Renovatie: Ombouwen gasketels naar warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:58
Hey mede tweakers,

Ik overweeg om mijn 2 gasketels om te bouwen naar een warmtepomp. Hopelijk kunnen jullie me helpen met het bepalen van het vermogen en merk van de warmtepomp.

Info woning:
Huis uit 1987. Goed geïsoleerd volgens de normen van die tijd. Dubbele beglazing, isolatie in spouw, isolatie op zoldervloer en onder dak. Ramen worden binnen enkele jaren vervangen.
Keuken en badkamer zijn reeds gerenoveerd.

Huidige verwarming:
2 oude niet condenserende gasketels van Bosch Junkers. 1 ketel voor de radiatoren en 1 ketel voor de vloerverwarming. Voor het sanitair warm water is reeds een warmtepompboiler geplaatst. Omdat deze veel gas verbruiken verwarm ik zoveel mogelijk bij met de airco's.

Vloerverwarming = Living, keuken, badkamer = 84m2
Radiatoren = Zithoek, gang, toilet, slaapkamer, bureau, dressing = 89,26m2 (+ handdoekradiator badkamer)
Airco's in living, slaapkamer, dressing en sportkamer.
Momenteel onverwarmd = garage, waskamer, berging = 66m2

Huidige regeling:
Vloerverwarming werkt met buitenvoeler. De CV ketel voor de radiatoren werkt met een klok die ervoor zorgt dat hij 's morgens en 's avonds telkens enkele uren inschakelt. Ik verwarm de dressing en sportkamer grotendeels met de airco's. In de living verwarm ik een beetje bij met de airco.

Huidig verbruik:
Gasverbruik 2024 = 20518kWh (1854m3) / gasverbruik 01/2025 = 4380 kWh
Verbruik airco's in 01/2025: Dressing = 109 kWh / living = 62 kWh / sportkamer = 140 kWh / slaapk = 6 kWh

Ik heb vorige winter reeds kort getest of ik de ruimtes met radiatoren warm kreeg door het CV water in te stellen op 45 graden en dit lukte wanneer ik de CV ketel voldoende uren inschakelde. Momenteel werk ik dus met de airco's om het gasverbruik te drukken.

Toekomst:
Op langere termijn wil ik de waskamer van 19m2 ook verwarmen en de koude in de garage wat breken door daar ook radiatoren te plaatsen. In de sportkamer is er momenteel enkel een airco maar daar wil ik ook een radiator plaatsen. Die nieuwe radiatoren kunnen voorzien worden op lagere temperaturen.

Het is dus belangrijk bij het bepalen van het vermogen van mijn warmtepomp dat ik nog wat overschot nodig heb aangezien ik dus extra ruimtes wil verwarmen en het is ook niet de bedoeling om dan nog steeds bij te verwarmen met de airco's. Momenteel beschik ik over een warmtepompboiler dus een extra buffervat is niet nodig aangezien ik denk dat ik de radiatoren op dezelfde temperatuur kan houden als de vloerverwarming.

De ramen worden binnen enkele jaren vervangen en ondanks dat de huidige ramen ook al over dubbel glas beschikken denk ik dat er daar toch nog heel wat warmteverlies is. Ik weet dat ik dit eerst zou moeten doen maar die kosten liggen momenteel wat te hoog.

Hoe zie ik mijn nieuwe verwarmingsinstallatie:
Ik overweeg om de installatie zelf te plaatsen. Een monoblock systeem lijkt me dan wel gemakkelijk maar ik weet niet of deze al beschikbaar zijn bij het vermogen die ik nodig heb. Dit is echter geen must. In België krijg je momenteel nog subsidies indien alles geïnstalleerd wordt door een erkende installateur dus mogelijk heft dit zich op en kan ik het evengoed laten installeren.

Ik zou graag werken met een zoneregeling waarbij ik de ene ruimte warmer kan stoken dan de andere. Ik weet dat deze regelingen soms overkill zijn en dat het ook kan door de thermostaatkranen goed in te stellen maar dat is de tweaker in mij die alles graag opvolgt en stuurt via een app. :-) Ik houd het daarbij liefst bij 1 merk dus geen warmtepomp van merk A en de thermostaten van merk B. Tenzij jullie me op andere gedachten brengen. :)

Mijn huidige technische ruimte met 2 CV ketels bevindt zich aan een buitenmuur. De eventuele binnenunit kan komen waar de CV ketels nu hangen en aan de andere zijde van de muur kan de buitenunit. Er is plaats voor een boiler in het geval de warmtepompboiler het ooit begeeft en ik deze dan toch op de warmtepomp zou koppelen of voor een buffervat indien ik de temperatuur voor de radiatoren toch hoger zou willen hebben dan deze voor de vloerverwarming. Maar ik zou starten zonder boiler of buffer.

Merken die ik momenteel overweeg:
Viessmann: Installateurs in de buurt installeren allemaal Viessmann. Het lijkt me een mooi systeem te zijn waarbij zoneregeling mogelijk is bij hetzelfde merk.
Mitsubishi: Ik lees er veel goeds over op het forum en de prijzen vallen mee.
Panasonic: Zou ook goed zijn. Ik heb momenteel airco's van Panasonic en mogelijk werkt dit mooi samen en zit alles in dezelfde app? Dit moet ik zelf nog wat verder uitzoeken

Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Nog vergeten vermelden: Ik heb reeds een offerte ontvangen en daarbij bood men me een warmtepomp aan van Viesmann van 12,3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
Hoe kun je een cv ketel ombouwen naar een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Technician- schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:51:
Hoe kun je een cv ketel ombouwen naar een warmtepomp?
Vervangen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-09 20:38
via de koevlaas formule kom je alleen al voor je gas Gasverbruik 2024 = 20518kWh (1854m3) op een warmtepomp uit van 9KW.
zie https://papagreen.org/ene...mogen-warmtepomp-bepalen/

ook in ons geval (hoekhuis 1979) en bij mijn zwager (vrij nieuwe woning) kwam deze rekenmethode goed uit.

maar alles begint met isoleren en tochtvrij maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06:37
Een L/W warmtepomp met een max vermogen van 12 kW bij Tbuiten -10 lijkt zo gek nog niet, gezien jouw aircogebruik als bijverwarming en extra verwarmingswensen voor de toekomst.

Split of monoblock kan allebei. Bij zelfinstallatie ligt monoblock meer voor de hand. Veel Tweakers hebben dat gedaan met Panasonic, zie het specifieke topic.
Bij Mitsubishi Electric zou bijvoorbeeld een buitenunit type PUZ-SWM120YAA een goede optie kunnen zijn, dat is een split met een minimumvermogen van 3.4 kW bij Tbuiten 12 gr en een max van 12 kW bij Tbuiten -10 gr.

Qua opzet: zoneregeling kan zeker, zorg dan dat er altijd voldoende zones open staan zodat je altijd je minimumvermogen kwijt kan. Bijvoorbeeld de afgifte in je woonkamer, keuken en badkamer altijd open. Een parallel buffervat vermijd je het liefst ivm de nadelen voor je efficiëntie/COP en de kosten van het vat zelf.

Is je leidingwerk geschikt voor de hogere flow die je nodig hebt bij een warmtepomp?
En wat voor vloerverwarming en verdeler heb je?

Hoe ver zitten je buren en je eigen slaapkamerramen van de beoogde plek voor de buitenunit? Is geluid nog een issue?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:06
1987 en goed geïsoleerd kunnen niet in 1 zin op deze manier.

Je moet eerst zorgen dat je isolatie op orde is, naad en kierdichting goed en dan het liefst ook ventilatie geregeld.
Pa dan weet je wat je gasverbruik gaat worden en pas dan kun je bepalen wat voor warmtepomp er moet komen.
Koop je nu 9kW en ga je toch sla vervangen en je dak isoleren dan had je waarschijnlijk met een 6kW toegekund. dat scheelt geld. En de isolatie maakt je huis comfortabeler.

Google trias energetica maar eens.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
SebastiaanPs schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:28:
Een L/W warmtepomp met een max vermogen van 12 kW bij Tbuiten -10 lijkt zo gek nog niet, gezien jouw aircogebruik als bijverwarming en extra verwarmingswensen voor de toekomst.

Split of monoblock kan allebei. Bij zelfinstallatie ligt monoblock meer voor de hand. Veel Tweakers hebben dat gedaan met Panasonic, zie het specifieke topic.
Bij Mitsubishi Electric zou bijvoorbeeld een buitenunit type PUZ-SWM120YAA een goede optie kunnen zijn, dat is een split met een minimumvermogen van 3.4 kW bij Tbuiten 12 gr en een max van 12 kW bij Tbuiten -10 gr.

Qua opzet: zoneregeling kan zeker, zorg dan dat er altijd voldoende zones open staan zodat je altijd je minimumvermogen kwijt kan. Bijvoorbeeld de afgifte in je woonkamer, keuken en badkamer altijd open. Een parallel buffervat vermijd je het liefst ivm de nadelen voor je efficiëntie/COP en de kosten van het vat zelf.

Is je leidingwerk geschikt voor de hogere flow die je nodig hebt bij een warmtepomp?
En wat voor vloerverwarming en verdeler heb je?

Hoe ver zitten je buren en je eigen slaapkamerramen van de beoogde plek voor de buitenunit? Is geluid nog een issue?
Huis van de buren staat op 30m van waar de buitenunit zou komen. Mijn slaapkamerraam op zo’n 8m.

Je doelt op het leidingwerk van de radiatoren? Dit durf ik niet zeggen maar bij een renovatie waarbij de radiatoren behouden blijven worden deze toch nooit vervangen neem ik aan?

De helft van de vloerverwarming is vorig jaar en dit jaar geïnstalleerd dus pas nieuw. De andere helft is ouder. Ik heb echter geen details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
No Hands schreef op zondag 2 februari 2025 @ 19:51:
1987 en goed geïsoleerd kunnen niet in 1 zin op deze manier.

Je moet eerst zorgen dat je isolatie op orde is, naad en kierdichting goed en dan het liefst ook ventilatie geregeld.
Pa dan weet je wat je gasverbruik gaat worden en pas dan kun je bepalen wat voor warmtepomp er moet komen.
Koop je nu 9kW en ga je toch sla vervangen en je dak isoleren dan had je waarschijnlijk met een 6kW toegekund. dat scheelt geld. En de isolatie maakt je huis comfortabeler.

Google trias energetica maar eens.
Ik snap je punt. Maar er zit isolatie in de spouw, onder de nieuwe vloerverwarming, op de vloer van de zolder, onder het dak. Er zijn geen open naden/kieren. De ramen zijn met dubbel glas maar wel gedateerd en dienen dus wel nog vervangen te worden. Maar daarbuiten zie ik niet direct wat ik nog kan doen behalve als ik een hele schil rond het huis zou plaatsen. Waarschijnlijk is de isolatie die destijds gebruikt is minder goed dan degene die de dag van vandaag op de markt is, echter kan ik de isolatie bv niet uit de spouw halen en vervangen.

De cv ketels zijn aan vervanging toe en hierbij praten we over een kost van zo’n 15k. Ik wil de subsidie ook niet mislopen die er tot eind dit jaar nog is in België. Eerst alle ramen vervangen is zo’n 50k. Het ziet er daarom naar uit dat ik de cv ketels eerder ga vervangen dan de ramen en daarom nu een zo best mogelijk inschatting moet maken.

Ik wil in de toekomst nog extra ruimtes gaan verwarmen. De warmtevraag daarvan is ook niet gekend. Er zal dus altijd een onbekende factor zijn al moet ik die natuurlijk zoveel mogelijk proberen elimineren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Davy_Rx Niet condenserende gasketels - echt waar? Dat past niet samen met de test met 45 °C aanvoer voor de radiatoren - druppel, druppel, druppel . . . vooral in België met hoogcalorisch gas.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 02-02-2025 20:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Davy_Rx schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Huis van de buren staat op 30m van waar de buitenunit zou komen. Mijn slaapkamerraam op zo’n 8m.

Je doelt op het leidingwerk van de radiatoren? Dit durf ik niet zeggen maar bij een renovatie waarbij de radiatoren behouden blijven worden deze toch nooit vervangen neem ik aan?
Ik bedoel de CV leidingen van je gasketel naar al je afgifte (radiatoren en vloerverwarming).
Bij een 12 kW warmtepomp heb je een debiet nodig van zo’n 30 liter per minuut grofweg. De leidingen moeten daarvoor voldoende dik zijn.

Je kunt een schema maken van je CV systeem en overal het type leiding (koper, RVS, meerlagenbuis, enz) en de dikte (schuifmaat) noteren. Dan kan men met je meedenken of het zo oké is of dat er aanpassingen nodig zijn.
De helft van de vloerverwarming is vorig jaar en dit jaar geïnstalleerd dus pas nieuw. De andere helft is ouder. Ik heb echter geen details.
Heb je geen offerte gehad oid? Hoeveel verdelers heb je? Evt foto’s van de verdelers posten. En hoeveel vvw groepen heb je voor hoeveel m2 vloeroppervlak? Wat is de dikte van de vvw slangen (schuifmaat)?

Allemaal relevant om te bekijken wat voor aanpassingen er nodig zijn aan je CV systeem. In huizen met een gasketel zijn er vaak mengverdelers. Die wil je niet bij een warmtepomp, zie de FAQ.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:51
Davy_Rx schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Ik snap je punt. Maar er zit isolatie in de spouw, onder de nieuwe vloerverwarming, op de vloer van de zolder, onder het dak. Er zijn geen open naden/kieren. De ramen zijn met dubbel glas maar wel gedateerd en dienen dus wel nog vervangen te worden. Maar daarbuiten zie ik niet direct wat ik nog kan doen behalve als ik een hele schil rond het huis zou plaatsen. Waarschijnlijk is de isolatie die destijds gebruikt is minder goed dan degene die de dag van vandaag op de markt is, echter kan ik de isolatie bv niet uit de spouw halen en vervangen.

De cv ketels zijn aan vervanging toe en hierbij praten we over een kost van zo’n 15k. Ik wil de subsidie ook niet mislopen die er tot eind dit jaar nog is in België. Eerst alle ramen vervangen is zo’n 50k. Het ziet er daarom naar uit dat ik de cv ketels eerder ga vervangen dan de ramen en daarom nu een zo best mogelijk inschatting moet maken.

Ik wil in de toekomst nog extra ruimtes gaan verwarmen. De warmtevraag daarvan is ook niet gekend. Er zal dus altijd een onbekende factor zijn al moet ik die natuurlijk zoveel mogelijk proberen elimineren
De meeste warmte verlies je via je dak. De norm qua isolatie waarde in 1987 was iets van een kwart van de huidige norm. Je dak na isoleren moet toch op z'n minst wel mogelijk zijn.

Als je meer ruimtes gaat verwarmen of het eerder een groot deel van de dag niet op temperatuur was, dan gaat de Koevlaas formule niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
dunklefaser schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:37:
@Davy_Rx Niet condenserende gasketels - echt waar? Dat past niet samen met de test met 45 °C aanvoer voor de radiatoren - druppel, druppel, druppel . . . vooral in België met hoogcalorisch gas.
Het zijn idd niet condenserende ketels. Hoe bedoel je dat dit niet samen past met de test? De test was om te zien of ik de kamers zo verwarmd zou krijgen. Voor de ketel is die lage temperatuur zeker niet optimaal, dat begrijp ik. Bij de ketel voor de vloerverwarming is het niet anders natuurlijk… (aangezien er geen tussenbuffer met menging is)

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Oilman schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:00:
[...]

De meeste warmte verlies je via je dak. De norm qua isolatie waarde in 1987 was iets van een kwart van de huidige norm. Je dak na isoleren moet toch op z'n minst wel mogelijk zijn.

Als je meer ruimtes gaat verwarmen of het eerder een groot deel van de dag niet op temperatuur was, dan gaat de Koevlaas formule niet meer op.
Het dak kan ik zeker opnieuw isoleren inderdaad. Goed punt. Ik ga zeker controleren welke isolatie er nu zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
SebastiaanPs schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:03:
[...]

Ik bedoel de CV leidingen van je gasketel naar al je afgifte (radiatoren en vloerverwarming).
Bij een 12 kW warmtepomp heb je een debiet nodig van zo’n 30 liter per minuut grofweg. De leidingen moeten daarvoor voldoende dik zijn.

Je kunt een schema maken van je CV systeem en overal het type leiding (koper, RVS, meerlagenbuis, enz) en de dikte (schuifmaat) noteren. Dan kan men met je meedenken of het zo oké is of dat er aanpassingen nodig zijn.

[...]

Heb je geen offerte gehad oid? Hoeveel verdelers heb je? Evt foto’s van de verdelers posten. En hoeveel vvw groepen heb je voor hoeveel m2 vloeroppervlak? Wat is de dikte van de vvw slangen (schuifmaat)?

Allemaal relevant om te bekijken wat voor aanpassingen er nodig zijn aan je CV systeem. In huizen met een gasketel zijn er vaak mengverdelers. Die wil je niet bij een warmtepomp, zie de FAQ.
Ik breng alles in kaart. Details komen eraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Davy_Rx schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Het zijn idd niet condenserende ketels. Hoe bedoel je dat dit niet samen past met de test? De test was om te zien of ik de kamers zo verwarmd zou krijgen. Voor de ketel is die lage temperatuur zeker niet optimaal, dat begrijp ik. Bij de ketel voor de vloerverwarming is het niet anders natuurlijk… (aangezien er geen tussenbuffer met menging is)

Of bedoel je iets anders?
Met een aanvoer van 45 °C heb je uit de niet condenserende ketel in feite een condenserende ketel gemaakt.
De retour is zeker ruim onder de 40°C - afhankelijk van de kuub's per uur "produceert" de ketel, behalve warmte, nu ook nog liters water - dit is wat ik bedoel.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:06
[...]

Je kunt dakisolatie verbeteren, er zit isolatie onder j vloerverwarming? Bedoel je zo een reflecterend matje? Of is de onderzijde van je vloer van minsten 12cm isolatie voorzien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Even een vraag, gezien je kWh noemt neem ik aan dat je in België woont?

Weet dat in België de belastingen erg scheef liggen.
Gas kost €0.063 /kWh
Stroom kost €0.164 /kWh

*Huidige maand prijzen Eneco, als voorbeeld.

Dit is dus bijna een factor 3 - wat ongeveer het maximale rendement is. Maar op de koude dagen is het rendement lager, en laat dat nu net zijn wanneer je wilt verwarmen...

De Belgische overheid heeft de belasting op stroom hard omhoog gedaan tov gas, onder de noemer "eerlijk verdelen". Rijke huishoudens gaan namelijk van het gas af, waar arme huishoudens dit niet kunnen. Daarom is er besloten belastingtarief op gas laag te houden en op stroom sterk te verhogen.

Daarbovenop komt het capaciteits tarief. Hoe meer je huis tegelijk verbruikt hoe meer je betaalt. Door de extra WP zal je pieken krijgen die 3kW hoger liggen dan nu. Dat zal resulteren in 165 euro extra per jaar, ook dit geeft net weer een extra duw richting niet van gas afgaan.

Hierdoor zijn WP's een stuk minder aantrekkelijk dan in Nederland.

*Ps, mocht je toch in Nederland wonen dan kan je dit stuk ter kennisname lezen en naast je neerleggen.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 03-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Je moet zoveel mogelijk isoleren voordat je de grootte van je wp bepaalt. Een te kleine wp houdt je huis niet warm, een te grote wp kost meer en gaat pendelen. Maar ergens houdt het op met isoleren..tijd, geld en mogelijkheden zijn beperkt. In mijn huis uit 1889 heb ik nog steeds veel enkel glas. Dat is eigenlijk een nogo, maar de gemeente geeft geen toestemming om er ander glas in te zetten (okee, vacuumglas mag wel al is de gemeente huiverig omdat er soms een groene tint te zien is). Kortom, isoleer wat haalbaar is en maak een gefundeerde inschatting wat er nog in je huis gaat wijzigen. Maar volgens mij ben je je al erg bewust hiervan.

Wat betreft de grootte, 1987 is niet oud en ik lees dat er al best wat verbeteringen zijn doorgevoerd. Je huis is ook niet belachelijk groot (200m2?). Ik denk dat 12kW veel te veel is en 9kW wellicht ook. Zeker omdat je al airco's hebt. Maar meten is weten! Je radiatoren kunnen je parten spelen, dus daar zou ik goed naar kijken. 45 graden is al erg hoog voor een wp. Goede nieuws is dat een goed geschaalde wp 24/7 draait in de winter.

Qua installateur, misschien krijg je onze tweakers-huisinstallateur koevlaas2 zo gek om jouw kant op te komen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
No Hands schreef op maandag 3 februari 2025 @ 07:30:
[...]

Je kunt dakisolatie verbeteren, er zit isolatie onder j vloerverwarming? Bedoel je zo een reflecterend matje? Of is de onderzijde van je vloer van minsten 12cm isolatie voorzien?
Dakisolatie ga ik idd. aanpakken. Ik moet nog gaan kijken wat er momenteel zit op zolder. De isolatie onder de vloerverwarming varieert:
- Keuken: 5cm
- Badkamer: 3,5cm
- Living: onbekend

Bij de keuken en badkamer was ik afhankelijk van de beschikbare dikte bij het renoveren. De living was al voorzien van vloerverwarming dus hier heb ik geen idee van hoeveel isolatie eronder zit. Er is kruipkelder onder de hele living en keuken dus ik zou wel nog een isolatie kunnen laten spuiten aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
99ruud99 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:38:
Even een vraag, gezien je kWh noemt neem ik aan dat je in België woont?

Weet dat in België de belastingen erg scheef liggen.
Gas kost €0.063 /kWh
Stroom kost €0.164 /kWh

*Huidige maand prijzen Eneco, als voorbeeld.

Dit is dus bijna een factor 3 - wat ongeveer het maximale rendement is. Maar op de koude dagen is het rendement lager, en laat dat nu net zijn wanneer je wilt verwarmen...

De Belgische overheid heeft de belasting op stroom hard omhoog gedaan tov gas, onder de noemer "eerlijk verdelen". Rijke huishoudens gaan namelijk van het gas af, waar arme huishoudens dit niet kunnen. Daarom is er besloten belastingtarief op gas laag te houden en op stroom sterk te verhogen.

Daarbovenop komt het capaciteits tarief. Hoe meer je huis tegelijk verbruikt hoe meer je betaalt. Door de extra WP zal je pieken krijgen die 3kW hoger liggen dan nu. Dat zal resulteren in 165 euro extra per jaar, ook dit geeft net weer een extra duw richting niet van gas afgaan.

Hierdoor zijn WP's een stuk minder aantrekkelijk dan in Nederland.

*Ps, mocht je toch in Nederland wonen dan kan je dit stuk ter kennisname lezen en naast je neerleggen.
Ik woon momenteel in België en het klopt dat er hier wat tegenstrijdige regels zijn. Daarom twijfel ik ook nog steeds wat de beste keuze is. Momenteel is het zo dat er dit jaar nog een subsidie is voor het installeren van een warmtepomp. De verlaagde BTW van 6% wordt met 5j verlengd. De verwachting is dat de belasting op stroom vanaf 2027 verschuift van elektriciteit naar gas. Er is geen saldering van elektriciteit meer (hier noemde men dit de terugdraaiende teller) dus de elektriciteit die je warmtepomp in de winter gebruikt komt zo goed als puur van het net en niet van de zonnepanelen.

Mijn gasketels werken momenteel nog en eigenlijk is er momenteel geen reden om ze te vervangen door een warmtepomp als het doel zou zijn om te besparen.

Redenen om het nu toch te doen zouden zijn dat de premie na dit jaar wegvalt en die kan tot 4000 euro bedragen. In mijn geval waarschijnlijk 3000 euro. Wanneer de investering interessanter wordt (lees: gas wordt duurder) gaat de vraag stijgen en de kosten mogelijk ook?

Ik wil ook vermijden dat mijn installatie het putje winter begeeft. Anderzijds kan ik me altijd wel behelpen aangezien ik 2 ketels en airco's heb.

Als ik nu toch nog niet omschakel, ben ik alvast voorbereid voor als mijn huidige ketel(s) met al heel wat jaren op de teller het begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
SebastiaanPs schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:03:
[...]

[...]

Momenteel lopen er oude leidingen van mijn CV ketels in mijn technische ruimte door de garage tot aan het huis. Dit is in totaal zo'n 11m en deze leidingen zijn 28mm dik. (buitenzijde) Dit voor zowel CV ketel vloerverwarming en CV ketel radiatoren. Deze zijn niet geïsoleerd om de koude in de garage wat te breken.
Van daaruit wordt er gesplitst richting beneden en bovenverdieping.

Voor de vloerverwarming is er een collector met 6 kringen. (zie foto) 5 voor de living met een oppervlakte van 50m2 en 1 voor de keuken met een oppervlakte van 19m2. Er is ook een aftakking naar de bovenverdieping voor de vloerverwarming van de badkamer via een geisoleerde buis van 15mm. Dit zal een 10-tal meter zijn tot aan de badkamer. Daar is er volgens mij 1 kring voor 13m2. (badkamer is 15m2 maar geen vloerverwarming onder douche)

Voor de radiatoren vertrekt er op de buis van 28mm een geïsoleerde buis van 20mm naar een collector in de kruipkelder (op 5m) van waaruit de radiatoren van de benedenverdieping gevoed worden. Er loopt een niet geïsoleerde stalen buis van 28mm over 2m naar boven tot op een oude collector voor de radiatoren op de bovenverdieping. (zie foto)

CV ketel vloer - 11m/28mm tot splitsing (oud)
--> collector met 6 kringen (nieuw sinds 2023)
--> aftakking 10m/15mm tot badkamer (nieuw sinds eind 2024)

CV ketel radiatoren - 11m/28mm tot splitsing (oud)
--> 5m/20mm naar collector radiatoren beneden (nieuw sinds 2023)
--> 2m/28mm naar collector radiatoren boven (oud)

Nieuw = geïsoleerde PVC buizen (Rehau)
Oud = niet geïsoleerde stalen buizen. Deze worden vervangen bij het plaatsen van de warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
Het klopt dat je eerst moet isoleren en dan je verwarming dimensioneert. Maar stel dat ik het anders bekijk.
Ik dimensioneer mijn warmtepomp op basis van de gegevens waarover ik nu beschik. Als ik op termijn isolatie, ramen, ... vervang wordt dit alleen maar beter. Mogelijk/waarschijnlijk is mijn warmtepomp dan wat overgedimensioneerd. Zo lang ik mijn min. vermogen kwijtraak via de vloerverwarming op zich geen probleem maar ik heb enkel iets teveel geïnvesteerd in mijn warmtepomp. M.a.w. ik heb bv. 2000 euro teveel geïnvesteerd.

Als ik wacht tot ik alles aangepakt heb, zijn we mogelijk 4j verder. Ik geef elk jaar +-500 euro meer uit aan energiekosten, misloop mijn premie, de warmtepompen worden duurder (kan natuurlijk ook net andersom zijn), ... dan heft zich dat op. Dit dan ook uitgaande van dat mijn oude ketels het tegen dan nog niet begeven hebben.

Verder is mijn situatie dan ook nog zo dat ik op langere termijn nog enkele ruimtes wil gaan verwarmen die nu niet verwarmd zijn dus het vermogen dat ik mogelijk minder nodig heb na extra isoleren kan ik gebruiken voor die ruimtes.

M.a.w. ik kan een warmtepomp installeren voor het vermogen dat ik nu nodig heb dan zit ik redelijk goed naar de toekomst toe. Niets houdt me natuurlijk tegen om enkele kleine ingrepen om extra te isoleren nu wel nog uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nS6WkwEimqq7HkSfyPnsO7qVdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFTDv4Zje7NvfI0Qyca8d4CS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N30vrOhfhqorIAmaYHseR_usIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8cbjateFAJ5VWfaSHBdKGKp.jpg?f=fotoalbum_large

Foto nieuwe collector vloerverwarming en oude collector radiatoren. Was ik nog vergeten uploaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:51
Volgens mij is dit een ideale situatie voor een warmtepomp:
  • @Davy_Rx heeft verstand van zaken en is realistisch
  • Technische ruimte bij buitenmuur. Wat een luxe!
  • Verdelers zonder pomp en met instelbare flowmeters
  • Groot gedeelte met lage-temperatuurverwarming
  • Voldoende flow vanwege de twee parallelle circuits met elk een 28 mm hoofdleiding
  • Backup in de vorm van airco's als dat nodig mocht zijn bij extreem weer
Als je het warmteverlies kunt bepalen met behulp van gasverbruik in kWh + (stroomverbruik van airconditioning maal SCOP van die airco) zal het vermogen van de warmtepomp ook wel goed komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Eens!

Alleen van die oudere verdeler weet ik niet of je die kunt gebruiken/aanpassen, om menging te voorkomen. Er lijkt rechts in beeld nu een verbinding te zijn tussen aanvoer en retour. Maar goed een vvw verdeler aanpassen of vervangen is geen giga klus, kan je evt. ook zelf doen.

Die laatste nieuwere verdeler lijkt perfect voor een warmtepomp.

Al met al zou ik zeggen: go for it!

Met een Mitsubishi Electric PUZ-SWM100YAA heb je een minimumvermogen van 3.3 kW en een max van 11 kW bij Tbuiten -10. Dan heb jij volgens mij precies wat je wil en je minimumvermogen is dan niet te hoog - kan je makkelijk kwijt met deze hoeveelheid vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
Bedankt voor de reacties en de hulp. Een range van +-3,3 tot +-11kW lijkt me inderdaad ook wat ik nodig heb.
Ik ga me nu wat verdiepen in de verschillende merken en hun mogelijkheden maar Mitsubishi lijkt me zeker een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:23
Als je nu al (bij) verwarmt met airco's dan zou een redelijk eenvoudige warmtepomp uitsluitend voor de vvw toch voldoende moeten zijn? Zeker als er nieuwe beglazing en extra dakisolatie komt. Radiatoren zouden dan gewoon verwijderd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
vogelmans schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:10:
Als je nu al (bij) verwarmt met airco's dan zou een redelijk eenvoudige warmtepomp uitsluitend voor de vvw toch voldoende moeten zijn? Zeker als er nieuwe beglazing en extra dakisolatie komt. Radiatoren zouden dan gewoon verwijderd kunnen worden.
Het zou wel gaan maar ik vind verwarming via radiatoren toch nog steeds aangenamer aanvoelen dan via airco’s. Een airco maakt ook redelijk wat lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik wacht momenteel op enkele offertes van installateurs van verschillende merken. Als ik zelf de aankoopprijzen van de warmtepompen opzoek kom ik zonder toebehoren uit tussen 5000 tot 7000 euro voor een 12kW van Vaillant, Panasonic, Mitsubishi,... . Voor Viessmann is dit voor een soortgelijk model 13000 euro.
Ik zie geen noemenswaardige verschillen die dit prijsverschil verantwoorden. Heeft iemand een idee van waar dit prijsverschil komt? Of is dit enkel de naam Viessmann...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Davy_Rx Je gaat de wp toch niet zelf installeren?
Voor jou is dan in eerste instantie de pakketprijs interessant.
Zit bij de offertes ook een Viessmann?
Als daar grotere verschillen zijn zou ik wel vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
Ik heb momenteel enkel de offerte voor een Viessmann ontvangen. Incl. demontage en afvoer van oude installatie bedraagt dit 20.000 euro. De andere offertes moet ik nog ontvangen.

Omdat ik me afvroeg hoe men aan deze 20.000 euro komt ben ik zelf prijzen op gaan zoeken en zo vind ik deze warmtepomp van Viessmann aan 13.000 euro. Met nog toebehoren en werkuren zou je dan wel in de buurt kunnen komen van die 20.000 euro.

De prijzen van 12kW warmtepompen van de andere merken zijn 5000-7000 euro. Vandaar mijn vraag.

Ik overweeg wel om de demontage van de oude ketels en voorbereiding voor de warmtepomp zelf te doen als dit zich financieel loont. In dienst name kan ik dan laten uitvoeren door een installateur.
Pagina: 1