13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Langzaam opwarmen, in een heel koude vloer 32+ graden stoppen dan krijg je een enorm vermogen en je WP hikt letterlijk.nessio schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:29:
Xmoo moet geduld hebben
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Jouw advies is dus weer terug zetten op 35 graden bij -10?
Leiding wat geluiden heeft. Waardoor je het regel van het expansieventiel ook steeds luider gaat horen. Bij de Zubudan units heb je door de injectie nog meer geluiden die de unit kan maken.
Wat ben je aan het doen, je huis verwarmen of een opstookprotocol ?Xmoo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Huis verwarmen probeer eens 28c of minder, opstookprotocol zet je temperatuur vast op de waarde die je nodig hebt.
Momenteel opwarmen. Per eind maart ga ik er permanent weet in.koevlaas2 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:38:
[...]
Wat ben je aan het doen, je huis verwarmen of een opstookprotocol ?
Huis verwarmen probeer eens 28c of minder, opstookprotocol zet je temperatuur vast op de waarde die je nodig hebt.
Wp gewoon op normale instellingen zetten.
De normale settings en geduld. Als ik in mijn nieuwbouw het een graad laat zakken duurt het ook minimaal een dag… laat ik het 5 graden zakken duurt het een week.Xmoo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Een enkele kamer duurt al lang.
Gewoon geduld en niet zomaar weer helemaal af laten koelen.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Geen monteur op bezoek gehad maar wel een installateur.Andrehj schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:36:
[...]
Hoe is dit afgelopen? Heb je al een monteur te pakken gekregen? Ben wel benieuwd eigenlijk.
Vorige week de nieuwe warmtepomp in gebruik genomen (Panasonic WH-SDC0309K3E5 + WH-
UDZ09KE5).
En wat was de diagnose bij de foutmelding van je oude Mitsubishi warmtepomp? En wat de onderliggende oorzaak?Evad123456 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:35:
[...]
Geen monteur op bezoek gehad maar wel een installateur.
Vorige week de nieuwe warmtepomp in gebruik genomen (Panasonic WH-SDC0309K3E5 + WH-
UDZ09KE5).
Zo kunnen wij er misschien nog wat van leren…
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
ook van 11kW naar 9kW gegaan, heb je wel voldoende vermogen?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Huh? Dus je had een foutmelding in de buitenunit en toen gelijk maar alles afgeschreven en een heel andere (en ook nog veel kleinere) WP van een ander merk gekocht? Daar snap ik niks van.Evad123456 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:35:
Geen monteur op bezoek gehad maar wel een installateur.
UDZ09KE5).
Zelfs als je buitenunit niet meer repareerbaar was geweest (wat ik mij niet kan voorstellen) was het toch veel goedkoper geweest om enkel die te vervangen (voor ca 5 k€) en de rest te laten zitten?
Wat was er mis dan? Kun je ons meenemen in je overwegingen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De PUHZ-SW112YAA doet 12 kW bij A-10W35, de vervangende Panasonic slechts zo'n 7 kW, volgens https://cncpompyciepla.pl...9K6E5-PAPAMY2306062CE.pdf (pagina 305).xoror schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:44:
@Evad123456
ook van 11kW naar 9kW gegaan, heb je wel voldoende vermogen?
@Evad123456 Was je Ecodan zoveel te groot dat je nu met 7 kW uit kan?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die kan wel een onderhoudsbeurt gebruiken.Naalroc schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:26:
't Is nog steeds koud achter de WP
[Afbeelding]
Inmiddels 19/20 graden. Maar defrost nog wel veel.
Ik zou de compensatie curve wel kunnen verminderen niet? Iets van 30/32 bij -10.
[ Voor 26% gewijzigd door Xmoo op 15-02-2025 13:10 ]
Dat is ook te verwachten met dit weer. Helemaal omdat je wp constant volgas zit te draaien om de temperatuur omhoog te krijgen. Hier ook om de 40-60minuten een defrost.
Loopt als een zonnetje dusXmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:50:
Dit zijn de foto’s van vandaag. https://imgur.com/a/58BdHE6
Ik zou de compensatie curve wel kunnen verminderen niet? Iets van 30/32 bij -10.
Zoals je kunt zien bij jou is bij een huis met veel vloerverwarming de retourtemperatuur maar zo'n 2 graden warmer dan de woonkamertemperatuur. Als je warmtepomp goed bemeten is en je 7 kW nodig hebt bij -10 dan zou dat bij een woonkamertemperatuur van 20 graden een Tr van 22 graden en een Ta van 27 graden betekenen (dT 5 graden met 20 L/min geeft 7 kW). Het minimale vermogen van je warmtepomp is 3 kW dus dit geeft ongeveer Ta van 24 graden.
Dus.... 27 graden bij -10 en 24 graden bij +10 zou het in dit geval ongeveer moeten zijn.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
:strip_exif()/f/image/5a56Ckyn5Vbvgy8XDW0E1KKr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p8vMJiaVjgFKhu7cLOEy3e7u.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe krijg jij dit zo te zien? Zit dit standaard in de MEL Cloud entities?Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:16:
Het viel me vandaag op dat mijn stroomverbruik net na een opstart/defrost nogal fluctueert. Na een tijdje zakt ook de compressor frequentie en later loopt deze weer op. Ta setpoint word pas behaald na 20-25m dit is dus niet de reden dan de frequentie zakt. Als ik bij een sww run kijk doet die dit heel anders en draait die ook op een veel hoger stabiel vermogen. Zijn er meer mensen die dit hebben bij een Suz ? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank je wel!! Eens meten hoe stroom verbruik nu gaat zijn. Zag net op mijn slimme meter (omdat ik met mijn meterkast bezig ben) dat mijn huis nu 1/1.2kW gebruikt. Is al een verbetering van 2,5/3kWmichaelvo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:19:
[...]
Loopt als een zonnetje dus.
Zoals je kunt zien bij jou is bij een huis met veel vloerverwarming de retourtemperatuur maar zo'n 2 graden warmer dan de woonkamertemperatuur. Als je warmtepomp goed bemeten is en je 7 kW nodig hebt bij -10 dan zou dat bij een woonkamertemperatuur van 20 graden een Tr van 22 graden en een Ta van 27 graden betekenen (dT 5 graden met 20 L/min geeft 7 kW). Het minimale vermogen van je warmtepomp is 3 kW dus dit geeft ongeveer Ta van 24 graden.
Dus.... 27 graden bij -10 en 24 graden bij +10 zou het in dit geval ongeveer moeten zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door Xmoo op 15-02-2025 14:34 ]
Jammer dat er geen grafiek van de buitentemperatuur en de watertemperatuur bij zit, maar volgens mij zie ik normaal defrost-gedrag. Ik zou me er niet druk om maken.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:16:
Het viel me vandaag op dat mijn stroomverbruik net na een opstart/defrost nogal fluctueert. Na een tijdje zakt ook de compressor frequentie en later loopt deze weer op. Ta setpoint word pas behaald na 20-25m dit is dus niet de reden dan de frequentie zakt. Als ik bij een sww run kijk doet die dit heel anders en draait die ook op een veel hoger stabiel vermogen. Zijn er meer mensen die dit hebben bij een Suz ? [Afbeelding]
[Afbeelding]
@Xmoo dit is een goede manier om je stooklijn te bepalen:Xmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:50:
Dit zijn de foto’s van vandaag. https://imgur.com/a/58BdHE6
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Je zou voor nu, als je huis is opgewarmd tot bijv Tbinnen setpoint 20.0 gr, een vaste Ta van 26 of 27 graden kunnen instellen en kijken of je huis daarmee op temperatuur blijft. Bij een lagere Tbinnen kan je ook een lagere Ta hanteren.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Buiten temp was rond de -1° bij sww en cv. Vind het gewoon bijzonder dat die tijdens cv bedrijf naar een hoge frequentie gaat en weer terug moduleert terwijl het setpoint niet behaalt is. Vermogen ligt ook rond de 5 continue, je zou verwachten dat die eerst op een hoger vermogen draait en later terug moduleert als het setpoint behaald is. Bij de sww run houd die hem wel op een hoge frequentie. Heb de fotos toegevoegd van het temperatuur verloop, setpoint was 38°c.
:strip_exif()/f/image/CkTrqiDZ2yUdWYyzCD23HcVQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FZiYo0fkSmE9qnsXApOUAymq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook gewoon dezelfde soort grafieken… zou me er niet druk om maken. Sw75yaa..Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:23:
@Andrehj
Buiten temp was rond de -1° bij sww en cv. Vind het gewoon bijzonder dat die tijdens cv bedrijf naar een hoge frequentie gaat en weer terug moduleert terwijl het setpoint niet behaalt is. Vermogen ligt ook rond de 5 continue, je zou verwachten dat die eerst op een hoger vermogen draait en later terug moduleert als het setpoint behaald is. Bij de sww run houd die hem wel op een hoge frequentie. Heb de fotos toegevoegd van het temperatuur verloop, setpoint was 38°c. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
De inverter regelt niet traploos maar er zitten weldegelijk stappen in, stap xx is teveel en 1 stapje omlaag net teweinig. Dan krijg je dus dat ie een beetje heen en weer schakelt.Miezie schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:31:
[...]
Hier ook gewoon dezelfde soort grafieken… zou me er niet druk om maken. Sw75yaa..
= normaal, niet druk om maken.
Beetje schommelen snap ik maar hier gaat die dus naar 80 zakt dan terug naar 55 en dan loopt die weer rustig op richting de 70. Hierdoor duurt het dus wel onnodig lang om terug te komen op het setpoint. Gaat dus echt alleen om de 2e afbeelding van mijn laatste post die 1e is van sww welke dus wel mooi loopt.
Even terugkomen op kleine leiding in de binnen unit. Ik heb geen user met een ersc-vm2d waar ook een UPM3 K 15-75 130 pomp in zit die wel 30 l/m haalt met sww, en 27 l/m met verwarmen. Kan zijn dat de ersc serie grotere binnen leidingen heeft of course, maar de pomp kan het dus wel leveren.Andrehj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Zie dit grafiekje van Grundfos:
[Afbeelding]
Nu haal je 21 lpm = 1.26 m³/h. Dat is de rode punt in de grafiek (bij de zwarte schaalverdeling). Blijkbaar is je totale leidingweerstand dan dus 71 mwk = 0.71 bar = 71 kPa. Duidelijk is ook dat de pomp veel meer volume zou kunnen verpompen. Je zit op slechts 1/3 van het maximale debiet.
Als je twee pompen in serie zet, heb je meer druk beschikbaar (en krijg je de rode schaalverdeling, die ik er zelf bij heb getekend) om de leidingweerstanden te overwinnen, en wordt er een nieuw evenwichtspunt gezocht.
Helaas neemt ook de leidingweerstand met de toenemende flow toe, dus je zult nooit een factor twee winnen.
Maar je zou dan toch een heel eind richting de 30 lpm (1.8 m³/h) moeten komen lijkt mij.
(Edit: zie onderaan!)
Wellicht dat iemand met een achtergrond in stromingsleer dit eens uit kan rekenen.
Voor het vergelijk: Dit is de grafiek zoals Mitsubishi die publiceert over de pompcapaciteit van de binnenunit ERSD-VM2D. Die ligt qua maximale volumestroom een stuk lager dan de grafiek van Grundfoss, vooral omdat het interne leidingwerk in de binnenunit nogal wat weerstand heeft:
[Afbeelding]
Ook interessant: Bij 21 lpm rekent Mitsubishi met ca 44 kPa, en Grundfos met ca 71. Een groot deel (27 kPa) van de totale leidingweerstand komt dus door de (relatief dunne) leidingen in de binnenunit.
Edit:
Toch nog even gerekend, met het uitgangspunt (aanname!) dat de leidingweerstand kwadratisch toeneemt met de flow.
Dan zie je dat je ongeveer bij 27.5 lpm (1.65 m³/h) uit komt.
27.5 / 21 = factor 1.31.
Dat in het kwadraat is factor 1.71.
1.71 maal 71 kPa = 122 kPa (12.2 mwk), wat op de grafiek (rode schaalverdeling) redelijk klopt met de flow van 1.65 m³/h.
Tja, hier ook genoeg geschommel:Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:55:
@Miezie
Beetje schommelen snap ik maar hier gaat die dus naar 80 zakt dan terug naar 55 en dan loopt die weer rustig op richting de 70. Hierdoor duurt het dus wel onnodig lang om terug te komen op het setpoint. Gaat dus echt alleen om de 2e afbeelding van mijn laatste post die 1e is van sww welke dus wel mooi loopt.
:strip_exif()/f/image/BlkeKtcF3IGCyaAxpJgvGPhn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap er dan ook niks van dat Mitsubishi bij de invoering van de PUD en PUZ-serie de grote binnenunits heeft geschrapt. Het was altijd zo dat alles groter dan 8 kW de ERSC binnenunit kreeg ipv de ERSD. Maar nu hangen ze alles aan een ERSD binnenunit, die zoals bekend beperkt is qua flow.xoror schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:42:
Even terugkomen op kleine leiding in de binnen unit. Ik heb geen user met een ersc-vm2d waar ook een UPM3 K 15-75 130 pomp in zit die wel 30 l/m haalt met sww, en 27 l/m met verwarmen. Kan zijn dat de ersc serie grotere binnen leidingen heeft of course, maar de pomp kan het dus wel leveren.
Edit: Volgens deze service manual bestaat er wel een ERSC-VM2E, alleen kan ik niemand vinden die die verkoopt.
[ Voor 31% gewijzigd door Andrehj op 15-02-2025 17:34 ]
Ik heb de erst17d-vm2d met dezelfde pomp. Ik haal maar 18l op sww en 19/20l op cv. Zal echt aan de leidingen van de binnenunit liggen waardoor de flow beperkt word.
@Breud heeft natuurlijk wel een grotere variant. Het lijkt erop dat dus de C varianten minder leiding weerstand hebben dan en veel harder gaan qua flow
[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 15-02-2025 17:33 ]
(met de grote maat koelmiddelaansluitingen).
maar gaat voornamelijk om grotere water leiding toch?Andrehj schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:34:
Toch een ERSC-VM2E gevonden: https://www.ferreteriaube...hi_90626_189456_ersc-vm2e
Waarschijnlijk wel ja. Mijn cv aansluitingen zijn 28mm en verlopen ook direct naar 22 in de cilinder unit.. verder hebben ze ook t-stukken in de unit zitten waar de stromingsrichting via de aftakking gaat ipv netjes rechtdoor, echte haakse knietjes. Werkt allemaal niet mee om een hoge flow te halen ..
Ja, maar volgens mij zit er in de ERSC ook een grotere warmtewisselaar dan in de ERSD (volgens de info die ik ooit van @koevlaas2 kreeg), en de ERSC heeft dus de grotere koelmiddelaansluitingen.xoror schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:38:
maar gaat voornamelijk om grotere water leiding toch?
Dat is normaal.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 14:16:
[Afbeelding]
De vergelijking met SWW: daar heeft de WP een vliegende start, de retourtemperatuur is dan al flink hoger dan de retourtemperatuur van je afgiftesysteem.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
N.a.v. ervaringen met de SUZ gister toen uiteindelijk de unit uitgeschakeld en de stroom er vijf minuten afgehaald. Daarna direct weer normale lijnen te zien en vandaag een snaarstrakke lijn van verbruik en frequentie. Vanochtend enkel drie kwartier na opstarten een defrost en vlak na start van de SWW-run (doet ie standaard bij lagere temp).
Blijf de software soms bijzonder vinden kwa regelgedrag. Dat een 'harde reset' ogenschijnlijk dit soort verschillen oplevert is wel apart.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Welke SW-versie draai je? Ik heb zoiets nog nooit gezien.g-j-t schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:30:
Gister had ik een onrustig regelgedrag met aan het einde van de dag bij 1 a 2 graden en 80% luchtvochtigheid defrosts met alleen wat witte strepen op de verdamper. Hij had ook steeds de neiging hoger te gaan dan de gevraagde Ta en dan bij 1,5 graad overschrijding weer even uit en aan.
N.a.v. ervaringen met de SUZ gister toen uiteindelijk de unit uitgeschakeld en de stroom er vijf minuten afgehaald. Daarna direct weer normale lijnen te zien en vandaag een snaarstrakke lijn van verbruik en frequentie. Vanochtend enkel drie kwartier na opstarten een defrost en vlak na start van de SWW-run (doet ie standaard bij lagere temp).
Blijf de software soms bijzonder vinden kwa regelgedrag. Dat een 'harde reset' ogenschijnlijk dit soort verschillen oplevert is wel apart.
Maar je zou toch verwachten als die oploopt tot 80hz hij daar blijft draaien tot ta setpoint behaalt is en niet terug valt naar 55hz om later weer terug te gaan naar 80hz.. meestal gebeurd dit maar soms doet die het ook gewoon zoals je zou verwachten en blijft die netjes op die 80hz en toert die af als het setpoint behaalt is zoals op deze foto.
:strip_exif()/f/image/u8UcgYGursEPyprGmpReJBRh.jpg?f=fotoalbum_large)
20.01.Andrehj schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:32:
[...]
Welke SW-versie draai je? Ik heb zoiets nog nooit gezien.
Welke buiten temperatuur is het daar vandaag? Hier tussen de 1-3°c met constant defrost om de 40-50m, naar mijn idee ook totaal niet nodig aangezien er alleen wat lichte rijp vorming is. Met die mistige dagen zat de verdamper echt helemaal dicht dat is niet te vergelijken met dit. Vind de defrost regeling ook niet bepaald intelligent en zie dat die best snel in het patroon komt van de 40-50m defrosts.
Het gaat ook niet om de hoeveelheid ijs die je verdamper op zich heeft maar om de temperatuur van de verdamper.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:41:
@g-j-t
Welke buiten temperatuur is het daar vandaag? Hier tussen de 1-3°c met constant defrost om de 40-50m, naar mijn idee ook totaal niet nodig aangezien er alleen wat lichte rijp vorming is. Met die mistige dagen zat de verdamper echt helemaal dicht dat is niet te vergelijken met dit. Vind de defrost regeling ook niet bepaald intelligent en zie dat die best snel in het patroon komt van de 40-50m defrosts.
25 - 28 graden vast of dit in een stooklijn.Xmoo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Het nieuwe model binnenunit is een : ERSF-VM2EAndrehj schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:34:
Toch een ERSC-VM2E gevonden: https://www.ferreteriaube...hi_90626_189456_ersc-vm2e
3 graden max, vanmorgen 2 en nu sinds 18.30uur ook weer 2. Maar twee defrosts gehad. Vanmorgen bij opstarten eentje en aan begin SWW run om 14.00 uur. Sindsdien 1 strakke lijn van 32hz.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:41:
@g-j-t
Bij mistige dagen zit de verdamper ook vol ijs hier bij een defrost. Gister maar eens buiten gekeken na een serie defrosts die volgens mij bij 80-85% lv niet voor zouden moeten komen. Na de reset loopt ie vandaag prachtig (Toeval of niet).
[ Voor 14% gewijzigd door g-j-t op 15-02-2025 21:07 ]
Hij schakelt de defrost in op basis van de verdampingstemperatuur idd maar het hele idee van een defrost is om te zorgen dat je verdamper nog energie uit de buitenlucht kan onttrekken. Dit gaat steeds lastiger naarmate de verdamper dichtvriest omdat er geen lucht meer doorheen gaat. Er is dus ook totaal geen meerwaarde om een defrost te doen als de verdamper nog helemaal "open" is..
Zeker wel en dat is de verdampertemperatuur verhogen.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:35:
@koevlaas2
Hij schakelt de defrost in op basis van de verdampingstemperatuur idd maar het hele idee van een defrost is om te zorgen dat je verdamper nog energie uit de buitenlucht kan onttrekken. Dit gaat steeds lastiger naarmate de verdamper dichtvriest omdat er geen lucht meer doorheen gaat. Er is dus ook totaal geen meerwaarde om een defrost te doen als de verdamper nog helemaal "open" is..
Wat bedoel je met stooklijn? Compensation curve?koevlaas2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:58:
[...]
25 - 28 graden vast of dit in een stooklijn.
Een stooklijn maken met 25 - 28c aanvoer als waarde(n), wat jij compensationcurve noemt.Xmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:38:
[...]
Wat bedoel je met stooklijn? Compensation curve?
[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 15-02-2025 21:43 ]
Aahzo yes. Heb hem nu op 28 staan. Verbruik is nu gemiddeld 1,2kW volgens HASS. Flinke verbetering.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Een stooklijn maken met 25 - 28c aanvoer als waarde(n).
Even morgen een echte 0 meting en dan even met de dagen 1 graden lager zetten om te kijken of 25 ook nog steeds voldoende is.
Er is opzich niks mis met een lage verdampingstemperatuur. Als het -15° is buiten zal je verdampingstemperatuur al minstens op -18° zitten wanneer er nog geen ijs op de verdamper zit.. met dit weer en geen ijs op de verdamper komt die wss niet eens onder de -5°. Zonder defrosten blijft dit uiteraard zakken maar die interval van 40m is gewoon niet altijd noodzakelijk en voegt niks toe.
Nou verlaag eerst naar 27c, niet meteen het onderste uit de kan willen he.Xmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Aahzo yes. Heb hem nu op 28 staan. Verbruik is nu gemiddeld 1,2kW volgens HASS. Flinke verbetering.
Even morgen een echte 0 meting en dan even met de dagen 1 graden lager zetten om te kijken of 25 ook nog steeds voldoende is.
Het apparaat doet het niet voor niks natuurlijk.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:44:
@koevlaas2
Er is opzich niks mis met een lage verdampingstemperatuur. Als het -15° is buiten zal je verdampingstemperatuur al minstens op -18° zitten wanneer er nog geen ijs op de verdamper zit.. met dit weer en geen ijs op de verdamper komt die wss niet eens onder de -5°. Zonder defrosten blijft dit uiteraard zakken maar die interval van 40m is gewoon niet altijd noodzakelijk en voegt niks toe.
Ja dat bedoel ik. Merci! Nog even wat vragen over de volgende instellingen.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:44:
[...]
Nou verlaag eerst naar 27c, niet meteen het onderste uit de kan willen he.
1. Bereik voorloop temp, heb ik nu op min 20 max 40.
2. Temp regelin interval NORM 10 min
3. Aanpass. versch w/p thermo Aan +3 graden boven, -1 graden onder.
Is dit prima of deze ook aanpassen?
Deze instelling zijn alleen van toepassing op ruimtetemperatuur regeling. (PAR afstandsbediening, controller of ruimte sensor in de woonkamer)Xmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:56:
[...]
Ja dat bedoel ik. Merci! Nog even wat vragen over de volgende instellingen.
Op doeltemperatuur of weersafhankelijk doet de warmtepomp niks met deze instellingen.
[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 15-02-2025 22:16 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Niet voor niks maar ik denk dat de interval van 40m onder deze omstandigheden zeker niet noodzakelijk is. Daar zou prima wat meer tijd tussen kunnen zitten.
Geen flauw idee, met RR is dat sowieso z’n eigen feestje en verandert het setpoint ook regelmatig. Ik vind het allemaal vrij logisch gedrag en kijk er dus verder ook niet naar.Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:16:
@Miezie
Hoelang duurt het bij jou na een defrost voordat je weer op ta setpoint draait ?
@Dsbwouter je hebt van die mooie grafieken. Zet dan eens in de defrost periode de COP uit tegen de tijd. Dan kun je zien of de COP na verloop van tijd inkakt en na een defrost weer beter is (of niet).Dsbwouter schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:50:
@koevlaas2
Niet voor niks maar ik denk dat de interval van 40m onder deze omstandigheden zeker niet noodzakelijk is. Daar zou prima wat meer tijd tussen kunnen zitten.
Dit is dan wel weer waar het om gaatSebastiaanPs schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:09:
[...]
@Dsbwouter je hebt van die mooie grafieken. Zet dan eens in de defrost periode de COP uit tegen de tijd. Dan kun je zien of de COP na verloop van tijd inkakt en na een defrost weer beter is (of niet).
Het betwisten van de defrost zit niet zo in m’n aard geloof ik, waarom zouden we dat beter weten dan de engineers van Mitsubishi die gewoon een algoritme daarvoor bepaald hebben? Bugs daargelaten…
Soms kan je ook doorschieten in monitoring en conclusies… of zie ik dat verkeerd?
Aan de andere kant: we zitten op Tweakers, men mag hier kritisch meedenken toch?
Als je op ruimteregeling draait dan kan je minimaal 25 en max 35 wel aanhouden en de rest conform wat er in de topicstart ergens staat. Dan zal hij zelf wel uitvlooien wat er nodig is om de temperatuur te houden op wat je wenst.Xmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:56:
[...]
Het minimum kun je nog wat mee spelen, maar ik kies hier zelf bewust voor 25 zodat hij in het tussenseizoen niet eindeloos draait. Die draaiuren vind ik wat zonde en volgens mij is het ook niet per se voordelig.
Eens, het ging ook niet om jouSebastiaanPs schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:22:
@Miezie aan de ene kant eens (ik maak me ook erg weinig druk om de defrosts)
Aan de andere kant: we zitten op Tweakers, men mag hier kritisch meedenken toch?
Ik heb ook makkelijk praten trouwens: hier staat de unit bovenop het huis. Ik zie niet eens of de boel bevroren is of niet, dus het zal wel kloppen
Die blijft gewoon hetzelfde, hier is het de hele dag rond de 80% rv en dat scheelt een hoop. Ik heb de unit ook een keer spanningsloos gemaakt na 35 min en weer aan. Dan begint de 40m timer weer opnieuw, zelfs na die anderhalf uur draait die nog prima en zit er bijna niks op de wisselaar.
Ik zag dat hij al op 27 bij -10 stond. Vandaag maar een 26 bij -10 proberen.koevlaas2 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:39:
[...]
Een stooklijn maken met 25 - 28c aanvoer als waarde(n), wat jij compensationcurve noemt.
Eergisteren 51kWh, gisteren 44kWh verbruikt. Eens kijken wat het vandaag gaat worden. Met vloerverwarming uit, was verbruik rond 10kWh de dagen ervoor. Nu heb ik het over heel het huis. Niet expliciet de warmtepomp.
Is het verschil tussen die twee een redelijke COP voor de tijd van het jaar?
Zo ja, dan is er niks mis met je warmtepomp, er gaat daadwerkelijk warmte je huis in.
De enige vraag die je dan nog over hebt is: waar gaat die warmte heen?
Het meest waarschijnlijke is simpelweg in een hoop steen die nog warm moet worden.
Wordt dit op termijn niet minder, dan moet je gaan kijken of je niet ergens een warmte lek hebt.
Voor een opwarmend huis uit de jaren 70 is dit verbruik niet gek.Xmoo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Ik zag dat hij al op 27 bij -10 stond. Vandaag maar een 26 bij -10 proberen.
Eergisteren 51kWh, gisteren 44kWh verbruikt. Eens kijken wat het vandaag gaat worden. Met vloerverwarming uit, was verbruik rond 10kWh de dagen ervoor. Nu heb ik het over heel het huis. Niet expliciet de warmtepomp.
Ik zit rond de 30-35kWh per dag rond het vriespunt. Hoekhuis uit 1970, 130m2. Alleen radiatoren dus veel hogere ta dan jij hebt. Verbruik zal zeker nog wel zakken als alles een beetje opgewarmd is.
Ik verwacht ook dat het de stenen zijn. Deuren worden ergens deze week terug geplaatst. Over 3 weken plak pvc erop. Ook dat zal allemaal helpen.Jeroen Vreeken schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:23:
Zo'n 40kWh elektrisch per dag klinkt misschien veel, maar hoeveel kWh warmte heeft de pomp geproduceerd?
Is het verschil tussen die twee een redelijke COP voor de tijd van het jaar?
Zo ja, dan is er niks mis met je warmtepomp, er gaat daadwerkelijk warmte je huis in.
De enige vraag die je dan nog over hebt is: waar gaat die warmte heen?
Het meest waarschijnlijke is simpelweg in een hoop steen die nog warm moet worden.
Wordt dit op termijn niet minder, dan moet je gaan kijken of je niet ergens een warmte lek hebt.
Hier de statistieken van de afgelopen maanden https://imgur.com/a/5Oy2iRy
Het moet droog gestookt… deze energie ben je sowieso wel kwijt. Hoe eerder hoe gezonderxoror schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:09:
als je er nog niet woont, kan je niet beter wachten tot volgende week en bij 10+ flink stoken? beetje zonde zo
Er zitten wat technische onjuistheden in het verhaal, maar de kernboodschap is wel juist. Niemand wil onderhoud plegen. En de aannemer (Lont) geeft in de laatste alinea de installatiebranche de schuld, omdat die collectief geen onderhoud willen plegen. Dit speelt al bijna 4 jaar.
https://lc.nl/friesland/l...onderhouden-45517278.html
Bewoners De Klamp in Leeuwarden niet blij met plaatsing warmtepomp door bouwbedrijf Lont
Een warmtepomp kan heel fijn zijn: duurzaam, lage lasten. Maar als de pomp op een onbereikbare plek is geplaatst, ontstaat er wel een probleem ontdekten bewoners van De Klamp in Leeuwarden.
Ze zien er prachtig uit: de energieneutrale twee-onder-een-kapnieuwbouwwoningen in jaren 30-stijl aan De Houtekster in Leeuwarden. Een klassieke voordeur, een mooi puntdak en een warmtepomp vermomd als schoorsteen, hoog op het puntdak. ,,Esthetisch gezien wel mooi, zoals de warmtepomp is weggewerkt”, vindt ook bewoner P. zelf.
Alleen is er een probleem: geen installatiebedrijf wil de warmtepomp onderhouden, ondervonden Algra en zo’n zeventig andere huizenbezitters in De Klamp. ,,Wij hebben er nooit bij stilgestaan dat het onderhoud een probleem zou worden, het is ook ons eerste energieneutrale huis en we gingen ervan uit dat de mensen van bouwbedrijf Lont wel zouden weten wat ze doen.”
Onderhoud
Veel onderhoud, in vergelijking met een normale cv-installatie, heeft een warmtepomp niet nodig. Maar eens in de twee jaar moet er wel een vakman bij om bijvoorbeeld filters te vervangen. ,,Wij wonen hier sinds juni 2022, dus er moet nu echt een keer onderhoud gepleegd worden. Maar bij buren die in de eerste fase van het project wonen, had het al lang moeten worden gedaan.”
Al vrij kort na oplevering van de woningen kwam er een probleem aan het licht. De kappen om de warmtepomp heen – voor het esthetisch aangezicht – lieten te weinig lucht door om de pomp goed te laten functioneren. Na veel discussie kregen alle woningen een nieuwe kap, een die meer lucht doorliet.
Het installatiebedrijf dat de kappen plaatste, gaf desgevraagd aan geen onderhoud te willen plegen. Ook niet als er een collectief onderhoudscontract zou worden afgesloten met alle bewoners. ,,Zelfs niet als we een hoogwerker zouden huren”, aldus P. ,,Zo’n hoogwerker kost vierhonderd euro per dag en dagelijks zouden ze niet meer dan tien pompen kunnen onderhouden.”
Meer dan twintig bedrijven werden benaderd voor het onderhoud, maar geen enkele installateur hapte toe. ,,En elke keer ging het om de veiligheid.”
Meerdere bewoners benaderden bouwbedrijf Lont, zo ook P. ,,Wij vinden dat Lont voor een oplossing zou moeten zorgen.” Maar dat ziet Lont volgens P. anders. ,,Ze lieten ons weten geen rol voor zichzelf te zien.”
Bouwbesluit
P. verdiepte zich vervolgens in het bouwbesluit. ,,Ik heb rechten gestudeerd, in het bouwbesluit staat dat onderhoud aan installaties altijd mogelijk moet zijn op een veilige manier en zonder extra voorzieningen. Zoals een hoogwerker. En ook de Vereniging Eigen Huis kwam al eens tot de conclusie dat dit niet mag. Maar volgens Lont voldoet het wel aan het bouwbesluit op het moment van afgifte van de vergunning.”
Er is intussen een patstelling ontstaan. Op de laatste brief van eind januari kwam geen antwoord meer. ,,Ik vraag me af hoe we toch in gesprek kunnen komen. Want stel dat het inderdaad wel voldoet aan het bouwbesluit, dan zit Lont hier met zo’n zeventig ontevreden eigenaren van woningen. Bij andere projecten hier in de buurt, die door andere bouwbedrijven zijn uitgevoerd is de warmtepomp gewoon beneden geplaatst. Daar is geen enkel probleem.”
Verplaatsen van de warmtepomp is volgens P. een te dure zaak. ,,Dat kost zo’n acht of negenduizend euro.”
Reactie Lont
,,Met de kennis van nu, hadden we de warmtepompen niet meer op het schuine dak geïnstalleerd”, zegt Jetze Lont, algemeen directeur van het bouwbedrijf. ,,Het ontwerp van deze woningen dateert uit 2019, toen hebben we dat zo bedacht en iedereen was toen enthousiast.”
Volgens Lont kan er met een hoogwerker prima onderhoud worden gepleegd. Ook al zouden installaties zonder hulpmiddelen bereikbaar moeten zijn. ,,Wat we nu zien is dat de installatiebranche gewoon weigert om onderhoud van installaties op daken te doen. Het lijkt af en toe wel of ze dat overlegd hebben.”
Linksom of rechtsom: de bewoners en Lont zijn er de afgelopen jaren niet uitgekomen. ,,Ik sta open voor een bemiddelende rol, om het gesprek aan te gaan en te kijken hoe we tot een oplossing kunnen komen.”
[ Voor 84% gewijzigd door leonlwd op 17-02-2025 11:01 ]
Kun je het hier niet posten? Hebben een membership nodig om te lezen.leonlwd schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:00:
Aantal buren hebben hier de media opgezocht omdat er geen enkele partij is die onderhoud van onze warmtepompen aan wil gaan. Nou maak ik me persoonlijk niet zo druk om het onderhoud van het buitendeel. Maar als hij met temperaturen als vandaag de geest geeft hebben we wel een probleem. Wie komt er dan :-/
https://lc.nl/friesland/l...onderhouden-45517278.html
Ik doe even copy-paste in mijn berichtXmoo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:43:
[...]
Kun je het hier niet posten? Hebben een membership nodig om te lezen.
Heb je een linkje? Voor zo'n bedrag wil ik ze ook wel. Enige waar ik het nu heb kunnen vinden is 123klimaatshop €339,00 incl. BTWM_AW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:52:
[...]
Inkoop van die 2 is minder dan €200 ex btw. Leuke marge.
Tenzij er ook arbeid voor installatie en aanleggen nieuwe bedrading nodig is en hierbij inbegrepen. Als het om het doorschuiven van 2 doosjes is dan vind ik het wat veel.
EDIT
shopclima.it 280 euro incl.
Heeft het nog zin om de Draadloze thermostaat PAR-WT60R-E + Ontvanger PAR-WR61R-E aan te schaffen als je met een compensation curve werkt? Mijn idee is wel op de gang (elk verdieping) een tablet te hangen met HASS.DutchWing schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:14:
[...]
Deze instelling zijn alleen van toepassing op ruimtetemperatuur regeling. (PAR afstandsbediening, controller of ruimte sensor in de woonkamer)
Op doeltemperatuur of weersafhankelijk doet de warmtepomp niks met deze instellingen.
[ Voor 30% gewijzigd door Xmoo op 17-02-2025 11:07 ]
Dertig kilometer verderop hetzelfde. Ook lont en in mijn geval een andere bouwer. Platte daken nog wel… zelfde aantallen. Alleen dan woningen van 2022 en later..
In mijn geval heb ik zelfs nog gevraagd of ding op de garage kon en ook de tuin is ruim zat. Was onbespreekbaar…
[ Voor 15% gewijzigd door Miezie op 17-02-2025 11:18 ]
Elke kamer is zowieso niet handig, de ecodan kan alleen maar 2 zones max bedienen met elke zone 1 master. Je kan wel tot 8 thermostaten aansluiten, maar er zullen max 2 master zijn (voor zone1 en zone2). Die bepalen of er vraag is, de rest doet er niet zoveel toe (wel handig om te zien hoe warm het is).
[ Voor 35% gewijzigd door xoror op 17-02-2025 11:42 ]
:strip_exif()/f/image/9hu0KImSqsBcWXwZ63a0JXiy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mXMlpzDc3V2YonM7O83ATbV9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Dsbwouter op 17-02-2025 12:12 ]
Hier ook -4 en het gedrag na een defrost is vrij stabiel (opgenomen vermogen)
/f/image/lG3UeoAiJWV2MSnUbcPlgF9y.png?f=fotoalbum_large)
frequentie wordt ongeveer elke 25s ververst dus je zou het daar ook moeten zien
[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 17-02-2025 12:33 ]
De achterkant van mijn BU staat vrij strak tegen achterzijde. Er is dus vrij weinig ruimte waardoor koude lucht binnendoor naar voren wordt geblazen. Wel is de inlaat opening aan de voorzijde kleiner dan de unit.
Die schommelingen in opgenomen vermogen kunnen soms al na binnen 20 sec omhoog en omlaag gaan. Je ziet de frequentie wel een beetje schommelen maar niet zo erg als het opgenomen vermogen maar verwacht dat die exact hetzelfde doet.
Ophangen duurde 15 uur nml vrijdagmiddag, zaterdag en zondagochtend.
kap er af is 4 kruiskoppen in15 min los, kap met 2 haken aan rand bakje hangen. Geen blaadjes, borstel er langs en klaar. Bu checken 15 min?
Helaas geen schuimband gekocht anders had ik die er bij mij meteen opgeplakt.
Moet ook uit zoeken hoe dik!
Met hoogwerker neerzetten en verplaatsen maximaal 1 uur ( autohoogwerker) voor 1 huis.
Dus je kan er veel doen op 1 dag met 2 man.
Binnenunit doe je alleen. Filter schoonmaken duurt ook geen uren. Net zelf gedaan.
Koppelingen controleren misschien? Dat kan ik niet.
Overigens gaat tzt de Bu bij mij wel van het dak af.
[ Voor 7% gewijzigd door nessio op 19-02-2025 08:23 ]
Bij mij zijn alle 3 de verdiepingen op een zone aangesloten. Zat eraan te denken om voor de verdelers van die slimme zigbee of wifi (zolang het maar op de HASS werkt) kopjes of hoe dat ook heet te halen. Zodat je het per kamer kunt regelen. Komende jaren bijvoorbeeld zal de 3e verdieping nog niet echt gebruikt worden. Naar mijn mening zonde om daar te stoken. En ja het is een luxe iets, je kunt ook naar de verdeler lopen en het met de hand draaien. Mocht iemand hier nog iets leuks voor hebben, liefst eentje die ik in de stopcontact kan stoppen zodat ik niet om het jaar de batterijen hoef te vervangen.xoror schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:39:
@Xmoo voor compensation curve heb je gewoon een simpele aan/uit thermostaat nodig. De PAR thermostaten zijn handig als je ruimte regeling wil draaien. Als je elke verdieping een een thermostaat krijgt die gekoppeld is aan HA, kan je beter dit even lezen https://github.com/gekkekoe/esphome-ecodan-remote-thermostat (kan je dus ook ruimte regeling mee draaien)
Elke kamer is zowieso niet handig, de ecodan kan alleen maar 2 zones max bedienen met elke zone 1 master. Je kan wel tot 8 thermostaten aansluiten, maar er zullen max 2 master zijn (voor zone1 en zone2). Die bepalen of er vraag is, de rest doet er niet zoveel toe (wel handig om te zien hoe warm het is).
Dat ESP32 project is leuk gedaan! Dus een zo'n hubje maken en dan met reguliere ESP32 de temperaturen versturen? Gebruik jij dit zelf ook?
Ik moet denk ik eerst begrijpen wat ik nodig heb. Want je hebt dan dus 1 temperatuur die door de WP geregeld wordt, en dan nog iets die het per kamer regelt? Dus mogelijk dat enkel dat tweede nodig is en geen thermostaat die met de WP communiceert, dat kan natuurlijk al via MELCloud/HASS.
Dit is iets wat ik aan het maken ben, Maar hier is het makkelijk dat ik van een master-master afkom dus ik heb alle onderdelen al.Xmoo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:05:
[...]
Bij mij zijn alle 3 de verdiepingen op een zone aangesloten. Zat eraan te denken om voor de verdelers van die slimme zigbee of wifi (zolang het maar op de HASS werkt) kopjes of hoe dat ook heet te halen. Zodat je het per kamer kunt regelen. Komende jaren bijvoorbeeld zal de 3e verdieping nog niet echt gebruikt worden. Naar mijn mening zonde om daar te stoken. En ja het is een luxe iets, je kunt ook naar de verdeler lopen en het met de hand draaien. Mocht iemand hier nog iets leuks voor hebben, liefst eentje die ik in de stopcontact kan stoppen zodat ik niet om het jaar de batterijen hoef te vervangen.
Dat ESP32 project is leuk gedaan! Dus een zo'n hubje maken en dan met reguliere ESP32 de temperaturen versturen? Gebruik jij dit zelf ook?
Ik moet denk ik eerst begrijpen wat ik nodig heb. Want je hebt dan dus 1 temperatuur die door de WP geregeld wordt, en dan nog iets die het per kamer regelt? Dus mogelijk dat enkel dat tweede nodig is en geen thermostaat die met de WP communiceert, dat kan natuurlijk al via MELCloud/HASS.
Dus ja je wilt per kamer wel een "signaal" ontvangen (in mijn geval hangt er al een thermostaat) deze wil je dan terug kopellen aan een ESP die relais kan aansturen per zone, die dan weer een klep openzet (12/230V van mohlenhoff). Let wel op dat je voldoende zones per keer openzet om je COP een beetje op peil te houden.
Je heb van die 2 zone kits waar je temp kan bij mengen, maar niet doen, veel te complex. Gewoon 1 zone en op zolder de groepen dicht gooien ( al dan niet via een thermostaat)
Dan heb je dus een master-slave!xoror schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:29:
@Xmoo . Gewoon 1 zone en op zolder de groepen dicht gooien ( al dan niet via een thermostaat)
Toch?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@DsbwouterDsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:11:
Vannacht toen het hier -4° en kouder werd toch weer wat bijzonders.. vraag ook al uit staan naar alklima maar misschien dat iemand het hier al eerder meegemaakt heeft. Unit start mooi op en vrij snel naar 115hz, thermisch vermogen is dan tussen de 7,5-8kW. Na 10minuutjes zakt de compressor frequentie tot 60hz terwijl het setpoint nog niet gehaald is, vermogen is dan ook maar 4,5/5kW. Eerst zie je een mooi stabiel stroomverbruik maar als de frequentie zakt stuitert deze ook alle kanten op, frequentie zal wss net zo gaan alleen word deze minder vaak ververst [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja wel wat vreemd gedrag.
Het was hier vannacht rond middernacht al -4 en bij zonsopkomst -7.
Het patroon was de hele nacht hetzelfde: elke 1 uur en 20 tot 30 minuten een defrost van ca. 9 minuten. Direct daarna start de WP nogal heftig met een frequentie van 100-110 Hz, dT 6,5-7 graden en 11,5 tot 13 kW, iets hoger dan het maximum vermogen in het Databoek nota bene. De booster, een extra 1,8 kW, springt dan enkele minuten bij zodat de doel Ta weer snel bereikt wordt. Vervolgens blijft het vermogen een minuut of 10 constant op ca. 12 kW, om dan terug te regelen en 30-45 minuten op 70 Hz en dT van ca. 5 graden (9 kW) te draaien tot de volgende defrost.
Ik heb geen HA en de HW plaatjes hebben te lage resolutie, dus hier een plaatje van de Beeclear energie monitor (‘s nachts is de sluipverbruik ondergrond 200 W, dus de curve geeft mooi het verbruik van de WP weer). Blauw is de booster.
:strip_exif()/f/image/HUa0nfVbQzomY9s13H7vyQFV.jpg?f=fotoalbum_large)
Kortom, ik zie het trapsgewijze op en terugregelen, maar geen moduleren van het opgenomen vermogen.
Goed dat je Alklima gevraagd hebt. Ik ben wel benieuwd.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Bedankt voor de info! Hoe het er bij jou uitziet is ook hoe je zou verwachten. Net even setpoint vast gezet op 45° en dan draait die continue rond de 7,5-9kW. Het is hier nu 2,5° dus totaal anders dan vannacht maar wel bijzonder dat die nu meer levert dan dat die op papier kan.
Oeps, sorry foutje in berekening gemaakt.Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 13:07:
@xoror
Die schommelingen in opgenomen vermogen kunnen soms al na binnen 20 sec omhoog en omlaag gaan. Je ziet de frequentie wel een beetje schommelen maar niet zo erg als het opgenomen vermogen maar verwacht dat die exact hetzelfde doet.
Compressor wordt elke 11s+5s uiterlijk opgehaald, dus uiterlijk elke 16s (op de laatste firmware, als je het is gelukt).
[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 17-02-2025 17:13 ]
Maar als ik het goed heb draait @EVfan met de ruimteregeling.Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:12:
@EVfan
Bedankt voor de info! Hoe het er bij jou uitziet is ook hoe je zou verwachten. Net even setpoint vast gezet op 45° en dan draait die continue rond de 7,5-9kW. Het is hier nu 2,5° dus totaal anders dan vannacht maar wel bijzonder dat die nu meer levert dan dat die op papier kan.
Met welke regeling verwarm jij? En hoe staat dat ingesteld?
Klopt, ik draai RR, heb een weekje vaste Ta geprobeerd, maar defrosts werden niet beter, en soms haalde ik de ingestelde kamer temperatuur niet. RR werkt voor mij prima.SebastiaanPs schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:56:
[...]
Maar als ik het goed heb draait @EVfan met de ruimteregeling.
Met welke regeling verwarm jij? En hoe staat dat ingesteld?
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
1: Zet ik altijd op 24 of 25 tot max 35 (bij vloerverwarming).Xmoo schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:56:
[...]
2: Ongewijzigd
3: Ongewijzigd
Ik had afgelopen dagen ook nog zo'n geval aan de lijn, bleek het probleem 'm in zijn 55c SWW te zitten.Xmoo schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:00:
[...]
Ik zag dat hij al op 27 bij -10 stond. Vandaag maar een 26 bij -10 proberen.
Hebben we verlaagd naar 50c
Die staat bij mij op 50 of 45 met 10 graden marge volgens mij.koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Ik had afgelopen dagen ook nog zo'n geval aan de lijn, bleek het probleem 'm in zijn 55c SWW te zitten.
Hebben we verlaagd naar 50c
Net gewijzigd van 20 naar 25 (tot 35).koevlaas2 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:51:
[...]
1: Zet ik altijd op 24 of 25 tot max 35 (bij vloerverwarming).
2: Ongewijzigd
3: Ongewijzigd
Wel leuk. Kwamen vrienden kijken, die zeiden wow wat is het lekker warm hier. Ik naar denken aan de 3/400 euro elektriciteitskosten straks 😭 Snel maar eens gaan sparen voor panelen.
Temperatuur in Melcloud staat op 19, hij geeft aan kamer temperatuur 22.5 graden. Denk dat ik hem maar eens naar 18 ga verlagen. Als dit de temperaturen zijn met -3 moet het wel goed komen.
[ Voor 50% gewijzigd door Xmoo op 17-02-2025 21:11 ]
Spreid die 400 eens over het hele jaar en vergelijk dat met vroegere tijdenXmoo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:07:
[...]
Die staat bij mij op 50 of 45 met 10 graden marge volgens mij.
[...]
Net gewijzigd van 20 naar 25 (tot 35).
Wel leuk. Kwamen vrienden kijken, die zeiden wow wat is het lekker warm hier. Ik naar denken aan de 3/400 euro elektriciteitskosten straks 😭 Snel maar eens gaan sparen voor panelen.
Temperatuur in Melcloud staat op 19, hij geeft aan kamer temperatuur 22.5 graden. Denk dat ik hem maar eens naar 18 ga verlagen. Als dit de temperaturen zijn met -3 moet het wel goed komen.
Een warmtepomp betekent niet dat je geen kosten hebt…
Waar hangt je thermostaat eigenlijk en hoe regel je de temperatuur? 18/19 en 22.5 klinkt bijzonder…
True!Miezie schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:26:
[...]
Spreid die 400 eens over het hele jaar en vergelijk dat met vroegere tijden. Panelen lossen je uitdaging in december en januari niet op, andere maanden is het koffiedik kijken maar iets prettiger…
Een warmtepomp betekent niet dat je geen kosten hebt…. Het is de combi van efficiënt verwarmen met herbruikbare energie, isolatie, andere afgifte, lagere aanvoertemperaturen en vooral geen vastrecht gas
.
Waar hangt je thermostaat eigenlijk en hoe regel je de temperatuur? 18/19 en 22.5 klinkt bijzonder…
Thermostat is momenteel de unit zelf. Nog geen losse aangeschaft. En die staat op de 3e verdieping.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero