Er zijn zeker meer merken hoor, maar wij vinden Mitsubishi Electric natuurlijk allemaal het besteDavy_Rx schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:24:
Goedemorgen,
Ik ben momenteel ook bezig met het kiezen van een warmtepomp voor het vervangen van mijn 2 gasketels. Ik heb al heel wat gelezen op het forum en wat me opvalt is dat er een heel groot apart topic is over de warmtepompen van Mitsubishi. Voor andere merken zijn die aparte topics er niet of zijn ze toch veel beperkter. Wil dit zeggen dat Mitsubishi volgens jullie dus allemaal de beste warmtepompen heeft? Of zijn deze gemakkelijker te tweaken door particulieren?![]()
Als ik mijn omgeving (België, Limburg) zoek naar een installateur, vind ik vooral installateurs van Viessmann. De opties met Viessmann lijken me ook wel heel uitgebreid naar bv. ook zone regeling.
Mijn vader en ik zijn wel handig en zouden alles zelf kunnen installeren maar in België krijg je momenteel nog een subsidie tot 4000 euro voor een warmtepomp maar dan dient deze wel in dienst genomen te zijn voor een erkend installateur. Ik zou dus een installateur moeten vinden die het enkel in dienst wil stellen enz.
Voordeel bij Mitsubishi is ook dat er opstellingen zijn waarbij binnen- en buitenunit niet apart zijn wat zelf installeren al heel wat eenvoudiger zou maken.
Tenslotte lees ik ook positieve dingen over Panasonic en daarvan heb ik momenteel al airco's. Dus mogelijk zou dit ook een goede optie zijn aangezien dit dan mogelijk mooi samen gestuurd kan worden.
Alvast bedankt voor de reacties/tips!
Groeten
Davy
Nee zonder gein, je kunt het beste even de topic start en gepinde posts lezen van dit topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
En lees vooral de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Maak vervolgens volgens de template in de FAQ een eigen topic aan met informatie over jouw situatie en de specifieke vragen waarmee je zit.
Drop een linkje in het algemene L/W warmtepomp topic (eerste link hierboven) en je krijgt een hoop nuttige tips en advies, ook van eigenaars van andere merken. Succes!
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.