Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat kastje van @xoror en @AUijtdehaag kun jij eigenlijk alles mee in HA.
Ik kan tenminste niet bedenken wat niet zou kunnen, vooral door de server control opties.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Ik heb sinds vandaag iets vreemds. Ik heb een erst30d-vm2ed met een suz-60 buitenunit. Heeft nu een half jaar prima gedraaid. Maar sinds vandaag heb ik weer warmte vraag en draait de buitenunit niet meer.

Je ziet op de binnenuit het icoontje van de buitenunit en de koelleidingen worden zelfs warm. De buitenunit begint ook te brommen maar de ventilator draait niet. Een paar minuten later stopt het brommen en het icoontje gaat ook weg. En dit in een loop tot mijn backup heater aanschiet. Maar ik krijg geen foutmelding of iets terug.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb de buitenunit led gekeken en die blinkt 10x.

Dat zou betekenen:
10-time blink
2.5 seconds OFF
Outdoor fan motor Outdoor fan has stopped 3 times in a row within 30 seconds
after outdoor fan startup.
Refer to 10-5. "Check of outdoor
fan motor.
Refer to 10-5. "Check of inverter
P.C. board

[ Voor 20% gewijzigd door Sen op 12-03-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 15:34
Sen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:41:
Ik heb sinds vandaag iets vreemds. Ik heb een erst30d-vm2ed met een suz-60 buitenunit. Heeft nu een half jaar prima gedraaid. Maar sinds vandaag heb ik weer warmte vraag en draait de buitenunit niet meer.

Je ziet op de binnenuit het icoontje van de buitenunit en de koelleidingen worden zelfs warm. De buitenunit begint ook te brommen maar de ventilator draait niet. Een paar minuten later stopt het brommen en het icoontje gaat ook weg. En dit in een loop tot mijn backup heater aanschiet. Maar ik krijg geen foutmelding of iets terug.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb de buitenunit led gekeken en die blinkt 10x.

Dat zou betekenen:
10-time blink
2.5 seconds OFF
Outdoor fan motor Outdoor fan has stopped 3 times in a row within 30 seconds
after outdoor fan startup.
Refer to 10-5. "Check of outdoor
fan motor.
Refer to 10-5. "Check of inverter
P.C. board
Heb je gekeken naar error messages in het menu?
Heb je iets van monitoring?
Is het wel koud genoeg om te starten?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

gr8-jen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Heb je gekeken naar error messages in het menu?
Heb je iets van monitoring?
Is het wel koud genoeg om te starten?
Ja geen errors in het menu. En ja ik heb geen warm water en ook een veel te lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-06 18:27
@Sen

De ventilator of de printplaat van je buitenunit is waarschijnlijk kapot. Zou je installateur inschakelen als die pas een half jaar draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

Dsbwouter schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:36:
@Sen

De ventilator of de printplaat van je buitenunit is waarschijnlijk kapot. Zou je installateur inschakelen als die pas een half jaar draait.
De unit komt uit spanje dus is iets lastiger. Maar morgen komt een installateur om een rapport op te maken welke van de 2 kapot is. Zou het zelf kunnen achterhalen maar de webshop wil toch een rapport van een officiële installateur.

Ik heb hem nu op weestand gezet inplaats van bivalent om het warm water te doen. Gaat alleen niet echt snel iemand nog tips om dat tijdelijk te versnellen. Zolang we alleen douchen is het niet echt een probleem.

En kennelijk kunnen we heel het huis verwarmen met 1 1500 heater ook al is het buiten -2

Heb nu 4.4 en 4.5 omgezet staat hij volledig in noodtoestand misschien gaat dat sneller.

[ Voor 5% gewijzigd door Sen op 13-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
gisteren weer in gesprek geweest met aannemer, Alklima en installateur over de pendel problematiek rondom onze 14Kw buiten-unit.

Er werden 2 oplossingen aangedragen:
- bestaande buiten unit behouden en het bestaande buffervat (op de retour) omzetten naar een parallele buffer incl extra circulatie pomp
- de 14Kw buitenunit vervangen door een 8Kw buitenunit (puhz-shw80yaa)

volgens de transmissie berekening was er 'slechts' 7Kw nodig om het huis te verwarmen. Ergo, onze bestaande warmtepomp is defacto 2 te groot. Dat werd rechtgeluldgepraat dat 14Kw vaak werd geadviseerd bij woningen van 300m2. Echter vanwege het goed luchtdichtbouwen van deze huizen bleek slechts 8Kw voldoende te zijn.

Er is uiteindelijk gekozen om een nieuwe unit van 8Kw te gaan plaatsen, omdat de buitenunit van de andere kavels het afgelopen bovenmatige slijtage hebben opgelopen door het hoge pendelgedrag. Ik was in eerste instantie meer in faveure voor de oplossing met het buffervat.

uitgaande dat 8Kw voldoende is indien de transmissie berekening 7Kw aangeeft ga ik uit dat de woning optimaal warm kan worden gestookt.

Het valt wel op dat de bestaande 14Kw unit vaak opereert tussen een power output van 9 en 11Kw tijdens verwarmingsbedrijf. Die range haalt de 8Kw buitenunit niet.
Sinds mijn monitoring ligt de hoogste warmte productie op 1 dag op 159Kw. Zou dat betekenen wanneer ik zo'n 8Kw warmte kan leveren met de 8kw buitenunit, ik ruim 20uur nodig zou hebben om deze warmte te produceren? (ik weet niet of in de 159Kw ook de warmteverlies/productie voor defrosts zitten)

Waarschijnlijk kan deze piek van 159Kw volgend jaar nog wat omlaag:
- dit was ons eerste stookseizoen. Er zal ongetwijfeld nog veel bouwvocht in zitten wat de vewarmingsbehoefte verhoogd
- met een kleinere buitenunit (met een veel lager minimaal vermogen) kan ik op de eerste en tweede verdieping de naregeling weer activeren (staan nu manueel open). Hierdoor verwarm ik wat extra ruimtes die ik eigenlijk niet (wil/hoef) te verwarmen.

Daarnaast sprak de adviseur van Alklima lovend over het gebruik van de FTC controller met ruimteregeling in de woonkamer en de thermostatische master/master regeling van Watts niet te gebruiken.
Ik overweeg nu sterk om de ruimteregeling te gaan gebruiken, en de Watts naregeling alleen te gebruiken voor het laten dichtlopen van de groepen indien de temperatuur in de betreffende (slaap)kamers is bereikt. Al denk ik dat bij het goed waterzijdig inregelen deze Watts naregeling volledig de deur uit kan.

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-06 22:41
Ik heb ook de controller in de woonkamer maar toch aangevuld met een draadloze PAR thermostaat die bij mij op het noorden staat.
Reden : aan/afvoer leidingen van wp en 4 groepen liepen er onder door en controller hangt ook aan de zuidkant.
Nu werkt het goed ( thermostaat op controller is uitgeschakeld).
Die 8kWh zou best wel eens genoeg kunnen zijn.
Jij hebt zelfs BENG, wij Maar A++. Als het echt koud is en geen zon moet je mogelijk wel 24/7 stoken. Inregelen slaapkamers heb ik ook gedaan. Naregeling werkt nu alleen nog bij de slaapkamers op zuid.
En inderdaad er zit meer bouwvocht in huis dan je denkt. Reken op 2 winters stoken.

[ Voor 13% gewijzigd door nessio op 16-03-2025 07:50 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Breud Die 20 uur stoken is niet per se een probleem.

Bij de koudste dagen (1x zelfs -14c uit mn hoofd) stookte het hier zelfs 24uur. Zolang het binnen maar op temperatuur blijft. d:)b

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Breud
Waarom krijg je dan weer z'n oud ding :( :(
excuus ivm verkeerde tabel plaatsen. je krijgt gelukkig yaa model ipv yha, die is nog wel oud maar al stukken beter dan de oude yha variant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkvM-a4HDZPJt4hj_N70LBTPl6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMwOs5hFtEbZYfDSLv2aw8Pz.png?f=fotoalbum_large
Het probleem met min vermogen wordt dan stukken minder. Het vermogen is vrij vergelijkbaar met de sw75yaa, en daarmee kan ik ook na regeling boven gebruiken zo lang benden maar open staat. Maar goed inregelen is misschien handiger.

- Wat betreft je zorgen over voldoende capaciteit. Dat ding kan ruim 10kW outputten bij -10c. Wij hebben vergelijkbare woning dus dat kan hij ws prima. Ik heb op sommige dagen > 160kWh opgewekt hoor, geen probleem.

- Je kan nu ook al RR proberen, als je de Watts kan uitlezen via HA (en als je dat kan is @AJK Enter hier ook heel blij mee). Ik heb wel HA scrips om master/slave te emuleren als je ze kan aanspreken. Ik heb namelijk hetzelfde issue als jij maar dan met uponor thermostaten.

- Je heb/had een flow probleem. Is daar nog naar gekeken?

- Ik heb wel eens gespeeld met 24/7 stoken vs in de nacht uit. Qua verbruik maakt het niet zo heel veel uit. 24/7 stoken heeft wel als voordeel dat je continue laag verbruik heb en het comfortabel is. Er zijn nu ws wel temperaturen waardoor je 24/7 moet stoken omdat je het overdag niet genoeg kan compenseren.

[ Voor 53% gewijzigd door xoror op 14-03-2025 10:42 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:21:
gisteren weer in gesprek geweest met aannemer, Alklima en installateur over de pendel problematiek rondom onze 14Kw buiten-unit.

- bestaande buiten unit behouden en het bestaande buffervat (op de retour) omzetten naar een parallele buffer incl extra circulatie pomp

volgens de transmissie berekening was er 'slechts' 7Kw nodig om het huis te verwarmen. Ergo, onze bestaande warmtepomp is defacto 2 te groot. Dat werd rechtgeluldgepraat dat 14Kw vaak werd geadviseerd bij woningen van 300m2. Echter vanwege het goed luchtdichtbouwen van deze huizen bleek slechts 8Kw voldoende te zijn.

Er is uiteindelijk gekozen om een nieuwe unit van 8Kw te gaan plaatsen, omdat de buitenunit van de andere kavels het afgelopen bovenmatige slijtage hebben opgelopen door het hoge pendelgedrag. Ik was in eerste instantie meer in faveure voor de oplossing met het buffervat.

uitgaande dat 8Kw voldoende is indien de transmissie berekening 7Kw aangeeft ga ik uit dat de woning optimaal warm kan worden gestookt.

Het valt wel op dat de bestaande 14Kw unit vaak opereert tussen een power output van 9 en 11Kw tijdens verwarmingsbedrijf. Die range haalt de 8Kw buitenunit niet.
Sinds mijn monitoring ligt de hoogste warmte productie op 1 dag op 159Kw. Zou dat betekenen wanneer ik zo'n 8Kw warmte kan leveren met de 8kw buitenunit, ik ruim 20uur nodig zou hebben om deze warmte te produceren? (ik weet niet of in de 159Kw ook de warmteverlies/productie voor defrosts zitten)

- dit was ons eerste stookseizoen. Er zal ongetwijfeld nog veel bouwvocht in zitten wat de vewarmingsbehoefte verhoogd
- met een kleinere buitenunit (met een veel lager minimaal vermogen) kan ik op de eerste en tweede verdieping de naregeling weer activeren (staan nu manueel open). Hierdoor verwarm ik wat extra ruimtes die ik eigenlijk niet (wil/hoef) te verwarmen.

