Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:48
Test RR vervolg

Zondag: Dag 6 Na vannacht eindelijk om 9.00 huis op 21,5
zag dat de wp in de nacht minimaal had gedraaid
35 min aan en 35min alleen pompen (Ta / Tr onbekend)
Vanaf 9.00 : Ta 25 en Tr 23
Na sww run om 12.00 stopte de wp tot 21.00.
Vanaf dat moment Ta 24 / Tr 22 of zelfs Ta23 / Tr 22
En 30 min stoken en 30 min rondpompen
Verbruik 6 kW en COP 3,8
Vandaag Dag 7 om 9.00 Nog steeds 30 min stoken / 30 min rondpompen
Huis 21,5 Maar nu al even zon : huis 22,0
Nog even en dan moet de hele zonwering naar beneden (net als nu bij mij op kantoor)
Wp is na sww run nu continue aan het stoken Tr 25 Tr 22.

Vooralsnog denk ik RR met Par 50 of 60 doet het zo selcht nog niet
Maar je moet de wp wel de tijd geven om in te leren.

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 27-01-2025 15:16 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
xoror schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:16:
[...]

ik bedoel misschien is de OEM geen profile A...
Is grundfoss te bellen voor info ? :)
De OEM is profile A (heating) of C (solar).

Wanneer er geen signaal kabel ingeplugd is dan werkt deze bij A op de max stand (hoe lager de input via de connector, hoe meer performance de pomp geeft).

Bij C is het juist andersom. Bij een laag (of 0 signaal) werkt de pomp trager of stopt zelfs.
Zie ook: https://esbe.eu/storage/6...UPM3_DB_GB_12-05-2014.pdf

Wanneer ik de connector los koppel blijft de pomp evenveel flow geven. Het is dus profiel A, en blijkbaar ook op de max stand.

Het kan trouwens ook dat de flow meter in de binnenunit wat af wijkt. Hierover lees ik ook een en ander online.

Wat betreft deze pomp en flow denk ik dat dit alles is wat eruit te halen valt. Misschien dat deze in de binnenunit zelf al behoorlijk wat weerstand heeft waardoor de theoretische prestatie uit de handleiding van Grundfos niet haalbaar is?
Toen ik trouwens (oude situatie) nog een parallel buffervat had, was mijn flow 27 (wat ook de max flow is volgens de handleiding van Mitsu).

Vandaar dat ik nu hierboven vroeg of iemand weet wat men bedoelt met een eventuele additionele pomp. Waar zou die dan geplaatst moeten worden voor meer flow vanuit de binnenunit?
Serieel geeft in principe alleen extra opvoerhoogte. En parallel geeft geen hogere primaire flow, maar hoogstens een hogere secundaire flow. Zie ook mijn eerdere bericht.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Jingle1986 ah duidelijk. Is in dat geval niet eenvoudiger om een sterkere pomp in te vervangen ipv nog een ergens tussen proppen ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
xoror schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:46:
@Jingle1986 ah duidelijk. Is in dat geval niet eenvoudiger om een sterkere pomp in te vervangen ipv nog een ergens tussen proppen ?
Mja, misschien wel? Maar kan dat zomaar? En welke pomp zou ik dan moeten nemen 😅

Deze heeft 75 opvoerhoogte, dat is al best hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Jingle1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Mja, misschien wel? Maar kan dat zomaar? En welke pomp zou ik dan moeten nemen 😅

Deze heeft 75 opvoerhoogte, dat is al best hoog?
Ik zag dat ze ump4 hebben, zelfs xl variant :9 In de handleiding staat toch dat je zelf een pomp kan kiezen, maar dat je moet zorgen dat je binnen die flow range valt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmblrSIW1OhHfrWwImoPQJ10nDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oBUNF1k8X3CBQ8mcGbIW9JZV.png?f=user_large

die upm4 lijkt qua curve bijna op de upm3, de L gaat al stuk harder
bij 5m opvoer hoogte is het 35l/m vs ~45l/m (L versie) vs ~51l/m (XL versie)
(btw, de L variant lijkt in de daikin te zitten https://www.ebay.nl/itm/226371725481)

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 27-01-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:32:
Zover mij bekend zorgt een tweede pomp in serie alleen voor extra druk en niet voor extra flow.
Die extra druk levert uiteraard ook extra flow op.
Ik zou het wel aandurven om twee gelijke Grundfos pompen in serie op de binnenunit aan te sluiten.
Verwacht alleen geen dubbele flow, want dat past niet in de pompkarakteristiek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:16:
ik bedoel misschien is de OEM geen profile A...
Is grundfoss te bellen voor info ? :)
Stel je daar niet te veel van voor. Volgens hun is de pomp in mijn binnenunit (UPM3K 15-75 130 / 59C90600) niet meer leverbaar.
Op mijn vragen wat dan de vervanger is krijg ik niet eens antwoord...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:09:
De OEM is profile A (heating) of C (solar).

Wanneer er geen signaal kabel ingeplugd is dan werkt deze bij A op de max stand (hoe lager de input via de connector, hoe meer performance de pomp geeft).

Bij C is het juist andersom. Bij een laag (of 0 signaal) werkt de pomp trager of stopt zelfs.
Zie ook: https://esbe.eu/storage/6...UPM3_DB_GB_12-05-2014.pdf
Dat klopt helemaal. Zo ver was ik ook al.
En ik weet inmiddels ook waar de "K" in UPM3 K voor staat: Dat betekent dat de pomp tegen condens kan (en dus gebruikt kan worden in een WP die ook kan koelen).
Wanneer ik de connector los koppel blijft de pomp evenveel flow geven. Het is dus profiel A, en blijkbaar ook op de max stand.
Mooi getest!
Het kan trouwens ook dat de flow meter in de binnenunit wat af wijkt. Hierover lees ik ook een en ander online.
Bij mij valt dat mee. Als ik de flow ooit eens opvraag, zie ik altijd precies dezelfde waarde als mijn Kamstrup meet (alleen dan zonder decimalen, de Kamstrup meet erg nauwkeurig).
Wat betreft deze pomp en flow denk ik dat dit alles is wat eruit te halen valt. Misschien dat deze in de binnenunit zelf al behoorlijk wat weerstand heeft waardoor de theoretische prestatie uit de handleiding van Grundfos niet haalbaar is?
Daar zit idd het verschil. Grundfos specificeert enkel wat de pomp kan, Mitsubishi wat de binnenunit kan.
Daarom verschillen ook de curves van de verschillende binnenunits, terwijl er wel dezelfde pomp in zit. Het interne leidingwerk is anders.
Serieel geeft in principe alleen extra opvoerhoogte.
Daar zit je denkfout.
Een hogere druk levert wel degelijk een hogere flow. Kijk maar wat het verschil tussen 1 bar en 3 bar waterleidingdruk met het debiet van je douche of tuinslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:23:
[...]

Dat klopt helemaal. Zo ver was ik ook al.
En ik weet inmiddels ook waar de "K" in UPM3 K voor staat: Dat betekent dat de pomp tegen condens kan (en dus gebruikt kan worden in een WP die ook kan koelen).

[...]

Mooi getest!

[...]

Bij mij valt dat mee. Als ik de flow ooit eens opvraag, zie ik altijd precies dezelfde waarde als mijn Kamstrup meet (alleen dan zonder decimalen, de Kamstrup meet erg nauwkeurig).

[...]

Daar zit idd het verschil. Grundfos specificeert enkel wat de pomp kan, Mitsubishi wat de binnenunit kan.
Daarom verschillen ook de curves van de verschillende binnenunits, terwijl er wel dezelfde pomp in zit. Het interne leidingwerk is anders.

[...]

Daar zit je denkfout.
Een hogere druk levert wel degelijk een hogere flow. Kijk maar wat het verschil tussen 1 bar en 3 bar waterleidingdruk met het debiet van je douche of tuinslang.
Thanks voor de bevestiging op veel van bovenstaande punten.

Wat betreft pomp in serie ga ik af op wat Grundfos hier zelf over op de website zegt:

“Pompen die in serie draaien verhogen de opvoerhoogte (H) maar niet het debiet (Q). Pompen worden in serie geschakeld wanneer één pomp als booster fungeert om een andere pomp te voeden.
Als pompen parallel draaien, dan zal dit resulteren in een hoger debiet (Q), maar geen hogere opvoerhoogte (H).”

Ditzelfde vindt ik op diverse andere websites. Of interpreteer ik bovenstaand verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:39:
[...]

Thanks voor de bevestiging op veel van bovenstaande punten.

Wat betreft pomp in serie ga ik af op wat Grundfos hier zelf over op de website zegt:

“Pompen die in serie draaien verhogen de opvoerhoogte (H) maar niet het debiet (Q). Pompen worden in serie geschakeld wanneer één pomp als booster fungeert om een andere pomp te voeden.
Als pompen parallel draaien, dan zal dit resulteren in een hoger debiet (Q), maar geen hogere opvoerhoogte (H).”

Ditzelfde vindt ik op diverse andere websites. Of interpreteer ik bovenstaand verkeerd?
Hier hadden we het op 11 dec ook al over gehad, zie hier.
Ik denk dat je toch iemand met verstand van pompen nodig zult hebben om de vraag serieel of parallel te beantwoorden.

In jouw geval vind ik parallel vooral een interessante optie vanwege de tekst die jij citeert en jouw opzet. Je zou dan één pomp richting de droogbouw vvw met kleine diameter kunnen laten pompen en de andere pomp naar de rest.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:05:
[...]

Hier hadden we het op 11 dec ook al over gehad, zie hier.
Ik denk dat je toch iemand met verstand van pompen nodig zult hebben om de vraag serieel of parallel te beantwoorden.

In jouw geval vind ik parallel vooral een interessante optie vanwege de tekst die jij citeert en jouw opzet. Je zou dan één pomp richting de droogbouw vvw met kleine diameter kunnen laten pompen en de andere pomp naar de rest.
Dank voor je reactie. Klopt, hier hebben we het deels al eerder over gehad. Al is er nu wel meer duidelijk over de prestaties van de pomp uit de binnenunit zelf.

Zo staat inmiddels hoogstwaarschijnlijk vast dat de flow van de pomp van de binnenunit in ieder geval niet meer getweaked kan worden. Ook al lijken de prestaties van deze pomp op de Grundfos website stukken beter, in de praktijk levert dit maar max 27 liter flow op (bij geen weerstand).

Als ik vervolgens twee pompen parallel erachter zet, zoals jij voorstelt, dan zal ik het nog steeds moeten doen met de flow die uit de binnenunit komt (max 27).
En als ik @Andrehj goed begrijp denkt hij dat ik wel meer richting de 27 kan komen bij twee pompen in serie. Ik ben vooral benieuwd naar gedachtegang hierachter.
@xoror denkt echter dat het waarschijnlijk meer oplevert door de primaire pomp in zijn geheel te vervangen voor een krachtigere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:37:
Als ik vervolgens twee pompen parallel erachter zet, zoals jij voorstelt, dan zal ik het nog steeds moeten doen met de flow die uit de binnenunit komt (max 27).
Zie dit grafiekje van Grundfos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVb7aNz4OsJgBDKn3GHQ0_3QUd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z5bkvVJbNLheCL1kdDHvWRaE.png?f=user_large
Nu haal je 21 lpm = 1.26 m³/h. Dat is de rode punt in de grafiek (bij de zwarte schaalverdeling). Blijkbaar is je totale leidingweerstand dan dus 71 mwk = 0.71 bar = 71 kPa. Duidelijk is ook dat de pomp veel meer volume zou kunnen verpompen. Je zit op slechts 1/3 van het maximale debiet.

Als je twee pompen in serie zet, heb je meer druk beschikbaar (en krijg je de rode schaalverdeling, die ik er zelf bij heb getekend) om de leidingweerstanden te overwinnen, en wordt er een nieuw evenwichtspunt gezocht.
Helaas neemt ook de leidingweerstand met de toenemende flow toe, dus je zult nooit een factor twee winnen.
Maar je zou dan toch een heel eind richting de 30 lpm (1.8 m³/h) moeten komen lijkt mij.
(Edit: zie onderaan!)

Wellicht dat iemand met een achtergrond in stromingsleer dit eens uit kan rekenen.

Voor het vergelijk: Dit is de grafiek zoals Mitsubishi die publiceert over de pompcapaciteit van de binnenunit ERSD-VM2D. Die ligt qua maximale volumestroom een stuk lager dan de grafiek van Grundfoss, vooral omdat het interne leidingwerk in de binnenunit nogal wat weerstand heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDR8nUHo1p9Yf7zJI4tHLZR8TVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/713RyX31GgSvQjk0MXhfnh4e.png?f=fotoalbum_large

Ook interessant: Bij 21 lpm rekent Mitsubishi met ca 44 kPa, en Grundfos met ca 71. Een groot deel (27 kPa) van de totale leidingweerstand komt dus door de (relatief dunne) leidingen in de binnenunit.

Edit:
Toch nog even gerekend, met het uitgangspunt (aanname!) dat de leidingweerstand kwadratisch toeneemt met de flow.
Dan zie je dat je ongeveer bij 27.5 lpm (1.65 m³/h) uit komt.
27.5 / 21 = factor 1.31.
Dat in het kwadraat is factor 1.71.
1.71 maal 71 kPa = 122 kPa (12.2 mwk), wat op de grafiek (rode schaalverdeling) redelijk klopt met de flow van 1.65 m³/h.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 27-01-2025 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-07 09:23

DGR

Draai nu een bijna een week op RR.
Werkt super en de WP houd de woning continu strak op de ingestelde temperatuur van 19,5 graden.
Thermostaat is een PAR-WT60.
Normaal gesproken zou er een overshoot moeten komen van 1 graad waardoor de WP ook een keer uitgaat, alleen dat gebeurd niet, dus de WP draait 24/7.
Wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
DGR schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:33:
Draai nu een bijna een week op RR.
Werkt super en de WP houd de woning continu strak op de ingestelde temperatuur van 19,5 graden.
Thermostaat is een PAR-WT60.
Normaal gesproken zou er een overshoot moeten komen van 1 graad waardoor de WP ook een keer uitgaat, alleen dat gebeurd niet, dus de WP draait 24/7.
Wat kan ik hieraan doen?
Je kunt daar van alles aan doen, als dat een probleem zou zijn.

24/7 draaien klinkt als een perfect ingestelde WP, er komt evenveel warmte in je huis als er uit gaat <3

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DGR schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:33:
Dat gebeurt alleen als je minimumvermogen van je warmtepomp hoger is dan het actuele warmteverlies van je huis. Dan loopt de temperatuur geleidelijk op en zal warmtepomp stoppen met verwarmen als de temp 1.0 gr boven de ingestelde temp komt.

Dat kun je deels voorkomen door de temp na enige tijd 0.5 gr lager in te stellen. Dus bijv om 10:00u naar 20.5 gr en daarna om 11:00u naar 20.0 gr. Dan start de warmtepomp bij daling tot 20.5 gr en stopt deze bij 21.0 gr.

Als je minimumvermogen lager is dan het actuele warmteverlies, dan zal je warmtepomp de temp precies op de ingestelde temp houden, zoals jij nu ook hebt gezien.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Zie dit grafiekje van Grundfos:
[Afbeelding]
Nu haal je 21 lpm = 1.26 m³/h. Dat is de rode punt in de grafiek (bij de zwarte schaalverdeling). Blijkbaar is je totale leidingweerstand dan dus 71 mwk = 0.71 bar = 71 kPa. Duidelijk is ook dat de pomp veel meer volume zou kunnen verpompen. Je zit op slechts 1/3 van het maximale debiet.

Als je twee pompen in serie zet, heb je meer druk beschikbaar (en krijg je de rode schaalverdeling, die ik er zelf bij heb getekend) om de leidingweerstanden te overwinnen, en wordt er een nieuw evenwichtspunt gezocht.
Helaas neemt ook de leidingweerstand met de toenemende flow toe, dus je zult nooit een factor twee winnen.
Maar je zou dan toch een heel eind richting de 30 lpm (1.8 m³/h) moeten komen lijkt mij.
(Edit: zie onderaan!)

Wellicht dat iemand met een achtergrond in stromingsleer dit eens uit kan rekenen.

Voor het vergelijk: Dit is de grafiek zoals Mitsubishi die publiceert over de pompcapaciteit van de binnenunit ERSD-VM2D. Die ligt qua maximale volumestroom een stuk lager dan de grafiek van Grundfoss, vooral omdat het interne leidingwerk in de binnenunit nogal wat weerstand heeft:
[Afbeelding]

Ook interessant: Bij 21 lpm rekent Mitsubishi met ca 44 kPa, en Grundfos met ca 71. Een groot deel (27 kPa) van de totale leidingweerstand komt dus door de (relatief dunne) leidingen in de binnenunit.

Edit:
Toch nog even gerekend, met het uitgangspunt (aanname!) dat de leidingweerstand kwadratisch toeneemt met de flow.
Dan zie je dat je ongeveer bij 27.5 lpm (1.65 m³/h) uit komt.
27.5 / 21 = factor 1.31.
Dat in het kwadraat is factor 1.71.
1.71 maal 71 kPa = 122 kPa (12.2 mwk), wat op de grafiek (rode schaalverdeling) redelijk klopt met de flow van 1.65 m³/h.
Thanks voor je uitleg!
Ik heb nog een Grundfos Alpha2 25-40 130 liggen.
Zou ik die niet erachter kunnen zetten, met constante drukcurve? Er zit een display op waarop de flow af te lezen is. Als ik die flow probeer niet hoger te zetten dan de flow uit de primaire pomp….? Dan is er wellicht ook geen cavitatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-07 09:23

DGR

DaWizza schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:36:
[...]

Je kunt daar van alles aan doen, als dat een probleem zou zijn.

24/7 draaien klinkt als een perfect ingestelde WP, er komt evenveel warmte in je huis als er uit gaat <3
Een heel groot probleem is het ook niet inderdaad, en mijn stroomverbruik is nog nooit zo laag geweest.
Zit er wel aan te denken om de voorlooptemperatuur te veranderen van 20-35 naar 25-35, eens kijken of dat nog wat oplevert.
WP draait nu met extreem lage Ta omdat er blijkbaar niet meer nodig is om op die ingestelde 19,5 graden te blijven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:10
@DGR Lijkt wel alsof je op zoek bent naar een probleem? Waarom zou je in godsnaam je Ta willen verhogen als hij nu de ruimte perfect verwarmd en op temperatuur houdt? Wil je graag meer elektriciteit verbruiken? Wil je het graag warmer hebben dan de ingestelde waarde op je PAR thermostaat? Misschien even duidelijk uitleggen wat je wil...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@DGR
Ik zou met jouw woning helemaal niets aanpassen.
Als je een woning hebt die langzaam zijn warmte verliest dan is nachtverlaging/periodiek verwarmen prima.

Als je een woning hebt die snel zijn warmte verliest als de verwarming uit is, dan moet die op hoger vermogen compenseren om die temperatuur terug te krijgen. Dat kan je netto meer kosten

Bijvoorbeeld
Stel hij weet het nu op temp te houden met 24 uur verwarmen Ta 28 wat 800watt kost.
Dat kost je bijvoorbeeld 24x800watt == 19.2kWh

Als je thermostaat gaat afslaan na overshoot (of nachtverlaging) en hij koelt af, dan moet je dit misschien rechtstrekken met Ta 38 wat dan 2600watt kost.
Dat kost je bijvoorbeeld 16x800 + 4x 0 (overshoot/nachtverlaging) 4x 2600 = 23.2kWh

Puur hypothetische getallen maar gaat om de strekking.
Ik pas wel nachtverlaging toe met deze temperaturen maar dat komt omdat mijn warmteverlies minimaal is en ik op laag vermogen de gezakte temp kan terugpakken.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dgr wil graag dat zijn wp uitgaat.
Zon er in , dan stopt ie heus wel.
Mogelijk stopt ie nu ook af en toe en pompt ie alleen rond ( net als bij mij, ook al heb ik nadraaitijd op 5 min staan)
Ook bij mij nu na 7 dagen wordt huis strak op 21,5 gehouden door RR + PAR50
COP was gister niet super 3,8 voor vw, maar ook niet slecht

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 28-01-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Als die ump3 niet meer leverbaar is wat zou ME dan nu in de binnenunits plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-09 12:04
@DGRWat is het probleem? Een hogere Ta betekent dat er meer energie nodig is. De laagst mogelijke Ta om de doeltemperatuur te halen, dat is eigenlijk het streven. Als je het koud hebt moet je de thermostaat een graadje omhoog zetten. Mijn vrouw en kindertjes zetten h'm het liefst op 22 graden en dan nog slepen ze met dekentjes.
Ik denk dat je een denkfout maakt dat de WP beter af is door regelmatig uit te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Om nog even wat toe te voegen aan de discussie over serie- en parallel-schakeling van centrifugaalpompen, heb ik even een paar QH-curves getekend. Vaak maakt dat de zaak veel inzichtelijker.

Ik heb de Grundfos UPS25-180 als voorbeeld genomen.

Bij serieschakeling kun je de opvoerhoogtes op elk punt van de QH-curve van de pompen optellen. "vertcaal optellen"zou je dus in de grafiek kunnen zeggen.

En bij parallelschakeling kun je bij elke opvoerhoogte de debieten van de pompen optellen. "horizontaal optellen" zou je dus in de grafiek kunnen zeggen.

Je krijgt dan onderstaande QH-curves voor
  • de oorspronkelijke pomp (blauw)
  • 2 identieke pompen in serie (bruin)
  • 2 identieke pompen parallel (grijs)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JE5mGnxMuaNodtzMAM4I8QVlLQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/a3mOOWgOA4Z0Yxl15wnCIIX4.jpg?f=user_large

Dezelfde methode werkt overigens ook wanneer je centrifugaalpompen van verschillende types in serie of parallel schakelt. Dus gewoon curves horizontaal (bij parallel-schakeling) of verticaal (bij serieschakeling) optellen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Even een vraagje. Wij hebben een woning met radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Koelen met t systeem gaat volgens mij niet echt goed met de huidige setup.

Nu vroeg ik me af of je met de buiten unit (puzh shw80yaa) nog een airo kan aasturen icm met verwarming.
In de zomer wordt t verwarmings systeem gebypased met kleppen oid en wordt t koel cirquit aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:27
nessio schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:03:
Dgr wil graag dat zijn wp uitgaat.
Zon er in , dan stopt ie heus wel.
Mogelijk stopt ie nu ook af en toe en pompt ie alleen rond ( net als bij mij, ook al heb ik nadraaitijd op 5 min staan)
Ook bij mij nu na 7 dagen wordt huis strak op 21,5 gehouden door RR + PAR50
COP was gister niet super 3,8 voor vw, maar ook niet slecht
3.8 COP is wat ik persoonlijk dus wel slecht zou noemen met 7c buiten. Dat zou echt veel beter moeten kunnen. Vraag me af of dat jou huis is of je doel temperatuur die deze COP zou verklaren.

Gisteren was het zelfs 23c binnen, moest raam open zetten. 🙄

Heating COP 5.49
Heating Consumed 4.53 kWh
Heating Delivered 24.85 kWh

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Bschnitz schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:50:
[...]

3.8 COP is wat ik persoonlijk dus wel slecht zou noemen met 7c buiten. Dat zou echt veel beter moeten kunnen. Vraag me af of dat jou huis is of je doel temperatuur die deze COP zou verklaren.

Gisteren was het zelfs 23c binnen, moest raam open zetten. 🙄

Heating COP 5.49
Heating Consumed 4.53 kWh
Heating Delivered 24.85 kWh
Is niet zo te zeggen, misschien was de woning aan het opwarmen? Misschien stond de pomp maar kort aan?

Hier haalde ik ik gisteren:
Heating COP 5.88
Heating Consumed 7,63kWh
Heating Delivered 52,03 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:48:
Om nog even wat toe te voegen aan de discussie over serie- en parallel-schakeling van centrifugaalpompen, heb ik even een paar QH-curves getekend. Vaak maakt dat de zaak veel inzichtelijker.

Ik heb de Grundfos UPS25-180 als voorbeeld genomen.

Bij serieschakeling kun je de opvoerhoogtes op elk punt van de QH-curve van de pompen optellen. "vertcaal optellen"zou je dus in de grafiek kunnen zeggen.

En bij parallelschakeling kun je bij elke opvoerhoogte de debieten van de pompen optellen. "horizontaal optellen" zou je dus in de grafiek kunnen zeggen.

Je krijgt dan onderstaande QH-curves voor
  • de oorspronkelijke pomp (blauw)
  • 2 identieke pompen in serie (bruin)
  • 2 identieke pompen parallel (grijs)
[Afbeelding]

Dezelfde methode werkt overigens ook wanneer je centrifugaalpompen van verschillende types in serie of parallel schakelt. Dus gewoon curves horizontaal (bij parallel-schakeling) of verticaal (bij serieschakeling) optellen.
@Zwerius
Mooie uitleg.

@Zwerius @Andrehj @Jingle1986
Voor mijn begrip: die opvoerhoogte zegt iets over hoeveel druk een pomp kan opbouwen toch? Dus met deze curves zie je hoeveel debiet hij kan bereiken bij een bepaalde weerstand in het CV circuit?

Stel die weerstand is gelijk aan een opvoerhoogte van 6 mwk, dan heb je met een enkele pomp een debiet van 50 L/min, met twee pompen in serie 100 L/min, met twee pompen parallel 110 L/min.

Is die weerstand lager, bijv 4 mwk, dan heb je met een pomp een debiet van 95 L/min, met twee pompen in serie 190 L/min en met twee pompen parallel 125 L/min?

Dus als je CV circuit een erg hoge weerstand heeft, dan kies je voor twee pompen in serie. Bij lage weerstand voor twee pompen parallel.

Dus @Jingle1986 kan met de specs van zijn huidige pomp en de huidige flow zien waar hij zit op de curve en daarmee inschatten welke optie het meest aantrekkelijk is in zijn geval: twee van diezelfde pompen in serie of parallel?

Of sla ik hier de plank helemaal mis?

[Edit: bovenstaande klopt niet, zie toelichting van @Zwerius hieronder]

Blijft er nog één issue over en dat is de pomp in de binnenunit (die dan weghalen?) en het kaliber van de leidingen in de binnenunit (is dit voldoende voor een hoog debiet van twee pompen?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
SebastiaanPs schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:14:
[...]

@Zwerius
Mooie uitleg.

@Zwerius @Andrehj @Jingle1986
Voor mijn begrip: die opvoerhoogte zegt iets over hoeveel druk een pomp kan opbouwen toch? Dus met deze curves zie je hoeveel debiet hij kan bereiken bij een bepaalde weerstand in het CV circuit?

Stel die weerstand is gelijk aan een opvoerhoogte van 6 mwk, dan heb je met een enkele pomp een debiet van 50 L/min, met twee pompen in serie 100 L/min, met twee pompen parallel 110 L/min.

Is die weerstand lager, bijv 4 mwk, dan heb je met een pomp een debiet van 95 L/min, met twee pompen in serie 190 L/min en met twee pompen parallel 125 L/min?

Dus als je CV circuit een erg hoge weerstand heeft, dan kies je voor twee pompen in serie. Bij lage weerstand voor twee pompen parallel.
Klopt niet helemaal.

Even voor de zuiverheid: opvoerhoogte is niet de druk die de pomp kan opbouwen, maar de druk die de pomp toevoegt aan de druk die al aan de inlaat heerst. Dus stel je hebt aan de inlaat van de pomp 2 bar (statische druk van het CV-systeem) en je pomp functioneert op een punt van de QH-curve waar de opvoerhoogte 6 mwk is. dan zal de druk aan de uitlaat van de pomp 2,6 bar zijn (even uitgaande van afgeronde getallen, waarbij 1 bar =10 mwk).

