Naalroc schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 21:44:
De Netatmo is juist ideaal om mee te koelen, alleen hebben ze daar een vreemde naam voor bedacht (het is tenslotte een Frans apparaat!) ze noemen het ompolen/polariteit, zo uit mijn hoofd.
maar wat anders: zo'n grote wp en maar een 100 L boiler? erg klein, zelfs met z'n tweetjes..
Thanks voor de tip

. Vindt hem er vrij "simpel" uitzien en zou stiekem meer info willen op het scherm. Nerd he, haha. Misschien toch eens een HA dashboard/kiosk ophangen, maar dat is toekomstmuziek.
Het gaat inderdaad om een buffervat, ik zei perongeluk boiler

SebastiaanPs schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 22:05:
Mooi vooruitzicht @
Kecin !
@
Naalroc ik denk dat hij met “boiler” een buffervat bedoelt, want de ERST30F-VM2E heeft een geïntegreerde boiler.
@
Kecin
Paar details:
1. HomeWizard meters zijn niet voor binnen- en buitenunit, maar 1x voor binnen+buitenunit en 1x voor de BUH. De binnenunit wordt vanuit de buitenunit gevoed. Je hebt denk ik 1x 3 fase HomeWizard meter voor binnen+buitenunit (YAA) en 1 x 1 fase HomeWizard meter voor de BUH?
2. Netatmo wordt hier inderdaad vaak gebruikt vanwege de instelbare hysterese (per 0.1 gr) en je kan er ook mee koelen, zoals @
Naalroc al aangeeft. Werkt draadloos met een relais, moet je wel de oranje variant hebben. Als je een bedieningspaneel wil waarop je kan zien wat de warmtepomp doet, dan zul je iets van Mitsubishi moeten kiezen, of je moet zelf wat knutselen met HA.
3. Zones: anderen hebben daar meer ervaring mee, maar als dat je wens is, is het dan een optie om (A) beneden altijd alles open te hebben en (B ) boven 1 grote zone te hebben die dicht gaat als het setpoint is bereikt? Er vanuit gaande dat je het beneden warm wil hebben en boven minder. Alternatief is waterzijdig inregelen: werkt bij velen hier prima, is qua benodigde spullen het goedkoopst en daarmee draait je warmtepomp het meest efficiënt.
4. Weet je zeker dat je hot fill wil voor je vaatwasser en wasmachine? Afhankelijk van leidinglengte is de winst vaak afwezig of heel beperkt; waardoor je onnodig complexiteit en kosten introduceert.
5. Wat is het plan met dat 100 liter buffer(?)vat? Ik hoop niet parallel? In de retour lijkt niet nodig met zoveel m2 vloerverwarming, dat is een vele malen grotere buffer als het geen droogbouw is.
Dankjewel voor je antwoord, daar kan ik wat mee (en duidelijker op antwoorden).
1. BUH ga ik even vanuit dat het de boiler is die bijstookt in geval van leeg buffer/boilervat? Ik heb nu een 3fase 16A groep lopen naar de buitenunit met daarvoor een HomeWizard 3 fase meter, voor de binnen-unit een 230v groep met daarvoor een HomeWizard enkele groep meter. Die 2 bij elkaar is volgens mij de totale elektra van de WTP. Nu geeft echter jouw opmerking mij wel een twijfel, tussen de binnen en buiten unit heb ik geen elektra laten leggen omdat het principeschema dat eigenlijk niet duidelijk maakte. Toch nog nodig? Want dan zorg ik dat dat vandaag nog snel gebeurd. De koelleiding gaat er toch onderdoor, maar als de buiten-unit de binnen-unit van stroom voorziet en de aansluiting binnen alleen voor de boiler dient dan heb ik een "probleem".
2. Duidelijk, iemand hier ervaringen met een thermostaat van Mitsubishi zelf? Ik zag zelf de PAR-41 MAA, maar die is volgens mij alleen voor airco's en niet voor mijn combinatie ERST30F-VM2E + PUZ-SWM120YAA.
https://alklima.nl/leveri...eningen/design/par-41-maa

Zoiets zoek ik dus, draadloos (op batterijen) met een RF of Wifi ontvanger aan de binnenunit kant. Misschien de PAR-WT60R-E + PAR-WR61R-E? (Of zelfs misschien 2 maal de PAR-WR61R-E, voor in de woonkamer en op de 1e etage om 2 zonen te regelen, maar eerst eens zien of 2 zone qua diameter buis te doen is, het vervangen van bestaande leidingen)
https://alklima.nl/leveri...n/regelingen/par-wt60-r-e

De Ecodan FTC7 controller vindt ik top, maar is enorm duur en ik kom er niet achter of die draadloos is.
https://les.mitsubishiele...ol/ecodan-ftc7-controller
Ik heb overigens de MelCloud wifi module "Mitsubishi WiFi Module MAC 587 IF" gekocht voor 99 ipv 159 euro.
Samen met de proxy variant van de
v&a aangeboden: M5stack Atom voor besturing via CN105 Mitsubishi Electric war... , die 2 moeten samen goedkomen.
3. Ja klopt! Beneden warm, boven de kou eraf. Waterzijdig inregelen gaat goedkomen!
4. Ja, voor het proberen wel, op beide locaties ligt al een warmwaterleiding die gebruikt gaat worden. De kraantjes kosten de hele wereld niet en ik wil het gewoon eens testen (keuken zal 10 meter wezen, wasmachine een stuk verder). De ketel staat nu waar de wasmachine staat en ook warm tapwater voor de badkamer doorheen komt (en aansturing vloerverwarming voor de badkamer). In de keuken is het ook makkelijk te plaatsen. Dus dat is gewoon een testje voor de fun. Werkt het niet, dan zet ik het weer terug op de koude tapwater leiding.
5. Daarmee ben ik overvraagd, stond gisteren ineens in de garage

. Volgens mij om het dauwpunt te regelen o.i.d.? Daar ben ik ik niet in thuis. Ik begreep wel van de installateur dat er al veel buffer in het huis aanwezig was door de vloerverwarming e.d.
[
Voor 5% gewijzigd door
Kecin op 10-05-2025 08:41
]