Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad, @Sicco92 je moet je niet laten afschepen.

Als jij in je auto de klok (instellingen) verzet betekent dit niet dat een afgeknapte slang niet meer onder de garantie zou vallen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:58

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@Sicco92 is het nieuwbouw? Zit de installateur bij een branchevereniging? Zonder rechtsbijstand kun je ook ter plekke een geschil aangaan via dat soort instanties. Maar vaak is gewoon even je informeren al genoeg. Ook na die 2 jaar is garantie nog steeds een ding, ze mogen het best uitsluiten in voorwaarden... maar de Nederlandse wetgeving is ook vrij duidelijk... Als na 4 jaar iets in de touwen zit door een aanwijsbare fout van de installateur kan je ze nog aanspreken.

Enfin: lang verhaal kort, zonder rechtsbijstand kun je het ook prima voor elkaar krijgen.

Die verzekering opzeggen is wel jammer/onhandig en nog steeds een persoonlijke overweging, het kan alleen wel handig zijn in je hele leven om je belangen te laten behartigen in talloze situaties. Bij mij zit het bij het vakbondslidmaatschap in... misschien heb je dat ook.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sicco92 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:10:
Iemand toevallig goede ervaringen met een installateur in Noord-Nederland?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 12% gewijzigd door stin00 op 10-02-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 21:35
Miezie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:19:
@Sicco92 is het nieuwbouw? Zit de installateur bij een branchevereniging? Zonder rechtsbijstand kun je ook ter plekke een geschil aangaan via dat soort instanties. Maar vaak is gewoon even je informeren al genoeg. Ook na die 2 jaar is garantie nog steeds een ding, ze mogen het best uitsluiten in voorwaarden... maar de Nederlandse wetgeving is ook vrij duidelijk... Als na 4 jaar iets in de touwen zit door een aanwijsbare fout van de installateur kan je ze nog aanspreken.

Enfin: lang verhaal kort, zonder rechtsbijstand kun je het ook prima voor elkaar krijgen.
Nieuwbouw inderdaad. Ons huis is in april 2023 opgeleverd. Daar zat de warmtepompinstallatie dus bij in.

De installateur zit zo te zien bij een branchevereniging en daar is ook een klachtenprocedure bekend. Mochten we er echt niet uitkomen met de installateur of via de aannemer, dan ga ik het daar eens proberen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sicco92 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Nieuwbouw inderdaad. Ons huis is in april 2023 opgeleverd. Daar zat de warmtepompinstallatie dus bij in.

De installateur zit zo te zien bij een branchevereniging en daar is ook een klachtenprocedure bekend. Mochten we er echt niet uitkomen met de installateur of via de aannemer, dan ga ik het daar eens proberen denk ik.
Bij nieuwbouw zit je in de garantie van bijbehorend bouwfonds (woningborg oid). Die garantie verloopt via je aannemer (installateur is geen eens je contractpartij, dat is je aannemer). De aannemer garandeert bij oplevering dat je bepaalde ruimtetemperaturen haalt (22 graden celsius), dat wordt om zeep geholpen wanneer je instellingen aanpast en dan gaat cliamen dat het niet werkt.
Installatietechnisch moeten ze je nog gewoon helpen, gewoon aangeven dat je best naar woningborg (of wat er ook maar met je is afgesloten) en ze komen je wel helpen of je laat het voorkomen bij de geschillencommissie. Een lekke leiding is zeer zeker garantiewerk.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 10-02-2025 17:00 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Miezie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Bij nieuwbouw zit je in de garantie van bijbehorend bouwfonds (woningborg oid). Die garantie verloopt via je aannemer (installateur is geen eens je contractpartij, dat is je aannemer). De aannemer garandeert bij oplevering dat je bepaalde ruimtetemperaturen haalt (22 graden celsius), dat wordt om zeep geholpen wanneer je instellingen aanpast en dan gaat cliamen dat het niet werkt.
Installatietechnisch moeten ze je nog gewoon helpen, gewoon aangeven dat je best naar woningborg (of wat er ook maar met je is afgesloten) en ze komen je wel helpen of je laat het voorkomen bij de geschillencommissie. Een lekke leiding is zeer zeker garantiewerk.
Ja precies, en die garantie vind ik niet erg om te verliezen. Om de ruimtetemperaturen te halen weet ik ondertussen zelf wel redelijk wat ik in moet stellen. Alleen dat werkt niet goed als de warmtepompinstallatie technisch niet in orde is, wat de installateur vanochtend notabene nog bevestigde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
Sicco92 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:27:
@EVfan Plat dak gelukkig, dus wel goed bereikbaar. We hebben er zelf ook al eens gekeken, maar we hadden geen idee waar we naar moeten kijken.
Denk al met al zou het kunnen oplopen naar €1000 incl. BTW of nog meer.
Zit er R410A op? Dat spul is ongeveer duurder dan goud tegenwoordig. Een halve fles stikstof. Stekkoppeling, lassen. Goed vacumeren minimaal een half uur op vacuüm laten staan.
Dat is ongeveer een halve dag en €500 materiaal.
Ik reken een beetje ruim maar veel koude technische bedrijven zitten nog ruimer.

Wat je kunt doen, is via Alklima dealerlocator een gekwalificeerde installateur zoeken in je buurt.
En dan bij het aanvragen alles duidelijk vermelden: foto unit op dak erbij, zeggen hoe hoog, of de bus er naast kan staan. Hoeveel koudemiddel en de foto van de lekke koppeling.
Met dit soort zaken is een goede voorbereiding het halve werk. Zeker als je bus naast het dak kan staan.
Op een schoorsteen zou ik niet eens aan beginnen. Waar laat je al je spul dan? (Zelfs met hoogwerker)
Je hebt nodig:
10liyer stikstof. Metersets, haspel, weegschaal, gas/zuurstof lasset, flux zilverzoldeer, vacuumpomp. Handgereedschap en evt uitleesunit

Als ik een aanvraag zo binnnen krijg weet ik hoeveel tijd en hoeveel koudemiddel exact en kun je ook voor de tijd afprijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 10-02-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@Technician- Dank voor je indicatie! Het gaat om een SUZ-SWM60VA met R32 koudemiddel, maar dat het geen goedkoop grapje wordt is duidelijk.

We proberen het nu in ieder geval nog via onze aannemer via een normaal service-verzoek af te laten handelen. Mocht dat nergens op uitlopen, dan gaan we een eigen installateur zoeken en dan komt deze informatie zeker van pas. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:16
Iemand enig idee waarom ik een knipperende lp melding heb maar mijn flow constant 19/lm is? Buitendeel vervangen en vanaf dat moment is de melding er. Na resetten is die even weg maar komt ook weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
Dsbwouter schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
Iemand enig idee waarom ik een knipperende lp melding heb maar mijn flow constant 19/lm is? Buitendeel vervangen en vanaf dat moment is de melding er. Na resetten is die even weg maar komt ook weer terug.
Als ik hier zoek kom ik op:

- Flow is goed maar er zijn luchtbellen.
- Je hebt het bereik aangepast die op 5 tot 100 stond? (Extra instellingen -> debietsensor)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@gr8-jen

Dat vond ik ook idd. Instellingen staan gewoon goed en heb ik ook niks aan veranderd. Heb overal automatische ontluchters en hoor ook geen lucht in de leidingen. Draait verder prima en valt dus ook niet op flow storing alleen de lp melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
Ik zou dit melden bij degene die je buitendeel vervangen heeft.
Waarom is de buitenunit vervangen?
En is die buitenunit vervangen door eenzelfde type? Of een ander type? En zo ja, is dat wel ingesteld?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-09 10:58
@sicco. Huis koop je bij de aannemer, die verleent garantie. Meteen melden dat koelleidingen lek zijn door installateur geconstateerd. Blijven drammen bij aannemer. Nooit installateur bellen is geen partij voor jou. Ook melden bij woningborg via internet.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Fout dubbel

[ Voor 94% gewijzigd door nessio op 11-02-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
nessio schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:46:
@sicco. Huis koop je bij de aannemer, die verleent garantie. Meteen melden dat koelleidingen lek zijn door installateur geconstateerd. Blijven drammen bij aannemer. Nooit installateur bellen is geen partij voor jou. Ook melden bij woningborg via internet.
Dank! Precies dit zijn we nu aan het doen inderdaad. De gang naar woningborg doen we afhankelijk van de reactie op deze nieuwe melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Sicco92 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:25:
[...]

Dank! Precies dit zijn we nu aan het doen inderdaad. De gang naar woningborg doen we afhankelijk van de reactie op deze nieuwe melding.
Doe maar gelijk, gezien de houding van de installateur kun je de reactie alwel aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Andrehj

Buitenunit heb ik zelf vervangen. Had een Suz40va2 maar deze haalde max 3,5/4kW rond -2°. Volgens alklima is dit normaal omdat dit het nominale vermogen is, maar dat is nog een andere discussie. Staat nu een 80va. Er is niks in te stellen voor het type van de unit dit leest die zelf uit. Heb binnen dus ook niks veranderd dus snap niet helemaal waar dit ineens vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Dsbwouter je heb aan de binnen unit toch wel dipswitches moeten veranderen of niet ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Nee helemaal niks. Draait verder ook prima alleen die lp melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
Voor mijn verhaal heb ik even een apart topic aangemaakt, omdat dit uitdraait op een garantiekwestie en dat lijkt mij hier nogal off-topic.
Voor de geïnteresseerden: Garantie warmtepomp vervallen door eigen aanpassingen?

Ik heb nog wel een on-topic vraag. Hoe urgent is dit probleem om te repareren? Dus de lekkage en het waarschijnlijke tekort aan koelvloeistof?
Ik ben bang dat een eventuele oplossing via de garantie nog wel even gaat duren en ik weet niet hoe schadelijk dit kan zijn voor de warmtepomp. Hij werkt nu nog wel okee, maar valt wel steeds vaker terug op het warmte-element voor de SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sicco92

Ligt eraan hoeveel koudemiddel eruit is, echt wenselijk is het niet. Je koudemiddel koelt ook je compressor, doordat er te weinig inzit is de koeling ook niet meer optimaal. Compressor beschermd zichzelf wel aardig door af te toeren en dan zal uiteindelijk je element inschakelen omdat de temperatuur niet behaald word. Draait je compressor überhaupt nog hoge frequenties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
@xoror

Nee helemaal niks. Draait verder ook prima alleen die lp melding.
sommige settings worden gebruikt na keer spanningsloos te zijn geweest. al een keer zo gereboot? wellicht is dat ook zo voor die flow ranges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@Dsbwouter Wat is hoog?
De compressor houdt het bij milde temperaturen vaak bij een stabiele 80 Hz, met soms kleine piekjes naar ~90 ongeveer. Wel zie ik dat de frequentie steeds meer zakt naarmate het kouder wordt en de warmtepomp langer aan staat. Bij koude nachten zie ik hem ook wel veel schommelen tussen 65-75 Hz, terwijl die daarvoor nog strak op 80 bleef.

Mijn gok zou zijn dat dit lek er al vanaf het begin was, maar dat we het toen niet opmerkten omdat er nog helemaal geen tekort was. Ik kan dat alleen niet bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sicco92
Lees tijdens een run eens via informatie werking code 004 uit.
004 = Discharge temperature TH4 (Hoge druk gas)
Deel dan hier deze waarde, de compressor frequentie (code 016) en de Ta (code 511). Krijg je een indruk van hoeveel te heet je persgas wordt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@SebastiaanPs Helaas werkt code 004 niet, dan krijg ik **** terug. Ik heb een SUZ-SWM60VA, kan me herinneren dat deze helaas geen informatie geven voor codes onder de 010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sicco92 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:32:
@SebastiaanPs Helaas werkt code 004 niet, dan krijg ik **** terug. Ik heb een SUZ-SWM60VA, kan me herinneren dat deze helaas geen informatie geven voor codes onder de 010.
Probeer dan eens code 012 discharge superheat

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Probeer dan eens code 012 discharge superheat
Helaas geeft die ook **** aan.

Vanuit de Procon heb ik wel een 'Residual heat removal' (address 27) die ik monitor. Is dat hetzelfde? Die staat af en toe aan, vooral na een tweede SWW run als die redelijk kort op een eerdere zit of na een Legionella-run.

[ Voor 3% gewijzigd door Sicco92 op 11-02-2025 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sicco92 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Helaas geeft die ook **** aan.

Vanuit de Procon heb ik wel een 'Residual heat removal' (address 27) die ik monitor. Is dat hetzelfde? Die staat af en toe aan, vooral na een tweede SWW run als die redelijk kort op een eerdere zit of na een Legionella-run.
Geen idee maar klinkt als iets anders.
Ik zou het niet fijn vinden als mijn compressor in deze staat wekenlang draait, straks is er door oververhitting nog meer schade en kan je de hele buitenunit vervangen.

Maar goed ik ben natuurlijk geen installateur. Misschien kan @koevlaas2 @DutchWing of @Technician- daar nog iets over zeggen. Ik vermoed dat zij in zo’n geval binnen enkele dagen bij hun klant op de stoep zouden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Sicco92

Gaat echt om de temperatuur van je zuiggas leiding en deze is helaas niet uit te lezen. Zoals hierboven ook staat ik zou hier liever niet te lang mee draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Idd ook al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Bij suz…va40 / 60 kun codes 1-100 niet uitlezen.
Maar deze hebben weet installatie wizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:14
Vandaag 'betrapte' ik onze Ecodan erop dat hij de SWW run geheel met het element probeerde te doen (ik zag toevallig het bliksemicoontje op de 'thermostaat'/bedieningsunit).
Dit terwijl het element in de instellingen bij zowel verwarming als SWW uit staat.
Zie de plaatjes van vanmiddag 12, 13 en 14 uur. Je kan zien dat de temperatuur eerst een paar minuten snel omhoog ging, daarna zakt vanaf 12:08 de ta in en gaat het nog maar heel langzaam (dus op element neem ik aan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3xdkcNqt12cWyPYuDVbW3L09Hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dczKdgqAxjAVEIiH3ag78llG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BG5MlpeO6uUGYAkXbM85G0W-1U8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsqtkXVU8uCNY242BUZiBlaF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OP9U4NaCC3CQUACqKEOfpxEuW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUY4k1znk0AguYA31LTETPpd.png?f=fotoalbum_large

Toen ik ontdekte dat de SWW run op element bezig was heb ik de instellingen voor het element gecheckt (die stonden gewoon nog op uit) en daarvoor moest de warmtepomp uit. Dit zal zo te zien rond 13:42 geweest zijn. Want toen ik de warmtepomp weer aan zette na het checken van de instellingen ging deze na enkele minuten vrolijk verder met de SWW, maar dan wel gewoon op de buitenunit en niet op het element (zie 13:53 en verder).

Is er nu een probleem met de installatie? Te weinig koelvloeistof misschien? Is dit een reden om contact op te nemen met de installateur?
Het lijkt me in elk geval niet de bedoeling om een hele SWW run met element te doen (COP 1, en onze COP is al niet geweldig), zeker niet als die in de instellingen uit staat.
Is dit gedrag voor anderen hier herkenbaar of verklaarbaar?

Specs: gaat om een ERST20D-VM2D met SUZ-SWM60VA, geïnstalleerd in mei 2024, dus dit is onze eerste winter.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:42:
Vandaag 'betrapte' ik onze Ecodan erop dat hij de SWW run geheel met het element probeerde te doen (ik zag toevallig het bliksemicoontje op de 'thermostaat'/bedieningsunit).
Dit terwijl het element in de instellingen bij zowel verwarming als SWW uit staat.
Zie de plaatjes van vanmiddag 12, 13 en 14 uur. Je kan zien dat de temperatuur eerst een paar minuten snel omhoog ging, daarna zakt vanaf 12:08 de ta in en gaat het nog maar heel langzaam (dus op element neem ik aan).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toen ik ontdekte dat de SWW run op element bezig was heb ik de instellingen voor het element gecheckt (die stonden gewoon nog op uit) en daarvoor moest de warmtepomp uit. Dit zal zo te zien rond 13:42 geweest zijn. Want toen ik de warmtepomp weer aan zette na het checken van de instellingen ging deze na enkele minuten vrolijk verder met de SWW, maar dan wel gewoon op de buitenunit en niet op het element (zie 13:53 en verder).

Is er nu een probleem met de installatie? Te weinig koelvloeistof misschien? Is dit een reden om contact op te nemen met de installateur?
Het lijkt me in elk geval niet de bedoeling om een hele SWW run met element te doen (COP 1, en onze COP is al niet geweldig), zeker niet als die in de instellingen uit staat.

Specs: gaat om een ERST20D-VM2D met SUZ-SWM60VA, geïnstalleerd in mei 2024, dus dit is onze eerste winter.
Heb je meer monitoring, bijv van een kWh meter?
Probeerde de warmtepomp de SWW run eerst met de compressor uit te voeren of niet?
En hoe slecht is die “niet geweldige” COP?

Tekenen van tekort aan koudemiddel die we hier voorbij hebben zien komen:
- defrosts bij milde buitentemperaturen (zonder schoorsteen)
- SWW runs duren lang of setpoint wordt niet gehaald zonder element
- lage COP, beneden specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
@Exar Dat doet de onze ook af en toe. Geen idee wat hem doet bewegen om op het element te gaan verwarmen. De laatste keer heb ik de binnenunit een keer uit en aan gezet en ging hij daarna wel gewoon via de compressor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet niet wat je COP is, wat je instellingen zijn . Zoals anderen vroegen: heb je iets van monitoring op verbruik?

Ik zie eigenlijk niet iets wat op verwarmen met compressor lijkt. Onderstaande is van een 8kW, maar dat moet niet heel veel verschillen met een 6kW.
Hier is een legionella bezig en boven de 58 graden gaat het op de BUH. Het kan aan mij liggen, maar het lijkt mij alsof compressor ( en misschien ook BUH) sneller verwarmen dan bij jou. En als het buiten warmer is nog sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6P-vk1y-ZoE9g44Y58kR7Lxwng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1NYJG1bRfVK53ywzcxb4nVP.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande heb ik altijd met legionella en alleen compressor bij SWW.
Welke info kun je nog meer geven, misschien kunnen we daar wat uithalen?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:12:
[...]
Heb je meer monitoring, bijv van een kWh meter?
Ik heb een P1-meter en die gaf vanmiddag van een uur of 12 tot het uitzetten van de warmtepomp voor checken van de element-settings een redelijk constant verbruik van 2000W. Er stonden verder geen grote apparaten aan dus dat zal ongeveer kloppen (rest van verbruik ongeveer gelijk aan opbrengst zonnepanelen, dus het element zal dan 2kW zijn).
Na het opnieuw aanzetten van de warmtepomp ging die weer verwarmen met de buitenunit ('op de compressor') en dat gaf een wat hoger verbruik van rond de 2500W.
[...]
Probeerde de warmtepomp de SWW run eerst met de compressor uit te voeren of niet?
Als ik de screenshot van 12 uur interpreteer lijkt het mij dat de SWW run eerst gestart was op de compressor, zie 12:04 - 12:08. Daarna zakt de ta in en komt er een veel kleiner verschil tussen ta en tr, ik ga ervan uit dat dat het element is (komt dus ook overeen met verbruik dat ik zag op p1-meter).
[...]
En hoe slecht is die “niet geweldige” COP?
COP januari volgens MELcloud rapport:
HotWater 55,96 - ProducedHotWater 141,13, dus COP 141,13/55,96 = 2,52.
Heating 311,89 - ProducedHeating 1063,19, dus COP 1063,19/311,89 = 3,41.
[...]
Tekenen van tekort aan koudemiddel die we hier voorbij hebben zien komen:
- defrosts bij milde buitentemperaturen (zonder schoorsteen)
- SWW runs duren lang of setpoint wordt niet gehaald zonder element
- lage COP, beneden specs
- defrosts zijn volgens mij vergelijkbaar met anderen
- deze SWW run duurde zeker lang, maar was dan ook grotendeels op het element
- mijn COP is volgens mij niet heel goed, maar ook niet enorm slecht denk ik, zie hierboven voor COP januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Exar misschien was het dan een incident.
Qua COP: wat voor afgiftesysteem heb je en wat voor Ta heb je meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn cop Suz…60va is nog minder in januari
Sww =2,0
Vw = 3,31
Maar kijk eens in de ME tabel voor suz60 bij 0 en 2gr Bu en Ta 25. Dan is cop ook niet hoog.
In januari 3 weken in de mist gezeten bij 0/2gr

[ Voor 41% gewijzigd door nessio op 12-02-2025 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Exar @nessio
Maar jij hebt die schoorsteen @nessio , weet niet of dat nou optimaal vergelijken is…
De tabel van Tomexergie is inderdaad een goeie tip. Daar kun je zien dat er enkele gebruikers waren met een MCOP van ~ 3.5 voor verwarmen in januari, die hadden een Ta van ~ 38 graden bij Tbuiten 2 graden.
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Exar schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:27:
[...]

Ik heb een P1-meter en die gaf vanmiddag van een uur of 12 tot het uitzetten van de warmtepomp voor checken van de element-settings een redelijk constant verbruik van 2000W. Er stonden verder geen grote apparaten aan dus dat zal ongeveer kloppen (rest van verbruik ongeveer gelijk aan opbrengst zonnepanelen, dus het element zal dan 2kW zijn).
Na het opnieuw aanzetten van de warmtepomp ging die weer verwarmen met de buitenunit ('op de compressor') en dat gaf een wat hoger verbruik van rond de 2500W.

[...]

Als ik de screenshot van 12 uur interpreteer lijkt het mij dat de SWW run eerst gestart was op de compressor, zie 12:04 - 12:08. Daarna zakt de ta in en komt er een veel kleiner verschil tussen ta en tr, ik ga ervan uit dat dat het element is (komt dus ook overeen met verbruik dat ik zag op p1-meter).

[...]

COP januari volgens MELcloud rapport:
HotWater 55,96 - ProducedHotWater 141,13, dus COP 141,13/55,96 = 2,52.
Heating 311,89 - ProducedHeating 1063,19, dus COP 1063,19/311,89 = 3,41.

[...]

- defrosts zijn volgens mij vergelijkbaar met anderen
- deze SWW run duurde zeker lang, maar was dan ook grotendeels op het element
- mijn COP is volgens mij niet heel goed, maar ook niet enorm slecht denk ik, zie hierboven voor COP januari
Misschien wil je nog een paar screenshots plaatsen van verwarmen samen met manier van verwarmen, oppvlakte, verwachte termperatuurverlies oid, als je wilt dat we daarmee meekijken of het nog anders kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Even een praktische vraag; ik hoor van veel mensen om me heen en ervaar ook zelf dat, bij het omschakelen van SWW naar VVW en vice versa, de driewegklep een aardige knal geeft. Je schrikt je kapot.

Is dat normaal? Is daar iets aan te doen? Ander type klep wellicht? Of wat kan de oorzaak zijn?

#dtv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:49

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie met regelmaat een vergelijkbaar fenomeen. Element gaat incidenteel aan bij de SWW run, m.n. in de uren voor een legionella programma. Voorafgaand hieraan zet ik de SWW naar 60. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur springt heel wisselend het element bij vanaf 57, terwijl alle instellingen voor het element toch echt uit staan op de legionella na. (heb me er nooit in verdiept wat de variabelen precies zijn waarom het element toch aan gaat)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs leuk die lijst van tomenergie maar zie alleen vaste Ta’s en geen RR en ik mis de binnentemperatuur,etc.
En inderdaad die schoorsteen is nog een dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:51:
Even een praktische vraag; ik hoor van veel mensen om me heen en ervaar ook zelf dat, bij het omschakelen van SWW naar VVW en vice versa, de driewegklep een aardige knal geeft. Je schrikt je kapot.

Is dat normaal? Is daar iets aan te doen? Ander type klep wellicht? Of wat kan de oorzaak zijn?
Dit zal idd aan het type klep liggen.
Ik heb een Tameson kogelklep met een motortje erop, die doet dat niet, en heeft bovendien de laagste stromingsweerstand. Zie https://jpfluidcontrol.com/product/bw/ of https://tameson.nl/collec...g-elektrische-kogelkranen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Dit zal idd aan het type klep liggen.
Ik heb een Tameson kogelklep met een motortje erop, die doet dat niet, en heeft bovendien de laagste stromingsweerstand. Zie https://jpfluidcontrol.com/product/bw/ of https://tameson.nl/collec...g-elektrische-kogelkranen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0C84zWMfs1E2EM79GLKQ3IrlXuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvGQY6DrnqFO7PLI4keVExdf.jpg?f=fotoalbum_large

Zal er eens naar kijken. Dit is die wij er nu op hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:10:
[...]

[Afbeelding]

Zal er eens naar kijken. Dit is die wij er nu op hebben..
Je moet wel even heel goed kijken naar het leidingwerk i.c.m. de draairichting van de klep.
Bij zit stroomt het water namelijk in de 0-stand (verwarmen) rechtuit, en bij een bekrachtigde klep (SWW) rechtsaf. Jouw klep kiest tussen links- en rechtsaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 10:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOj6Ai7Z-zLge9xTv78uQOHbDkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpHOMD9MyZkUdnQBlqoHegQi.jpg?f=fotoalbum_large

Bij velen van jullie zie ik de flow als een rechte lijn terwijl dat bij mij varieert, hoe zou dat kunnen komen?
Ook zie je dat de werking om 05.30 voor een minuut wegvalt, is dat een normaal verschijnsel?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@snapo6 Dat is toch niet echt variatie? Het wisselt tussen 21 en 22 l/minuut? De nauwkeurigheid van de sensor is hele liters, dus waarschijnlijk schommelt het bij jou rond de 21,5....

Ik noem dat gewoon "meet-ruis".

Als het meerdere liters per minuut zou schelen, dan is het meest waarschijnlijke een naregeling of thermostaatknop die dichtloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-09 10:33
Gelukkig, dan hoef ik me geen zorgen om te maken.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:25
nessio schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:05:
@SebastiaanPs leuk die lijst van tomenergie maar zie alleen vaste Ta’s en geen RR en ik mis de binnentemperatuur,etc.
En inderdaad die schoorsteen is nog een dingetje
@nessio
De waarden voor de Ta die in de tabel van @Tomexergie staan zijn de benodigde/gemeten aanvoertemperaturen bij een buitentemperatuur van 2 graden. Zo zijn ze gedefinieerd.
Ongeacht of men met RR, WAR of vast Ta draait dus.
Voor mijn situatie, all radiators, ik heb een Ta van 36 graden nodig voor Tb van 2 graden, en mijn COP was in januari 3,7. Precies op de curve (rechte lijn) die de metingen van de Tweakers verbindt.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Er lijkt een nieuwe melcloud 'uit' te zijn. https://play.google.com/s...e.melcloud.home.app&hl=en

nieuwe UI, maar er staat ook voor nieuwe installaties only, dus wellicht niet backwards compatible.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:03:
Er lijkt een nieuwe melcloud 'uit' te zijn. https://play.google.com/s...e.melcloud.home.app&hl=en

nieuwe UI, maar er staat ook voor nieuwe installaties only, dus wellicht niet backwards compatible.
Wat vreemd. Ik mag toch hopen dat de aangekondigde ‘update’ (zie de link naar de Mitsu website die ik eerder heb gedeeld, zou overigens al in 2024 komen) ook voor de bestaande systemen is…. Anders is het geen ‘update’ maar nieuw? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
xoror schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:03:

Op de screenshots lijkt het dat dit alleen voor L/L is ?
Het is ook een andere app (in de play store) dan de gewone melcloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Is voor alle melcloud wifi adapters dus ook voor de warmtepompen. Ik ken wat mensen die het al geprobeerd hebben (ook voor wp, en waren niet zo happy)

Zal nog wel een keer informeren

@SebastiaanPs uit jouw link "Een belangrijke verandering zal de splitsing zijn tussen MELCloud Home en MELCloud Commercial."

Tjah dit is hem toch echt hoor... Wellicht doen ze datamigratie voor bestaande installs.

[ Voor 49% gewijzigd door xoror op 12-02-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Andrehj schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:18:
[...]

Je moet wel even heel goed kijken naar het leidingwerk i.c.m. de draairichting van de klep.
Bij zit stroomt het water namelijk in de 0-stand (verwarmen) rechtuit, en bij een bekrachtigde klep (SWW) rechtsaf. Jouw klep kiest tussen links- en rechtsaf.
Voor een goed beeld, dit is het geluid. Door de ombouw van de technische ruimte klinkt het normaal nog veel harder. Hij doet dit bij het switchen tussen sww en vvw. Net even geforceerd om dat te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@evfan: met RR en defrost tijd zoals die 3 weken in januari heb ik hele wisselende Ta’s.
Zelfs in sww run had ik een defrost en duikeling in Ta.

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 12-02-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Problemen met flow switch?

Hoi, ik heb een Zubadan WP, maar die is nog uit de tijd (2009) dat je daar nog geen standaard binnenunit bij kon kopen.

Ik heb dus een buitenunit (11 kW), een platenwarmtewisselaar (binnen), een circulatiepomp (binnen) en een besturing (PAC IF021B-E) met daar nog het één en ander aan zelfgebouwde electronica omheen gebouwd.

Daaraan gekoppeld is o.a. een flow switch, die de WP gedwongen stopt als er geen flow is en die tevens een alarm (piepertje) genereert.
Er gaat ook een alarm als de pomp niet loopt maar er wel flow wordt gedetecteerd.
Dat betekent dus dat de flow switch dan vast zit in de "wel flow positie".
Dit om te controleren of de flow switch wel goed werkt.
Zit deze controle op goede werking eigenlijk ook standaard in de moderne Zubadan's (of de besturing daarvan)?
De flowswitch kon destijds nog niet aan de besturing (PAC-IF021) worden gekoppeld, daar waren gewoon geen aansluitingen voor, vandaar dat ik dat zelf gebouwd heb.
De actie is naast een piepertje dus ook "forced compressor off". Dat kon je wel al middels een potentiaalvrij contact op de PAC-IF021 besturing aansluiten.

Maar goed, bij mij ging vanmorgen vroeg het alarm af en het is dus een vastzittende flow switch. Een tikje er tegen aan met een stuk gereedschap deed wonderen, maar ik zal hem toch maar weer een keer open maken en controleren en evt reinigen (hoewel ik niet weet wat er vuil aan zou moeten worden).

Ik heb dit al eens eerder gehad.

Mijn CV- systeem is zuurstofrijk (vanwege oude vloerverwarmingsbuizen (1987), maar helemaal opgebouwd uit koper, messing, kunstsof en RVS, dus geen roest of zo. Het water is ook altijd 100% helder. Uiteraard voor de zekerheid toch wel een filter er in, maar daar zit nooit iets in.

Ik zit me nu af te vragen of er in de flowswitch misschien toch een stalen onderdeeltje zou zitten. Het huis is messing en het "flappertje" binnen in ook. Misschien gebruik ik niet de goede naam, maar je snapt wat ik bedoel denk ik. Het gaat om het dunne plaatje dat door de waterstroom naar achter wordt gedrukt.
Ik kan verder niet goed zien hoe de flow switch in elkaar zit, maar het lijkt aan de buitenkant op een reed switch, dus er zal ook wel een magneetje in zitten.

Het is allemaal niet dramatisch en ik krijg het wel weer in orde, maar het is toch lastig als dit af en toe optreedt. Vooral als het 's nachts is of zoals vandaag, 's morgens vroeg optreedt.

Hoe zijn jullier ervaringen met de flowswitch?

[ Voor 19% gewijzigd door Zwerius op 12-02-2025 14:06 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:57:

Hoi, ik heb een Zubadan WP, maar die is nog uit de tijd (2009) dat je daar nog geen standaard binnenunit bij kon kopen.

Ik heb dus een buitenunit (11 kW), een platenwarmtewisselaar (binnen), een circulatiepomp (binnen) en een besturing (PAC IF021B-E) met daar nog het één en ander aan zelfgebouwde electronica omheen gebouwd.

Daaraan gekoppeld is o.a. een flow switch, die de WP gedwongen stopt als er geen flow is en die tevens een alarm (piepertje) genereert.
Er gaat ook een alarm als de pomp niet loopt maar er wel flow wordt gedetecteerd.
Zit deze controle op goede werking eigenlijk ook standaard in de moderne Zubadan's (of de besturing daarvan)?
De flowswitch kon destijds nog niet aan de besturing (PAC-IF021) worden gekoppeld, daar waren gewoon geen aansluitingen voor, vandaar dat ik dat zelf gebouwd heb.
De actie is naast een piepertje dus ook "forced compressor off". Dat kon je wel al middels een potentiaalvrij contact op de PAC-IF021 besturing aansluiten.

Maar goed, bij mij ging vanmorgen vroeg het alarm af en het is dus een vastzittende flow switch. Een tikje er tegen aan met een stuk gereedschap deed wonderen, maar ik zal hem toch maar weer een keer open maken en controleren en evt reinigen (hoewel ik niet weet wat er vuil aan zou moeten worden).

Mijn CV- systeem is zuurstofrijk (vanwege oude vloerverwarmingsbuizen (1987), maar helemaal opgebouwd uit koper, messing, kunstsof en RVS, dus geen roest of zo. Het water is ook altijd 100% helder. Uiteraard voor de zekerheid toch wel een filter er in, maar daar zit nooit iets in.

Ik zit me nu af te vragen of er in de flowswitch misschien toch een stalen onderdeeltje zou zitten. Het huis is messing en het "flappertje" binnen in ook. Misschien gebruik ik niet de goede naam, maar je snapt wat ik bedoel denk ik. Het gaat om het dunne plaatje dat door de waterstroom naar achter wordt gedrukt.
Ik kan verder niet goed zien hoe de flow switch in elkaar zit, maar het lijkt aan de buitenkant op een reed switch, dus er zal ook wel een magneetje in zitten.

Het is allemaal niet dramatisch en ik krijg het wel weer in orde, maar het is toch lastig als dit af en toe optreedt. Vooral als het 's nachts is of zoals vandaag, 's morgens vroeg optreedt.

In de huidige binnenunits zit een flow meter, geen flow switch.
Dat is een VFS 5-100 (zie koevlaas2 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"). Dat is een Vortex flowsensor zonder bewegende delen.
Er zullen hier dus maar weinig eigenaren van een Ecodan zijn die ervaring hebben met een flow switch met daarin een bewegend flapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:25
nessio schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:46:
@evfan: met RR en defrost tijd zoals die 3 weken in januari heb ik hele wisselende Ta’s.
Zelfs in sww run had ik een defrost en duikeling in Ta.
@nessio
Dat klopt toch ook. Met RR doet je WP z’n best om je huis op de ingestelde temperatuur te houden. Bij 4 graden lukt mij dat met gemiddeld een Ta van 34 graden, bij minus 2 heb ik 38 graden nodig. En gemiddeld, dus door de dag heen varieert de Ta uiteraard ook flink, omdat de Tb varieert, en tijdens een defrost zakt bij mij de Ta dan bijna 10 graden en doet er ook weer een minuut of 5-6 daarna over om weer op doel Ta te komen.
Als de WP rustig bij 4 graden Tb draait is de momentane COP rond de 4,5, maar met elk uur een defrost zakt die bij 0 graden naar 3,9 en bij minus 2 zelfs naar 3,4.
Allemaal zoals het hoort. Deze waarden zijn voor een “all radiators” installatie. Voor VVW moeten ze hoger liggen, zie de tabellen van @Tomexergie .

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:28

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was het geen anti legionella run ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
SebastiaanPs schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 06:30:
@Exar misschien was het dan een incident.
Qua COP: wat voor afgiftesysteem heb je en wat voor Ta heb je meestal?
100 m2 vloerverwarming, flow 19lpm.
Ta is meestal rond de 26C (ingestelde flow temp range 23-35).

Vandaag heeft de SWW normaal opgewarmd op de compressor (duurde vandaag een uurtje, in de zomer is het meestal binnen een half uur klaar).
gr8-jen schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:48:
[...]
Misschien wil je nog een paar screenshots plaatsen van verwarmen samen met manier van verwarmen, oppvlakte, verwachte termperatuurverlies oid, als je wilt dat we daarmee meekijken of het nog anders kan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cEXVjQZebhwGMzFebMLdbYvqR-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1R42tGp015Kntw9ygmDNAtKQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-WgXWc0Fd2PrEy2d0_ob7mfO84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlKipFVexPahjRrWql7Hz7no.jpg?f=fotoalbum_large

Ingestelde temp voor de RR is 20,5, dat geeft dus met een range van 23-35 meestal een ta van rond de 26C. Vloerverwarming pruttelt overigens wel mooi 24 uur per dag door de laatste dagen, maar wellicht is dat niet perse goed voor de COP.
Thermo diff heb ik 3 weken geleden verruimd van +3/-1 naar +5/-5.
Misschien moet ik de minimale ta verhogen om een betere COP te krijgen? :?
koevlaas2 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:04:
[...]
Was het geen anti legionella run ?
Nee, anti-legionella-run staat helemaal uit. En al was dat het geweest, dan lijkt het me ook niet de bedoeling om al bij 20C te beginnen met het element, dat hoort bij legionella toch ook pas vanaf 60C?

Maar zouden jullie je geen zorgen maken als de warmtepomp ineens uren op het element gaat draaien terwijl dat uit staat in de instellingen? Dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Er is niet eens een fout gelogd, dus volgens mij maakt Mitsubishi er een beetje een potje van op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Exar schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:27:
[...]

100 m2 vloerverwarming, flow 19lpm.
Ta is meestal rond de 26C (ingestelde flow temp range 23-35).

Vandaag heeft de SWW normaal opgewarmd op de compressor (duurde vandaag een uurtje, in de zomer is het meestal binnen een half uur klaar).

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ingestelde temp voor de RR is 20,5, dat geeft dus met een range van 23-35 meestal een ta van rond de 26C. Vloerverwarming pruttelt overigens wel mooi 24 uur per dag door de laatste dagen, maar wellicht is dat niet perse goed voor de COP.
Thermo diff heb ik 3 weken geleden verruimd van +3/-1 naar +5/-5.
Misschien moet ik de minimale ta verhogen om een betere COP te krijgen? :?

[...]

Nee, anti-legionella-run staat helemaal uit. En al was dat het geweest, dan lijkt het me ook niet de bedoeling om al bij 20C te beginnen met het element, dat hoort bij legionella toch ook pas vanaf 60C?

Maar zouden jullie je geen zorgen maken als de warmtepomp ineens uren op het element gaat draaien terwijl dat uit staat in de instellingen? Dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Er is niet eens een fout gelogd, dus volgens mij maakt Mitsubishi er een beetje een potje van op dit gebied.
Een flow van 19 is goed genoeg, ik zou dat ook wel willen 🤪
Je vermogen wat je produceert is ~2.66kW, dat zit wel op het randje en is te weinig als het geen 7 graden buiten is (bij een SUZ 60). Ik red het ook niet met 26 graden vaste Ta en moet het 1 graad hoger zetten voor het minimum vermogen van 3.1 voor vorst en warmer weer buiten.
Misschien gaat het net wel met RR, je kan ook kijken of de WP vaak herstart.

De hele dag door is zeker niet erg. Ik zet het in de avond een half graadje lager zodat ik minder stroom verbruik maar dat is persoonlijk en hoeft niet.

Zoals vermeld kun je kijken wat het doet met een vaste Ta die net 1 graad hoger is.

Legionella gaat bij mij tot 55 graden op compressor, daarboven is niet bij elke temperatuur goed voor de compressor.

Dat het zolang niet verwarmd is niet optimaal voor je COP en er zal vast een reden zijn. Dus het langzaam opwarmen moet nog onderzocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Exar voor vloerverwarming met Ta 26 gr is je MCOP van januari dan wel weer wat laag, dan zou je eerder een MCOP in de range 4.0-4.4 verwachten (zie tabel Tomexergie).

Toch een kWh meter plaatsen specifiek voor je warmtepomp om beter te kunnen monitoren en een momentane COP te kunnen bepalen?

Wat het laatste punt betreft ben ik het wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Voor een goed beeld, dit is het geluid. Door de ombouw van de technische ruimte klinkt het normaal nog veel harder. Hij doet dit bij het switchen tussen sww en vvw. Net even geforceerd om dat te bevestigen.

[YouTube: Driewegklepperdeklapper]
Dat motortje klinkt ook niet helemaal lekker!
Het lijkt erop dat die niet helemaal lekker wil omlopen, zit die overigens in de aanvoer of retour?

Valt nog onder garantie of?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zwerius schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:57:

Heb je zoiets ivm custom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUWcSAanUvxykUVcrhxPbHb63AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErwCVcAGTLCYNbGpReAl3rL1.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kun je afhankelijk van het merk en type de veerspanning opnieuw instellen in rust en tijdens bedrijf, dan moet je hem alleen even doormeten op de contacten tijdens het afstellen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
DutchWing schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:00:
[...]

Dat motortje klinkt ook niet helemaal lekker!
Het lijkt erop dat die niet helemaal lekker wil omlopen, zit die overigens in de aanvoer of retour?

Valt nog onder garantie of?
Helaas geen garantie meer. Maar hoor dit fenomeen bij meerdere buren, ook waar door een andere installateur is geplaatst maar wel (bijna) dezelfde set-up.

Hij zit in de aanvoer.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:47
Sinds kort zit TH4 ook in de polling van de ESP, wat me opvalt is dat de discharge temp. bij een SWW run ver boven de 90 graden uitkomt. Dan zou de R410A al superkritisch zijn.
Als ik naar de afgiftewaardes zie, ervaar ik geen comfortklachten, backup heater gaat niet aan voor SWW of verwarming (staat wel actief na x. tijd).
Logischerwijs zou ik zeggen dat er een (dreigend?) tekort aan koudemiddel is, puur op basis van de TH4 waardes.
@koevlaas2 @DutchWing Wat is jullie professionele idee hierover?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Blackraven Ik heb gister toevallig door wat testwerk een DHW getriggered :+
Bij mij loopt de discharge temp ook op (85c bij Ta = 51.5c):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rVVecFcHxh7VLVITEoJroR8dgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9bJc3MrvUhGAU5s3ujyMUiC.png?f=fotoalbum_large

Volgens deze flowchart https://www.vleutenges.nl...d-Flowchart-storingen.pdf
Indien 016 bij een PUHZ-SW50VKA een waar-
de geeft tussen de 20 en 50Hz en 004 een waarde >85 is
zeer waarschijnlijk sprake van ondervulling (koudemiddel
gebrek).
Dit is volgens mij ook een R410a zoals onze sw75aa. Alleen moet je dus blijkbaar kijken naar frequenties tussen 20hz-50hz. Als ik deze range bekijk dan zit hij bij mij rond de 45c-47c.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 13-02-2025 09:51 ]

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
DutchWing schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:05:
[...]

Heb je zoiets ivm custom?
[Afbeelding]

Dan kun je afhankelijk van het merk en type de veerspanning opnieuw instellen in rust en tijdens bedrijf, dan moet je hem alleen even doormeten op de contacten tijdens het afstellen.
Ik heb een eenvoudig type. Daar is niets aan in te stellen. Hierbij een plaatje (van de buitenkant). Het gaat om het ding met het rode kapje, dat in een T-stuk is gedraaid.
Het functioneert ook meestal wel, maar ik heb jaren geleden ook al eens een keer een zelfde soort storing gehad en nu dus weer, dat hij soms in de "wel-flow-stand" blijft hangen.
Soms duurt het een paar seconden en soms blijft hij echt hangen, totdat ik er met een sleutel o.i.d. tegen aan tik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zs0YKUQOkWs76f1I1cZvSMjq9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C39PBLHTmSNMRnNESJwFghL.jpg?f=fotoalbum_large

Zwerius Kriegsman

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:10
Sinds zaterdag 8 februari 2025 heb ik wat problemen met het aansturen van Melcloud via Domoticz en weer terug.
Ik gebruik het Melcloud2domoticz script van @Andrehj al bijna een jaar zonder problemen, maar heb nu problemen om eea te zetten (zenden naar Melcloud):
ForcedHotWaterMode aan zetten doet het niet meer, net zoals settankwatertemperature aanpassingen.
Het volgende gaat wel goed bijv het elke 3 minuten uitlezen van:
HeatPumpStatus
HeatPumpFrequency
TankWaterTemperature
FlowTemperature
Returnemperature

Ik heb geen foutmeldingen, ook niet met Debug=On.

Zijn er mensen die Melcloud met Domoticz of HA gebruiken, en dit ook constateren?

[ Voor 6% gewijzigd door ricvee op 13-02-2025 13:45 ]

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Blackraven

Je persgas mag zeker zo warm worden. Kritische gebied gaat over de druk en de daarbij horende temperatuur, bij r410a is dit 71°c maar dan draai je al boven de 44b hogedruk en dit is niet mogelijk omdat je pressostaat dan al inschakelt. Gaat dus niet om je persgas temperatuur maar je condensatie druk/temperatuur.

• Dsbwouter
Ik zie bij mij de th4 nergens staan via esp. moet je dit zelf erbij zetten ? Weinig verstand van de esp. toen ik hem besteld had stond de code er al op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Dsbwouter schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:10:
Ik zie bij mij de th4 nergens staan via esp. moet je dit zelf erbij zetten ? Weinig verstand van de esp. toen ik hem besteld had stond de code er al op..
In mijn topic staan de instructies om te updaten, beter daar discussieren

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:10
ricvee schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:42:
Sinds zaterdag 8 februari 2025 heb ik wat problemen met het aansturen van Melcloud via Domoticz en weer terug.
Ik gebruik het Melcloud2domoticz script van @Andrehj al bijna een jaar zonder problemen, maar heb nu problemen om eea te zetten (zenden naar Melcloud):
ForcedHotWaterMode aan zetten doet het niet meer, net zoals settankwatertemperature aanpassingen.
Het volgende gaat wel goed bijv het elke 3 minuten uitlezen van:
HeatPumpStatus
HeatPumpFrequency
TankWaterTemperature
FlowTemperature
Returnemperature

Ik heb geen foutmeldingen, ook niet met Debug=On.

Zijn er mensen die Melcloud met Domoticz of HA gebruiken, en dit ook constateren?
Opgelost! Ik had de beta versie van Domoticz geïnstalleerd om het probleem met mijn Netatmo thermostaat op te lossen. Helaas veroorzaakte deze versie de problemen met de Melcloud devices.
Zojuist terug gegaan naar de "normale"release, en nu doen de Melcloud devices het weer goed, maar de Netamo thermostaat helaas niet meer.
Wachten op de volgende productie versie.....

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
De schilders zijn klaar en ik mag mijn huis langzaam gaan opstoken. Voor de vloermensen er over twee weken zijn. Echter merk ik dat mijn warmtepomp er nog steeds moeite mee heeft.

Vandaag 35kw verbruikt (gem 2kw heel de tijd), huis was niet echt warm. 130m2 Vloerverwarming. Staat op compensatie curve 40 bij -10, 25 bij 16graden.

Sww blijft netjes tussen 48/40. Wenstemp (voorloop) geeft ie werkende 34 graden. De buizen / verdelers voelen helemaal niet warm aan maar meer lauw. Hij probeert het even, gaat dan over op defrost vervolgens defrost met elektrische element, dan weer normaal. Dit herhaalt zich heel te tijd. Eigenlijk (mogelijk toeval) sinds ik de elementen element heb uitgezet.

Verlies ik nu te veel hitte (doordat het huis relatief leeg staat) en zou ik hem nog hoger moeten zetten om het beetje te voelen? Geupdate naar de laatste fw, geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Xmoo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:15:
De schilders zijn klaar en ik mag mijn huis langzaam gaan opstoken. Voor de vloermensen er over twee weken zijn. Echter merk ik dat mijn warmtepomp er nog steeds moeite mee heeft.

Vandaag 35kw verbruikt (gem 2kw heel de tijd), huis was niet echt warm. 130m2 Vloerverwarming. Staat op compensatie curve 40 bij -10, 25 bij 16graden.

Sww blijft netjes tussen 48/40. Wenstemp (voorloop) geeft ie werkende 34 graden. De buizen / verdelers voelen helemaal niet warm aan maar meer lauw. Hij probeert het even, gaat dan over op defrost vervolgens defrost met elektrische element, dan weer normaal. Dit herhaalt zich heel te tijd. Eigenlijk (mogelijk toeval) sinds ik de elementen element heb uitgezet.

Verlies ik nu te veel hitte (doordat het huis relatief leeg staat) en zou ik hem nog hoger moeten zetten om het beetje te voelen? Geupdate naar de laatste fw, geen verschil.
Als je de vloer langzaam wilt opstoken is dit logisch.
Dus je hebt hem van compensatie curve naar vaste voorloop temperatuur gezet.

Bij service menu >> uitlezen thermistors kun je de aanvoer, retour temperaturen uitlezen. Wat geeft die hier aan?

Hoe is de regeling, vloerverwarming met naregeling? Staan alle knoppen vol open of is het hele huis voorzien van naregeling incl. de woonkamer?

Heb je naregeling, advies dit voor de woonkamer te demonteren en alleen voor eventueel de slaapkamers te gebruiken ivm voldoende flow.

Ook kun je de flow (liter/minuut) uitlezen bij service instellingen >> informatie werking >> code: 540 invoeren.

Sowieso als een woning helemaal is afgekoeld en zeker met deze temperaturen is het vaak lastig om een temperatuur boven de 35 graden te krijgen. Dat is al ca 7-9kW aan afgifte capaciteit met 130m2 vloerverwarming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Xmoo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:15:

2 kW continu zonder defrost dips? Dat klinkt alsof ie op het element verwarmt.
Jij had toch dat koude onbewoonde huis waarbij de warmtepomp niet op de compressor wilde verwarmen? Mijn hypothese was dat het kwam door de te koude retour en mijn suggestie was om eerst met een paar vvw groepen te starten zodat die met het element opwarmen, zodat daarna de compressor kan starten.

Hoe was het gegaan na ons eerdere contact? Heb je het huis geprobeerd verder op te warmen op de compressor, of weer laten afkoelen?

Post anders even een foto van je hoofdscherm van de controller en van de inbedrijfstellings wizard (menu > service > inbedrijfstelling wizard).

[ Voor 12% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-02-2025 07:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Xmoo die schilders hebben toch wel in een redelijk warm huis gewerkt van rond de 15/16gr?
Bij die temperatuur moet je normaal kunnen stoken met de wp.
In de controller zit ook een opstookprotocol.
Opstoken bij 15/16 gr gaat dan evengoed dagen duren, zeker in een vochtig huis. Duurt minimaal 1 jaar voor al het vocht er uit is en dan moet je behoorlijk voor stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Naar aanleiding van Xmoo : Heeft iemand wel eens gehoord dat defrosts een minimum Tr verlangen.
Of is dat ondervangen via de temperatuurrange van de wp’s

[ Voor 24% gewijzigd door nessio op 14-02-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@nessio ja 20c retour geloof ik nodig.

@SebastiaanPs @Xmoo draai je niet toevallig het nood programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
xoror schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:29:
@nessio ja 20c retour geloof ik nodig.

@SebastiaanPs @Xmoo draai je niet toevallig het nood programma?
Hoe controleer ik dat?

Ik ben vanmiddag thuis en ga het controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Xorros Iemand riep nml 18gr (maar andere merk wp)
Was in een loods en gewenste doel temperatuur is daar 15/16.
Vandaar dat er een buffervat nodig was voor de defrosts
In buffervat gaat dan een hogere temperatuur vanuit de wp dan de vloer (500m2) vraagt.
Vloer als buffer gaat dan niet want de Tr is dan te laag.
Buffervat wordt ook nog bij vorst op temperatuur gehouden met een 9kW element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@Xmoo even checken of sw4-4 op off staat. Als die aanstaat draait die op alleen de binnenunit(element). Heb je ooit je buitenunit zien draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

@Xmoo ignore me

[ Voor 127% gewijzigd door Miezie op 14-02-2025 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Miezie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:58:
@Xmoo ik denk dat het verstandig is nu vooral even niet te veel te klooien met je instellingen of je druk te maken om veel verbruik. Zorg dat ze goed staan of zoals opgeleverd, je hebt nu totaal geen representatieve situatie en veel vocht in huis… heel veel vocht. Hier na dik een jaar lijkt het pas echt rustig en stabiel te worden… Het weer zit nu ook niet mee. De warmtepomp moet er keihard aan trekken.
Ik weet niet of dat zo’n goed advies is…
In november verbruik 1343 kWh, in december 1811 kWh. Dat klopt echt niet, ook niet met veel vocht. Loopt wel aardig in de papieren zo.
Is een tussenwoning van iets van 150 m2 dacht ik?
Xmoo in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:01:
[...]

Ik weet niet of dat zo’n goed advies is…
In november verbruik 1343 kWh, in december 1811 kWh. Dat klopt echt niet, ook niet met veel vocht. Loopt wel aardig in de papieren zo.
Is een tussenwoning van iets van 150 m2 dacht ik?
Xmoo in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Dat wist ik niet. Nieuwbouw toch? Dan is het een bouwfout/melding lijkt me.
Ik had even goed terug moeten kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 14-02-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:38
Ik heb thuis een oudere combi staan van een Remeha Eria binnendeel en Mitsubishi Electric SW75YAA buitendeel.
Ik heb al jaren, net als vorige week, storingen in het buitendeel. (Ja de fabrikant is er al 4 x bijgeweest, niks ad hand meneer factuur €400).

De laatste jaren draait deze bv de hele winter goed en dan is er een storing die niet weggaat. En dan draai ik 3 dagen op BUH en dan zet ik de buitenunit aan en kan dan dagen de meterset eraan hangen en dan werkt alles prima.

Via de Kamstrup bij -1C krijg ik makkelijk 9kw in de CV installatie. Nooit koudemiddel lekkage geweest.

Als de WP “raar” doet dan hoor ik binnen de koudemiddel flow pulseren. Pssshhh niks pshhhh niks pshhhh en dan gaat ie in blokkade en dan gaat die weer. Er komt dan ook niet echt een storingsmelding uit.
Dat gebeurt meestal als het donker is en regent en dan heb ik nooit zin om het dak op te gaan.

Ik heb een beetje het idee dat na lang draaien er olie gaat zitten in een pressostaat leiding oid. Of dat de LEV soms blijft hangen.

Iemand met enorm veel ervaring met Mitsubishi die iets herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Dsbwouter schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:09:
@Xmoo even checken of sw4-4 op off staat. Als die aanstaat draait die op alleen de binnenunit(element). Heb je ooit je buitenunit zien draaien ?
Ja die heb ik wel eens zien draaien, ook met defrost heb ik hem zien draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:16:
Als de WP “raar” doet dan hoor ik binnen de koudemiddel flow pulseren. Pssshhh niks pshhhh niks pshhhh en dan gaat ie in blokkade en dan gaat die weer. Er komt dan ook niet echt een storingsmelding uit.
Als de koudemiddelflow pulseert, en de compressor gewoon draait, dan moet dat toch in één van de ventielen halverwege zitten? Dat kan dan toch alleen het vierwegventiel zijn, of inderdaad de LEV (Linear Expansion Valve).
Ik weet niet wat die kosten, maar als je zelf koudemiddelgereedschap hebt, kun je dan niet de unit leegpompen en die ventielen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:53:
@Xorros Iemand riep nml 18gr (maar andere merk wp)
Was in een loods en gewenste doel temperatuur is daar 15/16.
Vandaar dat er een buffervat nodig was voor de defrosts
Natuurlijk allemaal goed bedoeld en zo, maar in plaats van op de gok allerlei getallen te roepen, kun je ook even in het databook kijken wat de werkelijke minimale returnwater temperature is.
Daar hebben ze hele mooie grafiekjes in geplaatst, zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_iph866JxDd8OsUqrjOQBhzgHA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jmruhrzMbptqqona3JDkMt2p.png?f=user_large
Daar heeft @Xmoo dan veel meer aan.
@Xmoo Als jouw WP hier niet tussen staat kun je zelf even in een versie van het databook waarin die wel staat kijken wat voor jou WP geldt.

Overigens doet de in dit topic veel voorkomende PUHZ-SW75YAA het op dit gebied ook erg goed.
Bij een flow van 20 lpm heeft die aan 9 °C retourwater al voldoende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgCG4vSYXt7C7qnnnOVHSS7NWDo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rNSdwSCWkhM6UlG3RQqNwFSs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb thuis een oudere combi staan van een Remeha Eria binnendeel en Mitsubishi Electric SW75YAA buitendeel.
Ik heb al jaren, net als vorige week, storingen in het buitendeel. (Ja de fabrikant is er al 4 x bijgeweest, niks ad hand meneer factuur €400).

De laatste jaren draait deze bv de hele winter goed en dan is er een storing die niet weggaat. En dan draai ik 3 dagen op BUH en dan zet ik de buitenunit aan en kan dan dagen de meterset eraan hangen en dan werkt alles prima.

Via de Kamstrup bij -1C krijg ik makkelijk 9kw in de CV installatie. Nooit koudemiddel lekkage geweest.

Dat gebeurt meestal als het donker is en regent en dan heb ik nooit zin om het dak op te gaan.

Ik heb een beetje het idee dat na lang draaien er olie gaat zitten in een pressostaat leiding oid. Of dat de LEV soms blijft hangen.

Als je geen storingsmelding hebt heeft de buitenunit misschien wel een pulserend ledje dat een fout aangeeft. Dat heb ik eens meegemaakt toen ik te veel koudemiddel had, wel de buitenunit die er regelmatig mee stopt, geen storingsmelding, wel een flikkerend ledje buiten.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
DutchWing schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:35:
[...]

Als je de vloer langzaam wilt opstoken is dit logisch.
Dus je hebt hem van compensatie curve naar vaste voorloop temperatuur gezet.

Bij service menu >> uitlezen thermistors kun je de aanvoer, retour temperaturen uitlezen. Wat geeft die hier aan?

Hoe is de regeling, vloerverwarming met naregeling? Staan alle knoppen vol open of is het hele huis voorzien van naregeling incl. de woonkamer?

Heb je naregeling, advies dit voor de woonkamer te demonteren en alleen voor eventueel de slaapkamers te gebruiken ivm voldoende flow.

Ook kun je de flow (liter/minuut) uitlezen bij service instellingen >> informatie werking >> code: 540 invoeren.

Sowieso als een woning helemaal is afgekoeld en zeker met deze temperaturen is het vaak lastig om een temperatuur boven de 35 graden te krijgen. Dat is al ca 7-9kW aan afgifte capaciteit met 130m2 vloerverwarming.
Huis voelde warmer aan maar de buizen niet zo.
Heb in ieder geval flink wat foto’s gemaakt. https://imgur.com/a/qu7HWu8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:40
Xmoo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:52:
[...]

Je voelt geen warmte als de temperatuur van bijvoorbeeld een buis van een verwarmingsinstallatie lager is dan de temperatuur van huid van je hand.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:52:
[...]

Dus nu wel degelijk op de compressor aan het verwarmen (WAR). Om 17:15u dT maarliefst 7 gr en flow 20 L/min, dus vermogen 9.8 kW thermisch.
Dus nu lijkt jouw warmtepomp prima te werken. Hoe lang heb je verwarming ingeschakeld staan nu? Wat is je stooklijn? Monitor je ook het opgenomen vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 08:28
8kW thermische met 2 kW opgenomen stoom is cop van 4 dus de installatie draait prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BadConnection nu draait ie ook niet meer continu op 2 kW, te zien aan het temperatuurverloop in de installatie wizard.

@Xmoo waar was die 2 kW continu op gebaseerd? Heb je daar plaatjes van? Zag je eerder wel het element actief (zoals eerder in november-december)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Ik zie zo 1 2 3 het probleem van @Xmoo ook niet. Ding staat lekker met 8 kW ofzo te werken (de max van zijn warmtepomp), een defrost om de 50 minuten, en een kamertemperatuur van 18 graden met een retourtemperatuur van 20 graden.

Waarschijnlijk hebben de schilders het huis met 16 graden of kouder achter gelaten en is hij nu een hele dag bezig geweest met 'm naar 18 graden te krijgen. Dat is niet gek, zeker niet met vocht in huis.

Overigens staat je curve (40/-10 bij 25/16) veel te hoog voor een huis met alleen vloerverwarming. Dat is een Ta van 32,5 graden bij +3 en dat gaat hij nooit halen tenzij je het lekker vindt om je woonkamer op 25 graden te hebben :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
michaelvo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:01:
Ik zie zo 1 2 3 het probleem van @Xmoo ook niet. Ding staat lekker met 8 kW ofzo te werken (de max van zijn warmtepomp), een defrost om de 50 minuten, en een kamertemperatuur van 18 graden met een retourtemperatuur van 20 graden.

Waarschijnlijk hebben de schilders het huis met 16 graden of kouder achter gelaten en is hij nu een hele dag bezig geweest met 'm naar 18 graden te krijgen. Dat is niet gek, zeker niet met vocht in huis.

Overigens staat je curve (40/-10 bij 25/16) veel te hoog voor een huis met alleen vloerverwarming. Dat is een Ta van 32,5 graden bij +3 en dat gaat hij nooit halen tenzij je het lekker vindt om je woonkamer op 25 graden te hebben :).
Ik had hem dus hoger gezet om te kijken of het warmer zou worden.
SebastiaanPs schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:53:
@BadConnection nu draait ie ook niet meer continu op 2 kW, te zien aan het temperatuurverloop in de installatie wizard.

@Xmoo waar was die 2 kW continu op gebaseerd? Heb je daar plaatjes van? Zag je eerder wel het element actief (zoals eerdere in november-december)?
Home assistant
SebastiaanPs schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Dus nu wel degelijk op de compressor aan het verwarmen (WAR). Om 17:15u dT maarliefst 7 gr en flow 20 L/min, dus vermogen 9.8 kW thermisch.
Dus nu lijkt jouw warmtepomp prima te werken. Hoe lang heb je verwarming ingeschakeld staan nu? Wat is je stooklijn? Monitor je ook het opgenomen vermogen?
Twee dagen nu

[ Voor 33% gewijzigd door Xmoo op 14-02-2025 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deel anders wat plaatjes van het verloop van je opgenomen vermogen over de afgelopen paar dagen. Misschien dat ie in eerste instantie weer het element heeft gebruikt en zag jij dat, maar op de huidige plaatjes staat ie je huis stevig te verwarmen en gaat het goed komen.
Het kost een warmtepomp met dit weer wel wat tijd om het huis op temperatuur te krijgen als het van ver moet komen.

Mijn advies zou zijn: laat het nu niet meer te ver afkoelen, anders zit je weer in die situatie zoals in nov-dec met permanent verwarming op het element: slecht voor de portemonnee en je huis komt daarmee wrs niet eens op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:28

Ik heb hetzelfde buitendeel gehad maar dan als Mitsubishi, bij mij maakten de leidingen soms een soort slurpend geluid maar verder draaide de machine prima.
Nu het ik een R32 SUZ-SWM80VA1 en die is een stukje stiller, hoor niks meer binnen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Pagina: 1 ... 175 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero