Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Xmoo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 23:34:
[...]

True!

Thermostat is momenteel de unit zelf. Nog geen losse aangeschaft. En die staat op de 3e verdieping.
Daar valt nog wel wat op te winnen dan ;). De ruimteregeling waar je op draait is zelflerend… het leert wel een beetje ingewikkeld op deze manier bijvoorbeeld.. ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Miezie op 17-02-2025 23:45 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dsbwouter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:11:
Vannacht toen het hier -4° en kouder werd toch weer wat bijzonders.. vraag ook al uit staan naar alklima maar misschien dat iemand het hier al eerder meegemaakt heeft. Unit start mooi op en vrij snel naar 115hz, thermisch vermogen is dan tussen de 7,5-8kW. Na 10minuutjes zakt de compressor frequentie tot 60hz terwijl het setpoint nog niet gehaald is, vermogen is dan ook maar 4,5/5kW. Eerst zie je een mooi stabiel stroomverbruik maar als de frequentie zakt stuitert deze ook alle kanten op, frequentie zal wss net zo gaan alleen word deze minder vaak ververst [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, da’s blijkbaar normaal bij Mitsubishi, bij mij ook, een suz-40va. Boven 35 graden aanvoertemperatuur gaat ie ook op 2 tot 3 graden onder de gewenste aanvoer werken. Ik heb geen hoge pet op van dit allemaal, eufemistisch gesproken. Optimistisch gesproken is er misschien een vereiste bij compressor aansturing die dit gedrag veroorzaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9WApVYIpYxHcALNNxhHF3viPwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JonJFmk7nvQcdtAkiQrbSWoF.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:55
Xmoo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:07:
[...]
Net gewijzigd van 20 naar 25 (tot 35).
Mocht je straks wél een PAR thermostaat of het bedieningspaneel in de woonkamer hebben en met ruimteregeling gaan draaien dan is er geen enkele reden om de minimale voorlooptemperatuur niet op 20 graden te zetten. Nu eigenlijk ook al niet. Als een Ta van 23 of 24 graden niet genoeg is komt ie vanzelf wel met een hogere Ta. Door het minimum hoger te zetten blokkeer je in jouw geval effectief de laagste vermogens.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Het is wel zinvol om het minimum ongeveer op de minimum temperatuur te zetten waarop je qua afgifte stabiel kunt draaien als je warmtepomp op minimum vermogen. Anders gaat hij alsnog pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Dat klopt maar @Xmoo heeft z'n hele huis vol vloerverwarming dus die gaat een Ta van 23 of 24 graden ook prima kwijt kunnen. En mocht dat niet zo zijn dan gaat ie pas pendelen als de Ta enkele graden hoger is (de 3e instelling die genoemd werd, Aanpass. versch w/p thermo). Dan zit je dus al ruim boven de 25 graden.

Kort gezegd, een huis vol vloerverwarming heeft geen last van pendelen (tenzij je zones gaat dichtzetten uiteraard).

Met radiatoren kan het inderdaad een ander verhaal worden.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-09 20:21
Xmoo schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:00:
[...]

Heb je een linkje? Voor zo'n bedrag wil ik ze ook wel. Enige waar ik het nu heb kunnen vinden is 123klimaatshop €339,00 incl. BTW

.
Ik had het over de inkoopprijs voor een installateur bij Alklima en marge daarop. Niet over consumentenprijzen in webshops.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
michaelvo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:19:
Dat klopt maar @Xmoo heeft z'n hele huis vol vloerverwarming dus die gaat een Ta van 23 of 24 graden ook prima kwijt kunnen. En mocht dat niet zo zijn dan gaat ie pas pendelen als de Ta enkele graden hoger is (de 3e instelling die genoemd werd, Aanpass. versch w/p thermo). Dan zit je dus al ruim boven de 25 graden.

Kort gezegd, een huis vol vloerverwarming heeft geen last van pendelen (tenzij je zones gaat dichtzetten uiteraard).

Met radiatoren kan het inderdaad een ander verhaal worden.
Gisteren avond op 18 graden gezet in Melcloud, theromostaat binnen unit heeft heel de avond 21.5 aangegeven. Blij dat het uiteindelijk goed is gekomen. Ik ga de minimum op 22 graden zetten. Ik zal de temperatuur toch altijd enkel tussen 18-20 graden draaien, verwacht niet dat het ooit hoger hoeft te zijn. Als dit de resultaten al bij -4/-6 zijn, dan moet het goedkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21:24
Zaterdag wordt bij mij de PUZ SWM120YAA geistalleerd inc. ERSF-VM2E! :):)
SWW vat: OSO Hotwater DELTA indirect gestookte boiler staand 300 liter voor warmtepomp

[ Voor 37% gewijzigd door BaBoK op 18-02-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@BaBoK voor referentie, wat kost het tegenwoordig? 15 - 20 k ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
xoror schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:18:
@BaBoK voor referentie, wat kost het tegenwoordig? 15 - 20 k ?
ik ben mogelijk geen erg goed referentie, heb goede inkoopkanalen werk/kennissen.
Naar subsidie verwacht ik op 10.800,00euro uit te komen, dit is inclusief montage/leidingwerk (uitbesteed), soldeerkoppelingen kabels, koelleiding, heel de mikmak en 600gram bijvulling koudemiddel (buitenunit staat 20meter verder). Tevens zit hierin het SWW-vat meegenomen.
Geen buffervat.
Dit is exclusief aanpassing meterkast.
Dit is exclusief grondwerk (pvc pijp 110mm in grond gelegd van voor naar achteren, hier is een grondwerker voor bezig geweest inc. minigraver)

Aanvullend zal hier nog KWH meter bijkomen en Melcloud apparaat etc.
Wat heb ik hiervoor nodig om dit te monitoren zoals jullie doen en mijn COP gegevens etc met elkaar te kunnen delen?
Mijn "besturingstechnicus tevens electricien" is zaterdag ook aanwezig voor het aanpassen van meterkast.
Ik wil de beste vent samen met de warmtepomp man alles laten installeren, zijn alligned maar daarna zelf kunnen monitoren zonder enige kennis van HA etc..

[ Voor 15% gewijzigd door BaBoK op 18-02-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 15:25
BaBoK schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:26:
[...]

Aanvullend zal hier nog KWH meter bijkomen en Melcloud apparaat etc.
Wat heb ik hiervoor nodig om dit te monitoren zoals jullie doen en mijn COP gegevens etc met elkaar te kunnen delen?
De kWh meter alleen voor de buitenunit zodat de rest niet stoort. Sommigen willen ook (de BUH van )de binnenunit monitoren.

Er zijn mensen die de geproduceerde energie meten met een kamstrup.

Ik kwam niet verder dan uitlezen vanuit de WP.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@BaBoK Het is ook een beetje wat je wilt.
Met de binnenunit kun je tot op ongeveer 10% nauwkeurig zien wat ie doen (verbruikt en opgewekt).
Als je dat beter wilt zien, is een kWh meter handig.
Is zou em niet meer plaatsen met de kennis van nu, 10% marge vind ik prima. De WP word er niet zuiniger van en het bespaard wat geld.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:47
DaWizza schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:23:
@BaBoK Het is ook een beetje wat je wilt.
Met de binnenunit kun je tot op ongeveer 10% nauwkeurig zien wat ie doen (verbruikt en opgewekt).
Als je dat beter wilt zien, is een kWh meter handig.
Is zou em niet meer plaatsen met de kennis van nu, 10% marge vind ik prima. De WP word er niet zuiniger van en het bespaard wat geld.
Voordeel van een eigen energie meter is niet alleen de nauwkeurigheid, maar vooral dat je het veel vaker kan uitlezen (als je wil elke seconde). Waardoor je goed kan zien wat de WP aan het doen is. Bij die van de WP zelf kan dat afaik niet. 1x per dag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Voordeel van een eigen energie meter is niet alleen de nauwkeurigheid, maar vooral dat je het veel vaker kan uitlezen (als je wil elke seconde). Waardoor je goed kan zien wat de WP aan het doen is. Bij die van de WP zelf kan dat afaik niet. 1x per dag ?
Klopt, je krijgt de opgewekte en gegenereerde warmte te zien van de vorige dag rond 12 uur snachts.
Het is net wat je wilt, sneller en nauwkeuriger kost wat geld, je kunt zelf beslissen of je het waard vind.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
@gr8-jen @DaWizza

Monitoren jullie via ha of procon toevallig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Plenkske ftc6 heeft bij mijn esp een dag 'realtime' teller, hij wordt elke 0.1kWh geupdate, die is best okay als je geen meter heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Dsbwouter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:46:
@gr8-jen @DaWizza

Procon in HA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:47:
@Plenkske ftc6 heeft bij mijn esp een dag 'realtime' teller, hij wordt elke 0.1kWh geupdate, die is best okay als je geen meter heb
Bij mij, icm domoticz, werkte die niet goed zag ik. Heb er verder geen aandacht aan besteed waarom niet ofzo, omdat ik via een Shelly 1PM Plus het uitlees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gr8-jen
Dsbwouter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:46:
@gr8-jen @DaWizza

Nee alleen Melcloud, meer kreeg ik niet voor elkaar. En het is genoeg om een trend te herkennen

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:57:
[...]

Bij mij, icm domoticz, werkte die niet goed zag ik. Heb er verder geen aandacht aan besteed waarom niet ofzo, omdat ik via een Shelly 1PM Plus het uitlees.
jij heb ook ftc5, daar werkt ie niet, pas vanaf ftc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
xoror schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:00:
[...]

jij heb ook ftc5, daar werkt ie niet, pas vanaf ftc6
Hoe kom je daarbij ? Ik heb FTC6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Hoe kom je daarbij ? Ik heb FTC6
Oops, verkeerd herinnerd. Die teller moet bij jou ook werken, de reported daily total.

De eerste waarde komt pas nadat er 0.1kWh is verbruikt, werkt als reguliere sensor. jij maar op de esphome pagina voor de waarde en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Nu online
@DaWizza

Zou je voor mij een screenshot kunnen maken van een run na een defrost? Kwa temperaturen en compressor frequentie. Wil graag wat dingen vergelijken met een zelfde type unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@Dsbwouter
Indien een interval van 3 minuten nauwkeurig genoeg is, kan ik dat ook leveren. Ik heb een script die dat uitleest.
Maar welk buiten temperatuur heb je nodig? Want kronkels in frequentie heb ik niet zoveel, of zoek je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Nu online
@gr8-jen

Iets in deze richting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBqd-JGWC3v_fX4VlrsjHlMubH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ozqhbNsKzleI0sro3SAGCBPJ.jpg?f=fotoalbum_large
Waar iig de frequentie op te zien is en het aanvoer setpoint en de gemeten waarde. Gaat me voornamelijk om hoe die opstart en bij regelt na een defrost. Liefst van gisteren nacht toen het goed koud was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Dsbwouter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:06:
@gr8-jen

Iets in deze richting.
[Afbeelding]
Waar iig de frequentie op te zien is en het aanvoer setpoint en de gemeten waarde. Gaat me voornamelijk om hoe die opstart en bij regelt na een defrost. Liefst van gisteren nacht toen het goed koud was.
Bij deze van afgelopen nacht en de nacht ervoor. Bij mij zijn de frequenties niet zo hoog omdat ik niet meer warmte in het huis hoef te pompen. eventueel tekort aan warmte comenseer ik weer door zoninval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6q19-jSegD224-LUHxTMQSCmgyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OFZ7Y0whFt0JAetAHo1ifnhA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uApZGafPJcj2w-CYZPt3-qDAqfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFzgrN1FU17RzxIAxaIe2QwU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Nu online
@gr8-jen

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@Dsbwouter Hierbij ook nog wat detail-plaatjes (klik voor groot) van mijn SUZ-SWM80VA van de nacht van 17 februari. Resolutie is ca 1 x 1,5sec.
Vermogen is berekend op basis van Ta, Tb en debiet (meestal 19, soms 18l/min).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCRf81hL0cMqRAYtgJ1c0_MC7o4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BBM6vg6fsdKTWma8Qp9wuXkm.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gSNYcPtjJSEmRwKcDeACVrLlD4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/J7Wgu08at6hJIi0RDHiJFOKC.png?f=fotoalbum_medium

Buitenunit staat overigens 's nachts wel op de stille modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 16:06:
@gr8-jen

Iets in deze richting.
[Afbeelding]
Is dit met WAR, dus stooklijn? Of ruimteregeling?
En inmiddels dus een SUZ-SWM80VA?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Nu online
@SebastiaanPs

Idd de 80, dit is met een vaste water temperatuur omdat ik wat dingen aan het testen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dsbwouter ah oké. Ik zag het setpoint veranderen in jouw grafiek hier, maar dat zal dan handmatig zijn geweest.

Inderdaad erg vreemd dan dat de compressorfrequentie terug moduleert na de defrosts, terwijl het Ta setpoint (vaste Ta ingesteld) niet wordt gehaald en de buitenunit nog vermogen over heeft. :?

Edit: hij staat echt niet op ruimteregeling hè? Huisje met thermometer. Dat was de enige verklaring die ik kon bedenken.

[ Voor 20% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-02-2025 08:24 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Nu online
@SebastiaanPs

Nee 100% op vaste temp.
Heeft denk ik te maken met het te snel stijgen van de condensatie temp, dat is het enige verschil wat ik kan vinden. Bij beide grafieken was de buiten temp hetzelfde maar de grafiek waar die mooi op vol vermogen draait heb ik het setpoint op 55°, op een of andere manier doet die het dan wel perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FE_01d5ubuOa9ZmEPjGIGOTtWlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7wB4WlUXARIUkcY4FoOQzttN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYlHz3s-E6BL7oX9AnTFroxAzkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mS9Fm2alrQI2YQnmaAFgZyoe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23-09 14:25
RenBeu schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:54:
[...]

Met inkorten van die leidingen zou je niet verwachten dat de flow lager gaat worden.
Blijft er geen lucht boven in de leidingen zitten?

Ik vermoed dat die microbel filter niet veel doet, dacht dat een gecombineerde filter ook voorgeschreven werd om in de aanvoer naar de installatie te plaaten.

Correctie zou beide mogelijk moeten zijn.
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik eindelijk tijd gehad om de leidingen aan te passen van 2 haakse bochten naar 1 vloeiende bocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPR989NqMME4NnVOiDlUXngMjaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GwTYXWFypaHiigtkl6bPlJG.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn flow is nu weer is nu weer van 14 l/min naar de 17 - 19 l / min gestegen waarbij het voor de verhuizing 18 - 19 l/min was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbqXR2AgIftqG-hwBWoNyW5yVos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LNB7Lqhgh2eVVp5gWtMS4l7y.png?f=fotoalbum_large

Deze aanpassing lever dus was het dus zeker waard om te doen.

• BaBoK
Iemand een advies wat voor ruimte thermostaat ik moet kopen voor mijn ecodan warmtepomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Mitsubishi PAR-WT60 + ontvanger als je het jezelf makkelijk wil maken en ruimteregeling wil draaien :). Mocht je graag zelf aan de Ta knop zitten dan kan het ook met andere (goedkopere) thermostaten.

• xoror
  • Niet online
ik zou zelf een goedkope aan/uit thermostaat nemen en dan aansturen via remote thermostat. Kan je beide voor minder euros

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:22
ocaj schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:30:
@Dsbwouter Hierbij ook nog wat detail-plaatjes (klik voor groot) van mijn SUZ-SWM80VA van de nacht van 17 februari. Resolutie is ca 1 x 1,5sec.
Vermogen is berekend op basis van Ta, Tb en debiet (meestal 19, soms 18l/min).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Buitenunit staat overigens 's nachts wel op de stille modus.
Tenzij je echt last hebt van het geluid zou ik direct stoppen met stille modus.

Je prestaties nemen echt een serieuze dip. Zeg maar gerust 1 COP minder.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
michaelvo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:05:
Mitsubishi PAR-WT60 + ontvanger als je het jezelf makkelijk wil maken en ruimteregeling wil draaien :). Mocht je graag zelf aan de Ta knop zitten dan kan het ook met andere (goedkopere) thermostaten.
BaBoK schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:56:
Iemand een advies wat voor ruimte thermostaat ik moet kopen voor mijn ecodan warmtepomp?
Beide zijn nu afgeprijsd (of waren afgeprijsd) bij ShopClima.it Even aanmelden voor nieuwsbrief, voor een extra 25 euro korting.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:40
michaelvo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:05:
@BaBoK
Ik zou je ook adviseren om RR te gebruiken met deze PAR 60 thermostaat.
Wel even meenemen dat je dan ook de PAR WR 61 zender in je binnenunit nodig hebt. En die kost nog eens hetzelfde bedrag.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Xmoo schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:11:
[...]
Beide zijn nu afgeprijsd (of waren afgeprijsd) bij ShopClima.it Even aanmelden voor nieuwsbrief, voor een extra 25 euro korting.
Alsnog best prijzig, maar wel goedkoper tov andere webshops:

€156 https://www.shopclima.it/...obox-e-hydrotank-c-d.html
€124 https://www.shopclima.it/...obox-e-hydrotank-c-d.html
+ 32 euro verzending
- 25 euro kortingscode
=
€287

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:58
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Je koopt een wp voor 10000 en dan ga je toch niet bezuinigen op een bijbehorende thermostaat.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• ocaj
  • Niet online
Bschnitz schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:38:
Tenzij je echt last hebt van het geluid zou ik direct stoppen met stille modus.

Je prestaties nemen echt een serieuze dip. Zeg maar gerust 1 COP minder.
Eerlijk gezegd herken ik dat niet zo uit de logging. Ik neem nauwelijks verschil in COP waar tussen stille modus en normale modus.

De SUZ-SWM80 is best luidruchtig als hij vol aan de bak gaat. Ik woon in een vrij rustige wijk, dus ik houd hem 's nachts (en zodra het weer structureel 10+ graden is de hele dag) lekker in stille modus.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:42
ocaj schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Eerlijk gezegd herken ik dat niet zo uit de logging. Ik neem nauwelijks verschil in COP waar tussen stille modus en normale modus.

De SUZ-SWM80 is best luidruchtig als hij vol aan de bak gaat. Ik woon in een vrij rustige wijk, dus ik houd hem 's nachts (en zodra het weer structureel 10+ graden is de hele dag) lekker in stille modus.
Als de compressor doorgaans rustig pruttelt zal het niet veel uitmaken qua COP.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• ocaj
  • Niet online
Ja, mijn WP is ruim genoeg gedimensioneerd, dus draait zelden op volle toeren. Nou ja, afgelopen januari had hij het wel wat zwaarder, maar ook toen liep hij nog niet op max.

• stin00
  • Niet online
nessio schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:21:
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Je koopt een wp voor 10000 en dan ga je toch niet bezuinigen op een bijbehorende thermostaat.
Ik wel, voor €70 een Netatmo die perfect werkt. Maargoed ik hoef ook geen ruimteregeling, dat draait mij te onvoorspelbaar. Voor ruimteregeling is de Mitsubishi thermostaat natuurlijk wel een must have.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 20-02-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:22
ocaj schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Naja ik dus wel. SM kilt mijn resultaten en dat kan ik wel zien. Test al 2 jaar met van alles en nog wat.

Bijvoorbeeld wat ik gisteren heb geflikt was me nooit en never gelukt in SM. 4C start met 1 defrosts en dan richting 12c, SWW tussendoor in de middag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SyUdhE3f693ju8BvCnZmtUTWWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4CkotN8P3NDOBuhgrKnFhIey.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNjQHNDO9hgmsuYlLyNq5xl1AHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w7qohxPnGpGjLzfLrFRXFmZ3.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stin00 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:43:
Voor ruimteregeling is de Mitsubishi thermostaat natuurlijk wel een must have.
Niet helemaal waar, je kan ook gewoon je controller als thermostaat gebruiken. Die heb je toch al dus is in feite gratis. Via MELCloud per halve graad in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:03:
Niet helemaal waar, je kan ook gewoon je controller als thermostaat gebruiken. Die heb je toch al dus is in feite gratis. Via MELCloud per halve graad in te stellen.
Een derde mogelijkheid is de los verkrijgbare temperatuursensor.

Maar al die mogelijkheden staan ook gewoon in de installatiehandleiding beschreven. Die goed doorlezen levert veel handige kennis op.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Vanaf gister weer op klok 7-21. Met huidige buitentemperatuur > 8gr daalt temperatuur huiskamer in de nacht niet.
Wp is ook nog niet gestart op RR.

[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 21-02-2025 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boory
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-05 09:44
Als je een warmtepomp hebt die ook kan koelen, en je zet de compensatiecurve op bijv. 32 Ta bij -15c / 20 Ta bij 30c, gaat deze dan ook koelen? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Dat zou ideaal zijn in de zomer als je, net zoals ik, niet met een vaste Ta werkt en wil dat dit automatisch gaat.

Ik heb het vandaag al een beetje kunnen testen maar het lijkt er niet op namelijk; de thermostaat op 19 gezet (terwijl het binnen 21,5 is inmiddels), en bovenstaande curve ingesteld. Warmtepomp blijft heel de tijd idle... Maarja n=1 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Boory Nee hij moet echt naar een andere mode schakelen, sommigen hebben van die gare omschakel modules die dat voor je doet.

Voor koelen kan je beter vaste Ta kiezen ivm condens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:25:
Vanaf gister weer op klok 7-21. Met huidige buitentemperatuur > 8gr daalt temperatuur huiskamer in de nacht niet.
Wp is ook nog niet gestart op RR.
Ik heb bewust geen nachtverlaging of klok. Hij is hier vannacht rond een uur of 4 begonnen met draaien tegen hoge COP, maar vooral laag tarief op dynamisch contract.

Daardoor schat ik in dat de pomp rond 1/2 vanmiddag de keet weer op temperatuur heeft en juist de dure uren kan skippen… dat patroon is met het temperatuurverloop op een dag niet onlogisch in het tussenseizoen.

Zou je ter overweging mee kunnen nemen in het inzetten van tijdschema’s of nachtverlaging. Is het het waard? Of kun je beter doorgaan met de boel op temperatuur houden en de pomp zo rustig mogelijk laten draaien?

Wat mij specifiek vandaag ook opviel is dat de pomp echt rustig startte en sneller dan ooit stabiliseerde op een frequentie.

[ Voor 6% gewijzigd door Miezie op 22-02-2025 11:41 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Miezie Donderdagochtend heeft de wp nog gestookt. Vrijdagochtend om startte de wp om 10 uur, einde12 uur verbruik 2 / prod 12 / COP 6. Vanochtend startte de wp wel om 7 uur maar hij stookt met het volgende patroon : 25 min stoken 35 min pompen en dat doet al de hele dag,
Vannacht was huiskamer wel 0,5gr gezakt.
Ik heb geen dynamisch contract. Ik laat de wp dus overdag stoken ( nu 24/7 niet nodig is) dan is het warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:55:
@Miezie Donderdagochtend heeft de wp nog gestookt. Vrijdagochtend om startte de wp om 10 uur, einde12 uur verbruik 2 / prod 12 / COP 6. Vanochtend startte de wp wel om 7 uur maar hij stookt met het volgende patroon : 25 min stoken 35 min pompen en dat doet al de hele dag,
Vannacht was huiskamer wel 0,5gr gezakt.
Ik heb geen dynamisch contract. Ik laat de wp dus overdag stoken ( nu 24/7 niet nodig is) dan is het warmer.
@nessio ik ben heel benieuwd wat voor momentaan thermisch vermogen en COP jij ziet bij dat intermitterend verwarmen in de ruimteregeling.
Zou je eens willen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs kan ik niet zien, COP kan ik morgen pas zien (gister deed de wp het een paar uur en dat was kW2/prod 10 COP 5. Ik log verder nog niets. Maar vandaag is de TA 26, Tr 23 , maar ook 25/23 en als wp alleen pompt staat er 23/23. Als het in huis 22 is dan stopt ie (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:13:
@SebastiaanPs kan ik niet zien, COP kan ik morgen pas zien (gister deed de wp het een paar uur en dat was kW2/prod 12 COP 6. Ik log verder nog niets. Maar vandaag is de TA 26, Tr 23 , maar ook 25/23 en als wp alleen pompt staat er 23/23. Als het in huis 22 is dan stopt ie (denk ik).
Oké ik ben benieuwd wat voor dag-COP je van vandaag ziet verschijnen morgen.
Ik zag eerder met dat intermitterend verwarmen regelmatig een erg laag thermisch vermogen en lage COP, beneden de specs (zie ook hier). Alleen in die situatie. Verder doet de WP het uitstekend en conform specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs ik ook, dat intermitterend duurde tot 12uur. Daarna weer strak een run van ta26/tr23 tot nu toe
Ik zie het aan het elektra verbruik van nu strak 800w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
SebastiaanPs schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:21:
[...]

Oké ik ben benieuwd wat voor dag-COP je van vandaag ziet verschijnen morgen.
Ik zag eerder met dat intermitterend verwarmen regelmatig een erg laag thermisch vermogen en lage COP, beneden de specs (zie ook hier). Alleen in die situatie. Verder doet de WP het uitstekend en conform specs.
Ik stookte vorig jaar ook vaste Ta op klok (omdat ik geen thermostaat had). De COP vond ik best wel goed. Met defrosts was het soms een halve graad te koud en met kwakkelweer net te warm (voor mij).

Tegenwoordig heb ik de Netatmo en halve graad nachtverlaging ook met defrostweer, eventuele afkoeling in de nacht compenseer ik weer overdag door de zoninval.
Gisteren stookte het in van 3 uur ongeveer 9 uurtjes. Ik kwam op een COP van 7,3 met 3,8kW verbruik. _/-\o_
(maandelijkse COP van 4.4 kijken we niet naar omdat een paar warme dagen die omhoog kan krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:32
gr8-jen schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:15:
[...]
Gisteren stookte het in van 3 uur ongeveer 9 uurtjes.
8)7

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Onze PUZ-SWM100YAA staat inmiddels in de nieuwbouwwoning, binnenkort naar buiten ermee. Binnen hangt de ERSF-VM2E al :) Nog even de elektra en water-aansluiting in de woning afwachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woekele schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:22:
Onze PUZ-SWM100YAA staat inmiddels in de nieuwbouwwoning, binnenkort naar buiten ermee. Binnen hangt de ERSF-VM2E al :) Nog even de elektra en water-aansluiting in de woning afwachten...
Volgens mij ben je dan de eerste eigenaar van een split PUZ unit hier. Of misschien is een happy lurker die er al een heeft draaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
SebastiaanPs schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:57:
[...]

Volgens mij ben je dan de eerste eigenaar van een split PUZ unit hier. Of misschien is een happy lurker die er al een heeft draaien ;)
Hier is het een weekje uitgesteld:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zat net in een Ecodan topic te lezen op het OpenEnergyMonitor community forum in de UK en zag deze post voorbij komen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/324

Exact hetzelfde fenomeen als wat ik heb geobserveerd! Zie ook mijn post hier:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Dus in de ruimteregeling ging mijn warmtepomp intermitterend verwarmen op minimumvermogen, waarbij tussen de compressor runs door de waterpomp blijft draaien. Na zo’n herstart van de compressor op minimumvermogen zie ik een te lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks. De user van het OpenEnergyMonitor ziet precies hetzelfde fenomeen als ik. Ik vermoed dat het een structureel probleem in de regeling is. Zie de post hierboven voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:51:
Ik zat net in een Ecodan topic te lezen op het OpenEnergyMonitor community forum in de UK en zag deze post voorbij komen:
https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/324

Exact hetzelfde fenomeen als wat ik heb geobserveerd! Zie ook mijn post hier:
SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Dus in de ruimteregeling ging mijn warmtepomp intermitterend verwarmen op minimumvermogen, waarbij tussen de compressor runs door de waterpomp blijft draaien. Na zo’n herstart van de compressor op minimumvermogen zie ik een te lage warmteproductie en lage COP, buiten de specs/databooks. De user van het OpenEnergyMonitor ziet precies hetzelfde fenomeen als ik. Ik vermoed dat het een structureel probleem in de regeling is. Zie de post hierboven voor een oplossing.
Kan je niet te laag gaan met je TA waardoor hij Tset+1 niet bereikt, maar ook zijn warmte niet kwijt kan? Als ik het hier ook ga krijgen komt het doordat ik van 25 naar 23 graden ben gegaan en dan gaat hij weer naar 25… of 24.

Volgens mij zie je dit ook bij koelen op vaste TA, waarbij de compressor stopt en de pomp doorgaat. Maar dan gebeurt het veel vaker per uur…

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 23-02-2025 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:00:
[...]

Kan je niet te laag gaan met je TA waardoor hij Tset+1 niet bereikt, maar ook zijn warmte niet kwijt kan? Als ik het hier ook ga krijgen komt het doordat ik van 25 naar 23 graden ben gegaan en dan gaat hij weer naar 25… of 24.

Volgens mij zie je dit ook bij koelen op vaste TA, waarbij de compressor stopt en de pomp doorgaat. Maar dan gebeurt het veel vaker per uur…
Sorry ik snap je even niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ah ik ben daar ook aan het posten, ik had het gevoel dat hij teveel de flow temp wijzigt, want buiten temp was vrij stabiel, zou je geen flow temp wijziging verwachten. Overigens had hij het met compensatie curve, en niet ruimte regeling. Daar werkte het juist wel goed geloof ik

Ik heb ook wel eens in fixed flow 1.5c of 2c in een keer naar beneden gehaald, en dan stopt de wp altijd even (soort pendel actie). Ik verlaag daarom niet meer met zulke 'grote' stappen, als ik 2c omlaag wil gaan, dan om de paar mins 0.5c omlaag en dan loopt ie wel mooi door.

[ Voor 55% gewijzigd door xoror op 23-02-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@SebastiaanPs eergister foutje : prod 10 /verbr 2 = cop 5 ( dus niet 6). Post 22/2 ook aangepast.
Gister prod 33 / gebr 8. Cop 4,125 met deels intermitterend stoken. Ga zo uk forum lezen.
Ik stook wel op RR.

[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 23-02-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:16:
@SebastiaanPs Ah ik ben daar ook aan het posten, ik had het gevoel dat hij teveel de flow temp wijzigt, want buiten temp was vrij stabiel, zou je geen flow temp wijziging verwachten. Overigens had hij het met compensatie curve, en niet ruimte regeling. Daar werkte het juist wel goed geloof ik
Ja hij schrijft dat hij in weather compensation (WAR) draait maar het fenomeen wat ik zie is hetzelfde als wat ik zag. Ook bij starts direct op het minimumvermogen een lage thermische productie en lage COP.
Hij heeft overigens wel een flinke warmtepomp als ik het zo zie, minimumvermogen (opgenomen) zo’n 0.9 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ja de COPs daar zijn echt droevig, voornamelijk veel radiatoren, dus lagere flow en hoge delta T's. Ook veel hapsnurkers in de UK, dus ook veel oversized units daar. Ik zal eens vragen of hij zijn water pomp status kan plotten. Overigens lijkt ie een 8.5kW te hebben, dus was ie best wat vermogen aan het vragen

De meesten van ons hier zullen daar COP kampioen zijn :+

[ Voor 23% gewijzigd door xoror op 23-02-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Je hebt het niet als je de TA van 25 naar 28 brengt. Dan zou ik denken dat het algoritme probeert met man en macht je lage ta te draaien, maar dat lukt niet. Denkt dat ie z’n warmte niet kwijt kan en nu hier mee komt. Wat dan wel eens een bug kan zijn…
Het komt er wat krom uit, geef ik toe, maar het zou maar zo kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:26:
@SebastiaanPs Ja de COPs daar zijn echt droevig, voornamelijk veel radiatoren, dus lagere flow en hoge delta T's. Ook veel hapsnurkers in de UK, dus ook veel oversized units daar. Ik zal eens vragen of hij zijn water pomp status kan plotten. Overigens lijkt ie een 8.5kW te hebben, dus was ie best wat vermogen aan het vragen

Tja, ik denk dat we hier ook heel veel hapsnurkers hebben hoor :)
Wat denk ik meespeelt:
- OpenEnergyMonitor biedt gedetailleerde en kwalitatief hoogstaande monitoring (ook) aan consumenten die minder Tweaker-skills hebben, zij zullen de installatie minder ver geoptimaliseerd hebben dan veel Tweakers hier
- inderdaad opvallend veel radiatoren in de monitoring in de UK
- een minder groot aandeel van de huizen heeft een L/W warmtepomp in de UK, dus nog wat minder ervaring

Hier in NL overigens ook veel slechtere resultaten in een “algemenere” meting zoals de installatiemonitor, vergeleken met Tweakers. Zie het rapport. sCOP 3.8 voor hybride warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:32
xoror schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:26:

Lagere flow ? Heb afgelopen week een Panasonic monoblock op een huis met voornamelijk radiatoren aangesloten. 35,2 liter per minuut haalde deze met t stukken 22 - 3/4 - 22.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
De weerstand van radiatoren lijkt mij ( als leek) een stuk minder dan tig lussen vloerverwarming van 16mm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Voor mensen met flow problemen:

Vandaag is er wat water bijgevuld bij mij, en daar komt natuurlijk wat lucht bij. Mijn flow ging van 22-23 naar 18-19 l/m. Ik heb op het hoogste punt geen automatische ontluchter, dus morgen ochtend even ontluchten op de hoogste punten (de verdelers) als de verwarming even uit is geweest. heb alleen microbellen ontluchter beneden)

Dus bij flow problemen ook even checken op lucht in je leidingen.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 24-02-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
Vandaag had ik weer wat bijzonders. Het is me al vaker opgevallen dat de warmtepomp om, voor mij, onduidelijke redenen besluit op het element te gaan verwarmen i.p.v. de compressor. Nu 'betrapte' ik h'm weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YdjMRYRRCGx1e8XSBhQh_HnTM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhE3H8klLWUkDFavIM3B9UQ4.jpg?f=fotoalbum_large
Kan iemand mij uitleggen wat de logica erachter is? Er is geen warmtevraag. Hij draait Ruimteregeling en meet 21 graden, dus wat mij betreft doet hij niets.
Bij wijze van test heb ik 'Forceer SWW' aangezet en dat ging hij dus ook vrolijk op het element doen. Pas na het uit- en weer inschakelen van de binnenunit ging hij weer op de compressor verder.
Geen legionellarun; die staat uit.

Het is niet koud, er is nauwelijks warmtevraag... ik snap h'm gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:21:
Vandaag had ik weer wat bijzonders. Het is me al vaker opgevallen dat de warmtepomp om, voor mij, onduidelijke redenen besluit op het element te gaan verwarmen i.p.v. de compressor. Nu 'betrapte' ik h'm weer.
[Afbeelding]
Kan iemand mij uitleggen wat de logica erachter is? Er is geen warmtevraag. Hij draait Ruimteregeling en meet 21 graden, dus wat mij betreft doet hij niets.
Bij wijze van test heb ik 'Forceer SWW' aangezet en dat ging hij dus ook vrolijk op het element doen. Pas na het uit- en weer inschakelen van de binnenunit ging hij weer op de compressor verder.

Kan je wat meer informatie geven over hoe je verwarmt?

Want je Mitsubishi Controller geeft aan dat er momenteel verwarmd wordt terwijl het 21 graden binnentemperatuur is met een streeftemperatuur van 20 graden. Dus dan zou het verwarmen uit moeten schakelen.

Echter zit de controller zo te zien op je binnenunit, dus waarschijnlijk is er nog elders in een huis een (hoofd)thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
@Wouterie jij bent volgens mij de enige die ruimteregeling draait met een Honeywell thermostaat (dus zonder PAR thermosstaat of bedieningspaneel in de woonkamer). Of heb je uiteindelijk vorige maand nog een losse ruimtesensor gekocht?

Ik weet dat hij het ook bij SWW run bij jou wel eens 'fout' heeft gedaan (element ipv warmtepomp) maar deze rare verwarmingstoestand in de ruimteregeling zou ik toch echt wel willen uitsluiten. Waarom ging WAR ook weer zo slecht bij jou?

[ Voor 3% gewijzigd door michaelvo op 24-02-2025 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@stin00 Ruimteregeling met streeftemperatuur van 20,5 graden (zie je alleen niet op de display) met een remote thermostaat op CNRF als ruimtetemperatuursensor. Verwarming gaat via fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@michaelvo Klopt, bij SWW doet hij dit ook geregeld. Ik gebruik nu een sensor op de CNRF als fake PAC. Werkt prima, alleen dit gedrag kan ik niet verklaren. Er zit een logica in het systeem waarom hij voor het element kiest en niet voor de compressor. Ook zonder de sensor op CNRF deed hij dat.

Wat zou een WAR met de keuze voor element of compressor te maken moeten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@Wouterie al eens geinformeerd bij je installateur ?
Volgens mij heb je een SUZ model ?
Mijn broer had hetzelfde probleem (met zelfde model buitenunit): op willekeurige momenten wilde hij verder op de booster. De buitenunit uit zetten en weer aan zetten was de enige (tijdelijke) oplossing. Dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Alklima heeft uiteindelijk de printplaat vervangen van de buitenunit, en op een later moment van zowel de buitenunit als binneunit de software ge-update. Een eerdere software update had niet geholpen, vandaar het vervangen van de printplaat. Volgens mij is het sindsdien wel definitief opgelost.
Alles binnen garantie en zonder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:08:
@michaelvo Klopt, bij SWW doet hij dit ook geregeld. Ik gebruik nu een sensor op de CNRF als fake PAC. Werkt prima, alleen dit gedrag kan ik niet verklaren. Er zit een logica in het systeem waarom hij voor het element kiest en niet voor de compressor. Ook zonder de sensor op CNRF deed hij dat.

Wat zou een WAR met de keuze voor element of compressor te maken moeten hebben?
Jij hebt er nu voor gekozen om het geheel aan te sluiten en te regelen op een manier die niet in de installatiehandleiding staat. Bij het uitzoeken van vreemd onverklaarbaar gedrag zou ik allereerst willen beginnen met een installatie conform handleiding...

Maar als jij zegt dat hij het ook deed toen je de thermostaat op de juiste ingang had en wél in WAR draaide, dan heb je dat dus al uitgesloten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
Overigens klopt het bij een setpoint van 20,5 en een gemeten waarde van 21,0 dat hij wél warmtevraag genereert. Ruimteregeling slaat pas af bij 1,0 graad verhoging (dus 21,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@michaelvo Klopt, vorig jaar draaide ik op WAR met een aan/uit thermostaat. Maar pendelen bleef echt echt een probleem. De enige manier om dat tegen te gaan was via Ruimteregeling. Aangezien ik geen 300 Euro voor een PAR wil aftikken leek de PAC me wel een optie en dat kan draadloos gesimuleerd worden via de oplossing van @xoror

@Plenkske De installateur komt toevallig volgende week op de koffie, dus zal ik het even met hem bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• html
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 15:14

html

</html>

Ik probeer er achter te komen of ik mijn ERSD-VM2CR.UK kan koppelen met MelCloud. Ik kan alleen niet duidelijk krijgen of deze compatible is met de Wifi-adapter MAC-567IF-E. Dat zal wellicht aan mijn Google skills liggen. Weet iemand in dit topic of het mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Het remote thermostaat project geeft alleen temperaturen door. Max dwh starten als je dat zou willen. Dus het lijkt me sterk dat het element daardoor aan gaat. Maar @Wouterie had dit toch ook al voor remote thermostat ?

@Wouterie draai je ook mijn esp ? In de CN105 berichten kan kan je wel zien waarom hij evt element gebruikt geloof ik. Moet ik even voor je opzoeken
Helaas, je ziet alleen gekozen heat source, maar dat is alleen warmtepomp, immersion, backup. Ws zal hij bij jou altijd op warmtepomp staan.

[ Voor 34% gewijzigd door xoror op 24-02-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@xoror Correct, dit deed hij al eerder. Alleen zou het destijds aan het koude weer o.i.d. kunnen zijn gekomen waardoor hij wat extra ondersteuning nodig had. Nu echter is dat natuurlijk niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:10:
[...]

Ik heb ‘m nu ook intermitterend gekregen. Vloer Ta te laag, na SWW run blijft hij rondpompen zonder dat de compressor draait. Ga ‘m weer op 25 zetten. Daar gaat hij toch veelal naartoe. (PUHZ-SW75YAA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
html schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:49:
Ik probeer er achter te komen of ik mijn ERSD-VM2CR.UK kan koppelen met MelCloud. Ik kan alleen niet duidelijk krijgen of deze compatible is met de Wifi-adapter MAC-567IF-E. Dat zal wellicht aan mijn Google skills liggen. Weet iemand in dit topic of het mogelijk is?
Je moet niet Google gebruiken, maar gewoon de daarvoor bestemde pinned post in dit topic lezen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ;)

Tip: Lees de rest ook, staat veel leerzaams in.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:21:
@michaelvo Klopt, vorig jaar draaide ik op WAR met een aan/uit thermostaat. Maar pendelen bleef echt echt een probleem. De enige manier om dat tegen te gaan was via Ruimteregeling. Aangezien ik geen 300 Euro voor een PAR wil aftikken leek de PAC me wel een optie en dat kan draadloos gesimuleerd worden via de oplossing van @xoror
Het klopt natuurlijk niet dat een WAR regeling wél voor pendelen zorgt en de ruimtetemperatuurregeling niet. Als jij je WAR curve ongeveer gelijk maakt aan wat de ruimtetemperatuurregeling wil (en dat heb je de afgelopen tijd uitgebreid kunnen zien) dan moet er geen verschil zijn qua pendelen.

Een verschil dat er wel is is de hysterese van de thermostaat. Ik weet de details van jouw Honeywell niet maar in de ruimteregeling heb je dus een hysterese van 1,0 graad wat relatief veel is. Zou het nog kunnen dat met het draaien in WAR de thermostaat te vaak een aan/uit signaal stuurt? Het verschil met echt pendelen zou het wel of niet doorlopen van de waterpomp zijn maar wellicht heb je die niet op ECO staan maar op 10 minuten o.i.d.?

Maar goed dit dwaalt wel af van je originele probleem met je backup heater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de fake cnrf geeft temp door per halve graad, in die zin heb je dus standaard .25 standaard hysterese.

In de ruimte regeling zijn andere Ta mogelijk dan met WAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
xoror schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:33:
de fake cnrf geeft temp door per halve graad, in die zin heb je dus standaard .25 standaard hysterese.
Ik bedoelde toen de thermostaat nog wel 'goed' aangesloten was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
xoror schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:33:
In de ruimte regeling zijn andere Ta mogelijk dan met WAR
Ja onder de 25 graden ja maar dat speelt niet bij de radiatoren van @Wouterie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

michaelvo schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Ja onder de 25 graden ja maar dat speelt niet bij de radiatoren van @Wouterie
De RR heeft m.i. een altijd variërende TA… niet iets wat op een stooklijn lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:21:
[Afbeelding]

Waar zie je dat aan? Aan de afbeelding van de bliksemflits? En/Of ook nog ergens anders aan? Ben even benieuwd of ik dat hier ook heb. Soms vraag ik me af waarom water verwarmen 3 kW kost (realtime).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geeforce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:43
Ik gebruik de S3 van @xoror en vraag me af waar "Ecodan heatpump Zone 1 H/C Setpoint Value" voor is. Is dit een waarde die je kunt instellen op de WP? Of geeft dit alleen de waarde weer op dat moment?

En waar zit dat dat in het menu van de WP en wat zou een gebruikelijke waarde moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@michaelvo De RR lijkt wat betreft Ta helemaal nergens op. Er is geen lijn op te trekken. Binnen een uur gaat hij van Ta 26 vrolijk naar 39 en weer terug maar meestal zit het rond de 35 graden. Ik ben bang dat mijn afgiftesysteem ook zo onvoorspelbaar is. Fancoils zijn leuke dingen wanneer je ze neerzet in plaats van de normale radiatoren, maar het is niet te vergelijken met vloerverwarming. Er is nauwelijks buffer dus elke in- en uitschakeling merk je vrijwel direct.

Ik heb overigens twee thermostaten. Om het leuk te houden ;) Eén wordt gebruikt als echte thermostaat. Die staat overdag op 25 graden (altijd aan) en 's nachts op 19 zodat het lekker rustig is in huis. De andere thermostaat wordt gebruikt als thermistor voor de RR. Werkt erg nauwkeurig en ik kan direct zien of het klopt wat ik zie.

Het pendelen was trouwens echt pendelen. De Tr die langzaam oploopt waardoor de compressor uitgaat. Dat om de 15 minuten o.i.d. In het tussenseizoen was het echt geen doen. Ta opplussen houdt op een gegeven moment ook op. Echt koud of echt heet was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@Geeforce Yep, dat bliksempje. Plus dat hij aan het werk is maar de buitenunit stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:30:
@michaelvo De RR lijkt wat betreft Ta helemaal nergens op. Er is geen lijn op te trekken. Binnen een uur gaat hij van Ta 26 vrolijk naar 39 en weer terug maar meestal zit het rond de 35 graden. Ik ben bang dat mijn afgiftesysteem ook zo onvoorspelbaar is. Fancoils zijn leuke dingen wanneer je ze neerzet in plaats van de normale radiatoren, maar het is niet te vergelijken met vloerverwarming. Er is nauwelijks buffer dus elke in- en uitschakeling merk je vrijwel direct.
Heb je wel voldoende systeeminhoud? In fancoils zit bijna geen water, dus dan is een seriebuffer vaak wel nodig.
Te weinig systeeminhoud zorgt voor een erg snel (regel)systeem, wat instabiel kan worden. En dat lijkt bij jou het geval.
Ik zou, als je die nog niet hebt, een flinke seriebuffer (200 liter of zo) toevoegen, en kijken of het dan beter wordt.
En over die backupheater: Die hoort uiteraard niet aan te gaan, maar dat kan ook een gevolg zijn van de instabiel geworden regeling.
Wordt dat element ook ingeschakeld als je een vaste Ta instelt (uiteraard zo hoog dat je WP niet gaat pendelen)?

Verder kun je dat element ook permanent uitschakelen voor verwarmen en SWW. Hoe dat moet staat in je handleiding en ook ergens hier in een gepinde post.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geeforce schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:19:
Waar zie je dat aan? Aan de afbeelding van de bliksemflits? En/Of ook nog ergens anders aan? Ben even benieuwd of ik dat hier ook heb. Soms vraag ik me af waarom water verwarmen 3 kW kost (realtime).
Zorg dat je iets van monitoring hebt. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Pagina: 1 ... 177 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero