Elke WP heeft een minimaal vermogen, zo ook de Mitsu.
De Mitsu is een modulerende WP wat inhoudt dat de compressor moduleert en draait op een xx aantal Hz
Waar @
AJK Enter nu ook achter komt is dat het minimale aantal HZ waar de Mitsu op draait afhankelijk is van de buiten temperatuur. Ik hoorde via Whatsapp dat hij bij TA27 weer begon te pendelen, dit los je inderdaad op door TA te verhogen (afgegeven vermogen vergroten). Vanmiddag was het T-buiten 18 graden, ik weet niet hoever in HZ hij toen terug ging
Grote kans dat bij Tbuiten 7 graden hij perfect blijft draaien op TA27, omdat de WP dan wel terug moduleert naar 20HZ.
Het "probleem" wat hij nu heeft is dat er geen enkele vorm van naregeling is waardoor de WP nooit uit gaat tot dat max T-buiten wordt gehaald.
Hij heeft een naregeling van Watts hangen, maar hij heeft nu alles vragend gezet, dus de WP blijft maar doordraaien tot dat het xx uur +15 graden is buiten.
In mijn situatie gaat de WP zelfs bij Tbuiten +5 graden na xx uur uit omdat de thermostaat setpoint bereikt.
Dus @
AJK Enter je moet zelf erover nadenken hoe je dit wilt gaan oplossen, want als het in al je ruimtes 22 graden is (en dat was het vanmiddag wel schat ik) blijft de WP "dom" door draaien omdat er warmtevraag is.
Op deze manier kom je wel op een verbruik van 10-tallen kwh's per dag, de WP stopt immers nooit en blijft verwarmen. Je WP moet een keer uit gaan, en niet alleen op buiten temperatuur.
Wat ik zelf doe is 1 centrale thermostaat in een niet verblijfsruimte (de gang) waar zon geen invloed heeft. Deze staat 10:00~22:00 op 20,5 graden, en ik pas 22:00 ~ 10:00 1 graad nachtverlaging toe.
In de praktijk betekent dit dat de WP afgelopen winter geen 1 keer (0) tussen 22:00 en 10:00 gedraait heeft, en pas vanaf 10:00 start. Afhankelijk van de weersomstandigheden draait deze 2 tot max. 12 uur aan 1 stuk.
Dat scheelt natuurlijk gigantisch veel in verbruik.
Ik heb m'n vloerverwarming waterzijdig dusdanig afgesteld dat alle ruimtes in mijn woning comfortabel warm zijn dat het comfortabel is.
Als je echt je naregeling wilt blijven gebruiken zul je met de TA (fors) omhoog moeten, want "stel" alleen kantoor (10m2) vraagt warmte, dan heb je een gigantische TA nodig om pendelen te voorkomen.
En zoals aangegeven investeer een paar 100 euro in een kWh meter, zodat je inzicht hebt in het verbruik van je WP en zodat je het gedrag goed kunt analyseren.