Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.762 views

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:58
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:06:
[...]

IC loopt natuurlijk wel achter kliniek aan, dus in principe weten we pas over een week oid of het daadwerkelijk niet gaat stijgen op de IC, mocht kliniek doorstijgen.

We weten dat omicron in principe minder ziekmakend zou moeten zijn, maar ik hou nog steeds een beetje een slag om de arm tot ik het daadwerkelijk zie gebeuren.
Ik heb goede hoop, aangezien we amper nieuwe patienten meer zien met belachelijk hoge besmettingscijfers.
Natuurlijk zijn ze er nog, maar dat zijn bijna exclusief ongevaccineerden. En met deze snelheid gaan we redelijk snel door dat reservoir heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

IC loopt natuurlijk wel achter kliniek aan, dus in principe weten we pas over een week oid of het daadwerkelijk niet gaat stijgen op de IC, mocht kliniek doorstijgen.
Het verloop van ZKH/IC de afgelopen 2 jaar ligt wel heel dicht op elkaar qua pieken en dalen.

https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames

Als het niet dezelfde dag piekt dan wel binnen 3 dagen daarna. Misschien zijn er wel vertragingen in rapportages die korte termijn verschillen geven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Zo'n metafoor is volkomen onzinnig als je gewoon kan aantonen dat een booster het overgrote deel van de mensen uit het ziekenhuis houdt vergeleken met twee prikken. De studies zijn hier vrij helder in.

Als je daar iets tegen in wil brengen, zul je toch met een betere onderbouwing moeten komen. Dit gaat echt nergens over.
Een booster houdt mensen uit het ziekenhuis? Ik had begrepen dat de 1e 2 prikken dat eigenlijk ook nog steeds heel goed deden. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:19
LZ86 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:07:
Ik heb goede hoop, aangezien we amper nieuwe patienten meer zien met belachelijk hoge besmettingscijfers.
Natuurlijk zijn ze er nog, maar dat zijn bijna exclusief ongevaccineerden. En met deze snelheid gaan we redelijk snel door dat reservoir heen.
Wat is bij jullie de verhouding met/door Covid of heb je daar geen zicht op?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
42erik schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Een booster houdt mensen uit het ziekenhuis? Ik had begrepen dat de 1e 2 prikken dat eigenlijk ook nog steeds heel goed deden. Of heb ik dat dan verkeerd begrepen?
Zeker, die bieden nog aardig wat bescherming ten opzichte van ongevaccineerden. Maar een booster is heel erg effectief in het uit het ziekenhuis houden van diegenen die op dit moment met twee prikken wel in het ziekenhuis zouden komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Zeker, die bieden nog aardig wat bescherming ten opzichte van ongevaccineerden. Maar een booster is heel erg effectief in het uit het ziekenhuis houden van diegenen die op dit moment met twee prikken wel in het ziekenhuis zouden komen.
Ah, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat de booster vooral tegen besmetting bedoeld was (en dus verspreiding). Hij is ook nog mensen uit ziekenhuis aan het houden.

Dank je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

42erik schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:19:
[...]

Ah, dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat de booster vooral tegen besmetting bedoeld was (en dus verspreiding). Hij is ook nog mensen uit ziekenhuis aan het houden.

Dank je wel!
Zie https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114255

Daar aan zie je dat zo'n 95% van de mensen mensen die met twee prikken nog in het ziekenhuis zouden belanden, met een booster daar niet komen.

Dit is uiteraard delta, dus voor omicron moet je er iets vanaf trekken, maar het globale beeld van ongevaccineerd vs. 2 prikken vs. booster blijft wel staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:20
[...]

We weten dat omicron in principe minder ziekmakend zou moeten zijn, maar ik hou nog steeds een beetje een slag om de arm tot ik het daadwerkelijk zie gebeuren.
De IC loopt achter de kliniek aan, maar qua opnames is die achterstand niet supergroot. Sterker nog, bij de laatste piek was het hoogste aantal opnames (7 daag gemiddeld) voor zowel de kliniek als op de IC op 2 december

Het gemiddeld aantal opnames op de IC is sinds de laatste piek gedeeld door 5 gegaan
In de kliniek is het gemiddeld aantal opnames gedeeld door 3 gegaan.

Altijd moeilijk om iets met zekerheid te zeggen, maar minder IC-opnames lijkt nu toch wel een zekerheidje

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• LZ86
hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Wat is bij jullie de verhouding met/door Covid of heb je daar geen zicht op?
Op de IC allemaal door covid (nu 5, allemaal ongevaccineerd), maar we hebben zowaar enkele covid bedden vrij, en daar is al dagen niets nieuws op gekomen, raar gevoel, die bedden waren meestal binnen 4 uur weer bezet. Er liggen er nu iets van 13 op de verpleegafdeling waarvan 2 toevalsbevindingen door wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LZ86 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Op de IC allemaal door covid (nu 5, allemaal ongevaccineerd), maar we hebben zowaar enkele covid bedden vrij, en daar is al dagen niets nieuws op gekomen, raar gevoel, die bedden waren meestal binnen 4 uur weer bezet. Er liggen er nu iets van 13 op de verpleegafdeling waarvan 2 toevalsbevindingen door wat anders.
De mensen op de IC zijn zeker nog allemaal Delta?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
YakuzA schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:35:
[...]

De mensen op de IC zijn zeker nog allemaal Delta?
Van 1 weten we het zeker, die ligt er al even.

De anderen zijn recente opnames, dus dat kan best wel Omikron zijn, maar we sequencen random. Geen idee of een van de anderen gesequenced gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Een paar posts zijn naar Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd verplaatst.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Zie https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2114255

Daar aan zie je dat zo'n 95% van de mensen mensen die met twee prikken nog in het ziekenhuis zouden belanden, met een booster daar niet komen.

Dit is uiteraard delta, dus voor omicron moet je er iets vanaf trekken, maar het globale beeld van ongevaccineerd vs. 2 prikken vs. booster blijft wel staan.
Oh wow, dat is een heel groot effect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:51
Dennis schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Ja pas in tweede helft maart ja. Als ik nu voorspel dat de Bitcoin weer gaat stijgen krijg ik vast ook uiteindelijk gelijk.

[...]
In die periode werd er nooit gesproken over een vermindering van de IC-capaciteit. Dat is echt iets van later in 2021. Ja je kunt het heel aannemelijk maken, maar zie ook mijn eerdere reactie van nota bene Kuipers zelf dat er helemaal geen code zwart dreigde.
Ook in die periode was het al duidelijk dat we geen 1500 bedden meer hadden. Dat speelde al van na de 1e golf en zeker niet pas vanaf 2021. Toen is het wel echt duidelijk gezegd, omdat de regering alsnog op 1300 bedden wilde sturen.

En uiteindelijk viel dat mee ja, de vraag is alleen wel waarom. De stijging die kwam was beduidend lager dan je zou verwachten gezien de eerdere stijgingen. Je kunt dus achteraf ook nog steeds zeggen dat de avondklok juist goed werkte :+ Hoe dan ook kun je wel zeggen dat de maatregelen toen gewerkt hebben, de trend werd beduidend lager dan dat die zonder de maatregelen was.
[...]
Ja weet je wat ik het grote probleem vind? Het maar goedpraten van alle maatregelen. Je zegt zelf: niemand weet de precieze getallen. Maar een zin later zeg je dat de meeste stappen logisch kunnen worden uitgelegd. Hoe dan?
Het grootste probleem is dat we teveel variabelen hebben, waarvan er ook nog eens veel afhankelijk zijn van hoe mensen zich gedragen. Die avondklok zou b.v. heel veel invloed hebben als we alle afspraken 's avonds laten vervallen. Als we ze echter allemaal verschuiven naar andere tijden is de invloed juist weinig. En dat geldt voor heel veel maatregelen. Daarnaast gaat alles exponentieel waardoor je niet kunt afwachten, maar wel in moet grijpen.

Het enige dat je dus kunt doen is bekijken of het logisch is om op een bepaald moment in te grijpen. En zelfs dat is lastig omdat dat weer van die vele variabelen afhangt. Bovenal zul je achteraf altijd te horen krijgen dat de maatregelen niet nodig waren omdat je door je pessimistisch rekenen er altijd voor zorgt dat het goed gaat.

Al met al hebben we hier zeker geen zwaardere maatregelen gehad als in andere landen en zijn we relatief gezien juist goed door de crisis gegaan. En ook al vind ik ook dat de aanpak anders had gemoeten, kun je ook achteraf gezien weinig reden tot klagen hebben.
En als het niet werkt dan is het de schuld van de mensen die zich niet aan de maatregelen houden. Misschien moet je dan gewoon eens gaan rekenen met realistische gegevens! Dat advies van de TU Delft deze week over 2G en de ineffectiviteit daarvan... één van de redenen dat het niet werkt is omdat ze zeggen dat als je de horeca sluit voor niet-gevaccineerden, dat ze dan toch wel bij elkaar komen maar dan in huiselijke setting. Dat is de realiteit. Ik vind het echt te makkelijk om dat maar als smoesje te gaan gebruiken waarom een maatregel niet de gewenste effectiviteit heeft. Dan kloppen je berekeningen dus gewoon niet.
Klopt, maar dat heb ik ook al heel vaak gezegd. Je mag best enigszins pessimistisch zijn, maar probeer het ook realistisch te houden.
Bovendien is dat met die avondklok echt onzin... de meerderheid hield zich er keurig aan. En misschien dat een enkele jongere een slaapfeestje gaf, maar als die toch al met elkaar samenkomen voor een feestje overdag dan maakt het natuurlijk ook niets uit dat daarna diezelfde personen blijven slapen. En ja, ik weet dat formeel gezien feestjes overdag ook niet mochten.
Tijdens die avondklok werden de meeste afspraken in de avond naar overdag gezet, werd regelmatig de hond van de buren geleend om ergens langs te gaan en werd er alle moeite aan gedaan om de contacten zoveel mogelijk hetzelfde te houden als zonder de avondklok. Dus ondanks dat mensen zich dan aan de regels houdt, zal het heel weinig nut hebben. Uiteindelijk gaat het puur om contactmomenten verminderen en niet contactmomenten verschuiven over de dag ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:22:
[...]

Tijdens die avondklok werden de meeste afspraken in de avond naar overdag gezet, werd regelmatig de hond van de buren geleend om ergens langs te gaan en werd er alle moeite aan gedaan om de contacten zoveel mogelijk hetzelfde te houden als zonder de avondklok. Dus ondanks dat mensen zich dan aan de regels houdt, zal het heel weinig nut hebben. Uiteindelijk gaat het puur om contactmomenten verminderen en niet contactmomenten verschuiven over de dag ;)
Het mooiste aan de avondklok vond ik dat de straten ineens blauw waren met mensen die normaal nooit buiten kwamen.

Iedereen moest 'ineens' in het laatste half uurtje buiten een rondje lopen 8)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31
redwing schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:22:
Ook in die periode was het al duidelijk dat we geen 1500 bedden meer hadden. Dat speelde al van na de 1e golf en zeker niet pas vanaf 2021. Toen is het wel echt duidelijk gezegd, omdat de regering alsnog op 1300 bedden wilde sturen.

En uiteindelijk viel dat mee ja, de vraag is alleen wel waarom. De stijging die kwam was beduidend lager dan je zou verwachten gezien de eerdere stijgingen. Je kunt dus achteraf ook nog steeds zeggen dat de avondklok juist goed werkte :+ Hoe dan ook kun je wel zeggen dat de maatregelen toen gewerkt hebben, de trend werd beduidend lager dan dat die zonder de maatregelen was.
Maar dat kun je dus achteraf nooit met zekerheid stellen. Het is echt gewoon een aanname die je nu doet. Of je er nu de preventieparadox bijhaalt of niet, we weten het gewoon niet.
Het grootste probleem is dat we teveel variabelen hebben, waarvan er ook nog eens veel afhankelijk zijn van hoe mensen zich gedragen. Die avondklok zou b.v. heel veel invloed hebben als we alle afspraken 's avonds laten vervallen. Als we ze echter allemaal verschuiven naar andere tijden is de invloed juist weinig. En dat geldt voor heel veel maatregelen. Daarnaast gaat alles exponentieel waardoor je niet kunt afwachten, maar wel in moet grijpen.
Je moet dus kijken naar dingen die wél effect hebben. Maar je komt al snel tot de conclusie dat het heel moeilijk sturen is. Ik vraag me oprecht af of het verloop van de besmettingsgolven echt heel anders was geweest als we helemaal niets hadden gedaan. En niet om te trollen, maar ik ben gewoon echt benieuwd. Ik denk namelijk dat we de effecten van alle lockdowns en andere maatregelen gigantisch overschatten. Alleen kan ik het niet bewijzen want er is nergens een controlegroep. Maar als je kijkt op hoeveel momenten de R-waarde juist ging stijgen als we nieuwe maatregelen hadden ingevoerd en andersom dan vind ik dat zo raar. En ik geloof niet dat het "veel erger" zou zijn als we niets hadden gedaan. Elke keer weer? Ik kan het me gewoon niet voorstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:32
Dennis schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Maar dat kun je dus achteraf nooit met zekerheid stellen. Het is echt gewoon een aanname die je nu doet. Of je er nu de preventieparadox bijhaalt of niet, we weten het gewoon niet.

[...]

Je moet dus kijken naar dingen die wél effect hebben. Maar je komt al snel tot de conclusie dat het heel moeilijk sturen is. Ik vraag me oprecht af of het verloop van de besmettingsgolven echt heel anders was geweest als we helemaal niets hadden gedaan. En niet om te trollen, maar ik ben gewoon echt benieuwd. Ik denk namelijk dat we de effecten van alle lockdowns en andere maatregelen gigantisch overschatten. Alleen kan ik het niet bewijzen want er is nergens een controlegroep. Maar als je kijkt op hoeveel momenten de R-waarde juist ging stijgen als we nieuwe maatregelen hadden ingevoerd en andersom dan vind ik dat zo raar. En ik geloof niet dat het "veel erger" zou zijn als we niets hadden gedaan. Elke keer weer? Ik kan het me gewoon niet voorstellen.
ach zal jou je bal jeuken ( of ballen) het gaat zo te zien de goede kant op laten we daar aan vast houden de rest is geschiedenis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-10 19:32
Dat heet de Interventieparadox, als tegenhanger op de Preventieparadox. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 20:22
[...]

Dit is wel een valide vraag. De afweging voor maatregelen maak je door kosten en baten tegen elkaar af te wegen. De baten bepaal je door de positieve effecten af te zetten tegen de situatie als je niks zou doen. Maar dat is ontzettend moeilijk vast te stellen. Uiteindelijk komt het toch neer op iets als "hoeveel operaties is de cultuursector/horeca/binnensport ons waard?".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:17
Overheid wil horeca en cultuur tot 2200 open zie https://www.ad.nl/politie...aan-evenementen~ac2197a6/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:34:
[...]
Het mooiste aan de avondklok vond ik dat de straten ineens blauw waren met mensen die normaal nooit buiten kwamen.

Mja wat je daar ziet is ook gewoon het effect van al die mensen die door de gehele avond een rondje waren gaan lopen, allemaal samengepakt op 1 kort tijdsbestek moesten.

Een van de reden dat ik die tijdsbeperkingen niet snap. Met winkels hetzelfde. Je forceert alleen maar meer drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:21

Snow_King

Konijn is stoer!

Laten we het hopen! Over twee weken dan naar 0:00 of zelfs 01:00.

Ik vind het nog steeds bizar dat het zo langzaam gaat, maar goed, 20:00 is echt onwerkbaar voor veel horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Snow_King schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Laten we het hopen! Over twee weken dan naar 0:00 of zelfs 01:00.

Ik vind het nog steeds bizar dat het zo langzaam gaat, maar goed, 20:00 is echt onwerkbaar voor veel horeca.
of wat denk je van cultuur? Theater dat om 8 uur dicht moet, dan begint het net |:( En hoeveel "gevaarlijker" is 8 uur t.o.v. 22:00 uur?

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij binnenevenementen is een coronatoegangspas nodig, iedereen moet een vaste plaats innemen en het aantal bezoekers is maximaal 1250. Bij buitenevenementen, denk ook aan doorstroomlocaties als dierentuinen, pretparken en beurzen, gaat het om één derde van de capaciteit én toegang met de coronapas.
Hier kan je toch nog steeds niks mee? 1/3e van de bezoekers EN de coronapas? Dan heeft openen vrijwel geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-10 17:44
Shadow_Agent schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:05:
[...]

of wat denk je van cultuur? Theater dat om 8 uur dicht moet, dan begint het net |:( En hoeveel "gevaarlijker" is 8 uur t.o.v. 22:00 uur?
Tijdens de vorige avondlockdown mochten voorstellingen wel langer, maar mocht er geen drankje meer na de tijd genuttigd worden.

Het gaat daarbij om gelijkmatig het aantal contactmomenten te vergroten. Het heeft dus niet met 'gevaarlijker' te maken, maar met een knip zodat minder mensen bij elkaar staan die elkaar kunnen besmetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Hier kan je toch nog steeds niks mee? 1/3e van de bezoekers EN de coronapas? Dan heeft openen vrijwel geen zin.
1/3 van de maximumcapaciteit is toch behoorlijk voor een Efteling of dierenpark? Ik weet niet wat de reguliere bezetting is, maar kan me niet voorstellen dat dat vaak boven de 50% (los van weekenden/vakantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:52
Extra complicatie bij het interpreteren van de cijfers: testcapaciteit zit aan het maximum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-10 20:34
LZ86 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Precies dat. Straks zijn de ongevaccineerden ook "gevaccineerd". Het grote drama aan het begin van de pandemis was niet dat het toenmalige virus zo'n killer was. Het was de volledige afwezigheid van immuniteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
autje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:10:
Extra complicatie bij het interpreteren van de cijfers: testcapaciteit zit aan het maximum.
Ik ben benieuwd hoe ze dan TvT gaan zien aangezien de Coronapas nog steeds toegepast wordt, ondanks dat ie evenveel nut heeft als een vriezer op de zuidpool. Die had dus mooi met dat TU Delft rapport als basis gelijk afgevoerd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Precies dat. Straks zijn de ongevaccineerden ook "gevaccineerd". Het grote drama aan het begin van de pandemis was niet dat het toenmalige virus zo'n killer was. Het was de volledige afwezigheid van immuniteit.
Achteraf was de originele variant inderdaad maar een pussy vergeleken met Delta.. Als we die direct in maart 2020 hadden gehad, dan waren we wellicht al wel eerder uit de pandemie, maar dan eerder doordat er een giga piek met giga veel doden zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Ik ben benieuwd hoe ze dan TvT gaan zien aangezien de Coronapas nog steeds toegepast wordt, ondanks dat ie evenveel nut heeft als een vriezer op de zuidpool. Die had dus mooi met dat TU Delft rapport als basis gelijk afgevoerd kunnen worden.
Nog minder zin dan een vriezer op de Zuidpool, Die zijn handig om de ijsberen uit je vriezer te houden. :+

Ik ben benieuwd of die TvT nog gaat sneuvelen in de kamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Relatief slecht cijfer voor nieuwe opnames kliniek: 127. Weekdag gecorrigeerd 152.

Daggemiddelde per periode
* week 1 (1-1 t/m 7-1): 125
* week 2: 118
* week 3: 108
* week 4: 123 lopend gemiddelde op basis van 3 dagen, weekdag gecorrigeerd

Ik herhaal mijn verwachting dat de stijging van opnames deze week begint. Dat komt door twee oorzaken:
(a) de incidentie onder 60+ bllijft vooralsnog heel laag ten opzcihte van andere leeftijdsgroepen, maar in absolute termen toch een beetje is begonnen te stijgen afgelopen week.
(2) de inhaalzorg komt op gang en de incidentie neemt toe. Langs deze twee assen zien we een toename van de mensen die voor iets anders worden opgenomen en per ongeluk positief testen op corona.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:06:
De coronapas zie ik niet als beperkende factor voor de omzet, wel vind ik het frustrerend dat ze die nog steeds niet los laten. Maximaal eenderde van de bezoekers buiten vind ik volstrekt belachelijk. Ik vond het altijd wel lekker rustig, maar qua personeel moet je dus nog steeds een nagenoeg volle bezetting hanteren. Grote kans dus dat pretparken weer gaan rouleren qua attracties die open zijn waardoor je netto alsnog eenzelfde druk per vierkante meter krijgt als wanneer ze gewoon helemaal open zouden zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 09:28
LZ86 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Bij jou bestaat dus 15% van de populatie uit bijvangst.

Helaas een veel te klein aantal om enige conclusie aan te verbinden, maar de ontwikkeling van dat cijfer is heel belangrijk. Als een eventuele stijging van de opnames gelijke tred houdt met een stijging van de bijvangst wordt corona als oorzaak steeds minder relevant.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Met dit tempo zitten we op ongeveer 450.000 positieve testen per week. Dat komt uit op ongeveer 1.8 miljoen positieve testen in een maand.

En dan is de onderliggende aanname natuurlijk dat er naast de 65.000 positieve gevallen nog vele niet gedetecteerde besmettingen zijn. Als we met deze aantallen de zorginstroom beheersbaar kunnen houden, dan zal de opbouw van immuniteit bij ongevaccineerde razendsnel gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
dangerousp schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:09:
1/3 van de maximumcapaciteit is toch behoorlijk voor een Efteling of dierenpark? Ik weet niet wat de reguliere bezetting is, maar kan me niet voorstellen dat dat vaak boven de 50% (los van weekenden/vakantie)
1/3e van de maximale zomercapaciteit halen ze in de winter toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij de GGD op zaterdag 59.677 positief van 132.418 tests. Geen record maar voor een zaterdag erg hoog.

[ Voor 10% gewijzigd door user109731 op 24-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:50

Dennis1812

Amateur prutser

hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:30:
[...]

1/3e van de maximale zomercapaciteit halen ze in de winter toch niet?
Winterefteling nooit geweest?
In de weekenden normaliter amper tot geen verschil met de zomer qua bezoekers.

Maargoed. Die hebben ze al voortijdig afgebroken nu helaas.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-10 15:30
Requiem19 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Met dit tempo zitten we op ongeveer 450.000 positieve testen per week. Dat komt uit op ongeveer 1.8 miljoen positieve testen in een maand.

En dan is de onderliggende aanname natuurlijk dat er naast de 65.000 positieve gevallen nog vele niet gedetecteerde besmettingen zijn. Als we met deze aantallen de zorginstroom beheersbaar kunnen houden, dan zal de opbouw van immuniteit bij ongevaccineerde razendsnel gaan lijkt me.
Alleen is lang niet iedereen die besmet is niet gevaccineerd.
Ik ken verschillende mensen uit mijn directe omgeving, die zover ze weten nog nooit besmet zijn geweest en ook niet gevaccineerd zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
loonatick78 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:35:
[...]

Alleen is lang niet iedereen die besmet is niet gevaccineerd.
Ik ken verschillende mensen uit mijn directe omgeving, die zover ze weten nog nooit besmet zijn geweest en ook niet gevaccineerd zijn.
Het aantal mensen dat je kent die niet gevaccineerd zijn en niet besmet geweest zijn gaat komende tijd rap dalen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Requiem19 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Het aantal mensen dat je kent die niet gevaccineerd zijn en niet besmet geweest zijn gaat komende tijd rap dalen :).
Precies, het heerst niet meer, het woedt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is gelukt, zelfs de aangepaste grafiek is door de realiteit undercut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Inmiddels begint het knap lastig te worden om een testafspraak te krijgen:

Vooral vervelend voor een ieder die kerngezond in quarantaine zit en een negatief testresultaat nodig heeft om weer naar buiten of naar school te mogen..

[ Voor 34% gewijzigd door eamelink op 24-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
eamelink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:42:

[Twitter]
Ze moeten snel die regels voor schoolklasquaraintaine maar aanpassen dan hoeft een kwart van de kinderen niet meer door de teststraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:42:
Het is gelukt, zelfs de aangepaste grafiek is door de realiteit undercut

[Twitter]
En het gedeelte wat wel klopt hebben ze gefit op echte data :D, zeg dan gewoon ik weet het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Ze lopen zo'n 5.100 achterstallige testuitslagen in

Positieve tests gisteren: 59.677. Ze melden er 64.757.

Wat betreft de R-waarde: we zitten nog volop in de groei. Na een dip omstreeks 6-jan is de R-waarde weer gestegen naar een getal tussen de 1.3 en 1.4 en dat houdt stabiel tot aan 16-jan.

Goed nieuws over de kans op opname na positieve test. Deze is momenteel zeer laag (slechts 6% van wat hij een jaar geleden in de alpha golf was). Structurele daling over het jaar heen (vaccinaties, nieuwe varianten, toenemende immuniteit door eerdere infecties). En in januarie een harde ruk omlaag (omicron, boosters, relatief jonge leeftijd positief getesten).

Ook in de zomer zagen we zo'n plotselinge ruk omlaag in de hospitalisatiekans. Toen was "Danssen met Janssen" de oorzaak, het lag toen aan een gedragsfactor waardoor de leeftijdsverdeling extreem scheef was. Dat veerde weer op.

De centrale vraag: in hoeverre is het lage aantal opnames nu ook een tijdelijk fenomeen vanwege de scheve leeftijdsverdeling onder de positief getesten? If het nu weer een zaak van contacten, gedrag en levensstijl? Of zijn wegen structurele factoren zoals boosters en omicron zwaarder?

De signalen zijn hoopgevend. In de zomer duurde de daling van de hospitalisatiekans 23 dagen. Nu zitten we op 24 en loopt de daling nog.

Hoe langer dit cijfer de de daling aanhoudt of stabiliseert, hoe meer structureel hij is en hoe minder we rkening hoeven te houden met het sterk opveren van de hospitalisatiekans.

Ik denk dat we momenteel safe zijn tot tenminste 100.000 a 120.000 positieve tests per dag. Die inschatting wordt beter als de daling van hospitalisatiekans aanhoudt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Vooral vervelend voor een ieder die kerngezond in quarantaine zit en een negatief testresultaat nodig heeft om weer naar buiten of naar school te mogen..
En jij verwacht dat mensen zonder klachten door capaciteitsproblemen extra lang binnenblijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gonadan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:28:
[...]

De coronapas zie ik niet als beperkende factor voor de omzet, wel vind ik het frustrerend dat ze die nog steeds niet los laten. Maximaal eenderde van de bezoekers buiten vind ik volstrekt belachelijk. Ik vond het altijd wel lekker rustig, maar qua personeel moet je dus nog steeds een nagenoeg volle bezetting hanteren. Grote kans dus dat pretparken weer gaan rouleren qua attracties die open zijn waardoor je netto alsnog eenzelfde druk per vierkante meter krijgt als wanneer ze gewoon helemaal open zouden zijn.
Gewoon prijzen maal drie doen priority lane voor alle bezoekers in de efteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:55

s3n

hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
[...]

En jij verwacht dat mensen zonder klachten door capaciteitsproblemen extra lang binnenblijven?
Kinderen die zonder negatieve GGD test niet naar school mogen wel vermoed ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:00
RodeStabilo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Ze moeten snel die regels voor schoolklasquaraintaine maar aanpassen dan hoeft een kwart van de kinderen niet meer door de teststraat.
Dit dus.

Ik heb met veel moeite een testplekje komende woensdag weten te bemachtigen zodat mijn dochter weer naar school mag donderdag.
Oneindig vaak zitten refreshen, simpelweg geen plekken beschikbaar, uiteindelijk met postcode zitten spelen tot er 1 plekje beschikbaar kwam, en die meteen gepakt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De Persconferentie van 25 januari voor de persconferentie van morgen en alle bespiegelingen daarop!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

ConQuestador schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:52:
Ik heb met veel moeite een testplekje komende woensdag weten te bemachtigen zodat mijn dochter weer naar school mag donderdag.
En dan is het nog maar te hopen dat je ook daadwerkelijk vóór donderdagochtend je resultaat binnen hebt.

Als die quarantaineregels niet snel aangepast worden, gaat het hier helemaal op vast lopen. Het is toch een beetje zonde als mensen met klachten straks dagen moeten wachten op een test, omdat alles al vooruit geboekt is door kerngezonde mensen die een 5e-quarantaine-dag test nodig hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:57:
Schitterend weer. Hoop geschreeuw dat er versoepeld moet worden. Maar alles minder dan 'helemaal los' krijgt weer de nodige kritiek te verduren.

Lijkt mij prima om nog even enigszins de rem erop te houden bij het versoepelen eerlijk gezegd. Al was het maar om de effecten enigszins te kunnen bestuderen.
Het ligt een beetje aan de praktische uitvoerbaarheid van die versoepelingen. Er is gigantisch veel mogelijk tot 20.00 voor de cultuursector, maar de bekendste drie (bios, theater, concert) zijn voornamelijk avondactiviteiten en daar komt vervolgens alle kritiek op af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-10 21:14

codex

Geen OpenAI agent :)

t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat we momenteel safe zijn tot tenminste 100.000 a 120.000 positieve tests per dag. Die inschatting wordt beter als de daling van hospitalisatiekans aanhoudt.
Aangenomen dat je inderdaad maar 20 procent van de besmettingen ziet zoals werd gesteld in de Lancet, dan ben je wel met een maand klaar. Los van de ziekenhuisopnames en (hopelijk bij Omicron minder) long covid, ideaal is natuurlijk om de gehele bevolking in zo kort mogelijke tijd aan het virus bloot te stellen. De immuniteit heeft dan überhaupt de tijd niet om af te nemen.

De lente ingaan zonder maatregelen zou wel fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jadjong schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:13:
[...]

Het ligt een beetje aan de praktische uitvoerbaarheid van die versoepelingen. Er is gigantisch veel mogelijk tot 20.00 voor de cultuursector, maar de bekendste drie (bios, theater, concert) zijn voornamelijk avondactiviteiten en daar komt vervolgens alle kritiek op af.
Eens, maar hoeveel beter wordt het erop als branche A tot 20:00 open mag, branche b tot 22:00 en branche c tot 0:00.

Zal overigens ook niet per ongeluk zijn dat er sectoren nog even buiten de boot vallen. Enige beperking in de contacten zal nog steeds het doel zijn.

Daarnaast, het lijkt sowieso 22:00 te worden.

Edit: @ZieMaar! excuus, quote is in verkeerde topic terecht gekomen. Gek genoeg linkt de notificatie niet naar de juiste post terwijl de titel wel goed is.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 24-01-2022 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

Klopt, alleen als je niet voldoende doet merk je dat heel goed. Het verschil tussen goed en teveel zul je nooit kunnen vaststellen.
[...]

Je moet dus kijken naar dingen die wél effect hebben. Maar je komt al snel tot de conclusie dat het heel moeilijk sturen is. Ik vraag me oprecht af of het verloop van de besmettingsgolven echt heel anders was geweest als we helemaal niets hadden gedaan. En niet om te trollen, maar ik ben gewoon echt benieuwd. Ik denk namelijk dat we de effecten van alle lockdowns en andere maatregelen gigantisch overschatten. Alleen kan ik het niet bewijzen want er is nergens een controlegroep.
Op de paar plekken waar ze veel te laat ingrepen (b.v. New York), kon je prima zien wat er zou gebeuren als je niets deed. Dan was je je zorg voor een paar maanden kwijt geweest. Het voordeel was dan wel geweet dat het daarna ook een stuk beter zou zijn, maar de impact in die kortere tijd s dan wel vele malen groter.
Daarnaast vraag ik me af hoe je anders kunt verklaren dat we met maatregelen het aantal besmettingen konden sturen?
Maar als je kijkt op hoeveel momenten de R-waarde juist ging stijgen als we nieuwe maatregelen hadden ingevoerd en andersom dan vind ik dat zo raar. En ik geloof niet dat het "veel erger" zou zijn als we niets hadden gedaan. Elke keer weer? Ik kan het me gewoon niet voorstellen.
Die R-waarde was reageerde juist zo goed als altijd voorspelbaar op de maatregelen. Alleen dan moet je wel naar de tijd kijken waarbij de R ook zou moeten veranderen (dus een paar weken na de maatregelen). Dat je je niet kan voorstellen dat het veel erger had gekund kan, maar daar is toch echt geen enkele twijfel over. De grote twijfel is er vooral over welke maatregelen nu wel/niet veel doen. Want dat is iets dat lastig vast te stellen is, maar dat de combinatie van maatregelen veel problemen heeft voorkomen is wel duidelijk.

Oftewel of een avondklok nu wel of niet het verschil heeft gemaakt weten we niet, maar dat alle maatregelen die in die tijd al waren genomen het verschil hebben gemaakt is wel duidelijk.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-10 17:54
t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Ze lopen zo'n 5.100 achterstallige testuitslagen in

Positieve tests gisteren: 59.677. Ze melden er 64.757.

Wat betreft de R-waarde: we zitten nog volop in de groei. Na een dip omstreeks 6-jan is de R-waarde weer gestegen naar een getal tussen de 1.3 en 1.4 en dat houdt stabiel tot aan 16-jan.

Goed nieuws over de kans op opname na positieve test. Deze is momenteel zeer laag (slechts 6% van wat hij een jaar geleden in de alpha golf was). Structurele daling over het jaar heen (vaccinaties, nieuwe varianten, toenemende immuniteit door eerdere infecties). En in januarie een harde ruk omlaag (omicron, boosters, relatief jonge leeftijd positief getesten).

Ook in de zomer zagen we zo'n plotselinge ruk omlaag in de hospitalisatiekans. Toen was "Danssen met Janssen" de oorzaak, het lag toen aan een gedragsfactor waardoor de leeftijdsverdeling extreem scheef was. Dat veerde weer op.

De centrale vraag: in hoeverre is het lage aantal opnames nu ook een tijdelijk fenomeen vanwege de scheve leeftijdsverdeling onder de positief getesten? If het nu weer een zaak van contacten, gedrag en levensstijl? Of zijn wegen structurele factoren zoals boosters en omicron zwaarder?

De signalen zijn hoopgevend. In de zomer duurde de daling van de hospitalisatiekans 23 dagen. Nu zitten we op 24 en loopt de daling nog.

Hoe langer dit cijfer de de daling aanhoudt of stabiliseert, hoe meer structureel hij is en hoe minder we rkening hoeven te houden met het sterk opveren van de hospitalisatiekans.

bemoedigende analyse. 120k/dg= 840k/wk. in dat tempo zijn we hoe dan ook voor de zomer klaar .
maar dat soort absurd hoge incidenties worden wereldwijd niet op grotere schaal gehaald. na 2,5k/100.000/7 dgn houdt het normaliter wel aardig op (zelfs in gemeentes als staphorst eerder). Als jouw analyse klopt (en dat doet hij vooralsnog sinds half december voor deze golf) zitten we wel 'goed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Precies wat ik bedoel inderdaad, en ik zag 's avonds ook regelmatig bekende honden met vreemde baasjes voorbij komen :+ Maar precies dat maakt het zo lastig om de impact te voorspellen. Zou je nl. de contacten van 's avonds kwijt zijn, zou de avondklok heel effectief zijn, maar als alle contacten verplaatst worden naar overdag is de winst juist nihil.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
codex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Aangenomen dat je inderdaad maar 20 procent van de besmettingen ziet zoals werd gesteld in de Lancet, dan ben je wel met een maand klaar. Los van de ziekenhuisopnames en (hopelijk bij Omicron minder) long covid, ideaal is natuurlijk om de gehele bevolking in zo kort mogelijke tijd aan het virus bloot te stellen. De immuniteit heeft dan überhaupt de tijd niet om af te nemen.

De lente ingaan zonder maatregelen zou wel fijn zijn :)
Bij een factor 5:1 echte besmettingen vs positieve tests, dan ga je hard. De R0 waarde van omicron in een niet-immune samenleving wordt in de orde van 6 geschat.

Dan piekt de curve van positieve tests als 5/6e deel van de bevolking is besmet. Uitgaande van een initiele immuniteit van 50% door vaccinatie en eerdere besmettingen, 65k positieve tests per dag en die factor 5, dan heb je het over 18 dagen.

Ik denk dat de factor besmttingen/positieve tests momenteel tussen 3 en 4 zit. We hebben ook al flink wat omicronbesmettingen achter de rug. Alles bij elkaar zou het nog 11 a 19 dagen kunnen duren tot de piek. Dat is inclusief de heropeningen waarover gesproken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:56

[Twitter]

Bijzonder.. vanochtend om half 10 een afspraak gemaakt voor 12:15. Kon ook om 16u ergens anders. Ja het is even rijden, maar dat moet je er maar voor over hebben..

Wel was er een flinke rij voor de kinderingang. ik kon direct doorlopen en was binnen 2,5 minuut weer buiten

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Bij een factor 5:1 echte besmettingen vs positieve tests, dan ga je hard. De R0 waarde van omicron in een niet-immune samenleving wordt in de orde van 6 geschat.

Dan piekt de curve van positieve tests als 5/6e deel van de bevolking is besmet. Uitgaande van een initiele immuniteit van 50% door vaccinatie en eerdere besmettingen, 65k positieve tests per dag en die factor 5, dan heb je het over 18 dagen.

Ik denk dat de factor besmttingen/positieve tests momenteel tussen 3 en 4 zit. We hebben ook al flink wat omicronbesmettingen achter de rug. Alles bij elkaar zou het nog 11 a 19 dagen kunnen duren tot de piek. Dat is inclusief de heropeningen waarover gesproken wordt.
theoretisch zie je inderdaad een piek als 5/6e deel van de bevolking besmet is, maar is dat in de praktijk niet veel lager?
'Uit de oude doos' kun je teruglezen over mazelen uitbraken (r=18) in de 'pre-vaccin'tijdperken. Die kwamen iedere 2-3 jaar terug als de weerstand onder de 80% zakt om weer af te zwakken als hij daarboven kwam. Theorie zou zeggen dat het 95% moet wezen (1-(1/r))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:48
MikeyMan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Eens, maar hoeveel beter wordt het erop als branche A tot 20:00 open mag, branche b tot 22:00 en branche c tot 0:00.

Zal overigens ook niet per ongeluk zijn dat er sectoren nog even buiten de boot vallen. Enige beperking in de contacten zal nog steeds het doel zijn.

Daarnaast, het lijkt sowieso 22:00 te worden.

Edit: @ZieMaar! excuus, quote is in verkeerde topic terecht gekomen. Gek genoeg linkt de notificatie niet naar de juiste post terwijl de titel wel goed is.
Maatwerk is nog steeds een lelijk woord in den haag inderdaad. Maar goed, 22:00 zal voor velen enigszins acceptabel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
brothermaynard schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:24:
[...]

bemoedigende analyse. 120k/dg= 840k/wk. in dat tempo zijn we hoe dan ook voor de zomer klaar .
maar dat soort absurd hoge incidenties worden wereldwijd niet op grotere schaal gehaald. na 2,5k/100.000/7 dgn houdt het normaliter wel aardig op (zelfs in gemeentes als staphorst eerder). Als jouw analyse klopt (en dat doet hij vooralsnog sinds half december voor deze golf) zitten we wel 'goed'
Op een zeker ogenblik zal het nooit op dit tempo doorgaan, er zijn dan simpelweg geen/minder mensen meer die vatbaar zijn. Ergens zal er een piek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Het wordt nog beter:
* het aantal infecties is veel groter dan positieve tests;
* we begonnen aan de omicron golf met een redelijke mate van immuniteit (tegen delta was dat >70%, tegen omicron disk 50%);
* we hebben de afgelopen maand flink wat besmettingen achter de rug;
* de piek van de positieve tests wordt gezet als de R-waarde door 1 zakt. Dat punt bereik je met een R0 waarde van 6 reeds bij 84% immuniteit. Je hoeft dus niet door tot 100% van NL besmet is.

Als het goed is, is de golf over een week of twee over de piek. De opnames moeten dan over een week of 3 over de piek zijn. Omdat dat een vrij korte periode is, kunnen we ons veroorloven om geen een evenwicht tussen introom en uitstroom te hebben. De bedden zijn dan een buffer. Stel dat op enig moment de instroom naar 300 gaat en de uitstroom is 200, dan stijg je in zo'n week 700 bedden. Dat kunnen we ons permitteren als het maar 1 week is met zo'n onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stylezzz schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:31:
[...]

Maatwerk is nog steeds een lelijk woord in den haag inderdaad. Maar goed, 22:00 zal voor velen enigszins acceptabel zijn...
Denk dat vooral het effect van het maatwerk ongewenst wordt gevonden. Ze willen een versoepeling bieden, maar niet teveel.

Alleen uit eten is prima. Maar daarna naar de bios is gelijk twee keer een contactmoment. Denk dat daar iets van de logica in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
brothermaynard schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:30:
[...]

theoretisch zie je inderdaad een piek als 5/6e deel van de bevolking besmet is, maar is dat in de praktijk niet veel lager?
'Uit de oude doos' kun je teruglezen over mazelen uitbraken (r=18) in de 'pre-vaccin'tijdperken. Die kwamen iedere 2-3 jaar terug als de weerstand onder de 80% zakt om weer af te zwakken als hij daarboven kwam. Theorie zou zeggen dat het 95% moet wezen (1-(1/r))
Die 5/6e is inderdaad de theoretische waarde. Die gaat uit van de samenleving als "1 grote kamer". In de praktijk heb je alemaal kleinere netwerken die slechts zijdelings met elkaar verbonden zijn. Neem een verpleeghuis: dat is een afgeschermde groep mensen met slechts een beperkt aantal contacten met de buitenwereld.

Volgens de theorie moet elk verpleeghuis naar 84% infecties. In de praktijk zal een deel van de verpleeghuizen de dans ontspringen en dan kom je op een lager percentage uit.

Idem voor lokale gemeenschappen, leeftijdsgroepen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:22

ericplan

5180 Wp PV

t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:11:
[...]
Vraag is natuurlijk hoeveel immuniteit je opbouwt tegen volgende varianten door een omikronbesmetting, zeker als je van deze besmetting nauwelijks ziek bent.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

iamcj schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:46:
[...]

En het gedeelte wat wel klopt hebben ze gefit op echte data :D, zeg dan gewoon ik weet het niet.
Dat was in essentie destijds ook de boodschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
AFCAjax schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Op een zeker ogenblik zal het nooit op dit tempo doorgaan, er zijn dan simpelweg geen/minder mensen meer die vatbaar zijn. Ergens zal er een piek komen.
dat weet ik, maar zelfs met de 'maximale' snelheid die we zouden kunnen halen (840k/week is echt hoger dan elders gehaald), zou het met de analyse van @t_captain nog 'goed' komen (buiten het instorten van de maatschappij omdat continu 3-5m mensen in quaraintaine zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:35:
Denk dat vooral het effect van het maatwerk ongewenst wordt gevonden. Ze willen een versoepeling bieden, maar niet teveel.
Slechts een deel langer open maakt dat iedereen daarheen gaat en dat drukker wordt.
Alles tot dezelfde tijd open verspreid het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-10 20:35

gws24

Thinking is hard!

[...]

Als jouw analyse klopt (en dat doet hij vooralsnog sinds half december voor deze golf) zitten we wel 'goed'
Niks ten nadele van @t_captain, ik lees zijn posts met belangstelling, maar zijn prognose is niet sinds half december correct.
Beter dan dat, de R-waarde zal in mijn prognose onder 1 blijven. Voor de besmettingen voorzie ik een daling richting 8000.

Als we dan de lockdown en ook de avondsluiting eraf gooien, is het mogelijk dat de besmettingen nog een golfje laten zien tot aan het huidige niveau van zo’n 12k of 13k. Maar dat zal geen noemenswaardige druk op de ziekenhuizen brengen.

Voor de zorg voorzie ik een aanhoudende daling.
bron (25/12): t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"

Als je dezelfde ziekmakendheid pakt uit deze prognose en toepast op 60k besmettingen had je gewoon een grote stijging in de ziekenhuizen gehad. Dat zijn eindconclusie wel uitkomt is meer omdat Omicron blijkbaar nog minder ziekmakend is en bv de booster goed werkt voor ouderen maar dat had net zo goed anders kunnen uitpakken.

Dit geeft imo ook precies aan waarom het rivm/omt/regering rond die tijd zeer voorzichtig was en we de lockdown ingingen en men niet ging rekenen met zeer voorlopige cijfers uit andere landen.

edit: @t_captain Misschien kan jij hier op reflecteren en wat er gebeurt zou zijn als je dezelfde ziekmakendheid die je toen in je model stopte toepast op de huidige besmettingen?

[ Voor 6% gewijzigd door gws24 op 24-01-2022 16:52 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:02
dangerousp schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Achteraf was de originele variant inderdaad maar een pussy vergeleken met Delta.. Als we die direct in maart 2020 hadden gehad, dan waren we wellicht al wel eerder uit de pandemie, maar dan eerder doordat er een giga piek met giga veel doden zouden zijn.
Ik vind dat inderdaad wel interessante gedachtenexperimenten.
Wat als Delta de eerste variant was geweest: waarschijnlijk een veel heftigere pandemie met meer directe en indirect doden (door "code zwart") en maatschappij ontwrichting. Maar waarschijnlijk ook sneller klaar.

Wat als Omicron de eerste variant was geweest: Die was echt in een ongekend tempo over de wereld geraasd en dan relatief snel weer uitgedoofd. Waarschijnlijk met meer doden we nu hadden tijdens de eerste piek, maar mogelijk (veel) minder doden in totaal over de hele pandemie.

Dit blijft natuurlijk allemaal speculatie waar je niks mee kan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
gws24 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Niks ten nadele van @t_captain, ik lees zijn posts met belangstelling, maar zijn prognose is niet sinds half december correct.

[...]
bron (25/12): t_captain in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 11"

Als je dezelfde ziekmakendheid pakt uit deze prognose en toepast op 60k besmettingen had je gewoon een grote stijging in de ziekenhuizen gehad. Dat zijn eindconclusie wel uitkomt is meer omdat Omicron blijkbaar nog minder ziekmakend is en bv de booster goed werkt voor ouderen maar dat had net zo goed anders kunnen uitpakken.

Dit geeft imo ook precies aan waarom het rivm/omt/regering rond die tijd zeer voorzichtig was en we de lockdown ingingen en men niet ging rekenen met zeer voorlopige cijfers uit andere landen.

edit: @t_captain Misschien kan jij hier op reflecteren en wat er gebeurt zou zijn als je dezelfde ziekmakendheid die je toen in je model stopte toepast op de huidige besmettingen?
Twee dingen zijn me tegengevallen:

1. de lockdown had geen effect dat ook maar in de buurt kwam van eerdere lockdowns. In het verleden zorgde een lockdown vaak voor een daling van de R-waarde met zo'n 30%.

2. de extra besmettelijkheid van omicron is hoger uitgevallen dan ik me kon voorstellen. We zouden qua R-waarde safe zitten tot een besmettelijkheid van 1.6x delta. Eerdere verdringingen gingen vaak met 1.3 a 1.6x de besmettelijkheid van de voorgaande variant.

Wat betreft de ziekenhuizen heb ik nog wel gelijk gekregen: tot nu tot een aanhoudende daling van de bezetting.

Wat betreft de aannames voor hospitalisatie:
t_captain schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:57:
Dat is geen model maar een hypothese. Mijn alternatieve hypothese is dat omicron 33% minder opnames en 65% minder ligdagen per opname doet.
Een piek van 2500 op de verpleegafdeling zou je bereiken bij 98.000 positieve tests per dag. We kunnen nog wat hoger bij een wat lagere bezetting omdat de leeftijdsverdeling nogak scheef is en dat effect deels structureel is vanwege boosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
ericplan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Vraag is natuurlijk hoeveel immuniteit je opbouwt tegen volgende varianten door een omikronbesmetting, zeker als je van deze besmetting nauwelijks ziek bent.
Hoeveel immuniteit bouw je jaarlijks op tegen griep? Een groot deel van onze bevolking krijgt geen griepprik en wordt de meeste jaren toch niet ziek van de griep.

Kennelijk is het effect van herhaalde blootstelling aan verschillende varianten van een virus best sterk. Zelfs als je niet merkbaar ziek wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Ik lees op nu.nl dat opnames onder 30- opvallend hoog is. Zal het te maken hebben met de in verhouding lage vaccinatiegraad in die leeftijdscategorie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

codex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:22:
Ik lees op nu.nl dat opnames onder 30- opvallend hoog is. Zal het te maken hebben met de in verhouding lage vaccinatiegraad in die leeftijdscategorie?
De instroom van coronapatiënten onder de 30 jaar is nog niet eerder zo hoog geweest als nu, signaleert het LCPS. Het centrum, dat dagelijks rapporteert over de coronacijfers van ziekenhuizen, kan hiervoor nog geen goede verklaring geven. De stijging is zichtbaar op de verpleegafdelingen.
Wie weet later deze week meer info, opvallend is het wel. edit: Vaccinatie graad is lager maar weerbaarheid over het algemeen hoger in deze groep.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 24-01-2022 17:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Kan ook gewoon met corona zijn ipv door corona...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:28:
[...]
Kan ook gewoon met corona zijn ipv door corona...
Juist voor deze leeftijdsgroep minder waarschijnlijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ericplan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Of het zijn gevallen die met lachgas tegen een boom gereden zijn (fiets of auto) maar dat lijkt me vreemd.

Er is nog weinig over te zeggen, maar wel een opmerkelijke ontwikkeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codex

codex

Zou overigens wel mooi zijn als 9 maart er een persconferentie is die het einde van de maatregelen aankondigt. Voor de dramatische waarde zou ik inzetten op die dag als ik Rutte was, weer vanuit het torentje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]
Hoeveel immuniteit bouw je jaarlijks op tegen griep? Een groot deel van onze bevolking krijgt geen griepprik en wordt de meeste jaren toch niet ziek van de griep.
Griep en verkouden zijn, zijn 2 verschillende dingen, grote kans dat iemand vele jaren niet eens een griep virus deeltje inademt.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 14:40
ericplan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:31:
[...]

Waarom? Ik zou juist denken; de meeste besmettingen vinden in deze groep plaats, dus alle “normale” aanwas in deze leeftijdsgroep zal nu ook voor een groter deel besmet zijn. Ik zou het dus logisch vinden dat dit juist bij deze groep de verklaring is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

franssie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Of het zijn gevallen die met lachgas tegen een boom gereden zijn (fiets of auto) maar dat lijkt me vreemd.

Er is nog weinig over te zeggen, maar wel een opmerkelijke ontwikkeling.
Dat deden ze tijdens de lockdown waarschijnlijk nog meer vanwege beperkt ander vertier. Inderdaad opmerkelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
codex schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:34:
Zou overigens wel mooi zijn als 9 maart er een persconferentie is die het einde van de maatregelen aankondigt. Voor de dramatische waarde zou ik inzetten op die dag als ik Rutte was, weer vanuit het torentje.
Dan krijg je waarschijnlijk weer veel klachten of dat niet 10 dagen eerder had gekund.
Iets met een feestneus beneden de rivieren.......... >:)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Djerro123 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Waarom? Ik zou juist denken; de meeste besmettingen vinden in deze groep plaats, dus alle “normale” aanwas in deze leeftijdsgroep zal nu ook voor een groter deel besmet zijn. Ik zou het dus logisch vinden dat dit juist bij deze groep de verklaring is..
Lijkt mij ook logischer. Zwangere vrouwen bv, die per toeval omikron blijken te hebben. Mensen met een gebroken arm/voet. Geplande behandeling van X, maar blijkt omikron mee te nemen. Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
GAIAjohan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Lijkt mij ook logischer. Zwangere vrouwen bv, die per toeval omikron blijken te hebben. Mensen met een gebroken arm/voet. Geplande behandeling van X, maar blijkt omikron mee te nemen. Etc
Op zwanger zijn na gelden die redenen voor alle leeftijdsgroepen, toch? Maar misschien is het inderdaad wel puur zwangerschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Mannen van die leeftijd komen nauwelijks in het ziekenhuis, vrouwen meer. Waarbij een belangrijke oorzaak voor mannen op dit moment ontbreekt, want er wordt niet gesport. Cijfers van 2019. https://www.volksgezondhe...naar-leeftijd-en-geslacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uu4kWjodrNGKzslmReYNhF1be5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YA2SI6MJV3fb6KBaM7GaCjRa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 24-01-2022 18:22 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Kennelijk is het effect van herhaalde blootstelling aan verschillende varianten van een virus best sterk. Zelfs als je niet merkbaar ziek wordt.
Klopt, van influenza is bekend dat er best wel wat kruisreactie is van de opgewekte antilichamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-10 17:11
franssie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:26:
[...]

[...]

Wie weet later deze week meer info, opvallend is het wel. edit: Vaccinatie graad is lager maar weerbaarheid over het algemeen hoger in deze groep.
Ik heb ook al van meerdere jonge mensen gehoord dat ze na milde symptomen (hoge koorts maar geen ziekenhuis) nog weken klachten hebben als overgeven, hoofdpijn etc

Lijkt toch iets te triggeren in die immuunsystemen bij ongevaccineerde jongeren. Niks ernstigs, maar wel heel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 21:56
Het item geeft zelf aan dat er eerst meer duidelijkheid over cijfers moet komen.

Met COVID in het ziekenhui, of door COVID in het ziekenhuis?

Zo lang die data niet aanwezig is, kan met huidig aantal besmettingen zo’n vertekend beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:47

Amphiebietje

In de blubber

franssie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 17:26:
[...]

[...]

Zelfde patroon als in andere landen, geheel niet verbazend. Kijk maar eens wat de Britten/Amerikanen/Fransen/etc. erover zeggen.

Nederland moet ophouden te denken dat het speciaal is en dat dingen hier anders gebeuren dan elders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Amphiebietje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:56:
[...]

Zelfde patroon als in andere landen, geheel niet verbazend. Kijk maar eens wat de Britten/Amerikanen/Fransen/etc. erover zeggen.

Nederland moet ophouden te denken dat het speciaal is en dat dingen hier anders gebeuren dan elders.
Wat zeggen die er dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
ZieMaar! schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:17:
[...]

Op zwanger zijn na gelden die redenen voor alle leeftijdsgroepen, toch? Maar misschien is het inderdaad wel puur zwangerschappen.
Natuurlijk geldt dit voor alle leeftijdsgroepen, maar ook dan zou ik eerder denken dat jongeren met Corona worden opgenomen dan voor Corona.
Bij ouderen liggen die aantallen ook anders.
50+’ers zullen sneller voor Corona opgenomen worden, net als voorheen met 70+ers voor griep, terwijl jongeren best eens met griep opgenomen konden worden.
30- breken misschien sneller iets op hun werk dan een 60+er omdat ze wat minder voorzichtig zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Zonder cijfers kan ik niets met het bericht.

vooropgesteld:

- de positieve tests zijn momenteel drie keer zo hoog als op de piek van delta;
- de incidentie onder twintigers en tieners is de afgelopen weken ver bovengemiddeld. Zaten ze in november op pakweg factor 1.3x gemiddeld, in januari is het een factor 2. Bij kinderen speelt dat effect niet (waren in de delta golf ook heel hoog), maar over de hele groep 0-29’is de leeftijdsfactor momenteel groter dan toen.

Al met al schat ik ten opzichte van de delta golf ongeveer 4x zoveel infecties in de 0-29 leeftijdsgroep.

Wat zijn dan die relatief hoge opnames waarover LCPS spreekt? Is dat meer 4x delta (dus grotere opnamekans voor jonge mensen)?
Of is het meer dan 2.6x delta (wat je pro rato zou verwachten als omicron 33% minder opnamekans biedt)?
Of is het tussen 1 en 2.6x delta? (wat ik een meevaller zou noemen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

franssie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Wat zeggen die er dan over?
Bij de Amerikanen en de Fransen schieten de ziekenhuis opnames omhoog en bij de Britten niet.
Ben idd ook wel benieuwd waar op gehint wordt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
[...]

Dat lijkt dus mee te vallen
Via AD.nl
Een verband met de manier waarop coronapatiënten worden geregistreerd, ligt volgens de woordvoerster niet voor de hand. Als iemand die om een andere reden is opgenomen in het ziekenhuis positief test op het coronavirus, telt die patiënt ook als coronapatiënt mee in de statistieken. Daar is voor gekozen, omdat de patiënt dan geïsoleerd moet worden van anderen, net zoals de mensen die wel primair vanwege een corona-infectie zijn opgenomen. ,,Maar dat gaat om kleine aantallen", zegt de woordvoerster daarover.
t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:30:
Zonder cijfers kan ik niets met het bericht.

vooropgesteld:

- de positieve tests zijn momenteel drie keer zo hoog als op de piek van delta;
- de incidentie onder twintigers en tieners is de afgelopen weken ver bovengemiddeld. Zaten ze in november op pakweg factor 1.3x gemiddeld, in januari is het een factor 2. Bij kinderen speelt dat effect niet (waren in de delta golf ook heel hoog), maar over de hele groep 0-29’is de leeftijdsfactor momenteel groter dan toen.

Al met al schat ik ten opzichte van de delta golf ongeveer 4x zoveel infecties in de 0-29 leeftijdsgroep.

Wat zijn dan die relatief hoge opnames waarover LCPS spreekt? Is dat meer 4x delta (dus grotere opnamekans voor jonge mensen)?
Of is het meer dan 2.6x delta (wat je pro rato zou verwachten als omicron 33% minder opnamekans biedt)?
Of is het tussen 1 en 2.6x delta? (wat ik een meevaller zou noemen)
De instroom van coronapatiënten onder de 30 jaar is nog niet eerder zo hoog geweest als nu, signaleert het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS). Het centrum, dat dagelijks rapporteert over de coronacijfers van ziekenhuizen, kan hiervoor nog geen goede verklaring geven. De stijging is zichtbaar op de verpleegafdelingen.

De besmettingscijfers onder jonge mensen waren de afgelopen weken zeer hoog. ,,Daar maakten we ons niet zo'n zorgen over, want deze leeftijdsgroepen lopen de laagste risico's, maar onze dataspecialisten sloegen op de hoge opnamecijfers aan", zegt een woordvoerster van het LCPS. Ze hoopt dat over enkele dagen meer duidelijk is. Het LCPS gaat de onderliggende data bestuderen, maar wil die nu nog niet delen.

Uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bleek de afgelopen weken dat vooral in de jongere leeftijdsgroepen veel mensen het virus hebben opgelopen. In de laatste wekelijkse rapportages lag het aantal besmettingen het hoogst onder de 18- tot 24-jarigen. In die groep werden zo'n 3.000 gevallen per 100.000 inwoners genoteerd. Dat zijn meer dan zes keer zoveel besmettingen als onder zestigers en zelfs veertien keer zoveel als onder mensen van 70 tot en met 79 jaar.

[ Voor 56% gewijzigd door thewizard2006 op 24-01-2022 19:53 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 24 januari 2022 @ 18:52:
[...]

Het item geeft zelf aan dat er eerst meer duidelijkheid over cijfers moet komen.

Met COVID in het ziekenhui, of door COVID in het ziekenhuis?

Zo lang die data niet aanwezig is, kan met huidig aantal besmettingen zo’n vertekend beeld geven.
30-'ers komen sowieso niet zo snel in het ziekenhuis in vergelijking met oudere leeftijdsgroepen, dat is wel opvallend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Volgens het dashboard getallen is ruim 58% van alle positief getesten jonger dan 30 jaar. (22-1 januari als meetpunt)

Het is dan, wat mij betreft, niet meer dan logisch, dat dit op de één of andere manier ook naar boven komt in de ziekenhuiscijfers. Hoe groot die groep in werkelijkheid is, wordt nergens genoemd.

Wat mij opvalt is de GGD maximale testcapaciteit van 150k per dag. Met de vele "verplichte" PCR-testen na 5 dagen, loopt hier de logistiek compleet vast.

Het OMT reageert daar ook nu net op link door de quarantaine plicht voor niet zieke klasgenoten (en daarmee ook de verplichte 5dagen PCR test) weg te nemen.
OMT: geen quarantaine meer voor kinderen tot en met 12 jaar
Het Outbreak Management Team (OMT) adviseert dat kinderen tot en met 12 jaar niet meer in quarantaine hoeven als ze in contact zijn geweest met iemand die besmet is met het coronavirus en zelf geen klachten hebben. Dat staat in het laatste advies van het OMT, dat vanavond naar de Tweede Kamer is gestuurd.

[ Voor 27% gewijzigd door Arthas op 24-01-2022 19:56 . Reden: last minute aanvulling ivm OMT melding ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op maandag 24 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Bij de Amerikanen en de Fransen schieten de ziekenhuis opnames omhoog en bij de Britten niet.
Ben idd ook wel benieuwd waar op gehint wordt.
Ik nog steeds ook,

@Amphiebietje wat zeggen 'bronnen' van jou die over de jonge aanwas van 30-

Doet NL het voor de verandering eens niet zo slecht dan heb je weer wat ongefunceerds te mopperen :+

Pagina: 1 ... 28 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.