Maar dan:
Je stelt even dat de pomp functioneert bij een opvoerhoogte van 6 mwk en 50 l/min.
Je moet je wel realiseren dat je dan niet met twee pompen in serie 100 l/min. krijgt. Immers als je ineens 100 l/min door de zelfde installatie wilt pompen, zal de weerstand fors toenemen. Je wilt 2 x zo veel flow. De weerstand neemt kwadratisch toe. Dus bij 100 liter/min wordt de weerstand dan 4x6 = 24 mwk. Dat gaan je twee pompen in serie nooit halen. Zelfs niet bij nul debiet.

Daarom heb ik even een weerstandslijn bij in de QH-curves getekend (gele lijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6QB07bekKaRKWFMcTN5bXqURIE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Snz5vDnB55h1ugpSOlswmHOC.jpg?f=user_large

Deze weerstandslijn is gebaseerd op de door jou genoemde 6 mwk en 50 l/min. De weerstandslijn is er op gebaseerd dat de pomp geen statische opvoerhoogte hoeft te leveren, maar alleen dynamische. Dus alleen leidingweerstand overwinnen zoals dat in een CV-installatie gebruikelijk is.
Soms lees je hier nog wel eens opmerkingen over pompen naar de 2e verdieping etc., maar dat is allemaal onjuist. Als je water naar de 2e verdieping moet pompen , staat ook aan de inlaat van je pomp een waterkolom van 2 verdiepingen, die dus ook een hogere inlaatdruk aan je pomp levert. De pomp hoeft dus alleen weerstand te overwinnen.

Maar je ziet nu dus in de grafiek dat als je naar twee pompen parallel gaat, dat de QH-curve van de 2 paralelle pompen, de weerstandslijn kruist bij ca. 6,9 mwk en een debiet van 53,5 l/min.
En voor twee pompen in serie zie je dat de twee lijnen elkaar kruisen bij ca. 10,5 mwk en 70 l/min.

Je krijgt dus met twee pompen in serie of parallel nooit het dubbele debiet.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Seauleaux schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Bij ons gisteren met een vergelijkbaar systeem een COP van 4.5 (27 kWh geproduceerd, 6 kWh verbruikt).
Werkelijke buitentemperatuur zo'n 12 graden, gemeten buitentemperatuur door de omkasting 5C. Denk de eerste keer dit jaar dat ik hem zonder defrosts heb zien draaien :( Alsnog is de frequentie niet onder de 75 Hz geweest (opgenomen vermogen begon op 1750 Watt en zakte in 4 uur tijd terug naar 1100 Watt).
Wow, ik wist niet dat een omkasting zoveel zou uitmaken. Lijkt me enorm ongunstig voor het gebruik, die omkasting kost je gewoon 15 jaar lang meer geld aan extra kWh dan dat die waarschijnlijk heeft gekost.🤐

Dat soort frequenties zie ik alleen terug komen tijdens een SWW run. Voor verwarmen zit ik eerder op 30-44Hz, behalve natuurlijk tijdens het opstarten.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
Zwerius schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Klopt niet helemaal.

Even voor de zuiverheid: opvoerhoogte is niet de druk die de pomp kan opbouwen, maar de druk die de pomp toevoegt aan de druk die al aan de inlaat heerst. Dus stel je hebt aan de inlaat van de pomp 2 bar (statische druk van het CV-systeem) en je pomp functioneert op een punt van de QH-curve waar de opvoerhoogte 6 mwk is. dan zal de druk aan de uitlaat van de pomp 2,6 bar zijn (even uitgaande van afgeronde getallen, waarbij 1 bar =10 mwk).

Maar dan:
Je stelt even dat de pomp functioneert bij een opvoerhoogte van 6 mwk en 50 l/min.
Je moet je wel realiseren dat je dan niet met twee pompen in serie 100 l/min. krijgt. Immers als je ineens 100 l/min door de zelfde installatie wilt pompen, zal de weerstand fors toenemen. Je wilt 2 x zo veel flow. De weerstand neemt kwadratisch toe. Dus bij 100 liter/min wordt de weerstand dan 4x6 = 24 mwk. Dat gaan je twee pompen in serie nooit halen. Zelfs niet bij nul debiet.

Daarom heb ik even een weerstandslijn bij in de QH-curves getekend (gele lijn).
[Afbeelding]

Deze weerstandslijn is gebaseerd op de door jou genoemde 6 mwk en 50 l/min. De weerstandslijn is er op gebaseerd dat de pomp geen statische opvoerhoogte hoeft te leveren, maar alleen dynamische. Dus alleen leidingweerstand overwinnen zoals dat in een CV-installatie gebruikelijk is.
Soms lees je hier nog wel eens opmerkingen over pompen naar de 2e verdieping etc., maar dat is allemaal onjuist. Als je water naar de 2e verdieping moet pompen , staat ook aan de inlaat van je pomp een waterkolom van 2 verdiepingen, die dus ook een hogere inlaatdruk aan je pomp levert. De pomp hoeft dus alleen weerstand te overwinnen.

Maar je ziet nu dus in de grafiek dat als je naar twee pompen parallel gaat, dat de QH-curve van de 2 paralelle pompen, de weerstandslijn kruist bij ca. 6,9 mwk en een debiet van 53,5 l/min.
En voor twee pompen in serie zie je dat de twee lijnen elkaar kruisen bij ca. 10,5 mwk en 70 l/min.

Je krijgt dus met twee pompen in serie of parallel nooit het dubbele debiet.
@Zwerius Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Bij mij zou het gaan om twee pompen in serie. Als ik kijk naar de pomp (Grundfos UMPK 15-75-130) en de flow die ik nu haal, dan moet ik constateren dat de weerstand om en nabij de 71 kPa zit, aangezien ik in de praktijk een flow haal van ongeveer 21 liter per minuut.
Toen ik in de oude situatie nog een parallel buffervat had, haalde ik een flow van 27 liter per minuut. Dit is tevens de max flow die in de specs van de binnenunit vermeld staat. Dit komt overeen met een weerstand van ongeveer 62 kPa. Het lijkt er dan ook op dat dat de weerstand is die in het leidingwerk van de binnenunit zit, en hier kan ik niets aan veranderen.

Mijn buitenunit kan een flow verwerken van tussen de 18 en 37 liter per minuut. Ik zou graag de huidige flow vergroten, omdat mijn dT rond vriestemperaturen rond de 10 is.

Ik heb nog een Grundfos Alpha 2 25-40-130 liggen (dat was eerst de secundaire pomp na het buffervat). Deze zou ik in serie achter de primaire pomp kunnen zetten.
Wat zou ik dan in de praktijk voor een flow kunnen halen? Zie ook de onderstaande curves.

Curve huidige primaire pomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVnzcz4zi53niagZkGJnHE9g5yA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sNQPG8HznhxBigoLzS3ne5nN.png?f=fotoalbum_large

Curve met Alpha 2 als secundaire pomp, volgens de Grundfos website:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZJXusG8D3NiX913XVwcgkla8m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6djR5AhyLv8OZ8gIkZEL9p1k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
Jingle1986 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:34:
[...]

@Zwerius Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Bij mij zou het gaan om twee pompen in serie. Als ik kijk naar de pomp (Grundfos UMPK 15-75-130) en de flow die ik nu haal, dan moet ik constateren dat de weerstand om en nabij de 71 kPa zit, aangezien ik in de praktijk een flow haal van ongeveer 21 liter per minuut.
Toen ik in de oude situatie nog een parallel buffervat had, haalde ik een flow van 27 liter per minuut. Dit is tevens de max flow die in de specs van de binnenunit vermeld staat. Dit komt overeen met een weerstand van ongeveer 62 kPa. Het lijkt er dan ook op dat dat de weerstand is die in het leidingwerk van de binnenunit zit, en hier kan ik niets aan veranderen.

Mijn buitenunit kan een flow verwerken van tussen de 18 en 37 liter per minuut. Ik zou graag de huidige flow vergroten, omdat mijn dT rond vriestemperaturen rond de 10 is.

Ik heb nog een Grundfos Alpha 2 25-40-130 liggen (dat was eerst de secundaire pomp na het buffervat). Deze zou ik in serie achter de primaire pomp kunnen zetten.
Wat zou ik dan in de praktijk voor een flow kunnen halen? Zie ook de onderstaande curves.

Curve huidige primaire pomp:
[Afbeelding]

Curve met Alpha 2 als secundaire pomp, volgens de Grundfos website:
[Afbeelding]
Ik heb even de gegevens van jouw pompen in EXCEL overgenomen en daarmee twee QH-curves getekend en die opgeteld voor beide pompen in serie.
Tevens toegevoegd de leidingkarakteristiek (weerstandslijn) gebaseerd op jouw opgave van 71 kPa bij 21 l/min.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nynaCVTbo_evhvvuLiS1Mta1Vgs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wt7qOPVgjioQzfw2JXGBrodK.jpg?f=user_large

Dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMAcp8OkN3IFCQxTccdSivlR6Fs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ou5JSoYA9t5oP20Y3Zi664Fc.jpg?f=user_large

Je ziet dus dat het in serie opnemen van het 2e pompje niet veel doet. Je debiet zal van ongeveer 21 naar 25 l/min gaan bij een opvoerhoogte van ca 92 kPa (=9,2 mwK)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:31:
Thanks voor je uitleg!
Ik heb nog een Grundfos Alpha2 25-40 130 liggen.
Zou ik die niet erachter kunnen zetten, met constante drukcurve? Er zit een display op waarop de flow af te lezen is. Als ik die flow probeer niet hoger te zetten dan de flow uit de primaire pomp….? Dan is er wellicht ook geen cavitatie?
Maar hoe weet je de flow uit de primaire pomp?
Wat je nog zou kunnen doen (maar dat vergt wat knutselwerk), is direct over beide pompen een drukverschilmeter plaatsen. Dan weet je de druk die beide pompen opbouwen.
Dat is echter vooral met de pomp in de binnenunit een hele uitdaging.

Ik zou dus een gelijke UPM3 (of, als je die niet meer kunt krijgen, een UPM4) pomp met een zo gelijk mogelijk pompdiagram in serie plaatsen.
(En dan ben ik persoonlijk heel erg benieuwd wat dan de flow wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Ik weet niet meer wie zei dat de de pompstanden in de WP bij SWW niks doen, maar dat is wel zo.

Heb hem door wat gedoe omdat ik toch in het menu zat terug van 4 naar 5 gezet en normaal heb ik tijdens eens SWW run een flow van 15/16 en nu 18/19.

No clue wat nou gunstig is met een SWW run....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj @Jingle1986 Ja als je dus een ump4 pakt, kan je een L of XL pakken die L heeft bij 71 kPa al de flow (~33L/m) die je zoekt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
Na een bad van twee van mijn kinders was de temperatuur van SWW gezakt naar 14 graden. 300 liter water is er zo doorheen met die twee. Nu zag ik dat er al 1,5 uur een SWW sessie bezig was zonder dat de temperatuur significant steeg en tot mijn niet geringe verbazing was hij al die tijd op de het dompelelement bezig. Compressor stond al die tijd ook uit.
Wat is daar de logica achter en hoe zet ik het uit? 1,5 uur boosteren is niet echt het idee van een warmtepomp denk ik dan maar, vooral als het niets doet met de watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
300 liter anderhalf uur verwarmen met een 2kW element zou bijna 10 graden verschil moeten opleveren.
Staat je booster element wel echt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterie
Jeroen Vreeken schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:25:
300 liter anderhalf uur verwarmen met een 2kW element zou bijna 10 graden verschil moeten opleveren.
Staat je booster element wel echt aan?
Zeker! Icoontje op het scherm, een vrolijk gezoem en een stilstaande buitenunit. Ik heb h'm even uit en aan gezet (niet stroom eraf) en nu gaat hij weer normaal over de compressor en zie ik de temperatuur weer oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@nessio en @Seauleaux
Discussie over FZ graag in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Dat topic is er niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Het ging niet over .. maar over de schoorsteen.
Dan hoort hier overigens wel meer niet thuis en dat heeft meestal niets te maken met de werking van een ME-wp maar meer dat de installateur zijn werk niet goed heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Schoorsteen units zijn gewoon drama. Zijn er überhaupt units die goed functioneren btw ? Lijk me dat je altijd last heb van wind op het dak. Krankzinnig ook dat de compressor max moet draaien om Ta=28/29 te halen

[ Voor 20% gewijzigd door xoror op 29-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 11:49
Ik hen m'n Ecodan afgesteld op een vaste TA (op dit moment is dat 36 graden) dat levert een (voor mij net iets te warme) binnentemperatuur op van zo'n 23 graden. Ik heb 4 vrouwen (vrouw en dochters) thuis en die hebben blijkbaar behoefte aan een wat hogere temperatuur; ik ben nu terug aan het 'knijpen' naar zo'n 22 graden. Wat ik merk bij een vaste TA is dat de WP mooi loopt met een lage frequentie. Echter heel af en toe zijn er wat rimpelingen (zie bijgevoegde screenshots van de melpump app); rimpelingen in de TA temperatuur en in de frequntie van de WP. Ik vraag me af wat daar dan de oorzaak van is. Heeft iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRqdTKjSUQT3QV8g_fvRo6vNP0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8w45IOz26EOxxAgQWGHP7Vy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:45
Vraagje voor m'n vermogensbegrenskabeltje/Fake NTC project waar ik nog een ESP voor nodig heb:
levert de CN105 aansluiting op de binnenunit genoeg vermogen voor 2 ESP's parallel?
Of zit er ergens anders op de binnenunit nog een goede voeding voor een ESP?
Keuze opties qua voeding zijn 5V DC, 7-30V DC of 230V~, maar voorkeur gaat naar DC voeding uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:21
AJK Enter schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:30:
Echter heel af en toe zijn er wat rimpelingen (zie bijgevoegde screenshots van de melpump app); rimpelingen in de TA temperatuur en in de frequntie van de WP. Ik vraag me af wat daar dan de oorzaak van is. Heeft iemand een idee?
Ik gok door de return temp en de temp buiten. Ik zie dat ook wel eens. Als de return temp aan de hoge kant is dan gaat hij met 0,5 graden bijstellen. Dat geeft dan deze kleine wisselingen in freq en Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:40:
Vraagje voor m'n vermogensbegrenskabeltje/Fake NTC project waar ik nog een ESP voor nodig heb:
levert de CN105 aansluiting op de binnenunit genoeg vermogen voor 2 ESP's parallel?
Of zit er ergens anders op de binnenunit nog een goede voeding voor een ESP?
Keuze opties qua voeding zijn 5V DC, 7-30V DC of 230V~, maar voorkeur gaat naar DC voeding uit.
Op de cn105 zit 5v en 12v. De 5v was volgens mij okay om 2 atoms te voorzien van stroom (Weet ik niet 100% zeker, kan je even proberen). Maar je kan ook de 12v gebruiken die is zeker afdoende (natuurlijk wel naar 5v omzetten).

Je heb ook cnrf en cnint allemaal zelfde connectors met 5v :) Genoeg 5v hehe

is een heishamon v5 large (die support ik ook, moet je @thehog bij bestellen aangeven dat je voor mitsu nodig heb) niet beter? daar zit al 2 relais op waar je evt je kabel mee kan schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@AJK Enter
Als het goed is zie je die rimpeltjes ook bij de frequentie terug.
In RR mode is die inderdaad wat rimpeliger dan vaste Ta waarde.

Niet leuk voor de OCD maar voor de rest kan het geloof ik geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:29
Ik hen m'n Ecodan afgesteld op een vaste TA (op dit moment is dat 36 graden) dat levert een (voor mij net iets te warme) binnentemperatuur op van zo'n 23 graden. Ik heb 4 vrouwen (vrouw en dochters) thuis en die hebben blijkbaar behoefte aan een wat hogere temperatuur; ik ben nu terug aan het 'knijpen' naar zo'n 22 graden. Wat ik merk bij een vaste TA is dat de WP mooi loopt met een lage frequentie. Echter heel af en toe zijn er wat rimpelingen (zie bijgevoegde screenshots van de melpump app); rimpelingen in de TA temperatuur en in de frequntie van de WP. Ik vraag me af wat daar dan de oorzaak van is. Heeft iemand een idee?[Afbeelding]
@AJK Enter
Ik zie af en toe iets vergelijkbaars. Met ruimteregeling. Soms een uurtje, soms een halve dag, kan geen reden bedenken, maar het lijkt erop dat de regeling “zoekende” is, net iets te veel vermogen in de kanteeltjes, en net wat te weinig in de dalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIJsNhrn0yuVVim0a4KDf_Y65NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6OoOZa7M4uXOrDnnRfyOwZD.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:45
xoror schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Op de cn105 zit 5v en 12v. De 5v was volgens mij okay om 2 atoms te voorzien van stroom (Weet ik niet 100% zeker, kan je even proberen). Maar je kan ook de 12v gebruiken die is zeker afdoende (natuurlijk wel naar 5v omzetten).

Je heb ook cnrf en cnint allemaal zelfde connectors met 5v :) Genoeg 5v hehe

is een heishamon v5 large (die support ik ook, moet je @thehog bij bestellen aangeven dat je voor mitsu nodig heb) niet beter? daar zit al 2 relais op waar je evt je kabel mee kan schakelen?
Ik heb 4 relais nodig en heb hiervoor een ESP12F-X4 relay board besteld, maar dat moet lukken dan.
Plan is om volgende schema aan te houden:
K!K in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Ik heb 4 relais nodig en heb hiervoor een ESP12F-X4 relay board besteld, maar dat moet lukken dan.
Plan is om volgende schema aan te houden:
K!K in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De 12v wordt nu niet gebruikt van de cn105, dus die is bruikbaar. Maar in die link hebben ze over 2 relais, daar kan je 4 combis mee maken.... zou even heishamon bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:41
Ik hen m'n Ecodan afgesteld op een vaste TA (op dit moment is dat 36 graden) dat levert een (voor mij net iets te warme) binnentemperatuur op van zo'n 23 graden. Ik heb 4 vrouwen (vrouw en dochters) thuis en die hebben blijkbaar behoefte aan een wat hogere temperatuur; ik ben nu terug aan het 'knijpen' naar zo'n 22 graden. Wat ik merk bij een vaste TA is dat de WP mooi loopt met een lage frequentie. Echter heel af en toe zijn er wat rimpelingen (zie bijgevoegde screenshots van de melpump app); rimpelingen in de TA temperatuur en in de frequntie van de WP. Ik vraag me af wat daar dan de oorzaak van is. Heeft iemand een idee?[Afbeelding]
Gecondoleerd, ik heb het zelf thuis ook. Blijf heel langzaam bewegen ;)
Ik heb zelf nacht verlaging ingesteld. Dan is het 22,5 in de ochtend en laat in de middag die 23 graden.

Qua rimpels, dat gebeurt gewoon. Bij mijn WP zit een klein dipje qua minimum vermogen bij een Tb van 7, eromheen moet het meer kwijt en zijn er rimpels in Ta . En die rimpels komen vooral door de halve graad afronden ipv precieze weergave denk ik

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-09 20:31
Mijn SWW werkt niet meer conform mijn instellingen. Hij verwarmt nu altijd direct naar de ingestelde temperatuur, ondanks dat ik heb ingesteld dat die 10 graden mag droppen (48 naar 38).

Dit lijkt ontstaan te zijn sinds ik mijn MELcloud gekoppeld heb, ondanks dat ik geen veranderingen in MELcloud heb doorgevoerd. Dit is een aanname overigens dat het sinds MELcloud is, het kan natuurlijk ook iets anders zijn.

Zijn er mensen met een verklaring hiervoor, of die dit fenomeen ook hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Mooper Ws heb je weekschema ingesteld, de SWW gaat altijd direct van start als het tijd is, ongeacht je max temp drop.

Op je FTC scherm zie je bij dat kraanje een klokje, dan is het weekschema voor sww actief, moet je ff uitdoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
xoror schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:49:
@Mooper Ws heb je weekschema ingesteld, de SWW gaat altijd direct van start als het tijd is, ongeacht je max temp drop.

Op je FTC scherm zie je bij dat kraanje een klokje, dan is het weekschema voor sww actief, moet je ff uitdoen
Dat klopt inderdaad. Is het dan niet mogelijk om weekschema te doen + temp drop instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Mijn gok is dat je toen je de settings koos bij een tijdstip je ook "heat now" aanvinkte.

Dus gaat het elke keer op dat moment SWW draaien.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
blijkbaar deden sommige firmware dat niet, maar de firmware die ik heb is het altijd window start -> sww start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
gr8-jen schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:09:
Mijn gok is dat je toen je de settings koos bij een tijdstip je ook "heat now" aanvinkte.

Dus gaat het elke keer op dat moment SWW draaien.
Ik heb het in MELcloud op 'auto' staan als je die settings bedoelt? Het weekprogramma heb ik via mijn warmtepomp ingesteld, maar heb dus het vermoeden dat MELcloud deze nu overruled. Voorheen werkte het namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Mooper apart, dat heeft nooit bij mij gewerkt. Welke firmware versie gebruik je op de wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Mooper schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Ik heb het in MELcloud op 'auto' staan als je die settings bedoelt? Het weekprogramma heb ik via mijn warmtepomp ingesteld, maar heb dus het vermoeden dat MELcloud deze nu overruled. Voorheen werkte het namelijk wel.
Bij mij overruled het schema ingesteld op de FTC het weekprogramma van de Melcloud app. Dus even het klokje op de FTC uitvinken.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
xoror schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:35:
@Mooper apart, dat heeft nooit bij mij gewerkt. Welke firmware versie gebruik je op de wp?
1801 als ik het juist heb gedaan via service menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
Red_Baron schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:05:
[...]

Bij mij overruled het schema ingesteld op de FTC het weekprogramma van de Melcloud app. Dus even het klokje op de FTC uitvinken.
Ik volg dit niet helemaal; je geeft aan dat het schema op FTC de MELcloud overruled, dus ik moet het klokje van de FTC uitzetten. Dat spreekt elkaar tegen toch?

Ik heb overigens in MELcloud geen schema ingesteld staan. De MELcloud app zelf geeft juist aan dat die app de FTC overruled.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Mooper Van wat ik begreep en gezien heb in firmware v10 is dat de sww run altijd gelijk start als je window start. Volgens mij doet die dat voor vrijwel alle firmware versies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
xoror schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:10:
@Mooper Van wat ik begreep en gezien heb in firmware v10 is dat de sww run altijd gelijk start als je window start. Volgens mij doet die dat voor vrijwel alle firmware versies...
Ah oké dankjewel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook heb afgevraagd of het inderdaad niet efficiënter is om een constante temperatuur aan te houden ipv elke keer moeten verwarmen nadat er een verschil van 10 graden zit. Alhoewel ik dat nu met weekprogramma ook niet doe, dus misschien moet ik daar ook maar gewoon vanaf stappen en kijken hoe dat gaat qua efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wat bedoelen jullie met "als window start" window?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooper
nessio schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:10:
Wat bedoelen jullie met "als window start" window?
Zoals ik het interpreteer: het begin van je schema. Je window = schema. Het zelfde als een onderhoudswindow (wel IT jargon denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:53
Ik heb een ERST30D-VM2ED, dus met een 300l ingebouwde boiler. Staat op dit moment wat hoog ingesteld maar wat mij opvalt. Vannacht om 00:00 is tanktemperatuur 55,5 graden, geen warm water gebruikt en 20 uur verder is de tanktemperatuur 50 graden. Boiler staat in een ruimte waar het 18 graden is. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Borduif81 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:16:
Ik heb een ERST30D-VM2ED, dus met een 300l ingebouwde boiler. Staat op dit moment wat hoog ingesteld maar wat mij opvalt. Vannacht om 00:00 is tanktemperatuur 55,5 graden, geen warm water gebruikt en 20 uur verder is de tanktemperatuur 50 graden. Boiler staat in een ruimte waar het 18 graden is. Is dit normaal?
Heb ik ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:29
@Borduif81
Ik heb dit nauwkeurig gemeten, weliswaar voor mijn 200 liter ingebouwde boiler door tijdens een korte vakantie het verbruik te meten om de boiler op temperatuur te houden.
Met eenmaal verwarmen per etmaal was verbruik 1 kWh, en de daling van de boilertemperatuur 4 graden (van 50 naar 46 graden voor de bovenste sensor).
Enkele maanden geleden hier al eens gepost.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Ta 51 komt uit na run op 52c. 200L.

200L opmaken:
Vanaf 10c naar 52c kost ongeveer 2-3kWh. Afhankelijk buitentemperatuur.

200L niet gebruiken:
Drop 24 uur van 52c naar 43c. Opwarmen kost ongeveer 1kWh.

Hoop dat dit je helpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:43
Dit is vrij normaal ja. Dat heb je ook bij 'normale' boilers (COP1).
Nu moet ik wel zeggen dat ik de isolatie van de cilinder-units ondergemiddeld vind (niet van hét beste materiaal, veel 'open plekken' bij sensoren en koppelingen). Daar valt wel wat aan te verbeteren als je echt zou willen, maar aangezien die van mij binnen de warmteschil van de woning staat, is het me de tijd en moeite niet waard.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:53
Was ook mijn conclusie dat isolatie niet het beste is. Maar lees dat sommige sww run draaien na iets van 8 graden dan zou ik elke dag een run moeten draaien zonder verbruik. En 1kwh per dag en plus stand-by verbruik zit je al standaard op 500 a 600 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@Borduif81 ik heb dezelfde cilinder unit (dus 300l vat en binnenunit in 1 kast) en ik heb ingesteld max 48 graden, bij temp drop 10 mag hij weer beginnen. Hij staat bij ons in de kelder in een technische ruimte, de kelder wordt ook verwarmd. Dus gewoon in de verwarmde schil van het huis.

Als we geen warm water verbruiken dan gaat hij zeker niet elke dag draaien.
Ik heb even teruggezocht naar een weekje weg vorig jaar, in de zomer. Maandag + Dinsdag: niks, Woensdag: sww run, Donderdag: niks, Vrijdag: sww run, Zaterdag en zondag: niks, Maandag: sww run
In de week daarna was een legionella run (eens in 14 dagen bij ons).
In de zomer kost een sww run ongeveer 1,5 kWh bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Borduif81 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:35:
Was ook mijn conclusie dat isolatie niet het beste is. Maar lees dat sommige sww run draaien na iets van 8 graden dan zou ik elke dag een run moeten draaien zonder verbruik. En 1kwh per dag en plus stand-by verbruik zit je al standaard op 500 a 600 kWh per jaar.
Yup, dat zeg je goed. Als je warm water wilt dan zit er weinig anders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb max 50 ingesteld met drop 32.
Meestal 1x per 2 dagen sww run
Verbruik 2024 = 380 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onder die link kan ik onderstaande verhaal niet (meer) vinden.
Daarin vertelt een user that mitsu model select gewoon in dipswitches heeft gedaan (SW6, service manual).
PUD-SHWM60/80
PUD-SHWM100/120

Deze modellen zijn dan hardware wise het zelfde. Je zou dus kunnen upgraden/downgraden.

bijv voor PUD series waar de gebruiker het over heeft:
[Afbeelding]

Je moet nog wel even checken of de modellen dezelfde compressors gebruiken.
[Afbeelding]

Maar voor de PUZ lijkt hetzelfde van toepassing. De PUZ-SHWM60/80/10 hebben bijvoorbeeld zelfde compressor.
[Afbeelding]

Helaas gebruikt de sw75yaa een andere compressor dan de sw10yaa :(
Verklaart ook gelijk waarom de ERSD-VM2D alleen met een SW75 kan en niet met de SW10. Als je R32 variant zou nemen dan kan je opeens wel PUZ-SHWM60/80/100/120 aan koppelen.

Maar interesting voor mensen met over te zware of te lichte units. Niet aan beginnen als je niet precies weet wat je doet btw. Let op dat je evt koelvloeistof moet toevoegen als je bijv van 8 naar 14 gaat. Bij modellen met zelfde hoeveelheid koelvloeistof zou het gewoon probleemloos kunnen.
Ik heb dit net nog eens even bekeken, en er zijn echt meer verschillen. Zou heeft de PUZ-SWM80 bijvoorbeeld een andere ventilator dan zijn grote broertjes, terwijl de compressor wel hetzelfde is.
Bovendien is het nooit een oplossing voor een te zware WP, want het minimum vermogen verander je toch niet. Ik zie het nut van downgraden dus ook niet. Enkel upgraden zou zin kunnen hebben.
Maar voordat je dus met dipswitches aan de gang gaat, zou ik toch erg uitgebreid aan de hand van onderdelenlijsten checken wat de werkelijke verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Breud schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:34:
[...]

Alleen verwarmen. Mooi overzicht, complimenten!
Het is gewoon ‘onwetend’. Ik zit in het eerste verwarmings seizoen en ik heb geen indicatie wat het huis aan warmte nodig heeft (anders dan in de beng) en aan elektra kost.

Dit overzicht geeft wel inzicht hoe andere systemen draaien.
Maand voorbij dus even data naast elkaar leggen?
(overigens heb ik wel lopen experimenteren, dus kleine slag om de arm. Ik heb zoveel mogelijk dag en nacht door gestookt bijv.)

WP report:
heating (output/input = cop): 3687 kWh / 741 kWh = 4.98
SWW: 168 kWh / 57 kWh = 2.95

Het totaal verbruik van de WP (168+741 = 788 verschilt niet zo veel van wat de homewizard heeft gerapporteerd 783 kWh).

De COP heeft me wel verbaasd, ik had veel lager verwachten met die weken aan defrosts. Verbruik viel wel tegen tov vorig jaar januari, maar wel te verklaren met die defrosts.

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 01-02-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:57

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

xoror schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:15:
[...]

(overigens heb ik wel lopen experimenteren, dus kleine slag om de arm. Ik heb zoveel mogelijk dag en nacht door gestookt bijv.)

WP report:

Het totaal verbruik van de WP (168+741 = 788 verschilt niet zo veel van wat de homewizard heeft gerapporteerd 783 kWh).

De COP heeft me wel verbaasd, ik had veel lager verwachten met die weken aan defrosts. Verbruik viel wel tegen tov vorig jaar januari, maar wel te verklaren met die defrosts.
Heat:
2108 / 484 =4,355
SWW:
146 / 69 =2,116

Met RR Tset 20,5, geen nachtverlaging. SWW 55 graden, drop 5, wekelijks legionella. Locatie: Heerenveen
160m2 vrijstaand in een hof
Wonen hier nu een jaar, dus zijn vast ook nog aan het droogpruttelen…
Stabiel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Miezie op 01-02-2025 11:14 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Miezie schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:36:
[...]

Heat:
2108 / 484 =4,355
SWW:
146 / 69 =2,116

Stabiel :)
ah, ja data was voor @Breud hij is nog aan twijfelen over oplossing van zijn oversized wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:19
Eerder heb ik gepost over mijn uitdagingen met mijn SUZ-SWM80VA2 systeem. De VA2 versies zijn krachtiger, maar hebben ook een aanzienlijk hoger minimum vermogen.

Mijn afgiftesysteem heb ik al zo veel als mogelijk geüpgraded, maar het blijft problematisch.

Ik kreeg de versie 2 maar had de versie 1 besteld. Daarover heb ik geklaagd bij de leverancier. En zij hebben nu circa 6 maanden later alsnog de versie 1 opgestuurd. (SUZ-SWM80VA dus). Ze betalen ook de factuur voor de noodzakelijke werkzaamheden om de VA2 te swappen voor de VA (1 dus). Daarna komen ze VA2 ophalen.

Maar nu heb ik de unit gister binnengekregen en zie dat er wel wat beschadigingen zitten op de achterkant. Wat vinden jullie, kan dit kwaad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-7EubVDSA5PcqLJUWQnTCBNCVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5IvuSPrI7sjoDnxIYrDSY0o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3dO9Or4zNNI4CtMs0xM8zy6gQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P98HBB5uOBOX9rBgRUv2Ctrd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5HJM8N4-ojXdwwLV-U4gCGUaO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPaBoUGi58s3dchb0Cx9Dzw8.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
Transport schade. Moet de leverancier claiimen bij de transporteur.
Links heeft het rek ook op zijn donder gehad.
Tja bellen en foto's sturen.
Is de doos ook beschadigd, dan die er gauw om heen doen en dekzeil er over.
Wat een geklungel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@radeoxx niet netjes van ze zeg. Met een lamellenkam kan je het weer zo recht mogelijk proberen te krijgen, maar helemaal zoals oorspronkelijk zal het niet worden.

Hoeveel kwaad het kan? Het is natuurlijk een klein deel van het oppervlak…
Hier is het ook wat ingedeukt, minder erg dan bij jou. De warmtepomp presteert prima.

Als Alklima meeleest: plaats een plank aan deze kant tegen de unit, te verwijderen nadat de unit op zijn plek staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
@radeoxx

Zijn alleen de lamellen ingedeukt of de leidingen erachter ook? Op de foto lastig te zien. Zoals hierboven vermeld is dit met een lamellen kammetje prima op te lossen en zal het geen invloed hebben op de prestaties van de unit. Je kan het proberen bij de leverancier maar denk niet dat ze hiervoor een nieuwe gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er-tje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-02 17:08
Ik heb een Mitsubishi warmtepomp pomp en nu is het verbruik van Januari meer dan verdubbeld met vorig jaar. Hij draait ook erg veel de laatste maand. Iemand een idee wat dit kan zijn ? Hij draaid nu 2 jaar en is enkel om het huis te verwarmen.
PUHZ-SW75 YAA + ERSD-VM2D

[ Voor 18% gewijzigd door Er-tje op 01-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er-tje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:13:
Ik heb een Mitsubishi warmtepomp pomp en nu is het verbruik van Januari meer dan verdubbeld met vorig jaar. Hij draait ook erg veel de laatste maand. Iemand een idee wat dit kan zijn ? Hij draaid nu 2 jaar en is enkel om het huis te verwarmen.
Welk verbruik is verdubbeld? Het verbruik van de WP of het totaalverbruik van je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michaelvo
Het zou kunnen dat de thermosstaat hoger staat dan vorig jaar. Of dat er een deur of raam de hele maand open heeft gestaan.

Maar even zonder gekheid, zonder verdere informatie kan niemand hier natuurlijk iets zinnigs op antwoorden. Het kunnen honderd dingen zijn. Ik hoop dat je iets van monitoring hebt anders wordt het wellicht een lastig verhaal. Kom aub zelf met een eerste analyse en dan kunnen wij wellicht meedenken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd (ik gok dat dit met v20.01 firmware is meegekomen) rare 'defrost' na een sww run.
Deze is van vandaag, na de sww run (rond 12:00) is de verwarming uitgegaan, en om rond 17.00 opgestart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLgysbsqCK4Um0sqTdht74hzjNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUX5WtE09RhR7dmmJpGJJBrP.png?f=fotoalbum_large

Ik zie vaak dat hij bij het opstarten vaak een defrost doet. In dit geval heb ik de verdamper bekeken, en die was niet bevroren (zou ook wel raar zijn bij 8c). Toch besluit hij meestal na 15 mins een defrost te doen. Dit zie ik vaker vlak na een sww run. Deze 'defrost' zijn vrij kort rond de 3 mins vs 6 mins van een 'normale'. Zien meer mensen dit en lijkt dit misschien een bug in de nieuwere firmware versies? Ondertussen snort ie gewoon weer verder, de verdamper is nog steeds vrij van ijs.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 01-02-2025 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@xoror volgens mij was dit in oudere firmware ook al. Ik zie het ook vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er-tje
Hoi Andre en Michael,

Ik had vorig jaar een totaal verbruik van 519 KWh en dit jaar is dat 1536 KWh.
Mijn thermostaat staat het hele jaar op 20 graden. Huis is van 2015 met vloer verwarming.
Ik heb sinds Okt wel een electrische auto echter als ik mijn Walbox bekijk heeft hij in Januari 367,4 KWh verbruik gehad. En volgens Eflux was dit 342 KWh.

Kan ik mijn verbruik aflezen op mijn thermostaat die thuis hangt, ik heb de thermostaat van Mitsubishi in de woonkamer hangen.

Verder heb ik geen nieuwe apparaten in huis.

Enig idee waar ik het moet zoeken.

MvG
Erwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Er-tje schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:04:
Hoi Andre en Michael,

Ik had vorig jaar een totaal verbruik van 519 KWh en dit jaar is dat 1536 KWh.
Mijn thermostaat staat het hele jaar op 20 graden. Huis is van 2015 met vloer verwarming.
Ik heb sinds Okt wel een electrische auto echter als ik mijn Walbox bekijk heeft hij in Januari 367,4 KWh verbruik gehad. En volgens Eflux was dit 342 KWh.

Kan ik mijn verbruik aflezen op mijn thermostaat die thuis hangt, ik heb de thermostaat van Mitsubishi in de woonkamer hangen.

Verder heb ik geen nieuwe apparaten in huis.

Enig idee waar ik het moet zoeken.

MvG
Erwin
Ik gok dat je het vorige jaar niet een heel jaar de WP had.
Een verbruik van 1500 kWh voor een huis uit 2015 is nog steeds netjes.
Hier is een lijstje met verbruik van meerdere mensen er komt daar elke maand een bij .
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bij anderen is ook het oppervlak en isolatie waarde bekend. Je kunt een beetje zoeken wat hun verbruik is.

Het beste kun je kijken naar jouw warmteverlies berekening die je kreeg van je installateur.

Het verbruik van de afgelopen maanden en hoeveel warmte er uit kwam, kun je opzoeken in de controller van je WP.

[ Voor 4% gewijzigd door gr8-jen op 01-02-2025 18:40 . Reden: Lijstje toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
xoror schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:41:
Ik heb de laatste tijd (ik gok dat dit met v20.01 firmware is meegekomen) rare 'defrost' na een sww run.
Deze is van vandaag, na de sww run (rond 12:00) is de verwarming uitgegaan, en om rond 17.00 opgestart.

[Afbeelding]

Ik zie vaak dat hij bij het opstarten vaak een defrost doet. In dit geval heb ik de verdamper bekeken, en die was niet bevroren (zou ook wel raar zijn bij 8c). Toch besluit hij meestal na 15 mins een defrost te doen. Dit zie ik vaker vlak na een sww run. Deze 'defrost' zijn vrij kort rond de 3 mins vs 6 mins van een 'normale'. Zien meer mensen dit en lijkt dit misschien een bug in de nieuwere firmware versies? Ondertussen snort ie gewoon weer verder, de verdamper is nog steeds vrij van ijs.
Bij mij was het nog 0 graden om 12 uur dus acceptabel.
Ik zie soms ook wel eens een defrost in het begin van een SWW, dit terwijl het buiten niet echt koud is: 5-6 graden. Het gebeurt weleens en niet elke keer, dus dan maar sporadisch 1 teveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
xoror schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:15:
[...]

WP report:

Mooie COP hoor, die haal ik nooit!

Volgens de Mitsubishi FTC5 controller:

Verwarmen
1239 kWh / 283 kWh = 4.38 COP

SWW
111 kWh / 50 kWh = 2.22 COP

Ik had deze COP voor verwarmen niet verwacht in januari. Een aantal best koude dagen gehad en één week lang dichte mist hier in het noorden met defrost hel. Zeer nare omstandigheden voor een L/W WP. De SWW COP is bij mij altijd dramatisch.. ik heb er geen schema voor ingesteld.

335 kWh totaal verbruik voor heel januari vind ik erg netjes met tA 28.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er-tje
gr8-jen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:31:
[...]

Hoi GR8,

Maar dit is dan enkel het verbruik van Januari. Dit is toch ontzettend hoog. Ik zal morgen eens kijken wat de controller zegt.

Ik gok dat je het vorige jaar niet een heel jaar de WP had.
Een verbruik van 1500 kWh voor een huis uit 2015 is nog steeds netjes.
Hier is een lijstje met verbruik van meerdere mensen er komt daar elke maand een bij .
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bij anderen is ook het oppervlak en isolatie waarde bekend. Je kunt een beetje zoeken wat hun verbruik is.

Het beste kun je kijken naar jouw warmteverlies berekening die je kreeg van je installateur.

Het verbruik van de afgelopen maanden en hoeveel warmte er uit kwam, kun je opzoeken in de controller van je WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 29-09 23:23
stin00 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:46:
[...]

Mooie COP hoor, die haal ik nooit!

Volgens de Mitsubishi FTC5 controller:

Verwarmen
1239 kWh / 283 kWh = 4.38 COP

SWW
111 kWh / 50 kWh = 2.22 COP

Ik had deze COP voor verwarmen niet verwacht in januari. Een aantal best koude dagen gehad en één week lang dichte mist hier in het noorden met defrost hel. Zeer nare omstandigheden voor een L/W WP. De SWW COP is bij mij altijd dramatisch.. ik heb er geen schema voor ingesteld.

335 kWh totaal verbruik voor heel januari vind ik erg netjes met tA 28.
De controller overschat de COP als er defrosts zijn. Dit omdat het warmteverlies van de defrosts niet meegenomen wordt. En wellicht het elektriciteitsverbruik tijdens de defrost ook niet. In werkelijkheid zal je COP enkele tienden lager zijn, maar dan zit je nog altijd boven de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
1536kWh voor januari is wel heel veel ja.
Qua gas zit je 500m3 boven ons oude jaarverbruik .
In januari alleen had ik 319kWh verbruik voor verwarmen dit jaar. Je kan wel hoger zitten, maar ik denk dat het niet veel meer dan 400kWh moet zijn voor januari.

Aangezien je bijna 4 keer meer verbruikt, denk ik dat je volledig op je BUH verwarmd.
Hoor je de buitenunit wel werken?
Hoe vaak is de witte radiator op het scherm in je binnen unit?

Misschien overbodig om te vragen, maar heb je iets van monitoring?

[ Voor 5% gewijzigd door gr8-jen op 01-02-2025 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
@Er-tje als je toch het verbruik van afgelopen januari opzoekt via het bedieningspaneel op de binnenunit, maak dan meteen even een foto van het beginscherm. Wellicht dat we daar al iets uit kunnen halen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gr8-jen @michaelvo dat is het verbruik van zijn gehele huis en hij heeft nu ook een EV (324-367 kWh), die was er vorig jaar niet.
Moeilijk iets zinnigs te zeggen of om te helpen zo.

@Er-tje ik zou toch eerst even de handleiding van je warmtepomp, de topic start en de gepinde posts in dit topic lezen. Ook zijn er wat handige YouTube filmpjes over de bediening en instellingen van de Ecodans. Het wordt anders erg lastig om mee te kijken/te helpen. Als je daarna nog vragen hebt: laat het weten! Succes.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 02-02-2025 06:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:57

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Verdubbeld zou ik bij mij niet durven zeggen. Maar de maand januari dit jaar was een stevigere stook maand dan januari vorig jaar. Dat kan…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Heating COP 3.93
Heating Consumed 7.34 kWh
Heating Delivered 28.81 kWh

Waardeloos begin zo voor februari.

Maand COP voor januari was ook in niet om over thuis te schrijven, eerste 2 weeken waren dramatisch.

Uiteindelijk COP 4.4 met 304kWh aan gebruik voor verwamen. Voor een dermate koude maand nog best OK denk ik zo.
  • Experiment van de maand heeft uitgewezen dat Ta25 prima gaat.
  • Stille modus kost ongeveer 0.5 tot 1 COP! Die gaat dus uit, insane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
gr8-jen schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 23:01:
In januari alleen had ik 319kWh verbruik voor verwarmen dit jaar. Je kan wel hoger zitten, maar ik denk dat het niet veel meer dan 400kWh moet zijn voor januari.
Hangt ook een beetje van het huis af. Ik heb (hoekwoning 1971, redelijk geïsoleerd waar mogelijk) in januari 662 kWh verbruikt voor verwarmen. Wel met een record aantal defrosts: 453.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-09 20:12
Goedemorgen,

Ik ben momenteel ook bezig met het kiezen van een warmtepomp voor het vervangen van mijn 2 gasketels. Ik heb al heel wat gelezen op het forum en wat me opvalt is dat er een heel groot apart topic is over de warmtepompen van Mitsubishi. Voor andere merken zijn die aparte topics er niet of zijn ze toch veel beperkter. Wil dit zeggen dat Mitsubishi volgens jullie dus allemaal de beste warmtepompen heeft? Of zijn deze gemakkelijker te tweaken door particulieren? :)

Als ik mijn omgeving (België, Limburg) zoek naar een installateur, vind ik vooral installateurs van Viessmann. De opties met Viessmann lijken me ook wel heel uitgebreid naar bv. ook zone regeling.

Mijn vader en ik zijn wel handig en zouden alles zelf kunnen installeren maar in België krijg je momenteel nog een subsidie tot 4000 euro voor een warmtepomp maar dan dient deze wel in dienst genomen te zijn voor een erkend installateur. Ik zou dus een installateur moeten vinden die het enkel in dienst wil stellen enz.

Voordeel bij Mitsubishi is ook dat er opstellingen zijn waarbij binnen- en buitenunit niet apart zijn wat zelf installeren al heel wat eenvoudiger zou maken.

Tenslotte lees ik ook positieve dingen over Panasonic en daarvan heb ik momenteel al airco's. Dus mogelijk zou dit ook een goede optie zijn aangezien dit dan mogelijk mooi samen gestuurd kan worden.

Alvast bedankt voor de reacties/tips!

Groeten
Davy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:46:
Waardeloos begin zo voor februari.
Ach…
Kijk het punt is: het weer, daar doe je niet zoveel aan. Gegeven de omstandigheden probeer je je systeem zo efficiënt en comfortabel mogelijk te laten draaien. Als de COP dan een keer wat lager is door de weersomstandigheden: I couldn’t care less :)

Pagina: 1 ... 173 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero