N.a.v. een verhaal in Sicco92 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" even een nieuw topic geopend omdat het langzaam off-topic aan het gaan was en ik nu waarschijnlijk andere expertise nodig heb.
Bij de warmtepomp (binnenunit) heb ik zelf instellingen gewijzigd. Dit omdat de warmtepomp nogal onzuinig ingesteld was door de oorspronkelijke installateur. O.a. de stooklijn en de boilertemperatuur heb ik gewijzigd, en daarnaast nog wat meer kleine instellingen. Daarnaast heb ik (zelf) een accessoire geplaatst in de binnenunit, een Procon A1M van Mitsubishi, wat gewoon een ondersteunde accessoire is (de warmtepomp is ook een Mitsubishi).
Deze winter merkte ik door mijn eigen monitoring op dat de warmtepomp het steeds moeilijker begon te krijgen. In bovenstaand Tweakers-topic wezen mensen al snel op een tekort aan koelvloeistof en/of een lek in het circuit voor de koelvloeistof. Daar heb ik een service-melding voor gemaakt bij onze aannemer en daar is gisteren een installateur voor langsgeweest. Die heeft de binnenunit gecontroleerd waar hij mijn eigen aanpassingen en de module waargenomen heeft. Uiteindelijk heeft de installateur bij de buitenunit inderdaad een lek gedetecteerd. We zouden dit later gerepareerd krijgen via een nieuwe afspraak.
Later die dag kregen we echter de melding dat onze garantie volledig vervallen is doordat we zelf wijzigingen hebben aangebracht. En omdat de garantie vervallen is, gaan zij dit niet meer oplossen. Het installatiebedrijf gaf dit aan, en de aannemer volgt dit advies. Ze konden me geen garantiebepaling aanleveren waarin dat specifiek vermeld staat, maar verwezen me door naar Woningborg.
Zojuist heb ik gebeld naar Woningborg en zij bevestigen die notie. In principe (als blanket-statement) is het zo dat alle wijzigingen door derden (en ik ben blijkbaar een derde) de garantie laat vervallen. Dat geldt dus ook voor de wijzigingen die ik heb gedaan in de binnenunit. Het argument is dat de warmtepompinstallatie 1 geheel is (binnenunit en buitenunit horen bij elkaar) en dat 1 enkele aanpassing de garantie voor de volledige installatie laat vervallen, waarmee dus ook de buitenunit niet meer onder garantie valt. Aan ons om aan te tonen dat dat niet zo is en dat we nog wel garantie hebben.
De mevrouw van Woningborg gaf aan dat we dit natuurlijk kunnen aanvechten middels een procedure, maar dat bemiddeling waarschijnlijk geen zin heeft.
We hebben helaas geen rechtsbijstand meer, dus eventuele juridische kosten zouden we zelf moeten betalen.
Nu is mijn vraag, heb ik een poot om op te staan? En heeft dit zin om dit geschil te brengen naar de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen, zoals Woningborg voorstelt?
De situatie
In april 2023 is onze nieuwbouwwoning opgeleverd met daarin een warmtepomp-installatie. Deze heeft een binnen- en een buitenunit. Bij de oplevering is een Woningborg-certificaat afgegeven en we vallen onder de garantiebepaling van 1 juli 2021 van Woningborg. In die bepaling staat dat voor installaties (waaronder een warmtepomp) een garantie van 2 jaar staat, dus daar zitten we op dit moment nog in.Bij de warmtepomp (binnenunit) heb ik zelf instellingen gewijzigd. Dit omdat de warmtepomp nogal onzuinig ingesteld was door de oorspronkelijke installateur. O.a. de stooklijn en de boilertemperatuur heb ik gewijzigd, en daarnaast nog wat meer kleine instellingen. Daarnaast heb ik (zelf) een accessoire geplaatst in de binnenunit, een Procon A1M van Mitsubishi, wat gewoon een ondersteunde accessoire is (de warmtepomp is ook een Mitsubishi).
Deze winter merkte ik door mijn eigen monitoring op dat de warmtepomp het steeds moeilijker begon te krijgen. In bovenstaand Tweakers-topic wezen mensen al snel op een tekort aan koelvloeistof en/of een lek in het circuit voor de koelvloeistof. Daar heb ik een service-melding voor gemaakt bij onze aannemer en daar is gisteren een installateur voor langsgeweest. Die heeft de binnenunit gecontroleerd waar hij mijn eigen aanpassingen en de module waargenomen heeft. Uiteindelijk heeft de installateur bij de buitenunit inderdaad een lek gedetecteerd. We zouden dit later gerepareerd krijgen via een nieuwe afspraak.
Later die dag kregen we echter de melding dat onze garantie volledig vervallen is doordat we zelf wijzigingen hebben aangebracht. En omdat de garantie vervallen is, gaan zij dit niet meer oplossen. Het installatiebedrijf gaf dit aan, en de aannemer volgt dit advies. Ze konden me geen garantiebepaling aanleveren waarin dat specifiek vermeld staat, maar verwezen me door naar Woningborg.
Zojuist heb ik gebeld naar Woningborg en zij bevestigen die notie. In principe (als blanket-statement) is het zo dat alle wijzigingen door derden (en ik ben blijkbaar een derde) de garantie laat vervallen. Dat geldt dus ook voor de wijzigingen die ik heb gedaan in de binnenunit. Het argument is dat de warmtepompinstallatie 1 geheel is (binnenunit en buitenunit horen bij elkaar) en dat 1 enkele aanpassing de garantie voor de volledige installatie laat vervallen, waarmee dus ook de buitenunit niet meer onder garantie valt. Aan ons om aan te tonen dat dat niet zo is en dat we nog wel garantie hebben.
De mevrouw van Woningborg gaf aan dat we dit natuurlijk kunnen aanvechten middels een procedure, maar dat bemiddeling waarschijnlijk geen zin heeft.
Mijn mening en vraag
Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens, want ik vind het nogal fors om de volledige garantie te laten vervallen voor de volledige warmtepompinstallatie door het aanpassen van instellingen op het apparaat en het plaatsen van een module van de fabrikant. Ik heb nog steeds geen garantievoorwaarde gekregen waarin dit moet blijken. Dat het installatiebedrijf niet kan garanderen dat we bepaalde temperaturen halen kan ik op zich in meekomen, want zij weten immers niet welke instellingen ik aangepast heb. Maar dat daarmee ook de garantie vervalt voor de complete technische werking van de installatie, dat gaat mij een stap te ver.We hebben helaas geen rechtsbijstand meer, dus eventuele juridische kosten zouden we zelf moeten betalen.
Nu is mijn vraag, heb ik een poot om op te staan? En heeft dit zin om dit geschil te brengen naar de Raad van Arbitrage in Bouwgeschillen, zoals Woningborg voorstelt?