Moet er nog komen: WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2E + 300l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada Hybrid (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Gezin van 5 | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
Het vat dat ze wilden plaatsen is de HTWBOI-300. Afmetingen zijn:bbbrumbrum schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:15:
Welk vat hebben we het over? Wat zijn de afmetingen en wat zijn de gewenste afmetingen?
- Hoogte incl. isolatie 1804 mm
- Diameter incl. isolatie Ø 675 mm
Moet er nog komen: WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2E + 300l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada Hybrid (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Gezin van 5 | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊
2x150 liter werkt minder goed, dit omdat je minder gebruik kunt maken van de gelaagdheid in het vat. Dus je netto bruikbare voorraad wordt minder.
Ik denk sowieso dat het een ander merk gaat worden (dan ME) mocht ik voor 2 x 150l gaan. De andere merken hebben wellicht afmetingen die iets kleiner zijn voor 300l, maar nog altijd te groot.Capo1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:28:
Kun je niet uit de voeten met een Nibe of ander fabrikaat? Deze zijn net anders qua afmetingen.
2x150 liter werkt minder goed, dit omdat je minder gebruik kunt maken van de gelaagdheid in het vat. Dus je netto bruikbare voorraad wordt minder.
Omdat je 2 boilers hebt, kan je 1 of 2 inschakelen volgens hoeveel je teruglevert, in de winter kan je dit spelletje enkel doen met de eerste boiler (en de 2e gewoon uit het net opwarmen, zodat je altijd 150liter warm water hebt).
Normaal weegt de meerkost van 2 kleinere boilers niet op tegen de extra flexibiliteit, maar als je de meerkost hier op de installateur kan gooien (die heeft onvoldoende uitgezocht of er voldoende plaats)....
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Idee is leuk, maar de werkelijke besparing hiervan is hooguit 20 euro per jaar ofzo. Dat zou mij al het gedoe niet waard zijn. Dan liever een simpele robuuste opstelling met minder leidingen, koppelingen en regelingen.naftebakje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:29:
Als je gratis kan aanpassen van 1x300liter naar 2x150liter, zou ik daar gretig op ingaan (als je zonnepanelen hebt). Je hangt de 2 boilers in serie, en gaat ze "slim" sturen op teruglevering.
Omdat je 2 boilers hebt, kan je 1 of 2 inschakelen volgens hoeveel je teruglevert, in de winter kan je dit spelletje enkel doen met de eerste boiler (en de 2e gewoon uit het net opwarmen, zodat je altijd 150liter warm water hebt).
Normaal weegt de meerkost van 2 kleinere boilers niet op tegen de extra flexibiliteit, maar als je de meerkost hier op de installateur kan gooien (die heeft onvoldoende uitgezocht of er voldoende plaats)....
Maar voor een tweaker die hobbymatig helemaal los wil gaan, kan het wel leuk en interessant zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 26-03-2025 12:41 ]
https://alklima.nl/leveri...mtepompboilers/htwboi-300
Ik zou zelf verder zo simpel mogelijk houden. Kan die niet door een raam oid ?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
[ Voor 99% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-03-2025 13:45 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nee helaas niet, het raam dat er is is 20cm breed en 90cm hoog, gaat 'em niet worden helaas....xoror schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:41:
de HTWBOI-300 is gewoon een dejong 300L. Ik heb hem zelf ook.
https://alklima.nl/leveri...mtepompboilers/htwboi-300
Ik zou zelf verder zo simpel mogelijk houden. Kan die niet door een raam oid ?
hier is iets misgegaan in de reply?
Had verkeerd gelezen, mijn bericht was niet nuttig.sinterklaas1975 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:32:
[...]
hier is iets misgegaan in de reply?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Het horizontale vat zal niet kleiner zijn en dus ook niet op z'n plek kunnen komen?
Voorbeeldje:
:strip_exif()/f/image/OdM0p3zH9fAZzX1FksLuJYtO.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Sorry, maar dat gaat niet. Twee in serie kun je natuurlijk niet apart aansturen. En die hebben wel een veel groter warmteverlies dan eentje. Bovendien kun jenaftebakje schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:29:
Als je gratis kan aanpassen van 1x300liter naar 2x150liter, zou ik daar gretig op ingaan (als je zonnepanelen hebt). Je hangt de 2 boilers in serie, en gaat ze "slim" sturen op teruglevering.
Bovendien kun je bij twee in serie nooit gebruik maken van een dompelelement. En waar plaats je je SWW-sensor?
Mocht je parallel bedoelen: Dan heb je allerlei extra kleppen nodig (met een ingewikkelde zelf te bouwen regeling) en dezelfde problemen met aansturing, warmteverlies etc.
Voor Sinterklaas: Kun je die isolatie niet tijdelijk van het vat afhalen? Bij de mijne kan dat wel. Het is een Evenes van 1m78 hoog en ca 65 cm diameter.
Horizontale vaten zijn ruk, want geen gelaagdheid, en dus minder warm water beschikbaar en hogere warmwaterkosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 26-03-2025 16:06 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mooie setup dit, ga ik onthouden voor in ons volgende huis indien nodig.Cr3ator schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:40:
Zo lang je er voor zorgt dat de twee vaten perfect symetrisch worden aangesloten zijn 2 vaten parallel een prima mogelijkheid. Tichelmann-princiepe aanhouden dus. Je hebt dan wel iets hogere aanschafkosten tov 1 groot vat en iets meer warmteverlies, maar de totale aftapbaarheid zal niet veel lager liggen.
Het horizontale vat zal niet kleiner zijn en dus ook niet op z'n plek kunnen komen?
Voorbeeldje: [Afbeelding]
Ik heb de gegevens van de HTWBOI-300 boiler bekeken. De hoogte van 1804mm is inderdaad inclusief isolatie, maar ze geven niet aan hoe dik de isolatie is. Ik zie de Evenes 300l een PU hardschuim isolatielaag heeft van 75mm - maakt 'em kleiner, maar niet klein genoeg ben ik bang. Als ik eens een ruime aanname doe dat de HTWBOI-300 een 100mm isolatielaag heeft, wordt deze nog altijd niet 'klein genoeg' om de bocht te maken.Andrehj schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:05:
[...]
Sorry, maar dat gaat niet. Twee in serie kun je natuurlijk niet apart aansturen. En die hebben wel een veel groter warmteverlies dan eentje. Bovendien kun je
Bovendien kun je bij twee in serie nooit gebruik maken van een dompelelement. En waar plaats je je SWW-sensor?
Mocht je parallel bedoelen: Dan heb je allerlei extra kleppen nodig (met een ingewikkelde zelf te bouwen regeling) en dezelfde problemen met aansturing, warmteverlies etc.
Voor Sinterklaas: Kun je die isolatie niet tijdelijk van het vat afhalen? Bij de mijne kan dat wel. Het is een Evenes van 1m78 hoog en ca 65 cm diameter.
Horizontale vaten zijn ruk, want geen gelaagdheid, en dus minder warm water beschikbaar en hogere warmwaterkosten.
Horizontale boiler had ik inderdaad bekeken en er lijken weinig voordelen aan te zijn (behalve dat je deze makkelijker kan plaatsen onder een schuin dak(schot)).
Ben nu aan't overwegen om hybride opstelling te gaan doen om boilervat te laten vervallen. Alleen stap ik dan af van het doel om gasloos te gaan. Daarbij heb ik een 10 jaar oude Nefit TopLine Compact HRC 30_CW5 hangen. Ik begreep van installateur dat Nefit en ME warmtepomp niet zo lekker communiceren (hadden ze eerder al een uitdaging mee gehad bij een andere klant).... Daarnaast moet ik nu compromissen maken die ik later weer deels moet vervangen mocht ik toch full electric (kunnen gaan)....
Ja Tichelmann opstelling had ik ook gelezen inderdaad. In theorie lijkt dit een optie - maar in de praktijk? Ik zie ook het antwoord van Andrehj.Cr3ator schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:40:
Zo lang je er voor zorgt dat de twee vaten perfect symetrisch worden aangesloten zijn 2 vaten parallel een prima mogelijkheid. Tichelmann-princiepe aanhouden dus. Je hebt dan wel iets hogere aanschafkosten tov 1 groot vat en iets meer warmteverlies, maar de totale aftapbaarheid zal niet veel lager liggen.
Voorbeeldje: [Afbeelding]
Is deze foto van je eigen opstelling? Wat is jouw ervaring hiermee?
Een van 100 liter en een van 200 liter.
Die van 100 liter is de warmtepompboiler en die van 200 een aanvullende boiler omdat 100 liter te weinig is en omdat groter niet past. Dus je moet wat.
Mijn 200 liter is wel een A label vat en die zijn er niet veel.
Maar omdat ze verschillend van formaat zijn en in serie staan heb ik wel een laadpomp gemaakt die het water van de ene bovenuit haalt en het bij de ander onderin pompt.
Voordelen: Bij het laden en dus ook legionella run geen gelaagdheid.
Plaatje (nog met rommel :-)
:strip_exif()/f/image/DlSN4P1waGyF7YaYwk88r7lq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door martijn v o op 26-03-2025 21:02 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Kan het SWW vat niet op een andere plek binnen je geïsoleerde schil staan?
Ik zou altijd liever een suboptimaal SWW vat hebben (200 ipv 300 liter, liggend in plaats van staand, of 2x 150 liter) dan de gasketel houden voor SWW. Dat is een erg ongunstige optie door vaste kosten gas en extra apparaat wat onderhouden moet worden en kapot kan gaan.
We zijn door het huis gegaan en er is momenteel geen plek, waar mijn vrouw ook mee akkoord zou gaan (en ik ben het maar haar eens). De enige optie die ik voorzie (op termijn) is dat deze een plek op de badkamer op 1e verdieping krijgt als deze verbouwd gaat worden (hiervoor nog geen concrete plannen). We hebben ook naar een kelder opstelling gekeken, maar daar loopt geen warm water en is plafond maar 1900mm. Daarbij is er ook een actieve waterput (met pomp) in de kelder om regelmatig grondwater weg te pompen. Bij flinke hoosbuien kan er laag water in de kelder komen (tja... dit is een lokaal probleem in de regio).SebastiaanPs schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:01:
@sinterklaas1975
Kan het SWW vat niet op een andere plek binnen je geïsoleerde schil staan?
Ik zou altijd liever een suboptimaal SWW vat hebben (200 ipv 300 liter, liggend in plaats van staand, of 2x 150 liter) dan de gasketel houden voor SWW. Dat is een erg ongunstige optie door vaste kosten gas en extra apparaat wat onderhouden moet worden en kapot kan gaan.
Qua hybride opstelling - inderdaad de opstelling zou ook suboptimaal worden. Een kleinere buitenunit (wel goedkoper in 1e instantie) en een zwaar pendelende 30kw CV ketel (die ik nog wel verder kan knijpen)...
dankjewel - goed om te zien dat het in ieder geval kan en goed werkt!martijn v o schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:00:
Ik heb hier twee vaten in serie.
Een van 100 liter en een van 200 liter.
Die van 100 liter is de warmtepompboiler en die van 200 een aanvullende boiler omdat 100 liter te weinig is en omdat groter niet past. Dus je moet wat.
Mijn 200 liter is wel een A label vat en die zijn er niet veel.
Maar omdat ze verschillend van formaat zijn en in serie staan heb ik wel een laadpomp gemaakt die het water van de ene bovenuit haalt en het bij de ander onderin pompt.
Voordelen: Bij het laden en dus ook legionella run geen gelaagdheid.
Plaatje (nog met rommel :-)[Afbeelding]
Hoe heb je het aantal benodigde liters berekend en met welk vermogen warmtepomp kan je de boiler weer opladen.
Als een 300 liter vat echt niet past dan zou ik een van de andere opties kiezen, dus: 1x 200 liter (en dit verwarmen tot een wat hogere temp), 2x 150 liter, liggend vat, andere creatieve Tweakers-opties.sinterklaas1975 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:09:
[...]
We zijn door het huis gegaan en er is momenteel geen plek, waar mijn vrouw ook mee akkoord zou gaan (en ik ben het maar haar eens). De enige optie die ik voorzie (op termijn) is dat deze een plek op de badkamer op 1e verdieping krijgt als deze verbouwd gaat worden (hiervoor nog geen concrete plannen). We hebben ook naar een kelder opstelling gekeken, maar daar loopt geen warm water en is plafond maar 1900mm. Daarbij is er ook een actieve waterput (met pomp) in de kelder om regelmatig grondwater weg te pompen. Bij flinke hoosbuien kan er laag water in de kelder komen (tja... dit is een lokaal probleem in de regio).
Qua hybride opstelling - inderdaad de opstelling zou ook suboptimaal worden. Een kleinere buitenunit (wel goedkoper in 1e instantie) en een zwaar pendelende 30kw CV ketel (die ik nog wel verder kan knijpen)...
Ik heb precies dezelfde buitenunit als jij en een 300 liter vat. Mijn vat wordt verwarmd als de bovenste sensor daalt tot 38 graden, het verwarmen tot 48 graden gebeurt in zo’n 50 min. Na start verwarmen is je SWW vat na 30 min op voldoende temperatuur om weer te kunnen douchen.
Met een 200 liter boiler op hogere temperatuur, volgens Alklima:
46 min is best heel lang hoor.Bij een boiler die is ingesteld op 55°C en waarbij het koude water een temperatuur heeft van 10°C, en je de gewenste warmwatertemperatuur op 38°C hebt ingesteld, kun je met een douchekop die 7 liter per minuut verbruikt het volgende verwachten:
Met een 200 liter boiler kun je ongeveer 46 minuten douchen.
Met een 300 liter boiler kun je ongeveer 69 minuten douchen.
Het gaat om een 8kW unit. 300l zit geen berekening achter (ook al log ik totaal waterverbruik op uur basis, dus ik zou wel terug kunnen kijken, maar dat is incl. niet douchegedrag). 300l was puur op basis van 5 gezinsleden die allemaal wel van douchen houden.Dre schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:17:
@sinterklaas1975
Hoe heb je het aantal benodigde liters berekend en met welk vermogen warmtepomp kan je de boiler weer opladen.
Hmm... zo had ik nog niet bekeken dat je inderdaad ook termperatuur hoger zou kunnen zetten en zo iets zou kunnen winnen. 46min is inderdaad best lang... wellicht dat ik water bij de wijn moet doen, maar zoals voor velen van jullie waarschijnlijk wil je niet thuis (al te vaak) horen: dankzij 'jouw warmtepomp' staan wij onder een koude douche...SebastiaanPs schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:21:
[...]
Als een 300 liter vat echt niet past dan zou ik een van de andere opties kiezen, dus: 1x 200 liter (en dit verwarmen tot een wat hogere temp), 2x 150 liter, liggend vat, andere creatieve Tweakers-opties.
Ik heb precies dezelfde buitenunit als jij en een 300 liter vat. Mijn vat wordt verwarmd als de bovenste sensor daalt tot 38 graden, het verwarmen tot 48 graden gebeurt in zo’n 50 min. Na start verwarmen is je SWW vat na 30 min op voldoende temperatuur om weer te kunnen douchen.
Met een 200 liter boiler op hogere temperatuur, volgens Alklima:
[...]
46 min is best heel lang hoor.
2 badkamers en 2 baden ter formaat van jacuzzi die je binnen 5 minuten wilt vullen is natuurlijk wat anders dan een enkele spaardouchesinterklaas1975 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:28:
[...]
Het gaat om een 8kW unit. 300l zit geen berekening achter (ook al log ik totaal waterverbruik op uur basis, dus ik zou wel terug kunnen kijken, maar dat is incl. niet douchegedrag). 300l was puur op basis van 5 gezinsleden die allemaal wel van douchen houden.
Had je al uitgerekend hoe snel je met 8 kW een vat van 200 liter kan opwarmen? Overigens verstoor je wel gelaagdheid tijdens het opwarmen, en al helemaal als er een groot spiraal in zit.
Er zijn 2 badkamers - maar die worden feitelijk nauwelijks tegelijk gebruikt (qua douchen). Een van de badkamers heeft een bad - maar ook daar wordt niet veel gebruik van gemaakt. Douchegedrag van het gezin zal zijn dat er in de meeste geval 2-3 personen zich achtermekaar in de ochtend zullen douchen.Dre schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:06:
[...]
2 badkamers en 2 baden ter formaat van jacuzzi die je binnen 5 minuten wilt vullen is natuurlijk wat anders dan een enkele spaardoucheIdem met douchen, ga je alle 5 achter elkaar of tegelijk of verspreid over de dag.
Had je al uitgerekend hoe snel je met 8 kW een vat van 200 liter kan opwarmen? Overigens verstoor je wel gelaagdheid tijdens het opwarmen, en al helemaal als er een groot spiraal in zit.
Heb begrepen (gelezen) dat het opwarmen van een 200l vat met een 8kW warmtepomp zo'n 1-2 uur zal duren. De variatie tussen 1-2 uur is op basis van verschillende variabelen - dus 1,5 uur is een 'gemiddelde'
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
ja inderdaad - dit staat wel op mijn lijstje als we de grote badkamer zouden gaan verbouwen.naftebakje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:05:
Een doucheWTW is een heel goeie "boilervergroter", zeker als je die mooi kan installeren zodat zowel het koud water naar de douchemengkraan, als het koud water naar de boiler voorverwarmd worden.
Als je op aardgas temperaturen gaat stoken >55°C wel ja. Maar met een warmtepomp wil je naar een zo laag mogelijke temperatuur, en hoef je in mijn geval geen koud meer bij te mengen. Een DWTW heeft dan geen effect op het tapvolume.naftebakje schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:05:
Een doucheWTW is een heel goeie "boilervergroter", zeker als je die mooi kan installeren zodat zowel het koud water naar de douchemengkraan, als het koud water naar de boiler voorverwarmd worden.
Het stoken op een lage temperatuur zorgt er wel voor dat je niet eventjes superheet kan douchen, met 5 personen en verschillende douchetemperaturen misschien wel een dingetje. En als je inderdaad naar 55°C moet (ik denk van niet) dan moet je wel koud bijmengen.
200l van 10°C naar 45°C verwarmen kost 8,14 kWh. Een 8 kW warmtepomp kan in een uur 8 kWh leveren. In een uur zal het dus wel klaar moeten zijn als de boiler echt helemaal leeg issinterklaas1975 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Er zijn 2 badkamers - maar die worden feitelijk nauwelijks tegelijk gebruikt (qua douchen). Een van de badkamers heeft een bad - maar ook daar wordt niet veel gebruik van gemaakt. Douchegedrag van het gezin zal zijn dat er in de meeste geval 2-3 personen zich achtermekaar in de ochtend zullen douchen.
Heb begrepen (gelezen) dat het opwarmen van een 200l vat met een 8kW warmtepomp zo'n 1-2 uur zal duren. De variatie tussen 1-2 uur is op basis van verschillende variabelen - dus 1,5 uur is een 'gemiddelde'
Als je een kleiner vat neemt is die notabene veel sneller op temperatuur. 100l duurt nog maar een half uur om op te warmen. Qua spiraal oppervlakte en gelaagdheid heeft een grotere boiler wel voordelen.
Als het goed is, is dat het vermogen bij -7 of - 10.Dre schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:41:
200l van 10°C naar 45°C verwarmen kost 8,14 kWh. Een 8 kW warmtepomp kan in een uur 8 kWh leveren.
Bij de gemiddelde temperatuur waarbij die WP SWW moet maken (10 à 15 graden) is het vermogen veel hoger. Denk aan ca 11 kW.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
DWTW op de koudwateraansluiting van de douchekraan doet idd niet zoveel, maar DWTW op de instroom van koud water van je boiler zorgt ervoor dat deze veel minder snel afkoelt tijdens het douchen.Dre schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:41:
[...]
Als je op aardgas temperaturen gaat stoken >55°C wel ja. Maar met een warmtepomp wil je naar een zo laag mogelijke temperatuur, en hoef je in mijn geval geen koud meer bij te mengen. Een DWTW heeft dan geen effect op het tapvolume.
Het stoken op een lage temperatuur zorgt er wel voor dat je niet eventjes superheet kan douchen, met 5 personen en verschillende douchetemperaturen misschien wel een dingetje. En als je inderdaad naar 55°C moet (ik denk van niet) dan moet je wel koud bijmengen.
Yes inderdaad, voor het beste rendement van je dwtw sluit je hem aan op;_JGC_ schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:12:
[...]
DWTW op de koudwateraansluiting van de douchekraan doet idd niet zoveel, maar DWTW op de instroom van koud water van je boiler zorgt ervoor dat deze veel minder snel afkoelt tijdens het douchen.
1. De koudwateraansluiting van je mengkraan
2. De koudwateringang van je boiler of ketel
En dat laatste scheelt echt een bak qua beschikbaar watervolume bij een warmtepomp icm boiler...
2050vandaag, waarom wachten?
Afmetingensinterklaas1975 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Het vat dat ze wilden plaatsen is de HTWBOI-300. Afmetingen zijn:De diameter paste net (denk zo'n 50mm speling), maar de lengte was te lang om bocht te maken (om rechtop te zetten). Denk dat het zo'n 1300mm mag zijn
- Hoogte incl. isolatie 1804 mm
- Diameter incl. isolatie Ø 675 mm
H x B x D: 157,2 x 60 x 60 cm
RVS
Past dat?
Heb een paar van zulke vaten op voorraad staan (ook zuid-limburg...)
Als je boiler is afgekoeld naar 45 graden hoeft er niet heel veel koud water bijgemengd te worden. Het kan geen kwaad om het wel te doen, maar als het lastig is om een eigen leiding te leggen naar de douchekraan kan je het ook achterwege laten.BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Yes inderdaad, voor het beste rendement van je dwtw sluit je hem aan op;
1. De koudwateraansluiting van je mengkraan
2. De koudwateringang van je boiler of ketel
En dat laatste scheelt echt een bak qua beschikbaar watervolume bij een warmtepomp icm boiler...
ja ik verwacht dat dat wel past... welke zijn dat dan als ik vragen mag?BjornHero schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:22:
[...]
Afmetingen
H x B x D: 157,2 x 60 x 60 cm
RVS
Past dat?
Heb een paar van zulke vaten op voorraad staan (ook zuid-limburg...)
Deze;sinterklaas1975 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:58:
[...]
ja ik verwacht dat dat wel past... welke zijn dat dan als ik vragen mag?
https://www.elin.nl/produ...boxl-300-rvs-boiler-300l/
Met de pootjes ervanaf gedraaid zijn ze 157,x hoog
top - dankjewel!BjornHero schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
[...]
Deze;
Zit wel een grote spiraal in (4.5 m2 vs 2.9 m2 bij die van ME/Alklima). Lijkt me gunstig voor opwarmtijd - maar niet voor gelaagdheid?
[ Voor 20% gewijzigd door sinterklaas1975 op 30-03-2025 22:25 ]
De opwarmtijd zal veel meer beïnvloed worden door het vermogen van de warmtepomp.sinterklaas1975 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:22:
[...]
top - dankjewel!
Zit wel een grote spiraal in (4.5 m2 vs 2.9 m2 bij die van ME/Alklima). Lijkt me gunstig voor opwarmtijd - maar niet voor gelaagdheid?
Een grotere spiraal biedt veelal wel een hogere efficiëntie.
Bij het opwarmen van het vat is het voordeliger wanneer de spiraal zo ver mogelijk beneden zit.
O.a. voor de opwarming.
Maar er zijn meer zaken die effect hebben op de gelaagdheid;
De hoogte-breedte ratio.
De aftap en vulsnelheid (ontstaat er verwerveling?).
De manier van aansluiten.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog andere zaken van belang zoals;
-past het boilervat.
-krijg je het op de locatie
-wat is het warmteverlies
-wordt er een thermosifon op zowel de warmwater leiding alsook de spiraal (bovenste) gebouwd?
Tot heden heb ik nog geen slechte ervaringen met deze vaten, inmiddels al meer dan 70 van deze (en/of soortgelijke) geplaatst.
Zonder er een hele studie van te maken...
Denk ik dat het een veel betere oplossing is dan 2 losse boilers.
Dat vat kende ik nog niet.BjornHero schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:04:
Deze;
Aandachtspunt: Hoe krijgen ze 300 liter + een A-isolatie in zo'n klein volume? Mijn vat is ook A, maar 75 mm in diameter groter en ca 20 cm hoger...
En het oppervlak van de spiraal staat zowel met 3 m² als met 4.5 m² aangegeven. Wat bedoelen ze daar?
Dan een belangrijk nadeel: De spiraal loopt tot bijna helemaal bovenin door. Dat betekent in de praktijk dat er boven de spiraal nauwelijks nog warm water over is. Daardoor zul je een lauwe douche krijgen als er een SWW-cyclus start net als je onder de douche staat. Dan verdwijnt namelijk de gelaagdheid ter hoogte van de spiraal. Bij dit vat is dat dus zo'n beetje het hele vat...
Wellicht vraag je dat aan de importeur, of aan weheat (dat vat heeft toevallig exact dezelfde afmetingen en looks qua deksel etc?) of aan LMNT/coolmark, nog zon zelfde vat...Andrehj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:18:
[...]
Dat vat kende ik nog niet.
Aandachtspunt: Hoe krijgen ze 300 liter + een A-isolatie in zo'n klein volume? Mijn vat is ook A, maar 75 mm in diameter groter en ca 20 cm hoger...
En het oppervlak van de spiraal staat zowel met 3 m² als met 4.5 m² aangegeven. Wat bedoelen ze daar?
Dan een belangrijk nadeel: De spiraal loopt tot bijna helemaal bovenin door. Dat betekent in de praktijk dat er boven de spiraal nauwelijks nog warm water over is. Daardoor zul je een lauwe douche krijgen als er een SWW-cyclus start net als je onder de douche staat. Dan verdwijnt namelijk de gelaagdheid ter hoogte van de spiraal. Bij dit vat is dat dus zo'n beetje het hele vat...
Als ik op de vaten kijk staat er 3m2 spiraalopp. Op inderdaad.
Mbt gelaagdheid, ik sta nu niet naast zo'n vat dus kan niet kijken waar exact de aansluitingen zitten en of de buis naar boven-beneden gaat.
Tot heden heb ik er geen echte problemen mee gehad, het lijkt mij meer een theoretisch probleem in de meeste gevallen.
Nog een in de categorie aparte vaten;
Alps exclusive
Past niet in deze situatie, maar is wel erg mooi qua ontwerp.
Helaas ook erg zwaar...
Volgens de tekening in de PDF gaat de spiraal vanaf de bovenste aansluiting nog verder om hoog. Hij zit dus zo'n beetje over de hele hoogte van het vat.BjornHero schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:48:
Mbt gelaagdheid, ik sta nu niet naast zo'n vat dus kan niet kijken waar exact de aansluitingen zitten en of de buis naar boven-beneden gaat.
Mij niet. In de WP-topics wordt volop geklaagd over lauwe douches als er een SWW-run start tijdens een douche. En dat betreft dan altijd vaten waar de spiraal erg (te) ver naar boven doorloopt.Tot heden heb ik er geen echte problemen mee gehad, het lijkt mij meer een theoretisch probleem in de meeste gevallen.
Goed punt, gisteravond ben ik door onze administratie gaan zoeken en heb 2 meldingen gevonden waarbij klachten werden omschreven die hiermee samen zouden kunnen hangen.Andrehj schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:59:
[...]
Volgens de tekening in de PDF gaat de spiraal vanaf de bovenste aansluiting nog verder om hoog. Hij zit dus zo'n beetje over de hele hoogte van het vat.
[...]
Mij niet. In de WP-topics wordt volop geklaagd over lauwe douches als er een SWW-run start tijdens een douche. En dat betreft dan altijd vaten waar de spiraal erg (te) ver naar boven doorloopt.
Beiden een boiler met hoge spiraal.
Waarbij soms een temperatuur-terugval te merken was tijdens het douchen.
Beide situaties waren ook situaties waarbij de eindklant zelf aanpassingen had voorgenomen;
-de temperatuur op een hoog punt werd gemeten in het vat.
-de temp. Setpoint relatief laag was (resp. 45-47c)
-de inschakelhysterese vrij groot was (bijv 7k)
Afhankelijk van de klantwens is de situatie opgelost naar tevredenheid zonder de boiler hoeven wisselen.
Dat is dus opgelost door de minimale gemiddelde watertemperatuur in het vat te verhogen, door bijvoorbeeld setpoint te verhogen, de inschakelhysterese te verlagen of de sensor lager in het gat te plaatsen.BjornHero schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:16:
[...]
Goed punt, gisteravond ben ik door onze administratie gaan zoeken en heb 2 meldingen gevonden waarbij klachten werden omschreven die hiermee samen zouden kunnen hangen.
Beiden een boiler met hoge spiraal.
Waarbij soms een temperatuur-terugval te merken was tijdens het douchen.
Beide situaties waren ook situaties waarbij de eindklant zelf aanpassingen had voorgenomen;
-de temperatuur op een hoog punt werd gemeten in het vat.
-de temp. Setpoint relatief laag was (resp. 45-47c)
-de inschakelhysterese vrij groot was (bijv 7k)
Afhankelijk van de klantwens is de situatie opgelost naar tevredenheid zonder de boiler hoeven wisselen.
Nadeel is uiteraard wel dat door al die opties de sCOP voor SWW daalt, oftewel, dit kost de klant geld en zorgt voor meer energieverbruik.
Voor tips om het energieverbruik voor SWW te verlagen, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Fijn dat je het zo goed weet en meteen conclusies trekt.Andrehj schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 19:41:
[...]
Dat is dus opgelost door de minimale gemiddelde watertemperatuur in het vat te verhogen, door bijvoorbeeld setpoint te verhogen, de inschakelhysterese te verlagen of de sensor lager in het gat te plaatsen.
Nadeel is uiteraard wel dat door al die opties de sCOP voor SWW daalt, oftewel, dit kost de klant geld en zorgt voor meer energieverbruik.
Voor tips om het energieverbruik voor SWW te verlagen, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Maar nee, in beide gevallen is niet voor de genoemde oplossingen gekozen.
Daarnaast is in beide gevallen is de de sww scop aantoonbaar gestegen na aanpassing. (Aldus monitoring).
Heb je nog een tip voor een 300l rvs boiler passend in de situatie van TS?
Eerlijk gezegd denk ik dat het door jou voorgestelde vat hier de beste oplossing is. Iets beters weet ik ook niet.
Overigens ben ik nu wel benieuwd hoe je de klachten dan wél hebt opgelost.
Bij een van beiden ben ik het gesprek met de gebruiker aan gegaan en bleek zijn overweging om de temperatuur zo ver te verlagen + boiler sensor omhoog te steken gedreven te zijn door de zoektocht naar efficiëntieAndrehj schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:50:
Nee. Ik ben nog steeds op zoek naar het perfecte SWW vat.
Eerlijk gezegd denk ik dat het door jou voorgestelde vat hier de beste oplossing is. Iets beters weet ik ook niet.
Ansich een manier die te begrijpen is maar dit resulteerde erin dat de boiler nagenoeg altijd 's avonds laat nadat er gedoucht was (23h+) sww werd opgewarmd.
Gezien de gezinssituatie en het douche gedrag was de capaciteit meer dan voldoende om geen koude douches te hoeven hebben indien ie 1* daags opwarmd.
Op basis daarvan hebben we ervoor gekozen de sensor wederom onder in het vat te steken (zodat ie ook opwarmd wanneer er slechts even gedoucht is de avond ervoor) en het setpoint iets hoger. (In verband met water werkbladen, drinkwater veiligheid (inmiddels weer verlaagd door woningeigenaar)).
Nu verwarmd ie 1* daags in de middag (warm + zonopwek..) wat ruim voldoende blijkt te zijn.
De andere klant hebben we geholpen de warmtepomp in zn thuis automatisering te integreren, gezien ie zn tapwater gebruik en luchtvochtigheid in de badkamer kent hebben we geopperd nog een aantal extra temperatuur sensoren op het boilervat te monteren en zo naar een optimum te zoeken.
Als ik naar de monitoring kijk zie ik dat ie daar normaliter ook 1*daags in de middag opwarmd...
1* opwarmen van 25 naar 50 is immers efficiënter dan 3* van 40 naar 47, maar dat hoef ik je niet uit te leggen denk ik
Misschien deze? https://newarkcylinders.c...FzvcoSpdmQWrr3FGmhlMvBUPCAndrehj schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:50:
Nee. Ik ben nog steeds op zoek naar het perfecte SWW vat.
Of eens kijken waar Quatt hun boilervaten vandaan haalt. Kan me voorstellen dat die ook een stuk dunner zijn vanwege de vacuüm isolatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Djvdb op 03-04-2025 07:41 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier