Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.013.206 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 14:44
elmoxx schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:22:
Vind het niet zo’n gekke vraag hoor. Ik heb nog geen acc ingesteld want telkens bedacht dat ik dat na de me3 update zou gaan regelen (half feb ingepland hier) maar nooit bedacht dat er een speciale pook voor zou kunnen zijn.. Kan iemand een foto van de bewuste ‘pook’ sturen? Ik ben daarnaast nu dus ook ineens geïnteresseerd in het antwoord op de vraag van @Vanitas1996
Ben ik gelukkig niet de enige die zo denkt haha. Ik zou zelf dan denken dat het aandrukken van Cruise Control dan de Adaptive versie triggered ipv de reguliere.

Het gaat om de onderste pook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxJgNAKxfWRQUVtumZ2L32I9_UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j02Nl8QoJAgRXl9YJhKPyWrB.png?f=user_large

Denk alleen niet dat het kan, zal vast wel een module in de hardware voor nodig zijn (een chip OID).

[ Voor 9% gewijzigd door Vanitas1996 op 26-12-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-07 12:49

elmoxx

xx xx xx

Dank! Onderste pookje heb ik niet inderdaad. Wel het knopje op het stuur. Ik lees met interesse mee 👍

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hilco
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-07 09:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5g_jSBbsiRfJwJWdgCoX5UspeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7d9761bWX6R8jNvv8rETIsI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:51
Vanitas1996 schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:57:
[...]
Denk alleen niet dat het kan, zal vast wel een module in de hardware voor nodig zijn (een chip OID).
Dat klopt, je kunt vrij simpel een LM7805 op de accu-klemmen van je auto aansluiten; als je dan een BMOVL filter in je benzine-leiding opneemt heb je een soort van "poor man's cruise control".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-07 18:54
Worden er ook enyaq's uitgeleverd met dynamische led knipperlichten in de spiegels? Of alleen dat deze helemaal knippert?

Ik zie namelijk dat ze er aftermarket wel zijn en ik heb ze zelf ook al eens ingebouwd bij mijn Scirocco, en zo moeilijk was dat niet. Kliksysteem en paar schroeven.

Voorbeeld waar ik over heb: https://www.aliexpress.co...2212000031435356005%22%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Senaxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 02:27:
Worden er ook enyaq's uitgeleverd met dynamische led knipperlichten in de spiegels? Of alleen dat deze helemaal knippert?

Ik zie namelijk dat ze er aftermarket wel zijn en ik heb ze zelf ook al eens ingebouwd bij mijn Scirocco, en zo moeilijk was dat niet. Kliksysteem en paar schroeven.

Voorbeeld waar ik over heb: https://www.aliexpress.co...2212000031435356005%22%7D
Maar wat zou dan precies de meerwaarde zijn van een dergelijke investering? Je hebt er zelf immers geen plezier van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-07 20:07
Vanitas1996 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:34:
Zo’n vraag waarbij ik het antwoord zeker al wel weet, maar vraag het toch even:

Het is toch niet mogelijk om de ACC te activeren via het uitlezen van de software als je de ACC pook zelf niet hebt, toch?

Softwarematig zou ik denken: Afstand van ACC instellen via een OBDEleven stekker en dan instellen op de reguliere Cruise Control pook, want volgens mij mist er niet perse (zichtbare) hardware. Ik denk dat ik dan te veel droom of niet? :p
Acc kan je niet activeren via OBDeleven. Ik heb zelf een Enyaq zonder ACC. Ik heb zelf een ander stuur (met TA knop) erop gezet en de stuurkolom schakelaar vervangen voor een variant met het 2 de pookje. Als je het knopje bediend voor de afstand krijg je direct de melding” ACC niet vrijgeschakeld” in de radar module (13) onder live data kan je zien bij “ functions which can be activated, status of activation” dat ACC niet ingeschakeld is. Je hebt daarvoor een SWaP code nodig en deze ga je niet krijgen / kunnen kopen bij Skoda.
Bij de dealer zien ze water branden en bij Pon krijg je gelijk een nee kan niet te horen. Wel heb ik zelf nog een actie lopen bij Skoda Tsjechië om te kijken wat ze kunnen doen.

[ Voor 18% gewijzigd door sdh1981 op 27-12-2022 10:01 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V151 CT003 V116 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
Voor de liefhebbers:

FEC voor ACC (13):

10010100 ACC: ACChigh StopAndGo
10010200 predictiveACC: Grundfunktion
10010300 predictiveACC: Geschwindigkeitsoffset
10010400 AWV: vorausschauender Fussgaengerschutz (vFGS)
10010500 AWV: vorausschauender Radfahrerschutz (vRFS)
10010600 AWV: Abbiegeassistent 1 (ABA_1)
10010700 AWV: Abbiegeassistent 2 (ABA_2)
10010800 AWV: Reaktion auf Gegenverkehr
10010900 AWV: Kreuzungsassistent
10010A00 AWV: Ausweichassistent (AWA)
10010B00 Adaptive Cruise Assist (ACA)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V151 CT003 V116 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Senaxx
Wootism schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 05:00:
[...]

Maar wat zou dan precies de meerwaarde zijn van een dergelijke investering? Je hebt er zelf immers geen plezier van.
Zo klinkt het wel heel zakelijk. Wil 50 euro niet echt een investering noemen. En als dat een argument zou zijn, dan zouden we ook niet naar velgen hoeven kijken of naar de kleur van de auto, je kan het immers zelf toch niet zien.

En niet alles hoeft altijd zin te hebben, sommige dingen zijn ook gewoon leuk of mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 27-12-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Senaxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:51:
[...]

Zo klinkt het wel heel zakelijk. Wil 50 euro niet echt een investering noemen. En als dat een argument zou zijn, dan zouden we ook niet naar velgen hoeven kijken of naar de kleur van de auto, je kan het immers zelf toch niet zien.

En niet alles hoeft altijd zin te hebben, sommige dingen zijn ook gewoon leuk of mooi.
Ben het met je eens hoor, maar je vergelijking klopt niet helemaal.
De kleur en velgen zie je elke keer als je je auto benadert of op de oprit ziet staan.

Je knipperlichten nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07 16:49
jeroenkb schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:28:
[...]

Ben het met je eens hoor, maar je vergelijking klopt niet helemaal.
De kleur en velgen zie je elke keer als je je auto benadert of op de oprit ziet staan.

Je knipperlichten nooit.
Bij mij gaan alle lichten wel even aan als ik aan kom lopen, wat best een leuk effect geeft, zeker de achter (knipper-)lichten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Bixby schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:17:
[...]

Bij mij gaan alle lichten wel even aan als ik aan kom lopen, wat best een leuk effect geeft, zeker de achter (knipper-)lichten
net een kwispelend jong hondje wat op je staat te wachten :+)

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Senaxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:51:
[...]

Ik mag toch hopen dat als je naar je auto kijkt je de kleur en de velgen ziet.
Ik heb echter nog nooit mijn eigen richtingaanwijzer gezien. Anyways, ik zal wel te oud zijn voor die looplichtjes kermis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
Wootism schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:46:
[...]

Ik mag toch hopen dat als je naar je auto kijkt je de kleur en de velgen ziet.
Ik heb echter nog nooit mijn eigen richtingaanwijzer gezien. Anyways, ik zal wel te oud zijn voor die looplichtjes kermis.
Dat denk ik ja :) Het is tegenwoordig zo'n beetje standaard op duurdere segment auto. En mijn vraag is ook nog niet beantwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 27-12-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

sdh1981 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:04:
Voor de liefhebbers:

FEC voor ACC (13):

10010100 ACC: ACChigh StopAndGo
10010200 predictiveACC: Grundfunktion
10010300 predictiveACC: Geschwindigkeitsoffset
10010400 AWV: vorausschauender Fussgaengerschutz (vFGS)
10010500 AWV: vorausschauender Radfahrerschutz (vRFS)
10010600 AWV: Abbiegeassistent 1 (ABA_1)
10010700 AWV: Abbiegeassistent 2 (ABA_2)
10010800 AWV: Reaktion auf Gegenverkehr
10010900 AWV: Kreuzungsassistent
10010A00 AWV: Ausweichassistent (AWA)
10010B00 Adaptive Cruise Assist (ACA)
Wat kunnen we hiermee? Long codes?

Op de Passat had je een knopje op het stuur waarmee je kon schakelen tussen ACC en speed limit. Indrukken en je switchte meteen.

Op de Enyaq heb je dat knopje ook, maar om vervolgens de speed limit te activeren, moet je nog eens het wieltje aan de rechterkant de juiste kant op draaien.
Is er een mogelijkheid om het alleen via het knopje te doen en niet aan dat wieltje te zitten? Het lijkt nu net alsof ze dat wieltje om rechts hebben geplaatst voor het oog en het op deze manier dan ook maar daadwerkelijk een functie gegeven te hebben. Maar de logica ontbreekt mij echt compleet! Het is alleen maar omslachtiger geworden en ik moet daadwerkelijk kijken wat ik aan het doen ben. Totaal ongebruiksvriendelijk!

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Senaxx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:20:
[...]

Dat denk ik ja :) Het is tegenwoordig zo'n beetje standaard op duurdere segment auto. En mijn vraag is ook nog niet beantwoord.
Niet perse op iedere duurdere segment auto, eerder op iedere auto. Dusdanig veel dat mijn interesse erin al weer vervallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdh1981
jules schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:48:
[...]

Wat kunnen we hiermee? Long codes?

Op de Passat had je een knopje op het stuur waarmee je kon schakelen tussen ACC en speed limit. Indrukken en je switchte meteen.

Op de Enyaq heb je dat knopje ook, maar om vervolgens de speed limit te activeren, moet je nog eens het wieltje aan de rechterkant de juiste kant op draaien.
Is er een mogelijkheid om het alleen via het knopje te doen en niet aan dat wieltje te zitten? Het lijkt nu net alsof ze dat wieltje om rechts hebben geplaatst voor het oog en het op deze manier dan ook maar daadwerkelijk een functie gegeven te hebben. Maar de logica ontbreekt mij echt compleet! Het is alleen maar omslachtiger geworden en ik moet daadwerkelijk kijken wat ik aan het doen ben. Totaal ongebruiksvriendelijk!
Is puur informatief wat de codes betekenen. Om de FEC (Function Enabled Code) te activeren heb je de SWaP (SoftWare As Product) code nodig welke door VAG gegenereerd wordt aan de hand van jouw chassisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-07 17:28
Vraagje, kun je in de Skoda app zien hoeveel en op welke tijdstippen de auto "geladen" heeft?

Nu heb ik een paal van NewMotion / Shell Recharge gekregen, en ondanks dat die gewoon een 4G koppeling heeft, is dat ding blijkbaar niet in staat het verschil tussen hoog en laag tarief te bepalen.

Ik heb in dit topic meen ik vaak voorbij zien komen dat de ingestelde laadtijden niet altijd netjes gevolgd worden. Daarnaast zal voorverwarmen vaak buiten het laagtarief gebeuren.

Shell geeft aan dat ik het gemiddelde tarief op moet geven. Maar ik ben een beetje huiverig om dit zonder enige controle te doen. Weinig zin in dat het kwartje de verkeerde kant op valt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 09:35
Mirx_NL schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:25:
Vraagje, kun je in de Skoda app zien hoeveel en op welke tijdstippen de auto "geladen" heeft?

Nu heb ik een paal van NewMotion / Shell Recharge gekregen, en ondanks dat die gewoon een 4G koppeling heeft, is dat ding blijkbaar niet in staat het verschil tussen hoog en laag tarief te bepalen.

Ik heb in dit topic meen ik vaak voorbij zien komen dat de ingestelde laadtijden niet altijd netjes gevolgd worden. Daarnaast zal voorverwarmen vaak buiten het laagtarief gebeuren.

Shell geeft aan dat ik het gemiddelde tarief op moet geven. Maar ik ben een beetje huiverig om dit zonder enige controle te doen. Weinig zin in dat het kwartje de verkeerde kant op valt...
In Tronity je gegevens van de Skoda app invoeren en je ziet een overzicht van alle laad sessies en trips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

kan iemand me vertellen hoe je kunt zien of de snellaad stations bijgewerkt zijn in de navi?

Ik zou het doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23

Boedha

Niks

Sinds een weekje is mijn blauwe monster geleverd. Enyaq Coupe RS. Komende uit een Mercedes GLC coupe rijd het toch niet helemaal verkeerd al zijn er wel wat dingen die wel even wennen zijn.

- Spiegels bij Mercedes gaan bij achteruitrijden automatisch naar beneden, bij de Skoda alleen als knopje van de spiegelbediening in de juiste stand stand (R).
- Spiegelverwarming is zo'n beetje bij elke auto gekoppeld aan de achterruitverwarming behalve bij VAG groep. Heeft even geduurd voor ik dat had gevonden.
- Navigatie is ronduit slecht vooral, files vermijden!!

De recuperatiestand in de normale modus, is dit niet vast te zetten. Nu moet ik iedere keer met de flippers aan het stuur de boel aanzetten als ik geen "gas" meer geef. In de andere rijdmodus blijft dit wel gewoon aanstaan voor een bepaalde tijd?

Verder rijdt het prima en ben ik nog aan het zoeken waar alles zit.

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

• Vanitas1996
Boedha schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:10:
Sinds een weekje is mijn blauwe monster geleverd. Enyaq Coupe RS. Komende uit een Mercedes GLC coupe rijd het toch niet helemaal verkeerd al zijn er wel wat dingen die wel even wennen zijn.

- Spiegels bij Mercedes gaan bij achteruitrijden automatisch naar beneden, bij de Skoda alleen als knopje van de spiegelbediening in de juiste stand stand (R).
- Spiegelverwarming is zo'n beetje bij elke auto gekoppeld aan de achterruitverwarming behalve bij VAG groep. Heeft even geduurd voor ik dat had gevonden.

De recuperatiestand in de normale modus, is dit niet vast te zetten. Nu moet ik iedere keer met de flippers aan het stuur de boel aanzetten als ik geen "gas" meer geef. In de andere rijdmodus blijft dit wel gewoon aanstaan voor een bepaalde tijd?

Verder rijdt het prima en ben ik nog aan het zoeken waar alles zit.
Weet niet of je het wilt delen, maar een fotootje zouden wij wel leuk vinden! :) Ben benieuwd hoe het blauwe monster eruit ziet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Digimusic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:23:
Ik herken dezelfde problemen als @Wilde . Ik heb inmiddels twee keer gehad dat de Enyaq spontaan begon te laden. De auto negeerde daarbij de voorkeurstijden op locatie Thuis. De auto begon ook niet direct met laden na aansluiten, maar besloot om na een uur later ineens te gaan laden naar 80%.

Ook heb ik al een keer gehad dat de auto naar 95% geladen is, terwijl 80% was ingesteld. Hij stopte wel bij 95% en ging niet door tot 100% :S

Heb ook een Bluecurrent-laadpaal, maar ik geloof niet dat het daar aan ligt. Ik gebruik de battery care mode.
Ik ben inmiddels overgestapt op de app Stekker. Wat Volkswagen/Skoda niet voor elkaar krijgt, althans niet met mijn Enyaq, werkt prima via deze app. Eindelijk stabiel kunnen laden op goedkope uurtjes (afgelopen nacht voor 7 cent). Aanrader!

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

• Senaxx
Wilde schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:47:
[...]

Ik ben inmiddels overgestapt op de app Stekker. Wat Volkswagen/Skoda niet voor elkaar krijgt, althans niet met mijn Enyaq, werkt prima via deze app. Eindelijk stabiel kunnen laden op goedkope uurtjes (afgelopen nacht voor 7 cent). Aanrader!
Het lukt mij met de app Tibber (energie leverancier) maar valt en staat nog wel of de API van Skoda bereikbaar is. Een hele enkele keer was de API niet bereikbaar en gaat de auto meteen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Laatst online: 08:57
Wilde schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:47:
[...]

Hier (met ME3 update) werkt het sinds de update vlekkeloos. Nog geen misser of onverwacht gedrag gehad na een twintigtal laadsessies. Wel altijd even goed checken wat de instelling in de auto is bij uitstappen. Zelfs daarna nog een keer in- en uitstappen kan de instelling weer veranderen, en dat kan je gemakkelijk over het hoofd zien.

Ik gebruik uitsluitend de laadlocatie 'thuis' en een tijdsvenster tussen 23.00 en 06.00 laden. De vertrekplanner gebruik ik niet, of alleen via de app.

[ Voor 12% gewijzigd door RandomNick op 29-12-2022 17:57 ]

• Rinzeanne
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik heb sinds 2 weken een Skoda Enyaq limited edition plus met matrixverlichting.

Op 1e Kerstdag reed ik met het gezin in het donker weer naar huis en werd ik op een 80 km weg toch zeker 8 keer door een tegenligger geseind alsof mijn groot licht aanstond. Wat uiteraard niet het geval was. Het was die avond een beetje mistig, waardoor wellicht de verlichting nog feller dan normaal over kwam.
In de dagen ervoor had ik ook al een paar keer een sein gehad. Zelfs 3x toen ik geparkeerd stond met lampen richting straat in onze woonwijk.
Via het systeem kan ik de Matrixverlichting alleen niet in hoogte bijstellen. Dat zou toch automatisch moeten gaan?
Hebben meer berijders 'last' van seinende tegenliggers, of moet de verlichting wellicht bij de garage worden gekalibreerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 09:49
Rinzeanne schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:44:
Ik heb sinds 2 weken een Skoda Enyaq limited edition plus met matrixverlichting.

Op 1e Kerstdag reed ik met het gezin in het donker weer naar huis en werd ik op een 80 km weg toch zeker 8 keer door een tegenligger geseind alsof mijn groot licht aanstond. Wat uiteraard niet het geval was. Het was die avond een beetje mistig, waardoor wellicht de verlichting nog feller dan normaal over kwam.
In de dagen ervoor had ik ook al een paar keer een sein gehad. Zelfs 3x toen ik geparkeerd stond met lampen richting straat in onze woonwijk.
Via het systeem kan ik de Matrixverlichting alleen niet in hoogte bijstellen. Dat zou toch automatisch moeten gaan?
Hebben meer berijders 'last' van seinende tegenliggers, of moet de verlichting wellicht bij de garage worden gekalibreerd?
Ik heb weleens dat auto's mij seinen. Het zijn felle LED lampen en de Enyaq is een hoge auto. Vermoed dat het de combinatie van die 2 is. Ik rij er inmiddels 1,5 jaar in en besteed er geen aandacht meer aan. Lampen kun je zelf niet stellen nee, gaat automatisch.

PS met slecht weer kun je slechtweer knop beste gebruiken. Lampen gaan dan wat meer omlaag om wegdek beter te verlichten. Naast je achtermist knop.

[ Voor 6% gewijzigd door Genestealer op 29-12-2022 19:21 ]

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23:09
Genestealer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:13:
[...]

Ik heb weleens dat auto's mij seinen. Het zijn felle LED lampen en de Enyaq is een hoge auto. Vermoed dat het de combinatie van die 2 is. Ik rij er inmiddels 1,5 jaar in en besteed er geen aandacht meer aan. Lampen kun je zelf niet stellen nee, gaat automatisch.

PS met slecht weer kun je slechtweer knop beste gebruiken. Lampen gaan dan wat meer omlaag om wegdek beter te verlichten. Naast je achtermist knop.
Misschien verbeeld ik het mij maar de lampen zijn wel te stellen….? Morgen even checken

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29

Nog nooit gehad en ik rij waar het kan zelfs altijd met automatische grootlicht. Die, moet ik zeggen, prima reageert op tegenliggers.

• Rinzeanne
Genestealer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:13:
[...]
Die knop zal ik dan de volgende keer eens gebruiken. Thanks

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 20:51

Nee ik heb in het afgelopen jaar ook nog nooit een seinende tegenligger gehad. De bundel is volgens mij NIET in hoogte te verstellen, dit gebeurt automagisch. Je ziet de bundel bij het starten ook omlaag & omhoog bewegen als het goed is. (Hier ook de matrixverlichting.)

Aanvulling: ik gebruik de grootlichtassistent overigens zelden. Rij vooral in de randstad.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinique op 29-12-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-07 09:49
Maat28 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:29:
[...]

Misschien verbeeld ik het mij maar de lampen zijn wel te stellen….? Morgen even checken
Als je geen dynamische (Matrix) verlichting hebt inderdaad. In te stellen via het menu. Zojuist even opgezocht in de handleiding. Matrix verlichting geen verstellingen mogelijk.
Lichtbundelhoogteverstelling

Geldt voor koplampen met adaptieve functies.

Bij de dynamische bochtenverlichting vindt de lichtbundelhoogteverstelling automatisch plaats.
Seinen gebeurt bij mij overigens alleen op landweggetjes met weinig verlichting. In de stad nooit ervaren.

[ Voor 7% gewijzigd door Genestealer op 29-12-2022 20:58 ]

• Wilde
  • Niet online
RandomNick schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:50:
[...]

Hier (met ME3 update) werkt het sinds de update vlekkeloos. Nog geen misser of onverwacht gedrag gehad na een twintigtal laadsessies. Wel altijd even goed checken wat de instelling in de auto is bij uitstappen. Zelfs daarna nog een keer in- en uitstappen kan de instelling weer veranderen, en dat kan je gemakkelijk over het hoofd zien.

Ik gebruik uitsluitend de laadlocatie 'thuis' en een tijdsvenster tussen 23.00 en 06.00 laden. De vertrekplanner gebruik ik niet, of alleen via de app.
Ik hoor meer mensen waar het gewoon prima werkt. Ik gebruik het exact hetzelfde als jij beschrijft, maar ik moet dan (bv via de app of door de auto te openen) voordat het 23:00 is wel 3, 4x de auto weer omzetten van direct laden naar uitgesteld laden.. hij springt vaak uit zichzelf dus weer terug en begint daardoor dus te vroeg al te laden.

Andere fout is het stoppen. Stel in jouw geval dat de auto om 6.00 nog niet op het target soc is. Volgens mij moet hij dan stoppen, maar bij mij laad ie dan door tot ie de target haalt, zelfs als het dan 7.30 wordt bv.

• Senaxx

Let wel op dat je de grootlicht functie met een A er in aan hebt staan. Ik had ook een keer dat ik groot licht aan had zonder die A(utomatic) en toen gingen ze ook seinen. Hoe ik dat voor elkaar had gekregen weet ik niet.

De functie met A er in werkt eigenlijk altijd perfect. We hebben hier ook van die wegen waar je door een bos rijd en alleen lijnen aan de zijkant van de weg. Met al die bomen in het donker ben ik wel blij met mijn matrix verlichting.

[ Voor 9% gewijzigd door Senaxx op 29-12-2022 21:38 ]

• Wilde
  • Niet online
Weet iemand wie de auteur is van dat OBD document? Er staat in dat er gezocht wordt naar een Enyaq met me3 en parkeerassistent af fabriek geinstalleerd. Laat ik dat hebben en sinds vandaag een obdeleven dongle binnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Senaxx schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:37:
[...]
Let wel op dat je de grootlicht functie met een A er in aan hebt staan. Ik had ook een keer dat ik groot licht aan had zonder die A(utomatic) en toen gingen ze ook seinen. Hoe ik dat voor elkaar had gekregen weet ik niet.
Volgens mij zet je de grootlicht assistant (met A) aan door de richtingaanwijzer naar voren (dus van je af) te duwen; als je dat nog een keer doet krijg je dacht ik "gewoon" (dus vast) groot licht. Derde keer is dan weer grootlicht uit.

Maar ik rij niet zo vaak met groot licht dus
ik kan me vergissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Laatst online: 23-07 16:21
aritmeester schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:30:
[...]

Het was mij in de configurator inderdaad ook opgevallen dat er bij de 20" Vega de Proteus wordt getoond.
De 20" Neptune is er nieuw bijgekomen.

Ik heb bij mijn dealer nagevraagd hoe dit nu zit maar heb er nog geen antwoord op. Mijn dealer geeft aan dat hij met PON aan het touwtrekken is over hoe dit nu zit. Als ik het antwoord van mijn dealer krijg dan post ik hier ook even een update.
Ik kreeg van mijn dealer bericht dat Pon aangeeft dat het een fout is in de configurator. Bij de 20" Vega wordt nu de 19" Proteus getoond. Ik ga er vanuit dat Pon dit nu in de configurator gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinzeanne
dingo35 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 04:47:
[...]

Volgens mij zet je de grootlicht assistant (met A) aan door de richtingaanwijzer naar voren (dus van je af) te duwen; als je dat nog een keer doet krijg je dacht ik "gewoon" (dus vast) groot licht. Derde keer is dan weer grootlicht uit.

Maar ik rij niet zo vaak met groot licht dus
ik kan me vergissen...
Hmm. Ik zie inderdaad wel eens een A op m'n dashboardmeter staan. Ik zal me hier eens wat meer in verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-05 20:21
De "A" in het groot licht icoontje wat zichtbaar wordt als je het groot licht aan zet. (Blauwe icoontje) Niet de "A" van automatische recuperatie als de adaptieve cruise control inschakelt. Just to be sure :-)
Rinzeanne schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:40:
[...]

Hmm. Ik zie inderdaad wel eens een A op m'n dashboardmeter staan. Ik zal me hier eens wat meer in verdiepen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rinzeanne

Wat ik er niet bij verteld had, is dat de auto ook behoorlijk stuiterde, aldus mijn vrouw. Ik vond de vering zelf ook tegenvallen en had daar de dealer over gebeld. Kwestie van gewenning werd gezegd. Zei nog dat ik weleens had gelezen dat soms de transportblokken er nog opzitten.

Dus... Jullie raden het al. Vandaag bij mijn lokale dealer geweest en daar zag de monteur het vanachter z'n bureau al...: de voorste transportblokken zaten er nog op...😬😳🙈...

Alle zes verwijderd...
Ik vond de auto ook al niet zo goed rijden als de proefrit die ik daar had gemaakt.
Hulde voor Skoda van den Brug in Heerenveen die ze meteen verwijderd heeft.

En die verlichting.... Die zal nu ook wel goed staan...😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Wilde schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:37:
[...]

Ik hoor meer mensen waar het gewoon prima werkt. Ik gebruik het exact hetzelfde als jij beschrijft, maar ik moet dan (bv via de app of door de auto te openen) voordat het 23:00 is wel 3, 4x de auto weer omzetten van direct laden naar uitgesteld laden.. hij springt vaak uit zichzelf dus weer terug en begint daardoor dus te vroeg al te laden.

Andere fout is het stoppen. Stel in jouw geval dat de auto om 6.00 nog niet op het target soc is. Volgens mij moet hij dan stoppen, maar bij mij laad ie dan door tot ie de target haalt, zelfs als het dan 7.30 wordt bv.
Dat lijkt me niet goed. Als ik de auto niet aanraak springt hij ook niet terug naar 'direct laden'. Vreemd en vervelend! Misschien nog eens een andere paal proberen om zeker te zijn dat die er niets mee van doen heeft (of eens bij de dealer proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:55
Vandaag een lange rit naar huis (300km) en volgens abrp ging het in 1x wel goed (100 -> 13 %). Op 50km van het einde yoch Laar even aan de snellader gehangen, hij ging sneller naar beneden dan verwacht.

Gemiddeld 24kwh verbruikt. Wel let een auto die tot de nok toe gevuld was (2 volwassen, 2 kinderen) en letterlijk geen cm plaats meer was.

Met de kinderen erbij toch geen risico genomen.

Moet wel zeggen dat ik nog steeds enorm fan ben. Zeer soepele rijervaring! Ook voor zo lange afstanden. Ik kom veel uitgeruste uit de wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
RandomNick schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:20:
[...]

Dat lijkt me niet goed. Als ik de auto niet aanraak springt hij ook niet terug naar 'direct laden'. Vreemd en vervelend! Misschien nog eens een andere paal proberen om zeker te zijn dat die er niets mee van doen heeft (of eens bij de dealer proberen).
Ik heb het eens gefilmt, hier zie je dat ik weer thuis aan kom op het adres wat is ingesteld als thuisadres met delayed charging. In eerste instantie springt ie keurig op vertraagd laden, om vervolgens uit zichzelf om te springen naar direct laden.. echt zo maf
[YouTube: Delayed charging flip]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Boedha schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:10:

Dat is inderdaad een dingetje. Met name als je de spiegelverwarming ook actief gebruikt, dan moet je bewust met dit knopje omgaan.
Voorheen was dit ook gekoppeld aan de achterruit verwarming. Maar sinds de eerste elektrische auto's/hybride auto's hebben ze dit losgekoppeld, ik gok ter besparing van energie. Nadeel is wel dat als het de knop van de spiegels laat staan in verwarmen, hij dat iedere keer bij het starten het 2-3 minuten blijft verwarmen, waardoor je uiteindelijk meer energie kwijt bent.
Android Auto of CarPlay gebruiken. Wie gebruikt tegenwoordig nog de ingebouwde navigatie? Dan weet je dat je gegarandeerd maanden tot jaren achterloopt.
Ik zet hem standaard in de B ipv de D. One pedal drive is echt enorm fijn als je het eenmaal beheerst. Rij al 6 jaar zo. Dat je de recuperatie kan instellen met de flippers is fijn, maar dat is alleen als je in de D rijdt. Dat is ook een manier van rijden, maar in mijn optiek omslachtiger. Want bij iedere keer remmen moet je de recuperatie opnieuw instellen. Dit in tegenstelling tot de B modus, die je alleen bij het aanzetten 1x hoeft te activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-07 20:51
Rinzeanne schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:42:
[...]

Wat ik er niet bij verteld had, is dat de auto ook behoorlijk stuiterde, aldus mijn vrouw. Ik vond de vering zelf ook tegenvallen en had daar de dealer over gebeld. Kwestie van gewenning werd gezegd. Zei nog dat ik weleens had gelezen dat soms de transportblokken er nog opzitten.

Dus... Jullie raden het al. Vandaag bij mijn lokale dealer geweest en daar zag de monteur het vanachter z'n bureau al...: de voorste transportblokken zaten er nog op...😬😳🙈...

Alle zes verwijderd...
Ik vond de auto ook al niet zo goed rijden als de proefrit die ik daar had gemaakt.
Hulde voor Skoda van den Brug in Heerenveen die ze meteen verwijderd heeft.

En die verlichting.... Die zal nu ook wel goed staan...😅
Dat verklaart een hoop. Manmanman wat slecht… Ik vraag me iedere keer weer af ‘welke punten van de checklist zijn ze dan nog meer vergeten’…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
jules schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 00:01:
[...]

Dat is inderdaad een dingetje. Met name als je de spiegelverwarming ook actief gebruikt, dan moet je bewust met dit knopje omgaan.

[...]

Voorheen was dit ook gekoppeld aan de achterruit verwarming. Maar sinds de eerste elektrische auto's/hybride auto's hebben ze dit losgekoppeld, ik gok ter besparing van energie. Nadeel is wel dat als het de knop van de spiegels laat staan in verwarmen, hij dat iedere keer bij het starten het 2-3 minuten blijft verwarmen, waardoor je uiteindelijk meer energie kwijt bent.

[...]

Android Auto of CarPlay gebruiken. Wie gebruikt tegenwoordig nog de ingebouwde navigatie? Dan weet je dat je gegarandeerd maanden tot jaren achterloopt.

[...]

Ik zet hem standaard in de B ipv de D. One pedal drive is echt enorm fijn als je het eenmaal beheerst. Rij al 6 jaar zo. Dat je de recuperatie kan instellen met de flippers is fijn, maar dat is alleen als je in de D rijdt. Dat is ook een manier van rijden, maar in mijn optiek omslachtiger. Want bij iedere keer remmen moet je de recuperatie opnieuw instellen. Dit in tegenstelling tot de B modus, die je alleen bij het aanzetten 1x hoeft te activeren.
Gebruik van de D of B stand is heel persoonlijk. Ik rij inmiddels een jaar in de Enyaq en kan maar niet wennen aan de B stand….veel te agressief remmen en bij het rijden zelf lijkt het soms ook alsof je de handrem erop hebt staan nog. Standje D met flipperen werkt top voor mij👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Hilco schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:21:
[...]

Ik heb mijn enyaq 2 weken en zie dat wel. Nieuw geleverde enyaqs worden dan zeker al geleverd met 3.1
Ook hier de verbruiksstatistieken in de display en software versie 0561 (wat eerder in de thread gesteld wordt als 3.1 versienummer) vanaf fabriek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-07 00:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYDuVao-NN2C2mf61UYtcP3JDAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OXAS7Mbf2x7anrLRC2m40buK.png?f=fotoalbum_large

Iemand anders ook al zulke snelheden behaald? Heb me3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Vraagje over side-assist. In welk assistentie pakket zat dat voorheen? Was dat in assistentie of assistentie plus?

Ik heb op mijn net geleverde Enyaq wel de 4 extra parkeersensoren aan de zijkant, wat volgens mij de technische randvoorwaarde was voor side-assist. Daarnaast kan ik wel de parkeerassist met memory functie gebruiken.

In het menu van de hulpsystemen heb ik echter de optie side-assist niet, en de spiegels hebben ook de leds niet aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Wilde schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:43:
[...]

Ik heb het eens gefilmt, hier zie je dat ik weer thuis aan kom op het adres wat is ingesteld als thuisadres met delayed charging. In eerste instantie springt ie keurig op vertraagd laden, om vervolgens uit zichzelf om te springen naar direct laden.. echt zo maf
[YouTube: Delayed charging flip]
Vreemd inderdaad! Thuisadres al eens verwijdert en opnieuw toegevoegd? Misschien zit 'ie steeds op het randje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Truman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:11:
[Afbeelding]

149 is het hoogste dat ik heb gezien. Maar toen ik de camera pakte stond hij alweer op 147. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQupzqTWZeFbEgVG7iveuHUfQi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/be9N0azbK6uzLKrIrRK1Rsq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 21:33
Tarkin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:03:
Vandaag een lange rit naar huis (300km) en volgens abrp ging het in 1x wel goed (100 -> 13 %). Op 50km van het einde yoch Laar even aan de snellader gehangen, hij ging sneller naar beneden dan verwacht.
Dat is dus de reden dat ik Pump gebruik met navigatie, die is dynamisch en houdt je actuele batterijstand continu in de gaten. Indien nodig bij hoger verbruik adviseert die je om andere laadlocatie te gebruiken. (is wel de betaalde versie van Pump)

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Mirx_NL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:30:
[...]

Ook hier de verbruiksstatistieken in de display en software versie 0561 (wat eerder in de thread gesteld wordt als 3.1 versienummer) vanaf fabriek.
Toevallig was ik gisteren bij de dealer ivm enkele kleine dingetjes die verholpen moeten worden.

Hij wist mij te vertellen dat er een update in januari komt - binnenkort wordt er een email verstuurd met instructies. Ik vermoed dat het over de versie hierboven gaat.

Overigens is mijn Enyaq uit juli 2022 - ME3 fabriek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
Mirx_NL schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:12:
Vraagje over side-assist. In welk assistentie pakket zat dat voorheen? Was dat in assistentie of assistentie plus?

Ik heb op mijn net geleverde Enyaq wel de 4 extra parkeersensoren aan de zijkant, wat volgens mij de technische randvoorwaarde was voor side-assist. Daarnaast kan ik wel de parkeerassist met memory functie gebruiken.

In het menu van de hulpsystemen heb ik echter de optie side-assist niet, en de spiegels hebben ook de leds niet aan boord.
Geen idee welk pakket ik heb, maar heb wel side assist (en TA) maar niet de extra parkeersensoren ivm bouwjaar 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:43
Side Assist werkt met radar en niet met de ultrasoon parkeersensoren. Radar modules zitten in de bumper en zie je niet vanaf de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online

Ik heb assistentie plus en heb ook side assist. Dus ik denk die… prima systeem, soms iets irritant omdat hij vrij ruime marges heeft en het wisselen van rijstrook tegenwerkt als je dat te dicht voor de auto naast je doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
Jammer, mijn vorige auto deed er niks mee qua ingreep, maar ik ga de indicatie lampjes wel missen. Vond het wel een fijne toevoeging op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie81
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-07 22:29
Goedemiddag,
Hebben meer mensen het probleem dat als je de auto open doet, instapt en gelijk weg rijd bijvoorbeeld van een laadplek en je dan na 50m weer in een leeg vak achteruit wil parkeren dat de auto volledig uitvalt net of je opnieuw ingestapt ben en je hem weer opnieuw in zijn R moet zetten. En dat gebeurd dan 5 of 6 keer als je achteruit wil rijden heel irritant. Het is puur alleen na als je gelijk weg wil rijden en bijvoorbeeld gelijk wil parkeren. Geef je hem 30 sec de opstart tijd of rij je gelijk een heel eind dan heb ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-07 13:22
Kokkie81 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:20:
Goedemiddag,
Hebben meer mensen het probleem dat als je de auto open doet, instapt en gelijk weg rijd bijvoorbeeld van een laadplek en je dan na 50m weer in een leeg vak achteruit wil parkeren dat de auto volledig uitvalt net of je opnieuw ingestapt ben en je hem weer opnieuw in zijn R moet zetten. En dat gebeurd dan 5 of 6 keer als je achteruit wil rijden heel irritant. Het is puur alleen na als je gelijk weg wil rijden en bijvoorbeeld gelijk wil parkeren. Geef je hem 30 sec de opstart tijd of rij je gelijk een heel eind dan heb ik het niet.
Kijk je door de achterruit met achteruit rijden? Als je los komt van de stoel en zachtjes rijdt dan gaat de auto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Maat28 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:24:
[...]

Gebruik van de D of B stand is heel persoonlijk. Ik rij inmiddels een jaar in de Enyaq en kan maar niet wennen aan de B stand….veel te agressief remmen en bij het rijden zelf lijkt het soms ook alsof je de handrem erop hebt staan nog. Standje D met flipperen werkt top voor mij👍
Is absoluut persoonlijk! Mijn vrouw kan er nog steeds niet aan wennen na 5 jaar Passat GTE en een verkoper die bij de oplevering van de Enyaq vertelde dat je op een volle accu tot maar liefst 40km extra bereik krijgt op B. Ik dacht, kan ik eindelijk mijn vrouw eens mee overtuigen, maar helaas...
Ik probeer haar wel te overtuigen met rijden op vakantie in de bergen, om te voorkomen dat ze steeds de rem gebruikt.

Nog een dingetje dat ik heb opgemerkt in de Enyaq; de remmen werken beduidend minder goed dan die van de Passat. Zal wel komen omdat er achter trommelremmen gemonteerd zijn en voor er verhoudingsgewijs niet al te grote remschijven op zitten, term opzichte van het wiel grootte. Als je een noodstop maakt op hogere snelheid, dan voel je de remmen daarna nog weken vibreren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

macmellow schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Kijk je door de achterruit met achteruit rijden? Als je los komt van de stoel en zachtjes rijdt dan gaat de auto uit.
Ik rij achteruit op de spiegels. Je ziet toch geen bal over je schouder heen. Hooguit als je een langer stuk achteruit moet rijden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
jules schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Is absoluut persoonlijk! Mijn vrouw kan er nog steeds niet aan wennen na 5 jaar Passat GTE en een verkoper die bij de oplevering van de Enyaq vertelde dat je op een volle accu tot maar liefst 40km extra bereik krijgt op B. Ik dacht, kan ik eindelijk mijn vrouw eens mee overtuigen, maar helaas...
Ik probeer haar wel te overtuigen met rijden op vakantie in de bergen, om te voorkomen dat ze steeds de rem gebruikt.

Nog een dingetje dat ik heb opgemerkt in de Enyaq; de remmen werken beduidend minder goed dan die van de Passat. Zal wel komen omdat er achter trommelremmen gemonteerd zijn en voor er verhoudingsgewijs niet al te grote remschijven op zitten, term opzichte van het wiel grootte. Als je een noodstop maakt op hogere snelheid, dan voel je de remmen daarna nog weken vibreren...
Er gaan zoveel spookverhalen rond van die verkopers.. 40km extra? Waar moet dat vandaan komen, links of rechts regenereert ie toch wel hoor, ook als je de rem gebruikt. Verder natuurlijk prima om lekker b te gebruiken, daar niet van.. ik rijd zelf altijd in d met automatische recuperatie. Dan remt ie ook zelf voor bochten, stoplichten, ed.. heerlijk ;) ieder zn ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie81
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-07 22:29
macmellow schreef op zondag 1 januari 2023 @ 20:11:
[...]

Kijk in de spiegels. En heb ook herkenning van de stoel uitgezet dus hij blijft altijd aan ook als je uit stapt normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanda_v_l
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-05-2023
FJP84 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 00:04:
[...]

Bij mij ook niets veranderd. Ik hooptr dat ik de geheugen knop niet meer in hoefde te houden. Binnenkort ga ik een extra gebruikersaccount koppelen voor mijn vriendin, dan is het als het is gekoppeld aan het profiel.
Is het al gelukt een tweede gebruiker toe te voegen in de enyac? Dit is bij ons in het begin wel gelukt. Echter lukte het toen niet te koppelen aan de app op de andere telefoon. niet wetende dat dit niet kon heb ik de gebruiker toen verwijderd met het idee 'als ik hem opnieuw aanmaak lukt het wel' maar nu krijg ik de betreffende gebruiker niet meer toegevoegd, enig idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:21
Wanda_v_l schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:22:
[...]

Is het al gelukt een tweede gebruiker toe te voegen in de enyac? Dit is bij ons in het begin wel gelukt. Echter lukte het toen niet te koppelen aan de app op de andere telefoon. niet wetende dat dit niet kon heb ik de gebruiker toen verwijderd met het idee 'als ik hem opnieuw aanmaak lukt het wel' maar nu krijg ik de betreffende gebruiker niet meer toegevoegd, enig idee hoe dit op te lossen?
Geen idee helaas. Vooralsnog hier een gedeeld account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
Truman schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:11:
[Afbeelding]

Nog nooit en zal ook niet gebeuren, sinds ME3 lijkt het alleen maar langzamer te gaan. Natuurlijk is het Winter maar na een rit van 2 uur verwacht je toch dat als je accu nog maar 15 % is hij minimaal naar 125 gaat. Maar helaas niet rond de 80 a 90 kw/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-07 20:06
pollekeb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Nog nooit en zal ook niet gebeuren, sinds ME3 lijkt het alleen maar langzamer te gaan. Natuurlijk is het Winter maar na een rit van 2 uur verwacht je toch dat als je accu nog maar 15 % is hij minimaal naar 125 gaat. Maar helaas niet rond de 80 a 90 kw/h
Je accu dient warm te zijn om dit soort snelheden te halen en dat gebeurt niet met rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
D.deJong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:02:
[...]

Je accu dient warm te zijn om dit soort snelheden te halen en dat gebeurt niet met rijden.
Yup weet ik maar zou eindelijk verwachten dat dit opgelost is met de 3.0 update. Nee zal wel komen als ik mijn auto weer mag inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-06 10:29
Afgelopen week had ik wederom een probleem om het aannemen van een telefoongesprek in de auto. Mijn telefoon gaat zowel in de auto (Infotainment systeem) als op de mobiel zelf over. Echter op beide is het niet mogelijk om het gesprek op te nemen. Dit is tijdens stilstaand en rijdend voorgekomen. Voor de laatste OTA update had ik geen problemen hiermee.
Is dit een bekend probleem en is er een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-07 20:06
pollekeb schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Yup weet ik maar zou eindelijk verwachten dat dit opgelost is met de 3.0 update. Nee zal wel komen als ik mijn auto weer mag inleveren.
Met een huidige tempo van updates vrees ik daar ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Onze Enyaq blijft onverminderd populair…
https://www.autoweek.nl/a...lairste-ev-van-nederland/

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23

Boedha

Niks

Vanitas1996 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:34:
[...]

Weet niet of je het wilt delen, maar een fotootje zouden wij wel leuk vinden! :) Ben benieuwd hoe het blauwe monster eruit ziet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Hbo6efoev2Lr2JuIecx4BWJOjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPPSxu3BYSYeHRB3AZYu9UBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYvkYnqYm5reX4RELOYAjhxKOZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb8Iz07Gnw4KD151wJdrMBF3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wwSBalIKEwKbugp-CGpHhyrioQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yJ6u6iQYSIVtl6FjQpvrV6l.jpg?f=fotoalbum_large

Belooft maak schuld...

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanitas1996
Mijn hemel.... Wat een dikke bak.... Heel veel plezier ermee! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsimmer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-07 10:14
Sinds een aantal weken krijg ik iedere keer opnieuw ondestaande meldingen. Ik heb me al een paar keer opnieuw aangemeld, maar hij blijft deze melding geven. Iemand dezelfde ervaring en/of oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDeLcoDP4qsvIJu_1ffCLeqPJSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrpypC7fnmgY0PzteAM7Q0NT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLdoXFNcPa_5FlZegJkJ5Wt4h9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkUX1ur51FbYX78IazpMWiWA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matmar
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-07 06:59
rsimmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:09:
Sinds een aantal weken krijg ik iedere keer opnieuw ondestaande meldingen. Ik heb me al een paar keer opnieuw aangemeld, maar hij blijft deze melding geven. Iemand dezelfde ervaring en/of oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Precies hetzelfde hier, al weken. Ook al paar keer opnieuw aangemeld, maar blijft terugkomen. Geen oplossing hier. Misschien dat compleet nieuw hoofdaccount aanmaken helpt maar heb nog geen zin om alles terug te zetten naar fabrieksinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ik heb daar ook al weken last van.. Volgens mij blijft alles wel gewoon werken, maar irritant is het zeker..

Ik meen me te herinneren dat er een melding met variablen in beeld kwam (soms zie je dat, dan heeft de interface de variablen nog niet vervangen door gelokaliseerde tekst). Dat ging over een expired_token.. Dus het zit ergens in die hoek, al heeft opnieuw aanmelden ook niet altijd zin. Lijkt me echt een bug, hoop dat het in 3.1/3.2 is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Star65 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:16:
[...]

Dat is dus de reden dat ik Pump gebruik met navigatie, die is dynamisch en houdt je actuele batterijstand continu in de gaten. Indien nodig bij hoger verbruik adviseert die je om andere laadlocatie te gebruiken. (is wel de betaalde versie van Pump)
Pump? Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
rsimmer schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb eerder ook deze meldingen gehad. Elke keer als ik de auto instapte probeerde ik 1x met inloggen, vaak hielp het niet. Tot één specifiek moment - nooit meer de melding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
jules schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:13:
[...]

Tja….verkopers met hun fabels. 40km extra geloof ik weinig van. Met Fase 1 of 2 recuperatie in D hoef ik ook amper de rem schijven aan te spreken dus ook prima aan het electro terugwinnen. Ik lees tegenwoordig nog liever zelf de info boekjes dan dat ik een verkoper een vraag stel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-07 01:08
Gisteren ME3 update probleemloos laten installeren. Aangezien hij toch naar de garage moest meteen gevraagd of ze de projectorlampen in de spiegels konden vervangen. En zo geschiedde, we kunnen er weer even mee vooruit.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-07 21:33
jules schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Pump? Heb je een linkje?
In de app store zoeken naar Pump, volgens mij wel alleen voor ios, geloof niet dat er een Android versie is.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hakki
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:24

ME3.2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Senaxx
TLDR;
- Verwacht geen grote veranderingen voor de Enyaq meer maar meer finetuning.
- Je mag ongeveer 1 a 2 updates per jaar verwachten
- Wallbox geneuzel dat die ook compatible gaat worden met Plug & Charge.

ME 3.1
- Limitatie van ESP is instelbaar. Zodat in sneeuw condities de auto minder slipt

ME 3.2
- Plug & Charge wordt beschikbaar - Geen PowerPass kaart meer nodig om te kunnen laden met Power Pass. Je kan inpluggen en de auto begin meteen te laden. Je CC word gekoppeld aan PowerPass en Power Pass aan de Enyaq
- Laadsnelheid in kWh gaat weergegeven worden in het laadscherm in de auto

Leuk die Plug & Charge maar totaal waardeloos die ME 3.2 als je dus geen PowerPass gebruikt. Al zullen er ongetwijfeld wat kleine features in zitten en bug fixes.

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 03-01-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als dat plug & charge betekend dat de auto zichzelf via de CCS interface netjes identificeert, dan zou het in theorie ook bij bijv Fastned met hun app moeten werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:28
Het is wel heel cool als je auto zichzelf dus ook bij 'normale' laadpalen kan identficeren. Ze zeggen dat het ook gaat kunnen met een Wallbox. Het zou toch fijn zijn als ze nou eens een gihub pagina zouden maken met dat protocolletje dan kunnen we (als tweakers) zoiets ook inbouwen voor de SmartEVSE. Maar er moet nog heel erg veel water door de rijn voor we zover zijn denk ik.

Overigens zeg ik het gekscherend wij, als tweakers, maar het slaat natuurlijk nergens op dat er maar 1 fabrikant van laders lijkt uitverkoren om dat protocol te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ik zie in Erwin dat er voor mijn Enyaq een veldactie/recall is: 0AA1 S-Regelapparaat elektrische aandrijving

Iemand enig idee of je hiermee naar de garage moet? Ik heb verder geen (zichtbare) storingen in de auto. De melding is van 5Dec maar vanuit de dealer is het stil

[ Voor 11% gewijzigd door Wilde op 03-01-2023 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimpje9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
Wellicht even een overbodige vraag:
Is jullie enyaq bij aflevering geleverd met gesmeerde deurvangers? De deuren gaan iets stroef naar mijn mening. Op de checklist voor afleveren staat dit niet.

Tevens is het eerste onderhoud pas na 2 jaar. Is het niet verstandig na een nieuwe auto, alle bouten te laten natrekken( alles nalopen?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

dvx76 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:22:
[...]

Accu voorverwarmen voor snelladen??? 4.0 in 2025?
Ze hebben het continu over feedback from our customers, maar hoe komen ze daaraan? Is het een idee om deze vraag te spammen onder die video? 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Nog 2-3 weken, dan hebben we hem weer terug.

Afgelopen weken en nieuwe Qasqai mogen rijden als vervangende auto. Ik ben dankbaar dat het kon, maar ben blij dat we vandaag een Tiguan hebben gekregen van de schadehersteller. Die rijdt toch echt een heel stuk fijner. En als ik heel eerlijk ben, ook net iets fijner dan de Enyaq. Als ze in die Tiguan nu een elektrische aandrijving stoppen is het een hele mooie combi. Want de benzinemotor vind ik dan wel weer een minpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-07 10:20
Wilde schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:13:
Ik zie in Erwin dat er voor mijn Enyaq een veldactie/recall is: 0AA1 S-Regelapparaat elektrische aandrijving

Iemand enig idee of je hiermee naar de garage moet? Ik heb verder geen (zichtbare) storingen in de auto. De melding is van 5Dec maar vanuit de dealer is het stil
Zie mijn post hier: Digimusic in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mpaj
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-07 09:45
Pluimpje9 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:18:
De deuren gaan iets stroef naar mijn mening. Op de checklist voor afleveren staat dit niet.
Ik heb wel dat je de deuren best een harde Zwiep moet geven en ze niet zomaar dicht vallen. Regelmatig dat de deuren niet goed dicht zitten. Bedoel je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
Dipsausje schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:56:
Als dat plug & charge betekend dat de auto zichzelf via de CCS interface netjes identificeert, dan zou het in theorie ook bij bijv Fastned met hun app moeten werken toch?
Heel goed nieuws dat de Enyaq het ISO15118 protocol gaat ondersteunen; als je dat bekijkt zie je dat een heel groot deel gaat over sleutels, encryptie, en authentificatie.
Ik vermoed dat de "elektronische handtekening" van je auto gedeeld moet worden met de laadpaalprovider, zodat die weet waar de rekening naar toe moet. En dat is blijkbaar lastig om (veilig) te organiseren, en gemakkelijker als je zelf de provider bent (Powerpass).

Lijkt me dus geen technisch probleem, maar organisatorisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonny7
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
Mpaj schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:41:
[...]

Ik heb wel dat je de deuren best een harde Zwiep moet geven en ze niet zomaar dicht vallen. Regelmatig dat de deuren niet goed dicht zitten. Bedoel je dat?
Dat heb ik hier ook regelmatig. Alle 4 de deuren gaan wat stroever dan bij m'n vorige auto (een Fabia), zal eens kijken of de scharnieren goed gesmeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvzut
  • Laatst online: 10-01 20:06
Senaxx schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:26:
[...]

TLDR;
- Verwacht geen grote veranderingen voor de Enyaq meer maar meer finetuning.
- Je mag ongeveer 1 a 2 updates per jaar verwachten
- Wallbox geneuzel dat die ook compatible gaat worden met Plug & Charge.

ME 3.1
- Limitatie van ESP is instelbaar. Zodat in sneeuw condities de auto minder slipt

ME 3.2
- Plug & Charge wordt beschikbaar - Geen PowerPass kaart meer nodig om te kunnen laden met Power Pass. Je kan inpluggen en de auto begin meteen te laden. Je CC word gekoppeld aan PowerPass en Power Pass aan de Enyaq
- Laadsnelheid in kWh gaat weergegeven worden in het laadscherm in de auto

Leuk die Plug & Charge maar totaal waardeloos die ME 3.2 als je dus geen PowerPass gebruikt. Al zullen er ongetwijfeld wat kleine features in zitten en bug fixes.
Weet iemand toevallig welke softwareversie auto's die nu uitgeleverd worden hebben? Ik mag de mijne vrijdag ophalen.
Ik las trouwens op een VW forum dat 3.1/3.2 in de ID-range veel meer verbeteringen heeft dan hierboven genoemd, o.a. tot 170 kW laden, Spotify & Apple Music apps, etc. Zie hier. Zou dit dan niet ook in de Skoda update zitten? Of staat dat helemaal los van elkaar?
(Excuses als dit al eerder hier besproken is, dan kon ik het in ieder geval niet 1,2,3 vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirx_NL
mvzut schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Weet iemand toevallig welke softwareversie auto's die nu uitgeleverd worden hebben?
3.1, en mischien een kleine ota update die 2 minuten duurt. Die kreeg ik tijdens de aflevering.

Spotify zit er nog niet native op. Ik heb de vraag uit staan bij de dealer of het wel in 3.1 zit alleen niet in nl is vrijgegeven. Omdat de id5 het wel in 3.1 had en de Nederlandse shop het wel expliciet benoemd bij media streaming abbonement.

(C26) Display of the lanes in the map display with a low zoom level

Deze werkt overigens niet lekker in nachtstand (of auto 's avonds). Hele vlakken blijven beige ipv donker. Zeer irritant. In een troc die ik gisteren mee kreeg omdat ze banden waren vergeten te wisselen werkte het wel vlekkeloos. Ik zal vanavond in de demo mode eens een foto proberen te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Mirx_NL op 04-01-2023 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvzut
  • Laatst online: 10-01 20:06
Mirx_NL schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:57:
[...]

3.1, en mischien een kleine ota update die 2 minuten duurt. Die kreeg ik tijdens de aflevering.

Spotify zit er nog niet native op. Ik heb de vraag uit staan bij de dealer of het wel in 3.1 zit alleen niet in nl is vrijgegeven. Omdat de id5 het wel in 3.1 had en de Nederlandse shop het wel expliciet benoemd bij media streaming abbonement.

(C26) Display of the lanes in the map display with a low zoom level

Deze werkt overigens niet lekker in nachtstand (of auto 's avonds). Hele vlakken blijven beige ipv donker. Zeer irritant. In een troc die ik gisteren mee kreeg omdat ze banden waren vergeten te wisselen werkte het wel vlekkeloos. Ik zal vanavond in de demo mode eens een foto proberen te maken.
Ok bedankt. Is het dus veilig om te stellen dat alle updates in de VW ID changelog ook voor de Enyaq gelden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d.j.hissink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 08:22
Eind vorig jaar voor de grap een VIN-check gedaan op de Skoda site.
Bleek er, sinds eind 2021, een recall open te staan aangaande mijn HV-pack.
Dus binnenkort voor cell diagnose en dan gedegenereerde cellen vervangen.
Wel een verrassing om daar zelf achter te moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-07 15:50
d.j.hissink schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:04:
Eind vorig jaar voor de grap een VIN-check gedaan op de Skoda site.
Bleek er, sinds eind 2021, een recall open te staan aangaande mijn HV-pack.
Dus binnenkort voor cell diagnose en dan gedegenereerde cellen vervangen.
Wel een verrassing om daar zelf achter te moeten komen.
Welk linkje gebruikt? degene die ik vind geeft service unavailable aan

Hemelaar Fotografie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d.j.hissink
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 08:22
Goegol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Welk linkje gebruikt? degene die ik vind geeft service unavailable aan
Gebruikte geloof ik deze:
https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker
Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.