I love it when a plan comes together!
Geen idee. En heb ook niet veel zin om de unit open te schroeven. Maar als ik zou moeten gokken zou ik zeggen:daansan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:05:
Staat bij jou dipswitch SW1-6 toevallig op ON? Bij mij staat die op OFF, ga vanavond even testen of het wel werkt als ik deze op ON zet.
1-5 en 1-6 allebei op on.
Maar ik heb de stroomvoorziening van de booster heater via het menu (en de elektrische groep) uitgeschakeld, dus die werkt sowieso niet.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoeft hem niet open te maken. Net SW1-6 op on gezet (en heb de kabel van de booster heater ook los liggen). Nu kan ik de delivered energy wel zien.Andrehj schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:00:
[...]
Geen idee. En heb ook niet veel zin om de unit open te schroeven. Maar als ik zou moeten gokken zou ik zeggen:
1-5 en 1-6 allebei op on.
Maar ik heb de stroomvoorziening van de booster heater via het menu (en de elektrische groep) uitgeschakeld, dus die werkt sowieso niet.
Althans, hij staat nog op 0, terwijl er net een SWW run is gedaan. Morgenochtend eens kijken of hij die getallen heeft bijgewerkt.
Het lijkt dus toch die dipswitch te zijn.
I love it when a plan comes together!
Je kan je Jaga zo instellen dat ie vanzelf gaat koelen. Ik heb hiervoor een post geschreven in het Fancoil topic: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"MrScratch schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:49:
Ik ben vandaag maar weer eens aan het testen met koelen met mijn Mitsu. Ik heb vloerverwarming op de begane grond en in de slaapkamers jumbo Jaga T21 Tempo met DBH ventilatoren erop. Met Home Assistant bereken ik de dauwpunt temperatuur en stel ik de WP in op de juiste koeltemperatuur.
Grappig om te zien dat bij koeling het minimale vermogen echt een dingetje is. Om redenen die ik nog niet snap gaan mijn Jaga DBH units niet automatisch aan bij koelen (terwijl ze dat bij verwarmen in de winter wel doen). En vloerverwarming beneden en Jaga's waarvan de DBH uitstaat, dat is niet genoeg capaciteit. Dus de WP gaat pendelen als een malle.
Hier een plaatje van de compressor-frequentie:
[Afbeelding]
Vervolgens loop ik elke Jaga DBH-unit langs om op de knop te rammen en gaan die meedoen. Direct is het pendelen verholpen. Dus dat leert mij in ieder geval dat de DBH op de Jaga's echt significant helpen bij koelen, maar zou graag voor elkaar krijgen dat het automatisch gaat werken. Misschien maar eens contact opnemen met Jaga, want die dingen zijn echt f*ing duur, dus dan mag dat toch wel goed werken.
[ Voor 30% gewijzigd door LeonTebbens op 13-09-2023 20:51 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
SUZ-SWM80VA kan ook worden gemaakt, helaas vraagt men daar bijna 1000 euro extra voor. Misschien een beetje simpel gedacht, maar zoals ik het begrijp zijn het beiden dezelfde apparaten en zit er enkel een limitatie in de software. Kun je niet de software van de SUZ-SWM80VA flashen oid op de SUZ-SWM60VA zodat je dezelfde prestaties kan halen?
Heb je meer info over het huis? Vraag anders of je de berekening in kan zien. Voor de meeste nieuwbouwwoningen zal een SUZ-60 ruim voldoende zijn.hrichard schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:04:
Wij zijn van plan een nieuwbouwhuis te kopen, nu wordt de SUZ-SWM60VA standaard aangeboden, een keus voor de
SUZ-SWM80VA kan ook worden gemaakt, helaas vraagt men daar bijna 1000 euro extra voor. Misschien een beetje simpel gedacht, maar zoals ik het begrijp zijn het beiden dezelfde apparaten en zit er enkel een limitatie in de software. Kun je niet de software van de SUZ-SWM80VA flashen oid op de SUZ-SWM60VA zodat je dezelfde prestaties kan halen?
Goed om in het achterhoofd te houden is dat de compressor vermogen wel kwijt moet kunnen, anders gaat hij pendelen. Helemaal in combinatie met lage temperatuur verwarming in combinatie met zoneverwarming wat jouw woning hoogstwaarschijnlijk heeft. Wat slecht is voor de levensduur en de efficiëntie. Een zwaardere warmtepomp is dus lang niet altijd beter!
Bedankt voor deze reactie, Ik begrijp inderdaad dat het moet aansluiten bij de behoefte. Vroeg me vooral af of het überhaupt mogelijk zou zijn zelf de software te wijzigen van deze machines.Rubenus schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:50:
[...]
Heb je meer info over het huis? Vraag anders of je de berekening in kan zien. Voor de meeste nieuwbouwwoningen zal een SUZ-60 ruim voldoende zijn.
Goed om in het achterhoofd te houden is dat de compressor vermogen wel kwijt moet kunnen, anders gaat hij pendelen. Helemaal in combinatie met lage temperatuur verwarming in combinatie met zoneverwarming wat jouw woning hoogstwaarschijnlijk heeft. Wat slecht is voor de levensduur en de efficiëntie. Een zwaardere warmtepomp is dus lang niet altijd beter!
Wat betreft het huis, het is een hoekwoning, 129m2 waarvan ongeveer 96m2 voorzien is van vloerverwarming, beneden en 1e verdieping. Dat gaat in principe met een master-slave naregeling. Maar ik verwacht dat we de 2e verdieping praktisch nooit zullen verwarmen, dat doe ik momenteel in mijn label C huis ook al bijna nooit. De ketel zal 300 liter zijn. Het betreft een A+++ woning zoals nu gebruikelijk is bij nieuwbouw.
Ik heb net een ERST-20D-VM2D en nu ik de installatie handleiding beter snap viel mij het volgende op.
Bij mij is het SD kaart symbool zwart ingekleurd, hetgeen abnormaal bedrijf betekent. Bij herstarten is deze even in normaal bedrijf maar daarna snel weer om naar abnormaal bedrijf. De installateur draait er omheen en begint over dat een SD kaart wordt gebruikt om op meerdere huizen hetzelfde te installeren. Weet iemand wat dit betekend?
En nog een vraag over de afwerking.
Bij mij is er een Ecodan geplaatst en achteraf bleek dat ze het waterzijdige aansluiten deel niet deden....
Waar ik het meest mee zit is dat ze snel de koelleidingen soldeerden en er een lange lap aan over hielden. die weer in de weg zit met waterleidingen.
Ik gaf aan dat ik het ingekort wilde, bij in bedrijfstelling was het niet mogelijk en zouden ze er later voor terug komen, maar nu ik er nog een keer naar vraag is het teveel werk en komen ze niet. Nu is het meeste van de afwerking al geen schoonheidsprijs en voor mij dit de druppel
Ben ik nou zo aan het overdrijven dat dit niet acceptabel is:
:strip_exif()/f/image/c9Bgd95odZDdtWT2cfqza2zW.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien niet goed te zien op de foto, maar er kan nog makkelijk een meter vanaf zonder gelijk haakse hoeken te krijgen en het is toch niet mijn probleem dat ze dingen snel aansloten in een niet logische volgorde?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
De SD kaart wordt daar inderdaad voor gebruikt, maar eenmaal in bedrijf logt de wp zijn informatie daar op (zie start post voor de software om het uit te lezen, zeer handig in het begin om te bepalen of het systeem goed draait).gr8-jen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:06:
hi even een crosspost omdat niet alles hiervan onder het algemene warmtepomp topic valt.
Ik heb net een ERST-20D-VM2D en nu ik de installatie handleiding beter snap viel mij het volgende op.
Bij mij is het SD kaart symbool zwart ingekleurd, hetgeen abnormaal bedrijf betekent. Bij herstarten is deze even in normaal bedrijf maar daarna snel weer om naar abnormaal bedrijf. De installateur draait er omheen en begint over dat een SD kaart wordt gebruikt om op meerdere huizen hetzelfde te installeren. Weet iemand wat dit betekend?
Bij mij is er een Ecodan geplaatst en achteraf bleek dat ze het waterzijdige aansluiten deel niet deden....
Waar ik het meest mee zit is dat ze snel de koelleidingen soldeerden en er een lange lap aan over hielden. die weer in de weg zit met waterleidingen.
Ik gaf aan dat ik het ingekort wilde, bij in bedrijfstelling was het niet mogelijk en zouden ze er later voor terug komen, maar nu ik er nog een keer naar vraag is het teveel werk en komen ze niet. Nu is het meeste van de afwerking al geen schoonheidsprijs en voor mij dit de druppel
[Afbeelding]
Misschien niet goed te zien op de foto, maar er kan nog makkelijk een meter vanaf zonder gelijk haakse hoeken te krijgen en het is toch niet mijn probleem dat ze dingen snel aansloten in een niet logische volgorde?
Controleer even of er een sd kaart in de binnenunit zit en of deze goed zit (even los/vast). Als dit niet helpt, probeer dan met een lege nieuwe sd kaart (fat32 geconfigureerd). Dan zou het gewoon moeten werken. Zo niet, dan even contact met de installateur opnemen, want dit hoort gewoon te werken en heb je nodig mocht er wat mis gaan (voor garantie bijvoorbeeld).
Als je de binnenunit open maakt, maak deze eerst spanningsvrij (binnen en buitenunit). Printplaat is niet aanraakveilig!
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Het kaartje zit er in dat heb ik al eerder gezien. Ik kijk vanavond of die nog niet ver genoeg is aangeduwd ofzo.
Ik zal nog blijven pushen bij de installateur als het vervangen ook niet helpt, maar twijfel steeds minder of ik hem nog wil zien bij de warmtepomp.
Als ik kijk naar het in bedrijfstellen, zie ik ook alleen maar gekke dingen als SWW temp omhoog, legionella run vaker zetten dan 1 keer in de 2 weken, Ta omhoog naar 45 graden terwijl ik vloerverwarming heb, etc.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Nog steeds zie ik dat hij gister nog iets van 2.8 kw per dag (volgens de melcloudapp) voor het verwarmen van het huis. Volgens mij is dit niet nodig. Is het mogelijk om het verwarmingsgedeelte uit te zetten en de unit voor alleen warm water te gebruiken?
Staat er niet bij de Melcoud-app dat het een verwacht energie verbruik is voor verwarmen.ZL900 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:35:
Aangezien ik nog steeds opzoek ben naar een oplossing voor het in mijn ogen te hoog verbruik (door jullie gelukkig bevestigd) heb ik mijn warmwatervoorziening van 56 graden verlaagd naar 45 graden.
Nog steeds zie ik dat hij gister nog iets van 2.8 kw per dag (volgens de melcloudapp) voor het verwarmen van het huis. Volgens mij is dit niet nodig. Is het mogelijk om het verwarmingsgedeelte uit te zetten en de unit voor alleen warm water te gebruiken?
Bij mij wordt er ook aangegeven dat er verwarmd zou zijn in de melcloud-app. Maar de woning wordt al vanaf maart/april niet meer verwarmd. Dit kan ik terug zien in home assistant dat er geen warmte wordt gegenereerd voor de woning. Dit hoeft ook niet want het is nog steeds 24gr in huis.
Voor het verwarmen van de boiler zit ik tussen de 1,4kwh en de 2,5kwh en verwarm tot 50gr en heb een drop van 13gr.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik ga toch maar wat ruimte maken in de meterkast, en dan een extra meter voor de warmtepomp aanschaffen.Speedyace schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:59:
[...]
Staat er niet bij de Melcoud-app dat het een verwacht energie verbruik is voor verwarmen.
Bij mij wordt er ook aangegeven dat er verwarmd zou zijn in de melcloud-app. Maar de woning wordt al vanaf maart/april niet meer verwarmd. Dit kan ik terug zien in home assistant dat er geen warmte wordt gegenereerd voor de woning. Dit hoeft ook niet want het is nog steeds 24gr in huis.
Voor het verwarmen van de boiler zit ik tussen de 1,4kwh en de 2,5kwh en verwarm tot 50gr en heb een drop van 13gr.
Dat kun je zo wie zo doen, maar ik heb een wifi module hangen aan de ERST30D-VM2ED waardoor ik het kan uitlezen via Home Assistant.ZL900 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:02:
[...]
Ik ga toch maar wat ruimte maken in de meterkast, en dan een extra meter voor de warmtepomp aanschaffen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TdnYobEyQFI21qKISXwN2ZDY.jpg?f=user_large)
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik ben nog een beetje oldschool heb geen home Assistand ik heb allemaal losse appies op mijn telefoon staanSpeedyace schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:10:
[...]
Dat kun je zo wie zo doen, maar ik heb een wifi module hangen aan de ERST30D-VM2ED waardoor ik het kan uitlezen via Home Assistant.
[Afbeelding]

Om dit te bereiken begrijp ik van @Andrehj dat je alle zones van je vvw moet open zetten, dat je de aanvoertemperatuur op een constante temperatuur van 25 graden zet (via FTC -> Flow Temp Heating Mode) en dat je i.p.v. de FTC een simpele aan/uit thermostaat gebruikt voor het aansturen van de warmtepomp.
Klopt?
Betekent dat dan dat de warmtepomp als ie aanstaat altijd probeert water van 25 graden door de vvw te pompen en dat de thermostaat enkel de warmtepomp in zijn geheel aan of uit zet om de gewenste kamertemperatuur te bereiken en te behouden? Hoe voorkom je hiermee dat de wp gaat pendelen? En hoe gaat de wp het bovengenoemde doel van lange runs op laag vermogen hiermee bereiken?
Ik uit naar jullie reacties. Alvast veel dank.
BTW ik heb een EHST20D-VM2D binnenunit en een SUZ-SWM60VA buitenunit.
De Mitsubishi warmtepompen hebben een relatief hoog standbyverbruik. In de warmtepomp zit geen kWh meter en hij schat zijn eigen verbruik. Met mijn losse kWh meter zie ik dat tijdens verwarmen/koelen het verschil niet zo groot is, maar bij het schatten van standby zit hij er meestal 100% boven.ZL900 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:35:
Aangezien ik nog steeds opzoek ben naar een oplossing voor het in mijn ogen te hoog verbruik (door jullie gelukkig bevestigd) heb ik mijn warmwatervoorziening van 56 graden verlaagd naar 45 graden.
Daarnaast goed om te weten dat hij zijn geschatte verbruik optelt bij de teller van de huidige modus. Als je niet koelt en de wp in de zomer op verwarmen laat staan, dan telt hij het geschatte standby verbruik elke dag bij de verwarming op. Het is dus niet gek dat er daar enkele kWh per dag bij komen.
Als je wilt controleren of de wp niet door een verkeerde instelling toch aan gaat, dan moet je ook even bij geproduceerde energie kijken. Als die nog op 0 staat, dan weet je dat het om geschat standby verbruik gaat. Wil je extra zekerheid hebben dat de warmtepomp niet perongeluk aan gaat, dan kan je (tijdelijk) het verwarmen ook blokkeren (via het optie menu, zie je handleiding).
Update: F4 en dan F3 klikken tot je prohibited hebt.
:strip_exif()/f/image/3VQvuioFfD2t6wHMTbLkx3R6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Sven1234 op 14-09-2023 20:37 ]
Sowieso wil je altijd dat je verwarmingssysteem evenveel warmte toevoert als dat er weglekt (anders warmt je huis op, of koelt het af). Maar dat wil je over het algemeen niet doen bij het minimale vermogen, maar bij het vermogen waar je WP de hoogste COP heeft. Bij mijn WP is dat op 4 à 5 kW. In de databooks (links zie TS) kun je vinden bij welk vermogen jouw WP het zuinigst is.mbennis schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:31:
Mag ik na het lezen van dit forum concluderen dat het ultieme doel is om de wp in zo lang mogelijke runs op zo'n laag mogelijk vermogen wilt laten draaien tot het punt dat hij precies evenveel energie toevoegt als de energie dia via de muren enzo weglek?
Dat klopt, want dan kan de watertemperatuur naar beneden, dus betere COP.Daarbij haal je een nog hoger rendement als de installatie zijn warmte zo makkelijk mogelijk kwijt kan raken (dus vvw liefst in het hele huis aanzetten).
Het hangt van je huis af of dit kan. Mijn huis heeft een erg grote thermische buffer en erg goede isolatie, en dan kan dat.Om dit te bereiken begrijp ik van @Andrehj dat je alle zones van je vvw moet open zetten, dat je de aanvoertemperatuur op een constante temperatuur van 25 graden zet (via FTC -> Flow Temp Heating Mode) en dat je i.p.v. de FTC een simpele aan/uit thermostaat gebruikt voor het aansturen van de warmtepomp.
Klopt?
Ik denk dat deze strategie vooral bij de meeste nieuwbouwwoningen (vaak rijwoningen) goed kan, maar vooral oudere woningen hebben nog steeds een (vrij vlakke) WAR-curve nodig om bij lagere buitentemperaturen een wat hogere watertemperatuur te krijgen.
Zorgen dat je dat vermogen in je vloer kwijt kan. De vloer werkt als thermische buffer. In mijn geval levert dat maar één run per dag op.Betekent dat dan dat de warmtepomp als ie aanstaat altijd probeert water van 25 graden door de vvw te pompen en dat de thermostaat enkel de warmtepomp in zijn geheel aan of uit zet om de gewenste kamertemperatuur te bereiken en te behouden? Hoe voorkom je hiermee dat de wp gaat pendelen?
Overigens is de truc van een WAR-curve dat die eigenlijk zodanig moet zijn dat de WP (bij bewolkt weer) nét niet door de thermostaat wordt uitgeschakeld. Als hij te snel uitschakelt staat de watertemperatuur te hoog.
De thermostaat begrenst alleen de temperatuur als externe warmtebronnen (zoals zoninstraling, bezoek of extra ovengebruik) je huis extra opwarmen.
Je WP op de juiste watertemperatuur instellen. Dan zal de WP automatisch op het vermogen gaan draaien wat ie nodig heeft om die watertemperatuur te maken.En hoe gaat de wp het bovengenoemde doel van lange runs op laag vermogen hiermee bereiken?
Bij een constant afgifteoppervlak bepaal je het WP-vermogen gewoon door aan de watertemperatuur te draaien.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het standbyverbruik is wel afhankelijk van het model. De 1 fase SUZ modellen doen ongeveer 15 Watt standby, de meeste andere volgens mij ongeveer het dubbele.Sven1234 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:16:
De Mitsubishi warmtepompen hebben een relatief hoog standbyverbruik. In de warmtepomp zit geen kWh meter en hij schat zijn eigen verbruik. Met mijn losse kWh meter zie ik dat tijdens verwarmen/koelen het verschil niet zo groot is, maar bij het schatten van standby zit hij er meestal 100% boven.
Daarnaast goed om te weten dat hij zijn geschatte verbruik optelt bij de teller van de huidige modus. Als je niet koelt en de wp in de zomer op verwarmen laat staan, dan telt hij het geschatte standby verbruik elke dag bij de verwarming op. Het is dus niet gek dat er daar enkele kWh per dag bij komen.
Ook zit er volgens mij verschil in hoe goed de modellen het verbruik schatten. Bij sommige is de afwijking een stuk groter dan bij andere. Dat is tenminste wat ik hier in het topic wel eens lees.
Bij mijn SUZ-SWM60VA is de afwijking van het geschatte verbruik niet groot.
Standby verbruik zie ik hier inderdaad ook bij verwarming erbij staan.
Wel merk ik dat ik met beide script niets kan updaten in domoticz. data wordt opgehaald en connectie met domoticz is valide, maar het gaat fout bij updaten van de waarden.
Is er iets wat ik over het hoofd zie? Ik moet toch dummy devices maken en daarmee weer de devices?
Dank voor de link. Ik heb de koeling op 22 graden staan, maar dat lijkt niet te werken. Ik heb het nu naar 18 graden gezet en ben aan het testen of dat een verschil maakt. Ik heb de setpoint van de WP op 18 graden staan, dus misschien is het op 18 graden in de JAGA DBH iets te scherp. We gaan het zien.LeonTebbens schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:53:
[...]
Je kan je Jaga zo instellen dat ie vanzelf gaat koelen. Ik heb hiervoor een post geschreven in het Fancoil topic: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"
Update: helaas op 18 graden werkt het niet. Nu ze maar op 20 graden gezet en hopelijk detecteren ze nu dat de aanvoertemperatuur omlaag gaat. Met verwarmen werkt het goed, jammer dat het met koelen niet ook gelijke ervaring is.
[ Voor 15% gewijzigd door MrScratch op 18-09-2023 12:36 ]
Look behind you! A three headed monkey!
[ Voor 100% gewijzigd door mbennis op 18-09-2023 14:31 . Reden: foutje ]
Helder.Sowieso wil je altijd dat je verwarmingssysteem evenveel warmte toevoert als dat er weglekt (anders warmt je huis op, of koelt het af). Maar dat wil je over het algemeen niet doen bij het minimale vermogen, maar bij het vermogen waar je WP de hoogste COP heeft. Bij mijn WP is dat op 4 à 5 kW. In de databooks (links zie TS) kun je vinden bij welk vermogen jouw WP het zuinigst is.
En die stel je vast in op de FHC -> Heating Mode -> Flow Temperature?Dat klopt, want dan kan de watertemperatuur naar beneden, dus betere COP.
Ons huis is een jaar oud en voldoet aan alle normen.Het hangt van je huis af of dit kan. Mijn huis heeft een erg grote thermische buffer en erg goede isolatie, en dan kan dat.
Ik denk dat deze strategie vooral bij de meeste nieuwbouwwoningen (vaak rijwoningen) goed kan, maar vooral oudere woningen hebben nog steeds een (vrij vlakke) WAR-curve nodig om bij lagere buitentemperaturen een wat hogere watertemperatuur te krijgen.
Maar even voor de duidelijkheid: je raadt het gebruik van WAR toch juist af?Zorgen dat je dat vermogen in je vloer kwijt kan. De vloer werkt als thermische buffer. In mijn geval levert dat maar één run per dag op.
Overigens is de truc van een WAR-curve dat die eigenlijk zodanig moet zijn dat de WP (bij bewolkt weer) nét niet door de thermostaat wordt uitgeschakeld. Als hij te snel uitschakelt staat de watertemperatuur te hoog.
De thermostaat begrenst alleen de temperatuur als externe warmtebronnen (zoals zoninstraling, bezoek of extra ovengebruik) je huis extra opwarmen.
Dat is dus een kwestie van experimenteren tot je de juiste waarde hebt gevonden? Anders gezegd, met je tweede thermostaat stel je eerst de gewenste kamertemperatuur in, en op de FTC ga je zoeken naar de juiste Ta zodanig dat je wp op het ideale vermogen draait?Je WP op de juiste watertemperatuur instellen. Dan zal de WP automatisch op het vermogen gaan draaien wat ie nodig heeft om die watertemperatuur te maken.
Bij een constant afgifteoppervlak bepaal je het WP-vermogen gewoon door aan de watertemperatuur te draaien.
Ik krijg mijn energie van Tibber. Zijn er mensen hier die hun wp automatisch laten aansturen door de Tibber app via MelCloud en Homey Pro zodat alleen op de goedkope uren de wp aangaat maar zonder comfortverlies? En hoe verhoudt zo'n strategie zich met de strategie zoals @Andrehj dat voorstelt? Kan dat goed samen of beter van niet? @Andrehj stelt dat zijn wp slechts één run per dag nodig heeft. Als je het tijdstip van die runs kan laten samenvallen met de goedkope uren, dan lijkt mij dat een win-win. Wat zeggen de experts hier?
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Leon heeft daar wat over geschreven:JustMyOpinion schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:27:
Wij hebben sinds december onze warmtepomp. Eigenlijk gaat alles prima, maar wat doen jullie nu qua onderhoud. Hebben er hier mensen een onderhoudscontract? Zat even te kijken en komt tussen 12 - 15 euro per maand met dan een jaarlijkse check, maar tja, als het niet echt nodig is, dan is het ook weer zonde van het geld natuurlijk!
LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Als je dat niet zelf wilt/kunt, dan kun je een contract afsluiten.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ja. Het is overigens FTC, wat staat voor Flow Temperature Controllermbennis schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:56:
En die stel je vast in op de FHC -> Heating Mode -> Flow Temperature?
Normen zeggen helaas weinig en worden nogal vaak door lobbyisten die vooral aan eigenbelang denken beïnvloed. Grote voorkeur (qua energieverbruik) heeft een woning met dikke isolatie, WTW-ventilatie en drievoudig glas.Ons huis is een jaar oud en voldoet aan alle normen.
Het hangt (zoals ik al schreef) van je woning af. Als je woning dik geïsoleerd is en veel thermische massa heeft kan je vaak zonder. Maar niet elke woning kan dat.Maar even voor de duidelijkheid: je raadt het gebruik van WAR toch juist af?
En het hangt van de grootte van je WP is. Als die wat overmaats is (zoals nogal veel voorkomt), dan kun (moet) je eerder zonder WAR als wanneer je WP aan de krappe kant gekozen is.
Ja, dus tijdens dat experimenteren is het sowieso handig om met een vaste watertemperatuur te draaien. Daaruit volgt al snel de minimale watertemperatuur (waarbij de WP bij jouw gewenste binnentemperatuur) net niet pendelt. Vervolgens is het de vraag tot welke buitentemperatuur je WP het met die watertemperatuur binnen nog warm kan houden. Dat kan beste een groot bereik zijn.Dat is dus een kwestie van experimenteren tot je de juiste waarde hebt gevonden? Anders gezegd, met je tweede thermostaat stel je eerst de gewenste kamertemperatuur in, en op de FTC ga je zoeken naar de juiste Ta zodanig dat je wp op het ideale vermogen draait?
Dat moet je zelf uitrekenen. Als je je WP een tijdje monitort weet je hoeveel efficiënter deze overdag draait, terwijl de stroomprijzen 's nachts in de winter waarschijnlijk lager zijn. Dan pas kun je bepalen wat slim is.Ik krijg mijn energie van Tibber. Zijn er mensen hier die hun wp automatisch laten aansturen door de Tibber app via MelCloud en Homey Pro zodat alleen op de goedkope uren de wp aangaat maar zonder comfortverlies? En hoe verhoudt zo'n strategie zich met de strategie zoals @Andrehj dat voorstelt? Kan dat goed samen of beter van niet? @Andrehj stelt dat zijn wp slechts één run per dag nodig heeft. Als je het tijdstip van die runs kan laten samenvallen met de goedkope uren, dan lijkt mij dat een win-win. Wat zeggen de experts hier?
Een en ander is ook erg afhankelijk van het weer. Op bewolkte, mistige winterdagen zal er weinig temperatuurverschil zijn tussen dag en nacht, waardoor je blind kunt kiezen voor de goedkoopste helft van de dag. Op heldere dagen daarentegen zit er soms wel 15 graden temperatuurverschil tussen dag en nacht, en draait de WP overdag zeker een factor 1.5 efficiënter. De vraag is of de stroom zoveel goedkoper is...
Overigens moet je niet vergeten dat die éne run per dag waar ik het over heb vaak wel van 9 uur 's ochtends tot 23 uur 's avonds duurt. Je moet niet denken dat dat een run van een uurtje is.... Die lange run precies laten samenvallen met enkel goedkope uren lijkt me niet haalbaar.
Samenvattend denk ik dat je hooguit kunt inzetten op het uitzetten van de WP op de piekprijsmomenten, dus bijvoorbeeld 's avonds tussen 17 en 18 uur, als overal de inductiekookplaat aan gaat.
Check!Ja. Het is overigens FTC, wat staat voor Flow Temperature Controller
Daar kan ik over meepraten. Ons huis werd verkocht als 'nul op de meter'. De makelaar zette daar al vraagtekens bij. Nu we er een jaar wonen kan ik beamen dat daar inderdaad weinig van klopt. Niettemin is ons huis goed geïsoleerd (dubbelglas etc) en heeft het een WTW. Maar het kan vast nog beter.Normen zeggen helaas weinig en worden nogal vaak door lobbyisten die vooral aan eigenbelang denken beïnvloed. Grote voorkeur (qua energieverbruik) heeft een woning met dikke isolatie, WTW-ventilatie en drievoudig glas.
Ik heb afgelopen winter geëxperimenteerd met de WAR en geconcludeerd dat het onmogelijk is om deze zo in te stellen dat de temperatuur binnen altijd constant is, ongeacht de buitentemperatuur. Mag ik daaruit concluderen dat onze wp overgedimensioneerd is?Het hangt (zoals ik al schreef) van je woning af. Als je woning dik geïsoleerd is en veel thermische massa heeft kan je vaak zonder. Maar niet elke woning kan dat.
En het hangt van de grootte van je WP is. Als die wat overmaats is (zoals nogal veel voorkomt), dan kun (moet) je eerder zonder WAR als wanneer je WP aan de krappe kant gekozen is.
Dus je zoekt eerst de ondergrens op en dan ga je de watertemperatuur naar boven bijstellen indien nodig bij lage buitentemperaturen?Ja, dus tijdens dat experimenteren is het sowieso handig om met een vaste watertemperatuur te draaien. Daaruit volgt al snel de minimale watertemperatuur (waarbij de WP bij jouw gewenste binnentemperatuur) net niet pendelt. Vervolgens is het de vraag tot welke buitentemperatuur je WP het met die watertemperatuur binnen nog warm kan houden. Dat kan beste een groot bereik zijn.
Helder. Je doel is dus lange runs op ideaal vermogen. Dan is inderdaad besparen op piekprijzen beperkt.Dat moet je zelf uitrekenen. Als je je WP een tijdje monitort weet je hoeveel efficiënter deze overdag draait, terwijl de stroomprijzen 's nachts in de winter waarschijnlijk lager zijn. Dan pas kun je bepalen wat slim is.
Een en ander is ook erg afhankelijk van het weer. Op bewolkte, mistige winterdagen zal er weinig temperatuurverschil zijn tussen dag en nacht, waardoor je blind kunt kiezen voor de goedkoopste helft van de dag. Op heldere dagen daarentegen zit er soms wel 15 graden temperatuurverschil tussen dag en nacht, en draait de WP overdag zeker een factor 1.5 efficiënter. De vraag is of de stroom zoveel goedkoper is...
Overigens moet je niet vergeten dat die éne run per dag waar ik het over heb vaak wel van 9 uur 's ochtends tot 23 uur 's avonds duurt. Je moet niet denken dat dat een run van een uurtje is.... Die lange run precies laten samenvallen met enkel goedkope uren lijkt me niet haalbaar.
Samenvattend denk ik dat je hooguit kunt inzetten op het uitzetten van de WP op de piekprijsmomenten, dus bijvoorbeeld 's avonds tussen 17 en 18 uur, als overal de inductiekookplaat aan gaat.
Je had het in een eerdere reactie over het vermogen waarop de COP het hoogst is. Ik heb het opgezocht. Wat kan ik met die informatie?
/f/image/mI9NYlYd0dTLWzRLyNZ4fF2o.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/c0k1e1sA594PltPUs0PSBI1R.png?f=fotoalbum_large)
Nee. Ik zou eerder concluderen dat je een thermostaat mist.mbennis schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:37:
Ik heb afgelopen winter geëxperimenteerd met de WAR en geconcludeerd dat het onmogelijk is om deze zo in te stellen dat de temperatuur binnen altijd constant is, ongeacht de buitentemperatuur. Mag ik daaruit concluderen dat onze wp overgedimensioneerd is?
Ja, zoiets.Dus je zoekt eerst de ondergrens op en dan ga je de watertemperatuur naar boven bijstellen indien nodig bij lage buitentemperaturen?
Proberen je WP op dat vermogen te laten draaien? Nadeel kan zijn dat je daardoor op een iets hogere watertemperatuur moet draaien, waardoor je weer iets verliest.Helder. Je doel is dus lange runs op ideaal vermogen. Dan is inderdaad besparen op piekprijzen beperkt.
Je had het in een eerdere reactie over het vermogen waarop de COP het hoogst is. Ik heb het opgezocht. Wat kan ik met die informatie?
Ik zie de onderhoudsdiscussie hier vaker langs komen.JustMyOpinion schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:27:
Wij hebben sinds december onze warmtepomp. Eigenlijk gaat alles prima, maar wat doen jullie nu qua onderhoud. Hebben er hier mensen een onderhoudscontract? Zat even te kijken en komt tussen 12 - 15 euro per maand met dan een jaarlijkse check, maar tja, als het niet echt nodig is, dan is het ook weer zonde van het geld natuurlijk!
Ik zou daar het volgende over willen opmerken:
Een WP is technisch gezien identiek aan een airco.
OpTV zie je vaak in warme landen enorme partijen airco's hoog aan gebouwmuren hangen.
Wat denk je dat daar aan onderhoud aan gedaan wordt?
Dat is natuurlijk nihil. En ook niet nodig.
Of een ander voorbeeld: hoeveel onderhoud pleeg je aan het koeltechnische deel van je koelkast?
Er zijn verscheidene van 25+ jaar oud, die het nog prima doen en waar nooit iets aan gedaan is.
Kort gezegd zou ik voor de tweakers onder ons willen zeggen:
Maak eens per jaar je verdamper in de buitenunit schoon en als je de kap er af haalt, kijk dan even naar sporen van lekkage in de (schroef)verbindingen van je koelmiddel leidingen.
Beide dingen samen hoeven niet veel meer dan een kwartiertje per jaar te kosten.
Bedenk zelf of je daar maandelijks een aanzienlijk bedrag voor wilt betalen.
Soms zijn de bedragen echter niet helemaal onlogisch, je moet ook reistijd, de auto van de monteur, e.d. betalen.
Maar ontegenzeggelijk wordt er leuk op verdiend. Het is niet voor niets dat ik steeds vaker eigenaars van installatiebedrijven in een Audi E-tron (of soortgelijk) zie rondrijden.....
Zwerius Kriegsman
Ik ben op zich best voorstander van goed onderhoud en het aanbieden als service.Zwerius schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:29:
[...]
Ik zie de onderhoudsdiscussie hier vaker langs komen.
Ik zou daar het volgende over willen opmerken:
Een WP is technisch gezien identiek aan een airco.
OpTV zie je vaak in warme landen enorme partijen airco's hoog aan gebouwmuren hangen.
Wat denk je dat daar aan onderhoud aan gedaan wordt?
Dat is natuurlijk nihil. En ook niet nodig.
Of een ander voorbeeld: hoeveel onderhoud pleeg je aan het koeltechnische deel van je koelkast?
Er zijn verscheidene van 25+ jaar oud, die het nog prima doen en waar nooit iets aan gedaan is.
Persoonlijk laat het steeds vaker door de fabrikant uitvoeren.
Als je een beetje weet waarop je moet letten kun je het ook prima zelf uitvoeren.
Dat een warmtepomp niet elk jaar onderhoud nodig heeft ben ik ook helemaal eens!
1x per 3 jaar controleren is meer dan voldoende, doe ik overigens ook met cv ketel onderhoud bij familie.
Ik gun het degene welke uitstekend werk afleveren van harte! Er zijn tegenwoordig steeds minder mensen of bedrijven met goede vakkennis! Zoiets als vraag en aanbodSoms zijn de bedragen echter niet helemaal onlogisch, je moet ook reistijd, de auto van de monteur, e.d. betalen.
Maar ontegenzeggelijk wordt er leuk op verdiend. Het is niet voor niets dat ik steeds vaker eigenaars van installatiebedrijven in een Audi E-tron (of soortgelijk) zie rondrijden.....
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 18-09-2023 21:59 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Daarmee word wel zolang het contract loopt de garantie tot 10 jaar verlengd in plaats van 2 jaar.
Nou vind ik 39 euro toch wel erg veel, zeker als ik de verwachting hier lees dat onderhoud wel mee zal vallen. Het enige wat me doet twijfelen is die 10 jaar garantie
Je betaalt dan over 10 jaar maar liefst € 5000 aan garantie en onderhoud....Zjemm schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:02:
Ik loop toevallig tegen dezelfde vraag aan. Mijn aannemer bied een onderhoudscontract aan van 39 per maand. (minimaal 27 maanden afnemen) waardoor onderhoud aan warmtepomp en WTW word gedaan elk jaar.
Daarmee word wel zolang het contract loopt de garantie tot 10 jaar verlengd in plaats van 2 jaar.
Nou vind ik 39 euro toch wel erg veel, zeker als ik de verwachting hier lees dat onderhoud wel mee zal vallen. Het enige wat me doet twijfelen is die 10 jaar garantie

Daar kun je ook (als je in Spanje bestelt) een nieuwe WP voor kopen....
Ik ga in elk geval eerst even navragen bij het opleveren wat er allemaal periodiek onderhouden moet worden en wat daar bij komt kijken (moet het even visueel zien)
Ok, dus als ik het goed begrijp dan kun je i.c.m. een extra thermostaat kiezen tussen WAR en Flow Temperature afhankelijk hoe goed je huis is geïsoleerd. Red je het met een vaste flow temperature dan is dat het beste, mocht je toch bij lage buitentemperaturen een hoger flow temperature nodig hebben, dan is WAR de oplossing waarbij je streeft naar een zo vlak mogelijke stooklijn. Anders gezegd is het verschil tussen WAR (Compensation Curve) en Flow Temperature (vaste aanvoertemperatuur) dat de laatste een horizontale stooklijn heeft en de eerste een aflopende. Mag ik dan ook concluderen dat Auto Adaption mode niets meer is dan gebruik maken van de ingebouwde thermostaat van de FTC i.p.v. een externe thermostaat i.c.m. WAR? Ik las in eerdere commentaren van jou dat naar jouw smaak deze niet zo goed werkt als met een externe thermostaat. Ligt dat misschien aan een grovere hysterese?Nee. Ik zou eerder concluderen dat je een thermostaat mist.
Dat had ik al begrepen, maar is het meer iets dat je indirect via de flow temperature probeert te beïnvloeden? Uit de data concludeer ik dat mijn ideale vermogen ergens tussen de 3,5 en 4,5 KWh ligt. Heb ik dat goed gezien?Proberen je WP op dat vermogen te laten draaien? Nadeel kan zijn dat je daardoor op een iets hogere watertemperatuur moet draaien, waardoor je weer iets verliest.
Nee. Maar ik zou het als ik jou was gewoon eens proberen. De auto adaptation werkt best aardig, totdat er verstoringen zijn (zoals bijvoorbeeld defrosts en niet permanent de WP aan laten). En als je toch al een supertraag huis hebt, is mijn ervaring dat (vlakke) stooklijn beter (rustiger) werkt.mbennis schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:19:
Ok, dus als ik het goed begrijp dan kun je i.c.m. een extra thermostaat kiezen tussen WAR en Flow Temperature afhankelijk hoe goed je huis is geïsoleerd. Red je het met een vaste flow temperature dan is dat het beste, mocht je toch bij lage buitentemperaturen een hoger flow temperature nodig hebben, dan is WAR de oplossing waarbij je streeft naar een zo vlak mogelijke stooklijn. Anders gezegd is het verschil tussen WAR (Compensation Curve) en Flow Temperature (vaste aanvoertemperatuur) dat de laatste een horizontale stooklijn heeft en de eerste een aflopende. Mag ik dan ook concluderen dat Auto Adaption mode niets meer is dan gebruik maken van de ingebouwde thermostaat van de FTC i.p.v. een externe thermostaat i.c.m. WAR? Ik las in eerdere commentaren van jou dat naar jouw smaak deze niet zo goed werkt als met een externe thermostaat. Ligt dat misschien aan een grovere hysterese?
Ja.Dat had ik al begrepen, maar is het meer iets dat je indirect via de flow temperature probeert te beïnvloeden? Uit de data concludeer ik dat mijn ideale vermogen ergens tussen de 3,5 en 4,5 KWh ligt. Heb ik dat goed gezien?
Super bedankt voor je antwoorden. Ik ga aan de slag met een externe thermometer.Nee. Maar ik zou het als ik jou was gewoon eens proberen. De auto adaptation werkt best aardig, totdat er verstoringen zijn (zoals bijvoorbeeld defrosts en niet permanent de WP aan laten). En als je toch al een supertraag huis hebt, is mijn ervaring dat (vlakke) stooklijn beter (rustiger) werkt.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik denk dat @mbennis "thermostaat" bedoelt.Naalroc schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:36:
Wat ga je met die thermometer doen dan?
Is de interne ‘warmteproductiemeter’ van deze ME serie betrouwbaar genoeg?
Heeft iemand een SUZ-SWM-**VA2 met een Kamstrup, om het verschil te zien?
Daarnaast: ik denk dat een kWh meter voor het systeem hoe dan ook aan te raden is, ook omdat deze vrij goedkoop is, correct?
Veel dank alvast!
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Op 9 en 10 oktober wordt bij ons thuis een Ecodan warmtepomp geïnstalleerd. (PUHZ-SW75YAA icm ERST20D-VM2D).
Als thermostaat willen we het Honeywell Evohome systeem. Bij deze thermostaat moet je een sturingsmodule bestellen met de keuze aan-uit of open-therm.
Welke van de ketelmodules/ sturingsmodeles hebben jullie in gebruik met de warmtepomp?
De WP van Mitsu ondersteunt alleen AAN/UIT.Pascal_X schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:43:
Dag tweakers,
Op 9 en 10 oktober wordt bij ons thuis een Ecodan warmtepomp geïnstalleerd. (PUHZ-SW75YAA icm ERST20D-VM2D).
Als thermostaat willen we het Honeywell Evohome systeem. Bij deze thermostaat moet je een sturingsmodule bestellen met de keuze aan-uit of open-therm.
Welke van de ketelmodules/ sturingsmodeles hebben jullie in gebruik met de warmtepomp?
Echter zou ik even het forum door spitten over hoe je deze het beste kunt toepassen met een warmptepomp. Hier is al meer maals wat over geschreven
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Weet je het zeker ? Als je het nog moet aanschaffen zou ik het systeem van Danfoss kiezen!Pascal_X schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:43:
Dag tweakers,
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Weet je het zeker? Doorzoek dit topic maar eens op "Honeywell" en huiver...Pascal_X schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:43:
Dag tweakers,
Als thermostaat willen we het Honeywell Evohome systeem.
Ecodan topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
LW WP topic deel 11: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
En vergeet ook de voorgaande delen niet.
Uiteraard heb ik al diverse forums hier doorgespit, ik lees hier en daar kritische kanttekeningen en waarschuwingen. Wat ik alleen nergens lees is wat er dan daadwerkelijk “niet goed”.
Kunnen jullie misschien kort toelichten wat jullie bedoelen?
Evohome staat erom bekend om de WP met veel te korte aan/uit tijden aan te sturen (dit is PWM). Danfoss kan een WP gewoon aan/uit sturen als de temperatuur bereikt is (met een kleine hysterese). Daardoor worden de runs uren langer.Pascal_X schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:32:
Dank buell, Knowbody en Andrehj,
Uiteraard heb ik al diverse forums hier doorgespit, ik lees hier en daar kritische kanttekeningen en waarschuwingen. Wat ik alleen nergens lees is wat er dan daadwerkelijk “niet goed”.
Kunnen jullie misschien kort toelichten wat jullie bedoelen?
Inmiddels schijnt er ook een Evohome variant te zijn die dit probleem niet meer heeft, maar dat moet je wel goed uitzoeken.
Zorg dat je het verschil tussen een aan/uit regeling met hysterese en een PWM regeling begrijpt!
[ Voor 96% gewijzigd door Knowbody op 25-09-2023 21:47 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Dan kan je je ta, tr en flow zien. Daarmee kan je je vermogen berekenen, maar ook zien of je aanvoer in de wp wel op de 40 graden komt en hij terug moduleert.
Je kan de data ook naar csv exporteren en in dat bestand kan je je frequentie van de warmtepomp vinden (en 269 andere datapunten, alles wat je ook met de procon kan zien). De frequentie zit in kolom AU (data45).
Op basis van deze input kan je bepalen of je warmtepomp op vol vermogen draait en je te veel afgifte hebt en daarom geen hogere temperatuur in de vloer krijgt (WP zit op max frequentie/vermogen en ta<40°C) of dat je warmtepomp terug moduleert en je leidingen te klein zijn om het maximale vermogen af te geven (frequentie/vermogen zakt na enige tijd en ta=40°C).
Hieronder een afbeelding die ik een keer met het csv bestand heb gemaakt. Je kan mooi in het begin zien dat de WP optoert tot 32Hz na het starten en wanneer Ta=25°C (setpoint) de WP langzaam aftoert en blijft aftoeren tot 20Hz omdat Tr langzaam begint op te lopen.
Update: Ta zit in kolom DE, Tr=DG, Tb=DD en flow=GA
/f/image/3m4qXRAksaKrAm8CEp8w00Wi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y2B2Dd12q1NXvJRrypOKtjNF.png?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Ik zou geen evohome systeem nemen, zijn veel problemen mee icm een wp, lees maar eens terugPascal_X schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:43:
Dag tweakers,
De Ecodans kunnen uitgerust worden met een wifi module en bijgevolg MELCloud. MELCloud kan dan weer gekoppeld worden met Niko Home Control en bijgevolg dus ook geprogrammeerd worden om de boost functie voor warm water te activeren bij overschot zonne-energie.
Zijn er hier mensen die deze setup gebruiken?
https://guide.niko.eu/dis...Niko+Home+Control?lang=en
Is deze firmware ergens beschikbaar, en bruikbaar voor alle typen?sbr2020 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:13:
1801 is latest (sorry for English).
Ik begreep van de vorige (1700) dat er nieuwe functies/verbeteringen voor ftc6 in zaten bijvoorbeeld. Neem aan dat ftc5 units daar dan geen last van krijgen? Of kon de vorige firmware update daar ook niet opgeladen worden?
Edit: of ben ik in de war en heb ik iets van 30025 firmware opgeladen en betrof dat iets anders...
[ Voor 10% gewijzigd door Huey op 02-10-2023 17:44 ]
Dat klinkt als een firmware-versie van de Procon......Huey schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:42:
Edit: of ben ik in de war en heb ik iets van 30025 firmware opgeladen en betrof dat iets anders...
Ah ja, klopt.ocaj schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:30:
[...]
Dat klinkt als een firmware-versie van de Procon......
Edit: net een eigen post teruggevonden, daar meld ik idd ook de 1301 geupdated te hebben naar 1700...
Die firmware had ik nav een probleem met melcloud destijds van Alklima ontvangen...
[ Voor 33% gewijzigd door Huey op 03-10-2023 10:44 . Reden: toevoeging info ]
He! Die heb ik inmiddels ook bij het maken van SWW, je verwacht het nietAndrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:12:
[...]
Maar niet als foutmelding!
Als er LP knippert op het display is dat ook een flowgerelateerde fout, zoals in de installatiehandleiding van mijn binnenunit wordt uitgelegd.

Binnenkort wordt onze warmtepomp 2 jaar oud. Nu zit er op het installatiewerk van onze woning 2 jaar garantie. De installateur komt donderdag kijken, want ik vind dat onze waterdruk relatief snel zakt. Van 2,0 bar naar 1,2 in minder dan een jaar. Of is dit normaal? Ik heb in elk geval geen lekkages kunnen ontdekken.LeonTebbens schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:43:
Dag allemaal, nalv van mijn vraag over onderhoud heb ik hieronder eenr samenvatting gemaakt. Het idee is om deze post te pinnen. Reacties en aanvullingen welkom! Likes ook :-)Onderhoud Mitsubishi warmtepomp
Hoewel een warmtepomp geen gasbrander heeft die je om veiligheidsredenen regelmatig wil laten schoonmaken, zijn er wel onderhoudswerkzaamheden. Een aantal tweakers doet dit zelf, meestal jaarlijksKijk ook in het Service Manual (zie topicstart) van de binnenunit welke onderdelen Mitsubishi adviseert om preventief te vervangen. Voorbeeld ERSD-VM2D:
- waterdruk controleren en bijvullen
- als je flow lager is dan ie ooit was, even het waterfilter in de binnenunit schoonmaken.
- het externe vuilfilter schoonmaken
- buitenunit verdamper controleren en eventueel met zachte borstel en sopje schoonmaken. Voor hardnekkig vuil Condensorreinigingsmiddel (dank @koevlaas2)
- lekkage koelmiddel opsporen door bij koppelingen te kijken naar een vettige vloeistof
- waterzijdige delen checken op lekkage
- als je fancoils hebt: stof wegblazen / wegzuigen.
[Afbeelding]
Via bedieningspaneel, Service menu, Informatieverwerking, 002 kun je het aantal draaiuren achterhalen. Nu is Mitsubishi erg professioneel, dus of je preventief een pomp bijvoorbeeld wil vervangen, is een keuze.
Tenslotte: check ook even de onderhoudsbehoefte van je andere componenten, zoals SWW vat (als er een anode in zit), zonneboilercircuit (druk en glycol), zonnepanelen (schoonmaken?).
Tevens wil ik binnenkort het boven geschreven onderhoud gaan uitvoeren. Hierover wat vragen die ik niet heb kunnen vinden:
1. Waar zit het externe vuilfilter?
2. Heeft dit invloed op de garantie van de warmtepomp als ik zelf het onderhoud doe? Ik kan in de documentatie van mijn huis alleen vinden dat ik 2 jaar garantie heb op de installatie. Maar sommige schrijven dat een Mitsubishi warmtepomp 5 jaar garantie heeft. Is het dan verplicht om het onderhoud te laten uitvoeren door een installateur? Mijn installateur (Loohuis) vraagt bijna 21 euro per maand voor een onderhoudscontract. Dan komen ze elke 24 maanden. Dat is bijna 500 euro in 2 jaar tijd. Uiteraard komen ze dan ook bij storingen, maar daar zitten onderdelen niet bij in.
Alvast bedankt voor je/jullie reactie.
Dat bij een nieuw systeem waterdruk zakt is naar mijn idee normaal, dat komt waarschijnlijk door lucht wat nog in het systeem zit en wat er door de automatische ontluchters eruit gaat.Fireball86 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:13:
[...]
Binnenkort wordt onze warmtepomp 2 jaar oud. Nu zit er op het installatiewerk van onze woning 2 jaar garantie. De installateur komt donderdag kijken, want ik vind dat onze waterdruk relatief snel zakt. Van 2,0 bar naar 1,2 in minder dan een jaar. Of is dit normaal? Ik heb in elk geval geen lekkages kunnen ontdekken.
Tevens wil ik binnenkort het boven geschreven onderhoud gaan uitvoeren. Hierover wat vragen die ik niet heb kunnen vinden:
1. Waar zit het externe vuilfilter?
2. Heeft dit invloed op de garantie van de warmtepomp als ik zelf het onderhoud doe? Ik kan in de documentatie van mijn huis alleen vinden dat ik 2 jaar garantie heb op de installatie. Maar sommige schrijven dat een Mitsubishi warmtepomp 5 jaar garantie heeft. Is het dan verplicht om het onderhoud te laten uitvoeren door een installateur? Mijn installateur (Loohuis) vraagt bijna 21 euro per maand voor een onderhoudscontract. Dan komen ze elke 24 maanden. Dat is bijna 500 euro in 2 jaar tijd. Uiteraard komen ze dan ook bij storingen, maar daar zitten onderdelen niet bij in.
Alvast bedankt voor je/jullie reactie.
Je kunt toch zelf het systeem bijvullen en dan kijken of het weer zo snel zakt? (Dat zou dan veel langzamer moeten gebeuren)
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Bijvullen is al een keer gebeurd, maar daarna zakt die naar mijn idee nog steeds wel snel.JustMyOpinion schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
Dat bij een nieuw systeem waterdruk zakt is naar mijn idee normaal, dat komt waarschijnlijk door lucht wat nog in het systeem zit en wat er door de automatische ontluchters eruit gaat.
Je kunt toch zelf het systeem bijvullen en dan kijken of het weer zo snel zakt? (Dat zou dan veel langzamer moeten gebeuren)
Ik krijg nu trouwens van de installateur terug dat mijn installatie logboek plichtig is... Daar lees ik in dit forum eigenlijk heel weinig over. Ik zie dat @LeonTebbens dezelfde WP heeft als ik. Voer jij zelf het onderhoud uit? En noteer je dat in een logboek?
[ Voor 12% gewijzigd door Fireball86 op 03-10-2023 12:15 ]
Logboek plichtig betekent dat er op locatie een logboek dient te liggen met alle gegevens + administratie van het toestel.Fireball86 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Bijvullen is al een keer gebeurd, maar daarna zakt die naar mijn idee nog steeds wel snel.
Ik krijg nu trouwens van de installateur terug dat mijn installatie logboek plichtig is... Daar lees ik in dit forum eigenlijk heel weinig over. Ik zie dat @LeonTebbens dezelfde WP heeft als ik. Voer jij zelf het onderhoud uit? En noteer je dat in een logboek?
conform de wet moet je dan ook onderhoud laten uitvoeren door een F-Gassen monteur/gecertificeerd bedrijf.
In de praktijk is er geen controle op of je de wet naleeft bij particulieren. Garantie technisch kan de fabrikant en/of importeur wel moeilijk gaan doen in deze situatie.
[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2023 13:52 . Reden: Regel toegevoegd. ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Fireball86 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:55:
[...]
Bijvullen is al een keer gebeurd, maar daarna zakt die naar mijn idee nog steeds wel snel.
of je particulier bent is geen factor. het gaat puur en alleen om de CO2 tonnage van de machine. alles boven de 5 ton is logbloekplichtig en heeft jaarlijkse controle nodig.DutchWing schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
Logboek plichtig betekent dat je conform de wet onderhoud moet laten uitvoeren door een F-Gassen monteur/gecertificeerd bedrijf.
In de praktijk is er geen controle op bij particulieren. Garantie technisch kan de fabrikant en/of importeur wel moeilijk gaan doen in deze situatie.
met R32 is dat bereikt bij 7kg, bij r410 is dat 2,5kg.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat weet ikflippy schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
[...]
of je particulier bent is geen factor. het gaat puur en alleen om de CO2 tonnage van de machine. alles boven de 5 ton is logbloekplichtig en heeft jaarlijkse controle nodig.
Maar dat zeg ik ook niet, ik geef alleen aan dat er bij particulieren in de praktijk geen controle is op of je de wet naleeft. Even extra regel toegevoegd zodat mensen dit niet anders lezen dan ik bedoel.
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2023 13:56 ]
bij bedrijven is de pakkans ook erg laag, maar dat staat los van de plicht die je hebt bij zulke installaties.DutchWing schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:51:
[...]
Dat zeg ik ook niet, ik geef alleen aan dat er bij particulieren in de praktijk geen controle is op of je de wet naleeft.
word je wel gesnaait zijn de bekeuringen behoorlijk "ontnuchterend" te noemen trouwens, 1 van onze klanten heeft (voordat ze klant waren) een prent gekregen van de ILT van honderduizenden euros omdat ze meer dan 10 jaar 0 controles uit hadden gevoerd op hun machines en een eigen werknemer zonder fgassen alleen maar hebben zitten bijvullen. nu staan ze elk jaar op de stoep en de kleinste infractie word maximaal beboet.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En wat moet die F-gassen monteur dan wel allemaal precies doen? Dit is , dacht ik, nog nooit nar voren gekomen op dit forum, en 'iedereen" zegt elkaar na, dat een stofdoek, en bladeren vegen voldoende is, elke 2 jaar of zo.DutchWing schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
conform de wet moet je dan ook onderhoud laten uitvoeren door een F-Gassen monteur/gecertificeerd bedrijf.
Hoe zit dat nu precies, en wat voor werkzaamheden worden er uitgevoerd? En welke eigenaar heeft een logboek ontvangen van de installateur die het geheel heeft aangelegd???
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Alleen de Mitsubishi PUHZ units (R410a) zijn logboek plichtig in de Ecodan serie.Naalroc schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:02:
[...]
En wat moet die F-gassen monteur dan wel allemaal precies doen? Dit is , dacht ik, nog nooit nar voren gekomen op dit forum, en 'iedereen" zegt elkaar na, dat een stofdoek, en bladeren vegen voldoende is, elke 2 jaar of zo.
Hoe zit dat nu precies, en wat voor werkzaamheden worden er uitgevoerd? En welke eigenaar heeft een logboek ontvangen van de installateur die het geheel heeft aangelegd???
Zoals @flippy al aangeeft; vanaf >7,4 kg (en een beetje) R32 ben je pas logboek plichtig.
https://exceloplossing.nl...o2-equivalent-calculator/
Voorbeeld van zo'n onderhoud werkbon: https://www.rapport-online.nl/ketel/docu/koel_storingw.pdf
Voorbeeld van een ingebruikname werkbon: https://www.rapport-online.nl/ketel/docu/koel_ingebruik.pdf
Hier meer informatie:
https://www.infomil.nl/on...leiding-toezicht/logboek/
https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/overzicht-wet/
https://www.infomil.nl/on...ezicht/toepassingsgebied/
[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 03-10-2023 20:49 ]
Nou de slang is ingekort, dat scheelt iets.gr8-jen schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:06:
hi even een crosspost omdat niet alles hiervan onder het algemene warmtepomp topic valt.
[Afbeelding]
De sd kaart is besteld want hij moest het eerst zelf zien....
Blijkbaar mag ik het ook zelf vervangen want het wordt naar mij gestuurd.
Ik vroeg nog onschuldig of het klopte dat de ta op 45 stond. "Nee dat is veel te hoog voor vloerverwarming, dat kan niet. Ik kijk even, maar kan nooit."
Ik ging later kijken en kreeg de melding" het staat op 35 graden hoor" en hij ging weg.
En inderdaad, nu staat het op 35. Ik kan dus maar beter echt alles bekijken, want wat ze hebben ingesteld klopt echt niks van en ik denk niet dat hij de rest nog ging controleren....
Als het nieuwbouw betreft is 35 graden ook veel te hoog. Begin maar eens op 26 graden. En ik zou dit topic eens goed doorlezen, over dit onderwerp zijn al veel tips gegeven.gr8-jen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:52:.
Ik vroeg nog onschuldig of het klopte dat de ta op 45 stond. "Nee dat is veel te hoog voor vloerverwarming, dat kan niet. Ik kijk even, maar kan nooit."
Ik ging later kijken en kreeg de melding" het staat op 35 graden hoor" en hij ging weg.
En inderdaad, nu staat het op 35. Ik kan dus maar beter echt alles bekijken, want wat ze hebben ingesteld klopt echt niks van en ik denk niet dat hij de rest nog ging controleren....
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 03-10-2023 21:04 ]
De koppeling met curl naar influxdb v2 wil nog niet. Gelukkig heb ik een projectje op kantoor met GO en Influxdb gestart om mee te spelen. Dus komende week kom ik hopelijk verder 😉
Ik heb nu sinds een week een 12kw Zubadan/Ecodan staan. Ik trek de info eraf met de wifi module/melcloud naar domoticz.
Maar de warm water temperatuur wordt niet goed geupdate, in de Melcloud app. Ik heb wel verbinding want ik kan de unit wel gewoon aansturen.
Zijn er meer die hier last van hebben? Watertemperatuur staat al sinds vanmiddag op 59,5 (na legionella run vandaar die hoge temp) maar is inmiddels nog maar 54 graden volgens het display van de unit. Het gekke is, ook als ik een rapport aanvraag in de melcloud app dan geeft hij 54 graden weer. Echter is de watertemperatuur op het dashboard nog steeds 59,5 graden (en dus ook in domoticz)
Weet iemand wat ik hieraan kan doen?
edit:
(heb eens de wifi module gereset en nu heb ik wel de juiste temperatuur... Vreemd!)
[ Voor 6% gewijzigd door martijn k. op 03-10-2023 23:00 ]
Alleen na een wifi reset krijg ik 1 keer de juiste info van de warmwatertemp, daarna niet meer.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Hier ook nog hetzelfde helaas, ik heb sinds de wifi reset van gister ook geen nieuwe temperatuur meer ontvangen.ricvee schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:12:
Ik heb hetzelfde probleem.
Alleen na een wifi reset krijg ik 1 keer de juiste info van de warmwatertemp, daarna niet meer.
De Wifi module heb ik volgens mij nog nooit gereset.
Maar heeft jullie probleem wellicht hier mee te maken?
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
De oplossing daarvoor staat hier:
En is door @alberthakvoort ook aangegeven in github (onderaan de readme):
https://github.com/Albert...icz/blob/master/README.md
Nee helaas, staat bij mij op 2min ook....Andrehj schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:15:
@martijn k. en @ricvee : Hier geen problemen. Ik haal elke twee minuten de temperaturen vanuit Melcloud op (via Melcloud2Domoticz) en zie prima grafieken. Ook in Melcloud zelf kloppen alle waarden.
De Wifi module heb ik volgens mij nog nooit gereset.
Maar heeft jullie probleem wellicht hier mee te maken?
De oplossing daarvoor staat hier:
En is door @alberthakvoort ook aangegeven in github (onderaan de readme):
https://github.com/Albert...icz/blob/master/README.md
Edit-
Heb hem eens op 3 minuten gezet en warempel, de temperatuur in melcloud ging nu opeens naar 52,5 ipv 54,5. En vervolgens in domoticz natuurlijk ook.
Ik hou het in de gaten, kijken of het nu in lijn blijft met het display van de ecodan.
edit 2-
Lijkt te werken, interval op 3 minuten en warm watertemperatuur in domoticz/melcloud gaat nu netjes gelijk mee met de grafiek in melcloud (temperatuur per uur)
[ Voor 19% gewijzigd door martijn k. op 04-10-2023 15:40 ]
Na 5 minuten kwam er in eens een nieuwe waarde van de warmwatertemperatuur door.
Nu zie ik in jouw ondertitel dezelfde WP staan als ik heb. Jij hebt er dus een logboek bij?DutchWing schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:40:
[...]
Alleen de Mitsubishi PUHZ units (R410a) zijn logboek plichtig in de Ecodan serie.
Zoals @flippy al aangeeft; vanaf >7,4 kg (en een beetje) R32 ben je pas logboek plichtig.
https://exceloplossing.nl...o2-equivalent-calculator/
Voorbeeld van zo'n onderhoud werkbon: https://www.rapport-online.nl/ketel/docu/koel_storingw.pdf
Voorbeeld van een ingebruikname werkbon: https://www.rapport-online.nl/ketel/docu/koel_ingebruik.pdf
Hier meer informatie:
https://www.infomil.nl/on...leiding-toezicht/logboek/
https://www.infomil.nl/on...n-f-gassen/overzicht-wet/
https://www.infomil.nl/on...ezicht/toepassingsgebied/
Blijft gek dat de installateur en de aannemer niemand van ons project hierop gewezen heeft. Er is niet eens een logboek geleverd bij oplevering. Iets wat volgens mij verplicht is.
Dus ik heb eigenlijk wel dezelfde vraag als hierboven. Mag je dit zelf doen? En dan netjes opschrijven? Of moet dit door een erkende installateur gedaan worden? Die trouwens belachelijke abonnementskosten rekenen hiervoor.
Is hier iemand die een uitgebreide versie van het script voor Melcloud2Domoticz gebruikt.
Oa om aanvoer- en retourtemp te monitoren en de frequentie.
Indien ja, zou je dat willen delen?
Bij mijn installatie ligt een logboek + inbedrijfstelling door Alklima en een collega welke de F-Gassen handelingen gedaan heeft met een aflever rapportage.Fireball86 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:24:
[...]
Nu zie ik in jouw ondertitel dezelfde WP staan als ik heb. Jij hebt er dus een logboek bij?
Vraag mij af of die partij überhaupt F-Gassen gecertificeerd is. Overigens hebben woonhuis installateur hier minder mee te maken in het algemeen. Dus het kan ook zijn dat ze er helemaal niet stil bij staan.Blijft gek dat de installateur en de aannemer niemand van ons project hierop gewezen heeft. Er is niet eens een logboek geleverd bij oplevering. Iets wat volgens mij verplicht is.
@flippy kan daar beter antwoord op geven.Dus ik heb eigenlijk wel dezelfde vraag als hierboven. Mag je dit zelf doen? En dan netjes opschrijven? Of moet dit door een erkende installateur gedaan worden? Die trouwens belachelijke abonnementskosten rekenen hiervoor.
Ik doe vrij weinig met logboekplichtige installaties.
nee, dat mag je niet zelf. logboeken zijn wettelijke documenten en alleen iemand met F-gassen mag daarin kliederen.Fireball86 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:24:
[...]
Nu zie ik in jouw ondertitel dezelfde WP staan als ik heb. Jij hebt er dus een logboek bij?
Blijft gek dat de installateur en de aannemer niemand van ons project hierop gewezen heeft. Er is niet eens een logboek geleverd bij oplevering. Iets wat volgens mij verplicht is.
Dus ik heb eigenlijk wel dezelfde vraag als hierboven. Mag je dit zelf doen? En dan netjes opschrijven? Of moet dit door een erkende installateur gedaan worden? Die trouwens belachelijke abonnementskosten rekenen hiervoor.
je hoeft ook geen abo ervoor af te sluiten, je moet iemand hebben met Fgassen die gewoon langskomt en een inspectie/onderhoud uitvoert. die schrijft zijn monteursnummer op en handtekening die geregistreerd is en waar men naar kan wijzen als er iets niet goed is.
Hier is mijn zwaar gemodificeerde versie. Let wel: Om te voorkomen dat ik bedolven wordt onder PM's: Zonder ondersteuning!ricvee schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:22:
Hallo,
Is hier iemand die een uitgebreide versie van het script voor Melcloud2Domoticz gebruikt.
Oa om aanvoer- en retourtemp te monitoren en de frequentie.
Indien ja, zou je dat willen delen?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 #!/bin/bash ## Melcloud2Domoticz version 2.0.1 by albert[at]hakvoort[.]co ## Melcloud username/password USERNAME=xxx PASSWORD=xxx ## Domoticz Server Settings SERVERIP=127.0.0.1 PORT=8080 ## Script folder without trailing slash FOLDER=/home/pi/domoticz/melcloud ## Path CAT=/bin/cat CURL=/usr/bin/curl JQ=/usr/bin/jq PIDOF=/bin/pidof GREP=/bin/grep WC=/usr/bin/wc ## IDX Domoticz Settings #Thermostat Setpoint IDXSetHeatFlowTemperatureZone1=92 #Thermostat Setpoint IDXSetCoolFlowTemperatureZone1=93 #Thermostat Setpoint IDXSetTemperatureZone1=94 #Selector Switch # 10 = Heating-Thermostat # 20 = Heating-FlowTemp # 30 = Heating-WDC # 40 = Cooling-Thermostat # 50 = Cooling-FlowTemp IDXOperationModeZone1=103 #Switch IDXPower=100 #Temperature IDXOutdoorTemperature=89 #Temperature IDXRoomTemperatureZone1=90 ## Added by me: #Temperature IDXFlowTemperature=110 #Temperature IDXReturnTemperature=111 #Custom Sensor Hz IDXHeatPumpFrequency=112 #TemperatureSensor Offset (or delay) due to thermal resistance between water and sensor TempSensorDelay=2 #Text IDXProhibitZone1=96 #Text IDXHeatpumpStatus=97 #Switch IDXHeatpumpActive=101 #Set DHW to 0 if you're not using DHW, otherwise put 1 there DHW=1 #Text IDXEcoHotWater=98 #Temperature IDXTankWaterTemperature=91 #Text IDXProhibitHotWater=99 #Thermostat Setpoint IDXSetTankWaterTemperatureDHW=95 IDXSetTankWaterTemperatureLegionella=155 IDXSetTankWaterTemperatureActual=156 #Energy Meters IDX_HP_Energy_E=137 IDX_HP_Energy_H=133 IDX_HP_Energy_C=132 #Switch IDXForcedHotWaterMode=102 ## Default settings if nothing received, for failsafe only DOperationModeZone1=0 DSetTemperatureZone1=20 DSetHeatFlowTemperatureZone1=25 DSetCoolFlowTemperatureZone1=18 DSetTankWaterTemperatureDHW=47 DSetTankWaterTemperatureLegionella=53 DForcedHotWaterMode=false DEcoHotWater=true DForcedHotWaterMode=false DTemperatureIncrementOverride=0 ########################################################################### # No changes are needed here below # ########################################################################### DATA="/bin/cat $FOLDER/.data" DATA2="/bin/cat $FOLDER/.deviceid" SEND2MELCLOUD=0 echo "-----------------------" echo "Melcloud2Domoticz 2.0.1" echo "-----------------------" # check if we are the only local instance if [[ "`$PIDOF -x $(basename $0) -o %PPID`" ]]; then echo "This script is already running with PID `$PIDOF -x $(basename $0) -o %PPID`" exit fi if [ ! -f $JQ ]; then echo "jq package is missing, check https://stedolan.github.io/jq/ or for Debian/Ubuntu -> apt-get install jq" exit fi if [ ! -f $CURL ]; then echo "curl is missing, or wrong path" exit fi if [ ! -f $CAT ]; then echo "cat is missing, or wrong path" exit fi if [ ! -f $PIDOF ]; then echo "pidof is missing, or wrong path" exit fi if [ ! -f $GREP ]; then echo "grep is missing, or wrong path" exit fi if [ ! -f $WC ]; then echo "wc is missing, or wrong path" exit fi ## Check if Domoticz is online CHECKDOMOTICZ=`$CURL --max-time 5 --connect-timeout 5 -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=getversion" | $JQ '.status' -r` if [ "$CHECKDOMOTICZ" != "OK" ]; then echo "Domoticz unreachable at $SERVERIP:$PORT" exit fi ## Login and get Session key $CURL -s -o $FOLDER/.session 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Login/ClientLogin' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-189=' \ -H 'Origin: https://app.melcloud.com' \ -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \ -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"Email":'"\"$USERNAME\""',"Password":'"\"$PASSWORD\""',"Language":12,"AppVersion":"1.17.3.1","Persist":true,"CaptchaResponse":null}' --compressed ; LOGINCHECK=`/bin/cat $FOLDER/.session | $JQ '.ErrorId'` if [ $LOGINCHECK == "1" ]; then echo "----------------------------------" echo "|Wrong Melcloud login credentials|" echo "---------------------------------" exit fi SESSION=`cat $FOLDER/.session | $JQ '."LoginData"."ContextKey"' -r` ## Get Device/Building ID $CURL -s -o $FOLDER/.deviceid 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/User/ListDevices' \ -H 'X-MitsContextKey: '"$SESSION"'' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \ -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-189=' \ -H 'Connection: keep-alive' --compressed ## Check if there are multiple units, this script is only for 1 unit. ## Check removed by me since we have three units... ## CHECKUNITS=`cat $FOLDER/.deviceid | $JQ '.' -r | $GREP DeviceID | $WC -l` ## ## if [ $CHECKUNITS -gt 2 ]; then ## echo "Multiple units found, this script cannot yet handle more then 1 unit.." ## exit ## fi ## DEVICEID=`cat $FOLDER/.deviceid | $JQ '.' -r | grep DeviceID | head -n1 | cut -d : -f2 | xargs | sed 's/.$//'` DEVICEID=xxxx BUILDINGID=`cat $FOLDER/.deviceid | $JQ '.' -r | grep BuildingID | head -n1 | cut -d : -f2 | xargs | sed 's/.$//'` echo DeviceID=$DEVICEID echo BuildingID=$BUILDINGID ## Retrieve data from unit $CURL -s -o $FOLDER/.data \ "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/Get?id=""$DEVICEID""&buildingID=""$BUILDINGID""" \ -H "X-MitsContextKey: ""$SESSION""" \ -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \ -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true' \ -H 'Connection: keep-alive' --compressed ## Check if data output is fine /bin/cat $FOLDER/.data | $JQ -e . >/dev/null 2>&1 if [ ${PIPESTATUS[1]} != 0 ]; then echo "Retrieved Data is not json compatible, something went wrong....Help...." exit fi SetTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '."SetTemperatureZone1"'` RoomTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '."RoomTemperatureZone1"'` OperationMode=`$DATA | $JQ '."OperationMode"'` OperationModeZone1=`$DATA | $JQ '."OperationModeZone1"'` ErrorMessage=`$DATA | $JQ '."ErrorMessage"'` SetHeatFlowTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '."SetHeatFlowTemperatureZone1"'` SetCoolFlowTemperatureZone1=`$DATA | $JQ '."SetCoolFlowTemperatureZone1"'` TankWaterTemperature=`$DATA | $JQ '."TankWaterTemperature"'` SetTankWaterTemperature=`$DATA | $JQ '."SetTankWaterTemperature"'` ForcedHotWaterMode=`$DATA | $JQ '."ForcedHotWaterMode"'` OutdoorTemperature=`$DATA | $JQ '."OutdoorTemperature"'` EcoHotWater=`$DATA | $JQ '."EcoHotWater"'` ProhibitZone1=`$DATA | $JQ '."ProhibitZone1"'` ProhibitHotWater=`$DATA | $JQ '."ProhibitHotWater"'` Power=`$DATA | $JQ '."Power"'` ## Added by me: FlowTemperature=`$DATA2 | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "Warmtepomp")."Device"."FlowTemperature"'` ReturnTemperature=`$DATA2 | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "Warmtepomp")."Device"."ReturnTemperature"'` HeatPumpFrequency=`$DATA2 | $JQ '.[]."Structure"."Devices" | .[] | select(."DeviceName" == "Warmtepomp")."Device"."HeatPumpFrequency"'` ## Convert OperationModes to text if [ "$OperationModeZone1" == "0" ]; then OPMODEZONE1T="Heating-Thermostat" OPMODEZ1=10 fi if [ "$OperationModeZone1" == "1" ]; then OPMODEZONE1T="Heating-FlowTemp" OPMODEZ1=20 fi if [ "$OperationModeZone1" == "2" ]; then OPMODEZONE1T="Heating-WDC" OPMODEZ1=30 fi if [ "$OperationModeZone1" == "3" ]; then OPMODEZONE1T="Cooling-Thermostat" OPMODEZ1=40 fi if [ "$OperationModeZone1" == "4" ]; then OPMODEZONE1T="Cooling-FlowTemp" OPMODEZ1=50 fi if [ "$OperationMode" == "0" ]; then OPMODE="Off" fi if [ "$OperationMode" == "1" ]; then OPMODE="DHW" fi if [ "$OperationMode" == "2" ]; then OPMODE="Heating" fi if [ "$OperationMode" == "3" ]; then OPMODE="Cooling" fi if [ "$OperationMode" == "4" ]; then OPMODE="Defrost??" fi if [ "$OperationMode" == "5" ]; then OPMODE="Standby" fi if [ "$OperationMode" == "6" ]; then OPMODE="Legionella" fi ## Get old status/opmode from Domoticz OLDOPMODE=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpStatus" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update Heatpump active switch (turns on when the heatpump is running, heating/cooling/defrosting and DHW) DHeatpumpActive=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpActive" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ $DHeatpumpActive == "Off" ] && [[ $OperationMode =~ [1-4,6] ]]; then echo "DHeatpumpActive = off | OperationMode > 0 or 5" $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=$IDXHeatpumpActive&switchcmd=On" > /dev/null else if [ $DHeatpumpActive == "On" ] && [[ $OperationMode =~ [0,5] ]]; then echo "DHeatpumpActive = on | OperationMode = 0" $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=$IDXHeatpumpActive&switchcmd=Off" > /dev/null fi fi ## Update Heatpump status text DHeatpumpStatus=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXHeatpumpStatus" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$OPMODE" != "$DHeatpumpStatus" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXHeatpumpStatus&nvalue=0&svalue=$OPMODE" fi ## Update OutdoorTemperature $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXOutdoorTemperature&nvalue=0&svalue=$OutdoorTemperature" > /dev/null ## Update RoomTemperatureZone1 $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXRoomTemperatureZone1&nvalue=0&svalue=$RoomTemperatureZone1" > /dev/null ## Update TankWaterTemperature if [ $DHW == "1" ]; then $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXTankWaterTemperature&nvalue=0&svalue=$TankWaterTemperature" > /dev/null fi ## Added by me: # Update FlowTemperature $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXFlowTemperature&nvalue=0&svalue=$FlowTemperature" > /dev/null # Update ReturnTemperature $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXReturnTemperature&nvalue=0&svalue=$ReturnTemperature" > /dev/null # Update HeatPumpFrequency $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXHeatPumpFrequency&nvalue=0&svalue=$HeatPumpFrequency" > /dev/null ## Power status DPower=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXPower" | $JQ -r '.result[]."Status"'` if [ "$DPower" == "On" ]; then DPower="true" else DPower="false" fi if [ $DPower != $Power ]; then echo "Update Power" SEND2MELCLOUD=1 fi ## SetTemperatureZone1 DSetTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update DSetTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTemperatureZone1&setpoint=$DSetTemperatureZone1" > /dev/null ## Remove .0 for comparison DSetTemperatureZone1="${DSetTemperatureZone1%.0}" if [ "$DSetTemperatureZone1" != "$SetTemperatureZone1" ]; then echo "Update SetTemperatureZone1" SEND2MELCLOUD=1 fi ## SetHeatFlowTemperatureZone1 DSetHeatFlowTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetHeatFlowTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update SetHeatFlowTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetHeatFlowTemperatureZone1&setpoint=$DSetHeatFlowTemperatureZone1" > /dev/null ## Remove .0 for comparison DSetHeatFlowTemperatureZone1="${DSetHeatFlowTemperatureZone1%.0}" if [ "$DSetHeatFlowTemperatureZone1" != "$SetHeatFlowTemperatureZone1" ]; then echo "Update SetHeatFlowTemperatureZone1" SEND2MELCLOUD=1 fi ## SetCoolFlowTemperatureZone1 DSetCoolFlowTemperatureZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetCoolFlowTemperatureZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` ## Update SetCoolFlowTemperatureZone1 (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetCoolFlowTemperatureZone1&setpoint=$DSetCoolFlowTemperatureZone1" > /dev/null ## Remove .0 for comparison DSetCoolFlowTemperatureZone1="${DSetCoolFlowTemperatureZone1%.0}" if [ "$DSetCoolFlowTemperatureZone1" != "$SetCoolFlowTemperatureZone1" ]; then echo "Update SetCoolFlowTemperatureZone1" SEND2MELCLOUD=1 fi if [ $DHW == "1" ]; then ## SetTankWaterTemperatures DSetTankWaterTemperatureDHW=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTankWaterTemperatureDHW" | $JQ -r '.result[]."Data"'` DSetTankWaterTemperatureLegionella=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXSetTankWaterTemperatureLegionella" | $JQ -r '.result[]."Data"'` echo "Current DHW setpoint is $SetTankWaterTemperature" ## Check if legionella cycle runs, then raise DHW temp if [ $OPMODE == "Legionella" ]; then echo "Heat Pump running legionella cycle, raising DHW setpoint to $DSetTankWaterTemperatureLegionella degrees" SetTankWaterTemperatureActual=$DSetTankWaterTemperatureLegionella else echo "Heat Pump not running legionella cycle, setting DHW setpoint to normal $DSetTankWaterTemperatureDHW degrees" SetTankWaterTemperatureActual=$DSetTankWaterTemperatureDHW fi ## Remove .0 for comparison and calculation echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees" SetTankWaterTemperatureActual="${SetTankWaterTemperatureActual%.0}" echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees" ## Decrease DHW setpoint by variable TempSensorDelay if unit is running DHW or Legionella to ## compensate for the thermal resistance between sensor and water. if [ $OPMODE == "Legionella" ] || [ $OPMODE == "DHW" ]; then echo "Heat Pump running Legionella or DHW cycle, correcting setpoint by $TempSensorDelay degrees" SetTankWaterTemperatureActual=$(echo "scale=0;($SetTankWaterTemperatureActual-$TempSensorDelay)/1" | bc) fi ## Check if new setpoint is different from current Melcloud setpoint echo "Current DHW script setpoint is $SetTankWaterTemperatureActual degrees" echo "Current Melcloud setpoint is $SetTankWaterTemperature degrees" if [ "$SetTankWaterTemperatureActual" != "$SetTankWaterTemperature" ]; then echo "Update SetTankWaterTemperature" SEND2MELCLOUD=1 fi ## Update SetTankWaterTemperatures (removes red time out bar in Domoticz) $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureDHW&setpoint=$DSetTankWaterTemperatureDHW" > /dev/null $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureLegionella&setpoint=$DSetTankWaterTemperatureLegionella" > /dev/null $CURL -q -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=setsetpoint&idx=$IDXSetTankWaterTemperatureActual&setpoint=$SetTankWaterTemperatureActual" > /dev/null fi ## OperationModeZone1 DOperationModeZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXOperationModeZone1" | $JQ -r '.result[]."Level"'` if [ "$DOperationModeZone1" -ne "$OPMODEZ1" ]; then echo "Update OperationModeZone1" if [ "$DOperationModeZone1" == "10" ]; then DOperationModeZone1=0 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "20" ]; then DOperationModeZone1=1 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "30" ]; then DOperationModeZone1=2 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "40" ]; then DOperationModeZone1=3 fi if [ "$DOperationModeZone1" == "50" ]; then DOperationModeZone1=4 fi SEND2MELCLOUD=1 fi ## ForcedHotWaterMode if [ $DHW == "1" ]; then DForcedHotWaterMode=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXForcedHotWaterMode" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$ForcedHotWaterMode" == true ]; then echo "ForcedHotWaterMode in Melcloud is on" fi if [ "$DForcedHotWaterMode" == "On" ] || [ "$ForcedHotWaterMode" == true ]; then echo "ForcedHotWaterMode switch in Domoticz or in Melcloud is on" if [ "$DForcedHotWaterMode" == "On" ]; then echo "ForcedHotWaterMode switch in Domoticz is on" $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=switchlight&idx=$IDXForcedHotWaterMode&switchcmd=Off" SEND2MELCLOUD=1 fi DForcedHotWaterMode=true else DForcedHotWaterMode=false fi fi ## EcoHotWater if [ $DHW == "1" ]; then DEcoHotWater=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXEcoHotWater" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$DEcoHotWater" != "$EcoHotWater" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXEcoHotWater&nvalue=0&svalue=$EcoHotWater" echo "Updating EcoHotWater text" fi fi ## ProhibitZone1 DProhibitZone1=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXProhibitZone1" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$DProhibitZone1" != "$ProhibitZone1" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXProhibitZone1&nvalue=0&svalue=$ProhibitZone1" echo "Updating ProhibitZone1 text" fi ## ProhibitHotWater if [ $DHW == "1" ]; then DProhibitHotWater=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDXProhibitHotWater" | $JQ -r '.result[]."Data"'` if [ "$DProhibitHotWater" != "$ProhibitHotWater" ]; then $CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=command¶m=udevice&idx=$IDXProhibitHotWater&nvalue=0&svalue=$ProhibitHotWater" echo "Updating ProhibitHotWater text" fi fi echo "SetTemperatureZone1=$SetTemperatureZone1" echo "RoomTemperatureZone1=$RoomTemperatureZone1" echo "OperationMode=$OperationMode:$OPMODE" echo "OperationModeZone1=$OperationModeZone1:$OPMODEZONE1T" echo "ErrorMessage=$ErrorMessage" echo "SetHeatFlowTemperatureZone1=$SetHeatFlowTemperatureZone1" echo "SetCoolFlowTemperatureZone1=$SetCoolFlowTemperatureZone1" echo "OutdoorTemperature=$OutdoorTemperature" echo "ProhibitZone1=$ProhibitZone1" echo "Power=$Power" echo "FlowTemperature=$FlowTemperature" echo "ReturnTemperature=$ReturnTemperature" echo "HeatPumpFrequency=$HeatPumpFrequency" if [ $DHW == "1" ]; then echo "DHW Tank Temperature=$TankWaterTemperature" echo "DHW Setpoint from Melcloud=$SetTankWaterTemperature" echo "DHW Normal Setpoint=$DSetTankWaterTemperatureDHW" echo "DHW Legionella Setpoint=$DSetTankWaterTemperatureLegionella" echo "DHW Actual Setpoint=$SetTankWaterTemperatureActual" echo "ForcedHotWaterMode=$ForcedHotWaterMode" echo "ProhibitHotWater=$ProhibitHotWater" echo "EcoHotWater=$EcoHotWater" else echo "DHW=disabled" fi if [ "$SEND2MELCLOUD" == "1" ]; then echo "Updating Melcloud settings" # EffectiveFlags settings # temp 8589934592 # DHW/flow 281474976710688 # mode 8 # power 1 # force DHW 65536 # all 281483566710825 $CURL -s -o $FOLDER/.send 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/SetAtw' -H 'X-MitsContextKey: '"$SESSION"'' \ -H 'Origin: https://app.melcloud.com' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \ -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \ -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-2=0' \ -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"EffectiveFlags":281483566710825,"SetTemperatureZone1":'$DSetTemperatureZone1',"OperationModeZone1":'$DOperationModeZone1',"SetHeatFlowTemperatureZone1":'$DSetHeatFlowTemperatureZone1',"SetCoolFlowTemperatureZone1":'$DSetCoolFlowTemperatureZone1',"HCControlType":1,"SetTankWaterTemperature":'$SetTankWaterTemperatureActual',"ForcedHotWaterMode":'$DForcedHotWaterMode',"TemperatureIncrementOverride":'$DTemperatureIncrementOverride',"DeviceID":'"$DEVICEID"',"DeviceType":1,"Power":'"$DPower"',"HasPendingCommand":true,"Offline":false,"Scene":null,"SceneOwner":null}' --compressed cat $FOLDER/.send | jq '.' fi ## If there is a change in operation mode (eq from heating to DHW), log the current values of the energy meters if [ "$OLDOPMODE" != "$OPMODE" ]; then ## Retrieving data from Domoticz: HP_Energy_E=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_E" | $JQ -r '.result[]."Data"'` HP_Energy_H=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_H" | $JQ -r '.result[]."Data"'` HP_Energy_C=`$CURL -s "http://$SERVERIP:$PORT/json.htm?type=devices&rid=$IDX_HP_Energy_C" | $JQ -r '.result[]."Data"'` # Retrieving date & time DateTime=$(date +"%Y-%m-%d %T") # Remove text " kWh" from all values: HP_Energy_E="${HP_Energy_E% kWh}" HP_Energy_H="${HP_Energy_H% kWh}" HP_Energy_C="${HP_Energy_C% kWh}" # Display data retrieved # echo "Current counters from Domoticz:" # echo "Date and Time = $DateTime" # echo "Old Operation Mode = $OLDOPMODE" # echo "New Operation Mode = $OPMODE" # echo "Heat Pump Electric Energy = $HP_Energy_E kWh" # echo "Heat Pump Heating Energy = $HP_Energy_H kWh" # echo "Heat Pump Cooling Energy = $HP_Energy_C kWh" # Write data to file: echo "$DateTime,$OLDOPMODE,$OPMODE,$HP_Energy_E,$HP_Energy_H,$HP_Energy_C" >> $FOLDER/energydata_at_status_change.csv fi
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 07-10-2023 16:00 ]
Super! Bedankt. Ik ga er mee aan de slag.
OK, thanks. Ondertussen heb ik het logboek wel op zolder gevonden. Maar er staat erg weinig in. Binnenkort maar eens ff een installateur laten komen voor de inspectie.flippy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:30:
[...]
nee, dat mag je niet zelf. logboeken zijn wettelijke documenten en alleen iemand met F-gassen mag daarin kliederen.
je hoeft ook geen abo ervoor af te sluiten, je moet iemand hebben met Fgassen die gewoon langskomt en een inspectie/onderhoud uitvoert. die schrijft zijn monteursnummer op en handtekening die geregistreerd is en waar men naar kan wijzen als er iets niet goed is.
Vandaag op de helft van het opstart protocol, maar knijters dat word best warm in huis met dat ding
als het goed is gaat ie nu weer langzaam zakken naar normale temperaturen. Kan daarna lekker de vloer erin.
Ik heb nu de thermostaat in het nieuwe huis op 21 gezet. Maar na een week is het 18 graden…
Nu zag ik de warmtepomp nog op koelen staan. Echter krijg ik hem niet naar warmen. Als ik dat instel, schiet die vanzelf weer terug:
Ik snap sowieso niet al die manieren van warmen. Enige wat ik wil dat ik in de kamer een temperatuur kan opgeven… maar ik begrijp dat het gedaan moet worden op de warmtepomp zelf?
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Je hebt waarschijnlijk een omschakelmodule ingebouwd in de binnenunit.kw_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:06:
In ons nieuwbouwhuis hebben we een Mitsubishi erst30d-vm2ed. Ik was al bekend met een warmtepomp. In ons vorige huis hadden we een Ithi Daaldorp warmtepomp. Maar die was een stuk eenvoudiger, schakelde zelf tussen opwarmen en koelen, in de huiskamer regelde je de temperatuur voor in huis. In de slaapkamers kon je eventueel wat afwijken. Maar deed in de praktijk bijna niks.
Ik heb nu de thermostaat in het nieuwe huis op 21 gezet. Maar na een week is het 18 graden…
Nu zag ik de warmtepomp nog op koelen staan. Echter krijg ik hem niet naar warmen. Als ik dat instel, schiet die vanzelf weer terug:
[YouTube: Warmtepomp probleem]
Ik snap sowieso niet al die manieren van warmen. Enige wat ik wil dat ik in de kamer een temperatuur kan opgeven… maar ik begrijp dat het gedaan moet worden op de warmtepomp zelf?
Heb je misschien naregeling met een vloerverwarming regelaar en thermostaten in alle ruimtes?
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 07-10-2023 13:14 ]
Deze WP is juist erg eenvoudig. Probleem is dat @DutchWing waarschijnlijk gelijk heeft en dat er een extra koel/verwarm omschakeling in de binnenunit is ingebouwd die voor jou de WP omschakelt van koelen naar verwarmen.kw_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:06:
In ons nieuwbouwhuis hebben we een Mitsubishi erst30d-vm2ed. Ik was al bekend met een warmtepomp. In ons vorige huis hadden we een Ithi Daaldorp warmtepomp. Maar die was een stuk eenvoudiger, schakelde zelf tussen opwarmen en koelen, in de huiskamer regelde je de temperatuur voor in huis. In de slaapkamers kon je eventueel wat afwijken. Maar deed in de praktijk bijna niks.
Samen met een (voor ons nog onbekende) naregeling maakt dat jouw WP onnodig ingewikkeld. Bovendien heeft die omschakelautomaat de monitoring-poort in gebruik, zodat je niet meer één van de monitoring opties (zie post ergens onder de TS) kunt gebruiken.
Mijn advies zou zijn om (zeker voor een nieuwbouwwoning) die hele bende eruit te halen en je WP met de meest simpele thermostaat (gewoon in de woonkamer) aan te sturen.
Slaapkamers een beetje mee laten draaien doe je dan gewoon door daar de vvw-groepen daar naar behoefte wat te knijpen.
Maar als je even een foto van je thermostaat, je VVW-verdeler en de binnenzijde (printplaten) van je binnenunit zou posten, maakt dat het voor ons veel duidelijker.
(Let op: Aan de binnenzijde van je WP zijn de contacten niet aanraakveilig! Dus eerst de WP uitschakelen en de groepen van de WP in de meterkast uitschakelen voordat je de binnenunit open maakt!)
:strip_exif()/f/image/6jWaSvjdLvR3mbQI0cBtRbgm.jpg?f=fotoalbum_large)
In alle kamers (met uitzondering van de badkamer) hangen deze thermostaten:
:strip_exif()/f/image/OLXLCdyRZo7g2KIYcJmgNtht.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil als het even kan voor nu nog niks openmaken, ook met oog op garantie en dergelijke.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Zet alles eens op 30 graden en wacht 1-2 uurtjes. Blijft hij op koelvraag staan, dan installateur inschakelen.kw_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:34:
Ik heb twee van deze vloerverwarmingverdelers. Waarvan overigens één nog defect is. Dat loopt nog.
[Afbeelding]
In alle kamers (met uitzondering van de badkamer) hangen deze thermostaten:
[Afbeelding]
Ik wil als het even kan voor nu nog niks openmaken, ook met oog op garantie en dergelijke.
Die modus zit inderdaad in de module die in de binnenunit zit.kw_nl schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:06:
Wat mij opvalt is dat je niet terug gaat met het pijltje terug maar direct weer menu opent. Kan dat de reden zijn dat het op koelen blijft?
[ Voor 114% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:40 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Nou na maanden wachten zijn ze langsgeweest en een keer serieus gekeken:Andrehj schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 19:27:
[...]
Al eens geprobeerd of het beter gaat bij een hogere flow?
- Mn warmtepomp gaat binnen 5 minuten een paar keer van 300-2000 watt en blijft maar een seconde of 10 op 2000 watt staan. Dat is niet normaal
- Bij SWW heeft die er geen last van en blijft die netjes lang op de volle (ongeveer) 2000 watt vermogen draaien om te verwarmen.
- De Flow bij SWW is 17 en bij verwarming 13. Hij heeft alles open gedraaid maar flow blijft 13. Dat is laag maar volgens Alklima hoog genoeg.
De data van de SD kaart is nu opgestuurd naar Aklima. Aklima had al eerder beloofd langs te komen maar hopelijk gaan ze het nu echt doen....
Wat is jouw ervaring met de flow ? Ik las deze ervaring
Nou ik sta dus op stand 5 en kom dus niet boven de 13 voor verwarmen...Bij verwarmen haal ik hier 17 l/min op pompstand 3. Op pompstand 5 haal ik zowel bij SWW als bij verwarmen 23 l/min.
Jij had de SUZ-SWM40, flowrate: 6,5-11,4 l/min.laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:00:
[...]
Nou na maanden zeuren is Breman langsgeweest en een keer serieus gekeken:
- Mn warmtepomp gaat binnen 5 minuten een keer van 300-2000 watt en blijft maar een seconde of 10 op 2000 watt staan. Dat is niet normaal
- Bij SWW heeft die er geen last van en blijft die netjes lang op de volle (ongeveer) 2000 watt vermogen draaien om te verwarmen.
- De Flow bij SWW is 17 en bij verwarming 13. Hij heeft alles open gedraaid maar flow blijft 13. Dat is laag maar volgens Alklima hoog genoeg.
De data van de SD kaart is nu opgestuurd naar Aklima. Aklima had al eerder beloofd langs te komen maar hopelijk gaan ze het nu echt doen....
Wat is jouw ervaring met de flow ? Ik las deze ervaring
[...]
Nou ik sta dus op stand 5 en kom dus niet boven de 13 voor verwarmen...
Dus 13 l/min is gewoon hartstikke goed in jouw geval.
Wat is je delta T aanvoer/retour?
Het is misschien wel vreemd dat je niet hoger komt met je flow, maar in jouw situatie niet nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 09-10-2023 13:08 ]
Ah ik lees het inderdaad.
Het waren de woorden van de monteur maar misschien had die zich even niet gerealiseerd welke buitenunit er stond.
Delta aanvoer/retour was geloof ik wel in orde.
Reden van onderzoek is trouwens een beroerde COP van 2,8 voor verwarming waar vergelijkbare woning in de wijk 4,5 halen
/f/image/Xrz4ZKO8JbsFY6TkoSpeQh6e.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 09-10-2023 13:14 ]
Is dit COP met een losse warmtemeter en kWh meter gemeten? Of intern vanuit het toestel?laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:13:
@DutchWing
Ah ik lees het inderdaad.
Het waren de woorden van de monteur maar misschien had die zich even niet gerealiseerd welke buitenunit er stond.
Delta aanvoer/retour was geloof ik wel in orde.
Reden van onderzoek is trouwens een beroerde COP van 2,8 voor verwarming waar vergelijkbare woning in de wijk 4,5 halen
[Afbeelding]
Dat laatste kan best wel een behoorlijke afwijking hebben.
Helaas via toestel. Ik weet dat die niet super accuraat is maar is alles wat ik heb.DutchWing schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:47:
[...]
Is dit COP met een losse warmtemeter en kWh meter gemeten? Of intern vanuit het toestel?
Dat laatste kan best wel een behoorlijke afwijking hebben.
Meest opvallende is dat snel op en neer gaan in de toeren/verbruik, herken jij dat toevallig?
Pas als de unit met het bedieningspaneel uit- en aangezet wordt, start hij meteen op.
Op het scherm staat de SWW gewoon op standby.
Is het nodig om na het toepassen van bepaalde instellingen de boel te resetten of standby te zetten op een andere manier?
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Zit er iets van een buffervat, overal naregeling of heel weinig systeeminhoud/massa vloer?laurens0619 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:49:
[...]
Helaas via toestel. Ik weet dat die niet super accuraat is maar is alles wat ik heb.
Meest opvallende is dat snel op en neer gaan in de toeren/verbruik, herken jij dat toevallig?
Stooklijn, doeltemperatuur of thermostaat regeling?
Staat DHW opladen op groot of normaal?g-j-t schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:35:
Korte vraag voor de ervaringsdeskundigen. Sinds vrijdag draait hier een ERST20D-VM2D met een SUZ-SWM60VA. De SWW runs starten tot nu toe niet op als de temp 10 graden onder de setpoint komt (SWW is nu ingesteld op 50, bij 10 graden verschil mag de SWW-run starten, stand ECO). Bij 38 graden (weergave op bedieningsdisplay) springt hij echter nog niet aan.
Pas als de unit met het bedieningspaneel uit- en aangezet wordt, start hij meteen op.
Op het scherm staat de SWW gewoon op standby.
Is het nodig om na het toepassen van bepaalde instellingen de boel te resetten of standby te zetten op een andere manier?
Op groot pakt die de onderste sensor, op normaal de bovenste sensor.
Je display laat de temperatuur van de onderste sensor zien.
Dank voor je snelle reactie! Hij staat op normaal. Na SWW-run geeft het display bij instelling van 50, ca 52 weer. Ik was in de veronderstelling dat als deze sensor 10 graden minder meet, hij dan aan zou slaan? Maar hij slaat dus pas aan als de bovenste sensor de 10 graden verschil meet?DutchWing schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:47:
[...]
Staat DHW opladen op groot of normaal?
Op groot pakt die de onderste sensor, op normaal de bovenste sensor.
Je display laat de temperatuur van de onderste sensor zien.
En waarom gaat hij dan, na uit- en aanzetten wél lopen?
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ja op de bovenste sensor in jouw geval.g-j-t schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:08:
[...]
Dank voor je snelle reactie! Hij staat op normaal. Na SWW-run geeft het display bij instelling van 50, ca 52 weer. Ik was in de veronderstelling dat als deze sensor 10 graden minder meet, hij dan aan zou slaan? Maar hij slaat dus pas aan als de bovenste sensor de 10 graden verschil meet?
Wil je dat hij de onderste sensor pakt, dan DHW opladen op groot zetten.
Die kan je overigens in het menu gewoon uitlezen.
Dan wilt deze altijd opwarmen tot SWW setpoint, zelfde als je klokprogramma erin zet.En waarom gaat hij dan, na uit- en aanzetten wél lopen?
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 09-10-2023 17:33 ]
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero