Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W30 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 70.642 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:34

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne

Doel van dit topic
Met een nieuwe opzet van het topic willen we een onderscheid aanbrengen dat het makkelijk en intuïtiever maakt om te bepalen waar berichten horen.

Dit is een onderscheid in:
  • Dagelijks nieuws en actualiteiten omtrent de oorlog
  • Achtergronden bij de oorlog.
  • Geopolitieke gevolgen van de oorlog buiten Rusland en Oekraïne.
Het doel van dit topic is om een bron te zijn en discussie te bieden over van actuele dagelijkse ontwikkelingen voor mensen die de oorlog op de voet willen volgen. We zullen dit vanuit moderatie breed opvatten, d.w.z. zolang het nieuws en actualiteiten zijn omtrent de oorlog is dit de plek om dit te posten.
Waar hoort mijn bericht
De volgende richtlijn kan je hanteren om te bepalen in welke topic je post het beste thuis hoort.
Ik wil nieuws en updates posten over de oorlog in Oekraïne.
Dan is dit topic de plek om je bericht te posten.
Ik wil een inhoudelijke discussie voeren.
Dan is dit topic juist erg ongeschikt, de inhoudelijk discussie raakt ondergesneeuwd en post hiervoor in een van onze overige achtergrond topics. Kijk voor het juist topic bijvoorbeeld naar onze topic wegwijzer:
UKR: Topic wegwijzer
Topic regels
We hebben in het topic een aantal specifieke regels, naast de bekende AWM beleidsregels.
Schokkende beelden
Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
Omgang met desinformatie en propaganda
Rusland is een land dat historisch gezien erg goed is in desinformatie en propaganda campagnes. Ook in deze oorlog wordt dit middel volop ingezet. Vandaar dat we geen propaganda talking points willen zien. We verwachten van discussie deelnemers dat er moeite wordt gestoken in het controleren en checken van bronnen en claims alvorens deze worden gepost.

Propaganda talking points zijn te checken op bijvoorbeeld: euvsdisinfo.eu
Zie bijvoorbeeld: Disinformation About the Current Russia-Ukraine Conflict – Seven Myths Debunked

Voor verdere achtergrond informatie zie:
Hoe weren wij ons tegen misinformatie?
Samenvatting van topic regels
Een samenvatting van bovenstaande met een selectie uit onze AWM beleidsregels.
  • Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
  • Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
  • Extraordinary claims require extraordinary evidence.
  • Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
  • De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
Informatieve links
Actuele kaart van het conflict: liveuamap.com
Reddit worldnews live blog: https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zelenskyy meldde nog dat het Oekraïens leger stap voor stap Cherson wil heroveren:
Ukraine's President Volodymyr Zelenskyy says his forces are advancing "step by step" into the occupied southern region of Kherson, west of the Dnipro river, the BBC reports.

U.K. defense officials reported heavy fighting near Kherson. According to the U.K. Defense Intelligence, “heavy fighting has been taking place near Kherson.” The Ukrainian advance meant that Russian supply lines west of the river were "increasingly at risk.” If the Dnipro crossings were denied, and Russian forces in Kherson were cut off, it would be a significant military and political setback for Russia, the report says.
Meer nog, wellicht dat Cherson tegen september bevrijd kan zijn:
"We can say that the Kherson region will definitely be liberated by September, and all the occupiers' plans will fail," Serhiy Khlan, an aide to the head of Kherson region, said in an interview with Ukrainian television.
Het is mij echter niet duidelijk of "Kherson region" nou de stad of de complete provincie is? Of bedoelen ze het gebied tot aan de rivier?

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 25-07-2022 00:33 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:38
Rusland probeert langzaam haar depots te verbergen in woonwijken.

game pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het vermommen van transporten heeft uiteindelijk niet al te veel nut verwacht ik. Ja, als je puur afgaat op een melding van een passant onderweg dan werkt een vermomming van een transport eventueel (al zie je daar ook al snel dat het niet een humanitair transport betreft door het gedrag er omheen). Maar wanneer je voldoende intel hebt (en dat ook terug kan bladeren in de tijd) en daarbij ook de bron en doel van een transport in kaart brengt, dan wordt het volgens mij wel duidelijk dat het een transport van militair materieel moet zijn. Als je vervolgens ook nog eens een melding krijgt van een passant bij de doel locatie die doorgeeft dat ze mortieren aan het uitlaten zijn, tja dan is het direct duidelijk. En vervolgens zal er van het depot ook nog een transport moeten gaan naar de uiteindelijke afvuur locatie. Dat maakt het opzoeken van de afgelegde route haast kinderspel.

Nu kijk ik er niet van op, maar het klinkt wel erg inefficient en totaal niet meer van deze tijd.
Het levert aan de andere kant wel weer beeldmateriaal voor de propaganda machine op, "we sturen deze transporten met hulpgoederen en die worden kapotgeschoten [insert filmpje A,B,C,D, en E]". Maar of dat alle moeite waard is, dat betwijfel ik.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Qwerty-273 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:12:
Het vermommen van transporten heeft uiteindelijk niet al te veel nut verwacht ik. Ja, als je puur afgaat op een melding van een passant onderweg dan werkt een vermomming van een transport eventueel (al zie je daar ook al snel dat het niet een humanitair transport betreft door het gedrag er omheen). Maar wanneer je voldoende intel hebt (en dat ook terug kan bladeren in de tijd) en daarbij ook de bron en doel van een transport in kaart brengt, dan wordt het volgens mij wel duidelijk dat het een transport van militair materieel moet zijn. Als je vervolgens ook nog eens een melding krijgt van een passant bij de doel locatie die doorgeeft dat ze mortieren aan het uitlaten zijn, tja dan is het direct duidelijk. En vervolgens zal er van het depot ook nog een transport moeten gaan naar de uiteindelijke afvuur locatie. Dat maakt het opzoeken van de afgelegde route haast kinderspel.

Nu kijk ik er niet van op, maar het klinkt wel erg inefficient en totaal niet meer van deze tijd.
Het levert aan de andere kant wel weer beeldmateriaal voor de propaganda machine op, "we sturen deze transporten met hulpgoederen en die worden kapotgeschoten [insert filmpje A,B,C,D, en E]". Maar of dat alle moeite waard is, dat betwijfel ik.
Alleen val je zo’n depot wel aan met Himars of Pzh? Midden in een woonwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:48

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De Russische overheid en haar zwalkende koers

Volkskrant liveblog
23:20 24/7/2022
Rusland wil regering Oekraïne omverwerpen, zegt Russische minister van Buitenlandse Zaken

De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft vandaag tijdens zijn bezoek aan Caïro geïmpliceerd dat Rusland de Oekraïense regering omver wil werpen. ‘We helpen het Oekraïense volk hoe dan ook zich te bevrijden van het (Oekraïense) regime, dat vijandig staat tegenover de mens en de geschiedenis’, zei Lavrov.
Daarmee weersprak hij zijn eigen uitspraken uit april. ‘We zijn niet van plan het regime in Oekraïne te veranderen’, zei hij destijds in een interview met tv-zender India Today. Het zou aan de Oekraïners zelf zijn om te beslissen onder welke regering ze willen leven, luidde het toen.

De afgelopen dagen heeft Rusland zijn standpunt over de oorlog in Oekraïne aangescherpt. Tot voor kort zei het Kremlin dat de Russische oorlogsdoelen zich richten op het afstaan van de regio's Donetsk en Loehansk door Oekraïne, en dat het de Krim, die Rusland al in 2014 heeft geannexeerd, als Russisch erkent. Maar woensdag zei Lavrov dat de doelen van het land verdergaan dan alleen de Donbas-regio. Ook andere gebieden in het land moeten worden veroverd, aldus de minister.
Voordat we weer in woede ontsteken over de volgende absurde uitspraak. Laten we proberen te bedenken "Waarom deze uitspraak en waarom nu?" Dergelijke uitspraken worden niet zonder reden gedaan, tenzij Lavrov pilletjes slikt, wat ik mij in zijn rol levendig kan voorstellen.

