Volkskrant Liveblog09:57Offensief in Mykolajiv ‘de zwaarste ooit’
Rusland gaat zwaar tekeer in de zuidelijke stad Mykolajiv. In de nacht van zaterdag op zondag is de plaats aan de Dniprorivier op allerlei manieren bestookt, zegt burgemeester Oleksandr Sjenkevytsj op Telegram. Hij noemt de aanval ‘de zwaarste ooit’.
Volgens Sjenkevytsj hebben onder meer Russische clusterbommen branden veroorzaakt en enkele gebouwen vernietigd. Reddingswerkers proberen nu de precieze ernst van de schade op te maken. De burgemeester maakt geen melding van doden of gewonden.
"He?" Dacht ik bij de titel. "Zijn de Russen nu in de buurt van Kherson nu in de aanval aan het gaan?"
Maar het lijkt er toch op dat we het hier over bombardementen in combinatie met raketaanvallen hebben. Niet dat dit niet heel erg is maar het is nog wel iets anders dan met pantservoertuigen, tanks en infanterie Mykolajiv binnentrekken. Naar mijn mening is de term offensief hier misplaatst.
Op zich vind ik die bombardementen ook nog wel opmerkelijk, omdat ik dat in mijn beeldvorming van de Russen rond Kherson niet meer had verwacht. Ik dacht dat ze al meer in het defensief waren gedrukt.
Afgezien van de heftigheid niet zoveel anders als wat Rusland bij andere Oekraïense plaatsen vannacht heeft uitgevoerd, wat de Volkskrant beter communiceerde:
Rusland voerde vannacht ook aanvallen uit in de steden Nikopol en Kharkiv. Nikopol is bestookt met MLRS-raketten, zegt een militaire officier op Telegram. In Kharkiv zijn volgens burgemeester Ihor Terekhov ‘meerdere explosies gehoord’. Eén daarvan is geverifieerd, maar de gemeente hoopt snel met meer informatie te komen.
Kijk ik in Oekrainse media dan hebben die het over "shelling". En dat is precies het versleten idoom dat Rusland al maanden inzet:
Kyiv IndependentMayor: Russian shelling of Mykolaiv 'the strongest ever.'
Russian forces shelled the southern city between 1 a.m and 6 a.m. on July 31 with various explosives, including cluster munitions. A school was damaged and a private house destroyed. Rescue operations are underway and the casualties are yet to be determined
Ukrainska PravdaQuote from Sienkevych: "Mykolaiv is being shelled. Since the air-raid siren was sounded, explosions – including those of cluster munitions – have rocked the city.
Several fires broke out at the sites of the strikes. Residential buildings have been damaged by the shock wave and debris."
Updated on 05:07. Quote from Sienkevych: "Once again powerful explosions are rocking the city!"
Updated at 06:30. Details: Sienkevych has called the massive shelling of Mykolaiv that took place on the night of 30 July and in the early hours of 31 July "the strongest ever".
Om even heel duidelijk te zijn: ik wil de heftigheid van een bombardement niet bagatelliseren, zeker dat op Mykolajiv vannacht niet. Om het te framen als offensief geeft bij veel lezers een verkeerde indruk van de strijd rond Kherson.