Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.759 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
orf schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Waar komt het getal 200k vandaan?
Positieve tests met een inschatting dat de echte besmettingen 3x zo hoog liggen. De verzadigings-snelheid in de delta curve suggereerde deze factor.

Ik denk dat hij momenteel nog hoger ligt (meer drukte bij GGD, meer asymptomatische gevallen, mensen die het risico wat minder serieus nemen, meer zorgen over quarantaine dus mensen die geadviseerd worden om maar liever niet te testen).

Ik kan de factor helaas pas gaan inschatten als de positieve tests over de piek heen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:06
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:28:
Ik denk dat hij momenteel nog hoger ligt (meer drukte bij GGD, meer asymptomatische gevallen, mensen die het risico wat minder serieus nemen, meer zorgen over quarantaine dus mensen die geadviseerd worden om maar liever niet te testen).
Probeer de hele ochtend de GGD te bereiken, keer op keer wordt de verbinding verbroken.
Hoeveel mensen die met een positieve thuistest zelf in quarantaine gaan en het verder wel geloven?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Probeer de hele ochtend de GGD te bereiken, keer op keer wordt de verbinding verbroken.
Hoeveel mensen die met een positieve thuistest zelf in quarantaine gaan en het verder wel geloven?
Moeilijk bereikbaar, daarna lang wachten op een test waardoor deze misschien niet meer relevant is voor het geplande contactmoment, allemaal factoren die mensen doen afhaken. Maar ook de andere factoren buiten de GGD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 22:12

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Ik ben net gewoon naar een ggd test locatie zonder afspraak gegaan. 45m wachten, dat wel.
https://ggdgm.nl/testen-z...aak-bij-de-ggd-wageningen

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 25-01-2022 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Indoubt schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:05:
[...]

Nou, ik heb het ook niet zo op een digitale controle maatschappij waarbij je eerst je vinkjes moet verdienen om wat te mogen. Wat mij betreft komt daar zo snel mogelijk een eind aan. De nieuwe bestuurscultuur moet eerst nog maar eens realiteit worden, voorlopig zie ik daar nog niets van terug.

Echter ik denk dat dit breder moet worden getrokken als de pandemie pur sang maar dan is het meer iets voor in een ander topic.
Vanavond gaan we te horen krijgen dat de maatschappij dus voor veel mensen op slot blijft. Zonder dat daar een goede reden voor is. Het is me wel duidelijk dat omicron niet te stoppen is. Bijna iedereen die ik ken is nu besmet.

En daarnaast: de geldigheid van het ctb wordt bekort: typisch als we in de endgame zitten, wat ik dus betwijfel:
https://www.rtlnieuws.nl/...voortaan-beperkt-houdbaar

6 maanden voor besmetting, 9 voor vaccinatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, volgens NICE is de weekendhobbel weer naar huis gestuurd. Op de verpleegafdelingen nu -108 tov gisteren. En de IC -8.

Andere mooie mijlpaal, inmiddels is er een 5e IC bij het lijstje met ICs zonder COVID-patiënten gekomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:39

codex

Geen OpenAI agent :)

Mfpower schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Vanavond gaan we te horen krijgen dat de maatschappij dus voor veel mensen op slot blijft. Zonder dat daar een goede reden voor is. Het is me wel duidelijk dat omicron niet te stoppen is. Bijna iedereen die ik ken is nu besmet.

En daarnaast: de geldigheid van het ctb wordt bekort: typisch als we in de endgame zitten, wat ik dus betwijfel:

Beetje tegenstrijdig 270 dagen staat er eerst en daarna wordt gesproken over booster, herstelbewijs of negatieve test.

Ach, dan maar testen, ik kan mij niet voorstellen dat ze deze onzin nog lang kunnen blijven verantwoorden.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• t_captain
Ik vind de druk om een booster te nemen eigenlijk ook niet zo prettig.

De waarde van "vaccineren voor een ander" (via sterke reductie van de R-waarde die we vorig jaar zagen), dat lijkt te slijten. Bovendien moet het in de endemische fase een keer afgelopen zijn.

Resteert mijn medische eigenbelang. Ik ben man, midden 40, bloedgroep A en verder geen mij bekende risicofactoren. Zonder vaccinatie begint de risicogroep zo'n beetje bij mannen van 50, ik zou dus in het gebied zitten van mensen voor wie een prik misschien wel nuttig is.

Nu heb ik vorig jaar wel een vaccinatie gehad. En een aantal maanden later een delta infectie waarvan ik slechts lichte klachten had. Met deze achtergrond en de actualiteit van omicron heb ik niet het gevoel dat ik daar heel ziek van zou worden. Vanuit mijn "minimale medicatie" filosofie zie ik niet echt een reden voor een booster, tenminste niet bij de huidige variant.

Mijn enige reden om wel een booster te halen zou dus de QR code zijn. Dat voelt alsof een overweging die ik normaal zelf mag maken uit mijn hand wordt genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

codex schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Beetje tegenstrijdig 270 dagen staat er eerst en daarna wordt gesproken over booster, herstelbewijs of negatieve test.

Ach, dan maar testen, ik kan mij niet voorstellen dat ze deze onzin nog lang kunnen blijven verantwoorden.
Of gewoon niet gaan, laat ze het maar voelen. We zouden met z'n allen gewoon niet mee moeten doen met dat CTB. Gelukkig waren er tot de sluiting in mijn gemeente zat plekken waar ze je gewoon binnen lieten zonder CTB, dat respecteer ik dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Wat moet je daar nou van zeggen, de overheid invalideert gewoon alle papieren bewijzen in één klap zodat men noodgedwongen weer door de hoepeltjes moet springen :X
Voortaan is een vaccinatiebewijs nog 270 dagen geldig vanaf het moment van vaccineren en een herstelbewijs 180 dagen. Alle papieren bewijzen die tot nu toe zijn uitgegeven, vervallen per 1 april.

Het herstelbewijs was tot nu toe een jaar geldig, een vaccinatiebewijs had zelfs geen houdbaarheidsdatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:39

codex

Geen OpenAI agent :)

t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:50:

De waarde van "vaccineren voor een ander" (via sterke reductie van de R-waarde die we vorig jaar zagen), dat lijkt te slijten. Bovendien moet het in de endemische fase een keer afgelopen zijn.

Resteert mijn medische eigenbelang. Ik ben man, midden 40, bloedgroep A en verder geen mij bekende risicofactoren. Zonder vaccinatie begint de risicogroep zo'n beetje bij mannen van 50, ik zou dus in het gebied zitten van mensen voor wie een prik misschien wel nuttig is.

Nu heb ik vorig jaar wel een vaccinatie gehad. En een aantal maanden later een delta infectie waarvan ik slechts lichte klachten had. Met deze achtergrond en de actualiteit van omicron heb ik niet het gevoel dat ik daar heel ziek van zou worden. Vanuit mijn "minimale medicatie" filosofie zie ik niet echt een reden voor een booster, tenminste niet bij de huidige variant.

Mijn enige reden om wel een booster te halen zou dus de QR code zijn. Dat voelt alsof een overweging die ik normaal zelf mag maken uit mijn hand wordt genomen.
Ikzelf booster niet om welbekende medische reden, maar mijn vrouw vond het ook niet nodig, mede omdat zij binnen haar medewerkers en cliëntenkring meer negatieve reacties op de booster ziet dan ze heftige Omicron infecties ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09

tha_crazy

Mafketel

[...]

Goed dus mijn 2e shot op 3 aug gezet is dan dus geldig tot mei.
Haalt voor mij de druk er af want ik dacht dat het 6 maanden zou gaan worden en dan zou ik van de week ook aan de booster moeten om de sportschool binnen te blijven gaan.

Correct?

zou wel mooi uitkomen, in Mei op huwlijksreis hopelijk, beter met een verse booster dan ivm andere landen

[ Voor 5% gewijzigd door tha_crazy op 25-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Zie kroegtopic (Mfpower in "De Covid kroeg"): ik heb NU corona maar het lukt me niet om positief te testen, zelfde klachten als rest van het gezin maar als enige een negatieve test. Moet ik me dan laten boosteren om iets te mogen, zelfs als dat medisch dus helemaal niet noodzakelijk is? Om iets te mogen in de maatschappij? Gegeven dat ik ook nog eens heel slecht reageer op de vaccins? Het is echt tijd om hiermee te gaan stoppen, iets met lichamelijke integriteit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 18:09
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:20:
[...]

Dat je het niet verder verspreid, de school kunt informeren zodat ook daar iedereen een zelftest kan doen. Er was een ander kind in de klas positief getest, anders hadden we het waarschijnlijk niet eens geweten.

Zo maar even goed knuffelen, heeft het hele gezin deze zomer een groen vinkje en is de 'vaccinatie' van de jongste geregeld. Heeft quarantaine toch een voordeel... :)
Dat valt vies tegen. Onze pogingen daartoe hebben tot nul besmettingen in het gezin geleid vanaf een asymptomatische dochter. :+
3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Ik ken kinderen die in december corona hadden en het nu alweer hebben. Dat iedereen het ondertussen al heeft gehad zegt blijkbaar ook niet alles. Maar echt ziek worden ze er meestal niet van.

Voor mij persoonlijk geven de maatregelen momenteel meer stress dan dat het virus doet. Ik hoop dan ook dat we de regels rondom quarantaine steeds meer kunnen laten vallen en net zoals bij de griep gewoon uit onszelf thuis blijven als we ons niet lekker voelen. Helaas zal dat nog wel een paar maanden duren, als het ooit zo ver komt.
Dit. Het is het eindeloze geregel eromheen, de angst dat er elke dag een mailtje kan komen dat alles weer thuis moet komen te zitten voor nop en dus allerhande (werk)afspraken weer verzet moeten gaan worden.. Omikron legt genadeloos de manco's van het systeem bloot, aangezien het een grote DDOS is op het opgetuigde coronasysteem.
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Maar wat is een licht streepje? We moeten fors vergroten (loep) om iets te kunnen zien. Bij een zwangerschapstest noem ik dat "wishful thinking", als je daar een "positief" in wil zien.
Als je ooit een positieve test heb gezien, dan is er weinig twijfel over dat streepje hoor, zelfde als de controlestreep.
Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:42:
Het zal wel weer aan mijn conformistische karakter liggen, maar is het te veel gevraagd dat je even een paar daagjes extra thuis blijft als zo'n zelftest positief is en de GGD de longen uit het lijf aan het rennen is? Of is het een soort uitlaatklep om hier dan te gaan lopen klagen? :?
Met de huidige variant die zich als een milde griep gedraagt... eigenlijk wel. In dit tempo vallen er ~100k mensen/dag uit met een positieve test, maar nauwelijks klachten. Dat zijn er met bijvangst aan thuiswonenden, kinderen, etc bijna 1-2 miljoen per week. Binnen een paar weken staat alles stil op deze manier... en veelal zonder ernstige klachten.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:15:
[...]

Goede post en inderdaad interessante opinie en zeker doorspekt van de nodige FUD.

Wat problematisch is, is dat we in een situatie zitten waar mensen het onderscheid tussen een 'robot' en een 'mens' niet meer zien en tussen 'desinformatie' en 'feiten' niet meer zien. Het grootste deel van het internet verkeer bestaat uit bots, waarvan een deel een functie heeft (zoekmachineresultaten verzamelen) en een deel bezig is met beinvloeding: reviews maken, e-mails sturen, computers hacken, twitter berichten plaatsen, datingsites afstruinen, etc etc.

Het is vanuit die optiek niet per se slecht als we een voordeel van de echte wereld naar online trekken: wie ben je en waarom zeg je dit? Dus, afstappen van 100% anoniem onzin verspreiden - kan toch niemand tegen zijn?

Anderzijds wordt zoiets al snel gekoppeld aan andere dingen: China laat prima zien waartoe een totalitair regime in staat is in het volgen van mensen, waar men in Rusland natuurlijk al goed mee bezig is dit op hun eigen stukje internet dunnetjes over te doen. Het is zeker geen irrationele zorg.

Wat alleen ingewikkeld is, is het hier en nu. We hebben een probleem met een virus en willen weer meer open. We weten dat QR code weinig uithaalt, maar wel 'iets'. Het is geen 'niets', blijkt uit datzelfde onderzoek, maar doet geen magische dingen. Is dat het dan waard? De rest van Europa vindt van wel, maar wij van niet? Ik kan geen antwoord geven op die vragen - maar vind wel dat het geen permanent iets mag zijn en vind ook dat het weg moet zodra het kan. Koppelen aan die 'digitale identiteit' lijkt me bijv helemaal niet in verhouding tot het doel.

Qua burgerrechten: dat dit nu weer genoemd wordt is interessant en veelvuldig onderzocht en besproken - beperken van toegang van mensen op basis van vaccinatie status gaat volgens al die onderzoeken niet in tegen de rechten van de mens en is ook geen discriminatie. Dat het een deel van de bevolking die zelf een keuze maakte buitensluit klopt en is ook zeker onwenselijk, maar dat is de afweging - moet de rest dan blootgesteld worden aan die groep die daar niet aan mee doet, of moet die groep die niet mee doet het recht hebben anderen daar aan bloot te stellen?

(in de omicron realiteit en zoveel besmettingen per dag wordt het snel een non-discussie - mensen die niet gevaccineerd zijn en geen covid hebben gehad worden heel snel heel schaars zo, dus tjah)
Op Youtube staat het hele gesprek van afgelopen vrijdag van The Friday Move (BNR). De QR-pas is iets wat we maar moeten slikken, want FRA en DE willen het. Nu schijnt ook Rutte een voorstander te zijn en dat blijkt ook wel uit het regeerakkoord. De 'belofte' bij invoering dat het echt niet langer dan noodzakelijk zou zijn is wederom een wassen neus. Niemand kan aantonen dat het sop de kool waard is. De werking van 3G werd op zijn best 5% geraamd door TU-Delft, maar alleen als ongevaccineerden daarna thuis op hun handen gaan zitten. Dat doen ze natuurlijk niet, dus dat percentage wordt nooit gehaald. Jammer genoeg hebben ze de negatieve bijeffecten zoals losbandiger gedrag want 'veilig' e.d. niet geteld. Ik durf wel te stellen dat 3G (of 2G) eerder averechts werkt door een vals gevoel van veiligheid.

Ook gaan veel mensen eraan voorbij dat er ook een hoop mensen zijn die (ongeacht vaccinatiestatus) een wegtrekker krijgen van het aantonen van hun gezondheid bij zoiets simpels als een biertje drinken op een terras (die zijn ook 3G geworden, een paar weken na invoering). Die vinden hun privacy ook wel wat waard.

Vrij verkeer van mensen en goederen binnen de EU was het toch?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:58:
Dat valt vies tegen. Onze pogingen daartoe hebben tot nul besmettingen in het gezin geleid vanaf een asymptomatische dochter. :+
Mijn vrouw stelde net voor dat mijn jongste met het besmette symptomatische buurmeisje gaat spelen, zit het hele gezin tegelijk in quarantaine zijn we daarna er vanaf. De corona-variant van de mazelen-party.

En kunnen we deze zomer lekker naar Frankrijk... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Mijn vrouw stelde net voor dat mijn jongste met het besmette symptomatische buurmeisje gaat spelen, zit tenminste het hele gezin tegelijk in quarantaine en zijn we daarna er vanaf. De corona-variant van de mazelen-party.

Kom ik daarna bij je koffie drinken ok? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Mijn vrouw stelde net voor dat mijn jongste met het besmette symptomatische buurmeisje gaat spelen, zit tenminste het hele gezin tegelijk in quarantaine en zijn we daarna er vanaf. De corona-variant van de mazelen-party.

Broertje en zusje hier, die hangen de hele tijd in elkaars nek... no show.

Van de zomer... denk maar niet dat het herstelbewijs nog een lang leven heeft. 3 maanden in DE (waarvan 28 dagen wachttijd) zal op den duur ook wel verder uitgefaseerd gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Van de zomer... denk maar niet dat het herstelbewijs nog een lang leven heeft. 3 maanden in DE (waarvan 28 dagen wachttijd) zal op den duur ook wel verder uitgefaseerd gaan worden.
Ergo: verkapte vaccinatieplicht. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022

Kuipers lijkt vooral de argumenten van zijn voorganger te herkauwen op meerdere fronten: Het vaccineren voor de ander en 2G om ongevaccineerden te beschermen en meer dingen eerder mogelijk te maken. Wat mij betreft beledigd Kuipers hiermee zijn eigen intelligentie. Vanuit zijn eigen beroepskennis moet hij inmiddels wel weten dat vaccinatie overdracht zeer weinig nog remt, dit was al het geval met delta en met omikron al helemaal. Vaccinatie om een eilandje van ongevaccineerden en zwakkeren te beschermen is een illusie geworden nu gevaccineerden net zo makkelijk corona oplopen en kunnen verspreiden.

Ik kan mij dan alleen voorstellen dat Kuipers doorzet op deze manier omdat hij geen keuze krijgt. Zijn eigen partijleiding geeft hem waarschijnlijk een opdracht om zaken als 2G te regelen voor ze. Hij hergebruikt de argumenten van zijn voorganger dan uit noodzaak.
Op Youtube staat het hele gesprek van afgelopen vrijdag van The Friday Move (BNR). De QR-pas is iets wat we maar moeten slikken, want FRA en DE willen het. Nu schijnt ook Rutte een voorstander te zijn en dat blijkt ook wel uit het regeerakkoord. De 'belofte' bij invoering dat het echt niet langer dan noodzakelijk zou zijn is wederom een wassen neus. Niemand kan aantonen dat het sop de kool waard is. De werking van 3G werd op zijn best 5% geraamd door TU-Delft, maar alleen als ongevaccineerden daarna thuis op hun handen gaan zitten. Dat doen ze natuurlijk niet, dus dat percentage wordt nooit gehaald. Jammer genoeg hebben ze de negatieve bijeffecten zoals losbandiger gedrag want 'veilig' e.d. niet geteld. Ik durf wel te stellen dat 3G (of 2G) eerder averechts werkt door een vals gevoel van veiligheid.

Ook gaan veel mensen eraan voorbij dat er ook een hoop mensen zijn die (ongeacht vaccinatiestatus) een wegtrekker krijgen van het aantonen van hun gezondheid bij zoiets simpels als een biertje drinken op een terras (die zijn ook 3G geworden, een paar weken na invoering). Die vinden hun privacy ook wel wat waard.

Een hoop politici op veel plekken hebben veel geïnvesteerd in een systeem van coronapassen. Dat gaan ze niet zomaar opgeven omdat het niet werkt, dat gezichtsverlies willen ze niet lijden.

Dat die coronapassen voor de lange termijn zijn had ik vanaf dag 1 al gezegd. Je gaat niet zo'n heel systeem de lucht in takelen om het na zes maandjes op te ruimen, dat is zo'n desinvestering. Indien het voor zeer korte termijn is met reizen had het gehele boekje prima volstaan. Hele volksstammen gebruiken zo'n boekje om hun vaccinaties voor reizen aan te tonen.

Wat dat betreft ben ik wel benieuwd of ze dit systeem nog gaan hergebruiken voor nieuwe doelen. Het staat er immers toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Het is toch wel bijzonder dat een bewezen doorgemaakte infectie met omikron minder waarde heeft dan een vaccinatie met een vaccin voor een ander virus tegen een nieuwe omikron infectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
Achja, als het bij Omicron blijft en dit de end-game van de pandemie gaat zijn dan mag die CTB zsm de ijskast dan wel prullenbak in.

Leuk dat de werking van de vaccinaties op den duur wat vermindert, het slaat op dit moment gewoon nergens op. Zeker aangezien NL nooit verder is gekomen dan de polder-3G.

Als dan een land van de zomer nog CTBs gebruiken; boycotten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
[...]

Ik vind het ook frappant dat er nog veel steun is vanuit de politiek voor het CTB. Zonder dat er goede argumenten gegeven worden door een VVD/D66. Ik merk aan mezelf dat ik sceptisch word als het CTB (voorlopig) nog blijft. Klopt het en is het inderdaad een opstapje naar een Digital ID? Hopelijk komen er wat goede kritische vragen. Want medisch gezien slaat het CTB nergens (meer) op.

Hopelijk is er genoeg weerstand en sterft het CTB. Al heb ik daar m'n twijfels over... We zullen het snel genoeg mee gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
De grap is dat 90% van de mensen het niet uitmaakt dat er een CTB komt. Mensen zijn allang blij dat ze straks redelijk terug kunnen naar normaal. Iedereen snakt naar een biertje op het terras, een filmpje pakken of naar de dierentuin. Dan is je pasje laten zien toch maar een kleine moeite? Dan ga je toch niet daarover zeuren?

Weinig mensen die zich daadwerkelijk verdiepen in waarom zo'n systeem niet wenselijk is. De materie is veel te ingewikkeld (gemaakt). Straks is er zo'n systeem en dan is het opeens 'normaal'.

Dat is jammer, want er zo een goede ethische discussie moeten plaatsvinden of we dit met z'n alleen wel of niet willen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:14
Wat ik wel opvallend vind is de verandering in sentiment in een aantal weken (maanden?) tijd hier op het forum.

Ikzelf las hier vaak mee en voelde me als fitte 33 jarige met tweemaal Corona gehad te hebben, en gekozen voor geen enkele vaccinatie echt een wappie hier.

En nu lees ik weer eens en gaat het hier openlijk over besmettingsfeestjes, en bewust besmet raken zodat je ervanaf bent.

Komt waarschijnlijk ook door de gunstige ontwikkeling van de Omikron. Maar opvallend vind ik het wel.

Naar mijn mening goede ontwikkeling, zo snel mogelijk van heel de QR af, en iedereen die een prik nodig heeft, of nodig denkt te hebben uiteraard laten nemen voor wie wil!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

BekSide schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:20:
Wat ik wel opvallend vind is de verandering in sentiment in een aantal weken (maanden?) tijd hier op het forum.

Ikzelf las hier vaak mee en voelde me als fitte 33 jarige met tweemaal Corona gehad te hebben, en gekozen voor geen enkele vaccinatie echt een wappie hier.

En nu lees ik weer eens en gaat het hier openlijk over besmettingsfeestjes, en bewust besmet raken zodat je ervanaf bent.

Komt waarschijnlijk ook door de gunstige ontwikkeling van de Omikron. Maar opvallend vind ik het wel.

Naar mijn mening goede ontwikkeling, zo snel mogelijk van heel de QR af, en iedereen die een prik nodig heeft, of nodig denkt te hebben uiteraard laten nemen voor wie wil!
Ik weet het niet hoor, ik en enkele anderen zijn al heel lang zeer kritisch op het CTB. Nu het minder werkt, en mensen meer aan de andere kant van de QR komen voelen mensen het sterker denk ik. Maar ik ben vanaf dag 1 al principieel tegen elke technocratische implementatie waarbij je op basis van gedrag je rechten mag terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34

En dit is dan nog een forum voor IT-nerds die waarschijnlijk aardig geschoold zijn, niet dat we ons verheven moeten voelen maar we vertrouwen aardig op de wetenschap.

Vaccinaties zouden de uitweg zijn, het heeft veel doden gescheeld en dan met name in de oudere leeftijdscategorieen maar in deze fase doen ze amper iets tegen besmetting. Omikron is de game changer en steeds meer mensen beginnen door te krijgen dat de QR passen geen meerwaarde hebben.
Het gaat nu zo ontiegelijk hard. En een virus met een hoge R waarde laat zich niet stoppen door een QR code :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:51
Sovieto schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Van 12-18 januari was de verhouding als volgt

Van alle besmettingen (12+) was
14% 3x geprikt
55% 2x geprikt
6% 1x geprikt
25% 0x geprikt

Ik verwacht dat het voor de week 19-25 januari het percentage met 3 prikken wat hoger zal liggen (door de boostercampagne)
Hoeveel besmettingen hadden we die week? Dan weten we hoeveel gevaccineerden we weer af kunnen strepen. En er vanuit gaande dat zij die nu nog geen prik gehaald hebben dat ook nooit zullen doen, kun je iedere weer uitrekenen hoeveel we er die week weer hebben 'gevangen' (die 25% zou nl. niet veranderen, alleen de verdelingen van de andere 75%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:08

Als je ooit een positieve test heb gezien, dan is er weinig twijfel over dat streepje hoor, zelfde als de controlestreep.
Mijn oudste dochter (5) is positief zonder klachten.
Dus we testen nu allemaal om de dag.

De test van mijn jongste dochter van het weekend, toch maar een 2e testje gedaan (negatief).
Vond dit toch best wel twijfelachtig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9oA4FGGS7jXyHCeQsjQNSR7tkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V9DFn128iELX0TAlX5pLz1xo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Het forum weerspiegelt imho de maatschappijbrede veranderingen.

Ik merk het ook in de reakties die ik van mensen krijg. Een jaar geleden in de tijd van lockdown en avondklok vertrokken we een tijdje naar Luxemburg. Ik merkte wel dat mensen daar wisselend over dachten. Niet uitgesproken tegen, maar vaak wel terughoudend. Moest je wel gaan reizen in zo'n tijd?

Als ik nu over reisplannen begint, krijg ik eigenlijk alleen maar reakties van mensen die het ook wel zien zitten om er even tussenuit te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
Mfpower schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:23:
[...]

Ik weet het niet hoor, ik en enkele anderen zijn al heel lang zeer kritisch op het CTB. Nu het minder werkt, en mensen meer aan de andere kant van de QR komen voelen mensen het sterker denk ik. Maar ik ben vanaf dag 1 al principieel tegen elke technocratische implementatie waarbij je op basis van gedrag je rechten mag terugverdienen.
Maar wij waren wel al die tijd in de minderheid. En nu ineens is het hele topic om.

@Dennis >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-10 18:33

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dat is toch eigenlijk heel logisch? We zitten nu in een heel andere situatie. Het zou toch juist vreemd zijn als de toon nog steeds exact hetzelfde zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18
[...]

Helder betoog - en eens, als bewijs ontbreekt, maatregel niet invoeren. Zelfs als je mensen wilt motiveren zich in te enten, dan nog zoek je maar een andere manier. Zo schaadt het vertrouwen. En inderdaad, het went ergens wel, maar voelt toch oncomfortabel - plus dat vorig jaar zomer ik er nog een gevoel van 'veiligheid' door ervaarde maar inmiddels weet dat het mij verder ook niet helpt om mij te omringen met mensen met QR code.

Komt vanzelf dichterbij voor velen: ik ga mijn kinderen niet dwingen om zich in te laten enten en ze hebben zelf na het lezen van de uitnodiging niet zoveel enthouasime. Net hersteld van een covid-19 via de BSO, dus die ervaring is er. Maar als je over 3 maanden nergens heen kan zonder groen vinkje dan wordt het voor ons nog wat langer thuis blijven.
Wel eens een auto geimporteerd? :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 12:02

3raser

⚜️ Premium member

Precies mijn idee. En bedenk dan ook even dat de QR-code nu wordt aangepast aan Europese regelgeving waardoor een vaccinatie straks nog maar 9 maanden geldig is. Die regels zouden vanaf april in moeten gaan. Ik vermoed dat er eind maart in eens veel meer boosters gezet gaan worden. Want waarom zou je nu een booster nemen als je het alleen voor de QR-code doet die momenteel nog gewoon geldig is van je eerste vaccinatie? Dan verspeel je 2 maanden van die 9 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-10 18:33

Patriot

Fulltime #whatpulsert

FRANQ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:28:
[...]

De test van mijn jongste dochter van het weekend, toch maar een 2e testje gedaan (negatief).
[Afbeelding]
Wat is daar twijfelachtig aan? Die testuitslag kon toch niet duidelijker negatief zijn dan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58

Spotmatic

Ken sent me

[...]

[Afbeelding]
De testjes van Kruidvat bevallen me wel. Ben je op het hoogtepunt van besmet zijn, dan zie je ook echt twee duidelijke streepjes. Wordt de besmetting minder, dan wordt het tweede streepje steeds vager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd16GQEjIFZS7Z-S84UfCZZxI_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlcQojgWTg0A4xLtHdS3l5wh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dl1qH6K9licPcqqh-jjhRkjHoik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jnh9uRk1aJD6zIZQ9B2ZGUwy.jpg?f=fotoalbum_large

Toch wel handig zo'n gratis omikron besmetting met praktisch geen klachten. En een herstelbewijs geldig tot 2023. Of kunnen ze dat achteraf alsnog in geldigheidsduur aanpassen? ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Spotmatic schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:34:
[...]
Toch wel handig zo'n gratis omikron besmetting met praktisch geen klachten. En een herstelbewijs geldig tot 2023. Of kunnen ze dat achteraf alsnog in geldigheidsduur aanpassen? ;)
Je hebt het topic zeker niet gevolgd O-)

6 maanden is het voortaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

En dan niet te vergeten dat het effect van 2G altijd aangegeven wordt ten opzichte van het effect van 3G. Bijvoorbeeld 75% beter dan die 5% is nog steeds weinig procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58

Spotmatic

Ken sent me

Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Ah, de scanner wordt aangepast. Tja, maakt verder ook niet uit. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje lijkt me.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Laatst online: 16-10 16:08
Ik weet niet hoeveel mensen nu een booster hebben genomen, maar volgens mij zet je nu opeens een hele grote groep buitenspel. En ook genoeg gevaccineerden zonder booster....
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:14

Agent47

I always close my contracts.

t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Het forum weerspiegelt imho de maatschappijbrede veranderingen.

Ik merk het ook in de reakties die ik van mensen krijg. Een jaar geleden in de tijd van lockdown en avondklok vertrokken we een tijdje naar Luxemburg. Ik merkte wel dat mensen daar wisselend over dachten. Niet uitgesproken tegen, maar vaak wel terughoudend. Moest je wel gaan reizen in zo'n tijd?

Als ik nu over reisplannen begint, krijg ik eigenlijk alleen maar reakties van mensen die het ook wel zien zitten om er even tussenuit te gaan.
Ik denk dat het hem er ook in zit dat mensen vinden dat ze genoeg gewacht hebben met op vakantie gaan en hier ook echt aan toe zijn momenteel. Zie @hoevenpe maar. Die berglucht heeft hem goed gedaan. :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
joppe113 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:40:
Ik weet niet hoeveel mensen nu een booster hebben genomen, maar volgens mij zet je nu opeens een hele grote groep buitenspel. En ook genoeg gevaccineerden zonder booster....

[...]
Er zijn drie groepen waarvan er maar één groep is die een "onbeperkt geldige" QR code krijgt.
Het vaccinatiebewijs is vanaf 1 februari nog 270 dagen na de tweede prik geldig, voor een herstelbewijs geldt een houdbaarheid van 180 dagen. Na een boostervaccinatie is het coronabewijs voorlopig weer onbeperkt geldig.
Coronapas negen maanden geldig na tweede prik, maar onbeperkt na booster

En ik denk dat iedereen wel weet welke waarde er aan "onbeperkt" kan worden gehangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 25-01-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
onbeperkt heeft dus geen waarde...
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Er zijn drie groepen waarvan er maar één groep is die een "onbeperkt geldige" QR code krijgt.

[...]

En ik denk dat iedereen wel weet welke waarde er aan "onbeperkt" kan worden gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 14:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

autje schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Hoeveel besmettingen hadden we die week? Dan weten we hoeveel gevaccineerden we weer af kunnen strepen. En er vanuit gaande dat zij die nu nog geen prik gehaald hebben dat ook nooit zullen doen, kun je iedere weer uitrekenen hoeveel we er die week weer hebben 'gevangen' (die 25% zou nl. niet veranderen, alleen de verdelingen van de andere 75%).
Je zou kunnen zeggen: de kleine groep niet-gevaccineerden zorgen toch weer voor een aandeel van 25%, relatief hoog dus. Alleen dit statistiekje zegt echter niet zoveel als je het niet opsplitst in leeftijd, vind ik. En persoonlijk denk ik, dat het met Omicron gewoon minder relevant is geworden.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11

een zeer recent bericht op de site van de CDC (Amerikaanse RIVM) ondersteunt jou in je gedachten.
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/71/wr/mm7104e1.htm

Als we focussen op wat echt belangrijk is, de ziekenhuisopnames, dan blijkt dat je feitelijk uitstekend en ongeveer even goed beschermd bent een vaccin, een doorgemaakte besmetting of vaccin+besmetting.

Dit zal te maken hebben met de langdurige bescherming die de T-cellen bieden. Er is een enorme focus op antistoffen. De booster-campagne is opgezet omdat de antistoffen dalen na vaccinatie, maar dat is dus niet het hele verhaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hinYKEa9eNNEyQdMhn7_whIraig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qfGjTeTGDWqyWFVPsV5Y43xv.png?f=fotoalbum_large

boosteren helpt, zei het zeer kortstondig (max 10 wkn) een beetje tegen verspreiding.

dit onderzoek was nog gebaseerd op Delta.

laten we nu de risicoafweging gaan maken voor de 4e booster in Q3 van dit jaar. Stel dat we nog steeds Omikron hebben als dominante variant (of een andere variant die ongeveer vergelijkbare ziekmakende eigenschappen heeft).
1. om de pandemie (besmettingen) in te perken zal de booster een beperkt effect hebben;
2. de booster zal niet leiden tot een grote verlaging van de kans in het ziekenhuis te belanden
3. teveel boosteren is niet goed. Je immuunsysteem gaat op een gegeven moment niet meer reageren.
4. veel mensen hebben toch 1-2 dagen klachten van de booster
5. het kost veel geld en inspanning van de overheid.

Ik hoop dat er een zuivere afweging gemaakt gaat worden, zowel door de overheid als iedereen persoonlijk.

NB. als er een andere veel gevaarlijkere variant komt en/of voor immuno gecompromiteerde mensen kan de afweging heel anders zijn/worden (!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Fuujii schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:19:
De grap is dat 90% van de mensen het niet uitmaakt dat er een CTB komt. Mensen zijn allang blij dat ze straks redelijk terug kunnen naar normaal. Iedereen snakt naar een biertje op het terras, een filmpje pakken of naar de dierentuin. Dan is je pasje laten zien toch maar een kleine moeite? Dan ga je toch niet daarover zeuren?

Weinig mensen die zich daadwerkelijk verdiepen in waarom zo'n systeem niet wenselijk is. De materie is veel te ingewikkeld (gemaakt). Straks is er zo'n systeem en dan is het opeens 'normaal'.

Dat is jammer, want er zo een goede ethische discussie moeten plaatsvinden of we dit met z'n alleen wel of niet willen.
Ik zit een beetje in hetzelfde kamp hoor, geef ik schoorvoetend toe. Open met die handel, ik laat mijn QR zien en iedereen die nu nog hardnekkig geen prik haalt na 2 jaar Corona, mag daar best wat last van hebben ten opzichte van lockdown maatregelen voor de rest van de maatschappij.

Echter vraag ik me tegelijkertijd af in hoeverre er data is van hoe goed een coronapas werkt. In bijv. Duitsland is al langere tijd meer open, en al langere tijd met coronapas. Is daar niet data van beschikbaar, dat de coronapas daadwerkelijk werkt? Is daar al langere tijd meer open, (mede) omdat ze met die pas werken? Ik vind dat daar best naar gekeken mag worden.

Ik ben niet zo van de aannames namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Lees dat document van de TU delft dan eens door zou ik zeggen. Dat geeft vrij veel antwoorden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 23:14

Agent47

I always close my contracts.

ZieMaar! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:52:
Lees dat document van de TU delft dan eens door zou ik zeggen. Dat geeft vrij veel antwoorden :).
Linkdrop?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

maxtrash schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Als we focussen op wat echt belangrijk is, de ziekenhuisopnames, dan blijkt dat je feitelijk uitstekend en ongeveer even goed beschermd bent een vaccin, een doorgemaakte besmetting of vaccin+besmetting.
Is dat belangrijker dan of je nog leeft ? Dat je niet meer leeft is namelijk best wel vaak de uitkomst van alleen een besmetting doormaken, veel vaker dan de alternatieven.

Ook het totaal aantal opnames is veel lager als je eerst vaccineert. Je weet niet of die probleemloze eerste besmetting komt door je mega sterke afweer of dat de besmetting heel licht was.

[ Voor 17% gewijzigd door IJzerlijm op 25-01-2022 13:56 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Ik denk dat de opmerking meer sloeg op het ontbreken van enig argument behalve 'Lees dat rapport van xx pagina's maar even' O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door ZieMaar! op 25-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:07
IJzerlijm schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Is dat belangrijker dan of je nog leeft ? Dat je niet meer leeft is namelijk best wel vaak de uitkomst van alleen een besmetting doormaken, veel vaker dan de alternatieven.

Ook het totaal aantal opnames is veel lager als je eerst vaccineert. Je weet niet of die probleemloze eerste besmetting komt door je mega sterke afweer of dat de besmetting heel licht was.
Blijft een mooie redenering. "Om niet meer ziek te worden van Corona hoef je enkel eerst Corona opgelopen te hebben". _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Precies, onderin staat het linkje, met in de bijlage ook duits onderzoek.

Zie ook ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12"
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Ik denk dat de opmerking meer sloeg op het ontbreken van enig argument behalve 'Lees dat rapport van xx pagina's maar even' O-)
Nee hoor. Iemand vroeg naar meer onderbouwing, terwijl dat er gewoon is, inclusief de specifieke inzichten waar die persoon naar zocht :).

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 25-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59
[...]

een zeer recent bericht op de site van de CDC (Amerikaanse RIVM) ondersteunt jou in je gedachten.

Dit zal te maken hebben met de langdurige bescherming die de T-cellen bieden. Er is een enorme focus op antistoffen. De booster-campagne is opgezet omdat de antistoffen dalen na vaccinatie, maar dat is dus niet het hele verhaal.

[Afbeelding]

boosteren helpt, zei het zeer kortstondig (max 10 wkn) een beetje tegen verspreiding.

dit onderzoek was nog gebaseerd op Delta.

laten we nu de risicoafweging gaan maken voor de 4e booster in Q3 van dit jaar. Stel dat we nog steeds Omikron hebben als dominante variant (of een andere variant die ongeveer vergelijkbare ziekmakende eigenschappen heeft).
1. om de pandemie (besmettingen) in te perken zal de booster een beperkt effect hebben;
2. de booster zal niet leiden tot een grote verlaging van de kans in het ziekenhuis te belanden
3. teveel boosteren is niet goed. Je immuunsysteem gaat op een gegeven moment niet meer reageren.
4. veel mensen hebben toch 1-2 dagen klachten van de booster
5. het kost veel geld en inspanning van de overheid.

Ik hoop dat er een zuivere afweging gemaakt gaat worden, zowel door de overheid als iedereen persoonlijk.

NB. als er een andere veel gevaarlijkere variant komt en/of voor immuno gecompromiteerde mensen kan de afweging heel anders zijn/worden (!)
Interessant artikel van Wouter van Noort van NRC in dit kader, waarin hij stelt dat we de crisis teveel als 'dokter' benaderen. We willen 'quick fixes'. Een medicijn, een operatie of een prik om het corona probleem op te lossen. Zo lijkt het ook een beetje met de booster te gaan: op individueel niveau is het niet altijd hoogst noodzakelijk en zelfs soms gewoon onnodig, maar op groepsniveau is een booster een makkelijke quick fix.

Terwijl we juist zouden kijken naar lange termijn oplossingen, zoals de algemene gezondheid van de populatie verhogen omdat een verhoogd BMI nog steeds een van de grootste risico indicatoren is om ernstig ziek te worden.

Tijd dus dat de politiek de horizon gaat verbreden en verder denkt dan boosters, corona medicijnen, lockdowns. Enkele leuke stukken uit het artikel / zijn Linked in post

https://www.nrc.nl/nieuws...#/ochtend/2022/01/25/#101
https://www.linkedin.com/...6891638840990199808-BZB5:
Hoe kan het eigenlijk dat leefstijl nog steeds niet centraal staat tijdens deze pandemie? „Gezond worden en blijven is hard werken”, zegt Sabine Pinedo, vasculair internist, zorgondernemer en een prominente voortrekker van de leefstijlgeneeskunde in Nederland. „Terwijl onze maatschappij liever snelle oplossingen wil. Wij artsen hebben pillen en prikken, om snel van hun ongemak af te zijn vragen mensen daar ook om. Maar de kern van het probleem wordt zelden opgelost.”
Gezondheid is een ingewikkeld proces van vele jaren, geen ding dat je even snel kunt kopen.

Ook volgens radioloog en leefstijlarts Femme Zijlstra reduceren we door doorgeslagen medicalisering ziekte en gezondheid tot iets wat we makkelijk kunnen consumeren. „We gebruiken voor gezondheid de blik die goed werkt in de acute geneeskunde: er is iemand die een auto-ongeluk heeft gehad waardoor het bloed uit zijn thorax gutst. Als je die patiënt opensnijdt, kan je dat bloedende vat snel dichtnaaien. Werkt fantastisch, die aanpak heeft de laatste decennia veel goeds en nieuwe inzichten gebracht.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Fuujii schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:19:

Volgens mij is er ook een enorm gebrek aan opvoeding en onderwijs op dit gebied, en dat vrijheid niet vanzelfsprekend is. Ook ziet men niet dat het systeem, ook al sta je aan de "goede" kant van de QR, ook voor die mensen een vrijheidsbeperking is, gecontroleerd door een technologisch systeem met alle problemen van dien.

Het feit dat de ethische discussie niet plaatsvindt spreekt boekdelen, en wordt ook door de regering continu tegengehouden. Als er geen meerderheid is in de kamer (vooraf bepaald door kamertjespolitiek) dan wordt de discussie niet gevoerd.

Er is democratisch iets heel engs aan de hand, de rechtsstaat is in het geding (ook met de toeslagen affaire) en iedereen zegt /care.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
*knip*
Een rant voegt niks toe.

[ Voor 86% gewijzigd door tweakduke op 25-01-2022 14:10 ]

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
CMD-Snake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:05:
[...]
Kuipers lijkt vooral de argumenten van zijn voorganger te herkauwen op meerdere fronten: Het vaccineren voor de ander en 2G om ongevaccineerden te beschermen en meer dingen eerder mogelijk te maken. Wat mij betreft beledigd Kuipers hiermee zijn eigen intelligentie. Vanuit zijn eigen beroepskennis moet hij inmiddels wel weten dat vaccinatie overdracht zeer weinig nog remt, dit was al het geval met delta en met omikron al helemaal. Vaccinatie om een eilandje van ongevaccineerden en zwakkeren te beschermen is een illusie geworden nu gevaccineerden net zo makkelijk corona oplopen en kunnen verspreiden.
En daar zijn ze dan ook helemaal niet mee bezig..... Ze zijn puur bezig om zoveel mogelijk bescherming te krijgen. Er is altijd nog de kans dat er een ziekmakender variant dan Omicron komt, waarbij die bescherming wel weer veel uitmaakt. Voor de komende tijd is het dan ook logisch om vaccinatie nog te promoten, totdat we zeker zijn dat we in de endemische situatie zitten.

Hetzelfde geldt voor 2G, als extramiddel om dingen te openen kan het een goed middel zijn. Voor Omicron zal het weinig nut hebben, maar als er een nieuwe golf komt wel.

Het is dus makkelijk om alleen naar Omicron te kijken en alles als onzin te bestempelen. Logischer is echter om vooruit te kijken en zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een nieuwe variant.
Ik kan mij dan alleen voorstellen dat Kuipers doorzet op deze manier omdat hij geen keuze krijgt. Zijn eigen partijleiding geeft hem waarschijnlijk een opdracht om zaken als 2G te regelen voor ze. Hij hergebruikt de argumenten van zijn voorganger dan uit noodzaak.
Sowieso is dat politiek waarbij niet opeens van koers wordt verandert als er een nieuw iemand komt. Je zult dus iets langer moeten wachten om te zien waar Kuipers zelf heen wil.
En zoals ik al vaker heb gezegd vind ik het beter dat de 2G discussie gevoerd wordt in rustig vaarwater. Hopelijk wordt het afgeschoten, maar als het toch besproken moet worden dan liever niet met de druk erachter dat we niet zonder zouden kunnen.
[...]
Een hoop politici op veel plekken hebben veel geïnvesteerd in een systeem van coronapassen. Dat gaan ze niet zomaar opgeven omdat het niet werkt, dat gezichtsverlies willen ze niet lijden.
Wat een onzin. Sowieso is er een verschil tussen niet werken en niet nodig zijn. Het 1e zullen ze inderdaad niet gauw toegeven, maar het 2e kun je juist positief gebruiken. Je middelen hebben er ten slotte voor gezorgd dat ze overbodig zijn geworden.
Dat die coronapassen voor de lange termijn zijn had ik vanaf dag 1 al gezegd. Je gaat niet zo'n heel systeem de lucht in takelen om het na zes maandjes op te ruimen, dat is zo'n desinvestering. Indien het voor zeer korte termijn is met reizen had het gehele boekje prima volstaan. Hele volksstammen gebruiken zo'n boekje om hun vaccinaties voor reizen aan te tonen.
Dat roep je inderdaad de hele tijd, alleen is er nog geen enkel bewijs dat dat ook het geval is. Voorlopig zie ik het juist minder worden en verwacht ik dat we over een paar weken de QR-checks ook gaan laten vallen (mits de ziekenhuizen goed blijven gaan)

En dat gele boekje is niets officieels aan, daar kun je zelf in schrijven dat je gevaccineerd bent en niemand die dat kan controleren. Die is leuk als naslagwerk, maar niet als iets officieels (daarvoor is het voorheen alleen heel kleinschalig gebruikt)
Wat dat betreft ben ik wel benieuwd of ze dit systeem nog gaan hergebruiken voor nieuwe doelen. Het staat er immers toch.
Als corona endemisch is vervalt de noodwet (de 2e kamer kan hem dan niet meer goedkeuren) en dus ben je het systeem grotendeels kwijt. Ik moet het nog zien, maar ik geloof niet dat dit verder gebruikt gaat worden. De bevolking is grotendeels tegenstander, of op zijn minst geen voorstander, dus kost het juist stemmen om het overeind te houden.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lycaon
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:34

[ Voor 76% gewijzigd door Lycaon op 25-01-2022 14:01 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:44
[...]

[...]

Ik heb gewoon mijn booster gehaald, omdat de kans ongeveer 7x kleiner is om Corona te krijgen door te geven (zie een paar pagina's terug een snelle rekensom van @t_captain) Mijn gedachte was alleen andersom, ik ben een midden dertiger, geen bijzondere klachten, de eerste 2 prikken zonder veel problemen gehad.. kan die 3e er ook wel bij. Daarbij heb ik mijn hele gele boekje al vol met DTP, hepatites A/B, Rabiës etc om dat ik zo nodig wil reizen naar landen waar veel ziektes nog bij de waan van de dag horen.. vaak ook tot 3 keer met een beperkte geldigheid (rabiës).

Dat er een geldigheid op zit, is natuurlijk logisch vanuit een werkings en medisch oogpunt.. dat je boosters dan als onbeperkt nu geldigheid geeft, is alleen omdat het nog niet zeker is hoe lang het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Laatst online: 17-10 21:16

Empathy

Extreme Audio

Ben benieuwd of die instroom van de IC nog zo laag blijft nu de cijfers vd kliniek omhoog gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:00:
[...]
Er is democratisch iets heel engs aan de hand, de rechtsstaat is in het geding (ook met de toeslagen affaire) en iedereen zegt /care.
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het helemaal mee eens, maar dat staat voor mij wel los van de QR-code. Een toeslagenaffaire (of hoe Groningen wordt afgehandeld), laat wel zien dat de cultuur slecht is en er iets moet veranderen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 12:02

3raser

⚜️ Premium member

3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Precies mijn idee. En bedenk dan ook even dat de QR-code nu wordt aangepast aan Europese regelgeving waardoor een vaccinatie straks nog maar 9 maanden geldig is. Die regels zouden vanaf april in moeten gaan. Ik vermoed dat er eind maart in eens veel meer boosters gezet gaan worden. Want waarom zou je nu een booster nemen als je het alleen voor de QR-code doet die momenteel nog gewoon geldig is van je eerste vaccinatie? Dan verspeel je 2 maanden van die 9 maanden.
Ik lees nu overigens dat de geldigheid van de QR-code van een booster voorlopig onbeperkt blijft. Opnieuw een verkapte vorm van vaccinatie-dwang. Want hoeveel waarde heeft "voorlopig" als de regels iedere zoveel maanden wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50
Empathy schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:04:
[...]

Ben benieuwd of die instroom van de IC nog zo laag blijft nu de cijfers vd kliniek omhoog gaan.
[sarcasm]Iedereen snel uit eten dit weekend... over 2 weken de boel weer op slot ;) [/sarcasm]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Dat is inderdaad de grote vraag, als die mee gaan vallen zijn we er snel vanaf. Als die echter toch weer op gaat lopen zullen de laatste maatregelen niet snel verdwijnen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lycaon
[...]

Kans op IC-opname door corona lijkt, met Omicron, nog verder gereduceerd t.o.v. kans om de reguliere afdeling terecht te komen. De verhouding zal dus, naar nu wordt verwacht, in ieder geval een stuk 'gunstiger' uitvallen dan bij eerdere varianten.

Voor w.b.t. opnames in de kliniek is het tevens belangrijk om te weten welk deel mét en welk deel dóór corona in het ziekenhuis ligt of wordt opgenomen. Volgens mij gaan er steeds meer stemmen op om dit onderscheid inderdaad te rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Lycaon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:07:
Voor w.b.t. opnames in de kliniek is het tevens belangrijk om te weten welk deel mét en welk deel dóór corona in het ziekenhuis ligt. Volgens mij gaan er steeds meer stemmen aan om dit onderscheid ook te rapporteren.
Als de bereikbaarheid van de GGD een maatstaf is dan heeft half Nederland momenteel corona, in mijn omgeving zijn het er opeens 7 tegelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Ja, en gezien de massale besmettingen overal, dank ik dat als je dat als je de mensen met corona ( en niet door) er uit filtert de cijfers nog veel rooskleuriger zijn....
Lycaon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:07:
[...]

Kans op IC-opname door corona lijkt met Omicron nog verder gereduceerd t.o.v. kans om de reguliere afdeling terecht te komen. De verhouding zal dus, naar nu wordt verwacht, in ieder geval een stuk 'gunstiger' uitvallen dan voorheen bij eerdere varianten.

Voor w.b.t. opnames in de kliniek is het tevens belangrijk om te weten welk deel mét en welk deel dóór corona in het ziekenhuis ligt of wordt opgenomen. Volgens mij gaan er steeds meer stemmen op om dit onderscheid ook te rapporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Ik lees nu overigens dat de geldigheid van de QR-code van een booster voorlopig onbeperkt blijft. Opnieuw een verkapte vorm van vaccinatie-dwang. Want hoeveel waarde heeft "voorlopig" als de regels iedere zoveel maanden wijzigen.
Dat ze niet te vertrouwen zijn hebben ze al bewezen, gewoon een poging de boosters erdoor te drukken. En over 6 maanden moet je weer boosteren anders vervalt je QR.

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:40
42erik schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met aanval? Dat ouders toch hun kind met klachten naar school sturen?
Dat ze het afreageren op de docent als die (terecht) kinderen met symptomen naar huis stuurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

[Afbeelding]
Gewoon negatief.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:31:

[...]

Helder betoog - en eens, als bewijs ontbreekt, maatregel niet invoeren. Zelfs als je mensen wilt motiveren zich in te enten, dan nog zoek je maar een andere manier. Zo schaadt het vertrouwen. En inderdaad, het went ergens wel, maar voelt toch oncomfortabel - plus dat vorig jaar zomer ik er nog een gevoel van 'veiligheid' door ervaarde maar inmiddels weet dat het mij verder ook niet helpt om mij te omringen met mensen met QR code.

Komt vanzelf dichterbij voor velen: ik ga mijn kinderen niet dwingen om zich in te laten enten en ze hebben zelf na het lezen van de uitnodiging niet zoveel enthouasime. Net hersteld van een covid-19 via de BSO, dus die ervaring is er. Maar als je over 3 maanden nergens heen kan zonder groen vinkje dan wordt het voor ons nog wat langer thuis blijven.

[...]
I&O Research had vorige week een onderzoek dat het doordrukken van 2G/3G eerder vaccinatiegraad kost dan oplevert, niet gelijk nu, maar vooral in de toekomst doordat meer mensen hun vertrouwen in de overheid verliezen.
Wel eens een auto geimporteerd? :+
Auto's zijn blijkbaar een uitzondering. :X Ooit zijn zelfs de netto bedragen gelijkgesteld door de EU, want eenzelfde auto moest overal in basis hetzelfde kosten. Alleen wij krijgen er nog BPM (CO2-tax) eroverheen. Maar hier kunnen we een heel topic over optuigen, ook met 10 jaar autopartij VVD aan de macht is er geen zak veranderd en rijden we hier in een relatief oud wagenpark de boel te vervuilen.
zacht schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:36:
[...]

En dan niet te vergeten dat het effect van 2G altijd aangegeven wordt ten opzichte van het effect van 3G. Bijvoorbeeld 75% beter dan die 5% is nog steeds weinig procent.
Het was:
5% 3G tov niks
10% 2G tov niks
Beiden in meest optimale condities.
[...]

[...]

Het zijn net autoverkopers... om in het thema te blijven met @NiGeLaToR :+
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Je zou kunnen zeggen: de kleine groep niet-gevaccineerden zorgen toch weer voor een aandeel van 25%, relatief hoog dus. Alleen dit statistiekje zegt echter niet zoveel als je het niet opsplitst in leeftijd, vind ik. En persoonlijk denk ik, dat het met Omicron gewoon minder relevant is geworden.
De totale groep ongevaccineerd is ca 25-30%. Ik snap dat het lekker afgeeft op een klein groepje, maar het is toch een substantieel deel van Nederland. Tel daarbij op dat 4-12 massaal testen voor school de verhoudingen ook scheef trekt.
[...]

Denk dat de cijfers hard stijgen door bijvangst en niet zozeer door corona zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycaon
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Als de bereikbaarheid van de GGD een maatstaf is dan heeft half Nederland momenteel corona, in mijn omgeving zijn het er opeens 7 tegelijk...
Gaat inderdaad hard. In mijn omgeving ook in een keer absurd veel gevallen (zeer div. leeftijdscohorten ook :P )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-10 00:54
Patriot schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:31:
Dat is toch eigenlijk heel logisch? We zitten nu in een heel andere situatie. Het zou toch juist vreemd zijn als de toon nog steeds exact hetzelfde zou zijn?
Nou ja, er is nog steeds een groep hier die heel voorzichtig is en doodsbang is om besmet te raken. Terwijl ik me daar dus echt compleet niet druk om maak (en nooit heb gedaan ook trouwens - nou ja... misschien alleen in de eerste paar weken voor mijn ouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:05:
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het helemaal mee eens, maar dat staat voor mij wel los van de QR-code. Een toeslagenaffaire (of hoe Groningen wordt afgehandeld), laat wel zien dat de cultuur slecht is en er iets moet veranderen.
Daar zit ook het onbegrip (in ieder geval bij mij): hoe kun je het een los zien van het ander? Dat corona er is is tot daar aan toe en daar kan de NLse overheid weinig aan doen, maar voor alle zaken die daar een gevolg van zijn vertrouw ik ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Denk dat de cijfers hard stijgen door bijvangst en niet zozeer door corona zelf.
Dat zou je makkelijk moeten zien omdat dan de IC-bezetting niet verandert terwijl het aandeel met corona wel stijgt.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• redwing
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Daar zit ook het onbegrip (in ieder geval bij mij): hoe kun je het een los zien van het ander? Dat corona er is is tot daar aan toe en daar kan de NLse overheid weinig aan doen, maar voor alle zaken die daar een gevolg van zijn vertrouw ik ze niet.
Omdat de QR-code een middel is om meer dingen veiliger open te gooien. En zolang dat op die manier gebruikt wordt is er weinig aan de hand. Het gaat pas fout als zoiets gebruikt wordt om er andere dingen mee te gaan doen die niets met corona te maken hebben.

Bij de toeslagenaffaire was de check of iemand recht heeft op een toeslag prima. Het ging pas fout toen die controles tever doorsloegen en er 'zwarte lijsten' werden gemaakt van mensen die bij voorbaat afgewezen werden. Het gaat dus ook om het gebruik van de middelen. En zolang die zo weinig mogelijk worden ingezet en snel weer verdwijnen (wat we b.v. vorig jaar hebben gezien met de maatregelen) is er niets aan de hand.

Dus als Corona straks endemisch is geworden en er alsnog allerlei checks blijven, ga ik ook steigeren. Maar zolang alles er op wijst dat de regering dat ook niet wil vind ik een discussie erover prima.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:06
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Dat zou je makkelijk moeten zien omdat dan de IC-bezetting niet verandert terwijl het aandeel met corona wel stijgt.
Kan natuurlijk ook dat 't sowieso minder snel tot IC opnames leidt...

Maakt de opsplitsing van wie wordt er opgenomen vanwege corona, wie heeft er corona bij opname. En bij voorkeur ook, wie van die 2e groep krijgt zulke ernstige klachten dat 't tot een corona-opname zou leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:54

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Gelukkig gaan we weer een kleine stap vooruit in de goede richting met deze nieuwe versoepelingen, hopelijk is de volgende een grotere stap vooruit en kunnen we weer zonder die QR door het leven. Langzaam komen weer hopelijk nu aan het einde van deze wilde achtbaanrit :o

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
rik86 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Kan natuurlijk ook dat 't sowieso minder snel tot IC opnames leidt...

Maakt de opsplitsing van wie wordt er opgenomen vanwege corona, wie heeft er corona bij opname. En bij voorkeur ook, wie van die 2e groep krijgt zulke ernstige klachten dat 't tot een corona-opname zou leiden.
Ik bedoel dat de bijvangst de mensen zijn die normaal ook naar het IC zouden gaan, maar nu positief worden getest. Als dus het aantal mensen op het IC gelijk blijft, maar er wel veel corona-patiënten bij komen, moet dat wel bijvangst zijn.

Oftewel als je eerst 50 man op het IC had waarvan 10 met corona, en er 15 man bijkomen door corona zou je 65 man op het ic hebben. Als die 15 man echter bijvangst zijn, krijg je simpelweg nog steeds 50 man op het IC, alleen dan 25 met corona. Oftewel als het aantal corona-patiënten stijgt en de totale IC-bezetting ook stijgt komt dat door corona, als de totale IC-bezetting echter gelijk blijft, heb je te maken met bijvangst.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Over die onbeperkte boosters... Een paar maanden terug ging de tijd van een besmetting van 180 naar 360 dagen, nu weer terug naar 180 dagen.

En waarom was dat? Omdat men niet wist hoe lang je beschermd was na een besmetting, na onderzoek werd het opgerekt tot 360 dagen. Prima, kan ik mee leven.

En nu weer terug naar 180 dagen omdat...? Maar de booster is nu op onbeperkt gezet? Met welke wetenschappelijke onderbouwing? Van de booster wisten ze niet eens hoe lang de anti-stoffen bleven en die bleven bijzonder kort...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:28:
Omdat de QR-code een middel is om meer dingen veiliger open te gooien. En zolang dat op die manier gebruikt wordt is er weinig aan de hand. Het gaat pas fout als zoiets gebruikt wordt om er andere dingen mee te gaan doen die niets met corona te maken hebben.
Maar als het gaat om 3G op het werk, dan zit je toch al op dat punt? Wat heeft dat nog te maken met sectoren "eerder openen"? Zelfs voor onderwijs kun je daar over twijfelen. Bovendien: vorig jaar augustus kon ik gewoon zwemmen zonder coronatoegangsbewijs. Er was geen enkele beperking. En toen ging het opeens ook gelden voor sport. Dan gaat jouw verhaal toch ook niet meer op? De sector was immers al geopend.
Bij de toeslagenaffaire was de check of iemand recht heeft op een toeslag prima. Het ging pas fout toen die controles tever doorsloegen en er 'zwarte lijsten' werden gemaakt van mensen die bij voorbaat afgewezen werden. Het gaat dus ook om het gebruik van de middelen. En zolang die zo weinig mogelijk worden ingezet en snel weer verdwijnen (wat we b.v. vorig jaar hebben gezien met de maatregelen) is er niets aan de hand.
Dit geeft maar weer aan hoe erg je op moet passen met dit soort dingen. De terrorisme-wetgeving die we nog steeds hebben. ANPR-camera's die opeens worden gebruikt in opsporing. BOA-auto's met camera's die een gemeente opeens gebruikt om coronaboetes uit te gaan delen.

En meer in lijn van jouw voorbeeld: weten we nog Rita Verdonk die de uitzet-wetgeving van Mark Rutte ging uitvoeren maar het geheel iets anders interpreteerde zoals het bedoeld was? Ik denk dat er legio voorbeelden zijn waarom je dus, zoals @Mfpower al zegt, ervoor moet waken dat dit soort technocratische middelen niet normaal gaan worden in onze samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Motrax schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:39:
En nu weer terug naar 180 dagen omdat...?
Omdat Europa dat wil.
Maar de booster is nu op onbeperkt gezet? Met welke wetenschappelijke onderbouwing? Van de booster wisten ze niet eens hoe lang de anti-stoffen bleven en die bleven bijzonder kort...
Precies. Eerder is ongeveer acht weken voorbij gekomen, al is dat niet het hele verhaal heeft @RoD hier al vaak netjes uitgelegd. Maar we weten het dus nog niet.

En toeval of niet: het komt wel heel goed uit dat we het nog niet weten want stel dat het straks maar drie maanden is... de boodschap dat je booster je QR-code met "maar" drie maanden verlengt zal niet veel animo creëren om dat ding te halen bij mensen die er toch amper voordeel van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
In navolging van diverse landen in het VK gaat ook Denemarken alle maatregelen schrappen.

’Denemarken schrapt alle coronabeperkingen’
Denemarken gaat alle coronabeperkingen schrappen, meldt krant

Denemarken heft deze maand alle resterende coronabeperkingen op. Dat maakt premier Mette Frederiksen naar verwachting op woensdag bekend, schrijft de krant Jyllands-Posten. De regering wil dat nog niet bevestigen.

Het ruim 5 miljoen inwoners tellende Denemarken zag het aantal coronabesmettingen de afgelopen weken snel oplopen. Toch hadden de autoriteiten hun coronamaatregelen zo'n twee weken geleden al versoepeld. Toen konden bijvoorbeeld bioscopen en musea de deuren weer openen. Andere regels bleven wel van kracht. Zo hebben horecazaken nog steeds te maken met aangepaste openingstijden.

Frederiksen gaat volgens bronnen van de krant woensdagavond op een persconferentie aankondigen dat ook de resterende maatregelen komen te vervallen. Dat besluit zou volgen op nieuwe aanbevelingen van medische topadviseurs. Die vinden ook dat Covid-19 niet meer aangeduid hoeft te worden als een aandoening die de samenleving bedreigt.

Denemarken meldde maandag zo'n 40.000 nieuwe coronagevallen. Ondanks de snelle stijging van het aantal besmettingen neemt de druk op de afdelingen intensive care van ziekenhuizen wel af. Daar lagen op 6 januari 82 coronapatiënten. Op maandag ging het nog om 43 patiënten met het coronavirus.
Vraag me af hoelang wij nog aan maatregelen blijven vasthouden. De versoepelingen van morgen zijn een leuk begin maar voor een land wat wel in lockdown is gegaan misschien een beetje matig als je kijkt wat andere landen doen en hebben gedaan.

[ Voor 79% gewijzigd door RodeStabilo op 25-01-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:30
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:43:
En toeval of niet: het komt wel heel goed uit dat we het nog niet weten want stel dat het straks maar drie maanden is... de boodschap dat je booster je QR-code met "maar" drie maanden verlengt zal niet veel animo creëren om dat ding te halen bij mensen die er toch amper voordeel van hebben.
Dus wil men 3G instant houden (/ 2G invoeren) enkel en alleen als pressiemiddel.
Al is het doel waarom mij totaal niet duidelijk.

Ik kan niet begrijpen waarom het ene land een vaccinatieplicht invoert (Oostenrijk) terwijl andere landen nagenoeg alles loslaten (Ierland, GB, Spanje)

[ Voor 97% gewijzigd door loonatick78 op 25-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Dat. Uiteindelijk zijn we allemaal dood of immuun. In overgrote meerderheid immuun.
In zo'n situatie kan het virus alleen door doorlopende mutatie blijven rondgaan.

Je bescherming tegen ernstige ziekte komt uit die immuniteit, die stapsgewijs is ontstaan door vaccinaties en blootstelling aan het virus. Die factor neemt logischerwijs toe met de tijd.
Er zal geen animo zijn om vijf keer per jaar te boosteren. Dus gaat de focus naar de kans op ernstige ziekte en dan is het logisch dat de focus ook gaat naar kwetsbare groepen ipv de hele samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
En waarom denk je dat ze dat willen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-10 16:28
roy77 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Dat ze niet te vertrouwen zijn hebben ze al bewezen, gewoon een poging de boosters erdoor te drukken. En over 6 maanden moet je weer boosteren anders vervalt je QR.
Dit heeft in mijn ogen niks met onbetrouwbaarheid te maken. Uiteraard moet je die onbeperkte houdbaarheid van de booster als "tot nader order" interpreteren. Zolang dit de laatste ronde van vaccinatie is, dan kan het toch niet anders dan dat het voor nu "voorlopig onbeperkt" is?

Als blijkt dat over X maanden een nieuwe booster nodig is om immuniteit op een acceptabel peil te houden, dan kan inderdaad de houdbaarheid van de eerste booster weer aangepast worden. Dat is niet onbetrouwbaar, dat is volkomen logisch en volgens verwachting. Het zou ook goed kunnen dat er helemaal geen algemene boosterrondes meer nodig zijn en bijv. alleen nog voor kwetsbare groepen. Wat zou het dan betekenen als ze nu zeggen "de booster is 9 maanden houdbaar" als er over 9 maanden helemaal niks te boosteren valt?

Er zijn genoeg redenen om de regering als onbetrouwbaar weg te zetten (toeslagen, Groningen, overtreden van eigen klimaatwetten, enz.). Dit is daar niet een van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-10 20:19

boesOne

meuh

[...]

Dit is wel wat naief hoor. De geschiedenis leert dat je gewoon de infra voor potentieel misbruik niet moet aanleggen want dat het misbruikt gaat worden staat vast.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis
Maar zolang alles er op wijst dat de regering dat ook niet wil
Ik moet toch ook nog even reageren op dit ene zinnetje. Omdat ik toch het gevoel heb dat het geheugen bij sommigen hier op het forum dezelfde kwaaltjes heeft als onze minister-president :+.

Persconferentie 14 september 2021. Mark Rutte:
Tot slot nog dit. Het is niet onze ambitie dat het woord coronatoegangsbewijs ook een eigen pagina op Wikipedia gaat krijgen. Met andere woorden: ook deze maatregel is tijdelijk. En hopelijk zéér tijdelijk, maar we hebben inmiddels geleerd dat we bij de verwachtingen over corona altijd een slag om de arm moeten houden.
Waarom was die maatregel ook alweer? Gelukkig gaf Hugo de Jonge daar een paar minuten later al antwoord op:
De inschatting van het OMT is dat er op dit moment een groep van 1.8 miljoen mensen is, die nog niet beschermd is door vaccinatie en ook nog geen bescherming heeft opgebouwd door infectie. Met de besmettelijke deltavariant die nu rondgaat, is het niet de vraag of, maar wanneer deze mensen besmet raken als ze zich niet laten vaccineren.
(...)
En dat brengt me bij het waarom van de inzet van het coronatoegangsbewijs: de eerste en de belangrijkste reden is een snelle verspreiding van het virus af te remmen.
De vraag is nu... wordt de verspreiding überhaupt nog afgeremd door het ctb? Nu je volgens mij al besmet kunt raken met omikron als je in de rij staat voor de teststraat. Ik heb er sterk mijn twijfels over. Dat maakt de inzet van het ctb dus eigenlijk meteen overbodig.

Staan trouwens wel weer mooie uitspraken in van De Jonge:
En nee, het werken met coronatoegangsbewijzen dwingt niemand tot vaccinatie.
Je kunt ook testen om ergens naar binnen te komen.
Laat ik het nog maar eens heel duidelijk zeggen: er komt geen vaccinatieplicht. Of je je wel of niet laat vaccineren is een vrije keuze.
:+.

Bron

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:50

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Ik moet toch ook nog even reageren op dit ene zinnetje. Omdat ik toch het gevoel heb dat het geheugen bij sommigen hier op het forum dezelfde kwaaltjes heeft als onze minister-president :+.

Persconferentie 14 september 2021. Mark Rutte:

[...]

Waarom was die maatregel ook alweer? Gelukkig gaf Hugo de Jonge daar een paar minuten later al antwoord op:

[...]

De vraag is nu... wordt de verspreiding überhaupt nog afgeremd door het ctb? Nu je volgens mij al besmet kunt raken met omikron als je in de rij staat voor de teststraat. Ik heb er sterk mijn twijfels over. Dat maakt de inzet van het ctb dus eigenlijk meteen overbodig.

Staan trouwens wel weer mooie uitspraken in van De Jonge:

[...]

[...]

[...]

:+.

Bron
Ik mis de link met de vaccinatieplicht in Nederland.

Oh wacht.. die is er ook niet. :+
En Hugo is er ook al niet meer

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:50:
En waarom denk je dat ze dat willen?
Omdat de Europese Commissie graag een Europa-breed digitaal paspoort wil. De woordvoerder van de Europese Commissie heeft dat al toegegeven in het FTM-interview dat ik hier al zo vaak heb geplaatst. Bovendien staan de plannen ook gewoon overal op de website van de EC.

Toevallig refereerde Marianne Zwagerman er deze week ook weer aan... zij gaf aan dat een topambtenaar binnen een ministerie aan haar heeft verteld dat dit de reden is dat er zo wordt gepusht op 2G. Hier kun je dat gesprek bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
LCPS cijfer di 25-1

* Opnames IC: 7
Deze zitten structureel op 9 a 10 of net daaronder. Trend was de afgelopen weken licht dalend, ik verwacht de komende 2 weken stabiel laag en daarna een lichte stijging.

* Opnames kliniek: 151
Dinsdag heeft een hoge weekdagfactor (raportage van de opnames van maandag en die zijn typisch vrij hoog). Na correctie 127.
Gemiddelde van "week 4" weekdag gecorrigeerd 125 o.b.v. vier dagen. Dal was vorige week (108 gemiddeld). Deze week 15 a 20% stijging, volgende week wat meer.
Tegelijk dalende verwachting ligdagen/opname. Daardoor de bezetting netjes in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:11:
[...]

De totale groep ongevaccineerd is ca 25-30%. Ik snap dat het lekker afgeeft op een klein groepje, maar het is toch een substantieel deel van Nederland. Tel daarbij op dat 4-12 massaal testen voor school de verhoudingen ook scheef trekt.
Zeker, dat zal zo zijn, echter dit statistiekjes was kennelijk 12+. But thanks anyway :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:55:
Ik mis de link met de vaccinatieplicht in Nederland.

Oh wacht.. die is er ook niet. :+
We praten wel weer als die plicht er wel komt. Ik ben er nog niet gerust op en hoop net zoals jij dat het er ook überhaupt niet komt. Maar er zit wel een partij in de Tweede Kamer (D66) die dat wel ziet zitten. Baas over eigen lichaam als het over abortussen gaat maar niet voor prikjes :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Omdat de Europese Commissie graag een Europa-breed digitaal paspoort wil. De woordvoerder van de Europese Commissie heeft dat al toegegeven in het FTM-interview dat ik hier al zo vaak heb geplaatst. Bovendien staan de plannen ook gewoon overal op de website van de EC.

Toevallig refereerde Marianne Zwagerman er deze week ook weer aan... zij gaf aan dat een topambtenaar binnen een ministerie aan haar heeft verteld dat dit de reden is dat er zo wordt gepusht op 2G. Hier kun je dat gesprek bekijken.
Waarom zou de Europese Commissie dat digitale paspoort niet uit zichzelf kunnen verkopen? Als het zo fantastisch is dan zal de bevolking dat toch omarmen ?

Ik begrijp de verkoopstrategie niet waarbij je mensen eerst in hun lichamelijke integriteit aantast om daar vervolgens voordelen als Facebook toegang of alcohol drinken aan te verbinden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:00:
[...]

We praten wel weer als die plicht er wel komt. Ik ben er nog niet gerust op en hoop net zoals jij dat het er ook überhaupt niet komt. Maar er zit wel een partij in de Tweede Kamer (D66) die dat wel ziet zitten. Baas over eigen lichaam als het over abortussen gaat maar niet voor prikjes :P.
En er zitten ook partijen die het niet willen.

Je loopt met je post vooral vooruit op mogelijke zaken en impliceerde dat die plicht er wel was. Of zo leek het voor mij althans.

Ik bedoel, ze roepen wel meer. Maar als ze alles waar maken wat ze roepen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Waarom zou de Europese Commissie dat digitale paspoort niet uit zichzelf kunnen verkopen? Als het zo fantastisch is dan zal de bevolking dat toch omarmen ?

Ik begrijp de verkoopstrategie niet waarbij je mensen eerst in hun lichamelijke integriteit aantast om daar vervolgens voordelen als Facebook toegang of alcohol drinken aan te verbinden :?
Is Facebook/ meta toegang een voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Is Facebook/ meta toegang een voordeel?
Voor de ene wel, de andere zal zijn digital ID nodig hebben om Pornhub te bezoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Emgeebee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:22:
[...]

Geplaceerd op 1.5m komt menig restaurant/theater feitelijk uit op 1/3e van de capaciteit. Had ik er even bij moeten zetten. :)
Maar die 1.5m zie ik ook nergens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:02:
En er zitten ook partijen die het niet willen.
Gelukkig wel ja! Kijk, als er een vaccinatieplicht moet komen dan moet die er komen. Maar jongens, laten we nu eens - zoals al zo vaak gezegd - eerst het goede ethische debat voeren voordat we zoiets doen. We moeten echt zuiniger omgaan met onze grondrechten.
Je loopt met je post vooral vooruit op mogelijke zaken en impliceerde dat die plicht er wel was. Of zo leek het voor mij althans.
Ik vind dat er nu de facto sprake is van flinke drang, maar als het verplicht wordt voor werk is het gewoon dwang. Want je maakt het mensen onmogelijk om te leven als ze het niet doen. Dan heb ik het trouwens in ieder geval over 2G. Maar ook 3G is voor sommigen praktisch zo onmogelijk dat dat ook op dwang neerkomt.
Ik bedoel, ze roepen wel meer. Maar als ze alles waar maken wat ze roepen..
Ja, deden ze dat inderdaad maar eens :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:04:
[...]

Maar die 1.5m zie ik ook nergens...
Openen van de horeca zowel binnen als buiten. Een risicoreductie wordt hier
bewerkstelligd door: triage en gebruik van het coronatoegangsbewijs
(vooralsnog 3G); gebruik van medische mondneusmaskers, altijd door
medewerkers, en voor gasten enkel in de gangen en toiletruimtes; placering
en aanhouden van de basismaatregelen zoals de 1,5 m-afstandsregel. Zoals
aangegeven is, zijn de scenario’s berekend met een directe of een
stapsgewijze verruiming van openingstijden van de horeca;
https://www.rijksoverheid.../24/advies-vws-na-omt-139
Pagina: 1 ... 30 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.