psy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:16:
Oekraïne ontkent (natuurlijk):
[
Twitter]
Ik kan deze aanslag nog niet zo goed plaatsen eigenlijk.
De kans dat het van Oekraïne komt lijkt me niet erg groot aangezien het in Moskou was en deze persoon waarschijnlijk erg goed beveiligd was.
Wat doet vermoeden dat het inderdaad iets interns geweest zou moeten zijn. Het waarom begrijp ik alleen nog niet zo goed.
- Moet de bevolking schrik aangejaagd worden?
- Moet Dugin gewaarschuwd worden door Putin (als hij dus net van tevoren gewaarschuwd zou zijn, wat best een mogelijkheid zou kunnen zijn)
- Moet Putin gewaarschuwd worden door de FSB?
Ben ik nog een scenario vergeten?
Ik heb hetzelfde. De aanslag lijkt te laten zien dat de inner circle van Poetin de controle over haar omgeving kwijtraakt. Las ik hier gisteren opgetogen reacties, bij mijzelf betrap ik mij op gemengde gevoelens.
Nuttig?
In zoverre dat:
- het Russische bewind onzekerheid ervaart over eigen veiligheid
- de Russen kunnen zien dat het bewind kwetsbaar is
Waarom gemengde gevoelens?
Ik zie ook keerzijden:
- Hoe gerechtvaardigd ook hoop ik niet dat het Oekraïense bewind achter deze aanslag zit. In mijn ogen zou Oekraïne zich verlagen tot Russische methoden. Oekraïne heeft die methoden niet nodig om haar doel te bereiken. Hopelijk heeft het Oekraïense bewind dat in een eerder stadium zelf ook vastgesteld. Het bewind zou inmiddels betrokkenheid hebben ontkend. Ik hoop van harte dat dit ook gewoon klopt.
- Dit zijn die moeilijk te beheersen bijeffecten van een heftig conflict. Dit soort gebeurtenissen zijn ook brandstof voor het conflict. Toename van heftigheid leidt uiteindelijk tot meer doden, in ieder geval op de korte termijn.
Hoopgevend is de veronderstelling van @
asing. Dat de Russen zelf in actie komen en een tegenbeweging weten ontwikkelen.
Een tweedeling in de FSB is hierbij inderdaad een meest waarschijnlijke optie. FSB betrokkenen hebben toegang tot alle tools en organisatievermogen om een dergelijke aanslag uitgevoerd te krijgen (hierbij negeer ik bewust de wijze waarop twee FSB agenten in Nederland zjn opgepakt geraakt). Nadeel: dit levert uiteindelijk een variant op van het huidige Rusland, met een in grote lijnen voortzetting van de huidige machtsstructuur en de daaruit volgende verhoudingen tussen Oekraïne en Rusland.
Een tweede minder waarschijnlijk scenario is dat deze actie afkomstig is van buiten de bestaande machtsstructuur van de Russische overheid. Dit is minder waarschijnlijk omdat hiervoor een bepaalde organisatiegraad nodig is. Of dat buiten de Russische overheid tot stand kan komen is maar zeer de vraag.
Ondanks de lagere waarschijnlijkheid hoop ik tegen alle verwachtingen in op dit laatste scenario. Dit scenario biedt in potentie de snelste exit uit deze oorlog. De Russische overheid implodeert en een tijdelijke overheid (equivalent aan een Nederlands zakenkabinet) kan orde op zaken stellen:
- onmiddellijke beëindiging oorlog Oekraïne
- start dialoog met Oekraïne
- werken aan een nieuwe machtsstructuur (met betere checks and balances)
Jullie hoeven het mij niet te vertellen. De kans op dat laatste scenario is heel laag. Zijn in Rusland mensen te vinden die voldoende kaliber hebben om in een dergelijke tijdelijke regering plaats te nemen? En weten die chaos in Rusland te voorkomen?
Zoals een aantal op dit forum ook als primaire emotie hebben: het doden moet stoppen en Oekraïne moet verder kunnen op de weg waar ze in 2014 gedwongen vanaf moest wijken.
Deze aanslag is dus tragisch, een eigenlijk een getuigenis van een failliete samenleving. Dat alleen is al tragisch. Misschien is ook het beoogde doel van de aanslag niet eens bereikt (doden van Aleksandr Doegin).
Maar...... maar.... de Russische overheid raakt stap voor stap haar controle verder kwijt. Eerst in Oekraïne, en de Krim, nu ook in haar eigen machtscentrum. Laten we hopen dat dit proces de oorlog inhaalt, het doden kan stoppen en Oekraïne de exit opleveren die het wenst.
Gisteren haalde ik nog mijn schouders op. Vandaag hoop ik dat we met deze aanslag het begin van de grote kentering hebben gezien.