Ik kan alleen maar bedenken dat Rusland de schijn tracht hoog te houden dat "er een plan is". Een "cunning masterplan" zoals dat zo mooi in de Britse Blackadder serie werd gezegd. Nu hebben we geleerd dat als Russen ergens meester in zijn dan is dat in het suggereren en impliceren. Zo ook nu. Niets concreets, alleen suggestie.

Hoe meer dergelijke uitspraken los lijken te staan van de dagelijkse realiteit hoe meer mij de indruk bekruipt dat het bewind in een structurele ontkenning is terecht gekomen, in ontkenning over de realiteit op dat slagveld, en vooral in ontkenning over zichzelf.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

Oekraine vermomt naar verluid ook haar wapentransporten.
Volgens mij zag ik afgelopen weekend een bericht dat Oekraine lege Himars-rocketpods rondsleept over een gebied van een paar honderd kilometer.
Alles ten behoeve van maskirovka: waar zijn de lanceersystemen en welke pod is wel gevuld en waar gaat dien heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teacup schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:27:

Volkskrant liveblog

Hoe meer dergelijke uitspraken los lijken te staan van de dagelijkse realiteit hoe meer mij de indruk bekruipt dat het bewind in een structurele ontkenning is terecht gekomen, in ontkenning over de realiteit op dat slagveld, en vooral in ontkenning over zichzelf.
spijker op de kop, aangezien de Russen zeer recent Dnipro-oblast weer geshelled hebben (bijv. Nikopol) en daarbij een 10-jarig meisje hebben verwond, zijn ze hard op weg met het omverwerpen van het Oekraiense regime. |:(
Of was dat meisje toevallig een hooggeplaatste politica?

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 25-07-2022 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Snow_King schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:53:
[...]

Alleen val je zo’n depot wel aan met Himars of Pzh? Midden in een woonwijk.
Midden in een woonwijk zal dat misschien eerder door partizanen of het verzet worden opgeblazen.

Of je als rus beter af bent is zeer te betwijfelen.

Inmiddels is wel duidelijk, ook voor de russen, dat ze niet met bloemetjes en gezang zijn ontvangen. Tuurlijk zijn er wel pro-russische Oekrainers maar dat zullen er niet zo veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:41
Anoniem: 421923 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:28:
[...]

spijker op de kop, aangezien de Russen zeer recent Dnipro-oblast weer geshelled hebben (bijv. Nikopol) en daarbij een 10-jarig meisje hebben verwond, zijn ze hard op weg met het omverwerpen van het Oekraiense regime. |:(
Of was dat meisje toevallig een hooggeplaatste politica?
Ja werkelijk.
Wat is dat land aan het falen... |:(

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
caspervc schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Ja werkelijk.
Probleem is dat ze nooit zullen toegeven dat hun inval gefaald heeft. Ja ze hebben nu nog grote delen in handen maar ze krijgen er nu flink van langs. Moraal onder de troepen zal ook ergens onder het vriespunt liggen.

Alleen terugtrekking betekend wel gigantisch gezichtsverlies van de 2e/3e macht.
En aangezien het leven van een Russische soldaat niks waard is zie ik ze ook nog aan om daar te blijven zitten met tienduizenden Russische soldaten dood.

Maar zo langzaam verlies ik de hoop wel dat Russische volk in opstand komt.
We kunnen allemaal concluderen dat als er een laf volk is dat alles maar pikt de Russische burgers de eerste prijs winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 421923 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:27:
Volgens mij zag ik afgelopen weekend een bericht dat Oekraine lege Himars-rocketpods rondsleept over een gebied van een paar honderd kilometer.
Alles ten behoeve van maskirovka: waar zijn de lanceersystemen en welke pod is wel gevuld en waar gaat dien heen?
Daarmee kunnen drones gelokt worden en ze rijden naar de MANPADS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12

[...]

Voordat we weer in woede ontsteken over de volgende absurde uitspraak. Laten we proberen te bedenken "Waarom deze uitspraak en waarom nu?" Dergelijke uitspraken worden niet zonder reden gedaan, tenzij Lavrov pilletjes slikt, wat ik mij in zijn rol levendig kan voorstellen.
Zoals altijd is het advies: keer Lavrov's woorden 180 graden rond, en het is opeens best zinnig.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Brent schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:25:
[...]

Zoals altijd is het advies: keer Lavrov's woorden 180 graden rond, en het is opeens best zinnig.
Nemen ze die zichzelf nog serieus?
Hoop dat die hele top op een dag in Den Haag komt te zitten en daarna heel oud worden met pijnlijke kwalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelmer93
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-08-2024
caspervc schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Ja werkelijk.
Dit is niet om het goed te praten. Maar denk nou niet dat de Navo dit soort fouten niet maakten (onbewust of niet) in Irak of Afghanistan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Indoubt schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:37:
[...]

Midden in een woonwijk zal dat misschien eerder door partizanen of het verzet worden opgeblazen.

Of je als rus beter af bent is zeer te betwijfelen.

Inmiddels is wel duidelijk, ook voor de russen, dat ze niet met bloemetjes en gezang zijn ontvangen. Tuurlijk zijn er wel pro-russische Oekrainers maar dat zullen er niet zo veel zijn.
Lees ook verhalen van mensen die pro Russisch waren tot ze met eigen ogen zagen hoe hun woonplaats helemaal kapot werd geschoten door ze. Toen was dat toch wel snel afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 421923 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:27:
Slim en logisch. Zo moeten de Russen meer in de gaten houden en wordt het nog lastiger HIMARS uit te schakelen.

De Russen lijken er nog geen goed antwoord op te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:55

Fanta

FordPerformance™️

Jelmer93 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:34:
[...]

Dit is niet om het goed te praten. Maar denk nou niet dat de Navo dit soort fouten niet maakten (onbewust of niet) in Irak of Afghanistan.
Het nut van jouw bericht ontgaat mij. Wil je nu echt een vergelijking maken tussen de NAVO en Rusland?

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 07:19

bloody

0.000 KB!!

[...]

Er is nogal een verschil tussen een incident en een structurele desinteresse in waar je projectielen neerkomen, vind je zelf ook niet?

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:32

polthemol

Moderator General Chat
Emryte schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:34:
Rusland probeert langzaam haar depots te verbergen in woonwijken.
[Twitter]
Kunnen ze in ieder geval weer wat oorlogsmisdaden afvinken. Het gevaar hier in is dat alle hulpkonvooien als fair game gezien gaan worden. Dat is ook de reden dat je geen ziekenauto's of ziekenhuizen ed. gaat gebruiken als camouflage.

Voor de rest gebruik je mensen gewoon als levend schild op deze wijze. Geen verrassing meer to be honest, maar ik hoop dat de gevolgen gaan meevallen voor en die mensen in die wijken en voor eventuele echte hulptransporten. Verwacht maar dat wanneer Oekraïne enkele als hulptransporten vermomde wapentransporten opblaast, Rusland elk hulptransport onder vuur gaat nemen met de claim dat er wapens in zitten.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15
[...]

Dit is niet om meteen kritiek te leveren op je post, maar zo een zin als "Dit is niet om het goed te praten ..." waarna je meteen een dergelijke opmerking maakt wekt toch wel erg de indruk dat je probeert om het gebeurde te bagatelliseren. Te meer omdat het "maar de NAVO ..." wel erg hard gebezigd wordt door de Russische propaganda machine.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

emphy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:16:
[...]
Dit is niet om meteen kritiek te leveren op je post, maar zo een zin als "Dit is niet om het goed te praten ..." waarna je meteen een dergelijke opmerking maakt wekt toch wel erg de indruk dat je probeert om het gebeurde te bagatelliseren. Te meer omdat het "maar de NAVO ..." wel erg hard gebezigd wordt door de Russische propaganda machine.
Het is weer de typische 'bad on both sides' drog redenering.

False equality is een graag gebezigde methode.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
emphy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:16:
[...]

Dat mag jij vinden, ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd en ik steun de oekrainers ook door zo nu en dan een kleine financiële bijdrage te doen.

Ook hier word propaganda gevoerd.. hoorde jij 10 jaar geleden elk bericht wanneer er een burgers van de map werden geveegd in het midden oosten? Nu omdat het in Oekraïne is en dus veel dichter bij huis raakt het ons meer.

Ik vind dat hypocriet.. hopelijk is de oorlog snel voorbij en kunnen de verantwoordelijken voor het gerecht worden gesleept.

Een oorlog is nog nooit netjes geweest…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Fouten zijn nooit uit te sluiten, maar van de bijbehorende onverschilligheid is een NAVO niet te betichten.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:55

Fanta

FordPerformance™️

Jelmer93 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Dat mag jij vinden, ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd en ik steun de oekrainers ook door zo nu en dan een kleine financiële bijdrage te doen.

Ook hier word propaganda gevoerd.. hoorde jij 10 jaar geleden elk bericht wanneer er een burgers van de map werden geveegd in het midden oosten? Nu omdat het in Oekraïne is en dus veel dichter bij huis raakt het ons meer.

Ik vind dat hypocriet.. hopelijk is de oorlog snel voorbij en kunnen de verantwoordelijken voor het gerecht worden gesleept.

Als je deze uitleg nou in je oorspronkelijke bericht er bij had getypt, in plaats van alleen "Ja maar de NAVO".. Zoals je zelf aangeeft vind je aan beide kanten propaganda, dan is het extra belangrijk om goed op te letten met oneliners. Zonder enige nuance kom je al gauw over als een Russische troll, en die zijn hier (terecht) niet echt gewenst.

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
teacup schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Fouten zijn nooit uit te sluiten, maar van de bijbehorende onverschilligheid is een NAVO niet te betichten.
Het zijn geen fouten, burgers zijn gewoon een doelwit voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer93
teacup schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:36:
[...]

Geef ik je totaal gelijk in, het is de manier (hoe verschrikkelijk ook) de russen blijkbaar oorlog voeren.
Dit is natuurlijk terug te zien in WW2 en in grozny.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:41
[...]

True. En het is ook niet uit te sluiten.
Maar de gehele optelsom het afgelopen jaar...

- vaststaande colonnes van 60km
- main battleship laten zinken
- weet ik veel hoeveel doden
- giga verliezen

't is gewoon faal op faal. En dat voor het zogezegd tweede leger van de wereld...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Brazos schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Het zijn geen fouten, burgers zijn gewoon een doelwit voor de Russen.
afgelopen week vonden dronken Russissche militairen het nodig om een handgranaat een tuin in te gooien in Mariupol, met gewonden als resultaat.

Het boeit ze niet echt nee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 16:15
Jelmer93 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:31:
[...]

Het grote probleem is dat je hiermee net doet of het 'normaal' is wat er gebeurt. Het grote verschil is echter dat de NAVO er alles aan doet om dit soort incidenten te voorkomen en het daarmee te houden bij een 'incident'. Bij de russen is het echter structureel en geen incident onmdat het helemaal geen fout is maar een doelbewust streven.

Dat verschil proberen te bagetaliseren met zo'n post kan gewoon niet en laat vooral zien dat je niet echt doorhebt wat de russen doelbewust aan het doen zijn. Je kunt die 2 zaken simpelweg niet met elkaar vergelijken op de manier die jij hier doet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snow_King schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:35:
[...]

Lees ook verhalen van mensen die pro Russisch waren tot ze met eigen ogen zagen hoe hun woonplaats helemaal kapot werd geschoten door ze. Toen was dat toch wel snel afgelopen.
echter zijn er ook inwoners van de Donbas die huis en haard niet willen verlaten en eigenlijk zowel RF als UA de schuld geven. Het maakt ze niet uit wie er schiet, hun huizen zijn kapot.
Ze willen gewoon met rust gelaten worden, en dat de oorlog stopt.

Pro-UA
Pro-RF
en geheel neutraal. Maakt ze niet uit wie er de dienst uit maakt. Voor hen is het allebei slecht.
Misschien liever toch pro-Russisch maar het is inderdaad even de vraag wat er gebeurt als ze onder Russisch bewind komen.
Het is niet alsof de meeste Russische militairen uit de etnische regio komen. In tegendeel juist van overal vandaag in de Federatie.
En ik kan me voorstellen dat de Buryats weinig verschil zien tussen Oekraieners en etnische Russen aan de andere kant van de grens.

Ze willen plunderen. Ze willen verkrachten.
En voor hen boeit het niet zo wie het treft. Het is in Oekraine dus voor hen is alles vrij om te doen.
En dat treft pro-Oekraieners en pro-Russen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 25-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het ging hier pas ook over slijtage aan de loop van artillerie stukken, hier een plaatje van wat er kan gebeuren als je te lang door blijft schieten met zo'n versleten loop:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRllkT2FhbVhnQUEwNlZ0LmpwZw==

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een brug moet niet volledig kapot om zwaar verkeer tegen te houden.

Als de Russen zien dat hun pantservoertuigen opgeblazen zijn, dan rennen ze snel weg. Een verzwakte brug of brandende wrakken zorgt ervoor dat de pantservoertuigen niet meer aangevuld kunnen worden.

De Oekraïners hebben een voorkeur voor snelle lichte voertuigen en kunnen een verzwakte brug gebruiken om aan de overkant de vijand weg te duwen zodat de brug hersteld kan worden voor het zware verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jelmer93 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Geef ik je totaal gelijk in, het is de manier (hoe verschrikkelijk ook) de russen blijkbaar oorlog voeren.
Dit is natuurlijk terug te zien in WW2 en in grozny.
Grozny inderdaad. Verder misschien meer WW-I. In die oorlog bevonden de legerleidingen van beide zijden zich op een zo grote afstand achter hun respectievelijke frontlinies dat ze compleet niet aangesloten waren hoe het in de linie toeging. Tactische opdrachten raakten hierdoor compleet losgezongen en hebben zo tot dramatische fouten geleid die pas jaren na het beëindigen van WO-I werden teruggelegd bij de verantwoordelijke generaals.

Zo ook nu, eerst structurele ontkenning, pas later, nadat het Russische bewind is gevallen komt de schuldvraag aan de orde. Momenteel is Rusland een mammoettanker die alles doet de haar ingestelde koers te handhaven, ten koste van alles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 18:32

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uI7VSCHMZCECx3S0rnkuaXQo4X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/reBy3VzIZBC3PljDgNmb69ld.png?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:26
Ik hecht hier(helaas) niet zo veel waarde aan. In ieder geval niet wat betreft het aantal gedode militairen. Diverse onafhankelijke bronnen komen eerder richting de 15k.

Edit: las even over approxx, te be confirmed heen. Dan nog, zal het aan de erg hoge kant zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchOwnage op 25-07-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Naar verluid het +1 vliegtuig:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRllmNmE0QVhFQUVVekdjLmpwZw==
(heb hem niet door reverse image search gegooid, dus nog niet gecontroleerd of het een repost was)

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-07-2022 10:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
DutchOwnage schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:50:
[...]

Ik hecht hier(helaas) niet zo veel waarde aan. In ieder geval niet wat betreft het aantal gedode militairen. Diverse onafhankelijke bronnen komen eerder richting de 15k.

Edit: las even over approxx, te be confirmed heen. Dan nog, zal het aan de erg hoge kant zitten.
Dit zijn de gegevens die vanuit Oekraïne verstrekt worden. Ik let ook niet op het aantal gedode troepen. Dat getal is waarschijnlijk incorrect. Daarnaast is het zo dat de Russen veel inwoners van de LPR en DPR hebben gedwongen tot deelname. Dat wil zeggen dat een deel van de doden gewoon Oekraïense burgers zijn.

Het gaat mij meer om het aantal vernielde tanks enzo. De getallen gaan ineens weer dik in de plus dus er gebeurt weer wat op het slagveld.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

In het vorige topic werd dit gepost.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYay96XWIAI7ZTa?format=jpg&name=small

Dit is hoe corruptie eruit ziet. Iemand heeft de levering geaccepteerd en de betaling aan de leverancier goedgekeurd.

10x minder Russische artillerieschoten bij Izyum:

https://www.washingtonpos...ukraine-himars-russia-us/

Meer gemoderniseerde Poolse tanks zijn geleverd:
DELIVERED: “Significant numbers” of PT-91 “Twardy” tanks from Poland. An upgraded indigenous Polish version of the T-72M1, the delivery was confirmed by Polish Arms Agency press-secretary Lieutenant Colonel Krzysztof Platek in an interview on 25th July.

Additionally, the Polish M1R models have been upgraded with modern thermal imaging equipment and upgraded communications systems, whilst the PT-91 Twardy models are even more heavily modified, featuring ERAWA explosive reactive armour as standard amongst a host of other upgrades, making them much more effective than their age might suggest. And significantly, the impressive number of these vehicles donated to Ukraine means the country probably has more tanks in its arsenal now than it did at the start of the war.
https://jamesrushton.subs...heavy-materiel-support-to
https://kresy.pl/wydarzen...yslanie-pt-91-na-ukraine/

De gaten worden opgevuld:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYap2ptXgAAS7PR?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYap2prWQAAgPrh?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYap2psX0AAAGhy?format=jpg&name=small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

DutchOwnage schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:50:
Ik hecht hier(helaas) niet zo veel waarde aan. In ieder geval niet wat betreft het aantal gedode militairen.
Het zou kunnen dat het niet om het aantal doden maar om uitgeschakelde militairen gaat, dat omvat o.a. ook gewonden en gevangenen.

ліквідовано wordt door Google translate standaard vertaald naar geliquideerd maar het kan ook geëlimineerd betekenen volgens andere vertalingen als ik het goed begrepen heb. De oudere berichten schreven ook niet over 'killed' maar 'taken out'.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 19:47
DukeBox schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Het zou kunnen dat het niet om het aantal doden maar om uitgeschakelde militairen gaat, dat omvat o.a. ook gewonden en gevangenen.

ліквідовано wordt door Google translate standaard vertaald naar geliquideerd maar het kan ook geëlimineerd betekenen volgens andere vertalingen als ik het goed begrepen heb. De oudere berichten schreven ook niet over 'killed' maar 'taken out'.
Dat is niet logisch. Op basis van de 15.000 'confirmed' doden aan Russische zijde weet je +/- dat er ongeveer 3x zoveel gewonden zijn, dus 45.000. Bij elkaar 60.000

Dat getal is al hoger dan de 39.000 die op het grafiekje staat waar we het nu over hebben en dat zou betekenen dat Oekraine het totale getal van overleden+uitgeschakelde Russische soldaten flink zou onderschatten.

De 15.000 die buitenlandse inlichtingen noemen zijn conservatieve schattingen/'confirmed doden'. Het werkelijke getal zal ergens tussen de 15.000 en 40.000 zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
rapture schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:02:

[Afbeelding]

Dit is hoe corruptie eruit ziet. Iemand heeft de levering geaccepteerd en de betaling aan de leverancier goedgekeurd.

[Twitter]

[Twitter]

[...]

[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
wat oud ijzer erin en wat staven aan de toplaag terwijl het lijkt dat beton normaliter een meter dik is.

Ben benieuwd of dat constructief gaat houden. Wel makkelijk weer te bestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Requiem19 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:09:
Op basis van de 15.000 'confirmed' doden aan Russische zijde weet je +/- dat er ongeveer 3x zoveel gewonden zijn,
Ondanks dat dat wel de stelregel is blijft dat een aanname.
De 15.000 die buitenlandse inlichtingen noemen zijn conservatieve schattingen/'confirmed doden'. Het werkelijke getal zal ergens tussen de 15.000 en 40.000 zitten....
Als je het vergelijkt met het aantal voertuigen en stationaire wapens dat is vernietigd (grofweg 10k stuks) en uitgaat van gemiddeld 2 man bezetting dan vind ik de schatting best realistisch. Infanterie reken ik dan nog niet eens mee.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 25-07-2022 11:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
DukeBox schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Ondanks dat dat wel de stelregel is blijft dat een aanname.
Laat het bijvoorbeeld 2 gewonden zijn per 1 dode ipv 3. Dan zit je op basis van de 15.000 gemelde doden nog steeds op 30.000 gewonden, totaal 45.000. Nog steeds meer dan de 39.000 die Oekraine meldt. Tenzij je denkt in deze oorlog de wapens zo efficient zijn dat het aantal doden gelijk is aan het aantal gewonden...

Kortom, de Oekrainse cijfers kunnen nooit gaan over doden+gewonden. Oekraine overdrijft de cijfers voor propaganda doeleinden. De 15.000 van de inlichtingendiensten betreft alleen een extrapolatie van wat zij zelf hebben geconstateerd. Maar zij zullen nooit op hetzelfde niveau constateren als de Oekrainers zelf.

Dus het zal er tussenin zitten, maar onduidelijk is en blijft of het dan 20.000, 25.000, 30.000, 35.000 is etc..
Als je het vergelijkt met het aantal voertuigen en stationaire wapens dat is vernietigd (grofweg 10k stuks) en uitgaat van gemiddeld 2 man bezetting dan vind ik de schatting best realistisch. Infanterie reken ik dan nog niet eens mee.
Dan zou je al zitten op ongeveer 20.000 doden toch? En dan heb je inderdaad nog geen enkele infanterie meegenomen...

[ Voor 16% gewijzigd door Requiem19 op 25-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-04 19:35

[Afbeelding]

[Twitter]

[Twitter]

[...]

[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De bovenste afbeelding, waar kijk ik naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 28-04 07:19

bloody

0.000 KB!!

Pepehv schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Een boring van een loop (van een BMP dacht ik).
Best asymmetrisch. Dus kans op kromtrekken vanwege niet consistente warmteafvoer afaik

[ Voor 17% gewijzigd door bloody op 25-07-2022 11:33 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

De loop van een 30mm kanon van een BMP die niet correct gecentreerd is uitgeboord in de fabriek, met navenant resultaat voor de accuracy en effectiviteit denk ik :)

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Op de satellietbeelden zie je dat de Russen de oevers voor een pontonbrug klaar maken.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYc87XQXEAEceD0?format=jpg&name=small

Een stukje pontonbrug kan ook als pont gebruikt worden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYcdm-iX0AEhMu_?format=jpg&name=small

Oekraïne bevestigt dat de Poolse tanks geleverd zijn.

300+ beschadigde voertuigen 10 km over de grens in Belgorod Oblast gespot.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYftZqNXgAA-21J?format=jpg&name=small
[...]

Loop voor een BMP.

Zou iemand gedacht hebben dat de 11 mm vereiste aan slechts 1 kant gemeten moet worden en je spaart wat staal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:05

Nox

Noxiuz

rapture schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:37:

Een stukje pontonbrug kan ook als pont gebruikt worden.
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
Oh Boy, dat gaat weer een afslachting worden als die in het bereik van de PzH's komen.
Oekraïne bevestigt dat de Poolse tanks geleverd zijn.
[Twitter]
Op Wikipedia staat UA ook al als gebruiker van de tanks. Dat gaat snel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het mirakel is geschied :+

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Nox schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:05:
[...]
Oh Boy, dat gaat weer een afslachting worden als die in het bereik van de PzH's komen.
Als :P ???? Vooruit, HIMARS ipv PZH. PZH redt het overigens ook als je hem heel dicht tegen de linies aan zet. Maar dat is weer een risico.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yel1jSAugX4wLaYqdK7-epvSmP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cFm2OZhZgDwtqqYrhS9HNzW3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWCEmYJ4tg1tg6yL-v5kNhakgCU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OsWwJ6Anmk2Ue1hqCNDnhdBM.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door asing op 25-07-2022 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Eigenlijk zouden we toch een apart kunst of meme topic moeten hebben.

Ik kom net voor de derde keer de digitale kunstwerken van Nugzar Metreveli tegen. En ze zijn heel leuk!

https://twitter.com/MetreveliNugzar

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FR8Snm6XwAM9i0_?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FPco7j8XwAoCzp6?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FRyD9jSX0AQwnLJ?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FUl7EiaWUAIH3dy?format=jpg&name=small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:27:
[...]

Laat het bijvoorbeeld 2 gewonden zijn per 1 dode ipv 3. Dan zit je op basis van de 15.000 gemelde doden nog steeds op 30.000 gewonden, totaal 45.000. Nog steeds meer dan de 39.000 die Oekraine meldt. Tenzij je denkt in deze oorlog de wapens zo efficient zijn dat het aantal doden gelijk is aan het aantal gewonden...

Kortom, de Oekrainse cijfers kunnen nooit gaan over doden+gewonden. Oekraine overdrijft de cijfers voor propaganda doeleinden. De 15.000 van de inlichtingendiensten betreft alleen een extrapolatie van wat zij zelf hebben geconstateerd. Maar zij zullen nooit op hetzelfde niveau constateren als de Oekrainers zelf.

Dus het zal er tussenin zitten, maar onduidelijk is en blijft of het dan 20.000, 25.000, 30.000, 35.000 is etc..
Ik durf wel een wedje aan te gaan dat die 40k aardig zal kloppen. Die 15k is gebaseerd op bevestigde data. Bij elke oorlog blijkt weer dat het totaal aantal slachtoffers enkele malen groter is dan wat er oorspronkelijk bevestigd wordt.
Op zich maakt het echter niet zo heel veel uit wat nu het echte getal is, omdat je eenzelfde spreiding ook aan de kant van Oekraine zult hebben.
[...]
Dan zou je al zitten op ongeveer 20.000 doden toch? En dan heb je inderdaad nog geen enkele infanterie meegenomen...
Tja, alleen zal er niet in elk voertuig daadwerkelijk iemand zitten. Die schattingen blijven daarmee gewoon lastig, maar je ziet wel dat je al heel snel aan heel grote getallen komt. Ook omdat er nog wel meer kapotgeschoten spul achter de linies zal staan. Momenteel zullen de slachtoffers sowieso vooral achter de daadwerkelijke linie vallen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

asing schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Als :P ???? Vooruit, HIMARS ipv PZH. PZH redt het overigens ook als je hem heel dicht tegen de linies aan zet. Maar dat is weer een risico.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn sterke vermoeden is dat UA heel goed na denkt waar ze de Pzh en HIMARS inzetten. Even even op een ponton vraag ik mij af.

Het is wel allemaal behoorlijk spannend aan het worden rondom Kherson.

Lavrov die aan geeft het te willen houden, Zelensky die zegt dat het binnenkort weer terug is.

Ik hoop uiteraard op het laatste, maar tot op heden is nog niets zeker.

Wel goed om te zien dat UA weer een hele lading aan tanks krijgt. Daar over gesproken, hoe goed is RU met zijn Anti tank? Hebben ze daar voldoende van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Snow_King schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:33:
[...]

Mijn sterke vermoeden is dat UA heel goed na denkt waar ze de Pzh en HIMARS inzetten. Even even op een ponton vraag ik mij af.

Lavrov die aan geeft het te willen houden, Zelensky die zegt dat het binnenkort weer terug is.

Wel goed om te zien dat UA weer een hele lading aan tanks krijgt. Daar over gesproken, hoe goed is RU met zijn Anti tank? Hebben ze daar voldoende van?
op de himars acties na zie je ook vrij weinig nu nog.
Zouden ze eerst de himar's ff paar weekjes van alles kapot laten schieten voordat ze met tanks/troepen de aanval inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Rofdof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:34:
[...]

op de himars acties na zie je ook vrij weinig nu nog.
Zouden ze eerst de himar's ff paar weekjes van alles kapot laten schieten voordat ze met tanks/troepen de aanval inzetten?
We hebben gezien dat de Russen slecht omgaan met tanks en ze niet ondersteunen met infanterie.

Hoe UA dat aan pakt weet ik niet en zeker niet wat hun plan is. Wel lijkt het er op dat ze de Russen eerst flink willen verzwakken op diverse plekken waarna ze het offensief inzetten.

De gedoneerde tanks hebben Nightvision en dat kan wel eens heel goed uitpakken. Wellicht bijna prijsschieten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
redwing schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:32:
[...]

Ik durf wel een wedje aan te gaan dat die 40k aardig zal kloppen. Die 15k is gebaseerd op bevestigde data. Bij elke oorlog blijkt weer dat het totaal aantal slachtoffers enkele malen groter is dan wat er oorspronkelijk bevestigd wordt.
Op zich maakt het echter niet zo heel veel uit wat nu het echte getal is, omdat je eenzelfde spreiding ook aan de kant van Oekraine zult hebben.

[...]

Tja, alleen zal er niet in elk voertuig daadwerkelijk iemand zitten. Die schattingen blijven daarmee gewoon lastig, maar je ziet wel dat je al heel snel aan heel grote getallen komt. Ook omdat er nog wel meer kapotgeschoten spul achter de linies zal staan. Momenteel zullen de slachtoffers sowieso vooral achter de daadwerkelijke linie vallen.
Die 40k aan doden zou - volgens de vaste formules - betekenen dat er 120.000 gewonden zijn.

Bij elkaar 160.000 uitgeschakelde soldaten. Op een troepenmacht van 190.000 van deze invasie lijkt dat wel erg hoog aangezien Rusland niet massaal terrein verliest.

Is er data over hoeveel additionele troepen er bij zijn gekomen bij de oorspronkelijke 190.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Requiem19 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:46:
[...]

Die 40k aan doden zou - volgens de vaste formules - betekenen dat er 120.000 gewonden zijn.

Bij elkaar 160.000 uitgeschakelde soldaten. Op een troepenmacht van 190.000 van deze invasie lijkt dat wel erg hoog aangezien Rusland niet massaal terrein verliest.

Is er data over hoeveel additionele troepen er bij zijn gekomen bij de oorspronkelijke 190.000?
Er schijnen iets de de regionen van 30 tot 60.000 mensen uit DNR/LPR actief gemaakt zijn.

Circa 35k was het originele aantal wat DNR/LPR had op 24 feb.

Verder weet ik niet of in de originele 190k die je noemt al Wagner/Rosvgardia inzet is meegenomen?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-07-2022 14:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:46:
[...]

Ik mag toch aannemen dat soldaten die in de eerste weken gewond zijn geraakt over het algemeen alweer terug zijn aan het front (of is die factor 3 berekent op echt uitgeschakeld zijn) ? Daarnaast zijn er heel veel soldaten aangevoerd, dus dat verklaart makkelijk waarom rusland toch door blijft gaan.
De laatste schattingen waren dat 85% van het totale russische leger in of bij Oekraine is. Nu weet ik niet precies welk getal ze gebruiken voor het totale russische leger, maar een paar honderd k extra soldaten zit je dan snel aan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Er schijnen iets de de regionen van 30 tot 60.000 mensen uit DNR/LPR actief gemaakt zijn.

Circa 35k was het originele aantal wat DNR/LPR had op 24 feb.

Verder weet ik niet of in de originele 190k die je noemt al Wagner/Rosvgardia inzet is meegenomen?
die 190k is wat er de 1e dag aan de grens klaar stond, dus exclusief alles wat er later nog is aangevoerd. Gedeeltelijk zal daar ook Wagner bij zitten, maar Rosvgardia lijkt me sterk want die zijn pas aangevoerd toen het allemaal niet zo soepeltjes bleek te gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:56:
[...]

Ik mag toch aannemen dat soldaten die in de eerste weken gewond zijn geraakt over het algemeen alweer terug zijn aan het front (of is die factor 3 berekent op echt uitgeschakeld zijn) ? Daarnaast zijn er heel veel soldaten aangevoerd, dus dat verklaart makkelijk waarom rusland toch door blijft gaan.

[...]

De laatste schattingen waren dat 85% van het totale russische leger in of bij Oekraine is. Nu weet ik niet precies welk getal ze gebruiken voor het totale russische leger, maar een paar honderd k extra soldaten zit je dan snel aan.
Als eerste zou ik dan gokken dat ze het over 85% van de 375k hebben.
Dat zou een slordige 300k zijn.
850,000 full-time military personnel, which it breaks down into 375,000 ground troops, of which 40,000 are airborne; 150,000 in the Russian Navy; 160,000 Aerospace Forces; 160,000 Strategic Rocket Forces and approximately 90,000 other uniformed forces, including 20,000 special operations forces.
Verder zul je onder gewonden mogelijk meer weigeraars hebben die niet terug UA in willen omdat ze door hebben wat er gaande is?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:20:
[...]

Als eerste zou ik dan gokken dat ze het over 85% van de 375k hebben.
Dat zou een slordige 300k zijn.
Er zijn ook heel veel geruchten dat ook vanuit de de niet grond-troepen er heel wat gestuurd/geronseld zijn. Ik zat daarom zelf te denken aan zo'n 450k-500k als totaal en dan op zo'n 350k-400k in Oekraine uit te komen. Maar dat is natuurlijk veel giswerk, dus ik verwacht dat die 300k daarmee een goede schatting is die zeker niet te laag zal zijn.
[...]
Verder zul je onder gewonden mogelijk meer weigeraars hebben die niet terug UA in willen omdat ze door hebben wat er gaande is?
Tuurlijk. Hoe dan ook, als je die 300k pakt en stelt dat er 160k al gewond/dood/naar huis zijn, houd je nog steeds 140k over wat echt wel voldoende is om de huidige situatie te verklaren (te weinig om echt op te trekken, maar wel genoeg om niet teruggedrongen te worden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Er zijn ook heel veel geruchten dat ook vanuit de de niet grond-troepen er heel wat gestuurd/geronseld zijn. Ik zat daarom zelf te denken aan zo'n 450k-500k als totaal en dan op zo'n 350k-400k uit te komen. Maar dat is natuurlijk veel giswerk, maar ik verwacht dat die 300k daarmee een goede schatting is die zeker niet te laag zal zijn.

[...]

Tuurlijk. Hoe dan ook, als je die 300k pakt en stelt dat er 160k al gewond/dood/naar huis zijn, houd je nog steeds 140k over wat echt wel voldoende is om de huidige situatie te verklaren (te weinig om echt op te trekken, maar wel genoeg om niet teruggedrongen te worden)
En door het Russische 3/6/12 maanden contract systeem hebben ze ook continue de dreiging tot verloop en moeten ze tot opsluitingen van eigen soldaten in kelders over gaan om ze te laten bijtekenen en ze aan het front te houden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ukraine will receive anti-radar missiles, which were not previously in the arsenal of the Armed Forces of #Ukraine, - Defense Minister Oleksiy Reznikov.
“They are part of a $270 million US military aid package and will effectively destroy the enemy’s radar system, blinding him. This will give an advantage to the counteroffensive."
Ik wist niet dat Oekraine die eerder nog niet eens in het assortiment had?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de Russen laten hun gewonden en doden soms ook gewoon liggen. Ze kunnen er niets mee dus 'succes ermee'. Kans is dus aanwezig dat heel veel gewonden of nog gewoon ergens in Oekraine rondhangen danwel sowieso niet terug naar het front gaan. Sowieso degenen met ontbrekende ledematen natuurlijk niet.

Andersom met krijgsgevangenen komen er weer wat verhalen naar buiten:
- een Oekraiense krijgsgevangene die gewond was (na Azovstal) kreeg eigenlijk gewoon geen hulp van de Russen. Sterker nog, ze haalden het verband er weer af onder het mom van 'you must suffer'.
Een andere had shrapnel in z'n lichaam en dat lieten ze er gewoon in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:50:
de Russen laten hun gewonden en doden soms ook gewoon liggen. Ze kunnen er niets mee dus 'succes ermee'. Kans is dus aanwezig dat heel veel gewonden of nog gewoon ergens in Oekraine rondhangen danwel sowieso niet terug naar het front gaan. Sowieso degenen met ontbrekende ledematen natuurlijk niet.

Andersom met krijgsgevangenen komen er weer wat verhalen naar buiten:
- een Oekraiense krijgsgevangene die gewond was (na Azovstal) kreeg eigenlijk gewoon geen hulp van de Russen. Sterker nog, ze haalden het verband er weer af onder het mom van 'you must suffer'.
Een andere had shrapnel in z'n lichaam en dat lieten ze er gewoon in zitten.
En heb je ook nog een link om deze verhalen te kunnen verifiëren?
Want anders is het gewoon 'hearsay'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Yaksa schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:30:
[...]

En heb je ook nog een link om deze verhalen te kunnen verifiëren?
Want anders is het gewoon 'hearsay'.
https://twitter.com/Geras...tatus/1551224795798421504

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_BUgwM-UPvBO4K4UO7XFbegcnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0Aufe7uR5PLmMTdP3Dt5tjNL.png?f=user_large

met in hetzelfde draadje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LcGJut1VKc9ZAFNpJM-6aZdA7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qNMUFMqMggekERZmRdC5WOkg.png?f=user_large

Die baret is van de Oekraiense Naval Infantry dus dat kan kloppen:

http://www.worldmilitary....ed_forces_of_ukraine_2016

Wikipedia: 36th Separate Marine Brigade

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 25-07-2022 18:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:12

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

goeie dag voor UA; PT-91's, Gepards en Stormers aangekomen.

https://www.ukrinform.net...ms-arrive-in-ukraine.html

https://www.ukrinform.net...se-minister-reznikov.html

https://www.ukrinform.net...rdy-tanks-to-ukraine.html

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 25-07-2022 20:03 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Volkskrant liveblog

[...]

[...]

Ik kan alleen maar bedenken dat Rusland de schijn tracht hoog te houden dat "er een plan is". Een "cunning masterplan" zoals dat zo mooi in de Britse Blackadder serie werd gezegd. Nu hebben we geleerd dat als Russen ergens meester in zijn dan is dat in het suggereren en impliceren. Zo ook nu. Niets concreets, alleen suggestie.

Het is gewoon projecting. Alles dat hij over Oekraïne zegt kun je 1:1 toepassen op Rusland.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:00

Onbekend

...

[...]

UA weet ook dat er geen oneindig constante stroom van nieuwe wapens beschikbaar is. Dus ze hebben op deze manier wel geleerd om goed na te denken en de krachtigste wapens zo efficiënt mogelijk in proberen te zetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Laatste deel

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Wat Lavrov zegt kun je prima negeren. Dat slaat doorgaans als een tang op een varken. Kijken naar de bal, wat ze doen. Niet naar wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Wtf is dit dan? Vraag mij af of dit echt is…
Kan mij niet voorstellen dat (elite) soldaten zich lenen voor dergelijke troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rofdof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Voor de Amerikanen is het de normaalste zaak in de wereld dat ze na het expireren van een contract al hun oorlogservaringen op nationale TV vertellen of ze schrijven een boek dat ze gaan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

De lange arm van Lukashenko grijpt nu ook één van de mensen die een filmpje deelden van Russisch materieel onderweg in Belarus.

https://t.me/freebelaruscenter/2997
A political prisoner from a railway worker from Gomel was given two years in prison for a video with Russian military equipment.

According to the Human Rights Center “Viasna”, Alexander Luchinovich did not admit his guilt, but confirmed that he had indeed sent a video with Russian equipment that was moving across the territory of Belarus to the “Belarusian Gayun” bot.

He sent the video even before this Telegram channel was recognized as extremist, but he was accused of "assisting extremist activities."

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:07:
[...]
Het is gewoon projecting. Alles dat hij over Oekraïne zegt kun je 1:1 toepassen op Rusland.
Ja, een psycholoog zou dit kunnen zeggen om het gedrag van een mens te verklaren. We hebben het hier alleen over een bewind, zij het wel een wat centraal geleid bewind :X .

Voor de reacties van Lavrov zou een eenvoudig computerprogramma zijn te schrijven. Waarin de kritiek van gisteren vandaag wordt teruggespiegeld, met andere poppetjes en setting dan.

Ik krijg trouwens sowieso de indruk dat Lavrov in zijn mediamomenten een draaiboekje afloopt met 0% Lavrov. Wat een baan heeft hij. Op een bepaalde manier heb ik respect voor de man dat hij zo door battelt terwijl op zijn persoon al karaktermoord is gepleegd. Als hij zijn memoires gaat uitgeven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

teacup schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:05:
[...]

Ja, een psycholoog zou dit kunnen zeggen om het gedrag van een mens te verklaren. We hebben het hier alleen over een bewind, zij het wel een wat centraal geleid bewind :X .

Voor de reacties van Lavrov zou een eenvoudig computerprogramma zijn te schrijven. Waarin de kritiek van gisteren vandaag wordt teruggespiegeld, met andere poppetjes en setting dan.

Ik krijg trouwens sowieso de indruk dat Lavrov in zijn mediamomenten een draaiboekje afloopt met 0% Lavrov. Wat een baan heeft hij. Op een bepaalde manier heb ik respect voor de man dat hij zo door battelt terwijl op zijn persoon al karaktermoord is gepleegd. Als hij zijn memoires gaat uitgeven.....
Als hij zijn memoires gaat uitgeven krijgt ie een kopje thee.

Ik zou daar niet op wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het wordt wat onrustig op de Krim. Sergey Aksyonov die aan het hoofd staat van de zelfverklaarde republiek heeft een melding van een verhoging van het niveau van terreurdreiging eruit geslingerd.

https://t.me/Aksenov82/1234
Dear Crimeans!

In order to ensure the security and anti-terrorist protection of the Republic of Crimea and its citizens, from 20:00 on July 25, 2022 to 20:00 on August 9, 2022, a high (“yellow”) level of terrorist threat will operate on the territory of a number of municipalities and facilities of the republic.

In particular:
• on the territory of the urban districts of Armyansk, Dzhankoy, Kerch, Krasnoperekopsk and Dzhankoysky and Krasnoperekopsky districts;

• at the facilities of the Ministry of Transport of the Republic of Crimea, the Ministry of Housing and Communal Services of the Republic of Crimea, the Ministry of Health of the Republic of Crimea, the Ministry of Fuel and Energy of the Republic of Crimea, the Ministry of Industrial Policy of the Republic of Crimea, the State Committee for Water Management and Melioration of the Republic of Crimea.

The security of the Republic of Crimea, its residents and guests is ensured by law enforcement agencies and law enforcement agencies. The region remains calm, the situation is fully controlled by authorities at all levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Indoubt schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:07:
[...]

Als hij zijn memoires gaat uitgeven krijgt ie een kopje thee.

Ik zou daar niet op wachten
Ik weet niet of ik je reactie goed begrijp. Informatie over deze Oekraïne oorlog zal al 10 keer verteld zijn. Maar deze man kan niet meer geloven in wat hij aan het doen is. Dus moet hij zichzelf geweld aan doen. Ben best wel benieuwd hoe iemand desondanks maar gewoon door kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Qwerty-273 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:11:
Het wordt wat onrustig op de Krim. Sergey Aksyonov die aan het hoofd staat van de zelfverklaarde republiek heeft een melding van een verhoging van het niveau van terreurdreiging eruit geslingerd.

https://t.me/Aksenov82/1234

[...]
Ah op de Krim zijn ze toch niet zo blij met de denazificatie. Dat word voor hem de onderkant van zijn auto goed controleren en dan hopen dat er geen buur staat met een javelin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Dit is echt, deze twee zijn allebei veteranen. Dakota zat in dezelfde groep als James Vazquez. Ze worden deels gefinancierd door Rip Rawlings foundation.

Verder valt er iets te zeggen het voor je te houden (vijand geen intel geven want de Russen kijken naar STT), maar erover praten helpt ook met verwerking en documentatie is stukken lastiger tot onmogelijk als diegene komt te overlijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:20

Yucon

*broem*

[Afbeelding]

[Twitter]

[Twitter]

[...]

[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze blijft maar langs komen, maar is het met zekerheid zo dat dit echt helemaal waar is? Geen oude foto of zo?

Plaatje spreekt boekdelen.. maar ik vind het ergens niet vreselijk waarschijnlijk om zo maar even een willekeurige loop doormidden te gaan zagen en dan ook nog net een exemplaar als dit aan te treffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het nieuws omtrent het verminderen van de gaslevering past beter in Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas

Graag daar verder, de reacties zijn daarheen verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Yucon schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:27:
[...]

Deze blijft maar langs komen, maar is het met zekerheid zo dat dit echt helemaal waar is? Geen oude foto of zo?

Plaatje spreekt boekdelen.. maar ik vind het ergens niet vreselijk waarschijnlijk om zo maar even een willekeurige loop doormidden te gaan zagen en dan ook nog net een exemplaar als dit aan te treffen.
Reverse image search geeft aan dat het een nieuwe foto is.

Gezien hoe de Russen aan corruptie doen, is zo'n loop geen uitzondering op de regel. Dit kan van een stuk metaal met kleiner afmetingen geproduceerd worden. Uit het center boren zorgt ervoor dat de vereiste 11 mm aan 1 kant gemeten kan worden. De corrupte mensen in het leger accepteren de levering en betalen de leverancier volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQrElUCv1FhFDBZvLNAIhRUpUzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RTU7CibZa9PYi0VbawdG1QTP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

sugarlevi01 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
Eigenlijk zouden we toch een apart kunst of meme topic moeten hebben.

Ik kom net voor de derde keer de digitale kunstwerken van Nugzar Metreveli tegen. En ze zijn heel leuk!

https://twitter.com/MetreveliNugzar

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een topic voor memes en kunst is een goed idee.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYgT2M3WYAU4VkG?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYgT2e7X0AAMXoY?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYgT21KXkAAgBLR?format=jpg&name=medium
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYgT3GaWIAIDgvk?format=jpg&name=medium
https://www.artstation.com/artwork/QnDV5B

Steel Azov:
Afbeeldingslocatie: https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/050/008/678/large/denys-tsiperko-steel-azov.jpg?1653857584
https://www.artstation.com/artwork/qQKkrn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wow Taira heeft er inderdaad ook gewoon het hoofd voor om in dergelijke plaatjes te zitten.
Een soort Oekraiense Trinity.
En die laatste is ook erg powerful.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CrwqOlZ5t-63rAkbFg2B8aJbuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oQLXo00C8aqQ3XxVfJWtsFc9.png?f=user_large

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 26-07-2022 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 06:14:
wow Taira heeft er inderdaad ook gewoon het hoofd voor om in dergelijke plaatjes te zitten.
Een soort Oekraiense Trinity.
En die laatste is ook erg powerful.

[Afbeelding]
ik las dat de US een dud ratio van 3,5% heeft, dus ook dit kan inderdaad voor komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:19

[Afbeelding]

Ik laat de post staan, maar de informatie klopt niet en zijn aannames geweest.

In tegenstelling tot wat ik en velen dus dachten hierover, blijkt het zo te horen, iemand op de tankporn reddit kwam met de volgende foto en uitleg.

https://old.reddit.com/r/...ked_barrel_post_it_seems/

[ Voor 6% gewijzigd door Zethiel op 26-07-2022 11:35 ]

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zethiel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:49:
[...]

In tegenstelling tot wat ik en velen dus dachten hierover, blijkt het zo te horen, iemand op de tankporn reddit kwam met de volgende foto en uitleg.

Hij heeft z'n post ge-edit (dikgedrukt is van mij):
This comment was written based on an incorrect understanding of the above posted diagram, and was meant as a means to explain why it appears the way I believed it was. That was my first mistake. Second mistake was to not make it clear that this comment is conjectural. I am not a materials engineer, nor am I in any way personally familiar with the workings of the 2A42. As a result, there is erroneous information presented here, which I have indicated.

To be clear, this is a comment speculating as to why the 2A42's bore may be off center based on a misinterpretation of the original post. As such, while I stick to the majority of my points based on what I thought I observed, the fact is that the observation was wrong and thus the points are, ultimately, meaningless. I apologize for the confusion.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Laatst online: 16:19
Apache4u schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Hij heeft z'n post ge-edit (dikgedrukt is van mij):

[...]
Ai goede toevoeging, die edit had ik nog niet gezien.

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
https://www.nu.nl/uit-and...ulariteit-in-rusland.html

wat waren de antwoordmogelijkheden?
Ja putin doet het goed!
nee putin doet het heel slecht en ik ga nu mijn koffer pakken voor een vakantie van 15 jaar in de gulag.

ook dat 40% van de jongeren emigreren overweegt...Dat doe je niet als het zo top is in je land.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Zethiel schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:49:
[...]

Zoals @Apache4u reeds heeft aangegeven is dit inderdaad onzin. De verklaring is gewoon bij elkaar verzonnen en ja, ik ben , onder andere, wel werktuigbouwkundig ingenieur en heb ook wel wat lopen gezien.

De grote uitdaging in de hedendaagse tijd lijkt wel te zijn dat personen zonder enige kennis van zake met grote stelligheid fantasie verhalen produceren, terwijl personen die flink meer weten van het onderwerp zich voorzichtig uitdrukken.

Dan nog, we weten niet of de foto echt van een russische loop is en of die niet gewoon in de afkeur bak is terecht gekomen.

Ik heb in één van mijn projecten ook wel eens een heel duur onderdeel kunnen verschrotten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 18:33
Ach ja, de inkt was nu wel lang genoeg droog op dat graanakkoord, dus vanmorgen viel Rusland met raketten en vliegtuigen de haven van Mykolajiv aan.
Waarschijnlijk weer met het excuus dat er een oorlogschip lag van de Oekrainse marine (waarvan de Russen beweerden dat die allang uitgeschakeld was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

“An equivalent of more than UAH 19.8 billion has been wired into the special account since it was opened. That includes the equivalent of over UAH 7.1 billion that has been remitted from abroad in foreign currencies (U.S. dollars, euros, GB pounds, Canadian dollars, Chinese renminbi, Japanese yen, Swiss francs, Polish zlotys, Australian dollars),” the NBU said.
https://www.ukrinform.net...ed-forces-of-ukraine.html

De bedragen zijn wel allemaal in Hrivna, dus je moet delen door 30 a 40 om de euro variant te hebben.
19,8 miljard hrivna is dus +/- 500 miljoen euro

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-07-2022 13:59 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De vakantie huisjes in Zatoka waren een te grote militaire dreiging vandaag:
"At first, Su-35 and Su-30 aircraft struck from the Black Sea. At half past five, three aircraft fired five Kh-59 missiles. Mostly the Odesa region, the Zatoka area," Ihnat said.
after that, at about 05:00, ten Su-22 and M-30 long-range bombers flew from their base in Shaykovka, north of Ukraine, to the Black Sea and fired eight Kh-22 missiles from there.
https://www.ukrinform.net...3-missiles-at-zatoka.html

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
YakuzA schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:48:
[...]

https://www.ukrinform.net...ed-forces-of-ukraine.html

De bedragen zijn wel allemaal in Hrivna, dus je moet delen door 30 a 40 om de euro variant te hebben.
19,8 miljard hrivna is dus +/- 500 miljoen euro
Wel apart dat ze zo'n eind vliegen (toch al snel 700-800 km van die basis naar de zwarte zee) om dan een paar raketten af te vuren op Odessa.
Hebben ze geen basis op de Krim ofzo? Of anders rechts van de Krim?

Maar goed, het zal niet de laatste keer zijn dat die Russen rare beslissingen maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

gustaveau schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:33:
[...]
Wel apart dat ze zo'n eind vliegen (toch al snel 700-800 km van die basis naar de zwarte zee) om dan een paar raketten af te vuren op Odessa.
Hebben ze geen basis op de Krim ofzo? Of anders rechts van de Krim?

Maar goed, het zal niet de laatste keer zijn dat die Russen rare beslissingen maken...
Ik vermoed dat dit met Rusland en hun militaire districten systeem te maken heeft, blijkbaar had army district 'west' deze opdracht doorgeschoven gekregen.
Wikipedia: Military districts of Russia

Overigens waren er ook een paar op Mykolaiv afgeschoten vanochtend:
https://www.ukrinform.net...-region-this-morning.html
Dus dat zal ook wel gedeeltelijk van deze vliegtuigen afkomstig zijn geweest?

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 26-07-2022 17:46 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:38
Defmon3 op twitter is er bij toeval achter gekomen dat bij Yaremivka, Charkov oblast, de pontonbrug verdwenen is. Het is niet bekend of het afgebroken of vernietigd is. Voor de Russen geeft dit een nadeel dat ze moeten rijden bij Izium in dit geval:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYlkGSEWAAIQLHe?format=jpg&name=small

Hierdoor denkt hij ook dat het onwaarschijnlijk wordt dat Rusland Slovyansk, Kramatorsk en Bakhmut in handen krijgt. Met de reden dat Rusland troepen uit Studenok en Yaremivka aan het weghalen is.

En een update van de troep sterkte van zowel Oekraïne als Rusland:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FYmvF5vX0AgyRFq?format=jpg&name=small
Voor achtergrond informatie:

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 28-04 22:14
Geen HK alsjeblieft.

[ Voor 92% gewijzigd door Remy op 26-07-2022 22:26 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid