Vandaag kreeg ik een melding dat er een software update was maar dat het geen systeem update was. Ik heb mijn Enyaq nu drie weken en al die tijd stond er bij Software Info dat ik geen geldige software versie had en contact moet opnemen met de dealer. Maar na die update van vandaag is die melding over ongeldige software verdwenen en zegt hij dat ik op versie 3.5 zit. Maar die bestaat toch (nog) helemaal niet?
Jawel, ik de k dat je 3.5 al vanaf factory hebt. Het wordt nu alleen beter weergegeven.
Ik zit nog op 3.0, ook vanaf de fabriek. Ik heb sinds de ota applicatie update gisteren nu ook een tegeltje extra waar nog altijd 3.0 staat.
Overigens vandaag een 2e applicatie update gehad die ‘data upload’ stabiliteit brengt. Geen idee wat dat inhoud
Ik zit nog op 3.0, ook vanaf de fabriek. Ik heb sinds de ota applicatie update gisteren nu ook een tegeltje extra waar nog altijd 3.0 staat.
Overigens vandaag een 2e applicatie update gehad die ‘data upload’ stabiliteit brengt. Geen idee wat dat inhoud
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Dan is de upload van de data stabielerWilde schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:29:
Ik zou het doen!
Mijn update naar 3.0 heb ik al maanden geleden gehad, dus daar kan het bij mij niet aan liggen. Ik heb intussen ook een nieuw stuur gehad vanwege de relatie stuurverwarming en TA. Ook al maanden geleden. Gelukkig is het tot nu toe bij één rit gebleven, maar het is erg vervelend dat je je auto niet kunt vertrouwen.Freakerz schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:44:
[...]
Sinds 2 weken het zelfde probleem. Nadat ik de software update heb gehad met betrekking tot de travel assist storing. Voor de update kon ik zonder problemen met 1 hand linksonder rijden en als ik de melding kreeg kneep ik kort in het stuur. Dit werkt niet niet, ook niet met 2 handen, ervaart u dit ook? Wat ik mij nog afvroeg, het resetten van multi media systeem kan je doen voor de aan/uit knop ingedrukt te houden toch? Daarmee blijft mijn dashboard met KM/snelheid altijd aan. Is dat bij u ook zo?
Resetten is idd gewoon de aan/uit knop indrukken tot het scherm donker wordt. Het systeem start na een aantal seconden weer op. Wel vervelend als je net ingewikkeld aan het navigeren bent, dan kun je beter stoppen. Ja, dat viel mij ook op: het display achter het stuur blijft tijdens een reset gewoon functioneren en staat kennelijk los van het mm-systeem.
Ik hoop nu maar dat mijn klachten wegblijven, mijn garantieperiode is afgelopen..
Ik heb begrepen dat via OBD ook Adaptive Lane Assist aan te zetten zou zijn. Dit zou dan wellicht de verbeterde verse van de 'normale' Lane Assist zijn en net als bij Travel Assist de auto actief in het midden van de rijbaan houden. Als ik het goed begrijp zou dat wel moeten kunnen werken zonder het knopje op het stuur en de HOD. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Adaptive lane tracking (ping pong verhelpen)Viewlite schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:35:
Ik heb begrepen dat via OBD ook Adaptive Lane Assist aan te zetten zou zijn. Dit zou dan wellicht de verbeterde verse van de 'normale' Lane Assist zijn en net als bij Travel Assist de auto actief in het midden van de rijbaan houden. Als ik het goed begrijp zou dat wel moeten kunnen werken zonder het knopje op het stuur en de HOD. Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5)
Lange codering
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu of early
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Ja precies die. Maar werkt het ook? En ook als je geen HOD hebt?_Brake_ schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 08:57:
[...]
Adaptive lane tracking (ping pong verhelpen)
Frontsensoren voor best.assistentiesystemen (A5)
Lange codering
HC_point_of_intervention: early_setting_over_menu of early
Nog niet kunnen testen, nog geen auto gehad zonder TA. Meeste mensen willen TA hebben natuurlijk.Viewlite schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:12:
[...]
Ja precies die. Maar werkt het ook? En ook als je geen HOD hebt?
Water-Escape
Helaas woon ik niet in de buurt, anders had je bij mij mogen testen!!water_escape schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
Nog niet kunnen testen, nog geen auto gehad zonder TA. Meeste mensen willen TA hebben natuurlijk.
Ik zou dat wel voor je willen proberen via OBD (regio Groningen)Wimbo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:59:
Ik heb dat knopje en de hendel wel en de lijntjes kleuren ook oranje.
Maar ik heb alleen ACC.
TA is ook geen keuze in het menu en de knop op het stuur doet niks.
(Toevallig iemand in het noorden die dat kan fixen via ODB?)
Interesse in een 3D geprint camerakapje voor de Enyaq / ID.4, stuur gerust een PB
Ik woon een stukje verder naar het zuiden. TA is voor mij geen optie, dus we zouden het kunnen testen?water_escape schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
Nog niet kunnen testen, nog geen auto gehad zonder TA. Meeste mensen willen TA hebben natuurlijk.
Dank jullie wel. Mocht er iemand in het midden van het land zijn met OBD11 en ervaring met TA aanzetten zijn die bereid is (tegen betaling) een mede-Tweaker te helpen, dan hoor ik het graag!
als je een leuke ritje wil maken ook welkom hoordonleone83 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:07:
Dank jullie wel. Mocht er iemand in het midden van het land zijn met OBD11 en ervaring met TA aanzetten zijn die bereid is (tegen betaling) een mede-Tweaker te helpen, dan hoor ik het graag!
Water-Escape
Volgens deze post op het OBD eleven forum werkt het wel bij een Kodiaq. Dan zou het ook bij een Enyaq moeten kunnen toch?water_escape schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
https://forum.obdeleven.com/post/64315/thread
Ook @Antera meldt in deze post dat het werkend te krijgen is:
Antera in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1"
Dit zou dan wellicht ook kunnen betekenen dat je de functie van de Adaptieve Lane Assist kunt gebruiken zonder ingeschakeld TA?
[ Voor 26% gewijzigd door Viewlite op 18-08-2023 13:07 ]
Bij de voorganger van onze Enyaq (een VW T-Roc uit 2020) heet dat "dynamic lane assist". die zorgt ook dat hij in het midden van de rijbaan blijft rijden.Viewlite schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:46:
[...]
Dit zou dan wellicht ook kunnen betekenen dat je de functie van de Adaptieve Lane Assist kunt gebruiken zonder ingeschakeld TA?
Die auto had alleen lane assist, en geen travel assist.
[ Voor 6% gewijzigd door Roger Beurskens op 18-08-2023 14:46 ]
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Vraagje, ik laad op vakantie op met een granny charger van Skoda zelf, eerder deed deze het wel. Nu is het hier 38 graden momenteel, maar hij lijkt niet op te laden. De laadpoort knippert zachtjes groen, de unit zelf ook 2 lampjes groen en eentje zacht knipperend. Alles lijkt erop dat hij moet opladen, de koeling van de batterij staat aan. Maar toch laad hij niet, in de app staat laadkabel niet aangesloten. Iemand dit eerder ervaren?
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
@Oggy Maar wat zegt de auto zelf? De app heeft het wel eens mis.
Open deuren? Nee, toch niet. Open ramen? Nee, ook niet.
Open deuren? Nee, toch niet. Open ramen? Nee, ook niet.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Op basis van de signalen die de auto geeft wordt er wel geladen als ik afga op jouw info. Je kunt de auto eens op “contact” zetten om te zien wat de laadstatus is. Die app synct niet altijd even goed. Hou er wel rekening mee dat die granny charger tergend langzaam laadt trouwens, maar dat wist je al denk ik…..Oggy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:15:
Vraagje, ik laad op vakantie op met een granny charger van Skoda zelf, eerder deed deze het wel. Nu is het hier 38 graden momenteel, maar hij lijkt niet op te laden. De laadpoort knippert zachtjes groen, de unit zelf ook 2 lampjes groen en eentje zacht knipperend. Alles lijkt erop dat hij moet opladen, de koeling van de batterij staat aan. Maar toch laad hij niet, in de app staat laadkabel niet aangesloten. Iemand dit eerder ervaren?
Hij laad inmiddels op, ik vermoed dat de laadcontroller het buiten te heet had. In de airco van het huisje laad hij inmiddels.Oggy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:15:
Wat ik ervaar, kan hij dus goed zijn aangesloten. Alles op 'groen' maar niet opladen omdat de controller of accu te heet is. 45 graden hier in de zon vanmiddag.
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Alle deuren op slot?Oggy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:15:
Ik zou het doen!
Ja alles was op slot, zie ook mijn bovenstaande reactie op mijn eigen bericht. Vermoed echt te hoge operationele temperatuur.
Ik lees het, merkte zelf op vakantie dat als de deur open staat hij ook niet laad.Oggy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:06:
[...]
Ja alles was op slot, zie ook mijn bovenstaande reactie op mijn eigen bericht. Vermoed echt te hoge operationele temperatuur.
Ik zou het doen!
Vraagje. Ik gebruik apple carplay oa voor de navigatie via google maps. Dat werkt prima zolang ik alleen in de auto ben. Als mijn vrouw meerijdt, pakt de auto altijd eerst haar android car op. Ik krijg het daarna met geen mogelijkheid meer terug op apple carplay. Erg irritant, zeker op vakanties. Iemand een idee of dit ergens op te lossen of snel te switchen is?
Bluetooth van je vrouw uitzetten? (Haar telefoon bedoel ik dan hemartijnkh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:49:
Vraagje. Ik gebruik apple carplay oa voor de navigatie via google maps. Dat werkt prima zolang ik alleen in de auto ben. Als mijn vrouw meerijdt, pakt de auto altijd eerst haar android car op. Ik krijg het daarna met geen mogelijkheid meer terug op apple carplay. Erg irritant, zeker op vakanties. Iemand een idee of dit ergens op te lossen of snel te switchen is?
Zie hier een snelle manier:martijnkh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:49:
Martinique in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
Het is een gemis dat dit niet aan een profiel te koppelen is...
Zojuist weer een update, for the record:
Applicatie-update
Het downloaden van de update is gratis. U hoeft niet in dit scherm te blijven, de update loopt op de achtergrond en gaat zelfs automatisch verder bij de volgende keer starten als u het voertuig verlaat. Let op: dit is geen SW-update van de voertuigbesturingseenheden en daarom wort de SW-versie van de auto niet verhoogd.
Deze update bevat de volgende wijzigingen
Juridische aspecten
• Verbeterde app-stabiliteit
• Revisie van de Ul-tekst in de app voor betere begrijpelijkheid
• Oplossing voor kleine bugs en foutjes
Background System Services
• Verbeterde webapp-stabiliteit
• Extra ondersteuning voor toekomstige nieuwe functies
• Update van teksten en beschrijvingen
Aanmelden bij Skoda Connect
• Toegevoegde nieuwe functies
• Kleine verbeteringen in teksten
Informatie over software
• Oplossing voor kleine grafische foutjes
Applicatie-update
Het downloaden van de update is gratis. U hoeft niet in dit scherm te blijven, de update loopt op de achtergrond en gaat zelfs automatisch verder bij de volgende keer starten als u het voertuig verlaat. Let op: dit is geen SW-update van de voertuigbesturingseenheden en daarom wort de SW-versie van de auto niet verhoogd.
Deze update bevat de volgende wijzigingen
Juridische aspecten
• Verbeterde app-stabiliteit
• Revisie van de Ul-tekst in de app voor betere begrijpelijkheid
Background System Services
• Verbeterde webapp-stabiliteit
Aanmelden bij Skoda Connect
• Toegevoegde nieuwe functies
• Kleine verbeteringen in teksten
Informatie over software
• Oplossing voor kleine grafische foutjes
[ Voor 9% gewijzigd door Martinique op 19-08-2023 09:18 ]
Na een weekje de auto bij een Duits vliegveld in een ondergrondse parkeergarage te hebben geparkeerd er achter komen dat je het raam linksvoor open hebt laten staan... Gelukkig zijn Duitsers lief en is niks weg, alleen wat extra stikstof in de auto zullen we maar zeggen. Uiteraard mijn fout, echter (!), daar mag de app of auto gerust protesteren als je de auto wilt afsluiten. Sowieso een gemis dat je zo'n dingen als ramen open / dicht doen niet via de app kunt regelen. Waarom doen ze daar niks mee?
2 posts terug zie je LETTERLIJK exact dezelfde info staan. Misschien meer lezen en minder schrijven?
Ik zie iets geks na die update of mischief klopt het just well. Ik heb software version 0561 en in eerdere posts zag ik dat dit voor versie 3.1 staat. Nou kijk ik op die nieuwe tegel en die zegt dat ik versie 3.2 heb. Dus weet niet of dit nou klopt of niet.
Hebben meer mensen dit?
Hebben meer mensen dit?
- Good evening, I'm Leonard Nimoy. The following tale of alien encounters is true. And by true I mean false. It's all lies. But they're entertaining lies, so in the end, isn't that the truth? The answer is "no."
Dat heb ik net zo, ik ben losHank Nordic schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:59:
Ik zie iets geks na die update of mischief klopt het just well. Ik heb software version 0561 en in eerdere posts zag ik dat dit voor versie 3.1 staat. Nou kijk ik op die nieuwe tegel en die zegt dat ik versie 3.2 heb. Dus weet niet of dit nou klopt of niet.
Hebben meer mensen dit?

Hier toch ook even op reageren: de Travel Assist knop doet bij mij helemaal niets en de functie werkt niet, maar de lijntjes aan beide kanten zijn wel degelijk continu oranje.Autohillenga schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Je komt er heel gauw achter of je TA hebt of niet. Als de lijntjes met ACC aan wit blijven heb je Assistentie Basis, heb je Travel Assist, dan worden de wegmarkeringen oranje weergegeven en heb je dus Travel Assist en stuurt hij ook zoveel als mogelijk bij. Met assistentie basis kun je wel middels codering Travel Assist activeren, hiervoor ben je nodig, stuur met HOD en de ACC hendel links onder de richtingaanwijzer.
Zal mijn ervaring met mijn lange reis (die overigens super positief is) niet in dit forum delen. Wilde wel meegeven dat ik verrast ben door de laadsnelheden! Tussen 10 en 15 procent gaan laden. Nooit onder de 155 kw gestart. De “beste” score lag zelfs op 166 kw. Mijn Enyaq is een “oudje” van mei 2021 maar ook die gaat prima mee :-).
/f/image/ZdTAOYJkJeGfI0DnIWdHR072.png?f=fotoalbum_large)
Pictures or it didnt happen....donleone83 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 06:11:
[...]
Hier toch ook even op reageren: de Travel Assist knop doet bij mij helemaal niets en de functie werkt niet, maar de lijntjes aan beide kanten zijn wel degelijk continu oranje.
Nou precies dit doet ie elke dag bij mij maar ik zal later vandaag dan inderdaad even foto’s maken. Misschien komt het omdat ik een import auto heb en daar de configuratie net anders kan zijn.
:strip_exif()/f/image/fVXsikPNnWPSFyXGXKgZChpJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Vrijdag heb ik mijn Enyaq opgehaald. Hij rijdt echt heerlijk. Dit weekend een aantal trips gemaakt, en de ACC functies getest. Een (bijna tot stilstand) noodstop deed hij prima toen de auto's voor ons opeens flink afremden. File rijden ging ook prima en door deze thread weet ik nu ook waarom die soms uitschakelde (handen aan het stuur houden!). Ik heb alleen de functie van het knopje rechtsboven op het stuur nog niet goed begrepen.
Twee dingen die mij zijn opgevallen die ik nog nader uit moet zoeken:
- Het lijkt alsof er geen parkeersensoren voor zitten als ik op een muur of haag af rijd, geen enkele indicatie vanuit de auto. Maar automatisch inparkeren gaat prima dus het moet er op zitten
- Bij achteruit parkeren deed de wagen opeens een harde noodstop. Ik dacht iets geraakt te hebben maar stond nog een halve meter van de haag.
Heeft iemand weleens een storing met de elektrische handrem gehad? Ik kom niet meer van de plek🙃
:strip_exif()/f/image/sTR47uT4hr5oSPcFJKqwUVz1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door Maat28 op 20-08-2023 14:20 ]
Ja ik, paar weken terug, gelukkig thuis voor de deur. Ik was na 20 minuten de dealer gaan bellen en met dat ik het hem nogmaals telefonisch wilde demonstreren sprong hij er spontaan af…Maat28 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:54:
Heeft iemand weleens een storing met de elektrische handrem gehad? Ik kom niet meer van de plek🙃
[Afbeelding]

Daarna is het niet meer voorgekomen.
Hoi iemand een idee wat de optie "spiegels naar beneden bij achteruit rijden" (of iets in die strekking (zit nu niet in de auto) zou moeten doen? Als ik dat nou aan of uit vink maakt niet uit de spiegels doen niks als ik achteruit rijd.
In mijn vorige auto was dat wel mogelijk om de spiegels meer op de stoep te mikken. Ik ga ervan uit dat dat eigenlijk ook de bedoeling is, maar dat dat gewoonweg niet werkt. Net zoals met je voet onder de achterbumper bewegen in de hoop dat de klep open gaat.
In mijn vorige auto was dat wel mogelijk om de spiegels meer op de stoep te mikken. Ik ga ervan uit dat dat eigenlijk ook de bedoeling is, maar dat dat gewoonweg niet werkt. Net zoals met je voet onder de achterbumper bewegen in de hoop dat de klep open gaat.
Knopje links bij je portier moet dan in ieder geval op R staan (knopje dat je ook gebruikt om spiegels in te stellen en te verwarmen)Nelis13 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:40:
Hoi iemand een idee wat de optie "spiegels naar beneden bij achteruit rijden" (of iets in die strekking (zit nu niet in de auto) zou moeten doen? Als ik dat nou aan of uit vink maakt niet uit de spiegels doen niks als ik achteruit rijd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R4LuMT2vUnsdowRfL8aQmaCf.jpg?f=user_large)
(eigenlijk zou ik moeten zeggen; sla de handleiding er eens op na, maar ja)
[ Voor 17% gewijzigd door jeroenkb op 20-08-2023 17:14 ]
@jeroenkb je hebt helemaal gelijk. Ik heb getracht de handleiding te downloaden zoals bij mijn vorige EV. Alleen dit was een online meer interactieve pagina. Waar geen doorkomen aan was. En de handleiding in de auto is erg traag. Maar er zit wel een goede zoekfunctie op. Misschien die vaker gebruiken.
In ieder geval bedankt.
In ieder geval bedankt.
Deze werkt redelijk soepelNelis13 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:32:
@jeroenkb je hebt helemaal gelijk. Ik heb getracht de handleiding te downloaden zoals bij mijn vorige EV. Alleen dit was een online meer interactieve pagina. Waar geen doorkomen aan was. En de handleiding in de auto is erg traag. Maar er zit wel een goede zoekfunctie op. Misschien die vaker gebruiken.
In ieder geval bedankt.
https://www.handleidi.ng/skoda/enyaq-iv-2020/handleiding?p=8
1) Bij instellingen parkeerhulp moet je automatisch activeren aanzetten. Snap niet dat dat niet de default is....superbikkel schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:22:
Twee dingen die mij zijn opgevallen die ik nog nader uit moet zoeken:
- Het lijkt alsof er geen parkeersensoren voor zitten als ik op een muur of haag af rijd, geen enkele indicatie vanuit de auto. Maar automatisch inparkeren gaat prima dus het moet er op zitten
- Bij achteruit parkeren deed de wagen opeens een harde noodstop. Ik dacht iets geraakt te hebben maar stond nog een halve meter van de haag.
2) Dat gaat hij nog wel vaker doen en de gevoeligheid is niet in te stellen...
Op gegeven moment kreeg ik de auto aan het rijden maar de foutmeldingen bleven. De berger was er intussen ook al en die heeft em naar de dealer gebracht. Helaas eerste echte issue in 1,5 jaar tijd nu.Martinique schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
Ja ik, paar weken terug, gelukkig thuis voor de deur. Ik was na 20 minuten de dealer gaan bellen en met dat ik het hem nogmaals telefonisch wilde demonstreren sprong hij er spontaan af…![]()
Daarna is het niet meer voorgekomen.
Voor meer info, zie ookt3q schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:06:
Deze update kwam net binnen. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: OTA Update Skoda ENYAQ mit Software ME3.0 aber es ist nicht ME3.1, w... (duits)
of
YouTube: OTA Update for Skoda ENYAQ with software ME3.0 but it's not ME3.1 - ... (engels)
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Voor meer info, zie ook
YouTube: OTA Update Skoda ENYAQ mit Software ME3.0 aber es ist nicht ME3.1, w... (duits)
of
YouTube: OTA Update for Skoda ENYAQ with software ME3.0 but it's not ME3.1 - ... (engels)
[/quote]
Fijn dat hij meer IV auto's van Skoda gaat doen na overleg met ze. Overigens verbaasd mij dan zijn zeer kritische blik op de updates en de vraag of ze überhaupt nog gaan komen (update naar 3.2 bijv.). Het stelt mij niet echt gerust. Zeker als je hem hoort zeggend dat auto's nu al met 3.5 af fabriek worden verscheept. En Skoda helemaal niks meer communiceert over updates naar 3.2 of zelfs nog naar 3.1.
of
[/quote]
Fijn dat hij meer IV auto's van Skoda gaat doen na overleg met ze. Overigens verbaasd mij dan zijn zeer kritische blik op de updates en de vraag of ze überhaupt nog gaan komen (update naar 3.2 bijv.). Het stelt mij niet echt gerust. Zeker als je hem hoort zeggend dat auto's nu al met 3.5 af fabriek worden verscheept. En Skoda helemaal niks meer communiceert over updates naar 3.2 of zelfs nog naar 3.1.
Vandaag toch even gebeld met de Skoda dealer omdat in de VIN checker : https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker?#secb de 48S5 actie nog open stond.
De man zei dat het vrijgeven (claimen) van de actie nog open stond bij hun en daarom nog te zien was in de VIn checker. Ik had dit midden Juli al laten verhelpen namelijk.
Terwijl ik hem aan de lijn had checkte ik de VIN checker en een nieuwe actie stond erin O4A3 die de man kon bevestigen zoals hij die ook zag in hun skoda systeem.
Dus het lijkt erop dat die VIN checker toch wel actueel is.
De man zei dat het vrijgeven (claimen) van de actie nog open stond bij hun en daarom nog te zien was in de VIn checker. Ik had dit midden Juli al laten verhelpen namelijk.
Terwijl ik hem aan de lijn had checkte ik de VIN checker en een nieuwe actie stond erin O4A3 die de man kon bevestigen zoals hij die ook zag in hun skoda systeem.
Life goes as it goes.
Ik heb dezelfde situatie. Moet dan onder Setup naar Mobiele Apparaten (geloof ik) en dan Apple Carplay inschakelen.martijnkh schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:49:
Of eerder instappen
Mijn 2021 model haalde ook ineens 155 KWh bij Ionity gisterenDirkBouwman schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:51:
Zal mijn ervaring met mijn lange reis (die overigens super positief is) niet in dit forum delen. Wilde wel meegeven dat ik verrast ben door de laadsnelheden! Tussen 10 en 15 procent gaan laden. Nooit onder de 155 kw gestart. De “beste” score lag zelfs op 166 kw. Mijn Enyaq is een “oudje” van mei 2021 maar ook die gaat prima mee :-).
[Afbeelding]
Moest even goed kijken want dat had ik nog niet gehaald.
Wat is ESC of ASR? Ik heb wel regelmatig dat ik bij hard accelereren uit een bocht ESP ingrijpt en direct automatisch power reduceert.RedCellNL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:57:
Ik had in Oostenrijk deze week dat ik een bocht nam (best lange bocht naar beneden) en dat ESC of ASR ingrijpt. Heeft iemand dit weleens gehad?
Mijns inziens is het hele OTA verhaal van VAG en Skoda een enorme soap. Ze bakken er echt niks van. Enfin, mijn auto rijdt en ik rijd al 54 jaar auto zonder systeemupdayes en ik heb ze nooit gemist. Maar een soap blijft het.Oase schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:58:
Voor meer info, zie ook
of
[/quote]
Haha heerlijk. De enyaq zal ook nog wel even blijven rijden vermoed ik zo zonder updates. Maar hij zo wel wat meer gefinetuned mogen worden.jdbiggelaa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Mijns inziens is het hele OTA verhaal van VAG en Skoda een enorme soap. Ze bakken er echt niks van. Enfin, mijn auto rijdt en ik rijd al 54 jaar auto zonder systeemupdayes en ik heb ze nooit gemist. Maar een soap blijft het.
Dan over laadsnelheden. Op de terugreis vanuit Frankrijk van Ionity 175KW bij de start met een accu% van 4%. Daar was ik wel blij mee.
Inderdaad. Vorige week stond er voor mijn Enyaq nog geen actie open. Zojuist controleer ik het weer en nu zie ik opeens dit staan:t3q schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:18:
Vandaag toch even gebeld met de Skoda dealer omdat in de VIN checker : https://aus.skoda.com.au/request/vin-checker?#secb de 48S5 actie nog open stond.
:strip_exif()/f/image/koNf59l28vYKDP4c9BwKLxij.jpg?f=fotoalbum_large)
Leest als de 3.07 software. Benieuwd of ik die nu automatisch gepushed krijg via de cloud of dat ik een afspraak moet gaan maken.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Bij mij nu ook idd. Heb echter al wel een update OTA gehad. Geen idee of het deze is want qua tekst is het dezelfde als hier vorige week gepost. Echter duurde de update bij mij nog geen 5 min.GAEvakYD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:45:
[...]
Inderdaad. Vorige week stond er voor mijn Enyaq nog geen actie open. Zojuist controleer ik het weer en nu zie ik opeens dit staan:
[Afbeelding]
Leest als de 3.07 software. Benieuwd of ik die nu automatisch gepushed krijg via de cloud of dat ik een afspraak moet gaan maken.
Ja in zeer veel haardspelbochten gehad. Vooral als ik op ACC/TA rij. Dan gooit hij die ook meteen eraf.RedCellNL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:57:
Ik had in Oostenrijk deze week dat ik een bocht nam (best lange bocht naar beneden) en dat ESC of ASR ingrijpt. Heeft iemand dit weleens gehad?
Geen idee waarom hij zo snel ingrijpt in dat soort bochten, wellicht de stuurslag (korte draaicirkel) en grip.
Water-Escape
Voor de records:Digimusic schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:04:
Bij gebrek aan communicatie vanuit Skoda over een update naar 3.1 en 3.2 ben ik een Skoda-onderhoudssysteem ingedoken om te kijken welke service-maatregelen er allemaal bestaan op de Skoda Enyaq (zoekcriteria vanuit mijn VIN).
Ik heb hieronder een overzichtje er van gemaakt. Ik zie nergens referenties naar 3.2. Het overgrote deel lijkt maatregelen om meer inzicht te krijgen in de status van de accu-cellen. Of je echt 3.1 gaat zien in het infotainment met 04A4 is maar de vraag... Volgens mij werken deze updates alleen de Battery Engine Module (8C/BMCe) en de Application Service Java (8124/ICAS1) bij. Ik heb zelf 0AA1 en 04A1 ontvangen.
Service-maatregel Omschrijving Technische achtergrond VIN 48S5 Regelapparaat camerahulpsystemen ... verschillende storingen in het stuurwiel en in het HOD-regelapparaat de storingmelding "Travel Assist niet beschikbaar" in het instrumentenpaneel wordt weergegeven.
TMB___NY_NF006001 - 067408 OAA1 Regelapparaat elektrische aandrijving ...is een Over-The-Air-update van de software van het regelapparaat voor elektrische aandrijving nodig. De elektrische aandrijfeenheid wordt naar softwareversie 6045 (voor 4x4-voertuigen) en 6046 (voor 4x2- voertuigen) geüpdatet.
TMB___NY_NF029964 - 061538 93Q3 Accumodule(s) vervangen ... uit een beperkte productieperiode accucellen in de hoogvoltaccu zijn ingebouwd die door een productiefout een verhoogde zelfontlading hebben. Een verhoogde zelfontlading van de afzonderlijke accucellen kan een afname van de accucapaciteit en dus een reductie van de actieradius van de auto tot gevolg hebben.
Afhankelijk van de voortgang van de zelfontlading van een accucel kan het gele controlelampje gaan branden en op het display wordt de waarschuwing "Elektrosysteem werkt niet goed. Werkplaats opzoeken, alstublieft.” weergegeven.
De betrokken accumodules moeten worden vervangen.
TMB___NY_NF000137 - 064876 O4A1 OTA-update naar versie ME3.0.7 (1/2) - ICAS1 flash ... uit een bepaalde productieperiode is een Over-the-Air-software-update van het ICAS1- regelapparaat (DA0019) nodig. Deze update zorgt voor kleine verbeteringen in de functies van uw auto.
Voor de betrokken auto's moet een Over-the-Air -software-update naar versie ME3.0.7 worden uitgevoerd.
ICAS1 (DA0019) SW0258 -> SW0261
TMB___NY_NF000193 - 061139 O4A2 ORU4 maatregel - ME3.0.7.K2 ... uit een bepaalde productieperiode is een Over-the-Air-software-update van het hoogvolt- acculader regelapparaat (DA008C) nodig. De update geldt alleen voor auto's met LG-accu's (PR-nr. LX0/LX6)
Deze update zorgt voor een verbeterde hoogvoltaccu-diagnose, die een snellere herkenning van een verhoogde zelfontlading van de cellen mogelijk maakt. Dit wordt door een geel lampje aangegeven, dat op een storing in het elektrische aandrijfsysteem wijst.
BMCe (DA008C) apparaat SW1030 -> SW1041 Versie ME3.0.7 (2/2)
TMB___NY_NF041359 - 058041 O4A3 ORU4 maatregel - ME.3.0.7b - ICAS1, BMCe ... uit een bepaalde productieperiode is een Over-the-Air-software-update van het ICAS- regelapparaat (DA0019) en BMCe (DA008C) nodig. De update geldt alleen voor auto's met LG-accu's (PR-nr. LX0/LX6)
Deze update zorgt voor kleine verbeteringen in de voertuigfuncties en voor een verbeterde hoogvoltaccu-diagnose, die een snellere herkenning van een verhoogde zelfontlading van de cellen mogelijk maakt. Dit wordt door een geel lampje aangegeven, dat op een storing in het elektrische aandrijfsysteem wijst.
ICAS1 (DA0019) SW0258 -> SW0261 en BMCe (008C) SW1030 -> SW1041
TMB___NY_NF006001 - 060615 O4A4 ORU4 maatregel - ME3.1.1 - BMCe ... uit een bepaalde productieperiode is een Over-the-Air-software-update van het hoogvolt- acculader regelapparaat (DA008C) nodig. De update geldt alleen voor auto's met LG-accu's (PR-nr. LX0/LX6)
Deze update zorgt voor een verbeterde hoogvoltaccu-diagnose, die een snellere herkenning van een verhoogde zelfontlading van de cellen mogelijk maakt. Dit wordt door een geel lampje aangegeven, dat op een storing in het elektrische aandrijfsysteem wijst.
BMCe (DA008C) SW1030 -> SW1041
TMB___NY_NF056230 - 067407
De VIN van mijn Enyaq (TMB___NY_NF03____; ME 3.0.0 na update bij dealer in Nov 2022; meer details onderaan in de signatuur) valt in de range van alle maatregelen behalve O4A2 & O4A4 (mijn Enyaq heeft dus blijkbaar geen LG accu).
Over / van 48S5 & 93Q3 heb ik nooit iets gehoord of gezien --- maar ik heb de respectieve problemen ook nooit gehad (gelukkig!).
Er waren een tijdje geleden al wat (kleine?) OTA updates; ik heb geen idee of een ervan OAA1 was.
O4A1 heb ik vorige week gekregen en uitgevoerd.
Gezien dat O4A2 niet voor mijn Enyaq lijkt te zijn, neem ik aan dat ook O4A3 (= O4A1 + O4A2 ?) niet voor mij is.
Volgens deze lijst is lijkt dus een ME 3.1.x update voor niet LG-accu's (zie O4A4) nog niet eens in de planning?
NB:
In de bekende VIN checkers (Skoda Australia & D'Iteren.be) staan voor mijn Enyaq 48S5 & O4A1 nog steeds als "Outstanding" dan wel "Neem contact op met uw dealer".
80 Sportline, privékoop NL, besteld Za 14/08 w.32 '21, productie Wo 26/01 w.04 '22, banking Di 15/02 w.07 '22, transport Do 07/04 w.14 '22, in NL Do 21/04 w.16 '22, kenteken Di 10/05 w.19 '22, aflevering Vr 13/05 w.19 '22, levertijd 273 d. = 39 w. = 9 m.
Bij de onze is hij er inderdaad ook bij gekomen:GAEvakYD schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:45:
[...]
Inderdaad. Vorige week stond er voor mijn Enyaq nog geen actie open. Zojuist controleer ik het weer en nu zie ik opeens dit staan:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/QFCl20FnlJ8ZyVP0cBhrAInW.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, die bovenste staat ingepland voor eind september.. ben benieuwd of er cellen slecht zijn en of ik er dan range bij krijg.
PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342
Ik had dit niet bij de haarspeld bochten maar wel een rare andere melding. Ik had hem voor de terugreis op 96% accu bij de start. Toen gaan afdalen (zo’n 1500 meter). Na twee haarspeldbochten kreeg ik een melding over een hitte probleem en dat de klimatisering van de auto daarom uitgeschakeld wordt. Vervolgens stopt de airco met koude lucht en kwam er super hete lucht uit. (Terwijl het buiten al 25 graden was) Hele airco uitzetten deed niets, hij bleef warme lucht blazen. Zodra ik beneden was en de autoweg op ging werd hij weer koud. Bijna gestopt omdat de temperatuur in de auto zeker de 30 graden voorbij ging.
Wat denken jullie? Een (bijna) volle accu door het harde dalen nog voller proberen te duwen zorgt voor een te warme accu? Dacht dat de verwarming eigenlijk los stond van de accu. Dat de airco uit zou gaan om de volledige koel capaciteit naar de accu te duwen snap ik, de verwarmde lucht blazen niet eigenlijk. Hij was flink warmer dan buiten. Doet me een beetje denken aan vroeger, een te hete auto was ramen open en verwarming vol aan om de hitte af te voeren 😉.
Wat denken jullie? Een (bijna) volle accu door het harde dalen nog voller proberen te duwen zorgt voor een te warme accu? Dacht dat de verwarming eigenlijk los stond van de accu. Dat de airco uit zou gaan om de volledige koel capaciteit naar de accu te duwen snap ik, de verwarmde lucht blazen niet eigenlijk. Hij was flink warmer dan buiten. Doet me een beetje denken aan vroeger, een te hete auto was ramen open en verwarming vol aan om de hitte af te voeren 😉.
RedCellNL schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:57:
[ Voor 4% gewijzigd door DirkBouwman op 21-08-2023 19:07 ]
Ik denk wat jij ook denkt: die kW’s die het afdalen met regenereren oplevert, worden kennelijk (ook) als hete lucht je interieur ingeblazen. Ik lees ook overal dat je vooral niet OP een berg moet laden om dit probleem te voorkomen. Ik heb in de bergen al meegemaakt dat er tientallen km’s bereik bij kwam bij een afdaling. Reken maar uit hoeveel kWh die auto moet afvoeren als die energie niet gewoon in de accu kan worden gestopt. Sowieso kan een bijna volle accu geen grote laadstroom verwerken, dat wordt dus allemaal warmte.DirkBouwman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:05:
Ik had dit niet bij de haarspeld bochten maar wel een rare andere melding. Ik had hem voor de terugreis op 96% accu bij de start. Toen gaan afdalen (zo’n 1500 meter). Na twee haarspeldbochten kreeg ik een melding over een hitte probleem en dat de klimatisering van de auto daarom uitgeschakeld wordt. Vervolgens stopt de airco met koude lucht en kwam er super hete lucht uit. (Terwijl het buiten al 25 graden was) Hele airco uitzetten deed niets, hij bleef warme lucht blazen. Zodra ik beneden was en de autoweg op ging werd hij weer koud. Bijna gestopt omdat de temperatuur in de auto zeker de 30 graden voorbij ging.
[...]
Accu vol en warm door te laden. Daarnaast weinig koelcapaciteit door de lage rijsnelheden op een bergweg. Wellicht koos de auto er vervolgens voor om nog een paar kW remenergie uit de elektromotor in de heater te stoppen, anders had de elektromotor helemaal niet meer kunnen remmen. En dan hadden die trommelremmetjes op de achterwielen de afdaling wellicht niet overleeft.DirkBouwman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Ik had precies het zelfde probleem... Erg leuk met wagenzieke kinderenDirkBouwman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Oplossing was niet te volle accu, Max 80%. Het kondigde zich ook al aan met kleiner wordende recuperatie. Wijze les voor volgende x.
Dit was een update waar in de release notes stond dat je mogelijk wat verminderd vermogen had omdat het systeem opnieuw gekalibreerd moest worden. Ik kreeg hem op 11 maart met deze opmerking:p.d.s.mane schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:54:
[...]
Er waren een tijdje geleden al wat (kleine?) OTA updates; ik heb geen idee of een ervan OAA1 was.
:strip_exif()/f/image/dfekMbqtwXsMaUCyr7KabEoq.jpg?f=fotoalbum_large)
De status van Nederlandse auto’s wordt niet in deze vin-checker bijgewerkt. De acties op mijn vorige Skoda staan ook nog steeds op “outstanding”.NB:
In de bekende VIN checkers (Skoda Australia & D'Iteren.be) staan voor mijn Enyaq 48S5 & O4A1 nog steeds als "Outstanding" dan wel "Neem contact op met uw dealer".
[ Voor 7% gewijzigd door Digimusic op 21-08-2023 22:13 ]
Was al een paar keer meer met een half lege accu naar beneden gegaan. Range zegt niets wat mij betreft, de hele voorspelling raakt in de war door omhoog en naar beneden rijden. Percentage heb ik wel op gelet. Was “slechts” een paar procenten. Het was sowieso meer dan 24 uur geleden dat ik geladen had maar me toch verkeken op de hoeveelheid warmte. Al doende leert men zullen we maar zeggen. 
BAJ82 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:34:
[...]
Accu vol en warm door te laden. Daarnaast weinig koelcapaciteit door de lage rijsnelheden op een bergweg. Wellicht koos de auto er vervolgens voor om nog een paar kW remenergie uit de elektromotor in de heater te stoppen, anders had de elektromotor helemaal niet meer kunnen remmen. En dan hadden die trommelremmetjes op de achterwielen de afdaling wellicht niet overleeft.
Je moet voor de grap maar eens Car Scanner aanzetten tijdens een normale stadsrit en dan zal je zien dat remmen door middel van de elektromotor enorme vermogens genereert (80 a 90 kW oid). Die moeten ergens heen: in de accu. Als die vol raakt, neemt de weerstand flink toe en daarmee ook de temperatuur. Software beperkt dan in principe het remvermogen op de motor, maar tegen die tijd is de batterij al flink op z’n limiet.
Vol laden bovenaan een berg en dan afdalen… Zo’n fout maak je denk ik maar één keer.
Rijden in de bergen blijft, ook met een EV, gewoon een aandachtspunt voor ons Hollanders.
Vol laden bovenaan een berg en dan afdalen… Zo’n fout maak je denk ik maar één keer.
Rijden in de bergen blijft, ook met een EV, gewoon een aandachtspunt voor ons Hollanders.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Is het dan geen optie om de regeneratie helemaal uit te zetten?JanHenk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:18:
Je moet voor de grap maar eens Car Scanner aanzetten tijdens een normale stadsrit en dan zal je zien dat remmen door middel van de elektromotor enorme vermogens genereert (80 a 90 kW oid). Die moeten ergens heen: in de accu. Als die vol raakt, neemt de weerstand flink toe en daarmee ook de temperatuur. Software beperkt dan in principe het remvermogen op de motor, maar tegen die tijd is de batterij al flink op z’n limiet.
PSN ID = OTL002
Volgens mij niet, want “blended braking”.Boldarak schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:23:
[...]
Is het dan geen optie om de regeneratie helemaal uit te zetten?
Volgens mij haalt onze duitse vriend 3.0.7 (die voor sommige vin’s uit 2 delen bestaat) en de meest recente infotainment update door elkaar.
Sowieso heeft een infotainment update, dat is dus de update waar ze ineens wat beknopte releasenotes voor gaven, geen versieverschil. Dat geven ze ook aan in de releasenotes.
3.0.7 is een flashupdate voor ICAS1 (deel 1) en bms update (deel 2). Deel 2 geeft bij sommige bestuurders een BMS error omdat de controle op zelfontladende cellen stricter is geworden. Beide updates zijn er alleen voor de 3.0 factory (die hij ook heeft). Gebruikers die 2.4>3.2 hebben gehad hebben deze daar ook gehad.
Deel 1 duurt ongeveer 50 minuten om te updaten. Deel 2 is er voor zover ik weet nog niet OTA verspreid.
De infotainment update, die onder andere een icoon toevoegt waar je het versienummer kunt aflezen, en die hij uitgebreid benoemt, staat hier los van en duurt ook maar een seconde of 20 om te installeren.
ik gebruik mijn fietsendrager regelmatig.
Meestal krijg ik dan een melding dat de cruise control, lane assist etc. niet werk.
weet iemand hoe dit te verhelpen is?
Meestal krijg ik dan een melding dat de cruise control, lane assist etc. niet werk.
Dit kan je gewoon in je verbruiksscherm zien. Bij regenereren en remmen zie je verbruik in de - gaan.JanHenk schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:18:
Water-Escape
Maar heb je er dan een beeld bij hoeveel vermogen het is? Dat balkje zegt mij niet zoveel, het is een relatieve maatstaf.water_escape schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:54:
[...]
Dit kan je gewoon in je verbruiksscherm zien. Bij regenereren en remmen zie je verbruik in de - gaan.
Jazeker, in je verbruiksscherm. Deze kun je benaderen via het 'wagen' menu.JanHenk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:04:
[...]
Maar heb je er dan een beeld bij hoeveel vermogen het is? Dat balkje zegt mij niet zoveel, het is een relatieve maatstaf.
Daarom moet je in je actuele verbruik scherm kijken (grote scherm(), waar het in KW uitgedrukt is. Bij je trip info zeg maar.JanHenk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:04:
[...]
Maar heb je er dan een beeld bij hoeveel vermogen het is? Dat balkje zegt mij niet zoveel, het is een relatieve maatstaf.
[ Voor 3% gewijzigd door water_escape op 22-08-2023 09:08 ]
Water-Escape
Energie =/= vermogen….water_escape schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:07:
[...]
Daarom moet je in je actuele verbruik scherm kijken (grote scherm(), waar het in KW uitgedrukt is. Bij je trip info zeg maar.
Ik zie alleen kWh/100km. Misschien zien jullie wel kW?
Volgens de AUS VIN-checker staat bij mij enkel O4A3 open (S-ME3.0.7b ? ICAS1, BMCe).Wilde schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:20:
[...]
3.0.7 is een flashupdate voor ICAS1 (deel 1) en bms update (deel 2). Deel 2 geeft bij sommige bestuurders een BMS error omdat de controle op zelfontladende cellen stricter is geworden. Beide updates zijn er alleen voor de 3.0 factory (die hij ook heeft). Gebruikers die 2.4>3.2 hebben gehad hebben deze daar ook gehad.
Deel 1 duurt ongeveer 50 minuten om te updaten. Deel 2 is er voor zover ik weet nog niet OTA verspreid.
Is dat dan deel 1 waar je het over hebt? Laatste maanden wel een paar korte updates gehad, maar volgens mij niks van ~50 minuten.
O4A3 is deel1(O4A1) en deel2(O4A2) tesamen.. dus sommige VIN’s krijgen A3 en sommige krijgen A1(beschikbaar gesteld eind Juni) en op een later tijdstip A2(deze is voor zover ik weet nog niet vrijgegeven).Cunic schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
Volgens de AUS VIN-checker staat bij mij enkel O4A3 open (S-ME3.0.7b ? ICAS1, BMCe).
Is dat dan deel 1 waar je het over hebt? Laatste maanden wel een paar korte updates gehad, maar volgens mij niks van ~50 minuten.
O4A3 is ook nog niet vrijgegeven. Dat zijn dus niet die korte updates die je bedoelt. Dit zijn updates waar je je raam moet sluiten (soms een paar keer open en dicht) en de auto minimaal 50 minuten moet afsluiten en niet gebruiken.
Helder, bedankt.Wilde schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:38:
[...]
O4A3 is deel1(O4A1) en deel2(O4A2) tesamen.. dus sommige VIN’s krijgen A3 en sommige krijgen A1(beschikbaar gesteld eind Juni) en op een later tijdstip A2(deze is voor zover ik weet nog niet vrijgegeven).
O4A3 is ook nog niet vrijgegeven. Dat zijn dus niet die korte updates die je bedoelt. Dit zijn updates waar je je raam moet sluiten (soms een paar keer open en dicht) en de auto minimaal 50 minuten moet afsluiten en niet gebruiken.
Bij mij staat naast O4A3 ook nog 93Q3 open, s-replace battery modules. Hij is 3 maand geleden naar de garage geweest voor het vervangen van enkele cellen nav terugroep, ik neem aan deze. Daarnaast is hij vorige week voor zijn eerste onderhoudsbeurt geweest en heb ik niets hierover gehoord. Kan het zijn dat een dealer vergeet af te melden dat de terugroepactie is uitgevoerd?
Spidermellow
Ik heb de indruk dat de Australische VIN checker wél de uitstaande updates gevoed krijgt, maar niet de terugmeldingen van de dealer.
Bij mij staat op die site de dealer-upgrade naar ME3.0 nog open, terwijl die in april al is uitgevoerd.
Bij mij staat op die site de dealer-upgrade naar ME3.0 nog open, terwijl die in april al is uitgevoerd.
Mijn ervaring hiermee is dat het mogelijk een probleem met de bekabeling of een eventuele verloop 7-13 polig is.5700 Helmond schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:45:
ik gebruik mijn fietsendrager regelmatig.
Stak recent een oudere 7-polig via een verloop in de af fabriek trekhaakaansluiting en had dezelfde kerstboom. Andere kabel gepakt, geen probleem.
@5700 Helmond @zzzboz Ik meen mij te herinneren dat ik ook via een verloop en een oude kabel een kerstboom aan foutmeldingen had, maar dat het omdraaien van de kabel, de andere kant in de auto, het probleem oploste. Dat leverde dus waarschijnlijk beter contact op.
Maak de stekkers schoon, stel de contacten af, (verbuigen met een schroevendraaier voor goed maar niet te strak contact) dat zou wel eens kunnen helpen.
Maak de stekkers schoon, stel de contacten af, (verbuigen met een schroevendraaier voor goed maar niet te strak contact) dat zou wel eens kunnen helpen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dat zijn dus niet de oranje lijnen die bedoeld worden....
Ik zoek even referentieplaatje:
Cloclo100 in "Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2"
Derde plaatje, waar 8:15 bij staat.
[ Voor 40% gewijzigd door dingo35 op 22-08-2023 20:38 ]
Haha, die heb ik inderdaad niet! Duidelijk dan - ik ga TA wellicht nog aan laten zetten via OBD11.dingo35 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:31:
Dat zijn dus niet de oranje lijnen die bedoeld worden....
Is dit een optie voor lease rijders of gaat dat problemen geven bij dealer en lease maatschappij?donleone83 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:45:
[...]
Haha, die heb ik inderdaad niet! Duidelijk dan - ik ga TA wellicht nog aan laten zetten via OBD11.
nee waar zou dat een issue geven? Het is een eentje en een nulletje. Dealer snapt het zelf niet eens. Doe dit al 20 jaar bij alle vag autos die ik heb gehad.Tweaky87 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Is dit een optie voor lease rijders of gaat dat problemen geven bij dealer en lease maatschappij?
[ Voor 7% gewijzigd door water_escape op 23-08-2023 13:29 ]
Water-Escape
Het is gelukt om TA te activeren met odb11 :-)
Iemand die het verschil weet tussen Ea_variante_2, Ea_variante_3 & Ea_variante_4 ?
Is Ea_variante_4 bv dan Traffic jam assist?
Iemand die het verschil weet tussen Ea_variante_2, Ea_variante_3 & Ea_variante_4 ?
Is Ea_variante_4 bv dan Traffic jam assist?
Ea is het type Emergency Assist. Alle andere varianten heb ik nog niet geprobeerd. HC_variante is van travel assist.
Dit lijkt me enkel een update van het batterij management systeem (BMCe). Vergelijkbaar voor de 3.0 en 3.1-varianten met soortgelijke recall-ids (O4A1 t/m O4A4).Hakki schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:20:
Blijkbaar toch voorbereiding naar ME 3.2.1 opgestart
YouTube: OTA Update ME 3.2.1 O4A5 für den Enyaq steht an - Skoda gibt Vollgas 👍
Dit ziet er heel anders uit dan bij mij, zet hem eens op 3 vlaks beeld ipv 2 vlaks en hoe ziet het er dan uit? Zit je op 3.2?donleone83 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:48:
[...]
Bij deze. Ik heb dus geen TA, de knop op mijn stuur doet niets maar wel aan beide kanten oranje lijnen als ik de lijn van mijn rijbaan raak. Als ik in het midden rijd is hij groen.
[Afbeelding]
Water-Escape
Geen idee of ik 3.2 heb. De auto geeft aan dat er geen updates zijn maar die laatste van vorige week heb ik vziw nooit gestart nog dus dat is sowieso raar.water_escape schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:50:
[...]
Dit ziet er heel anders uit dan bij mij, zet hem eens op 3 vlaks beeld ipv 2 vlaks en hoe ziet het er dan uit? Zit je op 3.2?
Edit: inmiddels achter dat ik wel op 3.2 zit. Heb batterijpercentage in beeld en kan het laden op 80% instellen.
:strip_exif()/f/image/vriTaI2UFgyxPTPT7NFVRkGs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m55pXeu341zGVZZHi8WMSrlD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door donleone83 op 23-08-2023 18:53 ]
Dat was al sinds 3.0. Persoonlijk maak ik mij totaal niet druk om die updates. Vrijwel alles is marginaal, geen serieuze dingen.donleone83 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:47:
[...]
Geen idee of ik 3.2 heb.
Edit: inmiddels achter dat ik wel op 3.2 zit. Heb batterijpercentage in beeld en kan het laden op 80% instellen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nou ik vind de verhoogde laadsnelheid naar 170kWh wel lekker als ik die kan krijgen. Maar hoe ik nu nog 3.2 kan aanvragen of checken of ik hem al heb? Geen idee. Bizar dat je niet gewoon duidelijk in het scherm kan zien welke software je draait maar dat met codes werkt die weer niet altijd schijnen te kloppen.jdbiggelaa schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:57:
[...]
Dat was al sinds 3.0. Persoonlijk maak ik mij totaal niet druk om die updates. Vrijwel alles is marginaal, geen serieuze dingen.
Met nog de kanttekening dat ik nergens de release notes van 3.2 kan vinden en ik dus niet eens weet wat ik wel of niet zou moeten hebben en hoe ik dat kan herkennen. Weet iemand dat?
Met de vrij late edit dat ik nu meen te snappen dat de 3.2 OTA update pas vanaf september ongeveer beschikbaar komt?
[ Voor 21% gewijzigd door donleone83 op 23-08-2023 21:57 ]
September? Volgens mij is er geen datum afgegeven. Wel is de OTA al jaren uitgesteld en ik merk dat ze sinds Mei eigenlijk sowieso vrijwel niet meer communiceren…
Dit topic is gesloten.
Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.