WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Ik gooi hem ook nog even in het topic zodat de mee lezers die de zoek functie gebruiken er niet meer in trappen .. scheelt een hoop ellende.Hotemetoten schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:19:
Ik heb er ook last van gehad. De monteur was bij installatie een bout vergeten te verwijderen.
Deze bout is bedoeld voor transport, maar dient daarna te worden verwijderd, De bout zit in bodem van buitenunit. Je zou eens kunnen kijken .
Op de kop van de bout staat "8.8 CW".
Dus de NefitBosch Enviline A/W IDU Monoblock E heeft een transport bout bij de compressor welke verwijdert moet worden.
( de machine van Hotemetoten ).
Een telefoonmeting van het geluid bij warm water:Technician- schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:38:
[...]
Dit duidt op een (te) hoge pompdruk, die bij defrost en SWW productie wanneer de pomp naar maximaal gaat, lawaai maken.
Vaak draait de pomp dan “harder” dan nodig is om de flow te bereiken, en deze kun je gewoon anders instellen, waarmee het is opgelost.
TENZIJ er te krappe leidingen zijn gebruikt of er ergens een verdunning zit in het systeem.
Aanvulling na check,
Daikin heeft geen maximale pompdruk instelling, dat is dus dweilen met de kraan open.
(Streept Altherma 4 van lijstje aan te bieden WP)
:strip_exif()/f/image/vzG9xytWH6UM3KKX5e8i39bn.jpg?f=fotoalbum_large)
De monteur kwam met een geijkte dB meter op 47 dB(A), maar zet dat natuurlijk niet in zijn rapport....
@Technician- : de Daikin onderhoudsman (dezelfde die bij installatie een aantal instellingen verkeerd heeft gezet....) heeft aangegeven dat hij de maximale pompsnelheid heeft verlaagd (ik geloof naar 28L). Maar ik merk er nog niet veel van, ik vind het ook niet in de handleiding. Ik vond wel in de installatiehandleiding dat er ook een minimumdebiet is. :
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rKFz8uFL1BxoQ6yv105PfMf3.jpg?f=user_large)
@X21r
onluchting zou automatisch moeten zijn, maar is wellicht iets dat de monteur had moeten controleren.
Openmaken ga ik zelf nog niet doen zolang er nog garantie op zit.
@tcw82 hierboven dus een spectrum van mijn situatie (al ging het ook over @Lothlórien , ik ben benieuwd hoeveel dB die binnenunit heeft).
Had iemand nog ideëen of het zinvol is om een dempende mat achter de binnenunit te doen? (zit op een stenen schoorsteen, dus zou als klankkast kunnen werken voor trillingen). Een ingenieur die ik ken vond het idioot dat een trillend apparaat überhaupt koud tegen zo'n muur aan ging. Dan moeten wel de leidingen aangepast vrees ik...
Armaflex lijkt mij professioneler dan een Gamma-wasmachine mat, wat ik soms tegen kom.
Die binnenunit, is dat een platen kastje om een opstelling heen ? Misschien kun je de platenkast eens verwijderen, kijken of dat helpt. Al denk ik dat 1000 hz (zie stukje hieronder) niets doet met het platen kastje.jugo6 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:42:
[...]
Een telefoonmeting van het geluid bij warm water:
[Afbeelding]
De monteur kwam met een geijkte dB meter op 47 dB(A), maar zet dat natuurlijk niet in zijn rapport....
@Technician- : de Daikin onderhoudsman (dezelfde die bij installatie een aantal instellingen verkeerd heeft gezet....) heeft aangegeven dat hij de maximale pompsnelheid heeft verlaagd (ik geloof naar 28L). Maar ik merk er nog niet veel van, ik vind het ook niet in de handleiding. Ik vond wel in de installatiehandleiding dat er ook een minimumdebiet is. :
[Afbeelding]
@X21r
onluchting zou automatisch moeten zijn, maar is wellicht iets dat de monteur had moeten controleren.
@tcw82 hierboven dus een spectrum van mijn situatie (al ging het ook over @Lothlórien , ik ben benieuwd hoeveel dB die binnenunit heeft).
Had iemand nog ideëen of het zinvol is om een dempende mat achter de binnenunit te doen? (zit op een stenen schoorsteen, dus zou als klankkast kunnen werken voor trillingen). Een ingenieur die ik ken vond het idioot dat een trillend apparaat überhaupt koud tegen zo'n muur aan ging. Dan moeten wel de leidingen aangepast vrees ik...
Armaflex lijkt mij professioneler dan een Gamma-wasmachine mat, wat ik soms tegen kom.
[Afbeelding]
Het stukje spectrum analyse lijkt op een frequentie van bijna 1000 hz te duiden, klopt dat?
969 hz ofzo? Dat is best hoog, veel hoger dan de sub-100 hz die ik persoonlijk ervaren heb. 1000 hz is een behoorlijk hoge pieptoon, klopt dat?
Ik kan niets anders afleiden uit de spectrum grafiek, omdat er geen "geschiedenis" bij zit, misschien was die 969 een momentane piek of constant?
Als voorbeeld, ik heb de geluidsbelasting rond de 1000hz na gespeeld door te fluiten, je ziet dat ik onderin meer naar rechts zit, ik moest even zoeken hoeveel 1000 hz was.
[ Voor 10% gewijzigd door tcw82 op 27-03-2026 16:10 ]
@tcw82 fluiten 1000 Hz is inderdaad makkelijker dan zingen :-D (sorry, musicus hier)tcw82 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:06:
[...]
Die binnenunit, is dat een platen kastje om een opstelling heen ? Misschien kun je de platenkast eens verwijderen, kijken of dat helpt. Al denk ik dat 1000 hz (zie stukje hieronder) niets doet met het platen kastje.
Het stukje spectrum analyse lijkt op een frequentie van bijna 1000 hz te duiden, klopt dat?
969 hz ofzo? Dat is best hoog, veel hoger dan de sub-100 hz die ik persoonlijk ervaren heb. 1000 hz is een behoorlijk hoge pieptoon, klopt dat?
Ik kan niets anders afleiden uit de spectrum grafiek, omdat er geen "geschiedenis" bij zit, misschien was die 969 een momentane piek of constant?
Als voorbeeld, ik heb de geluidsbelasting rond de 1000hz na gespeeld door te fluiten, je ziet dat ik onderin meer naar rechts zit, ik moest even zoeken hoeveel 1000 hz was.
[Afbeelding]
Die piek op 969 is denk ik even een toevalstreffer. Dat spectrum is ook een momentopname (zo doet die dB app het), als ik van een langere opname in studio software analyseer (zie onder), zie ik vooral lage frequenties, en die trillen natuurlijk makkelijker door op een andere verdieping, en zijn lastiger te dempen.
Als we nu logisch na denken .... geluid is voor de kast al 47 dB .. toch ?jugo6 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:42:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@X21r
[Afbeelding]
1000 Hz gaat niet door de muur heen naar beneden? dus waarom dan dempers er achter?
Is er geluid aan / op de leidingen?
Laten we eerst eens beginnen met die plaatjes van de app ..zoek de goede app . zoals @tcw82 laat zien .
Wat waar hebben we het over .. ?
Dus gaarne betere beschrijving van het probleem
-en waar te horen ..
-en waar hangt de binnen unit.
-dicht bij slaap kamer? .
-wat hoor je op de leidingen .etc.
-en welke freq hoor je op die plekken waar je wat hoort.
-en je pin code.. altijd handig .
Mooi plaatje, persoonlijk heb ik er niet zo heel veel aan. Je hebt geen relatie in de tijd met deze afbeelding . Of (door een split screen opname) met andere informatie zoals je opgenomen vermogen of pompsnelheid of flow.jugo6 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:20:
[...]
@tcw82 fluiten 1000 Hz is inderdaad makkelijker dan zingen :-D (sorry, musicus hier)
Die piek op 969 is denk ik even een toevalstreffer. Dat spectrum is ook een momentopname (zo doet die dB app het), als ik van een langere opname in studio software analyseer (zie onder), zie ik vooral lage frequenties, en die trillen natuurlijk makkelijker door op een andere verdieping, en zijn lastiger te dempen.
[Afbeelding]
Verder was je originele plaatje een prachtig voorbeeld van informatie die niets bij lijkt te dragen; een piek die niet meedoet in het probleem kan tot verkeerde aannames en daarmee oplossingen leiden.
Probeer de "spectroid" app eens, als je een Android telefoon hebt.
@jugo6
Frequentie spectrum geluids overlast meten spectroid app ( oa voor de zoek functie)
Het onderste gedeelte is een tijd recording van de signaal sterkte, en zegt wat meer.
Dus kijk daar naar.
Zoals hier gemeten onder een ongeïsoleerd dakkapel waar een WP op staat .... alles staat te resoneren in zijn dak.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bvtIyKoRxt3rSWutk8PTRQvk.jpg?f=user_large)
Hier niets resoneert niets ... maar alles komt voorbij .. bijna laag freq ruis met een centrale hoofd freq.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/waYtkAeNDH2inEOcnz1HKpRC.jpg?f=user_large)
Hier een freq..... was de afzuigkap van de buren .. ja je blijft soms zoeken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JnZR8UKLoJGbi0KkJHNHysd4.jpg?f=user_large)
Hier een zwakke toon maar wel overlast.
Frequentie spectrum geluids overlast meten spectroid app ( oa voor de zoek functie)
Het onderste gedeelte is een tijd recording van de signaal sterkte, en zegt wat meer.
Dus kijk daar naar.
Zoals hier gemeten onder een ongeïsoleerd dakkapel waar een WP op staat .... alles staat te resoneren in zijn dak.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bvtIyKoRxt3rSWutk8PTRQvk.jpg?f=user_large)
Hier niets resoneert niets ... maar alles komt voorbij .. bijna laag freq ruis met een centrale hoofd freq.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/waYtkAeNDH2inEOcnz1HKpRC.jpg?f=user_large)
Hier een freq..... was de afzuigkap van de buren .. ja je blijft soms zoeken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JnZR8UKLoJGbi0KkJHNHysd4.jpg?f=user_large)
Hier een zwakke toon maar wel overlast.
Dank voor het meedenken @tcw82 @X21r , Spectroid vond mijn telefoon te nieuw (2022tcw82 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:29:
[...]
Mooi plaatje, persoonlijk heb ik er niet zo heel veel aan. Je hebt geen relatie in de tijd met deze afbeelding . Of (door een split screen opname) met andere informatie zoals je opgenomen vermogen of pompsnelheid of flow.
Verder was je originele plaatje een prachtig voorbeeld van informatie die niets bij lijkt te dragen; een piek die niet meedoet in het probleem kan tot verkeerde aannames en daarmee oplossingen leiden.
Probeer de "spectroid" app eens, als je een Android telefoon hebt.
Nog wat gegevens
Jaren 30 eindwoning, binnenunit op zolder in washok tegen de schoorsteen met de buren (daar meet ik 45 dB)
slaapkamer is een verdieping lager maar niet recht er onder. Daar hoor je vooral het laag, even boven 30 dB
Buitenunit staat op het pad los van de muur, een joekel van een Altherma 4 maar binnen horen we m amper
Over de leidingen hoor ik bij SWW run niets, bij verwarming bijna niets.
Naast dit geluid is er ook nog iets van een 25 Hz brom van de buren (zachter), mogelijk ventilatie of pomp vloerverwarming?) die gaat gewoon door als ik bij ons alle stroom er af haal.....
Het geluid is niet zo tonaal als sommige van de voorbeelden die je liet zien, maar wel een piek bij 94 Hz (pompsnelheid denk ik). En laag klinkt goed door natuurlijk.
Zoals eerder gezegd vind ik dat een "stille" warmtepomp helemaal niet 45 dB 's nachts mag maken...... Ik hoor van mensen met het vloermodel die op 30 dB zitten. Maar goed, hoe leg je dat uit aan Daikin. Ik weet in ieder geval nu welke installateur je vooral niet moet hebben (nog 6 andere problemen die hij niet oplost).
Een geluidsopname van de SWW run heb ik ook (een hele nacht een Zoom H2 recorder laten lopen).
https://drive.google.com/...6odkxB18/view?usp=sharing
SWW run van vandaag: de start (je ziet te pomp sneller gaan draaien):
:strip_exif()/f/image/HaLxpEunGmjynXsrgziuHGuS.jpg?f=fotoalbum_large)
en iets later tijdens de SWW run (redelijk constant 44 dB geluid)
:strip_exif()/f/image/4vypfahlQn7AoC0Ji6zrqfrI.jpg?f=fotoalbum_large)
pompsnelheid is dan 22 L/m
:strip_exif()/f/image/thTmIitgWgUkYgrrRGHPcu09.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij draait nog wel eens sneller (ik denk als t kouder is of bij defrost).
Toppie metingjugo6 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Dank voor het meedenken @tcw82 @X21r , Spectroid vond mijn telefoon te nieuw (2022) maar mijn tablet had minder updates gehad blijkbaar....
Nog wat gegevens
Jaren 30 eindwoning, binnenunit op zolder in washok tegen de schoorsteen met de buren (daar meet ik 45 dB)
slaapkamer is een verdieping lager maar niet recht er onder. Daar hoor je vooral het laag, even boven 30 dB
Buitenunit staat op het pad los van de muur, een joekel van een Altherma 4 maar binnen horen we m amper
Naast dit geluid is er ook nog iets van een 25 Hz brom van de buren (zachter), mogelijk ventilatie of pomp vloerverwarming?) die gaat gewoon door als ik bij ons alle stroom er af haal.....
Het geluid is niet zo tonaal als sommige van de voorbeelden die je liet zien, maar wel een piek bij 94 Hz (pompsnelheid denk ik). En laag klinkt goed door natuurlijk.
Zoals eerder gezegd vind ik dat een "stille" warmtepomp helemaal niet 45 dB 's nachts mag maken...... Ik hoor van mensen met het vloermodel die op 30 dB zitten. Maar goed, hoe leg je dat uit aan Daikin. Ik weet in ieder geval nu welke installateur je vooral niet moet hebben (nog 6 andere problemen die hij niet oplost).
Een geluidsopname van de SWW run heb ik ook (een hele nacht een Zoom H2 recorder laten lopen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leuk dat je inderdaad de pomp snelheid ziet op lopen.( probeer die nog een paar maal te herhalen...voor de zekerheid)
Regeling van de pomp zegt... er moet 20l/m door heen.. dus ga zo hard mogelijk werken..
De pomp zo toch echt wel geruisloos moeten zijn zelfs bij 20l/m dus logische conclusie is dat je een probleem in je water door stroming heb.
Dus de vraag hoe ziet de rest van de installatie er uit, maak tekening / foto's va de verdelers.
Nu als ik de start up van de pomp zie. die twee verschuivende lijnen ... ik er maar twee .. de rest stond er al..dat roept vragen op.
Ik zou zeggen waar precies gemeten.. en probeer boven en onder de unit te meten.
Trillen een der platen van de behuizing ? een zware luidspeaker magneet er tegen aan laten kleven ( idee van @tcw82 ).
Nog even voor montage tegen de muur kan je eventueel gewoon EPDM rubber van 2mm dik (band / stroken op rol) er tussen stoppen.
En hoe ziet de rest van de installatie er uit ? ..
Kijk, dat is info. Wat je nog kan doen is "inzoomen" op de frequenties, dan trek je de grafiek naar rechts en schuif je al die hoge frequenties uitbeeld.jugo6 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Dank voor het meedenken @tcw82 @X21r , Spectroid vond mijn telefoon te nieuw (2022) maar mijn tablet had minder updates gehad blijkbaar....
Nog wat gegevens
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank, onder ingezoomd, mijns inziens een beetje toon (lijnen) maar ook vooral veel lage ruis.tcw82 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 01:49:
[...]
Kijk, dat is info. Wat je nog kan doen is "inzoomen" op de frequenties, dan trek je de grafiek naar rechts en schuif je al die hoge frequenties uitbeeld.
Dat is ook wat ik in de opname hoor, een toon die opkomt, maar ook veel ongedefinieerd.
@X21r een ingezoomde opname vanaf de klik van de start onderaan, dan zie je idd twee/drie stijgende lijnen maar verder vooral ruis. wellicht inderdaad van het water, je hoort tenminste niets ratelen :-)
Het geluid komt puur uit de binnenunit. het maakt weinig uit of ik onder, voor of opzij meet (45 dB). Boven de unit zit een rooster waar denk ik de pomp net onder zit, daar meet ik 53 dB
trillingen voel ik niet echt, en inderdaad met een epdm ertussen zal contact met de muur verminderen. Het hangt aan een beugel als het goed is. Maar alle leidingen zitten er natuurlijk ook al, wordt lastig als die moeten worden aangepast. Eerst maar het brongeluid checken, ik heb ook al in de altherma 4 groep gevraagd naar andere ervaringen. De vloermodellen zitten daar op 33 dB...
plaatje van de binnenkant vond ik op https://prosatech.de/Daik...-Wasser-Split-System-r290
Aan dat soort geluidsniveaus kom ik bij lange na niet, maar mijn hybride warmtepomp krijgt ook geen 28 l/minuut door het CV systeem
. Bij de eerder genoemde beperking van 65% iets minder dan 13 l/min. Nu ik de aansturing heb veranderd naar aanvoerwatertemperatuur nog iets minder, maar ook nu weet mijn vrouw de slechte nachtrust aan de circulatiepomp. De inmiddels uitgefaseerde nefit-bosch enviline had hier helemaal geen last van, het lijkt dus wel alsof er sinds de verbouwing vorig jaar een obstructie in het systeem zit 
10 jaar geleden zijn de leidingen in de kruipruimte omgeleid omdat er een mansgat door de muur geboord moest worden, waardoor er nu een omgekeerde U in zit. Kan het zijn dat er sinds de installatie van de vloerverwarming lucht gevangen zit in de leiding?
10 jaar geleden zijn de leidingen in de kruipruimte omgeleid omdat er een mansgat door de muur geboord moest worden, waardoor er nu een omgekeerde U in zit. Kan het zijn dat er sinds de installatie van de vloerverwarming lucht gevangen zit in de leiding?
Goed gedaan die plaatjes.jugo6 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:59:
[...]
Dank, onder ingezoomd, mijns inziens een beetje toon (lijnen) maar ook vooral veel lage ruis.
Dat is ook wat ik in de opname hoor, een toon die opkomt, maar ook veel ongedefinieerd.
@X21r een ingezoomde opname vanaf de klik van de start onderaan, dan zie je idd twee/drie stijgende lijnen maar verder vooral ruis. wellicht inderdaad van het water, je hoort tenminste niets ratelen :-)
Het geluid komt puur uit de binnenunit. het maakt weinig uit of ik onder, voor of opzij meet (45 dB). Boven de unit zit een rooster waar denk ik de pomp net onder zit, daar meet ik 53 dB
trillingen voel ik niet echt, en inderdaad met een epdm ertussen zal contact met de muur verminderen. Het hangt aan een beugel als het goed is. Maar alle leidingen zitten er natuurlijk ook al, wordt lastig als die moeten worden aangepast. Eerst maar het brongeluid checken, ik heb ook al in de altherma 4 groep gevraagd naar andere ervaringen. De vloermodellen zitten daar op 33 dB...
plaatje van de binnenkant vond ik op https://prosatech.de/Daik...-Wasser-Split-System-r290
[Afbeelding]
En als het geluid uit het ventilatie rooster komt en je voelt niets aan de leidingen is het vreemd.
Pomp maakt alleen geluid als hij het water niet door kan pompen..dus leidingen zouden toch echt ergens de flow beperken en toch iets moeten trillen.
Hoe ziet de rest van je waterzijdig systeem er uit ? Verdelers? .etc
Stukje epdm tussen schuiven is makkelijk.
Alle bouten ietsjes los. Een poot oplichten bout er uit plaatje epdm er tussen schuiven..bout terug..en dat 4x zou ik zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door X21r op 30-03-2026 16:33 ]
Ik begrijp dat vrouwlief klachten heeftLothlórien schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:18:
Aan dat soort geluidsniveaus kom ik bij lange na niet, maar mijn hybride warmtepomp krijgt ook geen 28 l/minuut door het CV systeem. Bij de eerder genoemde beperking van 65% iets minder dan 13 l/min. Nu ik de aansturing heb veranderd naar aanvoerwatertemperatuur nog iets minder, maar ook nu weet mijn vrouw de slechte nachtrust aan de circulatiepomp. De inmiddels uitgefaseerde nefit-bosch enviline had hier helemaal geen last van, het lijkt dus wel alsof er sinds de verbouwing vorig jaar een obstructie in het systeem zit
Wat de verplaatsing van de sensor er mee te maken heeft kan ik niet volgen...
Een omgekeerde U zonder ontluchting is niet zo slim...maar ... waar zit hij. En word de rest er na volledig warm?.
Nu de hoge flow a 20l/m komt alleen voor bij speciale gelegenheden..
Wat jij hebt is typisch een te hoge pompdruk tov de leidingen. 28l/min is nog erg hoog.jugo6 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:42:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@X21r
[Afbeelding]
Hij kan toch naar 22 l/min met 2 l/min marge = 24L per minuut.
De crux is denk ik dat de pomp een hele grote opvoerhoogte heeft (opzich positief).
Wat je dan ziet uit ervaring, laat je de PWM zakken van 80% naar 65% (als voorbeeld) dan zakt de verschildruk dus geluid maar je hebt nog steeds 28l/min.
Ga je naar 40% zit je bv op 26l/min.
M.a.w. Daikin heeft de max druk onvoldoende laten zakken.
Of de leidingdiameter en weerstand door bochten is dusdanig hoog.
Jij had een 10KW? Die mogen wel standaard naar 40mm MLB of 35mm koper om zeker te zijn van lage drukken/stroomsnelheden.
Dan had je zeker geen geluid gehad
Een 6KW buitendeel, dan zeker veel lager die pompdruk.
:strip_exif()/f/image/On4fDx8CvDKbinf79CbOQXFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontwerp nog één keer aangepast en redelijk op schaal kunnen tekenen. Ook de gevel en zonnepanelen ingetekend. Heb de boel nu redelijk om alles heen kunnen bouwen en de steunen aan de gevel kant dichter naar de gevel verplaatst.
H frame zelf ook groter gemaakt. Was 1m60 vierkant nu 2m00. Veerdrukken laten doorrekenen door Microsoft Copilot en op basis daarvan nog een extra blok als ballast toegevoegd om de veren gelijkmatiger te belasten.
Alle veren worden nu redelijk gelijkmatig belast:
(van linksboven naar rechtsonder, A t/m D)
A = 38,5KG
B = 33,5KG
C = 40,5KG
D = 37,5KG
Met deze opstelling moet de boel ook redelijk waterpas staan. Zoniet dan moet dat nog wel te corrigeren zijn.
Ik heb een bestellijst gemaakt en wacht nu even op mooi weer. Dan de boel bestellen, alles boren wat op voorhand geboord kan worden, dan de boel in de verf (het oog wil ook wat), daarna de huidige constructie tijdelijk ondersteunen en dit eromheen opbouwen. Dan de laatste 8 gaten boren. Als laatste de warmtepomp los op de betonbanden zetten en de poten aftekenen. Dan voorzichtig boren en vervolgens de WP vastzetten en klaar. Misschien nog twee rubbertegels tegen de gevel aan vastzetten.
Zullen de rubbertegels die eigenlijk los onder de constructie liggen wel blijven liggen? Ze liggen omgekeerd op het dak, maar mogelijk dat ze met flinke wind toch loskomen en de buurt gaan verkennen? Kan er nog wel een steen opleggen, maar is dat nodig?
Toppie bijna zo ver .smartsys schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 14:37:
Zullen de rubbertegels die eigenlijk los onder de constructie liggen wel blijven liggen? Ze liggen omgekeerd op het dak, maar mogelijk dat ze met flinke wind toch loskomen en de buurt gaan verkennen? Kan er nog wel een steen opleggen, maar is dat nodig?
Ze blijven wel liggen zijn aardig zwaar en nemen vocht op .. dus nog zwaarder.