Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
@Andrehj Ja, als de installateur het ook niet weet dat schakel ik de booster maar uit. We hebben een 50 liter buffervat. Zonder werkt het niet, de systeeminhoud is vrij beperkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:14:
@Andrehj Ja, als de installateur het ook niet weet dat schakel ik de booster maar uit. We hebben een 50 liter buffervat. Zonder werkt het niet, de systeeminhoud is vrij beperkt inderdaad.
Heb je de totale inhoud al eens berekend? En wat als je (desnoods met een paar tuinslangen) er even tijdelijk een flink vat bij tussen zet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@Andrehj Nee, ik heb de inhoud nooit berekend. De inhoud van die fancoils is echt maar een paar liter, zeg 9 liter in totaal + 20 meter CV-leiding (26 mm x 3 mm) + 20 meter leiding voor de fancoils (16 mm x 3 mm)... Dat is zo'n 24 liter als ik het zo snel bekijk. Ja, zonder die 50 liter buffer schoot het meteen in error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wouterie @Andrehj
Ook voor defrosts lijkt me een buffervaatje van 50 liter en verder alleen wat waterinhoud van het leidingwerk me wel wat beperkt. Ik ben benieuwd hoe jouw Tr zich gedraagt bij defrosts en of de BUH dan vaak bijschakelt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:14:
@Andrehj Ja, als de installateur het ook niet weet dat schakel ik de booster maar uit.
Het zou zomaar kunnen dat je voor defrosts (door die geringe systeeminhoud) de booster wel hard nodig hebt. Geen idee of het uitschakelen via de instellingen daar nog invloed op heeft. Het is zeker een aandachtspunt.
In alle gevallen lijkt me een flinke toename van de systeeminhoud voor jou erg zinvol.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@SebastiaanPs @Andrehj Een defrost gaat prima zonder booster. Ik heb even geen mooi plaatje, want het is alweer even geleden, maar dat viel me eigenlijk niet tegen. Maar goed, ik zal eens gaan kijken of ik op een manier de systeeminhoud kan opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 20:31
Via Melpump geeft ie bij mij ook aan dat mijn legionella run afgelopen zondag 100% met verwarmingselement gegaan is, terwijl het zonnig weer was à 14 graden. Ik ga de volgende keer monitoren wat het schermpje op de binnenunit zegt, want lijkt mij niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 11:30

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

Wouterie schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:21:
Vandaag had ik weer wat bijzonders. Het is me al vaker opgevallen dat de warmtepomp om, voor mij, onduidelijke redenen besluit op het element te gaan verwarmen i.p.v. de compressor. Nu 'betrapte' ik h'm weer.
[Afbeelding]
Kan iemand mij uitleggen wat de logica erachter is? Er is geen warmtevraag. Hij draait Ruimteregeling en meet 21 graden, dus wat mij betreft doet hij niets.
Bij wijze van test heb ik 'Forceer SWW' aangezet en dat ging hij dus ook vrolijk op het element doen. Pas na het uit- en weer inschakelen van de binnenunit ging hij weer op de compressor verder.
Geen legionellarun; die staat uit.

Het is niet koud, er is nauwelijks warmtevraag... ik snap h'm gewoon niet.
Het kan verschillende oorzaken hebben. Extreme koude buiten of een plotseling grote warmtevraag. Bij een defrost doet hij dit soms ook om de watertemperatuur niet te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

-delete-

[ Voor 135% gewijzigd door woekele op 25-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@woekele
Punt 1 is: ik zou vooral praten met je installateur over jouw wensen en ideeën. Ik zou als installateur erg chagrijnig worden als alles er net in zit en de klant komt dan opeens met allerlei wensen - maar goed dat ben ik ;)

Over die thermosifons: dat wordt op dit moment nog weinig gedaan helaas, daarom zal wat “bewijs” misschien nuttig zijn. Ik zou zeggen laat hem dit voorbeeld eens zien.

Wat betreft waterzijdig inregelen: het primaire doel is dat er overal de juiste hoeveelheid warmte komt, dat is immers het doel van je hele CV systeem. Had jij nou overal vvw? Dan start je met alles open, vervolgens de vvw groepen wat knijpen waar het te warm wordt. Is een proces wat je eenmalig doorloopt en dagen tot weken kan duren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
woekele schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:51:
Is het de bedoeling dat thermo-sifons zowel op aanvoer/retour van het spiraal zitten, en ook op de aanvoer van koud water en de afvoer van warm water? Het is een Inventum met de warmwater-aansluiting bovenop, ik zag al dat @Andrehj daar erg over te spreken was in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11" ;)

PS: ik kijk er vast overheen, maar is er hier een uitleg over waterzijdig inregelen van je vv-verdelers i.c.m. warmtepomp? Heb op Google etc. al een en ander gevonden, maar hier is men vaak nog net iets scherper :) Wat ik eruit begrijp is grotendeels zorgen dat je retour-temp overal ongeveer hetzelfde wordt de flow te stellen.
Beide vragen zijn niet specifiek voor Mitsubishi Ecodan, en hier dus off-topic.
Deze horen in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11 (zoals ook bovenaan in de TS staat aangegeven).
Graag die vragen daar stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• html
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 15:14

html

</html>

Andrehj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:35:
[...]

Je moet niet Google gebruiken, maar gewoon de daarvoor bestemde pinned post in dit topic lezen: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" ;)

Tip: Lees de rest ook, staat veel leerzaams in.
Die heb ik zeker gelezen! En Alklima zegt het inderdaad globaal in die video. De reden dat ik het hier nog probeer na te vragen is omdat medewerkers van twee winkels tegen mij zeggen dat deze module alleen voor "airco's" is. Dat brengt mij toch enigszins aan het twijfelen. Alklima doet er al een aantal werkdagen over om mij van een antwoord te voorzien.

Als deze echt voor alle Ecodan modellen is dan durf ik hem wel gewoon te bestellen. :*)

TLDR: Kan Mitsubishi WiFi Module MAC 587 IF op de ERSD-VM2C?

[ Voor 3% gewijzigd door html op 25-02-2025 14:49 . Reden: Vraag nog even toegevoegd zodat men niet te ver terug hoeft te scrollen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@html Ja, die module is compatibel met Ecodan. Ik ben het met je eens dat het nogal zoeken is wanneer je als consument op onderdelenjacht gaat. Ze willen dat je alles via de installateur regelt. Althans, zo komt het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
html schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:44:
Die heb ik zeker gelezen! En Alklima zegt het inderdaad globaal in die video. De reden dat ik het hier nog probeer na te vragen is omdat medewerkers van twee winkels tegen mij zeggen dat deze module alleen voor "airco's" is. Dat brengt mij toch enigszins aan het twijfelen. Alklima doet er al een aantal werkdagen over om mij van een antwoord te voorzien.

Als deze echt voor alle Ecodan modellen is dan durf ik hem wel gewoon te bestellen. :*)

TLDR: Kan Mitsubishi WiFi Module MAC 587 IF op de ERSD-VM2C?
Er zijn in dit topic al erg veel van die adapters gekocht (beide versies) en aangesloten op diverse binnenunits. En er zijn nog nooit problemen mee gerapporteerd. Die dingen werken gewoon, en ook op de Ecodan warmtepompen.

Als je goed zoekt vind je zelfs de installatiehandleiding van Mitsubishi over hoe je zo'n module op de FTC aan moet sluiten. Van de mijne (de oude versie) heb ik die ook ooit gevonden.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 25-02-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• html

html

</html>

Bedankt allen. Toen ik de warmtepomp openmaakte kwam ik er achter dat er een Procon MalcoBEMS MINI (A1M) in verstopt zit. Tijd om een ESP uit de kast te vissen. Mooie verrassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@html zit die al niet aangesloten op een gare omschakel unit oid ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• html

html

</html>

xoror schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 18:47:
@html zit die al niet aangesloten op een gare omschakel unit oid ?
De RS-485 is nog vrij. Mocht je dat bedoelen? :-)

Geen idee waarom ze die rakker er destijds ingestopt hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-tmiYb8aIR7MgwxPkamRtyVGlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCAkQdIz6UrWoB9Vt1uTSq60.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@html idd, gewoon gratis zo te zien, nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 20:31
Ik heb zoals in dit topic aangeraden mijn motortjes van de zones losgehaald. Daarmee blijft echter een motortje nog omhoog staan zoals te zien (nummer 4): Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_323BS6pqZqaQSbnmcMf0OI0OI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EddGcUMDMLyh0ytiRal4nTgt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit motortje voelt ook warm aan tov de rest, en de kamer waar deze op is aangesloten voelt ook altijd kouder aan, waardoor ik de conclusie trek dat deze zone zijn eigen leven leidt momenteel.

Wat doe ik fout dat ik deze niet losgekoppeld krijg, en hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen? Iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mooper schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:52:
Ik heb zoals in dit topic aangeraden mijn motortjes van de zones losgehaald. Daarmee blijft echter een motortje nog omhoog staan zoals te zien (nummer 4): [Afbeelding]

Dit motortje voelt ook warm aan tov de rest, en de kamer waar deze op is aangesloten voelt ook altijd kouder aan, waardoor ik de conclusie trek dat deze zone zijn eigen leven leidt momenteel.

Wat doe ik fout dat ik deze niet losgekoppeld krijg, en hoe kan ik dit wel voor elkaar krijgen? Iemand toevallig ervaring mee?
Ook voor jou: Deze vraag is niet specifiek voor Mitsubishi Ecodan, en hoort dus niet in dit topic.
Quote uit de eerste alinea van de TS:
Andere vragen over zaken als buffervaten, SWW-vaten, driewegkleppen, afgiftesystemen, vloerverwarmingsverdelers, zoneregelingen e.d. horen in het algemene L/W warmtepomptopic of een topic specifiek voor dat onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:16
Plenkske schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:14:
@Wouterie al eens geinformeerd bij je installateur ?
Volgens mij heb je een SUZ model ?
Mijn broer had hetzelfde probleem (met zelfde model buitenunit): op willekeurige momenten wilde hij verder op de booster. De buitenunit uit zetten en weer aan zetten was de enige (tijdelijke) oplossing. Dat is natuurlijk niet de bedoeling...

Alklima heeft uiteindelijk de printplaat vervangen van de buitenunit, en op een later moment van zowel de buitenunit als binneunit de software ge-update. Een eerdere software update had niet geholpen, vandaar het vervangen van de printplaat. Volgens mij is het sindsdien wel definitief opgelost.
Alles binnen garantie en zonder kosten.
@Wouterie
Hier hetzelfde verhaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUOteesmvdNAMWYQ_Y2iqe31Tko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDvQJuN8EikAOov2KQY2bVJC.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk opgelost na nieuwe printplaat buitenunit

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@laurens0619 Lekker dan! Goed, dat wordt een interessant kopje koffie volgende week.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjappiey2k
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 14:29
Hier is de broer van @Plenkske ;).

In chronologische volgorde:
  • Data van de SD kaart werd geanalyseerd door Alklima.
  • De software van de buitenunit geüpdatet door Alklima.
  • Na 1 à 2 dagen zag ik het booster-symbool weer. Opnieuw data van de SD kaart naar Alklima gestuurd voor analyse.
  • De printplaat van de buitenunit werd vervangen
  • Na enkele dagen zag ik het booster-symbool weer. Opnieuw data van de SD kaart naar Alklima gestuurd voor analyse.
  • De software van de buiten- unit & binnenunit geüpdatet.
Sindsdien geen problemen meer gehad. Dit probleem zat er vanaf het begin al in en was alleen merkbaar in de periode dat je het huis ook moet verwarmen. Het probleem zat dus in de combinatie van warm water maken én het huis verwarmen.
Totaal heeft dit 2 jaar geduurd voordat het definitief was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 11:49
Het laatste jaar veel opgestoken van WP en meten / uitlezen en monitoren; ik werk eigenlijk alleen nog maar met vast TA (zeker in tijden dat de temperaturen enorm kunnen fluctueren zoals vorige week binnen een week van negatieve temperaturen naar 15 graden). Toen het wat kouder was had ik een mooie vlakke lijn vwb de TA en Tretour (met een verschil van ongeveer 4 graden) ook de frequentie van de warmtepomp was relatief vlak. (als een zonnetje zeg maar); echter de laatste week (nu het weer wat warmer is, zie ik de WP enorm pendelen (tenminste ik denk dat het dat is). Ik heb alle thermostaten open staan (op 25 graden max) dus er is in elke ruimte wel vraag. Wat nieuw is, is dat ik een cover om de warmtepomp heb gezet van hout met vrij open lamellen aan voor en zijkanten. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van het pendelen? Ik voeg 2 foto's bij van het verloop van TA en Tretour en van de frequentie van de WP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH_YNUhXAt1xZZjfeIN3lDA26fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubL3LfLsF4JFUyvvoBw9qiVg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rx3kk5LGVkofhDTbVRRirhrTaks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p5D39mGXQ4SONmuj9oiBdYsK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@AJK Enter
Wat nieuw is, is dat ik een cover om de warmtepomp heb gezet van hout met vrij open lamellen aan voor en zijkanten. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van het pendelen?
Heb je er fotos van? Bevordelijk is het meestal niet tenzij je echt genoeg ruimte hebt zodat de pomp kan doen wat ie moet doen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-09 15:25
AJK Enter schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:44:
Het laatste jaar veel opgestoken van WP en meten / uitlezen en monitoren; ik werk eigenlijk alleen nog maar met vast TA (zeker in tijden dat de temperaturen enorm kunnen fluctueren zoals vorige week binnen een week van negatieve temperaturen naar 15 graden). Toen het wat kouder was had ik een mooie vlakke lijn vwb de TA en Tretour (met een verschil van ongeveer 4 graden) ook de frequentie van de warmtepomp was relatief vlak. (als een zonnetje zeg maar); echter de laatste week (nu het weer wat warmer is, zie ik de WP enorm pendelen (tenminste ik denk dat het dat is). Ik heb alle thermostaten open staan (op 25 graden max) dus er is in elke ruimte wel vraag. Wat nieuw is, is dat ik een cover om de warmtepomp heb gezet van hout met vrij open lamellen aan voor en zijkanten. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van het pendelen? Ik voeg 2 foto's bij van het verloop van TA en Tretour en van de frequentie van de WP.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kan zijn dat de Tr minder zakt omdat het niet zoveel warmte kwijt kan. Heb je gekeken wat het minimum vermogen is van de WP die je hebt (bij deze buitentemp) en hoeveel flow je hebt? dan kun je jouw huidige opgeleverde vermogen berekenen.

Als je een omkasting hebt gemaakt waarbij er weinig aangezogen kan worden en er geen schot zit tussen in- en uitblaas kun je gekke dingen krijgen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:22
@AJK Enter is dat een HA dashboard?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJK Enter
@Bschnitz dit is een dashboard van de MelPump App; dat werkt mooi (beter en sneller inzicht dan Melcloud app)

dit zijn wat foto's van de omkasting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XSxFILea4YVbEkqOpP2U1kVGT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rD0FJYTcSqGMYLTf1MhHUyIp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ify3XfbRJlhoinkxe3hBjstntXQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ61dmLroot2deQwIyK1xdI3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQNGpbAKyaH-vlcEApKef07LpNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypXn8jV6xoCNd2yRVDw3nWs8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het laatste jaar veel opgestoken van WP en meten / uitlezen en monitoren; ik werk eigenlijk alleen nog maar met vast TA (zeker in tijden dat de temperaturen enorm kunnen fluctueren zoals vorige week binnen een week van negatieve temperaturen naar 15 graden). Toen het wat kouder was had ik een mooie vlakke lijn vwb de TA en Tretour (met een verschil van ongeveer 4 graden) ook de frequentie van de warmtepomp was relatief vlak. (als een zonnetje zeg maar); echter de laatste week (nu het weer wat warmer is, zie ik de WP enorm pendelen (tenminste ik denk dat het dat is). Ik heb alle thermostaten open staan (op 25 graden max) dus er is in elke ruimte wel vraag. Wat nieuw is, is dat ik een cover om de warmtepomp heb gezet van hout met vrij open lamellen aan voor en zijkanten. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van het pendelen? Ik voeg 2 foto's bij van het verloop van TA en Tretour en van de frequentie van de WP.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een gependel, je Ta is blijkbaar +30 dat minimum vermogen mag het probleem niet zijn, welke thermostaat gebruik je :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
Dit is de schematische tekening; de thermostaten zijn van Watts (die zet ik in alle ruimtes op max en zie ook dat ze vragen); ik heb gebruik een vaste TAAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKSyYjp3s4W7d_kdHsOnQV3KT4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6hQLhkJRHtWt9HkYoWtWMsRf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
@gr8-jen ik weet op dit moment niet hoe ik dat moet doen; er is sprake van een PUHZ-SHW80YAA buitenunit en een ERSC-VM2D binnenunit; flow is 19 liter zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AJK Enter Je heb een parallel buffervat.
Je thermostaten vragen nog warmte, dus de kamers zijn nog niet op temperatuur, maar je buffervat zit 'vol' en daarom gaat de wp pendelen.

Je moet dus zorgen dat de opname van het secundaire circuit hoger wordt. pomp snelheid (12) verhogen is het makkelijkst. Je kan ook de productie van het primaire circuit verlagen zodat vraag en aanbod een beetje matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
@xoror dank voor je bericht; productie primaire circuit verlagen betekent lagere (vaste) TA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
1. Pendelen: dit ziet er inderdaad uit als pendelen. Dus je warmtepomp slaat af omdat deze het vermogen niet kwijt kan. Oplossingen:
a) flow verhogen, maar let op je wil de balans tussen primaire en secundaire circuit niet verpesten (ivm menging in parallel buffervat), dus dat moet gebalanceerd,
b) meer afgifte open: je schrijft eerder dat je vvw hebt en nu dat er overal warmtevraag is, dus dit lijkt oké
c) Ta ophogen, echter zie punt 3.

2. Kast: je hebt wat last van recirculatie. Als je warmtepomp start met verwarmen dan daalt je “buitentemperatuur” in de kast met zo’n 2 graden. Als je die kast wil houden, dan zou ik hem 20 cm van de wand af halen, zodat de lucht aan de achterzijde ongehinderd kan worden aangezogen. Daarna herbeoordelen wat Tbuiten doet na starten met verwarmen.

3. Parallel buffervat: dit is in de meeste gevallen onnodig. Nadelen: kosten, ruimte, complexiteit, nadelig effect COP. Zie ook de FAQ (link hieronder). Je hebt een zeer hoge Ta van 34 graden voor vvw. Je COP kan zo een heel punt beter als je je parallel buffervat op Marktplaats zet en de zoneregeling versimpelt (dus grootste deel altijd open, bijv woonkamer keuken en badkamers). Je leidingen en vvw slangen moeten wel geschikt zijn om zonder parallel buffervat te draaien, dus voldoende kaliber en niet te lange lussen. Meestal is dat oké bij nieuwbouw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Edit: heb jij nou een huis van 400 m2, is dat wat dit getal betekent in jouw screenshot van MelPump?

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-02-2025 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AJK Enter : Twee vragen:
  1. Gezien de Watts zoneregeling ga ik ervan uit dat je een huis hebt met enkel VVW? Waarom staat die Ta dan op zo'n hoge 34 graden? :?
  2. Kun je ook het thermisch of elektrisch vermogen uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:58
@sjappiey2k Er werd dus bij gelijktijdige vraag altijd voor de “koud” weer optie gekozen ( verwarming op wp niet onderbreken maar boiler met element verwarmen)?
Want deze stand kun je zelf handmatig kiezen op de controller!

[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 26-02-2025 19:17 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
@Andrehj dank voor je bericht; het is een relatief groot huis buitenaf; ik zou het graag lager willen zetten dan 34; ik kan zien hoeveel Kwh de WP verbruikt (per dag); ik zit nu zo ongeveer op 20kWh per dag; toen het 2 weken geleden onder nul was zat ik rond de 50kWh per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@AJK Enter hoeveel m2 vloer opp ? 20kWh met dit weer is krankzinnig voor een nieuwbouw woning.

Even terug komen op je vraag: Ja de Ta naar beneden of pomp langzamer laten draaien of combi.
Maar ik denk dat er iets goed mis is bij jou met dat verbruik

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 26-02-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:16:
@AJK Enter hoeveel m2 vloer opp ? 20kWh met dit weer is krankzinnig voor een nieuwbouw woning.

Even terug komen op je vraag: Ja de Ta naar beneden of pomp langzamer laten draaien of combi.
Pomp langzamer laten draaien? Hoe zou dat moeten helpen?
De primaire en secundaire pomp zouden juist harder moeten draaien zodat je meer vermogen kwijt raakt bij dezelfde Ta. Dit om het pendelen te voorkomen.

Als het 400 m2 oppervlak is dan valt het verbruik wel niet mee. Al kan het een stuk zuiniger als de Ta lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:16:

En vooral die enorm hoge Ta. Bij de huidige buitentemperatuur kun je een nieuwbouwwoning met VVW prima warm houden met Ta 25.
Daar gaat iets heel erg fout in de regeling en/of het afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs in zijn primaire circuit moet de pomp langzamer draaien om minder vermogen te genereren, want het secundaire circuit trekt het niet. Of de Ta verlagen, of combi. Zodat beide circuits in evenwicht zijn, natuurlijk moet je niet onder min vermogen zakken in het primaire circuit. Had ik misschien duidelijker moeten opschrijven.

Verder is het met 400m2 nog steeds iets niet goed gok ik. Ik heb 300m2 en zit op 7.5kWh vandaag, gister iets van 10kWh.

Wat @Andrehj ook zegt, er is iets heel mis als je met dit weer 20kwh gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xoror
De compressor draait telkens op zo’n 30 Hz, vermoedelijk het minimumvermogen. Toch slaat deze telkens af, ondanks aanhoudende warmtevraag in alle ruimtes volgens @AJK Enter. Lijkt wat mij betreft dus op pendelen. Dus je moet nu zorgen dat je dat minimumvermogen kwijt kan in je systeem.
De opties zijn dan flow ophogen (primair en secundair beide gebalanceerd), Ta ophogen (staat al zeer hoog) of meer afgifte open (alles staat al open/vragend volgens de vraagsteller).
De pompstand verlagen lijkt mij dan onlogisch? Juist ophogen!

Het is wel heel extreem dus vraag me af wat hier aan de hand is. Een plot met Ta en Tr in zowel primaire als secundaire circuit en de flow in primair en secundair circuit zouden enorm helpen.

Wat betreft het verbruik moet ik je, op basis van jouw getallen, helemaal gelijk geven. Post aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ik had even niet scherp dat hij al op min vermogen zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xoror een alternatieve verklaring die ik nu bedenk is een secundaire flow die veel lager is dan de primaire flow. Dan krijg je ook Ta overshoot en pendelgedrag.
Wat plots en gegevens zoals hierboven beschreven kunnen inzicht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:47:
@xoror een alternatieve verklaring die ik nu bedenk is een secundaire flow die veel lager is dan de primaire flow. Dan krijg je ook Ta overshoot en pendelgedrag.
Wat plots en gegevens zoals hierboven beschreven kunnen inzicht geven.
Gokje:
Zijn unit heeft bij dit weer een min vermogen van 2.4-3.0 kW bij Ta=35. Ik gok dat de na regeling vraag heeft voor een kamer. Deze warmt niet snel genoeg op vanuit het buffervat waardoor de warmte vraag blijft.

De wp doet vrolijk Ta=34, maar doordat er te weinig wordt opgenomen in het secundaire circuit zal de Tr rap stijgen tot hij zijn warmte niet meer kwijt kan en gaat pendelen.

flow zal wel rond 21 L/m liggen met een buffervat. Dan pendelt de boel wanneer Tr >= 32,5
(2.4 kW = 4.2 * (34 - Tr) * 21/60, retour ~ 32.5)
Dit klopt best aardig met de grafiek, al is de resolutie wat laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik verdenk zijn thermostaat nog, bepaalde dipjes in zijn grafieken zijn geen "typische pendel door te weinig afgifte dipjes".

Aan zijn Nickname te zien @AJK Enter woont hij bij mij in de buurt, ik zou haast geneigd zijn ff langs te wippen, helaas ben ik erg druk de komende tijd :(

Ter info, ik zat vandaag op 7kWh met een kleine 300m2 vloerverwarming / 900m3 inhoud.

@AJK Enter ben je in de mogelijkheid om die hele wats thermostaten ff af te sluiten / offline te halen en handmatig gewoon alles open zetten?

Ik denk toch iets van PWM achtige regeling.

[edit]
m.b.t. buffervat, dit is het probleem niet, ik heb dezelfde situatie en dat werkt gewoon goed.
Vanwege een defect Danfoss systeem werkt mijn naregeling per ruimte niet meer, ik heb de groepen (23 in totaal) waterzijdig ingeregeld, en het draait gewoon als een tiet hier met TA 28,5 graden. En dan heb ik nog de ouderwetste Zubadan met een minimum vermogen van 4,5KW. Dus dat buffervat wat parallel is aangesloten is niet de oorzaak van zijn problemen. Het zit hem ergens anders in, en met zijn WP zou hij met zo'n woning zeker terug moeten kunnen naar TA28 of lager, OOK met buffervat.

[ Voor 67% gewijzigd door Grolsch op 26-02-2025 22:41 ]

• nessio
Verbruik is wel een beetje afhankelijk hoe warm je stookt( warmteverlies is hoger)

• sjappiey2k
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 14:29
nessio schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:15:
@sjappiey2k Er werd dus bij gelijktijdige vraag altijd voor de “koud” weer optie gekozen ( verwarming op wp niet onderbreken maar boiler met element verwarmen)?
Want deze stand kun je zelf handmatig kiezen op de controller!
Nee deze stand stond niet aan. Het was echt een bug.

• gr8-jen
nessio schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:28:
Verbruik is wel een beetje afhankelijk hoe warm je stookt( warmteverlies is hoger)
Ik zal mij dan voorbereiden op een torenhoge rekening ;)

Voorlopig maak ik mij nog niet druk qua verbruik. In de meeste gevallen is mijn verbruik lager dan wat ik zie bij monitoring overzicht. Toch stook ik het tot 23 graden.
Als je een goede isolatie hebt valt dat verbruik wel mee.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• AJK Enter
@Grolsch ik denk dat je doet goed ziet (Enter); je bent van harte welkom (en het hoeft niet voor niets als je begrijpt wat ik bedoel). Ik weet niet goed wat er gebeurt als ik de Watts thermostaten offline haal (of dan alles open gaat staan of niet); ik zal me er vandaag in verdiepen.

• nessio
@sjappiey2k duidelijk
@gr8-jen ach ik stook 21,5 vrijwel de hele 200m2 en 700m3. Over 2024: vw 2400 kW / sww 380. Torenhoog, valt wel mee bij 0,30 per kW.
Zou een A++ woning zijn, maar heb zo mijn twijfel.

• nessio
@Wouterie ik zou wel aanraden je systeem in oorspronkelijke staat te brengen. De installateur geeft anders dat meteen de schuld.
Dat is nummer 1 uit het anti garantie smoezenboek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AJK Enter schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:15:
@Grolsch ik denk dat je doet goed ziet (Enter); je bent van harte welkom (en het hoeft niet voor niets als je begrijpt wat ik bedoel). Ik weet niet goed wat er gebeurt als ik de Watts thermostaten offline haal (of dan alles open gaat staan of niet); ik zal me er vandaag in verdiepen.
Het gaat me niet om geld, ik help graag andere Tweakers.
Stuur me anders ff DM je 06 nummer dan kunnen we ff op die manier contact houden, ik kom vaak genoeg bij je in de buurt, dus zou zo een keer langs kunnen komen bij gelegenheid.

• Wouterie
@nessio Ik heb een hele goede verhouding met mijn installateur. Dus daar maak ik me niet echt zorgen om.

• xoror
  • Niet online
@Grolsch @AJK Enter Laat vooral weten wat het was, leren we ook weer van :)

Weet je wat voor een type nummer van de thermostaat, dan kan je snel zien of het aan/uit of PWM is.
Want bij de eerste de beste Watts thermostaat zie ik al "Configureerbare hysteresis of PWM-regeling"

[ Voor 60% gewijzigd door xoror op 27-02-2025 10:16 ]

xoror schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:13:
@Grolsch @AJK Enter Laat vooral weten wat het was, leren we ook weer van :)

Weet je wat voor een type nummer van de thermostaat, dan kan je snel zien of het aan/uit of PWM is.
@AJK Enter eens, wij zijn nu allemaal wel nieuwsgierig wat het probleem en de oplossing is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:20:
...
@gr8-jen ach ik stook 21,5 vrijwel de hele 200m2 en 700m3. Over 2024: vw 2400 kW / sww 380. Torenhoog, valt wel mee bij 0,30 per kW.
Zou een A++ woning zijn, maar heb zo mijn twijfel.
Het kan de isolatie zijn of toch nog FZ rommel. Ik zat voor alleen verwarmen op bijna 1300 voor 2024 en zoveel kleiner is mijn huis ook weer niet. Met dakkapel erbij is de inhoud ook niet de helft. En ik stookte 22,5, wegens klachten deze winter tot 23.

[ Voor 4% gewijzigd door gr8-jen op 27-02-2025 11:38 ]

• nessio
@gr8-jen Tja, dat zou kunnen. Op 1 buurhuis (gemiddeld scoort die iets beter) na hebben wij allemaal een slecht rendement. Vrijstaand-2-1kap of rijtje maakt niet uit.
Of er moet iets met die Ecodan SUZ...60 of PUHZ.... 50 zijn

[ Voor 15% gewijzigd door nessio op 27-02-2025 21:49 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:31

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:01:
@gr8-jen Tja, dat zou kunnen. Op een buurhuis (gemiddeld scoort die iets beter) na hebben wij allemaal een slecht rendement. Vrijstaand-2-1kap of rijtje maakt niet uit.
Of er moet iets met die Ecodan SUZ...60 of PUHZ.... 50 zijn
Denk niet dat je het slecht doet.. @gr8-jen heeft serieuze isolatie rondom… wij hebben het met minder m2 vergelijkbaar met jou.

Warmteverlies is de sleutel…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Miezie Ik heb 2 rapporten daarin staan de berekeningen hoeveel kW er voor verwarming nodig is.
Beide kwamen op +/- 8500 kWh op jaarbasis ( de een wat meer en de ander wat minder).
Niet te verwarren met de berekening inzake grootte wp bij -10/35 want die is +/- 6,5 kW

Mijn controller meld het volgende voor 1/22024-31/1/2025 (staat in spreadsheet)

Verwarming
Opbrengst 8895
Verbruik 2466
COP over die periode 3,61

Warm water
opbrengst 703
verbruik 342
COP over die periode 2,06

Mijn rendement is zelfs op 1 na de beste!
Overigens hebben wij allemaal enorme geveloppervlakten (2-1kap = +/- 180m2)
Het is model pakhuis zonder overhangende daken.

Ik neem deze periode omdat op 30/1/2024 warmtewisselaar en circulatiepomp zijn vervangen

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 28-02-2025 17:16 ]

• Mafparov
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-09 11:30

Mafparov

Factory Zero Mitsubishi Ecodan

nessio schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:42:
@Miezie Ik heb 2 rapporten daarin staan de berekeningen hoeveel kW er voor verwarming nodig is.
Beide kwamen op +/- 8500 kW op jaarbasis ( de een wat meer en de ander wat minder).
Niet te verwarren met de berekening inzake grootte wp bij -10/35 want die is +/- 6500.

Verwarming
Opbrengst 8895
Verbruik 2466

Warm water
opbrengst 703
verbruik 342

Ik neem deze periode omdat op 30/1/2024 warmtewisselaar en circulatiepomp zijn vervangen
Het begrip COP heeft puur met efficiënte van warmtepomp en warmteafgifte een je huis/boiler te maken en niets met geveloppervlak of mate van isolatie. Verkeerde vloerbedekking kan wel een rol spelen.

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Beide kwamen op +/- 8500 kW op jaarbasis ( de een wat meer en de ander wat minder).
Niet te verwarren met de berekening inzake grootte wp bij -10/35 want die is +/- 6500.

Verwarming
Opbrengst 8895
Verbruik 2466

Warm water
opbrengst 703
verbruik 342

Wat zegt de EP calculatie over het verbruik van de warmtepomp en je koopcontract over de vergunning die is aangevraagd? De EP zit bij je vergunningsaanvraag, als ze je een mindere of andere installatie gegeven hebben als daarin belooft kun je er wat van gaan zeggen…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
@Miezie en @nessio
Ik wilde niet pochen, maar las iets teveel de laatste tijd dat het verbruik (mede) bepaald werd door de binnentemp.
En de meeste mensen die dat schreven zaten in huizen die nieuwer waren dan die van mij. Nu was de straat waar ik in zat misschien een experiment qua isolatie, maar bij veel mensen waarvan ik weet wat de isolatie is, is deze hoger dan die van mijn huis. En mijn afgifte is nog gedeeltelijk voor gas ingericht met dunnere leidingen naar de verdelers toe en max flow van 15.

Omdat het huis van Nessio ook nieuwer is, ging ik er vanuit dat zijn huis ook net iets hogere isolatie had.
Als je het terug reken naar gas zal het verbruik bij nessio ook vast nog meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

gr8-jen schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:04:
@Miezie en @nessio
Ik wilde niet pochen, maar las iets teveel de laatste tijd dat het verbruik (mede) bepaald werd door de binnentemp.
En de meeste mensen die dat schreven zaten in huizen die nieuwer waren dan die van mij. Nu was de straat waar ik in zat misschien een experiment qua isolatie, maar bij veel mensen waarvan ik weet wat de isolatie is, is deze hoger dan die van mijn huis. En mijn afgifte is nog gedeeltelijk voor gas ingericht met dunnere leidingen naar de verdelers toe en max flow van 15.

Omdat het huis van Nessio ook nieuwer is, ging ik er vanuit dat zijn huis ook net iets hogere isolatie had.
Als je het terug reken naar gas zal het verbruik bij nessio ook vast nog meevallen.
Bij nessio kan de COP hoger, maar als dit is wat er gekocht is… en dit klopt met de papieren. Tja…

Een RC 6 rondom bij de muren is wel meer dan dat de eisen zijn op dit moment, dat is mooi!

En verder is schermen met verbruik gewoon niet de juiste manier, dat is van heel wat factoren afhankelijk… COP eigenlijk idem… je kan hooguit generiek zorgen dat binnen de context de afgifte optimaal is en dat het ontwerp klopt. Daar valt nog genoeg te winnen.

Persoonlijk draaien wij een prima COP, doen we het beter dan de buren, stoken we lekker warm etc. Maar kan het ook veel beter, achteraf bekeken… maar als ik dan kijk wat ik heb aangepast is het enkel de stooklijn en wat groepen standaard open… en in de bouw een opwaardering van het een en ander.

Mijn verbruik is dan weer vergelijkbaar met nessio, maar wel 50% minder dan de EP calculatie… ach ja…

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 28-02-2025 08:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Jij zorgt zelf voor de verwarring. De kans daarop zou al een stuk kleiner worden als je zorgvuldig zou zijn met je eenheden.
De warmtebehoefte van de woning zal 8500 kWh (thermisch) per jaar zijn, wat, als je dat deelt door een verwachte sCOP van dik 4, neerkomt op een elektriciteitsverbruik van de WP van ca 2000 kWh per jaar.
Het vermogen van je WP druk je uit in kW of (soms) W. Jij bedoelt dus 6500 W, maar kunt beter schrijven 6.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:16
Miezie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 08:24:
En verder is schermen met verbruik gewoon niet de juiste manier, dat is van heel wat factoren afhankelijk… COP eigenlijk idem… je kan hooguit generiek zorgen dat binnen de context de afgifte optimaal is en dat het ontwerp klopt. Daar valt nog genoeg te winnen.
Dit idd. Ook het 'probleem' bij de maandelijkse COP overzichten uit het LW topic. Ik kan ervoor kiezen om op de warmste middagen van de maand mijn thermostaat op 27 graden te zetten. Mega oncomfortabel maar dan draai ik gemiddeld die maand een lekker hoge COP en kan ik misschien zelfs wel van Andrehj winnen ;). Mijn totale verbruik zal die maand dan wel echt ruk zijn maar die kun je toch ook niet met de rest vergelijken gezien alle factoren :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:16:
[...]

Jij zorgt zelf voor de verwarring. De kans daarop zou al een stuk kleiner worden als je zorgvuldig zou zijn met je eenheden.
De warmtebehoefte van de woning zal 8500 kWh (thermisch) per jaar zijn, wat, als je dat deelt door een verwachte sCOP van dik 4, neerkomt op een elektriciteitsverbruik van de WP van ca 2000 kWh per jaar.
Het vermogen van je WP druk je uit in kW of (soms) W. Jij bedoelt dus 6500 W, maar kunt beter schrijven 6.5 kW.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit zich verhoudt bij andere nieuwbouwbewoners.

Dus de berekende warmtebehoefte per jaar (thermisch, in kWh) versus de reële warmtebehoefte (productie voor verwarming, uiteraard ook thermisch en in kWh).
Dit laatste het liefst van meerdere jaren als die info er is.

Dat zou ook wel nuttige informatie zijn voor de dimensionering van een L/W warmtepomp voor nieuwbouw.

Je krijgt hier het vermoeden dat er vaak (te) grote warmtepompen worden gekozen. Komt dat (deels) door de berekeningen, overschatten die het warmteverlies (bijv door te hoge ventilatieverliezen)? Of toch vooral door de aannemer/installateur die de warmtepomp graag “veilig” groot kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs

Voor verwarmen:
2023: 11.772 kWh / 2493 kWh = 4.72 COP
2024: 12.144 kWh / 2516 kWh = 4.83 COP

In mijn EPC (bouwjaar 2020) berekening staat dat ik 18.500 MJ aan verbruik heb met deze Wp voor het verwarmen. Dat is omgerekend: 5138 kWh per jaar. Maar ik denk dat je daar niet zoveel waarde aan moet hechten, in datzelfde rapport staat namelijk dat ik bijna net zoveel energie nodig heb voor tap water. In werkelijkheid is dat maar iets van +/- 500 kWh per jaar

In de warmte verlies berekening staan zo te zien geen jaar totalen, maar daar kwam uit dat ik 10 kW vermogen nodig had bij -10.

Ik heb een SW75YAA gekozen (misschien was die 10kW misschien handiger als ik een keer snel het huis moet opwarmen). De SW75YAA voldoet meer dan prima als je de boel gewoon op temperatuur houdt. Zelfs met die defrost weken van afgelopen winter is de binnen temp altijd hoger dan 20c geweest. Ik stook normaal min. 21.5c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:40:
In mijn EPC (bouwjaar 2020) berekening staat dat ik 18.500 MJ aan verbruik heb met deze Wp voor het verwarmen. Dat is omgerekend: 5138 kWh per jaar.
Dit is verbruik elektrisch toch? Dus ook weer afhankelijk van de COP waar zij mee rekenen.
Geven ze ook de warmtebehoefte thermisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:46:
[...]

Dit is verbruik elektrisch toch? Dus ook weer afhankelijk van de COP waar zij mee rekenen.
Geven ze ook de warmtebehoefte thermisch?
Even gebladerd, volgens mij is dit het:
warmtebehoefte verwarmingssysteem (QH;nd;an) 36.277 MJ
hoeveelheid energie t.b.v. verwarming per toestel (QH;dis;nren;an) 36.277 MJ
opwekkingsrendement verwarming - warmtepomp (ηH;gen) 5,700

volgens mij rekenen ze met een COP van 5.7 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

36.277 MJ is omgerekend 10.076 kWh thermisch. Hmm dat zit best in de buurt van wat ik per jaar op wek.
Dan zou ik een geschat verbruik van 1767 kWh moeten hebben. Hmm garantie claimen dan maar :+ want mijn wp under-performed duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:09:

Dus de berekende warmtebehoefte per jaar (thermisch, in kWh) versus de reële warmtebehoefte (productie voor verwarming, uiteraard ook thermisch en in kWh).
Dat is praktisch niet te bepalen, want
  1. We hebben de laatste jaren enkel erg milde winters gehad
  2. Bij mij is niet duidelijk met welke uitgangspunten het begrootte verbruik uit de EPC of BENG berekeningen is berekend.
  3. Hoe je dat dan om moet rekenen naar het werkelijk behaalde verbruik is al helemaal een eindeloze puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:09:
[...]

Dat zou ook wel nuttige informatie zijn voor de dimensionering van een L/W warmtepomp voor nieuwbouw.

Je krijgt hier het vermoeden dat er vaak (te) grote warmtepompen worden gekozen. Komt dat (deels) door de berekeningen, overschatten die het warmteverlies (bijv door te hoge ventilatieverliezen)? Of toch vooral door de aannemer/installateur die de warmtepomp graag “veilig” groot kiezen?
Het klopt wel aardig hier. Enige wat je er van kan vinden is dat er bespaard is op verdichting van de afgifte waardoor alles harder moet werken… en de ventilatieverliezen zijn hier waarschijnlijk weer groter omdat ik dat ding heel fanatiek heb afgeregeld.

Ik denk overigens dat bijna iedereen veilig zou kiezen en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Voor deze woning met zware ondercapaciteit gewoond, daar word je echt niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Miezie schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Het klopt wel aardig hier. Enige wat je er van kan vinden is dat er bespaard is op verdichting van de afgifte waardoor alles harder moet werken… en de ventilatieverliezen zijn hier waarschijnlijk weer groter omdat ik dat ding heel fanatiek heb afgeregeld.

Ik denk overigens dat bijna iedereen veilig zou kiezen en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Voor deze woning met zware ondercapaciteit gewoond, daar word je echt niet blij van.
Nee helemaal mee eens. En wat @Andrehj ook wel eens zegt: als je veel vloerverwarming hebt (en ook open hebt staan), dan maakt een oversized warmtepomp minder uit. Het vermogen kun je dan toch wel kwijt bij warmtepompvriendelijke temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj sorry, herstelt. Blijft lastig voor een leek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Miezie EP. In het rapport van de bouwer die bij de bouwaanvraag zit staat 4200 kWh verbruik per jaar voor verwarming en water ( geen splitsing) Daar zit ik dus nu ver onder ondanks een cop van 3,61
In dat zelfde rapport staat als advies een puhz75 + binnenunit. Aannemer heeft dit gewijzigd in de suz60 + open source spul op basis van het warmteverlies bij -10 en de daarbij benodigde wp. Dus net aan en geen reserve.

[ Voor 50% gewijzigd door nessio op 01-03-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

nessio schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:20:
@Miezie EP. In het rapport van de bouwer die bij de bouwaanvraag zit staat 4200 kWh verbruik per jaar voor verwarming en water ( geen splitsing) Daar zit ik dus nu ver onder ondanks een cop van 3,61
In dat zelfde rapport staat als advies een puhz75 + binnenunit. Aannemer heeft dit gewijzigd in de suz60 op basis van het warmteverlies bij -10 en daarbij benodigde wp. Dus net aan en geen reserve.
Dat zou ik bestempelen als een verslechtering.. of zijn de prestaties gelijkwaardig onder de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Volgens ons niet, maar volgens Alkima wel, soms zelfs beter.
Staat in een brief van Alkima.
In die brief heeft Alkima het alleen over de buitenunit en schrijft niet of dit alleen geldt voor een combinatie met ME binnenunit ( die wij niet hebben)

[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 01-03-2025 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:22
Nou ben tevreden qua verbruik voor deze bijzondere koude maand met veel -dagen.

Nieuwe instellingen met alles open en hier en daar wat gesloten of geknepen beginnen vruchten af te werpen. 🤩 Ta26 werkt nu al beter dan Ta25.

COP: 4.7 voor verwarmen. 2 dagen niet hoeven te verwarmen, toen was het al te warm.

Maar 196kWh verbruikt tegen gemiddeld €25.9 cent, oftewel ca. €51 om de hut te verwarmen in februari.

Ben zeer benieuwd naar jullie cijfers! 🙏

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
440 kWh verwarming op RR. Deel van de maand nog 24/7. Daarmee gestopt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-09 21:04
Start is gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nh4xJtdvxi006OdKOlSfDvLC97c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwqF7WyoJlS8vVFEIuaU6kiw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rFvvqxAWJSEF4WjhcDNWLMtHBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmlxgM8aTWIbIVdi7x5Hb2np.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door BaBoK op 01-03-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Bschnitz schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:12:
Nou ben tevreden qua verbruik voor deze bijzondere koude maand met veel -dagen.

Nieuwe instellingen met alles open en hier en daar wat gesloten of geknepen beginnen vruchten af te werpen. 🤩 Ta26 werkt nu al beter dan Ta25.

COP: 4.7 voor verwarmen. 2 dagen niet hoeven te verwarmen, toen was het al te warm.

Maar 196kWh verbruikt tegen gemiddeld €25.9 cent, oftewel ca. €51 om de hut te verwarmen in februari.

Ben zeer benieuwd naar jullie cijfers! 🙏
Ff wachten op monitoring dan ;)

Met mijn oude mannen temperatuur zit ik op dezelfde COP. Ik verbruik net iets meer wegens extra woonlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
Heren, even een update over Februari!
Gebruik van energie 399kWh
Geproduceerde energie 1982kWh

Ben erg tevreden. Vloerverwarming staat op 18 graden. Thermostaat van binnenuit geeft als temperatuur tussen 21/22,5 aan afgelopen maand. Ik merk nu met klussen dat ik heel snel zweet omdat het huis goed warm is. Mag ik hem op 17 graden zetten of is dat zonde? Ik zou ook de verdeler op de 3e verdieping (waar de binnen unit staat) dicht kunnen draaien, gezien hitte toch naar boven stijgt.

Dank jullie wel voor alle hulp afgelopen periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Xmoo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:55:

Ben erg tevreden. Vloerverwarming staat op 18 graden. Thermostaat van binnenuit geeft als temperatuur tussen 21/22,5 aan afgelopen maand. Ik merk nu met klussen dat ik heel snel zweet omdat het huis goed warm is. Mag ik hem op 17 graden zetten of is dat zonde? Ik zou ook de verdeler op de 3e verdieping (waar de binnen unit staat) dicht kunnen draaien, gezien hitte toch naar boven stijgt.

Je mag em op alle temperaturen zetten die je wilt. Ik zou 18 doen, dat is ook de vakantiestand…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
Miezie schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:27:
[...]

Je mag em op alle temperaturen zetten die je wilt. Ik zou 18 doen, dat is ook de vakantiestand…
Ja dat begrijp. Ik ben ook van mening dat 18 neutraal stand is. Ben bang dat als ik hem op 17 zet, het verbruik hoger gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Xmoo schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:55:

Als je het warm hebt dan zet je het lager ;) .
Later kun je het hoger zetten, maar doe dat in stappen van een hele tot een halve graad per dag ofzo.

In maart en april kan het koud zijn, maar een week lang vorst lijkt mij onwaarschijnlijk. Dus dat je het niet op temperatuur krijgt lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar het kan zijn dat dan weer een of twee dagen de BUH ingrijpt om de watertemperatuur naar 20 graden te krijgen.

Als het goed is heb je geen thermostaat in de woonkamer, terwijl je daar het meest ben. Dat zou nog kunnen helpen voor een stabiele temperatuur en kosten besparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
@BaBoK

Zorg wel dat die doorvoer waterdicht is waar de leidingen doorheen lopen. Als hier veel water in komt heb je echt een probleem straks..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
In de UK stoeit men ook met pendelen van de warmtepomp, vooral met vaste Ta en WAR.
https://community.openene...-a-new-r32-ecodan/19577/2
Zie dit voorbeeld, user vergelijkt (slecht ingestelde) WAR met ruimteregeling: https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/261

In Duitsland hetzelfde verhaal (Zubadan topic).
En dezelfde discussies overal parallele buffer, wat zou worden aangeraden door Mitsubishi en dus door de meeste installateurs, met alle gevolgen van dien.
https://www.haustechnikdi...itsubishi-Zubadan-Luft-WP
Veel warmtepompen met vele 10.000en starts en gemiddelde run times van onder de 10-12 min.
Ook wel interessant: defecten/doodsoorzaken van Mitsubishi warmtepompen: https://www.haustechnikdi...-Defekte?highlight=Ecodan.

Op beide plekken zijn ze het erover eens dat de ruimteregeling makkelijker is en minder gevoelig voor pendelen. Wel ook klachten over de grote hysterese.

Je zou toch denken/hopen dat Mitsubishi hier en op deze andere fora meeleest? En dat zij de adviezen/regelingen verbeteren? :?
Dit speelt al vele jaren in verschillende landen/markten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:40
SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:04:
In de UK stoeit men ook met pendelen van de warmtepomp, vooral met vaste Ta en WAR.
https://community.openene...-a-new-r32-ecodan/19577/2
Zie dit voorbeeld, user vergelijkt (slecht ingestelde) WAR met ruimteregeling: https://community.openene...-new-r32-ecodan/19577/261

In Duitsland hetzelfde verhaal (Zubadan topic).
En dezelfde discussies overal parallele buffer, wat zou worden aangeraden door Mitsubishi en dus door de meeste installateurs, met alle gevolgen van dien.
https://www.haustechnikdi...itsubishi-Zubadan-Luft-WP
Veel warmtepompen met vele 10.000en starts en gemiddelde run times van onder de 10-12 min.
Ook wel interessant: defecten/doodsoorzaken van Mitsubishi warmtepompen: https://www.haustechnikdi...-Defekte?highlight=Ecodan.

Op beide plekken zijn ze het erover eens dat de ruimteregeling makkelijker is en minder gevoelig voor pendelen. Wel ook klachten over de grote hysterese.

Je zou toch denken/hopen dat Mitsubishi hier en op deze andere fora meeleest? En dat zij de adviezen/regelingen verbeteren? :?
Dit speelt al vele jaren in verschillende landen/markten.
Hier ook een aanhanger van de RR sturing.
Werkt met mijn all radiatoren verwarming bevredigend.
Ik heb niet zo’n last van de grote hysterese.
Bovendien zou ik als relatieve leek zeggen dat hoe kleiner de hysterese hoe groter het risico van pendelen is als je met RR aanstuurt, wat Mitsubishi dus probeert te vermijden met een grotere hysterese. Verder is de instelling “wachttijd” instelbaar tot 60 minuten ook in bepaalde mate een anti pendel maatregel, en die werkt voor mij goed.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd!

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 19:50
Hier ook geen last van pendelen en een ¨te hoge¨ hysterese. Die graad hysterese voelen wij echt niet hier.
Ik draai op vaste Ta maar die Ta stuur ik bij met HomeAssistant zodat de wp altijd op de laagste Ta blijft draaien waneer mogelijk.

Hiervoor een aantal sensoren aangemaakt:
flowtemp Ta - 0.5
flowtemp Return + 1.5 (deze waarde proefondervindelijk vaststellen)
Setpoint Ta: Een sensor die de hoogste van de 2 aanneemt. Dit wordt je nieuwe Setpoint Ta.
Iedere 10 sec wordt Ta aangepast.
Dus meestal is het Setpoint Ta 0.5 graad lager dan de gemeten Ta.
Resultaat is dat de wp mooi opstart en de Ta wat flexibel is.
Als de afgifte wat lager wordt zal de Ta langzaam stijgen en zo stijgt het Setpoint langzaam mee maar altijd 0.5 onder Ta.

Als het kouder wordt stuurt een automatisering dit weer bij.
Na defrost stuur ik bij met een automatisering.

Beetje omslachtig en ik win er weinig mee vermoed ik maar het werkt wel. En leuk om te maken natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door mgroen81 op 01-03-2025 16:33 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Februari

Verwarmen
287 > 1161 = 4.05 COP

SWW
50 > 107 = 2.14 COP

Redelijk tevreden mee, verwarmen toch nog boven de 4 :) SWW is altijd dramatisch laag. Het was een behoorlijk koude maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan @mgroen81
Wat mij betreft:

Voordelen van de ruimteregeling:
- set and forget
- in principe geen kans op ernstig pendelen

Nadelen ruimteregeling:
- grote hysterese van 1.0 graden*
- laat warmtepomp wat agressiever compenseren voor defrosts vergeleken met vaste Ta/WAR (dit kan je ook als een voordeel beschouwen)

* vooral voor een traag systeem als vloerverwarming in het tussenseizoen. WP start met verwarmen maar Tbinnen daalt nog enkele tienden onder setpoint, WP stopt bij setpoint +1.0 gr maar Tbinnen stijgt nog enkele tienden door traagheid. Bij elkaar opgeteld is de werkelijke hysterese dan zo’n 1.5 gr. Dit is deels te ondervangen door af en toe Tbinnen setpoint gedurende bijv 0.5 uur met 0.5 graden te verlagen. Dan is je Ecodan hysterese eerder 0.5 ipv 1.0 gr.
Dus met 24/7 20.0 graden stopt de WP bij 21.0 gr. Als je af en toe even verlaagt naar 19.5 gr dan stopt hij bij 20.5 gr al.

Edit: als installateur zou ik bij de normale consument nooit vaste Ta of WAR programmeren. Al helemaal niet bij een systeem met naregeling. Vaste Ta en WAR zijn denk ik meer iets voor de Tweakers die bereid zijn om er wat aandacht aan te besteden.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 01-03-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Hey allemaal,

Misschien kunnen jullie me wat van advies voorzien. Ik ga ook voor een warmtepomp. Beneden verdieping pas overal vloerverwarming (maximaal 80 meter voor een run). De installateur deed eerst een aanbod voor een Mitsubishi Heavy Industries, hiermee werkte ze alleen maar. Nu las ik dat die minder uit leesbaar zijn, verplicht cloudabonnement, dat soort zaken. Heb dus om een Ecodan/Zubadan gevraagd en dan komen we uit op de :
Mitsubishi Electric PCR-100YA-300 – Lucht-water warmtepomp – 11,2 kW
https://www.123klimaatsho...-water-warmtepomp-112-kw/
Koelen is ook de bedoeling.

De reden om boven de 10kWh te gaan zitten is toch wel een vrij groot huis, de 300L water gaan we wel gebruiken, en boven stook ik normale radiatoren met 35c. (In de badkamer vloerverwarming).
Ik heb dus de ketel op max 35 gezet de afgelopen koude maand en konden het prima warmhouden en krijgen.

De ketel gaat boven weg en de warmtepomp komt naar beneden in de garage. Dit vond ik zelf handiger en daar zit wat meerwerk aan (sww o.a. andere diameters geven, stookbuizen ook).

Binnen-unit ERST30C-VM2D
Buiten-unit PUHZ-SW100 YAA
Zien jullie deze set van de Mitsu Electric en denken: daar mist wat aan? Zouden jullie dat laten weten? Ik weet dat de informatie vrij summier is. Reden voor overcapaciteit is dat ik ook aanvoer op 40c of zelfs 45c zou kunnen doen (mogelijk komen er ruimten bij, heb nog 3 vloerverwarminggroepen ongebruikt liggen).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Kecin Als je je huidige ruimtes al op 35 graden warm kunt houden, waarom dan de wens naar 45? De extra groepen kunnen dan toch ook prima met 35 graden overweg?

Een binnenunit in de garage kan tricky zijn, hoe koud/warm word het daar?

Hoe is de monteur op een 11kW uitgekomen?
Is er een warmteverliesberekening aanwezig? Dat maakt de keuze een stuk makkelijker.

Al met al mist er best wel wat info voor advies, je kunt een eigen topic maken met de template, dan krijg je veel betere info terug.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:11:
@EVfan @mgroen81
Wat mij betreft:

- set and forget

Nadelen ruimteregeling:
- laat warmtepomp wat agressiever compenseren voor defrosts vergeleken met vaste Ta/WAR (dit kan je ook als een voordeel beschouwen)

* vooral voor een traag systeem als vloerverwarming in het tussenseizoen. WP start met verwarmen maar Tbinnen daalt nog enkele tienden onder setpoint, WP stopt bij setpoint +1.0 gr en maar Tbinnen stijgt nog enkele tienden door traagheid. Bij elkaar opgeteld is de werkelijke hysterese dan zo’n 1.5 gr. Dit is deels te ondervangen door af en toe Tbinnen setpoint gedurende bijv 0.5 uur met 0.5 graden te verlagen. Dan is je Ecodan hysterese eerder 0.5 ipv 1.0 gr.
Dus met 24/7 20.0 graden stopt de WP bij 21.0 gr. Als je af en toe even verlaagt naar 19.5 gr dan stopt hij bij 20.5 gr al.

Edit: als installateur zou ik bij de normale consument nooit vaste Ta of WAR programmeren. Al helemaal niet bij een systeem met naregeling. Vaste Ta en WAR zijn denk ik meer iets voor de Tweakers die bereid zijn om er wat aandacht aan te besteden.
Die over- en undershoots zie ik eigenlijk hier niet terug… Naja, nu wordt het wel warmer, maar dat komt omdat eindelijk de zon lekker naar binnen komt… en dan gaat de warmtepomp dus veel eerder weer uit. Nu is juist de uitdaging weer wanneer de zonneschermen weer even naar beneden mogen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:11:
@EVfan @mgroen81
Wat mij betreft:

- set and forget

Nadelen ruimteregeling:

* vooral voor een traag systeem als vloerverwarming in het tussenseizoen. WP start met verwarmen maar Tbinnen daalt nog enkele tienden onder setpoint, WP stopt bij setpoint +1.0 gr en maar Tbinnen stijgt nog enkele tienden door traagheid. Bij elkaar opgeteld is de werkelijke hysterese dan zo’n 1.5 gr. Dit is deels te ondervangen door af en toe Tbinnen setpoint gedurende bijv 0.5 uur met 0.5 graden te verlagen. Dan is je Ecodan hysterese eerder 0.5 ipv 1.0 gr.

@SebastiaanPs
Eens met de voordelen.
Ik heb geen ervaring met vloerverwarming, maar kan me goed indenken wat je beschrijft. Met radiatoren is die traagheid veel minder, althans, hier merk ik er weinig van.
Alleen een SWW run (duurt momenteel een uur) leidt bij koud, vochtig en winderig weer tot een minder aangename ervaring.
Maar ons huis koelt zo ie zo bij Tb 0 graden met 0,2 graad per uur af (dus nachtverlaging van een graad is rond 0200 uur al teniet gedaan).
Verder heb ik qua herstellen na een defrost minder goede ervaringen met vaste Ta. Ik heb gedurende de januari defrost periode bijna een week met vaste Ta gedraaid. Mijn WP gaat er dan na de defrost even hard tegenaan als met RR.
Met als bijkomende nadeel van vaste Ta dat je deze af en toe moet bijstellen om de woning goed op temperatuur te blijven houden als de weersomstandigheden veranderen. Niet set and forget voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

DaWizza schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 17:34:
@Kecin Als je je huidige ruimtes al op 35 graden warm kunt houden, waarom dan de wens naar 45? De extra groepen kunnen dan toch ook prima met 35 graden overweg?

Een binnenunit in de garage kan tricky zijn, hoe koud/warm word het daar?

Hoe is de monteur op een 11kW uitgekomen?
Is er een warmteverliesberekening aanwezig? Dat maakt de keuze een stuk makkelijker.

Al met al mist er best wel wat info voor advies, je kunt een eigen topic maken met de template, dan krijg je veel betere info terug.
Dank voor de tips. Warmteverliesberekening inderdaad (zelf niet in bezit). Ze gaven aan dat het comfortabeler stoken zou kunnen zijn mocht het nodig wezen, dus minder lang wachten als je even een graadje bij wil (wens van mijn vrouw). Garage is geïsoleerd, altijd tussen de 10~20 celcius. Ik kan daar verwarmen mocht het nodig wezen. Ik zal eens een fatsoenlijke lijst maken :+ gracias

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Kecin schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Dank voor de tips. Warmteverliesberekening inderdaad (zelf niet in bezit). Ze gaven aan dat het comfortabeler stoken zou kunnen zijn mocht het nodig wezen, dus minder lang wachten als je even een graadje bij wil (wens van mijn vrouw). Garage is geïsoleerd, altijd tussen de 10~20 celcius. Ik kan daar verwarmen mocht het nodig wezen. Ik zal eens een fatsoenlijke lijst maken :+ gracias
@Kecin
Op welk vermogen stond je CV ketel ingesteld toen je op 35 graden verwarmde? Dat geeft een indicatie voor het vermogen dat je nodig hebt (aannemende dat je dat vermogen afgeknepen hebt en de waterpomp van de CV ketel op maximaal hebt laten staan).
Om met lagere temperaturen te kunnen stoken is het boosten van de resterende radiatoren wellicht handig, scheelt zomaar 20% afgifte capaciteit, ofwel met enkele graden lager kunnen stoken, wat in combo met de vvw wel weer handig is. En zuiniger.
Pas op met teveel vermogen. Is fijn in de perioden dat er veel defrost is (mist, hoge RH) maar een groot deel van de herfst, winter en vroege voorjaar heb je dan al snel teveel vermogen en gaat de WP pendelen.
Als geadviseerd, maak met de template even een eigen topic aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 19:50
@SebastiaanPs
Ja, eens met de voor- en nadelen.
Ik heb Ta regeling met thermostaat om te voorkomen dat het niet te warm wordt binnen.
Maar inderdaad voor de bedrijfszekerheid is RR wel het beste (voor de niet Tweaker).
Als hier de Home Assistant er mee stopt op het verkeerde moment dan werkt de verwarming niet meer goed... Gelukkig is het heel betrouwbaar gebleken.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
@SebastiaanPs Tja, de ruimteregeling is bij ons in elk geval de enige manier om het pendelen tegen te gaan. Niet helemaal volmaakt; nu het wat warmer is overdag merk ik dat ik toch nog wat moet bijstellen aan de maximale temperatuur. Die staat nu op 45 graden en nu pendelt hij dus niet meer. Wel raar want hij stookt meestal op Ta 35 graden, maar goed, het zal wel.

Dat met dat buffervat is eigenlijk wel een rare oplossing om pendelen tegen te gaan. Of gewoon een lompe oplossing eigenlijk. Zouden ze niets kunnen doen met dat minimale vermogen? Stel nou dat je geen tweaker bent en niet op dit soort fora zit, dan heb je geen idee dat je warmtepomp zichzelf naar z'n grootje aan het draaien is. Eigenlijk zou het advies vanuit de leverancier moeten zijn om RR op te leveren tenzij de eindgebruiker goed weet waar hij voor kiest.
Pagina: 1 ... 178 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero