Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste
Acties:
  • 329.536 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:14
Indoubt schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:57:
Botulisme komt (helaas) ook in de natuur voor.
[...]
Dit dus. Daarnaast, botulisme opkweken vereist weinig meer dan tijdens een warme zomer, wat jam-potjes met warm water met wat hooi/gras, van onder een dode watervogel, afgesloten te laten staan.
Moet raar lopen wil je met 2 dozijn jampotten geen botulisme opkweken.

Is dus verre van 'rocket science' en heeft idd werkelijk niets met 'gifgas' te maken.
Appels en peren.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Baserk schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:43:
[...]Dit dus. Daarnaast, botulisme opkweken vereist weinig meer dan tijdens een warme zomer, wat jam-potjes met warm water met wat hooi/gras, van onder een dode watervogel, afgesloten te laten staan.
Moet raar lopen wil je met 2 dozijn jampotten geen botulisme opkweken.
Is dus verre van 'rocket science' en heeft idd werkelijk niets met 'gifgas' te maken.
Appels en peren.
offtopic:
Maar in jouw jampotjes zit nog lang niet de gebruiksklare vloeistof om als biologisch wapen ingezet te kunnen worden. Daar heb je op z'n minst een goed geoutilleerd laboratorium voor nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 22:47
Het is weer raak in Sevastopol, er klinken explosies nadat de luchtverdediging was geactiveerd.
Bron (+filmpje) LiveUAmap

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47
Yaksa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:00:
Het is weer raak in Sevastopol, er klinken explosies nadat de luchtverdediging was geactiveerd.
Bron (+filmpje) LiveUAmap
Dat was eerder ook al gepost, maar tot nu toe geen bewijs over het wie, hoe en wat.

Ik ben erg benieuwd wat ze geraakt hebben

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wow, als dit klopt. En zelfs als die mevrouw niet in de auto zat, een dergelijke aanslag in Moskou is wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

RoD schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:25:
[Embed] Wow, als dit klopt. En zelfs als die mevrouw niet in de auto zat, een dergelijke aanslag in Moskou is wel een dingetje.
Dat kan. Het kan echter ook een variant zijn op het kopje russische earl grey thee. Wie weet wat voor tegenstanders Dugin in eigen land heeft.

Of Igor heeft weer staan roken tijdens het tanken of zo, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ik lees op twitter berichten dat het eigenlijk de bedoeling was dat Dugin zelf in die auto had moeten zitten.
Als dat toch waar is, huge hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat UA hier achter zit bij gebrek aan strategisch belang. Het zou zo maar kunnen dat de ogenschijnlijke eenheid binnen de Russische elite scheuren begint te vertonen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Bij de Nederlanders sites lijkt de dood van Bram Peper vooralsnog belangrijker. Zitten die te slapen ofzo.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
psy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:03:
Bij de Nederlanders sites lijkt de dood van Bram Peper vooralsnog belangrijker. Zitten die te slapen ofzo.
Ik snap dat ook nooit echt, er gaan zoveel oudere mensen dood elke dag, maar wanneer het een oud burgermeester/iemand in de politiek is ontploft de media.

Er gaan duizenden onschuldige mensen dood in Oekraïne door een zinloze oorlog, wat helemaal niet had hoeven te gebeuren, en dat er dan russische doelen worden geraakt is voor mij veel belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

Dugin zoals hij vertrok hier te zien naast zijn dochter

En hier is hij te zien, bij de brandende auto zo te zien net nadat het gebeurd is. Zelfde kleren. Lijkt idd Dugin te zijn.

Fantastisch nieuws. Jammer dat het niet Dugin zelf was.
Hopen dat het nu in Moskou gaat rommelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:38
Hopelijk is dit het begin van meer van dit soort aanvallen op Russische elite die de oorlog steunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Laatst online: 00:50

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Zelenskyy: Russia might do something particularly violent next week

Ukranian Pravda
KATERYNA TYSHCHENKO – SATURDAY, 20 AUGUST 2022, 21:36

President Volodymyr Zelenskyy of Ukraine believes that Russia might attempt to carry out particularly violent attacks next week [Ukraine's Independence Day is on 24 August, which falls on next Wednesday – ed.].

Source: President Zelenskyy's video address

Quote from Zelenskyy: "We have to be aware that this [coming] week, Russia might try to do something particularly terrible, particularly violent.
Dat wordt dus opletten komende Woensdag. Zelenskyy is beducht voor dramatische acties va Russische zijde acties die met een bepaalde motivatie zijn ingegeven:
That’s the opponent that we have. But Russia has been doing this every week over these last six months – doing terrible and violent things."

Details: President Zelenskyy recalled that Ukraine would celebrate its Independence Day and the National Flag Day next week. The Crimean Platform summit is also expected to take place next week.

"One can literally feel it in the air in Crimea, the fact that the [peninsula's] occupation is temporary and that Ukraine is returning," he noted.
Rusland gebruikt terreur als motivatie voor zijn acties.
Zelenskyy noted that one of Russia's key goals is to humiliate the people of Ukraine, to undermine their potential and their heroes, and to spread despair, fear, and conflict.

"That's why it is important to never yield to the enemy's pressure, not for a single minute. To not wind yourself up, to not show weakness," he urged.

"That's why we've got to stick together, to help one another, to rebuild what's been destroyed, to fight for all our people. To support everyone who represents Ukraine. Today – [we will support] [Oleksandr] Usyk [a Ukrainian boxer – ed.], he’s our guy," Zelenskyy said.
Terreur heeft inmiddels bewezen de Oekraïners alleen maar meer vastberaden te maken om zich te verzetten. Dat Rusland hierover geen lering lijkt te kunnen trekken past wel in het beeld van een bewind dat alle kritische geluiden heeft weggezuiverd en daardoor niet meer instaat is om te veranderen. Dat die terreur een heilloze weg is voor Rusland. Het gegeven dat haar capaciteit door dergelijke acties nog verder weglekt onderstreept hoe.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
psy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:23:

[Twitter]

En hier is hij te zien, bij de brandende auto zo te zien net nadat het gebeurd is. Zelfde kleren. Lijkt idd Dugin te zijn.

[Twitter]

De dochter is in ieder geval niet al te fris in haar denkbeelden. Haar vader weet nu dat hij een target is. Die zal niet lekker slapen vannacht. De vraag is nu uit welke hoek dit komt. Er wordt wel eens een Rus opgeruimd, maar dat is meestal met een ongeluk of een kopje speciale thee. Het opblazen van een auto is van een ander kaliber.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:55

ZenTex

Doet maar wat.

asing schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:51:
[...]

De dochter is in ieder geval niet al te fris in haar denkbeelden. Haar vader weet nu dat hij een target is. Die zal niet lekker slapen vannacht.
Dochterlief papegaait mooi zijn denkbeelden na, dus wat dat betreft "nothing of value was lost".
Maar naar het schijnt zou hij in die auto zitten maar heeft op het laatste moment een andere auto genomen.
Hij moet daarmee leven. Dat zal je niet in de koude kleren gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

ZenTex schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:03:
Die video van de drone in Sevastopol, het bijbehorende plaatje doet me denken aan die drone die ingezet werd als kamikaze drone tegen die olieopslag in Rusland een paar maanden geleden.

Of zal dat plaatje enkel ter illustratie zijn om evt de Russen in verwarring te brengen?

Ja dus.
Drone van ong 10000 usd als ik het me goed herinner.

Nu zie ik op allerlei social media inzamelactie voor drones en dergelijke, kunnen we op tweakers niet ook zoiets organiseren? Daar heb ik wel 100 euro voor over.

[ Voor 36% gewijzigd door ZenTex op 21-08-2022 02:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De Belgen zijn sneller :p
In Rusland is de dochter van Poetins huisideoloog Aleksandr Doegin in de regio Moskou om het leven gekomen bij een vermoedelijke bomaanslag op haar auto. Dat melden meerdere lokale media, maar het nieuws is voorlopig nog niet bevestigd.

Daria Doegina’s Toyota Landcruiser Prado ontplofte in de regio van Moskou. Dat de vrouw het slachtoffer was, is hiertoe onbevestigd. Haar vader werd echter kort na de vermoedelijke aanslag al met de handen verslagen op zijn gezicht gezien op de plaats van de feiten, zo is te zien op Twitterbeelden. Het is niet duidelijk of Doegin zelf eigenlijk het doelwit van de aanslag was, noch wie erachter zat.

Alexandr Doegin is een bekende figuur binnen het Kremlin, een filosoof en Russisch nationalist die beschouwd wordt als het brein achter de Russische inval in Oekraïne. Zijn bijnaam is “Raspoetin” wegens zijn invloed op president Poetin.
Raspoetin, doet mij denken aan Yuri uit Red Alert.

March of the Eagles

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:58

Don Quijote

El Magnifico

Ik merk wel dat de oorlog ook echt wel wat met mij doet. Dat klinkt natuurlijk als een no-brainer maar heb dat zelf nog niet echt zo meegemaakt.

Het viel mij nu op omdat ik bij het nieuws dat er een aanslag is geweest op een 29 jarige dame die anders dan wat onfrisse denkbeelden (voor zover ik weet) niet veel kwaad heeft gedaan, een goed gevoel kreeg. Een beetje van “Mooi. Dat gun ik Dugin”. In normale tijden zou ik daar vooral medelijden hebben gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Don Quijote op 21-08-2022 07:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gisteren in Albanië:

Misschien toch maar de Russische toeristen weigeren :p

Bellingcat zit er al bovenop maar nog geen concrete informatie:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sinds februari zijn onfrisse denkbeelden omgezet in onfrisse daden, toegejuichd door degenen met die onfrisse denkbeelden van een veilige afstand. Mevrouw Dugina ging ook aan de glorie ruiken in het veroverde Azovstal nadat het vechten en sterven door anderen klaar was. Dat ze nu zelf slachtoffer is van wat er uit de doos van Pandora is gekomen die ze mede geopend heeft kan ik niet rouwig om zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:48
IJzerlijm schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:41:
Sinds februari zijn onfrisse denkbeelden omgezet in onfrisse daden, toegejuichd door degenen met die onfrisse denkbeelden van een veilige afstand. Mevrouw Dugina ging ook aan de glorie ruiken in het veroverde Azovstal nadat het vechten en sterven door anderen klaar was. Dat ze nu zelf slachtoffer is van wat er uit de doos van Pandora is gekomen die ze mede geopend heeft kan ik niet rouwig om zijn.
What goes around comes around.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91UvAfYlQFDlUvrDtK2iClBvzKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5gLKkYBkRXjiPEzva7htjCj0.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Alpina op 21-08-2022 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Laatst online: 18-09 11:34
Nederlandse (tv) media is helaas een verlengstuk van rtl boulevard geworden, een onzinnig bericht uit het koningshuis is belangrijker dan de ontploffingen op het vliegveld in de krim.

En dan gek vinden dat we elders opzoek gaan naar nieuws( en delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Plus, wie heeft deze aanslag gepleegd?

Oekraïne? Of toch eerder Russen die het niet eens zijn met de ooog? Of een groepering die Putin niet ziet zitten, maar putin zit veilig in z'n bunker, dus dan z'n volgelingen maar?

Maar deze oorlog heeft gevolgen die putin oiit voor ogen heeft gehad.

Vluchtende Russen uit de krim, artillerie en aanslagen in Rusland zelf, dat alles bovenop de sancties die toch echt pijn doen. De oorlog breid zich uit naar Rusland en zijn volgelingen, dat zal zijn positie zeker geen goed soen

De vraag is hoe putin op dit alles zal reageren.

Tegenstanders purgen? Massa's verdachten naar de gulags deporteren. Zich verder afzonderen in z'n bunker met enkel jaknikkers?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06

_Eend_

🌻🇺🇦

Alpina schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:52:
[...]

What goes around comes around.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

ZenTex schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:04:
Plus, wie heeft deze aanslag gepleegd?

Oekraïne? Of toch eerder Russen die het niet eens zijn met de ooog? Of een groepering die Putin niet ziet zitten, maar putin zit veilig in z'n bunker, dus dan z'n volgelingen maar?

Maar deze oorlog heeft gevolgen die putin oiit voor ogen heeft gehad.

Vluchtende Russen uit de krim, artillerie en aanslagen in Rusland zelf, dat alles bovenop de sancties die toch echt pijn doen. De oorlog breid zich uit naar Rusland en zijn volgelingen, dat zal zijn positie zeker geen goed soen

De vraag is hoe putin op dit alles zal reageren.

Tegenstanders purgen? Massa's verdachten naar de gulags deporteren. Zich verder afzonderen in z'n bunker met enkel jaknikkers?
Of een strijd binnen groepen in het cirkeltje van Putin?

Waarschijnlijk gaan we binnenkort weer een toename van mensen die uit ramen vallen zien.

Of zoals ze dat met een mooi woord zeggen: (auto)defenestratie

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 21-08-2022 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPQydFgwGb-oeFuhCCG70cMDvy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94uXq1SrRO5tD4vyvjlKc4Lp.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat trouwens lekker daar op de Krim.
Ik had dit persoonlijk nog niet durven denken of toch nog niet nu al. Benieuwd wat dit uiteindelijk in Rusland teweeg brengt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZenTex schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 01:17:
[...]

Dochterlief papegaait mooi zijn denkbeelden na, dus wat dat betreft "nothing of value was lost".
Maar naar het schijnt zou hij in die auto zitten maar heeft op het laatste moment een andere auto genomen.
Hij moet daarmee leven. Dat zal je niet in de koude kleren gaan zitten.
toeval bestaat uiteraard maar de kans is ook aanwezig dat toeval hier niet bestaat en hij niet voor niets ander vervoer naar huis regelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

toeval bestaat uiteraard maar de kans is ook aanwezig dat toeval hier niet bestaat en hij niet voor niets ander vervoer naar huis regelde.
En zijn dochter in de auto laat stappen? Dat kan ik me niet voorstellen. Hij leek mij oprecht geschokt op dat korte clipje op twitter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Er zijn afgelopen nacht explosies in de zee gezien bij Alupka, de Krim (een paar km. ten oosten van Sebastopol):

https://liveuamap.com/en/...-recorded-in-the-sea-near

https://t.me/UkraineNow/16939
Explosies in de zee bij Alupka

Op de Krim, in de zee, vanaf de kust op een afstand van 2-3 kilometer - 6-7 flitsen.

Bron: voorzitter van de Mejlis van het Krim-Tataarse volk Refat Chubarov
Ik ben benieuwd wat dat was.

Het lijkt geen onweer te zijn in ieder geval..

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 21-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:24:
[...]

Ik kan (gelukkig) niet spreken uit ervaring, maar kan mij zo inbeelden dat er in dit leven niets verschrikkelijkers bestaat, dan je kind verliezen.

En al helemaal niet plotsklaps door iets extreem geweldadigs al een exploderende auto. Ik denk dat iedere vader met liefde voor zijn kind zelf die auto had gepakt.

Maar onmogelijk is het natuurlijk niet. Ik kan moeilijk inschatten waar mensen zonder emotie, pure psychopaten, toe in staat zijn.

Deze daad is extreem, de boodschap is krachtig; zelfs de inner circle van het Kremlin is niet veilig. Ik vind de daad verschrikkelijk maar de booschap goed.

Vandaag heeft Doegin geoogst wat hij met zijn gedachtengoed heeft gezaaid.

Ik hoop oprecht dat het hem raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 18:30
Ik bedenk mij opeens dat de Krim Russisch grondgebied is (door dat illegale referendum van ze). Althans, zo zien de Russen het (rest van de wereld niet).

De Amerikanen hebben altijd gezegd dat hun wapens niet gebruikt mochten worden om Russisch grondgebied aan te vallen (again: de Krim is alleen Russisch van Russisch perspectief).

De komende tijd vind ik daarom interessant om 2 redenen:

1. Is dit een verschuiving vanuit de Westerse steun richting het aanvallen van geannexeerd grondgebied?
2. Als het inderdaad Russisch gebied is vanuit Russisch perspectief, hoe gaat Rusland dan nu reageren? Hun hele strategie (mocht je het zo noemen) is gebaseerd op het annexeren van grondgebied en die dan onder hun (nucleaire) bescherming plaatsen. Daar word nu aan gezaagd.

Ik ben erg benieuwd hoe mede-Tweakers hiernaar kijken :)

[ Voor 1% gewijzigd door Muncher op 21-08-2022 10:11 . Reden: Toegevoegd dat het Russisch gebied is vanuit Russisch perspectief. ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Muncher schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:58:
Ik bedenk mij opeens dat de Krim Russisch grondgebied is (door dat illegale referendum van ze).
[..]
De Amerikanen hebben altijd gezegd dat hun wapens niet gebruikt mochten worden om Russisch grondgebied aan te vallen..
Dat is al een paar keer eerder langs gekomen, Amerikanen hebben expliciet aangegeven de Krim NIET te erkennen als onderdeel van Rusland.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
Ik bedenk mij opeens dat de Krim Russisch grondgebied is (door dat illegale referendum van ze). Althans, zo zien de Russen het (rest van de wereld niet).

De Amerikanen hebben altijd gezegd dat hun wapens niet gebruikt mochten worden om Russisch grondgebied aan te vallen (again: de Krim is alleen Russisch van Russisch perspectief).

1. Is dit een verschuiving vanuit de Westerse steun richting het aanvallen van geannexeerd grondgebied?
2. Als het inderdaad Russisch gebied is, hoe gaat Rusland dan nu reageren? Hun hele strategie (mocht je het zo noemen) is gebaseerd op het annexeren van grondgebied en die dan onder hun (nucleaire) bescherming plaatsen. Daar word nu aan gezaagd.

De krim is van Oekraïne, niks Russisch grondgebied. Dat de Russen het zo zien heel leuk voor ze. Het westen ziet het gewoon als een deel van Oekraïne. Je hoeft het dus ook totaal niet moeilijker te maken dan dat het is.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5bRRb-V3qndPMxZNYW1Z6xvfGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JR3K8MB9moeLuogkvVZcrNXu.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

2. Als het inderdaad Russisch gebied is, hoe gaat Rusland dan nu reageren? Hun hele strategie (mocht je het zo noemen) is gebaseerd op het annexeren van grondgebied en die dan onder hun (nucleaire) bescherming plaatsen. Daar word nu aan gezaagd.

Puntje 1: het westen, mn de VS hebben al een aantal maal aangegeven dat het bevrijden van geannexeerd gebied met behulp van westerse wapens volledig legitiem is wat hen betreft.

Puntje 2: RU heeft aangegeven dat de nucleaire kaart alleen gespeeld wordt bij het bedreigen van het voortbestaan van de RU staat. Nu valt er over te discussiëren wat dat precies betekent, maar de meesten onder ons zijn het er wel over eens dat het bevrijden van geannexeerd gebied dat voortbestaan niet bedreigt.

Ik ben ook benieuwd naar bronnen die het hebben over de door jou genoemde strategie. Dus land annexeren en het daarna onder de nucleaire bescherming plaatsen van RU. Ik heb daar nog niet eerder over gehoord.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

Onbekend

...

Als basis wordt nog steeds de grenzen van 1991 gebruikt, toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel. Deze grenzen zijn vastgelegd, zie ook Wikipedia: Law on the Succession of Ukraine

Als ineens een land besluit (zonder wederzijdse goedkeuring) om een stuk land in te nemen, gaat dat hier tegen in en mag men dat verdedigen. Ik vind het daarom prima dat een land zijn eigen grondgebied verdedigd en terug krijgt.

Dit is overigens vergelijkbaar met Spanje en Catalonië 5 jaar geleden. Ze riepen hun onafhankelijkheid uit, terwijl Spanje zelf het daar niet mee eens was. Deze situatie is nu ook vergelijkbaar met de Krim.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Onbekend schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Als basis wordt nog steeds de grenzen van 1991 gebruikt, toen de Sovjet-Unie uit elkaar viel. Deze grenzen zijn vastgelegd, zie ook Wikipedia: Law on the Succession of Ukraine

Als ineens een land besluit (zonder wederzijdse goedkeuring) om een stuk land in te nemen, gaat dat hier tegen in en mag men dat verdedigen. Ik vind het daarom prima dat een land zijn eigen grondgebied verdedigd en terug krijgt.

Dit is overigens vergelijkbaar met Spanje en Catalonië 5 jaar geleden. Ze riepen hun onafhankelijkheid uit, terwijl Spanje zelf het daar niet mee eens was. Deze situatie is nu ook vergelijkbaar met de Krim.
met als verschil dat Catalonië een 'provincie' is van Spanje, verankerd in de grondwet.
Het is niet zo dat bijv. Frankrijk vervolgens Spanje binnenvalt en de separatisten in Catalonië erkent als onafhankelijk staatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Apache4u schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Puntje 1: het westen, mn de VS hebben al een aantal maal aangegeven dat het bevrijden van geannexeerd gebied met behulp van westerse wapens volledig legitiem is wat hen betreft.

Puntje 2: RU heeft aangegeven dat de nucleaire kaart alleen gespeeld wordt bij het bedreigen van het voortbestaan van de RU staat. Nu valt er over te discussiëren wat dat precies betekent, maar de meesten onder ons zijn het er wel over eens dat het bevrijden van geannexeerd gebied dat voortbestaan niet bedreigt.

Ik ben ook benieuwd naar bronnen die het hebben over de door jou genoemde strategie. Dus land annexeren en het daarna onder de nucleaire bescherming plaatsen van RU. Ik heb daar nog niet eerder over gehoord.
Er zijn ook recentere bronnen te vinden, maar dit is het beste voorbeeld vind ik.

https://edition.cnn.com/2...crimea-nuclear/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 15:55

Snow_King

Konijn is stoer!

DoeEensGek schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

De krim is van Oekraïne, niks Russisch grondgebied. Dat de Russen het zo zien heel leuk voor ze. Het westen ziet het gewoon als een deel van Oekraïne. Je hoeft het dus ook totaal niet moeilijker te maken dan dat het is.
Ik vind het dan wel weer jammer dat bij Google Maps de lijntjes erg vaag trekt. Die hadden best strakker gemogen dat het helder is op die kaart dat het door RU bezet land van UA is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 22:25
_Eend_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:09:
[...]

Of een strijd binnen groepen in het cirkeltje van Putin?

Waarschijnlijk gaan we binnenkort weer een toename van mensen die uit ramen vallen zien.

Of zoals ze dat met een mooi woord zeggen: (auto)defenestratie
Zou goed kunnen , uiteindelijk zijn het allemaal georganiseerde criminelen. Wellicht zien er een paar nu een opening om op te schuiven. En dan maalt er niemand om een opgeblazen dochter meer of minder.

Bovendien speelde ze wellicht een rol in de organisatie van haar vader en was ze een doelwit op zichzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De dochter van is een burger in een land dat in oorlog is. Burgerslachtoffers vallen in een oorlog, dat is afschuwelijk. Maar in Oekraïne vallen ze. Niet in Rusland. Dit is daar een uitzondering op. Ik vind het wel best dat zo'n uitzondering weinig aandacht geniet. Ik vind het ook wel best dat Nederlandse media zoiets niet klakkeloos overnemen want bron is Russisch en dat is geen betrouwbare bron gebleken. Niet dat ik geloof dat het daarom langer duurde tot het in het nieuws kwam.

Ik keur de daad (burgerslachtoffer(s)) af maar hoop wel dat angst / gevoel van onveiligheid bij de Russische elite toe zal nemen. Lijkt me trouwens afschuwelijk om zo'n vader te hebben. Die vent is wat mij betreft een vrouwenhater (maar ja je hebt ook vrouwelijke Trump stemmers). Dat ze voor de oorlog was of achter de ideeën van haar vader stond vind ik verder niet boeiend. Dat zijn wel meer Russische burgers.

En dat meneer Doegin geschokt is kan ook zijn omdat hij zich realiseert dat hij het doelwit was. De impact was dan groter geweest; wat dat betreft is de aanslag mislukt (puur vanuit genetisch oogpunt is de aanval gelukt).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

2. Als het inderdaad Russisch gebied is vanuit Russisch perspectief, hoe gaat Rusland dan nu reageren? Hun hele strategie (mocht je het zo noemen) is gebaseerd op het annexeren van grondgebied en die dan onder hun (nucleaire) bescherming plaatsen. Daar word nu aan gezaagd.

Belgorod wordt ook aangevallen. De meest veilige plaats is waarschijnlijk de kerncentrale bij Zaporizhzhia (zw van de stad).

Rusland is simpelweg een direct betrokken partij in dit conflict. Het land is (volgens objectieve maatstaven) in staat van oorlog met Oekraïne. Dan kun je klappen terug ontvangen, op eigen grondgebied. Rusland zelf target ook ver achter de linies. Het is onredelijk om dan te verwachten dat de vijand geen militaire targets achter jouw linies zou aan mogen valllen. Maar realistisch zijn de Russen niet met hen retoriek. Die moet je ook (net zoals die van andere 'strong men' niet al te serieus nemen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Toch is er nog wel wat pers die er aandacht aan besteed, waarschijnlijk toen velen van ons op een oor lagen:

Volkskrant Lifeblog
03:06
Media: dochter Aleksandr Doegin sterft door bomaanslag

In Rusland is de dochter van Aleksandr Doegin in de regio Moskou om het leven gekomen bij een vermoedelijke bomaanslag op de auto waarin ze reed. Dat melden meerdere lokale media, maar het nieuws is nog niet officieel bevestigd.

De auto waarin de 29-jarige Daria Doegina zat ontplofte op een snelweg in de buurt van Moskou. Ze was op de terugweg van een folklorefestival, dat ze samen met haar vader had bezocht. De auto behoorde toe aan Aleksandr Doegin, zegt een vertrouweling van de familie tegen staatspersbureau TASS. 'Het was de auto van haar vader. Zij reed er vandaag mee, terwijl Aleksandr op een andere manier terugkeerde. Hijzelf of beiden waren het doelwit.’

Hoewel haar dood dus nog niet officieel is bevestigd, was haar vader kort na de vermoedelijke aanslag al met de handen verslagen op zijn gezicht te zien op de plaats van aanslag, zo blijkt uit Twitterbeelden.

Separatistenleider Denis Poesjilin van de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk, in het oosten van Oekraïne, zegt dat 'terroristen van het Oekraïense regime' betrokken zijn bij het incident. Hun doelwit was volgens hem de vader, meldt het Russische staatspersbureau RIA Novosti.

Doegin is een bekend figuur binnen het Kremlin. Hij is een filosoof en Russische nationalist die wordt beschouwd als het brein achter de Russische inval in Oekraïne. Zijn bijnaam is 'Raspoetin' vanwege zijn invloed op president Vladimir Poetin. De precieze omstandigheden van de explosie worden nog onderzocht.

Redactie/ANP

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Snow_King schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Ik vind het dan wel weer jammer dat bij Google Maps de lijntjes erg vaag trekt. Die hadden best strakker gemogen dat het helder is op die kaart dat het door RU bezet land van UA is.
Tsja, als ze dat deden, mochten ze weer niet op de Russische markt blijven opereren etc.
Money talks.

Afhankelijk van het land van de bezoeker zijn de grenzen ook nog anders weer gegeven.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2022 11:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

psy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:23:

[Twitter]

[Twitter]

Het feit dat hij in een andere auto zat doet me vermoeden dat het een inside job was, die konden weten wat er ging gebeuren en hebben hem een les willen leren. Dus het is een mogelijkheid dat het rommelt.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

teacup schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:03:
Toch is er nog wel wat pers die er aandacht aan besteed, waarschijnlijk toen velen van ons op een oor lagen:

Volkskrant Lifeblog

[...]
Volkskrant heh! Online lidmaatschap 9 euro per maand. Steun je een van de laatste journalistieke bolwerken in Nederland mee.

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
Jerie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:48:
De dochter van is een burger in een land dat in oorlog is. Burgerslachtoffers vallen in een oorlog, dat is afschuwelijk. Maar in Oekraïne vallen ze. Niet in Rusland. Dit is daar een uitzondering op. Ik vind het wel best dat zo'n uitzondering weinig aandacht geniet. Ik vind het ook wel best dat Nederlandse media zoiets niet klakkeloos overnemen want bron is Russisch en dat is geen betrouwbare bron gebleken. Niet dat ik geloof dat het daarom langer duurde tot het in het nieuws kwam.

Ik keur de daad (burgerslachtoffer(s)) af maar hoop wel dat angst / gevoel van onveiligheid bij de Russische elite toe zal nemen. Lijkt me trouwens afschuwelijk om zo'n vader te hebben. Die vent is wat mij betreft een vrouwenhater (maar ja je hebt ook vrouwelijke Trump stemmers). Dat ze voor de oorlog was of achter de ideeën van haar vader stond vind ik verder niet boeiend. Dat zijn wel meer Russische burgers.

En dat meneer Doegin geschokt is kan ook zijn omdat hij zich realiseert dat hij het doelwit was. De impact was dan groter geweest; wat dat betreft is de aanslag mislukt (puur vanuit genetisch oogpunt is de aanval gelukt).
Darina was niets beter dan haar vader. Wees vooral niet getreurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:03:

Volkskrant Lifeblog

[...]
sinds 06:41 staat het ook gewoon op NU.nl

https://www.nu.nl/buitenl...edelijk-door-autobom.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 09:38
NOS ook gewoon het hoofdartikel hoor.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

DoeEensGek schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Darina was niets beter dan haar vader. Wees vooral niet getreurd.
Sterker nog, dit is alleen maar goed. Zij is net als haar vader puur vergif. Met Rusland is geen dialoog mogelijk, en met dit soort extremisten die genocide verheerlijken is er maar een oplossing. Uiteindelijk worden we hier als mensheid beter van als dit soort mensen niet meer hun genocidale retoriek kunnen uitbraken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Dit is wel een mooi bericht, mocht het waar zijn. Dat duidt nml op een interne strijd waarbij de FSB partij is.
Het zal de stabiliteit in Moskou niet ten goede komen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:04:
Dit is wel een mooi bericht, mocht het waar zijn. Dat duidt nml op een interne strijd waarbij de FSB partij is.
[Embed]
We moeten het natuurlijk afwachten, maar ik zit al een hele lange tijd te hopen op een soort machtstrijd cq wraakacties. Door de gefaalde invasie zijn er mensen opgepakt, worden er continu mensen vervangen en zal er intern ongetwijfeld een hoop met het vingertje worden gewezen. Ik denk dat niemand binnen de FSB, legerleiding, etc momenteel erg blij met zijn of haar baan is. De hoop was dat dit zich zou gaan vertalen naar een soort interne strijd. Ik hoop vurig dat dit de eerste aanzet hiertoe was, maar dat is natuurlijk wishful thinking van de bovenste plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Blijkbaar waren vader en dochter samen naar een festival geweest:
De Toyota Land Cruiser Prado, die eigendom is van Doegin zelf, ontplofte rond half tien op zaterdagavond op de Mozjaiskoje-snelweg ongeveer 15 minuten rijden van het Kremlin in Moskou. Doegin en zijn dochter waren net vertrokken van een folklorefestival.

‘Vader en dochter waren samen naar het festival geweest en wilden weer naar huis gaan’, zeiden getuigen en tevens kennissen aan staatsagentschap Tass. ‘Ze wilden eigenlijk met dezelfde wagen vertrekken, maar op het laatste moment beslisten ze toch om niet samen te vertrekken. Aleksandr was vlakbij toen het gebeurde.’
Maar de bron is Russische staatsmedia, is de aanslag al onafhankelijk bevestigd?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:10:
Blijkbaar waren vader en dochter samen naar een festival geweest:

[...]

Maar de bron is Russische staatsmedia, is de aanslag al onafhankelijk bevestigd?
Even teruglezen : psy in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M8" :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Welcome to Ukraine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_pr7LrpVoFLCoJurjRjOadRcHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kCkUuUUqekND6NHt5vJuVNjl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache4u schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:04:
[Embed]
Dugin heeft wel gelijk: bronnen binnen de FSB hebben Ukraine getipt bijv. over de Tsjetsjeense doodseskaders die vanaf Hostomel onderweg waren naar Kyiv om Zelensky te doden.

Oekraiense Alpha commando's hebben daar een stokje voor gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
Het zou toch echt Karma met grote K zijn, sta je daar naast 't rokende wrak, krijg je een timeline-berichtje, "Wat poste je één jaar geleden op je account?"

"Dat wat mij niet doodt, doodt een ander. 20.08.2021"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Oekraïne ontkent (natuurlijk):

Ik kan deze aanslag nog niet zo goed plaatsen eigenlijk.
De kans dat het van Oekraïne komt lijkt me niet erg groot aangezien het in Moskou was en deze persoon waarschijnlijk erg goed beveiligd was.
Wat doet vermoeden dat het inderdaad iets interns geweest zou moeten zijn. Het waarom begrijp ik alleen nog niet zo goed.

- Moet de bevolking schrik aangejaagd worden?
- Moet Dugin gewaarschuwd worden door Putin (als hij dus net van tevoren gewaarschuwd zou zijn, wat best een mogelijkheid zou kunnen zijn)
- Moet Putin gewaarschuwd worden door de FSB?

Ben ik nog een scenario vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:25
psy schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:16:

[Twitter]

De kans dat het van Oekraïne komt lijkt me niet erg groot aangezien het in Moskou was en deze persoon waarschijnlijk erg goed beveiligd was.
Wat doet vermoeden dat het inderdaad iets interns geweest zou moeten zijn. Het waarom begrijp ik alleen nog niet zo goed.

- Moet Dugin gewaarschuwd worden door Putin (als hij dus net van tevoren gewaarschuwd zou zijn, wat best een mogelijkheid zou kunnen zijn)

- Kan de kliek rondom Putin zich nog wel veilig voelen?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

[Twitter]

Dat het met een autobom gedaan is vind ik ook opvallend. In elk geval anders dan de wijze waarop andere tegenstanders uit de weg zijn geruimd door FSB of GRU. Komt bijna Tsjetjeens over..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing

[Twitter]

Je kan vermoeden dat de FSB inmiddels is opgedeeld in 2 kampen. De pro Putin en invasie, en degenen die ertegen zijn. Dugin is pro Putin en pro invasie, dus het uit de weg ruimen moet haast wel gedaan zijn door een partij die tegen de invasie is én de middelen en kennis heeft over de bewegingen van Dugin en zijn dochter.

Het zou wat zijn als de FSB onbetrouwbaar blijkt. Het gevolg van de aanslag zal een hele hoop onrust zijn binnen de top van het Kremlin. Eens kijken hoe hard ze elkaar gaan bijten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Zewatanejo schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Dat het met een autobom gedaan is vind ik ook opvallend. In elk geval anders dan de wijze waarop andere tegenstanders uit de weg zijn geruimd door FSB of GRU. Komt bijna Tsjetjeens over..
Een kopje thee is geen duidelijk statement. Het opblazen van een auto op een snelweg van Moskou is dat zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:05
asing schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Het zou wat zijn als de FSB onbetrouwbaar blijkt. Het gevolg van de aanslag zal een hele hoop onrust zijn binnen de top van het Kremlin. Eens kijken hoe hard ze elkaar gaan bijten.
Als je de parallel maakt met de mislukte aanslag op hitler, of de diverse complotten (al dan niet in paranoia zelf bedacht) tegen Stalin, dan verwacht ik dat de komende tijd inderdaad intern veel “gereorganiseerd” zal gaan worden. Het zal in eerste instantie dan leiden tot meer hardliners en ja-knikkers rondom Putin. De leugens die zij Putin zullen vertellen om niet aan de kant gezet te worden zullen na eerste escalatie dan leiden tot ineenstorting. Hopelijk is dat vóór nucleaire escalatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek

[Twitter]

Misschien is dit juist wel het mooiste, al die vraagtekens. Dit zorgt hoe dan ook voor problemen, vertrouwen krijgt linksom of rechtsom een dreun. De vraag wie erachter de aanslag zit is helemaal niet zo boeiend, de vraag wat de gevolgen zijn, die is intressant! Doet er ook niet toe of het mislukte aanslag is of niet.

Dingen kunnen nu wel snel gaan. Situatie kan nu rap veranderen gezien alles wat is gebeurt afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
DoeEensGek schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Dingen kunnen nu wel snel gaan. Situatie kan nu rap veranderen gezien alles wat is gebeurt afgelopen dagen.
Welke situatie bedoel je hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Doegin zelf zou ook afgevoerd zijn.
Volgens Sergei Makov, een pro-Kremlin politicoloog, zou Doegin zijn afgevoerd naar het ziekenhuis. Hartog: ''Afgaand op de beelden van het incident zou dat mogelijk om iets mentaals gedaan. Hij lijkt bij de aanslag zelf namelijk niet gewond te zijn geraakt.''
https://www.rtlnieuws.nl/...utin-dochter-dood-autobom

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht begint nu de ellende voor Poetin na de aanvallen op de Krim? (Die tot op heden nog 'onbeantwoord' zijn gebleven?)

Een vergelding voor een teken van zwakte van 'de sterke man'?

Ik hoop dat deze aanslag in ieder geval een signaal is dat het Kremlin van binnenuit begint te rotten.

Laat die jakhalzen elkaar maar opvreten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online

[Twitter]

Je zou de vergezochte hypothese nog kunnen deponeren dat het een false flag betreft waarbij UA de schuld in de schoenen krijgt geschoven om op die manier escalatie van de oorlog te bewerkstelligen.
En die escalatie kan dan van alles inhouden. Van het het omhoog krikken van de interne publieke steun tot mobilisatie tot het opblazen van een kerncentrale om maar wat zaken te noemen.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

user109731 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 07:39:
Gisteren in Albanië:
[Twitter][Twitter]
Misschien toch maar de Russische toeristen weigeren :p

Bellingcat zit er al bovenop maar nog geen concrete informatie:
[Twitter]
Er wordt vermeld dat deze Svetlana een urban explorer is die onder de naam Lana Sator bekend is. Er zijn wel wat dingen op internet te vinden die dat ondersteunen zoals een verjaardag in maart.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
Muncher schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Welke situatie bedoel je hier?
Omdat beslissingen vanuit Rusland vooral op emotie gaan en niet op basis van goed in en overzicht. Ze grijpen elke gebeurtenis al aan om met geweld te reageren. En dan helaas vooral tegen de burgers.

Als ik het correct heb zijn ze het recent een oorlog gaan noemen, niet meer een speciale missie. De situatie rondom de kerncentrale, geen enkele noemswaardige terrein winst, zeer veel verliezen door bijv himars. De situatie is totaal aan het veranderen voor de Russen. De druk om iets te doen vanuit de Kremlin wordt steeds groter. Vooral de situatie op de Krim, ze lijden zoveel gezichts verlies. nee geen atoombom, ook niet discussie waardig.
Zelfs aan de onderhandelingstafel zou Rusland niks kunnen inbrengen.

Oh en de kleine vernedering in Kiyv niet te vergeten.

Zonder dat we het beseffen is de oorlog nu misschien wel in het heetst van de strijd belandt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:02

bloody

0.000 KB!!

Vannacht is er blijkbaar weer een Russisch munitiedepot de lucht ingegaan

Google maps.

nope

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 17:45

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Dat die gast mentaal niet in orde is, was al wel een paar decennia duidelijk lijkt me...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

De FSB die ook tegen Putin zou gelogen hebben dat Oekraïne de Russische soldaten met open armen zou ontvangen, en Kiev snel ingenomen zou zijn. Volgens mij is de FSB nooit betrouwbaar geweest. Er zijn gewoon teveel ja-knikkers rond Putin, een fenomeen dat we wel vaker zien bij totalitaire regimes.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Baserk
Misschien al gepost, interview met Lawrence Freedman, 'emeritus professor of war studies at King’s College London' in The Observer.
Interview nav nieuw boek 'Command', over de issues voor een autocratie mbt. militaire besluitvorming.
Specifiek over de huidige oorlog in Oekraïne;
A key failure, in Freedman’s view, was that while Russian intelligence had widely infiltrated Ukraine – as even Kyiv has acknowledged – the key figures around Putin either did not understand Ukraine or acted as an echo chamber for him.
Waar Vova ambities heeft als Peter de Grote, is echter niet alleen hij 'Vrij van kritiek' maar nu ook de hele clique om hem heen.
At the heart of the problem, Freedman believes, is the rigidly hierarchical nature of the Kremlin’s decision-making and how those at the very top are immune to responsibility for mistakes.

“There are no incentives to tell the truth on the ground to the higher command. The senior military – people such as defence minister Sergei Shoigu and chief of the general staff Valery Gerasimov – are all part of the inner circle. They’ve sacked lots of generals now they know that there’s a problem. But it’s not them that’s the problem. It’s always someone else.”
Specifiek over de huidige frontlijn;
“Is there going to be something big like Russian forces getting encircled and trapped [around Kherson]? Unless the system gets a shock like the one experienced in late February and early March [when Russia abandoned its effort to take Kyiv], I think Russia will doggedly carry on, if for no other reason than that it can’t think of anything better to do. The Kremlin is paralysed.”
https://www.theguardian.c...thats-the-case-with-putin

Edit;
En wat betreft 'onrust in Moskouse kringen' en de aanslag op dochter Dugin, naast 't verloop van de oorlog, is er (op basis van niets meer dan m'n boerenverstand) zorg over de groeiende gas voorraad in EU.
NL en Duitsland zitten bijv. al dicht op 80% van de gewenste hoeveelheid.
De resterende 20% is vnl. een zaak van overheidsgaranties voor de lokale inkopers.
Het idee dat er helemaal geen gas wapen is naar Berlijn, en de levering die kant op nu wellicht een decennium/decennia foetsie is, zal een pijnlijk besef worden.
Sommigen zullen dit nu al beseffen, hoger op wil men 't wrs. niet horen.

[ Voor 14% gewijzigd door Baserk op 21-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
Het kan zomaar zijn dat Dugin de grote motor is achter de invasie en heeft hij andere machtige figuren gepaaid met een stuk van de taart , die er wellicht niet zo’n zin in hadden.

Nu blijken ze bakken geld te verliezen en lijkt het er niet op dat ze ooit een stuk van de taart krijgen. En gaan er nu rekeningen vereffend worden.

Wellicht een jongere generatie die langer mee willen en van de oude garde afwillen. Gebeurd regelmatig in de onderwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:43

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Je kan vermoeden dat de FSB inmiddels is opgedeeld in 2 kampen. De pro Putin en invasie, en degenen die ertegen zijn. Dugin is pro Putin en pro invasie, dus het uit de weg ruimen moet haast wel gedaan zijn door een partij die tegen de invasie is én de middelen en kennis heeft over de bewegingen van Dugin en zijn dochter.

Of een false flag om de FSB te kunnen saneren...alhoewel het dan wel een erg sociopathische false flag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Amphiebietje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:23:
[...]
Of een false flag om de FSB te kunnen saneren...alhoewel het dan wel een erg sociopathische false flag is...
Denk zelf dat het een interne afrekening is.

False flag zouden ze niet zo snel in Moskou doen denk ik.
Voor Oekraïne zit hier weinig waarde aan, als ze iemand in Moskou wilden uitschakelen hadden ze wel veel betere doelwitten ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

YakuzA schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:26:
[...]

Denk zelf dat het een interne afrekening is.

False flag zouden ze niet zo snel in Moskou doen denk ik.
Voor Oekraïne zit hier weinig waarde aan, als ze iemand in Moskou wilden uitschakelen hadden ze wel veel betere doelwitten ;)
Inderdaad, dit heeft militair geen waarde. En politiek gezien valt hier ook weinig te behalen. Interne onrust is goed voor Oekraïne, maar niet als blijkt dat zij erachter zitten, want dan kan rusland de terroristische kaart spelen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[Twitter]

Ik heb hetzelfde. De aanslag lijkt te laten zien dat de inner circle van Poetin de controle over haar omgeving kwijtraakt. Las ik hier gisteren opgetogen reacties, bij mijzelf betrap ik mij op gemengde gevoelens.

Nuttig?
In zoverre dat:
  • het Russische bewind onzekerheid ervaart over eigen veiligheid
  • de Russen kunnen zien dat het bewind kwetsbaar is
Waarom gemengde gevoelens?
Ik zie ook keerzijden:
  • Hoe gerechtvaardigd ook hoop ik niet dat het Oekraïense bewind achter deze aanslag zit. In mijn ogen zou Oekraïne zich verlagen tot Russische methoden. Oekraïne heeft die methoden niet nodig om haar doel te bereiken. Hopelijk heeft het Oekraïense bewind dat in een eerder stadium zelf ook vastgesteld. Het bewind zou inmiddels betrokkenheid hebben ontkend. Ik hoop van harte dat dit ook gewoon klopt.
  • Dit zijn die moeilijk te beheersen bijeffecten van een heftig conflict. Dit soort gebeurtenissen zijn ook brandstof voor het conflict. Toename van heftigheid leidt uiteindelijk tot meer doden, in ieder geval op de korte termijn.
Hoopgevend is de veronderstelling van @asing. Dat de Russen zelf in actie komen en een tegenbeweging weten ontwikkelen.

Een tweedeling in de FSB is hierbij inderdaad een meest waarschijnlijke optie. FSB betrokkenen hebben toegang tot alle tools en organisatievermogen om een dergelijke aanslag uitgevoerd te krijgen (hierbij negeer ik bewust de wijze waarop twee FSB agenten in Nederland zjn opgepakt geraakt). Nadeel: dit levert uiteindelijk een variant op van het huidige Rusland, met een in grote lijnen voortzetting van de huidige machtsstructuur en de daaruit volgende verhoudingen tussen Oekraïne en Rusland.

Een tweede minder waarschijnlijk scenario is dat deze actie afkomstig is van buiten de bestaande machtsstructuur van de Russische overheid. Dit is minder waarschijnlijk omdat hiervoor een bepaalde organisatiegraad nodig is. Of dat buiten de Russische overheid tot stand kan komen is maar zeer de vraag.

Ondanks de lagere waarschijnlijkheid hoop ik tegen alle verwachtingen in op dit laatste scenario. Dit scenario biedt in potentie de snelste exit uit deze oorlog. De Russische overheid implodeert en een tijdelijke overheid (equivalent aan een Nederlands zakenkabinet) kan orde op zaken stellen:
  • onmiddellijke beëindiging oorlog Oekraïne
  • start dialoog met Oekraïne
  • werken aan een nieuwe machtsstructuur (met betere checks and balances)
Jullie hoeven het mij niet te vertellen. De kans op dat laatste scenario is heel laag. Zijn in Rusland mensen te vinden die voldoende kaliber hebben om in een dergelijke tijdelijke regering plaats te nemen? En weten die chaos in Rusland te voorkomen?

Zoals een aantal op dit forum ook als primaire emotie hebben: het doden moet stoppen en Oekraïne moet verder kunnen op de weg waar ze in 2014 gedwongen vanaf moest wijken.

Deze aanslag is dus tragisch, een eigenlijk een getuigenis van een failliete samenleving. Dat alleen is al tragisch. Misschien is ook het beoogde doel van de aanslag niet eens bereikt (doden van Aleksandr Doegin).

Maar...... maar.... de Russische overheid raakt stap voor stap haar controle verder kwijt. Eerst in Oekraïne, en de Krim, nu ook in haar eigen machtscentrum. Laten we hopen dat dit proces de oorlog inhaalt, het doden kan stoppen en Oekraïne de exit opleveren die het wenst.

Gisteren haalde ik nog mijn schouders op. Vandaag hoop ik dat we met deze aanslag het begin van de grote kentering hebben gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muncher
Baserk schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:10:
Misschien al gepost, interview met Lawrence Freedman, 'emeritus professor of war studies at King’s College London' in The Observer.
Interview nav nieuw boek 'Command', over de issues voor een autocratie mbt. militaire besluitvorming.
Specifiek over de huidige oorlog in Oekraïne;

[...]

Waar Vova ambities heeft als Peter de Grote, is echter niet alleen hij 'Vrij van kritiek' maar nu ook de hele clique om hem heen.

[...]

Specifiek over de huidige frontlijn;

[...]

https://www.theguardian.c...thats-the-case-with-putin
Over ditzelfde onderwerp stond half maart al een goed stuk in The Atlantic:

https://www.theatlantic.c...ap-russia-ukraine/627064/

Zonder paywall: https://archive.ph/9KKB5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Far2brPXwAAbkHw?format=png&name=large
Weer 15 officieren erbij deze week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
RoD schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:39:
[Afbeelding]
Weer 15 officieren erbij deze week.
Erbij of eraf.... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

teacup schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:31:
[...]

Ik heb hetzelfde. De aanslag lijkt te laten zien dat de inner circle van Poetin de controle over haar omgeving kwijtraakt. Las ik hier gisteren opgetogen reacties, bij mijzelf betrap ik mij op gemengde gevoelens.

Nuttig?
In zoverre dat:
  • het Russische bewind onzekerheid ervaart over eigen veiligheid
  • de Russen kunnen zien dat het bewind kwetsbaar is
Waarom gemengde gevoelens?
Ik zie ook keerzijden:
  • Hoe gerechtvaardigd ook hoop ik niet dat het Oekraïense bewind achter deze aanslag zit. In mijn ogen zou Oekraïne zich verlagen tot Russische methoden. Oekraïne heeft die methoden niet nodig om haar doel te bereiken. Hopelijk heeft het Oekraïense bewind dat in een eerder stadium zelf ook vastgesteld. Het bewind zou inmiddels betrokkenheid hebben ontkend. Ik hoop van harte dat dit ook gewoon klopt.
  • Dit zijn die moeilijk te beheersen bijeffecten van een heftig conflict. Dit soort gebeurtenissen zijn ook brandstof voor het conflict. Toename van heftigheid leidt uiteindelijk tot meer doden, in ieder geval op de korte termijn.
Hoopgevend is de veronderstelling van @asing. Dat de Russen zelf in actie komen en een tegenbeweging weten ontwikkelen.

Een tweedeling in de FSB is hierbij inderdaad een meest waarschijnlijke optie. FSB betrokkenen hebben toegang tot alle tools en organisatievermogen om een dergelijke aanslag uitgevoerd te krijgen (hierbij negeer ik bewust de wijze waarop twee FSB agenten in Nederland zjn opgepakt geraakt). Nadeel: dit levert uiteindelijk een variant op van het huidige Rusland, met een in grote lijnen voortzetting van de huidige machtsstructuur en de daaruit volgende verhoudingen tussen Oekraïne en Rusland.

Een tweede minder waarschijnlijk scenario is dat deze actie afkomstig is van buiten de bestaande machtsstructuur van de Russische overheid. Dit is minder waarschijnlijk omdat hiervoor een bepaalde organisatiegraad nodig is. Of dat buiten de Russische overheid tot stand kan komen is maar zeer de vraag.

Ondanks de lagere waarschijnlijkheid hoop ik tegen alle verwachtingen in op dit laatste scenario. Dit scenario biedt in potentie de snelste exit uit deze oorlog. De Russische overheid implodeert en een tijdelijke overheid (equivalent aan een Nederlands zakenkabinet) kan orde op zaken stellen:
  • onmiddellijke beëindiging oorlog Oekraïne
  • start dialoog met Oekraïne
  • werken aan een nieuwe machtsstructuur (met betere checks and balances)
Jullie hoeven het mij niet te vertellen. De kans op dat laatste scenario is heel laag. Zijn in Rusland mensen te vinden die voldoende kaliber hebben om in een dergelijke tijdelijke regering plaats te nemen? En weten die chaos in Rusland te voorkomen?

Zoals een aantal op dit forum ook als primaire emotie hebben: het doden moet stoppen en Oekraïne moet verder kunnen op de weg waar ze in 2014 gedwongen vanaf moest wijken.

Deze aanslag is dus tragisch, een eigenlijk een getuigenis van een failliete samenleving. Dat alleen is al tragisch. Misschien is ook het beoogde doel van de aanslag niet eens bereikt (doden van Aleksandr Doegin).

Maar...... maar.... de Russische overheid raakt stap voor stap haar controle verder kwijt. Eerst in Oekraïne, en de Krim, nu ook in haar eigen machtscentrum. Laten we hopen dat dit proces de oorlog inhaalt, het doden kan stoppen en Oekraïne de exit opleveren die het wenst.

Gisteren haalde ik nog mijn schouders op. Vandaag hoop ik dat we met deze aanslag het begin van de grote kentering hebben gezien.
Het rottingsproces is nu wel van binnenuit begonnen, laten we hopen dat dit doorzet.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:21
Aleksandr Dugin word in de westerse media meer invloed en connecties (met Putin regime) toegewezen dan men in Rusland doet. Het beeld wat serieuze westerse analisten schetsen betreft Dugin zijn invloed en connecties ligt dichter bij het beeld wat men in Rusland van hem heeft dan wat we hier doorgaans in de media horen. In een studie uit 2017 van de RAND corporation genaamd "Russian Views of the International Order" worden ook verschillende individuen bekeken die bepaalde meningen verkondigen/vertegenwoordigen waaronder Aleksandr Dugin.
While Dugin is reported to have connections and ties with Russian officials, including the Russian military leadership, and although Russian leaders may cite his work or ideas, it does not appear that he is directly influential in Russian policy making. He is perhaps best thought of as an extremist provocateur with some limited and peripheral impact than as an influential analyst with a direct impact
on policy. He does not appear to have direct involvement with the major political parties—such as United Russia, the Communist Party, the Liberal Democratic Party of Russia, and Rodina—advocating anti-Western and aggressive regional policies.
He was also removed from his position at Moscow State University after calling for the killing of Ukrainian nationalists, and he has offered significant criticism of Putin’s policies in Ukraine.
bron: https://www.rand.org/cont...00/RR1826/RAND_RR1826.pdf

En gezien zijn opvattingen mbt Oekraïense 'nationalisten' ga ik er van uit dat zij er vergelijkbare ideeën op na houden mbt Dugin. Hij staat al sinds 2014 op myrotvorets website als vijand van Oekraïne genoemd.
https://myrotvorets.cente...dugin-aleksandr-gelevich/.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:09
teacup schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:31:

Nog nooit zoveel theorieën gezien over means motive en opportunity van een gebeurtenis.

We weten gewoon nog vrijwel niks, en de vraag is of we het ooit zullen weten. Bemoeienis van UA zie ik geen reden voor, zie geen militair nut in elk geval. Wat wel duidelijk lijkt, is dat het rommelt dichtbij Putin.

Maar ook hoe het rommelt zullen we pas zien als de bom barst en de rookwolken boven Moskou zijn opgetrokken. Hopelijk wordt het dan beter.

Even wat slechter nieuws, Russisch succes(je) in een regio waar ik het niet echt verwacht.
At Mykolaiv direction Russian forces conducting assault actions at Vasylki-Blahodatne direction, have partial success, seized southern part of Blahodatne village, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:34
Tens schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:49:
Even wat slechter nieuws, Russisch succes(je) in een regio waar ik het niet echt verwacht.
Komen de afgelopen dagen meer Russische succesjes uit dit gebied, blijkbaar is het momentum nog voor de uit-ploeg.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit geeft een interessant licht op de aanslag op De Dochter:

Goed voorbereide aanslag dus. Dat doe je niet zomaar.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
bloody schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:00:
[Twitter]

Over van wie de auto was zijn bronnen het niet eens:

uit Tass.com
Darya was driving another car but she took his car today, while Alexander went in a different way.
CNN:
A friend of Dugina told TASS that he believed Dugina's father was the true target of the blast -- or possibly both of them -- as the car belonged to Alexander.
A

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 21-08-2022 20:08 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[Twitter]

En het viel niemand op dat de camera's niet meer werkten, of is er geen bewaking aanwezig zoals we dat in Nederland kennen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
XWB schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:06:
[...]

En het viel niemand op dat de camera's niet meer werkten, of is er geen bewaking aanwezig zoals we dat in Nederland kennen?
Misschien wel , maar zijn de onderdelen op en doen ze geen moeite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Alle aanslagen in moskou hebben 1 ding gemeen: ze zijn allemaal in hrt voordeel van het Kremlin. Waarom zou dat bij deze anders zijn?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

[...]

Precies. Dus daarom zou het mij niets verbazen als dit een opdracht vanuit het Kremlin was.
Er zijn genoeg redenen te bedenken, zoals de bevolking wakker schudden dat UA wel 'echt' gevaarlijk is, stapje dichter bij mobilisatie etc.

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
[...]

In NL belt de bewaker de interne techneut of de leverancier van de camera's, volgens beproefd sovjet systeem vult de bewaker in RU een formulier in, dat via x bureaus uiteindelijk wel bij een techneut terechtkomt, maar dat kan even duren. Maar ook een goede kans dat de camera's verwijderd zijn en onder een drone hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
xzaz schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:09:
Alle aanslagen in moskou hebben 1 ding gemeen: ze zijn allemaal in hrt voordeel van het Kremlin. Waarom zou dat bij deze anders zijn?
Dat kan, maar wat zou het voordeel deze keer zijn? Vorige aanslagen waren altijd om politieke tegenstanders uit te schakelen. Dugin is/was alles behalve dat, als het Kremlin hierachter zit moeten ze wel een totaal ander motief hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 00:04
hoevenpe schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:59:
[...]

Komen de afgelopen dagen meer Russische succesjes uit dit gebied, blijkbaar is het momentum nog voor de uit-ploeg.
Aangezien Oekraine ook verschillende dorpjes juist bevrijdt heeft, kun je dat niet echt zeggen. Logischer is om het een gelijk veld te noemen. Sowieso kun je van geen van beide partijen momenteel zeggen dat er momentum is.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

[Twitter]

De mogelijkheid bestaat dat ze haar eigen politieke ambities heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tens schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Nog nooit zoveel theorieën gezien over means motive en opportunity van een gebeurtenis.

We weten gewoon nog vrijwel niks, en de vraag is of we het ooit zullen weten. Bemoeienis van UA zie ik geen reden voor, zie geen militair nut in elk geval. Wat wel duidelijk lijkt, is dat het rommelt dichtbij Putin.

Maar ook hoe het rommelt zullen we pas zien als de bom barst en de rookwolken boven Moskou zijn opgetrokken. Hopelijk wordt het dan beter.

[...]
Ik zou geen uitspraak over de directe toekomst durven doen. Het kan hierna weer stilvallen, maar het kan nu ook doorkantelen en dan kan het in weken snel veranderen. Maar wat je zegt. Weten doen we niets.

Vanuit een andere invalshoek, ik verwacht dat weinigen een dergelijke aanslag hadden verwacht. Dit is ook een van der redenen dat iedereen in het duister tastte over de beweegredenen.

Maar goed, allemaal speculeren, afwachten maar hoe dit ontwikkelt.
The Reeferman schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:38:
Aleksandr Dugin word in de westerse media meer invloed en connecties (met Putin regime) toegewezen dan men in Rusland doet. Het beeld wat serieuze westerse analisten schetsen betreft Dugin zijn invloed en connecties ligt dichter bij het beeld wat men in Rusland van hem heeft dan wat we hier doorgaans in de media horen. In een studie uit 2017 van de RAND corporation genaamd "Russian Views of the International Order" worden ook verschillende individuen bekeken die bepaalde meningen verkondigen/vertegenwoordigen waaronder Aleksandr Dugin.

[...]

bron: https://www.rand.org/cont...00/RR1826/RAND_RR1826.pdf

En gezien zijn opvattingen mbt Oekraïense 'nationalisten' ga ik er van uit dat zij er vergelijkbare ideeën op na houden mbt Dugin. Hij staat al sinds 2014 op myrotvorets website als vijand van Oekraïne genoemd.
https://myrotvorets.cente...dugin-aleksandr-gelevich/.
Mogelijk heeft Poetin inspiratie geput uit het gedachtegoed van Dugin. Als we zien hoe uitgesproken Dugin is zal dit op zijn best op indirecte wijze zijn gebeurt. Putin kan cherry picking hebben gedaan in wat Dugin opgeschreven heeft. Dugin staat ondanks zijn uitgesprokenheid nog steeds te boek als filosoof. En dat straalt af als je zijn ideeën gebruikt.

Een dergelijk uitgesproken persoon tot je entourage toelaten is echter een tweede. Een man als Poetin houdt graag zijn kaarten tegen de borst. Dugin die media momenten naar zich toetrekt, zou hij deel uitmaken van Poetins entourage, is voor Poetin niet handig. Dit geeft een Poetin steeds wat uit te leggen en "verkeerde" signalen kunnen naar de bevolking gaan. Van Poetin weten we dat hij een control freak is. Bijna ieder media moment van hem is gestaged. Een "Dugin" dicht bij hem in de buurt wordt dan in zijn ogen een onvoorspelbaar risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

teacup schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 21:55:

Mogelijk heeft Poetin inspiratie geput uit het gedachtegoed van Dugin. Als we zien hoe uitgesproken Dugin is zal dit op zijn best op indirecte wijze zijn gebeurt. Putin kan cherry picking hebben gedaan in wat Dugin opgeschreven heeft. Dugin staat ondanks zijn uitgesprokenheid nog steeds te boek als filosoof. En dat straalt af als je zijn ideeën gebruikt.
Dat inderdaad, ik zag deze nog voorbij komen; best wel duidelijk imo:

Ik denk dat Dugin het doel was van Putin. Hoeveel mensen komen er in Moskou om die niet door het Kremlin zijn gemaakt?
Dugin is, wat ik zo lees, al wat uit de gratie bij het Kremlin na al zijn optredens in de media.

Helaas is er iets gebeurd waardoor Dugin niet in de desbetreffende auto stapte.. Grote vraag is natuurlijk, was dit toeval?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• psy

psy

DRAADJE: Zoals ik zojuist aangaf heeft een groep die zich het Nationale Republikeinse leger van Rusland noemt de moord op Dugina opgeëist. Hieronder heb ik hun verklaring even voor jullie vertaald. 1/6

De verklaring zegt het volgende: "Wij, Russische activisten, militairen en politici, nu partizanen en strijders van het Nationale Republikeinse Leger, staan op tegen oorlogsstokers, rovers en onderdrukkers van de volkeren van Rusland!" 2/6

"We verklaren president Poetin tot machtsoverweldiger en oorlogsmisdadiger die de grondwet heeft aangepast, een broederoorlog tussen de Slavische volkeren heeft ontketend en Russische soldaten de zinloze dood in heeft gestuurd." 3/6

"Armoede en doodskisten voor sommigen, paleizen voor anderen - al dit is de essentie van zijn beleid. Wij geloven dat mensen van wie de rechten ontnomen zijn het recht hebben om in opstand te komen tegen tirannen. Poetin zal door ons worden afgezet en vernietigd!" 4/6

"Ons doel is om de vernietiging van Rusland en zijn buren te stoppen, om de activiteiten te stoppen van een handvol Kremlin-zakenlieden die ons rijkdom leegzuigen en misdaden plegen in binnen en buiten het land." 5/6

We verklaren dat functionarissen van de regering van de Russische Federatie en regionale overheden medeplichtig zijn aan deze overweldiging. Degenen die hun bevoegdheden niet neerleggen, zullen door ons worden vernietigd." EINDE 6/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@psy Leuk maar in het artikel wordt aangegeven dat de bron dus in Kyiv zit en vanuit daar opereert..
https://amp.theguardian.c...sible-for-moscow-car-bomb

Lijkt mij niet handig eerlijk gezegd want vanuit UKR..

Wear Sunscreen!

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid