On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
https://www.rijksoverheid...advies-vws-na-omt-139.pdf
@t_captain
Boosterpercentage:
Over de VE:Ongeveer 90% van de personen van 60 jaar en ouder die in aanmerking komen voor een boostervaccinatie (na een basisserie, en meer dan 3 maanden na infectie of de laatste vaccinatie) heeft een booster ontvangen. Voor de hele volwassen populatie van 18 jaar en ouder (die in aanmerking komt voor een boostervaccinatie) is dat naar schatting 73%.
Verwachte ziekenhuisopnames:De schattingen van de vaccineffectiviteit tegen ziekenhuisopname in de laatste acht weken (19 november 2021 t/m 13 januari 2022), waarin het merendeel van de opnames als gevolg van besmetting met de deltavariant was, laat fraai de toename van bescherming tegen ernstige ziekte zien na een booster. De bescherming tegen ziekenhuisopname was 85% voor degenen die alleen de basisserie hadden ontvangen en liep op naar 97% voor degenen die ook de booster hadden ontvangen. De bescherming tegen IC-opname was 93% en 98%, respectievelijk. De absolute toename in bescherming na de booster betrof vooral de oudere leeftijdsgroepen waar de bescherming na de basisserie lager was dan voor jongeren: voor de leeftijdsgroepen van 70 jaar en ouder bedroeg deze toename 20 procentpunt (van 76% naar 96%) voor ziekenhuisopname, en 9 procentpunt (van 89% naar 98%) voor opname op de IC. Hoe de vaccineffectiviteit tegen infectie en ziekenhuisopname wordt nu de omikronvariant de SARS-CoV-2- infecties veroorzaakt, volgt in een volgende analyse.
Update van de kans op opname:Schatting van de ontwikkeling van het aantal gevallen voor de komende week geschiedt op basis van een statistisch regressiemodel op de huidige meldingen van positief geteste personen, en op basis van een transmissiemodel gebaseerd op contactmatrices waarin de invloed van vaccinaties, interventies, etc., wordt meegenomen.
Het regressiemodel voorspelt voor de komende week een stabilisatie van het aantal ziekenhuisopnames rond ongeveer 100 per dag, met een mogelijke toename onder de 0-9-jarigen door een toename in de incidentie, en een verdere daling van het aantal IC-opnames.
De simulaties met het transmissiemodel dat wekelijks gefit wordt op het aantal waargenomen IC-opnames per dag, en waar de beschikbare informatie over vaccinaties (CIMS, GGD’en) en het geplande aantal boostervaccinaties, de effectiviteit van vaccins, en de geschatte opbouw van immuniteit door doorgemaakte infectie, en dergelijke, in wordt meegenomen, geven eenzelfde beeld voor de eerstvolgende week en voorspellen in de daarna komende weken een toename van het aantal opnames als gevolg van de snelle verspreiding van de omikronvariant.
In de beantwoording van de adviesvraag is te lezen dat het OMT dit nu ook echt overneemt:Infecties met de omikronvariant tonen over het algemeen een minder ernstig ziektebeeld dan infecties met de deltavariant. Buitenlandse studies wijzen op een range van 40% tot 60% lagere kans op ziekenhuisopname, en op een kortere ligduur in een verpleegbed. De kans op IC-opname na ziekenhuisopname wordt in verschillende studies geschat op circa 50% lager, al zijn er verschillen tussen landen.
Prognose ziekenhuis n.a.v. versoepelingen:Bijvoorbeeld, het belangrijk lagere percentage van opgenomen patiënten dat IC-zorg behoeft (~10% in plaats van 16-21%), een aangepaste, kortere ligduur op verpleegafdeling (uitgaand van een gerapporteerde kortere ligduur van enkele dagen in de VS, voor Nederland nu verondersteld op gemiddeld 5 in plaats van 7-8 dagen), en het kortere serieel interval van de omikronvariant (uitgaand van een gevonden korter serieel interval van 0,5 dag in Nederland, nu verondersteld op 3,5 in plaats van 4 dagen) en de voortgang van de boostervaccinaties in Nederland (op ~90% in personen 60 jaar en ouder, en op ~73% in 18 jaar en ouder van degenen die momenteel in aanmerking komen).
Samenvattend tonen de scenario’s dat we ons nu bijna in een laagste punt van de ziekenhuis- en IC- opnames bevinden, en we hebben daarmee een gunstige uitgangspositie verworven om een volgende golf aan te kunnen. Na januari wordt een toename van de opnames verwacht tot een piekbezetting begin maart. Die piek kent een brede onzekerheidsmarge, waarbij versoepelen naar het niveau van de eerdere avondsluiting een effect heeft op de mediane voorspellingen van ongeveer 150 opnames per dag in het ziekenhuis en 15-20 IC-opnames per dag meer dan t.o.v. geen versoepelingen, en de onzekerheidsmarge rondom de piekwaarde belangrijk vergroten.
[ Voor 152% gewijzigd door The Legend op 24-01-2022 20:46 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Samenvattend:The Legend schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:13:
Hier is trouwens het laatste OMT-advies te vinden:
https://www.rijksoverheid...advies-vws-na-omt-139.pdf
@t_captain
Boosterpercentage:
[...]
Over de VE:
[...]
Verwachte ziekenhuisopnames:
[...]
Update van de kans op opname:
[...]
In de beantwoording van de adviesvraag is te lezen dat het OMT dit nu ook echt overneemt:
[...]
Prognose ziekenhuis n.a.v. versoepelingen:
[...]
'Doe maar wat versoepelen, er is toch geen houden meer aan, en de ziekenhuisopnames zien er behoorlijk oké uit, zeker in verhouding tot het aantal besmettingen. Vaccinaties en boosters doen hun ding bij die oudjes. Als er een piek in de ziekenhuizen komt, dan komt hij in maart, gokken we. Piek lijkt sowieso flink mee te vallen, maar we hebben eigenlijk geen idee.'
Kijk naar de cijfers in Engeland, gigantische besmettingscijfers, maar de IC-opnames bleven gewoon dalen. En zij lopen twee weken voor op ons. Dus ik ben redelijk gerust qua IC-cijfers.RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:06:
[...]
IC loopt natuurlijk wel achter kliniek aan, dus in principe weten we pas over een week oid of het daadwerkelijk niet gaat stijgen op de IC, mocht kliniek doorstijgen.
We weten dat omicron in principe minder ziekmakend zou moeten zijn, maar ik hou nog steeds een beetje een slag om de arm tot ik het daadwerkelijk zie gebeuren.
De ziekenhuisopnames zullen wel nog een paar weken stijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Hartloper op 24-01-2022 21:16 ]
- afname kans op opname tov delta: -33% (RIVM -40%)
- gemiddeld 4 ligdagen (RIVM 5)
- generatietijd 2.5 dagen (RIVM 3.5)
Tja, maar op dit moment (7-daags gemiddelde) wel 263 COVID slachtoffers per dag.Hartloper schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:07:
[...]Kijk naar de cijfers in Engeland, gigantische besmettingscijfers, maar de IC-opnames bleven gewoon dalen. En zij lopen twee weken voor op ons. Dus ik ben redelijk gerust qua IC-cijfers.
De ziekenhuisopnames zullen wel nog een paar weken stijgen.
Bron:
PM: "Some of you may die, but that's a sacrifice I'm willing to make.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Heb er nu ook één met twee streepjes thuis, mijn vrouw en ik zijn beide geboosterd en kunnen gewoon werken/de deur maar de andere kinderen mogen met de nieuwe regels toch gewoon naar school?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.rivm.nl/coron...9/quarantaine-en-isolatiehoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:42:
Wanneer gaan die nieuwe quarantaineregels in?
Heb er nu ook één met twee streepjes thuis, mijn vrouw en ik zijn beide geboosterd en kunnen gewoon werken/de deur maar de andere kinderen mogen met de nieuwe regels toch gewoon naar school?
De andere kinderen moeten voorlopig thuis blijven. Tenzij ze de afgelopen 2 maanden al een keer corona hebben gehad.
Ook de 12 jarige die twee keer gevaccineerd is? Als het een klasgenoot in plaats van een huisgenoot was geweest had hij wel gemogen, klinkt niet logisch.RocketKoen schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:53:
De andere kinderen moeten voorlopig thuis blijven. Tenzij ze de afgelopen 2 maanden al een keer corona hebben gehad.
Dit suggereert dat het vanaf morgen mag: https://www.telegraaf.nl/...klachten-of-na-advies-ggd
[ Voor 18% gewijzigd door hoevenpe op 24-01-2022 22:57 ]
Pas bij 3x mag je zonder klachten op pad.hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:55:
[...]
Ook de 12 jarige die twee keer gevaccineerd is? Als het een klasgenoot in plaats van een huisgenoot was geweest had hij wel gemogen, klinkt niet logisch.
En een hele klas zal niet zo snel besmet raken. Als je kijkt naar contactonderzoeken van vliegtuigpassagiers bijvoorbeeld dan besmet je ongeveer iedereen die binnen een paar meter van je zit. Dus als degene die naast hem zit besmet is moet hij thuis blijven (nauw contact).
En als ze uit voorzorg de hele klas naar huis sturen. Dan kunnen de scholen nu net zo goed dicht. In iedere klas zit wel 1 kind met corona op het moment.
Je doelt op het OMT-advies om kinderen niet meer in quarantaine te laten gaan, tenzij ze klachten hebben? Volgens mij is dat nu nog niet meer dan een advies, morgen besluit het kabinet erover, en als ze besluiten dat advies te volgens (lijkt me waarschijnlijk), dan zal het morgenavond op de persco aangekondigd worden. Het zou zomaar al woensdag in kunnen gaan, maar een dagje later of na het weekend lijken me ook niet ondenkbaar. Als ik moet gokken zou ik zeggen dat het direct ingaat.hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:42:
Wanneer gaan die nieuwe quarantaineregels in?
Dus de andere kinderen morgen niet naar school maar donderdag waarschijnlijk weer wel.eamelink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:59:
Je doelt op het OMT-advies om kinderen niet meer in quarantaine te laten gaan, tenzij ze klachten hebben? Volgens mij is dat nu nog niet meer dan een advies, morgen besluit het kabinet erover, en als ze besluiten dat advies te volgens (lijkt me waarschijnlijk), dan zal het morgenavond op de persco aangekondigd worden.
13 jarige, volledig gevaccineerd en geen klachten. Gewoon voor de zekerheid 2x per week de zelftest, bingo. Tweede keer voor nop toetsweek leren, lekker dan.
Tot nu toe kwam volksgezondheid elke keer als winnaar uit de bus.gekkie schreef op maandag 24 januari 2022 @ 00:29:
Is volksgezondheid toch ook niet gebleken ?
De minsterraad wordt ook genotuleerd, daar heerst ook geen eenheid. Alleen rust daar staatsgeheim op voor enkele tientallen jaren.Rutte, wat mij betreft zouden ze wel genotuleerd moeten worden, maar dat ze niet (snel) inzichtelijk zijn, dat kan in mijn optiek dus niet anders tenzij je de eenheid van het kabinet laat varen. Men kan dan immers geen interne discussies meer houden om vanuit meerdere standpunten tot een consensus te komen die met de buitenwereld wordt gedeeld, want alles is en moet openbaar. Wat wel zou kunnen is dat het na een bepaalde periode, of bijvb bij het aftreden als nog openbaar wordt. Of je moet die wens van die eenheid afschaffen.
De input is net zo wazig voor de Tweede Kamer, doorgaans krijgen ze die de ochtend voor ze het debat aan moeten gaan. Buiten dat om weten ze net zoveel als jij en ik die het nieuws kijken. De echte grote keuzes worden gemaakt in het Cathuis door een select groepje. Na twee jaar had die besluitvorming wel beter gemogen.De controlerende taak van de tweede kamer is er nog steeds ook als je de notulen van hun overleg niet hebt, maar wel de input en de output.
Leuk weetje: van 1848 tot 1918 hadden we in Nederland een districtenstelsel voor de verkiezingen van de Tweede Kamer.Het primaat is gelegd bij de gekozen volksvertegenwoordiging. Je zou kunnen overwegen dat dat eigenlijk hyper-democratisch is als beginsel. Wat minder functioneert is die partijdiscipline binnen partijen en binnen coalities. Dat is namelijk de grenzen van het betamelijke ruim gepasseerd, waarbij het kabinet al jaren niet meer effectief ter verantwoording wordt geroepen en zich daar ook naar is gaan gedragen.
We zijn min of meer langzaam impliciet aan het verworden tot een systeem in de UK, met haar "whips" waar dat aspect explicieter en zichtbaarder is.
(vandaar dat ik ook niets zie in Omtzigt met z'n wens tot kiesdistricten, dat is nog de kers op de taart om Kamerleden helemaal in het gelid te hebben en houden, door ze te chanteren met wel of geen geld voor hun district zoals ze in het UK doen en dat is dan je eigen partij die dat doet, van je collega's en partijgenoten moet je het hebben).
Ik wil dat het kabinet ook soms afgeremd kan worden. Er lijkt namelijk al jaren geen rem meer te zitten, maar nu is het echt tot een achtbaan verworden. Elke wens van De Jonge kon werkelijkheid worden dankzij de coalitie en daarna kon via de Twm per decreet geregeerd worden. Niemand die de afgelopen twee jaar tegen het kabinet zei "Zou je dat nou wel moeten doen?". Nou ja, Mona Keijzer deed iets wat daar op moest lijken en werd meteen ontslagen en haar partij uit gewerkt.Maar ik vraag me bijna af of jij liever geregeerd wil worden door een college van (ongekozen) rechters, je wil er immers nogal wat gewicht bij leggen ?
Grond- en mensenrechten zijn er niet enkel voor de goede tijden, die zijn er misschien nog meer voor de slechte tijden om burgers te beschermen tegen de enorme macht van de overheid.
Code ZwartTM leek meer een soort dreigement of dreigbeeld om dingen gedaan te krijgen. De avondklok kon op die manier met stoom en kokend water ingevoerd worden, net als wat andere dingen, maar de werking was zeer discutabel te noemen. Zo vaak als die term inmiddels is gebezigd verliest het ook een beetje zijn waarde als begrip.redwing schreef op maandag 24 januari 2022 @ 09:12:
Maar het is ook helemaal niet absoluut, maar je blijft eraan voorbij gaan dat het land ook op slot gaat als we in code zwart zouden komen. En dat geldt net zo goed als de regering dat niet doet. Bij de huidige situatie kun je wat meer vraagtekens zetten, maar tot nu toe waren de maatregelen om die code zwart te voorkomen. En als die zou komen, zouden al je grondrechten weg zijn.
Het doel heiligt de middelen? Zo kunnen we nog wel even losgaan met maatregelen als elk bedje genoeg verantwoording is. Zelfs de 'beddenbaas' van Nederland, die nu onze minister van VWS is, vond dat avondklok zinloos destijds. De daling van de besmettingen destijds was al begonnen nog voor de avondklok ingevoerd werd. Wat dat betreft kunnen ze moeilijk victorie kraaien.Dat vind jij, maar hierbij is ook al heel vaak aangegeven dat bij de avondklok we een paar bedden van code zwart afzaten. Dus elk beetje dat die avondklok heeft geholpen, heeft veel problemen voorkomen. En dat geldt dus ook als je uit gaat van een minimale werking.
Beoordelen is lastig, zeker als de experts in dienst staan van degene die de maatregelen invoeren. Voor de Tweede Kamer is dat deel van het probleem. Het OMT zijn de adviseurs van het kabinet, niet van het parlement. Dat blijkt best vaak tijdens de technische briefings. Er zijn momenten geweest dat antwoorden krijgen van iemand als Van Dissel haast leek op kiezen trekken zonder verdoving, zo moeizaam en onbehulpzaam was het.Tuurlijk, maar feit blijft ook dat er door gebrek aan kennis het ook altijd lastig zal zijn om te bekijken of iets wel/niet nodig is. Voor elke maatregel zijn wel op en aanmerkingen te maken, zowel voor als tegen. De grootste vraag is echter of de regering bezig de maatregelen ook weer laat verdwijnen. En tot nu toe is dat altijd het geval geweest.
Maatregelen verdwenen vooral onder maatschappelijk druk. Zo verviel de avondklok, versoepelde men verder richting de zomer en nu weer. Aanvankelijk zinspeelde Den Haag op verlenging van de lockdown. Diversie OMT leden pleitten daarvoor in hun media optredens. Die diepe onvrede die was ontstaan dwong het kabinet tot een andere keuze, iets wat tussen de regels door toegegeven werd in de persconferentie. Nu weer, de nieuwere versie van de avondlockdown (of is het nu nachtlockdown?) volgt weer op landelijke protestacties van de horeca en cultuursector. De Tweede Kamer kijkt vooral nu zo'n twee jaar lang. Die hebben nog nooit wezenlijk ingegrepen in het beleid.
Ieder land in Europa begint ineens zijn eigen koers te varen op dit gebied. De Europese coronapas stelt een booster verplicht, maar sommige landen doen daar schepjes bovenop zoals Duitsland die Janssen niet meer erkent als het ware.Fuujii schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:03:
Hoe realistisch is het dat toekomstige boosters verplicht worden voor een groen vinkje/vrij reizen? Of zal dat plan geen stand houden voor toekomstige boosters?
Puur medisch is het steeds minder noodzakelijk en logisch lijkt me.
Net als de verplichte vaccinatie in Duitsland en Oostenrijk. Dat lijkt me vrij vergaand met weinig meerwaarde in dit stadium...
Misschien is dit zelfs een goede ontwikkeling, de landen maken nu zelf de Europese coronapas kapot. Met die lappendeken van regels is de waarde van die pas nagenoeg nul aan het worden.
Wellicht het haakje wat Kuipers zoekt voor 2G? Hier kan hij proberen een uitruil te gaan maken gezien hij de wens van zijn partij nog altijd moet uitvoeren.Señor Sjon schreef op maandag 24 januari 2022 @ 15:06:
Hier kan je toch nog steeds niks mee? 1/3e van de bezoekers EN de coronapas? Dan heeft openen vrijwel geen zin.
Dat zou mooi zijn, hier een 10 jarige thuis die niet ziek is (zelftest negatief) maar wel net als haar hele klas in quarantaine vanwege 3 of 4 positief geteste klasgenoten. Woensdag mag ze testen om terug naar school te mogen maar met een beetje geluk hoeft die afspraak dus niet per se door te gaan.eamelink schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:59:
[...]
Je doelt op het OMT-advies om kinderen niet meer in quarantaine te laten gaan, tenzij ze klachten hebben? Volgens mij is dat nu nog niet meer dan een advies, morgen besluit het kabinet erover, en als ze besluiten dat advies te volgens (lijkt me waarschijnlijk), dan zal het morgenavond op de persco aangekondigd worden. Het zou zomaar al woensdag in kunnen gaan, maar een dagje later of na het weekend lijken me ook niet ondenkbaar. Als ik moet gokken zou ik zeggen dat het direct ingaat.
Kostte wel veel moeite om die testafspraak te krijgen, GGD is al dagen onbereikbaar en online kan je niet de precieze datums kiezen die je moet hebben…
Dat lijkt me een vrij slap argument om het als absoluut te bestempelen.CMD-Snake schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:11:
[...]
Tot nu toe kwam volksgezondheid elke keer als winnaar uit de bus.
Ik had toch aan gegeven dat ik uiteraard voor notulen was ?De minsterraad wordt ook genotuleerd, daar heerst ook geen eenheid. Alleen rust daar staatsgeheim op voor enkele tientallen jaren.
Alleen het openbaar maken gaat niet als je eenheid van kabinet hebt, dus je kunt er later pas wat mee.
Hoeveel later daar kun je dan vervolgens weer over debatteren.
Dat die beter zou kunnen ben ik met je eens, in ieder geval aan de procedurele en inlichtingen kant van het verhaal.De input is net zo wazig voor de Tweede Kamer, doorgaans krijgen ze die de ochtend voor ze het debat aan moeten gaan. Buiten dat om weten ze net zoveel als jij en ik die het nieuws kijken. De echte grote keuzes worden gemaakt in het Cathuis door een select groepje. Na twee jaar had die besluitvorming wel beter gemogen.
En wat mij betreft niet iets om te herhalen, naast partijen met partij discipline, dan ook nog eens kans op overdreven regio-focus van eenlingen.Leuk weetje: van 1848 tot 1918 hadden we in Nederland een districtenstelsel voor de verkiezingen van de Tweede Kamer.
Dat is lastig als er met meerderheden geregeerd kan worden, waarbij die meerderheden zich vrij krampachtig vasthouden en dat blijft ook nog wel zo met Wilders en Baudet die dat in stand weten te houden. Maar om nou te zeggen dat "niemand" tegen het kabinet gezegd zou hebben "Zou je dat nou wel moeten doen?" en dat Mona Keijzer de eerste zou zijn geweest, daar ben ik toch niet goedgelovig genoeg voor. Net als dat de Jonge er nou ook niet echt blijk van heeft gegeven per decreet te (willen) regeren.Ik wil dat het kabinet ook soms afgeremd kan worden. Er lijkt namelijk al jaren geen rem meer te zitten, maar nu is het echt tot een achtbaan verworden. Elke wens van De Jonge kon werkelijkheid worden dankzij de coalitie en daarna kon via de Twm per decreet geregeerd worden. Niemand die de afgelopen twee jaar tegen het kabinet zei "Zou je dat nou wel moeten doen?". Nou ja, Mona Keijzer deed iets wat daar op moest lijken en werd meteen ontslagen en haar partij uit gewerkt.
Die wel, maar ik dacht dat we met onze grondwet begonnen waren.Grond- en mensenrechten zijn er niet enkel voor de goede tijden, die zijn er misschien nog meer voor de slechte tijden om burgers te beschermen tegen de enorme macht van de overheid.
Maar in theorie zou die prima een bijdrage kunnen leveren, mitsdien hij afdoende in letter en geest wordt nageleefd. Als men de boodschap, strekking en doel niet wenst te begrijpen en alle contactmomenten verlegd, dan helpt het inderdaad minder dan gehoopt en zou het resultaat tegen kunnen vallen.Code ZwartTM leek meer een soort dreigement of dreigbeeld om dingen gedaan te krijgen. De avondklok kon op die manier met stoom en kokend water ingevoerd worden, net als wat andere dingen, maar de werking was zeer discutabel te noemen. Zo vaak als die term inmiddels is gebezigd verliest het ook een beetje zijn waarde als begrip.
Hoeft toch ook niet ?Het doel heiligt de middelen? Zo kunnen we nog wel even losgaan met maatregelen als elk bedje genoeg verantwoording is. Zelfs de 'beddenbaas' van Nederland, die nu onze minister van VWS is, vond dat avondklok zinloos destijds. De daling van de besmettingen destijds was al begonnen nog voor de avondklok ingevoerd werd. Wat dat betreft kunnen ze moeilijk victorie kraaien.
Iets kan toch vooraf redelijk en proportioneel zijn en eventueel toch niet geheel en al de gewenste uitkomst behalen ?
Ik zie dat "doel heiligt de middelen" allemaal niet zo. Ik krijg eerder het idee we van jou eerst naar het Vaticaan moeten om middelen eerst heilig verklaart te krijgen.
Ze zouden in principe adviseurs van de overheid moeten zijn. En aangezien het kabinet over de directe uitvoering gaat en daar nog extra mandaat voor heeft gekregen van de tweede kamer, is het op zich ook niet zo gek dat zowel OMT als RIVM eerst met het kabinet overleggen. Op zich zou gelijktijdig informeren van kabinet en tweede kamer wellicht beter lijken, maar of dat zo is is de vraag. Het is nu al een janboel met iedereen die voor z'n beurt loopt te roepen wat maatregelen zouden moeten worden, wat ze gaan worden hoopdenken ze etc. En verder is het altijd nog een schande. Gevolg is dat die tijd tussen advies en besluiten nog wat langer wordt, het lijkt mij ook niet optimaal.Beoordelen is lastig, zeker als de experts in dienst staan van degene die de maatregelen invoeren. Voor de Tweede Kamer is dat deel van het probleem. Het OMT zijn de adviseurs van het kabinet, niet van het parlement. Dat blijkt best vaak tijdens de technische briefings. Er zijn momenten geweest dat antwoorden krijgen van iemand als Van Dissel haast leek op kiezen trekken zonder verdoving, zo moeizaam en onbehulpzaam was het.
Met dien verstande dat ik het uberhaupt niet optimaal vind, maar dat komt vooral voort uit mijn gevoel dat de door partijen geselecteerde kandidaten en door ons met z'n alleen gekozen volksvertegenwoordiging, onvoldoende oog hebben voor het bewaken en afdwingen van proces en waarom bepaalde elementen daar van, van dusdanig belang zijn, dat de club of leden daarvan subiet naar huis gestuurd zouden moeten worden, bijvb bij het hele "niet notuleren" aspect. Wat bijvb na verluid ook navolging heeft gekregen bij mevrouw Jorritsma als burgemeester van Almere, waar de hele archivering ook jaren lang een puinzooi is geweest.
Ik denk dat ze ook zonder dat "ludieke" protest en het gewauwel van die burgemeesters wel versoepeld waren, er is immers onderhand ook gewoon voldoende aanleiding toe. Mij valt het eerder op dat al die clubs net voordat het echt waarschijnlijk is dat er iets versoepeld worden, komen met protest en open brieven etc.Maatregelen verdwenen vooral onder maatschappelijk druk. Zo verviel de avondklok, versoepelde men verder richting de zomer en nu weer. Aanvankelijk zinspeelde Den Haag op verlenging van de lockdown. Diversie OMT leden pleitten daarvoor in hun media optredens. Die diepe onvrede die was ontstaan dwong het kabinet tot een andere keuze, iets wat tussen de regels door toegegeven werd in de persconferentie. Nu weer, de nieuwere versie van de avondlockdown (of is het nu nachtlockdown?) volgt weer op landelijke protestacties van de horeca en cultuursector. De Tweede Kamer kijkt vooral nu zo'n twee jaar lang. Die hebben nog nooit wezenlijk ingegrepen in het beleid.
Allemaal nog even als ware strijders of behartigers van het goede belang in de schijnwerper komen en vervolgens komen met het argument wat jij hier ook poneert.
Ik ben benieuwd hoelang de verschillende landen er aan vast blijven houden als het nu inderdaad na een hobbeltje als een nachtkaars uit zou gaan dit licht enerverende bedverhaaltje van de grote boze pandemie.Ieder land in Europa begint ineens zijn eigen koers te varen op dit gebied. De Europese coronapas stelt een booster verplicht, maar sommige landen doen daar schepjes bovenop zoals Duitsland die Janssen niet meer erkent als het ware.
Misschien is dit zelfs een goede ontwikkeling, de landen maken nu zelf de Europese coronapas kapot. Met die lappendeken van regels is de waarde van die pas nagenoeg nul aan het worden.
Het ene land heeft er meer in geïnvesteerd dan het andere en zal het vermoedelijk dan ook wat langzamer loslaten.
Inmiddels met alle vaccinaties en boosters slaat het ook nergens meer op om mensen uit voorzorg thuis te houden, ook al hebben ze geen klachten en zijn ze niet ziek. In december zou 2 op de 3 kinderen al een keer besmet zijn geweest. Nu met Omikron gaat het nog een stuk rapper, ook bij de oudere generaties.Kluus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:27:
[...]
Dat zou mooi zijn, hier een 10 jarige thuis die niet ziek is (zelftest negatief) maar wel net als haar hele klas in quarantaine vanwege 3 of 4 positief geteste klasgenoten. Woensdag mag ze testen om terug naar school te mogen maar met een beetje geluk hoeft die afspraak dus niet per se door te gaan.
Kostte wel veel moeite om die testafspraak te krijgen, GGD is al dagen onbereikbaar en online kan je niet de precieze datums kiezen die je moet hebben…
Ondanks de quarantaine-regels, ondanks de maatregelen, ondanks dat scholen voorheen gesloten waren, ondanks dat winkels voorheen dicht waren, dat de horeca gesloten was... ondanks dat alles bleven besmettingen als een malle gaan, zonder ernstige implicaties voor de zorg. Het is dan eigenlijk absurd dat je thuis moet blijven vanwege een positieve test, of door contact met een besmet persoon, als je geen klachten hebt. Blijkbaar is het toch een kwestie van (weinig) tijd voor anderen alsnog besmet raken, dus wat win je er inmiddels nog mee? Net als de 3G-regel overigens. Hoeveel is dat inmiddels nog waard wetende dat het inmiddels niks meer uitmaakt of je gevaccineerd bent of niet. Je raakt toch wel besmet. Door Omikron is het ook totaal onmogelijk geworden het virus buiten de deur te houden. Daar gaat 3G ook weinig tegen doen.
Hopelijk blijft 3G alleen voor nu even in stand omdat ze stapsgewijs versoepelen en zijn we ook daar vrij snel weer van af.
Welke zekerheid? Wat heb je hiermee bereikt?hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:04:
[...]
Dus de andere kinderen morgen niet naar school maar donderdag waarschijnlijk weer wel.
13 jarige, volledig gevaccineerd en geen klachten. Gewoon voor de zekerheid 2x per week de zelftest, bingo. Tweede keer voor nop toetsweek leren, lekker dan.
Het klinkt cynisch maar niet testen kan soms beter zijn
Zonder klachten (niezen en andere besmettelijke dingetjes) zou ik niet testen - just saying ;-)hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:04:
[...]
Dus de andere kinderen morgen niet naar school maar donderdag waarschijnlijk weer wel.
De geest is uit de fles.
Zou je je kind meenemen naar een oudere als in grootouder dan is het anders.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Testen lijk je hier gewoon te kunnen vergeten: geen slots beschikbaar. Net geprobeerd een afspraak te maken voor mijn dochtertje. Geen test = niet positief getest. Zelftest eergisteren was negatief. Dan zal het wel gewoon een verkoudheidje zijn en kan ze weer naar school als ze klachtenvrij is.franssie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:19:
[...]
Zonder klachten (niezen en andere besmettelijke dingetjes) zou ik niet testen - just saying ;-)
De geest is uit de fles.
Zou je je kind meenemen naar een oudere als in grootouder dan is het anders.
Dat je het niet verder verspreid, de school kunt informeren zodat ook daar iedereen een zelftest kan doen. Er was een ander kind in de klas positief getest, anders hadden we het waarschijnlijk niet eens geweten.maxtrash schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 01:08:
Welke zekerheid? Wat heb je hiermee bereikt?
Het klinkt cynisch maar niet testen kan soms beter zijn
Zo maar even goed knuffelen, heeft het hele gezin deze zomer een groen vinkje en is de 'vaccinatie' van de jongste geregeld. Heeft quarantaine toch een voordeel...
Verwijderd
Dan zul je toch eerst naar de GGD moeten voor dat groene vinkje en dat gaat hem hier dus in ieder geval niet worden: geen slots beschikbaar. En zo'n zelftest wordt niet geregistreerd, dus daar krijg je helemaal niks voor terug.hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:20:
[...]
Dat je het niet verder verspreid, de school kunt informeren zodat ook daar iedereen een zelftest kan doen. Er was een ander kind in de klas positief getest, anders hadden we het waarschijnlijk niet eens geweten.
Zo maar even goed knuffelen, heeft het hele gezin deze zomer een groen vinkje en is de 'vaccinatie' van de jongste geregeld. Heeft quarantaine toch een voordeel...
We "hopen" eigenlijk dat ons dochtertje besmet is. Wij twijfelen nog aan vaccineren, want ze is pas 5 en in onze ogen voegt die vaccinatie op dit moment voor haar helemaal niets toe en zelf kiezen kan ze niet. Als ze nu besmet zou zijn, dan gaan we haar zeker niet laten vaccineren. Zojuist weer een zelftest gedaan en als je heel heel heel goed kijkt met een vergrootglas, dan lijkt er iets van een tweede streepje zichtbaar. Maarja, ik weet zeker dat 99,99% deze test gewoon als "negatief" zou zien en er verder geen aandacht aan zou besteden en verifieren bij de GGD kan dus niet. Dus wat heb je er dan eigenlijk allemaal aan?
Nee, de zorg overeind houden om erger te voorkomen komt elke keer als winnaar uit de bus. Je kunt de zorg niet los zien van de rest van de maatschappij. Daarnaast, als zorg echt als winnaar uit de bus was gekomen zouden we wel hardere lockdowns hebben, maar voorlopig lopen we alleen maar steeds verder achter in de zorg.CMD-Snake schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:11:
[...]
Tot nu toe kwam volksgezondheid elke keer als winnaar uit de bus.
Dat is wat jij vindt, voorlopig zijn we verschillende keren aantoonbaar vlak langs de rand van wat de zorg aankan gegaan. Jij vindt het schijnbaar geen enkel probleem dat er een tijdje geen zorg verleend kan worden, ik raad je dan ook aan om je eens wat beter te verdiepen in wat een goede zorg de maatschappij oplevert (en vooral wat een slechte zorg de maatschappij kost.)Code ZwartTM leek meer een soort dreigement of dreigbeeld om dingen gedaan te krijgen. De avondklok kon op die manier met stoom en kokend water ingevoerd worden, net als wat andere dingen, maar de werking was zeer discutabel te noemen. Zo vaak als die term inmiddels is gebezigd verliest het ook een beetje zijn waarde als begrip.
Zoals al vaker gezegd kun je elke losse maatregel hiermee onderuit halen. Geen enkele maatregel doet voldoende om de besmettingen te laten dalen. Daarvoor heb je juist die combinatie van maatregelen nodig. Het is dus zinloos om het over losse maatregelen te hebben als je niet ook naar het geheel kijkt.[...]
Het doel heiligt de middelen? Zo kunnen we nog wel even losgaan met maatregelen als elk bedje genoeg verantwoording is. Zelfs de 'beddenbaas' van Nederland, die nu onze minister van VWS is, vond dat avondklok zinloos destijds. De daling van de besmettingen destijds was al begonnen nog voor de avondklok ingevoerd werd. Wat dat betreft kunnen ze moeilijk victorie kraaien.
Ook de experts buiten de regering komen met dezelfde dingen. Ook daar zie je dezelfde onzekerheid, maar bij de meeste komt er wel duidelijk uit dat zonder de maatregelen we nog veel grotere problemen hadden gehad. Het grootste probleem blijft simpelweg dat niemand precies weet wat het beste is/was/is geweest. Zelfs achteraf zullen we daar nog tig jaar onderzoek naar doen en uiteindelijk geen duidelijk antwoord krijgen.[...]
Beoordelen is lastig, zeker als de experts in dienst staan van degene die de maatregelen invoeren. Voor de Tweede Kamer is dat deel van het probleem. Het OMT zijn de adviseurs van het kabinet, niet van het parlement. Dat blijkt best vaak tijdens de technische briefings. Er zijn momenten geweest dat antwoorden krijgen van iemand als Van Dissel haast leek op kiezen trekken zonder verdoving, zo moeizaam en onbehulpzaam was het.
Tja, het blijft maar net hoe je het wil zien he. De maatschappelijke druk loopt altijd op op het moment dat het weer beter gaat. En maatregelen verdwijnen ook altijd op het moment dat het weer beter gaat. Leuk om daar een verband tussen de zoeken, maar het echte verband is uiteindelijk dat dat voor beide het logische moment is.Maatregelen verdwenen vooral onder maatschappelijk druk. Zo verviel de avondklok, versoepelde men verder richting de zomer en nu weer. Aanvankelijk zinspeelde Den Haag op verlenging van de lockdown. Diversie OMT leden pleitten daarvoor in hun media optredens. Die diepe onvrede die was ontstaan dwong het kabinet tot een andere keuze, iets wat tussen de regels door toegegeven werd in de persconferentie. Nu weer, de nieuwere versie van de avondlockdown (of is het nu nachtlockdown?) volgt weer op landelijke protestacties van de horeca en cultuursector. De Tweede Kamer kijkt vooral nu zo'n twee jaar lang. Die hebben nog nooit wezenlijk ingegrepen in het beleid.
Daarnaast moet je dan ook bedenken dat intussen wel duidelijk is dat die maatregelen verschillende keren te snel zijn weggehaald. Waarbij het ook verder is gegaan dan wat die 'maatschappelijke druk' wilde.
Dat wordt ie toch als corona endemisch wordt. Ook hier weer is die lappendeken juist een direct gevolg van het veranderen van het virus zelf. Je bent hier echt logische gevolgen aan het koppelen aan zaken die ook logisch zijn op dat moment. Het zijn dan ook verbanden die er veel minder zijn dan je denkt en hier wilt laten lijken.[...]
Ieder land in Europa begint ineens zijn eigen koers te varen op dit gebied. De Europese coronapas stelt een booster verplicht, maar sommige landen doen daar schepjes bovenop zoals Duitsland die Janssen niet meer erkent als het ware.
[removed]
We moeten op vakantie een negatieve test hebben, helaas is er iemand die zelf positief testte zondag. Donderdag is de pcr-test.
Is dat vrijwel 100% kans op positief? Of is er nog een goede kans dat die negatief is? Persoon heeft geen klachten en is kerngezond en geboosterd.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Een vriendin van mij had dat laatst na 5 dagen, dat was wel een test bij de GGD, de zelftest bleef positief.Nox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:34:
Heeft iemand een idee hoe snel je negatief kan testen (pcr) na een besmetting?
We moeten op vakantie een negatieve test hebben, helaas is er iemand die zelf positief testte zondag. Donderdag is de pcr-test.
Is dat vrijwel 100% kans op positief? Of is er nog een goede kans dat die negatief is? Persoon heeft geen klachten en is kerngezond en geboosterd.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Bij mijn oudste ging een toets op de oorspronkelijke datum niet door omdat de leerkracht Corona had. Volledig buiten haar schuld dus.hoevenpe schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:04:
[...]
Ten tijde van de herkansing vorige week bleek ze zelf besmet te zijn en kon ze dus niet. Initiële reactie van de school: jammer dan, probeer volgend jaar maar weer.
Dit beestje krijgt nog een staartje, maar met dit soort praktijken schreeuw je bijna om burgerlijke ongehoorzaamheid
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Tuut tuut tuut...
Hoe kan je hier nog op anticiperen, je netjes aan de regels houden?
Begrijp steeds beter dat mensen zonder klachten zich thuis niet testen, wat niet weet wat niet deert is erg verleidelijk.
Met zoveel positieve testen is het nog maar de vraag hoe nuttig testen nog is. De GGD kan het niet aan, de dagelijkse cijfers vanuit de RIVM zijn onbetrouwbaar. Positieviteitscijfer van wat... 40+ procent?hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:42:
Het is nu erg druk, probeert u het later nogmaals. De verbinding wordt nu verbroken.
Tuut tuut tuut...
Begrijp steeds beter dat mensen zonder klachten zich thuis niet testen, wat niet weet wat niet deert is erg verleidelijk.
Weet je nog de tijd dat we in paniek raakten van 10.000 besmettingen? Those were the days...
Kan via de site niet eens een afspraak krijgen hier. Wat moet je dan?hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:42:
Het is nu erg druk, probeert u het later nogmaals. De verbinding wordt nu verbroken.
Tuut tuut tuut...
Kan toch niet met z'n allen thuis gaan zitten zonder klachten?
Je zou toch zeggen dat het makkelijker is als we samen kunnen.
Ik ken kinderen die in december corona hadden en het nu alweer hebben. Dat iedereen het ondertussen al heeft gehad zegt blijkbaar ook niet alles. Maar echt ziek worden ze er meestal niet van.SomerenV schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:47:
Inmiddels met alle vaccinaties en boosters slaat het ook nergens meer op om mensen uit voorzorg thuis te houden, ook al hebben ze geen klachten en zijn ze niet ziek. In december zou 2 op de 3 kinderen al een keer besmet zijn geweest. Nu met Omikron gaat het nog een stuk rapper, ook bij de oudere generaties.
Voor mij persoonlijk geven de maatregelen momenteel meer stress dan dat het virus doet. Ik hoop dan ook dat we de regels rondom quarantaine steeds meer kunnen laten vallen en net zoals bij de griep gewoon uit onszelf thuis blijven als we ons niet lekker voelen. Helaas zal dat nog wel een paar maanden duren, als het ooit zo ver komt.
Dat is inderdaad wat we nu doen, over een paar dagen allemaal twee streepjes. Alleen op de kamer is onzin.AFCAjax schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:47:
Drie weken geleden de booster gehad, een beter moment om mijn immuunsysteem te trainen is er niet...
Als je zelf geen klachten hebt, niet onwijs aan het niezen ofzo bent, dan kan je toch prima je ding doen? Misschien uit voorzorg net een tikkie meer afstand houden van anderen?
Niet als kritiek naar jullie hoor, we zijn gedrild om te gaan testen, als dat niet gefaciliteerd kan worden, dan trek je toch op basis van boerenverstand je eigen plan?
Mijn vrouw kreeg klachten afgelopen vrijdag en had een zelftest gedaan die positief was. Zaterdag had ze PCR test gedaan en zondag bleek het resultaat positief dus ik had maar gelijk voor de zekerheid een afspraak gemaakt voor woensdag.
Ondertussen ben ik ook besmet volgens een zelftest en de kids hebben ook een verstopte neus en een kuchje.
Je bent een nauw contact begrijp ik? Doe een zelftest en laat je niet kisten door de GGD die het niet kan bijbenen. Wat mij betreft heb je dan je best gedaan. Als je klachten zou hebben is het een ander verhaal.AFCAjax schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:47:
[...]
Kan via de site niet eens een afspraak krijgen hier. Wat moet je dan?
Voor mij is het inmiddels wel duidelijk, of ik moet geen lucht meer krijgen of het snot moet letterlijk uit mijn neus lopen voordat ik mij laat testen. Je gaat toch niet meerdere dagen wachten en in quarantaine zitten, op een test terwijl je geen klachten hebt..AFCAjax schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:47:
[...]
Vaak bu'j te bang!
Dus de kans op IC opname is met omikron slechts 25 % (50% van 50%) van de kans op IC opnames bij delta?Infecties met de omikronvariant tonen over het algemeen een minder ernstig ziektebeeld dan infecties met de deltavariant. Buitenlandse studies wijzen op een range van 40% tot 60% lagere kans op ziekenhuisopname, en op een kortere ligduur in een verpleegbed. De kans op IC-opname na ziekenhuisopname wordt in verschillende studies geschat op circa 50% lager, al zijn er verschillen tussen landen.
Daar lijkt het wel op. We hebben nu wel een besmettingspiek die 400% hoger ligt dan de Delta piek maar gelukkig nog wel bij een heel andere leeftijdsverdeling dan DeltaWolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:22:
[...]
Dus de kans op IC opname is met omikron slechts 25 % (50% van 50%) van de kans op IC opnames bij delta?
Verwijderd
Je hoeft ook niet thuis te gaan zitten als je je booster gehad hebt. Mijn dochtertje kan na een heel erg twijfelachtige zelftest pas over ruim 2 dagen terecht bij de GGD. Daar gaven ze telefonisch ook aan (website kun je wel schudden, 3x geprobeerd zonder enig succes) dat je alleen geen bezoek mag ontvangen en omdat wij geboosterd zijn hoeven we zelf niet thuis te blijven.AFCAjax schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:47:
[...]
Voor een volgende keer weet ik het wel: geen plek bij de GGD op dezelfde dag.... dan maar niet. Dan is "het niet weten" beter dan "thuis zitten in afwachting van een test". We hebben de zelftest nu heel kritisch bekeken en menen heel minimaal een soort van streepje te zien. Volgende keer kijk je gewoon iets minder kritisch en zet je het stempeltje "negatief".
Hier gewoon twee strakke dikke strepen, niet de zijlijn van Daley Blind...Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:31:
We hebben de zelftest nu heel kritisch bekeken en menen heel minimaal een soort van streepje te zien. Volgende keer kijk je gewoon iets minder kritisch en zet je het stempeltje "negatief".
Anderhalf uur verder: 6 keer verbinding verbroken, 1 keer helemaal geen bandje.
Bij een zwangerschapstest zeg je bij een licht streepje positief.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:31:
[...]
Je hoeft ook niet thuis te gaan zitten als je je booster gehad hebt. Mijn dochtertje kan na een heel erg twijfelachtige zelftest pas over ruim 2 dagen terecht bij de GGD. Daar gaven ze telefonisch ook aan (website kun je wel schudden, 3x geprobeerd zonder enig succes) dat je alleen geen bezoek mag ontvangen en omdat wij geboosterd zijn hoeven we zelf niet thuis te blijven.
Voor een volgende keer weet ik het wel: geen plek bij de GGD op dezelfde dag.... dan maar niet. Dan is "het niet weten" beter dan "thuis zitten in afwachting van een test". We hebben de zelftest nu heel kritisch bekeken en menen heel minimaal een soort van streepje te zien. Volgende keer kijk je gewoon iets minder kritisch en zet je het stempeltje "negatief".
Misschien bij corona ook maar doen
Ach, vanavond veranderd alles weer.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Verwijderd
Maar wat is een licht streepje? We moeten fors vergroten (loep) om iets te kunnen zien. Bij een zwangerschapstest noem ik dat "wishful thinking", als je daar een "positief" in wil zien.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Bij een zwangerschapstest zeg je bij een licht streepje positief.
Misschien bij corona ook maar doen.
Ach, vanavond veranderd alles weer.
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:36:
[...]
Hier gewoon twee strakke dikke strepen, niet de zijlijn van Daley Blind...
Anderhalf uur verder: 6 keer verbinding verbroken, 1 keer helemaal geen bandje.

Dit werkt toch in de hand dat ouders hun kind gewoon naar school sturen als het geen klachten heeft?
Of je herhaalt het morgen een keer en vergelijkt?Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:40:
[...]
Maar wat is een licht streepje? We moeten fors vergroten (loep) om iets te kunnen zien. Bij een zwangerschapstest noem ik dat "wishful thinking", als je daar een "positief" in wil zien.
Verwijderd
We hebben al vergeleken met eergisteren. Zaterdag een berichtje vanuit school gehad, dat een klasgenootje een positieve zelftest had. Zondag dus maar een zelftest gedaan. Die was "negatief", moet ik bekennen dat we 'm niet onder microscoop hebben gelegd.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Of je herhaalt het morgen een keer en vergelijkt?
Gisteren had ze wat verhoging en was ze hangerig. Verder geen klachten. Vanmorgen was de verhoging eigenlijk zo goed als weg.
Voor werkenden die makkelijk thuis kunnen werken is dat makkelijker dan voor bijvoorbeeld schoolgaande jonge kinderen. Kinderen die verplicht gezond thuis moeten blijven vanwege een verouderd beleid dat een klas dicht moet na drie positieve tests waaarvan de klachten hoogstwaarschijnlijk matig zijn. Ik merk bij mezelf en ook bij anderen in m'n omgeving dat het een sterk negatief effect heeft op kinderen. Deze hebben sterk belang bij sociale contacten op school.Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:
Het zal wel weer aan mijn conformistische karakter liggen, maar is het te veel gevraagd dat je even een paar daagjes extra thuis blijft als zo'n zelftest positief is en de GGD de longen uit het lijf aan het rennen is? Of is het een soort uitlaatklep om hier dan te gaan lopen klagen?
Het is goed dat de quaraintaine regels voor kinderen zonder klachten vanaf morgen (?) volledig verdwijnen.
Excuus, ik doelde natuurlijk idd op de verdwijnende quaraintaine regels voor kinderen onder de 12.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:48:
[...]
Volledig verdwijnen? Er komt toch alleen een versoepeling voor klachtenvrije kinderen?
[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 25-01-2022 09:54 ]
Dus blijft ze vandaag sowieso thuis.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:44:
[...]
We hebben al vergeleken met eergisteren. Zaterdag een berichtje vanuit school gehad, dat een klasgenootje een positieve zelftest had. Zondag dus maar een zelftest gedaan. Die was "negatief", moet ik bekennen dat we 'm niet onder microscoop hebben gelegd.
Gisteren had ze wat verhoging en was ze hangerig. Verder geen klachten. Vanmorgen was de verhoging eigenlijk zo goed als weg.
Kinderen moeten op dit moment nog 24uur klachtenvrij zijn. Als ze gisteren avond dus klachten had is ze tot vanavond sowieso in isolatie.
Verder als de test inderdaad positief is blijft ze logischerwijs nog langer thuis.
Want klachten, dus het klachtenvrij protocol geld niet in dit geval.
Zo zou ik er in elk geval mee omgaan.
Volledig verdwijnen? Er komt toch alleen een versoepeling voor klachtenvrije kinderen?RodeStabilo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:46:
[...]
Voor werkenden die makkelijk thuis kunnen werken is dat makkelijker dan voor bijvoorbeeld schoolgaande jonge kinderen. Kinderen die verplicht gezond thuis moeten blijven vanwege een verouderd beleid dat een klas dicht moet na drie positieve tests waaarvan de klachten hoogstwaarschijnlijk matig zijn. Ik merk bij mezelf en ook bij anderen in m'n omgeving dat het een sterk negatief effect heeft op kinderen. Deze hebben sterk belang bij sociale contacten op school.
Het is goed dat de regels vanaf morgen (?) volledig verdwijnen.
Oftewel dochterlief hoest 3x en je wordt alsnog gebeld?
Verwijderd
Ik weet niet waar je het nou precies over hebt, maar we hebben dus geen positieve zelftest. We menen onder een vergrootglas "iets" te zien wat mogelijk een streepje zou kunnen voorstellen. Als er nou met het blote oog iets waarneembaar was geweest, OK. Maar we wilden "voor alle zekerheid" best een test laten afnemen bij de GGD. Ik concludeer alleen dat "iets minder kritisch zijn" je leven makkelijker maakt.Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:
Het zal wel weer aan mijn conformistische karakter liggen, maar is het te veel gevraagd dat je even een paar daagjes extra thuis blijft als zo'n zelftest positief is en de GGD de longen uit het lijf aan het rennen is? Of is het een soort uitlaatklep om hier dan te gaan lopen klagen?
Elke dag school die mijn dochtertje onnodig mist, is overigens wel precies dat: "teveel gevraagd" .
Verwijderd
Vandaag zou ze hoe dan ook thuis blijven. We hebben haar gisteren al afgemeld bij de lerares. Maar met 37,2 kun je eigenlijk al stellen dat ze niet echt verhoging meer heeft. Hangerig is ze ook niet meer. Als we wat minder kritisch waren geweest, had ze morgen in principe weer naar school gekund (tenzij ze natuurlijk weer klachten zou krijgen). Nu moet ze wachten op de GGD test (donderdag), krijg je de uitslag met wat pech pas vrijdag na begin schooldag en is de week alweer voorbij.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:46:
[...]
Dus blijft ze vandaag sowieso thuis.
Kinderen moeten op dit moment nog 24uur klachtenvrij zijn. Als ze gisteren avond dus klachten had is ze tot vanavond sowieso in isolatie.
Verder als de test inderdaad positief is blijft ze logischerwijs nog langer thuis.
Want klachten, dus het klachtenvrij protocol geld niet in dit geval.
Zo zou ik er in elk geval mee omgaan.
Dat gaan we een volgende keer zeker anders doen.
Hopelijk komt er vanavond ook geen koorts meer.Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Vandaag zou ze hoe dan ook thuis blijven. We hebben haar gisteren al afgemeld bij de lerares. Maar met 37,2 kun je eigenlijk al stellen dat ze niet echt verhoging meer heeft. Hangerig is ze ook niet meer. Als we wat minder kritisch waren geweest, had ze morgen in principe weer naar school gekund (tenzij ze natuurlijk weer klachten zou krijgen). Nu moet ze wachten op de GGD test (donderdag), krijg je de uitslag met wat pech pas vrijdag na begin schooldag en is de week alweer voorbij.
Dat gaan we een volgende keer zeker anders doen.
Meeste mensen hebben in de avond meer verhoging/koorts dan in de ochtend.
Klagen is onderdeel van onze cultuur.Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Maar toch ook enkel voor hen die klachtenvrij zijn? Zodat er weer lekker gediscussieerd kan worden over 1x hoesten of 4x hoesten en dat deed hij thuis echt niet!RodeStabilo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:46:
Excuus, ik doelde natuurlijk idd op de verdwijnende quaraintaine regels voor kinderen onder de 12.
Of heb ik het verkeerd begrepen?
Bij onze gastouder zit er nog altijd een hoest-quotum per dag op elk kind. Wordt het overschreden mag je ze ophalen want klachten.
Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd...
We houden ons netjes aan de richtlijnen, het voelt vooral raar dat de andere kinderen vandaag thuis zijn en morgen 'gewoon' naar school mogen. Ik begrijp dat mensen afhaken als testen vrijwel onmogelijk is, het kost veel moeite en doorzettingsvermogen om het dringende testadvies op te volgen.
Mensen zonder principes en rechtvaardigheidsgevoel mogen straks weer naar het café. Gefeliciteerd met uw voorwaardelijke vrijheid als u daarbij hoort en zonder morren medische handelingen ondergaat om vinkjes te verdienen op uw smartphone.
Dat we nu al officieel weten wat er vanavond op de persconferentie wordt verteld is onderdeel van de nieuwe bestuurscultuur. De NOS hoeft niet meer te lekken wat het OMT opschreef, de nieuwe minister van Volksgezondheid brengt het advies nu zelf een dag voor de persconferentie naar buiten. Na bijna twee jaar crisis kunnen journalisten zich zowaar voorbereiden op de persconferentie.
De enige relevante vraag vanavond is: wat is de exitstrategie voor de coronapas? Nu ook uit het meest recente onderzoek, uitgevoerd door de TU Delft, weer blijkt dat het ding geen bijdrage levert aan het terugdringen van het virus, adviseert het OMT merkwaardig genoeg toch dat toegang tot de horeca, theaters en sportwedstrijden 'vooralsnog' alleen met 3G is toegestaan.
'Vooralsnog' klinkt hoopvol maar is het niet. De WHO heeft de finishvlag al in de hand om de pandemie officieel te beëindigen, maar ons kabinet gaat gewoon door met het invoeren van de 2G-wetgeving waarmee miljoenen Nederlanders worden uitgesloten. De deelname van burgers aan het openbare leven wordt voorwaardelijk gemaakt, in strijd met burgerrechten.
In het coronadebat vorige week konden de woordvoerders van D66 en de VVD ook niet meer uitleggen waarom. Althans, dat kunnen ze wel maar willen ze blijkbaar niet, terwijl de reden in feite gewoon in het coalitieakkoord staat: 'We nemen het voortouw en zetten in Europees verband in op ontwikkeling van een digitale identiteit.' Al in 2018 is door diverse lobbyorganisaties geopperd dat een vaccinbewijs een goed middel is om de invoering van die door de EU gewenste digitale identiteit te versnellen. Er was alleen nog een angstaanjagend virusje nodig. Het nieuwe kabinet heeft een staatssecretaris aangesteld die dit moet regelen, Alexandra van Huffelen, die we nog kennen van de afwikkeling van het toeslagenschandaal. Juist zij heeft met eigen ogen gezien welke ravage wordt aangericht als de overheid digitalisering te ver doorvoert en zelflerende algoritmes onschuldige burgers vermorzelen.
Van Huffelen moet niet alleen het Europese digitale paspoort invoeren, waarmee ons vrijheden kunnen worden toegekend en afgenomen. Zij is óók verantwoordelijk voor het bestrijden van zogenaamde desinformatie op online platformen. Een griezelige combinatie van taken, die alleen bij een heel betrouwbare overheid in goede handen is.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ja, uiteraard. Dat had ik er nog later bij gezetDennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Maar toch ook enkel voor hen die klachtenvrij zijn? Zodat er weer lekker gediscussieerd kan worden over 1x hoesten of 4x hoesten en dat deed hij thuis echt niet!
Ik hoop dat we er effectief iets mee opschieten dan.RodeStabilo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:00:
[...]
Ja, uiteraard. Dat had ik er nog later bij gezet
Nu was het duidelijk. Ongeacht of je hoest of niet gewoon thuisblijven.
Straks moet pappa en mamma die graag naar kantoor gaan dat beoordelen. Maar een uur later mag de pedagogische medewerker of leerkrachten dat gaan beoordelen.
Een ander oordeel gaat weer discussie geven en kost uiteindelijk ook veel tijd.
Want klachten is een vaag begrip helaas.
Maar we gaan het zien. Hoop dat het meevalt.
Uiteraard alleen klachtenvrij. Denk dat weinig docenten voor de klas bleven als iedereen zijn besmette kids naar school stuurt. Jammer alleen dat dit waarschijnlijk door sommige wel weer zo zal worden geinterpreteerd en de aanval op docenten weer kan worden geopend. Common sense is helaas niet bij iedereen aanwezig.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Maar toch ook enkel voor hen die klachtenvrij zijn? Zodat er weer lekker gediscussieerd kan worden over 1x hoesten of 4x hoesten en dat deed hij thuis echt niet!
Bij onze gastouder zit er nog altijd een hoest-quotum per dag op elk kind. Wordt het overschreden mag je ze ophalen want klachten.
Nou, ik heb het ook niet zo op een digitale controle maatschappij waarbij je eerst je vinkjes moet verdienen om wat te mogen. Wat mij betreft komt daar zo snel mogelijk een eind aan. De nieuwe bestuurscultuur moet eerst nog maar eens realiteit worden, voorlopig zie ik daar nog niets van terug.spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:00:
Ik las vanmorgen onderstaand stukje opinie op BNR. Krijg je toch wel een beetje de kriebels van. Aan de ene kant omdat dit natuurlijk uit zijn verband getrokken is, maar aan de andere kant dat ik er mezelf toch op betrap dat dit zo maar eens wel eens een mogelijkheid gaat zijn in de toekomst. Ergens toch eng ofzo
[...]
Echter ik denk dat dit breder moet worden getrokken als de pandemie pur sang maar dan is het meer iets voor in een ander topic.
Is ook, maar het is gewoon allemaal zeer lastig. GGD word natuurlijk gewoon overspoeld. Maar toch vraag je je af, kan het echt niet beter? Ik heb zelf gisteren denk ik bijna 20x gebeld maar diverse nummers, zelfs nog locale ggd geprobeerd waar medewerker 1 het snapt en je dan probeert te helpen maar mederwerker 2 je dan simpelweg doorverbind naar standaard ggd nummer.......tja.....spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:55:
[...]
Klagen is onderdeel van onze cultuur.
Dus GGD kan toch beter zou je denken, wellicht meer nummers via regionale service ipv landelijk, terugbel service? (is er bij de dokter en die is ook geregeld vrij druk)
En ja basisschool regels losser maken, denk dat het ook bijna niet anders kan, want op deze manier is er letterlijk geen doorkomen aan.
De tip van in de ochtend bellen werkte voor mij ook, ik was dacht ik vrij laat met 8:22 maar kwam iig in de wachtrij terecht en kon na 10-15 mins wachten afspraak maken, en dat is verder dan gister!
10 second ninja DONE
Dat is ook raar. Zelfde als de restauranteigenaar die vanavond alleen eet en morgen z'n zaak weer 1/3e vol heeft zitten.hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:59:
[...]
Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd...![]()
We houden ons netjes aan de richtlijnen, het voelt vooral raar dat de andere kinderen vandaag thuis zijn en morgen 'gewoon' naar school mogen. Ik begrijp dat mensen afhaken als testen vrijwel onmogelijk is, het kost veel moeite en doorzettingsvermogen om het dringende testadvies op te volgen.
Maar ik snap gewoon de functie van hierover klagen niet. Het is nu eenmaal nodig om regels een begin- en einddatum te geven. Dan kunnen we hier op af gaan geven door hoe onlogisch het allemaal voelt, maar wat stel je dan voor? Regels meteen laten vallen? Maar dan voelde het "gisteren" weer onlogisch, enzovoort enzovoort. Het komt bij mij altijd onnodig negatief over.
Ik gok dat dat van Marianne Zwagerman is gezien de schrijfstijl? Ze had van de week op BNR een gesprek met o.a. Caroline van der Plas waar het ook over de pas ging: https://twitter.com/mariannezw/status/1485658467042050049spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:00:
Ik las vanmorgen onderstaand stukje opinie op BNR. Krijg je toch wel een beetje de kriebels van. Aan de ene kant omdat dit natuurlijk uit zijn verband getrokken is, maar aan de andere kant dat ik er mezelf toch op betrap dat dit zo maar eens wel eens een mogelijkheid gaat zijn in de toekomst. Ergens toch eng ofzo
[...]
Erg beperkt artikel maar ik snap het nog niet helemaal. Luchtzuiveringsinstallaties zijn toch al eerder wetenschappelijk onderzocht. Volgens mij meen ik in een eerder rapport gelezen te hebben dat die heel aardig de virusdeeltjes in de lucht reduceren.martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
Kuipers gaat 150.000 euro uitgeven voor wetenschappelijk onderzoek zuil school Staphorst. Volgens https://www.ad.nl/buitenl...PR08hec4s1WI3npgBlg7fbLas hebben ze daar nu ook maar minimale besmetting (merendeel thuis opgelopen).
Of het nu een ei van columbus is dat is misschien wat anders.
U gaat door voor de koelkast: https://www.bnr.nl/podcas...e-exitstrategie-coronapasharmrh schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
[...]
Ik gok dat dat van Marianne Zwagerman is gezien de schrijfstijl? Ze had van de week op BNR een gesprek met o.a. Caroline van der Plas waar het ook over de pas ging: https://twitter.com/mariannezw/status/1485658467042050049
heel gauw alle scholen hiermee uitrusten als de onderzoeksresultaten positief zijn, en daarna verplichten in kantoorpanden. Dat zou toch een hele hoop moeten schelen zou je denken.martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
Kuipers gaat 150.000 euro uitgeven voor wetenschappelijk onderzoek zuil school Staphorst. Volgens https://www.ad.nl/buitenl...PR08hec4s1WI3npgBlg7fbLas hebben ze daar nu ook maar minimale besmetting (merendeel thuis opgelopen).
Staphorst.... daar is iedereen toch al besmet geweest en is er groepsimmuniteit?martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
Ja, ik zou het eens proberen in wat andere regio's, Staphorst staat nou niet erom bekend dat ze unbiased zijnspartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:36:
[...]
heel gauw alle scholen hiermee uitrusten als de onderzoeksresultaten positief zijn, en daarna verplichten in kantoorpanden. Dat zou toch een hele hoop moeten schelen zou je denken.
Als je je kind niet laat testen zijn ze ook niet positief hé
Edit:
Als je je kind niet laat testen zijn ze ook niet positief getest hé
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 25-01-2022 10:46 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Owjah, die was ik even vergeten.Nox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:40:
[...]

Tenzij je op de lange termijn 'de mens' er zwakker mee maakt. Je kan niet iedereen beschermen voor alles. Dat zag je bijv. met het RS virus, dat heeft in een vreemde periode een inhaalslag gemaakt.spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:36:
[...]
heel gauw alle scholen hiermee uitrusten als de onderzoeksresultaten positief zijn, en daarna verplichten in kantoorpanden. Dat zou toch een hele hoop moeten schelen zou je denken.
Ik vraag me af of op de lange termijn alles beschermen de bevolking sterker maakt. Het vaccin zie ik dan als een 'handleiding' voor het afweersysteem, dus daar zie ik de waarde wel van in, maar uiteindelijk zal dit immuunsysteem ook getraind moeten worden en blijven en dat kan toch echt alleen maar met af en toe blootgesteld worden aan zaken.
Anders zitten we straks allemaal met een vissenkom op 't hoofd en gezuiverde lucht
Blijkbaar wel anders merken ze geen verschil.Nox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Ja, ik zou het eens proberen in wat andere regio's, Staphorst staat nou niet erom bekend dat ze unbiased zijn
Edit:
Bovendien, los van de andere relevante factoren die al even genoemd worden:Nox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:40:
[...]
Ja, ik zou het eens proberen in wat andere regio's, Staphorst staat nou niet erom bekend dat ze unbiased zijn
Edit:
- conclusie is al getrokken dat het 'dankzij slimme luchtreinigers' is, maar waar is dan dat onderzoek nog voor nodig?
- school van mijn kinderen is ook nog geen klas naar huis gestuurd en is corona pas sinds 2 weken een ding, daarin zijn ze vast niet uniek. Afgelopen twee jaar nauwelijks besmettingen gehad.
Dus leest lekker weg en ik gok dat MdH er wel een blog over zal schrijven (die probeerde scholen eerst iPads te verkopen en nu ventilatiesystemen), maar laten we dat onderzoek even afwachten
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Goede post en inderdaad interessante opinie en zeker doorspekt van de nodige FUD.spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:00:
Ik las vanmorgen onderstaand stukje opinie op BNR. Krijg je toch wel een beetje de kriebels van. Aan de ene kant omdat dit natuurlijk uit zijn verband getrokken is, maar aan de andere kant dat ik er mezelf toch op het gevoel betrap dat dit zo maar eens wel eens een mogelijkheid gaat zijn in de toekomst. Ergens toch eng ofzo
[...]
Wat problematisch is, is dat we in een situatie zitten waar mensen het onderscheid tussen een 'robot' en een 'mens' niet meer zien en tussen 'desinformatie' en 'feiten' niet meer zien. Het grootste deel van het internet verkeer bestaat uit bots, waarvan een deel een functie heeft (zoekmachineresultaten verzamelen) en een deel bezig is met beinvloeding: reviews maken, e-mails sturen, computers hacken, twitter berichten plaatsen, datingsites afstruinen, etc etc.
Het is vanuit die optiek niet per se slecht als we een voordeel van de echte wereld naar online trekken: wie ben je en waarom zeg je dit? Dus, afstappen van 100% anoniem onzin verspreiden - kan toch niemand tegen zijn?
Anderzijds wordt zoiets al snel gekoppeld aan andere dingen: China laat prima zien waartoe een totalitair regime in staat is in het volgen van mensen, waar men in Rusland natuurlijk al goed mee bezig is dit op hun eigen stukje internet dunnetjes over te doen. Het is zeker geen irrationele zorg.
Wat alleen ingewikkeld is, is het hier en nu. We hebben een probleem met een virus en willen weer meer open. We weten dat QR code weinig uithaalt, maar wel 'iets'. Het is geen 'niets', blijkt uit datzelfde onderzoek, maar doet geen magische dingen. Is dat het dan waard? De rest van Europa vindt van wel, maar wij van niet? Ik kan geen antwoord geven op die vragen - maar vind wel dat het geen permanent iets mag zijn en vind ook dat het weg moet zodra het kan. Koppelen aan die 'digitale identiteit' lijkt me bijv helemaal niet in verhouding tot het doel.
Qua burgerrechten: dat dit nu weer genoemd wordt is interessant en veelvuldig onderzocht en besproken - beperken van toegang van mensen op basis van vaccinatie status gaat volgens al die onderzoeken niet in tegen de rechten van de mens en is ook geen discriminatie. Dat het een deel van de bevolking die zelf een keuze maakte buitensluit klopt en is ook zeker onwenselijk, maar dat is de afweging - moet de rest dan blootgesteld worden aan die groep die daar niet aan mee doet, of moet die groep die niet mee doet het recht hebben anderen daar aan bloot te stellen?
(in de omicron realiteit en zoveel besmettingen per dag wordt het snel een non-discussie - mensen die niet gevaccineerd zijn en geen covid hebben gehad worden heel snel heel schaars zo, dus tjah)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Maar het is zelfs schier onmogelijk om die testafspraken te cancellen, want telefonisch is de GGD hier niet bereikbaar door overbelasting.
Tja, dan maar no-show. Maar jammer dat het zo moet.

En hopen dat ze klachtenvrij blijven, m'n dochter is nog wel redelijk ziek geweest. Ook positief getest dus.
Edit: kindertest overigens niet meer zo heftig, vergelijkbaar met thuistest.
[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 25-01-2022 11:21 ]
Dit is ook wat we gedaan hebben, negatief, uit voorzorg werk ik thuis.3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Je bent een nauw contact begrijp ik? Doe een zelftest en laat je niet kisten door de GGD die het niet kan bijbenen. Wat mij betreft heb je dan je best gedaan. Als je klachten zou hebben is het een ander verhaal.
De testbereidheid was daar al laag en ze hebben de pieken al gehad omdat ze minder vaccineren. De bescherming is dus hoog en bij weinig klachten weet niemand van iets. Dus waar de rest van Nederland thuis zit, kunnen ze daar gewoon naar school. Precies wat we in de rest van Nederland nu ook gaan doen. Moeten we daar nu 150k aan uit gaan geven ?martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:22:
[removed]
Tja, het grote probleem is dat ze er in dat soort stukken al van uit gaan dat Omikron het einde van de crisis is. Alleen is dat nog maar de vraag en weten we dat pas over een tijdje. Het is vanuit dat punt gezien dan ook niet raar om toch de discussie te voeren wat er nu wel/niet kan en mag. Naar mijn idee is die 2G discussie juist goed om te houden nu er geen grote noodzaak is. Want dan krijg je de echte discussie en niet het probleem dat we wel moeten omdat de regering weer te lang heeft gewacht.spartacusNLD schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:00:
Ik las vanmorgen onderstaand stukje opinie op BNR. Krijg je toch wel een beetje de kriebels van. Aan de ene kant omdat dit natuurlijk uit zijn verband getrokken is, maar aan de andere kant dat ik er mezelf toch op het gevoel betrap dat dit zo maar eens wel eens een mogelijkheid gaat zijn in de toekomst. Ergens toch eng ofzo
[...]
En het allergrootste probleem is natuurlijk dat de meeste desinformatie niet van de regering komt, maar van de gewone man/vrouw. Net als dit opinie-stukje waarbij het allemaal op onderbuikgevoel gaat (alhoewel dat nogal logisch is met een opinie-stuk natuurlijk
[removed]
Als blijkt dat die luchtzuiveraars weinig toevoegen maar aan de andere kant natuurlijke immuniteit weer wel dan is dat geld toch ook goed besteed? Lijkt mij een koopje.redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:29:
[...]
De testbereidheid was daar al laag en ze hebben de pieken al gehad omdat ze minder vaccineren. De bescherming is dus hoog en bij weinig klachten weet niemand van iets. Dus waar de rest van Nederland thuis zit, kunnen ze daar gewoon naar school. Precies wat we in de rest van Nederland nu ook gaan doen. Moeten we daar nu 150k aan uit gaan geven ?
Zeker gezien het RIVM altijd wacht op eigen data in plaats van naar het buitenland te kijken.
Hoezo 1/3? Ik kom die alleen tegen bij evenementen. Of lees ik de verkeerde lekken?Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:19:
[...]
Dat is ook raar. Zelfde als de restauranteigenaar die vanavond alleen eet en morgen z'n zaak weer 1/3e vol heeft zitten.
Maar ik snap gewoon de functie van hierover klagen niet. Het is nu eenmaal nodig om regels een begin- en einddatum te geven. Dan kunnen we hier op af gaan geven door hoe onlogisch het allemaal voelt, maar wat stel je dan voor? Regels meteen laten vallen? Maar dan voelde het "gisteren" weer onlogisch, enzovoort enzovoort. Het komt bij mij altijd onnodig negatief over.
Nee je hebt gelijk, die 1/3 is alleen bij buitenevenementen.42erik schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:39:
[...]
Hoezo 1/3? Ik kom die alleen tegen bij evenementen. Of lees ik de verkeerde lekken?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met aanval? Dat ouders toch hun kind met klachten naar school sturen?Johan Bogle schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:04:
[...]
Uiteraard alleen klachtenvrij. Denk dat weinig docenten voor de klas bleven als iedereen zijn besmette kids naar school stuurt. Jammer alleen dat dit waarschijnlijk door sommige wel weer zo zal worden geinterpreteerd en de aanval op docenten weer kan worden geopend. Common sense is helaas niet bij iedereen aanwezig.
De -33% lijkt mij nog voorzichtig. Ik denk dat je gezien de marge die nu wordt genoemd 40 - 60% je met de middenmoot van 50% mag rekenen.t_captain schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:07:
Ik reken met:
- afname kans op opname tov delta: -33% (RIVM -40%)
- gemiddeld 4 ligdagen (RIVM 5)
- generatietijd 2.5 dagen (RIVM 3.5)
Het advies wordt duidelijk genoemd als een tussenstap om toch nog even de vinger aan de pols te houden. De basismaatregelen hoeven van mij er nu nog niet af, evenals de discotheken bijvoorbeeld. Dat blijken toch iedere keer lokale katalysatoren te zijn die je beter nog even dicht kan houden.
Verder moet omicron toch maar rond gaan, er is toch een aanzienlijk deel geboosterd en met CTB komen er wellicht nog wat bij. Het is ergens maar goed dat ik dat nu durf te zeggen, tekenen dat we hopelijk aan de staart zitten van de pandemie.
Een test cancellen online is geen optie? Ook vreemd eigenlijk. Zijn er zat die nu uitwijken naar commerciele labs om zo al 1-2 dagen eerder weer aan het werk te kunnen.LZ86 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:16:
mijn 2 kinderen zitten ook klachtenvrij thuis wegens besmettingen in de klas. Nu heb ik een afspraak bij de GGD voor ze om de "quarantine" van school te verkorten. Maar met de op handen zijnde versoepelingen ga ik ze niet laten testen.
Maar het is zelfs schier onmogelijk om die testafspraken te cancellen, want telefonisch is de GGD hier niet bereikbaar door overbelasting.
Tja, dan maar no-show. Maar jammer dat het zo moet.
Er komen momenteel 200k "boosters" per dag bij in de vorm van besmettingen.tweakduke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:55:
[...]
De -33% lijkt mij nog voorzichtig. Ik denk dat je gezien de marge die nu wordt genoemd 40 - 60% je met de middenmoot van 50% mag rekenen.
Het advies wordt duidelijk genoemd als een tussenstap om toch nog even de vinger aan de pols te houden. De basismaatregelen hoeven van mij er nu nog niet af, evenals de discotheken bijvoorbeeld. Dat blijken toch iedere keer lokale katalysatoren te zijn die je beter nog even dicht kan houden.
Verder moet omicron toch maar rond gaan, er is toch een aanzienlijk deel geboosterd en met CTB komen er wellicht nog wat bij. Het is ergens maar goed dat ik dat nu durf te zeggen, tekenen dat we hopelijk aan de staart zitten van de pandemie.
Tja, maar er is al bekend dat luchtzuiveraars juist wel iets toevoegen (niet alleen voor corona trouwens). Dat een eerdere infectie de kans verkleint op een nieuwe is ook al duidelijk. En dat je zonder testen geen positief geteste mensen vindt lijkt me ook niet echt een onderzoek waardWolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:38:
[...]
Als blijkt dat die luchtzuiveraars weinig toevoegen maar aan de andere kant natuurlijke immuniteit weer wel dan is dat geld toch ook goed besteed? Lijkt mij een koopje.
Tja, ik kan wel wat betere onderzoeken verzinnen dan dit. En als ze die 150k aan een school zouden geven waar de ventilatie niet op orde is (en dat zijn er nog steeds veel), zou dat nog meer helpen ook.Zeker gezien het RIVM altijd wacht op eigen data in plaats van naar het buitenland te kijken.
[removed]
Hoeveel daarvan waren al gevaccineerd/geboosterd?t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:59:
Er komen momenteel 200k "boosters" per dag bij in de vorm van besmettingen.
Heb hier een 2x gevaccineerde besmette tiener en de hele ochtend al keelpijn.
Vanavond maar een zelftest doen, zou me niet verbazen...
Van 12-18 januari was de verhouding als volgthoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:04:
[...]
Hoeveel daarvan waren al gevaccineerd/geboosterd?
Heb hier een 2x gevaccineerde besmette tiener en de hele ochtend al keelpijn.
Vanavond maar een zelftest doen, zou me niet verbazen...
Van alle besmettingen (12+) was
14% 3x geprikt
55% 2x geprikt
6% 1x geprikt
25% 0x geprikt
Ik verwacht dat het voor de week 19-25 januari het percentage met 3 prikken wat hoger zal liggen (door de boostercampagne)
*knip* graag TS lezen en als je dit dan nog denkt, graag goed onderbouwen.t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:59:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 25-01-2022 12:31 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Die headline
Twee dingen die niet deugen:
1. "Aantal coronapatiënten in ziekenhuizen stijgt weer"
NICE einde vrijdag: 1086+292 = 1378
NICE einde maandag: 1106+268 = 1374
Het aantal coronapatienten in het ziekenhuis is dus over het weekend min of meer constant. Verpleegafdeling +20 (dat is vermoedelijk de "stijging" waar ze het over hebben), IC -24. In termen van druk op het personeel is het een duidelijke daling. Want die -24 op de IC levert ongeveer 4x a 5x zoveel op als +20 op de verpleegafdeling kost.
Verde is het nog weekpatroon. De voorgaande weken hadden we van vrijdag naar maandag ook telkens een kleine stijging op de verpleegafdeling (+6, +1, +5). +20 is wel ietsje groter, maar om het te kaderen als een trendbreuk gaat te ver.
2. "opvallend veel jongeren"
De enige onderbouwing is:
Maar geen getallen. Iedereen weet dat we extreem hoge incidentie van corona-infectieshebben en dat jongeren daarbinnen ook nog atypisch sterk zijn vertegenwoordigd. Dat je dus wat meer opnames van jongeren hebt, is geen rocket science.De instroom van coronapatiënten onder de 30 jaar is nog niet eerder zo hoog geweest als nu, signaleert het LCPS. Het centrum, dat dagelijks rapporteert over de coronacijfers van ziekenhuizen, kan hiervoor nog geen goede verklaring geven. De stijging is zichtbaar op de verpleegafdelingen
De centrale vraag is of het er opvallend veel zijn. Zijn het er meer dan je vanuit de hoge incidentie kunt verklaren? Hoeveel zijn het er? Als je die vraag niet beantwoord, moet je ook de quote niet zo overnemen.
Sovieto schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Van 12-18 januari was de verhouding als volgt
14% 3x geprikt 45,8%
55% 2x geprikt 24,7%
6% 1x geprikt 6,1%
25% 0x geprikt 23,4%
Ik verwacht dat het voor de week 19-25 januari het percentage met 3 prikken wat hoger zal liggen (door de boostercampagne)
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Waar komt het getal 200k vandaan?t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:59:
[...]
Het was niet bedoeld om de effectiviteit van vaccins te meten, maar gewoon als informatie.Zewatanejo schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:15:
Hier moet je dan wel de vaccinatie graden langs zetten, anders geeft het een vertekent beeld. Zie vetgedrukt.
[...]
Verder is de aanpassing die je hebt gedaan niet correct. Het totaal moet natuurlijk optellen tot 100%.
Verder is de incidentie scheef in de samenleving (veel bij jongeren, door de opening van de scholen), dus kan je ook de percentages niet met elkaar vergelijken. Bijvoorbeeld de 25% ongevaccineerd valt weer samen met de lage vaccinatiegraad onder de groep 12-17 jarigen.
En NICE op het moment van schrijven: 1002+263 = 1265
Benieuwd met welke kop ze nu weer komen...
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Geplaceerd op 1.5m komt menig restaurant/theater feitelijk uit op 1/3e van de capaciteit. Had ik er even bij moeten zetten.42erik schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:39:
[...]
Hoezo 1/3? Ik kom die alleen tegen bij evenementen. Of lees ik de verkeerde lekken?
Populatie:Sovieto schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Van 12-18 januari was de verhouding als volgt
14% 3x geprikt
55% 2x geprikt
6% 1x geprikt
25% 0x geprikt
* 3x geprikt: 54.9% van 18+, niet significant tussen 12 en 17. Naar schatting 50.8% van de 12+ groep.
Dus 14% van de positieve tests uit 51% van de populatie.
* 2x geprikt: volgens coronadashboard 84.6% van de groep 12+, minus de 3x geprikten = 33.8%.
Dus 55% van de positieve tests uit 34% van de populatie.
* 1x geprikt: volgens het dashboard 87.5 - 84.6 = 2.9%
Dus 6% van de positieve tests uit 3% van de populatie
* niet geprikt: 12.5% (het restant)
Dus 25% van de positieve tests uit 12% van de populatie.
Als ik de kans op een positieve test normaliseer naar de geboosterde groep:
* booster: 1.0
* 2 prikken: 5.9
* 1 prik: 7.5
* geen prik: 7.3
Opmerkelijk: alleen een booster verlaagt de kans om positief te testen echt sterk. De groepen met 0, 1 of 2 prikken zitten relatief dicht bij elkaar.
Hebben we ook cijfers uit de ziekenhuisopnames naar vaccinatiestatus?
Het beste wacht je tot morgen en pak je dan het getal van vandaag. Midden op de dag zit je altijd lager omdat de instroom anders over de dag verdeeld is dan de uitstroom. Vooral in de verpleegafdeling worden veel mensen ontslagen 's ochtends.alexbl69 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:21:
[...]
En NICE op het moment van schrijven: 1002+263 = 1265
Benieuwd met welke kop ze nu weer komen...
Als inderdaad 1,5 meter geldt in het theater dan denk ik dat veel voorstellingen voorlopig niet doorgaan.Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:22:
[...]
Geplaceerd op 1.5m komt menig restaurant/theater feitelijk uit op 1/3e van de capaciteit. Had ik er even bij moeten zetten.
Klopt, vaccineren lijkt vanuit de cijfers niet te werken om besmettingen te voorkomen. Dit kan je ook zien op pagina 21 van het wekelijkse RIVM rapport. Helaas hebben ze daar wel de booster en dubbel gevaccineerd op 1 hoop gegooid.t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:23:
[...]
Populatie:
* 3x geprikt: 54.9% van 18+, niet significant tussen 12 en 17. Naar schatting 50.8% van de 12+ groep.
Dus 14% van de positieve tests uit 51% van de populatie.
* 2x geprikt: volgens coronadashboard 84.6% van de groep 12+, minus de 3x geprikten = 33.8%.
Dus 55% van de positieve tests uit 34% van de populatie.
* 1x geprikt: volgens het dashboard 87.5 - 84.6 = 2.9%
Dus 6% van de positieve tests uit 3% van de populatie
* niet geprikt: 12.5% (het restant)
Dus 25% van de positieve tests uit 12% van de populatie.
Als ik de kans op een positieve test normaliseer naar de geboosterde groep:
* booster: 1.0
* 2 prikken: 5.9
* 1 prik: 7.5
* geen prik: 7.3
Opmerkelijk: alleen een booster verlaagt de kans om positief te testen echt sterk. De groepen met 0, 1 of 2 prikken zitten relatief dicht bij elkaar.
Hebben we ook cijfers uit de ziekenhuisopnames naar vaccinatiestatus?
Dit topic is gesloten.
De Persconferentie van 25 januari
Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).
Bovendien:
- Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
- Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
- Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
- Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
- Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.