Daarnaast sprak de adviseur van Alklima lovend over het gebruik van de FTC controller met ruimteregeling in de woonkamer en de thermostatische master/master regeling van Watts niet te gebruiken.
Ik overweeg nu sterk om de ruimteregeling te gaan gebruiken, en de Watts naregeling alleen te gebruiken voor het laten dichtlopen van de groepen indien de temperatuur in de betreffende (slaap)kamers is bereikt. Al denk ik dat bij het goed waterzijdig inregelen deze Watts naregeling volledig de deur uit kan.
Met die info van @xoror denk ik ook dat het goed moet komen met die buitenunit.

Maar inderdaad: waarom geen nieuwer model?
PUZ-SWM100YAA met R32, min vermogen 3.3 kW en max vermogen bij -10 is 11 kW. :?

Ik zou dat de voorkeur geven maar met dat voorgestelde model ook kunnen leven…

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
het 'probleem' is volgens mij de binnen unit. (ERST30C-VM2ED). Deze wordt niet vervangen.
Deze is alleen geschikt voor PUHZ-SW100YAA / PUHZ-SW120YHA / PUHZ-SHW80YAA / PUHZ-SHW112YAA / PUHZ-SHW140YHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:52:
het 'probleem' is volgens mij de binnen unit. (ERST30C-VM2ED). Deze wordt niet vervangen.
Deze is alleen geschikt voor PUHZ-SW100YAA / PUHZ-SW120YHA / PUHZ-SHW80YAA / PUHZ-SHW112YAA / PUHZ-SHW140YHA
Ja was ik al bang voor. Gelukkig heb je een generatie nieuwer. Ik denk dat je nu goed zit, nog even naar die flow kijken. Je setup is nu vrijwel gelijk aan de mijnen, maar dan met zubadan. Is beter met defrost. Dus lijk mij gegeven de opties, het beste. Koelen is nu ook veel relaxter, want dat kan nu goed

Overigens kan de ersd-vm2d ook gewoon met r32. Moet je opzoeken of jouw binnen unit het ook niet kan. De ERST30C-VM2ED kan alleen idd alleen met bepaalde puhz units helaas

[ Voor 12% gewijzigd door xoror op 14-03-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-06 18:33

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Breud schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:52:
@Breud is er ook al eens iets geprobeerd met het kabeltje om de warmtepomp op 50% 75 % te laten draaien ik heb een 112yha die was achteraf ook te groot maar met dit kabeltje op 50% werkt hij heel rustig met normale defros en met veel koude dagen rem ik hem wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:21:

Dat is een 10 kW warmtepomp. (Zie TS). En met 4.3 kW ook een best hoog minimaal vermogen. Eigenlijk dus nog steeds te groot. Hebben ze geen PUHZ-SW75YAA meer?
Of een modernere R32 uit de PUZ-serie? Bijvoorbeeld de PUZ-SWM80xAA of
PUZ-SWM100xAA met slechts 3.3 kW minimaal vermogen?

Van die naregeling moet je sowieso afscheid nemen. Hooguit idd nog voor een slaapkamer gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 14-03-2025 20:03 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:20:
@Breud

- Je kan nu ook al RR proberen, als je de Watts kan uitlezen via HA (en als je dat kan is @AJK Enter hier ook heel blij mee). Ik heb wel HA scrips om master/slave te emuleren als je ze kan aanspreken. Ik heb namelijk hetzelfde issue als jij maar dan met uponor thermostaten.
@xoror zou je het script eens willen delen? Dat lijkt mij wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nessio schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:49:
Ik heb ook de ftc in de woonkamer maar toch aangevuld met een draadloze PAR thermostaat die bij mij op het noorden staat.
Reden : aan/afvoer leidingen van wp en 4 groepen liepen er onder door en ftc hangt aan de zuidkant.
Nu werkt het goed ( thermostaat op controller is uitgeschakeld).
Ik snap de reden van de extra thermostaat niet. Kun je eens toelichten? Communiceert de thermostaat ook met de WP of regelt deze alleen de groepen (open/dicht)? Wat bedoel je met thermostaat op comtroller is uitgeschakeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud
(automations.yaml)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
- id: HeatpumpMasterSlaveThermostatSyncIdle
  alias: Sync Master thermostats state to slaves (Idle)
  trigger:
    - trigger: state
      entity_id: climate.kantoor
  condition:
    - condition: template
      value_template:
        "{{ (trigger.from_state.attributes.hvac_action != trigger.to_state.attributes.hvac_action)
        and state_attr('climate.kantoor', 'hvac_action') in ['idle', 'off']}}"
  action:
    - action: climate.turn_off
      data:
        entity_id: group.thermostatslaves
- id: HeatpumpMasterSlaveThermostatSyncHeatCool
  alias: Sync Master thermostats state to slaves (Heating/Cooling)
  trigger:
    trigger: state
    entity_id: climate.kantoor
  condition:
    - condition: template
      value_template:
        "{{ (trigger.from_state.attributes.hvac_action != trigger.to_state.attributes.hvac_action)
        and state_attr('climate.kantoor', 'hvac_action') in ['heating', 'cooling']
        }}"
  action:
    - action: climate.turn_on
      data:
    - action: climate.set_temperature
      data:
        temperature: 22

Ik zet dus de andere climates uit als de master geen vraag heeft, en doe ze aan als de master van idle naar vraag gaat. Ik zet de slaves op 22c, maar dat is meer om vrijwel altijd open te houden. Je kan natuurlijk zelf setpoint instellen.

Je moet dan nog wel je thermostaten groupen, een slave group en 1 master
zoiets:
(groups.yaml)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
ThermostatSlaves:
  name: Slave thermostat(s)
  entities:
    - climate.berging
    - climate.bijkeuken
# etc
ThermostatsMaster:
  name: Master thermostat(s)
  entities:
    - climate.kantoor

en laden in configuration.yaml
YAML:
1
2
automation: !include automations.yaml
group: !include groups.yaml

[ Voor 209% gewijzigd door xoror op 15-03-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 13:22
Dag allen, met de opstook protocol. Is het echt genoodzaakt om tot 40 graden te gaan? Inmiddels op 35 en het is binnen huis 26 graden. In de ecodan handleiding staat 20 - 40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:30:
Dag allen, met de opstook protocol. Is het echt genoodzaakt om tot 40 graden te gaan? Inmiddels op 35 en het is binnen huis 26 graden. In de ecodan handleiding staat 20 - 40.
Wat voor vloer heb je? Met PVC af te raden om te hoog te gaan.
Ik vind het zelf een raar fenomeen. Die vloer gaat toch nooit zo warm worden in de toekomst?
Ik heb het hier met mijn zandcementvloer met PVC erop niet gedaan (1.5 jr geleden), een opstookprotocol. Ik heb het toen alleen normaal verwarmd voordat het PVC erop ging en ervaar geen problemen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:39:
[...]

Wat voor vloer heb je? Met PVC af te raden om te hoog te gaan.
Ik vind het zelf een raar fenomeen. Die vloer gaat toch nooit zo warm worden in de toekomst?
Ik heb het hier met mijn zandcementvloer met PVC erop niet gedaan (1.5 jr geleden), een opstookprotocol. Ik heb het toen alleen normaal verwarmd voordat het PVC erop ging en ervaar geen problemen.
Ze hebben het opnieuw geëgaliseerd en plak pvc erop gegooid. Vorige egaline had wat scheurtjes, omdat ik niet aan een protocol heb gehouden. Dus vandaar dat ik zoiets had van dit x wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50
Ik heb precies hetzelfde gedaan als @SebastiaanPs, alleen normaal verwarmd en tot nu toe (2 jaar later) geen problemen ondervonden...

Mij lijkt 26 graden binnen echt meer dan genoeg!

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:01:
[...]

Ze hebben het opnieuw geëgaliseerd en plak pvc erop gegooid. Vorige egaline had wat scheurtjes, omdat ik niet aan een protocol heb gehouden. Dus vandaar dat ik zoiets had van dit x wel doen.
Als er nu plak PVC op zit zou ik het zeker niet te warm maken! Typisch mag de oppervlaktetemperatuur van de cementdekvloer onder het PVC niet hoger dan 27-28 graden komen.
Ik denk dus dat je hier kan stoppen en de thermostaat/temperaturen weer normaal kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
SebastiaanPs schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:57:
[...]

Als er nu plak PVC op zit zou ik het zeker niet te warm maken! Typisch mag de oppervlaktetemperatuur van de cementdekvloer onder het PVC niet hoger dan 27-28 graden komen.
Ik denk dus dat je hier kan stoppen en de thermostaat/temperaturen weer normaal kan zetten.
Niet gefaseerd afkoelen tot 20 graden?
Gewoon terug zeggen naar compensation curve?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Niet gefaseerd afkoelen tot 20 graden?
Gewoon terug zeggen naar compensation curve?
Is niet veel op tegen lijkt me, alleen je PVC vloer moet niet boven die max temp uit laten komen.
(wordt wel een beetje off topic zo ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Goedemorgen!

Ik kon over mijn vraag een kleine discussie vinden die zonder oplossing ophield helaas.

We hebben vanuit de binnenunit een erg vervelend zoemend geluid die erg goed te horen is in de slaapkamer(s). Helaas grenst de technische ruimte direct aan onze slaapkamer. Het geluid wordt iets minder als ik de waterpomp van stand 5 naar 4 zet, maar daarmee gaat mijn flow van 20 naar 17 l/min en is het geluid nog niet helemaal weg.

Is dit iets wat we moeten accepteren of maakt de pomp nu gewoon abnormaal veel geluid?

Volume is wat lastig uit te leggen, maar het is zeker 's nachts veel te goed hoorbaar.
Het zou kunnen dat het erger is geworden maar dan zo langzaam dat we allebei erg twijfelen of dat zo is.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik weet niet of het de pomp is of stroming door de leidingen die je hoort.
In het geval van het eerste: Ik heb dit eerder gehoord en toen aangegeven dat je nog iets van schuim tegen de muur kon zetten ( of een houten plaat om resoneren aan te passen).

Je kan ook rubber onder het bed doen, misschien trilt het via de vloer door naar het bed.

Ik zelf zou blij zijn met een flow van 17l/m dus je kan het zo houden als je COP hoog genoeg blijft.

[ Voor 0% gewijzigd door gr8-jen op 17-03-2025 08:40 . Reden: Typo ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@ThePsycho is het niet het relais? dat zoemt wel een beetje. Die zou je kunnen vervangen met een solid state variant

[ Voor 10% gewijzigd door xoror op 17-03-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
xoror schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:10:
@ThePsycho is het niet het relais? dat zoemt wel een beetje. Die zou je kunnen vervangen met een solid state variant
Dan zou het toch niet afhangen van de pompsnelheid? Ik herken het probleem trouwens wel. Het is een vrij irritant geluid.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ThePsycho schreef op maandag 17 maart 2025 @ 07:10:
Goedemorgen!

Ik kon over mijn vraag een kleine discussie vinden die zonder oplossing ophield helaas.

We hebben vanuit de binnenunit een erg vervelend zoemend geluid die erg goed te horen is in de slaapkamer(s). Helaas grenst de technische ruimte direct aan onze slaapkamer. Het geluid wordt iets minder als ik de waterpomp van stand 5 naar 4 zet, maar daarmee gaat mijn flow van 20 naar 17 l/min en is het geluid nog niet helemaal weg.

Is dit iets wat we moeten accepteren of maakt de pomp nu gewoon abnormaal veel geluid?

Volume is wat lastig uit te leggen, maar het is zeker 's nachts veel te goed hoorbaar.
Het zou kunnen dat het erger is geworden maar dan zo langzaam dat we allebei erg twijfelen of dat zo is.
Wat doet ie als je de pomp on stand 2 zet?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Goedemorgen!

En misschien is het te overstemmen als isoleren en dempen niet genoeg werkt? Mijn kinderen hebben een white noice die helpt om te slapen. Kan ook een oplssing zijn om die toon net niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55
Onze nieuwbouwoning is mei 2021 opgeleverd met Mitsubishi Ecodan warmtepomp.

Winter 2023-2024 grotendeels in buitenland geweest en terug april 2024,(wp in vakantiestand)toen ook servicebeurt gehad. Temperaturen ver boven 0.
Herfst 2024 weer buitenland(wp in vakantiestand) en terug eind november 2024. Aantal nachten koud en wp bevroor, met ca 5a8 cm ijs, zowel binnenkant als buitenkant! Ijs was zo dik aan binnenkant dat vliegwiel tegen het is klepperde!
Installateur aantal keren langs geweest en van alles onderzocht en gedaan, maar hij wist het niet meer. SD card uitgelezen en vlgs installateur was daar geen sensorstoring op te zien.
In het begin had ik al gevraagd of het mss de sensor kon zijn. Vlgs hem kon dat niet, want dat had hij nog nooit meegemaakt.

Kort en goed, na aantal weken gingen ze sensor doormeten en idd sensor kapot.
Het extreem aanvriezen kon ik pas constateren als er lage temp. waren.
Nu krijg ik een rekening van bijn €600, waarvan ik van mening dat dit onder garantie valt. In april 2024 kon dat niet geconstateerd worden, want toen was het niet zo koud.
Installateur meent dat garantie was verlopen op moment van constatering. Daar ben ik het niet mee eens.

Nu kreeg ik van iemand in onze straaat een app dat hij identiek probleem had met zijn Mitsubishi ecodan. Na aantal visites van installateur kwam deze nat uiteindelijk doormeten sensor tot conclusie dat de sensor idd kapot was.

Nu ben ik benieuwd of er meerdere eigenaren zijn met een dergelijk probleem en/of meer weten over mijn wettelijk recht op garantie. Daar bedoel ik mee; het onder garantie repareren van een onderdeel waarvan men redelijkerwijs mag aannenemen dat het niet zo snel kapot gaat.

Als Mitsubishi een garantie van 3 jaar heeft, dan kon ik in april(2024 dan nog garantie) niet constateren dat sensor mogelijk defect was, omdat probleem pas zichtbaar is bij temp. onder 4? graden.

Graag advies en alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
KabouterSuper schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Dan zou het toch niet afhangen van de pompsnelheid? Ik herken het probleem trouwens wel. Het is een vrij irritant geluid.
stromend water zoemt niet vandaar dat ik aan het relais dacht. De motor zou ook wel kunnen maar die is vrij stil hier.

@doggy1 je heb gewoon wettelijke garantie, levensduur is gemiddeld 15j. Heb je rechtsbijstandsverzekering?

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 17-03-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
doggy1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:50:
Onze nieuwbouwoning is mei 2021 opgeleverd met Mitsubishi Ecodan warmtepomp.

Winter 2023-2024 grotendeels in buitenland geweest en terug april 2024,(wp in vakantiestand)toen ook servicebeurt gehad. Temperaturen ver boven 0.
Herfst 2024 weer buitenland(wp in vakantiestand) en terug eind november 2024. Aantal nachten koud en wp bevroor, met ca 5a8 cm ijs, zowel binnenkant als buitenkant! Ijs was zo dik aan binnenkant dat vliegwiel tegen het is klepperde!
Installateur aantal keren langs geweest en van alles onderzocht en gedaan, maar hij wist het niet meer. SD card uitgelezen en vlgs installateur was daar geen sensorstoring op te zien.
In het begin had ik al gevraagd of het mss de sensor kon zijn. Vlgs hem kon dat niet, want dat had hij nog nooit meegemaakt.

Kort en goed, na aantal weken gingen ze sensor doormeten en idd sensor kapot.
Het extreem aanvriezen kon ik pas constateren als er lage temp. waren.
Nu krijg ik een rekening van bijn €600, waarvan ik van mening dat dit onder garantie valt. In april 2024 kon dat niet geconstateerd worden, want toen was het niet zo koud.
Installateur meent dat garantie was verlopen op moment van constatering. Daar ben ik het niet mee eens.

Nu kreeg ik van iemand in onze straaat een app dat hij identiek probleem had met zijn Mitsubishi ecodan. Na aantal visites van installateur kwam deze nat uiteindelijk doormeten sensor tot conclusie dat de sensor idd kapot was.

Nu ben ik benieuwd of er meerdere eigenaren zijn met een dergelijk probleem en/of meer weten over mijn wettelijk recht op garantie. Daar bedoel ik mee; het onder garantie repareren van een onderdeel waarvan men redelijkerwijs mag aannenemen dat het niet zo snel kapot gaat.

Als Mitsubishi een garantie van 3 jaar heeft, dan kon ik in april(2024 dan nog garantie) niet constateren dat sensor mogelijk defect was, omdat probleem pas zichtbaar is bij temp. onder 4? graden.

Bij onze installateur kwam een mail met standaard 5 jaar garantie. Ik weet niet waar de rekening voor is, maar als iets kapot is en dat andere dingen kapot maakt, valt ook de reparatie van dat andere onder garantie.

"gewoon" aanvechten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goedemorgen!

Klinkt alsof dat de waterpomp is inderdaad. Die maakt bij mij van de onderdelen in de binnenunit ook het meeste geluid (stand 4 tijdens verwarmen, 5 tijdens SWW).
Het relais kan een zacht zoemend geluid maken, maar dat is niet iets wat je in meerdere slaapkamers hoort.

Misschien goed om zoals @DaWizza suggereert even te testen wat je bij pompstand 1 tot en met 5 hoort, of het echt een directe relatie met de pompstand heeft.

Welke buitenunit heb je?
Ik vraag het ivm je vermogen en flow van 17 L/min, wat voor veel vermogens al prima is. Misschien kan je wel met pompstand 3 af (heb je dan nog last?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:32
Goedemorgen!

Is het nieuwbouw? Is het dan normconform qua decibellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:20
Goedemorgen!

Dit heb ik ook gehad. Toen kwam de installateur en deed de groep vd warmtepomp eraf (stroom vd groep eraf gehaald in de meterkast). Na 1 minuut stroom er weer op gezet en het geluid was weg.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

Dank voor de reacties allemaal!
Bravertal schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:24:
[...]

Dit heb ik ook gehad. Toen kwam de installateur en deed de groep vd warmtepomp eraf (stroom vd groep eraf gehaald in de meterkast). Na 1 minuut stroom er weer op gezet en het geluid was weg.
Helaas loste dit het niet op.
Miezie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:01:
[...]

Is het nieuwbouw? Is het dan normconform qua decibellen?
Ja ik zat dus ook al te denken aan de norm, maar ik vermoed niet dat het de norm overschrijdt. Ik kan wel even kijken of ik snel de monteur even kan aankijken als ze voor de buitenunit komen. (Deze hebben ze zonder enige dempers op ons platte dak gezet)
SebastiaanPs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:54:
[...]

Klinkt alsof dat de waterpomp is inderdaad. Die maakt bij mij van de onderdelen in de binnenunit ook het meeste geluid (stand 4 tijdens verwarmen, 5 tijdens SWW).
Het relais kan een zacht zoemend geluid maken, maar dat is niet iets wat je in meerdere slaapkamers hoort.

Misschien goed om zoals @DaWizza suggereert even te testen wat je bij pompstand 1 tot en met 5 hoort, of het echt een directe relatie met de pompstand heeft.

Welke buitenunit heb je?
Ik vraag het ivm je vermogen en flow van 17 L/min, wat voor veel vermogens al prima is. Misschien kan je wel met pompstand 3 af (heb je dan nog last?).
Ik heb alle standen even geprobeerd en het geluid is echt een enorm verschil van 5 naar 4, en ook nog wel wat van 4 naar 3. 3 is echt wel te weinig flow. Eigenlijk is op 20 l/min met onze SUZ-SWM80VA het minimumvermogen met ~0 gr buiten genoeg om het huis op 21.5 te houden. (constant aan) en boven wordt het met 22+ dan al aan de erg warmte kant.

Als ik mijn oor op de binnenunit hou dan klinkt het ook wel als een mechanische zoem, het gaat in ieder geval samen met het 'normale' pompgeluid mee omhoog qua volume. Maar het typische pompgeluid hoor ik pas als ik met mijn oor tegen de unit zit. Deze zoem gaat door de hele overloop helaas.

Ik heb weinig ruimte op de wanden om iets te plakken maar ga het misschien maar gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThePsycho schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:41:
Ik heb alle standen even geprobeerd en het geluid is echt een enorm verschil van 5 naar 4, en ook nog wel wat van 4 naar 3. 3 is echt wel te weinig flow. Eigenlijk is op 20 l/min met onze SUZ-SWM80VA het minimumvermogen met ~0 gr buiten genoeg om het huis op 21.5 te houden. (constant aan) en boven wordt het met 22+ dan al aan de erg warmte kant.
Dit stuk (schuin gedrukt in de quote) snap ik even niet. Met wat voor regeling verwarm je: ruimteregeling, vaste Ta of WAR? Hoe staat die ingesteld?
De SUZ-SWM80VA heeft een minimumvermogen van 3.1 kW bij A12W25 en maximum 7.1 kW bij A-10W35. Stel je hebt op pompstand 3 een flow van 14 L/min, dan is je dT op het minimumvermogen 3.16 graden. En op max vermogen (maar dat heb je vrijwel nooit tijdens verwarmen) 7.2 graden.
Dus stel dat je flow die 14 L/min is, zou ik hem lekker op pompstand 3 zetten. Je gaat dan dT’s van 3-5 graden zien, misschien soms 6 gr, en dat is helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zal dan idd de waterpomp zijn. Kun je testen door de WP even uit te schakelen en dan de WP handmatig aan. Of de pompstand even te verlagen naar 1 of 2 en luisteren wat dat doet.
Hier hangt de binnenunit aan een muur die grenst aan de badkamer, en ik kan ook in die badkamer de binnenunit horen. In de slaapkamers gelukkig niet.
Maar om anderen voor problemen te behoeden heb ik al een aantal maal in dit topic vermeld dat je dus nooit je binnenunit moet ophangen aan een muur die grenst aan een slaapkamer, maar het liefst aan een buitenmuur.
Als je er echt last van hebt, zou ik de unit verhangen naar een andere muur. En ja, dat kost even serieus werk en geld, maar dan ben je wel van het probleem af.

Gelukkig heb je er de komende maanden geen last van, je zou al wekenlang niet meer 's nachts moeten hoeven verwarmen. Dat is overdag veel efficiënter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doggy1 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:50:

Jij zoekt geen technisch, maar juridisch advies. Daarvoor is dit niet het juiste topic. Geen idee overigens waar je (buiten je advocaat) daarvoor hier op Tweakers wel terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
ThePsycho schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:41:

Ja ik zat dus ook al te denken aan de norm, maar ik vermoed niet dat het de norm overschrijdt. Ik kan wel even kijken of ik snel de monteur even kan aankijken als ze voor de buitenunit komen. (Deze hebben ze zonder enige dempers op ons platte dak gezet)
Als ze het al zo op het dak zetten zou ik het toch even checken..

Als het normconform is, zou het niet storend moeten zijn qua geluid… of je hoort het omdat de rest zo stil is in huis. Hier maakt de ventilatie altijd het meeste geluid. Das dan 50db tops… maar de geluiden van buiten zijn harder…

Dus kan je het sowieso meten? Dan weet je of het normaal is of abnormaal en dan kun je de maatregelen ook afwegen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Nu online

ThePsycho

Biertje?

SebastiaanPs schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:24:
[...]

Dit stuk (schuin gedrukt in de quote) snap ik even niet. Met wat voor regeling verwarm je: ruimteregeling, vaste Ta of WAR? Hoe staat die ingesteld?
De SUZ-SWM80VA heeft een minimumvermogen van 3.1 kW bij A12W25 en maximum 7.1 kW bij A-10W35. Stel je hebt op pompstand 3 een flow van 14 L/min, dan is je dT op het minimumvermogen 3.16 graden. En op max vermogen (maar dat heb je vrijwel nooit tijdens verwarmen) 7.2 graden.
Dus stel dat je flow die 14 L/min is, zou ik hem lekker op pompstand 3 zetten. Je gaat dan dT’s van 3-5 graden zien, misschien soms 6 gr, en dat is helemaal prima.
Wat ik bedoel is dat ik bij ~0 graden buiten en 20L/min de warmtepomp al bijna niet onder Ta 26 krijg. Dat gaat met de 10+ graden buiten mogelijk wat minder prettig worden. (De flow op stand 3 was inderdaad 14L/min overigens.)

Ik moet wel zeggen dat de 17-18L/min van stand 4 het nu wel prima doet en het geluid me erg mee valt. Ik laat hem hier waarschijnlijk even op staan.
Andrehj schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:34:
[...]
Als je er echt last van hebt, zou ik de unit verhangen naar een andere muur. En ja, dat kost even serieus werk en geld, maar dan ben je wel van het probleem af.
De unit staat hier op de grond met 300L SWW, dus dat is (gelukkig?) niet het probleem.

Miezie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:49:

[...]
Als ze het al zo op het dak zetten zou ik het toch even checken..

Als het normconform is, zou het niet storend moeten zijn qua geluid… of je hoort het omdat de rest zo stil is in huis. Hier maakt de ventilatie altijd het meeste geluid. Das dan 50db tops… maar de geluiden van buiten zijn harder…

Dus kan je het sowieso meten? Dan weet je of het normaal is of abnormaal en dan kun je de maatregelen ook afwegen…
Meten was ik sowieso wel van plan binnenkort!

Dank voor het meedenken allemaal, we gaan het hier heel even aankijken op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:13
Het lijkt erop dat de Melcoud app niet respondeert.
Server onderhoud? Anderen ook last of is het lokaal in mijn omgeving.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
EVfan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:51:
Het lijkt erop dat de Melcoud app niet respondeert.
Server onderhoud? Anderen ook last of is het lokaal in mijn omgeving.
Klopt, het is weg sinds 11:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
is geplanned onderhoud geloof ik nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Het zou weer moeten werken, ik heb weer wat signalen sinds 13:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Dank voor jullie reacties. Gelukkig geen issue met mijn thuisnetwerk (ben tot weekeinde niet thuis). Het werkt inmiddels ook op mijn telefoon weer netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
In de installatiehandleiding staat ergens dat de minimale koelleiding lengte 3 meter moet zijn. Stel het is maar 1,5 meter of korter kan dat of is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seauleaux
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:31
nessio schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:20:
In de installatiehandleiding staat ergens dat de minimale koelleiding lengte 3 meter moet zijn. Stel het is maar 1,5 meter of korter kan dat of is dat een probleem?
Ik weet niet hoeveel kwaad het kan als de koelleidingen te kort zijn. Ik weet wel dat bij de buren waar de buitenunit is vervangen er ook gelijk langere koelleidingen geplaatst zijn.
Deze zitten in een lus tegen het schuine dak.

Factory Zero Mitsubishi Electic Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Kan me voorstellen dat je dan 'teveel' koelvloeistof heb als ze de aanbevolen hoeveelheid erin doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Seauleaux Dat zou bij ons ook wel eens zo opgelost zijn toen de koelleidingen zijn vervangen. Er lagen best lange voorgemonteerde leidingen op de overloop.
Alleen niet gezien waar ze die wegfrommelde.

@xoror denk nu dat ze niet te kort zijn maar dat een deel in loze ruimte op het dak zit.

[ Voor 18% gewijzigd door nessio op 19-03-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:20:
Dat lijkt me dan wel. Die minimale lengte zal niet voor niets in de specs staan. Beetje stom om dat niet aan te houden. Een lus in de leiding kun je altijd wel ergens kwijt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj. Moet ergens verstopt zitten op het dak. Kom er nog wel eens achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-06 15:17
Hallo allemaal,
Ik ben sinds december 2024 eigenaar van een ME Ecodan warmtepomp, maar ik loop helaas tegen wat problemen aan die ik aan jullie wil voorleggen.
Voordat ik het probleem beschrijf allereerst zoveel mogelijk gegevens:

Woning:
- Bouwjaar 2006
- Woonoppervlakte 270m2, inhoud 1100m3.
- Beneden ca 110m2 vloerverwarming (hoh afstand is mij niet bekend)
- Boven worden 2 kamers verwarmd; de badkamer (ca 15m2 vloerverwarming die niet op een verdeler aangesloten zit maar wel vanuit het CV systeem verwarmd wordt. Daarnaast nog een grote radiator) en een kantoortje waar alleen een radiator hangt.
- In de gang ook vloerverwarming, hierin een open vide tot aan de zolder
- In totaal wordt er dus ongeveer 130m2 actief verwarmd en een deel passief.

Vloerverwarming:
- Deze wordt beneden gevoed door een meerlagenbuis (denk ik, hij is flexibel en wit en gaat de vloer in) met een buitendiameter van 25mm. Ik schat dat deze buis zo’n 4 meter is totdat hij bij de verdeler komt.
- Een verdeler met pomp van 9 groepen. De lengte van de groepen is mij helaas niet bekend. Slangen zijn 18mm. Installateur heeft inmiddels de bypass van de verdeler verwijderd maar wilde de pomp laten zitten voor extra doorstroming in de vloer.

Historisch verbruik:
- Woning werd voor de warmtepomp verwarmd met een Intergas 36/30 CV ketel. In eerste instantie met een aanvoer van 65 graden, maar ik heb dit in de laatste winter (23/24) naar 45 graden gezet en toen werd het goed warm. Gasverbruik gemiddeld 1985m3 per jaar bij verwarming tot 20,5 graden met een nachtverlaging van tot 19 graden.

Warmtepomp:
- Binnendeel: ERST30D-VM2EDR
- Buitendeel: SUZ-SWM80VA
- 50 liter buffervat in de retour
- Melcloud adapter (helaas pas sinds een maand) aanwezig
- Flow: 20lpm (pomp stand 5), als pomp op verdeler uit staat wordt dat 19lpm
- Temperatuur wordt middels ruimteregeling geregeld met een PAR-WT60 thermostaat in de woonkamer

Het probleem:
Kort samengevat: het systeem kan de woning niet op de ingestelde 21,5 graden houden als de Tb lager is dan 2 a 3 graden.
Tijdens de mistige dagen/nachten in januari viel de temperatuur terug naar 19,5 graden en hebben we met de airco moeten beneden moeten bijverwarmen. Dit terwijl de SUZ buiten op vol vermogen aan het draaien was tussen de defrosts door.

Installateur heeft met een vertegenwoordiger van Alklima berekend dat voor mijn woning een wp van 6,8kW al genoeg zou moeten zijn. Derhalve is er een 8kW systeem geplaatst.
Buiten een basisberekening is er geen officiële warmteverliesberekening gemaakt.
Voor mij staat wel vast dat de 7,1kW die de SUZ kan leveren bij Tb 2 graden onvoldoende is, waardoor ik vrees dat het bij -10 helemaal niet warm blijft.
Alklima is er ook bij geweest, die hebben alles gecontroleerd en de wp levert 8,8kW thermisch vermogen als hij op vol vermogen draait, wat met 25% defrostverlies inderdaad zou uitkomen op de 7,1kW die op de specsheet staat. Toen zat de bypass nog op de verdeler en volgens de Alklima monteur zou het verwijderen daarvan een groot deel moeten oplossen. Helaas niet dus.

Installateur wil gelukkig wel meedenken naar een oplossing, zelfs een eventuele vervanging van het systeem voor eentje met een grotere capaciteit. Inmiddels is er een officiële warmteverliesberekening aangevraagd.
Nu komt hij ook met allemaal ideeën waarvan ik mij afvraagt of dat reeël is. Zo heeft hij een plan om het binnendeel te verplaatsen van de 1e verdieping (waar voorheen de CV installatie hing) naar de garage om zo een grotere aanvoerleiding naar de VV verdeler te kunnen maken.
Ik heb zelf nagenoeg dit hele topic doorgelezen, maar toch ben ik een leek en zou ik graag jullie mening hierover hebben.

Wat zou volgens jullie de beste en minst invasieve oplossing zijn voor dit probleem?

Zodra ik meer gegevens heb over de warmteverliesberekening kan ik die uiteraard delen, alsook eventueel foto’s of verbruiken. Het systeem is sinds 20 december 2024 actief, sinds 12 maart heb ik de commerciële Melpump app waar ik vanaf die datum gegevens uit kan delen. Helaas weinig historie, al heb ik in Excel wel wat verbruiksgegevens bijgehouden vanaf de plaatsingsdatum.
Als ik de casus ergens anders moet plaatsen hoor ik dat ook graag, ben nieuw op Tweakers dus weet nog niet precies hoe het allemaal werkt.

Een paar voorbeelden van gegevens die ik heb (heb de niet werkende SD kaart begin maart zelf vervangen voor eentje die wel werkt):

Verbruikt en afgegeven vermogen van 3 maart vanaf de SD kaart (toen was het koud):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBrFOd2czJ9JdQDsN12GNumflIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sg0SezZe4BKz1qURBoHJZTVb.jpg?f=fotoalbum_large

Gegevens uit Melpump van 15 maart:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJxRsOudgHDvmQQSshOj5Kfe2x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ml5emaak6xYCnATz14cf0Fwd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:57:
Hallo allemaal,
Ik ben sinds december 2024 eigenaar van een ME Ecodan warmtepomp, maar ik loop helaas tegen wat problemen aan die ik aan jullie wil voorleggen.
Voordat ik het probleem beschrijf allereerst zoveel mogelijk gegevens:

Woning:
- Bouwjaar 2006
- Woonoppervlakte 270m2, inhoud 1100m3.
- Beneden ca 110m2 vloerverwarming (hoh afstand is mij niet bekend)
- Boven worden 2 kamers verwarmd; de badkamer (ca 15m2 vloerverwarming die niet op een verdeler aangesloten zit maar wel vanuit het CV systeem verwarmd wordt. Daarnaast nog een grote radiator) en een kantoortje waar alleen een radiator hangt.
- In de gang ook vloerverwarming, hierin een open vide tot aan de zolder
- In totaal wordt er dus ongeveer 130m2 actief verwarmd en een deel passief.

Vloerverwarming:
- Deze wordt beneden gevoed door een meerlagenbuis (denk ik, hij is flexibel en wit en gaat de vloer in) met een buitendiameter van 25mm. Ik schat dat deze buis zo’n 4 meter is totdat hij bij de verdeler komt.
- Een verdeler met pomp van 9 groepen. De lengte van de groepen is mij helaas niet bekend. Slangen zijn 18mm. Installateur heeft inmiddels de bypass van de verdeler verwijderd maar wilde de pomp laten zitten voor extra doorstroming in de vloer.

Historisch verbruik:
- Woning werd voor de warmtepomp verwarmd met een Intergas 36/30 CV ketel. In eerste instantie met een aanvoer van 65 graden, maar ik heb dit in de laatste winter (23/24) naar 45 graden gezet en toen werd het goed warm. Gasverbruik gemiddeld 1985m3 per jaar bij verwarming tot 20,5 graden met een nachtverlaging van tot 19 graden.

Warmtepomp:
- Binnendeel: ERST30D-VM2EDR
- Buitendeel: SUZ-SWM80VA
- 50 liter buffervat in de retour
- Melcloud adapter (helaas pas sinds een maand) aanwezig
- Flow: 20lpm (pomp stand 5), als pomp op verdeler uit staat wordt dat 19lpm
- Temperatuur wordt middels ruimteregeling geregeld met een PAR-WT60 thermostaat in de woonkamer

Het probleem:
Kort samengevat: het systeem kan de woning niet op de ingestelde 21,5 graden houden als de Tb lager is dan 2 a 3 graden.
Tijdens de mistige dagen/nachten in januari viel de temperatuur terug naar 19,5 graden en hebben we met de airco moeten beneden moeten bijverwarmen. Dit terwijl de SUZ buiten op vol vermogen aan het draaien was tussen de defrosts door.

Installateur heeft met een vertegenwoordiger van Alklima berekend dat voor mijn woning een wp van 6,8kW al genoeg zou moeten zijn. Derhalve is er een 8kW systeem geplaatst.
Buiten een basisberekening is er geen officiële warmteverliesberekening gemaakt.
Voor mij staat wel vast dat de 7,1kW die de SUZ kan leveren bij Tb 2 graden onvoldoende is, waardoor ik vrees dat het bij -10 helemaal niet warm blijft.
Alklima is er ook bij geweest, die hebben alles gecontroleerd en de wp levert 8,8kW thermisch vermogen als hij op vol vermogen draait, wat met 25% defrostverlies inderdaad zou uitkomen op de 7,1kW die op de specsheet staat. Toen zat de bypass nog op de verdeler en volgens de Alklima monteur zou het verwijderen daarvan een groot deel moeten oplossen. Helaas niet dus.

Installateur wil gelukkig wel meedenken naar een oplossing, zelfs een eventuele vervanging van het systeem voor eentje met een grotere capaciteit. Inmiddels is er een officiële warmteverliesberekening aangevraagd.
Nu komt hij ook met allemaal ideeën waarvan ik mij afvraagt of dat reeël is. Zo heeft hij een plan om het binnendeel te verplaatsen van de 1e verdieping (waar voorheen de CV installatie hing) naar de garage om zo een grotere aanvoerleiding naar de VV verdeler te kunnen maken.
Ik heb zelf nagenoeg dit hele topic doorgelezen, maar toch ben ik een leek en zou ik graag jullie mening hierover hebben.

Wat zou volgens jullie de beste en minst invasieve oplossing zijn voor dit probleem?

Zodra ik meer gegevens heb over de warmteverliesberekening kan ik die uiteraard delen, alsook eventueel foto’s of verbruiken. Het systeem is sinds 20 december 2024 actief, sinds 12 maart heb ik de commerciële Melpump app waar ik vanaf die datum gegevens uit kan delen. Helaas weinig historie, al heb ik in Excel wel wat verbruiksgegevens bijgehouden vanaf de plaatsingsdatum.
Als ik de casus ergens anders moet plaatsen hoor ik dat ook graag, ben nieuw op Tweakers dus weet nog niet precies hoe het allemaal werkt.

Een paar voorbeelden van gegevens die ik heb (heb de niet werkende SD kaart begin maart zelf vervangen voor eentje die wel werkt):

Verbruikt en afgegeven vermogen van 3 maart vanaf de SD kaart (toen was het koud):
[Afbeelding]

Gegevens uit Melpump van 15 maart:
[Afbeelding]
Welke parameters heb je ingesteld voor de ruimteregeling? Dus aanvoertemperatuur (boven en ondergrens) en dat soort zaken. Hier te vinden:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dus met cv ketel gebruikte je 20.5 en nu 21.5 ?
Raar dat de ruimteregeling niet het vermogen maximaal houdt tussen defrosts in als de temperatuur dus nog niet gehaald is. De maximale aanvoertemperatuur staat misschien te laag ?
En de condensing temp gaat flink hoger dan de aanvoertemperatuur, teveel koelmiddel misschien? Volgens mij had @Dsbwouter ook zoiets .

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Miezie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Welke parameters heb je ingesteld voor de ruimteregeling? Dus aanvoertemperatuur (boven en ondergrens) en dat soort zaken. Hier te vinden:
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De ondergrens staat op 25 graden en de bovengrens op 46 graden. Dat heeft de Alklima monteur zo ingesteld.
joezzt schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:18:
Dus met cv ketel gebruikte je 20.5 en nu 21.5 ?
Raar dat de ruimteregeling niet het vermogen maximaal houdt tussen defrosts in als de temperatuur dus nog niet gehaald is. De maximale aanvoertemperatuur staat misschien te laag ?
En de condensing temp gaat flink hoger dan de aanvoertemperatuur, teveel koelmiddel misschien? Volgens mij had @Dsbwouter ook zoiets .
De compressor wordt na de defrost snel weer naar het maximum gebracht, dat is ook te zien op het plaatje uit Melpump.
Het klopt dat ik de temperatuur nu hoger heb staan, voor de CV had ik een Honeywell maar die staat er nu nog voor de sier, wordt niet meer gebruikt. Hij staat op 21,5 zodat de badkamer en kantoor ook meekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:28:
[...]

De ondergrens staat op 25 graden en de bovengrens op 46 graden. Dat heeft de Alklima monteur zo ingesteld.

[...]

De compressor wordt na de defrost snel weer naar het maximum gebracht, dat is ook te zien op het plaatje uit Melpump.
Het klopt dat ik de temperatuur nu hoger heb staan, voor de CV had ik een Honeywell maar die staat er nu nog voor de sier, wordt niet meer gebruikt. Hij staat op 21,5 zodat de badkamer en kantoor ook meekomen.
Als ik de ondergrens te laag zet zakt ie ook door z’n hoeven. Verifieer eens bij de experts of die ondergrens niet op 30 of hoger moet staan. Zie je ook terug in je grafieken, je probeert met TA van rond de 30 de keet bij lage temperaturen op te warmen door die ondergrens van 25… dat berekent de rr, die ta moet hoger voor je situatie.

Zie ook de gelinkte post met radiatoren advies.

[ Voor 14% gewijzigd door Miezie op 19-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Miezie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Als ik de ondergrens te laag zit zakt ie ook door z’n hoeven. Verifieer eens bij de experts of die ondergrens niet op 30 of hoger moet staan.
Ik heb met name het idee dat hij (te)veel moeite heeft om van een defrost te herstellen.
Hier een voorbeeld van een defrost vanuit Melcloud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPf4FQPZWjMLoWJhQmVQLTx3PJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qt42fsepvzF8slJqLgt2Q0Dy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:34:
[...]

Ik heb met name het idee dat hij (te)veel moeite heeft om van een defrost te herstellen.
Hier een voorbeeld van een defrost vanuit Melcloud:
[Afbeelding]
Als je te weinig warmte erin stopt is je afgifte te laag voor de ruimte… dat heeft niet zoveel met herstel van defrosts te doen. De capaciteit van de warmtepomp kan ook wel kloppen. Als je te laag in je aanvoer zit, krijg je het nooit warm…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MrBarehands Paar vragen, dan kunnen we daarna verder:
  1. Wat was je jaarlijkse gasverbruik voordat je een WP installeerde (en vermeldt even het jaar erbij, de laatste "winters" waren niet zo representatief.
  2. Heb je ook de (gas)dagverbruiken van een aantal koude winterdagen met de bijbehorende gemiddelde etmaaltemperatuur?
  3. Wat is de reden dat je nog een pompverdeler hebt?
  4. Je schrijft dat de WP vol gas draaide. Hoe heb je dat bepaald? Heeft de WP een eigen kWh meter? In bovenstaande grafiek zie ik het elektrisch vermogen in stappen van 1 kW verlopen, daar heb je niet veel aan.
Maar het lijkt erop dat de WP voor jouw woning gewoon te klein is. Je schrijft ook niets over isolatie, ventilatie, beglazing etc.
Maar als ik denk aan 2006, 1100 m³, dan zal dat wel vrijstaand zijn, HR+ of HR++ glas en systeem C ventilatie. Dan lijkt mij de berekende 6.8 kW heel erg optimistisch. Kun je die berekening hier delen?

[ Voor 40% gewijzigd door Andrehj op 19-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Andrehj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:43:
@MrBarehands Paar vragen, dan kunnen we daarna verder:
  1. Wat was je jaarlijkse gasverbruik voordat je een WP installeerde (en vermeldt even het jaar erbij, de laatste "winters" waren niet zo representatief.
  2. Heb je ook de (gas)dagverbruiken van een aantal koude winterdagen met de bijbehorende gemiddelde etmaaltemperatuur?
  3. Wat is de reden dat je nog een pompverdeler hebt?
  4. Je schrijft dat de WP vol gas draaide. Hoe heb je dat bepaald? Heeft de WP een eigen kWh meter? In bovenstaande grafiek zie ik het elektrisch vermogen in stappen van 1 kW verlopen, daar heb je niet veel aan.
Gasverbruik winter 2020-2021: 2197m3
Gasverbruik winter 2021-2022: 2273m3

Helaas heeft Eneco de historie van mijn gasverbruik gewist toen ik het gascontract heb opgezegd. Zij kunnen dat ook niet meer terughalen. Ik weet nog wel dat er op een goed koude dag wel 18m2 doorheen kon gaan...

Het gaat om een vrijstaande woning uit 2006, geïsoleerd volgens de toen geldende standaard maar de details weet ik helaas niet. Wel veel beglazing beneden, HR++

De reden voor de pompverdeler: de installateur is van mening dat de pomp in tact laten het water verder/makkelijker de vloer in kon krijgen??
Er zijn geen tekeningen / inzichten hoe de groepen lopen dus waterzijde inregelen zou ook niet mogelijk/lastig zijn.
Hier een foto van de omgebouwde verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyNQydmFVBibeMLaE4EAN1DCY-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1Fmio86o3smjaRsdU7qEVzE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MrBarehands op 19-03-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:18
@MrBarehands Heb je niet de oude jaarnota's en eindnota van Eneco nog in de mail staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MrBarehands laat nog even die andere parameters van de ruimteregeling weten. Met name de modus en het interval.

Op het plaatje van 15 maart hier is het koud en draait je warmtepomp hoog vermogen, maar ik denk niet maximaal (compressor moet hoger kunnen dan 80-90 Hz). Je haalt een aantal uur lang de ingestelde binnentemperatuur niet, maar dat kan ook aan de ruimteregeling liggen, die bij een lang interval soms achter kan gaan lopen.

@Andrehj dat plaatje met opgenomen vermogen in stappen van 1 kW is inderdaad niks, maar op het laatste plaatje in zijn post zie je de compressor frequentie.

Verder helemaal eens met @Andrehj dat het warmteverlies van jouw huis vrijwel zeker fors hoger moet zijn dan de berekende 6.8 kW.
Benieuwd naar de warmteverliesberekening die nu is gemaakt, ik gok dat zij op 10+ kW komen bij Tbuiten -10 gr inclusief ventilatieverliezen etc.

@MrBarehands over de vvw verdeler met pomp, waar is ie dan? Ik zie hem niet op de foto :?

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 19-03-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Goh en ik vond mijn installateur al een kneus, wat een knutselwerk onder de trap.
Ons huis met A++ heeft al een warmteverlies van ongeveer 6.5kwbij -10!!
Huis van mr Barehands heeft een veel hoger warmteverlies gezien zijn gasverbruik van 2200m3 en dan verwarmt hij maar de helft van zijn 270m2. Er moet ook nog veel warmte weglekken naar onverwarmde ruimtes.
Ik snap ook die honeywell niet zo goed, wat regett die eigenlijk.
En hoe is de rest aangesloten (overloop, kantoor, badkamer) 1 ringleiding of zo?

[ Voor 4% gewijzigd door nessio op 20-03-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Wouterie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:24:
@MrBarehands Heb je niet de oude jaarnota's en eindnota van Eneco nog in de mail staan?
Die heb ik wel, maar winter 20-21 was mijn eerste winter in deze woning.
SebastiaanPs schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:25:
@MrBarehands laat nog even die andere parameters van de ruimteregeling weten. Met name de modus en het interval.

Op het plaatje van 15 maart hier is het koud en draait je warmtepomp hoog vermogen, maar ik denk niet maximaal (compressor moet hoger kunnen dan 80-90 Hz). Je haalt een aantal uur lang de ingestelde binnentemperatuur niet, maar dat kan ook aan de ruimteregeling liggen, die bij een lang interval soms achter kan gaan lopen.

@Andrehj dat plaatje met opgenomen vermogen in stappen van 1 kW is inderdaad niks, maar op het laatste plaatje in zijn post zie je de compressor frequentie.

Verder helemaal eens met @Andrehj dat het warmteverlies van jouw huis vrijwel zeker fors hoger moet zijn dan de berekende 6.8 kW.
Benieuwd naar de warmteverliesberekening die nu is gemaakt, ik gok dat zij op 10+ kW komen bij Tbuiten -10 gr inclusief ventilatieverliezen etc.

@MrBarehands over de vvw verdeler met pomp, waar is ie dan? Ik zie hem niet op de foto :?
Ik ben redelijk ingelezen, maar waar vind ik de parameters van de ruimteregeling? Enige dat ik weet is dat die tussen 25 en 46 graden max is ingesteld op de binnenunit.
Plaatjes van echt koude nachten heb ik helaas niet, toen had ik nog geen melcloud adapter. Maar toen zakte het terug van 21.5 naar 19.5 over een nacht terwijl het systeem gewoon aan stond op 21.5.
Ik vermoed zelf ook dat er niets klopt van die 6.8kW; de warmteverliesberekening bij gecertificeerd bureau is inmiddels aangevraagd, maar meer dan plattegronden van de woning had ik niet om aan te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:55:
Gasverbruik winter 2020-2021: 2197m3
Gasverbruik winter 2021-2022: 2273m3
Op basis van Koevlaas kom je dan op 11.2 kW....

Je WP is gewoon veel te klein. Ben erg benieuwd naar die berekening waar minder dan 7 kW uit kwam.
De reden voor de pompverdeler: de installateur is van mening dat de pomp in tact laten het water verder/makkelijker de vloer in kon krijgen??
Er zijn zgn hybride verdelers, die wel pompen, geen grote weerstand hebben en intern niet mengen. Daarvoor zou dat kunnen gelden. Maar voor de meeste verdelers met pomp geldt dat niet.

Overigens is die verdeler je kleinste probleem. Op max vermogen is de watertemperatuur nu ook al niet erg hoog. Je komt gewoon vermogen tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Andrehj schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:05:
[...]

Je WP is gewoon veel te klein. Ben erg benieuwd naar die berekening waar minder dan 7 kW uit kwam.

[...]

Er zijn zgn hybride verdelers, die wel pompen, geen grote weerstand hebben en intern niet mengen. Daarvoor zou dat kunnen gelden. Maar voor de meeste verdelers met pomp geldt dat niet.

Overigens is die verdeler je kleinste probleem. Op max vermogen is de watertemperatuur nu ook al niet erg hoog. Je komt gewoon vermogen tekort.
Ik vermoed ook een vermogen tekort, maar de installateur heeft het ook over dat de 25mm aanvoer naar de verdeler te klein is. Dat baart me wel wat zorgen, is dat echt zo?

Zodra ik meer weet over de berekening zal ik het hier posten.

Hier een volledige foto van de verdeler, de oude verdeler is dit gewoon van toen de CV er nog hing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otTwqyaEiecT7RD-nVqXSj9vy2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/supPafv5dtqkuUcAzooIpxAw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:42:
Goh en ik vond mijn installateur al een kneus.
Ons huis met A++ heeft al een warmteverlies van 6500 kWh bij -10!!
Is dat de warmtebehoefte per jaar? Of bedoel je 6.5 kW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:08:
Ik vermoed ook een vermogen tekort, maar de installateur heeft het ook over dat de 25mm aanvoer naar de verdeler te klein is. Dat baart me wel wat zorgen, is dat echt zo?
Die is nu nog niet te klein. Want uit de grafieken blijkt dat je WP op vol vermogen draait. En je haalt nog 20 lpm, dus dat gaat nog wel prima.

Als je echter naar een voldoende grote WP (12 kW of zo) gaat, zul je wel wat aan die leiding moeten doen, want zo'n WP wil ook graag een grotere flow om het grotere vermogen over te kunnen brengen bij een nog redelijke dT.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 19-03-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:05:
Plaatjes van echt koude nachten heb ik helaas niet, toen had ik nog geen melcloud adapter. Maar toen zakte het terug van 21.5 naar 19.5 over een nacht terwijl het systeem gewoon aan stond op 21.5.
Ik vermoed zelf ook dat er niets klopt van die 6.8kW; de warmteverliesberekening bij gecertificeerd bureau is inmiddels aangevraagd, maar meer dan plattegronden van de woning had ik niet om aan te leveren.
Eens, de kern van het probleem zal de te kleine buitenunit zijn. De instellingen van de ruimteregeling vind je hier:
→ Menu → Service → Bedieningsinstellingen → Verwarmingsbedrijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLsb2hMFdPm44k4GEFyZOMYZbkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVh5ZSSg7aly2NlJi4mtRZyy.webp?f=fotoalbum_large
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:08:
Hier een volledige foto van de verdeler, de oude verdeler is dit gewoon van toen de CV er nog hing:
[Afbeelding]
De verdeler en aanvoer zijn inderdaad van lagere prioriteit zoals @Andrehj al aangeeft.

Die rode kraan staat dicht toch?
Volgens mij heb je dan geen menging in deze verdeler.
Je pomp staat dan eigenlijk in serie met de pomp in de binnenunit? Dat zien we hier niet zo vaak. Interessant voor @Jingle1986 en @Zwerius dacht toen ook mee over de opstelling van @Jingle1986. Jammer dat er geen flowmeters op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
MrBarehands schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:28:
[...]

[...]

Het vermogen gaat na een defrost even naar max, maar gaat dan snel weer terug naar 7 of zelfs 5 kW, zo van “ik ben er”. Je zult er voor moeten zorgen dat het max vermogen gebruikt wordt. Mijn wp blijft gewoon 45 min op max vermogen draaien tussen defrosts, als ik wil dan, als de temperatuur hoger moet. De ruimteregeling is een beetje vaag daarin, die vind 1 graden onder de gewenste ruimtetemperatuur wel goed vaak.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Kortom, waarschijnlijk is de pomp van @MrBarehands te klein en daarna de TA omhoog. De data van de warmteverliesberekening zal het wel bevestigen zodra die er is. Daarna komt de correcte installatie om de hoek kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 20:55
[...]

[...]
@MrBarehands
Vergelijkbaar verbruik in gas gehad met vrijstaand huis uit 1994, zonder aanpassing in isolatie. Met de formule van @koevlaas2 en door hem geïnstalleerd een 11.2kW al 5 jaar zonder probleem.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
[...]

[...]

Qua benodigd vermogen sluit ik me bij de conclusie van @Andrehj aan.
Even voor referentie mijn ervaring na een winter.
Mijn huis is 950m3, bouw begin 90-er jaren. Jouw huis is wellicht iets beter geïsoleerd, maar de 2000m3 gasverbruik (in relatief milde winters) is vergelijkbaar met mijn gasverbruik toen we nog het hele huis op 20 graden stookten (de vide zal ook extra warmteverlies opleveren).
Mijn (zelf gedaan, niet professioneel) gemeten warmteverlies van 400W/K temperatuurverschil met buiten gaf dus aan dat we een WP van 12 kW nodig zouden hebben bij - 10. Dit werd bevestigd door een berekening op de hier vaker genoemde website, met als basis de “ongeveer” constructie en materiaal gegevens van onze woning. Wij hebben een Ecodan 11,2 kW monobloc laten installeren. Het verbruik daarvan is in lijn met het gemeten warmteverlies, dus alles lijkt te kloppen. We houden onze woning bij veel defrost, en onder de -6 gewoon warm met 24 uur stoken.
Ik zie bij jouw hetzelfde fenomeen als bij mij als de temperatuur tussen +3 en - 4 is. Snel aanvriezen en elke 30-45 minuten ontdooien, waarna de WP weer als een dolle gaat verwarmen, om dan weer snel in te vriezen, vanwege de grote hoeveelheid vermogen die uit de lucht getrokken wordt. Ik woon in Twente en het was hier afgelopen winter enkele nachten -6 tot -8. Onze Ecodan moest bij -8 weliswaar hard werken, maar de woning koelde niet af.
Kort samengevat, ter overweging op basis van mijn ervaring
1. Je kunt nog wat verder optimaliseren wellicht, maar
2. Je WP is volgens mij, gewoon like for like met mijn huis vergeleken, een paar maten te klein
3. de situatie tussen -4 en +3 bij hoge luchtvochtigheid is voor een warmtepomp erg lastig, en met jouw onderbemeten WP houd je het zonder extra warmtebronnen niet warm.
4. Ik sluit niet uit dat bij drogere buitenlucht je WP het wellicht tot -4 of zo trekt, maar structureel zul je beneden die temperatuur extra warmtebronnen nodig hebben.
5. Mijn leidingwerk is 28 mm tot aan de onderverdeling per verdieping, dan 22 mm tot vlak voor de radiatoren, flow 26 lpm. Nodig voor een 11,2 WP. Dat voldoet voor mijn WP, met alleen radiatoren prima.
Ik hoop dat deze referentie gegevens je wat helpen.
Stuur me anders gerust een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj excuus is kW. Heb nog steeds moeite met wanneer kW of kWh.
Zal voortaan eerst in de stukken kijken.
Voor onze woning staat 6.453kW bij -10 in het rapport. Vandaar de SUZ…60 .
Ik heb de post ook aangepast om verwarring te voorkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door nessio op 20-03-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
SebastiaanPs schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:24:
[...]

Eens, de kern van het probleem zal de te kleine buitenunit zijn. De instellingen van de ruimteregeling vind je hier:
→ Menu → Service → Bedieningsinstellingen → Verwarmingsbedrijf.
[Afbeelding]

[...]

De verdeler en aanvoer zijn inderdaad van lagere prioriteit zoals @Andrehj al aangeeft.

Die rode kraan staat dicht toch?
Volgens mij heb je dan geen menging in deze verdeler.
Je pomp staat dan eigenlijk in serie met de pomp in de binnenunit? Dat zien we hier niet zo vaak. Interessant voor @Jingle1986 en @Zwerius dacht toen ook mee over de opstelling van @Jingle1986. Jammer dat er geen flowmeters op zitten.
Minimum temperatuur staat op 20, max op 46. Modus Norm, Interval 10. Verschil W/P thermo: boven +3 onder -1.

De rode kraan op de verdeler staat inderdaad dicht dus hij mengt niet.

Mijn vermoeden is inderdaad ook dat eruit gaat komen dat de buitenunit te klein is en dat dit een 10 of 12 kW moet worden.
Mijn vervolgvraag daarbij is: is het helemaal niet mogelijk om dit via de bestaande aanvoerbuizen van 25mm te doen? Als er nieuwe leidingen moeten komen dan is dat een ingrijpende verbouwing; de binnenunit staat op de 1e verdieping en de VV verdeler op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBarehands schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:11:
Mijn vervolgvraag daarbij is: is het helemaal niet mogelijk om dit via de bestaande aanvoerbuizen van 25mm te doen? Als er nieuwe leidingen moeten komen dan is dat een ingrijpende verbouwing; de binnenunit staat op de 1e verdieping en de VV verdeler op de begane grond.
Je moet qua leidingmaat niet kijken naar de buitendiameter, maar naar de binnendiameter. Voor alles vanaf 5 à 6 kW wordt al 26 mm aangeraden. Jouw 25 mm zal intern slechts zo'n 19 mm zijn. Daarmee is het bij jou nu dus al kritisch, wat ook blijkt uit de flow van 19 lpm die je haalt zonder extra pomp ingeschakeld.
Een grotere WP heeft een navenant grotere flow, dus ik denk dat je niet ontkomt aan een upgrade van de leidingen, naar dus een binnenmaat van minimaal 26 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
[...]

Minimum temperatuur staat op 20, max op 46. Modus Norm, Interval 10. Verschil W/P thermo: boven +3 onder -1.

Mijn vermoeden is inderdaad ook dat eruit gaat komen dat de buitenunit te klein is en dat dit een 10 of 12 kW moet worden.
Max 46, maar waarom is de anvoer dan nu maar 31, dat heeft niets te maken met te weinig vermogen, zoals ik zie in je plaatje gaat je WP te snel terugmoduleren naar een lager vermogen, dus wil ie 31 graden maken. Je zult moeten kijken waarom maar zo weinig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50
joezzt schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:22:
[...]

Max 46, maar waarom is de anvoer dan nu maar 31, dat heeft niets te maken met te weinig vermogen, zoals ik zie in je plaatje gaat je WP te snel terugmoduleren naar een lager vermogen, dus wil ie 31 graden maken. Je zult moeten kijken waarom maar zo weinig dan.
Omdat een Ta van 31 graden perfect overeenkomt met het maximale vermogen van zijn warmtepomp als de Tr zo'n 25 graden is. Hoger lukt gewoon niet. Ik zie ook niet een terugmodulerende warmtepomp, ik zie een warmtepomp die redelijk vol vermogen draait en door het dichtvriezen iets verliest tot aan zijn volgende defrost.

Ik sluit me aan bij kamp 10-12 kW :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Hij is na de defrost bijna tot aan de volgende defrost bezig om de Tr weer op het niveau te krijgen van voor de defrost, heb ergens eerder daar ook een plaatje van gepost vanuit Melcloud. Hij krijgt hem bij Tb lager dan 4 graden niet boven de 31 a 32 graden uit.
Boven de 4 graden komt hij rond de max 35 graden en dat is ook voldoende voor het opwarmen van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
michaelvo schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Omdat een Ta van 31 graden perfect overeenkomt met het maximale vermogen van zijn warmtepomp als de Tr zo'n 25 graden is. Hoger lukt gewoon niet. Ik zie ook niet een terugmodulerende warmtepomp, ik zie een warmtepomp die redelijk vol vermogen draait en door het dichtvriezen iets verliest tot aan zijn volgende defrost.

Ik sluit me aan bij kamp 10-12 kW :).
Oh ja, je hebt gelijk, heb niet naar het electrisch vermogen gekeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 20:55
[...]

Ik heb een jaartje (2018-2019) de gasketel geknepen naar Ta 30°, waarmee het prima warm bleef. Aan het CV leidingwerk niets vervangen. Flow is met de 11.2kW na het schoonmaken van het interne filter 22lpm, nu aan het einde van de winter 19-20lpm.
Misschien dat het met een grotere buiten unit en minimaal 19lpm toch ook bij jouw haalbaar is zonder upgrade. De upgrade is toch serieus te overwegen zoals @Andrehj aangeeft

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
@MrBarehands

Ik zou eerst is uitzoeken of je wp ook echt op vol vermogen draait tussen de defrosts want dat lijkt niet zo aan de hand van de frequentie. Ik heb hetzelfde probleem dat de compressor lager gaat draaien terwijl het setpoint niet behaald is. Zoals @joezzt aangeeft heeft dat te maken met de hoge condensatie temperatuur, laatst op de buitenunit gezien dat de led 4x knipperde. Dit houd in dat de persgas te hoog is en de frequentie van de compressor verlaagd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:24:
@MrBarehands

Ik zou eerst is uitzoeken of je wp ook echt op vol vermogen draait tussen de defrosts want dat lijkt niet zo aan de hand van de frequentie. Ik heb hetzelfde probleem dat de compressor lager gaat draaien terwijl het setpoint niet behaald is. Zoals @joezzt aangeeft heeft dat te maken met de hoge condensatie temperatuur, laatst op de buitenunit gezien dat de led 4x knipperde. Dit houd in dat de persgas te hoog is en de frequentie van de compressor verlaagd word.
@MrBarehands
En als tussenstap kun je nog proberen met vaste Ta 40 graden te verwarmen gedurende bijv 6 uur. Dan zou de unit echt maximaal moeten geven.

Dan heb je effecten van de regeling (ruimteregeling) uitgesloten als oorzaak voor het niet geven van vol vermogen.

Alleen wel hopen dat er nog een beetje kou komt deze of volgende maand om het goed te testen.

Edit: maar hoe dan ook wijst alles erop dat de warmtepomp een te laag vermogen heeft voor de echt koude dagen, laat dat duidelijk zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 20-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@SebastiaanPs

Dat is dus het lastige.. wanneer ik het setpoint op 55° zet dan draait die dus prima op vol vermogen. Het gaat voornamelijk mis met het bijregelen van de frequentie. Grote kans dat het bij hem hetzelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
SebastiaanPs schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:29:
[...]

@MrBarehands
En als tussenstap kun je nog proberen met vaste Ta 40 graden te verwarmen gedurende bijv 6 uur. Dan zou de unit echt maximaal moeten geven.

Dan heb je effecten van de regeling (ruimteregeling) uitgesloten als oorzaak voor het niet geven van vol vermogen.

Alleen wel hopen dat er nog een beetje kou komt deze of volgende maand om het goed te testen.

Edit: maar hoe dan ook wijst alles erop dat de warmtepomp een te laag vermogen heeft voor de echt koude dagen, laat dat duidelijk zijn.
Ik vrees inderdaad ook dat het op een vermogenstekort uitkomt.
Er zijn ook wel momenten dat hij op de ruimteregeling wél gas blijft gaan tussen defrosts door. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VM2ERTAKS_hJUH8tKLDoOhItRHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9WN6ZUPtOYIN9O9hxW8McK7M.png?f=fotoalbum_large

Heb ook nog even een wat algemenere vraag, voor mijn eigen beeldvorming.
Installateur heeft er voor gekozen (zonder overleg met mij...) om een Eco Inverter te plaatsen terwijl we een Power Inverter 8kW besproken hadden. Heb daarvoor korting gekregen maar dat was al nadat het spul er stond. Ik was op dat moment nog niet ingelezen hier en dacht het zal wel.
Als ik nu in het Databook kijk zie ik dat de Powerinverter met name rond de 0 graden een stuk meer vermogen kan leveren dan de Ecoinverter (Bij Tb 2gr levert de Eco 6.5kW nominaal of 7.1kW max. De Power levert bij Tb 2 nominaal (partload1) 8.0kW of 9.3 max. Zijn de waardes in dat databook accuraat en heb ik een nog lichtere wp dan 8kW in de maag gesplitst gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:33
MrBarehands schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:27:
[...]

Er zijn ook wel momenten dat hij op de ruimteregeling wél gas blijft gaan tussen defrosts door. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:
[Afbeelding]

Installateur heeft er voor gekozen (zonder overleg met mij...) om een Eco Inverter te plaatsen terwijl we een Power Inverter 8kW besproken hadden. Heb daarvoor korting gekregen maar dat was al nadat het spul er stond. Ik was op dat moment nog niet ingelezen hier en dacht het zal wel.
Als ik nu in het Databook kijk zie ik dat de Powerinverter met name rond de 0 graden een stuk meer vermogen kan leveren dan de Ecoinverter (Bij Tb 2gr levert de Eco 6.5kW nominaal of 7.1kW max. De Power levert bij Tb 2 nominaal (partload1) 8.0kW of 9.3 max. Zijn de waardes in dat databook accuraat en heb ik een nog lichtere wp dan 8kW in de maag gesplitst gekregen?
Mijn verhaal staat hier eerder in dit topic maar ik ben van een SUZ-60 naar een PUHZ-75 gegaan vanwege het nauwelijks warm krijgen van het huis door het vele defrosten onder moeilijke omstandigheden. De installateur bood dit aan nadat Alkima had geconcludeerd dat de SUZ te licht was. Deze winter nu met de PUHZ gedraaid en deze bevalt veel beter. In voor- en naseizoen is de SUZ wellicht wat beter kwa COP maar in de kou (alles <6 graden) wint de PUHZ het hier. In december en januari bijvoorbeeld, ondanks dat het hier gemiddeld kouder was dan vorige winter, minder verbruik gehad en hij hield het huis prima warm.
Situatie is hier ook dat hij nadien is ingebouwd in een vrijstaande woning van 2017 en een gasverbruik van ca 900m3. Hoewel 8kW me vrij krap lijkt voor je verbruik zul je -op basis van mijn ervaring iig- beter af zijn met een power-inverter. De SUZ moest hier regelmatig vol aan de bak terwijl ik de PUHZ nog lang niet veel boven de 50hz heb zien draaien.
De SUZ was verder een prima apparaat maar ik heb de indruk dat deze beter functioneert als deze wat meer 'over' heeft. De theorie is anders dan de praktijk in mijn geval.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is vaak verwarring over het vermogen van warmtepompen. De nette manier is: het vermogen bij Tbuiten -10 gr en Ta 35 gr gebruiken. A-10W35. Voor de SUZ-SWM80VA is dat 7.1 kW. Voor de power inverter PUHZ-SW75YAA is dat 8.4 kW. Bij hogere buitentemperaturen is het maximale vermogen van deze units nog een stuk hoger: voor de SUZ 10.6 kW.
Dus ik zou zeggen dat je een 7 kW hebt gekregen. Maar ik denk dat de 8 kW ook te klein zou zijn geweest.

Ik snap je reactie. Van de andere kant belicht: jouw installateur zal ook enorm balen. Hij had een specialist van Alklima betrokken bij de bepaling van het vermogen, zo gaf je aan in je eerdere post. Gelukkig is hij bereid om mee te denken over een oplossing, waar hij ook toe verplicht is (er is wel jurisprudentie). Ik zou maar samen met hem vooruit kijken vanaf dit punt, zodat je volgend stookseizoen met vertrouwen tegemoet kan gaan.

Je gaf aan dat hij het al over een grotere unit had. Zijn suggestie om de binnenunit te verplaatsen zodat je een grotere CV leiding naar je verdeler kan trekken is ook zo gek nog niet.

Wat nu relevant is: welke andere buitenunits kun je combineren met jouw huidige cylinder binnenunit ERST30D-VM2EDR? Dit zal vast in een van de service manuals of databooks staan. Ik kon het zelf niet direct vinden maar nog niet echt hard gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
Dank allen voor de reacties.
@SebastiaanPs zeker baalt mijn installateur, maar hij laat zeker zijn goede wil naar mij als klant zien door het probleem hoe dan ook te willen oplossen. Uiteraard wil ik wel voorbereid zijn op een mogelijke oplossing, vandaar al mijn vragen.
Mocht de binnenunit verplaatst moeten gaan worden dan zou deze in mijn garage moeten komen. Die is wel geïsoleerd maar niet verwarmd. Als het goed koud buiten is dan is het daar zo koud dat ik mijn flessen witte wijn niet eens in de koelkast hoef te zetten. Wij gebruiken deze nu voor opslag van voedsel en andere spullen, hij zit aan het woonhuis vast.
Kan zo'n binnenunit gewoon geplaatst worden in zo'n koude ruimte? Wat doet dat voor het water in de cilinder qua afkoeling en opwarming? Ik wil alle opties zo goed mogelijk kunnen afwegen; als het spul verplaatst moet worden dan komt de buitenunit ook aan de andere kant van het huis vlakbij mijn slaapkamer.
Ik vraag me ook af in hoeverre ik hem kan aanrekenen dat mijn leidingwerk niet voldoet, en wat de mogelijkheden zijn om eea wel in de huidige situatie te plaatsen.
Zolang de warmteverliesberekening nog niet bekend is, is daar natuurlijk alleen speculatie op mogelijk. Maar als ik zelf via Heatbox op basis van de standaardisolatie reken kom ik op ongeveer 10kW uit.
Ook ben ik nog steeds benieuwd of een Power Inverter ten opzichte van de Ecoinverter verschil zou maken. Ik heb hier in het topic regelmatig berichten gelezen over de defrostcycli van de SUZ en begrijp dat de PUZ/PUHZ hier minder last van hebben. Is dat ook echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
de PUHZ heeft een veel grotere verdamper, dat maakt nogal uit, maar ook deze defrosten gewoon hoor.
Ik heb een goed geïsoleerde woning en heb genoeg aan de sw75yaa, ik vrees dat jij meer nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
@xoror Ja dat ik meer nodig heb dat zal vrijwel zeker de conclusie worden.
Maar mocht dit een 10kW unit gaan worden, dan lijkt het mij verstandiger om voor een PUZ te gaan ipv een PUHZ (oud model) toch?
Ik zie op de site van Alklima dat zij de PUHZ-SW100YAA nog wel verkopen, maar deze gebruikt R410a. Ik neem aan dat een unit die R32 gebruikt voor een nieuwe installatie de voorkeur geniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@MrBarehands Ja, is afhankelijk van je binnen unit. Als je echt bang bent voor de defrost zou je nog de zubadan variant kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
@xoror Er komt dan waarschijnlijk ook een nieuwe binnenunit.
Het is niet zo zeer dat ik bang ben voor defrost, maar de huidige SUZ doet standaard iedere 45min een defrost, ook bij Tb 4 a 5C en een RH van 50%. Pas als Tb >6C is stopt het defrosten.
Ik begreep dat Powerinverters daar minder last van hebben, is dat ook zo? En wat zou een Zubadan daarin voor voordeel hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
MrBarehands schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:27:
@xoror Er komt dan waarschijnlijk ook een nieuwe binnenunit.
Het is niet zo zeer dat ik bang ben voor defrost, maar de huidige SUZ doet standaard iedere 45min een defrost, ook bij Tb 4 a 5C en een RH van 50%. Pas als Tb >6C is stopt het defrosten.
Ik begreep dat Powerinverters daar minder last van hebben, is dat ook zo? En wat zou een Zubadan daarin voor voordeel hebben?
https://alklima.nl/zubadan-de-revolutionaire-warmtepomp
Een beetje door de salespraat heen lezen.
Bijkomende voordelen van de ‘flashinjectie’ ten opzichte van standaard invertersystemen zijn een kortere ontdooicyclus met een lagere frequentie en het sneller (33%) bereiken van de verwarmingsmodus. Bovendien kan er een systeem geselecteerd worden met een lagere verwarmingscapaciteit, omdat er geen capaciteitsverlies meer optreedt bij lagere buitentemperaturen.
Je kan in het data book de tabellen bekijken met output vermogens icm buiten temp. Ik gok dat je meer vermogen kan outputten met de power inverter bij lagere temps, maar dat heb ik niet zelf gecontroleerd.

Waarom zou er een nieuwe binnen unit moeten komen? op de vm2e passen gewoon de zwaardere units (al is het niet ideaal vanwege interne pijpgrootte)

[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 21-03-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
@xoror Omdat er in eerste instantie een set met een nieuwere unit (ERST30F-VM2EE) en een powerinverter (PUZ-SWM80YAA) geplaatst zou worden, maar er om voor mij nog onduidelijke redenen gekozen is daarvoor zonder overleg een oudere binnenunit (productie 2023) en een SUZ neer te zetten. Ik heb daarvoor korting gekregen maar als we toch gaan vervangen wil ik alles wel 'nieuw'. Maar goed die onderhandelingen zullen er pas komen als duidelijk is hoeveel vermogen er nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door MrBarehands op 21-03-2025 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@MrBarehands Oh dan zou ik wel voorkeur hebben voor de vm2ee, krijg je gelijk ftc7 bij met touchscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarehands
MrBarehands schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:53:
... Kan zo'n binnenunit gewoon geplaatst worden in zo'n koude ruimte? Wat doet dat voor het water in de cilinder qua afkoeling en opwarming? Ik wil alle opties zo goed mogelijk kunnen afwegen; als het spul verplaatst moet worden dan komt de buitenunit ook aan de andere kant van het huis vlakbij mijn slaapkamer.
Ik vraag me ook af in hoeverre ik hem kan aanrekenen dat mijn leidingwerk niet voldoet, en wat de mogelijkheden zijn om eea wel in de huidige situatie te plaatsen.
Vraag me nog wel af of bovenstaande nadelig is. (Alternatief zou, als inderdaad leidingwerk naar de verdeler vervangen moet worden, erg veel hak en breekwerk worden, leidingen zitten voor een groot deel in de betonnen verdiepingsvloer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
[...]

[Afbeelding]

@MrBarehands
Dat je WP af en toe tussen defrost wel lijkt voldoende vermogen op te bouwen heeft waarschijnlijk met de luchtvochtigheid buiten te maken.
Voor mijn systeem zie ik bij 0 graden 100% RV elke 35-40 minuten een defrost, en tot de volgende defrost draait het systeem dan gemiddeld op 80-85% van maximum (gemeten op basis van dT en stroomverbruik versus het databoek). Bij oostenwind minus 2 of lager, en een drogere lucht, RV van <80% zit er wel 2-2,5 uur tussen de defrosts, en draait het systeem op lagere dT en vermogen (gemiddeld 60-70%, ondanks de lagere temperatuur).
Bij mij heeft het gekozen vermogen, 11,2 kW tot nu toe goed uitgepakt, hoewel een Zubadan 14 kW ook had gekund, maar is niet gekozen vanwege het hogere minimum vermogen en dientengevolge groter risico van pendelen.
Ik heb er ook bewust rekening mee gehouden dat onder barre omstandigheden mijn houtkachel of airco dan bijspringen. Dat was deze winter niet nodig. Maar dit forum volgende zie ik toch regelmatig dat te weinig rekening wordt gehouden met de vermogensverliezen tgv defrost.

Pagina: 1 ... 180 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero