Houseofdreams schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:35:
Hallo. Enkele dagen geleden is er bij ons een Ecodan geïnstalleerd, heeft een hele dag geduurd, dus ik vrees dat de instalateurs het een beetje moe waren, om nog een deftige uitleg te geven over de werking ervan. 10 minuutjes uitleg, vooral om de MELCloud app te installeren op de smartphone en weg waren ze.
Dat is helaas een bekend probleem bij intallateurs. blijkbaar had je er nog wel een die met melcloud kwam zodat je nog iets van een trend kan ontdekken in je installatie, kom ik later op terug.
Nu, in de woning, waar vroeger de oude kamerthermostaat tegen de muur hing, werd nu een (na wat zoekwerk) blijkbaar een FTC7 controller gezet, wat normaal gezien toch in de behuizing van de warmtepomp zelf steekt (?) en niet in de woonkamer?
In deze FTC7 zelf zit geen temperatuursensor? (Kamerthermostaat)
Hetgeen in je binnenunit zit is inderdaad geen thermostaat. Het is bij mij ook in de woonkamer geplaatst en dat getuigd niet van kennis van zaken, Aan de andere kant, nu hoef ik niet naar zolder te lopen om iets aan te passen

Op het scherm, in "zone 1" staat bij de huidige temperatuur gewoon "--°C" , in de MELCloud app, waar normaal de huidige kamertemperatuur zou moeten staan, staat nu -39°C. Er net onder staat dan de schuifregeling, waar je de gewenste temperatuur zou kunnen instellen, maar dit doet niks.
Ja dat komt volgens mij omdat het geen thermostaat is en omdat het op stroom (aka vaste Ta) staat. Als ik je beschrijving begrijp tenminste. Het kan ook zijn dat het niet goed is aangesloten wegens dat min getal, maar bij vaste Ta zonder thermostaat schakeld deze niet uit, ook niet als je die doeltemperatuur een beetje aanpast.
Bij de instellingen van de zone, kan je kiezen uit "ruimte / stroom / curve", hier is stroom geselecteerd, m.a.w. de warmtepomp geeft constant een en dezelfde temperatuur door de radiatoren, wat toch echt niet de bedoeling kan zijn.
stroom/vaste Ta hoeft geen probleem te zijn, ik heb het ook een jaar gedaan zonder thermostaat, maar als je Ta een stuk hoger staat dan je huis nodig heeft is het algauw te warm. Hierbij kun je beter foto's laten zien van startscherm, basisinstellingen en basis info geven van je huis qua isolatie en warmteafgifte.
Ik ben nu al enkele dagen regelmatig de aanvoertemperatuur aan het aanpassen als het te warm/te koud is.
Ik heb de installateur al proberen te pakken te krijgen, voorlopig zonder succes. Vandaar hier mijn vraag: wat doe ik nu best? Ik neem aan dat ik nog een aparte kamerthermostaat moet plaatsen / aankopen?
Niet betalen totdat je geholpen bent en dat ook aangeven.
Ik zelf was zo teleurgesteld in de kwakzalver dat niets anders was dan een dozenschuiver , dat ik hem niet meer aan mijn installatie wil laten zitten. Bij jou zie ik nog wel een paar positieve punten, die helaas wegvallen wegens slechte communicatie en uitleg, dus kijk zelf hoeveel je aandruft.
- Is dit makkelijk zelf te doen?
- Welk type moet ik hiervoor gebruiken?
Hier ga ik mij op glad ijs bevinden. Dat wordt een kwestie van smaak.
Een thermostaat hoeft niet, er zijn er genoeg die het niet gebruiken volgens mij, maar dan moet het op ruitme regeling staan. In de loop van de week? leert het dan wat de warmtevraag is en regelt het zo dat het een vaste temperatuur houd. Dit kun je misschien gebruiken totdat je weet wat je wilt doen.
Anderen hebben een thermostaat. sommigen van ME zelf, anderen van Netatmo. Welke je moet nemen, wordt bijna een vorm van religie

.
Ik heb Netatmo en ben daar blij mij en anderen willen perse iets anders. Zoek even in het forum en op internet wat beiden doen en misschien heb je dan een gerichte vraag.
Zelf installeren kan. ALS JE DE STROOM VAN DE BUITEN EN BINNENUNIT ERAF HAALT. Dan is het een kwestie van schroeven aan de onderkant van het paneel loshalen, draden aansluiten aan klemmen en gaan met de banaan. Verdere tips voor aansluiten kun je denk ik vinden onder mijn naam met zoekterm "netatmo"
Alvast bedankt voor de tips!
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023