MrBarehands zei
-Voor mij staat wel vast dat de 7,1kW die de SUZ kan leveren bij Tb 2 graden onvoldoende is,
-Nu ik rond het vriespunt al problemen ervaar moet er wel actie komen
-Kort samengevat: het systeem kan de woning niet op de ingestelde 21,5 graden houden als de Tb lager is dan 2 a 3 graden.
Rond het vries punt(defrost) moet hij toch wel uit komen met 6kW ...daar heeft hij het nu over.
Nu is @
MrBarehands bang bij -10, er is niemand die hem verteld dat het vochtige weer alleen optreed tussen -1 en +5 ongeveer.
Onder de -3 is er eigenlijk geen kans op vochtig weer(het is droge koude lucht uit Siberië) ( temperaturen in cijfers ongeveer).
Onder de -3 graden geen last meer van defrost en kan hij gewoon zijn werk doen.
@
MrBarehands
Defrost ik zag je mooi foto van je "jongste".. aardig onder het ijs..
Je moet eens kijken tijdens cq na een defrost of er in de hoek onder aan nog ijs ligt op je verdamper ( een shit prob van vroeger) dan kan de Wp ontregelen.
Ik zie wel veel ijs uit de jongste zijn mond komen .. kwijlt zelfs op zijn mooie schone zwarte schoenen.
Zijn zijn veter gaten wel open waardoor het defrost water moet weg lopen ;-) ???
De rode kraan op de verdeler staat inderdaad dicht dus hij mengt niet.
Ahum zat deze rode kraan al op deze plek vroeger ?.
Die kraan heeft nu als functie kortsluiting !!! dus wie dat bedacht heeft als mengkraan in een huis installatie .
Hij zit direct tussen aan en afvoer.!
Mijn wenkbrauwen bewegen .. te weinig vermogen zijn eerste Wp klus hoe lang zit hij al in de cv wereld ? goed iedereen moet het een keer leren.
In hele grote installatie met vele afneem punten doe je dat, warmte wat je niet gebruikt stuur je terug naar de ketel(omdat er altijd voldoende flow moet zijn)
Als dit al zo gemonteerd was tijdens de bouw.... vraag ik me af hoe de rest van de "verdeel punten/ cq aansluitingen" er uit ziet in @
MrBarehands zijn woning ?
badkamer (ca 15m2 vloerverwarming die niet op een verdeler aangesloten zit maar wel vanuit het CV systeem verwarmd wordt
foto? ook kortsluiting regeling ?
Ik neem aan dat de radiators wel gewoon zijn aangesloten.... foto's of weet je het zeker dat hij normaal is aan gesloten ;-)
Wat technische info: water flow van 25 l/m minimaal is wenselijk 19 l/m met pijn en moeite is niet aanbevelings waardig.
Ps de Wp blaast 2500 a 3000 m2 lucht per uur .. dus plaatsing is wel belangrijk als hij zijn eigen lucht aanzuigt krijg je weer je huis niet warm ..
Dus op een "meer opgesloten" plek neer zetten is een slecht idee.
Vandaar dat ik ook vroeg naar de plaatsing situatie die ik nog niet heb . wel in woorden maar niet visueel .
Op foto lijkt hij (de warmtepomp) "dicht" bij de muur te staat..als je heb nieuwe plaats hou er rekening mee dat hij zijn lucht makkelijk moet kunnen aanzuigen,
dan kan hij ook verder weg blazen.
Vloer verwarmings leidingen schoonmaken zeker aanbevelingswaardig als je de boel omzet naar Wp.
Ze halen beide leidingen los van een groep, met pomp en emmer spoelen ze wat chemische spul er door en dan...
een sponzige stop er door heen jagen welke de vuiligheid die er in zit na vele jaren mee neemt naar de uitgang waar hij word opgevangen door de catcher.(daar komen de veeg pieten vandaan ;-)
en dat apart voor iedere groep.
Je hoeft het niet te doen...het zal (normaal gesproken) geen wereld van verschil maken.. maar op de lange duur betaald het zich terug door iets hoge flow en betere warmte overdracht...na 19 jaar..
En voor de warmte pomp is eigenlijk de stel regel...maak het hem zo comfortabel mogelijk om op de laagste temperatuur te kunnen draaien scheel weer poen en hogere cop
50 liter buffervat in de retour
.. reden? nog nodig?.
Lengte leidingen, ik ga er logischerwijs van uit dat de hal en de keuken hun eigen leiding groep hebben ( afzonderlijke temperatuur eisen)
Ps die worden afzonderlijk geregeld door die vreemde T dingen aan je slangen aan de voorzijde van je verdeler zitten.
Allemaal open ??
Dus hou je nog 7 groepen over voor de woonkamer , huis iets van 100m2 min de keuken en hal(15m2)=85m2 over 7 groepen =12m2 per groep
Stel groep is 6 meter x 2 meter hoeveel slang kan je daar maximaal kwijt ,
bij 10cm is dat 200cm/10cm=20 leidingen van 6 meter lengte=120 meter.
bij 15cm is dat 200cm/15cm=13,3 leidingen per 6 meter lengte =80 meter.
Als je nergens radiators heb in je woonkamer bij design.. dan hebben ze bijna gegarandeerd Hart Om Hart 10 cm gebruikt en zijn je leidingen dus 120meter lang.( gemiddeld)
Er is vast wel iemand die dan eff gaat uit rekenen wat je flow en deta T en je flow WEERSTAND gaat zijn voor buiten-10 en toch warm...( na bekent maken van de jouw cijfers)
Stel dat er een optie zou zijn om met het huidige leidingwerk het tot zeg -7 wel warm te houden dan heeft dat natuurlijk zeker mijn voorkeur.
Wat is je provincie waar je huis staat.. blijkbaar niet bij zee.. twente heeft strenge winters, dicht bij de weilanden? ik zie zoveel ijs op je jongste telg hij kwijlt er van.
Slecht idee.. die optie.
Leidingen in en koofje boven aan het plafond, kan je fotos van je ander telgen ook aan ophangen , dan wel je duiven verzameling (op foto wel te verstaan) van garage door WC naar onder de trap.
daar onder de trap word dan jouw voedings punt voor de vloerverdeler EN de bestaande leidingen naar boven.
Leidingen naar boven zijn relatief smal maar breed genoeg voor het benodigd vermogen voor boven.
snappie hem .. minimaal breek werk. alleen leiding van garage naar onder de trap via plafond.
Voor de rest heel simpel je Wp is te klein(gas verbruik x koevlaas2 formule)nu de rest zo goed mogelijk op orde krijgen.
Ter info: er zit normaal gesproken in de cylinder unit een backup element van 2kW ... wat je kan gebruiken om extra bij te verwarmen of als de buiten unit defect is, het toch iets warmer te krijgen of de boiler op te warmen, en zo je zonne stroom op te branden.
Zo genoeg mooi geweest