Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W30 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 70.666 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
rapture schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:39:
[...]

Het leegbloeden is nodig om te voorkomen dat de Russen in paar jaren een tweede oorlog beginnen. Zoals in jaren 90 Tsjetsjenië.
Met wortel en al, het hele volk is rot als je dit soort dingen doet en filmt en vervolgens al het commentaar ziet van de “burgers” dan snap ik iedereen daar Pro Russia is.

Echt hoop het zo hard uit elkaar dondert dat het nooit meer een land gaat worden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
ZenTex schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:40:
[...]

Tsja, wat kunnen we doen?

Ik had ook liever gehad dat deNAVO/het westen/Europa meer doet, minimaal een no fly zone. Maar dat is net een stapje te ver tegen een land dat al meerdere malen al dan niet indirect met nucleaire wapens dreigt.

Het op 1 na beste is ze de middelen geven om terug te vechten, en dat doen we, plus de middelen om het land weer op te bouwen.

Wat ik echter zeer graag zou zien is langeafstand AA geven zodat we eindelijk van die gruwelijke nieuwsberichten over raketaanvallen op steden afzijn. Waarom is een puur defensief luchtafweersysteem zo moeilijk?
Toch bijzonder dat er nu na 6 maanden nogsteeds mensen zijn die over een no fly zone beginnen zonder enig idee te hebben hoe zoiets in elkaar steekt blijkbaar.

Een no fly zone betekend een direct conflict tussen NAVO en Rusland. Ww3 dus. En waarom ?

Een no fly zone is wat het letterlijk zegt. Je verklaard een gebied .. en volgens sommigen van jullie is dat heel het Oekraïense grondgebied.. als een gebied waarin geen enkel Russisch toestel mag opereren.

Dat MOET je afdwingen en forceren. Dat doe je niet door reactief te zijn maar actief. Dus niet een radar neerzetten ( want je moet 100% radar dekking hebben) en zodra er op je radarscherm een Russisch bliepje verschijnt er 2 NATO kisten vanaf Roemenië of Polen te laten opstijgen om ze tegemoet te vliegen.

Nee het betekend 24/7/365 patrouilleren in je eigen verklaarde no fly zone met NATO kisten.
Maar voordat je het Oekraïense luchtruim vult met westerse gevechtsvliegtuigen dien je eerst het Russische luchtafweer systeem onklaar te maken anders gaat daar geen 1 kist vliegen. En dat betekend aanvallen op russisch spul in Oekraïne, Belarus en Rusland zelf want je hebt te maken met het bereik van die systemen. En eventueel ook het platleggen van vliegvelden, olievoorraden en radarstations op die grondgebieden.

En als je dan het luchtoverwicht hebt staat pas je "no fly zone" ga je je rondjes vliegen en actief elke Russische kist neerhalen die het bedreigt.

Ik wil als luchtmachter de term no fly zone niet meer horen ivm Oekraïne tenzij we over ww3 gaan praten. Dan kom ik wel weer terug op het net.

En over je tweede vraag. Er zijn maar heel weinig systemen in staat 100% dekking te geven voor steden/gebieden tegen een barrage aan lange afstand raketten. Alles heeft zijn limiet.

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:12
ZenTex schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:40:
[...]
Wat ik echter zeer graag zou zien is langeafstand AA geven zodat we eindelijk van die gruwelijke nieuwsberichten over raketaanvallen op steden afzijn. Waarom is een puur defensief luchtafweersysteem zo moeilijk?
Omdat het duur is... en dan niet zozeer "duur" in de zin van veel geld, maar "duur" in de zin dat de geavanceerde AA eenvoudig overweldigd wordt door een barrage van goedkope projectielen.
Ik kan zo 1.2.3 het youtube filmpje niet terug vinden, maar dit is ook een van de problemen met o.a. Iron Dome, je kunt de AA raketten niet sneller maken dan je tegenstander de el-cheapo projectielen bouwt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

M270 in actie:

Pontonbrug bij Kherson:

Russische troepenverplaatsing van Izyum naar Melitopol:

F-22's naar Polen:
F-22 Raptors Are Heading To Poland

The F-22 is making its first appearance in the European theater since Russia’s invasion of Ukraine began over five months ago.

https://www.thedrive.com/...ors-are-heading-to-poland
De brug is gesloten voor alle verkeer:

Ze kunnen de burgers als human shield op militaire ferries gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 06:11

ZenTex

Doet maar wat.

Skybullet schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Toch bijzonder dat er nu na 6 maanden nogsteeds mensen zijn die over een no fly zone beginnen zonder enig idee te hebben hoe zoiets in elkaar steekt blijkbaar.
Heb je mijn reactie wel gelezen?

Ik zal mijzelf nog een quoten.
Tsja, wat kunnen we doen?

Ik had ook liever gehad dat deNAVO/het westen/Europa meer doet, minimaal een no fly zone. Maar dat is net een stapje te ver tegen een land dat al meerdere malen al dan niet indirect met nucleaire wapens dreigt.
Ik weet donders goed waarom de NATO/het westen geen fysieke poot uitsteekt om te helpen en het bij wapenleveranties blijft, dat was nu net het hele punt van m'n reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
ZenTex schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:35:
[...]

Heb je mijn reactie wel gelezen?

Ik zal mijzelf nog een quoten.

[...]

Ik weet donders goed waarom de NATO/het westen geen fysieke poot uitsteekt om te helpen en het bij wapenleveranties blijft, dat was nu net het hele punt van m'n reactie.
Je hebt het over "minimaal" een no fly zone. Maar dat dat (ww3 dus) net een "stapje" te ver is 8)7

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 421923

rapture schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:59:
M270 in actie:
[Twitter]

F-22's naar Polen:
F-22's naar Polen uiteraard alleen in handen van de Amerikanen dan he.

Ik zag afgelopen week nog een mooi filmpje over de F-22.... kans is levensgroot dat die F-22 een geüpdatete versie is en niet meer de oorspronkelijke variant. De VS timmert flink aan de weg om van de F-22 een 6th gen fighter te maken middels upgrades. En die streeft de F-35 dan volgens mij weer met gemak voorbij.

Meer voor de wapensystemen:

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-07-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 06:11

ZenTex

Doet maar wat.

Skybullet schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Je hebt het over "minimaal" een no fly zone. Maar dat dat (ww3 dus) net een "stapje" te ver is 8)7
Nog een keer dan
Ik had ook liever gehad dat deNAVO/het westen/Europa meer doet, minimaal
*knip*

Ik had ook liever dat putin een kogel door z'n kop krijgt, maar dat wil niet zeggen dat ik verwacht dat een eenheid special forces naar moskou afreist om dat ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen,

En ja, als zoon van een luchtmachtofficier gestationeerd in duitsland toendertijd weet ik verdomde goed hoeveel voeten eea in de aarde heeft. Ik kan me nog verdomde goed herinneren hoe lang de colonne met Patriots was die toen tegen de scuds werden ingezet. De halve basis liep leeg en dat was maar een fractie van het personeel dat ingezet werd..

*knip*

Toon s.v.p. zelfbeheersing, als je post niet vind kunnen maak dan een TR aan en laat het daarbij. Maar laat het topic s.v.p. niet escaleren.

[ Voor 57% gewijzigd door defiant op 29-07-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die no-fly zone moet UA nu zelf instellen met behulp van de anti-air systemen die ze inmiddels aan het krijgen zijn.

Doe es lief samen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:26

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Skybullet schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Hij zegt dat hij dat het liefst had gezien maar zich ook beseft dat het geen optie is. Dus goed dat jij uitlegt waarom het geen optie is (genoeg mensen die dat papegaaien maar de waarom niet kennen), maar het is een beetje flauw om te doen alsof hij dom is en zich niet beseft dat het geen optie is want dat is wat hij letterlijk zegt.

EDIT: Ah, dat had hij zelf in meer of mindere mate al gezegd, misschien toch m'n nieuwe reactie-scherm niet zo lang open laten O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Patriot op 29-07-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:39:
[...]

F-22's naar Polen uiteraard alleen in handen van de Amerikanen dan he.

Ik zag afgelopen week nog een mooi filmpje over de F-22.... kans is levensgroot dat die F-22 een geüpdatete versie is en niet meer de oorspronkelijke variant. De VS timmert flink aan de weg om van de F-22 een 6th gen fighter te maken middels upgrades. En die streeft de F-35 dan volgens mij weer met gemak voorbij.

Meer voor de wapensystemen:

[YouTube: New F-22 Raptor After Upgrade Shocked The World]
Maar de F-35 kan toch meer rollen aan dan de F-22? Wordt dit gedaan rekening houdende met evt uitbreiding van het conflict? Wat is trouwens het gevaar van stationering aldaar (Polen) mbt spionage?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Jerie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:08:
Maar de F-35 kan toch meer rollen aan dan de F-22? Wordt dit gedaan rekening houdende met evt uitbreiding van het conflict? Wat is trouwens het gevaar van stationering aldaar (Polen) mbt spionage?
F-22 is een pure fighter en F-35 en multirole, dus ja een F-35 kan meerdere rollen vervullen en een F-22 1. De NAVO landen hebben al maanden extra vliegtuigen in het oosten van Europa. Nederland had ook 4 F-35's in Bulgarije staan, maar die zijn inmiddels terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

F-22 is inderdaad ontwikkeld als air superiority fighter maar kan ook andere taken vervullen.
Wat dat betreft, en zeker met upgrades, kan het ding zich ongetwijfeld prima meten met de F-35 of misschen nu met deze upgrades zelfs beter.

Net zoals de Russen op papier al willen ook secundary drones als onbemande sidekicks.

De F35 is een multirole fighter maar de F-22 heeft van nature betere dogfight-mogelijkheden.
Dus met de upgrades is de F-22 gewoon wederom het meest superieure toestel.

Een mix van F-22 en F35's met de toekomstige 6th gen technologie is gewoon eindbaas :9~

De Su-57 is wat dat betreft ook een prachtig toestel maar op dat vlak stiekem jammer dat de Russen geen geld hebben -O-

In ander nieuws:

Gevangenis met Oekraiense krijgsgevangenen gebombardeerd

Op de tamtam komen berichten voorbij (de Russische media staat er blijkbaar vol mee) dat er een gevangenis is geshelled/gebombardeerd in Olenivka (Donetsk).
Volgens de Russen zijn er 40 gevangenen omgekomen.
Naar verluid zitten of zaten daar erg veel Azov-strijders gevangen.
Rusland geeft Oekraine de schuld.
Oekraine ontkent en stelt dat ze zo'n locatie nooit zouden aanvallen.
General Staff of Ukraine: Ukrainian military didn't conduct any missile or artillery strikes in the area of Olenivka
tja... zo kan je ook wraak nemen op de Azov-strijders zonder gerechtelijk proces en handjewringen rondom doodstraf in seperatistisch gebied.
Ik heb eerder gelezen dat Volyn en die andere commander in Moskou in een gevangenis zat?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-07-2022 14:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zelfs noord-macedonie is nu (al hun) tanks aan het sturen:

(ze hebben als land in totaal maar ca 30 tanks)
(T72A is wel wat ouder, maar vermoed dat ze er in UA nog wel wat reactive armor blocks op plakken, net zoals met de T72M1's)

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 29-07-2022 14:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:04:
[Twitter]
(T72A is wel wat ouder, maar vermoed dat ze er in UA nog wel wat reactive armor blocks op plakken, net zoals met de T72M1's)
30 tanks is niet veel en Macedonië ligt natuurlijk niet direct aan de grenzen van rusland maar alle kleine beetjes helpen. Misschien krijgen ze de gelegenheid wat ander NATO materieel te kopen.

Aan de ander kant had Finland ook maar iets van 30 tanks of zo tijdens de Winter war en die hebben flink wat russen over de kling gejaagd. Iets van 150-200k doden aan russische zijde en bijna 400k casualties in totaal aan russische zijde.

Ook dat was eigenlijk een ongelijke strijd waarbij de Finnen behoorlijk van zich af hebben gebeten. Ondanks dat het momenteel zeer moeizaam gaat verwacht ik ook dat de Oekrainers nog flink van zich af gaan bijten.

De russen kunnen voorlopig nog wel veel schade veroorzaken en zijn nog niet uitgespeeld, er vliegen nog steeds flink raketten en granaten naar Oekariens grondgebied ook al is het minder dan een paar weken terug.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:59:

tja... zo kan je ook wraak nemen op de Azov-strijders zonder gerechtelijk proces en handjewringen rondom doodstraf in seperatistisch gebied.
Ik heb eerder gelezen dat Volyn en die andere commander in Moskou in een gevangenis zat?
Zoveelste walgelijke, onmenselijke oorlogsmisdaad. Uiteraard is het bullshit wat Rusland roept, want Rusland liegt altijd, maar Julian Ropcke legt goed uit waarom: de locatie is vlak achter het front, wat het volslagen belachelijk zou maken om daar Azov gevangenen op te sluiten. Daarnaast is dat geen target voor HIMARS zoals Rusland claimt, omdat het geen long distance target is.

En daarnaast vandaag gewoon clusterbommen gooien op een bushalte in Mykolaiv.

Ik ben opgehouden met Russen als mensen te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RoD schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:18:
[...]

Zoveelste walgelijke, onmenselijke oorlogsmisdaad. Uiteraard is het bullshit wat Rusland roept, want Rusland liegt altijd, maar Julian Ropcke legt goed uit waarom: de locatie is vlak achter het front, wat het volslagen belachelijk zou maken om daar Azov gevangenen op te sluiten. Daarnaast is dat geen target voor HIMARS zoals Rusland claimt, omdat het geen long distance target is.

let op: het cursieve deel is mijn sarcastische mening. De rest van het stukje heb ik in eigen woorden opgeschreven met zoveel mogelijk neutrale insteek.

Enige wat we weten is dat de Russen melden dat er een gevangenis is gebombardeerd, dat ze Oekraine de schuld geven, en dat Oekraine (op dit moment in elk geval) ontkent dat ze acties hebben uitgevoerd in die regio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:40
[...]

Blijf het apart vinden dat soort berichten van zeer waarschijnlijk de russische staatsmedia op zoveel "gerespecteerde" media schermtijd krijgen.
Is het dan zo belangrijk om ogenschijnlijk neutraal te zijn en om informatie ook van de russische kant te laten zien? We hebben toch al lang een kant gekozen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:27:
[...]

let op: het cursieve deel is mijn sarcastische mening. De rest van het stukje heb ik in eigen woorden opgeschreven met zoveel mogelijk neutrale insteek.

Enige wat we weten is dat de Russen melden dat er een gevangenis is gebombardeerd, dat ze Oekraine de schuld geven, en dat Oekraine (op dit moment in elk geval) ontkent dat ze acties hebben uitgevoerd in die regio.
Tja, zelf als het gebeurt is (en het zal echt wel eens gebeuren), is het fundamentele verschil dat als zoiets door Oekraine gebeurt het echt om een foutje gaat en ze het zo veel mogelijk proberen het te voorkomen. Vanuit rusland zijn dit soort dingen echter simpelweg onderdeel van hun normale gedrag en zelfs onderdeel van hun plan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En het is weer raak? >:)
Occupation authorities in Nova Kakhovka report Ukrainian missile strikes in the area
*O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27
gustaveau schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:28:
[...]

Blijf het apart vinden dat soort berichten van zeer waarschijnlijk de russische staatsmedia op zoveel "gerespecteerde" media schermtijd krijgen.
Is het dan zo belangrijk om ogenschijnlijk neutraal te zijn en om informatie ook van de russische kant te laten zien? We hebben toch al lang een kant gekozen, niet?
Ik vind het ook vreemd en snap het niet meer waarom je als "gerespecteerde" media dit zou overnemen als nieuwsbericht. Je weet dat al die nieuws berichten uit Rusland 99% bij elkaar verzonnen verhalen zijn en dan toch als zoete koek overnemen. Het kan waar zijn, maar alles wat Rusland zegt zou ik toch eerst heel goed verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 16:31

bloody

0.000 KB!!

Dit is net iets voor dit forum op een vrijdagmiddag..
Deze aanval op een tank houdt de gemoederen aardig bezig, met name wat voor munitie er gebruikt zou zijn.
Men is er iig nog niet uit.. opties varieren van NLAW tot mijn tot drone :P .

Het aparte is dat het horizontale deel van de 'vlucht' redelijk kalm is, en het projectiel dan echt met een noodgang op de tank af lijkt te duiken:

edit ; wat een muziek onder dat filmpje ook zeg..

[ Voor 5% gewijzigd door bloody op 29-07-2022 14:46 ]

nope

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vooral de NOS heeft er een handje van "neutraal" te willen zijn, dus koppen ze "Rusland en Oekraïne beschuldigen elkaar van doden krijgsgevangenen". De gemiddelde Nederlander denkt "ze zijn weer lekker bezig daar allebei" en de Russische desinformatie missie is weer geslaagd. Heel bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

user109731 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:48:
Vooral de NOS heeft er een handje van "neutraal" te willen zijn, dus koppen ze "Rusland en Oekraïne beschuldigen elkaar van doden krijgsgevangenen". De gemiddelde Nederlander denkt "ze zijn weer lekker bezig daar allebei" en de Russische desinformatie missie is weer geslaagd. Heel bizar.
military.net meldt overigens ook nog dat locals geen explosies zouden hebben gehoord van de vermeende airstrike.

Of er daadwerkelijk iets is gebeurd is dus niet eens echt duidelijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bloody schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:45:
Dit is net iets voor dit forum op een vrijdagmiddag..
Deze aanval op een tank houdt de gemoederen aardig bezig, met name wat voor munitie er gebruikt zou zijn.
Men is er iig nog niet uit.. opties varieren van NLAW tot mijn tot drone :P .

Het aparte is dat het horizontale deel van de 'vlucht' redelijk kalm is, en het projectiel dan echt met een noodgang op de tank af lijkt te duiken:
[Twitter]

edit ; wat een muziek onder dat filmpje ook zeg..
interessant concept.
Lijkt ergens in de verte op de overfly attack van een NLAW maar dit ziet er toch heel anders uit.
lijkt ook een beetje in de verte op hoe die BONUS munitie werkt.
Maar ook dat ziet er weer net iets anders uit dan dit. Lijkt wel meer op bonus dan nlaw overfly.

Het draadje heeft ook iemand die noemt dat het mogelijk de Phoenix Ghost is waar we nog niets van weten.
Als je het mij vraagt is dit inderdaad iets heel anders, wat nog niet bekend is gemaakt.
I would say it is something experimental, not officially released.
Iemand met militaire ervaring die dit herkent?

Ik denk dat het toch BONUS zou kunnen zijn met misschien een iets ander uiterlijk door camera-hoek en weersomstandigheden waardoor de 'wolkjes' er anders uit zien dan in bijv. onderstaande video:

[YouTube: BAE Systems fires 155mm BONUS Mk2 munitions]

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-07-2022 15:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
user109731 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:48:
Ingelogd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Ik vind het ook vreemd en snap het niet meer waarom je als "gerespecteerde" media dit zou overnemen als nieuwsbericht. Je weet dat al die nieuws berichten uit Rusland 99% bij elkaar verzonnen verhalen zijn en dan toch als zoete koek overnemen. Het kan waar zijn, maar alles wat Rusland zegt zou ik toch eerst heel goed verifiëren.
gustaveau schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:28:
[...]
offtopic:
Het is nog niet eens een kwestie van een kant kiezen, maar iets beter zijn dan een doorgeefluik zijn. Dat betekent dat je journalistiek moet bedrijven voordat je het gehaast op je site zet.
Het feit dat zowel de tweakers hier als het Kremlin de gemakkelijk te exploiteren werkwijze van de media in de gaten heeft zou toch te denken moeten geven op de burelen van die media. Het is elke keer raak.
Het zullen financiële prikkels zijn, en in het verlengde daarvan brede onbekwaamheid.
In het desinformatietopic staan voldoende voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]bulle bas schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:05:

toch lijkt het te kloppen. UA was er blijkbaar van op de hoogte dat er een aantal POW's naar toe waren verplaatst,
bulle bas schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:05:
[...]

[...]

[...]

offtopic:
Het is nog niet eens een kwestie van een kant kiezen, maar iets beter zijn dan een doorgeefluik zijn. Dat betekent dat je journalistiek moet bedrijven voordat je het gehaast op je site zet.
Het feit dat zowel de tweakers hier als het Kremlin de gemakkelijk te exploiteren werkwijze van de media in de gaten heeft zou toch te denken moeten geven op de burelen van die media. Het is elke keer raak.
Het zullen financiële prikkels zijn, en in het verlengde daarvan brede onbekwaamheid.
In het desinformatietopic staan voldoende voorbeelden.
ik hanteer, zoals je ziet, mogelijk dezelfde drijfveer: brokjes info snel posten, met het risco dat later blijkt dat het niet helemaal accuraat is.
Een degelijk medium zou natuurlijk moeten gaan verifieren, wat tijd kost. Ik hoef dat als particulier niet te doen in een topic waarin actuele zaken worden besproken (vind ik).
Het is een bericht wat langs komt en het ministerie van Defensie van UA heeft er op gereageerd dus ik vind het hier vermeldingswaardig.
Waarom de NOS dit ook zo snel doet vraag ik me ook af.
Dezelfde haast en drang om lekker snel te zijn als 'primeur'?

Defence of Ukraine Twitter:
The Ukrainian Katyn.
With the barbaric overnight shelling in #Olenivka the russian occupiers tried to destroy evidence and cover up the torture and execution of Ukrainian prisoners of war. They failed. These criminals will be identified and punished!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reQAYwxOaSUTPEB-dw2PRL0PTHI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NvcS4WpL0nZ2meOxNrDfyHoQ.png?f=user_large
[...]
Julian Ropcke legt goed uit waarom: de locatie is vlak achter het front, wat het volslagen belachelijk zou maken om daar Azov gevangenen op te sluiten.
toch lijkt het te kloppen. UA was er blijkbaar van op de hoogte dat er een aantal POW's naar toe waren verplaatst, zoals te lezen in de respons van Podolyak.

Mykhailo Podoliak, adviser to Zelensky’s office, commented on this morning shelling of a penal colony in Olenivka, Donetsk region, where Ukrainian prisoners were held. Ukrainian prisoners of war captured during the battle for Mariupol were being held after they surrendered from the Azovstal steel plant:

Olenivka is another extremely cynical provocation by the Russian occupying forces since the beginning of the war.

Undoubtedly, this was a carefully planned attack on the colony, which was carried out by Russian troops. There are no operational military targets for the Ukrainian army in Olenivka. Moreover, our Armed Forces have all the tools for accurate identification of objects to be destroyed: ammunition depots, operational-tactical staffs, fuel bases.

The scale and speed of the information campaign on the part of Russian propagandists indicate that it was precisely a planned and organized action. We know that some of the captured defenders were transferred to the barrack where the shooting took place a few days before the crime. A classic, cynical, and very elaborate false flag operation.

The purpose of the “Olenivka crime” is to hide the growing evidence of the scale of Russian war crimes and torture, to disrupt exchange agreements, to discredit the Armed Forces of Ukraine and (in this case) specific models of foreign jet weapons that terrorize the Russian occupiers.

The accuracy of the Armed Forces of Ukraine has been proven by numerous burning Russian warehouses, logistics points, command centers and bridges of the Kherson Region. Everything that Ukraine destroys is automatically confirmed by various recording tools.

Russian hysterical statements in anticipation that the blow was inflicted on captured Ukrainian defenders — to create a resonance in Ukraine and to set the population of various countries against our Armed Forces. The motive is clear. The real identities of the dead will be established by Ukrainian intelligence and special services.

In any case, this is a deliberate, cynical, calculated mass murder by the Russians of captured Ukrainian citizens, which will be investigated by the Office of the Prosecutor General and international investigative teams. It is evident that as tactical defeats loom, Russia will resort to new cannibalistic provocations in order to promote them to global markets. We also demand an immediate and tough reaction from the UN and other international organizations — Russia must be excluded from any international institutions. te lezen in de respons van Podolyak.

[ Voor 255% gewijzigd door RoD op 30-07-2022 10:21 . Reden: Foutje. Edit ipv quote ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:14:
[...]

ik hanteer, zoals je ziet, mogelijk dezelfde drijfveer: brokjes info snel posten, met het risco dat later blijkt dat het niet helemaal accuraat is.
Een degelijk medium zou natuurlijk moeten gaan verifieren, wat tijd kost. Ik hoef dat als particulier niet te doen in een topic waarin actuele zaken worden besproken (vind ik).
Het is een bericht wat langs komt en het ministerie van Defensie van UA heeft er op gereageerd dus ik vind het hier vermeldingswaardig.
Waarom de NOS dit ook zo snel doet vraag ik me ook af.
Dezelfde haast en drang om lekker snel te zijn als 'primeur'?

Defence of Ukraine Twitter:

[...]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je niet (direct) betaald krijgt hier te posten, terwijl hoewel niet-commercieel een NOS medewerker wel betaald krijgt om nieuws te posten. Het betreft dus een betaalde, maatschappelijke functie.

Verder is hier ook sprake van moderatie en elkaar bekritiseren. Zo'n NOS blogje is meer een endpoint. Dat door waarschijnlijk heel wat meer mensen wordt gelezen, dus een hogere verantwoordelijkheid dan een topicje op een groot forum.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Duitsland gaat extra spare parts opsturen voor de PzH's om te helpen met wat error meldingen qua slijtage, blijkbaar in het loader mechanisme.

En samen met wat mobiele bruggen blijkbaar:
Mobiele bruggen voor Oekraïne
Duitsland gaat gepantserde mobiele bruggen leveren aan het Oekraïense leger. In de herfst krijgt Oekraïne zes van die bruggen, volgend jaar nog eens tien.
https://nos.nl/artikel/24...an-doden-krijgsgevangenen

[ Voor 34% gewijzigd door YakuzA op 29-07-2022 16:09 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:25

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:59:
toeval natuurlijk. :X
Spokeswoman for Donetsk People’s Republic tells Russian military TV that 50 Ukrainian POWs from Azov, kept in a separate barrack, were killed in the Olenivka strike and many more injured. But, what a happy coincidence, none of the Russian guards were killed or injured.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:04:
[Twitter]
Het land is straatarm en vreest ook een Russische inval. Desalniettemin heeft dat kleine arme landje de grenzen vol los gezet en verhoudingsgewijs heel veel Oekraïners opgevangen in hun huizen. En ze hadden al weinig voedsel maar je hoorde verhalen dat dat eerst naar de gasten ging.

Erg mooi dat ze ook eu kandidaat zijn. Hoop dat ze veel voorspoed hebben en straks lid zijn.

Ik zou zeggen. Drink van weekend een paar biertjes minder en doneer iets :)

https://www.maxmaaktmogelijk.nl/projecten/oekraine-noodhulp/

Edit. Lange dag slecht gelezen. Dit is dus Moldavië. Maar die doen dus ook erg veel voor wat ze kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rofdof op 29-07-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:25
Mektheb schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Ja eens, echter blijft dat een lastige bedoeling met de huidige staat van onze politiek.
Bedoel dat het elke keer Rutte is geworden is puur omdat er gewoon niks beters is.

Maar snap je punt :)
Off-topic:
Jep, er is geen centrum rechtse partij, die een beetje bij het volk blijft staan, zonder over-het-paard-getilde idioten in de partij.

Het zegt wel genoeg dat de stemwijzer bij mij iedere keer uitkomt op VVD als eerste partij, met slechts 62% overeenkomsten de laatste keer.

Ik hoor dit erg vaak om mij heen.

Maar goed, ik was ook niet direct voor lidmaatschap van Ukraine (inmiddels -door de oorlog- wel), maar wel weer voor de EU.

Dat lijkt in onze politiek ook lastig te liggen. Of je bent tegen de EU en wil een Nexit, of je wil iedereen erbij en alles door de EU laten bepalen.

Waarom kan het nooit genuanceerder?
Ik ben voor de EU, maar tegen uitbreidingen. Tegen hogere afdrachten, maar voor een efficiëntere EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweak_ers schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:23:
[...]
Maar goed, ik was ook niet direct voor lidmaatschap van Ukraine (inmiddels -door de oorlog- wel), maar wel weer voor de EU.

Dat lijkt in onze politiek ook lastig te liggen. Of je bent tegen de EU en wil een Nexit, of je wil iedereen erbij en alles door de EU laten bepalen.

Waarom kan het nooit genuanceerder?
Ik ben voor de EU, maar tegen uitbreidingen. Tegen hogere afdrachten, maar voor een efficiëntere EU.
De groei van de EU is bijna op. Na Moldavië, Oekraïne en Georgië zijn er bijna geen Europese landen over om (kandidaat)lid te worden. (Ja, Belarus :+ )

Als welvarend land is het best goed voor NL om die nieuwe landen financieel te steunen, mede via de EU afdracht. Voor elke euro die daar van ons naartoe gaat komen er meestal meerdere terug onze kant op rollen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:29
YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:57:
[...]

De groei van de EU is bijna op. Na Moldavië, Oekraïne en Georgië zijn er bijna geen Europese landen over om lid te worden. (Ja, Belarus :+ )

Als welvarend land is het best goed voor NL om die nieuwe landen financieel te steunen, mede via de EU afdracht. Voor elke euro die daar van ons naartoe gaat komen er meestal meerdere terug onze kant op rollen.
Vergeet ook Rusland niet, hebben we eindelijk de door dhr. P te M zo gewenste Euraziatische Unie >:)

Maar dan op onze voorwaarden, niet de zijne >:) >:)

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

According to available information from Ukrainian intelligence, mercenaries of the Russian private military company, the Wagner Group, killed the Ukrainian prisoners of war in the temporarily occupied town of Olenivka in Donetsk region.
https://www.ukrinform.net...ka-intelligence-data.html
Smerige zaakjes daar.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
https://telegra.ph/Elenov...nskih-voennoplennyh-07-29

Volyamedia komt ook met hetzelfde bericht.
Volgens hun gaat om Azov strijders die in Tsjetsjenië zijn gemarteld/om het leven zijn gekomen.
After the surrender of Azovstal, the prisoners from there were distributed to several pre-trial detention centers on the territory of the DPR and the Rostov region. Almost immediately after that, Ramzan Kadyrov and his people began to show an unhealthy interest in the captured Azov fighters, especially those who published videos on the Internet in February-March-April. They demanded to extradite to them those "Azovites" who in the video directly insulted Kadyrov and his family members, as well as the entire Chechen people. Officially, Kadyrov was denied the transfer of prisoners, but in fact such a transfer took place. From 26 to 50 people were taken to the territory of Chechnya. Several of them, realizing what awaited them, tried to commit suicide, but there were no successful attempts, all managed to prevent the convoy.

We already received this information from our sources in Chechnya, but did not publish it, because we were afraid that this publication would disrupt the negotiations on the exchange of prisoners of war, in addition, it had to be verified. We tried to obtain lists of prisoners of war who fell into the hands of Kadyrov, but we failed to do so. In Chechnya today, any leak of information will cost a person not only his own life, but the life of his entire family.
Of those who were taken to Chechnya, some died from torture, and some, in a severely mutilated physical and psychological state, were returned to the pre-trial detention center a month later.
After the “shelling” of the pre-trial detention center in Yelenovka, we were contacted by two officers of the RF Armed Forces located on the territory of the DPR and one of our sources in Chechnya. According to them, the incident was done by the hands of either a PMC or some special unit of the Main Directorate of the General Staff of the Ministry of Defense of the Russian Federation. The goal is to cover the tracks, since Ukraine prepared lists of prisoners of war for exchange, and these lists included tortured to death or severely maimed Azov fighters who fell into the hands of Kadyrov (who, according to our information, personally tortured the prisoners brought to him). If the dead could still be attributed to the fact that they died in captivity from diseases or from wounds received during the fighting in Mariupol,

“Here they acted like with back ... warehouses, in order not to fall under a criminal case, you just need to destroy the warehouse itself and say that it was so. Everything burned down, and so there was a complete set of everything, do not even hesitate. We decided to just kill everyone in order to hide those who were tortured by the “Czechs,” says the Russian officer.
Zou van binnenuit opgeblazen zijn...
Two Russian military men say that the nature of the destruction of the barrack building shows that it was destroyed not from the outside, but from the inside.

“The roof collapsed there, it happens when everything burns out inside, the rocket just breaks through the roof, leaving a hole of a couple of meters. Look at the racks, they stand there in even rows, when they break inside the building, and there is one large room, everything would be scattered in the corners. There are a lot of corpses right on the racks, which means that people first died and then burned down. It was burning inside, most likely, something was brought in and blown up, adding combustible materials. What is there in the barge to burn with such force? Bedside tables and blankets?” the Russian officer said.
En opletten dus wanneer namen bekend worden van de overledene of dit mensen zijn die zich hebben uitgesproken over Kadyrov en zijn mensen. Om te weten of dit verhaal enigszins op waarheid berust.

We hadden het al over die Tsjetsjenen en hun praktijken voordat de oorlog begon zelfs al. Maar echt wat een smerige vent die Kadyrov. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:28

Coldcat

HODL

sugarlevi01 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:35:
[...]

Volgens hun gaat om Azov strijders die in Tsjetsjenië zijn gemarteld/om het leven zijn gekomen.

[...]

[...]

[...]

[...]

En opletten dus wanneer namen bekend worden van de overledene of dit mensen zijn die zich hebben uitgesproken over Kadyrov en zijn mensen. Om te weten of dit verhaal enigszins op waarheid berust.

We hadden het al over die Tsjetsjenen en hun praktijken voordat de oorlog begon zelfs al. Maar echt wat een smerige vent die Kadyrov. Bah.
Wat een zwijnen.

Deze mensen waren zelf ook niet lief en hebben waarschijnlijk zaken op hun kerfstok staan. Zo met de gevangen omgaan is Middeleeuws zou je zeggen. Zonder bewijs, zonder proces en dan je er zo laf vanaf willen maken. Met de tijd veranderen we niet als mens.

De harde realiteit. De helden van Azovstal!

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sugarlevi01 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:35:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

-O-

Is er nieuws over Kateryna 'Ptashka' / 'Birdie'?
Zij is ook in filmpjes geweest, de zangeres van Azovstal.
Zij zou een van de laatsten zijn geweest die Azovstal verliet.
Van Taira weten we inmiddels dat ze geëxtract is maar ik heb nog niets over Ptashka gehoord :(

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-07-2022 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een bericht van een voornamelijk pro-Russisch kanaal op Telegram, al is de smaak wel erg nationalistisch DNR met een vleugje LNR. Ik stond er wel van te kijken dat ze dit meldden. Ook meldden ze de claim van RF over de aanslag op de gevangenen, maar daarna ook de weerlegging van Oekraïne. Wat toch ook apart te noemen is (gezien de gekozen kant). Maar het bericht ging over corruptie die gewoon door hobbelt.
⚡️The Deputy Commander of the Southern Military District was arrested

He was suspected of using about 2 million rubles of funds from the Ministry of Defense of the Russian Federation for the improvement of his house and plot, the court specified.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:13:
[...]

-O-

Is er nieuws over Kateryna 'Ptashka' / 'Birdie'?
Zij is ook in filmpjes geweest, de zangeres van Azovstal.
Zij zou een van de laatsten zijn geweest die Azovstal verliet.
Van Taira weten we inmiddels dat ze geëxtract is maar ik heb nog niets over Ptashka gehoord :(
Niet dat ik weet. Het goede nieuws is, dat er dik 2000 uit azovstal gehaald waren?
En er zo'n 200 in die barak aanwezig waren.
Dus er is een best grote kans dat ze daar niet was.

Deze kwam ook nog voorbij. Daar wordt ook aangehaald dat er binnen iets tot ontploffing is gebracht.

Thema van vandaag is wel martelingen en executies.

Maar ik vrees dat het weinig gaat uithalen.
Wat extra druk voor het dichtzetten van de visa's.
Meer militaire steun.
Dat zal het dan wel weer zijn.

Het is ook geen nieuws natuurlijk, we weten het allemaal al lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:27
De berichten die ik hier, op twitter en op Reddit lees over die krijgsgevangenen. Wat is dat walgelijk, Rusland probeert echt haar best om als een terroristische staat te worden erkend. Zelf zou ik zeggen gooi ze uit de VN Veiligheidsraad, dan zijn ze ineens een hoop invloed kwijt binnen de VN. Maak in het ergste geval een deal met China daarvoor. Too much is too much met Rusland.

Ga er ook vanuit dat de Oekraïners een maximale limiet hebben tot ze ook de fout in gaan. Discipline werkt tot een bepaald moment. Daarbij moeten we onthouden door wie ze geprovoceerd zijn. Ook al denk ik dat er genoeg idioten zijn die dat verdraaien.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-05 19:21
Dat Oekraïense soldaten sterren zijn dat wisten we al. Maar tegenwoordig rijden ze ook in stijl :D

https://www.reddit.com/r/...s_of_the_armed_forces_of/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Een halfslachtige poging tot een valse vlag. Die hadden we al een aantal weken niet gezien...

Treurig hoe de NOS hier vanochtend nog weer een bothsidesism van wist te maken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Emryte schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:56:
Ga er ook vanuit dat de Oekraïners een maximale limiet hebben tot ze ook de fout in gaan. Discipline werkt tot een bepaald moment. Daarbij moeten we onthouden door wie ze geprovoceerd zijn. Ook al denk ik dat er genoeg idioten zijn die dat verdraaien.
Zeker, niemand houdt zijn kaken stijf wanneer zijn geslachtsorganen losgesneden worden. Het moment dat Oekraïnse groepen hun geduld verliezen in een situatie waarbij aan de ene kant allerlei tekort is omdat wapenleveringen achtergehouden worden en aan de andere kant een onophoudelijke serie misdaden tegen hun menselijkheid gepleegd wordt zullen de Baudetten en de twittertrollen weer los gaan.

Het lijkt me een onmogelijke opgave voor de Oekraïense leiding om absolute controle te houden wanneer een miljoen man gemobiliseerd is. Wraakoefening ten alle tijde voorkomen is de Amerikanen ook niet gelukt, zelfs niet onder gecontroleerde omstandigheden van een beroepsleger.

Oog om oog en tand om tand is een te begrijpen principe. Vanuit de leunstoel kunnen we met de wetenschap van martelkamers, executies en concentratiekampen moeilijk smetvrijheid eisen, zeker wanneer wijzelf al voor het examen gezakt zijn, waardoor Oekraïne zwaar te lijden heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door bulle bas op 29-07-2022 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bulle bas schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:40:
[...]

Zeker, niemand houdt zijn kaken stijf wanneer zijn geslachtsorganen losgesneden worden. Het moment dat Oekraïnse groepen hun geduld verliezen in een situatie waarbij aan de ene kant allerlei tekort is omdat wapenleveringen achtergehouden worden en aan de andere kant een onophoudelijke serie misdaden tegen hun menselijkheid gepleegd wordt zullen de Baudetten en de twittertrollen weer los gaan.

Het lijkt me een onmogelijke opgave voor de Oekraïense leiding om absolute controle te houden wanneer een miljoen man gemobiliseerd is. Wraakoefening ten alle tijde voorkomen is de Amerikanen ook niet gelukt, zelfs niet onder gecontroleerde omstandigheden van een beroepsleger.

Oog om oog en tand om tand is een te begrijpen principe. Vanuit de leunstoel kunnen we met de wetenschap van martelkamers, executies en concentratiekampen moeilijk smetvrijheid eisen, zeker wanneer wijzelf al voor het examen gezakt zijn, waardoor Oekraïne zwaar te lijden heeft.
QFT x1000.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bulle bas
  • Niet online
Anoniem: 1312488 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:11:
[...]

Een halfslachtige poging tot een valse vlag. Die hadden we al een aantal weken niet gezien...

Treurig hoe de NOS hier vanochtend nog weer een bothsidesism van wist te maken...
offtopic:
Het zou de redactie sieren een mea culpa op de voorpagina te plaatsen. Maar dat kan pas gebeuren wanneer men besef heeft dat men zelf een rol & verantwoordelijkheid heeft. Het vereist inzicht in de eigen werking en hoe men speelbal is voor externe krachten.
Maar dan moet het hele model op de kop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Mooi stukje over de switchblades:

Air Support in a Backpack: The Switchblade

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Dat je kwaad wordt en er naar neigt Russen te ontmenselijken is precies hetgeen dat het Russische bewind hier tracht te bereiken. Olie op het vuur. Het vergroten van de controverse. En het lijkt erop dat we allemaal (ik ook) hierover in woede ontsteken. Dit is begrijpelijk met wat er is gebeurt.

Resultaat is wel dat het iedereen, inclusief de Oekraïense legerleiding, nu al een dag heeft afgeleid. In zekere zin heeft dit meer effect bereikt dan raketaanvallen of artillerie bombardementen. Afgaande op de impact van vandaag ben ik bang dat we meer van dit soort zieke capriolen gaan zien.

Maar laten we het onderstaande eens op ons inwerken:
  • Dat Russen dit zelf hebben geënsceneerd om het Oekraïne in de schoenen te schuiven (stuitend overduidelijk)
  • En in het proces tientallen mensenlevens nemen (geen woorden voor)
  • Om dan tenslotte te beweren dat Oekraïne het brein achter de aanval is (absurd)
  • En Oekraïne zou hiervoor HIMARS raketten zou hebben gebruikt (absurd)
Dit alles is zo over the top dat het alleen maar bedoeld kan zijn geweest de verontwaardiging te veroorzaken. Sterker zeggend het idee is ervoor gefabriceerd. Het is te cynisch voor woorden maar over de hoofden van tientallen krijgsgevangenen zien we de ontwikkeling van een nieuwe tactiek. Een tactiek die ons erop wijst dat dit Russische bewind ten koste van alles zijn doelen wil bereiken en daarvoor over bestaande conventies heen walst.

Wat zijn verklaringen hiervoor? Stel dat dit een bedoelde scheme is van de Russen, dan zie ik twee scenario's:
  • het effect is groter geweest dan ze met hun hersens hebben kunnen voorstellen. Dan hebben we het over een vertragings- of afleidingstactiek met een te sterk effect tot gevolg. Dit effect kan ongewenst op de Russen terugslaan.
  • het effect is exact geweest hoe ze het hebben beoogd. In dat geval kan ik mij moeilijk voorstellen dat het alleen maar bedoeld is als vertraging of afleiding.
Waar ik bang voor ben is dat we het hier over het tweede scenario hebben. Een scheme bedoeld voor een groter doel dan alleen tactisch. Het Russische bewind gaat door een moeizame fase in deze oorlog heen. Toch heeft het daarnaast deze oorlog ook hard nodig. Zou de oorlog doodbloeden dan heeft de Russische overheid een draconische economische situatie te beheersen zonder dat de afleiding van de oorlog de focus van het Russische volk kan vasthouden.

De Russische overheid heeft daarom als geen ander belang bij het voortduren van deze oorlog. Een actie als die van vandaag gooit olie op het vuur en zorgt ervoor dat het Russische bewind de oorlog kan blijven gebruiken om in Rusland de neuzen een kant op te houden. Rusland loopt qua resources behoorlijk leeg, en ook Oekraïne is nog steeds niet heel ruim in resources. Om het voortduren van de oorlog te waarborgen worden daarom nu de emoties opgeklopt.

Als we er zo naar kijken is ook te zien hoe wanhopig klem de Russische overheid zit. Ze is het momentum in haar oorlog kwijt, en de tegenstander komt op het punt militair de overhand te krijgen. Desondanks kan de Russische overheid niet zonder de oorlog, omdat haar (economische) positie in de wereld zo draconisch is dat het bewind zonder de oorlog haar bestaansrecht kwijt is.

Met de scheme van vandaag koopt Rusland op hele cynische wijze uitstel van executie. Het plan moet wel in een hele zieke geest zijn ontstaan.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
bulle bas schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:47:
[...]

offtopic:
Het zou de redactie sieren een mea culpa op de voorpagina te plaatsen. Maar dat kan pas gebeuren wanneer men besef heeft dat men zelf een rol & verantwoordelijkheid heeft. Het vereist inzicht in de eigen werking en hoe men speelbal is voor externe krachten.
Maar dan moet het hele model op de kop.
offtopic:
Ik word oud, ik heb het klachtenformulier ingevuld. Ik ga het vanaf nu elke keer doen wanneer ik hier zo'n bericht van de NOS voorbij zie komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.ukrinform.net...-by-local-resistance.html

De kleine daden van verzet met (een beetje) invloed:
The refusal of Ukrainians to cooperate with the occupation authorities in the territories temporarily captured by Russia creates massive issues for the invaders.
Three branches of the Russian Promsvyazbank failed to launch branches in Kherson region after the local bank staffers denied job offers, which thwarted the Kremlin's plans to switch to payments in Russian roubles.

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

teacup schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 00:33:
[...]

Dat je kwaad wordt en er naar neigt Russen te ontmenselijken is precies hetgeen dat het Russische bewind hier tracht te bereiken. Olie op het vuur. Het vergroten van de controverse. En het lijkt erop dat we allemaal (ik ook) hierover in woede ontsteken. Dit is begrijpelijk met wat er is gebeurt.
Ik ben mijn menselijkheid tegen de Russen allang kwijt, en ik vraag me af of dat ooit nog terugkomt. Hoe dan ook, ik ben een groot voorstander van olie op het vuur. De enige juiste reactie hier is wmb het sturen van meer wapens naar Oekraïne. Geen 10 HIMARs, maar 100. Tanks, vliegtuigen, alles waar ze om vragen en wat nut kan hebben.

In die zin ben ik het niet eens met je stelling dat Rusland hier iets mee bereikt. Oekraïne staat niet zo vaak meer op de voorpaginas, helaas, dus dit geeft weer even aandacht. Politici hebben weer iets om over te roepen, en wapenleveranties kunnen weer een stimulans krijgen. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar mijn cynische conclusie is dat wrede oorlogsmisdaden zoals deze "goed nieuws" zijn voor Oekraïne. De onophoudelijke stroom doden door raketaanvallen komen namelijk niet meer op de voorpagina, maar dit soort dingen wel.

Walgelijk, maar ik hoop dat hier iets "positiefs" uit komt voor de strijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:14:

toch lijkt het te kloppen. UA was er blijkbaar van op de hoogte dat er een aantal POW's naar toe waren verplaatst, zoals te lezen in de respons van Podolyak.
Klopt, maar de POWs zijn dus zoals het nu lijkt daar naartoe gebracht en geëxecuteerd. Je brengt de gevangen daar niet naartoe als je fatsoenlijke bedoelingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

Zal er ooit gereageerd worden vanuit de RF over deze praktijken?

En je vraagt je af hoeveel oorlogsmisdaden RF moet plegen voordat de hele werd zegt genoeg is genoeg.

Maar ja wat kan de rest van de wereld doen om ze tegen te houden?

Ik ben wel erg teleurgesteld in de RF. Maar ga ook niet elke Rus erop aankijken. Zoals niet alle Duitsers in WW2 slecht waren.

Maar ik heb soms wel de behoefte om hier in Turkije tijdens het avond eten even Slava Ukrain te roepen.
We vlogen ook met een UA charter maatschappij naar Turkije.
Zielig om te horen dat zij nu hun verblijf in Turkije hebben en dus niet meer terug gaan naar UA pas als de oorlog over is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
TrekDr0p schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:44:
Zal er ooit gereageerd worden vanuit de RF over deze praktijken?

En je vraagt je af hoeveel oorlogsmisdaden RF moet plegen voordat de hele werd zegt genoeg is genoeg.

Maar ja wat kan de rest van de wereld doen om ze tegen te houden?

Ik ben wel erg teleurgesteld in de RF. Maar ga ook niet elke Rus erop aankijken. Zoals niet alle Duitsers in WW2 slecht waren.

Maar ik heb soms wel de behoefte om hier in Turkije tijdens het avond eten even Slava Ukrain te roepen.
We vlogen ook met een UA charter maatschappij naar Turkije.
Zielig om te horen dat zij nu hun verblijf in Turkije hebben en dus niet meer terug gaan naar UA pas als de oorlog over is.
Bijvoorbeeld door de Russische ambassade?
Tuurlijk:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FY5wvBGX0AEcatD?format=jpg&name=small
That didn't happen.
And if it did, it wasn't that bad.
And if it was, that's not a big deal.
And if it is, that's not my fault.
And if it was, I didn't mean it.
And if I did, you deserved it.
Oekraïne lijkt in ieder geval weer goed huisgehouden te hebben qua ammunitie en militaire depots.

[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1553250013244948481?s=20&t=CAofXe0KPVKF1keOETHj5A]

Terwijl de Russen weer hun best doen met het terroriseren van de gewone bevolking. En blijkbaar nog steeds niet genoeg normale ammunitie hebben, en luchtafweer blijven gebruiken op gronddoelen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Deserve a humiliating death. Death by hanging. Wie denkt de schrijver dat-ie is, God ofzo? Niemand deserved dat, niemand. En dan ook nog het gore lef hebben met #StopNaziUkraine te eindigen. Niet te geloven. En we laten dit nog staan ook heh, met een disclaimertje erbij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

Jerie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:14:
Deserve a humiliating death. Death by hanging. Wie denkt de schrijver dat-ie is, God ofzo? Niemand deserved dat, niemand. En dan ook nog het gore lef hebben met #StopNaziUkraine te eindigen. Niet te geloven. En we laten dit nog staan ook heh, met een disclaimertje erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X5R_uYXtCwi8pIulsrnBImFNCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnqPOg9lPTAMm6dqbITcdN1T.jpg?f=fotoalbum_large

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Jerie schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:14:
Uit de New York Times Liveblog:
Critics of the Russian invasion of Ukraine pointed to a statement issued by the Russian Embassy in Britain on Twitter as evidence of how Moscow views prisoners of war.

“Azov militants deserve execution, but death not by firing squad but by hanging, because they’re not real soldiers. They deserve a humiliating death,” the embassy said in a post on Twitter, linking to a propaganda video shot in Mariupol.

Twitter has since labeled the statement as violating the platform’s rules about hateful conduct. The outlet wrote that it had left the post in place because “it may be in the public’s interest for the Tweet to remain accessible.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
sugarlevi01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
En blijkbaar nog steeds niet genoeg normale ammunitie hebben, en luchtafweer blijven gebruiken op gronddoelen.
Ergens te hopen dat die S-300's dan ook maar snel opraken. Geen idee hoeveel S-400's ze hebben, maar het kan schelen dat die S-300's er minder zijn wil UA wat in de lucht kunnen gaan doen. En als de UA dat eenmaal zou kunnen zal dat wel bijdragen aan een krachtiger offensief door een meer volledige mix in de strijdkrachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
S.v.p. geen meta discussies in het topic, maak een TR aan als je vind dat een post forum door moderatie beoordeeld moet worden.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 31-07-2022 00:19 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:27
sugarlevi01 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Bijvoorbeeld door de Russische ambassade?
Tuurlijk:
[Afbeelding]

[...]
Wat is dat toch met die Russische ambassades. Overal komt poep uit, zijn die mensen gehersenspoeld en volledig de weg kwijt? Echt, die zouden toch genuanceerder moeten zijn met alle informatie die ze beschikbaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

Ingelogd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:22:
[...]

Wat is dat toch met die Russische ambassades. Overal komt poep uit, zijn die mensen gehersenspoeld en volledig de weg kwijt? Echt, die zouden toch genuanceerder moeten zijn met alle informatie die ze beschikbaar hebben.
Als je je familie in Rusland lief hebt kan dat dus niet. Maar neem aan dat deze mensen al het land uit zijn gestuurd? En Twitter moet dit account meteen op non actief zetten, of iig niet meer de mogelijkheden geven om dingen te plaatsen op het social media platform.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Misschien een idee om dan maar een apart topic aan te laten maken: "Door Twitter verwijderde of gelabelde berichten omtrent de oorlog in Oekraïne".
Wordt alleen een dagtaak om al die berichten (meer dan 50.000) door te nemen.
Hij voegt wat extra informatie toe aan een specifiek post waar hij op reageert. Ik snap niet wat het probleem nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ingelogd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:22:
Er zijn meer landen waar een ambassadeur niet een diplomatiek carrière pad heeft. En dus niet genuanceerd te werk gaat. Dat zijn dan de suikerbaantjes om volledig op kosten van het thuisland een aantal jaren in luxe te kunnen leven met vaak ook nog diplomatieke onschendbaarheid als kers op de taart.

Maar als je ziet wat Lavrov allemaal uit zijn keel krijgt. Dan vallen die ambassades eigenlijk nog wel mee, maar dat zijn dan ook de harde lijners volledig op het pad achter Putin.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:10
Die is nog steeds pissed dat ze geen nieuwe Lada krijgt... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als een stukje achtergrond waarom het gros van Belarus niet verwacht dat haar leger actief zal mee doen.
https://t.me/Hajun_BY/5134
What will happen if the army of the Armed Forces of the Republic of Belarus enters the war?

The BYPOL initiative published an investigation where it tried to analyze the state of combat readiness of the Armed Forces of the Republic of Belarus and the possible consequences of their entry into the war.

Let's make a reservation right away: At the moment, we do not see any prerequisites that this can happen in the near future.

Nevertheless, it is worth remembering that Lukashenka's army throughout its history was formed as a defensive one, which in itself does not imply offensive tasks for it, and the training of all army personnel, among other things, was carried out according to Soviet textbooks and manuals.

This means that they can try to use defensive knowledge for offensive purposes. To be more precise: the dams of the Vileyka-Minsk water system can be blown up in order to flood the southern regions, and targeted arson of forests in the Nalibokskaya Pushcha reserve (or in any other) is not excluded. In fact, this is exactly what students of the command and staff department of the Military Academy of the Republic of Belarus study, the graduates of which are the majority of leaders of the Armed Forces of the Republic of Belarus.

But, according to the information of the initiative, even such actions will not greatly strengthen their position, given that the main role in Putin's war against Ukraine is played by artillery battles, in which the Armed Forces of the Republic of Belarus will definitely lose. It's just that Lukashenka's army does not have modern artillery, and the one that is has been adopted since the 60-70s of the last century:

122-mm regimental self-propelled howitzer 2S1 "Carnation" - since 1970,
152-mm divisional self-propelled howitzer 2S3 "Acacia" - since 1971,
122-mm multiple launch rocket system "Grad" - since 1963 (part of it has been modernized with the replacement of the chassis).

In addition, according to BYPOL, during a recent check of the readiness of the 120th separate mechanized brigade, out of 12 tanks selected for testing, only 3 were able to start.

You can read the investigation here
YouTube: YouTube
@Hajun_BY

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

En weer wat logistieke problemen toegevoegd aan de lijst:

https://www.ukrinform.net...ion-supplies-by-rail.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Het officiële Azov Telegram kanaal heeft een statement de deur uitgedaan.
In het Oekraïens https://t.me/polkazov/4506
In het Engels https://t.me/polkazov/4507
‼️Official statement of the temporary acting commander of the "Azov" regiment, Major Mykyta Nadtochii, Raz-Dva, regarding the mass murder of Ukrainian prisoners of war on July 29, 2022, in the village of Olenivka in the temporarily occupied territory of the Donetsk region:

We regard the attack on Olenivka as an act of public execution. Russia commuted it out of IMPUNITY. They are used to the fact that no one will hold them accountable even for open violations of laws, customs and rules of war.

That is why we - AZOV, Ukraine as a state and the entire civilized world will painfully fight back so that Russia remembers this once and for all. We are already finding out the names of the executors and organizers of the execution of our prisoners. We already have preliminary information, but we are not ready to announce the details yet.

We will find them wherever they are - in the occupied territories of Ukraine, in Russia or in third countries. Ukraine as a state will ensure fair punishment.

For 24 hours they lied about the Ukrainian army, and today they confirmed their crime with a statement from the embassy.

I want to remind Putin, who is personally responsible for this war crime, that don’t talk about rope in a hanged man’s houses

You yourself will be executed. Along with your jackals and embassies. As you like - with all certificates and seals. By decision of the International Tribunal.

The barbarian fake empire will be destroyed.

Russia thinks it killed AZOV, executed it. But AZOV is now all of Ukraine. Every Ukrainian will avenge every one of our tortured and dead brothers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 12:11
Ik weet nog steeds niet hoe ik me eigenlijk over Azov moet voelen. Voor de oorlog waren er veel berichten over hun ideologie en dat zag er niet fraai uit. De beeldtenissen die ze kiezen helpen daar natuurlijk ook niet bij.

Tegelijkertijd hebben ze heldhaftige strijd geleverd op vele plaatsen, o.a. Mariupol. En ze strijden in ieder geval voor een land dat op zeer letterlijke wijze vecht voor vrijheid en democratie. Zodra mijn gedachten gaan van 'Azov' naar 'Mmh, wel beetje nazistisch' heb ik gelijk het gevoel dat ik voor Poetins karretje gespannen word.

Hoe zien de posters in dit topic dat: zijn het vrijheidsstrijders, conservatieve ultranationalisten die eigenlijk niet bij de EU zouden passen, of simpelweg een blik nazi's die we tolereren omdat ze voor de juiste zijde vechten?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Een Russisch Telegram kanaal (claimt het kanaal van het ministerie van defensie te zijn, geen idee of dat juist is - want waarom geef je dan een Engelse naam aan het kanaal ‘mod_russia’) heeft een lijst met de omgekomen gevangenen gepubliceerd (naam + geb datum).
📄
List of Ukrainian prisoners of war who died as a result of a rocket attack by the Kyiv regime on a pre-trial detention center near the village of Yelenovka in the Donetsk People's Republic on July 29, 2022

@mod_russia
Als die lijst echt is, lijkt me dat veel te georganiseerd als je het vergelijkt met hoe andere dingen aangepakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 16:31

bloody

0.000 KB!!

Qwerty-273 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:06:
Een Russisch Telegram kanaal (claimt het kanaal van het ministerie van defensie te zijn, geen idee of dat juist is - want waarom geef je dan een Engelse naam aan het kanaal ‘mod_russia’) heeft een lijst met de omgekomen gevangenen gepubliceerd (naam + geb datum).

[...]

Als die lijst echt is, lijkt me dat veel te georganiseerd als je het vergelijkt met hoe andere dingen aangepakt worden.
Dit is ook wel interessant/verbijsterend ... (maar ook niet geheel onverwacht.. past wel in het beesten-patroon)

TL;DR Russische soldaten bespreken dat de Russen explosieven binnen het gevangenkamp tot ontploffing gebracht hebben. Met aan de buitenkant een GRAD die de geluiden moest dempen / maskeren ..

[ Voor 3% gewijzigd door bloody op 30-07-2022 20:12 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
BeefHazard schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:01:
Ik weet nog steeds niet hoe ik me eigenlijk over Azov moet voelen. Voor de oorlog waren er veel berichten over hun ideologie en dat zag er niet fraai uit. De beeldtenissen die ze kiezen helpen daar natuurlijk ook niet bij.

Tegelijkertijd hebben ze heldhaftige strijd geleverd op vele plaatsen, o.a. Mariupol. En ze strijden in ieder geval voor een land dat op zeer letterlijke wijze vecht voor vrijheid en democratie. Zodra mijn gedachten gaan van 'Azov' naar 'Mmh, wel beetje nazistisch' heb ik gelijk het gevoel dat ik voor Poetins karretje gespannen word.

Hoe zien de posters in dit topic dat: zijn het vrijheidsstrijders, conservatieve ultranationalisten die eigenlijk niet bij de EU zouden passen, of simpelweg een blik nazi's die we tolereren omdat ze voor de juiste zijde vechten?
Het zullen inmiddels vooral veel vrijheidsstrijders zijn denk ik. Maar als je puur naar het logo kijkt lijkt het wel alsof je met de SS te maken hebt. Dat doet de reputatie uiteraard ook niet ten goede van dit bataljon. Naar mijn mening onbegrijpelijk dat ze dit logo nog steeds gebruiken. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat er in de top van Azov wel degelijk nazi's zitten. Anders zou het logo wel aangepast worden.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/AZOV_logo.svg/1200px-AZOV_logo.svg.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ik zie ze op dit moment als vrijheidsstrijders die sinds 2014 strijden tegen de bezetting door de Russen. Dat lijkt mij totdat er vrede is binnen de grenzen van Oekraïne het belangrijkste.
In de tijd van vrede kan je vervolgens het gesprek aangaan over de ideologie etc. Ik heb wel het idee dat er daar een groep tussen zit waar je kwa ideologie hele grote vraagtekens bij kan zetten. Maar dat kan je ook bij tal van groeperingen binnen Nederland. Wanneer er vrede is, zal men daar wel hard aan moeten werken.

Beknopte achtergrond over de jaren heen.
YouTube: Ukraine's Hyper-Nationalist Military Summer Camp for Kids | NBC Left...
YouTube: The Azov Battalion: Ukrainian Patriots or Neo-Nazis?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ter makkelijke vergelijking:
Het nazisme binnen de partij van onze Thierry is hoger dan binnen Azov.
Een klein gedeelte is oorspronkelijk de voetbal hooligans van binnen Shakhtar, maar die paar 100 zijn nu flink verwaterd binnen een normaal battalion.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Het zullen inmiddels vooral veel vrijheidsstrijders zijn denk ik. Maar als je puur naar het logo kijkt lijkt het wel alsof je met de SS te maken hebt. Dat doet de reputatie uiteraard ook niet ten goede van dit bataljon. Naar mijn mening onbegrijpelijk dat ze dit logo nog steeds gebruiken. De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat er in de top van Azov wel degelijk nazi's zitten. Anders zou het logo wel aangepast worden.
ik heb me laten vertellen dat bijv. Azov in Kharkiv wel degelijk van logo is veranderd.
De middeleeuwse wolfsangel eruit en een Oekraiense trident erin.

Dat de nazi's de wolfsangel hebben gebruikt kan de rest van de wereld ook niets aan doen.
Net zoals de futhark runen of de swastika.

Voor de rest zitten er in Azov regiment blijkbaar ook joden inmiddels.
Die harde kern van Skaktar is inmiddels allang niet meer leidend.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-07-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:55

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:09:
[...]

ik heb me laten vertellen dat bijv. Azov in Kharkiv wel degelijk van logo is veranderd.
Bedenk ook even dat het "zogenaamde" nazistische karakter ook vooral door Russische bronnen is gepropageerd....
Dat schorem is al heel lang bezig om de inval te rechtvaardigen... Het enige rechtvaardige is nu nog om alle daar niet thuis horende Russen uit te roeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

servies schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Bedenk ook even dat het "zogenaamde" nazistische karakter ook vooral door Russische bronnen is gepropageerd....
Dat schorem is al heel lang bezig om de inval te rechtvaardigen... Het enige rechtvaardige is nu nog om alle daar niet thuis horende Russen uit te roeien.
plus dat aan de kant van de Russen evenzo schorem zit met nazi-symbolen of geassocieerde middeleeuwse symbolen. Dus iets met pot-ketel-zwart van de kant van de Russen.

Laten we overigens niet vergeten dat het de monsters van Wagner zijn die 'Olenivka' hebben uitgevoerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
[...]

Dat de nazi's de wolfsangel hebben gebruikt kan de rest van de wereld ook niets aan doen.
Net zoals de futhark runen of de swastika.

Maar het Azov bataljon bestaat nog niet zo lang. Die vlieger gaat dus niet op. Ze hadden met de kennis van de geschiedenis gemakkelijk een ander logo kunnen ontwerpen maar hebben bewust hiervoor gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

q-enf0rcer.1 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:45:
[...]

Maar het Azov bataljon bestaat nog niet zo lang. Die vlieger gaat dus niet op. Ze hadden met de kennis van de geschiedenis gemakkelijk een ander logo kunnen ontwerpen maar hebben bewust hiervoor gekozen.
ik denk dat het ook belangrijk is om tal van factoren mee te nemen in ons oordeel.
We hebben het hier over oost-Europa, niet over west-Europa. Wat hier in Nederland gebruikelijk is of not-done daar is het in andere delen van de wereld niet echt een probleem, of er wordt anders tegenaan gekeken dan hier.
In oost-Europa is bijv. de 'black sun' veel meer in gebruik voor zover ik weet, bij Slavische neo-pagans bijv.
Het heeft alleen een slechte naam om dat het symbool op de vloer staat in dat nazi-kasteel.

Denk overigens ook aan Azië , waar bijv. de swastika gewoon op de gevels staat van tempels etc. uiteraard in andere vorm maar toch.

De wolfsangel staat in de heraldiek van een hele handvol Duitse instanties.
Tevens is het in Oekraine meer een symbolisme van de letters N en I, waaruit volgt 'National Idea'.
niet perse een verwijzing naar de nazi's.

Maar het is natuurlijk wel een makkelijk doelwit voor de Russen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-07-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Ook Joden hebben voldoende nationalistische groepjes. Bijvoorbeeld de Jewish Defense League (gebaseerd in de VS) of de "politieke partij" Otzma Yehudit in Israel. Maar dat gaat wel erg offtopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Volgens mij komen er in zowat alle legers meer extremere types voor dan bij de gewone burgerbevolking. Wat ook volstrekt normaal is omdat ze zich vaak niet meer thuis voelen in de maatschappij na bijvoorbeeld een uitzending.

Motorbendes, of zoals al aangehaald voetbalhooligans waarvan ik die Azov groep met swastika vlaggen al 100x voorbij heb zien komen op pro russische kanalen. Altijd dezelfde foto’s trouwens.

Voor mij staat in ieder geval vast dat rusland op dit moment meer ‘Nazi’ is dan Oekraïne ooit zal zijn, en ik weiger die paar foto’s van Azov als maatstaf te gebruiken voor hun leger aldaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

Er wonen in Ukraine meer mensen die zich Joods beschouwen dan in Nederland:

Wikipedia: Jewish population by country

Polen had voor WOII een zeer levendige Joodse gemeenschap.

In Polen ga je ook antisemitisme vinden. Want dat bestaat nogal in Oost-Europa: Wikipedia: Antisemitism
Writing on the rhetoric surrounding the 2022 Russian invasion of Ukraine, Jason Stanley relates these perceptions to broader historical narratives: "the dominant version of antisemitism alive in parts of eastern Europe today is that Jews employ the Holocaust to seize the victimhood narrative from the 'real' victims of the Nazis, who are Russian Christians (or other non-Jewish eastern Europeans)". He calls out the "myths of contemporary eastern European antisemitism – that a global cabal of Jews were (and are) the real agents of violence against Russian Christians and the real victims of the Nazis were not the Jews, but rather this group."
En uit Wikipedia: Antisemitism in Europe
In Eastern Europe antisemitism in the 21st century continued on a similar scale to the 1990s. The dissolution of the Soviet Union and the instability of the new states has brought the rise of nationalist movements and accusations against Jews of responsibility for the economic crisis, controlling local businesses and bribing the government, alongside traditional and religious motives for antisemitism (blood libels for example).
Dit ga je ook in Oekraïne vinden. Maar het is niet zo dat Oekraïne hierin uitzonderlijk is tov de rest van Oost-Europa (inclusief Rusland).

Met bovenstaande in het achterhoofd trouwens ontzettend cru dat Israël geen partij kiest voor Oekraïne.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:55:
[...]

Ook Joden hebben voldoende nationalistische groepjes. Bijvoorbeeld de Jewish Defense League (gebaseerd in de VS) of de "politieke partij" Otzma Yehudit in Israel. Maar dat gaat wel erg offtopic.
Zeker, Yitzhak Rabin is vermoord door een nationalistische jood. Die was tegen de Oslo akkoorden. Die akkoorden lagen waarschijnlijk het dichtst bij vrede tussen Israël en Palestina dat er ooit is geweest. Ontzettend treurig, en ook nog eens doel bereikt (door de rechts-extremist).

Wikipedia: Yitzhak Rabin

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Allereerst is het goed om te weten hoe Azovbataljon ontstaan is.

‘In Europa vrezen wij dat extreemrechts ons naar een oorlog zal leiden. In Oekraïne is het Azov-bataljon uit een oorlog geboren’

Dat bataljon is ontstaan na de inname van de Krim, en toen pro-Russische separatisten Marioepol aanvielen. Dit was in 2014:
Azov, genoemd naar de Azov-Zee waar de groep tot voor de inval van de Russen haar thuisbasis had, ontstond in mei 2014, kort nadat Rusland de Krim had geannexeerd en pro-Russische separatisten de stad Marioepol hadden aangevallen. Zijn leider, Andriy Biletsky, en veel van zijn leden kwamen bij ­wijze van spreken recht uit de ­gevangenis. Zij behoorden tot de groep politieke gevangenen die van het parlement amnestie hadden gekregen, nadat de pro-Russische president Janoekovitsj in ­februari 2014 uit het land was ­gevlucht omdat hij de Maidan­opstand niet onder controle kreeg. Biletsky, geboren en getogen in de Oost-Oekraïense stad Charkov, vertoefde sinds zijn studententijd in extreemrechtse, paramilitaire, nationalistische kringen. Hij was onbelangrijk, hij morrelde in de marge. Volgens Umland was zijn politieke partij ‘Patriot van Oekraïne’ bij de meeste politieke analisten in die periode onbekend.
Dus de eerste leden van het bataljon waren vooral politieke gevangenen, die waren weggezet omdat ze ideeën hadden over een onafhankelijk Oekraïne. Dus een Oekraïne zonder pro-Russische president, die zijn opdrachten van het Kremlin kreeg. De Maidan-revolutie heeft ervoor gezorgd dat Janoekovitsj uiteindelijk op de vlucht moest, en dat die leden uit de gevangenis gehaald konden worden.

Hun embleem wat vaak met de SS vergeleken wordt, zien zij als een onterechte vergelijking:
Elke vraag naar hun extreemrechtse sympathieën zetten ze ­onvriendelijk weg. De mannen vonden dat we te veel achter hun symbolen zochten: de wolfsangel was voor hen een beeld van de ineengestrengelde cyrillische letters I en N van Nationaal Idee, de zwarte zon op hun embleem verwees naar de zon op de Azov-zee. Het was duidelijk dat de lokale woordvoerder van het Azov-regiment verveeld zat met het extreemrechtse imago van de manschappen. Bij ons vertrek moest de fotograaf alle foto’s met nazisymbolen of racistische verwijzingen wissen. Een stiekeme kopie kon zijn werk redden.
Echter: er is (of was) wel een klein groepje binnen dat bataljon wat nazisympathieën had. Dat betekent echter niet dat ze gruwelijkheden tegen de mensheid begaan zouden hebben:
In die periode verklaarde Andriy Diachenko, een woordvoerder van het regiment, dat 10 tot 20 procent van de rekruten nazisympathieën had. De laatste jaren zeggen onderzoekers dat bij Azov mannen van allerlei slag zitten. Professor ­Umland vindt ook dat het Westen te veel belang hecht aan die uiterlijke symbolen: ‘In Oekraïne wordt de wolfsangel niet perse als een ­nazisymbool gezien. Het Azov-regiment is niet de Oekraïense SS.’ Umland wijst erop dat in veel Europese legers militairen zijn die ­tegen extreemrechts aanschurken, onder meer in Duitsland, Nederland, België … Waarom zou het in Oekraïne anders zijn? ‘Het Azov-regiment moet luisteren naar de ­orders van het ministerie van Binnenlandse Zaken en tot nu toe heeft het nog niet buiten de lijntjes gekleurd’, aldus Umland.
Later is Azovbataljon opgegaan in de Nationale Garde, ze werden dus geprofessionaliseerd en volgen de bevelen van de regering op.

Over de politieke ideeën kan nog gezegd worden:
De veteraan van Azov, die zijn naam niet in de krant wou, was lid van de politieke partij Natsionalnyi Korpus (Nationaal Korps). ‘Wij willen een onafhankelijke ­regering vormen, een regering die geen ­vazal is van de Verenigde Staten, Rusland of de Europese Unie. ­Oekraïne zou een unie moeten vormen met landen als Polen, Estland en Georgië’, zei hij.

De partij staat aan de politieke ­zijlijn. Leider Andriy Biletsky was in 2014 tot parlementslid verkozen, onder meer met de steun van de partij van Petro Porosjenko – de Oekraïense oligarch en toen het lieverdje van het Westen – die het dat jaar tot president schopte. Volgens Umland had Biletsky toen succes omdat hij kon teren op zijn heldendom, op de redding van de strategische stad Marioepol. De Duitse professor interpreteert zijn verkiezingsuitslag niet als een goedkeuring van extreemrechts. Bij de parlementsverkiezingen van 2019 vormde het Nationaal Korps een blok met andere extreemrechtse groepen, maar die coalitie kreeg maar 2,5 procent van de stemmen en verdween uit het parlement
En dat alles geeft Rusland een reden, dat Oekraïne vol nazi's zou zitten:
Voor de Russen, die de strijd in Oekraïne framen als de strijd tegen het fascisme, vormen ze het perfecte alibi om de rebelse, maar strategisch ­gelegen stad met haar laatste inwoners en verdedigers in rokend puin te leggen.
En als laatste: wat zegt de Oekraïense bevolking over Azov?
‘Het enige wat ik je over het Azov-regiment kan vertellen, is dat het weerstand biedt aan de Russische genocide en vecht voor de ­Oekraïense democratie. Iedereen die nu op zoek gaat naar “slechte ­types” bij de Oekraïners, legt de schuld van deze oorlog bij de slachtoffers en legitimeert deze ­genocide’, schrijft een korzelige ­Oekraïense onderzoekster me via Telegram. Ze is gespecialiseerd in extreemrechts en publiceerde vroeger geregeld over Azov.

Maar de tijden zijn veranderd. Sinds de Russische oorlogszuchtige media het Azov-regiment in het vizier hebben genomen en het ­afschildert als pars pro toto voor ­alle fascisten die de bevolking van Oekraïne ­onder de knoet willen houden, willen zelfs de meest kritische Oekraïners geen slecht woord meer over het vermaarde regiment ­horen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
Oekraïne roept op tot evacuatie Donbas-regio, Zelenski: ‘Terreur is belangrijkste wapen Rusland’

De Oekraïense regering heeft besloten tot een verplichte evacuatie van de oostelijke Donetsk-regio, waar het leger een felle strijd levert met Russische invasietroepen. Kiev verwacht ook dat de honderdduizenden bewoners weggaan die nog in gevechtszones in het grotere Donbas-gebied zijn.

De Russen en pro-Russische rebellen hebben al een deel van de Donbas in handen en willen verder oprukken. Veel plaatsen in de regio Donetsk zijn het doelwit van Russische bombardementen, aldus de Oekraïense president Volodimir Zelenski in een videoboodschap. Hij vraagt iedereen gehoor te geven aan de oproep tot evacuatie: ,,In deze fase van de oorlog is terreur het belangrijkste wapen van Rusland."

Bron: AD.nl

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:51:

En als laatste: wat zegt de Oekraïense bevolking over Azov?
[...]
‘Het enige wat ik je over het Azov-regiment kan vertellen, is dat het weerstand biedt aan de Russische genocide en vecht voor de ­Oekraïense democratie.
En dit zou de discussie eigenlijk moeten beëindigen. In oorlogstijd is al het andere niet relevant.

Dit even los van het feit dat de nazistische elementen in Azov overdreven zijn en uitgebuit worden door Rusland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

US Departmenf of Defence briefing gisteren bevatte een bevestiging over de voorbereiding van een aankooptransactie voor NASAMS ten gunste van Oekraïne. Het is nog een beetje een zwaluw, maar het proces is wel in gang. De Kyiv Independent triggerde mij erop. Hieronder nog een niet zoveel zeggend uittreksel uit de Background Briefing van gisteren van het U.S. Department of Defense.
Ellee Watson, CBS
Q: And last one, do you have any update on the NASAMS, when the NASAMS will be in Ukraine?

A: And Ellee, I do not have a delivery date for you on NASAMS
Tony Capaccio, Bloomberg
Q: Can I ask about NASAMS, ma'am? These have to be put on contract with Raytheon (FYI: Raytheon Missiles and Defense) because they're part of the Ukraine Security Assistance Initiative and not Presidential Drawdown. When are they going to go on contract? And what is the rough delivery sequence timeframe?

A: SENIOR DEFENSE OFFICIAL: So, I do not have the detailed information on the specifics of the contracting process but we are already in the process of procuring the system. Because we, when we in the moment, we announced the Ukraine Security Assistance Initiative, NASAM’s procurement, we move forward with that.

Q: What was to Raytheon -- are the Norwegians (FYI: Kongsberg.com) providing their own systems?

A: SENIOR DEFENSE OFFICIAL: I don't have those details for you.
Zoals ik het interpreteer zijn er stappen gezet voor de aanschaf van NASAMS voor Oekraïne. Het stadium waarin dat proces zich bevindt is nog vroeg. Zo lijkt er nog onduidelijkheid te zijn over de productielocatie. Naast de bouwer van de NASAMS, Kongsberg, wordt ook een Amerikaans bedrijf genoemd, Raytheon.

Mijn veronderstelling: mogelijk is een Amerikaanse productielocatie een voorwaarde bij de steun aan Oekraïne. Edit: NAMANS als Air Defence system kan ook componenten van andere fabrikanten integreren. Een van de fabrikanten die hierbij is genoemd is ...Raytheon.
NASAMS is designed to evolve with the development of technology and can integrate with or utilize future technology when available. This can be future active or passive radars and sensors, Sense & Warn capability, and a wide range of effectors, like C-RAM, C-UAS and the Raytheon Family of Missiles; Aim 9X Sidewinder Block II, AIM-120 AMRAAM an AMRAAM ER. The evolution is enabled by the open architecture in the FDC.
Dit zal het samenspel tussen beide producenten wel bepalen.

[ Voor 12% gewijzigd door teacup op 31-07-2022 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:53

Garyu

WW

teacup schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:56:
US Departmenf of Defence briefing gisteren bevatte een bevestiging over de voorbereiding van een aankooptransactie voor NASAMS ten gunste van Oekraïne. Het is nog een beetje een zwaluw, maar het proces is wel in gang. De Kyiv Independent triggerde mij erop. Hieronder nog een niet zoveel zeggend uittreksel uit de Background Briefing van gisteren van het U.S. Department of Defense.

[...]

[...]

Zoals ik het interpreteer zijn er stappen gezet voor de aanschaf van NASAMS voor Oekraïne. Het stadium waarin dat proces zich bevindt is nog vroeg. Zo lijkt er nog onduidelijkheid te zijn over de productielocatie. Naast de bouwer van de NASAMS, Kongsberg, wordt ook een Amerikaans bedrijf genoemd, Raytheon.

Mijn veronderstelling: mogelijk is een Amerikaanse productielocatie een voorwaarde bij de steun aan Oekraïne. Edit: NAMANS als Air Defence system kan ook componenten van andere fabrikanten integreren. Een van de fabrikanten die hierbij is genoemd is ...Raytheon.

[...]

Dit zal het samenspel tussen beide producenten wel bepalen.
NASAMS is een coöperatie tussen Kongsberg en Raytheon. Daarbij even niet het verschil in grootte tussen beide bedrijven vergeten alsjeblieft. Kongsberg heeft 7.000 medewerkers, Raytheon 200.000. Het is ondertussen een van de grootste defensiebedrijven ter wereld en hebben overal veel in de pap te brokkelen.

De NASAMS gaan er zo te lezen inderdaad komen, maar wanneer of hoeveel schijnt voor de buitenwacht nog een groot vraagteken te zijn. Ik vermoed dat de afspraken intern al voor een groot deel rond zijn.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-05 12:11
Dank @q-enf0rcer.1 @Qwerty-273 @YakuzA en @XWB voor de verheldering. Ik begrijp dat dergelijke zaken in oorlogstijd nogal fluïde worden. Ook begrijp ik natuurlijk dat de overwinning van UA op dit moment belangrijker is dan wat dan ook. Maar het blijft lastig om nu een neutrale bron te vinden die het verhaal van de Azovs vertelt. Mijn conclusie: bijzonder bataljon, best een paar lui ertussen die er nazistische ideeën op na houden, maar voorlopig wel een aantal van de beste strijders die UA heeft. Ik weet nog niet echt of ik echt hard sta te juichen voor die lui, maar zolang ze zich voorlopig vooral bemoeien met het beschermen van onschuildige burgers gun ik ze hun winsten. Als de oorlog eindigt zoals wij hopen, vrees ik dat het nog wel een lastige kluif wordt...

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:57
Drone vliegt in op het hoofdkwartier van de Russiche vloot in de Zwarte Zee. Feestje verpest.
Five injured as drone hits Russia's Black Sea fleet HQ

A drone flew into the Russian headquarters of its Black Sea fleet, injuring five people, the governor of Sevastopol said.

Russia’s state-run Ria-Novosti news agency quoted Mikhail Razvozzhaev as also saying all festive events in honour of the Navy Day in the city had been cancelled for security reasons.
Bron: https://www.theguardian.c...-62e609ef8f08af33ff4a4573

[ Voor 7% gewijzigd door emphy op 31-07-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Het zou wel mooi zijn als Oekraïne tijdens Navy Day een belangrijk schip weet te zinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
TheBrut3 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:11:
Het zou wel mooi zijn als Oekraïne tijdens Navy Day een belangrijk schip weet te zinken.
Onderhand zou je zeggen dat de onderzeeërs nog het vervelendste zijn van wat er over is ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

De luchtmacht van Oekraine laat van zich horen

https://www.ukrinform.net...ns-of-russian-troops.html

2 ammo depo's 20 tanks/pantservoertuigen en 2 commando centrums vernietigd begrijp ik uit de tekst.

Als dit correct is dan is dit achter de enemy lines om het zo maar te zeggen en zou betekenen dat de luchtafweer van de russen veel slechter is geworden en de luchtmacht van Oekraïne meer vrijheid heeft om te opereren.

Het zou gaan om het Izium district

We gaan het zien

Edit: die claim van rusland dat de zwarte zee vloot is aangevallen door Oekraïne is mogelijk een false flag en wordt door Oekraïne ontkend.

[ Voor 11% gewijzigd door Indoubt op 31-07-2022 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:57
Indoubt schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:59:
De luchtmacht van Oekraine laat van zich horen

https://www.ukrinform.net...ns-of-russian-troops.html

2 ammo depo's 20 tanks/pantservoertuigen en 2 commando centrums vernietigd begrijp ik uit de tekst.

Als dit correct is dan is dit achter de enemy lines om het zo maar te zeggen en zou betekenen dat de luchtafweer van de russen veel slechter is geworden en de luchtmacht van Oekraïne meer vrijheid heeft om te opereren.

Het zou gaan om het Izium district

We gaan het zien
Tsja, wie luchtafweer raketten gebruikt op gronddoelen kan ze daarna niet meer tegen vliegtuigen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door emphy op 31-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
emphy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Tsja, wie luchtafweer raketten gebruikt op gronddoelen kan ze daarna niet meer tegen vliegtuigen gebruiken.
Als rusland echt te weinig luchtafweer heeft dan kan het erg pijnlijk gaan worden voor ze.
Heb het gevoel dat we aankomende week veel gaan zien aan het front. Liefst zoveel mogelijk russen die met de staart tussen de benen terug rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 23:38

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Vind dit soort berichten altijd maar vaag. Als we straks de daily update krijgen, dan staat er vast geen +20 bij de tanks.

Net als toen ze dat ponton paar keer hadden vernietigd. Zouden tientallen tanks en honderden mannen zijn gesneuveld. De daily update zijn +100 militairen en +5 tanks ofzo.

Weet nooit zo goed welke van de twee nou betrouwbaar is, waardoor ik niet echt een gevoel kan krijgen hoe het er nou écht aan toegaat.

En dan heb ik het puur over de communicatie vanuit Oekraïne en niks van de Russische media(die is sowieso af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

cadeautje voor Naval Day:

https://tass.com/defense/1487001

Qua schade stelt het niks voor, maar ook in de Krim wordt het minder veilig voor Russen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

AndereKoekoek schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:00:
Vind dit soort berichten altijd maar vaag. Als we straks de daily update krijgen, dan staat er vast geen +20 bij de tanks.

Net als toen ze dat ponton paar keer hadden vernietigd. Zouden tientallen tanks en honderden mannen zijn gesneuveld. De daily update zijn +100 militairen en +5 tanks ofzo.
Welke datum was die oversteek? Hier kun je de aantallen per dag over de hele periode bekijken.

https://war-bi.prozorro.sale/#/
Two field ammunition depots, two company strong points, up to 20 armored fighting vehicles, and dozens of [Russian] orcs were destroyed,” the report states.

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 31-07-2022 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:27
De Russen proberen de Antonovskyi brug bij Kherson te repareren. Kans is groot dat het niet lukt, want de staalkabels die voor de spanning zorgen zijn doorboord.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

Emryte schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:49:
De Russen proberen de Antonovskyi brug bij Kherson te repareren. Kans is groot dat het niet lukt, want de staalkabels die voor de spanning zorgen zijn doorboord.
[Twitter]
Anders:
Even wachten tot ze klaar zijn; zelfde punt weer doelwit maken.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid