Over het algemeen zijn dat niet de scharnieren, maar de deurvangers, deze zorgen ervoor dat de deur niet te ver openzwaait, en dat die half open stand blijft behoudenSonny7 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:30:
[...]
Dat heb ik hier ook regelmatig. Alle 4 de deuren gaan wat stroever dan bij m'n vorige auto (een Fabia), zal eens kijken of de scharnieren goed gesmeerd zijn.
Nee, daar zou ik niet blind vanuit gaan. Maar van zaken als navigatie updates kun je denk ik wel vanuit gaan omdat dit voor het gehele platform zal gelden, niet alleen voor een specifiek merk.mvzut schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:57:
[...]
Ok bedankt. Is het dus veilig om te stellen dat alle updates in de VW ID changelog ook voor de Enyaq gelden?
Klopt, en dat de deurklinken wat moeilijker gaan. Is wellicht ook het type auto.Mpaj schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 07:41:
[...]
Ik heb wel dat je de deuren best een harde Zwiep moet geven en ze niet zomaar dicht vallen. Regelmatig dat de deuren niet goed dicht zitten. Bedoel je dat?
Betekent alleen maar dat je auto goed lucht- en water-dicht is...Pluimpje9 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:58:
[...]
Klopt, en dat de deurklinken wat moeilijker gaan. Is wellicht ook het type auto.
Ik herken dit, heb hetzelfde met een Enyaq met 30K km (90% snelweg) op de teller. Schijven blokken nog als nieuw, wel krom, geen korting. Het is gelukkig niet zo dramatisch dat ik het meteen moet laten vervangen a 1100 euries een set....Ccreator schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:44:
Hallo medegebruikers van de Enyaq, ik heb de Enyaq sinds Mei vorig jaar en inmiddels 45 k erop zitten. nu is het zo dat er bij de 22000 km de remschijven ineens krom waren, ik voelde dat bij het remmen dat ze telkens meer gingen trillen.
de schijven en remblokken vervangen (niet gratis, wel korting). inmiddels een 23000 km verder zijn de remmen weer aan het trillen en nu hebben ze weer gemeten en blijke de schijven wederom krom te zijn.
ik ben geen Verstappen en rij 90% in de B-Stand, heeft iemand hier ook dit probleem?
De dealer zegt dat het een product eigenschap is, maar dat zou toch niet zomaar kunnen?
Even voor de beeldvorming: de kromme schijven is dat soms alleen bij de 80? Ik heb een 60 met 45k op de teller rij altijd in de B-stand. Ik heb nog geen trillingen in de schijven.
Ik vraag het omdat er wel aardig wat gewichtsverschil tussen de 60 en de 80 zit.
Ik vraag het omdat er wel aardig wat gewichtsverschil tussen de 60 en de 80 zit.
Ik kreeg mijn Enyaq 60 een jaar na het op kenteken zetten met 15 kilometer op de teller (geen idee waarom hij een jaar stil heeft gestaan). Na mijn eerste rit vond ik het remmen al erg trillerig als ik rem zonder recuperatie (wat harder remmen zodat het blauwe balkje niet uitslaat). Ik denk dat mijn schijven ook krom zijn.
Vandaag gechecked en inderdaad bij mij ook HV cel die vervangen moet worden volgens de site / link. Dealer gebeld deze kwam tot de conclusie dat ik gelijk had, jammer dat je er zelf zo achter moet komen. Vervanging zal waarschijnlijk grote bereik geven en is noodzakelijk omdat dit de kans op stilvallen van de auto verkleind.d.j.hissink schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:38:
[...]
Gebruikte geloof ik deze:
https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker
Bij mij ook het geval, wel gek dat het niet bij de rdw geregistreerd staat?frankdaan schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:36:
[...]
Vandaag gechecked en inderdaad bij mij ook HV cel die vervangen moet worden volgens de site / link. Dealer gebeld deze kwam tot de conclusie dat ik gelijk had, jammer dat je er zelf zo achter moet komen. Vervanging zal waarschijnlijk grote bereik geven en is noodzakelijk omdat dit de kans op stilvallen van de auto verkleind.
Weten jullie de productiedatum van jullie auto?newtastyland schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:59:
[...]
Bij mij ook het geval, wel gek dat het niet bij de rdw geregistreerd staat?
Met wat getweak kun je die zelf uit de skoda-servers krijgen:BAJ82 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 22:08:
[...]
Weten jullie de productiedatum van jullie auto?
Digimusic in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
EDIT: Of als je gebruik maakt van Skodaconnect in Homeassistant: als je de toestand van sensor.enyaq_car_info oproept, zie je een object met key model: de waarde ervan is iets van "Enyaq 80 iV/productie-datum".
[ Voor 24% gewijzigd door dingo35 op 06-01-2023 06:26 ]
Is er ook een manier om "laden op voorkeurstijden" als standaard in te stellen voor de thuislocatie?
Hij herkent de thuislocatie wel, en zowel in de auto als in de app kan ik de "Laden op voorkeurstijden" kiezen. Dat werkt dan verder ook goed, en de laadsessie start pas op de begintijd.
Maar zodra ik de 's ochtends de laadkabel er uit trek, springt alles weer terug naar "Direct laden" in zowel de auto als de app.
Hij herkent de thuislocatie wel, en zowel in de auto als in de app kan ik de "Laden op voorkeurstijden" kiezen. Dat werkt dan verder ook goed, en de laadsessie start pas op de begintijd.
Maar zodra ik de 's ochtends de laadkabel er uit trek, springt alles weer terug naar "Direct laden" in zowel de auto als de app.
newtastyland schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:59:
[...]
Bij mij ook het geval, wel gek dat het niet bij de rdw geregistreerd staat?
/f/image/dydZrNw9HHWEBiIvHLWFdCXk.png?f=fotoalbum_large)
Deze vervanging, is dat de gewone 12v accu die met ME3 al vervangen is? Of toch ook dode cellen in het accupakket?
Geen idee. Bij mij staat er dat "S-Update SW ME3.0" outstanding is, maar die is al in September uitgevoerd.Mpaj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Deze vervanging, is dat de gewone 12v accu die met ME3 al vervangen is? Of toch ook dode cellen in het accupakket?
Hmm ik krijg dit, geen idee wat dat dan weer is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/8UNFmLGboQI1yWeXPt9eJFe0.png?f=user_large)
Auto is van juli '22 en werkt verder prima
:fill(white):strip_exif()/f/image/8UNFmLGboQI1yWeXPt9eJFe0.png?f=user_large)
Auto is van juli '22 en werkt verder prima
Yep betreft het HV-accu pakket.Mpaj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
Het is bekend dat bij sommige auto's cellen zijn gebruikt die 'snel' degenereren.
Betreffende cellen zullen, onder garantie, worden vervangen.
[ Voor 28% gewijzigd door d.j.hissink op 06-01-2023 12:13 ]
Vreemd dat deze niet Australische site geen recalls geeft op mijn VIN:
https://www.skoda-auto.com/services/recall-actions
https://www.skoda-auto.com/services/recall-actions
Mpaj schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:27:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/hG8fSUrbXLQ5dKk0BC3tJyyk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee dat is bovenstaande, staat bij mij ook als nog openstaand maar is wel gedaan.
Hoi, kan iemand mij uitleggen hoe ik de accu/batterij kan voorverwarmen van mijn enyaq?zowel bij thuisladen als bij snelladen aub
Niet.Eric Di schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:02:
Hoi, kan iemand mij uitleggen hoe ik de accu/batterij kan voorverwarmen van mijn enyaq?zowel bij thuisladen als bij snelladen aub
Voorverwarmen? dat vind Skoda onzinEric Di schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:02:
Ik zou het doen!
Die optie mag je ergens na ME 3.2 verwachten als ik de communicatie van skoda zo lees. Daarnaast is Skoda ook afhankelijk van VW. Want zoals ik het begrijp gebruikt Skoda de software van VW met een andere interface er overheen. Daarnaast nog auto specifieke aanvullingen, maar de basis komt bij VW vandaan.Eric Di schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:02:
[ Voor 25% gewijzigd door Senaxx op 06-01-2023 15:55 ]
Na een complete factory reset van de systeemsoftware om mijn hoofdgebruikersaccount weer te kunnen gebruiken en af te zijn van de regen aan fantoommeldingen ‘opnieuw aanmelden noodzakelijk’:
Parkeercamera achter geeft ondefinieerbaar dia-negatief zwart wit beeld
:strip_exif()/f/image/vZhu8KZcPs1TVzaXXr1fbBfc.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu weer serverproblemen.
/f/image/F4hrPYDBkw2jBbBMy4yhatNf.png?f=fotoalbum_large)
Na bijna een jaar wachten op ME3.0 en dit soort gedoe heb niet meer de illusie dat Skoda dit met wat voor update dan ook structureel gaat oplossen. Software en Skoda is geen goed huwelijk.
:strip_exif()/f/image/vZhu8KZcPs1TVzaXXr1fbBfc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/F4hrPYDBkw2jBbBMy4yhatNf.png?f=fotoalbum_large)
Na bijna een jaar wachten op ME3.0 en dit soort gedoe heb niet meer de illusie dat Skoda dit met wat voor update dan ook structureel gaat oplossen. Software en Skoda is geen goed huwelijk.
Volgens mij ben je gewoon een pechvogel...Matmar schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:13:
Na een complete factory reset van de systeemsoftware om mijn hoofdgebruikersaccount weer te kunnen gebruiken en af te zijn van de regen aan fantoommeldingen ‘opnieuw aanmelden noodzakelijk’:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Andere ausCaptor schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:36:
Australische site
Dit kan wel, dit is in deel 1 al voorbijgekomen. Echter alleen bij vertrekplanning meer dan 1 uur vooruit of voldoende lang (200 tot 300 km) rijden.Eric Di schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:02:
PG
Weet hier iemand wat er gebeurd als na een jaar het gratis 'Charge faster DC booster' abonnement van de Powerpass verloopt? Wordt deze dan automatisch verlengd en ga je vanaf dat moment het maandelijkse tarief betalen?
ik kreeg deze mail:BAJ82 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:25:
Weet hier iemand wat er gebeurd als na een jaar het gratis 'Charge faster DC booster' abonnement van de Powerpass verloopt? Wordt deze dan automatisch verlengd en ga je vanaf dat moment het maandelijkse tarief betalen?
Uw Powerpass-laadtarief verloopt binnenkort
Hallo ,
Uw actuele laadtarief Charge Faster DC BOOSTER is vanaf 16 januari 2023 definitief niet meer geldig.
Als u wilt blijven laden met Powerpass, kunt u zich abonneren op een nieuw laadtarief in de Powerpass-app wanneer uw huidige tarief afloopt.
Met vriendelijke groet,
Het Powerpass-team
Ik zou het doen!
Helaas niet, steeds checken want hij blijft 'terugspringen'. Kan zelfs gebeuren als je nog even iets uit de auto pakt en en de auto opent en weer vergrendelt. Blijven opletten dus.Mirx_NL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:51:
Is er ook een manier om "laden op voorkeurstijden" als standaard in te stellen voor de thuislocatie?
Wordt niet automatisch verlengt, dit zal je zelf moeten doen. En ja, dat ga je indien gekozen uiteraard de maandelijkse fee betalen.BAJ82 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:25:
Weet je ook wat het dan maandelijks gaat kosten? Ik zie wel een fee van 9.99e staan, maar die geldt alleen de eerste 12 maanden en die hebben wij mijn inziens al gehad.RandomNick schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:40:
[...]
Wordt niet automatisch verlengt, dit zal je zelf moeten doen. En ja, dat ga je indien gekozen uiteraard de maandelijkse fee betalen.
Hhhmmmm, dat wordt voorlopig maar het hoog tarief op de vergoeding van mijn werkgever invullen dan, want die werken maar met 1 tarief...RandomNick schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:39:
[...]
Helaas niet, steeds checken want hij blijft 'terugspringen'. Kan zelfs gebeuren als je nog even iets uit de auto pakt en en de auto opent en weer vergrendelt. Blijven opletten dus.
Mijn shell paal heeft ook nog de mogelijkheid om laadsessies buiten bepaalde tijden te blokkeren, daar maar eens mee spelen dan.
Hoe kan ik de binnenverlichting (hemelverlichting bij de spiegel), dimmen en dat hij deze waarde ook vast houdt.
Als ik nu het de lampknop aanraak en blijf vast houden dan dimt de verlichting. Maar als ik later dan de auto uitzet springt dit gelijk weer naar formaat bouwlamp kwa licht?
Als ik nu het de lampknop aanraak en blijf vast houden dan dimt de verlichting. Maar als ik later dan de auto uitzet springt dit gelijk weer naar formaat bouwlamp kwa licht?
Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!
Ik zou de sliders terugzetten naar het middag of links. Nu staat alles op maximaal en zeker de contrast functie kan hier voor zorgen.Matmar schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet.Boedha schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:25:
Hoe kan ik de binnenverlichting (hemelverlichting bij de spiegel), dimmen en dat hij deze waarde ook vast houdt.
Vraagje; hoe krijg je de accu wel warm dan? Kan dat überhaupt?D.deJong schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:02:
[...]
Je accu dient warm te zijn om dit soort snelheden te halen en dat gebeurt niet met rijden.
Ik ben ook opzoek naar de oorzaak waarom het opladen bij mij (Enyaq 60 met snellaadupgrade) niet boven de 69 kW meer uitkomt na de update naar ME3. Voorheen was dit zeker 100 kW, maar wel warmer buiten. Met de ME3 zou dit zelfs 125 kW moeten zijn begreep ik.
Tips, trucs zijn welkom!
Opwarmen door de auto te laten remmen en dan weer vol gas geven dat werkt goed alleen moet je niet veel mensen achter je hebben.scvdb schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:38:
[...]
Vraagje; hoe krijg je de accu wel warm dan? Kan dat überhaupt?
Ik ben ook opzoek naar de oorzaak waarom het opladen bij mij (Enyaq 60 met snellaadupgrade) niet boven de 69 kW meer uitkomt na de update naar ME3. Voorheen was dit zeker 100 kW, maar wel warmer buiten. Met de ME3 zou dit zelfs 125 kW moeten zijn begreep ik.
Tips, trucs zijn welkom!
of al heel vroeg aan beginnen.
en sport modus kiezen.
Snelladen is de snelste manier om de accu op te warmenscvdb schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:38:
[...]
Vraagje; hoe krijg je de accu wel warm dan? Kan dat überhaupt?
Tips, trucs zijn welkom!
Accu temperatuur gaat naar 40 graden bij snelladen:
:strip_exif()/f/image/5Jnrzt5pPntkJbvTGTEO4h9B.jpg?f=fotoalbum_large)
Best een groot verschil tussen de total charge en discharge. Zou dit komen door zelfontlading/cell balancering? (Buiten natuurlijk de 45kwh die op dit moment aanwezig is in de accu)BAJ82 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:17:
[...]
Snelladen is de snelste manier om de accu op te warmen. Op weg naar Oostenrijk de eerste laadbeurt niet boven de 90kW, de 2 laadbeurten daarna ruim boven de 100kW bij lage SOC.
[Afbeelding]
Ik (of eigenlijk mijn werkgever) betaald nu EUR 12,99 p/mBAJ82 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:44:
[...]
Weet je ook wat het dan maandelijks gaat kosten? Ik zie wel een fee van 9.99e staan, maar die geldt alleen de eerste 12 maanden en die hebben wij mijn inziens al gehad.
Lijkt me ook gebruikelijk toch? Zo'n enorm verschil is er meestal niet tussen hoog laag. Een cent of twee a 3 max.Mirx_NL schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:11:
[...]
Hhhmmmm, dat wordt voorlopig maar het hoog tarief op de vergoeding van mijn werkgever invullen dan, want die werken maar met 1 tarief...
Mee eens, zelf al meermaals meegemaakt. 300 km lang je accu leegrijden met snelheid rond de 130 levert soms zelfs bij de eerste laadbeurt nog geen max snelheid op als het koud is. Vanaf de eerste snellaadbeurt echter altijd direct max. speed. Zelfs als de SOC rond de 20% is.BAJ82 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:17:
[...]
Snelladen is de snelste manier om de accu op te warmen. Op weg naar Oostenrijk de eerste laadbeurt niet boven de 90kW, de 2 laadbeurten daarna ruim boven de 100kW bij lage SOC.
Dat is het laadrendement van de accu, in mijn geval dus rond de 97%.Daan_P schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Best een groot verschil tussen de total charge en discharge. Zou dit komen door zelfontlading/cell balancering? (Buiten natuurlijk de 45kwh die op dit moment aanwezig is in de accu)
Dat komt omdat je accu moet laden met een overspanning (laadvoltage hoger dan het voltage van de accu zelf). Als je daarna de accu ontlaadt krijg je dezelfde hoeveelheid stroom terug, alleen met lagere spanning dan de laadspanning. Overspanning maal stroom is dus wat je verliest.
De eerste avond dat ik een proefrondje reed en van een wat hogere snelheid en goede stop maakte, daarna trilde de schijven bij het remmen. De auto had misschien nog niet eens 100km gelopen...28twinplug schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:56:
[...]
Ik herken dit, heb hetzelfde met een Enyaq met 30K km (90% snelweg) op de teller. Schijven blokken nog als nieuw, wel krom, geen korting. Het is gelukkig niet zo dramatisch dat ik het meteen moet laten vervangen a 1100 euries een set....
Ik vind de remmen onderbemaat voor het gewicht van de auto. De Passat die we hiervoor reden, en de Picanto, hebben allebei echt goede (schijf)remmen en heb ik dit euvel nog nooit meegemaakt.
Moet wel zeggen dat ik het na 20K km nauwelijks meer opmerkte.
Zelf ben ik een verfente B rijder, mijn vrouw is meer een D rijder. Zelf rijd ik soms wat sportiever waarbij ik de rem lichtjes gebruik.
Voor de Enyaq hebben we tijdelijk een ID3 gereden voor een paar maanden. En voor de proefrit van de Enyaq hebben we ook een ID4 gereden.Senaxx schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:53:
[...]
Die optie mag je ergens na ME 3.2 verwachten als ik de communicatie van skoda zo lees. Daarnaast is Skoda ook afhankelijk van VW. Want zoals ik het begrijp gebruikt Skoda de software van VW met een andere interface er overheen. Daarnaast nog auto specifieke aanvullingen, maar de basis komt bij VW vandaan.
Het is allemaal één pot nat, alleen met een ander sausje erover.
Het hele menu kun je zelf customizen; knoppen, widgets. Ik vraag me af waarom Skoda van die filmpjes maakt alsof ze er zelf maanden werk in stoppen. Het lijkt me sterk dat ze een compleet andere fork draaien ten opzichte van de ID lijn van VW. Maar ze lijken het wel doen voorkomen zo.
Maak daar maar VAG in zijn geheel van. Bij de Passat met bouwjaar 2015 hadden we nagenoeg dezelfde problemen met de app, ook al was het een andere app en is er tussentijds een nieuwe app gekomen. De problemen zijn gebleven.Matmar schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:13:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inmiddels staat de Enyaq bij de schade hersteller, en ben ik uitgelogd uit de app.
Het is niet voor niets dat VW (VAG?) een leger externen gaat inhuren voor hun problematiek. (Kan alleen het artikel niet meer vinden)
Met die app kun je wel in de zomer en winter je interieur koelen of verwarmen, als je bijvoorbeeld standaard geen schema hebt. Als het niet functioneert is het wel verdomde vervelend.bram2700 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 16:42:
[...]
Volgens mij ben je gewoon een pechvogel...Na ME3 update is mijn Enyaq alleen maar beter geworden, in elk geval veel helderder camerabeeld en minder foutmeldingen in de auto. Dat de app nog wel serverproblemen geeft vind ik eerlijk gezegd minder boeiend, ik gebruik de app weinig.
Ik kan je zeggen dat onderstaande een indirect gevolg is geweest van een niet functionerende app.
:strip_exif()/f/image/VeGdlJ5fcfHXQYHvRRwe6Ukf.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vrouw heeft 5 minuten staan klooien om de auto via de app te laten voorverwarmen. Heeft uiteindelijk de auto aangezet, maar het ding is per ongeluk naar achter gereden door alle hectiek. (Het werkt niet mee als je twee ongeduldige kinderen bij je hebt en de auto zo softwarematig beveiligd is dat je de auto niet zomaar aan kunt zetten en dus ook niet het interieur zomaar kunt laten verwarmen als je zelf buiten de auto bent...)
Sorry, super vervelend dat dit gebeurd is natuurlijk maar om de app indirect de schuld te geven is wel een makkelijke. Zoek het graag iets dichter bij jezelf….of je vrouw dan in dit geval.jules schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:34:
[...]
Met die app kun je wel in de zomer en winter je interieur koelen of verwarmen, als je bijvoorbeeld standaard geen schema hebt. Als het niet functioneert is het wel verdomde vervelend.
Ik kan je zeggen dat onderstaande een indirect gevolg is geweest van een niet functionerende app.
[Afbeelding]
Mijn vrouw heeft 5 minuten staan klooien om de auto via de app te laten voorverwarmen. Heeft uiteindelijk de auto aangezet, maar het ding is per ongeluk naar achter gereden door alle hectiek. (Het werkt niet mee als je twee ongeduldige kinderen bij je hebt en de auto zo softwarematig beveiligd is dat je de auto niet zomaar aan kunt zetten en dus ook niet het interieur zomaar kunt laten verwarmen als je zelf buiten de auto bent...)
Heb vandaag tijdens een rit uit Rotterdam een “waarschuwingslampje, wit” gekregen. Was het symbool van een auto met links en rechts 2 arrow’s. Soms werden de arrow’s aan 1 zijde samengevoegd naar een dikgedrukte arrow. Wie weet wat dit betekent want kan het symbool niet vinden in het boekje. Foto nemen onder het rijden niet geprobeerd
Als je de accu 2 graden warmer wilt hebben, en 3 zieke kinderen op de achterbank dan is dit inderdaad DE manier.mibkiller schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:11:
[...]
Opwarmen door de auto te laten remmen en dan weer vol gas geven dat werkt goed alleen moet je niet veel mensen achter je hebben.
of al heel vroeg aan beginnen.
en sport modus kiezen.
Mijn advies zou zijn om zo warm mogelijk te vertrekken (auto verwarmen aan de lader). Bij de eerste de beste snellader ben je van alle temperatuur problemen af want dan knalt de temperatuur naar 40 graden ofzo en tegen de tijd dat je bij de volgende snellader bent is daar nog zo'n 15 a 25 van over (afhankelijk van de buitentemp) en is er geen temperatuur probleem meer.
Zie hier mijn 2 laadcurves op een ritje van 670km, buitentemp was rond de 4 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Qzjs7bU9uC8hmsgt1Iapaf6h.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/jhxHFAn2LBAAjIxyndRBYYZ6.png?f=user_large)
Helaas is mijn ervaring dat het toch veel warmer wordt zeker sport modus gaat ook de accu verwarmen is mij opgevallen.laforte schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:25:
[...]
Als je de accu 2 graden warmer wilt hebben, en 3 zieke kinderen op de achterbank dan is dit inderdaad DE manier.
Mijn advies zou zijn om zo warm mogelijk te vertrekken (auto verwarmen aan de lader). Bij de eerste de beste snellader ben je van alle temperatuur problemen af want dan knalt de temperatuur naar 40 graden ofzo en tegen de tijd dat je bij de volgende snellader bent is daar nog zo'n 15 a 25 van over (afhankelijk van de buitentemp) en is er geen temperatuur probleem meer.
Zie hier mijn 2 laadcurves op een ritje van 670km, buitentemp was rond de 4 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ze hier bedoelen is dat ze niet een lange rit hebben maar een rit om een keer te laden.
[ Voor 3% gewijzigd door mibkiller op 07-01-2023 22:46 ]
Ok, zo te zien dus 2x boven de 100kW gehaald bij 4 graden buitentemperatuur.laforte schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:25:
[...]
Als je de accu 2 graden warmer wilt hebben, en 3 zieke kinderen op de achterbank dan is dit inderdaad DE manier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan is er vermoedelijk toch iets mis met snellaad upgrade gezien ik niet meer boven de 69 kW kom ook niet bij gemeten 35 graden accu.
Bij welk accupercentage haal jij snelheid boven de 100kW? Enyaq 60 of 80?BAJ82 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:17:
[...]
[Afbeelding]
Met alle respect want het is zeer vervelend dat zoiets gebeurd, maar dit kan je de auto niet kwalijk nemen.. eerlijk gezegd heb ik dat hele voorverwarmen of koelen met de app zelf nooit begrepen. Dankzij het direct warm worden van de wagen zonder motorwarmte zoals bij een dinojuice auto is het binnen notime warm, zijn de ramen binnen notime ontdooit en is het in de zomer binnen notime koel.. ik heb me de frustratie van die app echt bespaard, probeer s zonder!jules schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:34:
[...]
Met die app kun je wel in de zomer en winter je interieur koelen of verwarmen, als je bijvoorbeeld standaard geen schema hebt. Als het niet functioneert is het wel verdomde vervelend.
[Afbeelding]
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Ik geloof dat we begonnen met laden rond de 20-25% SOC en toen ging het laadvermogen naar 110kW. Ik heb een IV80.scvdb schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:14:
[...]
Bij welk accupercentage haal jij snelheid boven de 100kW? Enyaq 60 of 80?
Ik heb een variabel contract, dus lange tijd voordeel gehad, maar nu last van de prijsstijgingen. Op dit moment zit er in mijn contract een prijsverschil van 18,595 cent prijsverschil tussen hoog/laag tarief.RandomNick schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:45:
[...]
Lijkt me ook gebruikelijk toch? Zo'n enorm verschil is er meestal niet tussen hoog laag. Een cent of twee a 3 max.
Ik kan beter bij Vattenfall laders laden dan thuis, dat kost maar 39 cent per kWh in plaats van 73,375 cent thuis in het laagtarief. Voor mijn laagtarief thuis kan ik overigens ook bij Shell snelladen...
Bij ons in de straat zelfs nog voor €0,22. Zal wel iets met subsidie en/of vast contract zijn. Andere palen in de buurt op 1 na rond de 40 of 60 cent.Mirx_NL schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:12:
[...]
Ik heb een variabel contract, dus lange tijd voordeel gehad, maar nu last van de prijsstijgingen. Op dit moment zit er in mijn contract een prijsverschil van 18,595 cent prijsverschil tussen hoog/laag tarief.
Ik kan beter bij Vattenfall laders laden dan thuis, dat kost maar 39 cent per kWh in plaats van 73,375 cent thuis in het laagtarief. Voor mijn laagtarief thuis kan ik overigens ook bij Shell snelladen...
Wij overwegen een Enyaq EV 60 aan te schaffen, wat is jullie ervaring qua kosten van een laadbeurt? En wat kan ik aan actieradius verwachten in de winter en zomer? Zoveel cijfers overal...
Gisteren 280 km gereden. Toen accu leeg. Nog geen zomer data omdat hij pas sinds eind oktober in het bezit is. Met de vorst is het wel snel minder maar ach wij laden hem thuis telkens op en als we dan toch naar de andere kant van het land willen is het voor ontspanning en kunnen we best een keer een bak koffie halen.
Laden thuis is afhankelijk van je energie contract.
Laden thuis is afhankelijk van je energie contract.
Heb je überhaupt de moeite genomen dit topic door te lezen?dejury schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:00:
Wij overwegen een Enyaq EV 60 aan te schaffen, wat is jullie ervaring qua kosten van een laadbeurt? En wat kan ik aan actieradius verwachten in de winter en zomer? Zoveel cijfers overal...
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Je actieradius is nogal afhankelijk van wat factoren, succes met inlezen wat dat betreft. Maar reken in de winter grofweg op 270 en zomers 360 ongeveer. En dan heb ik het over van 100% tot 0% leeg rijden wat je waarschijnlijk nooit doet...dejury schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:00:
Wat de laadsessie betreft is het ook afhankelijk van wat factoren, waar laad je? DC / AC, thuis, openbaar? Maar net als bij benzine aan de pomp betaal je meestal volume x tarief dus is het uit te rekenen
IOS app update, niet veel bijzonders voor ons:
* opnieuw inloggen
* app wil toegang tot bepaalde gegevens (helaas geen printscreen van)
* opnieuw inloggen
* app wil toegang tot bepaalde gegevens (helaas geen printscreen van)
/f/image/1Km5mXAxFp9QSjOt3itIXIFr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door rammes op 08-01-2023 21:58 ]
Ik zou het doen!
Jij woont zeker in de stad of hebt de auto in een garage staan? Ik woon in een polder en als het richting het vriespunt gaat staat heel de straat te krabben. Behalve wij. Al heel wat jaloerse blikken gekregen dat we iedere dag zo in de auto stappen en wegrijden.Wilde schreef op zondag 8 januari 2023 @ 01:13:
[...]
Met alle respect want het is zeer vervelend dat zoiets gebeurd, maar dit kan je de auto niet kwalijk nemen.. eerlijk gezegd heb ik dat hele voorverwarmen of koelen met de app zelf nooit begrepen. Dankzij het direct warm worden van de wagen zonder motorwarmte zoals bij een dinojuice auto is het binnen notime warm, zijn de ramen binnen notime ontdooit en is het in de zomer binnen notime koel.. ik heb me de frustratie van die app echt bespaard, probeer s zonder!
Mijn vrouw is me erg dankbaar dat ik dit voor haar ingesteld heb op doordeweekse dagen. Ze is ook niet de grootste en vraag me af of ze de voorruit ook echt goed ijsvrij kan maken. Zo'n app wordt dan toch meer een noodzaak.
Kan me voorstellen dat anderen er geen profijt van hebben hoor, toen we nog in de stad woonden, hoefden we ook nooit te krabben. Dan begrijp ik dat je het nut er niet van inziet.
Je verbruikt zo'n 16-24kw per 100km. Althans, dat is mijn geschatte verbruik met een IV80. Het is heel erg afhankelijk van hoe snel en hoe vaak je op trekt, je snelheid, de hoeveelheid verwarming of koeling je vraagt en de belading.dejury schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:00:
En wat het kost per laadbeurt is ook afhankelijk van waar je laad. Als je de auto via je eigen zonnepanelen kan laden overdag, en je hebt er genoeg, dan kan het gratis. Heb je nog een vast contract voor 5 jaar, dan kun je het wellicht thuis nog doen voor 15 cent per kWh. Aan een snellader langs de snelweg betaal je al snel tussen de 70 en 80 cent per kWh. Dus plannen is ook belangrijk als je niet de hoofdprijs wil betalen.
Ik rij sinds 4 maanden in een 60. En ik moet helaas zeggen dat ik nog geen 1 week zonder problemen heb gereden. Het navigatie/entertainment systeem valt heel vaak uit tijdens het rijden. De ene keer alleen het geluid, de volgende keer zie ik enkel de wallpaper en ook heel regelmatig schakeld het systeem naar zwart. Het opstarten duurt dan weer een paar minuten en dat is zeer irritant en afleidend tijdens het rijden. Wie (her)kent dit. De auto heeft al eens een dag bij de dealer gestaan en qua software diverse aanpassingen gedaan maar dat heeft niets opgeleverd. Soms heb ik dagen lang nergens last van maar als voorbeeld vandaag een rit van 250 km. Na 1 uur begon het probleem weer. Gedurende de rest van de rit wel 50 keer uitval gehad. Ik rij dus met steeds minder plezier. Nogmaals wie kent dit probleem en hopelijk weet een oplossing.
De afgelopen weken kwam ik tot 260 km. Ik heb de auto nu 4 maanden (16000 km) en heb gemiddeld 19,6kWh per 100 km. Maar de laatste weken kwam ik niet onder de 22 kWh per 100 km.dejury schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:00:
Ik bedoelde te schrijven, maar wellicht was ik onduidelijk, dat je met deze auto uberhaubt nooit hoeft te krabben. Dankzij het ontbreken vsn de noodzaak van motorwarmte is je raam binnen notime ijsvrij. Gewoon in je bevroren bakkie gaan zitten, verwarming aan en luchtstroom langs je voorruit. Volgens mij is er zelfs een speciale aircostand voor. Ik rijd dan binnen een minuut weg, sneller dan hanissen met de app..jules schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:02:
[...]
Jij woont zeker in de stad of hebt de auto in een garage staan? Ik woon in een polder en als het richting het vriespunt gaat staat heel de straat te krabben. Behalve wij. Al heel wat jaloerse blikken gekregen dat we iedere dag zo in de auto stappen en wegrijden.
Of je gebruikt een externe tool (Home Assistant) je drukt op een fysieke knop om de clima aan te zetten, je pakt nog een bak koffie, pakt dan je spullen en je auto is schoon en verwarmd. Zonder 'hanissen' in een app.Wilde schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:21:
[...]
Ik bedoelde te schrijven, maar wellicht was ik onduidelijk, dat je met deze auto uberhaubt nooit hoeft te krabben. Dankzij het ontbreken vsn de noodzaak van motorwarmte is je raam binnen notime ijsvrij. Gewoon in je bevroren bakkie gaan zitten, verwarming aan en luchtstroom langs je voorruit. Volgens mij is er zelfs een speciale aircostand voor. Ik rijd dan binnen een minuut weg, sneller dan hanissen met de app..
Je hebt altijd baas boven baas 😆ManiacScum schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:05:
[...]
Of je gebruikt een externe tool (Home Assistant) je drukt op een fysieke knop om de clima aan te zetten, je pakt nog een bak koffie, pakt dan je spullen en je auto is schoon en verwarmd. Zonder 'hanissen' in een app.
Al vind ik het licht irritant dat je in dat geval de instellingen weer opnieuw moet zetten, airco uit ed.. Ik heb dat liefst handmatig ingesteld. Allemaal niet zo heel spannend verder natuurlijk..
[ Voor 3% gewijzigd door Wilde op 09-01-2023 08:34 ]
Als ik zulke problemen had, ging die meteen weer terug naar de dealer. Zoals je zelf zegt is het afleidend tijdens het rijden en dus gewoon gevaarlijk. Dit zijn geen problemen die jij als gebruiker of Tweakers moeten gaan oplossen.marcmarsman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:13:
Ik rij sinds 4 maanden in een 60. En ik moet helaas zeggen dat ik nog geen 1 week zonder problemen heb gereden. Het navigatie/entertainment systeem valt heel vaak uit tijdens het rijden. De ene keer alleen het geluid, de volgende keer zie ik enkel de wallpaper en ook heel regelmatig schakeld het systeem naar zwart. Het opstarten duurt dan weer een paar minuten en dat is zeer irritant en afleidend tijdens het rijden. Wie (her)kent dit. De auto heeft al eens een dag bij de dealer gestaan en qua software diverse aanpassingen gedaan maar dat heeft niets opgeleverd. Soms heb ik dagen lang nergens last van maar als voorbeeld vandaag een rit van 250 km. Na 1 uur begon het probleem weer. Gedurende de rest van de rit wel 50 keer uitval gehad. Ik rij dus met steeds minder plezier. Nogmaals wie kent dit probleem en hopelijk weet een oplossing.
Dan gaan ze er maar mee terug naar de importeur, zetten er maar nieuwe module in, ruilen de auto maar om. Het is geen excuus dat ze beetje in de software hebben lopen pielen. Je mag voor dit geld gewoon verwachten dat ze het oplossen.
Gevalletje dikke vette pech denk ik. Ik rij inmiddels bijna een jaar zonder uitval van systemen. Ik zit niet op de nieuwe software en blijf dat voorlopig ook even zo houden😊marcmarsman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:13:
Inderdaad; ik heb zelfs de elektrisch verwarmde voorruit (is denk ik optioneel) en als ik een keer niet thuis ben (thuis een carport) kan ik binnen no time vertrekken met een bevroren auto, ook al heb ik geen vertrektimer of voorververwarming aangezet.Wilde schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:21:
[...]
Ik bedoelde te schrijven, maar wellicht was ik onduidelijk, dat je met deze auto uberhaubt nooit hoeft te krabben. Dankzij het ontbreken vsn de noodzaak van motorwarmte is je raam binnen notime ijsvrij. Gewoon in je bevroren bakkie gaan zitten, verwarming aan en luchtstroom langs je voorruit. Volgens mij is er zelfs een speciale aircostand voor. Ik rijd dan binnen een minuut weg, sneller dan hanissen met de app..
Zoals ik eerder al zei; heb ik eindelijk zo'n mooie 'simply clever' ijskrabber, heb je hem nooit meer nodig...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Verwarmde voorruit? Dat is nooit een optie geweest toch….?JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Inderdaad; ik heb zelfs de elektrisch verwarmde voorruit (is denk ik optioneel) en als ik een keer niet thuis ben (thuis een carport) kan ik binnen no time vertrekken met een bevroren auto, ook al heb ik geen vertrektimer of voorververwarming aangezet.
Zoals ik eerder al zei; heb ik eindelijk zo'n mooie 'simply clever' ijskrabber, heb je hem nooit meer nodig...
Behalve soms nog voor de koplampen. Als hier een dikkke laag ijs op zit gaat deze niet automatisch weg.JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Ik heb het "klimaat plus" pakket, destijds met elektrische verwarmbare achterbank en voorruit. Zeker weten dat het er op zit.Maat28 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:03:
[...]
Verwarmde voorruit? Dat is nooit een optie geweest toch….?
Vorige week de auto ingeleverd voor een software update (de ME3 update afaik), sindsdien heb ik de auto al 2x onder de carport aangetroffen met alle ramen open.
Nou zou de sleutel in mijn broekzak klem gezeten kunnen hebben maar na 1,5 jaar nooit problemen en nu 2x in 1 week tijd lijkt me dat wel heel erg toevallig. Toevallig anderen die iets vergelijkbaars hebben gehad of iets hebben gehoord in deze trant?
Knipperlicht geluid had ik nooit zo'n last van maar die is wel een stuk subtieler nu
Nou zou de sleutel in mijn broekzak klem gezeten kunnen hebben maar na 1,5 jaar nooit problemen en nu 2x in 1 week tijd lijkt me dat wel heel erg toevallig. Toevallig anderen die iets vergelijkbaars hebben gehad of iets hebben gehoord in deze trant?
Knipperlicht geluid had ik nooit zo'n last van maar die is wel een stuk subtieler nu
Eve char: Warock <TEST>
Check even de raaminstellingen. En zet deze optie uitsPENKMAN schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:46:
Vorige week de auto ingeleverd voor een software update (de ME3 update afaik), sindsdien heb ik de auto al 2x onder de carport aangetroffen met alle ramen open.
Water-Escape
Heeft iemand met een iv80 na de ME3 update al laadsnelheden rond de 170kwh gezien? Zo ja, wanneer vlakte hij af richting de 100Kwh? Medio 2022 kwam dat al eens langs in een Tjechisch filmpje.
Het hangt wel van de samenstelling van je battery pack of je dat gaat halen. Ze gebruiken inmiddels volgens mij 2 of 3 (met VW incl.) verschillende cellen voor de battery packs.Mavom schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:27:
Heeft iemand met een iv80 na de ME3 update al laadsnelheden rond de 170kwh gezien? Zo ja, wanneer vlakte hij af richting de 100Kwh? Medio 2022 kwam dat al eens langs in een Tjechisch filmpje.
Ik heb hoogstwaarschijnlijk een pack met LG Chem cellen, die zou de 170 kW kunnen halen, maar verder vlakt de curve redelijk snel af. In laadsnelheid 10-80 is er nauwelijks een vooruitgang geboekt.
De andere cellen halen een minder hoge piek (170 kW ga je waarschijnlijk niet zien), maar de curve is wel een stuk platter waardoor de laadtijd van dit type cellen alsnog korter is dan de packs met LG Chem cellen.
Goed, ik lurk al even mee hier maar ik heb nu toch een beetje een overweging.
Ik rijd momenteel een 4% Kona die volgend jaar juli afloopt (5jr), dus ik kan ondertussen wel eens gaan rond neuzen met de huidige levertijden.
Ik wil graag iets ruimers omdat de drie kinderen erg opgepropt zitten op de achterbank (nu nog 1.5/10/4 jaar).
EV rijden vind ik helemaal prima zolang het niet te duur is ;-)
De afweging is een beetje tussen de Enyaq of een Kodiaq waarbij de laatste wel veel meer ruimte bied voor (qua bijtelling) ongeveer hetzelfde geld, ik vind 'm lastig.
Ik rijd momenteel een 4% Kona die volgend jaar juli afloopt (5jr), dus ik kan ondertussen wel eens gaan rond neuzen met de huidige levertijden.
Ik wil graag iets ruimers omdat de drie kinderen erg opgepropt zitten op de achterbank (nu nog 1.5/10/4 jaar).
De afweging is een beetje tussen de Enyaq of een Kodiaq waarbij de laatste wel veel meer ruimte bied voor (qua bijtelling) ongeveer hetzelfde geld, ik vind 'm lastig.
Wat is precies je vraag? Je kunt proefrijden toch? Ik zou nooit meer kiezen voor een ICE, maar dat kan ik niet voor jou beslissen_-= Erikje =-_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:08:
Ik ben met drie kinderen 11/15/17 naar Frankrijk gereden in een Enyag en dat ging eigenlijk best prima. Die Kodiaq zal groter zijn, maar voor 1 keer per jaar is het voor ons prima te doen.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Precies, mij ontgaat de vraag ook even.P_de_B schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Wat is precies je vraag? Je kunt proefrijden toch? Ik zou nooit meer kiezen voor een ICE, maar dat kan ik niet voor jou beslissen
Ik ben met drie kinderen 11/15/17 naar Frankrijk gereden in een Enyag en dat ging eigenlijk best prima. Die Kodiaq zal groter zijn, maar voor 1 keer per jaar is het voor ons prima te doen.
Ik zou absoluut weer voor een EV kiezen, alleen niet voor de Enyaq. Ik zelf ook een Hybride overwegen.
Maar zoals hierboven al gezegd, wij kunnen niet voor jou beslissen.
Als je met de softwarenukken kunt leven welke de Enyaq heeft dan is de Enyaq een erg fijne auto. Wil je gee_-= Erikje =-_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:08:
Ik zou het doen!
Hebben meer mensen last van problemen met Wireless Carplay?
Na de update naar ME3.0 werkt Wireless Carplay niet meer. Na instellen werkt het 1 keer, als ik daarna de 2e keer de auto start geeft de auto aan dat het connecten te lang duurt.
Enyaq is 2 x naar fabrieksinstellingen gezet en alles opnieuw ingesteld.
Aan iPhone(14 Pro Max) kant heb ik bij de Bluetooth en Carplay instellingen de auto al meermaals vergeten. . iPhone is up to date, de netwerkinstellingen zijn gereset en heb hem uiteraard meerdere malen gereset.
iPhone(13) van mijn vrouw heeft hetzelfde probleem.
Na de update naar ME3.0 werkt Wireless Carplay niet meer. Na instellen werkt het 1 keer, als ik daarna de 2e keer de auto start geeft de auto aan dat het connecten te lang duurt.
Aan iPhone(14 Pro Max) kant heb ik bij de Bluetooth en Carplay instellingen de auto al meermaals vergeten. . iPhone is up to date, de netwerkinstellingen zijn gereset en heb hem uiteraard meerdere malen gereset.
| Macbook Air M1 16GB | iPhone 15 Pro Max 256GB | iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |
Ik ben met een IV60 en drie kinderen (9/8/4) naar Oostenrijk geweest. Ging prima. Bedenk je wel dat in dit soort topics men vaak met de problemen komt (in de hoop lotgenoten of een oplossing te vinden). Ik heb eigenlijk géén issues met de software. In het begin viel de nav een keer uit, maar al zeker een half jaar niet meer gehad. ME3 inmiddels een week en geen problemen. Moest wel lang zoeken na de update voor de instelling voor auto nacht kaart voor de navigatie, die zit niet heel logisch._-= Erikje =-_ schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:08:
De app is een ramp vooral als het koud is en iedereen 's ochtends de auto wil aanzetten. Aangezien ik toch elke ochtend zelfde tijd weg rij staat er nu gewoon een schema aan en is de auto heerlijk warm bij wegrijden.
Memento mori
Komt op mij over als een losse connector of ergens een aardings-/statischprobleem. Ik herken het gelukkig niet, want ik zou er ook helemaal tureluurs van worden. Je bediend tegenwoordig bijna alles via dat scherm, het is dus bittere noodzaak dat het werkt. Heb het een enkele keer gehad dat het in de Passat waar uitgevallen, en dan komt het besef dat je niet de temperatuur kunt veranderen, geen muziek kunt luisteren, niet kunt bellen en geen navigatie hebt.marcmarsman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:13:
Ik zal je zeggen, die nacht had het niet alleen gevroren, maar ook geijzeld. Dat is er niet binnen één minuutje af. En met twee ongeduldige jonge kinderen kun je ook lang niet altijd nuchter nadenken. Dan wil je gewoon dat zaken werken waarvoor je betaald hebt.Wilde schreef op maandag 9 januari 2023 @ 07:21:
[...]
Mijn vrouw heeft alleen niet de ervaring van het voorverwarmen met het ding, omdat hij iedere werkdag al paraat staat voor haar. Ze heeft de handelingen proberen uit te voeren die ze met onze andere auto altijd moet doen om die ontdooid te krijgen; motor starten en alvast beginnen te krabben.
Niet iedereen is zo tech savvy als jij en ik. Ik weet ook dat electrisch sneller ontdooid dan een brandstof auto. Dat kreeg ik al als voorbeeld te horen bij de Passat.
VAG moet gewoon zijn zaakjes op orde krijgen. Na 6 (!) jaar en een paar apps en auto's verder nog steeds 0 vooruitgang! Nog steeds exact dezelfde perikelen; regelmatig geen verbinding en regelmatig uit de app geknikkerd worden.
Ik kan nog wel andere voorbeelden verzinnen waarin je terugkom tijdstippen niet kunt timen, maar het wel fijn of zelfs ook een must om de binnen temperatuur op het juiste pijl te hebben. In de zomer kunnen de kinderstoelen enorm heet worden. Als je terugkomt van het strand op een drukke parkeerplaats met hongerige kinderen, dan wil je zsm weg. Je betaald een x bedrag extra voor een elektrische auto ten opzichte van een brandstof auto, dan wil je ook gewoon dat het werkt.
Het komt er op neer dat het een optie is die ik vaak gebruik, en die ik nog vaker zou willen gebruiken maar de storingen laten het helaas niet toe.
Was jij dat niet die dat via een Hue knop had ingesteld? Werkt dat ook op vakantie vanaf het strand?ManiacScum schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:05:
[...]
Of je gebruikt een externe tool (Home Assistant) je drukt op een fysieke knop om de clima aan te zetten, je pakt nog een bak koffie, pakt dan je spullen en je auto is schoon en verwarmd. Zonder 'hanissen' in een app.
Iets serieuzer; zou dat werken met de knop op een Samsung Tag? En werkt dat altijd feilloos?
Tsja, carport... Hier in de Randstad staat 90% van de auto's gewoon op straat geparkeerd. Hier in de wijk moet je inmiddels miljonair zijn om een oprit te kunnen betalen met de huidige huizenprijzen.JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:01:
[...]
Inderdaad; ik heb zelfs de elektrisch verwarmde voorruit (is denk ik optioneel) en als ik een keer niet thuis ben (thuis een carport) kan ik binnen no time vertrekken met een bevroren auto, ook al heb ik geen vertrektimer of voorververwarming aangezet.
Fantastische plaatsing inderdaad. Kan mijn (kleine) vrouw precies net bij in de achterklepZoals ik eerder al zei; heb ik eindelijk zo'n mooie 'simply clever' ijskrabber, heb je hem nooit meer nodig...
Dat zou je moeten kunnen zien; dunne draden.JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:09:
[...]
Ik heb het "klimaat plus" pakket, destijds met elektrische verwarmbare achterbank en voorruit. Zeker weten dat het er op zit.
In zou zelf niet voor een PHEV gaan, maar juist volledig EV of ICE, uitgaande van het gebruiksgemak. Bij een PHEV sta je zo ongeveer na iedere rit weer bij een paal om zo veel mogelijk elektrisch te kunnen rijden. De EV rijd fijner dan een ICE.ManiacScum schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:50:
[...]
Precies, mij ontgaat de vraag ook even.
Ik zou absoluut weer voor een EV kiezen, alleen niet voor de Enyaq. Ik zelf ook een Hybride overwegen.
Maar zoals hierboven al gezegd, wij kunnen niet voor jou beslissen.
Alleen EV heeft een hogere aanschafwaarde en er is wat minder keus momenteel.
Ik had dit probleem ook regelmatig de eerste maand, dit was ook met een 60.marcmarsman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 00:13:
Ik had het idee dat het met de telefoon en Bluetooth te maken had. De telefoon vervolgens op de usb aangesloten en rij sindsdien 7 maanden zonder problemen.
Mij telefoon is een iPhone.
Het is het proberen waard.
Ja dat werkt vanaf het strand. Sterker nog ik heb dezelfde actie ook op mijn telefoon als widget, daarmee kan ik de auto dus ‘voorverkoelen’jules schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:04:
[...]
Was jij dat niet die dat via een Hue knop had ingesteld? Werkt dat ook op vakantie vanaf het strand?
Iets serieuzer; zou dat werken met de knop op een Samsung Tag? En werkt dat altijd feilloos?
Werkt het altijd feilloos? Nee maar dat ligt niet aan mijn Home assistant opstelling maar aan de api/servers van Skoda.
Ik had voor de update al een hoop problemen met Carplay (oververhitting van mijn iPhone, gedoe als mijn vriendin met Android naast me zit) waardoor ik nu alleen nog maar via de kabel werk. Een stuk stabieler en minder foutgevoelig.Eyyka schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:33:
Hebben meer mensen last van problemen met Wireless Carplay?
/post
Heb ook carplay problemen gehad, de dealer heeft een firmware geupdate, daarna waren alle problemen opgelost.
Ik zou het doen!
Heb CATL op mijn 80x. LG Chem kan laden tot piekvermogen van 170 kWh max; CATL tot maar 140 kWh max. maar kan dan weer langer meer vermogen geven.JanHenk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:44:
[...]
Het hangt wel van de samenstelling van je battery pack of je dat gaat halen. Ze gebruiken inmiddels volgens mij 2 of 3 (met VW incl.) verschillende cellen voor de battery packs.
Ik heb hoogstwaarschijnlijk een pack met LG Chem cellen, die zou de 170 kW kunnen halen, maar verder vlakt de curve redelijk snel af. In laadsnelheid 10-80 is er nauwelijks een vooruitgang geboekt.
De andere cellen halen een minder hoge piek (170 kW ga je waarschijnlijk niet zien), maar de curve is wel een stuk platter waardoor de laadtijd van dit type cellen alsnog korter is dan de packs met LG Chem cellen.
Meer info: YouTube: Skoda ENYAQ iV 80x Ladeleistung mit ME3.0 Update - Peak von 170kW? W... van Speicher Elektrisiert
En op https://www.enyaq-forum.d...ead/2303-lg-chem-vs-catl/
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
Mooie grafiekjes. Hoe heb je die voor elkaar gekregen: Carscanner?laforte schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:25:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
iV 80X Sportline Race Blue, 7/2022, ME3.0, Comfort Plus, Assistentie Plus, Infotainment Plus, Klimaat Plus, Family, Side Assist
In hoeverre werkt zo'n knop dan beter dan de Skoda app zelf als je nog steeds afhankelijk bent van de storingen van Skoda? Omdat je niet meer hoeft in te loggen?ManiacScum schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 01:28:
[...]
Ja dat werkt vanaf het strand. Sterker nog ik heb dezelfde actie ook op mijn telefoon als widget, daarmee kan ik de auto dus ‘voorverkoelen’
Werkt het altijd feilloos? Nee maar dat ligt niet aan mijn Home assistant opstelling maar aan de api/servers van Skoda.
Bij mij viel draadloos tijdens het forensen vaak uit op hetzelfde punt. Bleek onder lage overhangende hoogspanningskabels te zijn. Na bedraad aangesloten te zijn nooit meer dat probleem gehad op die plek.Ronem schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:44:
[...]
Ik had dit probleem ook regelmatig de eerste maand, dit was ook met een 60.
Ik had het idee dat het met de telefoon en Bluetooth te maken had. De telefoon vervolgens op de usb aangesloten en rij sindsdien 7 maanden zonder problemen.
Mij telefoon is een iPhone.
Het is het proberen waard.
Nadeel van bedraad aansluiten is wel dat verbinding trager tot stand komt
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.