Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@K!K
Bij mij staat de buitenunit binnen (in een schuurtje, met uitblaas door een rooster)
En ik heb een din-rail zekeringen kast, waar het relais in zit, dmv een 3d geprinte dinrail montage.
Ik gebruik het enkel voor de vermogensturing met het kabelje, dus geen fake sensors.

Bij @Grolsch is het zo
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
:+

@Naalroc heb je nog vermogens kabeltjes?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2023 17:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
AUijtdehaag schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:01:
@K!K
Bij mij staat de buitenunit binnen (in een schuurtje, met uitblaas door een rooster)
En ik heb een din-rail zekeringen kast, waar het relais in zit, dmv een 3d geprinte dinrail montage.
Ik gebruik het enkel voor de vermogensturing met het kabelje, dus geen fake sensors.

Bij @Grolsch is het zo
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
:+

@Naalroc heb je nog vermogens kabeltjes?
Ik heb nog wel de onderdelen om er een paar te maken Fons :*)

En bij mij zit dat stukje electronica binnen, in een eigen geprint kastje met magneetjes op de binnen unit geplakt, zie hier een paar plaatjes; op de 3e foto zie je bovenin de 'fop' weerstandjes. Ik heb een bordje met 2 relais, dat volstaat voor mij.
Toevoeging, om dit duidelijker te maken: Ik heb een handmatige instelling van het vermogen, 50, 75 of 100% en dat kastje met draaischakelaar zit op de voorkant van de binnen unit, foto al diverse malen getoond hier, maar bij belangstelling kan ik dat nog wel eens linken O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S_xlYnd2tbPTvAVnYnkG28MZe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0IKOA2hzAbCNpW2Sxvnfp9mM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ernsh2ZqNo9AcqVVu_I9x59xj0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NN3uOBCe3AYMPMICZmc2Fuaz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1aTOn-F6JymRkRl6Y71GE_k7WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIq1rxS6gSk193SJKjH0vraS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 21-08-2023 18:22 . Reden: Extra informatie over vermogens sturing ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:13

K!K

Zo bedankt allemaal voor de uitgebreide informatie!

Ik heb inmiddels alles werkend. Naast de 2 vermogen relais heb ik nog 2 relais bij geplaatst in de Domotica kast, om de NTC te schakelen.
Ik had toevallig nog de benodigde weerstanden liggen dus heb ik het maar meteen gemaakt en getest!
De Fake 33 Graden weerstand had iets hoger mogen zijn maar deze is nog makkelijk te wisselen in de domotica kast.

Relais 1 = 0 Relais 2 = 0 ( NTC Mitsubishi)
Relais 1 = 1 Relais 2 = 0 ( NTC Fake 14 Graden ( 3,3 K ohm)
Relais 1 = 1 Relais 2 = 1 ( NTC Fake 33 Graden ( 8,0 K ohm)

Ik zal binnenkort nog even een een schema toevoegen misschien dat het dan opgenomen kan worden in het start topic.

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhQEYyoohFaEFAI7CDY_fFj7Nls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocJR0YOfEXRfhFJCWZ4buFXP.png?f=fotoalbum_large

Zoals onderstaande is het bekabeld
Wiring:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZJOhtlgh0fnvTblyEa1AZoDqkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EXkMD3RnvE4ZGzfCYfPw1KI0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door K!K op 22-08-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ik zou graag de bediening van de binnen unit ERSD-VM2D, beneden willen hebben in de woonkamer.
Ik weet dat het kabeltje niet de toereikende lengte heeft. Wat adviseren jullie en kan dit überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-09 11:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

deheij1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:34:
Ik zou graag de bediening van de binnen unit ERSD-VM2D, beneden willen hebben in de woonkamer.
Ik weet dat het kabeltje niet de toereikende lengte heeft. Wat adviseren jullie en kan dit überhaupt?
Ik weet niet of de cv ketel ook boven heeft gestaan, mocht dit zo zijn geweest, dan zou je misschien de kabel van de thermostaat kunnen gebruiken.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
deheij1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:34:
Ik heb de controller ook in de woonkamer hangen, bij mij zit er een meter of zes tussen de binnenunit en de controller, ik heb buskabel voor de verlenging gebruikt, maar misschien werkt de standaard thermostaatkabel ook wel, kwestie van proberen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Speedyace schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:45:
[...]

Ik weet niet of de cv ketel ook boven heeft gestaan, mocht dit zo zijn geweest, dan zou je misschien de kabel van de thermostaat kunnen gebruiken.
klopt ja die kabel zit er nog in.... die kan je gewoon gebruiken hiervoor? geen ervaring hoe dat dan aan elkaar te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-09 11:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

deheij1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

klopt ja die kabel zit er nog in.... die kan je gewoon gebruiken hiervoor? geen ervaring hoe dat dan aan elkaar te maken....
Heb ik ook gebruikt en werkt prima.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K

K!K

K!K schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:19:
Zo bedankt allemaal voor de uitgebreide informatie!

Ik heb inmiddels alles werkend. Naast de 2 vermogen relais heb ik nog 2 relais bij geplaatst in de Domotica kast, om de NTC te schakelen.
Ik had toevallig nog de benodigde weerstanden liggen dus heb ik het maar meteen gemaakt en getest!
De Fake 33 Graden weerstand had iets hoger mogen zijn maar deze is nog makkelijk te wisselen in de domotica kast.

Relais 1 = 0 Relais 2 = 0 ( NTC Mitsubishi)
Relais 1 = 1 Relais 2 = 0 ( NTC Fake 14 Graden ( 3,3 K ohm)
Relais 1 = 1 Relais 2 = 1 ( NTC Fake 33 Graden ( 8,0 K ohm)

Ik zal binnenkort nog even een een schema toevoegen misschien dat het dan opgenomen kan worden in het start topic.

Resultaat:
[Afbeelding]

Zoals onderstaande is het bekabeld
Wiring:
[Afbeelding]
Post is zo compleet inclusief schema hoe het aan te sluiten zou zijn.
Mischien makkelijk voor de mensen die het nog willen maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-08 22:25

A-J

Ben ik weer met 2 vraagjes/opmerkingen:

#1: ik vind mijn zuba 11,2kW echt behoorlijk luid om de SWW te verwarmen , zelfs in de silent mode #2 (meest geknepen) en eco stand… ik vind het nauwelijks verschillen met de normale stand non-silent mode. Klopt dit?
Is dat de reden waarom sommige van jullie hem op 50% power laten lopen in de zomer?
Of is er alsnog een instelling die ik wellicht verkeerd heb staan?
Ik overweeg maar om mijn systeem in timer mode gewoon uit te zetten op sommige tijdstippen…

#2 timer mode in melcloud wil niet echt lukken. Als ik een seizoen aanmaak en een dag selecteer; kan ik alleen “Forceer SWW” selecteren en niet een setpoint qua temperatuur instellen? Volgens de TS moet dit kunnen voor bijv. een dynamische SWW voor de legionella run?

WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

Exigence

dnkroz

Iemand nog een geschikt adresje voor een Procon?

Kan het alleen of heel duur vinden, of het wordt niet verzonden naar Nederland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Exigence
Beste kans is wellicht via een installateur en Alklima. (heb ik gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

@Exigence Zou ook even bij de installateur informeren, deze heeft de module voor mij binnen een paar dagen geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Wat zijn jullie ervaringen met omkastingen zoals die van reducd? Echt verschil in geluid/overlast? Veel verschil in rendementsverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:09
A-J schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:47:
Wat zijn jullie ervaringen met omkastingen zoals die van reducd? Echt verschil in geluid/overlast? Veel verschil in rendementsverlies?
De beste kast is de Merford ACE.
Die pakt het LF geluid echt aan. Kost wat maar is dan ook heel goed. Z'n voorganger de DICE was al een flinke stap.
Geen rendementsverlies, ik denk zelfs een verbetering ten opzichte van veel praktijk situaties! De meeste opstellingen die onbeschermd zijn kunnen namelijk een kortsluiting hebben in de luchtstroom door invloed van bijvoorbeeld de wind.

Merford is al 40 jaar bekend in de industrie en daar ken ik ze ook van.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Thanks, jammer dat ze (nog) geen wandmodel hebben :(

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:17
Een technische vraag waarop ik het antwoord niet kan vinden:

Kun je een Ecodan (PUHZ-SW75YAA) via een extern contact laten schakelen tussen verwarmen en koelen?

Ik zie dat Alklima een complete omschakelmodule levert (voor goud geld) maar dat moet met 1 of 2 relais toch ook lukken? Of zal het alleen lukken met een Procon....

[ Voor 34% gewijzigd door hesselbeertje op 24-08-2023 16:05 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:41:

Kun je een Ecodan (PUHZ-SW75YAA) via een extern contact laten schakelen tussen verwarmen en koelen?
Nee, maar veel geld hoeft het niet te kosten. Alles is hierover uitgebreid beschreven in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
EVfan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:01:
[...]

Wel een beetje een verlate reactie Leon, maar de warmtepomp discussie is hier nu zeer levendig, en ik ben door alle betreffende Tweakers fora aan het lezen. De toekomstige plaatsing hier kan het best langs de garage, maar daarboven is wel een slaapkamer.
Dan heb ik de extra investering voor zo’n mooie kast wel over, maar, vroeg me een ding wel af. Van de schoorsteenkasten is inmiddels duidelijk dat ze een nogal desastreus recirculatie effect veroorzaken, met gevolgen voor efficiëntie en comfort.
Hoe is je dit bij deze kast bevallen. Impact op de COP, merk je aan de buitentemperatuur dat er toch enige recirculatie plaatsvindt, of is dat verwaarloosbaar. Het valt me namelijk op dat op de website van de leverancier alleen over de max 14 dB(A) wordt gesproken (wat volgens mij wel meer is dan een factor 2 hoor), maar niet over de impact op de COP.
Verder heb ik niets kunnen vonden over de reductie van lage tonen, de dB(C) waarde, en veel van de overlast komt juist van de lagere tonen/laag frequente trillingen, die verder dragen en de constructie delen van de woning in trilling kunnen brengen.
Fijn als je daarmee wat verder kunt helpen.
Bedankt.
Ook een verlate reactie terug (vakantietijd) ;-).
COP reductie heb ik niet kunnen waarnemen, er zit dan ook een mooi schot in die kortsluiting van lucht voorkomt. En de lucht inlaten en uitlaten (is dat goed Nederlands) zijn vrij ruim.

Inderdaad worden lagere tonen wat minder gedempt, als je op https://www.reducd.nl/products/vrijstaand-model onderaan op Peutz klikt krijg je een formulier om het meetrapport van alle frequenties toegestuurd te krijgen

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:21
LeonTebbens schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Ook een verlate reactie terug (vakantietijd) ;-).
COP reductie heb ik niet kunnen waarnemen, er zit dan ook een mooi schot in die kortsluiting van lucht voorkomt. En de lucht inlaten en uitlaten (is dat goed Nederlands) zijn vrij ruim.

Inderdaad worden lagere tonen wat minder gedempt, als je op https://www.reducd.nl/products/vrijstaand-model onderaan op Peutz klikt krijg je een formulier om het meetrapport van alle frequenties toegestuurd te krijgen
Dank je, ga zeker me er verder in verdiepen. Lage tonen zijn een onderschat probleem.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
hesselbeertje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:41:

Ik zie dat Alklima een complete omschakelmodule levert (voor goud geld) maar dat moet met 1 of 2 relais toch ook lukken? Of zal het alleen lukken met een Procon....
Een esp er aan hangen zonder procon.
Maar sinds het defekt maken van het mitsu moederbord ben ik er mee gestopt.
Wilde twee apparaten aansluiten en daarna ging het mis. Kwam rook uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk7EtGmOd24F85UCxVQk6VYAQLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dGTOe7vJvwvGKkbNuBcS3Suc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JtJY8u0pEtUYlKfHO2yivDYs7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kw60aiEnY7ayyisFbd1Hys0a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNiQfDrCFX-cYorx6H7JPYc3730=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSXoB4q0x4lxjeVnqxqbOulK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 06:41:
[...]

Een esp er aan hangen zonder procon.
Maar sinds het defekt maken van het mitsu moederbord ben ik er mee gestopt.
Wilde twee apparaten aansluiten en daarna ging het mis. Kwam rook uit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
oef, weet je waar het precies door kwam? hier draait de boel al een jaartje probleemloos namelijk.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
Nee helaas.
Na aansluiten (met parallele stekkers) van ook nog een procon, ging het mis.
Eerst viel er communicatie weg, toen heb ik er een uitgetrokken, daarna zag ik een vlammetje ontstaan in een chip..
Dus wellicht mijn onhandigheid, maar 890 euro was ik niet meer van plan om nog eens te betalen aan wasco.

Heb jij wel 2 devices parallel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:45:
@xoror
Nee helaas.
Na aansluiten (met parallele stekkers) van ook nog een procon, ging het mis.
Eerst viel er communicatie weg, toen heb ik er een uitgetrokken, daarna zag ik een vlammetje ontstaan in een chip..
Dus wellicht mijn onhandigheid, maar 890 euro was ik niet meer van plan om nog eens te betalen aan wasco.

Heb jij wel 2 devices parallel staan?
hmm nee, alleen de esp32. ik zie dat je ook de 12v en 5v gebruikt, heb je foto hoe de 2 aangesloten waren. Ik zelf gebruik alleen de 5v. Ik doe verder altijd unit spanningsvrij maken voor ik wat in plug of uithaal. ik heb wel 1 esp32 board stuk gemaakt omdat de 12v -> 5v niet helemaal goed had ingesteld. rook uit eap32 board, maar dat is maar tientje.

Ik zou nog wel een keertje een procon in serie willen met een esp32. om de communicatie mee te luisteren. mis nog een commando, dat is het verbieden van koelen/verwarmen. nu heb ik dat via de thermostaten geregeld. Ik had een tijd geleden voor de esp32 een procon via ebay besteld, maar stomme verkoper heeft de unit naar het verkeerde adres gestuurd.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror
12 v als voeding naar 5V voor de esp
5v als HV voor de level shifter / 3.3V van de esp als LV
2 cn105 parallel voor deze print en voor de procon
https://we.tl/t-OgkbJ2r7Xz

Als ik de esp uit zette (zit een schakelaar op) werd ook de tsr-1 2450 warm, dus wie weet zit er iets niet helemaal lekker. (of was daardoor al schade aan de mitsu chip)

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-08-2023 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dendaak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:53:
Ik mocht zojuist het voorstel ontvangen voor de warmtepomp van onze toekomstige nieuwbouwwoning.
We hadden hier al veel goeds gelezen over Mitsubishi en zouden daarom graag daarvoor opteren.

Volgend voorstel hebben we gekregen:
Mitsubishi buitenunit split Ecodan WP 8Kw PUZ-SWM80VAA
1 Mitsubishi Ecodan opslagmodule 300L. omkeerbaar vr split lucht/water WP ERST30F-VM6EE

Detail:
[Afbeelding]

Heeft iemand ervaring met bovenstaande toestellen?

Bedankt alvast,
Maar even reageren in het juiste topic.

ERST30F-VM6EE moet dat geen ERST30D-VM6ED zijn?

De binnenunit moet aan de bovenzijde minimaal 40cm vrij ruimte hebben. Nieuwbouw is veelal 260 cm hoog, unit is al 200cm… Wat is de functie van zo’n sokkel dan nog?
Pootje helemaal uitdraaien is ook een optie voor de condensafvoer.

1/8 - 5/8 moet zijn: 1/4 - 1/2 kopere leidingen maatvoering buitenunit, bij binnenunit pas verlopen eventueel.

Overstort ventielen zijn volgens mij 3 bar… een expansievat met een voordruk van 4 bar 8)7

Ik zou ze effe aanraden om de installatie cursus bij Alklima te volgen!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dendaak schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 11:53:
Ik mocht zojuist het voorstel ontvangen voor de warmtepomp van onze toekomstige nieuwbouwwoning.
We hadden hier al veel goeds gelezen over Mitsubishi en zouden daarom graag daarvoor opteren.

Volgend voorstel hebben we gekregen:
Mitsubishi buitenunit split Ecodan WP 8Kw PUZ-SWM80VAA
1 Mitsubishi Ecodan opslagmodule 300L. omkeerbaar vr split lucht/water WP ERST30F-VM6EE
Waarom een binnenunit met maar lieft 6 kW aan elektrische elementen? Wees je ervan bewust dat je (tot nu toe althans) die niet over drie fasen kan verdelen, zodat je dat niet eens kunt aansluiten op een NL 3x25A aansluiting...
(Mede) daarom is in NL een binnenunit met 2 kW element gebruikelijk.

Over de buitenunit: Een PUZ-SWM80VAA bestaat volgens mij niet. Het is ofwel een PUD-SWM80VAA of een SUZ-SWM80VA. Laat de installateur dat eerst maar eens verduidelijken, want dat zijn twee compleet verschillende warmtepompen.
Maar als het de eerste is: Waarom niet de driefase variant? En weet je wel zeker dat je zo'n groot vermogen nodig hebt? Wat staat er voor benodigd vermogen in je BENG berekening of de warmteverliesberekening?
Vertel eens wat meer over de woning?

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 29-08-2023 21:41 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

Iemand ervaringen nog de laatste tijd met melcloud timers voor een dynamische SWW setpoint tbv de legionellarun? Ik heb de instructies van de TS opgevolgd, maar het werkt voor geen meter… vanalles geprobeerd; zelfs zomertijd functie in de unit aan en uit gezet. Is er iets wat ik over het hoofd zie of hebben ze de SWW uit de timerfunctie gehaald?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
@DutchWing
@Andrehj

Bedankt voor jullie feedback, ik heb tevens ook met MB België contact opgenomen en gevraagd om mij een lijst van erkende koel technische installateurs door te sturen. Deze gaat mij eerstdaags worden bezorgd.

Qua woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi72mb3ZGPwC9fFyo2pi9lVYhDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OStGvDRa2z5orB9WsrjwXa1J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLMSoPmsnsaM3tCXopjT4sQ8fqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GW25Q9PVzYHPz62GDjY1Wcq4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zW703KzR-3eKWmzfjlFkyCzjF44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dyQKMwfg2UX6vukqlMiZqbC1.png?f=fotoalbum_large

- We willen graag boven en beneden vloerverwarming voorzien.
- We denken eraan om geen airco te nemen omdat de woning normaliter goed genoeg zou moeten geïsoleerd zijn.

Bedankt alvast voor jullie zeer kritische en nuttige opmerkingen.

Den Daak

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dendaak Je hebt een groot deel van mijn vragen hierboven met deze tekeningen niet beantwoord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

A-J schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:49:
Iemand ervaringen nog de laatste tijd met melcloud timers voor een dynamische SWW setpoint tbv de legionellarun? Ik heb de instructies van de TS opgevolgd, maar het werkt voor geen meter… vanalles geprobeerd; zelfs zomertijd functie in de unit aan en uit gezet. Is er iets wat ik over het hoofd zie of hebben ze de SWW uit de timerfunctie gehaald?!
Na dit uitvoerig zelf te hebben getest, denk ik echt dat ze de SWW setpoint uit Melcloud hebben gehaald voor de timer. Je kan alleen nog basic dingen doen als de unit aan of uit zetten op bepaalde tijden… helaas. Tenzij iemand de gouden tip heeft, kun je dit ook uit de TS halen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
@Andrehj

Bij deze meer antwoorden, ik vind het zelf moeilijke materie om het juiste toestel te kiezen. Ik wil daarom ook niet in zee gaan met eender welke firma en daarom mijn huiswerk goed doen. Daarom dat ik ook in dit topic zit om dit na te kijken.

Project zelf:
Zoals u hierboven kan zien op de tekening is de woning half open.
Kelder: 17m op 7m
Gelijkvloers: 17m op 7m : Vloerverwarming / icm parket
1ste verdiep: 13m op 7m : 1 grote en 1 kleine badkamer en 3 slaapkamers
Zolder: 9m op 7m : casco

Volgende elektrische aansluiting werd voorzien:
Vermogen 27,7 kW - 40 A (3N400V)

code:
1
2
Over de buitenunit: Een PUZ-SWM80VAA bestaat volgens mij niet. Het is ofwel een PUD-SWM80VAA of een SUZ-SWM80VA. Laat de installateur dat eerst maar eens verduidelijken, want dat zijn twee compleet verschillende warmtepompen.
Maar als het de eerste is: Waarom niet de driefase variant?

- Met dat er 3N400V voorzien werd lijkt het mij meer aangewezen om een 3 fase toestel te nemen.
- Ik heb even gekeken op : PUZ-SWM80VAA deze staat er effectief tussen?
https://erp.mitsubishielectric.eu/nl/erp/doclist/lot-1

Als ik zelf mijn huiswerk moet maken zou ik uitkomen op een : PUZ-SHWM80YAA.

code:
1
2
En weet je wel zeker dat je zo'n groot vermogen nodig hebt? Wat staat er voor benodigd vermogen in je BENG berekening of de warmteverliesberekening?
Vertel eens wat meer over de woning?

- Ik heb momenteel via de EPB verslag gever enkel bovenstaande screenshots.

- Extra opmerking van de EPB verslaggever:
- - - Aparte boiler zorgt voor verlies in E-peilpunten daar moet dus rekening mee gehouden worden.
- - - Bij een geïntegreerde boiler zou dit geen probleem zijn.

Volgende werd nagevraagd bij MB: 

- Geïnstalleerd vermogen circulatiepomp

- EEI :

Merk : Grundfos UPM3 hybrid

Product ID* : Ecodan D-generatie
Geinstalleerd vermogen : 72W

Type pomp(regeling) : natlopende circulatiepomp met pompregeling (uitgezonderd aan/uit regeling)
EEI : 0.2

PS:
We zouden graag de buitenunit op het eerste verdiep plaatsen op het platte dak.

Bedankt alvast voor al uw hulp Andrehj,
DenDaak

[ Voor 4% gewijzigd door dendaak op 02-09-2023 22:32 ]

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dendaak schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:07:
Bij deze meer antwoorden, ik vind het zelf moeilijke materie om het juiste toestel te kiezen. Ik wil daarom ook niet in zee gaan met eender welke firma en daarom mijn huiswerk goed doen. Daarom dat ik ook in dit topic zit om dit na te kijken.

Project zelf:
Zoals u hierboven kan zien op de tekening is de woning half open.
Wat is een half open woning? :? Is dat een carport? In Nederland hebben we de gewoonte om de woning aan alle kanten van muren te voorzien...
Kelder: 17m op 7m
Gelijkvloers: 17m op 7m : Vloerverwarming / icm parket
Parket isoleert en zorgt er daarmee voor dat je een hogere Ta nodig hebt. Slecht voor het rendement van je WP dus.
- Met dat er 3N400V voorzien werd lijkt het mij meer aangewezen om een 3 fase toestel te nemen.
- Ik heb even gekeken op : PUZ-SWM80VAA deze staat er effectief tussen?
https://erp.mitsubishielectric.eu/nl/erp/doclist/lot-1
Je hebt gelijk. Ik kende deze niet. Dit is een R32 7.5 kW WP die niet kan koelen. Waarom niet de SUZ-SWM80VA2? Die heeft nagenoeg hetzelfde vermogen en kan wel koelen.
Als ik zelf mijn huiswerk moet maken zou ik uitkomen op een : PUZ-SHWM80YAA.
Dat is een 10 kW WP. Heb je dat vermogen nodig?
- Ik heb momenteel via de EPB verslag gever enkel bovenstaande screenshots.
Die zeggen mij niets.
- Extra opmerking van de EPB verslaggever:
- - - Aparte boiler zorgt voor verlies in E-peilpunten daar moet dus rekening mee gehouden worden.
- - - Bij een geïntegreerde boiler zou dit geen probleem zijn.
Geen idee wat jullie Belgen met E-peilpunten bedoelen, maar de ervaring in dit topic is dat een los SWW-vat (mits goed gekozen) een lager energieverlies heeft en je meer flexibiliteit geeft. Het is ook meer installatiewerk, en het vereist wat meer ruimte.
Volgende werd nagevraagd bij MB: 

- Geïnstalleerd vermogen circulatiepomp

- EEI :

Merk : Grundfos UPM3 hybrid
Product ID* : Ecodan D-generatie
Geinstalleerd vermogen : 72W
Type pomp(regeling) : natlopende circulatiepomp met pompregeling (uitgezonderd aan/uit regeling)
EEI : 0.2
Lees je even in (in dit topic en het grote L/W wp topic) over naregeling. Zeker als je een goed geïsoleerde moderne nieuwbouwwoning hebt, heb je die vaak niet nodig en kun je daarmee veel geld besparen (qua installatie, maar vooral ook qua energieverbruik. Zie ook de FAQ.
(Links staan allemaal in de TS).
We zouden graag de buitenunit op het eerste verdiep plaatsen op het platte dak.
Niet handig. Zo'n unit hoort gewoon in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

_RRM_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:16:
[...]

Voor SWW in de eerste 2 jaar met een tijdschema gedraaid, nu 24/7, 49° en daling van 8° wat geen gezeur oplevert met een gezin van 6. (als tip gelezen meen ik van @Andrehj , levert iets betere COP op)

Afhankelijk van welk type buiten unit je hebt, kan je een SWW run tot 60° voorafgaand aan de legionella instellen. Dit is middels DIP switches mogelijk.
Het element komt pas in werking >60° en gaat hier met 2kw ook erg traag op 400L.

Onderstaand de instructies van Alklima voor mijn buitenunit; SHW112YAA, in te stellen op de binnen unit:
(Aanpassingen maakte ik overigens pas als de buiten en binnen unit echt uit waren)

Alleen wanneer de unit (door middel van een dipswitch instelling) wordt verteld dat er geen elektrisch element aanwezig is, dan zal hij met het buitendeel tot 60 graden gaan verwarmen (mits mogelijk, bij lage buitentemperaturen is 60 graden niet haalbaar voor diverse units).

Hiervoor dient op de print van de binnenunit sw1-4 en sw1-5 op OFF gezet te worden.

Hierna (of tijdens) dient het systeem minimaal 5 minuten spanningsloos te zijn om de nieuwe instellingen te kunnen lezen.
Gezien de Melcloud timer niet meer werkt/een optie is om tijdelijk de SWW setpoint te verhogen voor de legionella run, is bovenstaande tip een goed idee om zelf uit te voeren? Of denkt 'het systeem' dan ALTIJD dat er geen elektrisch element is, ook wanneer nodig in noodsituaties (buitenunit in storing/stuk bijvoorbeeld)?

Of is bovenstaande alleen van toepassing op de legionella run en zitten er verder geen nadelen aan om deze 2 dipswitchs op OFF te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door A-J op 03-09-2023 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
[quote]Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:38:
Wat is een half open woning? :? Is dat een carport? In Nederland hebben we de gewoonte om de woning aan alle kanten van muren te voorzien...
- Half open : https://www.marchetta.be/...020/07/HOB_HD_245.000.jpg
- 1 buur aangrenzend
Parket isoleert en zorgt er daarmee voor dat je een hogere Ta nodig hebt. Slecht voor het rendement van je WP dus.
- Ok maar als we echt voor parket willen gaan is dat wel mogelijk maar gewoon niet ideaal voor het rendement.
Je hebt gelijk. Ik kende deze niet. Dit is een R32 7.5 kW WP die niet kan koelen. Waarom niet de SUZ-SWM80VA2? Die heeft nagenoeg hetzelfde vermogen en kan wel koelen.
- Inderdaad goeie opmerking, we willen uiteraard ook 1 die kan koelen.
Dat is een 10 kW WP. Heb je dat vermogen nodig?

Geen idee wat jullie Belgen met E-peilpunten bedoelen, maar de ervaring in dit topic is dat een los SWW-vat (mits goed gekozen) een lager energieverlies heeft en je meer flexibiliteit geeft. Het is ook meer installatiewerk, en het vereist wat meer ruimte.
- We zijn een beetje genoodzaak hier om onze EPB verslaggever te volgen.
- Het E-peil is een score die aangeeft hoe energiezuinig een gebouw is. Hoe lager het E-peil, hoe energiezuiniger het gebouw is. Wij kunnen bij een nieuwbouw als we onder een norm blijven 5 jaar vrijgesteld blijven van kadastraal inkomen. Hier werken we dus heel hard naartoe.

Volgende punten werden ons letterlijk bezorgd:

Verdere tips EPB verslaggever:
- Idealiter neemt u een warmtepomp met geïntegreerde boiler.
- Een 300 liter boiler is aan de andere kant ook best “stevig” en niet echt nodig.
- Het nemen van een externe boiler enkel zinvol als deze samen met de warmtepomp getest is en de gegevens kunnen bezorgd worden, zo niet verliezen we hier ook weer een pak E-peil punten.

Aparte boiler:
Aparte boiler zorgt voor verlies in E-peilpunten (waarschijnlijk 5 of meer)
Lees je even in (in dit topic en het grote L/W wp topic) over naregeling. Zeker als je een goed geïsoleerde moderne nieuwbouwwoning hebt, heb je die vaak niet nodig en kun je daarmee veel geld besparen (qua installatie, maar vooral ook qua energieverbruik. Zie ook de FAQ.
(Links staan allemaal in de TS).
Thanks ga ik nalezen!
Niet handig. Zo'n unit hoort gewoon in de tuin.
- Ook niet al de ruimte er is op het platte dak?
- Praktisch elke installateur (we hebben er al enkele over de vloer gehad geven aan dat plaatsing bij ons op het dak geen probleem zou zijn.

Een andere partij had ons volgende voorgesteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCpdXwNrwDrIJlz-PQOKvzHphcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZDZMJsEKC29nL1VclMja3oyp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwYrdTsxntB2RP0d6Sbx80LnSoc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CwgoOAr2kT3G4lk1YHvjEPfT.png?f=user_large

( Deze installateur werd ons ook aanbevolen door MB België )

Een totaal andere vraag:
- Ik lees hier heel veel over MB, goede prestaties, ... mijn vriendin vraagt waarom geen Panasonic of Daikin.

@Andrehj Heel veel dank voor al deze gouden opmerkingen die u ons als jong koppel heeft kunnen bezorgen.

[ Voor 12% gewijzigd door dendaak op 03-09-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbanVE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 12:58
dendaak schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:10:
[quote]Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:38:

[...]

- Half open : https://www.marchetta.be/...020/07/HOB_HD_245.000.jpg
- 1 buur aangrenzend

[...]

- Ok maar als we echt voor parket willen gaan is dat wel mogelijk maar gewoon niet ideaal voor het rendement.

[...]

- Inderdaad goeie opmerking, we willen uiteraard ook 1 die kan koelen.

[...]

- We zijn een beetje genoodzaak hier om onze EPB verslaggever te volgen.
- Het E-peil is een score die aangeeft hoe energiezuinig een gebouw is. Hoe lager het E-peil, hoe energiezuiniger het gebouw is. Wij kunnen bij een nieuwbouw als we onder een norm blijven 5 jaar vrijgesteld blijven van kadastraal inkomen. Hier werken we dus heel hard naartoe.

Volgende punten werden ons letterlijk bezorgd:

Verdere tips EPB verslaggever:
- Idealiter neemt u een warmtepomp met geïntegreerde boiler.
- Een 300 liter boiler is aan de andere kant ook best “stevig” en niet echt nodig.
- Het nemen van een externe boiler enkel zinvol als deze samen met de warmtepomp getest is en de gegevens kunnen bezorgd worden, zo niet verliezen we hier ook weer een pak E-peil punten.

Aparte boiler:
Aparte boiler zorgt voor verlies in E-peilpunten (waarschijnlijk 5 of meer)

[...]

Thanks ga ik nalezen!

[...]

- Praktisch elke installateur (we hebben er al enkele over de vloer gehad geven aan dat plaatsing bij ons op het dak geen probleem zou zijn.

Een andere partij had ons volgende voorgesteld:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

( Deze installateur werd ons ook aanbevolen door MB België )

Een totaal andere vraag:
- Ik lees hier heel veel over MB, goede prestaties, ... mijn vriendin vraagt waarom geen Panasonic of Daikin.

@Andrehj Heel veel dank voor al deze gouden opmerkingen die u ons als jong koppel heeft kunnen bezorgen.
@dendaak, ik ben ook even aan het meelezen, volg het topic hier wel niet elke dag, maar wel een Belg met Mitsu warmptepomp hier al bijna 5 jaar als een zonnetje aan het draaien.
Bij ons betreft het volgende modellen:
- buitenunit PUHZ-SW75VAA
- binnenunit met geïntegreerd 200L vat EHST20D-VMC
- ondertussen 3 personen en nog nooit warm water te kort gehad (douche+bad).
Vloerkoeling staat nu aan in de zomer en werkt wel goed, het model is niet helemaal geschikt (denk dat de condensplaat mist, maar dipswitches konden wel omgezet worden op printplaat en is verder geen probleem).
Dit is een warmtepomp zonder elektrisch element en nog geen moment gemist.
Zelfde 3N400V aansluiting hier, maar warmtepomp is toch enkelfase, maakt op dat vermogen niet uit en geen specifieke randvoorwaarde die echt nodig is omdat je toch 3-fase hebt liggen.

Type huis bij ons is open bebouwing 'blok' stijl, benedenverdieping stenen vloer, boven laminaat. Ventilatie type C.

Buitenunit zou ik zeker afraden op het dak, mijn schoonbroer heeft dat gedaan (wel geen Mitsu) en dat was een ramp qua geluid. Buiten aan de zijkant (dit is bij ons), maar als ik het opnieuw zou doen, verder naar de straatkant of verder in de tuin, heeft dan niemand last van.

Van onze installateur (e-therm in Galmaarden) wel heel tevreden, deze doen enkel warmtepompen (van MB) en hebben het vermogen heel correct berekend dat nodig was. Want dat is het allerbelangrijkste, dat het vermogen correct is. De enigste aanpassing die ik zelf nog gedaan heb achteraf (sinds vorig jaar) is een externe thermostaat (Computherm T70RF) erbij gehangen zoals hier in het topic beschreven. COP en stabiel loopgedrag is er op vooruit gegaan :)

Voor e-peil, ik heb geleerd dat op het einde nog altijd verassingen mogelijk zijn met die berekenaars...
Uiteindelijk met blowerdoortest op E5 uitgekomen.

Op je bijkomende vraag kan ik moeilijk antwoorden, enkel ooit de offerte voor Mitsu gehad en een Viesmann, maar dat plan redelijk snel opgeborgen. Ik vermoed weinig verschillen, maar hoe meer mogelijkheden, hoe moeilijker het wordt van te vergelijken en te kiezen. Mijn voorkeur zou altijd gaan naar de installateur die enkel dat doet en niet nog de klassieke die nog gasketels hangt.

[ Voor 1% gewijzigd door AlbanVE op 05-09-2023 00:00 . Reden: fase warmtepomp ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
En dan denken wij in NL dat er al veel te veel regeltjes zijn, met betrekking tot installeren van een WP en van PV.
Laten we blij zijn met wat we hebben, want onze Zuider buren kunnen dat allemaal veel beter (ont)regelen! Voor een WP subsidie is alleen een inbedrijfstelling cq. montage van het geheel nodig om Subsdie te krijgen.

Maar goed, dat wist ik eigenlijk al wel, want toen ik in 1976 naar België verhuisde, had de invoer van mijn Renault 16 nog heel wat voeten in de aarde nodig om te bevestigen dat het idd een R16 was, ze hebben zelfs de wielbasis en dergelijke opgemeten om tot die conclusie te komen, na een half uur meten en zoeken.

Maar alle regelgeving komt tenslotte uit Brussel, daar kunnen onze boeren over mee praten....

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 03-09-2023 17:06 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AlbanVE schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:30:
@dendaak, ik ben ook even aan het meelezen, volg het topic hier wel niet elke dag, maar wel een Belg met Mitsu warmptepomp hier al bijna 5 jaar als een zonnetje aan het draaien.
Bij ons betreft het volgende modellen:
- buitenunit PUHZ-SW75VAA
- binnenunit met geïntegreerd 200L vat EHST20D-VMC
- ondertussen 3 personen en nog nooit warm water te kort gehad (douche+bad).
Vloerkoeling staat nu aan in de zomer en werkt wel goed, het model is niet helemaal geschikt (denk dat de condensplaat mist, maar dipswitches konden wel omgezet worden op printplaat en is verder geen probleem).
Dit geldt niet voor de situatie van @dendaak. Aan hem was een buitenunit die niet kan koelen aangeboden. Dat is wel iets anders als warmtepomp met een binnenunit die je met het omzetten van een dipswitch wel kan laten koelen (al moet je dan wel enorm opletten dat er geen condens in je binnenunit vormt).
Dit is een warmtepomp zonder elektrisch element en nog geen moment gemist.
Hoe doe je je legionellacyclus zonder elektrisch element?
Zelfde 3N400V aansluiting hier, maar warmtepomp is toch 2-fase, maakt op dat vermogen niet uit en geen specifieke randvoorwaarde die echt nodig is omdat je toch 3-fase hebt liggen.
Een PUHZ-SW75VAA is een één-fase warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
A-J schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:06:
[...]

Gezien de Melcloud timer niet meer werkt/een optie is om tijdelijk de SWW setpoint te verhogen voor de legionella run, is bovenstaande tip een goed idee om zelf uit te voeren? Of denkt 'het systeem' dan ALTIJD dat er geen elektrisch element is, ook wanneer nodig in noodsituaties (buitenunit in storing/stuk bijvoorbeeld)?

Of is bovenstaande alleen van toepassing op de legionella run en zitten er verder geen nadelen aan om deze 2 dipswitchs op OFF te zetten?
Geen problemen gehad in de afgelopen paar jaar. Het element gaat alleen aan bij een legionella programma.
Mocht je willen verwarmen op alleen het element, dan zet je de dip switches weer terug.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vanuit de nieuwbouw komt morgen bij ons de leverancier kijken waarom onze binnenunit in storing schiet (code UF). Alklima (importeur) is in het verleden ook al over de vloer geweest maar alles was in orde dus ben benieuwd waar ze dit keer mee komen.

Afspraken worden echter altijd wel lang van te voren gemaakt en hoewel het nu niet zo spannend is gezien het zonnetje vraag ik mij toch af hoe ik in de winter iemand hier op tijd voor de deur kan krijgen. Iemand ervaring met een onderhoudscontract op een Mitsubitshi Eletric Ecodan (ERST20C-VM2DR1.UK & PUHZ-SW100YAA)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
dendaak schreef op zondag 3 september 2023 @ 11:10:

Bij nieuwbouw met beton dak zie ik geen probleem voor op dak. Staat die bij mij en veel anderen in de straat ook. Alleen even opletten of hij naast open raam staat van bijvoorbeeld slaapkamer. Enige nadeel is onderhoud, maar dat is niet zo vaak. Buurman heeft hen in de tuin en heeft er spijt van want hoort hem als hij buiten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Deveon schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:03:
Vanuit de nieuwbouw komt morgen bij ons de leverancier kijken waarom onze binnenunit in storing schiet (code UF). Alklima (importeur) is in het verleden ook al over de vloer geweest maar alles was in orde dus ben benieuwd waar ze dit keer mee komen.
Alklima is de importeur en leverancier in NL... Je bedoelt waarschijnlijk de installateur?

Code UF:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSonRcO0eNWOGlgH2k4pajOQr_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NRgPx4GZ4Q4AVp12YeUkgMI.png?f=fotoalbum_large

Zou haast denken dat het ding een optater heeft gehad, of hebben ze toevallig met een nood aggregaat de boel draaiende gehouden tijdens de bouw? Laatste heb ik ooit ergens gelezen dat dit niet helemaal goed is voor warmtepompen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbanVE
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 12:58
Andrehj schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:12:
[...]

Dit geldt niet voor de situatie van @dendaak. Aan hem was een buitenunit die niet kan koelen aangeboden. Dat is wel iets anders als warmtepomp met een binnenunit die je met het omzetten van een dipswitch wel kan laten koelen (al moet je dan wel enorm opletten dat er geen condens in je binnenunit vormt).
Dat van de buitenunit had ik niet door. Condens is inderdaad iets om rekening mee te houden als je model er niet volledig op gemaakt is, tot hier toe nog niets van gemerkt.
Hoe doe je je legionellacyclus zonder elektrisch element?
Niet, de afweging van het wel of niet te doen moet ieder voor zich maken.
Een PUHZ-SW75VAA is een één-fase warmtepomp.
Te snel getypt, aangepast. Ik denk niet dat er twee fase warmtepompen op de markt zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:30:
[...]

Alklima is de importeur en leverancier in NL... Je bedoelt waarschijnlijk de installateur?

Code UF:
[Afbeelding]

Zou haast denken dat het ding een optater heeft gehad, of hebben ze toevallig met een nood aggregaat de boel draaiende gehouden tijdens de bouw? Laatste heb ik ooit ergens gelezen dat dit niet helemaal goed is voor warmtepompen.
Er zijn wel meer leveranciers in Nederland hoor. ;)

Volgens mij geen noodaggregaat want de oplevering werd juist uitstelt door ontbreken van de warmtepomp. Volgens mij zaten de nuts er al in voor de warmtepomp.

Edit: ze gaan een nieuwe compressor bestellen, benieuwd naar de levertijd en tot dan dagelijks controleren op errors..

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 05-09-2023 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Deveon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:28:
[...]

Er zijn wel meer leveranciers in Nederland hoor. ;)
Alklima is exclusief importeur/leverancier van Mitsubishi Electric warmtepompen.

Via Mitsubishi NL >> Airco/Warmtepompen >> Doorgestuurd naar Alklima website.

Het is geen grijze import of tussenhandelaar?
Volgens mij geen noodaggregaat want de oplevering werd juist uitstelt door ontbreken van de warmtepomp. Volgens mij zaten de nuts er al in voor de warmtepomp.
Zou heel goed kunnen, soms weet je het gewoon niet…
Edit: ze gaan een nieuwe compressor bestellen, benieuwd naar de levertijd en tot dan dagelijks controleren op errors..
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:35:
[...]

Alklima is exclusief importeur/leverancier van Mitsubishi Electric warmtepompen.
De fabrikant levert aan Alklima, Alkima levert aan partij X, partij X levert aan onze aannemer, aannemer levert aan ons. In deze keten zitten al vier leveranciers en sluit niet uit dat er een vijfde bij betrokken is. Overigens verder niet echt een zinnige discussie voor dit topic. Officieel is mijn aanspreekpunt de aannemer maar die bypass ik al richting hun onderaannemer. Alklima is hier eerder ook langs geweest maar heb daar geen weg naar binnen, denk ook dat zij genoeg te doen hebben.

Helaas blijft mijn onderhoudscontractvraagstuk nog wel onbeantwoord. De onderaannemer kon hier ook weinig zinnigs over zeggen behalve dat het onderhoud alleen schoonmaken betreft en dat bewoners dat zelf dienen te doen. Ik ben alleen nog zoekend naar een partij die binnen 24-48 uur langs komt wanneer straks in de winter de installatie weigert (en de 2 jaar garantie verlopen is), hoe pakken jullie dat aan, of is het puur op eigen expertise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Misschien bij jullie wel bekend, maar toch even voor de zekerheid: In Nederland kun je ook warmtepompen kopen van Mitsubishi Heavy Industries. Zie: https://mhinederland.nl/producten-2/warmtepomp

Kom ik eigenlijk nnooit tegen op tweakers. Ook niet in het algemene WP-topic

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:35
Deveon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:16:
[...]

De fabrikant levert aan Alklima, Alkima levert aan partij X, partij X levert aan onze aannemer, aannemer levert aan ons. In deze keten zitten al vier leveranciers en sluit niet uit dat er een vijfde bij betrokken is. Overigens verder niet echt een zinnige discussie voor dit topic. Officieel is mijn aanspreekpunt de aannemer maar die bypass ik al richting hun onderaannemer. Alklima is hier eerder ook langs geweest maar heb daar geen weg naar binnen, denk ook dat zij genoeg te doen hebben.

Helaas blijft mijn onderhoudscontractvraagstuk nog wel onbeantwoord. De onderaannemer kon hier ook weinig zinnigs over zeggen behalve dat het onderhoud alleen schoonmaken betreft en dat bewoners dat zelf dienen te doen. Ik ben alleen nog zoekend naar een partij die binnen 24-48 uur langs komt wanneer straks in de winter de installatie weigert (en de 2 jaar garantie verlopen is), hoe pakken jullie dat aan, of is het puur op eigen expertise?
Wij hebben met 24 buren allemaal ongeveer dezelfde warmtepomp (nieuwbouw). Na 2 jaar was de garantie via de BAM voorbij en zochten we naar een oplossing aangezien de meeste buren weinig technische ervaring hadden om eventuele problemen zelf op te lossen. Uiteindelijk via en met hulp van Alklima een locale installateur gevonden die het onderhoud wou uitvoeren aan installaties die hij niet zelf had gemaakt. Vooral dat laatste bleek een redelijk probleem te zijn, maar het aantal units en contact van Alklima hielp daarbij. Via de website van Alklima kan je een dealer/specialist in de buurt zoeken. Het heeft ons veel tijd gekost en als je graag goede service zoekt, dan zou ik aanraden een erkende partner van Alklima te gebruiken en niet bijvoorbeeld Feenstra oid.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zwerius schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:07:
Misschien bij jullie wel bekend, maar toch even voor de zekerheid: In Nederland kun je ook warmtepompen kopen van Mitsubishi Heavy Industries. Zie: https://mhinederland.nl/producten-2/warmtepomp

Ik heb de importeur daarvan al eens op een beurs gesproken.
Hier op Tweakers komen ze zo nu en dan langs in het Nibe topic, volgens mij omdat ze (soms?) Nibe binnenunits gebruiken.
Met de warmtepompen van ME hebben ze niks te maken.
In het airco topic kom je ze wel geregeld tegen trouwens. En voor hun airco's is zelfs een eigen topic: Het MHI L/L warmtepomp/airco topic

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:09
Zwerius schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:07:

Is verstandig spul, want je koopt daarmee gewoon "Nibe".

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
  • Laatst online: 23:43
Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee hier nu en wil jullie bedanken voor de vele informatie. Toch heb ik een probleem en hoop ik dat iemand mij kan helpen. Ik heb mijn warmtepomp weer op koelen gezet met deze temperaturen maar ik genereer geen vraag. Het icoontje blijft op pauze staan, wat ik ook doe.. Alle thermostaten op de kamers staan 'aan' en ingesteld op een lage temperatuur. Ook de temperatuur op het hoofdscherm heb ik laag gezet, maar er veranderd niets. Het werkte aan het begin van de zomer prima, maar heb daarna wat instellingen veranderd n.a.v. dit topic en denk dat ik wat heb verpest :'(

Is er ergens een handleiding of stappenplan hoe ik kan zien hoe dit is ingesteld en hoe dit werkt? Ik heb er te weinig verstand van. Heb al in de normale gebruiksaanwijzing gekeken maar kon het niet vinden.

Zal de komende tijd maar eens het hele topic gaan doornemen zodat ik beter weet hoe de warmtepomp werkt.

Misschien goed om te vermelden: vlak voordat de temperaturen daalde koelde de warmtepomp niet meer. Ik had een PL error op mijn scherm en de Aklima website geeft daar de volgende informatie over:
Probleem:
Abnormale leidingtemperatuur gedetecteerd in koelmodus

Detecterende unit:
Binnendeel
Te controleren:
De vloeistofleiding thermistor op de binnen-unit detecteert meer dan 75°C in koelmodus. Controleer het koudemiddel van de installatie op stilstandruk en hoeveelheid. Controleer de 4-wegklep van de buiten-unit. Zet de installatie op zowel koelen en verwarmen en kijk of de 4-wegklep goed omgaat.
Kan dat er iets mee te maken hebben?

[ Voor 26% gewijzigd door Bram131 op 06-09-2023 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

_RRM_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:32:
[...]

Geen problemen gehad in de afgelopen paar jaar. Het element gaat alleen aan bij een legionella programma.
Mocht je willen verwarmen op alleen het element, dan zet je de dip switches weer terug.
Dank voor je antwoord! En ik heb dezelfde buitenunit als jij met 300L SWW tank en dan haal je “makkelijk” 60graden op enkel de buitenunit? Is dat de max. of gaatie nog wat hoger? En haal je de 60 graden in zowel in de zomer en in de winter? En hoelang per run dan ongeveer (in non-silent mode?)
Een hoop vragen, waar je hopelijk de antwoorden op hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
Bram131 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:51:
Beste allemaal,

Ik lees al een tijdje mee hier nu en wil jullie bedanken voor de vele informatie. Toch heb ik een probleem en hoop ik dat iemand mij kan helpen. Ik heb mijn warmtepomp weer op koelen gezet met deze temperaturen maar ik genereer geen vraag. Het icoontje blijft op pauze staan, wat ik ook doe.. Alle thermostaten op de kamers staan 'aan' en ingesteld op een lage temperatuur. Ook de temperatuur op het hoofdscherm heb ik laag gezet, maar er veranderd niets. Het werkte aan het begin van de zomer prima, maar heb daarna wat instellingen veranderd n.a.v. dit topic en denk dat ik wat heb verpest :'(

Is er ergens een handleiding of stappenplan hoe ik kan zien hoe dit is ingesteld en hoe dit werkt? Ik heb er te weinig verstand van. Heb al in de normale gebruiksaanwijzing gekeken maar kon het niet vinden.

Zal de komende tijd maar eens het hele topic gaan doornemen zodat ik beter weet hoe de warmtepomp werkt.

Misschien goed om te vermelden: vlak voordat de temperaturen daalde koelde de warmtepomp niet meer. Ik had een PL error op mijn scherm en de Aklima website geeft daar de volgende informatie over:

[...]

Kan dat er iets mee te maken hebben?
Als het pauze symbool blijft, dan genereert je thermostaat geen vraag. Ik zou dus even goed naar je thermostaten kijken of die wel goed zijn ingesteld (die van mij heeft een heat en cool mode en als ik de doel temperatuur laag zet in de heat mode, dan gebeurt er helemaal niks).

Eventueel kan je tijdelijk ook je thermostaten bypassen met een draadje. Je moet dan de thermostaatcontacten in de binnenunit verbinden. Bij de thermostaatingang wordt namelijk alleen maar gekeken of het circuit open of gesloten is (wel of geen vraag). Dit laatste zou ik alleen doen als je je daar comfortabel bij voelt en vooral even opletten met de printplaat (buitenunit uitschakelen in de meterkast, contacten in de binnenunit zijn NIET aanraakveilig!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
A-J schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:54:
[...]

Dank voor je antwoord! En ik heb dezelfde buitenunit als jij met 300L SWW tank en dan haal je “makkelijk” 60graden op enkel de buitenunit? Is dat de max. of gaatie nog wat hoger? En haal je de 60 graden in zowel in de zomer en in de winter? En hoelang per run dan ongeveer (in non-silent mode?)
Een hoop vragen, waar je hopelijk de antwoorden op hebt :)
Ik heb 400L, vanaf 57° gaat het traag, ook in de zomer. Van 42 naar 60 in de zomer in circa een uur. In de winter al snel 1,5 - 2 uur. Normaal houd ik de tank hier op 49° en alleen in de 2 uur voor het legionella programma zet ik het handmatig naar 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
Sven1234 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:35:
[...]

Als het pauze symbool blijft, dan genereert je thermostaat geen vraag. Ik zou dus even goed naar je thermostaten kijken of die wel goed zijn ingesteld (die van mij heeft een heat en cool mode en als ik de doel temperatuur laag zet in de heat mode, dan gebeurt er helemaal niks).

Eventueel kan je tijdelijk ook je thermostaten bypassen met een draadje. Je moet dan de thermostaatcontacten in de binnenunit verbinden. Bij de thermostaatingang wordt namelijk alleen maar gekeken of het circuit open of gesloten is (wel of geen vraag). Dit laatste zou ik alleen doen als je je daar comfortabel bij voelt en vooral even opletten met de printplaat (buitenunit uitschakelen in de meterkast, contacten in de binnenunit zijn NIET aanraakveilig!).
Dank voor je reactie. Ik heb simpele thermostaten hangen met alleen een dag/nacht optie dus daar zal het niet aan liggen, het ging voorheen ook goed.. Ik zoek nog even verder!

De bypass optie durf ik nu niet aan, maar bedankt voor het meedenken. Het is nu 24°C binnen dus nog wel te doen ;) Ik kan er alleen zo slecht tegen dat ik zoiets simpels niet werkend krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
Bram131 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:57:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb simpele thermostaten hangen met alleen een dag/nacht optie dus daar zal het niet aan liggen, het ging voorheen ook goed.. Ik zoek nog even verder!

De bypass optie durf ik nu niet aan, maar bedankt voor het meedenken. Het is nu 24°C binnen dus nog wel te doen ;) Ik kan er alleen zo slecht tegen dat ik zoiets simpels niet werkend krijg
Ter indicatie, dit had de monteur tijdens de installatie bij mijn buurman gedaan en toen vergeten weg te halen en de thermostaat was dus niet aangesloten: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als je 'normale " thermostaten hebt, dan denk ik, dat je die maar even naar 30°C of zo moet draaien, dan sluit het contact, en gaat de machine koelen. Let wel: de thermostaat werkt dan dus NIET, hij maakt alleen maar contact om de wp aan te zetten. Dus in de gaten houden en handmatig uitzetten.

