Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W30 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 70.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://www.ukrinform.net...-by-local-resistance.html

De kleine daden van verzet met (een beetje) invloed:
The refusal of Ukrainians to cooperate with the occupation authorities in the territories temporarily captured by Russia creates massive issues for the invaders.
Three branches of the Russian Promsvyazbank failed to launch branches in Kherson region after the local bank staffers denied job offers, which thwarted the Kremlin's plans to switch to payments in Russian roubles.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
teacup schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:33:
[...]

Dat je kwaad wordt en er naar neigt Russen te ontmenselijken is precies hetgeen dat het Russische bewind hier tracht te bereiken. Olie op het vuur. Het vergroten van de controverse. En het lijkt erop dat we allemaal (ik ook) hierover in woede ontsteken. Dit is begrijpelijk met wat er is gebeurt.
Ik ben mijn menselijkheid tegen de Russen allang kwijt, en ik vraag me af of dat ooit nog terugkomt. Hoe dan ook, ik ben een groot voorstander van olie op het vuur. De enige juiste reactie hier is wmb het sturen van meer wapens naar Oekraïne. Geen 10 HIMARs, maar 100. Tanks, vliegtuigen, alles waar ze om vragen en wat nut kan hebben.

In die zin ben ik het niet eens met je stelling dat Rusland hier iets mee bereikt. Oekraïne staat niet zo vaak meer op de voorpaginas, helaas, dus dit geeft weer even aandacht. Politici hebben weer iets om over te roepen, en wapenleveranties kunnen weer een stimulans krijgen. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar mijn cynische conclusie is dat wrede oorlogsmisdaden zoals deze "goed nieuws" zijn voor Oekraïne. De onophoudelijke stroom doden door raketaanvallen komen namelijk niet meer op de voorpagina, maar dit soort dingen wel.

Walgelijk, maar ik hoop dat hier iets "positiefs" uit komt voor de strijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:14:

toch lijkt het te kloppen. UA was er blijkbaar van op de hoogte dat er een aantal POW's naar toe waren verplaatst, zoals te lezen in de respons van Podolyak.
Klopt, maar de POWs zijn dus zoals het nu lijkt daar naartoe gebracht en geëxecuteerd. Je brengt de gevangen daar niet naartoe als je fatsoenlijke bedoelingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

TrekDr0p

QR niet scannen

Zal er ooit gereageerd worden vanuit de RF over deze praktijken?

En je vraagt je af hoeveel oorlogsmisdaden RF moet plegen voordat de hele werd zegt genoeg is genoeg.

Maar ja wat kan de rest van de wereld doen om ze tegen te houden?

Ik ben wel erg teleurgesteld in de RF. Maar ga ook niet elke Rus erop aankijken. Zoals niet alle Duitsers in WW2 slecht waren.

Maar ik heb soms wel de behoefte om hier in Turkije tijdens het avond eten even Slava Ukrain te roepen.
We vlogen ook met een UA charter maatschappij naar Turkije.
Zielig om te horen dat zij nu hun verblijf in Turkije hebben en dus niet meer terug gaan naar UA pas als de oorlog over is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
TrekDr0p schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:44:
Zal er ooit gereageerd worden vanuit de RF over deze praktijken?

En je vraagt je af hoeveel oorlogsmisdaden RF moet plegen voordat de hele werd zegt genoeg is genoeg.

Maar ja wat kan de rest van de wereld doen om ze tegen te houden?

Ik ben wel erg teleurgesteld in de RF. Maar ga ook niet elke Rus erop aankijken. Zoals niet alle Duitsers in WW2 slecht waren.

Maar ik heb soms wel de behoefte om hier in Turkije tijdens het avond eten even Slava Ukrain te roepen.
We vlogen ook met een UA charter maatschappij naar Turkije.
Zielig om te horen dat zij nu hun verblijf in Turkije hebben en dus niet meer terug gaan naar UA pas als de oorlog over is.
Bijvoorbeeld door de Russische ambassade?
Tuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FY5wvBGX0AEcatD?format=jpg&name=small
That didn't happen.
And if it did, it wasn't that bad.
And if it was, that's not a big deal.
And if it is, that's not my fault.
And if it was, I didn't mean it.
And if I did, you deserved it.
Oekraïne lijkt in ieder geval weer goed huisgehouden te hebben qua ammunitie en militaire depots.

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1553250013244948481?s=20&t=CAofXe0KPVKF1keOETHj5A]

Terwijl de Russen weer hun best doen met het terroriseren van de gewone bevolking. En blijkbaar nog steeds niet genoeg normale ammunitie hebben, en luchtafweer blijven gebruiken op gronddoelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Deserve a humiliating death. Death by hanging. Wie denkt de schrijver dat-ie is, God ofzo? Niemand deserved dat, niemand. En dan ook nog het gore lef hebben met #StopNaziUkraine te eindigen. Niet te geloven. En we laten dit nog staan ook heh, met een disclaimertje erbij.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:34

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Jerie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:14:
Deserve a humiliating death. Death by hanging. Wie denkt de schrijver dat-ie is, God ofzo? Niemand deserved dat, niemand. En dan ook nog het gore lef hebben met #StopNaziUkraine te eindigen. Niet te geloven. En we laten dit nog staan ook heh, met een disclaimertje erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X5R_uYXtCwi8pIulsrnBImFNCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnqPOg9lPTAMm6dqbITcdN1T.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:29

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:14:
Uit de New York Times Liveblog:
Critics of the Russian invasion of Ukraine pointed to a statement issued by the Russian Embassy in Britain on Twitter as evidence of how Moscow views prisoners of war.

“Azov militants deserve execution, but death not by firing squad but by hanging, because they’re not real soldiers. They deserve a humiliating death,” the embassy said in a post on Twitter, linking to a propaganda video shot in Mariupol.

Twitter has since labeled the statement as violating the platform’s rules about hateful conduct. The outlet wrote that it had left the post in place because “it may be in the public’s interest for the Tweet to remain accessible.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
sugarlevi01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
En blijkbaar nog steeds niet genoeg normale ammunitie hebben, en luchtafweer blijven gebruiken op gronddoelen.
Ergens te hopen dat die S-300's dan ook maar snel opraken. Geen idee hoeveel S-400's ze hebben, maar het kan schelen dat die S-300's er minder zijn wil UA wat in de lucht kunnen gaan doen. En als de UA dat eenmaal zou kunnen zal dat wel bijdragen aan een krachtiger offensief door een meer volledige mix in de strijdkrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:29
S.v.p. geen meta discussies in het topic, maak een TR aan als je vind dat een post forum door moderatie beoordeeld moet worden.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 31-07-2022 00:19 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:00
sugarlevi01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Bijvoorbeeld door de Russische ambassade?
Tuurlijk:
[Afbeelding]

[...]
Wat is dat toch met die Russische ambassades. Overal komt poep uit, zijn die mensen gehersenspoeld en volledig de weg kwijt? Echt, die zouden toch genuanceerder moeten zijn met alle informatie die ze beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00

TrekDr0p

QR niet scannen

Ingelogd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Wat is dat toch met die Russische ambassades. Overal komt poep uit, zijn die mensen gehersenspoeld en volledig de weg kwijt? Echt, die zouden toch genuanceerder moeten zijn met alle informatie die ze beschikbaar hebben.
Als je je familie in Rusland lief hebt kan dat dus niet. Maar neem aan dat deze mensen al het land uit zijn gestuurd? En Twitter moet dit account meteen op non actief zetten, of iig niet meer de mogelijkheden geven om dingen te plaatsen op het social media platform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Misschien een idee om dan maar een apart topic aan te laten maken: "Door Twitter verwijderde of gelabelde berichten omtrent de oorlog in Oekraïne".
Wordt alleen een dagtaak om al die berichten (meer dan 50.000) door te nemen.
Hij voegt wat extra informatie toe aan een specifiek post waar hij op reageert. Ik snap niet wat het probleem nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:56

Qwerty-273

Meukposter

Ingelogd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:22:
Er zijn meer landen waar een ambassadeur niet een diplomatiek carrière pad heeft. En dus niet genuanceerd te werk gaat. Dat zijn dan de suikerbaantjes om volledig op kosten van het thuisland een aantal jaren in luxe te kunnen leven met vaak ook nog diplomatieke onschendbaarheid als kers op de taart.

Maar als je ziet wat Lavrov allemaal uit zijn keel krijgt. Dan vallen die ambassades eigenlijk nog wel mee, maar dat zijn dan ook de harde lijners volledig op het pad achter Putin.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:39
Die is nog steeds pissed dat ze geen nieuwe Lada krijgt... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Als een stukje achtergrond waarom het gros van Belarus niet verwacht dat haar leger actief zal mee doen.
https://t.me/Hajun_BY/5134
What will happen if the army of the Armed Forces of the Republic of Belarus enters the war?

The BYPOL initiative published an investigation where it tried to analyze the state of combat readiness of the Armed Forces of the Republic of Belarus and the possible consequences of their entry into the war.

Let's make a reservation right away: At the moment, we do not see any prerequisites that this can happen in the near future.

Nevertheless, it is worth remembering that Lukashenka's army throughout its history was formed as a defensive one, which in itself does not imply offensive tasks for it, and the training of all army personnel, among other things, was carried out according to Soviet textbooks and manuals.

This means that they can try to use defensive knowledge for offensive purposes. To be more precise: the dams of the Vileyka-Minsk water system can be blown up in order to flood the southern regions, and targeted arson of forests in the Nalibokskaya Pushcha reserve (or in any other) is not excluded. In fact, this is exactly what students of the command and staff department of the Military Academy of the Republic of Belarus study, the graduates of which are the majority of leaders of the Armed Forces of the Republic of Belarus.

But, according to the information of the initiative, even such actions will not greatly strengthen their position, given that the main role in Putin's war against Ukraine is played by artillery battles, in which the Armed Forces of the Republic of Belarus will definitely lose. It's just that Lukashenka's army does not have modern artillery, and the one that is has been adopted since the 60-70s of the last century:

122-mm regimental self-propelled howitzer 2S1 "Carnation" - since 1970,
152-mm divisional self-propelled howitzer 2S3 "Acacia" - since 1971,
122-mm multiple launch rocket system "Grad" - since 1963 (part of it has been modernized with the replacement of the chassis).

In addition, according to BYPOL, during a recent check of the readiness of the 120th separate mechanized brigade, out of 12 tanks selected for testing, only 3 were able to start.

You can read the investigation here
YouTube: YouTube
@Hajun_BY

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

En weer wat logistieke problemen toegevoegd aan de lijst:

https://www.ukrinform.net...ion-supplies-by-rail.html

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het officiële Azov Telegram kanaal heeft een statement de deur uitgedaan.
In het Oekraïens https://t.me/polkazov/4506
In het Engels https://t.me/polkazov/4507
‼️Official statement of the temporary acting commander of the "Azov" regiment, Major Mykyta Nadtochii, Raz-Dva, regarding the mass murder of Ukrainian prisoners of war on July 29, 2022, in the village of Olenivka in the temporarily occupied territory of the Donetsk region:

We regard the attack on Olenivka as an act of public execution. Russia commuted it out of IMPUNITY. They are used to the fact that no one will hold them accountable even for open violations of laws, customs and rules of war.

That is why we - AZOV, Ukraine as a state and the entire civilized world will painfully fight back so that Russia remembers this once and for all. We are already finding out the names of the executors and organizers of the execution of our prisoners. We already have preliminary information, but we are not ready to announce the details yet.

We will find them wherever they are - in the occupied territories of Ukraine, in Russia or in third countries. Ukraine as a state will ensure fair punishment.

For 24 hours they lied about the Ukrainian army, and today they confirmed their crime with a statement from the embassy.

I want to remind Putin, who is personally responsible for this war crime, that don’t talk about rope in a hanged man’s houses

You yourself will be executed. Along with your jackals and embassies. As you like - with all certificates and seals. By decision of the International Tribunal.

The barbarian fake empire will be destroyed.

Russia thinks it killed AZOV, executed it. But AZOV is now all of Ukraine. Every Ukrainian will avenge every one of our tortured and dead brothers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:53
Ik weet nog steeds niet hoe ik me eigenlijk over Azov moet voelen. Voor de oorlog waren er veel berichten over hun ideologie en dat zag er niet fraai uit. De beeldtenissen die ze kiezen helpen daar natuurlijk ook niet bij.

Tegelijkertijd hebben ze heldhaftige strijd geleverd op vele plaatsen, o.a. Mariupol. En ze strijden in ieder geval voor een land dat op zeer letterlijke wijze vecht voor vrijheid en democratie. Zodra mijn gedachten gaan van 'Azov' naar 'Mmh, wel beetje nazistisch' heb ik gelijk het gevoel dat ik voor Poetins karretje gespannen word.

Hoe zien de posters in dit topic dat: zijn het vrijheidsstrijders, conservatieve ultranationalisten die eigenlijk niet bij de EU zouden passen, of simpelweg een blik nazi's die we tolereren omdat ze voor de juiste zijde vechten?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een Russisch Telegram kanaal (claimt het kanaal van het ministerie van defensie te zijn, geen idee of dat juist is - want waarom geef je dan een Engelse naam aan het kanaal ‘mod_russia’) heeft een lijst met de omgekomen gevangenen gepubliceerd (naam + geb datum).
📄
List of Ukrainian prisoners of war who died as a result of a rocket attack by the Kyiv regime on a pre-trial detention center near the village of Yelenovka in the Donetsk People's Republic on July 29, 2022

@mod_russia
Als die lijst echt is, lijkt me dat veel te georganiseerd als je het vergelijkt met hoe andere dingen aangepakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-04 13:34

bloody

0.000 KB!!

Qwerty-273 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:06:
Een Russisch Telegram kanaal (claimt het kanaal van het ministerie van defensie te zijn, geen idee of dat juist is - want waarom geef je dan een Engelse naam aan het kanaal ‘mod_russia’) heeft een lijst met de omgekomen gevangenen gepubliceerd (naam + geb datum).

[...]

Als die lijst echt is, lijkt me dat veel te georganiseerd als je het vergelijkt met hoe andere dingen aangepakt worden.
Dit is ook wel interessant/verbijsterend ... (maar ook niet geheel onverwacht.. past wel in het beesten-patroon)

TL;DR Russische soldaten bespreken dat de Russen explosieven binnen het gevangenkamp tot ontploffing gebracht hebben. Met aan de buitenkant een GRAD die de geluiden moest dempen / maskeren ..

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 30-07-2022 20:12 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 11:01
BeefHazard schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:01:
Ik weet nog steeds niet hoe ik me eigenlijk over Azov moet voelen. Voor de oorlog waren er veel berichten over hun ideologie en dat zag er niet fraai uit. De beeldtenissen die ze kiezen helpen daar natuurlijk ook niet bij.

Tegelijkertijd hebben ze heldhaftige strijd geleverd op vele plaatsen, o.a. Mariupol. En ze strijden in ieder geval voor een land dat op zeer letterlijke wijze vecht voor vrijheid en democratie. Zodra mijn gedachten gaan van 'Azov' naar 'Mmh, wel beetje nazistisch' heb ik gelijk het gevoel dat ik voor Poetins karretje gespannen word.

Hoe zien de posters in dit topic dat: zijn het vrijheidsstrijders, conservatieve ultranationalisten die eigenlijk niet bij de EU zouden passen, of simpelweg een blik nazi's die we tolereren omdat ze voor de juiste zijde vechten?
Het zullen inmiddels vooral veel vrijheidsstrijders zijn denk ik. Maar als je puur naar het logo kijkt lijkt het wel alsof je met de SS te maken hebt. Dat doet de reputatie uiteraard ook niet ten goede van dit bataljon. Naar mijn mening onbegrijpelijk dat ze dit logo nog steeds gebruiken. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat er in de top van Azov wel degelijk nazi's zitten. Anders zou het logo wel aangepast worden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/AZOV_logo.svg/1200px-AZOV_logo.svg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie ze op dit moment als vrijheidsstrijders die sinds 2014 strijden tegen de bezetting door de Russen. Dat lijkt mij totdat er vrede is binnen de grenzen van Oekraïne het belangrijkste.
In de tijd van vrede kan je vervolgens het gesprek aangaan over de ideologie etc. Ik heb wel het idee dat er daar een groep tussen zit waar je kwa ideologie hele grote vraagtekens bij kan zetten. Maar dat kan je ook bij tal van groeperingen binnen Nederland. Wanneer er vrede is, zal men daar wel hard aan moeten werken.

Beknopte achtergrond over de jaren heen.
YouTube: Ukraine's Hyper-Nationalist Military Summer Camp for Kids | NBC Left...
YouTube: The Azov Battalion: Ukrainian Patriots or Neo-Nazis?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ter makkelijke vergelijking:
Het nazisme binnen de partij van onze Thierry is hoger dan binnen Azov.
Een klein gedeelte is oorspronkelijk de voetbal hooligans van binnen Shakhtar, maar die paar 100 zijn nu flink verwaterd binnen een normaal battalion.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 421923

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Het zullen inmiddels vooral veel vrijheidsstrijders zijn denk ik. Maar als je puur naar het logo kijkt lijkt het wel alsof je met de SS te maken hebt. Dat doet de reputatie uiteraard ook niet ten goede van dit bataljon. Naar mijn mening onbegrijpelijk dat ze dit logo nog steeds gebruiken. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat er in de top van Azov wel degelijk nazi's zitten. Anders zou het logo wel aangepast worden.
ik heb me laten vertellen dat bijv. Azov in Kharkiv wel degelijk van logo is veranderd.
De middeleeuwse wolfsangel eruit en een Oekraiense trident erin.

Dat de nazi's de wolfsangel hebben gebruikt kan de rest van de wereld ook niets aan doen.
Net zoals de futhark runen of de swastika.

Voor de rest zitten er in Azov regiment blijkbaar ook joden inmiddels.
Die harde kern van Skaktar is inmiddels allang niet meer leidend.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-07-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:31

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:09:
[...]

ik heb me laten vertellen dat bijv. Azov in Kharkiv wel degelijk van logo is veranderd.
Bedenk ook even dat het "zogenaamde" nazistische karakter ook vooral door Russische bronnen is gepropageerd....
Dat schorem is al heel lang bezig om de inval te rechtvaardigen... Het enige rechtvaardige is nu nog om alle daar niet thuis horende Russen uit te roeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

servies schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Bedenk ook even dat het "zogenaamde" nazistische karakter ook vooral door Russische bronnen is gepropageerd....
Dat schorem is al heel lang bezig om de inval te rechtvaardigen... Het enige rechtvaardige is nu nog om alle daar niet thuis horende Russen uit te roeien.
plus dat aan de kant van de Russen evenzo schorem zit met nazi-symbolen of geassocieerde middeleeuwse symbolen. Dus iets met pot-ketel-zwart van de kant van de Russen.

Laten we overigens niet vergeten dat het de monsters van Wagner zijn die 'Olenivka' hebben uitgevoerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 11:01
[...]

Dat de nazi's de wolfsangel hebben gebruikt kan de rest van de wereld ook niets aan doen.
Net zoals de futhark runen of de swastika.

Maar het Azov bataljon bestaat nog niet zo lang. Die vlieger gaat dus niet op. Ze hadden met de kennis van de geschiedenis gemakkelijk een ander logo kunnen ontwerpen maar hebben bewust hiervoor gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Maar het Azov bataljon bestaat nog niet zo lang. Die vlieger gaat dus niet op. Ze hadden met de kennis van de geschiedenis gemakkelijk een ander logo kunnen ontwerpen maar hebben bewust hiervoor gekozen.
ik denk dat het ook belangrijk is om tal van factoren mee te nemen in ons oordeel.
We hebben het hier over oost-Europa, niet over west-Europa. Wat hier in Nederland gebruikelijk is of not-done daar is het in andere delen van de wereld niet echt een probleem, of er wordt anders tegenaan gekeken dan hier.
In oost-Europa is bijv. de 'black sun' veel meer in gebruik voor zover ik weet, bij Slavische neo-pagans bijv.
Het heeft alleen een slechte naam om dat het symbool op de vloer staat in dat nazi-kasteel.

Denk overigens ook aan Azië , waar bijv. de swastika gewoon op de gevels staat van tempels etc. uiteraard in andere vorm maar toch.

De wolfsangel staat in de heraldiek van een hele handvol Duitse instanties.
Tevens is het in Oekraine meer een symbolisme van de letters N en I, waaruit volgt 'National Idea'.
niet perse een verwijzing naar de nazi's.

Maar het is natuurlijk wel een makkelijk doelwit voor de Russen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ook Joden hebben voldoende nationalistische groepjes. Bijvoorbeeld de Jewish Defense League (gebaseerd in de VS) of de "politieke partij" Otzma Yehudit in Israel. Maar dat gaat wel erg offtopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:14
Volgens mij komen er in zowat alle legers meer extremere types voor dan bij de gewone burgerbevolking. Wat ook volstrekt normaal is omdat ze zich vaak niet meer thuis voelen in de maatschappij na bijvoorbeeld een uitzending.

Motorbendes, of zoals al aangehaald voetbalhooligans waarvan ik die Azov groep met swastika vlaggen al 100x voorbij heb zien komen op pro russische kanalen. Altijd dezelfde foto’s trouwens.

Voor mij staat in ieder geval vast dat rusland op dit moment meer ‘Nazi’ is dan Oekraïne ooit zal zijn, en ik weiger die paar foto’s van Azov als maatstaf te gebruiken voor hun leger aldaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Er wonen in Ukraine meer mensen die zich Joods beschouwen dan in Nederland:

Wikipedia: Jewish population by country

Polen had voor WOII een zeer levendige Joodse gemeenschap.

In Polen ga je ook antisemitisme vinden. Want dat bestaat nogal in Oost-Europa: Wikipedia: Antisemitism
Writing on the rhetoric surrounding the 2022 Russian invasion of Ukraine, Jason Stanley relates these perceptions to broader historical narratives: "the dominant version of antisemitism alive in parts of eastern Europe today is that Jews employ the Holocaust to seize the victimhood narrative from the 'real' victims of the Nazis, who are Russian Christians (or other non-Jewish eastern Europeans)". He calls out the "myths of contemporary eastern European antisemitism – that a global cabal of Jews were (and are) the real agents of violence against Russian Christians and the real victims of the Nazis were not the Jews, but rather this group."
En uit Wikipedia: Antisemitism in Europe
In Eastern Europe antisemitism in the 21st century continued on a similar scale to the 1990s. The dissolution of the Soviet Union and the instability of the new states has brought the rise of nationalist movements and accusations against Jews of responsibility for the economic crisis, controlling local businesses and bribing the government, alongside traditional and religious motives for antisemitism (blood libels for example).
Dit ga je ook in Oekraïne vinden. Maar het is niet zo dat Oekraïne hierin uitzonderlijk is tov de rest van Oost-Europa (inclusief Rusland).

Met bovenstaande in het achterhoofd trouwens ontzettend cru dat Israël geen partij kiest voor Oekraïne.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Ook Joden hebben voldoende nationalistische groepjes. Bijvoorbeeld de Jewish Defense League (gebaseerd in de VS) of de "politieke partij" Otzma Yehudit in Israel. Maar dat gaat wel erg offtopic.
Zeker, Yitzhak Rabin is vermoord door een nationalistische jood. Die was tegen de Oslo akkoorden. Die akkoorden lagen waarschijnlijk het dichtst bij vrede tussen Israël en Palestina dat er ooit is geweest. Ontzettend treurig, en ook nog eens doel bereikt (door de rechts-extremist).

Wikipedia: Yitzhak Rabin

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Allereerst is het goed om te weten hoe Azovbataljon ontstaan is.

‘In Europa vrezen wij dat extreemrechts ons naar een oorlog zal leiden. In Oekraïne is het Azov-bataljon uit een oorlog geboren’

Dat bataljon is ontstaan na de inname van de Krim, en toen pro-Russische separatisten Marioepol aanvielen. Dit was in 2014:
Azov, genoemd naar de Azov-Zee waar de groep tot voor de inval van de Russen haar thuisbasis had, ontstond in mei 2014, kort nadat Rusland de Krim had geannexeerd en pro-Russische separatisten de stad Marioepol hadden aangevallen. Zijn leider, Andriy Biletsky, en veel van zijn leden kwamen bij ­wijze van spreken recht uit de ­gevangenis. Zij behoorden tot de groep politieke gevangenen die van het parlement amnestie hadden gekregen, nadat de pro-Russische president Janoekovitsj in ­februari 2014 uit het land was ­gevlucht omdat hij de Maidan­opstand niet onder controle kreeg. Biletsky, geboren en getogen in de Oost-Oekraïense stad Charkov, vertoefde sinds zijn studententijd in extreemrechtse, paramilitaire, nationalistische kringen. Hij was onbelangrijk, hij morrelde in de marge. Volgens Umland was zijn politieke partij ‘Patriot van Oekraïne’ bij de meeste politieke analisten in die periode onbekend.
Dus de eerste leden van het bataljon waren vooral politieke gevangenen, die waren weggezet omdat ze ideeën hadden over een onafhankelijk Oekraïne. Dus een Oekraïne zonder pro-Russische president, die zijn opdrachten van het Kremlin kreeg. De Maidan-revolutie heeft ervoor gezorgd dat Janoekovitsj uiteindelijk op de vlucht moest, en dat die leden uit de gevangenis gehaald konden worden.

Hun embleem wat vaak met de SS vergeleken wordt, zien zij als een onterechte vergelijking:
Elke vraag naar hun extreemrechtse sympathieën zetten ze ­onvriendelijk weg. De mannen vonden dat we te veel achter hun symbolen zochten: de wolfsangel was voor hen een beeld van de ineengestrengelde cyrillische letters I en N van Nationaal Idee, de zwarte zon op hun embleem verwees naar de zon op de Azov-zee. Het was duidelijk dat de lokale woordvoerder van het Azov-regiment verveeld zat met het extreemrechtse imago van de manschappen. Bij ons vertrek moest de fotograaf alle foto’s met nazisymbolen of racistische verwijzingen wissen. Een stiekeme kopie kon zijn werk redden.
Echter: er is (of was) wel een klein groepje binnen dat bataljon wat nazisympathieën had. Dat betekent echter niet dat ze gruwelijkheden tegen de mensheid begaan zouden hebben:
In die periode verklaarde Andriy Diachenko, een woordvoerder van het regiment, dat 10 tot 20 procent van de rekruten nazisympathieën had. De laatste jaren zeggen onderzoekers dat bij Azov mannen van allerlei slag zitten. Professor ­Umland vindt ook dat het Westen te veel belang hecht aan die uiterlijke symbolen: ‘In Oekraïne wordt de wolfsangel niet perse als een ­nazisymbool gezien. Het Azov-regiment is niet de Oekraïense SS.’ Umland wijst erop dat in veel Europese legers militairen zijn die ­tegen extreemrechts aanschurken, onder meer in Duitsland, Nederland, België … Waarom zou het in Oekraïne anders zijn? ‘Het Azov-regiment moet luisteren naar de ­orders van het ministerie van Binnenlandse Zaken en tot nu toe heeft het nog niet buiten de lijntjes gekleurd’, aldus Umland.
Later is Azovbataljon opgegaan in de Nationale Garde, ze werden dus geprofessionaliseerd en volgen de bevelen van de regering op.

Over de politieke ideeën kan nog gezegd worden:
De veteraan van Azov, die zijn naam niet in de krant wou, was lid van de politieke partij Natsionalnyi Korpus (Nationaal Korps). ‘Wij willen een onafhankelijke ­regering vormen, een regering die geen ­vazal is van de Verenigde Staten, Rusland of de Europese Unie. ­Oekraïne zou een unie moeten vormen met landen als Polen, Estland en Georgië’, zei hij.

De partij staat aan de politieke ­zijlijn. Leider Andriy Biletsky was in 2014 tot parlementslid verkozen, onder meer met de steun van de partij van Petro Porosjenko – de Oekraïense oligarch en toen het lieverdje van het Westen – die het dat jaar tot president schopte. Volgens Umland had Biletsky toen succes omdat hij kon teren op zijn heldendom, op de redding van de strategische stad Marioepol. De Duitse professor interpreteert zijn verkiezingsuitslag niet als een goedkeuring van extreemrechts. Bij de parlementsverkiezingen van 2019 vormde het Nationaal Korps een blok met andere extreemrechtse groepen, maar die coalitie kreeg maar 2,5 procent van de stemmen en verdween uit het parlement
En dat alles geeft Rusland een reden, dat Oekraïne vol nazi's zou zitten:
Voor de Russen, die de strijd in Oekraïne framen als de strijd tegen het fascisme, vormen ze het perfecte alibi om de rebelse, maar strategisch ­gelegen stad met haar laatste inwoners en verdedigers in rokend puin te leggen.
En als laatste: wat zegt de Oekraïense bevolking over Azov?
‘Het enige wat ik je over het Azov-regiment kan vertellen, is dat het weerstand biedt aan de Russische genocide en vecht voor de ­Oekraïense democratie. Iedereen die nu op zoek gaat naar “slechte ­types” bij de Oekraïners, legt de schuld van deze oorlog bij de slachtoffers en legitimeert deze ­genocide’, schrijft een korzelige ­Oekraïense onderzoekster me via Telegram. Ze is gespecialiseerd in extreemrechts en publiceerde vroeger geregeld over Azov.

Maar de tijden zijn veranderd. Sinds de Russische oorlogszuchtige media het Azov-regiment in het vizier hebben genomen en het ­afschildert als pars pro toto voor ­alle fascisten die de bevolking van Oekraïne ­onder de knoet willen houden, willen zelfs de meest kritische Oekraïners geen slecht woord meer over het vermaarde regiment ­horen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:16
Oekraïne roept op tot evacuatie Donbas-regio, Zelenski: ‘Terreur is belangrijkste wapen Rusland’

De Oekraïense regering heeft besloten tot een verplichte evacuatie van de oostelijke Donetsk-regio, waar het leger een felle strijd levert met Russische invasietroepen. Kiev verwacht ook dat de honderdduizenden bewoners weggaan die nog in gevechtszones in het grotere Donbas-gebied zijn.

De Russen en pro-Russische rebellen hebben al een deel van de Donbas in handen en willen verder oprukken. Veel plaatsen in de regio Donetsk zijn het doelwit van Russische bombardementen, aldus de Oekraïense president Volodimir Zelenski in een videoboodschap. Hij vraagt iedereen gehoor te geven aan de oproep tot evacuatie: ,,In deze fase van de oorlog is terreur het belangrijkste wapen van Rusland."

Bron: AD.nl

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:51:

En als laatste: wat zegt de Oekraïense bevolking over Azov?
[...]
‘Het enige wat ik je over het Azov-regiment kan vertellen, is dat het weerstand biedt aan de Russische genocide en vecht voor de ­Oekraïense democratie.
En dit zou de discussie eigenlijk moeten beëindigen. In oorlogstijd is al het andere niet relevant.

Dit even los van het feit dat de nazistische elementen in Azov overdreven zijn en uitgebuit worden door Rusland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

US Departmenf of Defence briefing gisteren bevatte een bevestiging over de voorbereiding van een aankooptransactie voor NASAMS ten gunste van Oekraïne. Het is nog een beetje een zwaluw, maar het proces is wel in gang. De Kyiv Independent triggerde mij erop. Hieronder nog een niet zoveel zeggend uittreksel uit de Background Briefing van gisteren van het U.S. Department of Defense.
Ellee Watson, CBS
Q: And last one, do you have any update on the NASAMS, when the NASAMS will be in Ukraine?

A: And Ellee, I do not have a delivery date for you on NASAMS
Tony Capaccio, Bloomberg
Q: Can I ask about NASAMS, ma'am? These have to be put on contract with Raytheon (FYI: Raytheon Missiles and Defense) because they're part of the Ukraine Security Assistance Initiative and not Presidential Drawdown. When are they going to go on contract? And what is the rough delivery sequence timeframe?

A: SENIOR DEFENSE OFFICIAL: So, I do not have the detailed information on the specifics of the contracting process but we are already in the process of procuring the system. Because we, when we in the moment, we announced the Ukraine Security Assistance Initiative, NASAM’s procurement, we move forward with that.

Q: What was to Raytheon -- are the Norwegians (FYI: Kongsberg.com) providing their own systems?

A: SENIOR DEFENSE OFFICIAL: I don't have those details for you.
Zoals ik het interpreteer zijn er stappen gezet voor de aanschaf van NASAMS voor Oekraïne. Het stadium waarin dat proces zich bevindt is nog vroeg. Zo lijkt er nog onduidelijkheid te zijn over de productielocatie. Naast de bouwer van de NASAMS, Kongsberg, wordt ook een Amerikaans bedrijf genoemd, Raytheon.

Mijn veronderstelling: mogelijk is een Amerikaanse productielocatie een voorwaarde bij de steun aan Oekraïne. Edit: NAMANS als Air Defence system kan ook componenten van andere fabrikanten integreren. Een van de fabrikanten die hierbij is genoemd is ...Raytheon.
NASAMS is designed to evolve with the development of technology and can integrate with or utilize future technology when available. This can be future active or passive radars and sensors, Sense & Warn capability, and a wide range of effectors, like C-RAM, C-UAS and the Raytheon Family of Missiles; Aim 9X Sidewinder Block II, AIM-120 AMRAAM an AMRAAM ER. The evolution is enabled by the open architecture in the FDC.
Dit zal het samenspel tussen beide producenten wel bepalen.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 31-07-2022 00:16 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:23

Garyu

WW

teacup schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:56:
US Departmenf of Defence briefing gisteren bevatte een bevestiging over de voorbereiding van een aankooptransactie voor NASAMS ten gunste van Oekraïne. Het is nog een beetje een zwaluw, maar het proces is wel in gang. De Kyiv Independent triggerde mij erop. Hieronder nog een niet zoveel zeggend uittreksel uit de Background Briefing van gisteren van het U.S. Department of Defense.

[...]

[...]

Zoals ik het interpreteer zijn er stappen gezet voor de aanschaf van NASAMS voor Oekraïne. Het stadium waarin dat proces zich bevindt is nog vroeg. Zo lijkt er nog onduidelijkheid te zijn over de productielocatie. Naast de bouwer van de NASAMS, Kongsberg, wordt ook een Amerikaans bedrijf genoemd, Raytheon.

Mijn veronderstelling: mogelijk is een Amerikaanse productielocatie een voorwaarde bij de steun aan Oekraïne. Edit: NAMANS als Air Defence system kan ook componenten van andere fabrikanten integreren. Een van de fabrikanten die hierbij is genoemd is ...Raytheon.

[...]

Dit zal het samenspel tussen beide producenten wel bepalen.
NASAMS is een coöperatie tussen Kongsberg en Raytheon. Daarbij even niet het verschil in grootte tussen beide bedrijven vergeten alsjeblieft. Kongsberg heeft 7.000 medewerkers, Raytheon 200.000. Het is ondertussen een van de grootste defensiebedrijven ter wereld en hebben overal veel in de pap te brokkelen.

De NASAMS gaan er zo te lezen inderdaad komen, maar wanneer of hoeveel schijnt voor de buitenwacht nog een groot vraagteken te zijn. Ik vermoed dat de afspraken intern al voor een groot deel rond zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:53
Dank @q-enf0rcer.1 @Qwerty-273 @YakuzA en @XWB voor de verheldering. Ik begrijp dat dergelijke zaken in oorlogstijd nogal fluïde worden. Ook begrijp ik natuurlijk dat de overwinning van UA op dit moment belangrijker is dan wat dan ook. Maar het blijft lastig om nu een neutrale bron te vinden die het verhaal van de Azovs vertelt. Mijn conclusie: bijzonder bataljon, best een paar lui ertussen die er nazistische ideeën op na houden, maar voorlopig wel een aantal van de beste strijders die UA heeft. Ik weet nog niet echt of ik echt hard sta te juichen voor die lui, maar zolang ze zich voorlopig vooral bemoeien met het beschermen van onschuildige burgers gun ik ze hun winsten. Als de oorlog eindigt zoals wij hopen, vrees ik dat het nog wel een lastige kluif wordt...

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Drone vliegt in op het hoofdkwartier van de Russiche vloot in de Zwarte Zee. Feestje verpest.
Five injured as drone hits Russia's Black Sea fleet HQ

A drone flew into the Russian headquarters of its Black Sea fleet, injuring five people, the governor of Sevastopol said.

Russia’s state-run Ria-Novosti news agency quoted Mikhail Razvozzhaev as also saying all festive events in honour of the Navy Day in the city had been cancelled for security reasons.
Bron: https://www.theguardian.c...-62e609ef8f08af33ff4a4573

[ Voor 7% gewijzigd door emphy op 31-07-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:00
Het zou wel mooi zijn als Oekraïne tijdens Navy Day een belangrijk schip weet te zinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28
TheBrut3 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:11:
Het zou wel mooi zijn als Oekraïne tijdens Navy Day een belangrijk schip weet te zinken.
Onderhand zou je zeggen dat de onderzeeërs nog het vervelendste zijn van wat er over is ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-04 14:45

Indoubt

Always be indoubt until sure

De luchtmacht van Oekraine laat van zich horen

https://www.ukrinform.net...ns-of-russian-troops.html

2 ammo depo's 20 tanks/pantservoertuigen en 2 commando centrums vernietigd begrijp ik uit de tekst.

Als dit correct is dan is dit achter de enemy lines om het zo maar te zeggen en zou betekenen dat de luchtafweer van de russen veel slechter is geworden en de luchtmacht van Oekraïne meer vrijheid heeft om te opereren.

Het zou gaan om het Izium district

We gaan het zien

Edit: die claim van rusland dat de zwarte zee vloot is aangevallen door Oekraïne is mogelijk een false flag en wordt door Oekraïne ontkend.

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 31-07-2022 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Indoubt schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:59:
De luchtmacht van Oekraine laat van zich horen

https://www.ukrinform.net...ns-of-russian-troops.html

2 ammo depo's 20 tanks/pantservoertuigen en 2 commando centrums vernietigd begrijp ik uit de tekst.

Als dit correct is dan is dit achter de enemy lines om het zo maar te zeggen en zou betekenen dat de luchtafweer van de russen veel slechter is geworden en de luchtmacht van Oekraïne meer vrijheid heeft om te opereren.

Het zou gaan om het Izium district

We gaan het zien
Tsja, wie luchtafweer raketten gebruikt op gronddoelen kan ze daarna niet meer tegen vliegtuigen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door emphy op 31-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
emphy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Tsja, wie luchtafweer raketten gebruikt op gronddoelen kan ze daarna niet meer tegen vliegtuigen gebruiken.
Als rusland echt te weinig luchtafweer heeft dan kan het erg pijnlijk gaan worden voor ze.
Heb het gevoel dat we aankomende week veel gaan zien aan het front. Liefst zoveel mogelijk russen die met de staart tussen de benen terug rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:32

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vind dit soort berichten altijd maar vaag. Als we straks de daily update krijgen, dan staat er vast geen +20 bij de tanks.

Net als toen ze dat ponton paar keer hadden vernietigd. Zouden tientallen tanks en honderden mannen zijn gesneuveld. De daily update zijn +100 militairen en +5 tanks ofzo.

Weet nooit zo goed welke van de twee nou betrouwbaar is, waardoor ik niet echt een gevoel kan krijgen hoe het er nou écht aan toegaat.

En dan heb ik het puur over de communicatie vanuit Oekraïne en niks van de Russische media(die is sowieso af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

cadeautje voor Naval Day:

https://tass.com/defense/1487001

Qua schade stelt het niks voor, maar ook in de Krim wordt het minder veilig voor Russen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

AndereKoekoek schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:00:
Vind dit soort berichten altijd maar vaag. Als we straks de daily update krijgen, dan staat er vast geen +20 bij de tanks.

Net als toen ze dat ponton paar keer hadden vernietigd. Zouden tientallen tanks en honderden mannen zijn gesneuveld. De daily update zijn +100 militairen en +5 tanks ofzo.
Welke datum was die oversteek? Hier kun je de aantallen per dag over de hele periode bekijken.

https://war-bi.prozorro.sale/#/
Two field ammunition depots, two company strong points, up to 20 armored fighting vehicles, and dozens of [Russian] orcs were destroyed,” the report states.

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 31-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-04 22:38
De Russen proberen de Antonovskyi brug bij Kherson te repareren. Kans is groot dat het niet lukt, want de staalkabels die voor de spanning zorgen zijn doorboord.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Emryte schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:49:
De Russen proberen de Antonovskyi brug bij Kherson te repareren. Kans is groot dat het niet lukt, want de staalkabels die voor de spanning zorgen zijn doorboord.
[Twitter]
Anders:
Even wachten tot ze klaar zijn; zelfde punt weer doelwit maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien ongerelateerd aan dit topic, maar zoals ik vroeger altijd leerde, toeval bestaat niet:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rofdof
Sancties komen hard aan:
https://www.bnnvara.nl/jo...ancties-verlammen-rusland

Schijnt ook dat hoog opgeleide techneuten nu ook massaal baantjes in de bouw moeten nemen 😝

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog
09:57Offensief in Mykolajiv ‘de zwaarste ooit’
Rusland gaat zwaar tekeer in de zuidelijke stad Mykolajiv. In de nacht van zaterdag op zondag is de plaats aan de Dniprorivier op allerlei manieren bestookt, zegt burgemeester Oleksandr Sjenkevytsj op Telegram. Hij noemt de aanval ‘de zwaarste ooit’.

Volgens Sjenkevytsj hebben onder meer Russische clusterbommen branden veroorzaakt en enkele gebouwen vernietigd. Reddingswerkers proberen nu de precieze ernst van de schade op te maken. De burgemeester maakt geen melding van doden of gewonden.
"He?" Dacht ik bij de titel. "Zijn de Russen nu in de buurt van Kherson nu in de aanval aan het gaan?"

Maar het lijkt er toch op dat we het hier over bombardementen in combinatie met raketaanvallen hebben. Niet dat dit niet heel erg is maar het is nog wel iets anders dan met pantservoertuigen, tanks en infanterie Mykolajiv binnentrekken. Naar mijn mening is de term offensief hier misplaatst.

Op zich vind ik die bombardementen ook nog wel opmerkelijk, omdat ik dat in mijn beeldvorming van de Russen rond Kherson niet meer had verwacht. Ik dacht dat ze al meer in het defensief waren gedrukt.

Afgezien van de heftigheid niet zoveel anders als wat Rusland bij andere Oekraïense plaatsen vannacht heeft uitgevoerd, wat de Volkskrant beter communiceerde:
Rusland voerde vannacht ook aanvallen uit in de steden Nikopol en Kharkiv. Nikopol is bestookt met MLRS-raketten, zegt een militaire officier op Telegram. In Kharkiv zijn volgens burgemeester Ihor Terekhov ‘meerdere explosies gehoord’. Eén daarvan is geverifieerd, maar de gemeente hoopt snel met meer informatie te komen.
Kijk ik in Oekrainse media dan hebben die het over "shelling". En dat is precies het versleten idoom dat Rusland al maanden inzet:
Kyiv Independent
Mayor: Russian shelling of Mykolaiv 'the strongest ever.'
Russian forces shelled the southern city between 1 a.m and 6 a.m. on July 31 with various explosives, including cluster munitions. A school was damaged and a private house destroyed. Rescue operations are underway and the casualties are yet to be determined
Ukrainska Pravda
Quote from Sienkevych: "Mykolaiv is being shelled. Since the air-raid siren was sounded, explosions – including those of cluster munitions – have rocked the city.

Several fires broke out at the sites of the strikes. Residential buildings have been damaged by the shock wave and debris."

Updated on 05:07. Quote from Sienkevych: "Once again powerful explosions are rocking the city!"

Updated at 06:30. Details: Sienkevych has called the massive shelling of Mykolaiv that took place on the night of 30 July and in the early hours of 31 July "the strongest ever".
Om even heel duidelijk te zijn: ik wil de heftigheid van een bombardement niet bagatelliseren, zeker dat op Mykolajiv vannacht niet. Om het te framen als offensief geeft bij veel lezers een verkeerde indruk van de strijd rond Kherson.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 25-04 17:40
teacup schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:05:
Volkskrant Liveblog

[...]

"He?" Dacht ik bij de titel. "Zijn de Russen nu in de buurt van Kherson nu in de aanval aan het gaan?"

Maar het lijkt er toch op dat we het hier over bombardementen in combinatie met raketaanvallen hebben. Niet dat dit niet heel erg is maar het is nog wel iets anders dan met pantservoertuigen, tanks en infanterie Mykolajiv binnentrekken. Naar mijn mening is de term offensief hier misplaatst.

Op zich vind ik die bombardementen ook nog wel opmerkelijk, omdat ik dat in mijn beeldvorming van de Russen rond Kherson niet meer had verwacht. Ik dacht dat ze al meer in het defensief waren gedrukt.
Gisteren contact met de schoonfamilie in Odessa gehad; Op basis waarvan kon ik niet goed opmaken, maar blijkbaar verwacht men een grote Russische aanval op Mykolajiv over ongeveer een week, rond 6/7 augustus. Mijn reactie daarop was ook vooral verbazing. Met de huidige status van de Russische troepen lijkt een grote aanval niet logisch / te verwachten, maar in Zuidelijk Oekraïne denkt men daar blijkbaar toch anders over. Als het waar is dan kunnen ze zich in elk geval degelijk voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:07
BeefHazard schreef op zondag 31 juli 2022 @ 01:24:
Dank @q-enf0rcer.1 @Qwerty-273 @YakuzA en @XWB voor de verheldering. Ik begrijp dat dergelijke zaken in oorlogstijd nogal fluïde worden. Ook begrijp ik natuurlijk dat de overwinning van UA op dit moment belangrijker is dan wat dan ook. Maar het blijft lastig om nu een neutrale bron te vinden die het verhaal van de Azovs vertelt. Mijn conclusie: bijzonder bataljon, best een paar lui ertussen die er nazistische ideeën op na houden, maar voorlopig wel een aantal van de beste strijders die UA heeft. Ik weet nog niet echt of ik echt hard sta te juichen voor die lui, maar zolang ze zich voorlopig vooral bemoeien met het beschermen van onschuildige burgers gun ik ze hun winsten. Als de oorlog eindigt zoals wij hopen, vrees ik dat het nog wel een lastige kluif wordt...
Een aantal proberen hier in dit topic Azov te denazificeren zeg maar :D. Maar het heeft wel een bepaalde basis en trok ook (zeker tot eind februari) vooral mensen aan uit een bepaalde hoek. Ik begrijp niet zo goed waarom je dat zou willen downplayen. Dat is nergens voor nodig. En het hele verhaal is nu sowieso niet zo belangrijk. Er bestaat ook een extreem-linkse bataljon. En ze vechten bij wijze van spreken nu zij aan zij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:07
teacup schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:05:
Om even heel duidelijk te zijn: ik wil de heftigheid van een bombardement niet bagatelliseren, zeker dat op Mykolajiv vannacht niet. Om het te framen als offensief geeft bij veel lezers een verkeerde indruk van de strijd rond Kherson.
Je moet niet vergeten dat we hier in het wishful thinking topic zitten. Zo houden we gezamenlijke het moraal hoog :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Rofdof schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:01:
Sancties komen hard aan:
https://www.bnnvara.nl/jo...ancties-verlammen-rusland

Schijnt ook dat hoog opgeleide techneuten nu ook massaal baantjes in de bouw moeten nemen 😝
Leuk detail is dat bulle bas dit onderzoek afgelopen woensdag ook heeft aangehaald (bulle bas in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne #W30"). Maar dit is dan in een reactie in een forum dat is gericht op alles wat relatie heeft met de strijd in Oekraïne. Een forum dat een select publiek bedient.

Dat dit onderzoek nu ook opgepakt wordt door een groot nieuwsmedium is een goed ding. Dat maakt deze informatie meer gemeengoed en zocht ervoor dat het meer common sense wordt dat de sancties in Rusland impact hebben.

Dank je voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

stefanass schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Gisteren contact met de schoonfamilie in Odessa gehad; Op basis waarvan kon ik niet goed opmaken, maar blijkbaar verwacht men een grote Russische aanval op Mykolajiv over ongeveer een week, rond 6/7 augustus. Mijn reactie daarop was ook vooral verbazing. Met de huidige status van de Russische troepen lijkt een grote aanval niet logisch / te verwachten, maar in Zuidelijk Oekraïne denkt men daar blijkbaar toch anders over. Als het waar is dan kunnen ze zich in elk geval degelijk voorbereiden.
Gezien de hoeveelheid pantser wat die kant op is vervoerd de laatste weken niet eens zo'n gekke gedachte. De vraag is of aanvallen in het gebied waar je tegenstander het sterkst lijkt een goed plan is, zeker in het licht van de logistieke problemen die ze toch al hebben zeker qua munitie. UA heeft vanuit Zaporizhia maar weinig terreinwinst nodig om aanvoer via Melitopol moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

PLAE schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:29:
[...]

Je moet niet vergeten dat we hier in het wishful thinking topic zitten. Zo houden we gezamenlijke het moraal hoog :Y)
En dat maakt ons misschien wat scherper op "het risico van verkeerde beeldvorming" O-).

En sorry hoor, blijf altijd serieus in mijn reacties :/ . Ik hoop trouwens dat je los van onze bias het met mij eens bent dat ze dit nu geen offensief hadden moeten noemen. Het is trouwens al wat langer een observatie van mij dat de Volkskrant moeite heeft met die oorlogsverslaggeving. Of dit nu met de deskundigheid van de journalisten te maken heeft of iets anders weet ik niet. Hoe dit bij andere kranten is (NRC, AD Telegraaf) weet ik verder niet.

Goede oorlogsverslaggeving is trouwens nog wat anders als het onverkort nabouwen van bronnen die wat meer kritisch onderzoek verdienen (waarvan media als nu.nl en NOS worden beticht). Die kanalen geven nog wel eens onverkort informatie door waarop eerst waarheidsvinding had moeten worden toegepast. In dit geval heeft Volkskrant niet onverkort bronnen overgenomen (Ukr. Pravda en Kyiv Independent) maar heeft een eigen interpretatie op die informatie losgelaten.
stefanass schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Dit is dus nog wel iets wat mij ook door het hoofd was gegaan. Een dergelijk intensief bombardement was in een wat eerdere fase/setting (~April, Donbas) er vaak een voorbode van dat de Russen een aanval voorbereidden. Maar net als jij heb ik dat gediskwalificeerd met wat Rusland nu rond Kherson heeft liggen. Ze mogen blij zijn als ze de verdediging scherp houden. We weten echter ook dat Rusland niet de schoolboeken zal ingaan voor haar tactische manoeuvres. Dit wetende, en dat Rusland graag haar tegenstander op het verkeerde been zet maakt dit een aanval op Mykolajiv een mogelijkheid.

Vooral laten gebeuren en er klaar voor zijn. Een makkelijker manier om die Russische capaciteit rond Kherson te verkleinen krijgt Oekraïne niet. Er klaar voor zijn heeft ook weer een keerzijde, het betekend dat er troepen bij Mykolajiv gealloceerd moeten blijven. Dit kan ook een Russische scheme zijn, Oekraïne rekening laten houden met een tegenaanval die er nooit komt, zodat ze haar eigen troepen niet volledig kan concentreren op haar eigen aanval. Je zou er bijna paranoïde van worden. Als iets een Russisch exportproduct is geworden dan is het wel paranoïditeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
teacup schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:14:
Ik hoop trouwens dat je los van onze bias het met mij eens bent dat ze dit nu geen offensief hadden moeten noemen.
Aan de andere kant: de status-quo ten westen van de Dnipro is voor de Russen op termijn onhoudbaar, een (wanhoops?)offensief richting Odessa zou de patstelling kunnen doorbreken en Oekraïne definitief van zee kunnen afsluiten en daarmee het risico op omsingeling wegnemen.

Het voelt vergezocht maar we weten gewoon niet wat de Russen daar klaar hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:31

servies

Veni Vidi Servici

PLAE schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:27:
[...]

Een aantal proberen hier in dit topic Azov te denazificeren zeg maar
Het is meer dat de Russen en de gelovigen hen proberen te nazificeren zoals ik al eerder schreef...
Ik zie tot nu toe maar één land dat alle moeite doet om voor nazi's door te gaan... en dat is niet Ukraine....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

hoevenpe schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Aan de andere kant: de status-quo ten westen van de Dnipro is voor de Russen op termijn onhoudbaar, een (wanhoops?)offensief richting Odessa zou de patstelling kunnen doorbreken en Oekraïne definitief van zee kunnen afsluiten en daarmee het risico op omsingeling wegnemen.

Het voelt vergezocht maar we weten gewoon niet wat de Russen daar klaar hebben staan.
Met je eens, Russen volgen ook niet per se onze krijgslogica en een zware shelling is de afgelopen maanden vaak een voorbode geweest van een aanval. Alleen vannacht nog niet. De post van @stefanass maakt wel alert voor de komende dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Die Russen zijn echt knetteridioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...-region-intelligence.html
Russia's invading forces have withdrawn personnel from the villages of Verkhnii Tokmak and Chernihivka in the Zaporizhia region.
Klinkt alsof ze aan Russische kant ook strategisch terugvallen naar beter verdedigbare locaties?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:42:
Klinkt alsof ze aan Russische kant ook strategisch terugvallen naar beter verdedigbare locaties?
Als je op de kaart kijkt dan zie je dat deze dorpen middenin 'Russisch gebied' liggen.

Men trekt zich terug van het platteland en kiest de grotere steden als beter verdedigbare steunpunten. De dorpen worden met mijnen afgesloten zodat partizanen minder kans krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-04 12:51
Alternatief is beter

*knip* hier zit een stuk schokkende beelden in.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 31-07-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Yucon

*broem*

Het bestaat niet dat dit geen satire is. Die stem ligt er echt veel te dik bovenop.

Ok, ik zie ook dat er genoemd wordt dat officiële kanalen het ook delen.. maar vergeet niet dat er ook republikeinen zijn die heel erg blij van Born in the USA worden.

Volgens mij is dit net zoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 13:06
Het is dus echt precies wat de alt-right aanspreekt.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Eindelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

een aanval op Mykolaiv zou me niks verbazen.
Misschien heeft UA het wel uitgelokt met al dat tromgeroffel over een offensief richting Kherson.

Laat de Russen maar komen.

Maar in het kader van die graandeal, naar verluid is er in Mykolaiv een graanmagnaat omgekomen bij die shelling vannacht. Een agricultuur-oligarch en z'n vrouw toen z'n huis werd geraakt.
Heel toevallig net zijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45
Anoniem: 421923 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:27:
Misschien heeft UA het wel uitgelokt met al dat tromgeroffel over een offensief richting Kherson.
Laatste wanhoopspogingen voordat ze daar compleet de pan in gehakt gaan worden. Hoe willen ze zonder logistiek een uitval forceren? Nee inderdaad, dat kan niet.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 421923 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:27:

Laat de Russen maar komen.

Maar in het kader van die graandeal, naar verluid is er in Mykolaiv een graanmagnaat omgekomen bij die shelling vannacht. Een agricultuur-oligarch en z'n vrouw toen z'n huis werd geraakt.
Heel toevallig net zijn huis.
Hierbij: https://www.bbc.com/news/world-europe-62367356

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je meewerkt aan het graantransport... we weten waar je huis woont.

Weer een interessante van Good Times Bad Times:

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 31-07-2022 18:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een officiele UA adviseur binnenlandse zaken meldt het volgende op twitter:

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:20
Dat ze zo dom zijn, ik snap het niet.
Is dit pure wanhoop?

Zou wel eens graag de beelden willen zien.

Beetje zoals die, wat was het 40km ofzo, colonne buiten Kiev destijds.
Alleen nu wel geschikte wapens voor het gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jnaaazer
  • Registratie: Maart 2021
Het valt me enorm op dat vooral Facebook en instagram vol zit met russische bots die zich voor rusland uitspreken met een beetje de standaard reacties wanneer je op hun profiel kijkt staat daar weinig bijzonders op en vaak ook anti covid wappies en fvd types die hierin meegaan.

Is er iets wat je kan doen tegen deze type personen en/of doet Facebook hier iets tegen?

Hetzelfde was met corona mensen worden enorm tegen elkaar opgehitst met foutieve informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 15:00
Ik ga er nog iets te vaak mee in discussie.. je 'wint' het niet. WEF is ook nog een leuke daarin :p
Maar inderdaad, vaak vage namen, slecht gevulde profielen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Laatst online: 20:26
Apache4u schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:35:
Een officiele UA adviseur binnenlandse zaken meldt het volgende op twitter:

[Embed]
In zijn Twitter-draadje erover zijn er aardig wat mensen op zoek naar bewijs. Indirect wordt er dan wel het eea. aangeleverd, maar het wachten is nog op mooie beelden van de strike of aftermath...

[ Voor 17% gewijzigd door Sjoerd001 op 31-07-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Sjoerd001 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:29:
[...]

In zijn Twitter-draadje erover zijn er aardig wat mensen op zoek naar bewijs. Indirect wordt er dan wel het eea. aangeleverd, maar het wachten is nog op mooie beelden van de strike of aftermath...
Dit zou er op kunnen wijzen dat in elk geval een trein geraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Apache4u schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:35:
Een officiele UA adviseur binnenlandse zaken meldt het volgende op twitter
HIMARS en een bewegend doel is heel opmerkelijk, moeilijk te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

hoevenpe schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:42:
[...]

treinen staan ook wel eens stil 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Tens schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:46:
[...]

treinen staan ook wel eens stil 8)
Of als trein met zoveel meter ps zich verplaatst kun je uitrekenen waar je moet richten. Zeker als hele tientje paar honderd meter lang is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
hoevenpe schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:42:
[...]

Die trein rijdt met een bepaalde snelheid, zo lang doet een Himars raket er niet over tussen lancering en inslag. Dat kun je dus keurig netjes berekenen als je middels satelliet- of dronebeelden weet waar die trein zich bevindt.

Sla je te vroeg in, dan is vermoedelijk het spoor wel beschadigd (je pakt dan neem ik aan sowieso wel een viaduct) en jank je er nog een tweede raket achteraan.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De ontwiikelingen tussen Servie en Kosovo die vanavond begonnen zijn is daar al een forum voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004

HaterFrame

Well... Poo came out!

Thombias schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:51:
De ontwiikelingen tussen Servie en Kosovo die vanavond begonnen zijn is daar al een forum voor?
Nee nog niet geloof ik, maar daar lijkt de poep ook de ventilator te raken...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

[Twitter: https://twitter.com/MarkRid89403375/status/1553720092751544322]

Bijzonder nieuws, zou effectief betekenen dat de oost-west spoorlijn opgegeven wordt.
Er staat niet volledige terugtrekking, maar in dat gebied zijn partizanen actief. Dus klinkt niet logisch

Iets moeilijker te geloven dan een trein geraakt door Himars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jnaaazer schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:21:
Het valt me enorm op dat vooral Facebook en instagram vol zit met russische bots die zich voor rusland uitspreken met een beetje de standaard reacties wanneer je op hun profiel kijkt staat daar weinig bijzonders op en vaak ook anti covid wappies en fvd types die hierin meegaan.

Is er iets wat je kan doen tegen deze type personen en/of doet Facebook hier iets tegen?

Hetzelfde was met corona mensen worden enorm tegen elkaar opgehitst met foutieve informatie.
Ik vraag me af in hoeverre het bots zijn of mensen uit de trollenfarm ( }:O) van St. Petersburg.

Persoonlijk verdenk ik de volgende M.O. mensen uit }:O St. Petersburg + residentual VPN. Misschien is er via ML wat info over te verkrijgen. Bijvoorbeeld dat ze voornamelijk op bepaalde tijden actief zijn, of dat men duidelijk Google Translate vanuit het Russisch heeft gebruikt.

Op nu.nl zitten ze trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

kom ook alleen iets tegen van 30 juni;
Vučić accuses Pristina of preparing assault on Kosovo’s majority-Serb area
Vučić has often repeated claims of “attacks” from Kosovo authorities.
gaat het hierom?

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 31-07-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

Totdat er iets/meer bevestigd is meer iets voor daar denk ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Tens schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:20:
[...]

kom ook alleen iets tegen van 30 juni;

[...]

[...]
Het is wat off-topic voor dit forumtopic. Maar ik kon er verder geen topic over te vinden.
Er schijnt nu wat op handen te zijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Thombias schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:25:
Het is wat off-topic voor dit forumtopic.
Inderdaad, voordat we klachten krijgen. O-)
het staat je vrij om een nieuw topic te maken.

of kijk even naar die link van YakuzA

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 31-07-2022 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
HaterFrame schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Tja, als men daar de soevereiniteit van de Kosovaren wel erkend, maar die van Russen in Oekraïne niet kan ik het me wel voorstellen dat dat de druk aldaar verhoogd. Bovendien is de hele wereld nu bezig met Oekraïne; dat is dan ook een logische verklaring waarom parallelle oorlogen (bijv wereldoorlogen) ontstaan. Was verder ook terug te vinden: Wikipedia: Aleksandar Vučić
In 2017, Vučić criticized the EU for "hypocrisy and double standards over its very different attitude towards separatist crises in Kosovo* and Catalonia".
Hier moest ik dan weer wel om lachen: How Russia de facto recognised Kosovo. Men wilde Servië niet noemen (nogal pijnlijk), dus dan maar Kosovo bestaan aanvaarden :P

[ Voor 17% gewijzigd door Jerie op 31-07-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:14
Er lijkt wat hommeles aan de grens daar.
Tja trekpop van putin die vucic…
Aan zijn lippen te zien gaat hij vaker bij vlad op bezoek. Maar voor hier offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:40:
[...]

Dit zou er op kunnen wijzen dat in elk geval een trein geraakt is.
[Twitter]
https://www.ukrinform.net...rs-in-kherson-region.html
On the night of July 30, 2022, a special train of more than 40 cars with Russian troops, military equipment and ammunition, which arrived from Crimea to Kherson Region’s Brylivka Station, was destroyed with the High Mobility Artillery Rocket System
Blijkbaar stond de trein stil op Brylivka station.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-04 12:51
HaterFrame schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:51:
[...]

Link? Zie nergens iets voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 00:32

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Tens schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Welke datum was die oversteek? Hier kun je de aantallen per dag over de hele periode bekijken.

https://war-bi.prozorro.sale/#/

[...]
Heb even gekeken en het oudste nieuwsbericht wat ik kan vinden is van 12 mei, dus het zal 10/11 mei zijn geweest?
Images shared by the defense ministry appeared to show a ruined pontoon crossing with dozens of destroyed or damaged armored vehicles on both banks.
Rond deze datum:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0e0dOij5AseAH2oD37usKSV5wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRcJB5T1BmJIz9o778SJfjm1.jpg?f=fotoalbum_large

Even terug naar de trigger:
Vandaag staat de teller +4 tanks en +9 APC.
Dus die 20+ tanks zitten nog niet in de stats

[ Voor 6% gewijzigd door AndereKoekoek op 31-07-2022 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Een nieuwe week, een nieuw deeltje, we gaan verder in: Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W31

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid