirk schreef op maandag 8 april 2024 @ 09:07:
[...]
... Het blijft echt bizar dat in Rotterdam de tarieven voor 2024 juist omhoog zijn gegaan naar 0,58 euro per KWh. Ga toch weer contact zoeken met de gemeente hierover.
Duidelijk verschil in de timing van de afgesproken indexatie van de publieke laadtarieven. Zou mooi zijn als gemeenten daar een vergelijkbare strategie in gaan hanteren in de laadconcessies om dit soort (moeilijk uit te leggen) toestanden te voorkomen.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
TucanoItaly schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:36:
@maharens @Grotbewoner

[Afbeelding]
Het toevoegen van de FM pas lijkt niet te lukken, Fastned wil een NL-ABC-00000-1 achtig nr, maar het FM pasnummer lijkt daar niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:54
maharens schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:53:
[...]

Het toevoegen van de FM pas lijkt niet te lukken, Fastned wil een NL-ABC-00000-1 achtig nr, maar het FM pasnummer lijkt daar niet op?
Ik heb de vraag bij Freshmile neergelegd.
Vlgs mij hebben we deze voorvoeging NL-ABC- nodig.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinnenb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:00
[quote]Hachy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:49:

Als ik bij mij in de buurt kijk (Tuinwijk, Utrecht) zie ik nog verschillende tarieven variërend van €0,43 (Vattenfall) tot €0,36 (Equans). Check de paal dus goed voor je inplugt

HYUNDAI IONIQ 5 Connect+ 77kWh RWD MY23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

HansAuutB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:02:
[...]

Ik heb de vraag bij Freshmile neergelegd.
Vlgs mij hebben we deze voorvoeging NL-ABC- nodig.
Freshmile doet Fastned tegenwoordig, helemaal gemist. Keurig ook voor het 30+30 tarief op 200kW palen hier, niet gekeken wat dat elders is. Dat maakt goedkoper laden onderweg weer wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
koboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:37:
[...]

Freshmile doet Fastned tegenwoordig, helemaal gemist. Keurig ook voor het 30+30 tarief op 200kW palen hier, niet gekeken wat dat elders is. Dat maakt goedkoper laden onderweg weer wat makkelijker.
Tja ik blijf het lastig vinden, persoonlijk heb ik liever een vaste korting (abbo fastned) per kWh dan dat ik op allerlei factoren moet gaan letten zoals laadsnelheid, voorverwarmen en dus tijd.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Brotuck schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:48:
[...]

Tja ik blijf het lastig vinden, persoonlijk heb ik liever een vaste korting (abbo fastned) per kWh dan dat ik op allerlei factoren moet gaan letten zoals laadsnelheid, voorverwarmen en dus tijd.
Snap ik, en als er een keer een paal niet meewerkt, of het druk is op een locatie met alleen 200kW palen, dan kan het verhaal ook de andere kant op uitpakken.
Wij zijn gezegend met een Ioniq 6 die (mits voorverwarmd) met het 30+30 tarief uitkomt op 45cent/kWh. Daar kan het Fastned abbo niet tegenop. En tijdens het rijden 4 of 5 keer het scherm aanraken om een oplaad tussenstop toe te voegen aan de lopende navigatie is echt de moeite niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:08
koboy schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:37:
Dat maakt goedkoper laden onderweg weer wat makkelijker.
Als het je niet om de laadsnelheid te doen is, dan is bij Tesla laden toch goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Zjanzjak schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:55:
[...]

Als het je niet om de laadsnelheid te doen is, dan is bij Tesla laden toch goedkoper?
Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk bij Tesla omdat mijn laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit en ik dus 2 plekken bezet houd.. Ik laad daar dan ook liever niet..
Mijn volgende auto moet de poort aan de linkerkant hebben of alles wordt op korte termijn vervangen door die v4 palen........., want het gemis van het Tesla netwerk is wel groot vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

[...]

Daar kunnen de Hyundai/Kia 800V platforms (nog) niet fatsoenlijk snelladen geloof ik.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brotuck
yannienl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:40:
[...]

Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk bij Tesla omdat mijn laadpoort aan de 'verkeerde' kant zit en ik dus 2 plekken bezet houd.. Ik laad daar dan ook liever niet..
Mijn volgende auto moet de poort aan de linkerkant hebben of alles wordt op korte termijn vervangen door die v4 palen........., want het gemis van het Tesla netwerk is wel groot vind ik..
Ik heb hem linksvoor is ook geen feest bij tesla.

Just here for the fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannienl
Brotuck schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:50:
[...]

Ik heb hem linksvoor is ook geen feest bij tesla.
Haha net zo'n kloteplek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjanssen
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Met wat schuin inparkeren en extra ver naar voren in het vak lukt 't hier meestal nog wel met een Kia Niro en tesla v2/v3 palen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Maar het gaat wel om de laadsnelheid. E-GMP auto's als de Ioniq 6 halen (als het werkt) max 120kW op een 400V paal.
Daarnaast heb ik een dusdanige antipathie tegen de heer Musk en alle arrogantie (en valse beloftes) die om hem en het bedrijf Tesla hangen dat ik er alleen zou laden als ik zeker wist dat het hem flink geld zou kosten. Ik heb ook geen behoefte aan een Tesla app die mij trackt op mijn telefoon er bij. Een pasje vind ik veel prettiger, daarbij wordt je locatie alleen gelogd op het moment dat je hem gebruikt, voor de rest laat ik het de navigatie van de auto uitzoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

taz10

Party Animal

Brotuck schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:06:
[...]

En de app is gewoon leuker, ook tijdens laden zie je voortgang. Ik heb een abbo genomen, ook goedkoper dan bij E-Flux
Klopt helemaal. Hij update netjes elk kwartier. Ik kan natuurlijk ook via mijn Peugeot app de hoeveelheid zien maar dit is TOP
Ook het bedrag 👌. Alleen thuis is nog goedkoper 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVw8MTqHkc6QhoMP7-dQBqVMK2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Z2VGsntYEcPQ2E6xZzoqEwd.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 141 ... 215 Laatste

Let op:
Voor alle vragen, ervaringen én opmerkingen voor het gratis EV laden (en parkeren) in de EU, kan je hier terecht: [EV] Gratis laden (en parkeren) in Europa

Omdat het als storend werd ervaren, is het niet meer de bedoeling om in dit topic het (heel lang) over laadpaaletiquette, laadpaalklevers of onduidelijkheden omtrent tarieven en/of dergelijke frustraties te hebben. Per juli 2024 hoort hier ook het benoemen van de bijzonderheden, strategie mbt toelaten overige merken en uitdagingen die dat oplevert voor (specifiek) Tesla laadzuilen.
Uiteraard is er ruimte voor het delen van ervaringen, maar probeer dit ook zo constructief mogelijk te houden, zonder alleen maar een rant te deponeren. Laatstgenoemde komt de sfeer namelijk niet ten goede.

Update Jan 2025: in toevoeging tot bovenstaande, is de discussie omtrent het vergelijken van de laadpaal met een conventionele benzinepomp (en dus hoe deze prijzen weergeeft etc.) ook een discussiepunt wat we niet meer willen zien.

Wil je toch even los gaan (note: niet over de prijs/passen!)? Post dan hier:
Het grote (on)genoegen van laad-infrastructuur topic

Voor vragen over het thuisladen, kan je híer terecht: Thuisladen van je EV deel 2