Hier zonder paywall: https://archive.ph/NBwh2asing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:56:
Heel vroeger, in WO2, had je de Britten die de Duitsers op het verkeerde been zette door van alles te maken wat nep was maar net echt leek. De UAF heeft goed geluisterd:
[Twitter]
Link naar het artikel niet gepost wegens pay wall.
Mooie mijlpaal vandaag op Minusrus.com: https://minusrus.com/en
Personnel:100% from 190.000 intended for invasion
Met een korreltje zout nemen natuurlijk, maar toch...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Hier waren al langer tekenen van. Ik kan niet wachten op 'закат' wat Russisch zou moeten zijn voor 'der Untergang'. Vooral die ene scene met 'Nyet! Nyet! Nyet! kijk ik naar uit.XWB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:22:
De geruchten gaan dat Putin de leiding van het leger zou overgenomen hebben:
https://www.ad.nl/buitenl...iding-overneemt~a03cb534/
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Nou, dan gaan we echt de goede kant op. Geen slechtere bevelhebber dan eentje die denkt dat hij alles kan terwijl niemand om hem heen hem op het tegendeel wijst.XWB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:22:
De geruchten gaan dat Putin de leiding van het leger zou overgenomen hebben:
https://www.ad.nl/buitenl...iding-overneemt~a03cb534/
Bovendien gaan politieke drijfveren de doelstellingen van operaties regeren. En die drijfveren hebben weinig uit te staan met strategische wetmatigheden.
Los van Poetin eigenlijke kwaliteiten zal dit geen opstekertje zijn voor de moraal van de Russische militairen. Integendeel denk ik.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Poetin baas van het leger? In geval van couppoging is het dus een generaal die het doet.
Deze tank schijnt niet meer zo goed te schieten, echt hoe dan .. overbelasting? misfire? 
Еще один из под Херсона pic.twitter.com/yfRuaDBMXE
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 30 augustus 2022
nope
Partizaan die stiekem een aardappel in de loop heeft geduwdbloody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:03:
Deze tank schijnt niet meer zo goed te schieten, echt hoe dan .. overbelasting? misfire?
[Twitter]
Zonder dolle.. Dit blijkt bij een versleten loop te kunnen gebeuren.
Derk Sauer had het in Zomergasten (inmiddels niet meer beschikbaar via NPO Start) over verschillende normen en waarden waarbij je in VS een privelege krijgt dus nee hebt en ja kunt krijgen door het te vragen en in Rusland is een het kwestie van pakken wat je kunt en dan hoor je wel 'nee'. Ik noem dat laatste een graaicultuur. Ik vind het (voor zover ik het kan beoordelen) een YOLO maatschappij. Maar ik heb geen zin om een compleet volk of cultuur te haten.Caelorum schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:45:
[...]
Als het er 1 is wel, maar die voorbeelden staan niet op zichzelf. Het zegt gewoon iets over de letterlijke waardering van een/het leven.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Cache: https://archive.ph/Wgghtasing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:56:
Heel vroeger, in WO2, had je de Britten die de Duitsers op het verkeerde been zette door van alles te maken wat nep was maar net echt leek. De UAF heeft goed geluisterd:
[Twitter]
Link naar het artikel niet gepost wegens pay wall.
edit:
Oeps was al gepost sorry
Oeps was al gepost sorry
[ Voor 4% gewijzigd door Jerie op 30-08-2022 21:48 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Een tijdje geleden waren er al berichten over de abominabele staat van RU artilleriestukken, veel stukken zouden zo versleten zijn dat de lopen allang hadden moeten worden vervangen omdat ze de accuracy van een kermisbuks hebben. Het zou zo maar kunnen dat deze 2S1 Gvodzika net iets te ver heen was. Of ze hadden ergens nog een lading oude granaten liggen.bloody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:03:
[Twitter]
Overigens is het een Self-Propelled Gun, zeker geen tank
[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 30-08-2022 21:55 . Reden: Insectencopulatie-stukje toegevoegd ]
1.000 krijgsgevangenen? Dat valt me nog mee eerlijk gezegd. Tijd voor meerFiber schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:42:
Mooie mijlpaal vandaag op Minusrus.com: https://minusrus.com/en
1) Aanzienlijk deel v/d bevolking moet willen.Kadett schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:16:
[...]
Dat dachten 'wij' met Afghanistan ook. 1000 mijard ,20 jaar en duizenden gesneuvelde troepen was alles in nog geen 2 maanden weer terug naar het oude.
2) 20 jaar is te kort.
Als je het vergelijkt met Nazi Duitsland, daar is het wel gelukt.
Yep. Ik vermoed dat het of een psyop van UA is, of een of andere grapjas. Zo iemand zal niet zijn hoofd uitsteken. Voor je het weet pleeg je zelfmoord door 12 keer in je achterhoofd te schieten.YakuzA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:18:
[...]
Dat geeft ook weer eens de vraagtekens bij dat soort accounts aan.
Of het niet stiekem iemand anders is die allerlei dingen refined wat die op internet vind en retweet.
Een projectiel "klemt" een beetje in de loop. Dit om te zorgen dat de gassen niet weg kunnen en het ding maximale energie krijgt. Daarnaast is de loop gegroefd, wat er voor zorgt dat een 40 kilo wegens object gaat tollen om zijn as. Dat geeft een stabiele baan.bloody schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:03:
[Twitter]
Dat bij elkaar zorgt ervoor dat de loop slijt. 5000 schoten is zo ongeveer de max en daarna is het een banaan, of iets anders. Maar in ieder geval geen loop meer.
Als het een ding uit 1975 is zou het ding zomaar een paar oorlogen hebben meegemaakt en is dit het einde.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ondertussen, hongersnood in Marioepol

⚡️The adviser to the mayor of Mariupol Petro Andriushchenko shows the first real hunger riot in Mariupol. pic.twitter.com/qKTf7w6oP2
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 30 augustus 2022
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Dat vind ik misschien wel het meest creepy van zo'n oorlogstijd. De collectieve verstandsvernauwing waarbij ter ondersteuning van het vijanddenken landen en volken worden teruggebracht tot eendimensionale entiteiten. Zwart of wit. Die werkelijkheid is veel genuanceerder, maar in deze tijd van conflict moet omwille van het in stand houden van dat conflict de boel niet te genuanceerd worden, want dan gaan mensen twijfelen en nadenken.Jerie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Derk Sauer had het in Zomergasten (inmiddels niet meer beschikbaar via NPO Start) over verschillende normen en waarden waarbij je in VS een privelege krijgt dus nee hebt en ja kunt krijgen door het te vragen en in Rusland is een het kwestie van pakken wat je kunt en dan hoor je wel 'nee'. Ik noem dat laatste een graaicultuur. Ik vind het (voor zover ik het kan beoordelen) een YOLO maatschappij. Maar ik heb geen zin om een compleet volk of cultuur te haten.
Geen pleidooi om gesprekken te houden met een Russische criminele organisatie. Over het bewind hoeven we niet te genuanceerd te zijn. Over de Russische burgers blijf ik genuanceerd. Al was het maar omdat het verdraaid lastig is om "de" Rus aan te wijzen. De verscheidenheid van volken binnen de grenzen van Rusland alleen is al groot, om het dan nog niet over individuele mensen te hebben.
Ik beklaag de Russen met hun bewind, maar ik beklaag de Oekraïners nog meer dat ze voor het blok staan om die reusachtige moloch met zijn disfunctionele bewind opzij te moeten drukken. Oekraïne had voor 2014 al genoeg aan zichzelf. Ze kunnen nu wel de kastanjes uit het vuur halen, iets waar ze niet om hebben gevraagd.
Ik hoop toch ook van harte dat die moloch nu eindelijk eens uit elkaar gaat vallen, zodat die afzonderlijke volken zichzelf weer wat kunnen terugvinden.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Er spelen ook nog wat andere dingen mee. De loop is gemaakt van een staal/rvs legering, ijzer, chroom, koolstof en vaak een zwaar element i.v.m langere levensduur (voorheen molybdeen, tegenwoordig geen idee).asing schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:10:
[...]
Een projectiel "klemt" een beetje in de loop. Dit om te zorgen dat de gassen niet weg kunnen en het ding maximale energie krijgt. Daarnaast is de loop gegroefd, wat er voor zorgt dat een 40 kilo wegens object gaat tollen om zijn as. Dat geeft een stabiele baan.
Dat bij elkaar zorgt ervoor dat de loop slijt. 5000 schoten is zo ongeveer de max en daarna is het een banaan, of iets anders. Maar in ieder geval geen loop meer.
Als het een ding uit 1975 is zou het ding zomaar een paar oorlogen hebben meegemaakt en is dit het einde.
Als het kanon vuurt wordt het warm, als het opwarmt gaan de elementen aan de wandel. Door de hitte gaan ze heviger bewegen, en bij het afkoelen keren ze niet altijd terug naar dezelfde positie. Na x aantal thermische cycli is de samenstelling van de loop lokaal veranderd. Uiteindelijk krijg je zwakke punten en knalt de loop uit elkaar.
Vroeger was dit een groter probleem, door de introductie van zware elementen zoals molybdeen, die bij het opwarmen minder ver bewegen, is de levensduur van een kanon wat langer maar niet oneindig. Ik denk persoonlijk dat de slijtage van de loop maar een klein aandeel in de levensduur heeft. Dit is eigenlijk vrij makkelijk tegen te gaan door de loop harder te maken dan de granaat.
Anoniem: 421923
ik weet niet eens meer waar ik het zag staan afgelopen week maar het ging erom dat de Russen al vele jaren infiltratie uitvoerden in Oekraine om zaken gedaan te krijgen voor meer invloed en voorbereiding op invasie/annexatie.teacup schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:29:
[...]
Dat vind ik misschien wel het meest creepy van zo'n oorlogstijd. De collectieve verstandsvernauwing waarbij ter ondersteuning van het vijanddenken landen en volken worden teruggebracht tot eendimensionale entiteiten. Zwart of wit. Die werkelijkheid is veel genuanceerder, maar in deze tijd van conflict moet omwille van het in stand houden van dat conflict de boel niet te genuanceerd worden, want dan gaan mensen twijfelen en nadenken.
Geen pleidooi om gesprekken te houden met een Russische criminele organisatie. Over het bewind hoeven we niet te genuanceerd te zijn. Over de Russische burgers blijf ik genuanceerd. Al was het maar omdat het verdraaid lastig is om "de" Rus aan te wijzen. De verscheidenheid van volken binnen de grenzen van Rusland alleen is al groot, om het dan nog niet over individuele mensen te hebben.
Ik beklaag de Russen met hun bewind, maar ik beklaag de Oekraïners nog meer dat ze voor het blok staan om die reusachtige moloch met zijn disfunctionele bewind opzij te moeten drukken. Oekraïne had voor 2014 al genoeg aan zichzelf. Ze kunnen nu wel de kastanjes uit het vuur halen, iets waar ze niet om hebben gevraagd.
Ik hoop toch ook van harte dat die moloch nu eindelijk eens uit elkaar gaat vallen, zodat die afzonderlijke volken zichzelf weer wat kunnen terugvinden.
Veel van deze infiltratieacties mislukten... juist vanwege de corruptie
dat is die 'recht van de sterkste' mentaliteit die de Russen (volgens die Finse inlichtingenkolonel) hebben geërfd van de Mongoolse invasie. Pakken wat je pakken kunt en zolang het bij je status past kraait er geen haan naar. Je krijgt pas een probleem als je teveel steelt (voor je status) of van de verkeerde persoon.Jerie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Derk Sauer had het in Zomergasten (inmiddels niet meer beschikbaar via NPO Start) over verschillende normen en waarden waarbij je in VS een privelege krijgt dus nee hebt en ja kunt krijgen door het te vragen en in Rusland is een het kwestie van pakken wat je kunt en dan hoor je wel 'nee'. Ik noem dat laatste een graaicultuur. Ik vind het (voor zover ik het kan beoordelen) een YOLO maatschappij. Maar ik heb geen zin om een compleet volk of cultuur te haten.
Het ligt iets complexer dan dit. Het fundamentele verschil tussen het Westen en landen als Rusland/Oekraïne is dat wij mogen vertrouwen in de instituten en de wetten in ons land. In Rusland, en in gelukkig steeds mindere mate Oekraïne, is de overheid erop gebouwd om jou als burger een oor aan te naaien. Wetten bestaan alleen voor de sukkels in de samenleving, niet voor de welgestelden. Er is een systeem aan schaduwwetten om jou als burger te onderdrukken. Instituten zoals overheidsinstanties, politie, je werkgever, etc kun je niet vertrouwen. Je moet dus wel pakken wat je kan, want er is geen fundament vanuit de samenleving/overheid, en je moet toch overleven.Jerie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
Dus, aan de oppervlakte lijkt het een graaicultuur, een samenleving waar men geen bal om elkaar geeft en waar men over lijken gaat. Maar het gaat dieper dan dat. Men probeert simpelweg te overleven, en hoopt op een beter leven. Alles is er op gericht om een beter leven te krijgen. Familie speelt daarbij een belangrijke rol. Als de samenleving je geen basis geeft, kun je maar beter vasthouden aan je familie.
Interessant is ook dat je een groot verschil ziet tussen man en vrouw. Veel mannen vinden het best om een slechtbetaalde baan te hebben, zolang ze maar een dak boven hun hoofd hebben en hun alcohol kunnen betalen. Vrouwen zijn sterker op het westen gericht en proberen zich te ontwikkelen om hogerop te komen (ik generaliseer uiteraard). Dit verandert nu in Oekraïne.
Oekraïne en Rusland waren namelijk lange tijd redelijk gelijk qua cultuur, ware het niet dat men in Oekraïne zich gaandeweg steeds meer op het Westen heeft gericht. Europa zou de weg naar een beter leven moeten zijn. Vanaf 2014 is dat in een stroomversnelling gekomen, en de Euromaidan-beweging heeft zeker de jongere generatie de ogen geopend. Dat merk je niet alleen aan de instelling van de mensen, maar ook aan de ontwikkeling van het land. In de afgelopen jaren zag je zaken merkbaar beter worden, meer westers (want ja, westers is beter).
Helaas is die ontwikkeling inmiddels volledig platgebombardeerd, tezamen met de levens van ontelbare mensen. Alleen al hierom is er voor Oekraïne geen weg meer terug, en hierom is het roepen om een wapenstilstand ook zo onzinnig. Men vecht niet alleen voor een stuk land, maar voor hun toekomst. Om zich te ontworstelen aan de Sovjet-cultuur en om een beter, eerlijker leven in het westen te krijgen. In 2012 was het voor mij al duidelijk dat Oekraïne zich zou gaan losworstelen aan het Sovjet-verleden, en het was me ook duidelijk dat het vanwege de belangen niet zonder bloedvergieten zou gaan. Helaas is het nog veel erger geworden dan dat ik me ooit kon voorstellen.
Dit is een wat langere reactie geworden dan in aanvankelijk in gedachten had.
je ziet het ook heel sterk in dat interview met Arestovych in 2019 (ja ik blijf er op terug komen).RoD schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:46:
[...]
Het ligt iets complexer dan dit. Het fundamentele verschil tussen het Westen en landen als Rusland/Oekraïne is dat wij mogen vertrouwen in de instituten en de wetten in ons land. In Rusland, en in gelukkig steeds mindere mate Oekraïne, is de overheid erop gebouwd om jou als burger een oor aan te naaien. Wetten bestaan alleen voor de sukkels in de samenleving, niet voor de welgestelden. Er is een systeem aan schaduwwetten om jou als burger te onderdrukken. Instituten zoals overheidsinstanties, politie, je werkgever, etc kun je niet vertrouwen. Je moet dus wel pakken wat je kan, want er is geen fundament vanuit de samenleving/overheid, en je moet toch overleven.
Dus, aan de oppervlakte lijkt het een graaicultuur, een samenleving waar men geen bal om elkaar geeft en waar men over lijken gaat. Maar het gaat dieper dan dat. Men probeert simpelweg te overleven, en hoopt op een beter leven. Alles is er op gericht om een beter leven te krijgen. Familie speelt daarbij een belangrijke rol. Als de samenleving je geen basis geeft, kun je maar beter vasthouden aan je familie.
Interessant is ook dat je een groot verschil ziet tussen man en vrouw. Veel mannen vinden het best om een slechtbetaalde baan te hebben, zolang ze maar een dak boven hun hoofd hebben en hun alcohol kunnen betalen. Vrouwen zijn sterker op het westen gericht en proberen zich te ontwikkelen om hogerop te komen (ik generaliseer uiteraard). Dit verandert nu in Oekraïne.
Oekraïne en Rusland waren namelijk lange tijd redelijk gelijk qua cultuur, ware het niet dat men in Oekraïne zich gaandeweg steeds meer op het Westen heeft gericht. Europa zou de weg naar een beter leven moeten zijn. Vanaf 2014 is dat in een stroomversnelling gekomen, en de Euromaidan-beweging heeft zeker de jongere generatie de ogen geopend. Dat merk je niet alleen aan de instelling van de mensen, maar ook aan de ontwikkeling van het land. In de afgelopen jaren zag je zaken merkbaar beter worden, meer westers (want ja, westers is beter).
Helaas is die ontwikkeling inmiddels volledig platgebombardeerd, tezamen met de levens van ontelbare mensen. Alleen al hierom is er voor Oekraïne geen weg meer terug, en hierom is het roepen om een wapenstilstand ook zo onzinnig. Men vecht niet alleen voor een stuk land, maar voor hun toekomst. Om zich te ontworstelen aan de Sovjet-cultuur en om een beter, eerlijker leven in het westen te krijgen. In 2012 was het voor mij al duidelijk dat Oekraïne zich zou gaan losworstelen aan het Sovjet-verleden, en het was me ook duidelijk dat het vanwege de belangen niet zonder bloedvergieten zou gaan. Helaas is het nog veel erger geworden dan dat ik me ooit kon voorstellen.
Dit is een wat langere reactie geworden dan in aanvankelijk in gedachten had.
Oekraine kiest ervoor om zich vrij te vechten. Dit is de kans en het moet nu gebeuren.
En nee daar hoort inderdaad geen wapenstilstand bij.
Een Duitse politicus mocht op bezoek komen in UA maar dat bezoek is inmiddels door UA afgezegd aangezien de betreffende politicus aangaf voorstander te zijn van het stoppen van de 'hot war' in ruil voor een 'frozen conflict'.
Dat is blijkbaar wat UA inderdaad niet wil. Het is nu of nooit: vrijvechten van Rusland en het Soviet-juk afwerpen en de Oekraiense identiteit volledig omarmen en ermee naar het westen gaan.
https://www.dw.com/en/ger...er-war-remarks/a-62953505
mwah, heb me flink ingelezen in WO2 en Hitler etc. en ik ben persoonlijk van mening dat bijv. met name in de beginjaren van WO2 Hitler het beter wist dan z'n generaals.teacup schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:09:
[...]
Nou, dan gaan we echt de goede kant op. Geen slechtere bevelhebber dan eentje die denkt dat hij alles kan terwijl niemand om hem heen hem op het tegendeel wijst.
Bovendien gaan politieke drijfveren de doelstellingen van operaties regeren. En die drijfveren hebben weinig uit te staan met strategische wetmatigheden.
Los van Poetin eigenlijke kwaliteiten zal dit geen opstekertje zijn voor de moraal van de Russische militairen. Integendeel denk ik.
Hitler's focus voor Barbarossa bijv. zou toch echt op het Oekraiense graan en de olie in Baku zijn geweest. De focus moet op het zuiden.
Maar de generaals waren nog van de oude stempel die nog dachten dat als je de hoofdstad van een land verovert het hele land zich overgeeft. Immers, in 1940 werkte dat ook nog met Parijs...
Dus verlegden de generaals op eigen houtje de focus van Barbarossa naar het midden-front, naar Moskou.
Toen de focus daarna door Hitler zelf werd verlegd naar het zuiden, ook met name Fall Blau, was het eigenlijk al te laat.
Soms is een frisse blik van buiten de generaalskliek en hun doctrines om ook wel goed, en kan zo'n dictator toch ook prima bevel voeren. Niet dat het altijd werkt maar soms wel.
In geval van WO2 heeft de wereld dus geluk gehad dat de generaals buiten Hitler om zaken regelden.
Let wel: dit is volgens mij een theorie en hoeft niet perse de werkelijkheid te zijn geweest.
Dus een Putin die zelf de touwtjes in handen neemt kan nadelig zijn voor Oekraine, die dan liever de vastgeroeste generaals als Shoygu zien. Shoygu die eerst zou hebben willen hervormen maar op tegengas stuitte van z'n generaals en het bijltje er maar bij neer gooide, zodat de Russen nu nog vooral centraal denken ipv decentraal zoals de westers-getrainde Oekraieners.
Een Putin die met een frisse blik juist de politieke doelen kan aanstippen als tactisch doel om te veroveren. Om toch te kiezen voor gewaagde pushes. Die misschien juist daardoor kunnen slagen.
Grootste nadeel voor Putin is de kwaliteit van de troepen.... en de logistiek.
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-08-2022 23:14 ]
een beetje off-topic:
Industrieel heeft Duitsland goed beleid gevoerd in de jaren 30, zij het met heel verkeerde drijfveren. Autobahnen ed, zijn verdiensten uit die vroege Nazi periode. Al stond alles ten dienste van de militaire aspiraties. Duitse vliegtuigen waren de beste van WO-II. Amerikanen hebben dit met massa gecompenseerd.
De eerste 2 oorlogsjaren waren een walk in the park. Blitzkrieg was een goed concept waarop geen antwoord was. Maar niet alles kwam uit de koker van Hitler zelf, dat kan simpelweg niet. Goede vliegtuigen, maar de luchtmacht was slecht geregisseerd. Hermann Goring was een rotte appel. In haar landmacht had Duitsland enkele goede generaals waarop Hitler zich kon verlaten.Over Barbarossa weet ik wat te weinig. Wel weet ik dat er een voortdurende wedijver was tussen de leiders van het westfront en die van het oostfront.
Zolang het goed ging verliet Hitler zich op zijn generaals. In de nadagen echter niet meer. En toen versterkte Hitler het drama. Gefragmenteerd beleid voor het luchtwapen, Me262's als jachtbommenwerpers. En het geweldige Ardennen offensief.
Wat mij betreft dus:"Poetin: Bring it on". Versterk het drama. Een gecentraliseerd brein die alles gaat doen gaat geheid fout. Maatgevend zijn hier de nadagen wat mij betreft.
Industrieel heeft Duitsland goed beleid gevoerd in de jaren 30, zij het met heel verkeerde drijfveren. Autobahnen ed, zijn verdiensten uit die vroege Nazi periode. Al stond alles ten dienste van de militaire aspiraties. Duitse vliegtuigen waren de beste van WO-II. Amerikanen hebben dit met massa gecompenseerd.
De eerste 2 oorlogsjaren waren een walk in the park. Blitzkrieg was een goed concept waarop geen antwoord was. Maar niet alles kwam uit de koker van Hitler zelf, dat kan simpelweg niet. Goede vliegtuigen, maar de luchtmacht was slecht geregisseerd. Hermann Goring was een rotte appel. In haar landmacht had Duitsland enkele goede generaals waarop Hitler zich kon verlaten.Over Barbarossa weet ik wat te weinig. Wel weet ik dat er een voortdurende wedijver was tussen de leiders van het westfront en die van het oostfront.
Zolang het goed ging verliet Hitler zich op zijn generaals. In de nadagen echter niet meer. En toen versterkte Hitler het drama. Gefragmenteerd beleid voor het luchtwapen, Me262's als jachtbommenwerpers. En het geweldige Ardennen offensief.
Wat mij betreft dus:"Poetin: Bring it on". Versterk het drama. Een gecentraliseerd brein die alles gaat doen gaat geheid fout. Maatgevend zijn hier de nadagen wat mij betreft.
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:10:
[...]
mwah, heb me flink ingelezen in WO2 en Hitler etc. en ik ben persoonlijk van mening dat bijv. met name in de beginjaren van WO2 Hitler het beter wist dan z'n generaals.
Hitler's focus voor Barbarossa bijv. zou toch echt op het Oekraiense graan en de olie in Baku zijn geweest. De focus moet op het zuiden.
Maar de generaals waren nog van de oude stempel die nog dachten dat als je de hoofdstad van een land verovert het hele land zich overgeeft. Immers, in 1940 werkte dat ook nog met Parijs...
Dus verlegden de generaals op eigen houtje de focus van Barbarossa naar het midden-front, naar Moskou.
Toen de focus daarna door Hitler zelf werd verlegd naar het zuiden, ook met name Fall Blau, was het eigenlijk al te laat.
Soms is een frisse blik van buiten de generaalskliek en hun doctrines om ook wel goed, en kan zo'n dictator toch ook prima bevel voeren. Niet dat het altijd werkt maar soms wel.
In geval van WO2 heeft de wereld dus geluk gehad dat de generaals buiten Hitler om zaken regelden.
Let wel: dit is volgens mij een theorie en hoeft niet perse de werkelijkheid te zijn geweest.
Dus een Putin die zelf de touwtjes in handen neemt kan nadelig zijn voor Oekraine, die dan liever de vastgeroeste generaals als Shoygu zien. Shoygu die eerst zou hebben willen hervormen maar op tegengas stuitte van z'n generaals en het bijltje er maar bij neer gooide, zodat de Russen nu nog vooral centraal denken ipv decentraal zoals de westers-getrainde Oekraieners.
Een Putin die met een frisse blik juist de politieke doelen kan aanstippen als tactisch doel om te veroveren. Om toch te kiezen voor gewaagde pushes. Die misschien juist daardoor kunnen slagen.
De consensus is dat de operatie in Rusland kansloos was, welk alternatief spoor ment ook had genomen. Dat de nazi's aanvankelijk grote successen boekten was omdat de Russen met hun verdedigende strategie letterlijk ingehaald werden door de bloedsnelle opmars. Men dacht de nazi's te kunnen laten komen en dan in de rug aan te vallen, alleen het werd rennen voor de Russen om ze bij te houden.Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:10:
[...]
mwah, heb me flink ingelezen in WO2 en Hitler etc. en ik ben persoonlijk van mening dat bijv. met name in de beginjaren van WO2 Hitler het beter wist dan z'n generaals.
De Duitse inlichtingen waren niet op orde, men had de omvang van het Russische oorlogsapparaat onderschat. Daar stel ik dan nog de vraagtekens bij of men in Dld rekening gehouden had met de mogelijkheid dat de VS Rusland zou voorzien van brandstof en transportmiddelen, maar dat allemaal daar gelaten.
In de Russische doctrine moet erg veel initiatief van bovenaf komen, de Duitsers hadden toen al een veel modernere doctrine met verantwoordelijkheid op een lager niveau. Tel daarbij op dat het hogere / middenkader van de Duitsers nog de mogelijkheid heeft om bevelen om te zetten in iets verstandigs, dat was ook onderdeel van de Duitse doctrine. Dus ook daar zie ik de vergelijking verkeerd gaan. De Russen hebben immers gapende gaten in de leidinggevende rangen en daar lijkt het adagium vooral te zijn dat (indruk van) gehoorzaamheid belangrijker is dan resultaat.
denk het inderdaad.teacup schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:35:
een beetje off-topic:
De eerste 2 oorlogsjaren waren een walk in the park. Blitzkrieg was een goed concept waarop geen antwoord was. Maar niet alles kwam uit de koker van Hitler zelf, dat kan simpelweg niet. Goede vliegtuigen, maar de luchtmacht was slecht geregisseerd. Hermann Goring was een rotte appel. In haar landmacht had Duitsland enkele goede generaals waarop Hitler zich kon verlaten.Over Barbarossa weet wat te weinig. Wel weet ik dat er een voortdurende wedijver was tussen de leiders van het westfront en die van het oostfront.
[...]
Een Hitler had goede zaken kunnen doen in de begindagen en dat heeft ie ook gedaan. Samen met een paar ouwe rotten in hun vak uiteraard.
Als een dictator in de nadagen de boel overneemt is het eigenlijk al te laat om de boel recht te trekken en gaat ie schuiven met divisies die al niet meer bestaan.
Hetzelfde doen de Russen nu eigenlijk al: zwaar onderbemenste BTG's zijn leuk op een stafkaart maar in werkelijkheid hebben ze geen slagkracht.
de afstanden waren gewoon te groot.bulle bas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:38:
[...]
De consensus is dat de operatie in Rusland kansloos was, welk alternatief spoor ment ook had genomen. Dat de nazi's aanvankelijk grote successen boekten was omdat de Russen met hun verdedigende strategie letterlijk ingehaald werden door de bloedsnelle opmars. Men dacht de nazi's te kunnen laten komen en dan in de rug aan te vallen, alleen het werd rennen voor de Russen om ze bij te houden.
De Duitse inlichtingen waren niet op orde, men had de omvang van het Russische oorlogsapparaat onderschat. Daar stel ik dan nog de vraagtekens bij of men in Dld rekening gehouden had met de mogelijkheid dat de VS Rusland zou voorzien van brandstof en transportmiddelen, maar dat allemaal daar gelaten.
In de Russische doctrine moet erg veel initiatief van bovenaf komen, de Duitsers hadden toen al een veel modernere doctrine met verantwoordelijkheid op een lager niveau. Tel daarbij op dat het hogere / middenkader van de Duitsers nog de mogelijkheid heeft om bevelen om te zetten in iets verstandigs, dat was ook onderdeel van de Duitse doctrine. Dus ook daar zie ik de vergelijking verkeerd gaan. De Russen hebben immers gapende gaten in de leidinggevende rangen en daar lijkt het adagium vooral te zijn dat (indruk van) gehoorzaamheid belangrijker is dan resultaat.
Toch sluimert er in mij een besef dat als de Duitsers vanaf het begin alle focus op het zuiden hadden gelegd ze al vrij snel in Baku hadden kunnen zijn. Daar zijn ze ook gekomen en ze hebben diverse vaten olie buitgemaakt maar het was eigenlijk al te laat.
Een leger heeft eten nodig. En brandstof.
Hadden de Duitsers dit eerder gehad... tja wie weet....
En laten we de invloed van de partizanen ook niet wegvlakken.
Toen en nu zijn ze een zeer interessante factor in Oekraine (en Belarus).
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-08-2022 23:41 ]
Aardig dat je de luchtmacht noemt. Jij geeft Göring de schuld, maar vergeet niet dat Duitsland überhaupt geen luchtmacht mocht hebben na WOI, dat was gesanctioneerd. Dat maakt het opbouwen van de luchtmacht op schaal moeilijk. Sterker nog, ik herinner mij gelezen te hebben dat Göring Hitler waarschuwde dat de luchtmacht er nog niet klaar voor was. Maar laten we zeggen dat Hitler een Putin-momentje had: tijd was niet zijn vriend. Hij wist dat vriendje Stalin uit het zelfde hout was gesneden als hij, de vraag was slechts wie van de twee de ander ging opeten.teacup schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:35:
een beetje off-topic:
De eerste 2 oorlogsjaren waren een walk in the park. Blitzkrieg was een goed concept waarop geen antwoord was. Maar niet alles kwam uit de koker van Hitler zelf, dat kan simpelweg niet. Goede vliegtuigen, maar de luchtmacht was slecht geregisseerd. Hermann Goring was een rotte appel. In haar landmacht had Duitsland enkele goede generaals waarop Hitler zich kon verlaten.Over Barbarossa weet wat te weinig. Wel weet ik dat er een voortdurende wedijver was tussen de leiders van het westfront en die van het oostfront.
De parallellen met Hitler zijn er inderdaad. Putin was bij een bepaald publiek geniaal (zeg Trump), maar vooral omdat hij dingen durfde die niemand zou doen, enkel omdat hij zijn tegenstander (wij) goed kende en daarom wist gebruik te maken van corruptie en appeasementsneigingen. De brutaliteit van Hitler en dat hij daar vervolgens mee weg kwam dwong respect af. Een leider weet de weg, Hitler bewees dat. Daarmee druk je de twijfelaars uit groep. Ik zie een zelfde ontwikkeling bij Putin. Wat hij ondertussen heeft uitgevreten in Georgie, de Krim etc had al een heftige reactie moeten opgeven. Steeds bewees Putin degene te zijn die de weg wist.teacup schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:35:
Andere van Putin's kwalificaties zijn het uitspelen van fracties, grenzeloosheid (aanslagen op eigen bevolking, steden tot puin bombarderen), kundig gebruik maken van een loyaal veiligheidsapparaat en criminele netwerken.
Echter, het onderdeel oorlogsvoering zit daar niet bij. Het begin van het einde was er al in maart, toen het oorspronkelijke plan faalde. Maar precies wat je zegt: doordat hij de touwtjes in handen neemt kan hij de afloop alleen maar dramatischer maken.
Volgens Göring had Duitsland nog minstens een jaar nodig om Rusland te kunnen aanvallen, de man had zeker gelijk dat het leger er nog niet klaar voor was.
eens, ik verwacht dat als wil en vaardigheid ontbreekt, je weinig hebt aan een soldaat:Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:38:
[...]
denk het inderdaad.
Een Hitler had goede zaken kunnen doen in de begindagen en dat heeft ie ook gedaan. Samen met een paar ouwe rotten in hun vak uiteraard.
Als een dictator in de nadagen de boel overneemt is het eigenlijk al te laat om de boel recht te trekken en gaat ie schuiven met divisies die al niet meer bestaan.
Hetzelfde doen de Russen nu eigenlijk al: zwaar onderbemenste BTG's zijn leuk op een stafkaart maar in werkelijkheid hebben ze geen slagkracht.
je kan het, maar je wil niet => je doet het omdat je moet
je kan het niet, maar je wil wel => je doet het omdat je het wil
je kan het niet, en je wil het niet => je slaat op de vlucht
Wat ik begreep is dat de oorlogsmachine van de Russen groter was dan wat de Duitsers op het veld konden zetten. De Russen wisten eindeloos nieuwe divisies af te leveren, productie zat diep in het Oosten, ver buiten bereik van de Duitsers.[...]
de afstanden waren gewoon te groot.
Toch sluimert er in mij een besef dat als de Duitsers vanaf het begin alle focus op het zuiden hadden gelegd ze al vrij snel in Baku hadden kunnen zijn. Daar zijn ze ook gekomen en ze hebben diverse vaten olie buitgemaakt maar het was eigenlijk al te laat.
Om dan de parallel te trekken met de huidige oorlog: de Russen hadden er niet op gerekend dat Oekraine aan een gigantisch infuus zou worden gelegd. De conclusie daarvan is dat het voor de Russen onhoudbaar wordt. Er zijn nu al rapporten dat de bij de start van het zuidelijk offensief de munitieverhoudingen voor de Oekrainers veel gunstiger zijn dan aan het oost-front. Dit heeft in geen enkel Russisch draaiboek gestaan.
de Russen hebben letterlijk verwacht dat het met drie dagen over zou zijn. Daar zit de kern.bulle bas schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:16:
[...]
Wat ik begreep is dat de oorlogsmachine van de Russen groter was dan wat de Duitsers op het veld konden zetten. De Russen wisten eindeloos nieuwe divisies af te leveren, productie zat diep in het Oosten, ver buiten bereik van de Duitsers.
Om dan de parallel te trekken met de huidige oorlog: de Russen hadden er niet op gerekend dat Oekraine aan een gigantisch infuus zou worden gelegd. De conclusie daarvan is dat het voor de Russen onhoudbaar wordt. Er zijn nu al rapporten dat de bij de start van het zuidelijk offensief de munitieverhoudingen voor de Oekrainers veel gunstiger zijn dan aan het oost-front. Dit heeft in geen enkel Russisch draaiboek gestaan.
In WO2 hebben de Russen hun productie als een haas verplaatst tot achter de Oeral of richting de Oeral, buiten bereik van de Duitsers. En uiteraard veel baat gehad bij Lend Lease uit de VS.
Uiteindelijk zijn het de grote afstanden geweest die de Duitsers de das om deden. Niet eens alleen de winter, of fouten van de legerleiding. Het was toen, en nu nog, gewoon mindboggling hoe groot Rusland is. En ook moderne legers hebben het daar moeilijk mee om te veroveren/bezet te houden.
En dan is Oekraine nog alleen maar Oekraine. Duitsland had een gigantische terreinwinst om zich mee bezig te houden.
Het was te groot, en te weinig tijd.
De pijlen van de offensieven in die dagen zijn bizar. De afstanden enorm. Once in a lifetime dat we zoiets hebben kunnen zien. Dat is vandaag de dag niet meer te herhalen.
niet alleen dat, ook qua grondstoffen moest Duitsland wel de Soviet-Unie aanvallen voor graan en olie om een langere oorlog vol te kunnen houden qua industriele productie.bulle bas schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:46:
[...]
Aardig dat je de luchtmacht noemt. Jij geeft Göring de schuld, maar vergeet niet dat Duitsland überhaupt geen luchtmacht mocht hebben na WOI, dat was gesanctioneerd. Dat maakt het opbouwen van de luchtmacht op schaal moeilijk. Sterker nog, ik herinner mij gelezen te hebben dat Göring Hitler waarschuwde dat de luchtmacht er nog niet klaar voor was. Maar laten we zeggen dat Hitler een Putin-momentje had: tijd was niet zijn vriend. Hij wist dat vriendje Stalin uit het zelfde hout was gesneden als hij, de vraag was slechts wie van de twee de ander ging opeten.
Enerzijds puur grondstoffen.
Anderszijds dat Duitsland de productie had qua tools/technologie en de Russen voornamelijk eten en olie, ruwe grondstoffen. Maar de handel tussen diverse landen zorgde ervoor dat bijv. een Rusland ook tools/technologie kreeg en langzamerhand zelfvoorzienend zou worden: ze hadden al het graan en de olie en als ze dan ook nog de technologie hadden verzameld hadden ze iets als Duitsland helemaal niet meer nodig. Duitsland's rol was dan uitgespeeld. Dus de Duitsers 'moesten' wel.
Net als Rusland nu: als Oekraine erin zou slagen om dat schaliegas onder de Donbas omhoog te laten halen door Shell dan had zowel Oekraine als west-Europa veel minder Rusland nodig voor gas.
Nordstream 2 was een mooie bypass voor de Russen: gas leveren aan west-Europa zonder Oekraine als factor. Daarmee kon Rusland doen met Oekraine wat ze wilden zonder dat west-Europa daar problemen mee had (immers: gas was er toch wel).
Het komt altijd weer terug bij simpele economie: jij hebt grondstof X en ik heb grondstof/product Y. Ruilen?
Als die balans wegvalt, komt er oorlog.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 31-08-2022 00:27 ]
En laten we de koude winters niet vergetenAnoniem: 421923 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:38:
[...]
de afstanden waren gewoon te groot.

Maar Rusland veroveren, met de kennis van nu, was niet mogelijk (IMO). Toen Stalin mobiliseerde beschikte het Rode Leger op zijn hoogtepunt over 12 miljoen manschappen. Voor elke Ivan die neergelegd werd verschenen er 10 nieuwe. Ik heb diverse verslagen van Duitse ex-soldaten aangehoord in documentaires, zij werden een beetje radeloos van de hoeveelheid Sovjet-troepen die maar bleven komen.
En dan nog iets. Stalin liet de wapenfabrieken verplaatsen naar het Oeralgebergte. Dus om de oorlogsmachine van Rusland uit te schakelen had de Wehrmacht uiteindelijk de Oeral in moeten trekken. Nou, succes daarmee.
ligt eraan waar Stalin z'n olie vandaan haalde.XWB schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:26:
[...]
En laten we de koude winters niet vergetenDus -40°C en geen geschikte winterkleding hebben
Maar Rusland veroveren, met de kennis van nu, was niet mogelijk (IMO). Toen Stalin mobiliseerde beschikte het Rode Leger op zijn hoogtepunt over 12 miljoen manschappen. Voor elke Ivan die neergelegd werd verschenen er 10 nieuwe. Ik heb diverse verslagen van Duitse ex-soldaten aangehoord in documentaires, zij werden een beetje radeloos van de hoeveelheid Sovjet-troepen die maar bleven komen.
En dan nog iets. Stalin liet de wapenfabrieken verplaatsen naar het Oeralgebergte. Dus om de oorlogsmachine van Rusland uit te schakelen had de Wehrmacht uiteindelijk de Oeral in moeten trekken. Nou, succes daarmee.
Als de Duitsers sneller/eerder Fall Blau hadden ingezet, direct aan het begin alle focus op het zuidfront.. wie weet dan had Stalin wel z'n tanks gehad maar niet de olie om ze aan te slingeren en dan hadden de Duitsers het gehad. En hadden ze het langer vol kunnen houden. Meer divisies inzetten want graan en olie.
En dan maakt het niet zoveel uit dat Stalin fabrieken had in de Oeral. Daar hadden de Duitsers heen kunnen rijden. Fabrieken bouwen in Polen en Belarus buiten bereik van de bommenwerpers van de westerse geallieerden.
Net zoals Rusland nu: ze moeten het land veroveren. De plekken waar spul zit waar ze wat mee kunnen. Schaliegas in de Donbas. Staalindustrie in Mariupol en Kryviy Rih.
Graan in het zuiden.
Andere zaken in de grond elders.
Als je dat hebt, kan je zaken doen.
Maar als je het niet hebt... zoals bijv. de zuidkust inclusief Odesa... dan ben je nog niet uitgespeeld.
Rusland lijkt hier in het klein te zijn verworden tot het Duitsland in de jaren 40 aan het oostfront: overstretched en niet de doelen gehaald die nodig zijn.
En dan keert het tij vanzelf.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 31-08-2022 00:41 ]
Fun fact: wat zijn toch al die gekke cirkels op diverse plekken in Oekraine?
Antwoord: irrigatiesystemen. Die dingen zijn HUGE!!!Met name ten zuidoosten van Nova Khakovka richting Melitopol stikt het ervan.
Het gebied was ooit graslandschap maar eeuwen aan schaaphouderij heeft er een woestijn van gemaakt.
Middels center-pivot irrigatiesystemen (sprinklers) is het weer vruchtbaar gemaakt en is het nu een bron van winter wheat, spring barley and corn
/f/image/M5N5BKDX6dy8TNgNbFiCkbXv.png?f=fotoalbum_large)
Olie leverden de Amerikanen wel, ik weet even niet wanneer de Amerikanen daarmee begonnen.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 00:30:
[...]
ligt eraan waar Stalin z'n olie vandaan haalde.
Als de Duitsers sneller/eerder Fall Blau hadden ingezet, direct aan het begin alle focus op het zuidfront.. wie weet dan had Stalin wel z'n tanks gehad maar niet de olie om ze aan te slingeren en dan hadden de Duitsers het gehad. En hadden ze het langer vol kunnen houden. Meer divisies inzetten want graan en olie.
En dan maakt het niet zoveel uit dat Stalin fabrieken had in de Oeral. Daar hadden de Duitsers heen kunnen rijden. Fabrieken bouwen in Polen en Belarus buiten bereik van de bommenwerpers van de westerse geallieerden.
Net zoals Rusland nu: ze moeten het land veroveren. De plekken waar spul zit waar ze wat mee kunnen. Schaliegas in de Donbas. Staalindustrie in Mariupol en Kryviy Rih.
Graan in het zuiden.
Andere zaken in de grond elders.
Als je dat hebt, kan je zaken doen.
Maar als je het niet hebt... zoals bijv. de zuidkust inclusief Odesa... dan ben je nog niet uitgespeeld.
Rusland lijkt hier in het klein te zijn verworden tot het Duitsland in de jaren 40 aan het oostfront: overstretched en niet de doelen gehaald die nodig zijn.
En dan keert het tij vanzelf.
Met dat laatste eens. De Russen krijgen nu een tentamen voor een ander vak dan waarvoor ze hebben geleerd. Het wachten is nu op het moment van klappen.
Het wonderlijke is dat die zogenaamd politiek handige Putin niet bijtijds zijn doelen heeft bijgesteld naar haalbare kaart. Men dacht dat het oosten veroveren al genoeg afschaling was. Of dat een misrekening was of een geval van zelfbedrog is nog een open vraag.
De aflevering is nog wel als podcast beschikbaar.Jerie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:43:
[...]
https://www.vpro.nl/progr...ten/luister/podcasts.html
De IAEA missie naar de Zaporizhzhia NPP is nu echt naar die laatste onderweg: https://www.ukrinform.net...v-for-zaporizhia-npp.html
Nazi's was een korte fase in de Duitse geschiedenis. Dat was nog terug te draaien.Jerie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:52:
[...]
1) Aanzienlijk deel v/d bevolking moet willen.
2) 20 jaar is te kort.
Als je het vergelijkt met Nazi Duitsland, daar is het wel gelukt.
Honderden jaren de andere kant opgaan, is moeilijker te veranderen. 1570 is de middenstand die een politieke leider koos uitgemoord. De laatste keer dat de Russen iets gekend hebben dat op democratie leek, was Antwerpen het centrum van de wereldhandel.
Het Russische systeem van een piramide van slaven die de Supreme Khan aanbidden is 8 eeuwen geleden begonnen.
“The Russian system of political power has remained unchanged and unchanging down the centuries—a pyramid of slaves worshipping the supreme khan. That’s how it was during the Golden Horde…in Stalin’s time, that’s how it is today under Vladimir Putin.” https://t.co/AGLiTQB9Ik
— John Sipher (@john_sipher) 24 juli 2022
Dit is bijna alsof dat de geschiedenis stilstaat in vergelijking met hoe snel de Westerse geschiedenis evolueerde. In Rusland, Afghanistan,... hebben ze nooit anders geweten en er zijn geen grassroots die naar het afpakken van macht van de dictator of partij, verandering van het systeem/samenleving,... vraagt en erin gelooft dat het haalbaar is. Verder dan een regime change geraken ze niet en het is meer van hetzelfde.
Ze zijn vertrokken uit Kyiv richting de ZNPP:
https://www.ukrinform.net...v-for-zaporizhia-npp.html
The mission of the International Atomic Energy Agency (IEAE), which had earlier arrived in Kyiv, set off for the Zaporizhia Nuclear Power Plant to inspect the situation on the ground and establish a permanent representation at the facility that has remained seized by Russian troops since March 4.
...
"We are finally moving” after six months of effort, the official said, noting that the agency’s task is “to assess the real situation there, to help stabilize the situation as much as we can."
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het valt mij al een tijdje op dat vliegtuigen en helicopters best veel op +0 blijven.bloody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 08:54:
Nieuwste cijfers.. aardige verliezen weer![]()
[Afbeelding]
Dit kan betekenen dat ze gewoon echt heel goed zijn en niet geraakt worden of dat ze gewoon als luchtmacht niets voorstellen. Ik denk het laatste, want dat is wel een beetje wat je overal leest aan berichten.
Ik krijg bij dit soort inspecties altijd een beetje een naar gevoel... Zie een scenario voor me waar ze lekker aan de koffie zitten en alles koek en ei is. Kogelgaten wegepoetst en arbeidsomstandigheden waar ze in NL jaloers van worden,,,, Ondertussen worden vrouw en kinderen ergens in een buitenwijk onder schot gehouden.... trek dan je mond maar eens open....YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:10:
Ze zijn vertrokken uit Kyiv richting de ZNPP:
[...]
Ik hoop dat ik het uiteraard bij het verkeerde eind heb maar mijn vertrouwen in de eerlijke Rus is behoorlijk gezakt. Weet iemand welk mandaat het IAEA heeft meegekregen?
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Dat laatste inderdaad. De russen durven nauwelijks over Oekraïens grondgebied te vliegen uit angst voor luchtafweer.Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Het valt mij al een tijdje op dat vliegtuigen en helicopters best veel op +0 blijven.
Dit kan betekenen dat ze gewoon echt heel goed zijn en niet geraakt worden of dat ze gewoon als luchtmacht niets voorstellen. Ik denk het laatste, want dat is wel een beetje wat je overal leest aan berichten.
Met de aanval op Saky zijn ze er een zooi kwijtgeraakt. Dat niet alleen maar afgelopen week hebben ze eerst een kwart van de vliegtuigen weggehaald van de Krim en de dag erop nog eens de helft van wat er nog was.Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Het valt mij al een tijdje op dat vliegtuigen en helicopters best veel op +0 blijven.
Tel daarbij dat de UAF nu beschikt over HARM raketten en ander wapentuig dus het is heel gevaarlijk voor Russen om nog sorties te doen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
Dat laatste inderdaad. De russen durven nauwelijks over Oekraïens grondgebied te vliegen uit angst voor luchtafweer.
Ja, dat dacht ik dus al. Opzich heel goed, want nu is het hopen dat UA met hun nieuwe Mig-29's wel het verschil kan maken. Die F16's komen wellicht ooit nog, maar dat is een heel stuk complexer.asing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:26:
[...]
Met de aanval op Saky zijn ze er een zooi kwijtgeraakt. Dat niet alleen maar afgelopen week hebben ze eerst een kwart van de vliegtuigen weggehaald van de Krim en de dag erop nog eens de helft van wat er nog was.
Tel daarbij dat de UAF nu beschikt over HARM raketten en ander wapentuig dus het is heel gevaarlijk voor Russen om nog sorties te doen.
Mijn sterke vermoeden is ook dat IAEA er vooral naartoe wil om er ook maar te zijn. Iedereen weet dat RU een show gaat opvoeren en de medewerkers daar behoorlijk onder druk zet.Rene schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:24:
[...]
Ik krijg bij dit soort inspecties altijd een beetje een naar gevoel... Zie een scenario voor me waar ze lekker aan de koffie zitten en alles koek en ei is. Kogelgaten wegepoetst en arbeidsomstandigheden waar ze in NL jaloers van worden,,,, Ondertussen worden vrouw en kinderen ergens in een buitenwijk onder schot gehouden.... trek dan je mond maar eens open....
Ik hoop dat ik het uiteraard bij het verkeerde eind heb maar mijn vertrouwen in de eerlijke Rus is behoorlijk gezakt. Weet iemand welk mandaat het IAEA heeft meegekregen?
Wat zich daar precies af speelt gaan ze niet zien, maar hopelijk prikken ze er wel een beetje doorheen.
uit het bericht van UA mod vanmorgen:RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:25:
[...]
Dat laatste inderdaad. De russen durven nauwelijks over Oekraïens grondgebied te vliegen uit angst voor luchtafweer.
ook berichten van airstrikes noordelijker van Kherson gezien.The Andriyivka district and the Plotnytske tract were hit by air strikes.
anyways, weinig echt nieuws. Alleen wellicht verandering in frontlijn noordelijk van Tokmak, en Kharkiv
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Welke Migs? Volgens mij is dat nog niet bevestigd?Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:29:
[...]
Ja, dat dacht ik dus al. Opzich heel goed, want nu is het hopen dat UA met hun nieuwe Mig-29's wel het verschil kan maken. Die F16's komen wellicht ooit nog, maar dat is een heel stuk complexer.
[...]
Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Wel met een voetnoot, HARM raketten kunnen alleen gebruikt worden met voorgeprogrammeerde settings, dus niet zoals onder een Navo Kist tijdens de vlucht aangepast op het type dreiging.asing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:26:
[...]
Met de aanval op Saky zijn ze er een zooi kwijtgeraakt. Dat niet alleen maar afgelopen week hebben ze eerst een kwart van de vliegtuigen weggehaald van de Krim en de dag erop nog eens de helft van wat er nog was.
Mag hopen dat Poetin die leeftijd niet haalt.Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:43:
in ander nieuws: Gorbatsjov is overleden op 91-jarige leeftijd.
Klopt, ze hebben niet de full feature set. Er is maar één mode maar die is wel effectief. De HARM raketten werken uiteraard alleen tegen S300, S400 en andere batterijen, maar ik zou denken dat als je luchtafweer aan gort geschoten is, of niet aan kan, dat je dan als straaljager ook niet fijn vliegt.HvdBent schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
Wel met een voetnoot, HARM raketten kunnen alleen gebruikt worden met voorgeprogrammeerde settings, dus niet zoals onder een Navo Kist tijdens de vlucht aangepast op het type dreiging.
Zodra ze in de buurt van vijandelijk gebied komen worden ze neergeschoten (geldt voor beide kanten). Ze gebruiken die vliegtuigen dus voor aanvallen van wat langere afstand, en door echt laag te vliegen. Daarmee zijn ze minder effectief, maar kunnen ze ook maar amper worden geraakt. Met de aanval van Oekraine zie je dat de vliegtuigen weer wat meer worden gebruikt, dus goede kans dat er binnenkort weer eens ergens eentje naar beneden valt.Snow_King schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
[removed]
Slowakije. Die lijken door de deal met Polen nu echt op weg te zijn naar Oekraïne.Fanta schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:32:
[...]
Welke Migs? Volgens mij is dat nog niet bevestigd?
Ook vannacht en vanochtend zijn er weer targets geraakt op allerlei locaties. Een kleine bloemlezing.
Oliedepot op de Krim.⚡️An oil depot is on fire in the village of Chervonohvardiiske in the temporarily occupied Crimea, – subscribers report. pic.twitter.com/GPrBFYTbqy
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 31 augustus 2022
Munitiedepot in Tokmak, mogelijk bij het treinstation.Токмак, тривожно pic.twitter.com/zxxBwgiWAT
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 31 augustus 2022
Onduidelijk wat dit precies is, maar de luchtafweer was actief dus paniek heeft het sowieso veroorzaakt.⚡️Local residents report about explosions in Russian Belgorod. A video from social networks. pic.twitter.com/mHer7EfnlO
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 31 augustus 2022
Airstrikes zijn er wel, maar de berichten zijn dat ze de raketten veelal boven door russen gecontroleerd gebied afwerpen om niet in de range van luchtafweer te komen. Dat maakt het allemaal ook minder accuraat.Tens schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:30:
[...]
uit het bericht van UA mod vanmorgen:
[...]
ook berichten van airstrikes noordelijker van Kherson gezien.
De Russen hebben het dan ook al opgegeven om een bepaald gebouw te raket met een aanval. Ze zijn al blij als ze de juiste wijk raken. Dan vertellen ze op het 6 uur journaal wel dat de school die ze daarbij hebben geraakt eigenlijk een geheime nazi bunker was ofzo.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
Airstrikes zijn er wel, maar de berichten zijn dat ze de raketten veelal boven door russen gecontroleerd gebied afwerpen om niet in de range van luchtafweer te komen. Dat maakt het allemaal ook minder accuraat.
Oprichter van Saint Javelin:
Dit is echt indrukwekkend.
Zelf net voor 215 euro besteld. Zou nog deze week binnen moeten komen
De kracht van memes en shitpostingThis month, @saintjavelin will have contributed $350,000 from sales, auctions, and crowdfunding to a variety of Ukrainian organizations
— Christian Borys (@ItsBorys) 31 augustus 2022
Saint Javelin started on Feb 16 with a shitty website and one sticker
Now at this point, we’ve contributed just over $1,500,000
🤯🤯🤯
Alweer een rookpluim op de Krim?
Dinsdagochtend zijn opnieuw beelden opgedoken van een enorme rookwolk die opstijgt vanuit Krasnohvardiiske, in het door Rusland bezette schiereiland Krim. Volgens onbevestigde berichten van Oekraïense media staat mogelijk een oliedepot of winkelcentrum in brand.
Het zou deze kunnen zijn : https://www.reddit.com/r/...rth_of_crimea_is_getting/
Zou, want ik neem iedere video met een kilo zout
Bedankt voor de tip, ik ga hier ook even wat bestellen.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:46:
[Embed] De kracht van memes en shitpostingDit is echt indrukwekkend.
Mijn favoriet so far:

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack
Mijn Saint Javelin's en Saint Himars' hier in de kast geven de seal of approvalRoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:46:
(voor de mensen die het ook overwegen, shipping is iets minder dan 8 euro en ze shippen vanuit Letland)
PSN
En verzenden gaat best snel. De laatste keer had ik iets op dinsdag besteld en het was zaterdag binnenYakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:15:
[...]
Mijn Saint Javelin's en Saint Himars' hier in de kast geven de seal of approval
(voor de mensen die het ook overwegen, shipping is iets minder dan 8 euro en ze shippen vanuit Letland)
Zo zie je maar waarom het Russische systeem een enorme hekel aan initiatief nemen en collectieve actie heeft. Dat moet in de kiem gesmoord worden voordat het uit de hand loopt.RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:46:
niet perse Russisch, eerder totalitair.rapture schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Zo zie je maar waarom het Russische systeem een enorme hekel aan initiatief nemen en collectieve actie heeft. Dat moet in de kiem gesmoord worden voordat het uit de hand loopt.
Elke totalitaire dictatuur heeft een hekel aan kritiek en wil cartoons of welk tegengeluid dan ook het liefst uitgebannen hebben zodat het niet zichtbaar is voor de bevolking die dom gehouden moet worden.
je wordt op je wenken bediend.Rene schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:24:
[...]
Ik krijg bij dit soort inspecties altijd een beetje een naar gevoel... Zie een scenario voor me waar ze lekker aan de koffie zitten en alles koek en ei is. Kogelgaten wegepoetst en arbeidsomstandigheden waar ze in NL jaloers van worden,,,, Ondertussen worden vrouw en kinderen ergens in een buitenwijk onder schot gehouden.... trek dan je mond maar eens open....
Rusland zou de omgeving geshelled hebben dus straks kan er een prachtig bericht komen dat het te gevaarlijk was voor de inspecteurs.
Het is moeilijk verifieerbaar (en momenteel 1 bron dus neem het met wat zout), maar:
113k. Da's wel echt bizar, niet normaal veel.
. De laatste bronnen spraken over 22k.
Dit zijn dan 87k welke nu in mortuaria liggen, en ook nog een 26.7k mensen die nog niet geidentificieerd zijn. Dit zou neerkomen op ongeveer een kwart van het aantal inwoners.
Mariupol journalist citing city morgues reports at least 113,750 residents died during Russia’s assault, siege and ghettoisation of the Ukrainian city. A horrific figure many times higher than previous estimates. https://t.co/sai1BrPrmc
— Maxim Tucker (@MaxRTucker) 31 augustus 2022
113k. Da's wel echt bizar, niet normaal veel.

Dit zijn dan 87k welke nu in mortuaria liggen, en ook nog een 26.7k mensen die nog niet geidentificieerd zijn. Dit zou neerkomen op ongeveer een kwart van het aantal inwoners.
[ Voor 14% gewijzigd door Nat-Water op 31-08-2022 12:17 ]
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Precies, zodra je wordt aangestraald vuur je dat ding af en die doet zelf de rest. Ik begrijp dat het een beetje de nachtmerrie van radar operators is en daarom dat je de radar liever alleen en apart zet, voor het geval niet st Javelin maar boer HARM op bezoek komt.asing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Klopt, ze hebben niet de full feature set. Er is maar één mode maar die is wel effectief. De HARM raketten werken uiteraard alleen tegen S300, S400 en andere batterijen, maar ik zou denken dat als je luchtafweer aan gort geschoten is, of niet aan kan, dat je dan als straaljager ook niet fijn vliegt.
Klopt: je hebt enorm vervelende toeristen en je hebt Russen. Vervelende toeristen kan ik mee leven, maar als ik naar een plek zou gaan waar potentieel veel Russen zijn zoek ik op Rus-vrije hotels en dat zegt dan al genoeg. Mijn ervaringen hierin zijn helaas consistent en echt extreem negatief. Gaat veel verder dan vervelend, maar is daarmee niet per de generiek voor alle Russen. Ik vermoed dat welvaart verkregen op Russische wijze ook niet het beste in mensen naar boven haalt.Jerie schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Is hier onderzoek naar gedaan? Want hetzelfde hoor ik ook over Engelse, Duitse, en Nederlandse toeristen.
Activist Saul Alinsky zei het al: "Ridicule is man's most potent weapon. There is no defense. It is almost impossible to counterattack ridicule. Also it infuriates the opposition, who then react to your advantage.".RoD schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:46:
Dat de Russen vast blijven houden aan hun schurkenpraat die zo uit een slechte B-film lijkt te komen helpt ook.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Op veel plekken in de wereld geweest en met veel mensen (andere nationaliteiten) gesproken, maar werkelijk iedereen benoemd Russen als de meest vervelende toeristen. (onbeschoft, luidruchtig).NiGeLaToR schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:11:
[...]Klopt: je hebt enorm vervelende toeristen en je hebt Russen. Vervelende toeristen kan ik mee leven, maar als ik naar een plek zou gaan waar potentieel veel Russen zijn zoek ik op Rus-vrije hotels en dat zegt dan al genoeg. Mijn ervaringen hierin zijn helaas consistent en echt extreem negatief. Gaat veel verder dan vervelend, maar is daarmee niet per de generiek voor alle Russen. Ik vermoed dat welvaart verkregen op Russische wijze ook niet het beste in mensen naar boven haalt.
Weet iemand hoe het is afgelopen met de 'big push' in Kherson?
Wat is er uiteindelijk van terecht gekomen?
Op deepstatemap zie ik nog weinig verandering, maar die loopt meestal achter?
Interessant initiatief.
Veel haken en ogen, maar wel interessant.
https://www.ukrinform.net...-to-fight-in-ukraine.html
Veel haken en ogen, maar wel interessant.
https://www.ukrinform.net...-to-fight-in-ukraine.html
Minister of Foreign Affairs of Ukraine Dmytro Kuleba suggests launching a special program for Russian soldiers who no longer want to fight in Ukraine.
“[The message]: save yourself and leave. Lay down arms, surrender to Ukrainian forces, and get an opportunity to start a new life. I am confident that this offer is worth making, because even if one Russian soldier lays down arms and decides to leave, it means saved Ukrainian lives and closer peace," Kuleba said in a statement emailed to Reuters.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2022 12:35 ]
PSN
Work in progress.Kliko schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:33:
Deepstate verwerkt alleen confirmed reports.Op deepstatemap zie ik nog weinig verandering, maar die loopt meestal achter?
Die nu suppressed worden vanuit UA kant ivm operation security.
PSN
of het een big push was weet ik niet.Kliko schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:33:
Er wordt geheimzinnig over gedaan.
Vooralsnog vermoed ik dat die 13 Oekraiense tanks die op de hoofdweg tussen Kherson en Mykolaev bezig waren een afleiding was voor de aanval ten noordwesten bij Kriviy Rih.
Al met al weten we weinig. Ten westen van Kherson zou ook al eea heroverd zijn en wie weet zitten Oekraiense troepen inmiddels in elke heg in het rode gebied ten noorden van Kherson.
Of het een big push is/was en of die al voorbij is weten we gewoonweg niet.
Wel schijnt er vanalles te gebeuren maar wordt dat geheim gehouden. Of dat ook een afleiding is weet ik ook niet.
We zullen het de komende week ongetwijfeld wel gaan horen wat dit precies is of was.
Er zijn in elk geval flink wat Russen en materiaal minder, al zijn de Oekraieners er ongetwijfeld ook niet ongeschonden afgekomen.
⚡️ UK defense ministry: Ukrainian military pushed back Russian troops in some places.
According to the U.K. Defense Ministry on Aug. 31, the Ukrainian military continued to assault Russia’s Southern Grouping of Forces on several axes across the country's south. Russia will likely attempt to plug the gaps in its line using pre-designated mobile reserve units, the report reads.
⚡️Ukraine's military: Russian forces sustain significant losses in southern Ukraine.
Operational Command “South” reported that they killed 117 Russian troops and destroyed over 30 units of military equipment including nine T-72 tanks, three “Grad” MLRS, one Giatsint-S self-propelled gun, one Msta self-propelled howitzer, 18 units of armored vehicles, and four ammunition depots. The Ukrainian army also reported that they struck four Russian control points and four transportation routes, including two strikes on the Antonivsky bridge.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 31-08-2022 12:44 ]
Volgens onbevestigde berichten op Telegram zouden ze van die 13 tanks er een stuk of 3-4 verloren zijn op de eerste dag. Ik neem die berichten wel met een zoutmijn aan zout.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
of het een big push was weet ik niet.
Er wordt geheimzinnig over gedaan.
Vooralsnog vermoed ik dat die 13 Oekraiense tanks die op de hoofdweg tussen Kherson en Mykolaev bezig waren een afleiding was voor de aanval ten noordwesten bij Kriviy Rih.
Al met al weten we weinig. Ten westen van Kherson zou ook al eea heroverd zijn en wie weet zitten Oekraiense troepen inmiddels in elke heg in het rode gebied ten noorden van Kherson.
Of het een big push is/was en of die al voorbij is weten we gewoonweg niet.
Wel schijnt er vanalles te gebeuren maar wordt dat geheim gehouden. Of dat ook een afleiding is weet ik ook niet.
We zullen het de komende week ongetwijfeld wel gaan horen wat dit precies is of was.
Er zijn in elk geval flink wat Russen en materiaal minder, al zijn de Oekraieners er ongetwijfeld ook niet ongeschonden afgekomen.
in het noordoosten bij Davidy Brih (oid) zouden ze er wel een stuk of drie kwijt zijn geraakt maar dat was een andere tank-company._Eend_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:47:
[...]
Volgens onbevestigde berichten op Telegram zouden ze van die 13 tanks er een stuk of 3-4 verloren zijn op de eerste dag. Ik neem die berichten wel met een zoutmijn aan zout.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 31-08-2022 12:48 ]
Het nadeel van oorlog voeren blijft dat het vaak toch de verwachtingen overtreft. Maar dit is alsnog bizar veel en laat exact zien wat de gevolgen zijn van de Russische militaire doctrine.Nat-Water schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:08:
Het is moeilijk verifieerbaar (en momenteel 1 bron dus neem het met wat zout), maar:
[Twitter]
113k. Da's wel echt bizar, niet normaal veel.. De laatste bronnen spraken over 22k.
Herinner de "National Republican Army" die te maken zou hebben met de aanslag op Dugin's dochter.
De TG chat "Russische Partizanen", welke als spreekbuis dient, meldt nu dat de groepen "Freedom of Russia", de "Russian Volunteer Corps" en de genoemde NRA de krachten gaan bundelen om tegenwicht te bieden aan het Kremlin.
Ze lijken over verschillende assen te willen gaan werken: politiek, beinvloeding maar ook gewapende tegenstand.
Ik ben benieuwd hoe we dit gaan zien de komende tijd!
De TG chat "Russische Partizanen", welke als spreekbuis dient, meldt nu dat de groepen "Freedom of Russia", de "Russian Volunteer Corps" en de genoemde NRA de krachten gaan bundelen om tegenwicht te bieden aan het Kremlin.
Ze lijken over verschillende assen te willen gaan werken: politiek, beinvloeding maar ook gewapende tegenstand.
Edit, ook op twitter te zien:IRPEN DECLARATION
Hereby, we, the representatives of the Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army, sharing the common task of liberating Russia from Putin's tyranny, suppressing the terror of the Kremlin security forces against citizens of our own and other countries, and the soonest cessation of the aggressive war against Ukraine, have agreed on the following :
1. The Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army organize the coordination of their actions in armed resistance to Putin's fascism.
2. Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army will conduct a joint information policy, explaining their goals and objectives to the Russian society, as well as providing agitation among the opponents of Putinism.
3. The Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army, while maintaining a separate symbolism of each of their units, adopt a common white-blue-white flag as a symbol of the joint struggle.
4. The Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army will form a Political Center in order to represent their interests before the state authorities of different countries and organize a joint information policy. Ilya Vladimirovich Ponomarev is entrusted with the coordination of the Center's activities.
The Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army confirm that they have taken up arms to fight exclusively against the usurpers of power in Russia, the warmongers and organizers of the war and their lackeys and financiers. Ordinary civilians of Russia, deceived by Putin's propaganda, are not our enemies - they are those whom the Legion "Freedom of Russia", the Russian Volunteer Corps and the National Republican Army will protect and free from illegal and discredited authorities.
Our goal is a free democratic Russia, built on the principles of self-government of citizens and social justice, without oligarchy and corruption, without police violence and arbitrariness of officials, without wars and annexations, without colonies and occupied territories, where every people living in the country chooses its own path.
We call on representatives of the Russian opposition and ordinary citizens to put aside all doubts and disagreements and join our fight. Only uncompromising and decisive forceful actions can stop the criminal gang of Putin and his henchmen, who stop at nothing to satisfy their exorbitant appetites and ambitions. The days of peaceful protest are gone forever. The February large-scale invasion of Ukraine puts the question squarely: the Kremlin regime must be destroyed in the name of world peace and the preservation of the lives of Russians and Ukrainians.
Our cause is right! Together we will win!
Legion "Freedom of Russia"
Russian Volunteer Corps
National Republican Army, by agreement - Ilya Ponomarev
Today the Kyiv Post witnessed the signing of a ‘Declaration of Cooperation’ between the Freedom of Russia Legion, Russian Volunteer Corps (RDC), & the National Republican Army, who recently claimed responsibility for the assassination of Darya Dugina. Full story out this evening. pic.twitter.com/qWy4lrudFY
— KyivPost (@KyivPost) 31 augustus 2022
nope
YakuzA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:15:
Mijn Saint Javelin's en Saint Himars' hier in de kast geven de seal of approval
_Eend_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:40:
En verzenden gaat best snel. De laatste keer had ik iets op dinsdag besteld en het was zaterdag binnen
offtopic:
Hoe vallen die maten? Net als maten in Nederland, dus XL = XL. Of moet je een aantal maten groter bestellen? Net als uit China 4XL = XL
Hoe vallen die maten? Net als maten in Nederland, dus XL = XL. Of moet je een aantal maten groter bestellen? Net als uit China 4XL = XL
Kyiv Independant
⚡️ Ukraine's intelligence: Russia began covert mobilization in Moscow, St. Petersburg.
Ukraine's Intelligence Directorate reported on Aug. 31 that the military commissariats of Russia's two biggest cities received instructions regarding the mass conscription of residents for military service for further deployment to occupied Crimea.
⚡️ Ukrposhta sells $150,000 in stamps through eBay, Amazon.
Ihor Smelyansky, head of Ukraine’s state-owned postal service, said that Ukrposhta was the first post office in the world to open a store on Amazon and eBay.
A third of the orders came from the U.S., he said, adding that Germany, Canada, the U.K., and Hong Kong residents are among the most active buyers.
TheBrut3 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:35:
[...]
[...]
offtopic:
offtopic:
op de site staan de centimeters in een tabel verwerkt, dus meet het t-shirt op dat je nu draagt en je weet het https://www.saintjavelin.com/pages/size-guide de L valt bij mij als een nederlandse L iig
op de site staan de centimeters in een tabel verwerkt, dus meet het t-shirt op dat je nu draagt en je weet het https://www.saintjavelin.com/pages/size-guide de L valt bij mij als een nederlandse L iig
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2022 14:49 ]
PSN
Mariupol
'Renovatie' Drama Theater in Mariupol
Het Drama Theater in Mariupol werd gebruikt als schuilkelder tijdens luchtaanvallen.Naar verluid schuilden er tussen de 500 en 1200 mensen in het theater.
Buiten het gebouw stond met grote letters 'CHILDREN' op de grond, zichtbaar voor satellieten en luchtfoto's.
Op 16 maart 2022 werd het gebouw gebombardeerd.
Enkele honderden mensen wisten te ontsnappen maar ook vele honderden zaten opgesloten in het ingestort gebouw.
Het aantal dodelijke slachtoffers varieert van 300 tot 600 mensen, afhankelijk van een schatting door diverse instanties.
Fast forward naar vandaag: lichamen niet bergen, gewoon beton storten
Naar verluid bevinden zich, ondanks eerdere bergingswerkzaamheden, toch nog lichamen van gedode burgers in de ruines van het theater.
Rusland/DPR wil echter het theater renoveren en heropenen voor het eind van het jaar.
De bouwvakkers proberen met bleek en chloor de lijklucht weg te werken in het pand maar dit lukt nauwelijks.
Er is ook tekort aan chloor.
Men heeft de opdracht om de lichamen niet te bergen maar gewoon beton er overheen te storten.
Haunted Theater.
Russia is "repairing" Drama Theatre in Mariupol. In fact, they are hiding their crimes
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) 31 augustus 2022
Locals report work is slow due to lack of chlorine. Construction workers were ordered not to pull out bodies - just to pour concrete over everything - @StratCom_AFU
🎥: Mariupol now/Telegram pic.twitter.com/9O8u6LjnmU
En deze is wel on-point:
Despicable on many levels. 😢 Not just the disrespect & cover up but that 🇷🇺 are prioritising spending money on concrete, rather than food, water, homes and medicine for the citizens they have ‘liberated’.
— Misty (@williams_mrs1) 31 augustus 2022
🙏 that 🇺🇦 has peace and freedom very soon.
Er zou geen water en elektriciteit zijn in Mariupol. Burgers moeten kilometers lopen om plastic flessen te vullen in plassen en slootjes en beekjes oid.
Een trieste bedoening. Welcome to Russian world.
Dat wordt een koude winter.
Overig nieuws:
Mariupol journalist citing city morgues reports at least 113,750 residents died during Russia’s assault, siege and ghettoisation of the Ukrainian city. A horrific figure many times higher than previous estimates. https://t.co/sai1BrPrmc
— Maxim Tucker (@MaxRTucker) 31 augustus 2022
Ik zag op reddit al een filmpje voorbijkomen van voedselrellen in MariupolAnoniem: 421923 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:14:Mariupol
'Renovatie' Drama Theater in Mariupol
Het Drama Theater in Mariupol werd gebruikt als schuilkelder tijdens luchtaanvallen.
Naar verluid schuilden er tussen de 500 en 1200 mensen in het theater.
Buiten het gebouw stond met grote letters 'CHILDREN' op de grond, zichtbaar voor satellieten en luchtfoto's.
Op 16 maart 2022 werd het gebouw gebombardeerd.
Enkele honderden mensen wisten te ontsnappen maar ook vele honderden zaten opgesloten in het ingestort gebouw.
Het aantal dodelijke slachtoffers varieert van 300 tot 600 mensen, afhankelijk van een schatting door diverse instanties.
Fast forward naar vandaag: lichamen niet bergen, gewoon beton storten
Naar verluid bevinden zich, ondanks eerdere bergingswerkzaamheden, toch nog lichamen van gedode burgers in de ruines van het theater.
Rusland/DPR wil echter het theater renoveren en heropenen voor het eind van het jaar.
De bouwvakkers proberen met bleek en chloor de lijklucht weg te werken in het pand maar dit lukt nauwelijks.
Er is ook tekort aan chloor.
Men heeft de opdracht om de lichamen niet te bergen maar gewoon beton er overheen te storten.
Haunted Theater.![]()
[Twitter]
En deze is wel on-point:
[Twitter]
Er zou geen water en elektriciteit zijn in Mariupol. Burgers moeten kilometers lopen om plastic flessen te vullen in plassen en slootjes en beekjes oid.
Een trieste bedoening. Welcome to Russian world.
Dat wordt een koude winter.Overig nieuws:
[Twitter]
https://www.reddit.com/r/...occupied_mariupol_people/
https://sprotyv.mod.gov.u...ecause-of-food-shortages/
Nu al. Dat voorspelt niet veel goeds voor aankomende winter.
yup, alleen het Rode Kruis is blijkbaar aanwezig in de stad om nog iets te bieden._Eend_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:19:
[...]
Ik zag op reddit al een filmpje voorbijkomen van voedselrellen in Mariupol
https://www.reddit.com/r/...occupied_mariupol_people/
https://sprotyv.mod.gov.u...ecause-of-food-shortages/
Nu al. Dat voorspelt niet veel goeds voor aankomende winter.
Krasni Krest.
https://news.yahoo.com/re...y-incident-001518057.html
Report: Drunk Russian soldiers in Kherson fired assault rifles at FSB officers in deadly incident
...
The documents include an incident and homicide report by the Russian Investigative Committee’s Military Investigations Department for the Black Sea Fleet regarding a June 19 incident in which three Russian soldiers were shot and killed and two others wounded in a gun battle with officers of the Federal Security Service (FSB), the successor agency to the KGB, at a bar in Kherson City, on the banks of the Dnieper River.
[ Voor 45% gewijzigd door YakuzA op 31-08-2022 17:34 ]
PSN
De IAEA delegatie is in Zaporizhzhia aangekomen, van daaruit gaan ze naar de Zaporizhzhia NPP in Enerhodar:
https://www.ukrinform.net...ional-administration.html

In Rusland is het verdergaand dan kritiek of tegengeluid.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 11:55:
[...]
niet perse Russisch, eerder totalitair.
Elke totalitaire dictatuur heeft een hekel aan kritiek en wil cartoons of welk tegengeluid dan ook het liefst uitgebannen hebben zodat het niet zichtbaar is voor de bevolking die dom gehouden moet worden.
Je mag de SMO niet te hard steunen zoals materiaal naar het front sturen dat een verschil kan maken. bv drones, body armour, optics,...
Het eerste probleem is dat je een politieke richting kiest. Je kan nu met de tsaar meewerken en later werk je tegen de tsaar. Pro-Russische nationalisten worden vermoord voordat ze van politieke richting kunnen veranderen.
Het tweede probleem is dat de soldaten beginnen te voelen dat ze uit jouw hand eten ipv de gecentraliseerde macht. De loyaliteit begint af te dwalen van alle macht in 1 man gecentraliseerd.
In Rusland hebben ze de absolute macht geperfectioneerd, terwijl de pogingen tot absolute macht in West-Europese landen niet lang leefden.
De loyale Rus loopt slaafs mee met de lemming train in een mijnenveld waar al 4 tanks opgeblazen zijn, een vliegveld waar z'n voorgangers al 20+ keren door de Oekraïense artillerie opgeblazen zijn,...
Als je tekenen toont van zelfdenkend zijn en niet in de ravijn wilt storten, dan wordt je als een dreiging voor het systeem beschouwd.

De Russen zijn niet dom, ze doen wat het systeem van hen verlangt. It is working as intended.
Daar krijgen ze een toneelstuk voorgeschoteld en moeten ze binnen 24h weer vertrekken. Oekraïens personeel zal onder dwang van de russen vertellen dat alles goed gaat en ze heel erg lief zijn…_Eend_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:44:
De IAEA delegatie is in Zaporizhzhia aangekomen, van daaruit gaan ze naar de Zaporizhzhia NPP in Enerhodar:
Zolang landen een vetorecht hebben bij de VN zal die toko niks uit kunnen halen behalve constateren..
goede observatie.rapture schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:04:
[...]
De Russen zijn niet dom, ze doen wat het systeem van hen verlangt. It is working as intended.
Eigenlijk een klein beetje Nederlands zelfs: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
Kop niet boven het maaiveld uitsteken.
Maar dan in perfectie, de verkeerde kant op.
LiveUAmap meldt explosies in Kherson.
Bron:
Bron:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Deze wellicht, met de beperkte overzet capaciteit van de pontonbruggen/pontjes zal er genoeg materieel staan te wachten.
Special Kherson Cat 🐈🇺🇦
@bayraktar_1love
·
27m
Explosions from the side of Antonowsky railway bridge near Kherson. Claimed that Russian column of military vehicles was targeted.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Nog nooit van deze groepering gehoord voor de aanslag. Ik vertrouw de Russische politie niet om deze misdaad op te lossen. Zijn ze te corrupt voor. De FSB kan er net zo goed achter zitten, zoals ze ook achter bomaanslagen in Moskou zaten.bloody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:12:
Herinner de "National Republican Army" die te maken zou hebben met de aanslag op Dugin's dochter.
[...]
Edit, ook op twitter te zien:
[Twitter]
De cm/inch staat letterlijk op dezelfde pagina als waar gelinkt wordt. Neem een t-shirt dat perfect zit, meet het op, en [voice=vrolijk_Surinaams_accent]klik op die buy now button![/voice]TheBrut3 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 14:35:
[...]
[...]
offtopic:
Sure, ze bestaan nog niet zolang, maar dat - en ook de aanslag - is niet mijn punt.Jerie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:20:
[...]
Nog nooit van deze groepering gehoord voor de aanslag. Ik vertrouw de Russische politie niet om deze misdaad op te lossen. Zijn ze te corrupt voor. De FSB kan er net zo goed achter zitten, zoals ze ook achter bomaanslagen in Moskou zaten.
Het gaat mij meer om de eventuele verstoringen die ze kunnen veroorzaken, de luis in de pels zijn zeg maar.
nope
En ze lijken de bestemming nog niet te kunnen bereiken._Eend_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:44:
https://t.me/ukrainenowenglish/16914
❗️The IAEA mission did not reach the Zaporizhzhia Nuclear Power Plant. The Agency did not comment on whether this was due to the special passes that the occupation authorities refused to grant to the mission.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik had ergens (kan zo snel niet terugvinden) gelezen dat de Russen de vertragingstactiek toepassen, omdat ze niet op tijd hun materieel en voorraden uit de plant konden krijgen.Qwerty-273 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:44:
[...]
En ze lijken de bestemming nog niet te kunnen bereiken.
https://t.me/ukrainenowenglish/16914
[...]
nope
Alles raakt blijkbaar op, dan nu de luchtafweerraketten dan maar. En waarom denken ze toch dat ze iets bereiken met het op de korrel nemen van burgerdoelen? Tja, terreur, verdriet voor Oekraïners. Afgezien van het leed is
Hebben ze de illusie opgegeven dat ze nog een zinnig militair doel zouden kunnen veroveren? Of zijn dit soort acties bedoeld als afleidingsaanval om de Oekraïners bij Kherson doende zijn. Maar jongens toch. Schieten met luchtdoelraketten schreeuwt toch uit dat het geen zorgvuldig voorbereidde aanval is? Hoe triest dit soort beschietingen ook zijn leiden ze tot weinig.
Volkskrant liveblog
Rusland bestookt Charkiv met luchtafweergeschut
Hebben ze de illusie opgegeven dat ze nog een zinnig militair doel zouden kunnen veroveren? Of zijn dit soort acties bedoeld als afleidingsaanval om de Oekraïners bij Kherson doende zijn. Maar jongens toch. Schieten met luchtdoelraketten schreeuwt toch uit dat het geen zorgvuldig voorbereidde aanval is? Hoe triest dit soort beschietingen ook zijn leiden ze tot weinig.
Volkskrant liveblog
Rusland bestookt Charkiv met luchtafweergeschut
20:45
Het Russische leger heeft vandaag de stad Charkiv opnieuw onder vuur genomen. Opvallend is de Russen daarbij volgens Volodymyr Timosjko, hoofd van de politie in de provincie Charkiv, S-300 luchtafweergeschut gebruikten.
Zoals de naam al doet vermoeden zijn die wapensystemen bedoeld om vijandelijke gevechtsvliegtuigen, helikopters en raketten uit de lucht te schieten. Maar bij gebrek aan andere wapens zet het Russische leger ze steeds vaker in om doelen op de grond te beschieten.
‘Dit is een zeer, zeer onnauwkeurig wapen. Als je ergens op mikken, kan het overal naartoe vliegen’, zegt Timosjko. Eerder deze week gebruikten de Russen volgens de politiecommissaris al oude Pion-kanonnen om Charkiv te beschieten.
‘Ze schieten op wijken waar geen militaire faciliteiten zijn’, stelt Timosjko. ‘Volgens mij is het doel van de beschietingen gewoon om schade toe te brengen, zodat er meer slachtoffers vallen.’
Maarten Albers
Inderdaad die zijn niet te vertrouwen. In elke staats baantje met gezag heb je daar last van in Rusland. Don't ask me how I know..Jerie schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 20:20:
[...]
Nog nooit van deze groepering gehoord voor de aanslag. Ik vertrouw de Russische politie niet om deze misdaad op te lossen. Zijn ze te corrupt voor. De FSB kan er net zo goed achter zitten, zoals ze ook achter bomaanslagen in Moskou zaten.

Russen trachten een raket af te schieten naar Kharkiv vanuit Belgorod, maar deze faalt en land in Belgorod zelf.
Bron (+filmpje) LiveUAmap
Bron (+filmpje) LiveUAmap
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Mariupol was een stad met iets meer dan 400.000 inwoners, effectief 1/4 van de bevolking is vermoordNat-Water schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:08:
[Twitter]
113k. Da's wel echt bizar, niet normaal veel.. De laatste bronnen spraken over 22k.

Ik kan mij ook niet voorstellen hoeveel granaten hiervoor nodig zijn

Als je een verzetsgroep of actiegroep op kunt richten terwijl jij de touwtjes in handen hebt kun je middels beïnvloeding de boel controleren.bloody schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:41:
[...]
Sure, ze bestaan nog niet zolang, maar dat - en ook de aanslag - is niet mijn punt.
Het gaat mij meer om de eventuele verstoringen die ze kunnen veroorzaken, de luis in de pels zijn zeg maar.
Bijvoorbeeld alleen al het feit dat er een verzetsgroep lijkt te zijn die een prominent zou hebben vermoord is al aanleiding voor bepaalde retoriek. Terwijl men misschien de persoon uit de weg wilde ruimen, of misschien een reactie of beweging uit wil lokken (bijvoorbeeld een algehele mobilisatie uit wil lokken).
We weten het niet. Waarom niet? Omdat we tot voor kort nog nooit van deze groepering hadden gehoord. Dat is verdacht.
Hoe moet het voelen om verantwoordelijk te zijn om een passagiersvliegtuig met 300 onschuldige burgers uit de lucht te halen? Hoe moet het voelen om zo'n S300 op een stad af te vuren? Dan ben je toch een gevoelloze, koude kikker. Desensitization. Maar dat zie je ook terug in die graaicultuur, welke ern soort van massapsychose lijkt te zijn. Een collectief, nationaal trauma.
En in geval van het eerste een domme fout, misschien poging tot genocide (maar het waren geen UAers). Mbt het laatste is het vrij duidelijk dat Rusland poogt genocide te plegen tov het Oekraïense volk. Plus terrorisme, maar dat is in deze context eigenlijk een te zwak woord.
Dat gezegd hebbende was deze vrouw een volwassen burger. Geen kind, maar een kind van. Ze was zelf een prominente burger, maar ook dochter van een prominent. Ze was geen onderdeel van het Russische leger. En dat maakt haar ogenschijnlijk een burgerslachtoffer aan Russische zijde. Echter moet je dat wel in de context zien van dit gruwelijke conflict.
Wat zich in Mariupol heeft afgespeeld (en nog steeds) is afgrijselijk. Vele malen ernstiger dan Dresden 1945 of Grozny 1999 (en ik heb de cijfers vergeleken; 1/4 van de bevolking in een paar maanden tijd is in afgelopen eeuw in deze omvang uniek). Om je een context te geven: ernstigere algehele impact dan Holodomor (muv uitschieter Kharkiv waar middels blacklisting 40% van de bevolking stierf).
Als het bericht uit Mariupol waar is, dan heeft daar een genocide plaatsgevonden. Opzet is makkelijk te bewijzen. Humanitaire hulp is er immers nauwelijks. Lijken begracen onder cement zoals in theater riekt naar sporen uitwissen van oorlogsmisdaad.
Helaas, ook in geval van Mariupol weten we het niet. Want betreft 1 bron in Russisch of Oekraïens. Ik hoop op bewijzen, en ik heb er vertrouwen in dat die er komen want satellietbeelden e.a. OSINT zoals cameras. Riekt naar een eenvoudigere casus dan duiding verzetsgroep (o.a. mbt bestaan en omvang).
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid