Dennis schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:37:
[...]
Ja pas in tweede helft maart ja. Als ik nu voorspel dat de Bitcoin weer gaat stijgen krijg ik vast ook uiteindelijk gelijk.
[...]
In die periode werd er nooit gesproken over een vermindering van de IC-capaciteit. Dat is echt iets van later in 2021. Ja je kunt het heel aannemelijk maken, maar zie ook mijn eerdere reactie van nota bene Kuipers zelf dat er helemaal geen code zwart dreigde.
Ook in die periode was het al duidelijk dat we geen 1500 bedden meer hadden. Dat speelde al van na de 1e golf en zeker niet pas vanaf 2021. Toen is het wel echt duidelijk gezegd, omdat de regering alsnog op 1300 bedden wilde sturen.
En uiteindelijk viel dat mee ja, de vraag is alleen wel waarom. De stijging die kwam was beduidend lager dan je zou verwachten gezien de eerdere stijgingen. Je kunt dus achteraf ook nog steeds zeggen dat de avondklok juist goed werkte

Hoe dan ook kun je wel zeggen dat de maatregelen toen gewerkt hebben, de trend werd beduidend lager dan dat die zonder de maatregelen was.
[...]
Ja weet je wat ik het grote probleem vind? Het maar goedpraten van alle maatregelen. Je zegt zelf: niemand weet de precieze getallen. Maar een zin later zeg je dat de meeste stappen logisch kunnen worden uitgelegd. Hoe dan?
Het grootste probleem is dat we teveel variabelen hebben, waarvan er ook nog eens veel afhankelijk zijn van hoe mensen zich gedragen. Die avondklok zou b.v. heel veel invloed hebben als we alle afspraken 's avonds laten vervallen. Als we ze echter allemaal verschuiven naar andere tijden is de invloed juist weinig. En dat geldt voor heel veel maatregelen. Daarnaast gaat alles exponentieel waardoor je niet kunt afwachten, maar wel in moet grijpen.
Het enige dat je dus kunt doen is bekijken of het logisch is om op een bepaald moment in te grijpen. En zelfs dat is lastig omdat dat weer van die vele variabelen afhangt. Bovenal zul je achteraf altijd te horen krijgen dat de maatregelen niet nodig waren omdat je door je pessimistisch rekenen er altijd voor zorgt dat het goed gaat.
Al met al hebben we hier zeker geen zwaardere maatregelen gehad als in andere landen en zijn we relatief gezien juist goed door de crisis gegaan. En ook al vind ik ook dat de aanpak anders had gemoeten, kun je ook achteraf gezien weinig reden tot klagen hebben.
En als het niet werkt dan is het de schuld van de mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Misschien moet je dan gewoon eens gaan rekenen met realistische gegevens! Dat advies van de TU Delft deze week over 2G en de ineffectiviteit daarvan... één van de redenen dat het niet werkt is omdat ze zeggen dat als je de horeca sluit voor niet-gevaccineerden, dat ze dan toch wel bij elkaar komen maar dan in huiselijke setting. Dat is de realiteit. Ik vind het echt te makkelijk om dat maar als smoesje te gaan gebruiken waarom een maatregel niet de gewenste effectiviteit heeft. Dan kloppen je berekeningen dus gewoon niet.
Klopt, maar dat heb ik ook al heel vaak gezegd. Je mag best enigszins pessimistisch zijn, maar probeer het ook realistisch te houden.
Bovendien is dat met die avondklok echt onzin... de meerderheid hield zich er keurig aan. En misschien dat een enkele jongere een slaapfeestje gaf, maar als die toch al met elkaar samenkomen voor een feestje overdag dan maakt het natuurlijk ook niets uit dat daarna diezelfde personen blijven slapen. En ja, ik weet dat formeel gezien feestjes overdag ook niet mochten.
Tijdens die avondklok werden de meeste afspraken in de avond naar overdag gezet, werd regelmatig de hond van de buren geleend om ergens langs te gaan en werd er alle moeite aan gedaan om de contacten zoveel mogelijk hetzelfde te houden als zonder de avondklok. Dus ondanks dat mensen zich dan aan de regels houdt, zal het heel weinig nut hebben. Uiteindelijk gaat het puur om contactmomenten verminderen en niet contactmomenten verschuiven over de dag