[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.287.042 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

pro_6or schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:43:
[...]

Dat hele multi 21 verhaal is verkeerd begrepen. Webber is de reïncarnatie van Nostradamus en hij voorspelde ons daar allemaal al dat men bij Redbull vanaf 21 weer meervoudige titels ging winnen. Scary dat we dat allemaal gemist hebben.
:?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
pro_6or schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:43:
Dat hele multi 21 verhaal is verkeerd begrepen. Webber is de reïncarnatie van Nostradamus en hij voorspelde ons daar allemaal al dat men bij Redbull vanaf 21 weer meervoudige titels ging winnen. Scary dat we dat allemaal gemist hebben.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die eerste woorden van "Max"... Extreem goede imitatie :o
Zonder beeld is het hem gewoon.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:40

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1HMgWXNgGGfsBKJBhBT0_UH1jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByE9qXD8HJpjzNKatI90Uf39.jpg?f=fotoalbum_large

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:48
MSC moest eigenlijk op de plek van MAG...
spoiler:
MSC Cruises, regelmatig te zien langs de baan

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:28
Van de grand prix van Las Vegas was alleen bekend dat deze in november 2023 zou plaatsvinden. De eeste grand prix zal gehouden worden van 16 t/m 18 november 2023. Dat is een week voor Thanksgiving en zal ook in de opvolgende jaren zo zijn. Las Vegas heeft een contract voor 5 jaar en staat de grand prix t/m 2027 op de kalender.

Verder is het de bedoeling dat het Formule 1 seizoen steeds eind november afgesloten wordt dus mogelijk komt er een combinatie vann Las Vegas en daarna de finale race in Abu Dhabi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20

pro_6or

amateur_60r

Ik denk dat Ricciardo wel bij de GP van Las Vegas aanwezig zal zijn, maar dat is een grote gok.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Chocoball schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:23:
Van de grand prix van Las Vegas was alleen bekend dat deze in november 2023 zou plaatsvinden. De eeste grand prix zal gehouden worden van 16 t/m 18 november 2023. Dat is een week voor Thanksgiving en zal ook in de opvolgende jaren zo zijn. Las Vegas heeft een contract voor 5 jaar en staat de grand prix t/m 2027 op de kalender.

Verder is het de bedoeling dat het Formule 1 seizoen steeds eind november afgesloten wordt dus mogelijk komt er een combinatie vann Las Vegas en daarna de finale race in Abu Dhabi.
[Twitter]
Wauw, leuke logistieke uitdaging

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:35
Ik zal wel een oude brombeer zijn (vroeger was alles beter enzo) maar heel dat Las Vegas kan mij gestolen worden.
Genoeg circuits die wel echt circuit zijn in plaats van nog zo'n Amerikaans circus erbij. Gaan we nou echt bijvoorbeeld Spa opofferen voor dit?
Alsof je een klassieke auto inruilt voor een modern dertien in een dozijn massaproductie model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:54
-tom-562 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

4 dagen om alle zooi 13.203 kilometer verderop te krijgen _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:39

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/296830482_10159308997152411_8191384594946802004_n.jpg?_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=6Swtq3B4-2QAX8gfuRr&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00_AT-Z9DB_eDkG4fJi5QleUvagoJx33Z5iuP6qM93PFamF2A&oe=62F5DA2C
Graphic Designer is off for the Summer Shutdown, so we tried making the poster...
Mercedes op Facebook

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
AvK schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 00:00:
Ze hebben een shitload aan jonge coureurs de ze sponsoren.
Ze zullen daar een keus uit maken indien nodig.
Ik kan me vergissen, maar die poel aan jong talent is aardig aan het opdrogen, daarom zit Perez nu ook in die auto omdat er niemand uit de 'eigen kweek' was, die goed genoeg was. Wie hebben ze rijden die in 2023 of 24 goed genoeg is voor F1?

[ Voor 18% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 08-08-2022 11:55 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
JEightyFive schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:44:
Ik zal wel een oude brombeer zijn (vroeger was alles beter enzo) maar heel dat Las Vegas kan mij gestolen worden.
Genoeg circuits die wel echt circuit zijn in plaats van nog zo'n Amerikaans circus erbij. Gaan we nou echt bijvoorbeeld Spa opofferen voor dit?
Alsof je een klassieke auto inruilt voor een modern dertien in een dozijn massaproductie model.
Helemaal mee eens. Je ziet hier dat het grote geld spreekt en niet de beste experience voor de fans.
Zal wel een soort 2e Monaco worden, liever dat ze die dan opheffen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:13

DataGhost

iPL dev

pro_6or schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:34:
Ik denk dat Ricciardo wel bij de GP van Las Vegas aanwezig zal zijn, maar dat is een grote gok.
Hoezo? Hij kan gewoon een ticket kopen toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

TinusXIII schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

4 dagen om alle zooi 13.203 kilometer verderop te krijgen _/-\o_
Ja dunno maar met het vliegtuig is dat binnen 20 uur wel te doen hoor. Ik denk dat ze bij sommige Europese double-headers een krapper schema hebben als ze alles met vrachtwagens vervoeren. En natuurlijk is een groot deel van hun equipment al in de vorm van een tweede/derde set allang per boot oid onderweg daarheen. We hebben dit jaar ook Baku - Montreal als double-header gehad en dat was 9000km. Vorig jaar Brazilië - Qatar 12000km, en dit jaar ook nog Brazilië - Abu Dhabi voor ook 12000km. Ik denk dat de teams zich daar niet heel druk over maken.

[ Voor 18% gewijzigd door DataGhost op 08-08-2022 12:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
-tom-562 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Met dit soort logistieke bewegingen is het wel duidelijk dat al dat gebrul over beter zijn voor het milieu onzin is. Ze blijven steeds van die lange vluchten maken tussen double headers. Laat ze toch de kalender zo samenstellen dat ze de vliegbewegingen minimaal houden. Moet toch te doen zijn om alle races op 1 continent achter elkaar af te werken. Scheelt zoveel uitgestoten CO2 en stikstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

chevsticks schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:43:
[...]

Met dit soort logistieke bewegingen is het wel duidelijk dat al dat gebrul over beter zijn voor het milieu onzin is. Ze blijven steeds van die lange vluchten maken tussen double headers. Laat ze toch de kalender zo samenstellen dat ze de vliegbewegingen minimaal houden. Moet toch te doen zijn om alle races op 1 continent achter elkaar af te werken. Scheelt zoveel uitgestoten CO2 en stikstof.
De boel moet ook geregeld weer terug naar de fabriek om er daar aan te werken, het personeel en de rijders gaan ook tussen vrijwel elke race weer naar huis en die hebben ook geen zin om elk jaar meermaals meerdere maanden achter elkaar in steeds weer andere hotels in Verweggistan te moeten leven, die willen gewoon naar huis, familie, vrienden. Alleen de hoogst noodzakelijke meuk (auto's en onderdelen) worden per vliegtuig vervoerd, van de rest hebben ze meerdere sets die per boot heen en weer gaan en daarmee "in hun gebied" blijven. Dus erg veel vliegbewegingen bespaar je volgens mij niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

DataGhost schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Ja dunno maar met het vliegtuig is dat binnen 20 uur wel te doen hoor. Ik denk dat ze bij sommige Europese double-headers een krapper schema hebben als ze alles met vrachtwagens vervoeren. En natuurlijk is een groot deel van hun equipment al in de vorm van een tweede/derde set allang per boot oid onderweg daarheen. We hebben dit jaar ook Baku - Montreal als double-header gehad en dat was 9000km. Vorig jaar Brazilië - Qatar 12000km, en dit jaar ook nog Brazilië - Abu Dhabi voor ook 12000km. Ik denk dat de teams zich daar niet heel druk over maken.
Wat ik begrepen heb, heb van het weekend een youtube filmpje gezien dat over F1 logistiek ging, dat er 5 sets per team zijn die met zeecontainers en zeevracht naar een locatie gaan en dan 1x naar een andere locatie ergens later in het seizoen. Dit is het geval voor de grand prix die buiten Europa liggen. Bijvoorbeeld de set die eerst naar Canada gaat, gaat daarna naar Mexico, de set die gebruikt werd voor China, gaat naar Japan, Baku gaat naar de VS, enz enz. Per team gemiddeld 3 zeecontainers vol met spullen. (filmpje was wat ouder). Daarnaast wordt tijdens de Grand Prix al begonnen met het inpakken van de spullen die niet meer nodig zijn tijdens de race. Je hebt geen motoren meer nodig bijvoorbeeld, die kan je toch niet meer wisselen tijdens de race. Elk team heeft iets van 3 priority vliegtuigcontainers die meteen naar het vliegveld gaan en zo snel mogelijk naar de volgende race. De rest van de spullen gaan iets later, omdat die pas na de race en parc fermé ingepakt kunnen worden en op het vliegtuig kunnen. De 5 zee sets gaan na hun laatste race terug naar het hoofdkwartier van het team.

