RobertMe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:28:
[...]
Nee. Niet na Bahrein en na Australië al helemaal niet. Om de strijd in Jeddah er nog buiten te laten. Het gaat natuurlijk niet alleen om hard rijden in een snelle (/de snelste?) auto, maar het is ook een mentaal spel. En ik denk dat menig coureur er mentaal toch anders voor had gestaan na 2 DNFs in de 3 openingsraces. En menig coureur had ook niet die slimme/sluwe strijd met Leclerc in Jeddah gewonnen. En dan had het seizoen er heel anders uit gezien. En wellicht dat je dan alleen al naar Leclerc hoeft te kijken hoe het dan was gelopen. Die bv in Imola een foutje maakt onder de druk om Perez in te halen, die in Frankrijk wederom een onnodige fout maakt, etc.
Ik denk dat Verstappen er zelfs heel anders voor had gestaan als dit 2 of 3 jaar terug was geweest en niet Leclerc maar een Hamilton of Alonso op die positie had gezeten. Wat ik van het weekend overduidelijk vond worden in de eerste ronde is dat Verstappen gewoon de risico's vermijd in de eerste paar ronden. Geen gekke dingen, ok je zit er naast maar dat lijkt dit jaar niet meer te betekenen dat hij de auto dan ook meteen laat staan en die gewonnen plek vervolgens ook met hand en tand verdedigd moet worden.
Natuurlijk is dat allemaal veel makkelijker wanneer je weet dat je ze een ronde later toch wel gaat pakken omdat je de snellere auto hebt maar er waren ook genoeg momenten in die eerste ronde waar hij er bewust voor lijkt te kiezen uit de melee te blijven.
Wat betreft Leclerc, die maakt in zijn vierde seizoen bij Ferrari simpelweg teveel onnodige fouten terwijl hij samen met Verstappen de snelste van het veld is in mijn ogen en lijkt toch ook echt tekort te komen als het gaat om race gogme, ik vind persoonlijk dat Sainz daarin echt het betere van de 2 is bij Ferrari.
Wat dat betreft kon het slopende seizoen van vorig jaar nog wel eens de allerbeste leerschool voor Verstappen zijn geweest na zijn dagen met Jos.
Tomcatter_31 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:16:
Op Schumacher valt ook vanalles af te dingen. Te veel controverses (oa de Benetton in 1994), te veel partijen die puur voor Ferrari werkten (Bridgestone etc.), niet houden aan de gentlemans agreement voor testen etc.
En zo kan je voor elke coureur wel zaken vinden die goed of minder goed waren...
Ik blijf erbij dat het niet te doen is om een GOAT aan te wijzen.
Als je dan toch een GOAT aan wilt wijzen in F1, zou ik geneigd zijn om Adrian Newey aan te wijzen.

Maar toch blijft Schumacher wel de man die als coureur een hoop naar zijn hand gezet kreeg, natuurlijk wel ook dankzij een Byrne, Todt, Brawn e.d. maar dan nog, die man was gewoon een genadeloze killer als het nodig was, berekenend wanneer het moest en "bescheiden" wanneer hij het kon. Ik blijf dat hele clubje invloedrijke mensen uit die periode toch wel een "mijlpaal" in de F1 historie vinden met een Schumacher op de hoogste trede... maar inderdaad, een echte GOAT aanwijzen is heel lastig want vergelijken is niet te doen en het blijft ook een persoonlijk iets.
En Newey, tuurlijk is de man een genie (ik zou willen dat ik half zo slim was

) maar hij heeft er toch ook vaak genoeg naast gezeten. Daarnaast is het ook een man die veel meer in beeld is dan een Rory Byrne, Aldo Costa om maar een voorbeeld te noemen en dan vergeten we ook de namen als een Patrick Head uit het verleden of een James Key (waarvan ik nog steeds van mening ben dat RBR de grootste fout ooit heeft gemaakt om die man te laten vertrekken). Misschien dat het daar nog wel lastiger is om de "beste engineer" ooit aan te wijzen.