Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.758 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:58:
Dinsdag heeft een hoge weekdagfactor (raportage van de opnames van maandag en die zijn typisch vrij hoog). Na correctie 127.
Corrigeer jij ook voor met/door corona?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Als het virus steeds minder ziekmakend wordt, dan wordt de relevantie om dwang door middel van 3g of 2g te gebruiken steeds minder.
De Omicron variant pakt goed uit, maar je weet nog niet hoe de volgende variant uitpakt. Dat betekent niet dat ik een vaccinatieplicht zie komen of dat de G maatregelen ons tot in den einde zullen achtervolgen, dat heeft uiteindelijk ook helemaal geen enkele zin.

We draven uiteindelijk een beetje door als de bepaalde middelen 'extra' worden gebruikt om ons onder de duim te houden. Punt is wel dat de een de relevantie van een maatregel eerder minder kan vinden dan de ander en daarmee het draagvlak onder druk komt te staan.

De maatregelen kunnen van het zomer best wel eens helemaal geschrapt worden, maar dat de slag om de arm wordt gehouden om de volgende winter maatregelvrij of in ieder geval lockdown vrij door te komen. Als dan wordt vastgesteld dat het virus endemisch is geworden, dan mogen we heel blij zijn.

Veel mensen zullen nu het gevoel hebben, even dit golfje en we zijn er wel, maar dat weet je eigenlijk pas beter als de volgende winterperiode is geweest.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Omdat de Europese Commissie graag een Europa-breed digitaal paspoort wil. De woordvoerder van de Europese Commissie heeft dat al toegegeven in het FTM-interview dat ik hier al zo vaak heb geplaatst. Bovendien staan de plannen ook gewoon overal op de website van de EC.

Toevallig refereerde Marianne Zwagerman er deze week ook weer aan... zij gaf aan dat een topambtenaar binnen een ministerie aan haar heeft verteld dat dit de reden is dat er zo wordt gepusht op 2G. Hier kun je dat gesprek bekijken.
Plus dat de onderzoeken die het OMT gebruikt gedeeltelijk afkomstig zijn uit het kamp van Tony Blair (zie ook FTM). Een uitvoerig voorstander van digitale paspoorten.

Maar begin er maar niet over want dat is een complottheorie en je wordt klakkeloos weggemod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:06:
[...]

Corrigeer jij ook voor met/door corona?
Ik kan de groepen helaas niet scheiden. Maar de hoge weekdagfactor heeft alles te maken met geplande zorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Persconferentie 14 september 2021. Mark Rutte:

[...]
Zou Rutte 'm al gezien hebben? Wikipedia: Coronatoegangsbewijs (Nederland)

[ Voor 4% gewijzigd door Cruise Control op 25-01-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
tweakduke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:07:
Als het virus steeds minder ziekmakend wordt, dan wordt de relevantie om dwang door middel van 3g of 2g te gebruiken steeds minder.
De Omicron variant pakt goed uit, maar je weet nog niet hoe de volgende variant uitpakt. Dat betekent niet dat ik een vaccinatieplicht zie komen of dat de G maatregelen ons tot in den einde zullen achtervolgen, dat heeft uiteindelijk ook helemaal geen enkele zin.

We draven uiteindelijk een beetje door als de bepaalde middelen 'extra' worden gebruikt om ons onder de duim te houden. Punt is wel dat de een de relevantie van een maatregel eerder minder kan vinden dan de ander en daarmee het draagvlak onder druk komt te staan.
UIteindelijk is niet een steeds "liever" virus maar een steeds hogere mate van immuniteit hetgene dat voorkomt dat de ziekenhuizen vollopen.

In dat opzicht hebben de ongevaccineerden een achterstand, echter lopen ze die geleidelijk in.

Daarom is 2G naar de toekomst toe niet zo'n passend instrument imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-10 18:33

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Nou ja, er is nog steeds een groep hier die heel voorzichtig is en doodsbang is om besmet te raken. Terwijl ik me daar dus echt compleet niet druk om maak (en nooit heb gedaan ook trouwens - nou ja... misschien alleen in de eerste paar weken voor mijn ouders).
Natuurlijk heb je individuele gevallen, maar ik heb het over de algemene toon in een topic als deze. Die is nu anders, maar de situatie is vooral ook anders. Verder is het voor mensen die in het algemeen banger zijn voor zo'n besmetting natuurlijk netto niet zo heel veel beter geworden. Ja, de kans op (ernstige) ziekte is nog wat kleiner geworden maar de kans op besmetting is behoorlijk toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:14:
[...]

UIteindelijk is niet een steeds "liever" virus maar een steeds hogere mate van immuniteit hetgene dat voorkomt dat de ziekenhuizen vollopen.

In dat opzicht hebben de ongevaccineerden een achterstand, echter lopen ze die geleidelijk in.

Nee 2G had zin gehad tegen de Delta variant, als bijvoorbeeld in Duitsland. Echter gaat die vergelijking niet helemaal op, daar worden naar mijn beleving zaken veel beter nageleefd en hadden ze weer andere problemen met de vaccinatiegraad.

Om het nu nog in te voeren is hopeloos mosterd na de maaltijd.

Tweakers Discord

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:01

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:36
Edit: net te laat :P

[ Voor 81% gewijzigd door Moi_in_actie op 25-01-2022 15:18 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-10 17:05

Agent47

I always close my contracts.

DALING! 8) :+ :D _/-\o_

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vooral weer een storing, ze missen weer eens 9000 positieve testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-10 22:12

Mfpower

In dubio

redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het helemaal mee eens, maar dat staat voor mij wel los van de QR-code. Een toeslagenaffaire (of hoe Groningen wordt afgehandeld), laat wel zien dat de cultuur slecht is en er iets moet veranderen.
Niet helemaal, het is een bestuurscultuur welke erop gericht is zelf zoveel mogelijk macht te hebben ten koste van het volk. Bij de toeslagenaffaire is het volk de fraudeur, bij het CTB moeten we met dwang een richting op geduwd worden. Over het CTB is nog nooit het juiste debat gevoerd, o.a. vanwege de informatie-achterstand van de kamer en het zwart-wit beeld wat geschetst wordt (alles dicht of CTB). Dat laatste is nu nog steeds, want er is geen enkele reden meer om het CTB te gebruiken (zelfs als je over die ene as alles dicht of CTB redeneert), maar toch komt ie er weer vanavond. Mag jij uitleggen waarom. Niemand kan het meer namelijk.

Het echte probleem is dat alle andere assen genegeerd worden. Een fraudeur kan een foutje gemaakt hebben of de procedure van de toeslagen is te complex. Bij het CTB zijn er assen van uitsluiting, polarisatie, grondrechten, technocratie (computer says no) en vele meer. Het feit dat er in de onderbouwingen nooit wegingen op dit gebied zijn gemaakt geeft mij wel aan hoe de vork in de steel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Het aantal besmettingen gaat steeds minder zeggen. Het percentage positief getesten met de ziekenhuisopnames (niet eens de IC) gaan de komende weken belangrijk worden.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Nogal wiedes als 15x de verbinding verbroken wordt... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
hoevenpe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Nogal wiedes als 15x de verbinding verbroken wordt... :P
De aanhouder wint...!

spoiler:
... een PCR :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
GGD zondag:

Ik ben vooral benieuwd wat we daar morgen gaan zien (cijfers van maandag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-10 12:02

3raser

⚜️ Premium member

tweakduke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:23:
Het aantal besmettingen gaat steeds minder zeggen. Het percentage positief getesten met de ziekenhuisopnames (niet eens de IC) gaan de komende weken belangrijk worden.
Het percentage positieve tests zegt nu al niets meer volgens mij. Dankzij massaal gebruik van de zelftest gaan mensen steeds minder snel naar de GGD en gaan ze juist wel nadat ze zelf positief testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:27:
[...]

Het percentage positieve tests zegt nu al niets meer volgens mij. Dankzij massaal gebruik van de zelftest gaan mensen steeds minder snel naar de GGD en gaan ze juist wel nadat ze zelf positief testen.
Dat advies is wel geweest om alleen naar de GGD te gaan bij een positieve zelftest. Desondanks loopt dat cijfer niet erg uit de pas.

Wellicht dat vanavond daar een nieuw advies over komt, aangezien de teststraten het erg druk hebben.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Robkazoe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:18:
[Twitter]

Positief getest: 54.225
Totaal: 4.008.459 (+54.160 ivm -65 corr.)
Vanwege de capaciteitsproblemen in het IT systeem pak ik even het andere cijfer: positieve testuitslagen.

Dat waren er 63.909 voor de tests afgenomen op zo 23-1. Weekdag gecorrigeerd: 75.703.

Het is nog flink stijgend, maar de groeisnelheid zwakt wel af. Het effect van de heropening van het PO en VO op de R-waarde lijkt fors, maar dat komt mogelijk door samenvallen met de opkomst van AY.4.2 (omicron 2).

Het hoger- en beroepsonderwijs lijkt minder toe te voegen. Ik vermoed dat de betreffende leeftijdsgroep al aardig tegen verzadiging aan zat. Om die reden verwacht ik ook geen al te grote effecten van de heropening van de horeca: de leeftijdsgroep die typisch het sterkst reageert qua besmettingscijfers, is dan al aardig immuun.

Een andere overweging: het is heel druk bij de teststraten. Typisch leidt dat tot het afnemen van de afwijking tussen weekdagfactoren. Normaal is vrijdag een populaire dag om te testen en zaterdag en zondag veel minder. Maar als het heel druk is bij de GGD, dan schuiven tests van vrijdag naar zaterdag en komen de weekdagfactoren dichter bij 1 te liggen. Ik heb nog een weekdag-correctie van 18k in het cijfer zitten, dat is waarschijnlijk te hoog.

[ Voor 18% gewijzigd door t_captain op 25-01-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:27:
[...]

En ook het BCO wordt nog nauwelijks gedaan, 15 procent in deze weekrapportage, dat was een bron van negatieve tests.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10 15:02
De NOS heeft via https://nos.nl/artikel/24...mettingen-onder-zestigers even het weekrapport van de RIVM vermeld. Er zijn weinig besmettingen nog boven de 60 zie grafiek via link. En ziekenhuizen gaan vanaf nu apart registreren wie met en wie door in ziekenhuis komen. Stijging vorige week t.o.v. week ervoor (22%) is zeer waarschijnlijk voor mensen die in ziekenhuis besmet zijn geraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
3raser schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Ik lees nu overigens dat de geldigheid van de QR-code van een booster voorlopig onbeperkt blijft. Opnieuw een verkapte vorm van vaccinatie-dwang. Want hoeveel waarde heeft "voorlopig" als de regels iedere zoveel maanden wijzigen.
Ik heb het al vaker gezegd, maar we zitten nu echt in een tussenfase. We hebben geen idee hoe de vlag er over 2 of 3 maanden bij hangt. Omicron is dan waarschijnlijk op z'n retour, er is al dan niet een nieuwe variant, er zijn op Omicron aangepaste vaccins die waarschijnlijk langer werken, etc.

Wat men nu over de booster beweert voor de toekomst hecht ik geen waarde aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:32:
De NOS heeft via https://nos.nl/artikel/24...mettingen-onder-zestigers even het weekrapport van de RIVM vermeld. Er zijn weinig besmettingen nog boven de 60 zie grafiek via link. En ziekenhuizen gaan vanaf nu apart registreren wie met en wie door in ziekenhuis komen. Stijging vorige week t.o.v. week ervoor (22%) is zeer waarschijnlijk voor mensen die in ziekenhuis besmet zijn geraakt.
60+ hebben ook geen kinderen op de basisschool (of middelbare school) zitten over het algemeen. Daardoor neemt de kans op besmetting al gigantisch af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
Robkazoe schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:36:
[...]

60+ hebben ook geen kinderen op de basisschool (of middelbare school) zitten over het algemeen. Daardoor neemt de kans op besmetting al gigantisch af.
+ booster
+ voorzichtiger

Dit gaat wel goed komen zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Dat levert slechts een paar dagen vertraging op. Van kinderen en tieners naar dertigers en veertigers, naar 60+. Twee besmettingsgeneraties, dat is met omicron nog geen week.

Een belangrijk deel van het verhaal zijn denk ik de boosters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 22:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Omdat de Europese Commissie graag een Europa-breed digitaal paspoort wil. De woordvoerder van de Europese Commissie heeft dat al toegegeven in het FTM-interview dat ik hier al zo vaak heb geplaatst. Bovendien staan de plannen ook gewoon overal op de website van de EC.

Toevallig refereerde Marianne Zwagerman er deze week ook weer aan... zij gaf aan dat een topambtenaar binnen een ministerie aan haar heeft verteld dat dit de reden is dat er zo wordt gepusht op 2G. Hier kun je dat gesprek bekijken.
De vraag was: waarom gaat weer terug naar 180 dagen. De EU wil dat niet willekeurig, die wil het middel gebruiken zoals het bedacht is, en dan werkt het beter als elk land zijn dezelfde spelregels wil. Dat is toch niet zo gek? De meest voor de hand liggende reden is vaak best plausibel en waarschijnlijk.

Ik zie geen enkele reden om een notoire cynicus en tegenstander van werkelijk alles van het Coronabeleid , Zwagerman dus, serieus te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]60+ hebben ook geen kinderen op de basisschool (of middelbare school) zitten over het algemeen. Daardoor neemt de kans op besmetting al gigantisch af.
Maar die hebben wel kleinkinderen die bij hun achter de deur geschoven worden. Genoeg 'ouderen' hier in de buurt met kinderzitjes op de fiets.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Laatst online: 18:38
Motrax schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:39:
Over die onbeperkte boosters... Een paar maanden terug ging de tijd van een besmetting van 180 naar 360 dagen, nu weer terug naar 180 dagen.

En waarom was dat? Omdat men niet wist hoe lang je beschermd was na een besmetting, na onderzoek werd het opgerekt tot 360 dagen. Prima, kan ik mee leven.

En nu weer terug naar 180 dagen omdat...? Maar de booster is nu op onbeperkt gezet? Met welke wetenschappelijke onderbouwing? Van de booster wisten ze niet eens hoe lang de anti-stoffen bleven en die bleven bijzonder kort...
Dat is in verband met harmonisatie met de geldigheid van deze zaken in andere Europese landen.
Op zich was het al vreemd dat landen in de EU hier verschillend mee omgingen, ik vind het dus verstandig dat dit gelijkgetrokken is.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:12
Mfpower schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Niet helemaal, het is een bestuurscultuur welke erop gericht is zelf zoveel mogelijk macht te hebben ten koste van het volk. Bij de toeslagenaffaire is het volk de fraudeur, bij het CTB moeten we met dwang een richting op geduwd worden.
En toch is die laatste heel anders. Bij de toeslagenaffaire heeft de aanpak ertoe geleidt dat er veel mensen in de problemen zijn gekomen. Bij het CTB vind jij waarschijnlijk dat dat puur is om vaccinaties af te dwingen, maar zelfs als dat zo is, is dat alleen voordelig voor de mensen zelf. Het is overduidelijk aangetoond dat vaccineren voor iedereen het beste is, ongeacht wat je er van vindt.
Over het CTB is nog nooit het juiste debat gevoerd, o.a. vanwege de informatie-achterstand van de kamer en het zwart-wit beeld wat geschetst wordt (alles dicht of CTB). Dat laatste is nu nog steeds, want er is geen enkele reden meer om het CTB te gebruiken (zelfs als je over die ene as alles dicht of CTB redeneert), maar toch komt ie er weer vanavond. Mag jij uitleggen waarom. Niemand kan het meer namelijk.
Momenteel is er voor het CTB nog een prima business-case te maken. Alle voorspellingen (dus ook de realistische) gaan er van uit dat er nog een stijging in de ziekenhuizen komt. Dit enigszins dempen is niet gek en hoe je het ook wendt of keert, het CTB zorgt voor een demping. En aangezien we nu nog niet weten wat er precies gaat gebeuren, maar vooral omdat de ziekenhuizen zelfs nu nog niet 100% normale zorg draaien, is enige voorzichtigheid nog wel op zijn plaats. Dat te snel open gooien hebben we al een paar keer eerder gedaan en is steeds niet al te goed uitgepakt.

Verder is het CTB momenteel helemaal niet meer een alles of niets verhaal. Het is een extra middel waarmee er juist meer open kan.

Dat jij die voorzichtigheid niet wil en er wederom op wil gokken dat je dit keer gelijk hebt en dat open gooien zonder problemen kan mag natuurlijk. Maar logisch is dat echt nog niet. Ook al gaat het goed zijn we er nog niet. Dus laten we nu eens beginnen met ervoor te zorgen dat we weer een buffer hebben waarmee we eventuele tegenslagen die nog komen op kunnen vangen zonder dat er gelijk weer maatregelen nodig zijn.
Het echte probleem is dat alle andere assen genegeerd worden. Een fraudeur kan een foutje gemaakt hebben of de procedure van de toeslagen is te complex.
Precies wat ik zeg toch? Wat je daar ziet is dat een controle prima is, maar ze zijn er veel te ver in doorgeschoten. Precies waarom ze nu ook op hun vingers zijn getikt. Niet dat ze het met het oplossen beter doen, maar daarvan zei ik al dat ik het er helemaal mee eens ben dat we een slechte regering hebben.
Bij het CTB zijn er assen van uitsluiting, polarisatie, grondrechten, technocratie (computer says no) en vele meer. Het feit dat er in de onderbouwingen nooit wegingen op dit gebied zijn gemaakt geeft mij wel aan hoe de vork in de steel zit.
Bij het CTB is er helemaal geen uitsluiting, het is juist puur een keuze van jezelf. Maar als jij die keuze niet wil maken en alles fout vind houdt het snel op. Uiteindelijk mag jij zonder rijbewijs ook niet rijden, en dat noemen we toch ook geen uitsluiting? En uiteindelijk is dat precies voor hetzelfde, nl. de volksgezondheid.

En ook die polarisatie is er vooral omdat mensen dat er zelf van maken. Als je naar b.v. Duitsland kijkt heb je dat veel minder, terwijl de pas niet veel anders is. Je kunt dus niet alles bij de regering neerleggen, maar zult ook een stuk bij de bevolking zelf moeten leggen. Wij zijn een eigenwijs volk wat vaak voordelig is, maar in een pandemie een heel stuk minder.

En bovenal, een regering die het vaak slecht doet wil nog niet zeggen dat ze dan ook alles fout doen. Wat de manier van werken betreft ben ik het er helemaal mee eens dat die ondemocratisch en slecht is. Dat maakt alleen niet dat er dus geen maatregelen nodig zijn geweest en dat alle maatregelen slecht en onnodig zijn. Voor het aanpakken van corona is het gewoon duidelijk dat er echt wel wat nodig is geweest en nog steeds nodig is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
tweakduke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:16:
[...]

Nee 2G had zin gehad tegen de Delta variant, als bijvoorbeeld in Duitsland. Echter gaat die vergelijking niet helemaal op, daar worden naar mijn beleving zaken veel beter nageleefd en hadden ze weer andere problemen met de vaccinatiegraad.

Om het nu nog in te voeren is hopeloos mosterd na de maaltijd.
Dat lijkt me juist het beste moment om de discussie of je het moet willen (en zo ja, wanneer) alsnog te voeren. Er zit minder tijdsdruk op en daarmee kan je het zuiverder doen, zonder (al dan niet terecht) beschuldigd te worden van valse dilemma's.

En er is geen garantie dat het mild blijft. Laten we dat hopen, maar laten we wel zorgen dat we weten wat we wel en niet in kunnen en willen zetten als het toch niet zo blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:12

codex

Geen OpenAI agent :)

t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Dat levert slechts een paar dagen vertraging op. Van kinderen en tieners naar dertigers en veertigers, naar 60+. Twee besmettingsgeneraties, dat is met omicron nog geen week.

Een belangrijk deel van het verhaal zijn denk ik de boosters.
Feitelijk is een snelle piek dan het beste, voordat de boosters hun werking verliezen wil je immuniteit in de 60- groep. Als daar vergaande immuniteit is en de 60+ers zijn blootgesteld maar beschermd door boosters dan heb je de ideale situatie. Afnemende bescherming door boosters doordat je het aantal besmettingen blijft uitsmeren lijkt mij de minst wenselijke situatie, zeker waar het gaat om belasting van de IC's.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:54
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:38:
De vraag was: waarom gaat weer terug naar 180 dagen. De EU wil dat niet willekeurig, die wil het middel gebruiken zoals het bedacht is, en dan werkt het beter als elk land zijn dezelfde spelregels wil. Dat is toch niet zo gek? De meest voor de hand liggende reden is vaak best plausibel en waarschijnlijk.
Zal vast iets te maken hebben met hoe lang je antistoffen werken toch? Of in ieder geval: dat er iets nog onduidelijk is daarover.
Ik zie geen enkele reden om een notoire cynicus en tegenstander van werkelijk alles van het Coronabeleid , Zwagerman dus, serieus te nemen.
Sorry, maar je diskwalificeert nu dus mensen omdat ze tegenstander zijn en cynisch. In plaats van dat je gewoon per keer kijkt naar wat ze te zeggen hebben. Hetzelfde toen je mijn bericht waarin ik GeenStijl als bron opvoerde weghaalde omdat het "niet betrouwbaar" zou zijn, terwijl GeenStijl gewoon RTL nieuws als bron had.

Ik vind het erg makkelijk denken: jij bent te vaak kritisch/cynisch/whatever dus daarom hoef ik helemaal niet meer naar jou te luisteren. Gewoon cancellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
nocalimero schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Dat is in verband met harmonisatie met de geldigheid van deze zaken in andere Europese landen.
Op zich was het al vreemd dat landen in de EU hier verschillend mee omgingen, ik vind het dus verstandig dat dit gelijkgetrokken is.
Consensus over afstand houden is al te moeilijk (is het nu één, anderhalf, of twee meter?) waarom dit dan wel? Ik snap wel dat mensen zich genaaid voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Yaksa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:38:
Maar die hebben wel kleinkinderen die bij hun achter de deur geschoven worden. Genoeg 'ouderen' hier in de buurt met kinderzitjes op de fiets.
Ik durf wel te stellen dat door alle gekke quarantaine-regels opa's en oma's nu meer oppassen dan gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:43
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Ik durf wel te stellen dat door alle gekke quarantaine-regels opa's en oma's nu meer oppassen dan gebruikelijk.
N=1 bij ons juist NIET. Maar goed, iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om en de algemene trend is wel dat (groot)ouders vaker ingezet worden.
Ik ben vooral heel benieuwd naar het volgende covid-weekrapport, als je leest dat ze vanaf nu de opname reden gaan rapporteren. ik neem aan niet dagelijks, maar dat het weekrapport hier inzage in gaat geven. Met een dusdanig hoge prevalentie zal iedere opname in principe verdacht zijn en 3-5% ook positief testen (of wellicht meer), dus dan kan het rap gaan.
Binnen de praktijk eigenlijk geen hulpvragen vanwege covid tot op heden, dus het beeld op mijn praktijk is nog steeds rustig wat dat betreft. Wel meerdere personeelsleden uitgevallen inmiddels (besmet via de kinderen)

[ Voor 12% gewijzigd door brothermaynard op 25-01-2022 15:52 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:39

gws24

Thinking is hard!

ZieMaar! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:38:
[...]

Inderdaad, en was zij niet degene die al vroeg sprak over dor hout :X

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
zacht schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Consensus over afstand houden is al te moeilijk (is het nu één, anderhalf, of twee meter?) waarom dit dan wel? Ik snap wel dat mensen zich genaaid voelen.
Ik ben het ermee eens dat er ook eenheid in afstand houden zou moeten komen. Daar wordt het allemaal gewoon duidelijker van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Dat lijkt me juist het beste moment om de discussie of je het moet willen (en zo ja, wanneer) alsnog te voeren. Er zit minder tijdsdruk op en daarmee kan je het zuiverder doen, zonder (al dan niet terecht) beschuldigd te worden van valse dilemma's.

En er is geen garantie dat het mild blijft. Laten we dat hopen, maar laten we wel zorgen dat we weten wat we wel en niet in kunnen en willen zetten als het toch niet zo blijkt te zijn.
Met dat dilemma zit ik ook een beetje, is het echt nodig om met name voor de volgende wintergolf dit nodig te hebben. Je kunt nu inderdaad de voorwaarden beter vaststellen, wanneer je een dergelijk zware maatregel inzet.

Dat voelt een stuk beter dan we grijpen maar een tool uit de gereedschapskist om een effect te bereiken :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

nocalimero schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:52:
[...]

Ik ben het ermee eens dat er ook eenheid in afstand houden zou moeten komen. Daar wordt het allemaal gewoon duidelijker van.
maar weet jij precies hoeveel 1,5 meter is? Ik niet...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nocalimero
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Eh, 150 centimeter toch?

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:27
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:14:
[...]

daar ben ik het niet mee eens. Voor ongevaccineerden die ook nooit in aanraking zijn geweest met Corona (dat is inmiddels echt een hele kleine groep), is Omicron daadwerkelijk minder gevaarlijk dan Delta omdat Omicron zich met name vestigt in de hogere luchtwegen en Delta dieper in de longen (met alle gevaar van dien).
Bij Delta heb je veel sneller kans op gebrek aan zuurstof, bij Omicron stukken minder en daarom zijn er zo weinig IC-opnames bij Omicron.

Vanuit populatieperspectief versterken de twee effecten (Omicron minder ziekmakend en de hogere immuniteit voor Sars-Cov2 in het algemeen) elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
De opnamekans na positieve test daalt nog steeds. Ten opzichte van 1 jaar geleden bedraagt deze nog maar 5.4%. Met andere woorden: je hebt vandaag 18x zoveel positieve tests nodig om dezelfde instroom in het ziekenhuis te veroorzaken als toen in de alpha golf. De afgenomen logdagen per opname komen nog daar overheen.

Deze ratio daalt al 25 dagen op rij en dat lijkt nog niet te stoppen.

Er spelen meerdere oorzaken mee, structurele en tijdelijke. Als de beweging geheel wordt gedreven door tijdelijke effecten, dan veert de curve vlot terug. Bij Danssen met Janssen (lage opnamekans vanwege veel jongeren onder de positieve tests, gedreven door gedrag en heropening horeca met een brak 3G systeeem) duurde de daling 23 dagen.

Ik zie de daling met de dag een grotere structurele factor toevoegen. Dat is goed nieuws want het beperkt het potentieel voor ziekenhuisopnames als bijvoorbeeld de leeftijdsverdeling naar meer gemiddelde waardes terugschuift.

Ik denk dat we in deze golf tenminste 120.000 positieve tests per dag aankunnen zonder de ziekenhuizen te overstromen (2500 bedden). Gisteren kwam mijn berekening van de veilige limiet op 98.000 uit.

De timing van het kabinet met heropening lijkt dus zeer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:43:
En toch is die laatste heel anders. Bij de toeslagenaffaire heeft de aanpak ertoe geleidt dat er veel mensen in de problemen zijn gekomen. Bij het CTB vind jij waarschijnlijk dat dat puur is om vaccinaties af te dwingen, maar zelfs als dat zo is, is dat alleen voordelig voor de mensen zelf. Het is overduidelijk aangetoond dat vaccineren voor iedereen het beste is, ongeacht wat je er van vindt.
Het gaat er niet om of het effectief is of niet. Het gaat erom dat de overheid middelen die zij heeft voor andere doeleinden gaat gebruiken dan waar het oorspronkelijk voor is beoogd.
het CTB zorgt voor een demping.
Theoretisch kun je inderdaad stellen dat het CTB voor een demping zorgt, maar je weet niet hoe groot die is. Dus kun je ook niets zeggen over de effectiviteit. Die data heb je gewoon niet. Ik ook niet trouwens.
Verder is het CTB momenteel helemaal niet meer een alles of niets verhaal. Het is een extra middel waarmee er juist meer open kan.
Maar er wordt nu al gepoogd het voor meer in te zetten dan wat jij hier schetst. Daar heb ik eerder vandaag al op gereageerd naar jou maar daar ga je nu niet meer op in.
Dat jij die voorzichtigheid niet wil en er wederom op wil gokken dat je dit keer gelijk hebt en dat open gooien zonder problemen kan mag natuurlijk. Maar logisch is dat echt nog niet. Ook al gaat het goed zijn we er nog niet. Dus laten we nu eens beginnen met ervoor te zorgen dat we weer een buffer hebben waarmee we eventuele tegenslagen die nog komen op kunnen vangen zonder dat er gelijk weer maatregelen nodig zijn.
Dus de andere landen om ons heen die dat wel doen voeren geen logisch beleid en nemen enorme risico's?
Bij het CTB is er helemaal geen uitsluiting, het is juist puur een keuze van jezelf. Maar als jij die keuze niet wil maken en alles fout vind houdt het snel op. Uiteindelijk mag jij zonder rijbewijs ook niet rijden, en dat noemen we toch ook geen uitsluiting? En uiteindelijk is dat precies voor hetzelfde, nl. de volksgezondheid.
Wat is dat toch met dat rijbewijs? Je kunt toch geen vergelijking maken tussen iets wat je niet nodig hebt om te functioneren ten opzichte van wat je wél nodig hebt? In grote steden wonen hele generaties jongeren die geen rijbewijs meer willen hebben omdat alles in de stad binnen fietsafstand is. Dat wordt een ander verhaal als je werk (=inkomsten) achter een CTB gaat stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:55:
De opnamekans na positieve test daalt nog steeds. Ten opzichte van 1 jaar geleden bedraagt deze nog maar 5.4%. Met andere woorden: je hebt vandaag 18x zoveel positieve tests nodig om dezelfde instroom in het ziekenhuis te veroorzaken als toen in de alpha golf. De afgenomen logdagen per opname komen nog daar overheen.

Deze ratio daalt al 25 dagen op rij en dat lijkt nog niet te stoppen.

Er spelen meerdere oorzaken mee, structurele en tijdelijke. Als de beweging geheel wordt gedreven door tijdelijke effecten, dan veert de curve vlot terug. Bij Danssen met Janssen (lage opnamekans vanwege veel jongeren onder de positieve tests, gedreven door gedrag en heropening horeca met een brak 3G systeeem) duurde de daling 23 dagen.

Ik zie de daling met de dag een grotere structurele factor toevoegen. Dat is goed nieuws want het beperkt het potentieel voor ziekenhuisopnames als bijvoorbeeld de leeftijdsverdeling naar meer gemiddelde waardes terugschuift.

Ik denk dat we in deze golf tenminste 120.000 positieve tests per dag aankunnen zonder de ziekenhuizen te overstromen (2500 bedden). Gisteren kwam mijn berekening van de veilige limiet op 98.000 uit.

De timing van het kabinet met heropening lijkt dus zeer goed.
Dat klopt dan volgens mij met de verwachte scenario's die zijn doorberekend in het OMT advies en meteen de reden dat nog niet alles volledig kan. Er zit toch nog een grens aan de capaciteit als de golf op zijn hoogtepunt is.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Maar als het gaat om 3G op het werk, dan zit je toch al op dat punt? Wat heeft dat nog te maken met sectoren "eerder openen"? Zelfs voor onderwijs kun je daar over twijfelen.
Hebben we dat al hier dan? Er wordt gevraag dom je te testen, maar voor de rest is niemand die je tegenhoudt als je ongetest naar school of het werk gaat.
Bovendien: vorig jaar augustus kon ik gewoon zwemmen zonder coronatoegangsbewijs. Er was geen enkele beperking. En toen ging het opeens ook gelden voor sport. Dan gaat jouw verhaal toch ook niet meer op? De sector was immers al geopend.
Tuurlijk gaat dat wel op. Afhankelijk van de situatie op dat moment zijn er dingen wel of niet mogelijk. Met een QR-code zorg je ervoor dat er iets meer kan. Dat kan dus betekenen dat de horeca tot 22:00 ipv 20:00 open kan, of dat je de horeca en de sportscholen open kunt gooien, ipv nog even te wachten met de sportscholen.
[...]
Dit geeft maar weer aan hoe erg je op moet passen met dit soort dingen. De terrorisme-wetgeving die we nog steeds hebben. ANPR-camera's die opeens worden gebruikt in opsporing. BOA-auto's met camera's die een gemeente opeens gebruikt om coronaboetes uit te gaan delen.

En meer in lijn van jouw voorbeeld: weten we nog Rita Verdonk die de uitzet-wetgeving van Mark Rutte ging uitvoeren maar het geheel iets anders interpreteerde zoals het bedoeld was? Ik denk dat er legio voorbeelden zijn waarom je dus, zoals @Mfpower al zegt, ervoor moet waken dat dit soort technocratische middelen niet normaal gaan worden in onze samenleving.
Tuurlijk moet je ervoor waken, maar dat zeg ik net zo goed. Alleen je moet daarmee niet per definitie alles gaan afkraken of er een reden achter zoeken. Heel simpel wil je voor Corona meer mogelijkheden hebben zodat je flexibeler bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 17-10 09:58
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:43:
[...]

Bij het CTB vind jij waarschijnlijk dat dat puur is om vaccinaties af te dwingen, maar zelfs als dat zo is, is dat alleen voordelig voor de mensen zelf. Het is overduidelijk aangetoond dat vaccineren voor iedereen het beste is, ongeacht wat je er van vindt.
In zekere zin is het CTB slachtoffer van zijn eigen "success". De vaccinatiegraad is nu zó hoog (ik vermoed mede vanwege het CTB) dat het weinig meer uit maakt of je dat kleine percentage ongevaccineerden (waarvan bovendien een groot deel inmiddels besmet is geweest en daardoor immuniteit heeft) toelaat.

Maar de vraag is wat er gebeurt als je nu het CTB los zou laten. Zou dan de bescherming door vaccinaties inzakken (omdat er geen incentive meer is om een booster te halen) zodat de effectiviteit van het hanteren van het CTB vanzelf weer omhoog gaat? Dan kom je in een soort oscillerend systeem terecht, waarbij je steeds constateert "we schaffen het CTB af, want het doet weinig meer" en een paar maanden later "oeps, de vaccinatiegraad is ingezakt, het effect van het CTB is weer hoog". Zo'n knipperlichtsituatie is ook niet echt wenselijk, dus misschien moeten we toch eens gaan nadenken over een systeem om op één of andere manier de boostergraad hoog te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

Ja, 10cm minder dan dat ik lang ben. Maar ik heb geen idee hoe ver ik van een persoon afsta als ik bijv. bij een kassa sta te wachten. Het is of "ernaast" of "op afstand", maar wat die afstand dan precies is...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Laatst online: 11:43
tweakduke schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:58:
[...]

Dat klopt dan volgens mij met de verwachte scenario's die zijn doorberekend in het OMT advies en meteen de reden dat nog niet alles volledig kan. Er zit toch nog een grens aan de capaciteit als de golf op zijn hoogtepunt is.
Ik denk ook dat het kabinet niet alleen de ziekenhuizen/zorg meeneemt in zijn overwegingen, maar ook de rest van de samenleving. Nu al zie (N=1) en hoor (diverse media) ik het kraken binnen de eigen praktijk en collega praktijken, maar ook andere bedrijven en bijv scholen wegens de grote uitval van personeel en bijv scholieren. Een nog grotere golf gaat op die manier te ontwrichtend werken en dwingen tot het verder versoepelen van de quarantaineregels, waar ze op het oog nog niet vanaf willen.
Dat belang moet ook niet uit het oog verloren worden. Als daadwerkelijk iedereen thuis zit, loopt de boel nog vast en schieten we er niks mee op. Dus naast de geleidelijke stap die sturen makkelijker maakt is dat naar mijn indruk de 2e reden om niet ineens alles los te laten zoals bijv in Denemarken staat te gebeuren (maar die waren ook al een paar stapjes verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het mooie is: met elke dag dat de verhouding tussen opnames en positieve tests daalt, boek je twee voordelen in:

1. je zit lager. gisteren 5.8% tov referentie-periode, vandaag 5.4%, ...
2. het structrele karakter wordt significanter. Vooral nu we al langer aan het dalen zijn dan afgelopen zomer.

Je komt dus van een lager punt en hebt een kleinere verwachting voor het opveren van het cijfer. Daardoor gaat wat ik noem de "veilige limiet" van hoeveel positieve tests we kunnen handlen momenteel erg hard omhoog. Nog enkele dagen met relatief gunstige ziekenhuiscijfers en hoge aantal positieve tests en dan zit de limiet misschien wel op 200.000.

Tegelijk zie ik de groeisnelheid van positieve tests toch weer iets afvlakken.

De kans om op "collision course" te komen wordt heel snel kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:54:
[...]

Ik moet toch ook nog even reageren op dit ene zinnetje. Omdat ik toch het gevoel heb dat het geheugen bij sommigen hier op het forum dezelfde kwaaltjes heeft als onze minister-president :+.

Persconferentie 14 september 2021. Mark Rutte:

[...]

Waarom was die maatregel ook alweer? Gelukkig gaf Hugo de Jonge daar een paar minuten later al antwoord op:

[...]

De vraag is nu... wordt de verspreiding überhaupt nog afgeremd door het ctb? Nu je volgens mij al besmet kunt raken met omikron als je in de rij staat voor de teststraat. Ik heb er sterk mijn twijfels over. Dat maakt de inzet van het ctb dus eigenlijk meteen overbodig.

Staan trouwens wel weer mooie uitspraken in van De Jonge:

[...]

[...]

[...]

:+.

Bron
Het grote verschil zit hem er waarschijnlijk in dat ik sowieso niet luister naar wat ze zeggen maar bekijk waarvoor een maatregel nut heeft en logisch is. Want dat de Jonge en Rutte elke persco dingen zeggen en beloven die niet kloppen en ze niet kunnen beloven doet daar weinig aan af. En dat de huidige partijen niet zouden moeten regeren vind ik ook logisch. Ik snap sowieso al niet dat iemand die is afgezet gelijk daarna weer terug mag komen, naar mijn idee zou dat levenslang geen politiek moeten betekenen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-10 16:28
Dennis schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:56:
[...]

Dus de andere landen om ons heen die dat wel doen voeren geen logisch beleid en nemen enorme risico's?

[...]
Met de versoepelingen die waarschijnlijk vandaag aangekondigd worden, liggen we volgens mij weer behoorlijk in lijn met de ons omringende landen. Uiteraard hoop ik ook dat we snel nog meer versoepelingen krijgen, volgens mij hoopt nagenoeg iedereen dat, zolang het verantwoord kan.

Maar er zijn ook nog heel andere landen. Bijvoorbeeld in de VS lopen de ziekenhuizen echt weer behoorlijk vol, is er op veel plekken geen test te krijgen (geen officiële en geen zelftesten) omdat de vraag te hoog is en worden er juist weer strengere maatregelen ingevoerd.

En dat terwijl ze een golf hebben van hoogstwaarschijnlijk diezelfde "milde" Omicron variant. Enige logische reden die ik kan verzinnen is de lagere vaccinatiegraad en dan met name de lagere booster graad. De boosters waren wel eerder beschikbaar (achteraf gezien misschien zelfs te vroeg), maar het animo ervoor is altijd laag gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
brothermaynard schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:02:
[...]

Ik denk ook dat het kabinet niet alleen de ziekenhuizen/zorg meeneemt in zijn overwegingen, maar ook de rest van de samenleving. Nu al zie (N=1) en hoor (diverse media) ik het kraken binnen de eigen praktijk en collega praktijken, maar ook andere bedrijven en bijv scholen wegens de grote uitval van personeel en bijv scholieren. Een nog grotere golf gaat op die manier te ontwrichtend werken en dwingen tot het verder versoepelen van de quarantaineregels, waar ze op het oog nog niet vanaf willen.
Dat belang moet ook niet uit het oog verloren worden. Als daadwerkelijk iedereen thuis zit, loopt de boel nog vast en schieten we er niks mee op. Dus naast de geleidelijke stap die sturen makkelijker maakt is dat naar mijn indruk de 2e reden om niet ineens alles los te laten zoals bijv in Denemarken staat te gebeuren (maar die waren ook al een paar stapjes verder)
Zeker er wordt meer meegewogen, vandaar ook de vele overleggen. Dat maakt ook meteen dat het iedere keer een wik en weeg pakket is van maatregelen. Je hebt kort gezegd:
• De noodzaak vanwege de huidige cijfers en informatie over de huidige variant.
• Draagvlak voor de maatregelen en daarbij de lobby vanuit diverse sectoren.
• De veiligheidsraad, hoe die erin staan met het draagvlak en ook de handhaving.

Met de quarantainemaatregelen zullen ze ook wat moeten, anders zitten inderdaad teveel mensen ziek thuis. Meen dat het OMT advies daar wel iets had over gezegd.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lapa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Met de versoepelingen die waarschijnlijk vandaag aangekondigd worden, liggen we volgens mij weer behoorlijk in lijn met de ons omringende landen. Uiteraard hoop ik ook dat we snel nog meer versoepelingen krijgen, volgens mij hoopt nagenoeg iedereen dat, zolang het verantwoord kan.

Maar er zijn ook nog heel andere landen. Bijvoorbeeld in de VS lopen de ziekenhuizen echt weer behoorlijk vol, is er op veel plekken geen test te krijgen (geen officiële en geen zelftesten) omdat de vraag te hoog is en worden er juist weer strengere maatregelen ingevoerd.

En dat terwijl ze een golf hebben van hoogstwaarschijnlijk diezelfde "milde" Omicron variant. Enige logische reden die ik kan verzinnen is de lagere vaccinatiegraad en dan met name de lagere booster graad. De boosters waren wel eerder beschikbaar (achteraf gezien misschien zelfs te vroeg), maar het animo ervoor is altijd laag gebleven.
Er zijn nog wel wat meer verschillen tussen Jan Modaal en Joe Average :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Er zijn nog wel wat meer verschillen tussen Jan Modaal en Joe Average :+
Als je doelt op gemiddelde gezondheid, heb je inderdaad een punt. Maar tot nu toe liepen de curves hier in Europa en de VS redelijk gelijk, als je infecties tegen opnames afzet. Nu lijken die verhoudingen daar echt totaal anders dan hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]
Het gaat er niet om of het effectief is of niet. Het gaat erom dat de overheid middelen die zij heeft voor andere doeleinden gaat gebruiken dan waar het oorspronkelijk voor is beoogd.
Maar daar ben ik het ook helemaal mee eens.
[...]
Theoretisch kun je inderdaad stellen dat het CTB voor een demping zorgt, maar je weet niet hoe groot die is. Dus kun je ook niets zeggen over de effectiviteit. Die data heb je gewoon niet. Ik ook niet trouwens.
Hetzelfde kun je niet zeggen van welke maatregel dan ook. Dat wil toch niet zeggen dat ze nutteloos zijn?
[...]
Maar er wordt nu al gepoogd het voor meer in te zetten dan wat jij hier schetst. Daar heb ik eerder vandaag al op gereageerd naar jou maar daar ga je nu niet meer op in.
Omdat we dan nogal in cirkeltjes rond gaan. Je hebt niets nieuws gezegd en dus zou je hetzelfde antwoord krijgen dat ik al vaker heb gegeven :)
[...]
De meeste andere landen hebben nog steeds meer ruimte in het ziekenhuis en op het IC en dus meer marge om een risico te nemen. Wat voor hun een acceptabel risico is, is voor ons nog net een stapje te ver.
[...]
Wat is dat toch met dat rijbewijs? Je kunt toch geen vergelijking maken tussen iets wat je niet nodig hebt om te functioneren ten opzichte van wat je wél nodig hebt? In grote steden wonen hele generaties jongeren die geen rijbewijs meer willen hebben omdat alles in de stad binnen fietsafstand is.
Een CTB heb je niet nodig om te functioneren. Overal zitten genoeg mensen die nooit in de horeca komen en ook nog nooit een CTB hebben hoeven te gebruiken.
Dat wordt een ander verhaal als je werk (=inkomsten) achter een CTB gaat stoppen.
En toch zit veel werk achter een rijbewijs. En een rijbewijs halen zit achter een grote drempel (kosten) waardoor die niet voor iedereen haalbaar is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Lapa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Als je doelt op gemiddelde gezondheid, heb je inderdaad een punt. Maar tot nu toe liepen de curves hier in Europa en de VS redelijk gelijk, als je infecties tegen opnames afzet. Nu lijken die verhoudingen daar echt totaal anders dan hier in Nederland.
Vaccinaties en testen zijn daar voor veel mensen onhaalbaar/onbetaalbaar. De demping die de meeste andere landen toch nog hebben is daardoor in de US veel minder.

Maar het is wel een goede voorbeeld dat laat zien dat we ook met Omicron nog steeds risico lopen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Lapa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:08:
[...]

Vergelijk je nu Europa vs de VS of NL vs de VS?

En waar kan je Europa vergelijken als geheel met andere grote landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10 15:02
[...]

Volgens mij was de uitleg eerder de afstand van jouw arm uitgestrekt en van de ander. Als die elkaar niet raken, zit je goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Vaccinaties en testen zijn daar voor veel mensen onhaalbaar/onbetaalbaar. De demping die de meeste andere landen toch nog hebben is daardoor in de US veel minder.

Maar het is wel een goede voorbeeld dat laat zien dat we ook met Omicron nog steeds risico lopen.
Even voor de volledigheid, ze lijken nu net over de piek qua ziekenhuisopnames in de VS, maar die piek lag wel letterlijk 10x hoger dan wat we nu in Nederland hebben, terwijl de positieve testen per hoofd van de bevolking in dezelfde orde van grootte liggen.

10x meer is echt een enorm verschil.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 17-10 18:09
martwoutnl schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Volgens mij was de uitleg eerder de afstand van jouw arm uitgestrekt en van de ander. Als die elkaar niet raken, zit je goed.
De 2 zwaardlengtes uit het Britse Lagerhuis is wel een veilige maat. :+

We zitten nu precies tussen landen in die alles loslaten (Denemarken, Ierland en VK) en de skilanden (Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië). Ben benieuwd hoe het balletje voor ons gaat rollen.

Edit:
Totaal niet representatieve poll van de Stentor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auVSznzRJVIcGyHmAKbp_PSF3CQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpKIe4dVzC8a5UMb0c9V785Z.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2022 16:21 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Een mogelijke oorzaak kan zijn dat het deel van de bevolking dat het grootste risico loopt tevens het deel is dat zich niet heeft laten vaccineren. De vaccinatiegraad is in de USA bedroevend voor een land met zo'n grote beschikbaarheid aan vaccins. Ook testen is veel slechter ingeregeld dan hier, dus hoeveel daadwerkelijke cases ze nu mee te maken hebben blijft gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:12:
[...]

Vergelijk je nu Europa vs de VS of NL vs de VS?

En waar kan je Europa vergelijken als geheel met andere grote landen?
In algemene trend vergelijk ik Europa vs de VS, op Our World in Data kan ik geen enkel Europees land vinden waar de huidige ziekenhuisopnames ook maar in de buurt komen van die van de VS, ook al komt Spanje eerlijk gezegd een eind. Maar Europa in z'n geheel op deze metrics vergelijken met de VS kan inderdaad niet, volgens mij omdat niet alle Europese landen deze data verstrekken.

Specifieker vergelijk ik NL vs de VS, waar het verschil nog veel groter is dan als je naar sommige andere Europese landen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:07
Het wekelijkse RIVM-rapport heeft nu ook moeite om de grote getallen te verwerken. Daardoor deze week maar 47.000 besmettingen waarvan de vaccinatiestatus bekend is. Er moet nog van 526.453 positieve tests deze maand de vaccinatiestatus opgezocht worden (leeftijd 12+) :)

Wel jammer, want daardoor kunnen we wat minder zeggen over de impact van boosters en eerdere vaccinaties op de kans op besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:01:
[...]

Ja, 10cm minder dan dat ik lang ben. Maar ik heb geen idee hoe ver ik van een persoon afsta als ik bijv. bij een kassa sta te wachten. Het is of "ernaast" of "op afstand", maar wat die afstand dan precies is...
Als je je armen spreidt, is de afstand van hand tot hand ongeveer je lichaamslengte, in jouw geval dus 1,6m. Vermoedelijk staat iedereen in de rij bij de kassa dus te dichtbij.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Als je je armen spreidt, is de afstand van hand tot hand ongeveer je lichaamslengte, in jouw geval dus 1,6m. Vermoedelijk staat iedereen in de rij bij de kassa dus te dichtbij.
Daarom mondkapje op in de kassarij toch, dat is een uitzondering op de 1,5m regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog beter, een transportband afstand. Klant 2 gaat laden als klant 1 afrekent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:32:
Nog beter, een transportband afstand. Klant 2 gaat laden als klant 1 afrekent.
De AH-busjes hebben dat niet. :+

https://www.nu.nl/coronav...d-19-apart-bijhouden.html

EINDELIJK. Het heeft maar twee jaar geduurd, maar we gaan MET/DOOR registratie krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:33:
[...]

EINDELIJK. Het heeft maar twee jaar geduurd, maar we gaan MET/DOOR registratie krijgen.
Hopelijk ook met terugwerkende kracht, anders heb ik er voor de analyses niet meteen was aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
[...]

Mogelijk kunnen niet alle ziekenhuizen de nieuwe registratiemethode van NICE meteen invoeren, zo blijkt uit een bericht van de stichting. Dat heeft te maken met de systemen die ze hiervoor gebruiken
Nou, laat dan maar. Tegen de tijd dat dit allemaal 100% werkt zijn we al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Lapa schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:21:
[...]

In algemene trend vergelijk ik Europa vs de VS, op Our World in Data kan ik geen enkel Europees land vinden waar de huidige ziekenhuisopnames ook maar in de buurt komen van die van de VS, ook al komt Spanje eerlijk gezegd een eind. Maar Europa in z'n geheel op deze metrics vergelijken met de VS kan inderdaad niet, volgens mij omdat niet alle Europese landen deze data verstrekken.

Specifieker vergelijk ik NL vs de VS, waar het verschil nog veel groter is dan als je naar sommige andere Europese landen kijkt.
het schijnt ook dat ziekenhuizen in de VS vanuit de federale overheid geld krijgen voor Covid-patienten. Mogelijk is er sprake van een perverse prikkel voor ziekenhuizen om zoveel mogelijk van hun patienten als Covid-patient te registreren.

https://www.kff.org/polic...g-the-pandemic-an-update/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Waarom had je dit zeg een jaar geleden nodig dan?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
eric.1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:36:
[...]

[...]

Nou, laat dan maar. Tegen de tijd dat dit allemaal 100% werkt zijn we al klaar.
Kolom invoegen in excel? Of is dat te moeilijk?
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Dit was al vanaf dag één nodig. Iemand met een kapotte knie zal niet op je IC terecht komen. Iemand met een hartkwaal die wel al op de IC ligt, zal de ligduur hebben van die hartkwaal, niet per se Corona. Echter wordt wel beleid gemaakt op basis van die data met de bijbehorende maatregelen voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:08
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat het eerder is; change-request bij de leverancier van de gebruikte software indienen

Je gaat mij toch niet wijsmaken dat dit via Excel gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:41

Nox

Noxiuz

eric.1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik denk dat het eerder is; change-request bij de leverancier van de gebruikte software indienen

Kolommetje in een database dan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
[...]maar weet jij precies hoeveel 1,5 meter is? Ik niet...
Dat is vrij simpel, de gemiddelde armlengte is om en nabij de 68 cm. Wanneer je dus ruim twee armlengtes afstand van elkaar houdt dan komt dat aardig in de buurt.

:o Spuit 11. Antwoord was al gegeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Yaksa op 25-01-2022 16:51 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:40:
[...]

[...]

Dit was al vanaf dag één nodig. Iemand met een kapotte knie zal niet op je IC terecht komen. Iemand met een hartkwaal die wel al op de IC ligt, zal de ligduur hebben van die hartkwaal, niet per se Corona. Echter wordt wel beleid gemaakt op basis van die data met de bijbehorende maatregelen voor de maatschappij.
Ik heb er 0 gezien op de ic. @LZ86 ook niet. Zal wel meevallen dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Daarom mondkapje op in de kassarij toch, dat is een uitzondering op de 1,5m regel.
Niet volgens Rijksoverheid.nl. Je moet in de supermarkt afstand houden, en daarnaast moet je een mondmasker op. Maar als iedereen denkt dat er een speciale supermarkt-uitzondering is, verklaart dat wel waarom niemand in de supermarkt afstand houdt.

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:00:
Ze zijn puur bezig om zoveel mogelijk bescherming te krijgen.

[...]

Hetzelfde geldt voor 2G, als extramiddel om dingen te openen kan het een goed middel zijn. Voor Omicron zal het weinig nut hebben, maar als er een nieuwe golf komt wel.
Nee, 2G is voor VVD en D66 tot een soort ideologische kruistocht verworden. Het moet bestaan om het eigen gelijk te halen lijkt het wel.

Als je er over nadenkt gaat het niets meer uithalen die hele coronapas. Omikron circuleert net zo makkelijk onder gevaccineerden als onder niet-gevaccineerden. Zo hard als het nu gaat hebben we over een paar maanden iedereen met of vaccinatie of hersteld van corona. Wat is dan nog de meerwaarde?

We gaan zeker niet die gereedschapskist van het kabinet maar blijven vullen met maatregelen voor het geval dat. Als het geval dat zich aandient bewandeld het kabinet maar de normale route om nieuwe maatregelen goedgekeurd te krijgen.
Het is dus makkelijk om alleen naar Omicron te kijken en alles als onzin te bestempelen. Logischer is echter om vooruit te kijken en zo goed mogelijk voorbereid te zijn op een nieuwe variant.
Tja, en als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauw hoedje. Dat is een open einde dus voor de Twm.
Wat een onzin. Sowieso is er een verschil tussen niet werken en niet nodig zijn. Het 1e zullen ze inderdaad niet gauw toegeven, maar het 2e kun je juist positief gebruiken. Je middelen hebben er ten slotte voor gezorgd dat ze overbodig zijn geworden.
Zoals eerder gezegd, we gaan niet voor ons plezier die gereedschapskist verder vullen of langer als nodig gevuld houden. Er moet flink werk gemaakt gaan worden om die juist leeg te halen.
En dat gele boekje is niets officieels aan, daar kun je zelf in schrijven dat je gevaccineerd bent en niemand die dat kan controleren. Die is leuk als naslagwerk, maar niet als iets officieels (daarvoor is het voorheen alleen heel kleinschalig gebruikt)
En toch voldeed dat gele boekje. Het mag dan wel geen status hebben, maar officieus accepteerden een hoop landen het.
Als corona endemisch is vervalt de noodwet (de 2e kamer kan hem dan niet meer goedkeuren) en dus ben je het systeem grotendeels kwijt. Ik moet het nog zien, maar ik geloof niet dat dit verder gebruikt gaat worden. De bevolking is grotendeels tegenstander, of op zijn minst geen voorstander, dus kost het juist stemmen om het overeind te houden.
De Tweede Kamer hoeft niet noodzakelijkerwijs een verlenging van de Twm goed te keuren. De minister van VWS drukt op de verleng knop en zolang de Tweede Kamer zwijgt gaat die verlenging door. De stemmen die het kost zien ze wel over vier jaar. Het toeslagenschandaal had weinig effect op het zittende kabinet qua electoraal succes, dus waarom zou dit dan iets doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
PDF België

@t_captain Misschien kan je wat met de Belgische cijfers? Zij testen vorige week al 135k+ personen op een stuk minder inwoners. Ik ben jaloers op de rapporten die de Belgen maken trouwens met duidelijke grafieken over opnames, vaccinatiegraad, etc, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

eric.1 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Ik stuur ze wel een alter table query :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
niek_nijmegen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Niet volgens Rijksoverheid.nl. Je moet in de supermarkt afstand houden, en daarnaast moet je een mondmasker op. Maar als iedereen denkt dat er een speciale supermarkt-uitzondering is, verklaart dat wel waarom niemand in de supermarkt afstand houdt.
Jawel hoor, een supermarkt is bij uitstek een plek waar 1,5 meter afstand houden niet goed kan tenzij je continu iedereen waarschuwt?
Uitzonderingen op verplicht 1,5 meter afstand houden

Iedereen van 18 jaar en ouder houdt verplicht 1,5 meter afstand tot elkaar, behalve als zij op 1 adres wonen. Er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld voor plekken waar een coronatoegangsbewijs nodig is. Of in situaties waarin afstand houden niet goed kan. Soms is het dragen van een mondkapje verplicht. Of gelden andere aanvullende maatregelen.
https://www.rijksoverheid...-houden-is-weer-verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
maxtrash schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:37:
[...]

het schijnt ook dat ziekenhuizen in de VS vanuit de federale overheid geld krijgen voor Covid-patienten. Mogelijk is er sprake van een perverse prikkel voor ziekenhuizen om zoveel mogelijk van hun patienten als Covid-patient te registreren.

Zou kunnen, perverse prikkels genoeg in het systeem daar. Maar als je naar aantal doden per dag kijkt, zie je ongeveer hetzelfde patroon. Dat ligt daar nu ook 10x hoger dan hier, per miljoen inwoners en met vergelijkbare besmettingscijfers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Niet, volgens mij. Dat was ook toen heel transparant: het kwam sporadisch voor.

De situatie is veranderd, waardoor het nu wel relevant is. Dus goed om het nu aan te passen, maar geenszins het bewijs dat de crisis in de ziekenhuizen toen overdreven was oid.

Dit lijkt weer een voorbeeld te worden waarbij de uitkomst en het proces onterecht aan elkaar gekoppeld lijken te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-10 17:16

spartacusNLD

This is Sparta!!

[...]

Mijn vriendin is data analist in een middelgroot regio ziekenhuis. Ze kregen hier vandaag pas bericht over. Heel de rapportage & processen rondom dit nieuws moeten nog onderzocht, ingericht en naar productie gebracht worden. Verwacht nou maar niet dat we deze data volgende week al te zien krijgen.. :P

Ze gaf ook aan dat sommige artsen (onbetaald) in het weekend (covid) rapportages aan het invullen waren, en dat de tijd die ze moeten besteden aan dit soort werkzaamheden nu alleen maar toeneemt. (vraag me niet waarom ze die tijd niet kunnen declareren a.u.b.) Geeft daarnaast destemeer aan dat dag-op-dag cijfers niets zeggen. Je moet naar de week-op-week cijfers kijken, omdat veel ziekenhuizen er niet aan toekomen dagelijks hun cijfers bij te werken.

[ Voor 26% gewijzigd door spartacusNLD op 25-01-2022 17:22 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek_nijmegen
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:07:
[...]
Jawel hoor, een supermarkt is bij uitstek een plek waar 1,5 meter afstand houden niet goed kan tenzij je continu iedereen waarschuwt?

[...]

https://www.rijksoverheid...-houden-is-weer-verplicht
Op deze pagina van Rijksoverheid met de uitzonderingen op de 1,5m-regel (de link in de tekst die je citeerde) zie ik de uitzondering voor de supermarkt dan weer niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ZieMaar! schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Niet, volgens mij. Dat was ook toen heel transparant: het kwam sporadisch voor.

De situatie is veranderd, waardoor het nu wel relevant is. Dus goed om het nu aan te passen, maar geenszins het bewijs dat de crisis in de ziekenhuizen toen overdreven was oid.

Dit lijkt weer een voorbeeld te worden waarbij de uitkomst en het proces onterecht aan elkaar gekoppeld lijken te worden.
Eens.
Jammer dat juist een moderator met zoon rare post komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30

nwagenaar

God, root. What's the differen

maxtrash schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:37:
[...]
het schijnt ook dat ziekenhuizen in de VS vanuit de federale overheid geld krijgen voor Covid-patienten.
Correct, dit is bepaald vanuit MediCare waarbij ziekenhuizen circa $13.000,- per behandelde COVID-19 patient krijgen/kregen en $39.000,- voor een COVID-19 patient dat op de beamening ligt.

Dit als gevolg voor bijkomende kosten bij het behandelen van COVID-19 patienten ten opzichte van reguliere zorg. Medicare betaald(e) namelijk een specifiek bedrag voor een behandeling en er was/is geen onderscheid in het soort behandeling terwijl de behandeling van COVID-19 patienten meer kosten met zich meedraagt als gevolg van (bijvoorbeeld) quarantaine afdelingen.
Mogelijk is er sprake van een perverse prikkel voor ziekenhuizen om zoveel mogelijk van hun patienten als Covid-patient te registreren.

Dit verhaal speelt als sinds 2020 als gevolg van een interview op Fox wat door diverse sites gedebunked; er zijn op dit moment geen fraudeleuze handelingen gevonden waarbij ziekenhuizen en/of doktoren patienten hebben geclassificeerd als COVID-19 patient om meer geld los te krijgen vanuit Medicare.

Rond diezelfde tijd ging er ook al zo'n verhaal rond in Nederland van waarbij een RIVM of GGD medewerker telefonisch had aangegeven dat wanneer een dodelijk ongeval binnen kwam en deze bleek positief te zijn voor COVID-19, dat deze ook daadwerkelijk geregistreerd zou worden als "Overleden door COVID-19"; ook dit bleek niet correct te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door nwagenaar op 25-01-2022 17:41 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
nwagenaar schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:33:
[...]

Correct, dit is bepaald vanuit MediCare waarbij ziekenhuizen circa $13.000,- per behandelde COVID-19 patient krijgen/kregen en $39.000,- voor een COVID-19 patient dat op de beamening ligt.

Dit als gevolg voor bijkomende kosten bij het behandelen van COVID-19 patienten ten opzichte van reguliere zorg. Medicare betaald(e) namelijk een specifiek bedrag voor een behandeling en er was/is geen onderscheid in het soort behandeling terwijl de behandeling van COVID-19 patienten meer kosten met zich meedraagt als gevolg van (bijvoorbeeld) quarantaine afdelingen.
[...]

Dit verhaal speelt als sinds 2020 als gevolg van een interview op Fox wat door diverse sites gedebunked; er zijn op dit moment geen fraudeleuze handelingen gevonden waarbij ziekenhuizen en/of doktoren patienten hebben geclassificeerd als COVID-19 patient om meer geld los te krijgen vanuit Medicare.

Rond diezelfde tijd ging er ook al zo'n verhaal rond in Nederland van waarbij een RIVM of GGD medewerker telefonisch had aangegeven dat wanneer een dodelijk ongeval binnen kwam en deze bleek positief te zijn voor COVID-19, dat deze ook daadwerkelijk geregistreerd zou worden als "Overleden door COVID-19"; ook dit bleek niet correct te zijn.
goed om te horen. Zelfs al zou er af en toe fraude gepleegd worden dan nog zijn de verschillen te groot om op basis daarvan te verklaren. Ook zou je dan zoals @Lapa terecht opmerkt niet zo'n grote verschillen mogen zien in sterfte.

Ik vraag mij af of de algemene gezondheid van Amerikanen slechter is, maar ook dat verklaart voor deze enorme verschillen niet. Het lijkt dat er grote verschillen zitten in registratie en/of manier van opereren gezondheidszorg in het algemeen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Laatst online: 17:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

"Ik verwacht ook meerdere pieken en dalen in het leven. Wanneer en hoe weet ik ook niet"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Dat wordt een ander verhaal als je werk (=inkomsten) achter een CTB gaat stoppen.
Wat precies niemand suggereert 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:43

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Werkt Johan Cruijff bij het RIVM?
Nee, die had nog wel eens gelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:36
-tom-562 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Werkt Johan Cruijff bij het RIVM?
Cruijff is de GOAT die had altijd gelijk zo niet dan nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:11:
[...]
Het was:
5% 3G tov niks
10% 2G tov niks
Beiden in meest optimale condities.
In dat geval maak ik er 100% van: 100% extra van weinig is nog steeds weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Zie mijn samenvatting van OMT139 in deze post:
zacht schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:07:
[...]
Samenvattend:
'Doe maar wat versoepelen, er is toch geen houden meer aan, en de ziekenhuisopnames zien er behoorlijk oké uit, zeker in verhouding tot het aantal besmettingen. Vaccinaties en boosters doen hun ding bij die oudjes. Als er een piek in de ziekenhuizen komt, dan komt hij in maart, gokken we. Piek lijkt sowieso flink mee te vallen, maar we hebben eigenlijk geen idee.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 17-10 17:05

Agent47

I always close my contracts.

Succes met de harde kern van voetbalclubs 1,5m uit elkaar te zetten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:03:
[...]
Nee, 2G is voor VVD en D66 tot een soort ideologische kruistocht verworden. Het moet bestaan om het eigen gelijk te halen lijkt het wel.

Als je er over nadenkt gaat het niets meer uithalen die hele coronapas. Omikron circuleert net zo makkelijk onder gevaccineerden als onder niet-gevaccineerden. Zo hard als het nu gaat hebben we over een paar maanden iedereen met of vaccinatie of hersteld van corona. Wat is dan nog de meerwaarde?
Ook al gaat het sneller, zal een demping nog steeds een demping zijn. De meerwaarde is dus om de besmettingen te spreiden. Dat de besmettingen veel hoger liggen, wil nog niet zeggen dat je niet meer kunt spreiden. Als je een verschil kunt maken tussen 100k en 110k besmettingen is dat alsnog een demping.
We gaan zeker niet die gereedschapskist van het kabinet maar blijven vullen met maatregelen voor het geval dat. Als het geval dat zich aandient bewandeld het kabinet maar de normale route om nieuwe maatregelen goedgekeurd te krijgen.
Zodat we weer te laat zijn, we weer op het laatste moment het onder druk door de 2e kamer moeten halen en we weer geen fatsoenlijke discussie krijgen? Naar mijn idee wil je die disussie juist voeren op het moment dat de druk er niet is, zodat je een echte discussie krijgt.
[...]
Tja, en als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauw hoedje. Dat is een open einde dus voor de Twm.
Als dat een reëele optie zou zijn wel ja. Zo heeft ook iedereen die binnen een bep. afstand van kerncentrales woont jodiumtabletten gekregen. Ook een zeer kleine kans, maar beter goed voorbereid dan er maar van uit gaan dat het niet gaat gebeuren.
[...]
Zoals eerder gezegd, we gaan niet voor ons plezier die gereedschapskist verder vullen of langer als nodig gevuld houden. Er moet flink werk gemaakt gaan worden om die juist leeg te halen.
Dat is ook niet voor ons plezier, dat noemen ze vooruitdenken. Je weet dat er nog steeds een goede kans is dat er na Omikron nog nieuwe versies komen. Dan kun je je kop in het zand steken en net doen of er niets aan de hand is. Je knut ook eens na gaan denken wat je gaat doen, zodat je een plan hebt als het toch gebeurt.

Alles nu al weggooien zorgt er alleen maar voor dat je niet voorbereid bent en we bij een nieuwe variant weer bij nul beginnen. Oftewel weer te laat met maatregelen, wetten die er doorgedrukt worden en daarmee zwaardere en langere maatregelen dan noodzakelijk.
[...]
En toch voldeed dat gele boekje. Het mag dan wel geen status hebben, maar officieus accepteerden een hoop landen het.
Dat ding werd nergens officieel gebruikt, er was geen land waar je niet in kon komen zonder dat boekje. Die is absoluut niet bedoeld geweest om zo grootschalig te worden gebruikt. Het is een puur leuk boekje om je vaccinaties in bij te houden.
[...]
De Tweede Kamer hoeft niet noodzakelijkerwijs een verlenging van de Twm goed te keuren. De minister van VWS drukt op de verleng knop en zolang de Tweede Kamer zwijgt gaat die verlenging door. De stemmen die het kost zien ze wel over vier jaar. Het toeslagenschandaal had weinig effect op het zittende kabinet qua electoraal succes, dus waarom zou dit dan iets doen?
Zodra de Tweede Kamer het niet meer noodzakelijk vindt kunnen ze de wet op elk moment intrekken. Dat de Tweede Kamer dat niet snel zal doen geloof ik ook, maar dat ligt niet aan de wet, dat ligt aan de Tweede Kamer. Net zoals het geen bal uit zou maken als die wet wel officieel verlengd zou moeten worden, dan zou dat ook gewoon gebeuren. Maar dat de werking van de regering en de Tweede Kamer steeds minder goed wordt heb ik al vaker gezegd.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:41

franssie

Save the albatross

Agent47 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:09:
Succes met de harde kern van voetbalclubs 1,5m uit elkaar te zetten.
Voetbalpubliek was vóór Corona al een maatschappelijk probleem dat relatief grote druk gaf op de hulpverlening. Lekker laten vechten en na de drie weken pas opendoen. Zo klaar met dat volk.
Want nee, eenmaal binnen zijn die huisvaders net als wielrenners, elk verstand schakelt uit zodra het shirtje aangaat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 ... 31 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.