Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.892 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Maat28 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Interessant. Is die er ook met een uitbreiding van 80% vs 100% laden? 😊
Dit plaatje is al eerder een keer langsgekomen. Is geen live test op een EV, maar lab test.

Geeft het aantal laadcycli aan totdat 70% van de originele capaciteit is bereikt in verschillende scenario's.

Eerste is dus van 100 naar 0 rijden en dan weer opladen: levert 500 cycli op tot 70% SoC

Beste is van 70 tot 20: 6000 cycli

NB: cycli is niet een laadbeurt maar 1 keer volledig opladen van de accu (dus van 70 tot 20 = 50% is een halve laadcyclus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ypfKzIHkJFMkdE6ePrgnos1yxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JqYtyJMYisO8kqVTjIq5kk8q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:20
mikeyzut schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Ik heb onlangs de update ontvangen en mijn geheugeninstellingen van de bestuurdersstoel werken ook niet meer. Ik kan deze ook niet opnieuw instellen middels de knoppen. Heb jij dit intussen al weten te verhelpen?
Nee, niet gelukt. Moet weer een afspraak maken met de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
[...]

Ik heb onlangs de update ontvangen en mijn geheugeninstellingen van de bestuurdersstoel werken ook niet meer. Ik kan deze ook niet opnieuw instellen middels de knoppen. Heb jij dit intussen al weten te verhelpen?
Nee, niet gelukt. Wordt weer afspraak met dealer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben benieuwd hoe de Enyaq rijders met warmtepomp de verwarming ervaring, nu het kouder wordt buiten. Ik vind hem zelf nogal werken als een knipperlicht :o

Zet ik de temp op bv 18gr. dan wordt het eerst veel te warm in de auto om vervolgens na een minuut of 30 niet meer aan te slaan, waardoor het te fris wordt in de auto. Hij lijkt het niet constant op temp te kunnen houden.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wilde schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:40:
Ik ben benieuwd hoe de Enyaq rijders met warmtepomp de verwarming ervaring, nu het kouder wordt buiten. Ik vind hem zelf nogal werken als een knipperlicht :o

Zet ik de temp op bv 18gr. dan wordt het eerst veel te warm in de auto om vervolgens na een minuut of 30 niet meer aan te slaan, waardoor het te fris wordt in de auto. Hij lijkt het niet constant op temp te kunnen houden.
Is een bekend probleem, ben vooral benieuwd of ME3 dit heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Wootism schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

Is een bekend probleem, ben vooral benieuwd of ME3 dit heeft opgelost.
Helaas niet, ik rijd ME3..:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
[...]

Bij mij was dit ook het geval, dealer zal dit opnieuw moeten activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snyper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:32
goetfoud schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:25:
[...]

Ze kunnen toch allen snelladen?....
50kw is echter het minst snelle.
Daarom ook vreemd dat die met ME3 niet een beetje mee omhoog is gegaan.
Mijn Enyaq 60 heeft de snellaadoptie (nog) niet. Na installatie van ME3 ging hij toch wel van 50kW naar 56kW dus ook dan verbeterd het een beetje. Volgens de dealer zou met ME3 (wellicht) dan ook 100kW mogelijk zijn (zonder snellaadoptie te installeren) maar dat bleek dus niet te kloppen.

SJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Wilde schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:40:

Geldt dit probleem niet bij alle Enyaq's? Ook zonder warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
goetfoud schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 08:09:
[...]

Geldt dit probleem niet bij alle Enyaq's? Ook zonder warmtepomp.
In hele korte tijd flink warm worden klinkt inderdaad niet als de warmtepomp.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ah, ik vermoedde dat het specifiek de aansturing van de warmtepomp was, maar I stand corrected :) Wordt t na ong. 30mins vervolgens ook veel te koud in de wagen?

Mag hopen dat 3.1 het oplost..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wilde schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:11:
Ah, ik vermoedde dat het specifiek de aansturing van de warmtepomp was, maar I stand corrected :) Wordt t na ong. 30mins vervolgens ook veel te koud in de wagen?

Mag hopen dat 3.1 het oplost..
Yup, vooral de koude luchtstroom is al vaker voorbij gekomen in deel 1 van dit topic.
Dit kan je ‘redelijk’ oplossen door handmatig de A/C te deactiveren en de ventilatie op de voorruit te zetten ipv ‘Auto’.

Mijn auto (geen WP of ME3) stookt bij het wegrijden zo enthousiast dat ik de verwarming gewoon ruik en het vies warm wordt. Daarna koelt het weer af en wordt het onbehagelijk koud.
Ik blijf het vreemd vinden dat ze dit soort basis-functies niet onder controle hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
jeroenkb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Dit plaatje is al eerder een keer langsgekomen. Is geen live test op een EV, maar lab test.

Geeft het aantal laadcycli aan totdat 70% van de originele capaciteit is bereikt in verschillende scenario's.

Eerste is dus van 100 naar 0 rijden en dan weer opladen: levert 500 cycli op tot 70% SoC

Beste is van 70 tot 20: 6000 cycli

NB: cycli is niet een laadbeurt maar 1 keer volledig opladen van de accu (dus van 70 tot 20 = 50% is een halve laadcyclus)

[Afbeelding]
Voor de volledigheid zou je dan nog de totale elektrische energie uit moeten rekenen per optie.

500cycles x 60kwh x 100% = 30.000 kwh
6000cycles x 60kwh x 50% = 180.000 kwh

Door ook alle andere stappen in een grafiek te zetten kan je eenvoudig zichtbaar maken wat aan de ene kant het beste is voor de accu en aan de andere kan wat het meest praktisch is.

Bijv opladen tot een vast percentage is goed te regelen, het ontladen is variabeler.

Zelf laad ik altijd tot 100% (11kw), maar laad meestal weer op ergens tussen de 50-75%, maar een enkele keer <20% bij een lange rit.
Woon-werk is 70km enkele reis met een 60kwh enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Laatst online: 20:49
goetfoud schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:52:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het anders ervaar. ME3 een mega stap vooruit.
Vooral navi is nu top waarbij perfect en feilloos rekening gehouden wordt met laadstops waarbij je zelf mooi kunt aangeven wat criteria zijn.
Ook de HUD met AR is enorm verbeterd en een waar genot nu.
Ik heb verder sinds update begin september 0 storingen meer gehad.
Een HUD heb ik niet, dus merk ik ook niet. Navigatie gebruik ik al heel lang niet meer wegens onbetrouwbaar. Google met Carplay bevalt mij uitstekend. Mi moet ik de Skoda navi eens een nieuwe kans geven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
jdbiggelaa schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:49:
[...]

Een HUD heb ik niet, dus merk ik ook niet. Navigatie gebruik ik al heel lang niet meer wegens onbetrouwbaar. Google met Carplay bevalt mij uitstekend. Mi moet ik de Skoda navi eens een nieuwe kans geven. :)
Navi inderdaad maar weer eens proberen.
Ik gebruikte eerst Google, waze, of betaalde sygic.
Nu nog waze op achtergrond actief voor flitsmeister maar gebruik navi skoda naar tevredenheid. Ook alternatieve routes bij files werken tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enahs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 11:24
Sinds 3 weken helaas ook de problemen met 'Travel Assist niet beschikbaar'.
Soms 20 minuten geen last van, soms elke 15 seconden een melding.

Het valt op dat hoe breder de rijbaan, hoe minder de problemen voorkomen. Problemen doen zich vaker voor bij baanwissel of verkeerspleinen met veel lijnen, en minder op lange 'rechte' stukken zoals snelwegen.

Al meerdere keer gesproken met de dealer, helaas geen oplossing in zicht. Het vervangen van het stuur is vanuit PON gestopt, omdat dit niet tot een oplossing komt.

Veel berichten over dit probleem, en ik snap dat er nog geen oplossing voor is. Mocht er iemand nog een gouden tip hebben, om in ieder geval het piepje te kunnen onderdrukken, maakt dit de ritten in ieder geval weer iets plezieriger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46

rammes

koekebakker 1e klas

Poll: Heb jij ook problemen met Travel Assist
ja 'Travel Assist niet beschikbaar"
heel soms, geen groot probleem
nee alles werkt goed
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404921&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
Enahs schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:46:

Het valt op dat hoe breder de rijbaan, hoe minder de problemen voorkomen. Problemen doen zich vaker voor bij baanwissel of verkeerspleinen met veel lijnen, en minder op lange 'rechte' stukken zoals snelwegen.

Al meerdere keer gesproken met de dealer, helaas geen oplossing in zicht. Het vervangen van het stuur is vanuit PON gestopt, omdat dit niet tot een oplossing komt.

Veel berichten over dit probleem, en ik snap dat er nog geen oplossing voor is. Mocht er iemand nog een gouden tip hebben, om in ieder geval het piepje te kunnen onderdrukken, maakt dit de ritten in ieder geval weer iets plezieriger.
Toch (bijna)niemand heeft toch nog TA problemen na update ME3 toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:37

sopsop

[v] [;,,;] [v]

[..]
[..]
Bij mij is het 100% zeker het stuur. Ik kan het gewoon triggeren door op de onderkant van het stuur te duwen of er op te tikken. Wat me ook opvalt is dat het veel vaker vanzelf voorkomt als ik met mijn linkerhand het stuur vast heb en met mijn elleboog op het randje onderaan het linker raam van de deur lig.

Dat doet mij vermoeden dat het probleem in de handendetectie van het stuur zit.

Voor dat issue overigens een afspraak gemaakt inclusief de update naar ME3, maar die werden beiden afgezegd. Het TA-issue omdat er eerst een update gedaan moet worden, als dat niet werkt dan volgt een nieuw stuur. Eerder wilde de importeur niet meewerken.

Maar de update gaat nu ook niet door vanwege de accu leveringsproblemen.

Ondertussen rij ik met een auto waarbij ieder liedje een kerstnummer wordt met al dat gebong. Soms 10-20 keer per minuut. Dealer snapte mijn frustratie verder ook wel, maar kon er verder ook niet zoveel aan doen. Ik sta nu wel bovenaan de lijst om de update uit te laten voeren.

Als de update niet helpt en de TA-melding is er nog steeds, dan geef ik ze een maand om het op te lossen, anders ga ik vragen of de leasemaatschappij wil meewerken om de koop te ontbinden.

Heb er trouwens recentelijk nog een melding bijgekregen, er is een auto mijn achterkant ingereden en daar is de kabelboom naar de trekhaak afgesneden. Als ik de auto openmaak klinkt er een hele felle en lange piep dat de trekhaak vergrendeling moet worden gecontroleerd. En de schade herstel is zo mogelijk nog trager dan de Skoda update service :)

[ Voor 45% gewijzigd door sopsop op 17-10-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
Ben benieuwd of er een patroon in te vinden is wie er allemaal TA problemen hebben. Dus variaties zoals productiedatum, uitvoering (sportline?), TA met ODB geactiveerd of vanaf fabriek af aan aanwezig.

@sopsop misschien heel raar gedacht, voor "time being" zou het niet een optie zijn om TA uit te schakelen via ODBEleven? Dus juist het omgekeerde wat sommige mensen hier in het topic gedaan hebben? Dan heb je geen TA maar misschien ook geen melding? Totdat je ME3 update komt uiteraard, maar dan word toch alles gewist en gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Senaxx schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:18:
Ben benieuwd of er een patroon in te vinden is wie er allemaal TA problemen hebben. Dus variaties zoals productiedatum, uitvoering (sportline?), TA met ODB geactiveerd of vanaf fabriek af aan aanwezig.

@sopsop misschien heel raar gedacht, voor "time being" zou het niet een optie zijn om TA uit te schakelen via ODBEleven? Dus juist het omgekeerde wat sommige mensen hier in het topic gedaan hebben? Dan heb je geen TA maar misschien ook geen melding? Totdat je ME3 update komt uiteraard, maar dan word toch alles gewist en gereset.
Goed idee:
Het gaat om een Enyaq 60 First Edition, geleverd in juni 2021 (productiedatum weet ik niet)
TA standaard in het optiepakket
Als TA niet ingeschakeld is constant de melding 'TA is momenteel niet beschikbaar', voorzien van ping
Wanneer TA wel is ingeschakeld, valt hij sporadisch uit

Je ODBEleven oplossing vind ik creatief, maar ik eis dat de dealer een oplossing vind. Ik koop (lease) geen auto van meer dan 50k om dan zelf storingen te gaan omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik kan nergens duidelijk vinden of het alarm wat op de Enyaq te bestellen is, middels een aparte zender uitgezet moet worden?
Ik heb nu een Kodiaq met Kessy en was bij aflevering van die auto bepaald niet happy met de apart geleverde zender om het alarm uit te schakelen.
Dat haalt de hele beleving van Kessy onderuit.

Iemand die het alarm bij bestelling mee heeft besteld die deze vraag kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
sopsop schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Ondertussen rij ik met een auto waarbij ieder liedje een kerstnummer wordt met al dat gebong. Soms 10-20 keer per minuut. Dealer snapte mijn frustratie verder ook wel, maar kon er verder ook niet zoveel aan doen. Ik sta nu wel bovenaan de lijst om de update uit te laten voeren.
Ik ook. Leverende dealer zegt dat ME3 het niet oplost, maar dealer bij mij in de buurt zegt dat het wel helpt. Skoda wil eerst de update afwachten. Helaas is de afspraak vanwege de leveringsproblemen van de 12v accu naar eind november geplaatst. Skoda is overigens niet behulpzaam. Ik mocht hem bij de dealer brengen voor een onderzoek, maar dan moest ik op voorhand 7 dagen vervangend vervoer zelf betalen zodat ze een grondige analyse konden doen. Dat is echt idioot. Valt me erg tegen.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik ben inmiddels ook wel klaar met Skoda eerlijk gezegd. Ik heb nog nooit zo'n lekker rijdende auto gehad die zo kut is met alles wat met software te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
sopsop schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:03:
Ik ben inmiddels ook wel klaar met Skoda eerlijk gezegd. Ik heb nog nooit zo'n lekker rijdende auto gehad die zo kut is met alles wat met software te maken heeft.
Idem, dat lekker rijden is ook geen unieke eigenschap heb ik gemerkt maar maakt het het wel nog enigszins houdbaar om deze auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:27
Overweeg de Enyaq als nieuwe leaseauto, aanrader? Zo ja wat zijn de must have opties? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Ik heb zojuist via ODBEleven TA uitgezet. Een korte testrit gaf in ieder geval geen storing, ben benieuwd. Dan maar geen TA tot er een goede oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Protax schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:24:
Overweeg de Enyaq als nieuwe leaseauto, aanrader? Zo ja wat zijn de must have opties? :-)
Ik ben nu ontevreden over een storing die ik heb, maar ik vind het nog steeds een geweldige auto :)

Qua opties zou ik het vooral zelf bekijken, wat vind je belangrijk? Ik heb de Sportline, dat is geen must have maar ik vind het wel mooier. De stoelen vind ik ook erg fijn. Ik zou daarentegen geen geld over hebben voor panoramadak, maar anderen kunnen er niet zonder.

Voor mij is het lichtpakket dat er standaard bij zit een fijne verrassing. Die had ik niet zelf gekozen, maar nu ik het heb vind ik het wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
sopsop schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Goed idee:
Het gaat om een Enyaq 60 First Edition, geleverd in juni 2021 (productiedatum weet ik niet)
Als TA niet ingeschakeld is constant de melding 'TA is momenteel niet beschikbaar', voorzien van ping

Je ODBEleven oplossing vind ik creatief, maar ik eis dat de dealer een oplossing vind. Ik koop (lease) geen auto van meer dan 50k om dan zelf storingen te gaan omzeilen.
De ODBEleven oplossing is meer voor je geestelijke gesteldheid :+ zodat je dat je niet gek wordt van het gebliep. maar verder eens, ik had het ook bij de dealer neergelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:42
Totaal niet herkenbaar voor mij. Fijn rijdende auto en nul storingen de eerste 25.000km.

Nu geef ik ook helemaal niets om assistentie systemen dus heb ook niets hierin als optie afgenomen. Alleen een verplichte lane assist die ik bij start van iedere rit uitschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Protax schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:24:
Must have is subjectief. Een grote accu was de grootste must have voor mij. Verder getinte ramen achter omdat ik het ander bijzonder lelijk vind…..maar ook dat is subjectief uiteraard.

Ohja en ik begreep dat de IV60 geen peddels heeft voor instellen van recuperatie niveau….ik heb IV80 en moet zeggen dat dat echt top is. Ik ‘flipper’ best veel onderweg om zo geruisloos mogelijk en zoveel als mogelijk one pedal driving te hebben. Werkt heerlijk voor mij.

Daarnaast heeft de IV80 meer power, dat is ook altijd wel fijn natuurlijk😊

[ Voor 31% gewijzigd door Maat28 op 17-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Laatst online: 20:15
Maat28 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Ohja en ik begreep dat de IV60 geen peddels heeft voor instellen van recuperatie niveau….ik heb IV80 en moet zeggen dat dat echt top is. Ik ‘flipper’ best veel onderweg om zo geruisloos mogelijk en zoveel als mogelijk one pedal driving te hebben. Werkt heerlijk voor mij.
Echt wel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Maat28 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:04:
[...]

Totaal niet herkenbaar voor mij. Fijn rijdende auto en nul storingen de eerste 25.000km.

Nu geef ik ook helemaal niets om assistentie systemen dus heb ook niets hierin als optie afgenomen. Alleen een verplichte lane assist die ik bij start van iedere rit uitschakel.
Ik geef er wel om maar de assistentie systemen zijn niet het enige dat last heeft van storingen, althans bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Ah ok! Dat is mooi dat het ook op de 60 zit. Dacht mij te herinneren dat het een optie was op de 60 destijds en standaard op de 80. Maar is inmiddels alweer een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
ManiacScum schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:13:
[...]

Ik geef er wel om maar de assistentie systemen zijn niet het enige dat last heeft van storingen, althans bij mij.
Ja dat is vervelend als zaken niet werken waarvoor je wel betaald hebt. Gelukkig geen ervaringen mee. Ik zit nog op de ‘oude’ software….nog maar lekker even laten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Maat28 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:16:
[...]

Ja dat is vervelend als zaken niet werken waarvoor je wel betaald hebt. Gelukkig geen ervaringen mee. Ik zit nog op de ‘oude’ software….nog maar lekker even laten zo.
Ik zit ook op de oude software hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18-09 19:54
goetfoud schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Inmiddels aantal weken ME3. Daarvoor nooit problemen met uitval en meldingen, nu al een paar keer.
Meldingen beginnen met lane assist niet beschikbaar, verkeerstekenherkenning niet beschikbaar, travel assist niet beschikbaar.

Gekke wat opviel (en ook al eerder hierboven gemeld) is dat dit gebeurt op 1 specifiek kruispunt waar ik 's-ochtends overheen moet. Het is een groot kruispunt met 5 rijbanen met stoplichten.
Contact uit en weer aan lost het op. Verdere ritten geven geen problemen.

Ik kijk het nog even aan, anders ga ik hem uitlezen om te zien waar het vandaan komt. lijkt van de camera te komen die even de weg kwijt is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-12-2023

mdoe

Be Awesome Instead

mdoe schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:01:
Ik heb zitten kijken en genavigeerd door het menu maar kan iemand mij vertellen hoe het komt dat mijn beeld bij het achteruitrijden nu kleiner is, of in ieder geval de balk er boven niet doorzichtig is, waarbij ik dus een deel mis! Heel apart want ik heb verder niets aan instellingen veranderd

Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft

[Afbeelding]

Ps. Hopelijk is dit het juiste skoda enyaq forum voor deze vraag..
Ik ben stiekem eigenlijk nog wel benieuwd of iemand mij kan helpen ;w of anders de juiste richting kan wijzen :)

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
ManiacScum schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:22:
[...]

Ik zit ook op de oude software hoor ;)
Dan just bad luck dus….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Ik heb ook de TA problemen gehad. Stuur is destijds vervangen en sindsdien niet weer gehad.

Ondertussen op ME3 en vandaag nog een rit vanuit het noorden naar de Ardennen gemaakt maar tot op heden geen problemen met spontane meldingen over TA. Kwam bij mij vaak voor bij kouder weer dus wellicht dat het dan nog terugkomt.

Wel een paar keer “spook” meldingen van de parkeer sensoren gehad na zware regen en stilstaand verkeer.

Productie datum is volgens mij juni ‘21

[ Voor 13% gewijzigd door Slachtafval123 op 17-10-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
johnvanderster schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Inmiddels aantal weken ME3. Daarvoor nooit problemen met uitval en meldingen, nu al een paar keer.
Meldingen beginnen met lane assist niet beschikbaar, verkeerstekenherkenning niet beschikbaar, travel assist niet beschikbaar.

Gekke wat opviel (en ook al eerder hierboven gemeld) is dat dit gebeurt op 1 specifiek kruispunt waar ik 's-ochtends overheen moet. Het is een groot kruispunt met 5 rijbanen met stoplichten.

Ik kijk het nog even aan, anders ga ik hem uitlezen om te zien waar het vandaan komt. lijkt van de camera te komen die even de weg kwijt is :?
Ik wil wil graag de melding van geen lane assist van je overnemen😃 wat een ruk systeem is dat🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanitas1996
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 12:15
mdoe schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:59:
[...]

Ik ben stiekem eigenlijk nog wel benieuwd of iemand mij kan helpen ;w of anders de juiste richting kan wijzen :)
Ik erger mij hier ook kapot aan sinds de laatste update... :( Zelfde voor Apple Carplay, de hoogte van de carplay weergave is nu kleiner in ME3 tov de eerdere versie. Ik vind het er niet uitzien :(

Edit: Om antwoord te geven op je vraag: volgens mij dachten ze dat het er beter uitziet zo, maar dat is niet een antwoord waar je wat aan hebt.... :P
jdbiggelaa schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Is dit al opgelost? Ik had hetzelfde probleem. Uiteindelijk opgelost door een spatie op te nemen tussen het getal en de letters van de postcode in mijn adres _/-\o_
Bij mij was het een spatie tussen mijn postcode. Ik moest 1234 AB doen ipv 1234AB.

[ Voor 38% gewijzigd door Vanitas1996 op 17-10-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Protax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:27
P_de_B schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

Ik ben nu ontevreden over een storing die ik heb, maar ik vind het nog steeds een geweldige auto :)

Qua opties zou ik het vooral zelf bekijken, wat vind je belangrijk? Ik heb de Sportline, dat is geen must have maar ik vind het wel mooier. De stoelen vind ik ook erg fijn. Ik zou daarentegen geen geld over hebben voor panoramadak, maar anderen kunnen er niet zonder.

Voor mij is het lichtpakket dat er standaard bij zit een fijne verrassing. Die had ik niet zelf gekozen, maar nu ik het heb vind ik het wel fijn.
Zit ook te kijken naar de Sportline, die versie geniet wel mijn voorkeur (in het grijs met zwarte accenten). Panorama dak is voor mij absoluut geen must.

Voor de rest is de standaard versie gewoon al compleet? Hoe is het qua audio? Wat ik kan verwachten van een "VAG" auto?
[...]

Must have is subjectief. Een grote accu was de grootste must have voor mij. Verder getinte ramen achter omdat ik het ander bijzonder lelijk vind…..maar ook dat is subjectief uiteraard.

Accu is voor mij iets minder belangrijk, ik rij geen grote afstanden en woon dicht bij mijn werk. Getinte ramen vind ik wel mooi en heb ik meestal ook als optie. IV80 zou leuk zijn,, maar moet eerst maar eens kijken of het uberhaupt gaat passen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Protax schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Zit ook te kijken naar de Sportline, die versie geniet wel mijn voorkeur (in het grijs met zwarte accenten). Panorama dak is voor mij absoluut geen must.

[...]

Accu is voor mij iets minder belangrijk, ik rij geen grote afstanden en woon dicht bij mijn werk. Getinte ramen vind ik wel mooi en heb ik meestal ook als optie. IV80 zou leuk zijn,, maar moet eerst maar eens kijken of het uberhaupt gaat passen :-)
Ohja, ik vind de rand onder het raam te vlak aflopen waardoor het niet heel fijn met je elleboog in het ‘raam hangen’ is. De druk plek is te klein hiervoor.

De standaard audio is ok maar ook niet meer dan dat.

[ Voor 14% gewijzigd door Maat28 op 17-10-2022 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
Protax schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Voor de rest is de standaard versie gewoon al compleet? Hoe is het qua audio? Wat ik kan verwachten van een "VAG" auto?
[...]

Maar voor mij is de sportline compleet. Audio is een 6,5 a 7 denk ik. Kan er mee door maar is niet geweldig. Mits je in de buidel wil tasten zijn er al audio upgrades te koop voor de Enyaq (inclusief installatie). Als ik achteraf de financiele middelen had gehad had ik misschien toch nog voor een IV80 gegaan. Maar dat is meer voor het gemak, ik red mij ook prima met de IV60. Panoramadak mis ik totaal niet, maar kan mij voorstellen als je hem hebt het wel een mooie toevoeging is.

En achteraf zou ik de elektrische kofferbak klep wel als optie willen hebben. Mijn vriendin is niet al te groot en zwaar en moet wat moeite doen om de zware kofferbakklep dicht te krijgen. En het is ook gewoon makkelijk :+

Grijs met zwarte accenten... goede keus moet ik zeggen :+ _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUG2DCHccXwIwy9xarGUWcxRVoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKk4bGc31WNQstBV2PcH4oZ4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Senaxx op 17-10-2022 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:54
*knip* De laatste jaren is tweakers.net wel een stuk breder geworden dan alleen de technische inhoud. Dit soort adviesvragen kunnen prima in dit topic gesteld worden.

[ Voor 73% gewijzigd door Standeman op 17-10-2022 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djuroen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 18:06
Voor dit soort dingen kan je het beste een TR voor aanmaken. :)

[ Voor 111% gewijzigd door Standeman op 17-10-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronem
  • Laatst online: 20-07 09:50
Maat28 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Ik wil wil graag de melding van geen lane assist van je overnemen😃 wat een ruk systeem is dat🥲
100% mee eens. Het rijden met lane Assist maakt het rijden gevaarlijker. Regelmatig wordt het aan het stuur getrokken terwijl dat nergens op slaat. Met name als er wat meer lijnen op de weg staan.

Als iemand een tip heeft voor een snelkoppeling om dat ding snel uit te zetten hoor ík het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
[...]

Wanneer uit zich de meer power t.o.v. de iv60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
johnvanderster schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:23:
[...]

Erg vervelend voor jou maar lijkt inderdaad op een apart geval. Hoop dat de oplossing er snel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

goetfoud schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:40:
[...]

Wanneer uit zich de meer power t.o.v. de iv60?
Ik heb in de 80 proefgereden en heb zelf de 60. Dat verschil merk je niet echt. De 80 heeft meer vermogen omdat hij ook zwaarder is. Koppel is hetzelfde, topsnelheid ook. De 0-100 is 0.1 seconde in het voordeel van de 80.

Enige reden waarom ik nog steeds twijfel of ik een 80 had moeten nemen is het bereik in de winter. bij 10+ graden hoef ik eigenlijk nooit rekening te houden met mijn SOC. Bij 10- moet ik mijn rijstijl aanpassen om heen en weer te kunnen naar mijn werk. Als ik me overal netjes aan de snelheid (100) hou is er niets aan de hand, maar bij 130 haal ik heen en weer dan niet.

Of dat dan een 10k meerprijs a 22% bijtelling rechtvaardigd (destijds het verschil tussen de 'First Editions')....

[ Voor 7% gewijzigd door sopsop op 18-10-2022 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bixby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-09 15:24
[...]

Ik heb een iV60 Sportline met peddels, maar het kan zijn dat die bij het sportline pakket zat. Geen spijt van gehad, ook doordat de sportline stoelen voor mij beter zitten (ik ben 2m lang)
Mijn zus heeft een ID4 zonder peddels, en dan ben ik zeker blij dat ik voor de Enyaq gekozen heb.
Qua range kom ik goed uit met mijn batterijpakket: af en toe snelladen met Bonnet bij Fastned of Ionity en de rest voornamelijk thuisladen.
Een paar dagen een issuetje gehad met het aanmelden na de ME3 update en nog steeds een beetje met de remote controle van deuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
Ronem schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

100% mee eens. Het rijden met lane Assist maakt het rijden gevaarlijker. Regelmatig wordt het aan het stuur getrokken terwijl dat nergens op slaat. Met name als er wat meer lijnen op de weg staan.

Als iemand een tip heeft voor een snelkoppeling om dat ding snel uit te zetten hoor ík het graag.
Kan alleen met OBDeleven dongle + software. De dealer zal het nooit voor je doen omdat het volgens mij in NL of EU verplicht is. Ik vind het ook maar een vreemde regel omdat dat plotselinge getrek aan mijn stuur juist voor gevaarlijkere situaties zorgt.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online

Ik heb TA met ODBEleven uitgezet. Dat lijkt na twee ritten te werken. Ik heb liever geen TA dan dat gepiep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
[...]

Ik dacht dat je met ODBEleven kon instellen "keep last setting". Zodat als je die uitzet hij ook uit blijft, maar hem ook weer aan kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
Senaxx schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:46:
[...]

Ik dacht dat je met ODBEleven kon instellen "keep last setting". Zodat als je die uitzet hij ook uit blijft, maar hem ook weer aan kan zetten.
Klopt dat kan inderdaad. Maar volgens mij is de wet juist dat LA automatisch weer wordt aangezet.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 23:47
[...]

Je kan deze met OBDEleven zo instellen dat de laatste instelling (UIT dus :-)) wordt onthouden. Betekent dus 1x uitzetten en dat blijft zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Zojuist door A-Point gebeld dat ze 11 november weer de accu's ontvangen en de ME3 update's weer inplannen. Meteen een afspraak gemaakt voor de week erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 17:52
[...]

Ik heb nog geen Enyaq, maar ben wel geïnteresseerd in problemen oplossen.
Op het UK Enyaq forum is een hele discussie over de helderheid van de achteruitrijcamera. Met wat tweaks in de instellingen krijg je die wat beter. Er staan ook screenshots hoe het er bij anderen uit ziet: Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/6QFgkjxB/20211225-205447.jpg Jouw screenshot is inderdaad anders, het lijkt wel of de aspectatio anders staat ingesteld waardoor het beeld kleiner wordt. Er is ook sprake van settings waarbij je de balken aan de zijkant wegwerkt en je dus een groter camerabeeld krijgt. Ik zou even rondneuzen in de instellingen als j=ik jou was misschien staat er iets tussen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:00
[...]

Je beeld is inderdaad te klein (voor wat ik gewend ben in mijn Enyaq).
Entertainment al een keer gereset? (10sec aan/uit schakelaar inhouden)?
Anders in je boekje de zekering van de camera opzoeken en die eens even loshalen?
Blijkbaar geen anderen met dit issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9fMXBs1Mae8blrtSHpcKhqaMf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3PSlFwd83kkoPyGu8GX1v34.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg vanmiddag een update aangeboden, dit terwijl ik vanaf Juli dit jaar op ME3 zit. Benieuwd wat dit precies is, hij kwam een beetje uit het niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
sopsop schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:24:
[...]

Goed idee:

Ik heb exact dezelfde, 60 First Edition. Maar dan uit mei 2021. Hier geen problemen, alleen heel af en toe travel assist storing.

Merk ook vaak als het stuur een tijdje verwarmd is en mijn handen koud dat ik harder moet knijpen voor de handdetectie om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wilde schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:08:
[Afbeelding]

Ik kreeg vanmiddag een update aangeboden, dit terwijl ik vanaf Juli dit jaar op ME3 zit. Benieuwd wat dit precies is, hij kwam een beetje uit het niets..
Het hele idee van ME3 is toch ook dat je OTA updates krijgt?
Nou, dat werkt dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Wootism schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:22:
[...]

Het hele idee van ME3 is toch ook dat je OTA updates krijgt?
Nou, dat werkt dus :p
Ik hoop wel dat je kan kiezen wanneer je deze installeert, je kan je auto immers niet gebruiken tijdens de update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 20:09
[Afbeelding]

Ik kreeg vanmiddag een update aangeboden ...
Goed om te zien dat er OTA-updates daadwerkelijk uitgerold worden! :Y Mijn ervaring in de Octavia iV is echter dat de releasenotes veelal nogal algemeen waren en geen echte hints gaven naar welke problemen daadwerkelijk werden opgelost. Ook kon je nergens terugzien welke updates je ontvangen had omdat de algemene softwareversie (in het infotainment) gelijk bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_P
Digimusic schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:47:
[...]

Goed om te zien dat er OTA-updates daadwerkelijk uitgerold worden! :Y Mijn ervaring in de Octavia iV is echter dat de releasenotes veelal nogal algemeen waren en geen echte hints gaven naar welke problemen daadwerkelijk werden opgelost. Ook kon je nergens terugzien welke updates je ontvangen had omdat de algemene softwareversie (in het infotainment) gelijk bleef.
Dat vind ik altijd zo kwalijk als versiebeheer niet goed toegepast wordt…. Bij een gratis app vind ik het niet zo spannend, maar bij een machine waar je in zit is het wel iets kritischer.
Zeker als het ook om uitvoerende functies gaat zoals de “veiligheidssystemen”.

Daarnaast nog over lane assist, ik vind het niet zo storend. Het heeft me al een paar keer “gered”. Ook een paar keer tegengewerkt, maar ik merk dat bijv op een 60 weg door iets meer naar de berm te rijden dat hij door heeft dat hij je niet naar links moet sturen.
Het engste vind ik wel van die diagonale lijnen op het wegdek die je soms tegenkomt bijv in een kruis oid, dan wil hij nog wel eens besluiten je op de andere rijbaan te willen zetten🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Daan_P schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:44:
[...]

Dat vind ik altijd zo kwalijk als versiebeheer niet goed toegepast wordt…. Bij een gratis app vind ik het niet zo spannend, maar bij een machine waar je in zit is het wel iets kritischer.
Zeker als het ook om uitvoerende functies gaat zoals de “veiligheidssystemen”.

Daarnaast nog over lane assist, ik vind het niet zo storend. Het heeft me al een paar keer “gered”. Ook een paar keer tegengewerkt, maar ik merk dat bijv op een 60 weg door iets meer naar de berm te rijden dat hij door heeft dat hij je niet naar links moet sturen.
Het engste vind ik wel van die diagonale lijnen op het wegdek die je soms tegenkomt bijv in een kruis oid, dan wil hij nog wel eens besluiten je op de andere rijbaan te willen zetten🙈
De auto besluit om jou ongewild op een andere rijbaan te zetten en je vindt het niet storend….erg vergevingsgezind 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
Maat28 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

De auto besluit om jou ongewild op een andere rijbaan te zetten en je vindt het niet storend….erg vergevingsgezind 😉
Inderdaad, op een snelweg, ringweg kan ik me voorstellen dat het een veilige optie is, maar op veel wegen is het gewoon ronduit gevaarlijk. En het is nog wettelijk verplicht ook, van de zotte! Al een paar keer op een dijkweg gehad dat de auto me naar het midden van de weg "duwde" op het moment dat er een tegenligger aan kwam. Blij met mijn OBDEleven dongle, direct uitgezet (auto onthoud nu de laatste stand, UIT dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[Afbeelding]

Interessant, dat zou de eerste OTA update zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingo35
jdbiggelaa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Interessant, dat zou de eerste OTA update zijn?
Nee de navigatie database is al diverse malen over-the-air ge-update (? is dit Nederlands?).

VAG heeft besloten versie 2.4 niet OTA uit te voeren, zodat de consument gedwongen is om bij de garage de 12V accu te laten vervangen. Daarna gaat 3.0 en verder weer OTA (voor zover de dealer de update naar 3.0 niet handmatig uitvoert).
Dus het is niet zo dat de oude software niet over OTA functionaliteit beschikt en dat dat pas in 2.4 beschikbaar komt; het was er altijd al maar wordt alleen voor de media partitie gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door dingo35 op 18-10-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dingo35 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:45:
[...]

Nee de navigatie database is al diverse malen over-the-air ge-update (? is dit Nederlands?).

VAG heeft besloten versie 2.4 niet OTA uit te voeren, zodat de consument gedwongen is om bij de garage de 12V accu te laten vervangen. Daarna gaat 3.0 en verder weer OTA (voor zover de dealer de update naar 3.0 niet handmatig uitvoert).
Dus het is niet zo dat de oude software niet over OTA functionaliteit beschikt en dat dat pas in 2.4 beschikbaar komt; het was er altijd al maar wordt alleen voor de media partitie gebruikt.
Die 2.4 update is kennelijk aan mij voorbij gegaan. Ik heb een Enyaq van het eerste uur (April 21) en vorige maand direct naar 3.0 gegaan. Nog nooit een online update gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dingo35
jdbiggelaa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Die 2.4 update is kennelijk aan mij voorbij gegaan. Ik heb een Enyaq van het eerste uur (April 21) en vorige maand direct naar 3.0 gegaan. Nog nooit een online update gehad.
Lezen is een kunst... Die 2.4is aan iedereen voorbij gegaan, want die was niet OTA . Omdat de 2.4->3.0 zo omvangrijk is (https://gathering.tweaker...message/71305572#71305572) wordt die door dealers zelf uitgevoerd, direct na de 2.4 update. Ik meen ergens gelezen te hebben dat iemand hem met 2.4 en nieuwe accu van de dealer terugkreeg en dat deze vervolgens OTA naar 3.0 geüpdatet werd, maar kan die post zo snel niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
Maat28 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Jawel dat vind ik wel storend👍 Maar kom ik maar zelden tegen en hou het stuur iets steviger vast in zo’n situatie als je harder rijd dan 55/60.
Vandaar dat het voor mij niet zo zwaar weegt. Heb je dit elke dag is het een ander verhaal. Dan is uitzetten via odb een goeie optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 10:14
Daan_P schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:55:
[...]

Jawel dat vind ik wel storend👍 Maar kom ik maar zelden tegen en hou het stuur iets steviger vast in zo’n situatie als je harder rijd dan 55/60.
Vandaar dat het voor mij niet zo zwaar weegt. Heb je dit elke dag is het een ander verhaal. Dan is uitzetten via odb een goeie optie
Ben maar gerust. Mijn VW T-Roc doet hetzelfde.
ook zo'n leuke is op de snelweg waar je spitsstroken hebt en je eenoprit hebt, dan heb je ook die schuine lijn over de rechter baan. dan wil hij je ook initieel naar links duwen...

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Irritante is dat de auto gewoon de hardware heeft om het wél goed te doen. De rijbaan assistent met TA vind ik verrassend goed, dat geping pong van de normale lane assist is echt niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
goetfoud schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:39:
[...]

Ja hoor als het kouder wordt meer meldingen als het warmer is geen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Vanochtend weer zoiets stoms. Ruitensproeiervloeistof op. In een rit van 100km heb ik denk ik 20 keer een ping gehad met de melding 'Ruitenvloeistof bijvullen'. Terwijl het icoon de hele tijd verlicht op mijn dashboard staat. Waarom kan dat niet gewoon 1 keer per rit? Moet ik die vloeistof er al rijdend in gooien?

Ik snap het gewoon echt niet. Hoeveel miljard wordt er wel niet besteed aan het ontwikkelen van zo'n auto. En waarom wordt er dan maar €2,50 uitgegeven aan de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucasaj
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-01 11:24
Hoi Iedereen,

Ik zoek een laadpaal voor mijn Enyaq en wil in de toekomst gebruik maken van V2H technologie. Nu lees ik https://autofans.be/nieuw...-laden-vanaf-volgend-jaar

Weten jullie of deze optie ook voor bestaande Enyaqs komt? en zo ja, welke laadpaal zou ik dan het beste kunnen monteren?

dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_jows
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-04-2023
lucasaj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:27:
Hoi Iedereen,

Ik zoek een laadpaal voor mijn Enyaq en wil in de toekomst gebruik maken van V2H technologie. Nu lees ik https://autofans.be/nieuw...-laden-vanaf-volgend-jaar

Weten jullie of deze optie ook voor bestaande Enyaqs komt? en zo ja, welke laadpaal zou ik dan het beste kunnen monteren?

dank!
In het artikel staat letterlijk:

"De eerste MEB-modellen zouden volgens de Duitse krant via een update van de nieuwe technologie kunnen worden voorzien."

Of te wel, dit zou dan gaan om alle modellen zou je zeggen.

Qua laadpaal kan ik je niet echt info geven. Ik heb een Easee (die al stof zit te happen sinds april, omdat de auto er nog niet is), maar die is volgens mij (nog) niet geschikt voor V2H/V2G. Ze zijn daar wel mee bezig geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
sopsop schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:16:
Vanochtend weer zoiets stoms. Ruitensproeiervloeistof op. In een rit van 100km heb ik denk ik 20 keer een ping gehad met de melding 'Ruitenvloeistof bijvullen'. Terwijl het icoon de hele tijd verlicht op mijn dashboard staat. Waarom kan dat niet gewoon 1 keer per rit? Moet ik die vloeistof er al rijdend in gooien?

Ik snap het gewoon echt niet. Hoeveel miljard wordt er wel niet besteed aan het ontwikkelen van zo'n auto. En waarom wordt er dan maar €2,50 uitgegeven aan de software.
+1 datzelfde heb ik ook gemerkt. Het zorgt er wel voor dat het zo irritant is zodat je snel de ruitensproeiervloeistof gaat bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:44
GAEvakYD schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

+1 datzelfde heb ik ook gemerkt. Het zorgt er wel voor dat het zo irritant is zodat je snel de ruitensproeiervloeistof gaat bijvullen.
Opgelost in ME3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
lucasaj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:27:
Hoi Iedereen,

dank!
Misschien dit topic interessant voor je? Thuisladen van je EV deel 2

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:00
sopsop schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:16:

Zou het kunnen dat het peil precies rond het minimum zit zodat door beweging en de golvende vloeistof het sensortje steeds getriggerd wordt?
Misschien te proberen door even door te spuiten en te kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
RandomNick schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

Zou het kunnen dat het peil precies rond het minimum zit zodat door beweging en de golvende vloeistof het sensortje steeds getriggerd wordt?
Misschien te proberen door even door te spuiten en te kijken wat er dan gebeurd.
Dat zou met hysteresis afgevangen moeten zijn.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba123
  • Laatst online: 08-03 19:51
macmellow schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Ik heb exact dezelfde, 60 First Edition. Maar dan uit mei 2021. Hier geen problemen, alleen heel af en toe travel assist storing.

Merk ook vaak als het stuur een tijdje verwarmd is en mijn handen koud dat ik harder moet knijpen voor de handdetectie om te werken.
Mijn truc daarvoor is wellicht wat smerig maar hij werkt: even aan de binnenkant van mijn hand likken zodat hij vochtig is. Ik heb het idee dat dit werkt op elektrische weerstand en dus dat je de geleiding tussen je handen en het stuur moet vergroten. Mijn vrouw heeft er ook altijd meer last van dan ik, misschien een droge huid van nature. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingo35
mr_jows schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:47:
[...]

In het artikel staat letterlijk:

"De eerste MEB-modellen zouden volgens de Duitse krant via een update van de nieuwe technologie kunnen worden voorzien."

Of te wel, dit zou dan gaan om alle modellen zou je zeggen.
Dat zou je inderdaad denken. Maar voor V2G / V2H is een inverter nodig die de batterij gelijkspanning omzet naar de wisselspanning van het net. En zover ik weet zit die nog niet in onze Enyaq's.

Misschien dat met "update" een hardware-update bedoeld wordt... maar eerlijk gezegd denk ik dat zelfs dat uiteindelijk niet gedaan zal worden. VAG is niet zo van het aftermarket aanpassen...

EDIT: Bovendien ondersteunt de CCS standaard pas per 2025 V2G/V2H:https://insideevs.com/new...ard-to-offer-v2g-by-2025/

[ Voor 10% gewijzigd door dingo35 op 19-10-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
dingo35 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Dat zou je inderdaad denken. Maar voor V2G / V2H is een inverter nodig die de batterij gelijkspanning omzet naar de wisselspanning van het net. En zover ik weet zit die nog niet in onze Enyaq's.
Niet? Met Type 2 laad ik op AC (wisselstroom). Die inverter kan (lijkt me) ook andersom werken.
Misschien dat met "update" een hardware-update bedoeld wordt... maar eerlijk gezegd denk ik dat zelfs dat uiteindelijk niet gedaan zal worden. VAG is niet zo van het aftermarket aanpassen...

EDIT: Bovendien ondersteunt de CCS standaard pas per 2025 V2G/V2H:https://insideevs.com/new...ard-to-offer-v2g-by-2025/
CCS is de standaard voor laden met gelijkspanning, dan zou je de omvormer naar wisselspanning (wat je in huis hebt) buiten de auto moeten hebben.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:20
JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:40:
[...]

Niet? Met Type 2 laad ik op AC (wisselstroom). Die inverter kan (lijkt me) ook andersom werken.

[...]

CCS is de standaard voor laden met gelijkspanning, dan zou je de omvormer naar wisselspanning (wat je in huis hebt) buiten de auto moeten hebben.
Voor zover ik het begrepen heb gaat V2G straks via de DC plug van de auto (de snellaad plug) en niet via de AC plug waar je laadpaal thuis aan hangt.
Dit zou betekenen dat de auto enkel een software update nodig heeft om het protocol te ondersteunen en dat je thuis dan een nieuwe laadpaal nodig hebt met DC-plug en omvormer die DC converteert naar AC 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BAJ82 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Voor zover ik het begrepen heb gaat V2G straks via de DC plug van de auto (de snellaad plug) en niet via de AC plug waar je laadpaal thuis aan hangt.
Dit zou betekenen dat de auto enkel een software update nodig heeft om het protocol te ondersteunen en dat je thuis dan een nieuwe laadpaal nodig hebt met DC-plug en omvormer die DC converteert naar AC 230V.
Klopt, dat is de route die VAG het liefst heeft, maar daarin zijn ze eigenlijk het enige concern.

Hyundai/Kia en anderen kiezen voor een andere route; namelijk gebruikmakend van de omvormer van de auto en dus het terugleveren van AC. Je ziet het al aan de V2L-adapters die te verkrijgen zijn; je kunt bij wijze van een stofzuiger op de auto aansluiten.

Dit lijkt me een vele malen logischer toepassing.

VAG is weer eens eigenwijs; ik denk dat ze in de toekomst liefst helemaal geen AC/DC omvormer in de auto leveren, ook niet voor het opladen. Waarom is me niet helemaal duidelijk.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
Maat28 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Ik heb na de ME3 update, heel snel opnieuw de lane assist ,(mbv ODBeleven) uitgezet weer. Gewoon gevaarlijk af en toe met die rukken aan het stuur!
In de jongere Enyaq leen auto met traffic assist vond ik het vele malen beter en rustiger werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Kaaschef schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Ik heb na de ME3 update, heel snel opnieuw de lane assist ,(mbv ODBeleven) uitgezet weer. Gewoon gevaarlijk af en toe met die rukken aan het stuur!
In de jongere Enyaq leen auto met traffic assist vond ik het vele malen beter en rustiger werken.
Kun je TA niet aanzetten met ODBEleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26
Senaxx schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:18:

Bij mij waren de TA problemen getriggerd op het moment dat stuurverwarming aan stond. Vervanging van stuur heeft hierbij 100% geholpen. 1 nov als het goed is update narlar ME3. Ik hoop dat alles stabiel blijft zoals nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
P_de_B schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Kun je TA niet aanzetten met ODBEleven?
Volgens mij niet, ik heb dat knopje niet op het stuur.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 20:09
Gisteren heb ik ook Travel Assist op mijn Enyaq aangezet met de OBDEleven dongel en long coding. Voor de volledigheid, ik heb de side assist, 12 parkeersensoren, camera voor Lane Assist, ACC en capacitief stuur. En software 3.0 vanaf fabriek. De vaststelling dat ik een capacitief stuur heb kwam uit live data van de "Steering Wheel Touch Recognition" in module 19 Gateway.

Bij het coderen heb ik ook Hc_Variante_5 (i.p.v. 2) geprobeerd. Je krijgt dan binnen Travel Assist er een optie bij in het menu voor "ondersteunde rijstrookwissel".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xju1DIqbTpfHDCWVCSdES34_ai4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUrgJcnRM1ouUaf8NthNo69W.jpg?f=fotoalbum_large

De functie werkt alleen wanneer Travel Assist wordt geactiveerd op de snelweg (boven 90 km/u). Mogelijk moet je TA voor de tweede keer aanzetten. Er verschijnt in het display dan twee pijltjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxGf9LK6p0zuBLx_VInIXpkk1FE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Fzyoj0H6E8Mugoz783e1ATqP.png?f=user_large

Het was gisteren vrij druk op de snelweg, dus heb de functie nog niet echt goed kunnen testen. Maar ik dacht, ik deel het alvast :)

Dit zijn de items die ik heb aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
---------------------------------------------------------------
Long coding
Control unit: A5 Driver Assistance
Values:
HC_point_of_intervention:
Old value: late
New value: early_setting_over_menu

Emergency_assist_variante:
Old value: Not_coded
New value: Ea_variante_2[/b]

Hc_variante:
Old value: Hc_variante_0
New value: Hc_variante_2 of Hc_Variante_5

Long coding
Control unit: 13 Adaptive Cruise Control
Values:
Capacitive_Steering_wheel:
Old value: not_installed
New value: installed

Travel_Assist:
Old value: deactivated
New value: activated

[ Voor 1% gewijzigd door Digimusic op 20-10-2022 10:03 . Reden: Toevoeging 3.0 software ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGro3772
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:50
Ik heb sinds vorige week mijn Enyaq ontvangen en geniet er iedere dag van. Nu is mij sinds gisteren iets op gevallen wat nog niet voorgekomen was.
Sinds gisterochtend gaat mijn stuurverwarming aan (stand 1) als ik de auto opstart. Ik heb in dit forum al op stuurverwarming gezocht en kwam verhalen met als oplossing het vervangen van het stuur tegen.
Maar schakelt de stuurverwarming misschien automatisch in als de buitentemperatuur beneden een grens komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Digimusic schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:54:
Bij het coderen heb ik ook Hc_Variante_5 (i.p.v. 2) geprobeerd. Je krijgt dan binnen Travel Assist er een optie bij in het menu voor "ondersteunde rijstrookwissel".

[Afbeelding]

De functie werkt alleen wanneer Travel Assist wordt geactiveerd op de snelweg (boven 90 km/u). Mogelijk moet je TA voor de tweede keer aanzetten. Er verschijnt in het display dan twee pijltjes.
[Afbeelding]

Het was gisteren vrij druk op de snelweg, dus heb de functie nog niet echt goed kunnen testen. Maar ik dacht, ik deel het alvast :)

Dit zijn de items die ik heb aangepast.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Long coding
Control unit: A5 Driver Assistance
Values:
HC_point_of_intervention:
Old value: late
New value: early_setting_over_menu

Emergency_assist_variante:
Old value: Not_coded
New value: Ea_variante_2[/b]

Hc_variante:
Old value: Hc_variante_0
New value: Hc_variante_2 of Hc_Variante_5

Long coding
Control unit: 13 Adaptive Cruise Control
Values:
Capacitive_Steering_wheel:
Old value: not_installed
New value: installed

Travel_Assist:
Old value: deactivated
New value: activated
En wat doet die functie, gaat de auto van rijstrook wisselen als je je richtingaanwijzer gebruikt? Of gaat de auto autonoom van rijstrook wisselen als de auto voor je langzamer rijdt dan jij?
Dat zou een mooie aanvulling zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nizzomoi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 11:39
royverdegem schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:40:
[...]

En wat doet die functie, gaat de auto van rijstrook wisselen als je je richtingaanwijzer gebruikt? Of gaat de auto autonoom van rijstrook wisselen als de auto voor je langzamer rijdt dan jij?
Dat zou een mooie aanvulling zijn.
Mits je auto de extra sensoren in de zijkanten van de voor- en achterbumper heeft (side assist, modeljaar 2022) dan gaat ie van rijstrook wisselen als je je richtingaanwijzer gebruikt en één van de pijltjes aangeeft dat het kan.

Hij is hier wel erg conservatief in, wil aardig wat ruimte hebben voordat ie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:51
Nizzomoi schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:50:
[...]

Mits je auto de extra sensoren in de zijkanten van de voor- en achterbumper heeft (side assist, modeljaar 2022) dan gaat ie van rijstrook wisselen als je je richtingaanwijzer gebruikt en één van de pijltjes aangeeft dat het kan.

Hij is hier wel erg conservatief in, wil aardig wat ruimte hebben voordat ie gaat.
Pas later in model 2022 dan. Want ik heb side assist en model 22, maar geen extra sensoren aan de zijkant....

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuz-x10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-09-2024
water_escape schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Pas later in model 2022 dan. Want ik heb side assist en model 22, maar geen extra sensoren aan de zijkant....
Ik heb het idee dat het een behoorlijke willekeurig productieproces is geweest. Mijn auto gefabriceerd in juli, maar ook bij mij ontbreekt het aan de sensoren aan de zijkant. Ook ME3.0 was vanaf de fabriek nog niet geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
water_escape schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Hoe weet je dat?

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.