Als het binnen Europa is, gaan de meeste spullen natuurlijk in de eigen vrachtwagens, waar 3 chauffeurs per vrachtwagen op zitten. Hierdoor hoeft de karavaan alleen te stoppen voor brandstof en sanitaire stops, voor de rest kunnen de vrachtwagens continu doorrijden. Gewoon personeel gaat vaak met normale commerciële vluchten, waarbij de leiding en/of coureurs vaak privé vliegen.

Was een leuk filmpje. Heb zo geen link, want vond het op een Nascar fan reageert pagina. Beste man heeft tegenwoordig zijn race horizon verbreedt met rally, F1 en andere sporten. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:25
Daarnaast :

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Herko_ter_Horst schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ik kan me vergissen, maar die poel aan jong talent is aardig aan het opdrogen, daarom zit Perez nu ook in die auto omdat er niemand uit de 'eigen kweek' was, die goed genoeg was. Wie hebben ze rijden die in 2023 of 24 goed genoeg is voor F1?
Bwoah, Red Bull heeft een uitgebreide Junior driver team page: https://www.redbull.com/int-en/juniorteam

Van degenen die daar staan zijn Dennis Hauger (kampioen F3 in 2021, nu in F2), en Liam Lawson (kampioen F3 in 2020, nu ook in F2) al aardige kandidaten. Zij staan niet zo hoog in F2 op dit moment (resp P12 en P8), maar Jehan Daruvala wel: P5.

Jüri Vips verwacht ik voorlopig niet in F1: z'n laatste kampioenschapswinst was in F4, en staat nu 10e in F2, met 2,5 seizoen achter de rug.

Al met al wel een paar aardige kandidaten, die danwel in 2023, danwel in 2024 best eens in een RB terecht zouden kunnen komen. Dit afhankelijk van hun prestaties natuurlijk, en de beoordeling daarvan door Marko :)

Nee, het zijn geen Max Verstappens, maar dergelijk 'generational talent' komt maar... 1x per generatie langs.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:57

sjaool

Every life should have 9 cats

Remy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Bwoah, Red Bull heeft een uitgebreide Junior driver team page: https://www.redbull.com/int-en/juniorteam

Van degenen die daar staan zijn Dennis Hauger (kampioen F3 in 2021, nu in F2), en Liam Lawson (kampioen F3 in 2020, nu ook in F2) al aardige kandidaten. Zij staan niet zo hoog in F2 op dit moment (resp P12 en P8), maar Jehan Daruvala wel: P5.

Jüri Vips verwacht ik voorlopig niet in F1: z'n laatste kampioenschapswinst was in F4, en staat nu 10e in F2, met 2,5 seizoen achter de rug.

Al met al wel een paar aardige kandidaten, die danwel in 2023, danwel in 2024 best eens in een RB terecht zouden kunnen komen. Dit afhankelijk van hun prestaties natuurlijk, en de beoordeling daarvan door Marko :)

Nee, het zijn geen Max Verstappens, maar dergelijk 'generational talent' komt maar... 1x per generatie langs.
Ik had dus even gemist dat Red Bull Juri Vips toch aanhield als junior coureur.

https://www.racexpress.nl...s-junior-coureur/n/122252

Gelukkig dus niet zo'n groot slachtoffer van de cancel-cultuur. Het was naar mijn mening dan ook vrij onschuldig wat hij deed. Had zijn vriend niks gezegd dan had niemand het erover gehad.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20

pro_6or

amateur_60r

*off-topic*

[ Voor 130% gewijzigd door tweakduke op 08-08-2022 16:15 . Reden: Vast goed bedoeld, maar te off-topic. ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:44
Misschien leuk voor de start van de Japanse Grand Prix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 11:40

Damian

Insane Obtrusion

https://racingnews365.com...IKLcDZEnI&fs=e&s=cl#close

Racing News lijkt het al zeker te weten.

-edit-

Hmmm oud nieuws als volgens mij 😳

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 08-08-2022 18:03 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Chocoball
Waah schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 16:35:
[YouTube: FORMULA 1 Theme (acapella)]
Dan zou ik bij de Japanse grand prix dit leuker vinden <3
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/racingnews-v2-prod/FBEz481WUAIyOCT.jpg?v=1633587195
P.S. zal vast wel niet gebeuren maar blijf hopen van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:56
"Alpine had loyaliteit van Piastri verwacht: "Nog nooit zoiets meegemaakt""

https://nl.motorsport.com...iets-meegemaakt/10350565/

Peter Windsor had van de week ook een filmpje wat er op neer kwam dat Piastri een l#l was dat hij dit flikte.

Maar ik vraag me toch af wat er bij Alpie mis gaat willen ze in een week tijd twee rijders kwijtraken. Peter had het dan wel over timing en dat als Piastri had geweten dat Alonso weg ging dat hij was gebleven.

Maar dan nog. Als je junior niet een jaar wil wachten bij een ander team dan denk ik dat je ook eens naar jezelf moet kijken waarom niet.

Alleen lijk mij dhr Szafnauer niet echt de persoon die reflectief naar zichzelf kijkt of naar zijn team.

Ik vraag me wel af hoe zack het voor elkaar krijgt om twee keer een rijder met een contract discussie weet te strikken.

Mag team A eigenlijk een contract van team B beoordelen of staan daar clausules in dat een ze niet mag inzien, wat ik mij goed kan voorstellen? Met andere woorden had McLaren de contracten kunnen beoordelen van Palou en Piastri of is het aan Piastri en Palou zelf om goed uit te zoekken of ze echt een free agent zijn?

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Edgenumber schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:42:
Mag team A eigenlijk een contract van team B beoordelen of staan daar clausules in dat een ze niet mag inzien, wat ik mij goed kan voorstellen? Met andere woorden had McLaren de contracten kunnen beoordelen van Palou en Piastri of is het aan Piastri en Palou zelf om goed uit te zoekken of ze echt een free agent zijn?
Contract van een ander team/rijder inzien?
Wat denk je zelf? :o

Daar staat toch gevoelige informatie in lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harry Nak
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-08 01:15
Ware het niet dat dit Zuid-Koreanen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Peter Windsor had van de week ook een filmpje wat er op neer kwam dat Piastri een l#l was dat hij dit flikte.

Maar ik vraag me toch af wat er bij Alpie mis gaat willen ze in een week tijd twee rijders kwijtraken. Peter had het dan wel over timing en dat als Piastri had geweten dat Alonso weg ging dat hij was gebleven.

Maar dan nog. Als je junior niet een jaar wil wachten bij een ander team dan denk ik dat je ook eens naar jezelf moet kijken waarom niet.

Alleen lijk mij dhr Szafnauer niet echt de persoon die reflectief naar zichzelf kijkt of naar zijn team.

Ik vraag me wel af hoe zack het voor elkaar krijgt om twee keer een rijder met een contract discussie weet te strikken.

Ik denk dat Piastri door had dat Alpine hem aan het lijntje aan het houden was.
Als Alonso niet weg was gegaan had hij nog 2 jaar langer zonder F1 zitje moeten doen.

Dat alpine dat prima vond, is een prima reden voor Piastri om verder te kijken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• RickvB
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 21:25
RickvB schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:43:
Afgelopen weekend ben ik op Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix bezig geweest met een aantal video's voor Insta360, met name bij de MAXX Formula. Het resultaat is meer dan 200GB aan video bestanden 😅 en een aantal vette beelden.

Een van de video's was de 3rd person shot achter de Toro Rosso uit 2013:
[YouTube: A lap around Zandvoort with the Scuderia Toro Rosso STR8! | #MaxxFormula #HistoricGP]

Gelukkig is alles blijven zitten, 300 per uur is toch aardig hard. Geniet van de video!

(Ik weet overigens niet of dit het beste F1 topic was om te delen aangezien er zoveel zijn)
Afgelopen weekend in Assen tijdens de Racing Days wederom wat camera's op de Toro Rosso uit 2013 mogen plakken. Dit maal niet het 3rd person shot aangezien het niet geheel veilig is. (Ik sprak RedBull hier over aangezien zij dit ook eens hebben geprobeerd maar bij hun was de opstelling al na 3 ronden kapot...)

Camera over de schouder is ook altijd mooi! Audio komt van de microfoon die ik vast had gemaakt aan de riem van de coureur. Met de juiste instellingen is het geluid iets beter dan de vorige keer.

Geniet van de pure V8 tijdens de pole ronde:

Helaas heeft deze camera het weekend ook niet helemaal overleefd :/ Kleine steentjes komen hard aan met 300+ km/h. Touchscreen is kapot en een paar putjes op de lens. De vorige camera had Zandvoort ook al niet overleefd toen die werd ondergespoten in koelvloeistof van 170 graden. Achja, alles voor het shot :D _/-\o_

Wederom zijn vragen altijd welkom via Tweakers of via mijn Instagram! Ook suggesties voor andere videostandpunten zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
@YakuzA Ik neem piastri ook niks kwalijk. En al dat gelul over loyaliteit. Loyaliteit werkt twee kanten op. Daarom Szafnauer straalt loyaliteit uit :N

@hjs lijkt mij ook. Maar is dan toch ook voor Mclaren een risico dat ze palou en piastri op hun blauwe ogen vertrouwen dat ze vrij zijn. "Riccardo!, je krijgt de zak.... oh nee toch niet. Kan je nog even blijven?"

Al zal Riccardo daar geen problemen mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Alpine wilde Piastri stallen bij Williams. Als ze dat dít seizoen hadden kunnen doen was er niks aan de hand geweest. Piastri die F3 en F2 achterelkaar wint als rookie. En dan een jaar aan de kant. Dat heb je als je junior bent bij Alpine. Alpine denkt dat het een Mercedes of Ferrari is. Sinds Cyril weg is had ik de illusie dat ze eens wat professioneler zouden worden, zeker met contracten en media, maar het lijkt gewoon een pot nat te zijn. Bizar dat Szafnauer zich leend voor moddergooien. Klassiek Cyril, maar dit had ik niet verwacht van hem.

Piastri had gewoon dit jaar moeten rijden, klaar. Als ze hem dan in een 2e jaar willen afschepen naar een achterhoede team, wat verwacht je dan nog van loyaliteit? Ze wilden dus serieus Alonso naast Ocon laten rijden en hét supertalent lekker laten wegkwijnen bij Williams? Is dat de investering waard? 8)7 Het is niet alsof ze Piastri elke FP1 hebben laten rijden dit seizoen. Dan kan ik me er nog wat bij indenken.

Renault/Alpine blijft gewoon knudde. Knudde qua management en knudde wat ze doen. Ik weet niet of het hier stond, of op facebook of waar dan ook, maar iemand omschreef het goed. Alpine/Renault heeft de ambities van een topteam, maar willen er niks voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgenumber
Ja dat laatste past zeker bij ze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
Chocoball schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:12:
[...]

Dan zou ik bij de Japanse grand prix dit leuker vinden <3
[Afbeelding]
P.S. zal vast wel niet gebeuren maar blijf hopen van wel.
Dat blijft een vette livery _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 13:29
YakuzA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:09:
[...]

Ik denk dat Piastri door had dat Alpine hem aan het lijntje aan het houden was.
Als Alonso niet weg was gegaan had hij nog 2 jaar langer zonder F1 zitje moeten doen.

Dat alpine dat prima vond, is een prima reden voor Piastri om verder te kijken.
Mee eens.

Ik zou het misschien iets anders vinden als Piastri zijn hele race-leven al (financieel) door hun gesteund wordt, maar hij is pas sinds 2020 daar onder contract. Ik kan me voorstellen dat hij geen zin heeft in een Russell-scenario waarbij je "gedwongen" meerdere jaren bij een team gaat rijden waar je letterlijk alleen maar kunt verliezen en eigenlijk niet meer kan doen dan je teamgenoot verslaan.

Hopelijk voor hem is het contract wel goed uitgezocht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stefanass schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:54:
[...]
Mee eens.

Ik zou het misschien iets anders vinden als Piastri zijn hele race-leven al (financieel) door hun gesteund wordt, maar hij is pas sinds 2020 daar onder contract. Ik kan me voorstellen dat hij geen zin heeft in een Russell-scenario waarbij je "gedwongen" meerdere jaren bij een team gaat rijden waar je letterlijk alleen maar kunt verliezen en eigenlijk niet meer kan doen dan je teamgenoot verslaan.
Of een Nyck de Vries scenario, waar die hoopt op een stoeltje, bij Merc onder contract staat, maar waarschijnlijk geen F1 haalt.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Laatst online: 13:29
YakuzA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Of een Nyck de Vries scenario, waar die hoopt op een stoeltje, bij Merc onder contract staat, maar waarschijnlijk geen F1 haalt.
Dat is inderdaad een andere mogelijkheid, die je als jong talent wilt voorkomen.

Helaas is al jaren duidelijk dat het niet altijd de meest talentvolle coureurs zijn die uiteindelijk op de grid staan. Als er dan enerzijds een kans is dat je uiteindelijk buiten de boot gaat vallen als je bij Alpine blijft en er komt een andere kans, is het niet vreemd dat die met beide handen aangegrepen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En andersom: een team dat zegt, kom bij ons:
  • We ontslaan er een (voormalig) top coureur voor
  • We hebben bewezen jong talent succesvol te maken
  • We investeren in nieuwe windtunnels en cfd systemen
  • We zijn ongeveer even goed, dus je gaat niet achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

YakuzA schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Zodra iemand in F2 3 seizoenen nodig heeft om kampioen te worden, nauwelijks, dan sta je niet echt te boek als talentvol. Nyck de Vries is een marginale verbetering tov Latifi qua kwaliteiten. Mercedes contract was alleen maar omdat ie voor ze in de FE ging racen. Niet alsof hij een Merc junior is/was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
siggy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Zodra iemand in F2 3 seizoenen nodig heeft om kampioen te worden, nauwelijks, dan sta je niet echt te boek als talentvol. Nyck de Vries is een marginale verbetering tov Latifi qua kwaliteiten. Mercedes contract was alleen maar omdat ie voor ze in de FE ging racen. Niet alsof hij een Merc junior is/was.
I'm zal niet zeggen dat het een toptalent is. Maar verliezen van Charles Leclerc en George Russel betekent niet meteen dat je de nieuwe Latifi bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-09 15:39
Zeker.. vooral als de groep japans zou zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Poltergeist schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:57:
[...]

Zeker.. vooral als de groep japans zou zijn
Klopt, dat zijn ze inderdaad niet :+ i know, ze waren ook te zien in een talentenshow O-) En zoveel races hebben we niet in Azie O-) dus wat uitlenen moet kunnen toch? O-)

Het is in ieder geval leuker dan sommige zangtalenten die mogen zingen bij de F1

[ Voor 24% gewijzigd door Waah op 08-08-2022 22:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:58
Is het bij Piastri ook niet zo dat de stoel van Riciardo al een tijdje wankelt en McLaren interesse heeft getoond maar nog geen garanties kan geven. Eigenlijk gelijk aan wat Alpine kon bieden? Dan is het per saldo niet vreemd de ballen op McLaren te richten. En clown Otmar maakt z’n reputatie tav loyaliteit weer waar. Uitingen dat hij nog 14 alternatieven voor Alonso heeft maakt z’n teleurstelling dat hij Piastri niet heeft kunnen krijgen alleen maar groter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens Olav Mol is het motoren reglement rond voor 2026. Ik weet niet of hij een betrouwbare bron is hierin, meestal is dat eerder AmUS. Maar goed.

Volgens Olav:
  • Budgetcap ook voor motoren
  • Uitzonderingen voor nieuwe fabrikanten
  • MGU-H verdwijnt (zoals verwacht)
  • Power tussen ICE en hybride 50/50

Burgercap lijkt mij nog wel het belangrijkste. En aangezien de MGU-H verdwijnt , moet dit ook genoeg zijn voor Porsche en VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
BlauweFles schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:31:
Volgens Olav Mol is het motoren reglement rond voor 2026. Ik weet niet of hij een betrouwbare bron is hierin, meestal is dat eerder AmUS. Maar goed.

Volgens Olav:
  • Budgetcap ook voor motoren
  • MGU-H verdwijnt (zoals verwacht)
  • Power tussen ICE en hybride 50/50
[Embed]

Burgercap lijkt mij nog wel het belangrijkste. En aangezien de MGU-H verdwijnt , moet dit ook genoeg zijn voor Porsche en VW.
Zaken die al redelijk bekend waren ;)

Het bleef stil rond de FIA president en zijn juli deadline. Ben wel benieuwd wat Bin Sulayem dan met de openstaande punten heeftt gedaan: nieuwkomers willen extra budget, extra testbankuren en VW wil de zuigers van aluminium i.p.v. staal.

Budgetplafond wil men ergens tussen de 70-100 niljoen Dollar per jaar meen ik.

AMuS heeft denk ik ook een beetje zomervakantie op dit moment met 1 arikel per dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Chocoball op 09-08-2022 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 00:14:
[...]

Zaken die al redelijk bekend waren ;)

Het bleef stil rond de FIA president en zijn juli deadline. Ben wel benieuwd wat Bin Sulayem dan met de openstaande punten heeftt gedaan: nieuwkomers willen extra budget, extra testbankuren en VW wil de zuigers van aluminium i.p.v. staal.

Budgetplafond wil men ergens tussen de 70-100 niljoen Dollar per jaar meen ik.

AMuS heeft denk ik ook een beetje zomervakantie op dit moment met 1 arikel per dag.
Ik hoop maar dat BS tenminste nog íets voor de sport wilt doen en het niet toen een BS racing clubje voor hem en zijn vriendjes te maken. Als ie een competitieve F1 wilt is het niet onlogisch om nieuwkomers in eerste instantie meer budget te geven en dan aflopend in 3 - 4 jaar naar het niveau van de rest. Of in ieder geval íets meer geven zoals CFD tijd ofzo.

Ik vind het vooral zonde dat figuren ala Wolff en Stroll Sr. invloed hebben dat ze een Andretti kunnen blokkeren, maar een Audi zogenaamd met open armen willen ontvangen. Kan ik bij mijn pet niet bij. Wordt dit straks de DTM ofzo? Merc, Porsche, Audi....

Dat alu vs staal van VW, is er een voor of nadeel enerzijds? Dat de FIA het maar open laat.

Er komen nu wel in de internet-ether veel clickbait artikelen voorbij dat de FIA CRB mogelijk een blunder heeft begaan door beide contracten van Piastri goed te keuren..... Geen idee wat er waar van is, maar mij lijkt eerder dat het de optie is van Piastri's geldig 2022 contract gewoon niet op tijd gelicht is en dat het 2023 Mclaren contract ook gewoon formeel geldig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stefanass schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:54:
[...]

Mee eens.

Hopelijk voor hem is het contract wel goed uitgezocht....
Ze hebben wel 7x met hem getest. 3500km. Dat kost minimaal een miljoen of drie. Waarschijnlijker vijf.

Hier is het laatste nog niet over gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:39:
[...]

Ze hebben wel 7x met hem getest. 3500km. Dat kost minimaal een miljoen of drie. Waarschijnlijker vijf.

Hier is het laatste nog niet over gezegd.
Het gaat toch om het contract. Er is weinig loyoaliteit van Alpine richting Piastri als je mijn perspectief van hier boven neemt. Ze willen hem wel testkilometers geven, maar wel afschepen naar een (onzeker) Williams. En dan nog te laat de optie lichten vanwege Alonso. In mijn ogen voelt het alsof Cyril gewoon een Otmar-suite aan heeft. Dat team is en blijft een oneindige stroom van onprofessionaliteit. Dit zijn dezelfde mensen die met Rich Energy in zee zijn gegaan :+

On a different note; er zijn nog steeds mensen die in zee gaan met Rich Energy :+ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

siggy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:45:
[...]

Het gaat toch om het contract. Er is weinig loyoaliteit van Alpine richting Piastri als je mijn perspectief van hier boven neemt. Ze willen hem wel testkilometers geven, maar wel afschepen naar een (onzeker) Williams. En dan nog te laat de optie lichten vanwege Alonso. In mijn ogen voelt het alsof Cyril gewoon een Otmar-suite aan heeft. Dat team is en blijft een oneindige stroom van onprofessionaliteit. Dit zijn dezelfde mensen die met Rich Energy in zee zijn gegaan :+

On a different note; er zijn nog steeds mensen die in zee gaan met Rich Energy :+ 8)7
Tuurlijk gaat het om het contract. En er hebben er zeker een paar zitten snurken. Maar dat maakt het loyaliteitsargument er niet minder om.

Vraag is ook ik hoeverre hij nu door deze actie z'n glazen niet ingooit voor eventuele toekomstige contracten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

MikeyMan schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:47:
[...]

Tuurlijk gaat het om het contract. En er hebben er zeker een paar zitten snurken. Maar dat maakt het loyaliteitsargument er niet minder om.

Vraag is ook ik hoeverre hij nu door deze actie z'n glazen niet ingooit voor eventuele toekomstige contracten.
Mwoa, ik vind dat een beetje hypocriet van Alpine. Hij doet werkelijk alles wat je van een topper mag verwachten, en hij wordt aan het lijntje gehouden met mogelijk een racestoeltje bij een ander team. Dat getuigt ook niet van heel erg veel vertrouwen of loyaliteit in Piastri. Ze hadden hem dit jaar op zijn minst elke FP1 moeten laten rijden, maar het stoeltje van Alonso was beter benut geweest door Piastri. En als je F3 wint als rookie, F2 wint als rookie, wat moet je dan nog bewijzen? Gewoon lachwekkend hoe Renault/Alpine met zijn coureurs omgaat die niet Frans zijn... Loyaliteit gaat ook maar zo ver.

Overigens, vanuit de Britse pers worden in dit verhaal af en toe wat steken richting Webber gedaan, althans dat gevoel krijg ik. Iemand die daar meer over weet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

siggy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:54:
[...]

Overigens, vanuit de Britse pers worden in dit verhaal af en toe wat steken richting Webber gedaan, althans dat gevoel krijg ik. Iemand die daar meer over weet?
Volgens mij is Webber onderdeel van de management groep waar Piastri onder valt, en heeft hij zich ook wel eens persoonlijk bemoeit met Piastri en zijn contracten.

edit: en aldus foxsports australia heeft Webber een kort lijntje met Seidl van McLaren door hun tijd samen in het Porsche LMP1 team

[ Voor 26% gewijzigd door Gropah op 09-08-2022 08:28 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Loyaliteit en f1 in 1 zin?

Wow .... f1 is altijd al keihard geweest maar vrijwel altijd hadden de rijders het onderspit nu is het een keer andersom en wordt er met loyaliteit gestrooid...

Ocon bij mercedes, nyck de vries bij mercedes, het hele fiasco jaren terug met albers en doornbos 2 contracten op 1 stoeltje? Nee f1 is kneiterhard en als contract voorbij is dan is piastri vrij om te gaan. Had alpine maar zijn huiswerk beter moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
BlauweFles schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:31:
Oh, dat is slim bedacht. Dat maakt de barrière om in de F1 te stappen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:37:
Loyaliteit en f1 in 1 zin?

Wow .... f1 is altijd al keihard geweest maar vrijwel altijd hadden de rijders het onderspit nu is het een keer andersom en wordt er met loyaliteit gestrooid...

Ocon bij mercedes, nyck de vries bij mercedes, het hele fiasco jaren terug met albers en doornbos 2 contracten op 1 stoeltje? Nee f1 is kneiterhard en als contract voorbij is dan is piastri vrij om te gaan. Had alpine maar zijn huiswerk beter moeten doen.
Precies, niet alleen bij F1 trouwens. Kennis was onmisbaar volgens zijn baas en kon geen vakantie krijgen. Hij uit loyaliteit vakantie afgezegd dat jaar. 8 Maanden later werd hij ontslagen.

Loyaliteit is leuk in vriendschapsrelaties, maar tussen werkgever en werknemer is het pure onzin. Alpine had Piasti zo geloosd als hij een jaar ondergepresteerd had.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Waarschijnlijk al voorbij genomen; zo niet; voor den Leed ende Vermaeck*:

No reason why Ferrari should change approach in second half of 2022, insists defiant Binotto

“There’s nothing to change, I think it’s always a matter of confidence, learning, building, building experience, building skills,” he said after the Hungarian Grand Prix when asked what might need to happen for the team to capitalise on their often-superior race pace.

“But if I look again at the balance of the first half of the season there is no reason why we should change. I think we simply need to understand [Hungary] and address that and try to be competitive, as we have been in 12 races so far. There is no reason why we will not be [competitive] at the next.”
“We are winning and losing all together, [Hungary] has not been a great one, the last race was not a great one, but I think there has been a lot of potential. I think we need to focus first on the reason [for the lack of speed in Hungary], address it and come back even stronger.”
Bron: https://www.formula1.com/...m1sQu0Q8tq0IrkuDe6HP.html

Ik denk dat snelheid niet het probleem is Binotto...

*Poging om het oud te laten lijken :+

Enu wat luchtigers:

Drawmula 1! We asked the F1 drivers to design a t-shirt – but whose is the best?

En nog een Top 5 Max v.s. Charles recap:

Top 5 Verstappen vs. Leclerc Battles in 2022 So Far

Beide FOM dus klikkie :P

[ Voor 14% gewijzigd door Illegal_Alien op 09-08-2022 09:02 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Waah schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:42:
I'm zal niet zeggen dat het een toptalent is. Maar verliezen van Charles Leclerc en George Russel betekent niet meteen dat je de nieuwe Latifi bent.
offtopic:
Was ik toch benieuwd (want bovenstaande suggereert dat ie 2x tweede wordt ofzo), heb maar één bron gezocht, maar:
2017 wordt Nyck 7e (Latifi 5e):
https://www.autosport.com.../2017/?type=Driver&class=

2018 wordt Nyck 4e (achter Russell, Norris en Albon), wel ruim voor Latifi (9e):
https://www.autosport.com.../2018/?type=Driver&class=

2019 wordt Nyck 1e (en Latifi 2e):
https://www.autosport.com.../2019/?type=Driver&class=

Op basis daarvan: "niveau Latifi" is dan niet zo'n gekke vergelijking.

Wel een stuk beter dan VER natuurlijk, die heeft helemaal geen F2 (of F3) kampioenschappen... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
siggy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:39:
[...]
Ik hoop maar dat BS tenminste nog íets voor de sport wilt doen en het niet toen een BS racing clubje voor hem en zijn vriendjes te maken. Als ie een competitieve F1 wilt is het niet onlogisch om nieuwkomers in eerste instantie meer budget te geven en dan aflopend in 3 - 4 jaar naar het niveau van de rest. Of in ieder geval íets meer geven zoals CFD tijd ofzo.
De punten uit de opsomming van Olav Mol stonden al vast. Het gaat nu nog om zaken als budget, testbankuren en ontwikkeltijd en beginnen nu de spelletjes. Nieuwkomers willen extra geld en tijd, de bestaande fabrikanten vinden dat ze met het laten wegvallen van de MGU-H al voldoende voordeel aan de nieuwkomers hebben gegeven.
Ik vind het vooral zonde dat figuren ala Wolff en Stroll Sr. invloed hebben dat ze een Andretti kunnen blokkeren, maar een Audi zogenaamd met open armen willen ontvangen. Kan ik bij mijn pet niet bij. Wordt dit straks de DTM ofzo? Merc, Porsche, Audi....
Het is eigenlijk Liberty Media die staat te verkondigen (of te echoën) dat nieuwe teams een meerwaarde moeten hebben. Andretti wil "All American" gaan met een Amerikaans team, Amerikaanse rijders, enz. Daarnaast wil hij nog F3 en F2 teams optuigen. De FOM denkt bij privié teams met angst en beven terug aan de HRT / Caterham / Marussia dagen. Nee, fabrikanten hebben de voorkeur want die blijven op de lange termijn terwijl Honda juist het voorbeeld is dat dit niet zo is. Het schandaal bij VW was de reden dat ze in 2018 niet konden instappen en zoiets kan natuurlijk weer gebeuren.
Dat alu vs staal van VW, is er een voor of nadeel enerzijds? Dat de FIA het maar open laat.
Simpel gezegd de bestaande fabrikanten hebben 10 jaar ervaring met staal en de nieuwkomers Porsche en Audi niet. Het kwaliteitsniveau wat de Formule 1 verlangt schijnen ze niet te kunnen halen maar ik denk dat het ook met kosten te maken heeft of mogelijk hebben zij juist een technologische voorsprong met aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:55

Martinspire

Awesomeness

Op zich was de budgetcap er al wel deels voor motoren omdat teams maar een beperkt aantal mocht gebruiken per seizoen. Dan is je afname niet meer zo groot. En ook via de budgetten van de teams. Ik neem aan dat motoren ook nog onder de budgetcap van de teams vielen waardoor ze sowieso al niet exorbitante bedragen konden vragen voor ontwikkeling ervan.

De vraag is in ieder geval welke fabrikant zo goedkoop mogelijk een motor kan bouwen en minste overhead heeft, om daarmee meer geld voor ontwikkeling te hebben. Het verschil zal niet heel groot zijn, maar vast meer dan wij allen denken.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Martinspire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:37:
Op zich was de budgetcap er al wel deels voor motoren omdat teams maar een beperkt aantal mocht gebruiken per seizoen. Dan is je afname niet meer zo groot. En ook via de budgetten van de teams. Ik neem aan dat motoren ook nog onder de budgetcap van de teams vielen waardoor ze sowieso al niet exorbitante bedragen konden vragen voor ontwikkeling ervan.

De vraag is in ieder geval welke fabrikant zo goedkoop mogelijk een motor kan bouwen en minste overhead heeft, om daarmee meer geld voor ontwikkeling te hebben. Het verschil zal niet heel groot zijn, maar vast meer dan wij allen denken.
Er is een maximumbedrag wat een motorfabrikant per seizoen aan een team mag vragen voor *alle* motoren. Dus hetzelfde bedrag of ze er nu 3 of 30 gebruiken en die mag je ook gewoon alle 30 gebruiken zolang je netjes je gridstraffen pakt. De kosten daarvan zijn dus niet voor de teams en je kan als team (zeker als "arm" team) niet onevenredig benadeeld worden met extra kosten als je onbetrouwbare motoren geleverd krijgt. Voor de motorfabrikanten zelf was er geen budgetcap dus die konden er ook voor kiezen om, ik zeg maar iets geks, in de tweede helft van het seizoen elke race of elke paar races een nieuwe motor aan een bepaald team te leveren en deze gewoon hele races lang op party mode te laten draaien.

Dat motor-R&D een fabrikant misschien meer kost dan het geld wat ze binnenhalen van klantenteams is eigenlijk maar bijzaak. Dat is namelijk nog steeds voordelig voor je works-team zodat zij betere resultaten kunnen halen dan wanneer je als fabrikant quitte probeert te spelen elk jaar. In principe zijn ze gescheiden maar natuurlijk is het in het geval van Mercedes, Ferrari en Alpine min of meer broekzak-vestzak. Zeker na het invoeren van de budgetcap waar de drie topteams opeens 200M-300M budget per jaar "over" hadden lijkt het al heel gauw logisch om dat geld dan maar deels aan de motor te besteden. Dit lijkt me ook een van de redenen dat het voor RBR al snel rendabel bleek om een eigen motorfabrikant te worden. Maar hiermee heb je uiteindelijk hetzelfde probleem als voor F1-teams, nieuwe of armere motorfabrikanten zullen het lastig hebben om iets competitiefs neer te zetten tegenover de bestaande teams met gigantische budgetten, dus daarom zal de budgetcap wel bedacht zijn.

Dan vraag ik me alleen af hoe het gaat als een fabrikant met 3-4 klanten een jaar echt een prutmotor maakt en hun hele budget er doorheen knalt aan materiaal en productie nog voordat de laatste races gereden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy

siggy

Wait.... what?

Chocoball schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 09:59:
[...]

Het is eigenlijk Liberty Media die staat te verkondigen (of te echoën) dat nieuwe teams een meerwaarde moeten hebben. Andretti wil "All American" gaan met een Amerikaans team, Amerikaanse rijders, enz. Daarnaast wil hij nog F3 en F2 teams optuigen. De FOM denkt bij privié teams met angst en beven terug aan de HRT / Caterham / Marussia dagen. Nee, fabrikanten hebben de voorkeur want die blijven op de lange termijn terwijl Honda juist het voorbeeld is dat dit niet zo is. Het schandaal bij VW was de reden dat ze in 2018 niet konden instappen en zoiets kan natuurlijk weer gebeuren.
Was dat niet Bernie? Tijdje terug gaven de fabrikanten anders massaal hun opzegging door. Is anders nooit geprobeerd of gedaan door private teams. Over het niveau kun je t hebben, maar daar zijn simpelere oplossingen voor dan fabrikanten die cutvand run doen.

En Andretti is geen Stroll. Het verschil in behandeling vind ik best stuitend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
siggy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Was dat niet Bernie? Tijdje terug gaven de fabrikanten anders massaal hun opzegging door. Is anders nooit geprobeerd of gedaan door private teams. Over het niveau kun je t hebben, maar daar zijn simpelere oplossingen voor dan fabrikanten die cutvand run doen.

En Andretti is geen Stroll. Het verschil in behandeling vind ik best stuitend.
Als je de eerdere verhalen over Andretti's F1 aanvraag leest dan komt naar voren dat de FOM meerwaarde wil zien maar eigenlijk als de dood is dat er een nieuw HRT of Caterham team opstaat. De overige teams echoën ook over meerwaarde van nieuwkomers (wel bij Andretti, niet bij Audi/ Porsche) maar eigenlijk gaat het om geld en ze willen de opbrengsten niet delen met meer dan 10 teams.

Als compensatie krijgen ze het instapgeld van 200 miljoen van het nieuwe team uitgekeerd maar dat dekt maar 2 jaar en daarna krijgen ze minder uit de pot. In het Sky interview met Horner zegt Horner ook dat het prijzengeld minder wordt als er meer teams bij komen. Zijn voorstel zou zijn dat er een verschil in uitkering komt tussen fabrikanten teams en niet-fabrikanten teams zoals Andretti.

Honda wil graag terug in de Formule 1, is ook motorpartner van Andretti in IndyCar. Als de FOM zo graag fabrikantenteams wil waarom dan geen Honda Andretti? Alleen Honda wil gelijk bij een top team en niet een team kopen zoals Alpha Tauri of de hele boel vanaf nul opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 14:01
DataGhost schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Er is een maximumbedrag wat een motorfabrikant per seizoen aan een team mag vragen voor *alle* motoren. Dus hetzelfde bedrag of ze er nu 3 of 30 gebruiken en die mag je ook gewoon alle 30 gebruiken zolang je netjes je gridstraffen pakt. De kosten daarvan zijn dus niet voor de teams en je kan als team (zeker als "arm" team) niet onevenredig benadeeld worden met extra kosten als je onbetrouwbare motoren geleverd krijgt. Voor de motorfabrikanten zelf was er geen budgetcap dus die konden er ook voor kiezen om, ik zeg maar iets geks, in de tweede helft van het seizoen elke race of elke paar races een nieuwe motor aan een bepaald team te leveren en deze gewoon hele races lang op party mode te laten draaien.

Dat motor-R&D een fabrikant misschien meer kost dan het geld wat ze binnenhalen van klantenteams is eigenlijk maar bijzaak. Dat is namelijk nog steeds voordelig voor je works-team zodat zij betere resultaten kunnen halen dan wanneer je als fabrikant quitte probeert te spelen elk jaar. In principe zijn ze gescheiden maar natuurlijk is het in het geval van Mercedes, Ferrari en Alpine min of meer broekzak-vestzak. Zeker na het invoeren van de budgetcap waar de drie topteams opeens 200M-300M budget per jaar "over" hadden lijkt het al heel gauw logisch om dat geld dan maar deels aan de motor te besteden. Dit lijkt me ook een van de redenen dat het voor RBR al snel rendabel bleek om een eigen motorfabrikant te worden. Maar hiermee heb je uiteindelijk hetzelfde probleem als voor F1-teams, nieuwe of armere motorfabrikanten zullen het lastig hebben om iets competitiefs neer te zetten tegenover de bestaande teams met gigantische budgetten, dus daarom zal de budgetcap wel bedacht zijn.

Dan vraag ik me alleen af hoe het gaat als een fabrikant met 3-4 klanten een jaar echt een prutmotor maakt en hun hele budget er doorheen knalt aan materiaal en productie nog voordat de laatste races gereden zijn.
Is het niet ook zo dat er een maximum is op wat de fabrikant mag vragen? Dus als Mercedes AMG Petronas F1 blabla 300M wilt betalen aan Mercedes High Performance Powertrains dan mag dat gewoon.
En daarnaast vallen de motoren buiten de budget cap, en volgens mij dus ook de aankoop. Dus de rijkere teams hebben daar weer een voordeel mee. Met een cap op 150M kan een "arm" team met een budget van 150M ook maar 150M uitgeven. De rijkere teams geven 150M uit aan de auto, 30M aan aankoop motoren, 20M aan de coureurs, 10M aan top 2 personeelsleden, en zitten alweer op 210M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:43:
In het Sky interview met Horner zegt Horner ook dat het prijzengeld minder wordt als er meer teams bij komen. Zijn voorstel zou zijn dat er een verschil in uitkering komt tussen fabrikanten teams en niet-fabrikanten teams zoals Andretti.
Definieer fabriek :p. Bij fabrieksteam denk ik toch voornamelijk aan team dat ook van autofabrikant is en alles in house doet. Daar valt Red Bull dus ook niet onder. Met Red Bull powertrains doen ze dan wel alles in house, en over de afgelopen ~15 jaar hebben ze wel laten zien serieus te zijn en niet het "party team", maar dan nog zou ik ze niet als fabrieksteam bestempelen.

En wat doe je dan met een Alfa Romeo? (Automerk, dat de auto door Sauber laat bouwen) Of Aston Martin? (Die in principe alleen de motor niet bouwt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:51:
[...]

Definieer fabriek :p. Bij fabrieksteam denk ik toch voornamelijk aan team dat ook van autofabrikant is en alles in house doet. Daar valt Red Bull dus ook niet onder. Met Red Bull powertrains doen ze dan wel alles in house, en over de afgelopen ~15 jaar hebben ze wel laten zien serieus te zijn en niet het "party team", maar dan nog zou ik ze niet als fabrieksteam bestempelen.

En wat doe je dan met een Alfa Romeo? (Automerk, dat de auto door Sauber laat bouwen) Of Aston Martin? (Die in principe alleen de motor niet bouwt)
Zoals Horner het zegt in het interview:
...a different distribution of money if they are not a constructor, that they maybe just get you know points money or championship position money not constructor money, so you could create a third column of payment for a customer team so it didn't dilute ... the manufactures teams...we supply gear boxes and suspension and bits and pieces anyway, why not go the whole hog for a new entrant"
Gewoon een verschil in uitbetaling als een maakteam bent (motor, transmissie, ophanging) of een klantteam (Alfa Sauber, Haas). Daarvoor zegt hij ook nog of klantenteams blij worden als ze 10-15 miljoen minder krijgen als ze de pot met 11 of 12 andere teams moeten delen. Dus straks wil niemand meer een klantenteam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Is het niet ook zo dat er een maximum is op wat de fabrikant mag vragen? Dus als Mercedes AMG Petronas F1 blabla 300M wilt betalen aan Mercedes High Performance Powertrains dan mag dat gewoon.
Dat mag volgens mij niet, tenminste, de motorendeal is capped op 15M. Als je meer geld aan de motorenfabrikant overmaakt valt dat volgens mij gewoon onder de budgetcap voor het F1-team, dus 300M gaat 'm sowieso niet worden. En dan krijg je alsnog mogelijk de scheve chantage-situatie van "ja de deal kost 15M maar we willen 30M dus als jullie dat extra geld niet buiten de boeken / het contract naar ons overmaken tekenen we de hele deal niet". In dit voorbeeld is het trouwens niet supernuttig om Mercedes 2x te noemen want die genoemde 300M die eerst van het moederbedrijf naar Merc F1 ging gaat natuurlijk niet langs die route doorgeschoven worden, maar die wordt in plaats daarvan direct aan Merc HPP overgemaakt zonder die extra tussenstop. Maar als het McLaren was ofzo, dan verwacht ik toch wel een klein schandaal na de audit. Tenminste, ik neem aan dat je de volledige financiën aan de FIA moet laten zien, dus ook alles buiten de budgetcap, en dat daarna beoordeeld wordt of alles netjes is gegaan en onder de juiste potjes is geschoven. Zo'n extra niet te verantwoorden bedrag zal dus opvallen en ofwel bij de budgetcap geteld worden ofwel gezien worden als schending van de regels mbt motorkosten.
En daarnaast vallen de motoren buiten de budget cap, en volgens mij dus ook de aankoop. Dus de rijkere teams hebben daar weer een voordeel mee. Met een cap op 150M kan een "arm" team met een budget van 150M ook maar 150M uitgeven. De rijkere teams geven 150M uit aan de auto, 30M aan aankoop motoren, 20M aan de coureurs, 10M aan top 2 personeelsleden, en zitten alweer op 210M.
De genoemde 15M is voor het hele team, dus twee auto's. Ik vind het onduidelijk in de reglementen maar ik kan me zowel binnen als buiten de budgetcap voorstellen. Erbinnen is de kans groot dat de motorenfabrikant de prijs op 1 euro zet zodat er weer een oneerlijk voordeel ontstaat tov teams met andere motorleveranciers, en volgens mij is ook niet vastgelegd dat alle klantenteams hetzelfde bedrag moeten betalen dus dan gaat het oneerlijke voordeel puur naar het works-team. Dus ik gok erbuiten. En in dat geval kan de fabrikant eventueel alsnog een arm klantenteam sponsoren met een goedkopere deal waardoor er netto meer budget overblijft om binnen de budgetcap te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:46
Lol, Piastri zou volgens die contract afdeling van de FIA twee valide contracten hebben. Hoe dan.

https://www.gpblog.com/en...contracts-of-piastri.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De_Bastaard schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:34:
Lol, Piastri zou volgens die contract afdeling van de FIA twee valide contracten hebben. Hoe dan.

Gewoon omdat het kan? :P CRB doet slechts toetsing op juridische teksten en legaliteit, of je er nu 1 instuurt of 10, dat maakt voor hun niet uit. Voor McLaren/Alphine echter... :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:31
De_Bastaard schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:34:

Omdat er 2 contracten getekend zijn :+.

Ik kan ook 2 huizen kopen en met kunst en vliegwerk 2 koopaktes ondertekenen. Of ik me aan beide kan houden is natuurlijk een ander punt.

Zal een leuk geintje gaan worden….

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DataGhost schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:38:
In dit voorbeeld is het trouwens niet supernuttig om Mercedes 2x te noemen want die genoemde 300M die eerst van het moederbedrijf naar Merc F1 ging gaat natuurlijk niet langs die route doorgeschoven worden, maar die wordt in plaats daarvan direct aan Merc HPP overgemaakt zonder die extra tussenstop.
Behalve dan dat Mercedes (de autofabrikant) vrij weinig bijlegt aan het F1 verhaal? Of noem het Red Bull (de F1 constructeur) en Red Bull Powertrains. Red Bull (de constructeur) sluit een meerjarige miljoenendeal met Oracle en zegt vervolgens "is voor power trains". En Oracle krijgt toch echt sponsoring op de Red Bull auto ervoor terug, en niet sponsoring op het motorblok dat niemand ziet, noch sponsoring bij de andere Red Bull powertrain klant. Die sponsoring van Oracle zal dus zeer waarschijnlijk op de balans van Red Bull (de constructeur) binnen komen, en van daaruit doorgesluisd worden naar powertrains.

En v.w.b. de maximum vraagprijs. Die bestaat natuurlijk al langer, en ik kan mij niet indenken dat Red Bull gratis met een Tag Heuer badge op de Renault motor mocht rijden. Ook daarvoor zal er extra geld van Red Bull naar Renault zijn gevloeid, als onderdeel van het contract van de levering van de motoren.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Chocoball
Weer eens wat anders, het huidige WCC klassement met de originele teamnamen
Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a71QE22_700bwp.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 19:30:
Weer eens wat anders, het huidige WCC klassement met de originele teamnamen
[Afbeelding]
Is er überhaupt iemand die uit zijn hoofd de volledige historie van Alpine kan benoemen? Dat team is "ongeveer 30 keer van hand gegaan en de helft van de tijd van Renault geweest". Met dan nog het tussenstapje Lotus voor de herintrede van Renault in 2016. Benetton was IIRC ook een defacto Renault (fabrieks)team?

Uit mijn hoofd verder dan:
Stewart => Jaguar => Red Bull (mogelijk nog een tussenstapje bij Stewart => Jaguar?)
Tyrrell => ??? (meermaals :p) => Honda => Brawn => Mercedes
Minardi => Toro Rosso => AlphaTauri
Jordan => Spyker => Force India => Racing Point => Aston Martin (mogelijk nog een tussenstapje rondom Spyker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-09 23:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

Is er überhaupt iemand die uit zijn hoofd de volledige historie van Alpine kan benoemen? Dat team is "ongeveer 30 keer van hand gegaan en de helft van de tijd van Renault geweest". Met dan nog het tussenstapje Lotus voor de herintrede van Renault in 2016. Benetton was IIRC ook een defacto Renault (fabrieks)team?

Uit mijn hoofd verder dan:
Stewart => Jaguar => Red Bull (mogelijk nog een tussenstapje bij Stewart => Jaguar?)
Tyrrell => ??? (meermaals :p) => Honda => Brawn => Mercedes
Minardi => Toro Rosso => AlphaTauri
Jordan => Spyker => Force India => Racing Point => Aston Martin (mogelijk nog een tussenstapje rondom Spyker)
Toleman (1981-1985) > Benetton (1986 - 2001) > Renault (2002 - 2010) >Lotus Renault GP (2011) > Lotus-Renault (2012 - 2015) > Renault (2016 - 2021) > Alpine F1 (2021 - ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 18:52
Sauber > BMW Sauber > Sauber > Alfa

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Slavy
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Hier, veel plezier, raad je aan een plotter te gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://external-preview.redd.it/0E4KGZoOqN7TKPdZnbf3RPZK_xKkl4R_4UioT33y7Ic.png?auto=webp&s=3df7a25872b1e8a1962af4eef5f4b96b9cc9cc07

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:51:
[...]

Toleman (1981-1985) > Benetton (1986 - 2001) > Renault (2002 - 2010) >Lotus Renault GP (2011) > Lotus-Renault (2012 - 2015) > Renault (2016 - 2021) > Alpine F1 (2021 - ....)
En het oude Renault dan? Van in de 70er? 80er? jaren? Was dat een andere fabriek dan? (op basis van het plaatje van @Slavy "blijkbaar: ja").

En "Lotus Renault"? Die reden toch met een Mercedes motor? Of was dat die andere Lotus? Maar Raikonnen reed toch voor "team Enstone"? En die waren dat ene jaar zo succesvol juist doordat ze juist een Mercedes motor hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
RobertMe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

En het oude Renault dan? Van in de 70er? 80er? jaren? Was dat een andere fabriek dan? (op basis van het plaatje van @Slavy "blijkbaar: ja").

En "Lotus Renault"? Die reden toch met een Mercedes motor? Of was dat die andere Lotus? Maar Raikonnen reed toch voor "team Enstone"? En die waren dat ene jaar zo succesvol juist doordat ze juist een Mercedes motor hadden?
Dat zijn mij teveel vragen ;)

Is het ook goed dat Szaufnauer Ocon een supettalent vindt en alles heeft om het Alpine F1 team in 2023 te leiden als antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:58
[...]

2012-2013 was met de Renault motoren die in het v8 tijdperk best ok waren. De twee zeges zijn voornamelijk door toedoen van James Allison als ontwerper en natuurlijk Raikonnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Slavy schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:56:
Hier, veel plezier, raad je aan een plotter te gebruiken:

[knip]
Een plotter, ik kan tot hier het gekrab aan de kruinen horen 🤪

Testing, one, two ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Hmmz, bijzonder, toch nog een Rus die wat rondjes gaat maken in F1 dit seizoen:
Ferrari Race Director Laurent Mekies has revealed that last season's Formula 2 championship runner-up Robert Shwartzman will be driving the F1-75 in both of the Scuderia’s allocated rookie FP1 sessions this season.
https://www.formula1.com/...Ylx3FbpK8I8EgFJtfUJ4.html

Aangezien het woord Rusland uiterst vakkundig vermeden wordt in het artikel maar even opgezocht:
he is due to compete as Israeli, after the FIA banned drivers from competing under the Russian flag following the 2022 Russian invasion of Ukraine.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 23:21
Niet de eerste nieuwe Israëliër die ik vandaag zie, is het zo makkelijk om je te laten naturaliseren daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mavamal schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:13:
Niet de eerste nieuwe Israëliër die ik vandaag zie, is het zo makkelijk om je te laten naturaliseren daar?
Het schijnt dat Russen ook makkelijk aan een EU paspoort kunnen/konden komen op Cyprus.

https://nos.nl/l/2439558

[ Voor 4% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-08-2022 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mavamal schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:13:
Je had ook de twee seconden op z'n wikipagina kunnen besteden om te zien dat hij in Tel Aviv geboren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
DataGhost schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Je had ook de twee seconden op z'n wikipagina kunnen besteden om te zien dat hij in Tel Aviv geboren is.
En in Sint Petersburg volgens de Nederlandse wikipedia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:50

Mr Pingu

Professioneel Prutser

SnowDude schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:54:
Sauber > BMW Sauber > Sauber > Alfa
Sauber is nog steeds eigenaar toch, ze hebben alleen groot sponsorcontract met Alfa. Althans, ik meen me te herinneren dat het zo was.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

mavamal schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:22:
[...]

En in Sint Petersburg volgens de Nederlandse wikipedia.
Het is niet de eerste keer dat de Nederlandse wiki-pagina over een niet-Nederlander achterloopt op de Engelse pagina's, die over het algemeen het best up-to-date zijn. Anyway, bron, vertaling, bron2, vertaling2 en quotes:
Robert is an unusual name for a person born in St. Petersburg. Why were you named that?

Actually, I was born in Israel. As for the name, to be honest, I don't know. I like it, and I never wondered why Robert.
Staying on the Mugello test, the Israeli flag on your suit did not escape. How did you decide to take the license in Israel?
"Simple. I was born in Israel, in Tel Aviv, and lived there by my father's family, who is Israeli. I spent my first three years of life in Tel Aviv, then my family moved to Russia and we would occasionally return to Israel to visit my father's relatives.
[..]
Returning to the question, I have obviously always had an Israeli passport, and for this reason, when the situation between Russia and Ukraine worsened, I decided to apply for a license in Israel.

[ Voor 32% gewijzigd door DataGhost op 10-08-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 12:46
Mr Pingu schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Sauber is nog steeds eigenaar toch, ze hebben alleen groot sponsorcontract met Alfa. Althans, ik meen me te herinneren dat het zo was.
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
DataGhost schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Het is niet de eerste keer dat de Nederlandse wiki-pagina over een niet-Nederlander achterloopt op de Engelse pagina's, die over het algemeen het best up-to-date zijn.
Wellicht is het ook gewoon overgenomen van zijn site, waar bij persoonlijke gegevens Sint Petersburg stond als hometown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
mavamal schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Wellicht is het ook gewoon overgenomen van zijn site, waar bij persoonlijke gegevens Sint Petersburg stond als hometown.
hometown is niet per se geboorte plaats, kan ook zijn waar je opgroeide.

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-08-2022 13:22 . Reden: eerste post was niet correct nu beter :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
ArthurMorgan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:18:
[...]

hometown is woonplaats, niet geboorteplaats.
Ah ja, vandaar...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uU06khk5Y5QbmTrLFOCM45aIIrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4QYlo5LC3JdpWt5sX72NnkCu.png?f=user_large

EDIT: Nee, eigenlijk is dat te flauw. Ik weet dat het dat kan betekenen. Maar het kan ook zeker geboorteplaats betekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door mavamal op 10-08-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
sorry, had het net verbeterd. Het punt is meer dat het niet hetzelfde is als geboorteplaats, maar ook waar je opgroeide. Het is een stuk breder dan het nederlandse geboorteplaats.

[ Voor 19% gewijzigd door ArthurMorgan op 10-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:57

sjaool

Every life should have 9 cats

mavamal schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:22:
[...]

Ah ja, vandaar...
[Afbeelding]

EDIT: Nee, eigenlijk is dat te flauw. Ik weet dat het dat kan betekenen. Maar het kan ook zeker geboorteplaats betekenen.
Dan doet DeepL het een stuk beter. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXpSa6MQhwIwbWypytaGCQ4FIFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxeUTferFMXdPy9FDZnY0a1G.jpg?f=fotoalbum_large

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Mr Pingu schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:24:
[...]

Volgens mij was dat alleen het eerste jaar zo? Dat Alfa Romeo hoofdsponsor van Sauber was. Daarna zijn ze een nieuwe verbintenis aangegaan en nu is het team volgens mij echt Alfa Romeo. Echter wordt de auto wel gebouwd door Sauber Engineering. (Hetzelfde als dat Haas een F1 team is met Haas op de licentie, maar de auto grotendeels wordt gemaakt door Dalara).

Edit:
Naar mijn idee dus: de fabriek is nog steeds van Sauber. Maar Sauber werkt (exclusief?) in dienst / opdracht van Alfa Romeo. De inschrijving / licentie in de F1 staat op naam van Alfa Romeo.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 10-08-2022 14:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Beat Zehnder van Sauber heeft in de Beyond the Grid podcast aangegeven dat ze waarschijnlijk Red Bull Racing hadden geworden totdat Peter Sauber voor 2001 besloot niet de Red Bull voorkeur Enrique Bernoldi te kiezen maar de onbekende Kimi Räikkönen.

@RobertMe Alfa Romeo is voornamelijk titelsponsor. Er is wel Ferrari techniiek en onderdelenuitwisseling via Alfa Romeo maar Sauber helpt ook weer Alfa Romeo met de ontwikkeling van hun wegauto's en gebruik van de windtunnel.

[ Voor 31% gewijzigd door Chocoball op 10-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Chocoball schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:19:
@RobertMe Alfa Romeo is voornamelijk titelsponsor. Er is wel Ferrari techniiek en onderdelenuitwisseling via Alfa Romeo maar Sauber helpt ook weer Alfa Romeo met de ontwikkeling van hun wegauto's en gebruik van de windtunnel.
Wel gek dat de titelsponsor dan het chassis ontwikkeld :+
Afbeeldingslocatie: https://www.fia.com/sites/default/files/styles/panopoly_image_original/public/capture_decran_2021-12-07_a_14.22.20.png?itok=dRD9UFa1

Dat titelsponsor was volgens mij echt alleen het eerste jaar, en is die samenwerking daarna nog eens flink aangepast, waardoor het niet zomaar een sponsor is.

In dit lijstje op Motorsport.com van 2018 staat ook nog chassis Sauber. 2019 staat het chassis wel op Alfa Romeo naam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]

Dat titelsponsor was volgens mij echt alleen het eerste jaar, en is die samenwerking daarna nog eens flink aangepast, waardoor het niet zomaar een sponsor is.

In dit lijstje op Motorsport.com van 2018 staat ook nog chassis Sauber. 2019 staat het chassis wel op Alfa Romeo naam.
Van wikipedia:
In January 2019, Sauber announced the team would rename to Alfa Romeo Racing, but unlike BMW Sauber, the ownership, Swiss racing licence[8] and management structure would remain unchanged.
...
Alfa Romeo Racing would remain as the team's name after Sauber and Alfa Romeo had reached an agreement.[11]

[ Voor 5% gewijzigd door Tleilaxu op 10-08-2022 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
@RobertMe bij name of the chassis ben je dan de maker van het chassis of is het een gevalletje "Tag Heuer erop plakken" en het is van een ander?

Overigens hadden we de ondervloer van de Alfa Romeo wel eens van dichter bij gezien?
Afbeeldingslocatie: https://imgr1.auto-motor-und-sport.de/Guanyu-Zhou-Alfa-Sauber-Crash-Formel-1-GP-England-3-Juli-2022-169FullWidth-e12a517b-1913554.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

RobertMe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]

Nou ja, de namen op die lijst zeggen niet zo heel veel natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zuu0pGmGVv9wIzDmg-VWyjVAiew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JTyhJBCLUfM5FmjGB4l3bYkn.png?f=fotoalbum_large
of was er opeens een nieuwe motorfabrikant bij dat jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 12:46
Die alfa/suaber discussie hadden we in het 2021 seizoen ook al eens :)

Toen kwamen we er volgens mij op uit dat het toch Sauber is en Alfa alleen de sponsor.
Het gerucht is toch ook dat Volkswagen Sauber wilt kopen wanneer het Alfa sponsorship af loopt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 22-09 16:47
[...]

Iceman & Grosjean hebben voor Lotus - Renault gereden in 2012-2013. Toen was Renault V8 super goed (was ook de periode van Red Bull & Vettel).

Daarna is het Lotus - Mercedes geworden, heeft 1 jaar met Mercedes motoren gereden (was o.a. toen Palmer & Maldonado erin reden). Was juist niet goed :) Veel bodywork fikjes en de coureurs hielpen ook niet echt mee.

En kwamen toen in financiële problemen, o.a. met de Japanse GP dat ze niet hun plekken in mochten, is daarna "Letter of Intention" van Renault geweest om ook de belastingschuld waarvoor ze waren aangeklaagd. Het jaar daarop zijn ze officieel opgekocht door Renault en dat is doorgegroeid tot Alpine nu.

Eigenlijk rijdt Alonso (bij Alpine) voor zijn oude team waar hij 2x wereldkampioen geworden is: Benetton, aka Team Enstone.

[ Voor 13% gewijzigd door Ryur op 10-08-2022 17:02 ]

Pagina: 1 ... 83 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics