CMD-Snake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Kuipers lijkt vooral de argumenten van zijn voorganger te herkauwen op meerdere fronten: Het vaccineren voor de ander en 2G om ongevaccineerden te beschermen en meer dingen eerder mogelijk te maken. Wat mij betreft beledigd Kuipers hiermee zijn eigen intelligentie. Vanuit zijn eigen beroepskennis moet hij inmiddels wel weten dat vaccinatie overdracht zeer weinig nog remt, dit was al het geval met delta en met omikron al helemaal. Vaccinatie om een eilandje van ongevaccineerden en zwakkeren te beschermen is een illusie geworden nu gevaccineerden net zo makkelijk corona oplopen en kunnen verspreiden.
En daar zijn ze dan ook helemaal niet mee bezig..... Ze zijn puur bezig om zoveel mogelijk bescherming te krijgen. Er is altijd nog de kans dat er een ziekmakender variant dan Omicron komt, waarbij die bescherming wel weer veel uitmaakt. Voor de komende tijd is het dan ook logisch om vaccinatie nog te promoten, totdat we zeker zijn dat we in de endemische situatie zitten.
Hetzelfde geldt voor 2G, als extramiddel om dingen te openen kan het een goed middel zijn. Voor Omicron zal het weinig nut hebben, maar als er een nieuwe golf komt wel.
Het is dus makkelijk om alleen naar Omicron te kijken en alles als onzin te bestempelen. Logischer is echter om vooruit te kijken en zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een nieuwe variant.
Ik kan mij dan alleen voorstellen dat Kuipers doorzet op deze manier omdat hij geen keuze krijgt. Zijn eigen partijleiding geeft hem waarschijnlijk een opdracht om zaken als 2G te regelen voor ze. Hij hergebruikt de argumenten van zijn voorganger dan uit noodzaak.
Sowieso is dat politiek waarbij niet opeens van koers wordt verandert als er een nieuw iemand komt. Je zult dus iets langer moeten wachten om te zien waar Kuipers zelf heen wil.
En zoals ik al vaker heb gezegd vind ik het beter dat de 2G discussie gevoerd wordt in rustig vaarwater. Hopelijk wordt het afgeschoten, maar als het toch besproken moet worden dan liever niet met de druk erachter dat we niet zonder zouden kunnen.
[...]
Een hoop politici op veel plekken hebben veel geïnvesteerd in een systeem van coronapassen. Dat gaan ze niet zomaar opgeven omdat het niet werkt, dat gezichtsverlies willen ze niet lijden.
Wat een onzin. Sowieso is er een verschil tussen niet werken en niet nodig zijn. Het 1e zullen ze inderdaad niet gauw toegeven, maar het 2e kun je juist positief gebruiken. Je middelen hebben er ten slotte voor gezorgd dat ze overbodig zijn geworden.
Dat die coronapassen voor de lange termijn zijn had ik vanaf dag 1 al gezegd. Je gaat niet zo'n heel systeem de lucht in takelen om het na zes maandjes op te ruimen, dat is zo'n desinvestering. Indien het voor zeer korte termijn is met reizen had het gehele boekje prima volstaan. Hele volksstammen gebruiken zo'n boekje om hun vaccinaties voor reizen aan te tonen.
Dat roep je inderdaad de hele tijd, alleen is er nog geen enkel bewijs dat dat ook het geval is. Voorlopig zie ik het juist minder worden en verwacht ik dat we over een paar weken de QR-checks ook gaan laten vallen (mits de ziekenhuizen goed blijven gaan)
En dat gele boekje is niets officieels aan, daar kun je zelf in schrijven dat je gevaccineerd bent en niemand die dat kan controleren. Die is leuk als naslagwerk, maar niet als iets officieels (daarvoor is het voorheen alleen heel kleinschalig gebruikt)
Wat dat betreft ben ik wel benieuwd of ze dit systeem nog gaan hergebruiken voor nieuwe doelen. Het staat er immers toch.
Als corona endemisch is vervalt de noodwet (de 2e kamer kan hem dan niet meer goedkeuren) en dus ben je het systeem grotendeels kwijt. Ik moet het nog zien, maar ik geloof niet dat dit verder gebruikt gaat worden. De bevolking is grotendeels tegenstander, of op zijn minst geen voorstander, dus kost het juist stemmen om het overeind te houden.