Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 1.017.883 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:20
D.deJong schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:38:
Hier met de ME3 update nog steeds de Ta storing, opvallend genoeg alleen in de ochtend als ik naar het werk rij na een paar honderd meter gereden te hebben en vaak zelfs op dezelfde plek.
Wellicht is het dan een EMC probleem. Het stuur wordt dan gestoord door andere elektro magnetische straling. Net zoals dat je AM/FM radio vroeger altijd op bepaalde plekken stoorde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
jdbiggelaa schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Slechte cellen die een onbalans veroorzaken in de accu. Klachten zijn onvoldoende vermogen en zelfs geheel uitvallen van de auto op willekeurige momenten. Mijn bron is Nextmove op YouTube, doorgaans erggoed geïnformeerd over de VW perikelen. De eerste meldingen kwamen van ID.x rijders, maar nu kennelijk ook van Enyaq rijders. Logisch, ze gebruiken allemaal het MEB pakket. In diverse landen zijn al terugroepacties in gang gezet, maar nog niet in NL. Pon zal wel weer wachten tot ze niet anders kunnen…
bij mij woorden preventief accu cellen vervangen is een recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdJ75
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-09 12:31
BAJ82 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Is het duidelijk bij welke auto's er cellen vervangen moeten worden en bij welke niet? Heeft dit bijvoorbeeld met de productie datum te maken?
YouTube: (live) Let's talk EV - VW Id.3 Battery Recall - is your car affected?
Deze heeft een lijst van id3/4 zegt ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 16:51
BigGreen schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Jawel je kunt voorkeur voor laders ingeven.
Ik dacht dat die alleen in de zoekresultaten van de kaart gebruikt werden? Ik heb nl Ionity daar geselecteerd en kan Powerpass selecteren (niet gedaan), maar hij plant allerlei willekeurige stations er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:20
McPoowl schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

Ik heb deze storing gisteren voor het eerst gehad. Constant de melding "Travel Assist is momenteel niet beschikbaar" gevolgd door "ACC is niet beschikbaar". Af en toe zag ik in mijn HUD de oranje warning icoontjes verdwijnen, maar een x aantal seconden daarna kreeg ik weer dezelfde melding (met dus inderdaad dezelfde piepjes).

Toen ik vanmorgen echter de auto startte, waren alle meldingen verdwenen en deed de auto het weer zoals vanouds. Ben benieuwd of dit vaker gaat gebeuren...
Oranje icoontjes in HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
mibkiller schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Preventief? Dat lijkt mij vreemd. Ik heb nog gevraagd of iedereen het had met het MEB platform, maar dat zou niet het geval zijn. De update zou niet uitgevoerd of goed uitgevoerd kunnen worden als die storing naar boven komt.

I don’t know. Maar preventief lijkt mij heel vreemd en een duur grapje worden. Of ze weten dat iedereen er last van heeft, maar dan is “preventief” een leugentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller
Tukker87 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:42:
[...]

Preventief? Dat lijkt mij vreemd. Ik heb nog gevraagd of iedereen het had met het MEB platform, maar dat zou niet het geval zijn. De update zou niet uitgevoerd of goed uitgevoerd kunnen worden als die storing naar boven komt.

I don’t know. Maar preventief lijkt mij heel vreemd en een duur grapje worden. Of ze weten dat iedereen er last van heeft, maar dan is “preventief” een leugentje.
Zoals je weet is pon nooit goed in communicatie geweest van af het begin al.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 13:24
Ik heb gisteren mijn Enyaq weer op kunnen halen na de update.

Moest wel even zoeken naar mijn s-pin die blijkbaar ooit al eens ingesteld was. Heb er direct een 250km mee gereden en dit is mij vooral opgevallen:
  • Alles op het scherm oogt een stuk soepeler
  • Geen idee of de dealer dat aangepast heeft, maar de 'pas je snelheid verkeerd aan bij elk bord' modus stond al uit!
  • De travel assist knop op het stuur zet hem niet meer aan maar wisselt alleen de modus. Auto ging vol in de ankers toen ik uit automatisme op het knopje drukte en het gas los liet (ik rij in B). Daar staat wel tegenover dat het cruisecontrol pookje nu wel gewoon travel assist start als ik die omhoog doe.
  • De HUD oogt een stuk mooier en soepeler. Er is best een hoop informatie bijgekomen en daarmee is het wel nuttiger geworden.
  • Omdat ik graag de HUD gebruik rij ik eigenlijk altijd met de navigatie van de auto zelf. Ik merkte direct dat het een stuk beter gaat! Bij afslaan zoomd hij een stuk beter in en laat alle rijbanen correct zien. Over het algemeen weet hij precies op welke baan ik rij, en er is mij ook al eens gevraagd of ik alstublieft een baan naar links wou gaan om voor te sorteren. Het is zeker nog geen waze, maar het is absoluut beter!
  • Ik heb gisteren ook even aan de fastcharger gehangen, bij 35% waren we nog 92 kw aan het laden, dat lijkt dus inderdaad langer sneller te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Senaxx schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 12:31:
@JanHenk Zojuist ben ik door de Skoda dealer gebeld om de ME3 afspraak te annuleren vanwege tekort aan 12V accu's. Omdat ik dacht dat wij bij dezelfde dealer zitten gok ik dat jij dit telefoontje ook gehad heb, of misschien nog gaat krijgen?
Ja, ik had een voicemail in de box (kon op dat moment even niet opnemen) en toen was ik er al bang voor. Zojuist heb ik terug gebeld en de afspraak is inderdaad geannuleerd.

Hij vertelde dat ze een aparte lijst bijhouden (ook met de oorspronkelijke volgorde) en dat ze mij weer zouden bellen t.z.t. Wanneer dan, vroeg ik... "Ik kan geen indicatie geven. Maar het is niet binnen twee weken oplost, dus hou rekening met minimaal eind november".

Mijn Enyaq rijdt al een ruim jaar gewoon zonder problemen, dus er is geen man overboord. Maar ik vind het wel jammer.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollekeb
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 21:12
Had contact opgenomen met de dealer daar ik merk dat de update niet echt veel gebracht heeft.
Eerstens dacht ik dat de max laadsnelheid naar 135 Kw/h zou gaan.
Deze is bij mij op 125 Kw/h en blijft volgens de dealer ook zo.
Vorig week met een soc 15% en 18graden buitentemperatuur max 112Kw/h.
Ook vraag ik mij af wat het knopje op het stuur rechts met auto met ring erom heen voor nut heeft na de update.
Garage geeft daar geen duidelijkheid over.

Wie merkt wel verbeteringen met het laden na de update Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlIY9KpVF4Xr4-rDz5B1V_6FjqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiBn777SfB9MvNdBf43iOe5T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:24

rammes

koekebakker 1e klas

pollekeb schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:05:

Ook vraag ik mij af wat het knopje op het stuur rechts met auto met ring erom heen voor nut heeft na de update.

Wie merkt wel verbeteringen met het laden na de update [Afbeelding]
Dat is het activeren van je forcefield 8)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadFly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10-04-2023
Dit bericht kan weg. Ik had voorgaande bericht verkeerd gelezen. Ik dacht dat het over het travel assist knopje ging.

[ Voor 51% gewijzigd door MadFly op 07-10-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken63
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-07 18:20
Had contact opgenomen met de dealer daar ik merk dat de update niet echt veel gebracht heeft.

Hiermee kun je kiezen tussen speed limiter en cruise control althans bij mij.

Vandaag was bij mij de update klaar, gisteren begonnen maar wat problemen. Kan alleen de auto nu nog niet koppelen aan Skoda app ‘service is not available’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:11
Heeft iemand hier een idee hoe je het deurpaneel kunt demonteren? Zie er zo snel geen video's en/of handleidingen van. Zit een kraak achter het paneel ergens, wil ik graag verhelpen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Trackerfire schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:17:
Heeft iemand hier een idee hoe je het deurpaneel kunt demonteren? Zie er zo snel geen video's en/of handleidingen van. Zit een kraak achter het paneel ergens, wil ik graag verhelpen.
Zelf nog niet gedaan maar waarschijnlijk staat er hier wel een beschrijving: https://cardiagn.com/2020...p-manual-wiring-diagrams/

[ Voor 7% gewijzigd door Slachtafval123 op 07-10-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:20
mibkiller schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Weet je wat de productie datum van jouw auto is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvx76
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
dvx76 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:33:
Deze week heeft mijn infotainment scherm het opgegeven. Blijft helemaal donker nu. Geen radio, geen instellingen. Achteruitrijcamera werkt wel. Tips uit dit topic geprobeerd, 30+ seconden aan/uit knop, zekeringen 19, 30 en 46 er uit. Geen resultaat.

Donderdag afspraak bij de garage. Ze spraken een nog een software update, ook al heb ik van bij de aflevering (nog geen maand geleden :| ) ME3 ...

Nog iemand ervaring mee of iets anders dat ik in tussentijd kan proberen?
Update: auto kon vorige week donderdag naar de dealer (1 week wachten maar vond ik niet zo erg aangezien de auto wel gewoon kon rijden en laden).

Vrijdagmiddag wisten ze nog niet helemaal zeker of er iets vervangen moest worden of niet.

Maandag telefoon dat er wel degelijk een component vervangen moest worden (zoals door 2 forumleden hier al was aangegeven, waarvoor dank). Moest uit Duitsland komen en zou er donderdag zijn.

Vandaag net voor de middag telefoon dat de auto klaar is en dat ze hem ondertussen aan de lader zouden hangen. 's Middags opgehaald met 65% SoC (28% toen ik hem achterliet).

Vervelend voorval voor een wagen van 1 maand maar wel tevreden van de service van de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller

Ja laden gaat veel sneller IV 60 eerst max 100kw nu zelfs tot 136kw (10 min eerder vol)
Heeft ook met de paal te maken fastned laad bij mij het snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
BAJ82 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Ja eerste editie dus ook eerste ellende. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdJ75
BAJ82 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:51:
[...]

Bij mij weet ik niet exact maar 18 december opgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter74
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 20:44
Vandaag update naar ME3. Begrijp toch die joepie verhalen over de navigatie niet. Dacht eindelijk te kunnen selecteren op snelle laders. Doe ik ook netjes, vink >100 kWh laders aan. Plan vervolgens een route in van 223 kilometer terwijl de batterij nog half vol is. Route loopt via a27 tot aan Breda waar het werkelijk stikt van de snelle laders (Fastned, Ionity, Shell recharge…), toch stuurt ie me van de snelweg af naar een 22 kWh paal. Terwijl ik de selectie op enkel >100 kwh heb staan.

Werkt dus nog steeds niet? Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken63
wouter74 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:39:
Vandaag update naar ME3. Begrijp toch die joepie verhalen over de navigatie niet. Dacht eindelijk te kunnen selecteren op snelle laders. Doe ik ook netjes, vink >100 kWh laders aan. Plan vervolgens een route in van 223 kilometer terwijl de batterij nog half vol is. Route loopt via a27 tot aan Breda waar het werkelijk stikt van de snelle laders (Fastned, Ionity, Shell recharge…), toch stuurt ie me van de snelweg af naar een 22 kWh paal. Terwijl ik de selectie op enkel >100 kwh heb staan.

Dit nog niet getest, maar kon jij wel de auto weer aan je app connecten? Ik krijg dit tot op heden nog niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter74
  • Laatst online: 16-09 20:44
Ja dat ging prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
wouter74 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 01:39:

Werkt perfect bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcVolder
  • Laatst online: 01-03-2023
Vorige week is mijn Skoda Enyaq naar ME3 gegaan. Alleen is het nog niet gelukt om mezelf als hoofdgebruiker in te stellen. Wanneer de QR code gescand wordt krijg ik vrij snel de melding "Aanmelding geannuleerd. Gastgebruikersaccount is actief. Sorry, er is helaas iets misgegaan. U rijdt nu als gast. U kunt uw aanmelding op elk moment opnieuw starten."

Moet ik de auto in de MySkoda APP eerst verwijderen en dan opnieuw aanmelden? Of kan ik ergens anders mezelf als hoofdgebruiker aanmelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heineken63
MarcVolder schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:25:
Vorige week is mijn Skoda Enyaq naar ME3 gegaan. Alleen is het nog niet gelukt om mezelf als hoofdgebruiker in te stellen. Wanneer de QR code gescand wordt krijg ik vrij snel de melding "Aanmelding geannuleerd. Gastgebruikersaccount is actief. Sorry, er is helaas iets misgegaan. U rijdt nu als gast. U kunt uw aanmelding op elk moment opnieuw starten."

Moet ik de auto in de MySkoda APP eerst verwijderen en dan opnieuw aanmelden? Of kan ik ergens anders mezelf als hoofdgebruiker aanmelden?
Ik had dit ook heb de auto verwijderd via de website van mijn profiel. Hierna op Iris aangemeld maar werkte niet met vin nummer kopiëren. Daarna opnieuw inloggen in app en in de auto de qr gescand hierna ging die wel werken en kon ik verder in de setup en als hoofdgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Wat ook kan helpen is alle updates installeren. Ik had na de upgrade nog een update staan die ME3 koppel problemen zou verhelpen. Daarna werkte het bij mij pas

[ Voor 10% gewijzigd door Slachtafval123 op 08-10-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TdJ75
Slachtafval123 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:49:
Wat ook kan helpen is alle updates installeren. Ik had na de upgrade nog een update staan die ME3 koppel problemen zou verhelpen. Daarna werkte het bij mij pas
Bij mij werd het door de dealer gedaan. Bij het ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
TdJ75 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 18:57:
[...]

Bij mij werd het door de dealer gedaan. Bij het ophalen.
Dat is bij mij overgeslagen, net als het activeren van de geheugenfunctie van de stoel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vakantieman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-08 00:13
Ook ik ben sinds enkele weken een trotste eigenaar van een Enyaq. Aangezien de kofferbak toch wel wat kleiner is dan van de Karoq gaan we voor een dakkoffer. Ik heb de Hapro Traxer 5.6 op het oog. Wat ik me alleen nog afvraag of het merk/type dakdragers nog erg van invloed is op de range.. Ik twijfel tussen de Hapro dakdragers of de Thule Wingbar dakdragers. Mijn aanname is dat met een dakkoffer de dragers niet echt het verschil maken als het gaat om de range. Wat is evt jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mestief
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 16:23
Slachtafval123 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 17:31:
[...]

Zelf nog niet gedaan maar waarschijnlijk staat er hier wel een beschrijving: https://cardiagn.com/2020...p-manual-wiring-diagrams/
Hee deze kende ik nog niet, gaat in de favorieten. Dankjewel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 19:05
vakantieman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:43:
Ook ik ben sinds enkele weken een trotste eigenaar van een Enyaq. Aangezien de kofferbak toch wel wat kleiner is dan van de Karoq gaan we voor een dakkoffer. Ik heb de Hapro Traxer 5.6 op het oog. Wat ik me alleen nog afvraag of het merk/type dakdragers nog erg van invloed is op de range.. Ik twijfel tussen de Hapro dakdragers of de Thule Wingbar dakdragers. Mijn aanname is dat met een dakkoffer de dragers niet echt het verschil maken als het gaat om de range. Wat is evt jullie ervaring?
Een Karoq heeft 521 liter bagageruimte en een Enyaq 585, dus je zou er niet achteruit op moeten gaan.

On topic: als je echt je range wil behouden dan is een trekhaak koffer aan te raden. Als je echt een dakkoffer wil kan ik mij niet voorstellen dat het merk van de dagdragers veel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:26
Gisteren mijn eerste "schade". Toch wel content met de voorbumper :) . Bij een drukke doorgang van een parkeerplaats bij een bos wilde ik nog even wat meer ruimte geven. Ik rolde iets te enthousiast de berm in en tikte een liggende boomstam aan..

Eens kijken of de dealer het misschien wat kan maskeren. Ik vind het nog niet de moeite waard de bumper te laten vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3w8Nc4Kg0JTd2BijjxpYP6dJHYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3v0SpLsalA3ZtmCG8v5RoBpn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
Ging hij niet zelf in de ankers? Ik heb het een paar maal gehad als ik thuis aan het inparkeren ben en de hond enthousiast rondom de auto heen loopt de Enyaq hard in de ankers gaat.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
Ik heb voor morgen de update gepland staan maar wordt zojuist door auto Hoogenboom Rotterdam gebeld dat deze verzet moet gaan worden naar maandag de 24e oktober.

Er blijken twee Enyaq's te staan die beiden problemen geven met de update en het lijkt ze niet zinvol om de update morgen uit te voeren. Geen idee tegen welke problemen ze aanlopen dus we wachten geduldig af.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbert_nl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-07 23:37
vakantieman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:43:
Ik heb alleen ervaring met de Thule wingbar dragers, maar mij bevallen ze zeer goed (en ziet er beter uit, vind ik). Daarop heb ik ook de traxer 5.6 dakkoffer.
Uiteraard is ie weerstand groter dan normaal. Maar als je max 120km/u rijdt, dan is alles prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
A3-D schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:54:
Ik heb voor morgen de update gepland staan maar wordt zojuist door auto Hoogenboom Rotterdam gebeld dat deze verzet moet gaan worden naar maandag de 24e oktober.

Er blijken twee Enyaq's te staan die beiden problemen geven met de update en het lijkt ze niet zinvol om de update morgen uit te voeren. Geen idee tegen welke problemen ze aanlopen dus we wachten geduldig af.
De update loopt wel eens vast vanwege de omvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16:42
hilbert_nl schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

Ik heb alleen ervaring met de Thule wingbar dragers, maar mij bevallen ze zeer goed (en ziet er beter uit, vind ik). Daarop heb ik ook de traxer 5.6 dakkoffer.
Uiteraard is ie weerstand groter dan normaal. Maar als je max 120km/u rijdt, dan is alles prima te doen.
De dakdragers zullen het verschil in range niet gaan maken. De dakkoffer wel🙃. Afgelopen vakantie heb ik best wel moeite moeten doen om 300km (iv80) te kunnen halen richting Barcelona. Ik heb de Skoda dakdragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:26
Ik zie dat diverse mensen ondertussen met ME3 rijden. Iemand al geprobeerd op de interne laadplanner nu wel betrouwbaar werkt? Ik bedoel de planner waarbij je laadtijden en SoC regels in de auto zelf instelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Star65 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:28:
Ging hij niet zelf in de ankers? Ik heb het een paar maal gehad als ik thuis aan het inparkeren ben en de hond enthousiast rondom de auto heen loopt de Enyaq hard in de ankers gaat.
Nee helaas niet, het afsvalt lag wat hoger, rolde als het ware van de stoeprand af en toen tik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxhunt
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-08 18:23
A3-D schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:54:

Ik ben zelf ook net gebeld door auto Hoogenboom of hij weer verzet kan worden, is nu al de derde keer of zo dat ze weer met een andere excuus komen. Maar ik wil wel eens van mijn issues met het uitvallen van traffic assist af en dat zou volgens hum gefixed moeten zijn met de update.

Ik had gisteren nog gebeld af de vervangende auto en zo nu wel ingeplanned stond en toen was er nog niks aan de hand, dus wel raar dat ze jou gisteren al wel gebeld hebben om af te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
foxhunt schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:08:
[...]

Maar ik wil wel eens van mijn issues met het uitvallen van traffic assist af en dat zou volgens hum gefixed moeten zijn met de update.
Blijft raar. Mijn dealer zegt dat het niet helpt en dat Skoda eerst met een goede oplossing moet komen. Ik word inmiddels helemaal dol van dat gepiep.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:30
P_de_B schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Blijft raar. Mijn dealer zegt dat het niet helpt en dat Skoda eerst met een goede oplossing moet komen. Ik word inmiddels helemaal dol van dat gepiep.
Ik had daar zo klaar mee geweest, totaal net acceptabel. Ik had de auto bij de dealer neergezet, en niet eerder weggegaan totdat ze mij een vervangende Enyaq hadden meegegeven. Ik kom mijn eigen wel weer ophalen als het issue is gefikst, succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dierer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-10-2022
Hey hey sinds gisteren ook trotse eigenaar van een skoda enyaq 80.
Heb wel wat meegelezen maar had toch nog een vraag. Sorry moest ze ergens al staan en ik ze dubbel vraag.

De verkoper heeft het opladen van de auto begrensd op 80%. Nu vroeg ik 'm af hoe doen jullie dat?
Ik laad bijna altijd thuis op, kan ik dan niet gewoon tot 100% laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
  • Laatst online: 18-09 23:47
Dierer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:18:
Heb wel wat meegelezen maar had toch nog een vraag. Sorry moest ze ergens al staan en ik ze dubbel vraag.

De verkoper heeft het opladen van de auto begrensd op 80%. Nu vroeg ik 'm af hoe doen jullie dat?
Met ME3 update gaat het sowieso automatisch naar 80%, als je een keer instelt tot 100%, springt hij de volgende keer weer naar 80%. Laden tot 80% schijnt beter voor de levensduur te zijn. Als je echt die 100% nodig hebt om de volgende dag een lange rit te maken, is het natuurlijk geen probleem. Of tijdens vakantie, dan vertrek je thuis natuurlijk ook met 100%. Maar daarbuiten is 80% de norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corleone1979
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-05 19:55
Dierer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:18:

De batterij gedijt het beste tussen 80% en 20%. Een batterij levert in qua capaciteit door veroudering en gerbruik. Zaken die slecht zijn voor de batterij is DC-laden en volledig laden en ontladen. Daarom is het beste om standaard te laden tot 80% en de auto niet te lang laten staan met SoC boven 80% en onder 20%. Laden tot 100% is alleen aan te raden voor aanvang van langere ritten. Bij snelladers laden tot 80% omdat daar boven de laadsnelheid als gevolg van bescherming van de batterij aanzienlijk afneemt. Je zal kortere laadtijden hebben bij vaker en korter te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corleone1979
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-05 19:55
Corleone1979 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

De batterij gedijt het beste tussen 80% en 20%. Een batterij levert in qua capaciteit door veroudering en gerbruik. Zaken die slecht zijn voor de batterij is DC-laden en volledig laden en ontladen. Daarom is het beste om standaard te laden tot 80% en de auto niet te lang laten staan met SoC boven 80% en onder 20%. Laden tot 100% is alleen aan te raden voor aanvang van langere ritten. Bij snelladers laden tot 80% omdat daar boven de laadsnelheid als gevolg van bescherming van de batterij aanzienlijk afneemt. Je zal kortere laadtijden hebben bij vaker en korter te stoppen.
In ME3.0 heb je de battery care modus. Dit zorgt ervoor dat standaard de accu laadt tot 80%. Voor aanvang/tijdens de laadsessie kan je deze verhogen naar 100%. De volgende laadsessie staat hij weer op 80%. Battery care modus kan uitgezet worden, dan onthoudt hij de laatste setting. Gezien mijn eerdere bericht raad ik aan om deze aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
royverdegem schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Met ME3 update gaat het sowieso automatisch naar 80%, als je een keer instelt tot 100%, springt hij de volgende keer weer naar 80%. Laden tot 80% schijnt beter voor de levensduur te zijn. Als je echt die 100% nodig hebt om de volgende dag een lange rit te maken, is het natuurlijk geen probleem. Of tijdens vakantie, dan vertrek je thuis natuurlijk ook met 100%. Maar daarbuiten is 80% de norm.
Nee hoor, bij mij niet. Gewoon als tevoren wordt (gelukkig) tot 100% geladen na update ME3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
P_de_B schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:54:
[...]

Bij mij sinds ME3 geen gepiep meer en werkt alles perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
goetfoud schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Nee hoor, bij mij niet. Gewoon als tevoren wordt (gelukkig) tot 100% geladen na update ME3
Ik ben benieuwd of er in de winter ook nog door velen aan die 80% norm wordt vastgehouden. Dan gaat de range wel erg hard naar beneden! Misschien beetje ego maar als leaserijder heb je toch weinig boodschap aan de accu staat op de langere termijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Maat28 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

De dakdragers zullen het verschil in range niet gaan maken. De dakkoffer wel🙃. Afgelopen vakantie heb ik best wel moeite moeten doen om 300km (iv80) te kunnen halen richting Barcelona. Ik heb de Skoda dakdragers.
Als ik ff mag inhaken, welke pasjes heb je in Spanje gebruikt? Was regio Barcelona goed te doen?

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
Maat28 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

Ik ben benieuwd of er in de winter ook nog door velen aan die 80% norm wordt vastgehouden. Dan gaat de range wel erg hard naar beneden! Misschien beetje ego maar als leaserijder heb je toch weinig boodschap aan de accu staat op de langere termijn….
Ja hoor, ook in de winter 80% laden. Ook als leaserijder ga ik zuinig om met de spullen van iemand anders.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:24

rammes

koekebakker 1e klas

[...]

nee gewoon 100%

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
mibkiller schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 19:01:
[...]

Ja laden gaat veel sneller IV 60 eerst max 100kw nu zelfs tot 136kw (10 min eerder vol)
Heeft ook met de paal te maken fastned laad bij mij het snelste.
Dat is echt een hele flinke verbetering! ik had op 125kw gerekend met de IV60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
Wilde schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Als ik ff mag inhaken, welke pasjes heb je in Spanje gebruikt? Was regio Barcelona goed te doen?
Ik heb Ionity voor de Spaanse grens gepakt, verder niet geladen in Spanje zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
GAEvakYD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Ja hoor, ook in de winter 80% laden. Ook als leaserijder ga ik zuinig om met de spullen van iemand anders.
Erg netjes! Maar je doet nu net alsof iemand niet zuinig is op de spullen als je een auto tot 100% laad….de lease maatschappij is ook bij mij nog niet terug gekomen om het maandbedrag te verlagen omdat dezelfde auto 10k duurder is geworden in een jaar…..en ja dat is ook onzin natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• goetfoud
[...]

Ik denk dat er al heel veel over gezegd is en dat de meningen (en bewijzen) verdeeld zijn. Persoonlijk ben ik van mening dat auto erop gemaakt is om te laden tot 100% bij dagdagelijks gebruik. Bepaalde veiligheidsmarge is al af fabriek ingebouwd.
Als de accu na vele vele jaren iets minder presteert is dat mijns inziens geen ramp. Bij verbrandingsmotoren is dit eender.
Bij fastned laad ik meestal wel tot 80-90% maar dan met reden omdat laadsnelheid dan terugloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Kaaschef schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:14:
[...]

Is het echt zo dat laden na ME3 update van 100 naar 125 kw gaat?
Herken me er niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royverdegem
[...]

Zal wel afhangen van de afstand die je op een dag moet af leggen. Als je de dag makkelijk doorkomt met 80%, waarom dan meer laden. Bij mij zijn 9 van de 10 ritten 150km per dag, dan volstaat 80%. De tiende rit is 300km, dus dan laad ik de avond ervoor tot 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 13:24
royverdegem schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is optioneel, uit mijn hoofd heet dat battery save mode oid en dat kun je gewoon aan of uit zetten. Desalniettemin zou ik inderdaad wel adviseren normaal gesproken niet tot 100% te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 16:22
[...]

nope ik knal gewoon naar 100%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
goetfoud schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:24:
[...]

Is het echt zo dat laden na ME3 update van 100 naar 125 kw gaat?
Herken me er niet in.
Dat is wat ik me van het lijstje voornamelijk kan herrineren. even opgezocht nu op de skoda website:

Sneller opladen
De nieuwe update maakt het mogelijk om je ENYAQ iV sneller op te laden. (Indien jouw ENYAQ iV een laadsnelheid van 50 kW heeft, dan moet je eerst de upgrade aanschaffen). Voor de ENYAQ iV 60 geldt tot 120 kW laadsnelheid en voor de ENYAQ iV 80 tot 135 kW. Ook zijn er energiebesparende aanpassingen aan de temperatuurbeheersing van de accu gedaan.

en in de praktijk dus zelfs betere waarden volgens @mibkiller (of het is stiekum een iV80 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
Kaaschef schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:58:
[...]

Dat is wat ik me van het lijstje voornamelijk kan herrineren. even opgezocht nu op de skoda website:

Sneller opladen
De nieuwe update maakt het mogelijk om je ENYAQ iV sneller op te laden. (Indien jouw ENYAQ iV een laadsnelheid van 50 kW heeft, dan moet je eerst de upgrade aanschaffen). Voor de ENYAQ iV 60 geldt tot 120 kW laadsnelheid en voor de ENYAQ iV 80 tot 135 kW. Ook zijn er energiebesparende aanpassingen aan de temperatuurbeheersing van de accu gedaan.

en in de praktijk dus zelfs betere waarden volgens @mibkiller (of het is stiekum een iV80 :+
Mijn iV60 deed voor de update al regelmatig 130kW, wat volgens Skoda zelfs na de update niet haalbaar zou zijn, heel apart. Zelfs 1x 138kW gehaald, voor een minuutje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
[...]

Sneller opladen

Ow really je moet dus wel eerst nog de upgrade aanschaffen? Eerder stond dat niet in de tekst meen ik een tijd terug. Hier staat dat er niet expliciet bij

[ Voor 9% gewijzigd door keepitfrosty op 12-10-2022 10:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tukker87
Kaaschef schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:14:
[...]

It’s about the curves not the highest peak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:22
Ik had contact met mijn dealer over problemen met de Skoda Connect app sinds de ME3 update. Problemen lijken zich afgelopen week automagisch opgelost te hebben. Echter reageren hun nu met de volgende tekst.

code:
1
2
Helaas zijn er op dit moment wat software issues met de SKODA app waar de fabriek een oplossing voor aan het ontwikkelen is.
Zover ik nu kan zien is de status dat op 19-10 een update op de server bij SKODA komt welke tot 20-10 zal duren.

Ik ben heel benieuwd wat ze 19-10 / 20-10 dan gaan doen. Laten we hopen dat ze o.a. de backend stabieler maken zodat we deze winter de auto lekker kunnen verwarmen in de ochtend.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
GAEvakYD schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:27:
Ik had contact met mijn dealer over problemen met de Skoda Connect app sinds de ME3 update. Problemen lijken zich afgelopen week automagisch opgelost te hebben. Echter reageren hun nu met de volgende tekst.

code:
1
2
Helaas zijn er op dit moment wat software issues met de SKODA app waar de fabriek een oplossing voor aan het ontwikkelen is.
Zover ik nu kan zien is de status dat op 19-10 een update op de server bij SKODA komt welke tot 20-10 zal duren.

Ik ben heel benieuwd wat ze 19-10 / 20-10 dan gaan doen. Laten we hopen dat ze o.a. de backend stabieler maken zodat we deze winter de auto lekker kunnen verwarmen in de ochtend.
Ja laten wij hopen inderdaad want het is soms echt tergend hoor met het laden van de gegevens of het activeren of uitzetten van airco / verwarmen op afstand. Net of alles nog gewoon een beta is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 17:33
Ik loop vast op het volgende: om de routeplanner goed te laten werken heb ik mijn huis toegevoegd als laadlocatie. Anders laat hij mij laden op een korte afstand van huis en dat is niet nodig.

Hierdoor wordt de maximum van tot 80% overruled, ook met de ME3 batterij care modus aan.

Nu kan ik natuurlijk bij de laadplek een maximum van 80% instellen, maar als ik incidenteel wel tot 100% wil laden kan ik dat niet even aanpassen in de app.

Klopt dit of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Laatst online: 20-06 15:29
royverdegem schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Zal wel afhangen van de afstand die je op een dag moet af leggen. Als je de dag makkelijk doorkomt met 80%, waarom dan meer laden. Bij mij zijn 9 van de 10 ritten 150km per dag, dan volstaat 80%. De tiende rit is 300km, dus dan laad ik de avond ervoor tot 100%.
Bij mij hangt dat absoluut niet af van de afstanden, zodra ik hem thuis aan de lader hangt gaat hij altijd tot 100%, ik zie niet in waarom ik dat zou wijzigen afhankelijk van de afstand die ik mogelijk moet afleggen de volgende dag. De extra laadtijd is toch tijdens de nachtrust, het is niet dat ik er op moet wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8y-one
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03-2023
ManiacScum schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:20:
[...]

Bij mij hangt dat absoluut niet af van de afstanden, zodra ik hem thuis aan de lader hangt gaat hij altijd tot 100%, ik zie niet in waarom ik dat zou wijzigen afhankelijk van de afstand die ik mogelijk moet afleggen de volgende dag. De extra laadtijd is toch tijdens de nachtrust, het is niet dat ik er op moet wachten.
omdat het dus beter is voor de levensduur van de batterij. Ik laad ook tot 80%, tenzij ik inschat dat het lastig is om tussendoor op te laden. En het betreft een zakelijke lease.

NB: Bij aflevering 'adviseerde' de dealer mij om gewoon tot 100% te laden omdat ik me als leaserijder niet druk hoef te maken om de levensduur van de auto/batterij.... wat een bullshit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royverdegem
8y-one schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

omdat het dus beter is voor de levensduur van de batterij. Ik laad ook tot 80%, tenzij ik inschat dat het lastig is om tussendoor op te laden. En het betreft een zakelijke lease.

NB: Bij aflevering 'adviseerde' de dealer mij om gewoon tot 100% te laden omdat ik me als leaserijder niet druk hoef te maken om de levensduur van de auto/batterij.... wat een bullshit. 8)7
Ik lees wel wat tegenstrijdige verhalen en onderzoeken op internet, over het laden tot 100%. Misschien leuk en interessant om hier onze SoH te delen bij 100.000km? En daarbij aan te geven hoe vaak tot 100% geladen EN de verhouding AC-DC (DC laden is zeker slecht voor je accu)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GAEvakYD schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Och hou toch op. Er wordt hier af en toe net gedaan of je met 100% laden je hele auto sloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dingo35
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 20:54
Wootism schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Och hou toch op. Er wordt hier af en toe net gedaan of je met 100% laden je hele auto sloopt.
Nee alleen je batterij :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
Wat ook grote onzin is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Ik lees op de diverse sites dat vaak snelladen tot 100% de kans op degradatie verhoogd maar dat laden aan de laadpaal met lage vermogens dit geen enkel probleem is.
Ik weet niet wat de degradatie van de Schiphol- Tesla’s is maar dit zijn zo’n beetje de enige waar je dit zou kunnen meten door het extreme gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_P
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 30-08-2024
D.deJong schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:22:
Ik lees op de diverse sites dat vaak snelladen tot 100% de kans op degradatie verhoogd maar dat laden aan de laadpaal met lage vermogens dit geen enkel probleem is.
Ik weet niet wat de degradatie van de Schiphol- Tesla’s is maar dit zijn zo’n beetje de enige waar je dit zou kunnen meten door het extreme gebruik.
Zoek de tabel/grafiek maar terug. Dieper ontladen doet als ik het goed herinner meer “schade” aan de accu dan tot 100%.
Zolang de accu binnen zijn thermische grens blijft zal snelladen niet veel slechter zijn ga ik van uit.

Daarnaast geld natuurlijk ook een stuk boerenverstand dat hoe intensiever de accu gebruikt wordt hoe sneller deze slijt. Zowel SoC, laadstroom, temperatuur hebben daar in meer of mindere mate invloed op.

Er zit een bepaald kantelpunt wanneer het laden van cc (constant current) over moet gaan naar cv (constant voltage). Hiermee zorg je dat de laadspanning niet hoger is dan de maximale accu spanning (100% SoC).

Nu weet ik niet of een snellader een hogere spanning aanbied dan het maximum van de auto om op deze manier een hogere laadstroom te kunnen leveren. Met daarbij de BMS als veiligheidssysteem ter voorkoming van te hoge accu spanning.

Heeft er toevallig iemand deze specs stiekem verkregen van skoda ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et2006
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik heb een vraag voor mensen die hun Enyaq zelf zakelijk (bijv. op je eigen BV) hebben verzekerd. Welke verzekering heb je gekozen en zou je mij kunnen adviseren?

Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkylicious
  • Nu online
et2006 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:06:
Ik heb een vraag voor mensen die hun Enyaq zelf zakelijk (bijv. op je eigen BV) hebben verzekerd. Welke verzekering heb je gekozen en zou je mij kunnen adviseren?

Bedankt alvast.
Ik heb gebruik gemaakt van de Skoda autoverzekering, partner van Allianz Nederland. Deze verzekering kwam in mijn situatie relatief gunstig uit vergeleken met andere aanbieders. Vooral de nieuwwaarde garantie tot 5 jaar trok mijn aandacht en was stuk goedkoper dan bij andere aanbieders.

[ Voor 10% gewijzigd door funkylicious op 12-10-2022 22:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:52

Armada

-Wat wil je weten?-

Ik vind het toch wel interessant dat iedereen eigen inzichten er op nahoudt met de accu. Als bij het instellen van de limiet er specifiek staat dat Skoda aanraadt om 80% te gebruiken, als de battery save modus die 80% grens er na een keer weer opzet, waarom denken ‘we’ dan dat we het beter weten dan de fabrikant? Ik zal wel te gehoorzaam zijn, maar ik ga dat ding toch echt zoveel mogelijk conform de voorschriften van de fabrikant gebruiken, ook als zakelijke leaserijder. Dan maar een ‘deugneus’.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 23:25
Armada schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:21:
Ik vind het toch wel interessant dat iedereen eigen inzichten er op nahoudt met de accu. Als bij het instellen van de limiet er specifiek staat dat Skoda aanraadt om 80% te gebruiken, als de battery save modus die 80% grens er na een keer weer opzet, waarom denken ‘we’ dan dat we het beter weten dan de fabrikant? Ik zal wel te gehoorzaam zijn, maar ik ga dat ding toch echt zoveel mogelijk conform de voorschriften van de fabrikant gebruiken, ook als zakelijke leaserijder. Dan maar een ‘deugneus’.
Wat ben jij een deugmens! Maar deel wel je mening, heb zelf een 60 van de baas en ook in de winter laad ik gewoon tot 80 of 90 omdat ik meestal méér gewoon niet nodig heb. Maar misschien als je standaard al veel rijdt op een dag en in de winter niet uit komt met 80 zou ik gewoon tot 100 laden. Zeker als je daarmee voorkomt dat je een snellader zou moeten pakken wat volgens mij ook minder bevorderlijk is voor de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinique
keepitfrosty schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Ow really je moet dus wel eerst nog de upgrade aanschaffen? Eerder stond dat niet in de tekst meen ik een tijd terug. Hier staat dat er niet expliciet bij
Volgens mij is nooit gecommuniceerd dat auto’s die de mogelijkheid tot snelladen (>50) nog NIET hebben dit wel grateloos krijgen na de update. Het plafond en/of de curve zou beter worden maar dan alleen voor de auto’s die KUNNEN snelladen imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilde
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik laad mn lease iv80 vaak maar tot 70% en vanaf 30% tenzij ik de range echt direct nodig heb. Snelladen nog nooit nodig gehad en wss alleen met de zomervakantie. Ik kom er prima mee uit en ga er graag goed mee om.

Specs: 9800X3D, RTX 5090, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
Martinique schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:44:
[...]

Volgens mij is nooit gecommuniceerd dat auto’s die de mogelijkheid tot snelladen nog NIET hebben dit wel grateloos krijgen na de update. Het plafond en/of de curve zou beter worden maar dan alleen voor de auto’s die KUNNEN snelladen imho.
Ze kunnen toch allen snelladen?....
50kw is echter het minst snelle.
Daarom ook vreemd dat die met ME3 niet een beetje mee omhoog is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenxyz
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-09 17:33
Niemand?
svenxyz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:55:
Ik loop vast op het volgende: om de routeplanner goed te laten werken heb ik mijn huis toegevoegd als laadlocatie. Anders laat hij mij laden op een korte afstand van huis en dat is niet nodig.

Hierdoor wordt de maximum van tot 80% overruled, ook met de ME3 batterij care modus aan.

Nu kan ik natuurlijk bij de laadplek een maximum van 80% instellen, maar als ik incidenteel wel tot 100% wil laden kan ik dat niet even aanpassen in de app.

Klopt dit of zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinique
goetfoud schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:25:
[...]

Ze kunnen toch allen snelladen?....
50kw is echter het minst snelle.
Daarom ook vreemd dat die met ME3 niet een beetje mee omhoog is gegaan.
Ja maar zoals je vast wel begrijpt bedoel ik de snellaad upgrade naar >50 die ca het eerste jaar als optie nog gekozen moest worden en later standaard werd…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacScum
Heel gechargeerd: "Het is mijn auto en ik bepaal hoe ik hem gebruik"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:26
et2006 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:06:

Bedankt alvast.
Hier de Skoda Allianz verzekering, auto staat op mijn eigen BV.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
Martinique schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:44:
[...]

Volgens mij is nooit gecommuniceerd dat auto’s die de mogelijkheid tot snelladen nog NIET hebben dit wel grateloos krijgen na de update. Het plafond en/of de curve zou beter worden maar dan alleen voor de auto’s die KUNNEN snelladen imho.
Hm ja het lijkt mij ook logisch gezien de upgrade nog steeds te koop is maar de omschrijvingen van de ME3 update vind ik daarin wat vaag imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
[...]

Sneller opladen

Nee heb een 60.
maar dit viel mij op met snel laden.
Ik ben er blij mij want dit scheelt mij 10 min langer wachten

[ Voor 3% gewijzigd door mibkiller op 13-10-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Volgens mij was het vooral een van belang dat de accu niet te lang op een hoog percentage blijft. Dus als ik weet dat ik op korte termijn (binnen een dag) flink eind moet rijden (retour) dan 100%. Voor de rest zit ik nu lekker eigenwijs tot 90% te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
Ter info over de problemen met HV accu

https://insideevs.com/new...fect-service-measure/amp/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 15:25
Omdat in een heleboel gevallen "de Fabrikant" het simpelweg niet weet, en dit al erg vaak pijnlijk duidelijk is geworden bij het gebruik, storingen, probleemoplossingen en niet ten minste, de jarenlange ervaring waar men bij andere merken gebruik van had kunnen maken (ja, Tesla).

- Waarom is een dealer / verkoper niet in staat antwoord te geven op basic zaken.
- Waarom is een importeur niet in staat problemen op te lossen (travel assist meldingen, storingen, stuurwielenvervanging, dakmodules die niet meer werken etc)
- Waarom kan een wereldwijdconcern als VAG niet een product op de markt brengen wat niet gigantisch veel software issues, storingen etc heeft?

Omdat men simpelweg die ervaring niet heeft, een werkwijze heeft die hier niet op inspeelt en dan óók nog eens te koppig blijkt om daarvoor open te staan.

Waarom zou ik als "Tweaker" dan het advies van de fabrikant moeten aannemen dat ze het híer wel exact juist weten? :+ "Omdat de fabrikant het zegt"?

Overigens net over de 12 maanden en 25K heen als het gaat om het gebruik van de Enyaq in zakelijke zin, en zeer zeker een tevreden bestuurder. Als kanttekening, zonder deze topic's en mijn vooraf aanwezige kennis van auto's was dat misschien een heel andere ervaring zijn geweest. :9

Denk dan vooral aan het uitprogrammeren van Lane Assist / Predictive ACC, niet werkende scheduled charging, de Skoda Backend/App en dan OOK nog de compleet idiote zaken als een 3d geprint kapje voor je camera achter....

[ Voor 5% gewijzigd door AlexZuH op 14-10-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-12-2023

mdoe

Be Awesome Instead

Ik heb zitten kijken en genavigeerd door het menu maar kan iemand mij vertellen hoe het komt dat mijn beeld bij het achteruitrijden nu kleiner is, of in ieder geval de balk er boven niet doorzichtig is, waarbij ik dus een deel mis! Heel apart want ik heb verder niets aan instellingen veranderd

Benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tsqb9LJtGaEW26c_cQZ3C-JM3vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Eff90BSxSbMV8Y1DUiQ0b38.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. Hopelijk is dit het juiste skoda enyaq forum voor deze vraag..

[ Voor 4% gewijzigd door mdoe op 14-10-2022 16:02 ]

Be Awesome Instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn K
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 31-05-2024
Hallo,

Wie kan mij vertellen welke tint de ramen aan de achterzijde (vanaf b stijl) zijn als hij getint uit de fabriek komt?

Mijne heeft geen privacy glas achterin en wil het door middel van folie laten aanbrengen. Zit zelf te denken aan 35%.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyzut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-08 12:56
goetfoud schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:52:
[...]

Easy entry had ik niet ingesteld via obde maar door de 2 sleutels. 1 voor mijn instellingen en 1 voor mijn vrouw.
Dat werkt nu niet meer en krijg ik ook niet meer ingesteld met gebruik van de sleutels.
Iemand de oplossing?
Ik heb onlangs de update ontvangen en mijn geheugeninstellingen van de bestuurdersstoel werken ook niet meer. Ik kan deze ook niet opnieuw instellen middels de knoppen. Heb jij dit intussen al weten te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vaak snelladen laat de accu sneller degraderen. Wat je met die informatie doet is aan iedereen zelf natuurlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkAgJzJWWRpEzkvozX2PuylW5yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RrNglsVxUZLlxRsqoKOe6TGM.jpg?f=fotoalbum_large

DCFC: direct current fast charging

Was onderzoek bij wagenpark van enkele duizenden EV's

[ Voor 8% gewijzigd door jeroenkb op 15-10-2022 15:38 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digimusic
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 20:09
jeroenkb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:04:
Vaak snelladen laat de accu sneller degraderen. Wat je met die informatie doet is aan iedereen zelf natuurlijk

Was onderzoek bij wagenpark van enkele duzienden EV's
Als je het hele onderzoek wil lezen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maat28
jeroenkb schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 15:04:

[Afbeelding]

DCFC: direct current fast charging

Was onderzoek bij wagenpark van enkele duizenden EV's
Interessant. Is die er ook met een uitbreiding van 80% vs 100% laden? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Maat28 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Interessant. Is die er ook met een uitbreiding van 80% vs 100% laden? 😊
haha. Ik wist dat die vraag zou komen; nog niet kunnen vinden (behalve de theoretische onderbouwing dat het laden van een batterij / accu tot 100% (of ontladen tot 0%) nooit goed is en altijd leidt tot versnelde degeneratie.
Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Openbare laadpalen, laadpassen, etc. in: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Thuis laden, laadpalen, etc. in: Thuisladen van je EV deel 2.
Meterkasten, elektra, etc. in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1.
Het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.