Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.619 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Stoemp schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:21:
Na alle verhalen over langzaam laden sinds de nieuwe update, ging ik toch minder relaxed op pad vandaag naar oost Duitsland maar meteen bij de eerste lader ging ie ruim over de 110 kw heen en bij de tweede stop zelfs naar een nieuw record van 136. Dus als je die accu voor het laden maar ver genoeg leeg rijdt (beide keren onder de 10%), dan werkt het top.
Kortom was al een super wagen en dat is met de update alleen maar meer geworden omdat de schoonheidsfoutjes nu verholpen zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi om te lezen dat je goed 'diep' bent gegaan en dat dit dus ook helpt om een goede laadsnelheid te krijgen. Vaak ben je te bang :P

Wat voor snelheid veelal?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
jules schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:11:
[...]

In 20K heb ik het multimedia systeem een 2-3x moeten herstarten.
Wow, 2-3x wel..... n00b (Geintje natuurlijk). Ik was blij (pre M3) als het bij 2-3x per dag bleef :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-09 09:24
Digimusic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:22:
Ik zie dat er een recente recall toegevoegd is op mijn Enyaq.

Iemand ervaring met deze recall?

[Afbeelding]

Bron: https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker
Ik heb problemen bij het starten van de auto, specifiek foutmeldingen op de elektrische motor. Moet mijn auto hiervoor binnen doen en gaan ze update installeren. Volgens de dealer zou dit het probleem moeten verhelpen. Ben eens benieuwd, want ik geloof er weinig van.. Moet wel wachten tot 16 januari, terwijl ik veel problemen heb. Service is toch een beetje triestig.

[ Voor 5% gewijzigd door Cerv47 op 19-12-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:23
JanHenk schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:50:
[...]

Mooi om te lezen dat je goed 'diep' bent gegaan en dat dit dus ook helpt om een goede laadsnelheid te krijgen. Vaak ben je te bang :P

Mijn hele punt daarmee is dat ik het niet zou willen riskeren, je hebt geen backup als je stil komt te vallen. Tussen de 20 en 10% kijk ik naar een laadstop. Zeker met 2 kleine kinderen achterin geen zin in moeilijk gedoe, en daarvoor is de laad infrastructuur en het oerwoud aan apps hiervoor nog steeds niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Ik ben een van de gelukkigen waarbij de auto niet in 2022 wordt afgeleverd. Weet iemand wat de prijsverhoging is per 1 januari op de Enyaq? Nog steeds €1000? Die van april en oktober heb ik al verwerkt, deze nog niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Pizzaman op 19-12-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Boeie schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:19:
[...]

Mijn hele punt daarmee is dat ik het niet zou willen riskeren, je hebt geen backup als je stil komt te vallen. Tussen de 20 en 10% kijk ik naar een laadstop. Zeker met 2 kleine kinderen achterin geen zin in moeilijk gedoe, en daarvoor is de laad infrastructuur en het oerwoud aan apps hiervoor nog steeds niet goed.
Ik begrijp de angst goed hoor! Het is een afweging die je voor jezelf moet maken, ga je voor zekerheid van een ruime marge in je batterijpakket, of geef je die zekerheid 'op' voor de maximale laadsnelheid.

Ikzelf ben tot op heden altijd sub 10% aangekomen bij de snellader en dat beviel me prima. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik ter plaatse niet kon laden. Wel altijd een site met 4 of meer stalls uitgezocht, zodat je altijd nog een back-up hebt als er één of twee niet werken. Daarnaast is in mijn ervaring Chargefinder ook een goede app, daar wordt gauw doorgegeven als er een snellader buiten werking is.

Overigens zou pre-conditionering voor snelladen moeten komen in een toekomstige update dus. Gezien ze de batterijverwarming verder nagenoeg uitgeschakeld hebben met ME3 lijkt me dat juist een zeer gewenste functie (geworden). Laten we hopen dat het snel komt. Al heb ik er een hard hoofd in dat het deze winter nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viewlite
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 21:38
Pizzaman schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:24:
Weet iemand wat de prijsverhoging is per 1 januari op de Enyaq? Nog steeds €1000?
Als je naar de prijslijsten kijkt, zou je geen (aanvullende) prijsverhoging t.o.v. oktober hoeven te verwachten op 1 januari. Toch heeft mijn dealer al een 'reservering' van inderdaad €1000,- opgenomen in een proforma offerte voor als mijn Enyaq na 1 januari wordt geleverd. Het was vorige maand echter nog niet duidelijk of die ook echt doorgerekend gaat worden. Daarna heb ik niet meer gevraagd. Je kunt het dus gewoon aan je dealer vragen, maar zekerheid krijg je wellicht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoemp
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-09 21:59
JanHenk schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:50:
[...]

130-140 km/uur. Net op terug weg werd het even krap dus toen een stuk 110; had nog maar 6 km soc toen ik bij de paal aankwam 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
Vorige week de ME3 update laten doorvoeren. Hiervoor had ik de mogelijkheid om door op deze knop te drukken Tavel Assist te activeren;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69Lgf3GBjd633MaLP2uEtLSKu2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5rw1htfX0UeA96cdUtIIhLYg.jpg?f=user_large
In het display zag je dan 'Travel assist is geactiveerd' en werd de cruisecontrol ingeschakeld. Na de update krijg ik nu de melding 'Travel assist is gekozen' maar zonder de cruisecontrol in te schakelen.

Bij de dealer zeggen ze; "Nee dit heeft nooit op je auto gezeten, want je hebt geen assistentie plus pakket". Vaag verhaal. Hij zei ook niet dat ik loog, maar gaf ook niet toe dat het er wel op had kunnen zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
JanHenk schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:28:
[...]

Ik begrijp de angst goed hoor! Het is een afweging die je voor jezelf moet maken, ga je voor zekerheid van een ruime marge in je batterijpakket, of geef je die zekerheid 'op' voor de maximale laadsnelheid.

Ikzelf ben tot op heden altijd sub 10% aangekomen bij de snellader en dat beviel me prima. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik ter plaatse niet kon laden. Wel altijd een site met 4 of meer stalls uitgezocht, zodat je altijd nog een back-up hebt als er één of twee niet werken. Daarnaast is in mijn ervaring Chargefinder ook een goede app, daar wordt gauw doorgegeven als er een snellader buiten werking is.

Overigens zou pre-conditionering voor snelladen moeten komen in een toekomstige update dus. Gezien ze de batterijverwarming verder nagenoeg uitgeschakeld hebben met ME3 lijkt me dat juist een zeer gewenste functie (geworden). Laten we hopen dat het snel komt. Al heb ik er een hard hoofd in dat het deze winter nog komt.
Ik wil eind januari met de auto naar Oostenrijk, met gezin dus. Zonder dakkoffer, want kan regelen dat iemand anders ski's/snowboards meeneemt. Maar mijn recente tests (afgelopen weekend 220km gedaan, 90% accu vertrokken, 20% aangekomen) maken mij niet heel blij. Dit was alleen in de auto, Cruise op 106kmh, clima op 19c. Enyaq 80 met warmtepomp, 20" winterset.

Mijn ondergrens voor vakantie zou zijn 250km op een enkele lading en dan snelladen, met een marge van 10/15%. Iets langer stoppen vind ik niet erg, dat heb je al snel met een kind van 1 en van 4.

Als ik hem doorreken zou ik per 10% accu ongeveer 30km moeten halen. Echter moet ik dan stijf 106 op de CC rijden, terwijl ik in DE toch wel 120/130 aan zou willen houden. Niet omwille van de tijdswinst, maar om met het verkeer mee te rijden. En dat dan met 3 mensen erbij + bagage. Gaat gewoon niet lukken. Gelukkig heb ik een back-up optie (andere auto van een collega, weekje ruilen).

Daarom bekijk ik ook de optie om van 20" breedset naar 19" te gaan, met originele/dichtere wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loepzuiver
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-11-2024
update. Ik zie dat ik deze vraag ook al in februari had gesteld. Wel raar dat die medewerker bij de Dealer van niks weet.
kw_nl schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:38:
[...]

Het hoort in het "Assistentie Plus pakket". Echter de eerste maanden werden ook auto's die het "Assistentie pakket" hadden besteld ook uitgerust met Travel Assist. Dit is later in de productie teruggedraaid naar zoals het eigenlijk hoort. De mensen met een vroege productie hebben dus geluk gehad (waaronder ikzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

loepzuiver schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
Vorige week de ME3 update laten doorvoeren. Hiervoor had ik de mogelijkheid om door op deze knop te drukken Tavel Assist te activeren;
[Afbeelding]
In het display zag je dan 'Travel assist is geactiveerd' en werd de cruisecontrol ingeschakeld. Na de update krijg ik nu de melding 'Travel assist is gekozen' maar zonder de cruisecontrol in te schakelen.

Bij de dealer zeggen ze; "Nee dit heeft nooit op je auto gezeten, want je hebt geen assistentie plus pakket". Vaag verhaal. Hij zei ook niet dat ik loog, maar gaf ook niet toe dat het er wel op had kunnen zitten 8)7
dat zit nu op t pookje links onder je stuur naar je toe trekken ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-08 22:47
Boeie schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[...]

Ik wil eind januari met de auto naar Oostenrijk, met gezin dus. Zonder dakkoffer, want kan regelen dat iemand anders ski's/snowboards meeneemt. Maar mijn recente tests (afgelopen weekend 220km gedaan, 90% accu vertrokken, 20% aangekomen) maken mij niet heel blij. Dit was alleen in de auto, Cruise op 106kmh, clima op 19c. Enyaq 80 met warmtepomp, 20" winterset.

Mijn ondergrens voor vakantie zou zijn 250km op een enkele lading en dan snelladen, met een marge van 10/15%. Iets langer stoppen vind ik niet erg, dat heb je al snel met een kind van 1 en van 4.

Als ik hem doorreken zou ik per 10% accu ongeveer 30km moeten halen. Echter moet ik dan stijf 106 op de CC rijden, terwijl ik in DE toch wel 120/130 aan zou willen houden. Niet omwille van de tijdswinst, maar om met het verkeer mee te rijden. En dat dan met 3 mensen erbij + bagage. Gaat gewoon niet lukken. Gelukkig heb ik een back-up optie (andere auto van een collega, weekje ruilen).

Daarom bekijk ik ook de optie om van 20" breedset naar 19" te gaan, met originele/dichtere wielen.
Afgelopen weekend met drie volwassenen en twee kids op en neer naar Schiphol gereden. 155km enkele reis.
110 op cc en met 100% vertrokken. Met 36% soc aangekomen bij Tesla supercharger. Geladen met 49kw/u. Helaas het gevolg van het koude weer/accu.
Terug vertrokken met 81% en aangekomen met 17%. Beide ritten dus 64% soc verbruikt.

Uitgaande van 60kw accu, zou je 242 kilometer op een volle accu moeten redden, met +- -3graden.

Dat zou betekenen dat je met een 80 +-322km zou moeten halen op een volle accu, bij vriespunt, met 110 op cc.

Je moet er wel rekening mee houden dat laden met het koude weer aanzienlijk trager gaat. Ook bij snelladers/superchargers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Boeie Ik zou echt overwegen om de snelheid te verhogen en vaker te stoppen. Dus 130 km/h, verbruik plm 270 Wh/km, stoppen om de 5 kwartier tot anderhalf uur.

Pak bij 5 a 10% een snellader. Dan tot 60% max 70% laden en door.

Door vaker te laden (en de hogere rijsnelheid) hou je de batterij warmer. Uiteindelijk ben je dan het snelst op je bestemming. Keerzijde is zo’n 35% meer verbruik door de hogere snelheid.

Door langzaam te rijden en ook nog eens voorzichtig te zijn met SoC lever je best fors in op laadsnelheid. Je laad dan traag en minder vaak, waardoor je de batterij ook minder goed op temperatuur houdt.

Voor een rit van bijvoorbeeld 900 km zou ik 4 laadstops plannen. Afhankelijk van de weersomstandigheden kijken hoeveel je moet spenderen tot de volgende snellader. Dan maak je optimaal gebruik van de laadcurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastehose
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-08 22:47
JanHenk schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:20:
@Boeie Ik zou echt overwegen om de snelheid te verhogen en vaker te stoppen. Dus 130 km/h, verbruik plm 270 Wh/km, stoppen om de 5 kwartier tot anderhalf uur.

Door vaker te laden (en de hogere rijsnelheid) hou je de batterij warmer. Uiteindelijk ben je dan het snelst op je bestemming. Keerzijde is zo’n 35% meer verbruik door de hogere snelheid.

Door langzaam te rijden en ook nog eens voorzichtig te zijn met SoC lever je best fors in op laadsnelheid. Je laad dan traag en minder vaak, waardoor je de batterij ook minder goed op temperatuur houdt.

Voor een rit van bijvoorbeeld 900 km zou ik 4 laadstops plannen. Afhankelijk van de weersomstandigheden kijken hoeveel je moet spenderen tot de volgende snellader. Dan maak je optimaal gebruik van de laadcurve.
Autoblog heeft daar destijds een item over gemaakt. YouTube: Met je EV op vakantie? Gas erop! 100-130-volgas test
Ik denk overigens dat buitentemperatuur een behoorlijk factor is in de snelheid van het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoemp
  • Laatst online: 05-09 21:59
Inderdaad, dat is veel efficiënter want het rijden met hogere snelheid scheelt veel reistijd en het laden gaat ook veel sneller. Vandaag op terugreis twee keer gestopt, beide keren met onder de 20% en dan gaat laden heel snel. Eerste keer was het -2 en tweede keer +2 graden dus ook rond vriespunt gaat laden volle bak als je de accu gewoon goed leeg rijdt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgHJveWwVn_ocRL8ojYJE6zUDYU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Bn0fI8SPNmQIjYFPYhec8N4S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5rST6gWiWiuEdh8Ubt5BldwbrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVyvKjdggI97UmUtz6AXfdII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Stoemp op 19-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:13
Voor de liefhebbers een overzicht wat update 3.1 en 3.2 gaan brengen:

https://twitter.com/stepanrehak/status/1604773942215974913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
3.1 ota pas einde q1 23…. Mijn hemel

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
Wilde schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:39:
[...]

Vooral: batterij voorverwarmen voor snelladen: "working on it" ... dus niet 3.1 noch 3.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57
goetfoud schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:15:
[...]

Op scherm enyaq moet je toestemming geven ergens bij instellingen om dit vrij te geven. Daarna werkt het meteen.
Weet iemand de exacte optie te benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artskeohnaj
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-03 07:36
[...]

Niets te klagen, afgelopen vrijdag ME3 gepland, 16 maart 2023 aan de beurt ….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Artskeohnaj schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:10:
[...]

Ajj ik snap je pijn O-)

ME3 is helaas nog niet eens het eindstation... 3.1 en met name 3.2 heeft een hoop stabiliteitsfixes, dus tja dat wordt wel interessant om te krijgen natuurlijk

[ Voor 5% gewijzigd door Wilde op 20-12-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

[...]

Ach mijn dealer had in januari pas tijd voor de 3 update :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:51
[...]

Het zal vooral afhangen van de buitentemperatuur tijdens de reis. Vorig jaar met temperaturen tussen 5-10 graden naar Oostenrijk gereden, ging prima. Kruissnelheid van 120kmh-1, elke 2 uur stoppen en voor dat we de koffie ophadden was de accu al weer tot 70-80% geladen.
Ik was zelfs onderweg nog geflitst, iets wat we met een benzine auto nog nooit gebeurd is in Duitsland 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
garriej schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:38:
[...]

Ach mijn dealer had in januari pas tijd voor de 3 update :+
Ik moet ook nog eens informeren, maar heb bijna zo iets om lekker bij huidige versie te blijven. Alleen steeds travel assist meldingen wanneer het stuur op aan het warmen is met stuurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Daan_P schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:21:
[...]

Ik moet ook nog eens informeren, maar heb bijna zo iets om lekker bij huidige versie te blijven. Alleen steeds travel assist meldingen wanneer het stuur op aan het warmen is met stuurverwarming.
Die melding heb ik nu die paar dagen met ME3 warempel nog niet gezien.... 8)

Hopelijk heb ik het nu niet vervloekt... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19:43
Hoe zit dat nu met bidirectioneel laden van de Enyaq? Destijds is vermeld dat dit in de 2022 modellen geïntegreerd zou worden. Is dit gebeurt en is dit later ook nog op de 2021 modellen mogelijk? Kan er helemaal niets meer over vinden hoe dit nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52
Sinds ik de 3.0 update heb ervaar ik 2 problemen die ik eerst niet had.

1. Het duurt ongeveer 4 a 5 minuten voor mijn android telefoon verbonden is via bluetooth.
2. Mijn radio favorieten lijstje was gewist door de update. Die heb ik nu weer zelf ingesteld. Maar als ik met de stuurbediening op volgende klik, gaat hij het rijtje van mijn favorieten niet meer af, maar volgt hij een willekeurige volgorde.
Ik heb radio npo 1, 2, 3, 4 en 5 opeenvolgend in mijn favorieten. Hij gaat netjes van 1 naar 2, maar niet naar 3. Dan krijg ik top10 radio ofzo. Zo ook met een aantal andere favorieten.

Iemand een oplossing voor deze problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Opperhoof schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:00:
Sinds ik de 3.0 update heb ervaar ik 2 problemen die ik eerst niet had.
2. Mijn radio favorieten lijstje was gewist door de update. Die heb ik nu weer zelf ingesteld. Maar als ik met de stuurbediening op volgende klik, gaat hij het rijtje van mijn favorieten niet meer af, maar volgt hij een willekeurige volgorde.
Dit is ergens een instelling, weet zo uit mijn hoofd niet waar maar het zit er in :)

Nr 1 herken ik niet, even opnieuw koppelen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie

Goeie theorie, maar ik kan je vertellen dat dit in de praktijk met 2 kinderen niet gaat werken :+

Die heb ik liever in slaap op de achterbank terwijl ik doorrij. Echt geen uren, maar dat moet minimaal wel 2/2,5u zijn.

Vandaag trouwens weer een wereld van verschil bij 10c....
BAJ82 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:59:
[...]

Het zal vooral afhangen van de buitentemperatuur tijdens de reis. Vorig jaar met temperaturen tussen 5-10 graden naar Oostenrijk gereden, ging prima. Kruissnelheid van 120kmh-1, elke 2 uur stoppen en voor dat we de koffie ophadden was de accu al weer tot 70-80% geladen.
Ik was zelfs onderweg nog geflitst, iets wat we met een benzine auto nog nooit gebeurd is in Duitsland 8)7.
Ja dat denk ik ook. Ik hoef ook niet te jakkeren, dat doe ik nooit. Maar als het onder de 0 is en ik heb wat ik afgelopen week had, dan belooft dat weinig goeds. Gelukkig heb ik een back-up plan in de vorm van een andere auto.

[ Voor 22% gewijzigd door Boeie op 20-12-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

loepzuiver schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:57:
[Afbeelding]

Zoiets soortgelijks als dat er bij ons geen achterklep sensor op zou zitten, terwijl hij soms wel en soms niet op je voet reageert.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

Ik heb hem op vakantie in september relatief zuinig laten rijden. Eco modus aan, heel veel op predictive cruisecontrol laten rijden, vaak achter busjes en bakkers campers gehangen zo rond de 100-110km/h, volle achterbak, airco aan, 2 volwassenen en 2 jonge kinderen. Key is ook met name rustig op te trekken en te laten uitlopen op de motor. En een stabiele snelheid aan te houden. Als de windvanger voor je niet op cc rijd, weer lekker een andere zoeken.
Ik zat op 16kW/100km.

Heb inderdaad gemerkt dat met stoel-, stuur-, spiegel- en achterruitverwarming, voorruit blazer en airco aan met die koude temperaturen, je hem met gemak ver in de 20 kW/100km kan krijgen. Ik zou hem toch niet zo maximaal belasten voor zo'n lange trip. Misschien iets meer kleren aan? Ik had het idee de 300km wel te halen. Al heb ik het niet in de praktijk getest met de kou van vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Ik rij regelmatig, 1x per 2 maanden, een rit van 200km en weer terug. Als ik 130km/h rijd, dan moet ik bij aankomst laden om de terugweg te halen. Met 100km/h kan ik prima heen en weer en heb ik bij thuiskomst nog een 10-20% over met een iv80. Helaas nog niet met deze kou geprobeerd, daar was de kerst een mooie test voor. Maar ben bang dat ik hem dan nog niet terug heb.

Met 100 km/h zit ik op een gemiddeld verbruik van 16-18kW/100km. (16 in de zomer, 18 3 weken geleden gehaald).
Met 135km/h zit ik vlot op 24kW/100km in de zomer.

De 130km/h is ook met name onzuinig omdat je nooit continu 130 rijdt. Er is altijd wel iemand die vlak voor je neus nog even een vrachtwagen met 110 wil inhalen. Met de vorige auto, een hybride, zat ik continu te gassen tussen dit soort figuren. Sinds weet volledig EV rijden, klaagt mijn vrouw een stuk minder over mijn rijstijl :+

Wellicht dat je sneller laad, maar met een verbruikstoename van 150% moet je laadproces wel echt heel veel sneller zijn. Je kunt het een stop uitproberen om daaruit je conclusie te trekken. Of het laatste kwartier/half uur 130 kachelen. Dan zit je ook minder met geknepen billen te duimen dat je je stop haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Stoemp schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:29:
Inderdaad, dat is veel efficiënter want het rijden met hogere snelheid scheelt veel reistijd en het laden gaat ook veel sneller.
Op die ritten van 200km binnen Nederland zou het een 5 minuten schelen. Het werkt echt alleen als de rest van het verkeer ook die snelheid rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Artskeohnaj schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:10:
[...]

Heb nog geen invite ontvangen, gaat nog even duren dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Loop net naar mijn geparkeerde auto en kom ongeveer 10-20m van de voorkant af en de lampen gaan spontaan aan. Nooit gezien!
Thuis staat ie bij de voordeur onder de carport maar nu toevallig op kantoor iets uit de auto halen… is dit standaard of pas sinds de nieuwe update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
crimby schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:15:
Loop net naar mijn geparkeerde auto en kom ongeveer 10-20m van de voorkant af en de lampen gaan spontaan aan. Nooit gezien!
Thuis staat ie bij de voordeur onder de carport maar nu toevallig op kantoor iets uit de auto halen… is dit standaard of pas sinds de nieuwe update?
Ik heb het ook sinds de update, geen idee of het daarvoor ook al ingeschakeld kon worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Dat bestaat al vanaf het begin. Is een instelling. Wellicht dat de standaardinstelling is gewijzigd met ME3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
Ik had dit ook uit staan maar sinds ME3 staat het weer standaard aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeie
@jules ik haal normaal gesproken ook 16/18kWh

Om even terug te komen op jouw (of anderen) hun eerdere punt, ik ga niet een nieuwe auto rijden om vervolgens in de winter zo zuinig te moeten doen (temp laag, eco stand, meer kleren aan) om mijn bestemmingen maar te halen ;)

Een auto is voor mij pas geslaagd als je op een normale manier, comfortabel met het verkeer mee kunt.

ME3:
- Mbt die lichten, leuke functie maar dat heb ik uitgezet, de auto staat hier op de oprit en als de sleutel iets verplaatst wordt hebben we de lampen weer aan.
- De centrale deurvergrendeling werkt ook niet meer zoals tevoren, als ik keyless ontgrendel gaan de andere deuren vaak niet mee (geen instelling, al gecheckt)
- Achterruitenwisser ook last van, die gebruik ik zo weinig mogelijk maar als het harder regent gaat hij automatisch
- Ik heb sinds de update een melding op het dashboard bij benaderen (zie het alleen van buitenaf staan) "De auto kon niet volledig geladen worden, raadpleeg de boorddocumentatie" maar deze is weer weg als ik instap en staat ook niet op de BC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:45
Boeie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:57:

Om even terug te komen op jouw (of anderen) hun eerdere punt, ik ga niet een nieuwe auto rijden om vervolgens in de winter zo zuinig te moeten doen (temp laag, eco stand, meer kleren aan) om mijn bestemmingen maar te halen ;)

Een auto is voor mij pas geslaagd als je op een normale manier, comfortabel met het verkeer mee kunt.

ME3:
- Mbt die lichten, leuke functie maar dat heb ik uitgezet, de auto staat hier op de oprit en als de sleutel iets verplaatst wordt hebben we de lampen weer aan.
- De centrale deurvergrendeling werkt ook niet meer zoals tevoren, als ik keyless ontgrendel gaan de andere deuren vaak niet mee (geen instelling, al gecheckt)
- Achterruitenwisser ook last van, die gebruik ik zo weinig mogelijk maar als het harder regent gaat hij automatisch
- Ik heb sinds de update een melding op het dashboard bij benaderen (zie het alleen van buitenaf staan) "De auto kon niet volledig geladen worden, raadpleeg de boorddocumentatie" maar deze is weer weg als ik instap en staat ook niet op de BC.
1: heerijk optie. Maar hier geen last dat de auto de sleutel ziet vanuit binnen.
2: jawel, deze kan je instellen. enkel 1 deur of alle deuren openen. check systemen nog eens goed.
3: kan je ook uit zetten. (auto bij R uit zetten)
4: die heb ik ook 1x gezien, geen idee waarom :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:39
Als het goed is gaat alleen de bestuurderskant open als je die deur ontgrendelt. Alle deuren gaan open als je een passagiers-deur ontgrendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

Dat is juist wel een instelling, dacht ik? Toen ik de auto ophaalde bij de dealer na de ME3 update heeft de werkplaats-meneer dat meteen aangepast (want het viel mij ook al op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
water_escape schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:06:
[...]

1: heerijk optie. Maar hier geen last dat de auto de sleutel ziet vanuit binnen.
2: jawel, deze kan je instellen. enkel 1 deur of alle deuren openen. check systemen nog eens goed.
3: kan je ook uit zetten. (auto bij R uit zetten)
4: die heb ik ook 1x gezien, geen idee waarom :)
Ja, ik vind die lichten ook een fijne optie, maar de sleutel ligt hier gewoon niet ver weg genoeg. Leuk ook als voorbijgangers langslopen en de lichten opeens aanspringen :o

Ik heb die 1 deur of alle deuren optie al aan en uitgezet, en getest, maar werkt niet goed. vaak helpt een 2e keer de deur vastpakken wel.

Wisser uitzetten had ik gezien, maar leek bij mij ook niet te werken (zal die instelling nog nakijken)

Nog iets wat mij opviel, ik heb de ruitenwisservloeistof bijgevuld, maar die vulopening is wel heel strategisch geplaatst, erachter zit gelijk een elektrische module + de 12V accu. En dan wil je een trechter gebruiken tegen het morsen, maar zit er een zeefje in de hals waardoor de trechter er niet helemaal in past. :D
Niet echt goed ontworpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Boeie op 21-12-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@Boeie misschien net als met OBDeleven. de setting goed zetten en pas een dag later kijken hoe het werkt. Niet direct.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anton1968
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06-2024
Weet iemand wat die 6 boven in het midden betekent? Dit veranderd constant gedurende het rijden. Van 0 tot 10. Zijn volgens mij geen updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anton1968
  • Laatst online: 09-06-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2neOCYvxh01aLSjfkk9_Fby7Rgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1gmEC1WgxZcg3tvpU9xkkf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
anton1968 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:51:
Weet iemand wat die 6 boven in het midden betekent? Dit veranderd constant gedurende het rijden. Van 0 tot 10. Zijn volgens mij geen updates.
Dat zijn notificaties, als je die ziet even met je vinger van boven naar beneden sliden vanaf de bovenste rand en naar het notificatie scherm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Boeie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:30:

Nog iets wat mij opviel, ik heb de ruitenwisservloeistof bijgevuld, maar die vulopening is wel heel strategisch geplaatst, erachter zit gelijk een elektrische module + de 12V accu. En dan wil je een trechter gebruiken tegen het morsen, maar zit er een zeefje in de hals waardoor de trechter er niet helemaal in past. :D
Dat zeefje kun je er uithalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StretchNL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
Afgelopen mei heb ik mijn Enyaq besteld via de lease maatschappij. Nu kreeg ik gisteren een mailtje dat de Vega velg veranderd wordt naar een andere velg. Op zich geen probleem want de voorgestelde velg vond ik ook oké. Nu stond er alleen deze afbeelding bij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNZ6LNCBwEh2RzX7Rugy0X5MrVI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/auCr4gRSySBRCakrn3fc3Nfb.jpg?f=user_large

En toen dacht ik: 'ik had toch echt een andere velg gekozen'. Nu had ik screenshots gemaakt van de auto in de configurator waar dus een andere velg op stond. En na wat gegoogle kom ik er dus achter dat dit de oorspronkelijke vega velg was in het voorjaar toen ik hem bestelde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unfyxEtBUYeZKZvS7avtWGpjdj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r5wFukVnzh4WRUB3FYCaocwv.jpg?f=user_large

Kan dit kloppen? Of ben ik nou gek aan het worden. Heeft Skoda de naam Vega aan een andere velg gegeven. En zou Skoda dus opeens zomaar je auto kunnen afleveren met compleet andere velgen dan dat je oorspronkelijk hebt uitgezocht?
Zijn er mensen die dus op eens de nieuwe Vega velgen, die ik dus echt heel lelijk vindt, hebben gekregen ipv de orginele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
Dat is wel vreemd inderdaad. De 'nieuwe' Vega lijkt gewoon de 20" versie van de Proteus,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
water_escape schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:42:
@Boeie misschien net als met OBDeleven. de setting goed zetten en pas een dag later kijken hoe het werkt. Niet direct.
Ohja ik ga even kijken.
StretchNL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:28:
Afgelopen mei heb ik mijn Enyaq besteld via de lease maatschappij. Nu kreeg ik gisteren een mailtje dat de Vega velg veranderd wordt naar een andere velg. Op zich geen probleem want de voorgestelde velg vond ik ook oké. Nu stond er alleen deze afbeelding bij:
[Afbeelding]

En toen dacht ik: 'ik had toch echt een andere velg gekozen'. Nu had ik screenshots gemaakt van de auto in de configurator waar dus een andere velg op stond. En na wat gegoogle kom ik er dus achter dat dit de oorspronkelijke vega velg was in het voorjaar toen ik hem bestelde:
[Afbeelding]

Kan dit kloppen? Of ben ik nou gek aan het worden. Heeft Skoda de naam Vega aan een andere velg gegeven. En zou Skoda dus opeens zomaar je auto kunnen afleveren met compleet andere velgen dan dat je oorspronkelijk hebt uitgezocht?
Zijn er mensen die dus op eens de nieuwe Vega velgen, die ik dus echt heel lelijk vindt, hebben gekregen ipv de orginele?
Is dat niet een versie met kappen? Ze hebben ook wat namen van wielen veranderd. de Betria (21") heet nu Supernova.
19" Antraciet Regulus lijkt het op.

Vega is alleen 20" en het standaard wiel van de Sportline.

[ Voor 76% gewijzigd door Boeie op 21-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StretchNL
Boeie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:38:

Is dat niet een versie met kappen? Ze hebben ook wat namen van wielen veranderd. de Betria (21") heet nu Supernova.
19" Antraciet Regulus lijkt het op.

Vega is alleen 20" en het standaard wiel van de Sportline.
Ik kijk dus nu net in de configurator en het zijn toch gewoon 20" velgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yz3FRwDAH8oKERIzeZnJ2mti1wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpThWZ9sq4wNxrjAiLSoKtuq.jpg?f=fotoalbum_large

De standaard op de Sportline is nu dus Vega Antraciet geworden. Ze zijn lekker aan het schuiven met de namen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
StretchNL schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:00:
[...]

Ik kijk dus nu net in de configurator en het zijn toch gewoon 20" velgen:
[Afbeelding]

De standaard op de Sportline is nu dus Vega Antraciet geworden. Ze zijn lekker aan het schuiven met de namen zo.
De standaard velg op de Sportline was altijd al de 20" Vega Antraciet, maar het lijkt erop dat dat plaatje in de configurator niet klopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ2yLe1HdYn7CUah_QFMbSJA8WQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On7qXqan2nGx5K4biN3fVnQA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Boeie op 21-12-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

crimby schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:15:
Had de ID3 ook, alleen deed deze het vaak niet. Ook als je wegloopt heb je een soort begroeting.
Geen idee hoe dat er op de Enyaq uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Het is een kwestie van tijd voordat je overal in de EU nog maar 100km/h mag rijden.
Als ik geen lange ritten rijd, dan is mijn rijstijl ook een stuk pittiger. Het boeit mij echt niet. Ik vind het zelf fijn om pittiger te rijden. Mijn vrouw kan dat echter absoluut niet waarderen. En als je met dat gejaag op 2 uur letterlijk 5 minuten bespaart hebt... Heb ook wel eens wat harder gereden, die 200km in 1,5 uur. Maar dan moet je ook wel echt heel veel harder rijden. Dat zou me met die Enyaq niet meer lukken, die zou halverwege leeg zijn 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Die gaat voor de update ook af en toe mee met de ruitenwissers voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Boeie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:30:
[...]

De opening van de fles niet onderaan houden zodat de fles niet gaat klokken. Van de week nog gevuld, fles een kwartslag gedraaid en uit de losse hand gevuld. Beetje ernaast is niet zo'n probleem. Beetje vocht moet ie wel tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 21:18
jules schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:59:
[...]

Het is een kwestie van tijd voordat je overal in de EU nog maar 100km/h mag rijden.
Als ik geen lange ritten rijd, dan is mijn rijstijl ook een stuk pittiger. Het boeit mij echt niet. Ik vind het zelf fijn om pittiger te rijden. Mijn vrouw kan dat echter absoluut niet waarderen. En als je met dat gejaag op 2 uur letterlijk 5 minuten bespaart hebt... Heb ook wel eens wat harder gereden, die 200km in 1,5 uur. Maar dan moet je ook wel echt heel veel harder rijden. Dat zou me met die Enyaq niet meer lukken, die zou halverwege leeg zijn 🤣
Gisteren retourtje Arnhem - Den Haag (ca 250 km) met IV80. Met volle accu nog 30 km over en steeds 130/140 gereden. Viel mij niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-09 16:31
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het viel me laatst inderdaad ook al op, in de configurator zit een fout die bij de Vega 20” de Proteus 19” toont. Het is een aanname maar ik denk dat je leasemij blind de configurator volgt en geen idee heeft van wat die 2 typen echt inhouden. Controleer je de shop dan komen de namen wel overeen met de plaatjes. (* wel antraciet dan)
Maar linksom of rechtsom; je krijgt dus niet de Vega maar het lijkt me een prima alternatief! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
JanHenk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:20:
[...]

Dat is juist wel een instelling, dacht ik? Toen ik de auto ophaalde bij de dealer na de ME3 update heeft de werkplaats-meneer dat meteen aangepast (want het viel mij ook al op).
Klopt. Bij mij heeft de werkplaats-meneer het inderdaad ook (op zijn initiatief) weer terug aangepast naar ‘alle deuren’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:26
Ik zat eens (mobiel) naar de configurator te kijken,.om te kijken of ik mijn versie nog bij elkaar kan klikken tegen welke prijs, Maar als het klopt wat ik zie is dat je heel veel opties niet meer kan kiezen. Infotainment+, Assistentie+, Family. Ik heb meerdere uitvoeringen geprobeerd. Zie ik dit nu goed?

• Dennis__
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 14:38
Yes, net bericht gehad van men werk dat ik vanaf nu een nieuwe elektrische wagen mag bestellen.
Hoe zit het met de levertijd van de Enyaq tegenwoordig? Meer dan 1 jaar of langer?

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis__ op 22-12-2022 06:52 ]

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

FJP84 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:29:
Ik zat eens (mobiel) naar de configurator te kijken,.om te kijken of ik mijn versie nog bij elkaar kan klikken tegen welke prijs, Maar als het klopt wat ik zie is dat je heel veel opties niet meer kan kiezen. Infotainment+, Assistentie+, Family. Ik heb meerdere uitvoeringen geprobeerd. Zie ik dit nu goed?
Klopt, die is helemaal versimpelt. Echt duidelijkheid van welke opties op de verschillende uitvoeringen zitten kreeg ik niet.

Dan is de Belgische configurator echt een stuk beter.

• PGro3772
  • Laatst online: 11-09 08:33
Dennis__ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:51:
Yes, net bericht gehad van men werk dat ik vanaf nu een nieuwe elektrische wagen mag bestellen.
Hoe zit het met de levertijd van de Enyaq tegenwoordig? Meer dan 1 jaar of langer?
Gefeliciteerd oOo . Maar kijk even in de Enyaq Levertijd forum. Het grote Enyaq levertijden topic

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb gisteravond eindelijk eens tijd gehad om m'n Enyaq opnieuw in te richten na de ME3 update, waren toch aardig wat settings verloren.

Heb ook even met de OBDeleven apps kunnen klooien. O.a. lane assist op memory (eindelijk). Wat me nog niet is gelukt is Scandinavian DRL activeren, de app geeft aan dat deze functie niet beschikbaar is.

Ik heb matrix LED, maar dan zou het nog wel moeten kunnen toch? Of heeft die te maken met iPhone vs Android (ik heb een iPhone). Wil het nog eens proberen met een Android, maar dan moet ik eerst even met een vergrootglas zoeken naar iemand zoeken die er één heeft....

• Senaxx
JanHenk schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:06:
Ik heb gisteravond eindelijk eens tijd gehad om m'n Enyaq opnieuw in te richten na de ME3 update, waren toch aardig wat settings verloren.

Heb ook even met de OBDeleven apps kunnen klooien. O.a. lane assist op memory (eindelijk). Wat me nog niet is gelukt is Scandinavian DRL activeren, de app geeft aan dat deze functie niet beschikbaar is.

Ik heb matrix LED, maar dan zou het nog wel moeten kunnen toch? Of heeft die te maken met iPhone vs Android (ik heb een iPhone). Wil het nog eens proberen met een Android, maar dan moet ik eerst even met een vergrootglas zoeken naar iemand zoeken die er één heeft....
Ik heb android met ODBeleven ;)

• water_escape

Klopt, die kan je of in de long coding proberen ipv de clickapp, of via android toestel. Dat had ik ik ook met die optie.

Water-Escape

• virtualj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 21:08
A3-D schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:59:
Gisterenavond voor het eerst deze melding gekregen op de app toen ik wilde voorverwarmen. Mocht dus ook voor het eerst in een ijskoude Enyaq stappen 🥴

[Afbeelding]
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik had dat een tijdje terug ook maar toen was het aan het vriezen. Dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar vandaag had ik het opnieuw.

Ik kon via de app niets meer aansturen omdat de hulpaccu (auxiliary battery) leeg was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_jH4rYXM_dyUIaq0x2BoJ6SUn4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DNZ4kowoIhN5ZlXxhytqrSXt.png?f=fotoalbum_large

Wat kan er voor zorgen dat de 12v accu zo snel leeg loopt?

De auto was aan het opladen toen de foutmelding begon. Maar het lijkt er op dat de 12v accu enkel oplaad als je met de auto aan het rijden bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonny7
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:26
virtualj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:10:
[...]

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik had dat een tijdje terug ook maar toen was het aan het vriezen. Dus ik dacht dat het daaraan lag. Maar vandaag had ik het opnieuw.

Ik kon via de app niets meer aansturen omdat de hulpaccu (auxiliary battery) leeg was.

[Afbeelding]

De auto was aan het opladen toen de foutmelding begon. Maar het lijkt er op dat de 12v accu enkel oplaad als je met de auto aan het rijden bent?
Deze melding ontvang ik zo nu en dan. Blijkbaar zijn de 12V accu en hoogvoltage batterij compleet gescheiden systemen en laad de 12V accu op tijdens het rijden (met een dynamo)?

Gisteren de app Tronity ontdekt, deze logt wel je ritten en geeft ook je gemiddeld verbruik etc. aan _/-\o_ Hij maakt blijkbaar gebruik van de Skoda api, maar deze info ontbreekt allemaal in de Skoda app 8)7

• Boeie
Martinique schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:52:
[...]

Klopt. Bij mij heeft de werkplaats-meneer het inderdaad ook (op zijn initiatief) weer terug aangepast naar ‘alle deuren’.
Setting stond op alle deuren, maar nogmaals op 1 deur gezet en toen weer op alle deuren en nu doet hij het wel.

@JanHenk ik heb ook de spiegel omlaag bij achteruitrijden geactiveerd via OBD11, optie staat er wel in het menu, maar hij doet het niet. Ik heb overigens geen elek. stoelen (dit zou een verband kunnen hebben), maar zou volgens mij gewoon moeten kunnen. Ik heb IOS maar heb ook een Android toestel om evt. te kunnen gebruiken (+ OBD11 dongle nu).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RolfdeVries
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-11-2024
Sonny7 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:30:
[...]

Deze melding ontvang ik zo nu en dan. Blijkbaar zijn de 12V accu en hoogvoltage batterij compleet gescheiden systemen en laad de 12V accu op tijdens het rijden (met een dynamo)?

Gisteren de app Tronity ontdekt, deze logt wel je ritten en geeft ook je gemiddeld verbruik etc. aan _/-\o_ Hij maakt blijkbaar gebruik van de Skoda api, maar deze info ontbreekt allemaal in de Skoda app 8)7
De 12V accu wordt tijdens het rijden via de omvormer bijgeladen vanuit het hoogvolt systeem. Een dynamo komt hier niet aan te pas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[...]

[Afbeelding]

Klinkt als een probleem dat ongeveer 5 jaar geleden ook ontstond bij sommige Volkswagens; bij het laden van de hoofd accu was er miscommunicatie met de paal, waardoor de 12V accu versnelt leeg raakte.
Maar wellicht is er ook een ander probleem bijvoorbeeld dat de accu kapot/leeg is, of de lader bang de accu is kapot. Ik zou hier zeker mee naar de garage gaan voordat je auto het helemaal niet meer doet.

Ter info waarom er nog een 12V accu aan boord zit;
Er is een standaard ontstaan in de autowereld op 12V. Alles in moderne auto's werkt op 12V. Het is daardoor enorm goedkoop om 12V producten nog steeds te gebruiken in een volledig elektrische auto.
Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat er een nieuwe standaard komt waardoor er een voltage komt voor accessories in auto's waarop alles werkt en gevoed wordt vanuit één accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Boeie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:38:
[...]
Ik heb overigens geen elek. stoelen
Dat is wel een voorwaarde

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:04
[...]

[Afbeelding]

Ik vermoed dat het toch te maken heeft met een gebrekkige communicatie tussen app en auto. Ik kreeg namelijk recent uit het niets ineens notificaties op mijn telefoon dat bijvoorbeeld de airco was gestart of gestopt. Ik had daar echter geen opdracht voor uitstaan en/of uitgezet. Als de auto zich dus te pas en onpas aan het voorverwarmen is, dan gaat de accu inderdaad een stuk sneller leeg.

Ik heb de melding overigens maar 1 keer gehad.....

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• JanHenk
  • Niet online
jules schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:17:
[...]

Klinkt als een probleem dat ongeveer 5 jaar geleden ook ontstond bij sommige Volkswagens; bij het laden van de hoofd accu was er miscommunicatie met de paal, waardoor de 12V accu versnelt leeg raakte.
Maar wellicht is er ook een ander probleem bijvoorbeeld dat de accu kapot/leeg is, of de lader bang de accu is kapot. Ik zou hier zeker mee naar de garage gaan voordat je auto het helemaal niet meer doet.

Er is een standaard ontstaan in de autowereld op 12V. Alles in moderne auto's werkt op 12V. Het is daardoor enorm goedkoop om 12V producten nog steeds te gebruiken in een volledig elektrische auto.
Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat er een nieuwe standaard komt waardoor er een voltage komt voor accessories in auto's waarop alles werkt en gevoed wordt vanuit één accu.
Je batterijpakket heeft een stevig voltage, nominaal iets minder dan 400volt. Daarnaast is het voltage behoorlijk afhankelijk van de state of charge van je pack (afhankelijk van de chemische samenstelling, LFP is contanter). Ik denk niet dat je boordapparatuur ineens op dat hoge voltage gaat werken. Je kunt er een DC-DC converter tussen zetten (dat is nu ook zo trouwens), maar dan moet je hoogvoltaccu altijd aangesloten zijn. Voor de veiligheid wordt deze afgekoppeld en is er gewoon een 12V-boordaccu.

Ik denk dat de 12V-accu een blijvertje is.

Wel vraag ik me af of er niet wat slimmer omgegaan kan worden met het laden van de 12V-accu. Dit is nu vrij 'ouderwets' alleen tijdens 'ingeschakeld contact', eigenlijk net als vroeger met de brandstofmotor. Diverse andere fabrikanten doen dat (volgens mij) anders. Maar niet één fabrikant laat de 12V-accu achterwege.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

JanHenk schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:43:
[...]

Ik denk dat de 12V-accu een blijvertje is.
Ik zet er mijn vraagtekens bij of de zware lompe loodaccu een blijvertje is. Zijn er geen andere mogelijkheden die volstaan?
Wel vraag ik me af of er niet wat slimmer omgegaan kan worden met het laden van de 12V-accu. Dit is nu vrij 'ouderwets' alleen tijdens 'ingeschakeld contact', eigenlijk net als vroeger met de brandstofmotor. Diverse andere fabrikanten doen dat (volgens mij) anders. Maar niet één fabrikant laat de 12V-accu achterwege.
Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat bij veel korte ritten je 12 volt accu in theorie nog steeds snel kan leegraken?

Al vraag ik me wel af of een deel van de systeem nu niet al gevoed worden vanaf de grote accu in plaats van de 12 volt accu, bijvoorbeeld de achterruit-, stoel- en stuurverwarming. Wat ik een tijd geleden gelezen heb zou dit nog steeds uit de 12 volt accu komen. Maar je ziet het verbruik wel omhoog gaan. Komt het dan direct uit de grote accu, of word de 12 volt accu zwaarder belast en kost het bijladen heel veel meer energie waardoor het verbruik per km daardoor fors omhoog gaat?

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:51
jules schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:34:
[...]

Ik zet er mijn vraagtekens bij of de zware lompe loodaccu een blijvertje is. Zijn er geen andere mogelijkheden die volstaan?

[...]

Dus jij wilt eigenlijk zeggen dat bij veel korte ritten je 12 volt accu in theorie nog steeds snel kan leegraken?

Al vraag ik me wel af of een deel van de systeem nu niet al gevoed worden vanaf de grote accu in plaats van de 12 volt accu, bijvoorbeeld de achterruit-, stoel- en stuurverwarming. Wat ik een tijd geleden gelezen heb zou dit nog steeds uit de 12 volt accu komen. Maar je ziet het verbruik wel omhoog gaan. Komt het dan direct uit de grote accu, of word de 12 volt accu zwaarder belast en kost het bijladen heel veel meer energie waardoor het verbruik per km daardoor fors omhoog gaat?
De 12V accu zal niet snel verdwijnen. Deze voedt namelijk het bewakingssysteem van de HV accu. Deze moet gevoed worden met een redundant (andere) energie bron dan de HV accu zelf.
Daarnaast heeft de auto sowieso een 12V elektrisch systeem nodig aangezien heel veel automotive componenten nou eenmaal standaard op 12V werken. Dit heeft tevens met veiligheid te maken, zo zou ik liever ook niet gaan zitten in een auto met een 400V stoelverwarming ;).
Waarom de 12V accu niet geladen wordt als de HV accu aan de laadpaal hangt snap ik ook niet goed. Wellicht wordt dit gedaan om het bewakingssysteem van de HV accu onafhankelijk te houden omdat een fout tijdens het laden dan beide accu's kan beschadigen.

• Pluimpje9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 23:41
Even vraag:

Ik ben bezig met aanvraag autoverzekering via Skoda zelf.
Nu geven ze aan dat er een scm klasse met eigen autorisatie nodig is.

Via de fabriek het alarm klasse 3 besteld.
Heeft mijn alarm dan die eigen autorisatie?

Het gaat om een Enyaq Rs.

[ Voor 43% gewijzigd door Pluimpje9 op 22-12-2022 23:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Wat me nog niet is gelukt is Scandinavian DRL activeren, de app geeft aan dat deze functie niet beschikbaar is.
Rij even. Langs de Skoda muntstad in Utrecht. Zetten ze zo voor je aan! Doen ze standaard bij elke auto!

Bij Muntstad in Zeist zeggen ze dat je maar naar een beunhaas moet.. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis__
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-01 14:38
Ben net langs de dealer geweest, levertijd zou november moeten zijn met mijn opties.
Het is onderstaand model met deze 19" velgen.
Ik ga volgende week bestellen maar ik twijfel nog tussen deze 2 kleuren. Volgens mij staat zwart het mooist met deze velgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Klx27sc8_ky5EBOLP1kF4ZWSFeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdo2YpbI3bqkALX2g0FURkLB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qELfUfZqKyJqtmU0KQGxoZBIoCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KHEwOQlD5EOvnbhkbbCSair7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Mpaj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:44:
[...]

Rij even. Langs de Skoda muntstad in Utrecht. Zetten ze zo voor je aan! Doen ze standaard bij elke auto!

"Even" :+

Wel mooi dat ze dat doen trouwens, zou m.i. de standaard moeten zijn.

@Dennis__ Ik zou de zwarte doen, maar ik ben niet objectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Dennis__ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:48:
Ben net langs de dealer geweest, levertijd zou november moeten zijn met mijn opties.
Ik ga volgende week bestellen maar ik twijfel nog tussen deze 2 kleuren. Volgens mij staat zwart het mooist met deze velgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zwart! heb ik ook :+

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-09 21:08
A3-D schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:09:
[...]

Ik vermoed dat het toch te maken heeft met een gebrekkige communicatie tussen app en auto. Ik kreeg namelijk recent uit het niets ineens notificaties op mijn telefoon dat bijvoorbeeld de airco was gestart of gestopt. Ik had daar echter geen opdracht voor uitstaan en/of uitgezet. Als de auto zich dus te pas en onpas aan het voorverwarmen is, dan gaat de accu inderdaad een stuk sneller leeg.

Ik heb de melding overigens maar 1 keer gehad.....
Dat zou wel eens kunnen. Ik krijg wel vaker spookmeldingen van de app over de airco of meldingen dat de deuren niet gesloten zijn wanneer dat wel het geval is.

Ik ben in ieder geval gisteren gewoon kunnen vertrekken met de auto en sindsdien geen meldingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

Mpaj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:44:
[...]

Munstad Zeist zijn ook de grootste koekenbakkers van ze allemaal. Qua locatie en uitstraling zou je denken dat dit de top locatie is. Maar in Utrecht en Nieuwegein toch echt 100% betere ervaringen.

Je als een eikel gedragen zal wel bij de gemiddelde audi koper aansluiten, daarom waarschijnlijk :)

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
Freakie1NL schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:06:
[...]

Je als een eikel gedragen zal wel bij de gemiddelde audi koper aansluiten, daarom waarschijnlijk :)
:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
jules schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:17:
[...]
Persoonlijk zie ik het niet gebeuren dat in de toekomst alles direct op één hoogvolt accu (400V- 800V) gaat werken. Die hoge gelijkspanningen vragen dikke isolatie, zeer kostbare componenten om te schakelen en veel kleine DC/DC converters in allerlei componenten in de auto omdat halfgeleiders en IC’s nu eenmaal niet op hoge spanningen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaat het je om het uiterlijk of om het praktische? Zwart is wel enorm warm in de zomer, met name op vakantie. Leuk dat je de auto kan laten voor klimatiseren, maar als dat de helft van de keren via de app niet werkt, dan begint je dat toch wel echt tegen te staan. Ik heb die app problematiek bij de Passat die we hiervoor hadden al niet opgelost zien worden de afgelopen 6 jaar, dus VAG zal er nog steeds niet heel veel vaart achter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:25
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het was mij in de configurator inderdaad ook opgevallen dat er bij de 20" Vega de Proteus wordt getoond.
De 20" Neptune is er nieuw bijgekomen.

Ik heb bij mijn dealer nagevraagd hoe dit nu zit maar heb er nog geen antwoord op. Mijn dealer geeft aan dat hij met PON aan het touwtrekken is over hoe dit nu zit. Als ik het antwoord van mijn dealer krijg dan post ik hier ook even een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
copy-paste van een post mbt het kunnen zien/volgen van de downloadstatus van me3 (of andere updates):
For those who didn’t understand. Here is how to check the ‘’hidden’’ Download Progress Bar of the Software ID 3.0. (Glitch)
When switching constantly the update Category (category dropdown menu), for a brief moment (few milliseconds), the Progress Bar of your Software ID 3.0 Download will appear. With the human eye you can see it popup and disappear immediately . This is why i recommend using your slow-mo camera on your phone, so you can pause the video and check the Progress Bar.
This only works when your car already contacted the VW Servers and got the download file. (My car got it 7 days after the official e-mail). If you can’t see the Progress Bar Popup, this means that you have to be patient a little longer and wait until your car contacted the VW Servers. Check it daily!
Have a great Holliday Season! And hopefully your cars will be updated soon 🙂
Best wishes from Luxembourg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:32
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Doe dan maar grijs, zwarte auto’s zijn voor het laatste ritje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Non-sportline zou ik zeggen de zwarte. Een Sportline variant (en dus met meegespoten bumpers en dorpels) zou ik de grijze kiezen.

Maar ik ben ook niet objectief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUG2DCHccXwIwy9xarGUWcxRVoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKk4bGc31WNQstBV2PcH4oZ4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Senaxx op 23-12-2022 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
JanHenk schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:43:
[...]

"Even" :+

Wel mooi dat ze dat doen trouwens, zou m.i. de standaard moeten zijn.

@Dennis__ Ik zou de zwarte doen, maar ik ben niet objectief.
@JanHenk waar je nog even naar kan kijken is de unlock opties in ODBeleven. Ik heb vandaag voor @Sonny7 Travel Assist kunnen activeren op zijn september 2022 Enyaq. Het leek dat deze al ME 3.1 had omdat deze ook het verbruiksinformatie liet zien in het rechterscherm die bij de bestuurder zit.

We moesten hier specifiek de motorkap voor openzetten, SFD unlock en ook nog de passcode invoeren voordat we konden wegschrijven naar de module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilco
  • Laatst online: 07:48
Met verbruiksinformatie heb je ME3.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StretchNL
aritmeester schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:30:
[...]

Het was mij in de configurator inderdaad ook opgevallen dat er bij de 20" Vega de Proteus wordt getoond.
De 20" Neptune is er nieuw bijgekomen.

Ik heb bij mijn dealer nagevraagd hoe dit nu zit maar heb er nog geen antwoord op. Mijn dealer geeft aan dat hij met PON aan het touwtrekken is over hoe dit nu zit. Als ik het antwoord van mijn dealer krijg dan post ik hier ook even een update.
Ik ben benieuwd wat er de reactie uit eindelijk gaat zijn. Ik ben maar gestopt met puzzelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Hilco schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:58:
Had dat hier gezien: https://twitter.com/StepanRehak/status/1601305227936034817
Ik dacht dat dit een onderdeel was van ME 3.1, want bij 3.0 momenteel zie ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
Hilco schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:58:
Zie deze eerdere post:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Laatst online: 12:15
Zo’n vraag waarbij ik het antwoord zeker al wel weet, maar vraag het toch even:

Het is toch niet mogelijk om de ACC te activeren via het uitlezen van de software als je de ACC pook zelf niet hebt, toch?

Softwarematig zou ik denken: Afstand van ACC instellen via een OBDEleven stekker en dan instellen op de reguliere Cruise Control pook, want volgens mij mist er niet perse (zichtbare) hardware. Ik denk dat ik dan te veel droom of niet? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:11

elmoxx

xx xx xx

Vind het niet zo’n gekke vraag hoor. Ik heb nog geen acc ingesteld want telkens bedacht dat ik dat na de me3 update zou gaan regelen (half feb ingepland hier) maar nooit bedacht dat er een speciale pook voor zou kunnen zijn.. Kan iemand een foto van de bewuste ‘pook’ sturen? Ik ben daarnaast nu dus ook ineens geïnteresseerd in het antwoord op de vraag van @Vanitas1996

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilco
  • Laatst online: 07:48
Senaxx schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:34:
[...]

Had dat hier gezien: https://twitter.com/StepanRehak/status/1601305227936034817
Ik dacht dat dit een onderdeel was van ME 3.1, want bij 3.0 momenteel zie ik dat niet.
Ik heb mijn enyaq 2 weken en zie dat wel. Nieuw geleverde enyaqs worden dan zeker al geleverd met 3.1
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.