Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-W30 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 70.665 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Mektheb schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:44:
[...]

https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Ik blijf deze maar weer herhalen, want dit is de realiteit.
Het kost ons poen, en hun levens, de stap hierna is ons ook levens weet niet wat Henk en Igrid liever hebben.
Dat snap ik ook. Wij hadden 5 jaar geleden al onafhankelijk moeten worden van Rusland.

Punt is dat er veel mensen een normaal/laag inkomen hebben en al dan geen of weinig diurzaamheidsmaatregelen.

Op tweakers ligt het gemiddelde inkomen hoger en zullen relatief veel al jaren geleden bezig zijn geweest met duurzaamheid.

Ik spreek/hoor van best veel mensen dat ze van 200 per maand naar 400 a 500 gaan en dan moet de grote ellende nog komen.

Ik zeg alleen dat dat wel eens wat kan gaan doen aan sentiment.

Daarnaast snap ik ook niet waarom we niet meer wapens sturen. Zeker nu putler gas toch dicht draait.

Wij hebben hooguit 1/3 van onze voorraad nodig. De rest kan naar de Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dat is goed nieuws. Zoals ik het lees betreft de deal nieuwbouw exemplaren. Dit betekend nog wel dat het even kijken is wanneer dan de eerste levering te verwachten is.

Ook vind ik de nieuw geleverde machines een beetje een aanname. Het kan ook nog een doorschuifsysteem worden dat Oekraïne bestaande machines overneemt en Duitsland de leeggevallen plekken invult met nieuwe exemplaren.

Maar goed nieuws blijft het, dit zijn betekenisvolle aantallen.

[ Voor 3% gewijzigd door teacup op 27-07-2022 17:07 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
teacup schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Dat is goed nieuws. Zoals ik het lees betreft de deal nieuwbouw exemplaren. Dit betekend nog wel dat het even kijken is wanneer dan de eerste levering te verwachten is.

Ook vind ik de nieuw geleverde machines een beetje een aanname. Het kan ook nog een doorschuifsysteem worden dat Oekraïne bestaande machines overneemt en Duitsland de leeggevallen plekken invult met nieuwe exemplaren.

gok wel ze fabrieks af gelijk in de taal van Oekraïne geleverd kunnen worden.
Andere kant geeft dit wellicht bij het veroveren door een Rus wel meer makkelijke inkijk.

Al denk ik wij in het westen nu verder denken dan enkele Artillerie voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:59
Indoubt schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Kijken die verder als wat er vanavond op TV komt?

Dat is het punt namelijk.

Edit: het gaat niet over Henk en Ingrid, ik zou graag willen dat onze politici en regering ook wat verder vooruit kijken.
Ik zou vooral willen dat ze eens betere voorlichting zouden geven. Dus duidelijk laten zien waarom wat we nu doen vele malen beter is dan rusland zijn zin te geven.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 21:35
PLAE schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Geloofde jij wel dat Rusland echt vol Oekraïne binnen zou vallen?

Ik niet zal ik je eerlijk zeggen.
(aanvulling)
Het beste kun je vragen en mensen die deze oorlog (in zijn geheel) wel zagen aan komen wat hierna de plannen zijn. De mensen die roepen "niemand zag dit aankomen mag je compleet negeren" die wilden het vooral niet zien en doen nu alsof niemand ervoor waarschuwde.

De Baltische staten en Polen waarschuwden voor deze oorlog. En nu waarschuwen dat ze de volgende zijn;
Ander zijn bijvoorbeeld Peter Zeihan of Garry Kasparov die ook waarschuwen dat Poetin hierna ook niet klaar is.

Alleen ik denk niet dat we daar ooit echt duidelijkheid over gaan krijgen. Zoals het nu gaat lijkt het erop dat deze oorlog voorlopig de laatste Russische poging tot uitbreiding is.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Tweak_ers schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Om heel eerlijk te zijn, sinds de Krim had ik het oosten wel zien aankomen. Al helemaal toen men troepen ging opbouwen aan de grens.

Maar Kiev, nee, dat had ik niet verwacht.

Toch zijn de Baltische Staten echt 35 stappen verder dan enkel Ukraine.

Baltische Staten zijn zó ver verwijderd van het Russische gedachtegoed. Waar de Ukraine voor een deel nog redelijk dichtbij staat.

Baltische Staten staan helemaal apart van Rusland, waar Ukraine-Rusland gewoon eerste en tweedegraads familiebanden doorsnijden.

Vriend van mij zijn schoonouders wonen op de Krim en zijn vooral de oorlog zat. Ze hebben zo veel familie in Rusland en in Ukraine, dat een kant kiezen lastig is.

Ze vonden het de afgelopen 8 jaar wel prima onder Russisch gezag, veel zaken werden beter geregeld dan eerder onder Ukrains regime.

Het is alleen dat ze de Russen om hun invasie niet echt ondersteunen. Ze willen vooral dat de oorlog stopt. Maar ze hoeven niet zo zeer terug naar Ukraine zoals het vóór 2014 was op de Krim. Er is veel geld gestoken in openbare voorzieningen sinds 2014 daar, aldus die familie.
toon volledige bericht
Niet vergeten dat de hele standaard in Oekraine hard omhoog gegaan is in die jaren. Dus leuk dat ze dat toe willen kennen aan rusland, maar als de Krim nog in Oekrainse hande was geweest was er precies hetzelfde gebeurt. Wat ze vooral eens moeten bedenken is wie deze oorlog is begonnen. Als ze de oorlog zat zijn, moeten ze daar gaan klagen. Voordeel is dat ze dan heel snel merken waarom onder russisch gezag staan alleen leuk is als je ja en amen zegt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

teacup schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:05:
[...]

Gezien het 0 uit 6 success van die ring taush zou ik liever hebben dat ze nieuw direct leveren :x

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Gezien het 0 uit 6 success van die ring taush zou ik liever hebben dat ze nieuw direct leveren :x
Ja, laten we de Duitse overheid er maar tussenuit halen. Gewoon een direct contract tussen die fabrikant Krauss-Maffei Wegmann (KMW) en Oekraïne en leveren die hap, inclusief boete clausules bij te late levering.

@Mektheb Hoe meer van die PzH2000's daar rondrollen, hoe groter de kans dat de Russen tegen eentje aanlopen. Ik vermoed tenminste dat je dat bedoelt. Dat risico moeten we dan maar nemen. Hiertegenover staan twee voor Rusland intimiderende feiten:
  • De EU wapenindustrie gaat nu dan toch eindelijk draaien.
  • Oekraïne staat voor in de rij.
Vanaf nu gaat het voor Rusland alleen maar moeilijker worden, en er is bar weinig wat ze daar tegen kunnen doen. Behalve dan terugtrekken achter de eigen grenzen en hopen dat de ellende verder overwaait.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
teacup schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Ja, laten we de Duitse overheid er maar tussenuit halen. Gewoon een direct contract tussen die fabrikant Krauss-Maffei Wegmann (KMW) en Oekraïne en leveren die hap, inclusief boete clausules bij te late levering.

@Mektheb Hoe meer van die PzH2000's daar rondrollen, hoe groter de kans dat de Russen tegen eentje aanlopen. Ik vermoed tenminste dat je dat bedoelt. Dat risico moeten we dan maar nemen. Hiertegenover staan twee voor Rusland intimiderende feiten:
  • De EU wapenindustrie gaat nu dan toch eindelijk draaien.
  • Oekraïne staat voor in de rij.
Vanaf nu gaat het voor Rusland alleen maar moeilijker worden, en er is bar weinig wat ze daar tegen kunnen doen. Behalve dan terugtrekken achter de eigen grenzen en hopen dat de ellende verder overwaait.
Zeker nu overal de landen geld vrij maken voor defensie en we duidelijk de oostgrens willen versterken, kan de wapenindustrie met weinig risico opschalen. De eerstkomende jaren is er voldoende werk, ongeacht wat de uitkomst van deze oorlog gaat zijn. Het grootste probleem dat rusland heeft, is dat die niet de landen achter zich heeft staan die het zouden kunnen opvangen, maar ook zelf niet de industrie hebben. Veel haalden ze al uit Oekraine, maar wat ze zelf maakten , wordt nu ook heel lastig door de sancties.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

teacup schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Het probleem is dat de Duitse overheid de exportvergunning niet aflevert. Zo staan er 100 pantservoertuigen bij een Duitse wapenfabrikant op de parking, Oekraïne wilt het kopen en de Duitse overheid keurt de export niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rapture schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Het probleem is dat de Duitse overheid de exportvergunning niet aflevert. Zo staan er 100 pantservoertuigen bij een Duitse wapenfabrikant op de parking, Oekraïne wilt het kopen en de Duitse overheid keurt de export niet goed.
Het nieuws is juist dat voor die 100 pzh’s de export vergunning is gegeven en dat die direct van de fabrikant geleverd worden nu?

De reactie van ja maar voor iets anders hebben ze geen vergunning gegeven snap ik dan niet zo.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Levering ergens Q3 2023 of gaan die Duitsers nu eens een keer echt haast maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:40:
[...]

Het nieuws is juist dat voor die 100 pzh’s de export vergunning is gegeven en dat die direct van de fabrikant geleverd worden nu?

De reactie van ja maar voor iets anders hebben ze geen vergunning gegeven snap ik dan niet zo.
Helaas niet:
KMW has already started manufacturing the howitzers, the Panzerhaubitze 2000 model, the full run of which which will take several years to complete, Spiegel said. It added that it was not yet clear when the first of the howitzers could be delivered.
Tenzij "several years" in jouw ogen direct is natuurlijk :X

[ Voor 4% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 27-07-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Het was een reactie op iemand die zei "bypass de overheid, regel het rechtstreeks met de wapenfabrikant" en ik geef een voorbeeld van een rechtstreekse deal met een wapenfabrikant dat tegen gehouden is. De overheid kan je niet bypassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat niet? :p
Ze worden nog steeds direct (alsin rechtstreeks) van de fabrikant geleverd aan UA?

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 27-07-2022 17:52 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rapture schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:46:
[...]

Het was een reactie op iemand die zei "bypass de overheid, regel het rechtstreeks met de wapenfabrikant" en ik geef een voorbeeld van een rechtstreeks deal met een wapenfabrikant dat tegen gehouden is. De overheid kan je niet bypassen.
Ah ja. Ik las die post anders omdat dat een reactie was op mijn post over das ring taush ‘succes’. :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:34
Nu nog hopen dat Scholz niet weer iets verzint om het niet door te laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:33

Amphiebietje

In de blubber

Prosac schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:56:
[...]

Nu nog hopen dat Scholz niet weer iets verzint om het niet door te laten gaan.
"Het transport van de 100 howitzers kost ons teveel schaars gas", zoiets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:10
YakuzA schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Wat niet? :p
Ze worden nog steeds direct (alsin rechtstreeks) van de fabrikant geleverd aan UA?
Rechtstreeks uit de fabriek waar ze over een aantal jaren pas klaar zijn. Daar is toch weinig direct aan te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:25

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 16:04:
[...]

In de context van vakantie vieren natuurlijk wel iets om naar te kijken. Maar als het omwisselen nergens gaat is dat natuurlijk wel een struikelblok ;) hoe doen Russen dat nu dan?
never mind spuit elf :P

[ Voor 8% gewijzigd door Tens op 27-07-2022 18:32 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:45:
[...]

Helaas niet:

[...]

Tenzij "several years" in jouw ogen direct is natuurlijk :X
KMW has already started manufacturing the howitzers, the Panzerhaubitze 2000 model, the full run of which which will take several years to complete,
maw de eersten zijn mogelijk al klaar. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Bij de reactie van @rapture had ik mij net ook bedacht dat we voortdurend kijken naar iets dat flink in beweging is. Kijk naar de acceptatie van Oekraïne als kandidaat lid van de EU en hoe ver Nederland enkele maanden van dat idee af stond.

Ook de norm van de Duitse overheid in deze is een bewegend doel. Met het akkoord van deze export vergunning zie ik het dan ook als ondenkbaar dat de vergunning voor de 100 Marder IFV's niet uiteindelijk ook los gaat komen. Dat is simpelweg een extrapolatie van de richting waarin het Duitse beleid zich beweegt. Een kwestie van tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens

Tens

Nu materieel kopen van de Russen is niet zo'n goed plan als je ook vriendjes wilt blijven met het westen.

Denk dat Rusland de laatste tijd ook weinig goeie reclame maakt voor hun materieel, dus de verkoop zal daarom ook wel dalen denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

vanwege dit als bron??

ze hoefden de coördinaten alleen nog even over te tikken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Oekraïense burgers vertellen over martelingen in Russische 'filtratiekampen'
Hoe het filtratiesysteem werkt

Volgens de MIHR bestaat de filtratie uit drie stappen:

1. pre-checks. Deze vinden plaats bij checkpoints op de openbare weg. Bij twijfel worden burgers doorgestuurd naar een kamp.

2. kampen. Hier worden de meeste burgers gescreend. Dit proces kan weken duren en er wordt fysieke en psychologische dwang toegepast. Vingerafdrukken worden afgenomen en legitimatiepapieren worden gekopieerd. Ondervragingen vinden vaak plaats onder toezicht van de Russische geheime dienst FSB. Die gaat na of ze aan Oekraïense zijde hebben gevochten of connecties hebben met het Oekraïense regime.

3. detentiecentra. Voor burgers die niet worden vrijgelaten na de kampen. Hier zijn de condities het slechtst.
Staan diverse anecdotes in, en onderaan linkt men naar een recent nieuwsitem van OVSE.

Helaas hetzelfde verhaal als over verkrachtingen. We weten met zekerheid dat het plaatsvindt maar we kennen de omvang niet.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
teacup schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Bij de reactie van @rapture had ik mij net ook bedacht dat we voortdurend kijken naar iets dat flink in beweging is. Kijk naar de acceptatie van Oekraïne als kandidaat lid van de EU en hoe ver Nederland enkele maanden van dat idee af stond.

Ook de norm van de Duitse overheid in deze is een bewegend doel. Met het akkoord van deze export vergunning zie ik het dan ook als ondenkbaar dat de vergunning voor de 100 Marder IFV's niet uiteindelijk ook los gaat komen. Dat is simpelweg een extrapolatie van de richting waarin het Duitse beleid zich beweegt. Een kwestie van tijd.
Ik krijg het idee dat Duitsland had gehoopt dat ze door terughoudend te zijn geen problemen zouden krijgen met de gastoevoer. Want iedere keer als de gastoevoer verder wordt afgeknepen zie je ze juist stappen zetten. En ik denk dat ze nu wel doorhebben dat het geen bal uit maakt wat ze doen, die gastoevoer wordt toch wel verder afgeknepen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

teacup schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Het lastige is dat het twee kanten op kan. Ofwel het gaat zoals je zegt en het doel in de verte wordt gebruikt om korte termijndoelen makkelijker er doorheen te krijgen want dat lange termijndoel was ook al ok.

Of juist precies andersom; we hebben die houwitsers al goedgekeurd dus we hebben even genoeg gedaan. En aangezien die dingen nog een hele tijd kunnen duren om geleverd te worden heeft men daarmee lastige vragen weer een tijd geparkeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 421923

Tens schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:58:
[Twitter]

Nu materieel kopen van de Russen is niet zo'n goed plan als je ook vriendjes wilt blijven met het westen.

Denk dat Rusland de laatste tijd ook weinig goeie reclame maakt voor hun materieel, dus de verkoop zal daarom ook wel dalen denk ik.
gewoon kopen van de Russen en UA cadeau geven.

Zolang de Russen nog met friendly fire hun beste heli's (Ka-52) neerhalen a 16 miljoen per stuk is alles wel :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

redwing schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Ik krijg het idee dat Duitsland had gehoopt dat ze door terughoudend te zijn geen problemen zouden krijgen met de gastoevoer. Want iedere keer als de gastoevoer verder wordt afgeknepen zie je ze juist stappen zetten. En ik denk dat ze nu wel doorhebben dat het geen bal uit maakt wat ze doen, die gastoevoer wordt toch wel verder afgeknepen.
Zelf heb ik mij ook onwillekeurig afgevraagd of er een relatie is met die aardgasblokkade. Jij legt de relatie alleen veel bewuster. Credits!

Deze blokkade haalt de Duitsers misschien wel uit hun verlamming. Angst voor een gebeurtenis is vaak erger dan de gebeurtenis zelf. Nu die blokkade bewaarheid is geworden moeten ze er me dealen. Dat activeert. En wie weet hebben plannen als dit PzH 2000 plan klaar gelegen om opgestart te worden. Dit onderstreept dat we een houdingsverandering van Duitsland tegemoet mogen zien. Ze lijken de noodzaak van militair ingrijpen nu pas echt te onderschrijven.

En zo werd de gasblokkade een bevrijdende ervaring voor de Duitsers. Poetin is wederom een groot strateeg gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Anoniem: 421923 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:04:
[...]

gewoon kopen van de Russen en UA cadeau geven.

Zolang de Russen nog met friendly fire hun beste heli's (Ka-52) neerhalen a 16 miljoen per stuk is alles wel :)
Komen die Russen nog wel aan bouwen toe? :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Aldus een bekende Oekraïense journalist.
Wordt een spannende avond. Gezien de status van het Russische leger denk ik dat dit eerder een wanhoopsdaad is dan een goede strategie.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Bedrijfsleven in paniek na nieuwe explosie gasprijs
Tuinders laten hun kassen deze winter leeg, chemiebedrijven zetten de productie stil en bouwmaterialen worden zo duur dat woningprojecten niet meer rendabel zijn te krijgen.

FD

[ Voor 36% gewijzigd door SalimRMAF op 28-07-2022 02:34 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:24
Bij de NOS had er zeker een stagiair nachtdienst

https://nos.nl/artikel/24...ecentrale-van-oekraine-in
Verder zijn de Russen hun troepen "massaal" aan het hergroeperen, aldus Arestovitsj. Ze rukken volgens hem vooral op naar het zuiden van Oekraïne, onder meer naar de steden Cherson, Melitopol en Zaporizja.
2 van die 3 steden hebben ze al maanden in handen :') . Ik kan ze moeilijk meer serieus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 06:11

ZenTex

Doet maar wat.

PLAE schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 06:25:
Bij de NOS had er zeker een stagiair nachtdienst

https://nos.nl/artikel/24...ecentrale-van-oekraine-in

[...]

2 van die 3 steden hebben ze al maanden in handen :') . Ik kan ze moeilijk meer serieus nemen.
Mis ik iets, of?

Als je hergroepeert doe je dat toch meestal in het gebied wat je al in handen hebt, niet in vijandleijk gebied.

Edit: Ah, ik zie wat je bedoelt,
De stad Zaporizja.is weliswaar in Oekrainse handen, maar ik neem aan dat de NOS de Oblast bedoelt, maar scharen het gemaksgewijs onder steden.

[ Voor 26% gewijzigd door ZenTex op 28-07-2022 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

German Foreign Minister Annalena Baerbock expects that the IRIS-T air defense systems will be delivered to Ukraine either late August or early September.
Nog eventjes geduld...

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
ZenTex schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 06:42:
[...]

Mis ik iets, of?

Als je hergroepeert doe je dat toch meestal in het gebied wat je al in handen hebt, niet in vijandleijk gebied.
Uiteraard.

In bovenstaande tekst rukken ze op naar 2 steden die ze al maanden in bezit hebben en 1 stad die ze nog niet hebben veroverd :+

Iets anders: James Vasquez is terug in Europa. Nu in Polen. Respect voor deze man. Ben benieuwd of hij weer echt aan het front gaat dienen of vooral uitrusting gaat regelen/inzamelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Het lijkt vooral een onhandige vertaling te zijn van de NOS.
Oleksiy Arestovych said Russia was sending troops to the Melitopol and Zaporizhzhia regions and Kherson, signalling a change in tactics to strategic defence from offence.
Uit het Kherson topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Kyiv Independent meldt:

Poll: 84% van de Oekraieners zijn tegen vrede met Rusland met concessies

Kyiv International Institute of Sociology (KIIS) survey gepubliceerd op 27 juli.
10% van de Oekraieners zijn klaar voor enkele territoriale concessie.
Even among residents of the eastern oblasts, where intense fighting is ongoing, 77% of people are against concessions
Bron (Cyrillisch): https://www.kiis.com.ua/?...at=reports&id=1124&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Zeus schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:10:
[Twitter]

Aldus een bekende Oekraïense journalist.
Wordt een spannende avond. Gezien de status van het Russische leger denk ik dat dit eerder een wanhoopsdaad is dan een goede strategie.
Of het zijn gewoon de dagelijkse schermutselingen. Iets opgeblazen door betreffende journalist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Tens schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:06:
[...]

Of het zijn gewoon de dagelijkse schermutselingen. Iets opgeblazen door betreffende journalist.
lijkt toch wel wat te gebeuren:

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1552370488030150659

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

idd, dagelijkse aanvallen, maar niks wat lijkt op:
The Russians are storming the positions of Ukrainian forces along almost the entire front line in the Donbas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Hij begint met:
So much for the ‘operational pause’ in Donbas.
En ja dat klopt, ze hebben al dagen eerder aangegeven dat de pauze voorbij was, dat de strijd werd hervat.

In ander nieuws: 2st grootste kerncentrale is nu ook in handen van Russen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 16:31

bloody

0.000 KB!!

Jerie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:56:
[...]

In ander nieuws: 2st grootste kerncentrale is nu ook in handen van Russen.
Dit lijkt een kolencentrale te zijn, niet dat het super veel uitmaakt, maar met een kerncentrale is het ws verstandiger om wat voorzichtiger te zijn met tegenaanvallen :o

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De centrale wordt helaas bevestigd:

Volkskrant Liveblog
03:25
Belangrijke Oekraïense elektriciteitscentrale in Russische handen

De op één na grootste elektriciteitscentrale van Oekraïne is in Russische handen. Een belangrijke adviseur van de Oekraïense president Volodymyr Zelensky meldt woensdagavond in een interview op YouTube dat de elektriciteitscentrale in de stad Voehlehirsk door de Russen is veroverd. De kolencentrale in de regio Donetsk zou van groot strategisch belang zijn.

Afgelopen weekend meldde het Oekraïense leger al dat Russische troepen de aanval op de elektriciteitscentrale na een gevechtspauze hadden hervat. Niet lang daarna zei Rusland de centrale te hebben veroverd. Met het innemen van de centrale behaalde Rusland volgens de adviseur van Zelenski 'een klein strategisch voordeel'.
Dat het door de Oekraïense regering zelf wordt bevestigd maakt dit wel een feit.
Het Britse ministerie van Defensie meldde vorige week dat het voor Rusland van groot belang is om belangrijke infrastructuur zoals elektriciteitscentrales in te nemen. Daarnaast betekent een overwinning in Voehlehirsk ook dat er een opmars kan worden gemaakt naar de steden Sloviansk en Kramatorsk, stellen de Britten.

Ondanks de inbeslagname van de kolencentrale zegt Zelensky woensdagavond in een videoboodschap dat Oekraïne van plan is de export van elektriciteit naar de Europese Unie te verhogen. Daarmee wil hij Europese landen minder afhankelijk maken van Russische energieleveringen. (ANP)
Maar laat ons dat niet teveel afleiden, want er is ook dit nieuws:
08:40
Verenigd Koninkrijk: Oekraïense tegenaanval in Cherson komt op stoom

De tegenaanval van het Oekraïense leger in de door Rusland bezette stad Cherson komt op stoom, aldus het Britse ministerie van Defensie. Dit liet het ministerie vandaag via een nieuwsupdate op Twitter weten.
Met als volgend detail:
‘Oekraïense strijdkrachten hebben hoogstwaarschijnlijk een bruggenhoofd gevestigd aan de zuidzijde van de lnhoelets rivier’, schreef het ministerie. Deze rivier is een zijrivier van de Dnipro, en vormt de noordelijke grens van het door Rusland bezette gebied rondom Cherson. Een bruggenhoofd is een militaire vesting die het einde van een brug beschermt aan de kant die het dichtst bij de vijand ligt.

Rusland’s 49ste leger, dat gestationeerd is aan de westoever van de Dnipro rivier, komt hierdoor in een kwetsbare positie, aldus het Britse ministerie, doordat Cherson nu effectief is afgesloten van andere door Rusland bezette gebieden.

Eva Selderbeek

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De gecrowdfunde drone door Polen wordt door Baykar gratis gegeven. Heel mooi nieuws :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Update van Arestovich: https://threadreaderapp.com/thread/1552559599793963009.html

Bevestigt een paar dingen die we eigenlijk al wisten:
Fundamental strategic changes observed - 🇷🇺 relocating everything from Izium and elsewhere to Kherson-Melitopol-Zaporozhye area.
🇷🇺 doing frontal offensive in Donetsk front, from Marinka to Avdiivka.
🇷🇺 has small achievement - captured Vuhlehirska power station.
Siversk and Bakhmut - 🇷🇺 is not doing well.
offensive:

There won't be a single day, when you will be able to tell, that it had started. In a way - it already has started.
It will be accurate destruction of 🇷🇺 forces top-down, starting from operational, then operational-tactical, then tactical levels. Decisive forces - artillery (guided 155mm shells) , rocket artillery (HIMARS), aviation.
🇺🇦 will not throw solders in one large assault, they will first make sure 🇷🇺 has no fuel, no ammo, no command, only then approach with infantry. Of course, there will be manoeuvres, forcing 🇷🇺 to respond and deploy defence.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:30
https://www.theguardian.c...hern-ukraine-from-belarus
A barrage of 25 missiles has been fired by Russian forces at northern regions of Ukraine from neighbouring Belarus as the Ukrainian southern offensive appears to be gathering pace.
Oftewel, gouverneur Lukashenko van de 'Russische oblast' Belarus is nog dieper door de knietjes gegaan.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:27
Waarom maken we ons druk om die energiecentrale. Als je de beelden opzoekt, dan zie je dat die central compleet onbruikbaar is. Delen zijn deels ingestort of er zitten overal kogel gaten. De Russen gaan die central echt niet binnen 3 maanden al kunnen gebruiken. Daarnaast is het een fortress geweest van 2 maanden.

game pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
Baserk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:

[...]

Oftewel, gouverneur Lukashenko van de 'Russische oblast' Belarus is nog dieper door de knietjes gegaan.
die komt ook nog wel aan de beurt.
Die heeft met heel veel moeite een opstand neergeslagen en er schijnen veel wit-russen nu met de oekraine te vechten die daarna in eigen land rusland eruit willen trappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:19
RoD schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:00:
[Embed] De gecrowdfunde drone door Polen wordt door Baykar gratis gegeven. Heel mooi nieuws :)
Ik vraag mijzelf af of dat soort militair materiaal wel door particulieren betaalt mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
TheBrut3 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:50:
[...]

Ik vraag mijzelf af of dat soort militair materiaal wel door particulieren betaalt mag worden.
Op zich kun je daar natuurlijk makkelijk een partij tussen zetten die dat wel mag (dus b.v. fonds naar Oekraine waarna Oekraine de drone betaald)
Maar naar mijn idee is Baykar met deze oorlog toch al binnen. Die Bayraktars hebben al zo'n goede naam gekregen dat hun orders voorlopig wel goed zullen lopen. Dan is een paar gratis drones weggeven alleen maar goede extra reclame.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
redwing schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:04:
[...]

Op zich kun je daar natuurlijk makkelijk een partij tussen zetten die dat wel mag (dus b.v. fonds naar Oekraine waarna Oekraine de drone betaald)
Maar naar mijn idee is Baykar met deze oorlog toch al binnen. Die Bayraktars hebben al zo'n goede naam gekregen dat hun orders voorlopig wel goed zullen lopen. Dan is een paar gratis drones weggeven alleen maar goede extra reclame.
Toch blijft het een beetje bizar dat dit een turks bedrijf is en erdogans schoonzoon de eigenaar.
En dan gaat erdogan nog "vriendelijk" met putin en rusland om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27

[...]

Hij heeft altijd op zijn knietjes gezeten. Onafhankelijkheid was niet meer dan een middeltje het volk bezig te houden, het Westen te overtuigen van de goede bedoeling, maar geen werkelijkheid. De Wit-Russen begonnen er na een generatie iets te veel in te geloven, net te laat. De Oekrainers, misschien toch net op tijd, afhankelijk van hoe het afloopt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RoD schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:18:
Update van Arestovich: https://threadreaderapp.com/thread/1552559599793963009.html

Bevestigt een paar dingen die we eigenlijk al wisten:

[...]

[...]
en dit is inderdaad de truc: geen kanonnenvoer.
Maar gewoon alle militaire infrastructuur van de Russen compleet ontwrichten totdat die op een gegeven moment gewoon zelf in hun BTR stappen en naar de Krim terugrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

En de details:
🚀 05:23 Zyabrovka (airfield near Gomel). Rocket launch.
Two to five starts are heard.
🚀 05:29 Zyabrovka. Launching another rocket.
🚀 05:31 Zyabrovka. Launching two more missiles.
🚀 05:40 Zyabrovka. Rocket launches continue. Only about 12 times, according to eyewitnesses.

💥 05:39-05:45 Border near Novaya Guta. Explosions are heard.
💥 05:50-05:51 Belarus-Ukraine border in the Gomel region. Two more explosions.

🚀 06:10 Zyabrovka. Launching two more missiles.
🚀 06:13 Zyabrovka. Launching another rocket.
🚀 06:16 Zyabrovka. Launching two more missiles.
🚀 06:18 Zyabrovka. Launching two more missiles.
🚀 06:21 Zyabrovka. Launching two more missiles.
🚀 06:23 Zyabrovka. Launching another rocket.
🚀 06:25 Zyabrovka. Launching another rocket.
🚀 06:27 Zyabrovka. Launching another rocket.
🚀 06:29 Zyabrovka. Launching another rocket.

In total, up to 25 launches were counted in this series.
@Hajun_BY
toon volledige bericht
https://t.me/Hajun_BY/5117
Missile launches from the airfield in Zyabrovka on the morning of July 28

The photographs included rocket launches from the Zyabrovka airfield (Gomel district, Gomel region). It is worth recalling that up to 10 S-300/400 anti-aircraft missile systems and, presumably, at least 2 Iskander operational-tactical missile systems are still at the airfield.

In total, about 25 rockets were launched from 05:23 to 06:29. There were reports that the explosions were in the Kyiv and Chernihiv regions. If we assume that all launches were from the Iskander OTRK, then at least 6 such complexes should be located at the airfield. This requires either high-quality detailed satellite images (of the MAXAR level), or data from people on the ground who could observe the movement of Russian divisions along the roads of Belarus.

Regarding the frequently asked question about a possible offensive: our monitoring group still does not see such prerequisites in the near foreseeable future, as before.

Support for the work of the Belarusian Gayun team

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:03
Dus, nu een ander land dan Rusland op Oekraïne vuurt met rakketten, mogen er dan ook andere landen hun manschappen sturen en helpen in Oekraïne ? Gezien het nu niet meer een gevecht is tussen twee landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dus 25 raketten afgevuurd in de richting van ???
Ik lees nog nergens dat er met die raketten ook een groot aantal significante doelen zijn geraakt.
Of ik moet iets gemist hebben, kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Yaksa schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:25:
Dus 25 raketten afgevuurd in de richting van ???
Ik lees nog nergens dat er met die raketten ook een groot aantal significante doelen zijn geraakt.
Of ik moet iets gemist hebben, kan ook.
Dit is een hele berg zout, want van Russische kant:
❗️Russian Armed Forces hit the warehouses of the Armed Forces of Ukraine in the Kharkiv region

According to "Come and See", a series of strikes were carried out on the infrastructure and logistics of the Ukrainian army in the Kharkiv region.

💬“Kharkiv region, the warehouses of the Armed Forces of Ukraine were hit,” a channel source said.

According to him, there is currently a fire at Ukrainian military facilities.

@smotri_z
Oekraïense kant meldt tot zover het volgende:
https://t.me/ukrainenowenglish/14290
‼️ Early in the morning, the Russians launched about 25 missiles from the territory of Belarus into the territory of Ukraine

Operational command "Pivnich" reports 9 hits on the territory of the village Chernihiv region, which fell into the forest. The air defense system also worked.

Explosions were also heard in the Kyiv region, it is reported that a missile hit an infrastructure facility in the Vyshgorod district.

No casualties have been reported yet.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 20:11
Gevaarlijk spel voor Wit-Rusland om Oekraine uit te dagen met Oekraine's toenemende slagkracht qua Westerse wapens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-05 23:38

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Snap niet waarom jullie zo 'shocked' zijn eigenlijk.
Dit is absoluut niet de eerste keer dat er raketten vanuit Belarus zijn afgevuurd.
Alleen door de focus op de Donbas is het aan die kant een tijdje stil geweest.

https://www.google.com/search?q=missiles+fired+from+belarus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

rejer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:10:
Dus, nu een ander land dan Rusland op Oekraïne vuurt met rakketten, mogen er dan ook andere landen hun manschappen sturen en helpen in Oekraïne ? Gezien het nu niet meer een gevecht is tussen twee landen?
Dat Rusland vanuit Belarus met tanks Oekraine binnen rijd.
Dat Rusland vanuit Belarus met vliegtuigen Oekraine beschiet.
Dat Rusland vanuit Belarus raketten op Oekraine schiet.

wat is er nieuw aan vandaag?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:08
Belarus is sinds dag 1 (of eigenlijk ervoor al, die 'trainingen') betrokken bij de oorlog. Niks nieuws daar.

Plaatsje ligt een 25-30km vanaf de Oekraïense grens... Volgens mij hebben ze zat spullen die dat kunnen raken, al wil je die natuurlijk niet even weg trekken van het front.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Russische militairen zitten vast en zijn uitgeput. En ongeveer de helft van de oorspronkelijke invasiemacht zou inmiddels dood of gewond zijn:
Al meer dan 75.000 Russische soldaten gedood of verwond in Oekraïne volgens Amerikaanse inlichtingendiensten

Volgens Amerikaanse inlichtingendiensten zouden al meer dan 75.000 Russische soldaten gedood of gewond geraakt zijn tijdens de oorlog in Oekraïne. Dat komt overeen met ongeveer de helft van het oorspronkelijke aantal manschappen dat werd uitgestuurd bij de invasie. Het was het Amerikaanse congreslid Elissa Slotki die dat gisteren aan nieuwszender CNN vertelde, nadat ze een geheime briefing over de oorlog in Oekraïne had bijgewoond met medewerkers van president Joe Biden.

Die medewerkers omschreven de Russische militairen ook als “uitgeput”. “Meer dan 80 procent van hun landstrijdkrachten zit vast en ze zijn moe”, aldus Slotki, die pas nog een reis maakte naar Oekraïne.
Dat zijn forse aantallen, dit is toch niet vol te houden?

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 28-07-2022 15:53 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:51:
De Russische militairen zitten vast en zijn uitgeput. En ongeveer de helft van de oorspronkelijke invasiemacht zou inmiddels dood of gewond zijn:

[...]

Die persco was wel interessant. Ze vertelde daar namelijk ook dat er bij zowel democraten als republikeinen een meerderheid te vinden is die voor het sturen van ATACMS munitie is.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:50:
Belarus is sinds dag 1 (of eigenlijk ervoor al, die 'trainingen') betrokken bij de oorlog. Niks nieuws daar.

Plaatsje ligt een 25-30km vanaf de Oekraïense grens... Volgens mij hebben ze zat spullen die dat kunnen raken, al wil je die natuurlijk niet even weg trekken van het front.
en dat gaan ze waarschijnlijk niet doen.
Dat het de Russen toegestaan wordt om te opereren vanaf BY-gebied is een ding.
Als UA terugschiet naar BY grondgebied wordt het anders.
Zolang BY zelf niet schiet, en UA niet actief BY gaat beschieten zijn beide landen niet in oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:02
Rofdof schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
[...]

Toch blijft het een beetje bizar dat dit een turks bedrijf is en erdogans schoonzoon de eigenaar.
Turkije heeft wel eens een Russische Mig de lucht uitgeschoten omdat die een retourtje Syrië deed en het luchtruim van de Turken schond.

Wat dat betreft laat Erdogan niet met zich sollen zoals wij hier in Europa doen met Russische gevechtsvliegtuigen in nationaal luchtruim van Eu landen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

XWB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:51:

[...]

Er wordt al geronseld in gevangenissen, dat zegt al genoeg. Het is jammer dat ze zoveel vuurkracht hebben, anders was het gewoon klaar geweest. Oekraïne doet het wat dat betreft goed door op de distributielijnen te focussen. Zie wat voor verschil een handvol HIMARS heeft gemaakt qua artillerievuur. Wat dat betreft heeft het westen echt de mogelijkheid om het verschil te maken in deze oorlog en een einde te bespoedigen. Er moet veel meer en veel sneller naar Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:55:
[...]

Die persco was wel interessant. Ze vertelde daar namelijk ook dat er bij zowel democraten als republikeinen een meerderheid te vinden is die voor het sturen van ATACMS munitie is.
Ik zit echt te hopen op die ATACMS. Het gaat Oekraïne zoveel meer mogelijkheden bieden. Ik hoop ook echt dat ze de Kerch brug onder vuur gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 21:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

Anoniem: 421923 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Zolang BY zelf niet schiet, en UA niet actief BY gaat beschieten zijn beide landen niet in oorlog.
Maar dat wordt wel steeds gekker natuurlijk en uiteindelijk ook onhoudbaar. Stel de russen zijn in het oosten en het zuiden uit Oekraine verdreven maar blijven in het noorden vanuit Belarus Oekraine beschieten terwijl Oekraine niets terug mag doen.

Het russische propaganda narratief heeft weer gewerkt in ieder geval. RU mag alles maar de rest moet zich aan RU regels houden.

Ik zie dat nog wel veranderen en ik denk niet dat het heel lang duurt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oryx heeft gisteren 145 entries toegevoegd, omdat iemand wat oud beeldmateriaal heeft doorgeplozen. Vooral in Kyiv oblast. Dat geeft aan hoeveel kapotgeschoten materiaal er nog op ontdekking ligt te wachten. Heel mooi signaal.
https://twitter.com/Rebel...Ss70KtOmbVFuL_7vci-A&s=19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Indoubt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Maar dat wordt wel steeds gekker natuurlijk en uiteindelijk ook onhoudbaar. Stel de russen zijn in het oosten en het zuiden uit Oekraine verdreven maar blijven in het noorden vanuit Belarus Oekraine beschieten terwijl Oekraine niets terug mag doen.

Het russische propaganda narratief heeft weer gewerkt in ieder geval. RU mag alles maar de rest moet zich aan RI regels houden.

ik denk maar zo: zolang UA de handen nog vol heeft aan RF in het oosten en zuiden gaan ze zich niet wagen aan escalatie met BY. Zodra dat verandert komen ze ongetwijfeld verhaal halen bij BY.

De rekening richting BY komt later wel. Eerst RF eruit trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:08:
[...]

Het russische propaganda narratief heeft weer gewerkt in ieder geval. RU mag alles maar de rest moet zich aan RU regels houden.

Als we vanuit de NAVO eindelijk wat fatsoenlijke luchtafweer sturen, heeft UA daar vrijwel 0 last van.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 27-04 15:40
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:10:
[...]

ik denk maar zo: zolang UA de handen nog vol heeft aan RF in het oosten en zuiden gaan ze zich niet wagen aan escalatie met BY. Zodra dat verandert komen ze ongetwijfeld verhaal halen bij BY.

De rekening richting BY komt later wel. Eerst RF eruit trappen.
Wit Rusland kunnen we wel opdelen tussen Polen / UA en / Litouwen. :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

Is het niet iets voor UA om BY te waarschuwen?
Als RF blijft vuren van jullie vliegveld, leggen we jullie vliegveld straks plat.
Hoeft niet meteen kan ook over een paar weken als we even wat uurtjes vrij hebben en nog wat munitie over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Mektheb schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:18:
[...]

Wit Rusland kunnen we wel opdelen tussen Polen / UA en / Litouwen. :9~
Belarusians zijn een volk op zich.
In eerdere jaren was Lukashenka ook nog best 'anti-Russisch' en probeerde hij nationalisme aan te wakkeren in BY zelf.

Ik weet nog dat ik voor mijn bezoekje aan Minsk in 2018 5 dagen visumvrij binnen kon komen vanuit de EU met expliciete restrictie dat ik niet via Moskou mocht vliegen. Geen idee of dat een steek onder water richting Rusland was.
Intussen issie natuurlijk bijgedraaid richting Rusland.

Ook het BY-volk verdient onafhankelijkheid en dat gaat ook zeker gebeuren als Rusland wordt verslagen in Oekraine. En dan zijn de huidige BY-strijders in UA een prima harde kern voor een revolutie.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 28-07-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Rofdof schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
[...]

Sterker nog, volgens Erdogan heeft Putin voorgesteld een Turkse drone fabriek in Rusland neer te zetten, Baykar is niet de enige dronemaker in Turkije. Baykar heeft overigens aangeven absoluut niets aan Rusland te verkopen.

Putin was voornamelijk voor drones in Iran.

https://twitter.com/ragipsoylu/status/1551894693306302465

BIG: Putin 'proposed to have a Turkish drone factory built in Russia' in a meeting with Erdogan

• Erdogan reportedly revealed Putin’s proposal to colleagues while claiming Bayraktar TB2 maker Baykar is establishing a plant in the UAE

[ Voor 17% gewijzigd door Q_7 op 28-07-2022 16:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Niet meer echt recent maar ik vond het toch leuk om deze te posten.

Ukrainian Flakjacket with +5 vitality

Tekening van dochter in kogelvrij-vest 'om papa te beschermen tegen de evil Russians'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9hMucJlma_77tvreOghGpKaclY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5GsJ5lr5SNpGf60hQ5tm4SDw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNcJuKA37YyorWvrjI_tLp1os1g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TcfRE3KoqzM5NxigCstxUFV2.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 28-07-2022 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrekDr0p schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:20:
Is het niet iets voor UA om BY te waarschuwen?
Als RF blijft vuren van jullie vliegveld, leggen we jullie vliegveld straks plat.
Hoeft niet meteen kan ook over een paar weken als we even wat uurtjes vrij hebben en nog wat munitie over hebben.
Ik zou Lukashenko/Belarus geen enkel excuus aanreiken om de oorlog in te struikelen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nog een andere Oekraïense bron voor de raket aanval vanochtend. https://t.me/operativnoZSU/34114
Detailed information from the "North" operational command regarding the missile attack on the Chernihiv region on July 28, 2022:

The shelling was carried out from the territory of the airfield "Zyabrivka" of the Republic of Belarus with air defense systems (aircraft missile systems) "S 300 / S 400". More than 20 arrivals were recorded in the area of ​​the Gonchariv territorial community of the Chernihiv district.

There are losses among personnel, it is being clarified.

Earlier it was reported that from 5:25 to 6:30 a.m. there was a massive missile attack on the Chernihiv region from the territory of Belarus, more than 25 launches were carried out.

https://t.me/operativnoZSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Wat een bijzondere tijd leven we toch in...

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Video Blogs Show Everyday Life In Russian-Occupied Ukraine

Kanaal van de knaapjes YouTube: YouTube YouTube: YouTube

Kanaal van het meisje op de markt YouTube: YouTube

Kanaal van dit meisje is ook bijzonder, in de rij voor voedsel, dagje naar het strand, water halen, gelnageltjes zetten, en een wandelingetje richting Azovstal...

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Комбинат «Азовсталь» Восточные проходные|| Военные следят за нами|| Стадион и Морской бульвар

Life goes on...

[ Voor 37% gewijzigd door sugarlevi01 op 28-07-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

YakuzA schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:06:
[...]

Ik zou Lukashenko/Belarus geen enkel excuus aanreiken om de oorlog in te struikelen.
Ik denk dat BY sowieso niet mee wilt doen aan de oorlog. 48k en een gedeelte vecht nu mee aan de UA kant.
Denk als Lukashenko zegt we gaan RF helpen dat hij dan het leger niet eens mee krijgt.

Maar UA kan mooi de bewoners straks helpen om Lukashenko uit de macht te helpen wanneer ze RF hebben verslagen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hopelijk gaat dit door nu:

Unaniem ook, mooi signaal :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zoals waarschijnlijk opgemerkt heb ik wat posts heen en weer geschoven.

Enkele diepgaandere discussies heb ik verplaatst naar Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

De gasprijzen discussie is een item wat geregeld terugkomt, een klein nieuwsitem kan al aanleiding zijn voor een langere discussie, net als een bericht over een wapen. Rapporteer aub alleen als het erg off-topic gaat, niet iedere post hoeft exact goed te staan. Daar is immers deze nieuwe opzet ook voor, een korte discussie naar aanleiding van een nieuws item is geen probleem. Bovendien worden discussies geregeld herhaald.

Diepgaandere discussie die zonde zijn om verloren te laten gaan in de slowchat, voer die aub in de genoemde topics die in de wegwijzer en in de forumlijst staan.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:05:
[...]

Als een target vanuit positie X op positie Y schiet dan wordt positie X een hot zone. Het is dan niet gek als positie X wordt beschoten om zo doelen uit te schakelen. Wil je dat niet? Geen probleem! Dan moet je niet vanuit positie X schieten. Zo simpel is het. Een kind van 5 snapt dit nog.

Positie X kan een onderzeeër zijn, een basis in Polen, een basis in Belarus, een ziekenhuis, een gekkenhuis. Het maakt geen drol uit.

Belarus fasciliteert op deze manier vanuit haar landsgrenzen (let wel: doorstroom / transport is iets anders). Daarmee zijn ze betrokken in deze friet speciaal / patatje oorlog of hoe je het ook wilt noemen.

Als Oekraïne vliegtiuigen zou gebruiken die deelnemen aan gevechten terwijl ze zijn opgestegen vanuit bijvoorbeeld Roemenië dan is Roemenië betrokken bij de oorlog. Beter zou zijn het vliegtuig in UA laten landen en dan pas gevechtsklaar te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jerie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
[...]
Als een target vanuit positie X op positie Y schiet dan wordt positie X een hot zone. Het is dan niet gek als positie X wordt beschoten om zo doelen uit te schakelen. Wil je dat niet? Geen probleem! Dan moet je niet vanuit positie X schieten. Zo simpel is het. Een kind van 5 snapt dit nog.

Positie X kan een onderzeeër zijn, een basis in Polen, een basis in Belarus, een ziekenhuis, een gekkenhuis. Het maakt geen drol uit.

Belarus fasciliteert op deze manier vanuit haar landsgrenzen (let wel: doorstroom / transport is iets anders). Daarmee zijn ze betrokken in deze friet speciaal / patatje oorlog of hoe je het ook wilt noemen.

Als Oekraïne vliegtiuigen zou gebruiken die deelnemen aan gevechten terwijl ze zijn opgestegen vanuit bijvoorbeeld Roemenië dan is Roemenië betrokken bij de oorlog. Beter zou zijn het vliegtuig in UA laten landen en dan pas gevechtsklaar te maken.
Ja, maar UA heeft het druk genoeg met RU bevechten, een actie om BY de oorlog in te laten struikelen en door een aanval in BY het risico te lopen dat de publieke opinie daar beïnvloed wordt lijkt me niet een slim plan.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Weer walgelijke beelden van wat de Russen met krijgsgevangen doen in het UA Video report op Reddit. Ga er maar niet naar zoeken. Ik kwam een enorme post op zoek naar de dader tegen (die geïdentificeerd is).

Wat is oorlog toch vreselijk. De Russische manier nog barbaarser dan anderen om maar alles te vernielen. Niet te denken aan alle mensen die geëxporteerd worden.

Gelukkig weten we niet wat er allemaal speelt op de achtergrond politiek gezien. Laten we hopen dat er voor Oekraïne mensen opstaan die de vrijheid terug willen geven zoals voor Europa vorige eeuw gedaan is.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Russische bloggers roepen op tot meer oorlog en algehele mobilisatie. 8)7

https://nos.nl/l/2438670

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Coldcat schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:35:
Weer walgelijke beelden van wat de Russen met krijgsgevangen doen in het UA Video report op Reddit. Ga er maar niet naar zoeken. Ik kwam een enorme post op zoek naar de dader tegen (die geïdentificeerd is).

Wat is oorlog toch vreselijk. De Russische manier nog barbaarser dan anderen om maar alles te vernielen. Niet te denken aan alle mensen die geëxporteerd worden.

Gelukkig weten we niet wat er allemaal speelt op de achtergrond politiek gezien. Laten we hopen dat er voor Oekraïne mensen opstaan die de vrijheid terug willen geven zoals voor Europa vorige eeuw gedaan is.
Je doelt op die video van enkele russen die een gevangene op gruwelijke wijze castreren neem ik aan?

De video is op verscheidene outlets te vinden, maar ik heb er nog niets van gezien op de grotere nieuws kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
ZenTex schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 05:58:
[...]

Je doelt op die video van enkele russen die een gevangene op gruwelijke wijze castreren neem ik aan?

De video is op verscheidene outlets te vinden, maar ik heb er nog niets van gezien op de grotere nieuws kanalen.
Die spencer, voormalig hoge usa militair, twittert er ook over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

ZenTex schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 05:58:
[...]

Ja, ga er niet naar kijken. Als je de comments leest ben je blij als je dat gespaard blijft.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
Tegenoffensief lijkt momentum te krijgen

https://twitter.com/defen.../1552526084821893120?s=21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jerie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:54:
[...]

eens hoor, maar UA heeft momenteel meer hooi op de vork dan ook direct even BY mee te nemen. BY zal niet bijzonder dreigend zijn voor UA maar het is beter om die strijd even te bewaren.
Beter even extra luchtafweer neerzetten in het noorden.
De afrekening richting komt wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:34:
[...]

eens hoor, maar UA heeft momenteel meer hooi op de vork dan ook direct even BY mee te nemen. BY zal niet bijzonder dreigend zijn voor UA maar het is beter om die strijd even te bewaren.
Beter even extra luchtafweer neerzetten in het noorden.
De afrekening richting komt wel een keer.
Ik irriteer mij steeds meer dat er nog zo moeilijk word gedaan om Ukraine niet sneller en meer van onze wapens te geven. Dat maakt echt zoveel uit en wij hebben er toch niks aan. Als Ukraine Rusland verslaat dan is onze grootste vijand toch uitgespeeld.

Of zou zoals word geopperd het toch zo zijn dat ze langzaam Rusland helemaal kapot willen maken/uitputten en dat over zeg een maand een shitload aan wapens uit Europa/vs komt. Of dat die er al zijn en voor een groot offensief worden achtergehouden?

Ben ook benieuwd of Rusland nog zo makkelijk kanonnenvlees kan krijgen. Als ze nu al gevangenen laten vechten….

Maar wat zijn die ukrainers bikkels. Land met relatief kleine militaire slagkracht die zich zo goed stand houdt tegen dat pleurisvolk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Rofdof schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:43:
[...]

Ik irriteer mij steeds meer dat er nog zo moeilijk word gedaan om Ukraine niet sneller en meer van onze wapens te geven. Dat maakt echt zoveel uit en wij hebben er toch niks aan. Als Ukraine Rusland verslaat dan is onze grootste vijand toch uitgespeeld.

Of zou zoals word geopperd het toch zo zijn dat ze langzaam Rusland helemaal kapot willen maken/uitputten en dat over zeg een maand een shitload aan wapens uit Europa/vs komt. Of dat die er al zijn en voor een groot offensief worden achtergehouden?

Ben ook benieuwd of Rusland nog zo makkelijk kanonnenvlees kan krijgen. Als ze nu al gevangenen laten vechten….

Maar wat zijn die ukrainers bikkels. Land met relatief kleine militaire slagkracht die zich zo goed stand houdt tegen dat pleurisvolk.
mijns inziens is het grootste probleem van de 'leegbloed-tactiek' dat in de tussentijd er elke maand wel weer tientallen burgers sterven of gewond of verminkt raken. Leg dat maar eens uit aan je volk. Daar zijn ballen van staal en zenuwen van titanium voor nodig. Zowel voor de leiders als het volk.

De leegbloed-oorlog vereist dat je niet te snel de Russen verslaat want dan blijft de schade beperkt. Liefst laat je de Russen nog meer eenheden elders wegschrapen en laten verbrokkelen in UA.

Ik zie regelmatig filmpjes voorbij komen van Oekraiense mannen en vrouwen die na x maand aan het front weer thuiskomen bij hun ouders etc. en dat zijn zeer emotionele filmpjes.
'This is why they fight'.
Ze vechten voor hun vrijheid, voor hun land, voor hun geliefden. Niet zozeer voor het westen, dat is bijvangst voor ons.

De prijs voor de val van de Russische Federatie wordt betaald met Oekraiens bloed.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-07-2022 08:18 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nieuwe dag, nieuwe grote boem.

Verder:
Boem in Illovaisk, Donetsk oblast, waarschijnlijk een munitiedepot: https://twitter.com/nexta_tv/status/1552888658784559104 en https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1552872419987267589 en https://twitter.com/JayinKyiv/status/1552830661538586624 (het brandt nog steeds)
Boem (meerdere) in Klimovo, Rusland, waar het leger een vliegveld heeft, reden nog onduidelijk: https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1552863403252895745
Boem in Brilevka, Cherson oblast, waarschijnlijk een munitiedepot: https://twitter.com/GirkinGirkin/status/1552850684042772480
Boem in Nova Kakhova, bij de elektriciteitscentrale, die is al vaker geraakt: https://twitter.com/Eurom...tatus/1552815651408023553

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:48:
[...]

De prijs voor de val van de Russische Federatie wordt betaald met Oekraiens bloed.
Tsja, wat kunnen we doen?

Ik had ook liever gehad dat deNAVO/het westen/Europa meer doet, minimaal een no fly zone. Maar dat is net een stapje te ver tegen een land dat al meerdere malen al dan niet indirect met nucleaire wapens dreigt.

Het op 1 na beste is ze de middelen geven om terug te vechten, en dat doen we, plus de middelen om het land weer op te bouwen.

Wat ik echter zeer graag zou zien is langeafstand AA geven zodat we eindelijk van die gruwelijke nieuwsberichten over raketaanvallen op steden afzijn. Waarom is een puur defensief luchtafweersysteem zo moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:27
Coldcat schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:35:

Er zijn nu ook videos waarin Oekraïense krijgsgevangenen worden onthoofd. Hoezo zijn ze anders dan ISIS. Dit zijn vergelijkbare praktijken

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
Emryte schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Er zijn nu ook videos waarin Oekraïense krijgsgevangenen worden onthoofd. Hoezo zijn ze anders dan ISIS. Dit zijn vergelijkbare praktijken
zag laatst een filmpje van de oorlog in tetsjenie.

Een gezin (vader/moeder en dochter (rond de 20)) en een paar russische soldaten.
Eerst de vader treiteren en daarna word die lachend voor de ogen gezin doodgeschoten. (volgensmij de moeder ook).
Het lot van de dochter kun je ook wel invullen.

laat die generaliseringen achterwege

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 29-07-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:48:
[...]
Ze vechten voor hun vrijheid, voor hun land, voor hun geliefden. Niet zozeer voor het westen, dat is bijvangst voor ons. [...]
Op de grond ja, maar het zou me niets verbazen als er hogerop wat meer politieke motivaties zijn. Leegbloeden is goed voor de banden met de EU en vergroot de kans dat ze een zinnige partnerschap/lidmaatschap krijgen. Iets wat op de lange termijn mogelijk noodzakelijk of in ieder geval zeer wenselijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Caelorum schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:09:
[...]

Op de grond ja, maar het zou me niets verbazen als er hogerop wat meer politieke motivaties zijn. Leegbloeden is goed voor de banden met de EU en vergroot de kans dat ze een zinnige partnerschap/lidmaatschap krijgen. Iets wat op de lange termijn mogelijk noodzakelijk of in ieder geval zeer wenselijk is.
Het leegbloeden is nodig om te voorkomen dat de Russen in paar jaren een tweede oorlog beginnen. Zoals in jaren 90 Tsjetsjenië.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid