Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.534 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:36:
[...]

Een scenario dat al langer wordt genoemd: bezette gebieden annexeren, en een tegenaanval op die gebieden presenteren als een aanval op het Moederland. En dan mobiliseren.

Als je ziet hoe makkelijk een groot deel van de bevolking de propagenda slikt zou dat nog best kunnen werken.
Dan zouden ze dat nu al kunnen doen na de aanvallen van de Krim. Je bent redenen aan het verzinnen hoe ze dit zouden kunnen doen, maar punt blijft dat dat meestal anderso gaat. Als ze willen mobiliseren verzinnen ze echt wel een reden.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

nee inderdaad, op dit tempo zijn ze in twee jaar wel in Kiev, met een verbruik van 40k shells per dag en 200 eigen doden per dag mag je zelf uitrekenen wat er nodig is Gaat top! 8)
20 jaar bedoel je denk ik. Aan de andere kant zou Oekraine in diezelfde tijd vanuit Kherson ook een stuk Rusland hebben veroverd ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

Tens schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:33:
[...]

nee inderdaad, op dit tempo zijn ze in twee jaar wel in Kiev, met een verbruik van 40k shells per dag en 200 eigen doden per dag mag je zelf uitrekenen wat er nodig is Gaat top! 8)
Op dit tempo is zelfs twee jaar niet haalbaar denk ik. Maar in oorlog kunnen dingen ineens ook snel gaan. Het hangt er van af wat Ukraine nog kan.

Ik geloof echter best dat Rusland ongeveer 3300 bruikbare tanks heeft en er zijn er 950 al visueel bevestigd uitgeschakeld.

Stel je wil zo’n 500 tanks over hebben, buiten, na deze oorlog, dan mogen ze er nog 1800 verliezen, dan zit je dus al op een derde. In een half jaar oorlog.

[ Voor 12% gewijzigd door pro_6or op 19-08-2022 18:47 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
pro_6or schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
Stel je wil zo’n 500 tanks over hebben, buiten, na deze oorlog, dan mogen ze er nog 1800 verliezen, dan zit je dus al op een derde. In een half jaar oorlog.
Je vergeet het scenario waar de corruptie zichzelf gaat bijten. Van hoog naar laag zijn constant de eisen doorgegeven. Van laag naar hoog steeds het gewenste antwoord terwijl de werkelijkheid vaak anders was.

Wie zegt ons dat Putin daadwerkelijk een correct overzicht heeft en niet met gefingeerde getallen koest wordt gehouden?

De andere optie is dat ze liever zichzelf doodvechten dan dat ze moeten opgeven. Dan zijn er 0 tanks over.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Amerikanen sturen meer spul:

Over de ScanEagle drones:

(veel meer tweets in dit draadje)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:06:
[...]

Je vergeet het scenario waar de corruptie zichzelf gaat bijten. Van hoog naar laag zijn constant de eisen doorgegeven. Van laag naar hoog steeds het gewenste antwoord terwijl de werkelijkheid vaak anders was.

Wie zegt ons dat Putin daadwerkelijk een correct overzicht heeft en niet met gefingeerde getallen koest wordt gehouden?

De andere optie is dat ze liever zichzelf doodvechten dan dat ze moeten opgeven. Dan zijn er 0 tanks over.
maar Putin wordt geacht ook niet dom te zijn en de samenleving ook prima te kennen.
Hij zal dus wel weten dat hij de cijfers die hij krijgt met een korrel zou moet nemen.
Immers, als je je opwerkt als middenmoot KGB'er tot de vermeende top van de voedselketen dan ga ik er vanuit dat je prima weet hoe het systeem werkt.
Putin weet dus heel goed dat de info die hij krijgt niet goed te vertrouwen is omdat men hem naar de mond praat.
Hij zal meerdere kanalen hebben waar hij info uit haalt.
In een ideale situatie dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:28

gws24

Thinking is hard!

TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Dat soort praat zien we al sinds Februari.

En statisch front? ISW meldde gisteren dat er voor het eerst sinds 6 Juli geen "claimed or assessed Russian territorial gains" zijn gemaakt. Het gaat allemaal niet hard, maar de Russen boeken beetje bij beetje wel terreinwinst.
Als ik dit plaatje zie dan is er wel degelijk al een tijdje sprake van een statisch front (verschil 10 juli vs 14 augustus met dank aan @rclahsen ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BM47L34tpZ9zFb6Z4jT6fC4q_8E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHTLu008eTRyErq3KZ7bKrKi.png?f=user_largebron: rclahsen in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8"

De terreinwinst van de russen stelt gewoon niks voor de laatste tijd dus sec gezien heb je gelijk maar in het grote plaatje imo niet.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 22:02

bloody

0.000 KB!!

Op de Krim is de AA actief in Yevpatoria, ben benieuwd wat de avond nog brengt!

Edit: en ook bij Sevastopol, ook explosies gemeld.

[ Voor 25% gewijzigd door bloody op 19-08-2022 20:05 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
pro_6or schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:45:
[...]

Op dit tempo is zelfs twee jaar niet haalbaar denk ik. Maar in oorlog kunnen dingen ineens ook snel gaan. Het hangt er van af wat Ukraine nog kan.

Ik geloof echter best dat Rusland ongeveer 3300 bruikbare tanks heeft en er zijn er 950 al visueel bevestigd uitgeschakeld.

ben me er van bewust dat ik het lang niet compleet heb.
Aanvullend:gemiddeld 4 tanks per dag, maakt bijna 1500 per jaar. Die zijn dan met twee jaar op.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:48

scorpionv

This space for rent

In Donetsk gaat het in ieder geval niet van een leien dakje voor de Russen:

The Armed Forces of Ukraine repelled all Russia’s attacks in the east and stopped the breakthrough attempt in Southern Buh direction.

Ik kan de Southern Buh richting niet erg plaatsen (aanval westwaards ofzo?), maar Bakhmut is bekend inmiddels.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bulle bas schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:56:
Opmerkelijk nieuws. Hier is gespeculeerd of Rusland wel of niet voldoende munitie kon produceren om hun eigen vuurtempo vol te houden. Dit komt vers van de pers:

[...]

[...]

En ook:

[...]

Hier hebben we het gisteren nog over gehad, UA moet referenda gewoon negeren:

[...]

Mij niet duidelijk of dit voor beide partijen geldt:

[...]
Zou echt mooi zijn als Rusland daadwerkelijk ammo schaarste begint te ontwikkelen. Vuurkracht, en veel, is volgens mij het enige truukje dat ze momenteel nog staande houdt.

Laten we hopen dat er een kern van waarheid in deze berichten zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
En wederom explosies gemeld in de buurt van de waterkrachtcentrale van Nova Kakhovka, Krim.
Bron: LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

scorpionv schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:56:
In Donetsk gaat het in ieder geval niet van een leien dakje voor de Russen:

The Armed Forces of Ukraine repelled all Russia’s attacks in the east and stopped the breakthrough attempt in Southern Buh direction.

Ik kan de Southern Buh richting niet erg plaatsen (aanval westwaards ofzo?), maar Bakhmut is bekend inmiddels.
de genoemde locaties van South Buh is vermoedelijk het gebied ten noordoosten van Kherson, bijv. Bila Krynytsia ligt ten noorden van Davydiv Brid.
Veel van de genoemde plaatsnamen liggen overigens zo'n beetje overal in Oekraine dus dat maakt het weer lastiger :)

De 'area of Kirove' bij voorbeeld... geen idee waar het ligt maar er is een redelijk grote plaats ten noorden van Kryvi Rih en dat is wel vaag. Kan het haast niet zijn dus zal wel een kleinere locatie zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYBWDyuHFDpqEnLdQRAY0Hx0Szk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z2VgYZant7G20GHnFvirYagT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMQ_ITabhGiEyTDaVGM8KLm_Bxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nLIiK8CTvL07MdAZtuA0NUcI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit zou wel heel mooi zijn... nog even kijken of er ergens een bevestiging opduikt:
[Twitter: https://twitter.com/AlchevskUA/status/1560689826906705921]
De aanval van Oekraïne op het Saka-vliegveld op de Krim heeft meer dan de helft van de gevechtsvliegtuigen van de Russische Zwarte Zeevloot uitgeschakeld, meldt een vertegenwoordiger van de westerse inlichtingendienst.
Van dezelfde auteur, blijkbaar heeft Medvedev zijn keutel ingetrokken..
[Twitter: https://twitter.com/AlchevskUA/status/1560690880008388610]
Ondertussen sloot Medvedev zijn bericht af en verwijderde hij zijn bericht over de "dag des oordeels" die Rusland zou regelen als Oekraïne de Krim zou aanvallen.

[ Voor 29% gewijzigd door bloody op 19-08-2022 20:15 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:30
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:29:
[...]
En statisch front? ISW meldde gisteren dat er voor het eerst sinds 6 Juli geen "claimed or assessed Russian territorial gains" zijn gemaakt. Het gaat allemaal niet hard, maar de Russen boeken beetje bij beetje wel terreinwinst.
Dat is natuurlijk wel heel creatief boekhouden;

Als je alleen naar de plaatsen/het territorium kijkt die ze "winnen" maar daar nooit de plaatsen die ze "verliezen" er afhaalt, dan lijkt het inderdaad alsof ze nog steeds elke dag vooruit gaan ja. Maar feitelijk zit er tussen de frontlinie van vandaag en pakweg een maand geleden nauwelijks verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Dan zouden ze dat nu al kunnen doen na de aanvallen van de Krim. Je bent redenen aan het verzinnen hoe ze dit zouden kunnen doen, maar punt blijft dat dat meestal anderso gaat. Als ze willen mobiliseren verzinnen ze echt wel een reden.
Er is een verschil tussen een reden verzinnen en een reden verzinnen waar je de bevolking in mee krijgt. Ook Putin kan geen all-out oorlog voeren zonder steun van zijn bevolking.
(Ik had het overigens niet zelf verzonnen, deze mogelijkheid wordt al veel langer geopperd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YakuzA schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:11:
Ik vroeg me al af waarom er af en toe ineens een katoen ding in de filmpjes verscheen:
[YouTube: Why explosions are called "cotton"?!]
spookte vandaag trouwens nog door m'n hoofd.

Het zijn dus 'claps'.

Dat betekent dat als de RF aan het shellen is over de gehele linie van Kherson tot Kharkiv... er dus een groot applaus te horen is :P
En uhm... 'geef ze van katoen' :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

Er is een verschil tussen een reden verzinnen en een reden verzinnen waar je de bevolking in mee krijgt. Ook Putin kan geen all-out oorlog voeren zonder steun van zijn bevolking.
(Ik had het overigens niet zelf verzonnen, deze mogelijkheid wordt al veel langer geopperd.)
check het recente filmpje van Good Times Bad Times.

Zolang Moskou-regio en de noordwest nog enigszins comfort heeft, heeft Putin steun voor de SMO.
Dat arme provincies honger hebben boeit de Moscovieten niet.

Zolang de Russische middle- en upper class nog op vakantie kan in Griekenland is alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghehe ik heb vandaag wat lappen tekst van de originele bron in yandex translate gestopt en het is om van te janken.

Zo ook de nieuwe vertaling door ChrisO.

Eigenlijk is het een wonder dat de Russen nog zo ver gekomen zijn in Oekraine.
Enerzijds het leger der armen.
Anderszijds het leger der spartanen.

Op zich een typisch Russisch/soviet leger. Met weinig tot om weten te gaan zo slecht als het gaat.
Stiekem toch enige bewondering voor.

En anderszijds heeft ie gelijk over bijv. het voedsel: dit is geen 'hardening of the body', dit is het vernielen van de slagkracht van een leger.
Wat dat betreft is het goed als er enige luxe is. Qua slapen, latrines, eten. etc.

En dan is het wel weer interessant om te zien hoe het er soms aan Oekraiense kant aan toe gaat. Hoe ze met wat vindingrijkheid toch leuke onderkomens weten te regelen voor zichzelf. Uiteraard komen meestal de succesverhalen in het nieuws maar toch.

Overigens, een van de comments onder die video zegt:
The ak mechanism is came from the m1 Garand rifle and the rifle design is based on (or inspired) from both stg-44 and AS-44 rifle

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:14
bloody schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:11:
[...]
Van dezelfde auteur, blijkbaar heeft Medvedev zijn keutel ingetrokken..
[Twitter]
[...]
Dit is toch wel aardig armzalig. Voor een voormalige president van Rusland.
Eerst de grote bek over een bijna bijbels Armageddon indien de Krim maar ook met een nagel wordt aangeraakt.
En dan nu je berichtje maar wissen.
Want, kaboem, kaboem, kaboem op de Krim.
Knuppeltje Medvedev zal wel aan Roscosmos baasje Rogozin hebben gedacht.
Het wankele koord van stevige uitspraken, (die al rap alleen maar uitermate gênant zijn, voor de grote baas) en dan proberen niet je relevantie/positie in de verkruimelende pyramide/stuk van de taart te verliezen.
Het kan verkeren.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
gws24 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Als ik dit plaatje zie dan is er wel degelijk al een tijdje sprake van een statisch front (verschil 10 juli vs 14 augustus met dank aan @rclahsen ):

[Afbeelding]bron: rclahsen in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8"

De terreinwinst van de russen stelt gewoon niks voor de laatste tijd dus sec gezien heb je gelijk maar in het grote plaatje imo niet.
Klopt, in verhouding met de immense grootte van het land lijkt het niet veel (maar gaat wel met veel schade en ongetwijfeld UA verliezen gepaard), zeker niet als je op die schaal kijkt.

Deze kaart vind ik beter (je kan inzoomen) en van een hoog aangeschreven bron (ISW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 20:31:
[...]
Ik weet dat dat vaker wordt geopperd, maar naar mijn idee is dat gewoon onzin. Als je al zo'n reden wilt hebben had je daar beter de Krim voor kunnen pakken. Dat is veel meer 'rusland' dan dat de Donbass is vlak na een referendum.

Bovenal doet putin toch wat ie zelf wil. Dus als hij mobilisatie wil, komt er wel propaganda gevolgd door iets dat een goede reden is.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Er is het een en ander verplaatst naar Wapens en wapensystemen en [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Verder ga niet in het topic lopen wijzen naar verschillende topics. Dat is goed bedoeld, maar geeft evengoed irritatie. Wij proberen het zo snel mogelijk op te pakken.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
rclahsen schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:59:
[...]
Een andere vraag: hoe staat het met de Anschlussreferenda? Voordat iemand zijn Lucky Strike liet vallen in Saky, hoorde je nog wel nieuws over de voorbereidingen: het samenstelling van de kiescommissies, het registreren van bevolingsdata, de wijze waarop gestemd moet worden en de datum (eerst 11 september, daarna misschien naar voren gehaald). Daar hoor je nu echt niets meer over.
ISW gisteren:
The Ukrainian Resistance Center reported on August 18 that Russian occupation authorities are planning to conduct door-to-door “surveys” of households in occupied Melitopol from September 11-17 in lieu of in-person voting for the Kremlin’s sham annexation referendum.[51] The Resistance Center claimed that Russian forces are conducting such easily falsifiable surveys because the referendum will have low turnout and urged Ukrainian civilians to evacuate occupied areas before the referendum takes place to avoid participation. The Center also reported that Ukrainian partisan activity forced the Russian military to transfer forces away from the front lines to secure the sham referendum.[52]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

bloody schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:33:
Op de Krim is de AA actief in Yevpatoria, ben benieuwd wat de avond nog brengt!

Edit: en ook bij Sevastopol, ook explosies gemeld.
Sevastopol is enorm onrustig blijkbaar. Twitter gonst van de berichten over (een) neergehaalde UKR drone(s).

Suggesties dat UKR de luchtafweerlocaties van RU in beeld probeert te krijgen door ze met drones uit te lokken. Prima strategie als je een HIMARS op de luchtafweer zou willen parkeren. [Twitter: https://mobile.twitter.com/Lojze24976720/status/1560701418796974080]
Ben wel benieuwd naar de plannen achter deze activiteiten. Luchtafweer mappen en uitschakelen omdat...?

Nu explosies:

[ Voor 28% gewijzigd door scorpionv op 19-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Volgens twiiter is er nu ook een lange file om Belgorod uit te komen.

https://twitter.com/MarkR...2BAQz5fp55Vh1VFD8AEw&s=19

Niet dat ik het perse fijn vindt of zo dat burgers moeten vluchten maar gezin de wandaden die de russen hebben aangedaan aan de Oekrainers heb ik er ook geen moeite mee.

Maar dat is niet de reden om dit te melden. Volgens mij moet het hoe langer hoe meer inzinken bij de russische bevolking dat het eigenlijk bar slecht gaat met de speciale militaire operatie. Moeders die hun zonen niet meer terug zien, heel veel toeristen die de Krim verlaten en nu exodus uit Belgorod.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Indoubt schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:39:
Volgens twiiter is er nu ook een lange file om Belgorod uit te komen.

https://twitter.com/MarkR...2BAQz5fp55Vh1VFD8AEw&s=19

Niet dat ik het perse fijn vindt of zo dat burgers moeten vluchten maar gezin de wandaden die de russen hebben aangedaan aan de Oekrainers heb ik er ook geen moeite mee.

Maar dat is niet de reden om dit te melden. Volgens mij moet het hoe langer hoe meer inzinken bij de russische bevolking dat het eigenlijk bar slecht gaat met de speciale militaire operatie. Moeders die hun zonen niet meer terug zien, heel veel toeristen die de Krim verlaten en nu exodus uit Belgorod.
Zou wel een mooie taak zijn voor amnesty, om te kijken waarom de Russen zoveel ammo storage vlak bij bewoond gebied hebben ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:14
scorpionv schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:19:
[...]
Ben wel benieuwd naar de plannen achter deze activiteiten. Luchtafweer mappen en uitschakelen omdat...?
Elke eventuele bevrijdingsactie gecombineerd zal zijn: grond, mech en lucht.
Dan wil je de tegenstand in 't gebied, in kaart<->uitgeschakeld hebben.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
scorpionv schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:19:
[...]

Sevastopol is enorm onrustig blijkbaar. Twitter gonst van de berichten over (een) neergehaalde UKR drone(s).

Suggesties dat UKR de luchtafweerlocaties van RU in beeld probeert te krijgen door ze met drones uit te lokken. Prima strategie als je een HIMARS op de luchtafweer zou willen parkeren. [Twitter]

Nu explosies: [Twitter]
Interessant, en dat is dus de tweede dag op rij. En er zijn ook weer berichten over AA bij Kerch.

Als ze nou ATACMS zouden krijgen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

RoD schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:55:
[...]

Interessant, en dat is dus de tweede dag op rij. En er zijn ook weer berichten over AA bij Kerch.

Als ze nou ATACMS zouden krijgen...
Volgens deze twitter draad is vandaag de eerste gesignaleerd:

https://twitter.com/nocla...RLvhbMQG1sNZOW9P-A6Q&s=19

Wat goed nieuws zou zijn en het een en ander zou verklaren.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
HaterFrame schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Blauwe duct tape en roken in de auto, ukrainian zeggen de comments.

Atacms bijna zeker

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap alleen niet dat je zoiets post op twitter of telegram als je zo’n ding al ziet rijden .

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

HaterFrame schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:03:
[...]

Die wilde ik net komen posten :) En dit is iemand die er verstand van heeft.

Ik was al aan het hopen dat ze ATACMS hebben en die op een gegeven moment aan Rusland tonen door een paar vliegvelden in de Krim plat te gooien. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Apache4u schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:16:
Ik snap alleen niet dat je zoiets post op twitter of telegram als je zo’n ding al ziet rijden .
Niet heel handig idd, aan de andere kant is er vrij weinig aan af te zien. Daarnaast heeft deze de range om lekker ver van het front te blijven :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Benieuwd wanneer de eerste raket op de Krimbrug valt, ik kan mij voorstellen dat Oekraïne de bevoorrading verder wil afknijpen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:41

epic_gram

undercover moderator

XWB schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:26:
Benieuwd wanneer de eerste raket op de Krimbrug valt, ik kan mij voorstellen dat Oekraïne de bevoorrading verder wil afknijpen.
Zaporizhzhia ligt er het dichts bij, is 300km ver.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
asing schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:24:
[...]

Ik heb er wat moeite mee. Het is iedere keer 1 official. En het lijkt Twitter maar is het niet.
Terecht voorbehoud, maar het komt overeen met mijn inschatting. Die wordt mede ingegeven door de overweging dat het vreemd zou zijn als Rusland permanent productiecapaciteit heeft die groter is dan de oorlogsvraag. Temeer omdat de oorspronkelijke perceptie van de oorlog er een was van een drie dagen durende operatie, maw men had al achterlijk veel munitie tov de verwachte vraag.
Ik heb wel vaker dingen juist niet gedeeld omdat de beweringen nog niet mainstream waren (terwijl het wel paste in mijn perceptie/model van de zaak). Ik heb het nu maar wel een keer gedeeld.

Nitter is een Twitter-mirror. Privacyvriendelijk, en mag ik zeggen: gebruiksvriendelijker, zeker voor de mensen zonder acount. Alles wat je daar vindt kan je 1 op 1 op twitter vinden door in de url slechts de domeinnaam te veranderen in twitter.com

[ Voor 8% gewijzigd door bulle bas op 19-08-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:26:
Niet.

En ik zal je vertellen waarom. Ik vermoed dat als dit een ATACMS is, ze zeldzaam zullen zijn. Ze zullen er geen 1000 hebben. Als je bedenkt hoeveel ze op de Antonovski brug moesten laten klappen om dat ding daadwerkelijk kapot te krijgen, dan moet je er ook zoveel op de krim brug zetten om die uit het spel te nemen.

Daar komt bij dat de spoorlijnen al buiten gebruik geschoten zijn (paar dagen geleden) en ze dus niets kunnen aanvoeren.

Als ze er al meerdere hebben dan gaan ze die inzetten op doelen die met 1 a 2 ATACMS wel te vernietigen zijn. Wapendepots, vliegvelden, de haven van de Zwarte Zee vloot, andere cruciale dingen.

Wat we ook niet moeten vergeten is dat er gisteren wat objecten zijn neergeschoten. Drones werd er gesuggereerd maar wat als het een ATACMS was? Dat die ineens wel door de S300 en S400 systemen te grazen kunnen worden genomen? :X

EDIT : dit lijkt een Roemeense ATACMS te zijn. Dat wordt gesuggereerd in de comments.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 19-08-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
Van de Atacms heb je er minder nodig om hetzelfde doen te bereiken. Aanzienlijk grotere warhead. Mogelijkerwijs daarom ook beter op radar te zien. Dat gezegd hebbbende, de Oekraieners hebben ook harm's. Daarmee kun je eerst de S300/400 in je doelgebied uitschakelen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Is deze al gepost? Achtergrond artikel van de Washington Post over de valse start van de Russen.

Long read, en deels al bekend, maar de moeite waard.

Washington Post: Russia’s spies misread Ukraine and misled Kremlin as war loomed

De invasie wordt een makkie:
In the final days before the invasion of Ukraine, Russia’s security service began sending cryptic instructions to informants in Kyiv. Pack up and get out of the capital, the Kremlin collaborators were told, but leave behind the keys to your homes.

The directions came from senior officers in a unit of Russia’s Federal Security Service (FSB) with a prosaic name — the Department of Operational Information — but an ominous assignment: ensure the decapitation of the Ukrainian government and oversee the installation of a pro-Russian regime.

The messages were a measure of the confidence in that audacious plan. So certain were FSB operatives that they would soon control the levers of power in Kyiv, according to Ukrainian and Western security officials, that they spent the waning days before the war arranging safe houses or accommodations in informants’ apartments and other locations for the planned influx of personnel.
De Russische FSB heeft zitten slapen, of heeft niet eerlijk durven communiceren:
The FSB has spent decades spying on Ukraine, attempting to co-opt its institutions, paying off officials and working to impede any perceived drift toward the West. No aspect of the FSB’s intelligence mission outside Russia was more important than burrowing into all levels of Ukrainian society.

And yet, the agency failed to incapacitate Ukraine’s government, foment any semblance of a pro-Russian groundswell or interrupt President Volodymyr Zelensky’s hold on power. Its analysts either did not fathom how forcefully Ukraine would respond, Ukrainian and Western officials said, or did understand but couldn’t or wouldn’t convey such sober assessments to Russian President Vladimir Putin.
Veel wishful thinking aan de Russische kant:
“The Russians were wrong by a mile,” said a senior U.S. official with regular access to classified intelligence on Russia and its security services. “They set up an entire war effort to seize strategic objectives that were beyond their means,” the official said. “Russia’s mistake was really fundamental and strategic.”

There are records that add to the mystery of Russian miscalculations. Extensive polls conducted for the FSB show that large segments of Ukraine’s population were prepared to resist Russian encroachment, and that any expectation that Russian forces would be greeted as liberators was unfounded. Even so, officials said, the FSB continued to feed the Kremlin rosy assessments that Ukraine’s masses would welcome the arrival of Russia’s military and the restoration of Moscow-friendly rule.

“There was plenty of wishful thinking in the GRU and the military, but it started with the FSB,” said a senior Western security official, using the GRU abbreviation for Russia’s main military intelligence agency. “The sense that there would be flowers strewn in their path — that was an FSB exercise.” He and other security officials in Ukraine, the United States and Europe spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive intelligence.

Adhering to these erroneous assumptions, officials said, the FSB championed a war plan premised on the idea that a lightning assault on Kyiv would topple the government in a matter of days. Zelensky would be dead, captured or in exile, creating a political vacuum for FSB agents to fill.

Instead, FSB operatives who at one point had reached the outskirts of Kyiv had to retreat alongside Russian forces.
Uiteraard hadden alle partijen moeite met de inschatting op voorhand:
Nearly every intelligence service with a stake in the war made consequential misjudgments.

U.S. spy agencies were prescient on Putin’s intentions but underestimated Ukraine’s ability to withstand the onslaught — an error that contributed to the United States’ initial hesitation to send heavy and sophisticated weapons.

Ukraine’s services appear to have read too much into signs that Russian forces were ill-prepared for full-scale combat, resisting Western warnings of an invasion that came within miles of the capital.

Russia’s intelligence breakdowns in Ukraine seem more systemic, its work marred by unreliable sources, disincentives to deliver hard truths to the Kremlin, and an endemic bias that matched Putin’s contemptuous attitude toward the country.

The FSB fueled this dynamic, officials said, with assessments packaged to please the Kremlin and with sources who had their own reasons — political and financial — for encouraging a Russian takedown of the Kyiv government.
Enzovoorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

scorpionv schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 23:00:
Is deze al gepost? Achtergrond artikel van de Washington Post over de valse start van de Russen.

Long read, en deels al bekend, maar de moeite waard.

Washington Post: Russia’s spies misread Ukraine and misled Kremlin as war loomed

De invasie wordt een makkie:

[...]

De Russische FSB heeft zitten slapen, of heeft niet eerlijk durven communiceren:

[...]

Veel wishful thinking aan de Russische kant:

[...]

Uiteraard hadden alle partijen moeite met de inschatting op voorhand:

[...]

Enzovoorts.
Ik moet hier toch altijd weer keihard om lachen, hoe triest het eigenlijk ook is. Ze blijven dezelfde fouten maken, dit verzand ook weer in een 2e Tsjetsjenie. Alleen hebben ze dit keer niet de economie en de middelen om het jaren vol te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

asing schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 22:52:
[...]
EDIT : dit lijkt een Roemeense ATACMS te zijn. Dat wordt gesuggereerd in de comments.
https://twitter.com/OAlex...suemtEsQSxZqSZmO4S4g&s=19
Is inmiddels gegeolocate in ukraine :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Ik drop er een filmpje achteraan :)

Duiding: NATO Intel geeft uaf de targets. De tijd tussen ontdekking en doorgeven is 30-60 min.

Als je dat ziet snap je ook waarom de Amerikanen de Oekraïners de atacms kunnen geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Nee hoor :)

Zie hem nog steeds :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:37
asing schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:21:
[...]

Nee hoor :)

Zie hem nog steeds :P
Die 1e wel die 2e link die zie ik wel, maar ben benieuwd dit zou wel wat verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ook. Zou nog wel even willen zien hoe de overtuiging is ontstaan dat dit exemplaar met atacms is geladen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Apache4u schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:22:
Ik ook. Zou nog wel even willen zien hoe de overtuiging is ontstaan dat dit exemplaar met atacms is geladen.
Die is er niet. Enige wat opvalt is dat er 1 afdekplaat voor zit.
Niet dat je aan de buitenkant kan zien wat welke pod is omdat ze identiek zijn.
1 of 6 raketten allebei zelfde uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
TrekDr0p schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 00:26:
[...]

Die is er niet. Enige wat opvalt is dat er 1 afdekplaat voor zit.
Niet dat je aan de buitenkant kan zien wat welke pod is omdat ze identiek zijn.
1 of 6 raketten allebei zelfde uiterlijk.
De pod heeft dezelfde constructie maar normaal zitten er 6 lanceerbuizen in en voor een ATACMS maar eentje. Al met al klopt het beeld niet met M31 wapens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 00:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog
15:38 19/8/2022
Nederlandse militairen gaan Oekraïners trainen in Verenigd Koninkrijk

Negentig Nederlandse militairen vertrekken morgen naar het Verenigd Koninkrijk om daar tot eind november manschappen van de Oekraïense strijdkrachten te trainen. Dat schrijft minister Kajsa Ollongren (Defensie) aan de Tweede Kamer. Behalve de Nederlanders en de Britten gaan ook Canada, Denemarken, Finland, Nieuw-Zeeland en Zweden helpen bij de basistraining, die vijf weken duurt.

Nederland stuurt militairen van de 13 Lichte Brigade naar het Verenigd Koninkrijk. Zij gaan schietvaardigheidstrainingen, medische zorg en lessen humanitair oorlogsrecht geven.
‘Inzet is om de Oekraïense strijdkrachten door deze grootschalige training te versterken en te moderniseren’, schrijft Ollongren. ‘Met deze militaire inzet wordt bovendien de nauwe samenwerkingsrelatie tussen Nederland en het VK verder verdiept.’

Het kabinet overweegt om begin volgend jaar ook mariniers naar het Verenigd Koninkrijk te sturen om Oekraïners te trainen.

Thomas van der Kolk
Met alle trainers die we al uit andere landen hebben zien langskomen vertelt ons iets over het volume van Oekraïense troepen dat in de UK worden getraind. Die trainingen lijken voor 10.000 onervaren soldaten te gebeuren. (Ukrinform - Personnel of the Royal Air Force Regiment will train 10,000 Ukrainians with little to no military experience in the United Kingdom..

Naast buitenlandse ondersteuning nemen de verschillende krijgsmachtonderdelen een deel van de training op zich. Zoals luchtmacht (II Squadron RAF Regiment support Armed Forces of Ukraine as training programme starts en de Royal Navy (Royal Navy training Ukraine sailors as part of UK's support to country) en land forces (https://www.wsws.org/en/articles/2022/08/17/zdig-a17.html). In dit artikel wordt ook de assistentie van de Nederlandse instructeurs genoemd:
Over 1,000 British soldiers from the 11th Security Force Assistance Brigade are involved in training the Ukrainian troops. They are joined by over a hundred soldiers each from the Canadian Armed Forces, Swedish Armed Forces and New Zealand Defence Forces, with more pledged by Norway, Denmark, Finland, Latvia, Germany and the Netherlands.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je.
Ik heb echt het gevoel dat er een moment komt dat Oekraien een keus moet maken waar ze spijt van kan krijgen.

video heeft niets te maken met topic. Als je de schuld van NATO wilt bespreken, zul je moeten onderbouwen hoe en wat

[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 20-08-2022 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 01:02:
weet je.
Ik heb echt het gevoel dat er een moment komt dat Oekraien een keus moet maken waar ze spijt van kan krijgen.

video heeft niets te maken met topic. Als je de schuld van NATO wilt bespreken, zul je moeten onderbouwen hoe en wat
Hoezo de navo de schuld geven? Ik denk ook dat Oekraïne een keus moet maken, kiezen voor de Russische cultuur of kiezen voor een westerse cultuur. Denk persoonlijk dat laatste. Vrijheid, kiezen wat je wilt.

[ Voor 20% gewijzigd door polthemol op 20-08-2022 09:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 13:06

ZenTex

Doet maar wat.

vincent_1971 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:49:
[...]Ik denk ook dat Oekraïne een keus moet maken, kiezen voor de Russische cultuur of kiezen voor een westerse cultuur. Denk persoonlijk dat laatste. Vrijheid, kiezen wat je wilt.
Die keuze hebben volgens mij al gemaakt tijdens de Euromaidan. Ondanks het bloedvergieten was de keuze duidelijk. Geen toenadering met Rusland ipv Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06

_Eend_

🌻🇺🇦

Iets wat ik heb gemist de afgelopen dagen: UA heeft blijkbaar een Legenda-2 satteliet communicatie systeem uitgeschakeld.

https://www.19fortyfive.c...te-system-and-ammo-depot/
https://www.facebook.com/okPivden/videos/3184883715104577/

Vertaling van de tekst onder de YouTube video:
⚡️De situatie in ons werkgebied is moeilijk, maar beheerst. De vijand blijft vijandelijkheden voeren langs de bezette verdedigingslinie, probeert gegevens te verzamelen door luchtverkenning, geeft de voorkeur aan tegenbatterijgevechten en luchtaanvallen in tactiek. Er zijn geen wijzigingen in de samenstelling en positie.
📌 Beschietingen van vreedzame nederzettingen in onze achtergebieden gaan door. 'S Nachts beschoten de vijand Nikopol en Chervonogrigorivka met zware artillerie van 152 kaliber. Verschillende particuliere huizen en boerderijgebouwen, een gasleiding werden vernietigd en beschadigd. Een burger raakte gewond.
📌 In de oblast Mykolaiv lanceerde de vijand een raketaanval met 2 antiradarraketten van het Su-35-vliegtuig in de richting van de districten Bashtansky en Mykolaiv. Geen schade of slachtoffers.
🔗Onze raket- en artillerie-eenheden blijven vuurmissies uitvoeren en de vijand vernietigen. Deze nacht werd het vijandelijke leger verminderd met 5️⃣ rashists, een complex van satellietcommunicatiestations "Legend-2" en een antitankraketcomplex. In Blagodatny kunnen de Rashists de munitie niet meer aanvullen, omdat het magazijn is vernietigd.
De uiteindelijke verliezen van de vijand worden onderzocht.
⛴ Ongeveer 10 vijandelijke schepen manoeuvreren in de Zwarte Zee. Ze schuilen in veilige gebieden langs de kust van de Krim tot aan Novorossiysk. In gevechtsdienst, 2️⃣ oppervlaktedragers met 1️⃣ 6️⃣ kruisraketten van het type "Caliber" en 1️⃣ luchtverdedigingssysteem.
‼️De dreiging van raketaanvallen en artilleriebeschietingen in het bereik blijft relevant, de kustwateren zijn gevaarlijk om te zwemmen om ontploffing te voorkomen.
Volg de algoritmen en regels voor het reageren op alarmsignalen, stel uzelf niet bloot aan gevaar door de regels van het wettelijke regime van de staat van beleg te overtreden - dit alles is gericht op het behoud van uw gezondheid en leven.
✊Wees waakzaam en bewust, verspreid geen informatie die de vijand kan helpen brandschade toe te brengen, wees voorzichtig met verdachte mensen en objecten, stel de relevante structuren en autoriteiten hiervan op de hoogte.
We zijn sterker in eenheid!
🇺🇦Laten we samen dichter bij Victory komen!
En niet alleen dat: een Su-35 die anti-radarraketten afvuurde in Mykolaiv-oblast zonder schade of slachtoffers. Sowieso is de Su-35 niet echt een succes gebleken: de Russen hebben er schijnbaar al twee squadrons van verloren: https://www.19fortyfive.c...-its-best-su-35-fighters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ZenTex schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Die keuze hebben volgens mij al gemaakt tijdens de Euromaidan. Ondanks het bloedvergieten was de keuze duidelijk. Geen toenadering met Rusland ipv Europa.
Zelensky heeft de wens om tot de EU toe te treden ook meermaals uitgesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het is weer aardig raak met brandjes en explosies in vijandelijk gebied..
- Brand op vliegveld Sochi https://twitter.com/TpyxaNews/status/1560882024092778498
- Drone aanval op hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot in Sevastopol
- Explosies bij vliegveld bij Bakhchysarai https://liveuamap.com/en/...hysarai-smoke-rising-from

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FaYNppUXgAIvZg4?format=jpg&name=900x900

Geen MANPADS, het geluid van kogels.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FalerThWYAAu1KE?format=jpg&name=large

Je basis zou opgeblazen kunnen worden wegens een geheugenkaartje met beelden van een testvlucht in de basis en op het einde is de drone operator goed in beeld gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
bloody schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:26:
- Drone aanval op hoofdkwartier van de Zwarte Zeevloot in Sevastopol
Ik vind dit zo maf. Is daar echt nul anti-luchtafweer? Of vinden ze het gewoon niet de moeite waard om een SAM van X euros te schieten naar een misschien veel goedkopere kamikaze-drone?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

anandus schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:42:
[...]
Ik vind dit zo maf. Is daar echt nul anti-luchtafweer? Of vinden ze het gewoon niet de moeite waard om een SAM van X euros te schieten naar een misschien veel goedkopere kamikaze-drone?
Zo’n drone heeft zo’n kleine radar signature dat een s-x00 of pantsir er niet op kan locken vermoed ik.
Dan houd je dus conscriptivitsj met zijn AK over om op zicht te mikken.

Aangezien de Russische luchtafweer ook grote issues heeft met de TB2 lijkt me dat geen rare gok.

We kunnen er wel weer een “what air defense doing” tegen aan gooien ;)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 20-08-2022 10:56 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 18:19
YakuzA schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

Zo’n drone heeft zo’n kleine radar signature dat een s-x00 of pantsir er niet op kan locken vermoed ik.
Dan houd je dus conscriptivitsj met zijn AK over om op zicht te mikken.

Aangezien de Russische luchtafweer ook grote issues heeft met de TB2 lijkt me dat geen rare gok.

We kunnen er wel weer een “what air defense doing” tegen aan gooien ;)
Je zou haast gaan denken dat ouderwetse flak kanonnen weer gebruikt moeten gaan worden. Kleine drone is stuk gevoeliger voor scherven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Toch wel markante verhalen over de Russische discipline, helaas wel achter een paywall:
https://www.telegraph.co....xploiting-enemy-blunders/
Ukraine’s Crimea fightback and how saboteurs are exploiting enemy blunders
Special report: Careless Russian soldiers are dumping powerful weaponry at makeshift sites on the peninsula - and Kyiv is taking advantage

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Die video van de drone in Sevastopol, het bijbehorende plaatje doet me denken aan die drone die ingezet werd als kamikaze drone tegen die olieopslag in Rusland een paar maanden geleden.

Of zal dat plaatje enkel ter illustratie zijn om evt de Russen in verwarring te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kadett schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Je zou haast gaan denken dat ouderwetse flak kanonnen weer gebruikt moeten gaan worden. Kleine drone is stuk gevoeliger voor scherven.
Rusland heeft genoeg ZU-23’s rond slingeren.
Maar die zullen niet zo ver achter het front geparkeerd staan idd :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kadett schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:59:
[...]

Er zouden dan ook wel nieuwere detectie technologieën op geïnstalleerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
[...]
Sinds de Armenië-Azerbijan oorlog is eigenlijk al pijnlijk duidelijk dat hedendaagse luchtafweer kansloos is tegen simpele drones.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

AGM-88 anti-radiatie-raketten hangen met een adapter onder de hardpoint van een MiG-29.

Afbeeldingslocatie: https://www.thedrive.com/uploads/2022/08/19/AGM88-UKRAINE-MIG29.jpg?auto=webp&auto=webp&optimize=high&quality=70&width=900
https://www.thedrive.com/...8-anti-radiation-missiles

Duitsland gaat 255 Vulcano artilleriegranaten sturen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fai2LkQVEAAYYpI?format=jpg&name=small

Vanaf 1:39 gaat over de 155mm versie.

"Russische parade" in Kyiv waar de burgers het schroot kunnen bekijken.

De Russen ontdekken een "Oekraïense machinegeweerpositie met buitengewoon hoge HP":

Het blijkt een BTR turret die van op afstand bediend.

Infographic over het gebruik van artillerie in vergelijking met het verleden en schattingen over hoeveel maanden Rusland het vol kan houden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FadvkVSWYAYw254?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
rapture schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:18:
Infographic over het gebruik van artillerie in vergelijking met het verleden en schattingen over hoeveel maanden Rusland het vol kan houden.
Leuk hoor die cijfertjes, maar je hebt er geen zak aan.
Want wanneer je de benodigde ammo niet op de juiste plek aan het front kunt krijgen dan kun je (zogenaamd) wel een grote voorraad hebben maar je schiet (pun intended) er niks mee op.
Bovendien zijn er intussen al tig RU opslagplaatsen vernietigd, dus zo groot is de voorraad niet meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Leuk hoor die cijfertjes, maar je hebt er geen zak aan.
Want wanneer je de benodigde ammo niet op de juiste plek aan het front kunt krijgen dan kun je (zogenaamd) wel een grote voorraad hebben maar je schiet (pun intended) er niks mee op.
Bovendien zijn er intussen al tig RU opslagplaatsen vernietigd, dus zo groot is de voorraad niet meer.
Dat is wat hard, ik vond dit overzicht wel interessant. De vernietiging van opslagplaatsen wordt meegenomen in de consumptie. Wat je ziet is dat men daar niet tegen op kan produceren. De vraag is wel hoe lang die opslag nog door UA te raken is, de Russen zullen zich moeten aanpassen.

Maar logistiek is inderdaad de flessenhals voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Dat is wat hard, ik vond dit overzicht wel interessant. De vernietiging van opslagplaatsen wordt meegenomen in de consumptie. Wat je ziet is dat men daar niet tegen op kan produceren. De vraag is wel hoe lang die opslag nog door UA te raken is, de Russen zullen zich moeten aanpassen.

Zeker wel interessant. Ik vind de stijging die Dld in de 2e WO doormaakte bijzonder. Ondanks alle bombardementen op hun fabrieken stijgt de hoeveelheid verschoten munitie. Hier zou echter logistiek een goede verklaring voor zijn. Ze hoefde de granaten in 1944 immers vrijwel niet meer te vervoeren. De oorlog was veel dichterbij dan in 1942.
Voor Rusland is dat nu net niet het geval. Zolang ze in de Oekraïne zitten wordt de logistiek alleen maar lastiger.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 20-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Het probleem is alleen dat alle aanpassingen die ze kunnen doen, zullen resulteren in meer logistiek. Oftewel ze kunnen kiezen tussen opgeblazen depots of onmogelijke logistiek.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Zeker wel interessant. Ik vind de stijging die Dld in de 2e WO doormaakte bijzonder. Ondanks alle bombardementen op hun fabrieken stijgt de hoeveelheid verschoten munitie. Hier zou echter logistiek een goede verklaring voor zijn. Ze hoefde de granaten in 1944 immers vrijwel niet meer te vervoeren. De oorlog was veel dichterbij dan in 1942.
Voor Rusland is dat nu net niet het geval. Zolang ze in de Oekraïne zitten wordt de logistiek alleen maar lastiger.
Volgens mij kwam de oorlogseconomie ook pas later in de oorlog vol op stoom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:44:
[...]

Het probleem is alleen dat alle aanpassingen die ze kunnen doen, zullen resulteren in meer logistiek. Oftewel ze kunnen kiezen tussen opgeblazen depots of onmogelijke logistiek.
Inderdaad ze zullen moeten gaan voor datgene wat de meeste "granaat op bestemming oplevert", waarbij bestemming niet de opslag is maar doelen aan Oekraïense zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

Volgens mij kwam de oorlogseconomie ook pas later in de oorlog vol op stoom.
Hè, dat had ik niet verwacht. Deze bron https://stringfixer.com/n...ction_during_World_War_II geeft dat inderdaad ook aan. Weliswaar in dollars, wat nu niet de makkelijkste eenheid is, maar de productie steeg tussen 1940 en 44 dus met een factor 3.
En voor de volledigheid ook maar de fabriek waar dat grotendeels gebeurde: Wikipedia: DAG Fabrik Bromberg

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 20-08-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:50:
[...]

Hè, dat had ik niet verwacht. Deze bron https://stringfixer.com/n...ction_during_World_War_II geeft dat inderdaad ook aan. Weliswaar in dollars, wat nu niet de makkelijkste eenheid is, maar de productie steeg tussen 1940 en 44 dus met een factor 3.
En voor de volledigheid ook maar de fabriek waar dat grotendeels gebeurde: Wikipedia: DAG Fabrik Bromberg
Ja je wordt er ook niet rijker van. Het illustreert hoe debiel het is om in de moderne tijd oorlogen te voeren. Heel vroeger kon je met veroveringsoorlogen economisch je voordeel doen, nu houd je van wat je verovert slechts verwoesting over, tegen enorme prijzen. Al helemaal als je het afzet tegen de afgerond nul netto terreinwinst die men boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]
Volgens een Russisch bericht dat ik op liveuamap zag, zou het ding wel neergeschoten zijn maar op het HQ zijn neergestort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 11:34
TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Volgens een Russisch bericht dat ik op liveuamap zag, zou het ding wel neergeschoten zijn maar op het HQ zijn neergestort.
Russen claimen hem te hebben neergeschoten, maar toevallig viel die wel op het HQ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:38
Brazos schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:16:
[...]

Sinds de Armenië-Azerbijan oorlog is eigenlijk al pijnlijk duidelijk dat hedendaagse luchtafweer kansloos is tegen simpele drones.
"hedendaagse".
Het jaren 80 spul wat de gemiddelde Rus heeft is kansloos.
Maar de Moskva had bijvoorbeeld een zoekradar die prima in staat is om dit soort drones te zien. Er zat alleen een ontwerpfout in dat schip waardoor de radar de communicatiesystemen stoorde. Dus stond de radar uit...

Hedendaagse luchtafweer worstelt nog met swarm attacks. Denk dan aan 100 kleine drones die tegelijk aanvallen. Een zoekradar heeft moeite met zoveel kleine targets tegelijk bij elkaar in de buurt. Het is bijna niet te doen om die te detecteren maar een zwem vogels te negeren. En vuurgeleidingsradar kan maar een paar doelen tegelijk volgen.

Die switchblade drones van de Amerikanen maken bijvoorbeeld gebruik van die kwetsbaarheid.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

DoeEensGek schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:19:
[...]

Russen claimen hem te hebben neergeschoten, maar toevallig viel die wel op het HQ... ;)
Toevallig weet ik van iemand lokaal dat dit klopt. De drone vloog net boven het hoofdkwartier toen iemand het hoofdkwartier tegen de drone aan gooide en hem zo wist neer te halen. Het is dus zeker geen toeval dat hij precies binnen het HQ ligt, dit was de bedoeling en logische uitkomst.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

bulle bas schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:47:
[...]

offtopic:
Ik persoonlijk denk dat het vooral op de enorme toename in air raids en dus hoeveelheid verschoten luchtafweer artillerie neerkomt, dus vooral de 88mm, 105 en de 128, goed voor tot wel tienduizenden per dag. Verder weet ik niet waar hij z'n gegevens vandaan haalt en wat dus onder artilleriegranaten valt.

[ Voor 31% gewijzigd door ZenTex op 20-08-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

RocketKoen schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

"hedendaagse".
Het jaren 80 spul wat de gemiddelde Rus heeft is kansloos.
Maar de Moskva had bijvoorbeeld een zoekradar die prima in staat is om dit soort drones te zien. Er zat alleen een ontwerpfout in dat schip waardoor de radar de communicatiesystemen stoorde. Dus stond de radar uit...

Hedendaagse luchtafweer worstelt nog met swarm attacks. Denk dan aan 100 kleine drones die tegelijk aanvallen. Een zoekradar heeft moeite met zoveel kleine targets tegelijk bij elkaar in de buurt. Het is bijna niet te doen om die te detecteren maar een zwem vogels te negeren. En vuurgeleidingsradar kan maar een paar doelen tegelijk volgen.

Die switchblade drones van de Amerikanen maken bijvoorbeeld gebruik van die kwetsbaarheid.
Raad eens wat ze binnenkort naar de AU gaan sturen: https://www.reddit.com/r/...ade_kamikaze_drone_swarm/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Oeps, de Russen voelen zich niet super veilig meer in Sebastopol..
[Twitter: https://twitter.com/AlchevskUA/status/1560943290576519173]
Part of the Russian fleet leaves the Sevastopol bay.

❗️Clarification: Considering the morning work of Russian air defense, this is done to avoid hits on the fleet.

Currently, there is no question of withdrawing the entire composition.
Dit geldt ook voor vliegtuigen, aardig wat verhuisd van De Krim naar het Russische vaste land : https://twitter.com/KHARK...tatus/1560943682857099266
MORDOR ORKS REICH dropte minstens 38 vliegtuigen van #Криму naar MORDOR-vliegvelden. Vandaag heeft MORDOR het volgende vliegtuig vanaf het vliegveld #Бельбек ten noorden van #Севастополя naar MORDOR gestuurd: drie Su-35S; drie SU-34; vijf CU-27/30CM; en nog drie vliegtuigen, waarschijnlijk MiG-31.
Криму == krim
Севастополя == sevastopol

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 20-08-2022 13:06 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 00:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Yep, logistiek kunnen de Russen de uitdaging niet hanteren. Een plan van aanpak zou een fijnmaziger distributienetwerk zijn. Met veel meer opslagpunten, kleinere opslaghoeveelheden per opslagpunt en kleinere maar dan ook meer regelmatige transporten. Maar dit krijgen ze niet werkend omdat de Russische strijdkrachten top down zijn georganiseerd. Voor een fijnmazig transport en opslagsysteem is meer een platte netwerkbenadering nodig, is mijn verwachting tenminste. Die kan sneller en makkelijker reageren op onverwachte veranderingen (die eigenlijk de essentie zijn van gewapende strijd).

Zo'n netwerkorganisatie staat of valt met meer verantwoordelijkheid voor de lagere echelons, zelfsturende teams en individuen die het mandaat hebben om adequaat te reageren op de behoeftes waar ze aan moeten voldoen. Een netwerkorganisatie is ook meer robuust zou een schakel uitvallen (een reëel probleem met al die HIMARS aanvallen).

De huidige cultuur in de Russische strijdkrachten is niet in enkele jaren on te turnen naar deze nieuwe zelfredzaamheid. Wat dat betreft is dit al een antwoord op de vraag of Rusland de invasie voor haarzelf nog ten goede kan keren. Niet dus. Los van alle andere problemen is alleen de logistiek al een showstopper die voor Rusland onoverkomelijk wordt. Zelfs al zou ze nog kunnen opschalen, dan nog is ze niet in staat om voldoende flexibel op Oekraïne te reageren, en riskeert ze door de schaalgrootte weer vernietiging van voorraden. Rusland kan in haar zelfopgelegde beperkingen niet meer voor- of achteruit.

Een andere vraag die ik had is daarom minder relevant. Je gebruikte de term "niet tegenaan te produceren". Ik vroeg mij af of Rusland alweer moet produceren of dat ze nog steeds voorraden wegwerkt. Maar whatever, de logistiek is de achilleshiel.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 18:30
YakuzA schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:03:
Toch wel markante verhalen over de Russische discipline, helaas wel achter een paywall:
https://www.telegraph.co....xploiting-enemy-blunders/
Zonder paywall: https://archive.ph/PBWPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Bijzonder; het Russische ministerie van Defensie beschuldigt UA ervan een chemische aanval te hebben uitgevoerd in de regio Zaporizhzhia met het middel botulinum toxin type b.
Ik heb nooit geweten dat botox als oorlogswapen ingezet zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:00

Garyu

WW

Yaksa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:58:
Bijzonder; het Russische ministerie van Defensie beschuldigt UA ervan een chemische aanval te hebben uitgevoerd in de regio Zaporizhzhia met het middel botulinum toxin type b.
Dat jij dat niet weet betekent niet dat het niet bestaat ;).

https://www.centerforheal...tensive%20hospital%20care.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ik dacht even verkeerd. Dan lijkt mij een besmetting van botulisme door het eten van slecht geconserveerde noodrantsoenen een plausibeler verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 16:38
Naar mijn mening is het beter dat soort claims van Rusland niet te delen voor het geval mensen het nog gaan geloven ook. Laat onafhankelijke partijen dat soort zaken eerst maar onderzoeken.

Ik zie in ieder geval geen enkele reden voor Oekraïne om nu chemische wapens te gebruiken. Ze zijn aan de winnende hand dankzij de wapens uit het westen. Dat ga je niet op het spel zetten doormiddel van het plegen oorlogsmisdaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:22:
Naar mijn mening is het beter dat soort claims van Rusland niet te delen voor het geval mensen het nog gaan geloven ook. Laat onafhankelijke partijen dat soort zaken eerst maar onderzoeken.

Ik zie in ieder geval geen enkele reden voor Oekraïne om nu chemische wapens te gebruiken. Ze zijn aan de winnende hand dankzij de wapens uit het westen. Dat ga je niet op het spel zetten doormiddel van het plegen oorlogsmisdaden.
Zie hier de reden: westerse wapenleverancies > ineens chemische wapens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:28

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik vrees juist dat het tegenovergestelde waar is: de Russen hebben ergens chemische wapens ingezet, en proberen nu een pre-emptive 'zij ook'. Tot nu toe is de kans helaas vrij groot dat als er een (oorlogs)misdaad geclaimed is, de Russen het gedaan hebben. Op basis van dat track record en de wetenschap dat Ukraine op dit moment best OK gaat, gooi ik dit bericht dan ook in de onzin-bak.

Desnogwelteplus denk ik dat delen, met de benodigde disclaimers, een stuk nuttiger is dan niet-delen. De wappies zien het toch wel (want Rusland pusht het), en de rest weet dan wat er gaat komen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Botulisme komt (helaas) ook in de natuur voor. Er zijn regelmatig uitbraken, vooral indien er aanhoudend warm weer is. Vooral watervogels en vissen zijn de dupe maar ook mensen kunnen er last van krijgen. Verder vooral honden die in de vijfers zwemmen kunnen hier ziek van worden en doodgaan.

De sterft onder de watervogels en vissen is dan vaak massaal.

Uiteraard kan het virus geconcentreerd worden maar als het werkelijk botulisme is denk ik eerder dat het door problemen komt met de voedselvoorziening of drinken / baden in contaminated water.

Ik vermoed de zoveelste leugen uit het kremlin

Net als deze die nu ook door CNN is debunked. Wewisten het natuurlijk al dat het onzin was maar nu ook bevestigd dat het onzin is door satelietbeelden:
New satellite images debunk Putin's claim about nuclear plant

Erin Burnett Out Front
New satellite images from Maxar Technologies of the Zaporizhzhia nuclear power plant show no signs of "systemic shelling", despite claims by Russian president Vladimir Putin that the Ukrainian military was conducting repeated military strikes at the plant.
Source: CNN
https://edition.cnn.com/v...uclear-plant-ebof-vpx.cnn

[ Voor 39% gewijzigd door Indoubt op 20-08-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:58:
Botulinum toxine is het meest giftige ter wereld.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16168317/

https://www.centerforheal...toxin-botulism-fact-sheet

Is algemeen bekend. Zo'n typisch feitje dat je in de Quest tegen zou komen (niks op tegen oid).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Oekraïne zou wel goed gek zijn als ze alle goodwill willen verspelen door gifgas in te zetten.

Dus de Russen verspreiden weer eens nonsens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scorpionv

scorpionv

This space for rent

Mjah de Russen hebben nog al een clean sheet met zenuwgas.

Novitsjok voor Skripal en Navalny, en allerlei 'collateral damage' slachtoffers.
Polonium voor Litvinenko (okay, geen zenuwgas, maar indien mogelijk nog definitiever).

Ik ga met @FreezeXJ mee, als er iemand verdacht is zijn het de Russen zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

asing schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:48:
Oekraïne zou wel goed gek zijn als ze alle goodwill willen verspelen door gifgas in te zetten.

Dus de Russen verspreiden weer eens nonsens.
tijdje terug was er een bericht dat partisanen vergif hadden gestopt in het eten voor Russische gewonden in een ziekenhuis.

Als er al gifgas is ingezet hoeft dat niet automatisch te betekenen dat dat de UAF is. Splintergroepen onder partisanen is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:59:
[...]

tijdje terug was er een bericht dat partisanen vergif hadden gestopt in het eten voor Russische gewonden in een ziekenhuis.

Als er al gifgas is ingezet hoeft dat niet automatisch te betekenen dat dat de UAF is. Splintergroepen onder partisanen is een optie.
Maar dat was gif, geen gifgas. Een massale aanval met gifgas doen in een dikbevolkt gebied is natuurlijk wat anders dan heimelijk een Russische terrorist vergiftigen. Dat laatste lijkt me een uitstekende methode waarbij als je het goed doet er ook geen onschuldige slachtoffers hoeven te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ik vind het een beetje bijzonder dat hier op GoT niet wat meer afstand genomen wordt van de gifgas theorie.
Immers; alles uit de Russische mond is bullsh*t , dat weten we ondertussen wel.

Dus maar even nagezocht, en wat blijkt:

Ondertussen (hier nog niet langsgekomen zover ik kan zien), zijn er weer explosies op een vliegveld gemeld.
Deze keer op die van Chernobaevka. Wellicht Kherson International Airport?
[Twitter: https://twitter.com/Brave_spirit81/status/1561032260689838086]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Edit, blijft maar doorgaan, prima!

[ Voor 194% gewijzigd door bloody op 20-08-2022 20:20 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Aardig veel AA te zien over Sevastopol vanavond!
Klik ff door, in de directe replies zijn meerdere filmpjes te zien.

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Het valt me op dat de afgelopen week er continue files staan op de wegen vanuit de Krim naar Rusland toe:
Zie hier op google maps.

Hopelijk geen wegwerkzaamheden, maar 'gewoon' Russen die wegvluchten :+

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 20:24

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een aantal posts zijn weer naar Wapens en wapensystemen verplaatst.

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 18 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid