Acties:
  • +1 Henk 'm!
Carldb schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:04:
In het topic van de Altherma warmtepompen van Daikin, zag ik voorbij komen dat vanaf een buitentemperatuur van 25 graden enkel de backup heater kan gebruikt worden voor het verwarmen van het sanitair water voor een temperatuur hoger dan 25 graden. Is dit bij de Ecodan warmtepompen ook zo?
Je kunt in de databooks grafieken vinden van de max Ta bij verschillende buitentemperaturen.

R290 monoblocks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XLrx4gD2bYJK2WzzaNFNSg08A8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i04AtbqU4GhHnRBNlIs3p35s.jpg?f=fotoalbum_large

R32 split units:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owKEMh_tYMHMUupF_HOaL63Eg_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KKak0CGbdR0fqJAmm1wS7bX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dt8nHDV3O1euoHJahyBplnCE_8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjpGKJS0AAir1AR18M3GFhuX.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik niet begrijp is dat de PUZ R32 units tot 68 graden halen en de SUZ R32 units tot 60 graden. Weet iemand hoe dat zit? Ligt dat aan het compressor type (hermetic twin rotary in de SUZ-SWM80VA2 versus hermetic scroll in de PUZ-SWM units) of aan andere factoren?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@SebastiaanPs Als ik het moet gokken denk ik aan de verdamper + compressor. Grotere oppervlakte is wellicht meer extractie mogelijk

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Carldb schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:04:
In het topic van de Altherma warmtepompen van Daikin, zag ik voorbij komen dat vanaf een buitentemperatuur van 25 graden enkel de backup heater kan gebruikt worden voor het verwarmen van het sanitair water voor een temperatuur hoger dan 25 graden. Is dit bij de Ecodan warmtepompen ook zo?
Nee. Gelukkig niet. Maar er is wel een beperking. Als het buiten te warm wordt, wordt de maximale watertemperatuur van de WP begrensd.
Dit grafiekje heb ik ooit gevonden voor R410a:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kunb6cZXdaMZSBnA6RQi2SV5F9Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i9UwWp4YLMp7FQglVADd22DQ.jpg?f=user_large
(en voor de rest was @SebastiaanPs mij alweer voor ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 04-05-2025 19:37 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:24:
[...]

Nee. Gelukkig niet. Maar er is wel een beperking. Als het buiten te warm wordt, wordt de maximale watertemperatuur van de WP begrensd.
Dit grafiekje heb ik ooit gevonden voor R410a:
[Afbeelding]
(en voor de rest was @SebastiaanPs mij alweer voor ;) )
@Andrehj ja ho even. Ik hoopte eigenlijk dat jij een antwoord hebt op de vraag die ik onderaan mijn post stelde ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@SebastiaanPs
Nee, sorry, geen idee. Wist niet eens dat er wat dit betreft een verschil tussen mono en split was.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:31:
@SebastiaanPs
Nee, sorry, geen idee. Wist niet eens dat er wat dit betreft een verschil tussen mono en split was.
Het ging mij om het verschil tussen die laatste twee, allebei R32 split units. De SUZ-SWM en de PUZ-SWM serie. Het verbaasde mij dat de nieuwe PUZ serie, ook een split en ook op R32, tot 68 gr kan verwarmen. De SUZ serie tot 60 gr.

@koevlaas2 @flippy @DutchWing @Technician- heeft een van jullie een verklaring misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berdyn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:56
Wij hebben een Mitsubishi Ecodan EHST20 serie warmtepomp. Deze verwarmd echter alleen maar. Weten jullie of het mogelijk is deze warmtepomp zo te modificeren om het ook te laten koelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Berdyn op 05-05-2025 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Berdyn schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:56:
Wij hebben een Mitsubishi Ecodan EHST20 serie warmtepomp. Deze verwarmd echter alleen maar. Weten jullie of het mogelijk is deze warmtepomp zo te modificeren om het ook te laten koelen?
Zoek in dit topic even op “EHST koelen” :)
De vraag is al meermaals voorbij gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:13
xoror schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Nergens voor nodig :P Als je thermostaat luchtvochtigheid meet kan je dauwtemp bepalen. Ik monitor van alle kamers de dauw temps hoor. (Ik kan behoorlijk ver gaan vandaan, maar vandaag is koeling niet nodig)

[Afbeelding]
Cool! :) Welke thermostaten heb je in gebruik?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Rockster schreef op maandag 5 mei 2025 @ 09:13:
[...]

Cool! :) Welke thermostaten heb je in gebruik?
uponor t-149

Al moet ik toegeven dat ik niet zo tevreden ben over het platform waar deze aan hangen (uponor matrix gevallen)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero