Het Coronavirus in Nederland en België - deel 12 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste
Acties:
  • 158.757 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
Rutte: "over drie weken zijn de besmettingscijfers vrijwel zeker veel hoger".

We zitten momenteel rond de 65.000 per dag.

Over drie weken is dinsdag 15 februari.

Als we geen versoepelingen zouden doen, denk ik dat we tegen die tijd alweer ruim op de retour zijn. We doen wel versoepelingen, dat gaat de groei iets langer rekken. In een optimistisch scenario zitten we op 15-2 misschien alweer op of onder 65k. Met "vrijwel zeker veel hoger" neemt hij dus een schot voor de boeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-10 10:15
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:19:
Rutte: "over drie weken zijn de besmettingscijfers vrijwel zeker veel hoger".

We zitten momenteel rond de 65.000 per dag.

Over drie weken is dinsdag 15 februari.

Als we geen versoepelingen zouden doen, denk ik dat we tegen die tijd alweer ruim op de retour zijn. We doen wel versoepelingen, dat gaat de groei iets langer rekken. In een optimistisch scenario zitten we op 15-2 misschien alweer op of onder 65k. Met "vrijwel zeker veel hoger" neemt hij dus een schot voor de boeg.
Ik hoorde het ook aan en dacht ook, kunnen we je hieraan houden?!

Grote woorden, die als zekerheid gesteld werden. Ik vraag mij ten zeerste af of het zo hoog gaat worden.

Daarnaast “het is geen griepje”.
En vervolgens komt hij met huidige ziekenhuis cijfers, waar de IC nog altijd (uitsluitend?) Delta variant mensen liggen en (nog?) geen Omicron varianten.

Hoe groot onderdeel is Omicron van de verpleeg afdeling?

Daarnaast liggen ziekenhuizen ieder jaar rond deze periode ook vol met griep gevallen. Dus hoe kan hij zo stellig zeggen dat het geen griepje is?

Ik zou op dit moment ook nog niet hard willen maken dat het wél zo is, maar waarom moet de ene kant altijd bewezen worden met cijfers en de andere kant op niet?!

Let op, per jaar hebben we veeeeeeeel minder griep gevallen dan nu met Omicron.

Omicron kan dus prima een griepje zijn, maar door het grote aantal besmettingen alsnog veel meer impact hebben dan griep.

Maar dat komt dan door de besmettelijkheid en niet door de ziekmakendheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10 19:30

On_E

Housemusic

Agent47 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:09:
Succes met de harde kern van voetbalclubs 1,5m uit elkaar te zetten.
Die komen niet eens op deze manier.

Ik blijf iig thuis tot ik zonder mondkapje op in het stadion kan zitten, weer een seizoenskaart weggegooid.

Maar ja, blijft toch je cluppie hè. :+

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik vond zowel de vraag als het antwoord over groepsimmuniteit wat kort door de bocht. Want nee groepsimmuniteit als in dat het virus uitsterft zullen we waarschijnlijk nooit bereiken, daarvoor muteert het te veel.

Maar tegelijkertijd is er nu dus veel meer mogelijk dan vorige winter juist door de hogere immuniteit in de samenleving door vaccinaties en besmettingen. En na deze golf zal dat effect weer groter zijn waardoor met een beetje geluk er geen ontwrichtende impact meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:00
https://www.rijksoverheid...ijs-en-speciaal-onderwijs
Coronabesmetting in de klas
Kinderen tot 18 jaar die in contact zijn geweest met iemand die corona heeft, hoeven niet in quarantaine. Zij kunnen naar school. Ouders letten extra goed op de gezondheid van hun kinderen. Kinderen blijven wel thuis bij klachten. En zij doen dan een zelftest of laten zich testen door de GGD.
Als ik dat zo lees dan gaat het om contact zijn geweest? Dus als pappa positief is kan het kind gewoon naar school?

https://www.rijksoverheid...ine-gezinnen-met-kinderen

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kefrYQW9juBtHU33T3mxKQMxIuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1hZBxWRHijqVYSVypVmqASGf.jpg?f=user_large

Toch nog maar eens delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:52
Tweak_ers schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:31:
[...]
Ik hoorde het ook aan en dacht ook, kunnen we je hieraan houden?!

Grote woorden, die als zekerheid gesteld werden. Ik vraag mij ten zeerste af of het zo hoog gaat worden.
Het lijkt me slim om er rekening mee te houden. Veel lager zal het iig nog niet zijn en de eerste weken zal het sowieso gaan stijgen (voor zover we dat met testen bij kunnen houden)
Daarnaast “het is geen griepje”.
En vervolgens komt hij met huidige ziekenhuis cijfers, waar de IC nog altijd (uitsluitend?) Delta variant mensen liggen en (nog?) geen Omicron varianten.

Hoe groot onderdeel is Omicron van de verpleeg afdeling?

Daarnaast liggen ziekenhuizen ieder jaar rond deze periode ook vol met griep gevallen. Dus hoe kan hij zo stellig zeggen dat het geen griepje is?
Omdat dat gecontroleerd wordt (voor zover ik weet steekproefsgewijs)
Ik zou op dit moment ook nog niet hard willen maken dat het wél zo is, maar waarom moet de ene kant altijd bewezen worden met cijfers en de andere kant op niet?!

Let op, per jaar hebben we veeeeeeeel minder griep gevallen dan nu met Omicron.

Omicron kan dus prima een griepje zijn, maar door het grote aantal besmettingen alsnog veel meer impact hebben dan griep.

Maar dat komt dan door de besmettelijkheid en niet door de ziekmakendheid.
En ook dan kun je Omikron dus niet vergelijken met een griepje. Ook nu met Omikron heeft het nog steeds een grotere impact op de zorg dan de griep normaal heeft. Al was het maar door de lange duur.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
redwing schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:16:
Ook al gaat het sneller, zal een demping nog steeds een demping zijn. De meerwaarde is dus om de besmettingen te spreiden. Dat de besmettingen veel hoger liggen, wil nog niet zeggen dat je niet meer kunt spreiden. Als je een verschil kunt maken tussen 100k en 110k besmettingen is dat alsnog een demping.
Soms is het middel erger als de kwaal, wat betreft de coronapas is dat zeker het geval. De status van gevaccineerd of hersteld is niet veel waard om iemand als 'veilig' te bestempelen, maar voorstanders zijn wel bereid om de hele boel op zijn kop te zetten ervoor.

Je doet voorkomen als besmettingen tot in het oneindige door kunnen gaan, alleen is dat niet het geval. In het huidige tempo is door vaccinatie en besmetting binnen afzienbare tijd er sprake van verzadiging. Er zijn dan te weinig mensen nog over die vatbaar zijn voor serieuze uitbraken.
Zodat we weer te laat zijn, we weer op het laatste moment het onder druk door de 2e kamer moeten halen en we weer geen fatsoenlijke discussie krijgen? Naar mijn idee wil je die disussie juist voeren op het moment dat de druk er niet is, zodat je een echte discussie krijgt.
We moeten net zo goed waken voor de verhoudingen in het staatsbestel. De coronawetgeving ondergraaft de fundering hiervan omdat een select aantal personen per decreet mag regeren indien ze het nodig achtten. Dat is geen stukje gereedschap welke rond moet blijven slingeren.
Als dat een reëele optie zou zijn wel ja. Zo heeft ook iedereen die binnen een bep. afstand van kerncentrales woont jodiumtabletten gekregen. Ook een zeer kleine kans, maar beter goed voorbereid dan er maar van uit gaan dat het niet gaat gebeuren.
Jodiumtabletten zijn niet hetzelfde als wetgeving klaarleggen waarmee een politicus vergaande macht krijgt om per decreet te regeren.
Dat is ook niet voor ons plezier, dat noemen ze vooruitdenken. Je weet dat er nog steeds een goede kans is dat er na Omikron nog nieuwe versies komen. Dan kun je je kop in het zand steken en net doen of er niets aan de hand is. Je knut ook eens na gaan denken wat je gaat doen, zodat je een plan hebt als het toch gebeurt.
Wederom, als morgen de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauw hoedje.
Zodra de Tweede Kamer het niet meer noodzakelijk vindt kunnen ze de wet op elk moment intrekken.
Ze kunnen heel veel in deze, maar hebben zich in het verleden niet gretig getoond om daar gebruik van te maken. De Tweede Kamer moppert wat en gaat dan weer zitten en achterover leunen. Wat mij betreft mogen ze daar best actiever in worden, niet dat gerommel in de marge of de avondklok een half uurtje later begint en of het terras een coronapas vereist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 14:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Yes, die viel me ook op. Ik had onbewust de indruk gekregen dat het aandeel ongevaccineerd in het ziekenhuis aan het dalen was door Omikron, maar dit is toch wel weer even verhelderend. Best bizar hoeveel we daar nog mee kunnen winnen, kennelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 25-01-2022 19:50 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:41
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Yes, die viel me ook op. Ik had onbewust de indruk gekregen dat het aandeel ongevaccineerd in het ziekenhuis aan het dalen was door Omikron, maar dit is toch wel weer even verhelderend. Hopelijk ;)
en dit zijn de reguliere opnames. Op de IC is het 80%+ ongevaccineerd. (In cijfers uit UK 90+)

En zelfs dan nog zijn er mensen die het nut ontkennen of niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
In November of December werd gezegd dat we in Nederland nog circa anderhalf miljoen ongevaccineerden beschermd moesten worden.

Onbekend hoeveel daarvan het toch gehad hebben.

Met de huidige positieve test uitslagen moeten we toch met rap tempo door die anderhalf miljoen (cijfer twee maanden geleden) heen aan het gaan zijn.

Want: ongevaccineerd ben je bijna altijd vatbaarder.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:30
Johan Bogle schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:50:
[...]
en dit zijn de reguliere opnames. Op de IC is het 80%+ ongevaccineerd. (In cijfers uit UK 90+)

Jammer dat een kleine minderheid het hele land blijft gijzelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-10 16:28
Requiem19 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:01:
[...]

En het vervolgens veelal presenteert alsof zij het slachtoffer zijn van onredelijke repressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-10 13:07
[...]
Yes, die viel me ook op. Ik had onbewust de indruk gekregen dat het aandeel ongevaccineerd in het ziekenhuis aan het dalen was door Omikron, maar dit is toch wel weer even verhelderend. Best bizar hoeveel we daar nog mee kunnen winnen, kennelijk.
Ga eens faxen met Fleur Agema, misschien dat het voor haar ook verhelderend werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Ze krijgen die keus, dan ook niet vreemd op kijken als ze in jouw ogen de verkeerde keus maken. Ik snap ook niet waarom iemand een frikandel met curry bestelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jadjong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Ze krijgen die keus, dan ook niet vreemd op kijken als ze in jouw ogen de verkeerde keus maken. Ik snap ook niet waarom iemand een frikandel met curry bestelt.
Daarmee zijn ze mij niet tot last.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-10 19:12
Yaksa schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:23:
[...]

Tja, maar op dit moment (7-daags gemiddelde) wel 263 COVID slachtoffers per dag.
Bron:
PM: "Some of you may die, but that's a sacrifice I'm willing to make. 8)
Ze zijn wel met 67 miljoen, hé. Er sterven sowieso zowat 2000 mensen per week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Van teveel frikandel met curry wel, dan kom je bij BMI indexes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartloper
Nox schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:34:
Heeft iemand een idee hoe snel je negatief kan testen (pcr) na een besmetting?

We moeten op vakantie een negatieve test hebben, helaas is er iemand die zelf positief testte zondag. Donderdag is de pcr-test.

Is dat vrijwel 100% kans op positief? Of is er nog een goede kans dat die negatief is? Persoon heeft geen klachten en is kerngezond en geboosterd.
Ik wil er geen percentage op plakken, maar de kans op een positieve PCR donderdag is echt wel groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Dan nog moet je niet verwachten dat 100% van de inwoners dezelfde keus maakt. Accepteer het en pas je aan of ontneem ze de keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

niek_nijmegen schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:28:
[...]

Als je je armen spreidt, is de afstand van hand tot hand ongeveer je lichaamslengte, in jouw geval dus 1,6m. Vermoedelijk staat iedereen in de rij bij de kassa dus te dichtbij.
Bij de kassa zorg ik er altijd voor dat er minimaal een kar lengte tussen mij en m'n voorganger zit.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

jadjong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Dan nog moet je niet verwachten dat 100% van de inwoners dezelfde keus maakt. Accepteer het en pas je aan of ontneem ze de keus.
Ik ben geen minister. Ik kan dus enkel hier roepen dat ze het wat mij betreft verplichten. Ik kan die plicht niet instellen helaas.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
jadjong schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Het zijn niet mijn ogen, maar de ogen van het ziekenhuis. En het blijft moeilijk, want gedwongen vaccineren psst ook niet binnen onze rechtsstaat. Maar je blijft hopen dat vooral kwetsbare mensen goede keuzes maken voor zichzelf en daarmee de samenleving.

Voor mensen die ongezond leven waardoor ze veel eerder en meer zorg nodig hebben vind ik overigens dat we daar prima consequenties aan mogen verbinden (bijv hoger eigen risico etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartloper
Wolly schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Dus de kans op IC opname is met omikron slechts 25 % (50% van 50%) van de kans op IC opnames bij delta?
Afgaande op de cijfers bij ons is het nog minder. 18 patiënten op de Covidafdeling en slechts 1 op intensieve zorgen. En de intensivist begint te denken dat het eerder hartfalen is dan Covidpneumonie, de longen klaren vlot op onder plasmedicatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hartloper
t_captain schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Populatie:
* 3x geprikt: 54.9% van 18+, niet significant tussen 12 en 17. Naar schatting 50.8% van de 12+ groep.
Dus 14% van de positieve tests uit 51% van de populatie.

* 2x geprikt: volgens coronadashboard 84.6% van de groep 12+, minus de 3x geprikten = 33.8%.
Dus 55% van de positieve tests uit 34% van de populatie.

* 1x geprikt: volgens het dashboard 87.5 - 84.6 = 2.9%
Dus 6% van de positieve tests uit 3% van de populatie

* niet geprikt: 12.5% (het restant)
Dus 25% van de positieve tests uit 12% van de populatie.

Als ik de kans op een positieve test normaliseer naar de geboosterde groep:
* booster: 1.0
* 2 prikken: 5.9
* 1 prik: 7.5
* geen prik: 7.3

Opmerkelijk: alleen een booster verlaagt de kans om positief te testen echt sterk. De groepen met 0, 1 of 2 prikken zitten relatief dicht bij elkaar.

Hebben we ook cijfers uit de ziekenhuisopnames naar vaccinatiestatus?
Dit blijkt ook uit de Belgische Sciensanoccijfers. Dubbele vaccinatie geeft een beperkte bescherming tegen besmetting (pakweg 50% minder dan niet-gevaccineerden), geboosterd zijn geeft een nog duidelijk betere bescherming tegen infectie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-10 19:01
Sjah, de vaccinaties. Het moge duidelijk zijn dat er geen verplichting komt om dit te veranderen en 2G blijft een heikel punt.

Tot die tijd blijft het een vrije keuze. Dat die keuze een maatschappelijke impact heeft is een tweede. Maar om nu te blijven herhalen dat het allemaal door de ongevaccineerden komt...het helpt niet. Dit hebben we in al heel wat delen van deze topic-serie kunnen lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 17-10 22:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Graag constructief blijven reageren, flames, trollen en reacties daarop gaan gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:35

Chrisjuh_15

Facta non verba

Edit. Modbreak gemist. Sorry.

[ Voor 93% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 25-01-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:50:
[...]

Bron voor dat getal uit de UK?

Ik zie namelijk in dit BMj artikel andere zaken staan. Ben benieuwd welke bron jij hebt gelezen.
https://www.bmj.com/content/376/bmj.o5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Doorbraakinfectie ná vaccinatie geeft super-immuniteit

Interessant stukje nieuws, een studie laat zien dat mensen die een coronabesmetting doormaken na vaccinatie zeer hoge weerstand daarna vertonen.
Gevaccineerden met een infectie vooraf of achteraf hadden ten eerste een veel hogere concentratie antistoffen tegen SARS-CoV-2 in hun bloed, respectievelijk 3,6 en 2,5 keer zo hoog als die van niet-geïnfecteerde gevaccineerden. Behalve dat, waren hun antistoffen ook nog eens krachtiger in het neutraliseren van het virus (tot wel tien keer krachtiger) zo bleek in laboratoriumproeven met verschillende varianten van het coronavirus. Dat gold het sterkst voor de bètavariant en de alfavariant, maar toch ook nog behoorlijk sterk voor de deltavariant. De reactie na een doorbraakinfectie tegen delta is volgens de onderzoekers in sterkte vergelijkbaar met het effect van een booster acht maanden na de laatste vaccinatie.

Heel opmerkelijk was dat de gebruikelijke trend van een afnemende immuunrespons bij een toenemende leeftijd niet te zien was bij mensen die zowel een vaccinatie hadden gehad als een infectie hadden doorgemaakt.
Dat betekent dat het einde van de pandemie steeds dichterbij komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 14:32

Ligone

Moeha!

CMD-Snake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:46:

De reactie na een doorbraakinfectie tegen delta is volgens de onderzoekers in sterkte vergelijkbaar met het effect van een booster acht maanden na de laatste vaccinatie.
Dat is wel bijzonder eigenlijk... Er is niet geweten hoe effectief het vaccin nog is na 6 maanden maar ze weten wel hoe effectief een gevaccineerde besmette is tov een geboosterde na 8 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 19:42:
[...]
Soms is het middel erger als de kwaal, wat betreft de coronapas is dat zeker het geval. De status van gevaccineerd of hersteld is niet veel waard om iemand als 'veilig' te bestempelen, maar voorstanders zijn wel bereid om de hele boel op zijn kop te zetten ervoor.
10-15% minder besmettingen vind ik anders toch best een goed middel. En nadelen zitten er alleen maar aan als je overal op tegen bent en je niet laat vaccineren of testen. Dat is dus een eigen keuze.
Je doet voorkomen als besmettingen tot in het oneindige door kunnen gaan, alleen is dat niet het geval. In het huidige tempo is door vaccinatie en besmetting binnen afzienbare tijd er sprake van verzadiging. Er zijn dan te weinig mensen nog over die vatbaar zijn voor serieuze uitbraken.
Je krijgt ook niet meer besmettingen totaal, je krijgt meer besmettingen in een kortere periode. En als je kijkt naar de landen om ons heen kan dat alsnog resulteren in een overvol ziekenhuis. Zeker als je bedenkt dat onze capaciteit niet zo heel goed is en ook nog steeds aan het bijkomen is van de afgelopen tijd.
Na deze golf is het een ander verhaal en zul je opnieuw moeten kijken omdat de bescherming van mensen dan waarschijnlijk voldoende is om problemen te voorkomen.
[...]
We moeten net zo goed waken voor de verhoudingen in het staatsbestel. De coronawetgeving ondergraaft de fundering hiervan omdat een select aantal personen per decreet mag regeren indien ze het nodig achtten. Dat is geen stukje gereedschap welke rond moet blijven slingeren.
Dat mogen ze zolang de Tweede Kamer het ermee eens is. Die kunnen op elk moment de boel stoppen of terugdraaien.
[...]
Jodiumtabletten zijn niet hetzelfde als wetgeving klaarleggen waarmee een politicus vergaande macht krijgt om per decreet te regeren.
Alleen heeft die politicus helemaal geen vergaande macht. Die heeft alleen macht zolang de kamers het ermee eens zijn. Precies zoals het ook in onze demokratie geregeld is. De enige reden waarom het vergaande macht zou zijn, is als de Tweede Kamer zijn werk niet goed doet. Alleen is die vergaande macht er standaard dan al, omdat de Tweede Kamer dan toch wel instemt met wat er gevraagd wordt.
[...]
Wederom, als morgen de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauw hoedje.
En nogmaals, als de kans daarop reëel is en dat blauwe hoedje zou helpen, zou dat per direct ingevoerd moeten worden.
[...]
Ze kunnen heel veel in deze, maar hebben zich in het verleden niet gretig getoond om daar gebruik van te maken. De Tweede Kamer moppert wat en gaat dan weer zitten en achterover leunen. Wat mij betreft mogen ze daar best actiever in worden, niet dat gerommel in de marge of de avondklok een half uurtje later begint en of het terras een coronapas vereist.
Klopt, maar veel van wat je hierboven als probleem ziet, komt doordat de Tweede Kamer te weinig doet. En dat is inderdaad een probleem, maar dat heeft weinig met corona te maken. De huidige wetten zijn er ook in no-time gekomen, dus zelfs als die verdwijnen zijn ze alsnog binnen een paar dagen weer ingevoerd. Het echte probleem zit dus bij die kamer, niet bij de corona-wetten.

En nogmaals, ik zie liever een fatsoenlijke discussie over de maatregelen nu het allemaal minder kritisch wordt. Want als we gaan wachten totdat er toch nog een golf komt, krijg je op dat moment weer van die wetten/maatregelen die er doorgedrukt worden zonder dat er echt iets voor geplanned of geregeld is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Requiem19 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:11:
[...]
Het zijn niet mijn ogen, maar de ogen van het ziekenhuis. En het blijft moeilijk, want gedwongen vaccineren psst ook niet binnen onze rechtsstaat. Maar je blijft hopen dat vooral kwetsbare mensen goede keuzes maken voor zichzelf en daarmee de samenleving.

Voor mensen die ongezond leven waardoor ze veel eerder en meer zorg nodig hebben vind ik overigens dat we daar prima consequenties aan mogen verbinden (bijv hoger eigen risico etc).
Maar dan wordt het dus ook duurder als je veel sport (want dan heb je vaker blessures en heb je ook nog eens langer zorg nodig), krijg je korting als je rookt (over een leven gezien zijn rokers goedkoper doordat ze minder lang leven) etc. Daar moet je niet aan beginnen want dan krijg je wel hele rare constructies :)

Maar een verplichting past echt niet binnen onze cultuur. Al was het maar omdat je geen mogelijkheden hebt om het af te dwingen. Je kunt mensen een boete geven, maar iemand mag niet onder het minimum uitkomen. En dan krijg je dat mensen met genoeg geld het geen bal uitmaakt, en dat mensen met weinig geld er geen boete voor mogen krijgen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

En dan toch weer in de persconferentie het hebben over risico's en 'we zoeken de grenzen van het mogelijke op'. Dat het kabinet voorzichtig moet zijn: snap ik. Maar die bangmakerij grammafoonplaat is inmiddels wel versleten. Iedereen inclusief de melkboer en mijn oma weet inmiddels dat Omikron een lichtere variant is en dat je deze variant maar beter even kan meepakken. Eventueel ter voorbereiding op een nieuwe mutatie of om meer naar een epedimische situatie te gaan.

Tjop tjop, ik wil de summer of love dit keer wel meemaken :Y)

https://nos.nl/artikel/24...eemt-zo-bewust-een-risico

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Motrax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 05:49:
En dan toch weer in de persconferentie het hebben over risico's en 'we zoeken de grenzen van het mogelijke op'. Dat het kabinet voorzichtig moet zijn: snap ik. Maar die bangmakerij grammafoonplaat is inmiddels wel versleten. Iedereen inclusief de melkboer en mijn oma weet inmiddels dat Omikron een lichtere variant is en dat je deze variant maar beter even kan meepakken. Eventueel ter voorbereiding op een nieuwe mutatie of om meer naar een epedimische situatie te gaan.

Tjop tjop, ik wil de summer of love dit keer wel meemaken :Y)

https://nos.nl/artikel/24...eemt-zo-bewust-een-risico
5 keer minder in t ziekenhuis komen maar 10 keer meer besmettingen geeft alsnog meer druk op de zorg, dat heeft Kuipers prima uitgelegd dus ja, ik snap dat ze t als risico benoemen. Ook vond ik t goed dat Rutte expliciet zei dat ze meegaan in de vraag maar men achteraf niet moet zeiken over een jojo effect als we weer extra maatregelen nodig hebben over n paar weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 20:50

Yucon

*broem*

Cartman! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:55:
[...]

5 keer minder in t ziekenhuis komen maar 10 keer meer besmettingen geeft alsnog meer druk op de zorg, dat heeft Kuipers prima uitgelegd dus ja, ik snap dat ze t als risico benoemen. Ook vond ik t goed dat Rutte expliciet zei dat ze meegaan in de vraag maar men achteraf niet moet zeiken over een jojo effect als we weer extra maatregelen nodig hebben over n paar weken
Ongeacht waar je het evenwicht legt zou het op zich wel een verademing zijn als men gewoon eens een bepaald risicoprofiel kiest en daaraan vasthoudt. Het feit dat restricties veranderen is op zich niet zo raar als de situatie verandert. Daar doe je weinig aan, maar het feit dat je de hele tijd goochelt met de mate van risicoacceptatie is wel een beetje raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:09:
[...]

Ongeacht waar je het evenwicht legt zou het op zich wel een verademing zijn als men gewoon eens een bepaald risicoprofiel kiest en daaraan vasthoudt. Het feit dat restricties veranderen is op zich niet zo raar als de situatie verandert. Daar doe je weinig aan, maar het feit dat je de hele tijd goochelt met de mate van risicoacceptatie is wel een beetje raar.
Nemen ze meer risico, is t ook weer niet goed? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-10 12:41
Maar.. Hoeveel hiervan is nog Delta patiënt op de IC?

Dat heeft weinig temaken met de huidige situatie. Dan kun je nu wel je booster halen als 25 jarige. Maar denk dat deze groep liever een infectie doormaakt op dit moment.

Ook daar moet je begrip voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 20:50

Yucon

*broem*

Cartman! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:16:
[...]

Nemen ze meer risico, is t ook weer niet goed? 8)7
Wat is dat voor een rare uitspraak? Om te beginnen weet je niet hoe ik daar over denk, en daarnaast gaat m'n reactie daar helemaal niet over.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:18:
[...]

Dat heeft weinig temaken met de huidige situatie. Dan kun je nu wel je booster halen als 25 jarige. Maar denk dat deze groep liever een infectie doormaakt op dit moment.

Het kan niet anders dan dat jij je op plekken bevindt waar ik menig ander tegenstander ondertussen ben tegengekomen.

Het lijkt, na de persconferentie, wel een olievlek waar, wederom na enorme versoepelingen of nieuwe maatregelen, een groep altijd statements gaat maken die op dat moment het beste uitkomen:

"Buurland X, Y en Z hebben alles open!@! "
"De cijfers zeggen niets, deze worden gecontroleerd door de overheid"
"QR code is onzin, het is agenda 2030!"
"Dan maar weer thuis met 100 man een feest houden"
"Met QR is niet OPEN"
"Ik stel alleen maar vragen hoor?"
"Heb jij bewijs van je stelling?"
"Dat is mijn mening, de wetenschappers die ik lees ondersteunen dat"
"Ik had het land open gegooid! Nu!! "

en ga zo maar door...

Zo vermoeiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
[...]
Maaktr dat wat uit? Degene die er nu liggen zijn er gekomen nadat Omikron dominant is geworden. Dat zou dan betekenen dat Delta ook rond blijft gaan en dus voor risico's zorgt. Voor het verhaal maakt dat dus geen bal uit.

Mits ze zich bewust zijn dat ze daarmee wel een groter risico lopen is dat prima. Maar dan ook niet klagen dat ze ondanks het 'milde' karakter toch een half jaar of langer moe blijven.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Nee, ik heb geen begrip voor een keuze je eigen en andermans gezondheid in gevaar te brengen om maar tegendraads te zijn en niet te doen wat de overheid aanraadt. Zeker omdat ze als het toch fout gaat de beste zorg eisen en als er wat chronisch zieken dan langer moeten wachten met hun behandeling dat vette pech voor ze is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ligone schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 23:08:
[...]
Dat is wel bijzonder eigenlijk... Er is niet geweten hoe effectief het vaccin nog is na 6 maanden maar ze weten wel hoe effectief een gevaccineerde besmette is tov een geboosterde na 8 maanden.
Daarom zijn ze dat ook aan het onderzoeken. Waarschijnlijk houden ze 2 groepen in de gaten waarin ze dit verschil onderzoeken.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikmattie
  • Laatst online: 17-10 13:08
[...]

Dan wordt het tijd dat die 25 jarigen terug naar school gaan en een lesje kansberekening krijgen

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-10 09:43
CMD-Snake schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:46:
Doorbraakinfectie ná vaccinatie geeft super-immuniteit

Interessant stukje nieuws, een studie laat zien dat mensen die een coronabesmetting doormaken na vaccinatie zeer hoge weerstand daarna vertonen.

[...]

Dat betekent dat het einde van de pandemie steeds dichterbij komt.
Ik kan dit bevestigen met een N=1 onderzoek. Zelf in nov 2020 besmet geweest. Daarna volledig gevaccineerd. Mijn vrouw had afgelopen november corona en was een week lang flink aan het hoesten. Ze is niet in isolatie gegaan en we hebben gewoon samen in 1 bed geslapen. Ik ben in de dagen daarna 2 keer negatief getest bij de ggd en heb 't dus niet gekregen ondanks dat ze me snachts in mijn gezicht heeft liggen hoesten. :>

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Vorkie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:25:
[...]

Het kan niet anders dan dat jij je op plekken bevindt waar ik menig ander tegenstander ondertussen ben tegengekomen.

Het lijkt, na de persconferentie, wel een olievlek waar, wederom na enorme versoepelingen of nieuwe maatregelen, een groep altijd statements gaat maken die op dat moment het beste uitkomen:

"Buurland X, Y en Z hebben alles open!@! "
"De cijfers zeggen niets, deze worden gecontroleerd door de overheid"
"QR code is onzin, het is agenda 2030!"
"Dan maar weer thuis met 100 man een feest houden"
"Met QR is niet OPEN"
"Ik stel alleen maar vragen hoor?"
"Heb jij bewijs van je stelling?"
"Dat is mijn mening, de wetenschappers die ik lees ondersteunen dat"
"Ik had het land open gegooid! Nu!! "

en ga zo maar door...

Zo vermoeiend.
Laat ik 1 ding voorop stellen, ik vind de versoepelingen prima. Goed dat dit zo mondjesmaat gaat, al ben ik nog steeds niet helemaal eens met de coronapas.

Maar dit grafiekje mag best wat extra uitleg toch? Als van de IC kant 75% nog Delta is, hoe kun je dat dan op de huidige situatie projecteren?

Ik ken de cijfers niet. Maar ik hoor hier op het forum meerdere verpleegkundigen die geen of 1 omikron patiënt op de IC heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Cartman! schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 06:55:
[...]

Zichzelf indekken heet dat, typisch Rutte weer. Iedereen om ons heen is open, en hier waren we weer de vreemde eend in de bijt. Ja maar straks gaan we weer jojo spelen hoor, om te kotsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-10 08:51

Wailing_Banshee

You're Next

Requiem19 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:11:
[...]
Dus iemand die "gezond" leeft en dagelijks sport en dan regelmatig naar de fysio gaat is geen probleem. Terwijl iemand die door een slechte start (genen) snel dik wordt maar gestraft moet worden?
redwing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:38:
[...]
Maar een verplichting past echt niet binnen onze cultuur. Al was het maar omdat je geen mogelijkheden hebt om het af te dwingen. Je kunt mensen een boete geven, maar iemand mag niet onder het minimum uitkomen. En dan krijg je dat mensen met genoeg geld het geen bal uitmaakt, en dat mensen met weinig geld er geen boete voor mogen krijgen.
Boetes ben ik ook op tegen. Tenminste, je kunt wel een boeten krijgen, maar daarmee zou je nooit je verplichtingen moeten kunnen afkopen. En een verplichting past niet in onze cultuur? Er zijn genoeg verplichtingen waar je aan moet voldoen in Nederland... Wil je auto rijden? Rijbewijs verplicht, verzekering verplicht, keuring van de auto verplicht. Zelfs als je alochol wilt kopen, moet je je verplicht identificeren (nu is dat niet natuurlijk niet altijd nodig, omdat je een 50'er meestal niet als 16-jarige verwart)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Motrax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 05:49:
En dan toch weer in de persconferentie het hebben over risico's en 'we zoeken de grenzen van het mogelijke op'. Dat het kabinet voorzichtig moet zijn: snap ik. Maar die bangmakerij grammafoonplaat is inmiddels wel versleten.
Ik heb de persconferentie niet gezien maar van diverse andere plekken vernomen dat er wel een dreigende toon in zat dat het over drie weken net zo goed weer teruggedraaid zou kunnen worden en dan raden wie daar de schuld van krijgen.

Soms wou je dat je in GB, Ierland of Denemarken woonde. Die nemen dus blijkbaar grotere risico's? Of accepteren die gewoon meer?

Verder heeft Rutte het probleem dat door al de schandalen rondom zijn regeringen hij amper serieus te nemen is.

[ Voor 12% gewijzigd door RodeStabilo op 26-01-2022 08:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AFCAjax
IJzerlijm schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:29:
[...]

Nee, ik heb geen begrip voor een keuze je eigen en andermans gezondheid in gevaar te brengen om maar tegendraads te zijn en niet te doen wat de overheid aanraadt. Zeker omdat ze als het toch fout gaat de beste zorg eisen en als er wat chronisch zieken dan langer moeten wachten met hun behandeling dat vette pech voor ze is.
Dat is jouw goed recht.

Ben ik blij dat ik een ieders keuze gewoon respecteer. Geeft me een hoop meer rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Ik heb de persconferentie niet gezien maar van diverse andere plekken vernomen dat er wel een dreigende toon in zat dat het over drie weken net zo goed weer teruggedraaid zou kunnen worden en dan raden wie daar de schuld van krijgen.

Soms wou je dat je in GB, Ierland of Denemarken woonde.
En vorige week riepen ze nog: we gaan nu alleen maar dingen doen die we niet meer terug hoeven draaien.

Ze zijn dus al met jojo'en begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
ikmattie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:32:
[...]

Dan wordt het tijd dat die 25 jarigen terug naar school gaan en een lesje kansberekening krijgen
Verklaar je nader..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-10 15:12
[...]

Het plaatje is me een klein beetje onduidelijk.

* Wat representeert de rechterkant "in het ziekenhuis"? opnames op populatie?
* Zijn dit de mensen die met luchtwegklachten zijn opgenomen? Of zit ook de "bijvangst" erin?
* Wanneer zijn de gegevens gesampled?

Stel dat bij gebrek aan aparte registeratie de "bijvangst" erin zit. Die wordt momenteel op ongeveer 35% van de populatie geschat, en vanwege verschil in ligdagen een nog iets groter deel van de opnames.

Wat dat plaatje "in het ziekenhuis" in dat geval weerspiegelt, is een mix van mensen die zijn opgenomen voor covid en mensen die positief testen op corona maar niet voor covid zijn opgenomen. In de ene groep de ratio's van opnamekans niet/basis/booster gevaccineerd. In de tweede groep de ratio's tussen kans op positieve test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Wailing_Banshee schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Dus iemand die "gezond" leeft en dagelijks sport en dan regelmatig naar de fysio gaat is geen probleem. Terwijl iemand die door een slechte start (genen) snel dik wordt maar gestraft moet worden?
Ah, van slechte genen ga je ook roken dan?

En ook met slechte genen helpt een gezonde levensstijl tot op zekere hoogte. Natuurlijk zijn er medische uitzonderingen daarop.

We hebben het nu constant over vaccinaties, maar hoeveel lager was de ziekenhuis bezetting geweest als we 50% minder overgewicht hadden gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
RodeStabilo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Soms wou je dat je in GB, Ierland of Denemarken woonde. Die nemen dus blijkbaar grotere risico's? Of accepteren die gewoon meer?

Verder heeft Rutte het probleem dat door al de schandalen rondom zijn regeringen hij amper serieus te nemen is.
Zelf de persconferentie ook niet gezien, maar kan ze sowieso niet meer serieus nemen. Er zit gewoon zoveel smet op, dat krijg je er gewoon niet meer vanaf.

En dan nog gaan dreigen ook, dan verlies je toch compleet de medewerking, zeker als dezelfde groep straks weer de schuld krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AFCAjax
Requiem19 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Ah, van slechte genen ga je ook roken dan?

En ook met slechte genen helpt een gezonde levensstijl tot op zekere hoogte. Natuurlijk zijn er medische uitzonderingen daarop.

We hebben het nu constant over vaccinaties, maar hoeveel lager was de ziekenhuis 32bezetting geweest als we 50% minder overgewicht hadden gehad?
Tijd voor een serieuze suikertax. Daar waar ongezond eten een stuk duurder moet worden, en gezond eten een btw verlaging nodig heeft, maar dat kan pas over 4 jaar.

Ik koop 95% gezond eten bij mijn boodschappen. Het is niet te betalen tegenover de snelle ongezonde hap.

Maar ik vind het belangrijk dat mijn gezin goed en gezond te eten heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door AFCAjax op 26-01-2022 08:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 17-10 22:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Tijd voor een serieuze suikertax. Daar waar ongezond eten een stuk duurder moet worden, en gezond eten een btw verlaging nodig heeft, maar dat kan pas over 4 jaar.

Ik koop 95% gezond eten bij mijn boodschappen. Het is niet te betalen tegenover de snelle ongezonde hap.
Modbreak:Er zijn een hele hoop dingen die je zou kunnen doen om overgewicht aan te pakken. Dat is echter een discussie die hier niet past, omdat het hier vaak als ‘ja, maar’ argument gebruikt wordt, of whataboutism in mooi Nederlands. Daarom staat daar ook het een en ander over in de ts en tw :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wailing_Banshee schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:13:
[...]

Nope, het was ook niet mijn idee, ik vind dat er geen onderscheid gemaakt moet worden. Mijn punt is vooral dat als je de lasten bij degenen wil leggen die de meeste kosten maken, je bij een heel andere groep uitkomt dan dat je zou verwachten.
[...]

Boetes ben ik ook op tegen. Tenminste, je kunt wel een boeten krijgen, maar daarmee zou je nooit je verplichtingen moeten kunnen afkopen. En een verplichting past niet in onze cultuur? Er zijn genoeg verplichtingen waar je aan moet voldoen in Nederland... Wil je auto rijden? Rijbewijs verplicht, verzekering verplicht, keuring van de auto verplicht. Zelfs als je alochol wilt kopen, moet je je verplicht identificeren (nu is dat niet natuurlijk niet altijd nodig, omdat je een 50'er meestal niet als 16-jarige verwart)
Dat zijn wel iets andere verplichtingen dan waar het hier over gaat. Maar over het algemeen zijn we veel meer van het polderen dan iemand verplichten iets te doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
Edit: modbreak te laat gezien, excuus.

[ Voor 93% gewijzigd door Segafreak83 op 26-01-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-10 17:05

Agent47

I always close my contracts.

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:23:
[...]

Maar ik vind het belangrijk dat mijn gezin goed en gezond te eten heeft.
Helemaal mee eens. Amerika is toch het perfecte voorbeeld? Die energy blikjes zouden ze ook weg moeten doen maargoed, wordt veel verkocht he. On topic maar weer...

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikmattie
  • Laatst online: 17-10 13:08
Gaat er vooral om dat mensen niet zo individualistisch moeten kijken maar naar de grotere groep.

- Als iedereen (lees: zo veel mogelijk mensen) in eerste instantie de vaccinatie hadden genomen hadden we waarschijnlijk (het blijft kansberekening) wel gewoon naar een restaurant, festival, kroeg etc gekunnen, want dan hadden al veel eerder die ziekenhuizen en bijbehorende IC's leeg gelopen.
- Als iedereen de booster zou nemen liggen er straks (waarschijnlijk) een stuk minder mensen op de bank thuis met een positieve test netflix te bingen, En ja, ik weet het, ook na vaccinatie en met booster kun je besmettelijk zijn, maar waarschijnlijk een stuk minder en korter.

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
ikmattie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Gaat er vooral om dat mensen niet naar zo individualistisch moeten kijken maar naar de grotere groep.

- Als iedereen (lees: zo veel mogelijk mensen) in eerste instantie de vaccinatie hadden genomen hadden we waarschijnlijk (het blijft kansberekening) wel gewoon naar een restaurant, festival, kroeg etc gekunnen, want dan hadden al veel eerder die ziekenhuizen en bijbehorende IC's leeg gelopen.
- Als iedereen de booster zou nemen liggen er straks (waarschijnlijk) een stuk minder mensen op de bank thuis met een positieve test netflix te bingen, En ja, ik weet het, ook na vaccinatie en met booster kun je besmettelijk zijn, maar waarschijnlijk een stuk minder en korter.
*knip* geen desinformatie posten. Lees ook de TS door, daar zijn al deze fabels ontkracht. Als je toch denkt dat het anders is, onderbouw het dan goed, reacties op deze ingreep mogen per mail/dm, niet hier

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2022 08:55 ]

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:03
Segafreak83 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:08:
[...]

Zichzelf indekken heet dat, typisch Rutte weer. Iedereen om ons heen is open, en hier waren we weer de vreemde eend in de bijt. Ja maar straks gaan we weer jojo spelen hoor, om te kotsen.
Dit komt wat mij betreft wel wat over als selectieve verontwaardiging. Nederland staat internationaal ook bekend als het land waar men nooit maatregelen wilde, waar de maatregelen die er waren niet werden gehandhaafd, wat open was toen de rest dicht was en waar men keer op keer een voorschot heeft genomen op versoepelingen omdat de bevolking koning was in het drammen als een kind. Uit België en Duitsland heb ik nog geen berichten gehoord dat burgemeesters zich zo openlijk de aan hen opgelegde taken simpelweg naast zich neerleggen.

Dat Rutte zich indekt is weinig verrassend. Kerel is een manager op en top. Het komt wel heel belerend over ja, maar inmiddels is het volledig naar verwachting. Als hij verantwoording zou nemen voor zijn keuzes en acties had je hem al lang niet meer op het politieke toneel moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Zelf de persconferentie ook niet gezien, maar kan ze sowieso niet meer serieus nemen. Er zit gewoon zoveel smet op, dat krijg je er gewoon niet meer vanaf.

En dan nog gaan dreigen ook, dan verlies je toch compleet de medewerking, zeker als dezelfde groep straks weer de schuld krijgt.
Heb ik goed nieuws voor je; je moet nog een jaar of wat vooruit met dit kabinet. Ga je al die tijd zo in de wedstrijd zitten? Lijkt me vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
MikeyMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:41:
[...]

Heb ik goed nieuws voor je; je moet nog een jaar of wat vooruit met dit kabinet. Ga je al die tijd zo in de wedstrijd zitten? Lijkt me vermoeiend.
Niets vermoeiend aan, gewoon laten praten en naast je neerleggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

*knip* reactie op verwijderde post

[ Voor 93% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AFCAjax
ikmattie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Gaat er vooral om dat mensen niet naar zo individualistisch moeten kijken maar naar de grotere groep.

Eens met je eerste stelling, oneens met je tweede stelling, omdat;

We prikken een booster, waarmee we niet zeker weten hoe lang en of het goed tegen Omikron werkt. Waarom zou je dan als gezond persoon die prik in hemelsnaam halen? Doe mij dan die milde Omikron besmetting maar. 60+ snap ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 14:40
t_captain schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:20:
[...]

Het plaatje is me een klein beetje onduidelijk.

* Wat representeert de rechterkant "in het ziekenhuis"? opnames op populatie?
* Zijn dit de mensen die met luchtwegklachten zijn opgenomen? Of zit ook de "bijvangst" erin?
* Wanneer zijn de gegevens gesampled?

Stel dat bij gebrek aan aparte registeratie de "bijvangst" erin zit. Die wordt momenteel op ongeveer 35% van de populatie geschat, en vanwege verschil in ligdagen een nog iets groter deel van de opnames.

Wat dat plaatje "in het ziekenhuis" in dat geval weerspiegelt, is een mix van mensen die zijn opgenomen voor covid en mensen die positief testen op corona maar niet voor covid zijn opgenomen. In de ene groep de ratio's van opnamekans niet/basis/booster gevaccineerd. In de tweede groep de ratio's tussen kans op positieve test.
Tja als minister op een persco kan je het ook niet goed doen. De ene keer klaagt een belangenorganisatie voor laaggeletterdheid dat er te moeilijk wordt gedaan, terwijl voor mensen zoals jij dit soort plaatjes juist niet de technische weergave is waarmee men goed uit de voeten kan.

Het doel was duidelijk maken dat er verhoudingsgewijs echt veel meer ongevaccineerden in het ziekenhuis terecht komen. Dat moet óók overgebracht worden bij veel mensen die amper een een middelbareschooldiploma hebben, dus dan kom je een beetje op dit soort beeld materiaal. Ik vond het wel redelijk goed gevonden voor het doel wat het diende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Djerro123 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Tja als minister op een persco kan je het ook niet goed doen. De ene keer klaagt een belangenorganisatie voor laaggeletterdheid dat er te moeilijk wordt gedaan, terwijl voor mensen zoals jij dit soort plaatjes juist niet de technische weergave is waarmee men goed uit de voeten kan.

Het doel was duidelijk maken dat er verhoudingsgewijs echt veel meer ongevaccineerden in het ziekenhuis terecht komen. Dat moet óók overgebracht worden bij veel mensen die amper een een middelbareschooldiploma hebben, dus dan kom je een beetje op dit soort beeld materiaal. Ik vond het wel redelijk goed gevonden voor het doel wat het diende.
Het plaatje is wel duidelijk, en voor iedereen leesbaar (denk ik).

Maar een beetje extra uitleg m.b.t. verhouding Delta/Omikron had wel op zijn plaats geweest. Omikron is intussen waar we mee te maken hebben voor 99%. Dus je kunt nooit zeggen dat dit op de manier zoals afgebeeld doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
MikeyMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:46:
[mbr]*knip* reactie op verwijderde post[/]
Kortdoordebocht.nl?

Serieus? Een ontstoken hartspier peanuts? Ik lig nog liever 2 maanden op de IC met Delta.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-10 17:16

spartacusNLD

This is Sparta!!

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:57:
[...]
Kortdoordebocht.nl?

Serieus? Een ontstoken hartspier peanuts? Ik lig nog liever 2 maanden op de IC met Delta.
Die ontsteking aan de hartspier (Myocarditis) is veel makkelijker te behandelen en heeft, bij snelle behandeling, veel minder impact op je lichaam dan dat je 2 maanden op de IC ligt.. :|

Be carefull what you wish for.

[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 26-01-2022 09:00 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik dacht dat groene vinkjes niet rood gemaakt konden worden in de Corona-app. Is dat verandert? Hoe gaan ze anders de 'houdbaarheidsdatum' doorvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
spartacusNLD schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Die ontsteking aan de hartspier (Myocarditis) is veel makkelijker te behandelen en heeft, bij snelle behandeling, veel minder impact op je lichaam dan dat je 2 maanden op de IC ligt hoor.. :|

Be carefull what you wish for.
Bij snelle behandeling ja. Daar komt wel een factor geluk bij kijken.

Overigens vergelijk ik het met Delta, wat nu gewoon 99 van de 100 keer niet meer aan de orde is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Kortdoordebocht.nl?

Het komt amper voor. Sowieso heel fors minder dan bij een daadwerkelijke besmetting en de meesten zijn er binnen korte tijd vanaf.

2 maanden IC kost je minimaal twee jaar revalidatie. Inclusief opnieuw leren lopen en praten.

Als je het over kort door de bocht hebt.
Maar ieder z'n ding joh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10 16:34

Licko

ZVDK

AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:01:
[...]

Daar komt wel een factor geluk bij kijken.
Of je de IC ooit verlaat is ook geluk hebben ;-)

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
[...]

Kortdoordebocht.nl?

Ik zou eens met mensen praten die twee maanden (!!) op de IC hebben gelegen, ik denk dat je dan terugkomt van deze keuze…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:00:
Ik dacht dat groene vinkjes niet rood gemaakt konden worden in de Corona-app. Is dat verandert? Hoe gaan ze anders de 'houdbaarheidsdatum' doorvoeren?
Het vinkje wordt geproduceerd door de scan app. Op basis van de datums. Dus zo spannend lijkt me dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
Licko schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Of je de IC ooit verlaat is ook geluk hebben ;-)
Dat klopt, maar die mensen zijn vaak 60+ met onderliggend lijden. Daar val ik niet onder.

Die mensen zijn vaak wel in verband gebracht met die ontstoken hartspier (20-40 jaar)

Oneindige discussie, maar voor veel mensen wel de reden om nu even niet voor die booster te gaan aan het naderende einde van de pandemie.

Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil, en misschien was mijn IC opmerking niet gepast.

[ Voor 5% gewijzigd door AFCAjax op 26-01-2022 09:05 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:45
[...]

Kortdoordebocht.nl?

goedlezen.nl?

De kans op een ontstoken hartspier is aanzienlijk hoger na een corona infectie dan na het nemen van een vaccin.

Dus tenzij je voorgoed in zelfisolatie gaat zodat je naast geen vaccin ook geen corona krijgt is het gewoon een onzin argument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djerro123
MikeyMan schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:03:
[...]

Het vinkje wordt geproduceerd door de scan app. Op basis van de datums. Dus zo spannend lijkt me dat niet.
Er zit geen datum in de QR code, dus de scan app weet niet hoe of wat.

Er was laatst een Plus artikel hierover, het werkte als een soort strippenkaart maar meer details kan ik me niet herinneren. Het zit iig aan de QR code kant (niet de scanner) voor NL codes. Voor internationale QR codes (waar alle info er wel in zit) is dit idd wel aan de scanner kant te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 09:43
[...]

Maar, als we deze getallen door zouden trekken, zou als iedereen geboosterd is de ziekenhuisbezetting dus ipv 100 poppetjes maar 2 poppetjes zijn, dus kunnen alle maatregelen probleemloos per direct beëindigd worden.

Keuzes hebben gevolgen, voor iedereen. En die vrije keuze is wat mij betreft ook een zeer groot goed, máár wat mij betreft is dat er geen enkele reden om de mensen die deze keuze maken niet op de gevolgen van hun keuze te wijzen.

Op basis van deze statistieken is er, wanneer corona-druk in 't ziekenhuis leidend is, maar 1 reden waarom de maatregelen nog nodig zijn, en dat is dat een te groot deel van de bevolking niet geboosterd is.

En dat is hun eigen keuze en dat recht hebben ze en op dit moment vind ik het vasthouden aan die vrijheid zo belangrijk dat ik het voor nu nog acceptabel vindt dat we daarom langer in de maatregelen zitten, maar ik ga de groep die niet gevaccineerd is dan ook nog eens ontzien in m'n commentaar.

Keuzevrijheid is een groot goed, maar heeft wel consequenties. En dat de huidige regels nodig zijn ligt in mijn ogen dus veel meer aan de ongevaccineerden dan aan de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Djerro123 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Er was laatst een Plus artikel hierover, het werkte als een soort strippenkaart maar meer details kan ik me niet herinneren. Het zit iig aan de QR code kant (niet de scanner) voor NL codes. Voor internationale QR codes (waar alle info er wel in zit) is dit idd wel aan de scanner kant te regelen.
Dacht dat er wel een datum in zit maar dat de scan app die niet weergeeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-10 15:02
Zometeen om 09.30 begint weer een technische briefing. Volgens de agenda zie https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2022A00491 komt naast Van Dissel ook iemand van de Nederlandse zorgautoriteit. Dat is ook de reden van deze post. Die zie ik niet zo snel langskomen. De info die beiden laten zien, zullen straks via de link te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Laatst online: 17-10 14:39
De houdbaarheidsdatum van het herstelbewijs is terug gebracht van een jaar naar een half jaar . Geldt dit alleen voor de nieuwe besmettingen ? Of ook voor de mensen die eerder een besmetting hebben doorgemaakt?

Voorbeeld mijn kids hebben in december corona gehad , herstelbewijs is tot december 2022 geldig. Blijft dit zo of wordt dat aangepast naar een half jaar ?

Kon dit niet zo snel 1 2 3 terug vinden .

hoi

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Nee, sorry, dat doe ik niet. Ik zou niet weten waarom ik begrip moet hebben voor mensen die liever bewust een besmetting oplopen dan even een prik halen. Er is geen enkel zinnig argument voor te verzinnen.

Willens en wetens de kans lopen om te ontdekken dat je per ongeluk toch risicogroep bleek... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
rik86 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:07:
[...]

Maar, als we deze getallen door zouden trekken, zou als iedereen geboosterd is de ziekenhuisbezetting dus ipv 100 poppetjes maar 2 poppetjes zijn, dus kunnen alle maatregelen probleemloos per direct beëindigd worden.

Keuzes hebben gevolgen, voor iedereen. En die vrije keuze is wat mij betreft ook een zeer groot goed, máár wat mij betreft is dat er geen enkele reden om de mensen die deze keuze maken niet op de gevolgen van hun keuze te wijzen.

Op basis van deze statistieken is er, wanneer corona-druk in 't ziekenhuis leidend is, maar 1 reden waarom de maatregelen nog nodig zijn, en dat is dat een te groot deel van de bevolking niet geboosterd is.

En dat is hun eigen keuze en dat recht hebben ze en op dit moment vind ik het vasthouden aan die vrijheid zo belangrijk dat ik het voor nu nog acceptabel vindt dat we daarom langer in de maatregelen zitten, maar ik ga de groep die niet gevaccineerd is dan ook nog eens ontzien in m'n commentaar.

Keuzevrijheid is een groot goed, maar heeft wel consequenties. En dat de huidige regels nodig zijn ligt in mijn ogen dus veel meer aan de ongevaccineerden dan aan de overheid.
In hoeverre dat zo is, betwijfel ik.

Zijn er ergens statistieken van hoeveel ongevaccineerden nu een besmetting hebben doorgemaakt?

Misschien heeft @t_captain daar al eens iets over verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kr44nVogel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:10:
De houdbaarheidsdatum van het herstelbewijs is terug gebracht van een jaar naar een half jaar . Geldt dit alleen voor de nieuwe besmettingen ? Of ook voor de mensen die eerder een besmetting hebben doorgemaakt?

Voorbeeld mijn kids hebben in december corona gehad , herstelbewijs is tot december 2022 geldig. Blijft dit zo of wordt dat aangepast naar een half jaar ?

Uit het feit dat ze de papieren bewijzen per 1 april laten vervallen leid ik af dat het voor iedereen geldt.

Dus jouw kinderen hebben dan tot mei een geldig herstelbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
42erik schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Nee, sorry, dat doe ik niet. Ik zou niet weten waarom ik begrip moet hebben voor mensen die liever bewust een besmetting oplopen dan even een prik halen. Er is geen enkel zinnig argument voor te verzinnen.

Willens en wetens de kans lopen om te ontdekken dat je per ongeluk toch risicogroep bleek... 7(8)7
Nogmaals, dat heb ik net ook al tegen @IJzerlijm gezegd.

Dat is jouw goed recht.

Ik respecteer ieder zijn keuze. Dat geeft mij een hoop rust.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
redwing schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 00:34:
10-15% minder besmettingen vind ik anders toch best een goed middel. En nadelen zitten er alleen maar aan als je overal op tegen bent en je niet laat vaccineren of testen. Dat is dus een eigen keuze.
Nee, let op wat Kuipers zei gisteren: tot 15%. Dat is een belangrijke kwalificatie namelijk, als het slechts 0,0001% scheelt heeft hij alsnog niet gelogen.

Dit soort uitspraken met fantastische beloftes heeft het kabinet in het verleden gebruikt om Nederland de avondklok in te rommelen. Nu doen we dat kennelijk dunnetjes over. Opnieuw een verregaande ingreep in het openbare leven omwille van onduidelijke winst, dat moet nu eens over zijn. In dat opzicht moet er geleerd zijn van het avondklok debacle.

Het verzadigingseffect zal niet lang meer op zich laten wachten, nu is het tijd om zaken als vaccinatie een privé aangelegenheid te maken en niet meer dat dwangmatige vanuit de Staat.
Je krijgt ook niet meer besmettingen totaal, je krijgt meer besmettingen in een kortere periode.
@t_captain kan het ons beter voorrekenen, maar met 60K+ besmettingen per dag kan het niet lang meer duren voordat de daling moet komen. Het zijn vermoedelijk zelfs nog meer besmettingen per dag gezien dat de testcapaciteit op is en een deel van de mensen simpelweg niet test. De voedingsbodem voor het virus droogt enorm snel op in dit tempo. De ziekenhuizen laten nog weinig alarmerende dingen zien, de afname op de ic zet nog door en daar lag altijd de pijn voor Nederland.
Dat mogen ze zolang de Tweede Kamer het ermee eens is. Die kunnen op elk moment de boel stoppen of terugdraaien.
Na twee jaar op de achterbank kan de Kamer nu iets meer meepraten over corona

Een mooi stukje gisteravond in het NRC. Het kabinet voert al twee jaar een politiek van voldongen feiten. De beslissingen worden achter de muren van het Catshuis genomen en alle documenten krijgt de Tweede Kamer pas in de nacht voor het debat opgestuurd. 's Ochtends nog een technische briefing erbij, zo blijft er geen tijd over voor parlementariërs om zich voor te bereiden.

De Twm mag dan zo democratisch lijken, maar het kabinet doet er alles aan om de Tweede Kamer haar controletaak te bemoeilijken. Dat nieuwe elan moet nog blijken op dit front.
Alleen heeft die politicus helemaal geen vergaande macht. Die heeft alleen macht zolang de kamers het ermee eens zijn. Precies zoals het ook in onze demokratie geregeld is. De enige reden waarom het vergaande macht zou zijn, is als de Tweede Kamer zijn werk niet goed doet. Alleen is die vergaande macht er standaard dan al, omdat de Tweede Kamer dan toch wel instemt met wat er gevraagd wordt.
Zie bovenstaande NRC artikel. De Tweede Kamer heeft moeite om te functioneren op dit dosier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-10 10:45
AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Nogmaals, dat heb ik net ook al tegen @IJzerlijm gezegd.

Dat is jouw goed recht.

Ik respecteer ieder zijn keuze. Dat geeft mij een hoop rust.
Respecteer je mijn keuze ook als ik ongevaccineerd een ziekenhuis bed bezet waardoor jouw opa/vader/moeder moet wachten op een kritieke operatie?

Niet gemeen bedoelt natuurlijk, ik hoop dat jij en iedereen om je heen gezond en wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kr44nVogel schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:10:

Per wanneer is dit teruggebracht?

Bij mij staat er nog steeds geldig tot 15 januari 2023.

Internationaal staat wel 15 juli 2022, helaas.

Moeten we alsnog ergens een bolster keuze gaan maken voor de zomer vakantie.

Of hopen dat we over een paar maanden nog een keer omikron krijgen 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Blackouts schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 07:39:
[...]

Ik kan dit bevestigen met een N=1 onderzoek. Zelf in nov 2020 besmet geweest. Daarna volledig gevaccineerd. Mijn vrouw had afgelopen november corona en was een week lang flink aan het hoesten. Ze is niet in isolatie gegaan en we hebben gewoon samen in 1 bed geslapen. Ik ben in de dagen daarna 2 keer negatief getest bij de ggd en heb 't dus niet gekregen ondanks dat ze me snachts in mijn gezicht heeft liggen hoesten. :>
Hier met een zoon die positief is geweest is, ondanks dat we geen enkele afstand hebben gehouden, verder niemand ziek geworden. Niet vaccineren is dus misschien wel nog beter :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Djerro123 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Gevonden:

nieuws: Vaccinatiebewijs CoronaCheck krijgt houdbaarheidsdatum, maar hoe dan?

Iets met een strippenkaart-metafoor, maar nog wel work-in-progress begrijp ik. Voor de papieren versie moet ook de scanner-app aangepast worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
AFCAjax schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:14:
[...]

In hoeverre dat zo is, betwijfel ik.

Zijn er ergens statistieken van hoeveel ongevaccineerden nu een besmetting hebben doorgemaakt?

Misschien heeft @t_captain daar al eens iets over verteld.
Oké in de meest simpele vorm:

Ongeveer 10% van de bevolking is niet gevaccineerd. Meer dan 50% van de ziekenhuisbezetting is niet gevaccineerd.

Dus een groep die 9x zo klein is heeft mèèr ziekenhuiszorg nodig dan de groep die 9x groter is.

Dit is gebaseerd op de cijfers van december, waar (volgens dit rapport) 9279 mensen in het ziekenhuis werden opgenomen, waarvan 4816 niet gevaccineerd. Ander leuk feitje: de verhouding is erger in de leeftijdsgroepen waar de vaccinatiegraad lager is.

Hoe kan je nu nog twijfelen aan dat de ongevaccineerden hier niet iig grotendeels debit aan zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Nee, let op wat Kuipers zei gisteren: tot 15%. Dat is een belangrijke kwalificatie namelijk, als het slechts 0,0001% scheelt heeft hij alsnog niet gelogen.

Dit soort uitspraken met fantastische beloftes heeft het kabinet in het verleden gebruikt om Nederland de avondklok in te rommelen. Nu doen we dat kennelijk dunnetjes over. Opnieuw een verregaande ingreep in het openbare leven omwille van onduidelijke winst, dat moet nu eens over zijn. In dat opzicht moet er geleerd zijn van het avondklok debacle.
In een optimale situatie kan het invoeren van 2G op alle andere locaties dan school en thuis (denk aan werk, horeca en supermarkten) in januari 2022 leiden tot een 16,0% reductie van het reproductiegetal, bij 3G is dit 15,3%.
In die "optimale situatie", waarbij het maatschappelijke verzet groot zal zijn, scheelt het dus 0,7p[p tegenover 3G.

Doe je school, thuis en werk niet erbij dan is het als volgt:
In de optimale situatie kan het invoeren van 2G op alle andere locaties dan school, thuis en werk in januari 2022 leiden tot een 9,8% reductie van het reproductiegetal en bij 3G is dit 5,4%. De bovenstaande cijfers gaan over de optimale situatie, waarbij we ervan uitgaan dat het coronatoegangsbewijs veel invloed heeft op het gedrag van ongevaccineerden die geen lange termijn CTB hebben. Het gedragsonderzoek laat echter zien dat een grote groep ongevaccineerden voor alternatieve activiteiten met andere mensen dan hun gezinsleden zal kiezen als zij geen toegang meer hebben tot bepaalde locaties. Daardoor vervangen zij contacten met een hoog besmettingsrisico voor andere contacten met een hoog besmettingsrisico waardoor de effectiviteit van 2G en 3G CTB lager zal zijn dan in de optimale situatie.
https://www.tudelft.nl/20...van-2g-en-3g-is-afgenomen

Succes met de wedstrijd zou ik zeggen, met zulke cijfers is de kans op winst niet erg groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:03
42erik schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Ik zeg altijd maar zo dat ik de keuze accepteer. Sommige keuzes zijn op grond van de argumentatie niet te respecteren.

Dat gezegd hebbende zou het wel fijn zijn als er eens een officiële berekening komt hoe ook voor jongere leeftijdsgroepen de kans op het krijgen van corona en de kans die men vervolgens heeft op hartspierproblemen afzet tegen de kans dat men een vaccinatie heeft (1) vermenigvuldigd met de kans op dezelfde bijwerking maar dan dus door het vaccin.

Ik kan me niet aan de indruk ontkennen dat nu men nu doet alsof de kaarten compleet nieuw geschud zijn de verhoudingen compleet anders liggen in het voordeel van een besmetting. En hoewel de kans op een besmetting flink hoger is, is de heftigheid van de ziekte flink lager geworden. Heft dat elkaar op, of doet dit werkelijk iets voor de balans zoals de vaccinweigeraars graag willen geloven?

En ja, ik kan me vanuit dat perspectief wel voorstellen dat voor sommigen, en zeker ook voor het debat, zulke cijfers van belang zijn. Aan de andere kant, als men met Delta tegen beter weten in een vaccin heeft geweigerd, zou het naïef zijn te denken dat cijfers nu met Omikron in het wild ineens wél een verschil gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Grimmie187 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:24:
[...]

Respecteer je mijn keuze ook als ik ongevaccineerd een IC bed bezet waardoor jouw opa/vader/moeder moet wachten op een kritieke operatie?

Niet gemeen bedoelt natuurlijk, ik hoop dat jij en iedereen om je heen gezond en wel is.
Als die keuze gemaakt moet worden, dan kijk je 1 naar leeftijd, laten we zeggen 80+ krijgt nooit voorrang.
2 naar vaccinatie status.

Wanneer ik ongevaccineerd een keuze oplever iemand met kanker of mijzelf op laten nemen. Doe dan die gene met kanker maar. Ja, dat hoort bij de keuze van vaccinatie. Maar niet op voorhand en alleen wanneer die keuze daadwerkelijk aan de orde komt.

Maar dan moet die QR code er gewoon asap af.
Ik heb daar echt moeite mee, ondanks dat ik hem ook gewoon gebruik en gebruikt heb.

Ik weet het, een rubberen ruggengraat, ik ben niet zo principieel dat ik hem helemaal niet gebruik. Ik wil ook leuke dingen blijven doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:24:
[...]
Ik raad je aan het onderzoek te lezen, iets wat Kuipers duidelijk wel had gedaan gezien zijn sterke antwoord op de vraag van de journaliste die nogal naar een ander antwoord op zoek was (de objectiviteit van de journalistiek is ook niet meer wat het is geweest....)
Alleen waren het toen voorspellingen en is het nu een gedegen onderzoek. Daar zit een enorm verschil in. Ga er dus maar van uit dat die 15% ook echt een realistisch getal is. Het komt trouwens ook overeen met eerdere onderzoeken (die dan wel wat minder gedegen waren)
Het verzadigingseffect zal niet lang meer op zich laten wachten, nu is het tijd om zaken als vaccinatie een privé aangelegenheid te maken en niet meer dat dwangmatige vanuit de Staat.
Zodra dat gebeurt zullen we dat inderdaad doen. Maar voorlopig is dat nog niet het geval en zien we in verschillende landen ook weer onverwachte oplevingen. Dus laten we eerst maar even afwachten wat de huidige versoepelingen doen. Want in de tussentijd is er alweer heel veel meer mogelijk.
[...]
@t_captain kan het ons beter voorrekenen, maar met 60K+ besmettingen per dag kan het niet lang meer duren voordat de daling moet komen. Het zijn vermoedelijk zelfs nog meer besmettingen per dag gezien dat de testcapaciteit op is en een deel van de mensen simpelweg niet test. De voedingsbodem voor het virus droogt enorm snel op in dit tempo. De ziekenhuizen laten nog weinig alarmerende dingen zien, de afname op de ic zet nog door en daar lag altijd de pijn voor Nederland.
Die daling zul je na een week of 2 a 3 krijgen als ik naar verschillende grafieken/voorspellingen kijk. Het IC volgt daar weer een paar weken later op, maar als we over 2 weken nog maar amper stijging zien kun je er van uit gaan dat het echt de goede kant op gaat.
[...]
Na twee jaar op de achterbank kan de Kamer nu iets meer meepraten over corona

Een mooi stukje gisteravond in het NRC. Het kabinet voert al twee jaar een politiek van voldongen feiten. De beslissingen worden achter de muren van het Catshuis genomen en alle documenten krijgt de Tweede Kamer pas in de nacht voor het debat opgestuurd. 's Ochtends nog een technische briefing erbij, zo blijft er geen tijd over voor parlementariërs om zich voor te bereiden.
Precies waarom ik al aangaf dat ik het prima vind dat er nu wel tijd is voor de discussie. Je kunt of afwachten en hopen dat het goed gaat. Maar als het dan niet goed gaat staan we alsnog voor de voldongen feiten. Of je voert nu de discussie van wat er wel/niet zou mogen en doet dat op de manier zoals het moet.
De Twm mag dan zo democratisch lijken, maar het kabinet doet er alles aan om de Tweede Kamer haar controletaak te bemoeilijken. Dat nieuwe elan moet nog blijken op dit front.
Klopt, en daar gaat ook helemaal niets veranderen met hetzelfde kabinet en veel dezelfde poppetjes. Dat daar een probleem ligt ben ik het helemaal mee eens.
[...]
Zie bovenstaande NRC artikel. De Tweede Kamer heeft moeite om te functioneren op dit dosier.
Misschien wel bij het invoeren zelf, maar als ze vinden dat het niet goed gaat hebben ze zat mogelijkheden om daar iets aan te doen. Ze kunnen b.v. een betere onderbouwing eisen en anders de wet intrekken. Punt is alleen dat de Tweede Kamer net als de regering wel veel roept, maar uiteindelijk niets doet. En daar ligt het echte probleem.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-10 14:21

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Segafreak83 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Ik heb het niet als dreigend ervaren. Kijk hem toch nog maar eens terug. Rutte zei vooral 'met het risico dat ons straks jojobeleid wordt verweten'. Die persconferenties zijn lekker kort nu trouwens :) het hele verhaal stond er in minder dan tien minuten op, volgens mij.

Hij benadrukte het belang van het volgen van de regels door iedereen, wat ik logisch vindt. Ons eigen gedrag bepaalt mede (niet uitsluitend) het succes van maatregelen en versoepelingen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 26-01-2022 09:37 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wolly schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 09:14:
[...]

Uit het feit dat ze de papieren bewijzen per 1 april laten vervallen leid ik af dat het voor iedereen geldt.

Dus jouw kinderen hebben dan tot mei een geldig herstelbewijs.
Bleh, Ik maak gebruik van het papieren vaccinatiebewijs. Die is dus na 1 april blijkbaar niet meer geldig. Tijd om de hele CTB op 30 maart dan maar op te heffen.

Ik ben wel geboosterd, dan zou ik dus gewoon een nieuw papieren QR code moeten kunnen afdrukken. Ik zou de app kunnen downloaden maar doe dat liever niet. Bovendien heb ik bv voor mijn moeder met dumphone ook een papieren versie aangemaakt.

Ik zal eens kijken of ik kan uitzoeken hoe dat zit.
Pagina: 1 ... 32 ... 41 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
De Persconferentie van 25 januari

Lees de topicstart even goed door om te voorkomen dat je naar de bekende weg vraagt (en je post verwijderd wordt).

Bovendien:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal op de korte termijn de IC capaciteit op, gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
  • Geen wappies en anti-vax verbasteringen.
  • Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in of andere persoonlijke anekdotes De Covid kroeg aub.
Slowchat is uiteraard ook niet de bedoeling en gaat rechtstreeks de prullenbak in.