Je hebt natuurlijk een andere thermostaat nodig, die omgezet kan worden naar koel bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
Sven1234 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:06:
[...]

Ter indicatie, dit had de monteur tijdens de installatie bij mijn buurman gedaan en toen vergeten weg te halen en de thermostaat was dus niet aangesloten: link
Er is verder geen onderhoud gepleegd en de kast is niet open geweest, dit kan het dus niet zijn.. Maar zeker een goede suggestie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
Naalroc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:27:
Als je 'normale " thermostaten hebt, dan denk ik, dat je die maar even naar 30°C of zo moet draaien, dan sluit het contact, en gaat de machine koelen. Let wel: de thermostaat werkt dan dus NIET, hij maakt alleen maar contact om de wp aan te zetten. Dus in de gaten houden en handmatig uitzetten.

Je hebt natuurlijk een andere thermostaat nodig, die omgezet kan worden naar koel bedrijf.
Sorry, ik was wat onduidelijk. Ik heb deze thermostaten hangen: https://www.wth.nl/digitale-ruimtethermostaat-powerstealing

Deze zouden dus ook niet het probleem moeten zijn, het heeft immens gewerkt eerder dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bram131 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:00:
Sorry, ik was wat onduidelijk. Ik heb deze thermostaten hangen: https://www.wth.nl/digitale-ruimtethermostaat-powerstealing

Deze zouden dus ook niet het probleem moeten zijn, het heeft immens gewerkt eerder dit jaar.
Je moet je even concentreren op de eerder genoemde foutmelding. Zo'n melding geeft de WP niet voor niets. Dit zal er dus wel voor zorgen dat de WP nu niet wil koelen.
Werkt je SWW maken wel? En wat lees je tijdens het SWW maken uit op de temperatuursensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-J

A-J

_RRM_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:54:
[...]

Ik heb 400L, vanaf 57° gaat het traag, ook in de zomer. Van 42 naar 60 in de zomer in circa een uur. In de winter al snel 1,5 - 2 uur. Normaal houd ik de tank hier op 49° en alleen in de 2 uur voor het legionella programma zet ik het handmatig naar 60.
Ahh dus ook handmatig? Wel vervelend dat daar geen niet-ingewikkelde automatisering (meer) voor is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:27:
[...]

Je moet je even concentreren op de eerder genoemde foutmelding. Zo'n melding geeft de WP niet voor niets. Dit zal er dus wel voor zorgen dat de WP nu niet wil koelen.
Werkt je SWW maken wel? En wat lees je tijdens het SWW maken uit op de temperatuursensoren?
Hi Andrehj,

SWW werkt gelukkig wel. Net SWW run gestart en dit is het resultaat, deze bedoelde je toch?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tdt13aa.jpg

Ik moet hier wel bij vermelden dat ik de setpoint naar 60 graden heb verhoogd net, anders kon ik de run niet draaien: toevallig is het water vanmorgen al naar 49 graden gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bram131 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:09:
SWW werkt gelukkig wel. Net SWW run gestart en dit is het resultaat, deze bedoelde je toch?
[Afbeelding]
Yep. Dat ziet er normaal uit. Nu uitzoeken waarom de WP niet wil koelen. Ik zou even handmatig de WP (via het thermostaatcontact) aan zetten en dan kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:31:
[...]

Yep. Dat ziet er normaal uit. Nu uitzoeken waarom de WP niet wil koelen. Ik zou even handmatig de WP (via het thermostaatcontact) aan zetten en dan kijken wat er gebeurt.
Prettig om te horen dat het er verder normaal uit ziet.

Heb inmiddels de voorplaat eraf, maar moet bekennen dat ik hier verder 0 ervaring mee heb. Ben een programmeur, mijn hardware kennis stopt bij het inpluggen van de stroomkabel in mijn computer ;)

Vandaar even een echte amateur vraag maar dubbelcheck voordat ik alles sloop: ik moet nu de rode en blauwe kabels uit de IN1 poorten halen en met een draadje die twee poortjes verbinden toch? Zal de stroom van zowel de buitenunit als de binnenunit vooraf eraf halen en oppassen dat ik niets aanraak.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XtxkDyR.jpg

Ik kan altijd nog een serviceverzoek indienen bij de BAM, mijn woning is nu 1,5 jaar geleden opgeleverd dus zullen hier vast voor langskomen.

Nogmaals dank voor jullie hulp, waardeer ik zeer! Fijn om hier zo'n community te hebben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bram131 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:20:
Vandaar even een echte amateur vraag maar dubbelcheck voordat ik alles sloop: ik moet nu de rode en blauwe kabels uit de IN1 poorten halen en met een draadje die twee poortjes verbinden toch?
Ja, maar er is ook een dipswitch die het gedrag van deze poort (kan) inverteren. Zie installatiehandleiding. Dus ook even checken hoe die staat.
En dan is het het mooiste als je even een schakelaartje met twee draadjes tussen deze aansluitingen hangt. Die kun je dan naar buiten de behuizing brengen, zodat je gevaarloos onder spanning kan testen.
Zal de stroom van zowel de buitenunit als de binnenunit vooraf eraf halen en oppassen dat ik niets aanraak.
Dat lijkt me sowieso verstandig, en had je moeten doen voordat je de kap eraf haalde, want op de contacten die je ziet staat 230V en ze zijn niet aanraakveilig...
Ik kan altijd nog een serviceverzoek indienen bij de BAM, mijn woning is nu 1,5 jaar geleden opgeleverd dus zullen hier vast voor langskomen.
Dat zou ik (in jouw geval) als eerste hebben gedaan...

O, en als die monteur langs komt, laat hem dan ook even de kabels netjes in de daarvoor bestemde trekontlastingen leggen.... Dit lijkt zo nergens op.

En wat is de functie van het blauwe din-rail component (relais + relaisvoet?) achter de bekabeling? (Aangesloten met een aardedraad ... :? ) Die zit er standaard niet in.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 06-09-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:24:
Dat zou ik (in jouw geval) als eerste hebben gedaan...
Je hebt helemaal gelijk ook. Dacht eerst dat het kwam door wat instellingen die ik zelf had aangepast, vandaar dat ik het hier ging vragen maar hier moet ik lekker vanaf blijven. Ik ga een serviceverzoek indienen en zal de uitkomst hier delen.
O, en als die monteur langs komt, laat hem dan ook even de kabels netjes in de daarvoor bestemde trekontlastingen leggen.... Dit lijkt zo nergens op.

En wat is de functie van het blauwe din-rail component (relais + relaisvoet?) achter de bekabeling? (Aangesloten met een aardedraad ... :? ) Die zit er standaard niet in.
Ga ik vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:24:
Ik vermoed een omschakelrelais voor warmte/koelvraag.

@Bram131 maak anders even een goede foto waarop alle aansluitingen zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram131
DutchWing schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:34:
[...]

Ik vermoed een omschakelrelais voor warmte/koelvraag.

@Bram131 maak anders even een goede foto waarop alle aansluitingen zichtbaar zijn.
Hierbij!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kbqPVeK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6wsrM8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben vandaag maar weer eens aan het testen met koelen met mijn Mitsu. Ik heb vloerverwarming op de begane grond en in de slaapkamers jumbo Jaga T21 Tempo met DBH ventilatoren erop. Met Home Assistant bereken ik de dauwpunt temperatuur en stel ik de WP in op de juiste koeltemperatuur.

Grappig om te zien dat bij koeling het minimale vermogen echt een dingetje is. Om redenen die ik nog niet snap gaan mijn Jaga DBH units niet automatisch aan bij koelen (terwijl ze dat bij verwarmen in de winter wel doen). En vloerverwarming beneden en Jaga's waarvan de DBH uitstaat, dat is niet genoeg capaciteit. Dus de WP gaat pendelen als een malle.

Hier een plaatje van de compressor-frequentie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN4fWTLmKxA9JTD7crZmVQ8d95Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKyp6QSCc3DCNiuRdvfxx5Z4.jpg?f=user_large

Vervolgens loop ik elke Jaga DBH-unit langs om op de knop te rammen en gaan die meedoen. Direct is het pendelen verholpen. Dus dat leert mij in ieder geval dat de DBH op de Jaga's echt significant helpen bij koelen, maar zou graag voor elkaar krijgen dat het automatisch gaat werken. Misschien maar eens contact opnemen met Jaga, want die dingen zijn echt f*ing duur, dus dan mag dat toch wel goed werken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Duidelijk!

Als het goed is werkt je installatie als volgt:
1. Je zet de warmtepomp in koelvraag.
2. OUT8 geeft koel signaal aan relais.
3. Relais schakelt om en geeft signaal door aan WTH vloerverwarming regelaar.
4. Je kan nu de ruimtethermostaat bedienen voor koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik trek mijn kritiek over die trekontlasting in. Zoals op deze foto is te zien lopen de thermostaatkabels wel door het lusje van de trekontlasting. Hooguit mag die wat strakker worden aangetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-09 17:04
Goedemorgen,
Ik heb nu sinds een jaar een Ecodan systeem hangen in ons nieuwe vrijstaande huis.
Mitsubishi Electric Ecodan PCR-100YA-300, buiten unit PUHZ-SW100 YAA en een cilinderunit ERST30C-VM2ED met 300 liter boiler, vloerverwarming met naregeling van Danfoss Icon.

Tijdens het zoeken naar een nieuw energie contract keek ik op mijn jaar nota en schrok ik van mijn verbruik.
ruim 6500kw verbruikt, dus ik ben op zoek gegaan naar de verbruikers 1000kw van onze airBNB, die was snel gevonden. Maar toen keek ik in de Ecodan app en zag ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1aeaCOpbBU6iFwkIMkZxwiwrx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzdarWrBxc0uF9OO5wwAfyph.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn dit normale waardes? Of zijn mijn instellingen helemaal niet goed?
We wonen maar met 2 mensen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat ligt aan de indeling van je huis, de grootte, de type afgifte, de isolatie.

Voor een 300m2 huis is dit prima, voor een 30m2 studio niet.

Kun je meer info geven?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
DaWizza schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:17:
Dat ligt aan de indeling van je huis, de grootte, de type afgifte, de isolatie.

Voor een 300m2 huis is dit prima, voor een 30m2 studio niet.

Kun je meer info geven?
Sorry,
huis is 173m2 groot, normale indeling 2 woonlagen en isolatie boven bouwbesluit (van 2 jaar geleden)

[ Voor 11% gewijzigd door ZL900 op 08-09-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

ZL900 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:25:
[...]

Sorry,
huis is 173m2 groot, normale indeling 2 woonlagen en isolatie boven bouwbesluit (van 2 jaar geleden)
Ik heb een huis uit 2005 met maar gedeeltelijk vloerverwarming en ongeveer die oppervlakte die jij hebt. Verbruik daarvan was zo'n 2200kWh het afgelopen jaar. Dus een stuk lager dan bij jou. Bij zo'n recent gebouwd huis moet het toch mogelijk zijn om het gebruik lager te krijgen.

Naregeling op vloerverwarming klinkt als niet echt fijn, want dan krijg je groepen die dicht gaan lopen en heb je kans op pendelen van de warmtepomp.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:11
@ZL900
Die buitenunit is fors voor die oppervlakte. Enig idee waarom die is gekozen ?
De naregeling zal waarschijnlijk ook wel voor flink wat pendelen zorgen (warmtepomp gaat daarmee te vaak aan en uit).

Het warm water verbruik lijkt ook hoog, maar ik vraag me daarbij af of je "airBNB" (je verhuurt een deel?) daar ook gebruik van maakt ?
Heb je wellicht een regendouche en/of bad die regelmatig gebruikt wordt ? Dan zou het welilcht nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
MrScratch schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:18:
[...]

Ik heb een huis uit 2005 met maar gedeeltelijk vloerverwarming en ongeveer die oppervlakte die jij hebt. Verbruik daarvan was zo'n 2200kWh het afgelopen jaar. Dus een stuk lager dan bij jou. Bij zo'n recent gebouwd huis moet het toch mogelijk zijn om het gebruik lager te krijgen.

Naregeling op vloerverwarming klinkt als niet echt fijn, want dan krijg je groepen die dicht gaan lopen en heb je kans op pendelen van de warmtepomp.
Na regelen is omdat het huis verschillende zones heeft.
Eigenlijk staan in de praktijk alle zones op de zelfde temperatuur, alleen de slaapkamer en de sportkamer staan kouder (17 ipv 20 graden) in gesteld
Plenkske schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:33:
@ZL900
Die buitenunit is fors voor die oppervlakte. Enig idee waarom die is gekozen ?
De naregeling zal waarschijnlijk ook wel voor flink wat pendelen zorgen (warmtepomp gaat daarmee te vaak aan en uit).

Het warm water verbruik lijkt ook hoog, maar ik vraag me daarbij af of je "airBNB" (je verhuurt een deel?) daar ook gebruik van maakt ?
Heb je wellicht een regendouche en/of bad die regelmatig gebruikt wordt ? Dan zou het welilcht nog kunnen.
Ze hebben voor de grote unit gekozen om te voorkomen dat we met een koud huis in de winter zitten.
De Airbnb heeft een eigen warm watervoorziening en verwarming dus die staat los van de warmtepomp unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZL900 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:02:
Goedemorgen,
Ik heb nu sinds een jaar een Ecodan systeem hangen in ons nieuwe vrijstaande huis.
Mitsubishi Electric Ecodan PCR-100YA-300, buiten unit PUHZ-SW100 YAA en een cilinderunit ERST30C-VM2ED met 300 liter boiler, vloerverwarming met naregeling van Danfoss Icon.

Tijdens het zoeken naar een nieuw energie contract keek ik op mijn jaar nota en schrok ik van mijn verbruik.
ruim 6500kw verbruikt, dus ik ben op zoek gegaan naar de verbruikers 1000kw van onze airBNB, die was snel gevonden. Maar toen keek ik in de Ecodan app en zag ik het volgende:
[Afbeelding]

Zijn dit normale waardes? Of zijn mijn instellingen helemaal niet goed?
We wonen maar met 2 mensen in huis.
Ik vind dat verbruik veel te hoog:
  • Wij zaten in het stookseizoen 2021-2022 op ca 1200 kWh voor verwarmen en 327 kWh voor SWW voor een ruime vrijstaande nieuwbouwwoning (ca 300 verwarmde m²). Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
  • Een 10 kW warmtepomp lijkt erg groot voor een moderne nieuwe woning. Zeker i.c.m. naregeling ligt pendelen op de loer. Wat staat er qua warmtebehoefte in je EPC / BENG berekening?
  • De weergave van het stroomverbruik via de WP is notoir onbetrouwbaar (schijnt bij de SUZ-serie beter te zijn). Tip: als je nog geen kWh meter separaat voor de WP in je meterkast hebt, installeer die dan alsnog. Dat is de enige manier om betrouwbare verbruiksdata te krijgen.
  • Lees dit topic helemaal (begin met de gepinde posts) om meer gevoel voor de materie en de juiste instellingen te krijgen. Kan mooi dit weekend, het is toch veel te warm om wat anders te doen.
  • Voor meer tips om je verbruik te verlagen, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En waarom heb je in de maanden mei tot nu überhaupt enig verwarmings verbruik? dat zou toch bijna nul moeten zijn, behalve dan de standby verliezen waar Mitsu berucht voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
ZL900 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:25:
[...]

Sorry,
Hier vrijstaand huis 1994, 210m2 met 6 personen en ook een grote buiten unit. Beneden vloerverwarming, boven radiatoren; al een aantal jaar rond de 5000 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Laatst online: 17-09 19:50
Sinds twee weken hebben we een SCR-M80V-200D Set (ERST20D-VM2D + SUZ-SWM80VA) draaien in onze oude, maar gerenoveerde en geïsoleerde boerderij.
Om het systeem te monitoren gebruik ik twee Modbus SDM120 kWh meters. De Procon Modbus module is helaas nog niet geleverd, waardoor ik nog geen inzicht heb in het rendement.
Het is nu nog geen weer om te verwarmen, dus concentreer ik me nu op het optimaliseren van het warmtapwater.
De volgende instellingen zijn nu toegepast:
  • DHW mode: Eco
  • DHW max. temp: 48
  • DHW temp. drop: 6
  • DHW max. operation time: 120
  • DHW recharge: normal
Waar ik nu nog tegenaan loop is dat wanneer de lage temperatuur is bereikt en de warmtepomp begint met het laden, dit op vol vermogen gebeurd (zie de pieken in onderstaand screenshot). Nu is het vat in een kwartier weer op temperatuur.
Is de pompsnelheid hierin leidend? Volgens het data book moet de pomp van het warmtapwater circuit op 2 staan. Ik heb hier nog niet mee geëxperimenteerd. Als ik de pomp op 1 zet is de flow 13,5 l/min. Dat zou goed moeten gaan, gezien de minimale flowrate van 7,8 l/min voor het buitendeel (zie onderstaand screenshot uit het data book). Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpJSiGD-teatXEhw8N0OGkN5ZaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h30nJSdfZwSsgUjaIdsmXZ23.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-L7op3qvGxEEO53jYDvkC7LN6vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwgnCO4uf2yI16iNkwRVqsXK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
windvanger schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:40:
Sinds twee weken hebben we een SCR-M80V-200D Set (ERST20D-VM2D + SUZ-SWM80VA) draaien in onze oude, maar gerenoveerde en geïsoleerde boerderij.
Om het systeem te monitoren gebruik ik twee Modbus SDM120 kWh meters. De Procon Modbus module is helaas nog niet geleverd, waardoor ik nog geen inzicht heb in het rendement.
Het is nu nog geen weer om te verwarmen, dus concentreer ik me nu op het optimaliseren van het warmtapwater.
De volgende instellingen zijn nu toegepast:
  • DHW mode: Eco
  • DHW max. temp: 48
  • DHW temp. drop: 6
  • DHW max. operation time: 120
  • DHW recharge: normal
Waar ik nu nog tegenaan loop is dat wanneer de lage temperatuur is bereikt en de warmtepomp begint met het laden, dit op vol vermogen gebeurd (zie de pieken in onderstaand screenshot). Nu is het vat in een kwartier weer op temperatuur.
Is de pompsnelheid hierin leidend? Volgens het data book moet de pomp van het warmtapwater circuit op 2 staan. Ik heb hier nog niet mee geëxperimenteerd. Als ik de pomp op 1 zet is de flow 13,5 l/min. Dat zou goed moeten gaan, gezien de minimale flowrate van 7,8 l/min voor het buitendeel (zie onderstaand screenshot uit het data book). Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
SWW cyclus op Eco betekent gereduceerd vermogen.
Je vat is maar 200 liter, en als dan ook nog de sensor vrij laag zit, warm je effectief misschien 100 liter slechts 6 graden op....
Advies: zet die temperature drop veel hoger. Ik denk dat die wel op 15 kan zonder risico op lauwe douche. Gewoon testen hoe ver je met acceptabele WAF kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 15:14
Hi,
Ik heb sinds een week de ERST-20D-VM2D + SUZ-SWM80 VA.
Ik wil graag meer weten wat die doet, dus wil deze monitoren. Printplaten en scripts zijn al een tijdje terug, dus doe ik het rustig aan met melcloud en mac-587if-e.
Ik ben door de installatie handleiding heen en halverwege dit topic, geef me nog een paar dagen ;).
Ik kom redelijk ver met connecten zonder wps, maar nadat ik met wifi verbonden ben en de qr code scan kom ik op een 404 pagina.
Heeft iemand een idee hoe ik verder kom?

Thanks

Edit,
Ik heb het bereik gecontroleerd met mijn mobiel en het zou genoeg moeten zijn met de router op andere verdieping.
Connecten via WPS werkt ook niet.
Voor zover ik weet communiceert de router op 2.4Ghz.
Beide methodes heb ik meerdere keren geprobeerd en ik kom niet verder dan dat de module zo knippert dat deze probeert te verbinden. De wifi van de module kom ik wel op.

Edit2:
Wps werkt voor meer apparaten niet helaas .
Zonder WPS gaf mij 1 keer een configuratie scherm maar verbond niet na invoering van ssid en credentials.
Is dit echt zo brak dat het maar 1 op de 15 keer het scherm laat zien ipv van :

code:
1
2
3
Deze site is niet bereikbaar
http://192.168.11.1/network is niet bereikbaar.
ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

(Al die keren ben ik wel op de ME-xxxxxx netwerk)

[ Voor 45% gewijzigd door gr8-jen op 11-09-2023 12:43 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windvanger
  • Laatst online: 17-09 19:50
Andrehj schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:42:
[...]

SWW cyclus op Eco betekent gereduceerd vermogen.
Je vat is maar 200 liter, en als dan ook nog de sensor vrij laag zit, warm je effectief misschien 100 liter slechts 6 graden op....
Advies: zet die temperature drop veel hoger. Ik denk dat die wel op 15 kan zonder risico op lauwe douche. Gewoon testen hoe ver je met acceptabele WAF kunt gaan.
Ik begrijp dat de Eco modus ergens in het nominale gebied zit. Ik ben eigenlijk opzoek naar een mogelijkheid om de warmtepomp in het midden of minimale gebied te krijgen, zodat het opgenomen elektrisch vermogen lager wordt dan de ~2 kW waar de warmtepomp nu naartoe gaat.

Een verschil van 15 K is wel veel, vergeleken met 48°C. Maar goed ik ga het proberen en kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
windvanger schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:13:
Ik begrijp dat de Eco modus ergens in het nominale gebied zit. Ik ben eigenlijk opzoek naar een mogelijkheid om de warmtepomp in het midden of minimale gebied te krijgen, zodat het opgenomen elektrisch vermogen lager wordt dan de ~2 kW waar de warmtepomp nu naartoe gaat.
Die mogelijkheid heb je met een SUZ niet, omdat die het vermogensbegrenzingskabeltje (zie één van de gepinde posts onder de TS) niet ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZL900
Andrehj schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
[...]

Ik vind dat verbruik veel te hoog:
  • Wij zaten in het stookseizoen 2021-2022 op ca 1200 kWh voor verwarmen en 327 kWh voor SWW voor een ruime vrijstaande nieuwbouwwoning (ca 300 verwarmde m²). Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
  • Een 10 kW warmtepomp lijkt erg groot voor een moderne nieuwe woning. Zeker i.c.m. naregeling ligt pendelen op de loer. Wat staat er qua warmtebehoefte in je EPC / BENG berekening?
  • De weergave van het stroomverbruik via de WP is notoir onbetrouwbaar (schijnt bij de SUZ-serie beter te zijn). Tip: als je nog geen kWh meter separaat voor de WP in je meterkast hebt, installeer die dan alsnog. Dat is de enige manier om betrouwbare verbruiksdata te krijgen.
  • Lees dit topic helemaal (begin met de gepinde posts) om meer gevoel voor de materie en de juiste instellingen te krijgen. Kan mooi dit weekend, het is toch veel te warm om wat anders te doen.
  • Voor meer tips om je verbruik te verlagen, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
bedankt voor de tips, echter wordt ik hier niet helemaal wijs uit.
ook zijn er tips, war ik nu niets meer aan kan veranderen, ivm de aanleg.
Ik probeer deze topic al een tijdje te volgen, maar ik krijg het gevoel dat ik alleen maar meer bomen in het bos tegen kom.

Het is gewoon vervelend dat zo'n installateur alles aan sluit en weggaat en verder zoek je het maar uit.
Volgens mij is er een gat in de markt, mocht je al deze materie wel begrijpen.

Ik ben best bereid om een paar honderd euro te betalen zodat mijn systeem knap draait en daardoor een stuk minder verbruikt.

Dus heb je verstand van deze materie, wil je wat centen verdienen of vind je het gewoon leuk om ons te helpen? Laat het me alsjeblieft weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
Weet iemand hier hoe ik de ingebouwde warmtemeter aan de praat krijg?

Ik kan in het menu wel de gebruikte kWh aan elektrische energie zien (onbetrouwbaar, ik weet het), maar de geleverde/geproduceerde energie geeft enkel de melding “invalid”. In mijn ERSD-VM2D staat dipswitch 3-8 (heat meter) op off (default).

Omdat ik mijn kamstrup er uit heb gehaald wil ik graag de wat minder betrouwbare informatie uit de binnenunit wel kunnen zien om de trends in de geproduceerde energie te kunnen volgen.

Iemand een idee?

[ Voor 21% gewijzigd door daansan op 10-09-2023 18:15 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:14:
Weet iemand hier hoe ik de ingebouwde warmtemeter aan de praat krijg?

Ik kan in het menu wel de gebruikte kWh aan elektrische energie zien (onbetrouwbaar, ik weet het), maar de geleverde/geproduceerde energie geeft enkel de melding “invalid”. In mijn ERSD-VM2D staat dipswitch 3-8 (heat meter) op off (default).

Iemand een idee?
Die dip switch staat wel goed, want dat gaat over een aangesloten externe warmtemeter.
De geproduceerde energie wordt door de FTC berekend met de waarden van de sensoren Ta, Tr en flow. Werken al die sensoren?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:15:
[...]

Die dip switch staat wel goed, want dat gaat over een aangesloten externe warmtemeter.
De geproduceerde energie wordt door de FTC berekend met de waarden van de sensoren Ta, Tr en flow. Werken al die sensoren?
Jazeker , die lees ik ook gewoon uit via de procon

De settings voor de energiemeter voor geproduceerde energie kan ik overigens in het service menu ook niet aanpassen. Daar krijg ik ook dezelfde “invalid/ongeldig“ foutmelding

[ Voor 19% gewijzigd door daansan op 10-09-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:17:
Jazeker , die lees ik ook gewoon uit via de procon

De settings voor de energiemeter voor geproduceerde energie kan ik overigens in het service menu ook niet aanpassen. Daar krijg ik ook dezelfde “invalid/ongeldig“ foutmelding
Dan weet ik het ook niet. Heeft het ooit gewerkt? Kan het zijn dat je ooit ergens een instelling of dip-switch hebt aangepast?
Wellicht even resetten naar default? (Niet vergeten eerst al je instellingen op te slaan, kan volgens mij ook op de een of andere manier via de SD-kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:23:
[...]

Dan weet ik het ook niet. Heeft het ooit gewerkt? Kan het zijn dat je ooit ergens een instelling of dip-switch hebt aangepast?
Wellicht even resetten naar default? (Niet vergeten eerst al je instellingen op te slaan, kan volgens mij ook op de een of andere manier via de SD-kaart).
Ga de vraag ook eens bij Alklima voorleggen, mijn broer heeft met zijn nieuwe ERSD-VM2D hetzelfde.

Ik heb geen idee of het ooit gewerkt heeft, las voorheen de kamstrup uit.

Straks nog eens alle instellingen nalopen. Als ik het gevonden krijg meld ik me hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:25:
Ga de vraag ook eens bij Alklima voorleggen, mijn broer heeft met zijn nieuwe ERSD-VM2D hetzelfde.
Ik heb geen idee of het ooit gewerkt heeft, las voorheen de kamstrup uit.
Straks nog eens alle instellingen nalopen. Als ik het gevonden krijg meld ik me hier.
Geen idee of het er mee te maken heeft of kan hebben: Welke buitenunit hangt er aan? Wellicht dat je iemand uit de TS met dezelfde combi kunt vragen of het bij hem/haar wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
Andrehj schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:27:
[...]

Geen idee of het er mee te maken heeft of kan hebben: Welke buitenunit hangt er aan? Wellicht dat je iemand uit de TS met dezelfde combi kunt vragen of het bij hem/haar wel werkt.
Dezelfde als jij volgens mij: PUHZ-SW75YAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:35:
Dezelfde als jij volgens mij: PUHZ-SW75YAA
Dan zal het daar niet aan liggen, hier werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
@Andrehj gebruik jij toevallig een immersion heater voor legionella? Ik wel en ik vraag me af of dat er mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:55:
@Andrehj gebruik jij toevallig een immersion heater voor legionella? Ik wel en ik vraag me af of dat er mee te maken heeft.
Ja. Maar dat geeft bij mij geen problemen met de energieberekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 22:04

Mooody

elmoody

De start van de bouw van onze nieuwe woning (vloerverwarming, totaal 260-270 m2 opp.) gaat bijna van start. De installateur heeft de combi ERST30C-VM2ED + PUHZ-SW100 YAA bedacht. Weinig verstand van zaken, dus wij gaan uit van het advies van de installateur.

Nu wijst het bedrijf dat bij ons de airco heeft geinstalleerd op een thermodynamische warmtepomp vergezeld met een thermodynamisch tapwatersysyeem.

https://www.tdenergie.nl/Thermodynamische-warmtepompen

Aanschaf schijnt wat duurder zijn, maar ze zijn een stuk efficienter zegt hij. Daarbij werkt het systeem buiten geluidsloos. Enige nadeeltje is dat de vloeren niet gekoeld kunnen worden, wat wellicht gevoelsmatig prettig kan zijn op warme dagen wanneer je geen airco's wilt plaatsen. (kan 1-2 graden schelen heb ik vernomen)

Heeft iemand in dit topic een dergelijk systeem overwogen? Elke input is welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Mooody op 11-09-2023 10:18 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05:11
Mooody schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:13:
De start van de bouw van onze nieuwe woning (vloerverwarming, totaal 260-270 m2 opp.) gaat bijna van start. De installateur heeft de combi ERST30C-VM2ED + PUHZ-SW100 YAA bedacht. Weinig verstand van zaken, dus wij gaan uit van het advies van de installateur.

Nu wijst het bedrijf dat bij ons de airco heeft geinstalleerd op een thermodynamische warmtepomp vergezeld met een thermodynamisch tapwatersysyeem.

https://www.tdenergie.nl/Thermodynamische-warmtepompen

Aanschaf schijnt wat duurder zijn, maar ze zijn een stuk efficienter zegt hij. Daarbij werkt het systeem buiten geluidsloos. Enige nadeeltje is dat de vloeren niet gekoeld kunnen worden, wat wellicht gevoelsmatig prettig kan zijn op warme dagen wanneer je geen airco's wilt plaatsen. (kan 1-2 graden schelen heb ik vernomen)

Heeft iemand in dit topic een dergelijk systeem overwogen? Elke input is welkom.
Zoals ik het lees lijkt het me geen juist systeem voor ons klimaat. Ik heb er geen ervaring mee maar het zou niet mijn keuze zijn.

https://warmtepomp-weetje...rmodynamische-warmtepomp/

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
@Mooody Er is een topic over: Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP)

Mij lijkt het dat wanneer je de meeste warmte nodig hebt, de panelen het minste leveren.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 15:14
gr8-jen schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:49:
Hi,
Ik heb sinds een week de ERST-20D-VM2D + SUZ-SWM80 VA.
Ik wil graag meer weten wat die doet, dus wil deze monitoren met melcloud en mac-587if-e.
...
Wps werkt voor meer apparaten niet helaas .
Zonder WPS gaf mij 1 keer een configuratie scherm maar verbond niet na invoering van ssid en credentials.
Is dit echt zo brak dat het maar 1 op de 15 keer het scherm laat zien ipv van :

code:
1
2
3
Deze site is niet bereikbaar
http://192.168.11.1/network is niet bereikbaar.
ERR_ADDRESS_UNREACHABLE

(Al die keren ben ik wel op de ME-xxxxxx netwerk)
Waarschijnlijk viel deze niet op.
Hebben meer mensen last van hoe brak het was om te connecten of heb ik een maandag ochtend module en moet ik het terug sturen?

EDIT:
Het is goed gekomen, andere mobiel had niet iets in de cache en ging gelijk naar de pagina. Werkt opeens als een zonnetje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door gr8-jen op 11-09-2023 15:43 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Pagina: 1 ... 74 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero