Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Psst, staat zowel al in het race topic als het randzaken topic.DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:17:
Uh, Porsche koopt blijkbaar 50% van RBR. Dan weten we wat er gaat komen.
https://www.motorsport.co...-buy-in-details/10344242/
Weten we nu in iedergeval waarom ze (RB & AT) in Frankrijk met oude Porsches reden in de Driver Parade.DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:17:
Uh, Porsche koopt blijkbaar 50% van RBR. Dan weten we wat er gaat komen.
https://www.motorsport.co...-buy-in-details/10344242/
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
- Op 2 augustus a.s. moet de World Motor Sport Council (WMSC) stemmen over de 2023 regels die door de technische afdeling van de FIA zijn voorgesteld om bouncing tegen te gaan. O.a. verhoging van de ondervloerranden met 25 mm en verhoging van de diffusoringang vallen onder de nieuwe regels.
- 6 van de teams zijn tegen, daaronder Ferrari en Red Bull. Het vermoeden bestaat dat de nieuwe regels gevormd zijn op basis van aanbevelingen van een ander team, Mercedes.
- Red Bull teambaas Horner van Red Bull spreekt zelfs van onbetrouwbaar lobbywerk door een concurrent die een individueel probleem met zijn concept wil oplossen. Daadwerkelijk doen de nieuwe regels denken aan wat Mercedes al voor de grand prix van Canada had voorgesteld om het stuiteren bij hoge snelheden te verhelpen.
- De regels zorgen ervoor dat de werking van de ondervloer veranderd, de werking aan de voorkant van de vloer wordt minder en bij de diffusor juist versterkt.
- De FIA zegt naar niemand geluisterd te hebben om tot deze nieuwe regels te komen. Via de technical directive eist de FIA aanpassing van de afstelling als een bepaalde grenswaarde wordt overschreden. Alleen was de technical directive zo slecht opgesteld dat deze juridisch aan te vechten was. Zo werd er een regel geïntrepreteerd die nog niet eens bestond.
- Daarom besloot de FIA zich tot aan de zomerpauze eerst te richten op metingen en bedacht ook een monsterformule die bepaalt of een wagen te sterke verticale bewegingen maakt. Bij de grand prix van België zullen de teams voor het eerst te horen krijgen wat deze grenswaarde zal zijn. Deze is gebaseerd op een serie van metingen van verticale krachten tot wel 10g. Uiteindelijk wordt dit uitgedrukt in joule per kilogram per 100 kilometer.
- Mochten Silverstone, Spielberg en Paul Ricard de meetlaat zijn geweest dan had geen enkel team nu een probleem gehad. Twee teams gaven aan dat hun maximale waarden tussen de 3g en 5g lagen. Te laag om vanuti de FIA de wagens als een "gevaarlijke constructie" te beschouwen.
- Ook zijn er vraagtekens over de nut en noodzaak van deze hele meetprocedure. De FIA meet alleen op het rechte stuk omdat in de bochten de krachten driedimensionaal zijn en de verticale krachten moeilijk eruit te filteren zijn. Bouncing op het rechte stuk is niet het risico wat door de FIA geschetst wordt, daar vliegt geen coureur van de baan. Het risico zit hem in de snelle bochten, bepaalde teams hebben daar nog steeds last van bouncing. Op Silverstone werd in de snelle Copse bocht (290 km/u) verticale bewegingen van meer dan 5g gemeten. Bij coureurs die er last van hadden werd de rijhoogte verhoogd maar dat reduceerde wel de downforce en topsnelheid.
- Alfa Romeo teambaas Vasseur denkt dat Eau Rouge wel eens een probleem kan gaan worden, naast de hoge snelheid wordt het versterkt door de compressie en de heuveltop. "Houdt dat nu in dat alle wagens 30 mm hoger afgesteld moeten worden. In Eau Rouge raken de wagens altijd de bodem. Wie bepaalt wat straks veilig is en wat niet?".
- Ferrari teambaaas Binotto is van mening wanneer je op de metingen vertrouwt er geen regel nodig is. "De grenswaarde geeft aan wat veilig is en wat niet. Wie eronder zit heeft per definitie een veilige wagen. Waarom moeten we dan allemaal de wagens aanpassen?". Mercedes teambaas Wolff spreekt dat tegen "Een duidelijke regel is beter dan steeds maar meten.".
- Ook verschillen de meningen over de inschatting hoe krachtig deze ingreep is, wie het helpt, wie niet en wat het allemaal gaat kosten. Mercedes hoofdingenieur Andrew Shovlin is van mening dat de wijzigingen aan de ondervloer voor alle teams een uitdaging zal zijn maar geen kosten zal veroorzaken. Red Bull beweert dat de wagen voor de helft aangepast moet worden wat met een budgetplafond onverantwoordelijk is. "Vooral de kleinere teams kunnen niet meekomen. Zij willen de grote onderdelen op de wagen naar het volgende seizoen meenemen. Door de grote regelwijziging zullen zij veek meer onderdelen opnieuw moeten construeren. Wij zijn van mening dat deze plannen een overdreven reactie zijn op een probleem wat er niet meer is.".
- James Key, de technisch directeur van McLaren geeft aan. "Wij hebben geen last van bouncing en van ons hoeft de regel niet maar i het kader van veiligheid geloven we dat deze regel juist is. Voor mij is de maatregel niet zo radicaal dat wij bij de constructie van nieuwe wagen nu een stap terug doen en opnieuw moeten beginnen.".
- Technisch directeur Jan Monchaux bij Alfa Romeo ergert zich. "25 millimeter is 25 millimeter, natuurlijk speelt dat een rol. Het regelement kan niet steeds maar gewijzigd worden. Dat veroorzaakt kosten die we voor andere dingen willen inzetten.".
- Het gevaar bestaat dat de oplossing van de FIA averechts zal werken. Teams die dit seizoen wel goed werk met hun wagen hebben geleverd en geen risico vormen worden nu van hun voordeel beroofd. Daarnaast zorgt het knikken van de vloer ervoor dat slechte lucht naar buiten geduwd wordt en weer turbulentie veroorzaakt. Precies wat de nieuwe aerodynamica regels juist moest verhinderen en door deze aanpassinge zal achter elkaar rijden weer moeilijker gaan maken.
- De 6 rebellerende teams hebben als tegenvoorstel dat de vloerranden maximaal 10 mm omhoog gaan en geen aanpassingen aan de diffusor komen.
Geloof maar dat Mercedes met hun wijze van downforce genereren met hun vrij simpele ondervloer hier de grootste winnaar zal zijn, mocht het werkelijk zo doorgaan.
Ik begrijp dat ze iets willen veranderen, maar waarom kan dit nu niet wachten tot 2023, vanwaar de haast nu het niet werkelijk een issue meer lijkt te zijn?
Testing, one, two ...
Ik heb mijn zinnen iets aangepast. De nieuwe aerodynamica regels voor dit seizoen moesten juist turbulentie uitbannen en het achter elkaar rijden verbeteren. De nieuwe regels lijken ervoor te zorgen dat het weer slechter wordt.hardware-lover schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:50:
Vooral dat voorlaatste punt, staat dat niet averechts op wat ze wilden bereiken?
Geloof maar dat Mercedes met hun wijze van downforce genereren met hun vrij simpele ondervloer hier de grootste winnaar zal zijn, mocht het werkelijk zo doorgaan.
Ik begrijp dat ze iets willen veranderen, maar waarom kan dit nu niet wachten tot 2023, vanwaar de haast nu het niet werkelijk een issue meer lijkt te zijn?
Blablabla best crowd ever #blessed #nineChocoball schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 20:05:
[...]
Ik heb mijn zinnen iets aangepast. De nieuwe aerodynamica regels voor dit seizoen moesten juist turbulentie uitbannen en het achter elkaar rijden verbeteren. De nieuwe regels lijken ervoor te zorgen dat het weer slechter wordt.
Stel dat dat gaat gebeuren, gaat dit als oorzaak aangewezen worden. Dat is jammer, want Mer is al op de goede weg.
ping 127.212.23.124
Oef, Max heeft dus in de afgelopen 9 races 109 punten gepakt op Leclerc. Dat is echt een mega verschil!

murphydrz...it's Jamesmurphydrz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:18:
Voorlopig moet merc 8 tienden tot een halve seconde weten te vinden dit seizoen en iets zegt mij dat zij dit van zijn lang zal ze leven niet gaan redden..
Geen idee waar Mercedes het geld vandaan haalt met een budgetplafond maar ze blijven er updates tegenaan gooien volgens James Vowles van Mercedes. Dan is er ook nog zoiets als tekort aan kW bij de motor, op Red Bull scheelt het 5kW en op Ferrari 10 kW. Geen idee hoe ze die willen inlopen met de homologatie van de motor van september tot en met 2025? Tenzij hun hybride systeem er nog een paaar extra kW weet uit te persen?“In terms of the upgrades themselves, yes, they are incremental steps, they’re small steps that we’re adding to the car but the important point is that we have plans to introduce far, far more across the races that follow,”
https://the-race.com/form...s-to-come-on-2022-f1-car/
NEWS: Sebastian Vettel will retire from #F1 at the end of the 2022 season, bringing one of the greatest careers in the history of the sport to a close.
— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) 28 juli 2022
Read more from Sebastian, Lawrence Stroll and Mike Krack. ⬇️
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Zou het gerucht kloppen: Mick Schumacher naar AM? Wie neemt zijn plek dan in bij Haas?
De prestaties werden wel minder, dus in dat opzicht niet vreemd.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
ge-flopt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
En de stoelendans is weer wagenwijd open!
Zou het gerucht kloppen: Mick Schumacher naar AM? Wie neemt zijn plek dan in bij Haas?

Ik denk het niet, tenzij hij weg gaat bij Ferrari Driver Academy (FDA).ge-flopt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
Om eerlijk te zijn, de strategieën van AM helpen ook niet altijd mee.Malfunctions schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:15:
Niet onverwacht, wel jammer. Werd steeds sympathieker als coureur. Ook iemand die de excessen leek te kunnen relativeren en goed gegrond was in de realiteit.
De prestaties werden wel minder, dus in dat opzicht niet vreemd.
[ Voor 39% gewijzigd door NeverSettle op 28-07-2022 12:25 ]
Er zal nog wel meer gaan gebeuren, want deze rijder zou volgend jaar ook op de F1 grid staan wordt er beweerd; Wikipedia: Oscar Piastrige-flopt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
Dus Alonso, heb jij ook snode plannen?
Testing, one, two ...
Van Haas naar AM vind ik wel een downgrade. AM presteert niks, en ik vraag me af hoe gezond de sfeer is in dat team met de grote boze Stroll als baas en zoontje Stroll als coureur.ge-flopt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:14:
I served in a company of heroes.
Het begon al bij Ferrari. Meer foutjes en falende strategie. Op gegeven moment leek het wel alsof Ferrari hem actief tegenwerkte.[b]NeverSettle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:23:[/
Om eerlijk te zijn, de strategieën van AM helpen ook niet altijd mee.
Vervolgens een waardeloze auto bij AM en behoorlijk wat pech.
Die foutjes en strategische blunders zie je nu bij Leclerc.
Ik ben het met je eens maar het kan snel veranderen. Een jaar geleden was Haas wel het laatste team waar je voor zou willen rijden.Vuvuzela schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:30:
Van Haas naar AM vind ik wel een downgrade. AM presteert niks, en ik vraag me af hoe gezond de sfeer is in dat team met de grote boze Stroll als baas en zoontje Stroll als coureur.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Heeft net voor 2 jaar getekend, zag ik ergens voorbij komen.hardware-lover schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:27:
[...]
Er zal nog wel meer gaan gebeuren, want deze rijder zou volgend jaar ook op de F1 grid staan wordt er beweerd; Wikipedia: Oscar Piastri
Dus Alonso, heb jij ook snode plannen?
Ow dit breekt oprecht me dag.. Ben fan van heel veel racers op de grid maar van 1 heb ik een petje en alles gekocht
Dacht dat die nog wel wat jaren had eigenlijk ook
Alonso bedoel je? Dat zie ik nu ook maar enkel op NL "nieuws" websites, geen enkele van de buitenlandse die dat al meldt, ik zie het tenminste niet. Het wordt ook als 'gerucht' naar buiten gebracht. Maar mogelijk krijgt "Vettel" even voorrang nu in het nieuws (zo te zien)albino71 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Heeft net voor 2 jaar getekend, zag ik ergens voorbij komen.
Testing, one, two ...
Wat een aderlating. F1 verliest in 1 klap een wereldkampioen, een brandweerman, een marshall, een schoonmaker, een strategist, een lollipopman, een trackbaas, een doktor en de meest betrokken activist.
Ik hoop dat FOM hem direct een baan aanbiedt als race director of adviseur of iets dergelijks. Ik weet dat ik niet de enige ben die er zo over denkt en dat dit al 1000 keer is geopperd dus ik neem aan dat FOM en Vettel er zelf ook wel eens over na hebben gedacht.
Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat hij niet staat voor de kant die Suleyman (FIA) op wil. Zou ook een mooie baan voor Vettel zijn maar dat zie ik voorlopig niet gebeuren tenzij Suleyman om een of andere reden weg zou moeten.
Precies, ik vraag mij dan ook af of de recente racisme-rel binnen AM wat te maken heeft met Vettel's vertrek aangezien hij op Instagram expliciet aangeeft dat iedereen gelijk is ongeacht de verschillen onderling.Vuvuzela schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:30:
[...]
ik vraag me af hoe gezond de sfeer is in dat team met de grote boze Stroll als baas en zoontje Stroll als coureur.
[Streamable: 10000000_439084604809090_8377261073686375288_n]
Wel gepinned, maar geen like.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vind het jammer om hem te zien gaan maar het zat er wel aan te komen want de resultaten zijn er gewoon niet. Dat is misschien de schuld van AM maar zo werkt het niet in de wereld en veel andere plekken zijn er niet in F1.dglavimans schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:35:
Ow dit breekt oprecht me dag.. Ben fan van heel veel racers op de grid maar van 1 heb ik een petje en alles gekocht
Dacht dat die nog wel wat jaren had eigenlijk ook
Schumacher naar AM zie ik niet gebeuren. Dat zou een te grote bedreiging zijn voor Stroll, tenzij pa Stroll vindt dat z'n zoon nu wel genoeg kansen heeft gehad en liever heeft dat iemand anders de boodschap brengt op... overtuigende manier. Vettel past zich wel aan, Schumacher moet zichzelf nog bewijzen en zal geen kans laten liggen.
Of Mercedes dwingt ze De Vries op.
Mijn droomscenario is dat Perez terug naar Force India gaat, Alonso naar RB, en een rookie in de Alpine.
I served in a company of heroes.
Probably I should start with a long list of people to thank now. But I feel it is more important to explain the reasons behind my decision.
I love this sport, it has been central to my life since I can remember. But as much as there is life on track, there is my life off track too. Being a racing driver has never been my sole identity. I very much believe in identity by who we are and how we treat others, rather than what we do.
Who am I?
I am Sebastian, father of three children and husband to a wonderful woman. I am curious and easily fascinated by passionate or skilled people. I am obsessed with perfection. I am tolerant and feel we all have the same rights to live, no matter what we look like, where we come from and who we love.
I love being outside. I love nature and its wonders. I'm stubborn and impatient. I can be really annoying. I like to make people laugh. I like chocolate and the smell of fresh bread. My favourite colour is blue. I believe in change and progress, and that every little bit makes a difference. I am an optimist and I believe people are good.
Next to racing, I have grown a family and I love being around them. I have grown other interests outside Formula One. My passion for racing and Formula One comes with lots of time spent away from them and takes a lot of energy. Committing to my passion the way I did and the way I think it is right does no longer go side by side with my wish to be a great father and husband.
The energy it takes to become one with the car and the team, to chase perfection, takes focus and commitment. My goals have shifted from winning races and fighting for championships, to seeing my children grow, passing on my values, helping them up when they fall, listening to them when they need me, not having to say good bye, and most importantly, being able to learn from them and let them inspire me.
Children are our future. Further I feel there is so much more to explore and learn, about life and about myself.
Speaking of the future, I feel we live in very decisive times and how we all shape these next years will determine our lives. My passion comes with certain aspects that I have learnt to dislike. They might be solved in the future but the will to apply that change has to grow much, much stronger, and has to be leading to action today. Talk is not enough, and we cannot afford to wait. There is no alternative. The race is underway.
My best race? Still to come.
I believe in moving forwards and moving on. Time is a one way street and I want to go with the times. Looking back is only going to slow you down.
I look forward to race down unknown tracks and I will be finding new challenges. The marks I left on track will stay until time and rain will wash them away. New ones will be put down. Tomorrow belongs to those shaping today. The next corner is in good hands, as the new generation has already turned in. I believe there is still a race to win.
Farewell, and thanks for letting me share the track with you. I loved every bit of it.

RIC mag ook wel weg. Symphatiek en mag hem graag maar bakt er al tijden niks meer van. Vers bloed svp.
Alleen (vooral) ALO en HAM bakken er nog wat van bij de 'oudjes'. (Alhoewel ik die laatste ook niet zal missen

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Indrukwekkende woorden en mooi dat hij zich gaat inzetten voor een betere wereld.Rembock schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Precies, ik vraag mij dan ook af of de recente racisme-rel binnen AM wat te maken heeft met Vettel's vertrek aangezien hij op Instagram expliciet aangeeft dat iedereen gelijk is ongeacht de verschillen onderling.
Denk eerder dat Ricciardo hetzelfde pad als Vettel gaat bewandelen, al dan niet vrijwillig.Vuvuzela schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:03:
Ricciardo naar AM? Denk dat AM een ervaren iemand wilt, en geen spannende snelle rookie naast Stroll jr. Bottas is ook zo'n optie.
Mijn droomscenario is dat Perez terug naar Force India gaat, Alonso naar RB, en een rookie in de Alpine.
Het lijkt me sterk dat men bij AM veel waarde in Ricciardo ziet. Denk eerder dat Stroll nu de ervaren (en primaire) rijden gaat worden binnen AM en er een rookie bijgezet gaat worden.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Officieel is alleen Mick Schumacher zonder contract voor 2023. De andere potentiele opties hebben een contract voor 2023. Niet dat dat direct wat zegt in F1.Vuvuzela schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:03:
Ricciardo naar AM? Denk dat AM een ervaren iemand wilt, en geen spannende snelle rookie naast Stroll jr. Bottas is ook zo'n optie.
Bottas gaat geen stap opzij maken en zeker niet naar een team waar ie naar de pijpen van Stroll Jr moet dansen.
Alonso gaat er ook niet naar toe. Gasly zie ik ook geen stap zijwaards maken.
Ricciardo zou kunnen als McLaren hem de deur wijst.
Heel eerlijk gezegd vrees ik voor AM dat de heren Stroll Sr en Stroll Jr. een obstakel kunnen worden.
Sr. schijnt nogal voor toxic werkomgeving te zorgen en Stroll Jr. zal altijd voorkeur krijgen van Sr.
Als ik zo shortlist zou moeten maken
- Een rookie
- Schumacher (zie ik echter nog wel jaartje bij Haas ivm Ferrari link)
- Latiffi (Stroll Sr. wil kosten beetje dekken want succes blijft uit dus inkomsten vallen tegen)
- Ricciardo (Als hij door McLaren gedumpt wordt en perse in F1 wil blijven)
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Verwijderd
Stroll de "ervaren rijder" en kopmanRene schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:06:
[...]
Denk eerder dat Ricciardo hetzelfde pad als Vettel gaat bewandelen, al dan niet vrijwillig.
Het lijkt me sterk dat men bij AM veel waarde in Ricciardo ziet. Denk eerder dat Stroll nu de ervaren (en primaire) rijden gaat worden binnen AM en er een rookie bijgezet gaat worden.
Ricciardo is altijd de betere optie dan Stroll en mogelijk omdat je niet kan verliezen van Stroll dat Ricciardo daar weer opleeft.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 20:52
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Als ze een rookie erbij zetten in AM dan vraag ik mij af wat ze willen bereiken met het team. Enige ervaring naast Stroll lijkt mij toch wel een pré.
Waarom komt bij ieder gericht over een stoeltje De Vries weer naar voren? Ik krijg toch steeds een net-niet gevoel bij hem.Vuvuzela schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:03:
Aston Martin is inmiddels ook een net-niet team dus perfecte combo toch?Transportman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
[...]
Waarom komt bij ieder gericht over een stoeltje De Vries weer naar voren? Ik krijg toch steeds een net-niet gevoel bij hem.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Grappig, juist omdat hij zo oprecht met bijzaken bezig is vind ik het echt een groot gemis dat hij vertrekt. Ik kan alleen maar hopen dat de jonkies zich ook ooit pro-actief uitspreken over de koers van onze aarde, mensenrechten etc.Help!!!! schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:05:
Niet heel verrassend dat VET gaat. En ach, zo erg vind ik het niet, de sleet zit er al aardig op en ook nog teveel met bijzaken bezig. Tijd voor een nieuwe, leuke wat jongere en frisse coureur.
RIC mag ook wel weg. Symphatiek en mag hem graag maar bakt er al tijden niks meer van. Vers bloed svp.
Alleen (vooral) ALO en HAM bakken er nog wat van bij de 'oudjes'. (Alhoewel ik die laatste ook niet zal missen)
Wat racing betreft zie ik juist zo nu en dan de Seb of old, hij laat op z’n 35ste zien dat Lance Stroll echt niet thuis hoort op de grid.
Bedoel je dat AM weinig ambitie heeft als Stroll de kopman wordt ? Daar ben ik het wel mee eens.Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:13:
[...]
Stroll de "ervaren rijder" en kopmanAM heeft dan weinig/geen ambities
![]()
Ricciardo is altijd de betere optie dan Stroll en mogelijk omdat je niet kan verliezen van Stroll dat Ricciardo daar weer opleeft.
Ik ben wel benieuwd welke kant AM op gaat. Ze bouwen niet voor niets een splinternieuwe fabriek
Misschien is dat vanuit zakelijk opzicht ook wel interessant om te doen? Als Audi of Porsche binnen komen, die hebben al zoveel faciliteiten, die hebben geen fabriek nodig vermoed ik. Maar een andere naam die vaker valt is Andretti. Die zullen dan misschien meer intresse hebben om AM over te nemen als ze al wel een fabriek hebben.Plenkske schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:59:
[...]
Bedoel je dat AM weinig ambitie heeft als Stroll de kopman wordt ? Daar ben ik het wel mee eens.
Ik ben wel benieuwd welke kant AM op gaat. Ze bouwen niet voor niets een splinternieuwe fabriek
Ik zal hem missen in de F1. Maar geen onverwacht besluit inderdaad.
/edit: Als hij naar de Formule E gaat dan zou dat voor mij wel echt een reden zijn om die veel meer te gaan kijken.
[ Voor 32% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-07-2022 14:18 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Mooi. Dank je wel.Rembock schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Precies, ik vraag mij dan ook af of de recente racisme-rel binnen AM wat te maken heeft met Vettel's vertrek aangezien hij op Instagram expliciet aangeeft dat iedereen gelijk is ongeacht de verschillen onderling.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Stroll is al bezig aan z'n 6e seizoen.tweakduke schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:16:
De verandering van Vettel als persoon zagen we de afgelopen jaren en deze stap komt niet als een verrassing voor mij, maar blijft desondanks jammer.
Als ze een rookie erbij zetten in AM dan vraag ik mij af wat ze willen bereiken met het team. Enige ervaring naast Stroll lijkt mij toch wel een pré.
Die mag je nu toch wel redelijk ervaren noemen?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Eerder professioneel prutseralexbl69 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:24:
[...]
Stroll is al bezig aan z'n 6e seizoen.
Die mag je nu toch wel redelijk ervaren noemen?
VET was mooi na zijn carrière bij FER, jammer dat ie gaat wat dat betreft.
Mijn boefje is liev!
Last week after qualifying I asked Sebastian Vettel who would be taking over the baton in #F1 to speak out about human rights and climate change once he retires from the sport. He replied “Instagram.” I didn’t get it at the time. Now I do. #HungarianGP
— Claire Cottingham (@Cla_Cottingham) 28 juli 2022

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Omdat het, buiten Verstappen, de enige Nederlander is die momenteel enig zicht heeft op een plek in F1. Dat is natuurlijk leuk voor veel Nederlanders.Transportman schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:18:
Waarom komt bij ieder gericht over een stoeltje De Vries weer naar voren? Ik krijg toch steeds een net-niet gevoel bij hem.
Nederland is momenteel heel groot in F1, niet alleen in eigen land maar ook de rest van de wereld heeft nu wel door dat er hier een flinke markt is voor alles wat met F1 te maken heeft (en we zijn een rijk en dus aantrekkelijk land). Een Nederlandse coureur in je team opnemen is natuurlijk een prima manier om daar een graantje van mee te pikken. Zelfs als je niet meer doet dan wat fans van Verstappen "overnemen".
Van het Duitse Mercedes kan ik me wel voorstellen dat ze met interesse over de grens kijken. Als de grote tegenstander van Verstappen in de afgelopen jaren zitten ze natuurlijk een beetje in een lastige positie om te profiteren van hoe populair F1 in Nederland is. Zelf een Nederlandse coureur hebben helpt misschien een beetje om de aandacht positief te kanaliseren.
En hetzelfde geldt in mindere mate natuurlijk voor ieder ander team dat niet RedBull is.

Let's make this happen 🤜🤛 #F1 pic.twitter.com/hUKo8ZWrJm
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 28 juli 2022
Mijn boefje is liev!
Ik denk dat dit ook de invloed van Matt Bishop is. Dat is de communications director van Aston Martin en erg close met Vettel in het team. Overigens iemand die zeer de moeite waard is om op Twitter te volgen. Dank zij hem hangt er nu een groot canvas met een dwarse Jim Clark op Silverstone op mijn kantoor.Rembock schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:51:
[...]
Zijn tweets van OTD zijn echt de moeite waard.Luckeh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:34:
[...]
Ik denk dat dit ook de invloed van Matt Bishop is. Dat is de communications director van Aston Martin en erg close met Vettel in het team. Overigens iemand die zeer de moeite waard is om op Twitter te volgen. Dank zij hem hangt er nu een groot canvas met een dwarse Jim Clark op Silverstone op mijn kantoor.
Hij is een groot fan van Carlos Reuteman.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Dit lijkt inmiddels nog steeds een gerucht te zijn, ondanks wat er door enkele (niet de meest betrouwbare) websites gisteren werd gemeld.albino71 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:34:
[...]
Heeft net voor 2 jaar getekend, zag ik ergens voorbij komen.
Alpine heeft schijnbaar wel zijn grote voorkeur (El Plan), en mede daardoor Piastri op de grid krijgen voor 2023 lijkt toch zomaar niet een gelopen koers voor Alpine.
Testing, one, two ...
Dank voor de info, en ik zal iets beter opletten wanneer ik van iets een 'glimp' opvang, want dat was het..hardware-lover schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:46:
[...]
Dit lijkt inmiddels nog steeds een gerucht te zijn, ondanks wat er door enkele (niet de meest betrouwbare) websites gisteren werd gemeld.
Alpine heeft schijnbaar wel zijn grote voorkeur (El Plan), en mede daardoor Piastri op de grid krijgen voor 2023 lijkt toch zomaar niet een gelopen koers voor Alpine.
Seb die met zijn vertrek Mick de kans geeft om in een betere wagen te stappen (Ferrari is nog te vroeg en die zitten nog goed met Leclerc en Sainz). En in zijn tijd bij AM het hele team achter de schermen naar een hoger plan heeft getrokken. Net zoals Michael dat bij Mercedes heeft gedaan de laatste jaren van zijn actieve racecarriere in de F1, en daarmee het grondwerk legde voor de carriere van Lewis.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dat hoger plan bij AM zien wij anders weinig van. Die gaan alleen maar achteruit. En Schumacher die Haas => AM => Ferrari doet lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Hij is immers een Ferrari junior / zit in het programma van Ferrari. En aangezien er geen enkele link tussen AM en Ferrari is...Chiron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:42:
Ik denk dat het toch Mick wordt. Uiteindelijk was AM ooit Jordan, het team waar Michael in debuteerde in de F1. Mick als de rookie, Lance als 'senior'/eerste rijder.
Seb die met zijn vertrek Mick de kans geeft om in een betere wagen te stappen (Ferrari is nog te vroeg en die zitten nog goed met Leclerc en Sainz). En in zijn tijd bij AM het hele team achter de schermen naar een hoger plan heeft getrokken. Net zoals Michael dat bij Mercedes heeft gedaan de laatste jaren van zijn actieve racecarriere in de F1, en daarmee het grondwerk legde voor de carriere van Lewis.
En Haas heeft op dit moment ook bijna dubbele punten tov AM, dus ik vraag mij af of dit echt een stap omhoog is...?RobertMe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:47:
[...]
Dat hoger plan bij AM zien wij anders weinig van. Die gaan alleen maar achteruit. En Schumacher die Haas => AM => Ferrari doet lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Hij is immers een Ferrari junior / zit in het programma van Ferrari. En aangezien er geen enkele link tussen AM en Ferrari is...
Ik denk juist dat het niet omhoog kunnen werken van AM een reden is waarom Vettel stopt met racen. Ik heb het gevoel dat hij de hoop had nog een laatste impact te kunnen maken door een team naar de top te helpen opbouwen, dat hij zich daarom ook in wou kopen. Maar dat is dus niet echt gelukt...
Naja hoger plan als in, zonder Seb had AM waarschijnlijk nog veel verder achteraan geredenRobertMe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:47:
[...]
Dat hoger plan bij AM zien wij anders weinig van. Die gaan alleen maar achteruit. En Schumacher die Haas => AM => Ferrari doet lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk. Hij is immers een Ferrari junior / zit in het programma van Ferrari. En aangezien er geen enkele link tussen AM en Ferrari is...
Meer de dingen die je nu inderdaad niet ziet, maar de komende seizoenen wel gaat merken.
Opzich hoeft het niks te zeggen dat er geen link tussen AM en Ferrari is. Kijk maar naar Albon bij Williams. Achter de schermen is die link er wel, nl. het oude Jordan <-> Michael Schumacher.
Piastri zie ik eerder bij Alpine instappen of bij Williams, als ze overgaan op Renault/Alpine PU's volgend seizoen.
Het enige wat een beetje een ding is blijft Stroll Sr/Jr, zolang Sr er rondloopt is hij gebrand om zn zoon kampioen te maken. Wellicht dat hij het team nog verkoopt aan Andretti, nu het nog wel wat waard is.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Tomorrow is not today!
Hij gaf in een interview aan dat zijn toekomst 'helder' was, en dat is bij McLaren. Hij zei er alleen niet bij of dat in de F1 is, of wellicht in een andere raceklasse. Dus wellicht dat hij naar indy vertrekt, en zijn stoeltje gaat swappen met Herta.
Albon is een "free agent" en er zijn geen contacten/contracten met Red Bull (Racing) meer. Alleen heeft hij Red Bull Thailand als persoonlijke sponsor.Chiron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:55:
Opzich hoeft het niks te zeggen dat er geen link tussen AM en Ferrari is. Kijk maar naar Albon bij Williams. Achter de schermen is die link er wel, nl. het oude Jordan <-> Michael Schumacher.
Er is in het recente verleden geen coureur geweest die gelieerd was aan team A en vervolgens voor een concurrent reed. Toto Wolff was not amused als Albon met zijn Red Bull banden naar Williams ging, en die banden zijn verbroken. Renault wilde een aantal jaren terug Ocon al hebben, maar niet zolang deze onderdeel van het Mercedes programma was. Pas nadat Ocon een seizoen aan de zijlijn heeft gezeten heeft Mercedes zijn contract opgezegd / niet verlengd en kon Ocon naar Renault.
De enige coureur die ik mij kan herinneren was Sainz, die halverwege het seizoen door Red Bull / Toro Rosso is verhuurd aan Renault (en aan het eind van het jaar zijn Red Bull contract niet verlengd is en hij in dienst van Renault is gekomen). Maar dat was wel nog in de tijd dat Red Bull (en wellicht Toro Rosso ook?) met Renault motoren reed.
Het kan dus zeker dat Schumacher naar AM gaat, maar de kans dat hij dit doet als Ferrari junior zal zeeer gering zijn. En de kans dat Schumacher dan op korte termijn naar Ferrari gaat ook.
Ik zie Alex niet zo snel terugkeren naar RBR, maar die optie is er nog wel degelijk: https://www.formula1.com/...XgULYCJyeK24jJ43ic6C.htmlRobertMe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:16:
[...]
Albon is een "free agent" en er zijn geen contacten/contracten met Red Bull (Racing) meer.
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar 'korte termijn naar Ferrari' moet je eerder zien als dat Schumacher een seizoen of 2 a 3 voor AM gaat rijden, en wie weet hoe de heksenketel bij Ferrari er tegen die tijd dan uit ziet.Het kan dus zeker dat Schumacher naar AM gaat, maar de kans dat hij dit doet als Ferrari junior zal zeeer gering zijn. En de kans dat Schumacher dan op korte termijn naar Ferrari gaat ook.
Ferrari is nooit van de rookies geweest, pas sinds Leclerc hebben ze een 'jonkie' in de auto gezet.
Vaak bu'j te bang!
Uiteindelijk kunnen alle overige 18 coureurs en aanstaande rookies natuurlijk kans maken op een stoeltje bij Red Bull. Net als dat Ocon nog altijd, net zoals elke andere coureur, een kans maakt op een stoeltje bij Mercedes.Chiron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:39:
[...]
Ik zie Alex niet zo snel terugkeren naar RBR, maar die optie is er nog wel degelijk: https://www.formula1.com/...XgULYCJyeK24jJ43ic6C.html
[...]
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar 'korte termijn naar Ferrari' moet je eerder zien als dat Schumacher een seizoen of 2 a 3 voor AM gaat rijden, en wie weet hoe de heksenketel bij Ferrari er tegen die tijd dan uit ziet.
Ferrari is nooit van de rookies geweest, pas sinds Leclerc hebben ze een 'jonkie' in de auto gezet.
Punt is gewoon dat alle contacten en contracten verbroken zijn en Albon niet op de jaarlijkse kerstborrel van Red Bull zal verschijnen en Ocon niet op die van Mercedes. Want daarvoor zijn zeker ee motorfabrikanten doodsbang, dat er informatie wordt uitgewisseld.
Ferrari langste tijd zonder titel was 21 jaar. Na Scheckter in 1979 behaalde Schumacher in 2000 weer een titel met Ferrari.Chiron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:39:
[...]...en wie weet hoe de heksenketel bij Ferrari er tegen die tijd dan uit ziet.
De jaren beginnen echter alweer te tellen. Hun laatste dateert nu van 2007, 15 jaar geleden.
Schumacher haalde in 2000 weliswaar de titel, maar hij kwam in 1996 al naar Ferrari. Toen het merk dus al 17 jaar droog stond. Toen was de nood in Maranello zo hoog dat ze het toestonden dat Schumacher een hele rits niet-Italianen aan het roer liet staan. Een paar jaar daarna kwamen de successen.
Mocht het dit jaar en de komende 2 jaar met Leclerc niet lukken dan zitten ze dus in hetzelfde schuitje.
De enige rijder die ze dan zouden willen hebben is waarschijnlijk Verstappen. Maar die zal dat alleen overwegen als hij a) een onvoorstelbare zak met geld krijgt en b) net als Schumacher z'n eigen mensen mee mag nemen.
En zelfs dan blijft het een risico.
Die situatie kan je niet zomaar opnieuw creëren. Zelf met een ontzettend grote zak geld en 100 man nieuw personeel.
Leclerc wordt nu gezien als Verstappen 3 jaar terug. Het team moet wennen aan strijden om een kampioenschap. In plaats van strijden om overwinningen. Daar moeten ze even doorheen. En dan gaan we het zien.
Kleine kanttekening:BlauweFles schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:31:
En vergeet niet dat Schumacher toen onbeperkt mocht testen. Op hun eigen baan. En een (zo goed als) eigen bandenfabrikant hadden.
Die situatie kan je niet zomaar opnieuw creëren. Zelf met een ontzettend grote zak geld en 100 man nieuw personeel.
Leclerc wordt nu gezien als Verstappen 3 jaar terug. Het team moet wennen aan strijden om een kampioenschap. In plaats van strijden om overwinningen. Daar moeten ze even doorheen. En dan gaan we het zien.
Iedereen mocht toen onbeperkt testen als ze het geld hadden
Buiten Gilles Villeneuve danChiron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:39:
Hij startte zijn carrière in de F1 als derde coureur bij het McLaren team in 1977, waar hij slechts één race voor reed. Later dat jaar werd hij door Ferrari in huis gehaald om voor de laatste twee races het stuur over te nemen van Niki Lauda, die dat jaar wereldkampioen werd in de F1.
alexbl69 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:18:
Schumacher haalde in 2000 weliswaar de titel, maar hij kwam in 1996 al naar Ferrari. Toen het merk dus al 17 jaar droog stond. Toen was de nood in Maranello zo hoog dat ze het toestonden dat Schumacher een hele rits niet-Italianen aan het roer liet staan. Een paar jaar daarna kwamen de successen.
Ik zie Leclerc als de nieuwe Schumacher, niet als de nieuwe Verstappen of de nieuwe Hamilton. Waarom Schumacher? Omdat die in staat was de wereld om zich heen te vormen zoals @alexbl69 aangeeft. Ferrari heeft een goede leider nodig en de vorige keer was dat de coureur.BlauweFles schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:31:
En vergeet niet dat Schumacher toen onbeperkt mocht testen. Op hun eigen baan. En een (zo goed als) eigen bandenfabrikant hadden.
Mijn indruk van Leclerc is dat het een uitstekende manager is die de wereld om z'n vinger draait. Iemand met duidelijke meningen die de lat enorm hoog durft te leggen, voor zichzelf en het team, en het vermogen heeft om anderen te enthousiasmeren en mee te doen.
Ik kan dit niet onderbouwen. Het is gebaseerd op de tijd dat hij veel streamde op internet. Ik ben onder de indruk geraakt van het leger aan hulpjes en fans dat hij om zich heen had verzameld om klusjes voor hem te doen, en het vanzelfsprekende gemak waarmee hij ze aanstuurde. Maar dat alles zonder lui of arrogant over te komen, hij werkte er zelf niet minder hard om, het was geen personeel maar hulp.
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het er bij Ferrari goed uit komt, de controle uit handen geven is niet echt Ferrari's ding. Maar als ze wanhopig genoeg zijn om iets anders te proberen dan denk ik dat ze aan Leclerc een hele goede hebben. Hij heeft de vastberadenheid en het niveau om veel te bereiken.
Voordat dit een grote Leclerc lofzang wordt: zijn vastberadenheid is ook zijn zwakte. Leclerc zit altijd op het randje van wat hij kan, ook als dat niet nodig is. Daardoor heeft hij meer pech en ongelukken dan nodig en crasht terwijl hij onbedreigd op kop ligt.
Verstappen moet wat dat betreft ook een beetje oppassen. Als hij een paar rondes voorraan heeft gereden merk je dat hij zich begint te vervelen en dan sneller rondetijden gaat najagen. We hebben al heel wat gesprekjes tussen GP en Verstappen gehad die neerkomen op "Nee Max, je weet best dat je 1.40 moet rijden, 1.38 is geen 1.40. Nee Max, 1.37 is ook geen 1.40, je moet lang-za-mer! Goed zo Max, 1.39 is bijna 1.40.
Max! Denk aan de banden! Goed zo Max, nog 1 seconde langzamer, kom op, je kan het! Hey Max, had ik al gezegd dat je 1.40 moet doen?"
Die gaat er nog een keer vanaf terwijl hij 10 seconde voorligt.
Hoe hij het vingertje van Binotto accepteerde vind ik nog steeds onbegrijpelijk.
Lec had dat nooit zo gelaten moeten accepteren.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Ik weet niet wat de omstandigheden waren toen maar het opent perspectieven. Als we het punt bereiken dat RedBull (of een ander team) en Verstappen niet meer verslagen kunnen worden zou het leuk zijn om iemand anders in de auto te zetten. Bv Gasly of Tsunoda. Dan kunnen die eens laten zien hoe ze er voor staan. Voor AT zou het vast ook heel interessant zijn om Verstappen een race te laten rijden in hun auto.warp schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:58:
Hij startte zijn carrière in de F1 als derde coureur bij het McLaren team in 1977, waar hij slechts één race voor reed. Later dat jaar werd hij door Ferrari in huis gehaald om voor de laatste twee races het stuur over te nemen van Niki Lauda, die dat jaar wereldkampioen werd in de F1.
murphydrz schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:36:
Hulkenberg naar Aston Martin?

Hou es op met al die ouwe lijken....doe maar nieuw bloed
Er moet niet alleen een minimum leeftijd komen voor de F1, maar ook een maximum leeftijd. Daarmee voorkom je dat getalenteerde coureurs jaren zitten te wachten op een zitje terwijl ze de hele weg bewandeld hebben die de FIA graag ziet.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Wij weten niet wat daar allemaal achter zit. En Leclerc waarschijnlijk ook niet want die kwam net uit de auto.AvK schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:15:
Leclerc een teamleider? Meen je dat nou.
Hoe hij het vingertje van Binotto accepteerde vind ik nog steeds onbegrijpelijk.
Lec had dat nooit zo gelaten moeten accepteren.
We weten niet eens wat ze gezegd hebben, we hebben alleen dat vingertje. De boodschap lijkt te zijn geweest "geen kritiek op het team". Dat kun je ook zien als Leclerc tegen zichzelf beschermen zodat die niet de hitte van het moment iets doms zou zeggen.
En ook als het niet zo was, je plaats en je tijd kiezen is ook een ding. We hebben het nu allemaal over het vingertje van de grote boze Binotto. Het had ook kunnen gaan over de grote bek van Leclerc die geen respect had voor zijn baas. Volgens mij zijn ze in Italie wel wat hierarchischer ingesteld dan hier. Voor de camera je baas op z'n nummer zetten terwijl de adrenaline uit je oren spuit is misschien niet zo best voor je carriere.
Misschien kun je dan beter op lip bijten, de ander kant op kijken en tot tien tellen en dan weer als ware professional te pers te woord staan.
Leeftijd is maar een getal. Alonso is gisteren 41 geworden, maar wast Ocon nog regelmatig de oren. In het geval van Vettel is het beste er wel van af, dus goed dat hij met pensioen gaat, zijn prioriteiten zijn duidelijk verschoven. Hamilton is 2 jaar ouder, maar doet nog volop mee voorin.Oogje schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:25:
[...]
![]()
Hou es op met al die ouwe lijken....doe maar nieuw bloed![]()
Er moet niet alleen een minimum leeftijd komen voor de F1, maar ook een maximum leeftijd. Daarmee voorkom je dat getalenteerde coureurs jaren zitten te wachten op een zitje terwijl ze de hele weg bewandeld hebben die de FIA graag ziet.
Hoewel ik voorstander ben van doorstroming (want belachelijk dat Piastri nog geen stoeltje heeft), vind ik wel dat dit primair op kwaliteit moet gebeuren en niet (alleen) op leeftijd.
Ja, dat klopt. Maar dat telkens maar op je lip bijten is niet per definitie goed voor het team.CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:30:
[...]
Misschien kun je dan beter op lip bijten, de ander kant op kijken en tot tien tellen en dan weer als ware professional te pers te woord staan.
Iemand die constant loopt te mopperen bereikt niet zoveel, maar als het terecht is moet het mijns inziens kunnen.
Reken maar dat ze bij Mercedes en Red Bull een stuk scherper zijn omdat ze weten dat respectievelijk Hamilton en Verstappen flink uit hun slof kunnen schieten als dat nodig is. Op het moment dat deze dat niet meer doen moeten ze zich bij die teams zorgen gaan maken, want dan hebben ze de hoop blijkbaar opgegeven.
Bij Ferrari willen ze alle kritiek in de kiem smoren, maar dan loop je wel het risico dat het een beetje een gezapige bende wordt. Als Leclerc en Sainz zelf goed presteren maar telkens in de kou worden gezet door hun team moeten ze dat mijns inziens gewoon kunnen melden.
Zoals het nu gaat begint het bij hun onder de huid te kruipen, en dat heeft weer z'n weerslag op hun zelfvertrouwen en prestaties.
- De FIA bindt nog steeds de strijd aan tegen het bouncing effect terwijl deze nog nauwelijks aanwezig is. Met regels als vloerranden die 25 mm omhoog moeten en aanpassing van de Venturi kanalen voor en achter moeten het aerodynamische stuiteren op hoge snelheden voorkomen worden.
- Eigenlijk is het al te laat voor een regelwijziging in 2023 en de noodzakelijke 28 stemmen (van de 30) in de F1 Commission zullen er niet komen. Daarom gebruikt de FIA veiligheid als excuus om de nieuwe regels te kunnen doordrukken.
- Ferrari en Red Bull vinden dit onacceptabel. Er is geen veiligheidssrisico meer, het bouncing effect is onder controle en de metingen in Spa kunnen gebruikt worden om te laten zien hoe vaak en hoe hard de wagens het asfalt nog raken.
- Ferrari is van mening dat de FIA zich aan het voorgeschreven proces van stemmen moet houden. Verder geeft het de FIA 2 mogelijkheden, het compromis van 6 teams dat de vloerranden maximaal 10 mm omhoog gaan accepteren en anders de gang naar de rechter.
- Voor FIA president bin Sulayem heeft dit punt nu topprioriteit (en het motorregelement voor 2026 dan?). In de afgelopen weken heeft hij met veel coureurs telefonisch contact gehad. Bin Sulayem is deze dagen een druk man met bezoeken van teambazen en techneuten waarbij aardig wordt gelobbyd door de teams.
- Mercedes is voor de nieuwe regels. Volgens hun waarschuwen 16 van de 20 coureurs voor een verhoogde kans op ongelukken en omdat het risico groter is geworden de controle over de wagen te verliezen als deze op een ongunstig moment gaat stuiteren. Mercedes geeft als voorbeelden de ongelukken van Ricciardo en Schumacher in Monaco. Ook het ongeluk van Leclerc op Paul Ricard waarbij de boordcamers uit de cockpit als bewijs dient. De wagen stuitert 3 keer hoorbaar op de baan waardoor Leclerc naar het vuile deel van de baan moet en daar de controle over de wagen verliest. Ferrari en Red Bull geven aan dat het ene niks met het andere te maken heeft.
- De kleine teams waarschuwen de FIA president voor de hoge kosten voor het aanpassen. Sportdirecteur Marko van Red Bull is bang dat de halve wagen aangepast moet worden omdat de aerodynamica compleet wijzigt. Volgens Red Bull teambaas Horner komt deze wijziging veels te laat. Tevens is hij bang dat de nieuwe regels het concept van Mercedes W13 in de kaart zulen spelen. Mercedes zegt dat Ferrari en Red Bull alleen veel wind maken omdat ze veel geld in de huidige strijd om het kampioenschap investeren. Daardoor is er geen geld meer voor extra windtunneltesten en dat daarvoor moeten ze volgend jaar de prijs betalen.
- Red Bull teambaas Horner nam zijn aerodynamica goeroe Adrian Newey mee in zijn gesprek met de FiA president zodat die ook het standpunt van Newey te horen kreeg wat de consequenties van de nieuwe regels zullen zijn.
- Volgens teambaas Binotto zijn de meeste ingenieurs voor het compromisvoorstel van de 6 rebellerende teams. Teambaas Horner is van mening dat het in hun business weer zal uitdraaien op een compromis, alleen de vraag is welke?

https://www.auto-motor-un...ng-teams-lobbyarbeit-fia/
Kom nou. Op rauw talent en 'aangeboren' meesterlijk stuurgevoel misschien, verder is er geen vergelijking mogelijk. Ik raad je aan om die documentaire van Schumacher nog eens te bekijken op netflix, en uit welk milieu Michael kwam en wat een absolute drijfveer en laser scherpe focus hij had.CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:11:
Ik zie Leclerc als de nieuwe Schumacher, niet als de nieuwe Verstappen of de nieuwe Hamilton.
Schumacher was een geboren leider, een absoluut beest. Een van de grootste sportpersoonlijkheden aller tijden. Leclerc zit bij z'n team als een zak aardappelen als je het vergelijkt.
Hij komt wel goed en volwassen over in media en interviews, dat wil ik hem wel nageven.
Max gaat dit nooit overkomen. Nooit. Wanneer heb je 'm al zo'n fout zien maken? Ik herinner me 1 qualy op een stratencircuit die hij in de derde sector verknalde terwijl hij al virtueel pole had. Maar hoe wil je dat soort informatie meekrijgen terwijl je volledig opgaat in het neerzetten van die snelste tijd? Bij qualy moet je gewoon niet op veilig willen spelen en altijd alles volledig geven wat er in zit.Verstappen moet wat dat betreft ook een beetje oppassen. Als hij een paar rondes voorraan heeft gereden merk je dat hij zich begint te vervelen en dan sneller rondetijden gaat najagen. We hebben al heel wat gesprekjes tussen GP en Verstappen gehad die neerkomen op "Nee Max, je weet best dat je 1.40 moet rijden, 1.38 is geen 1.40. Nee Max, 1.37 is ook geen 1.40, je moet lang-za-mer! Goed zo Max, 1.39 is bijna 1.40.
Max! Denk aan de banden! Goed zo Max, nog 1 seconde langzamer, kom op, je kan het! Hey Max, had ik al gezegd dat je 1.40 moet doen?"
Die gaat er nog een keer vanaf terwijl hij 10 seconde voorligt.
Het zegt trouwens ook veel over het moderne F1 als je verplicht zoveel trager moet rijden dan je kan. F1 moet gewoon 50-70 laps volluit gaan zijn, aan 110% op het scherpst van de snee. Door alle banden- en brandstofgeneuzel in F1 is het tegenwoordig meer managen en 'cruisen'. Het lijkt me dat je net dan, bij verveling, fouten gaat maken.
Het is gechargeerd gesteld, en wat weet ik er nu helemaal van, maar het is niet voor het eerst dat het me als kijker bekruipt dat het er soms nogal gezapig aan toe gaat, vooral in het middenveld. Ofwel ligt het aan de slechte regie van de gemiddelde uitzending.
Voor de niet tanken regelgeving was het namelijk ook altijd doel om zo min mogelijk brandstof en banden te gebruiken om een pitstop uit te sparen.
Soms zag je ze dan nog wel een extra stop inplannen om een stint voluit te gaan, om zo iemand via een pitstop strategie in te halen. Maar dat zie je nu ook nog wel.
Vergelijk het een beetje met de indycar, waar ze nog wel tanken. Daar hebben ze ook allemaal een fuel rate die ze nastreven om het juiste aantal rondes te halen voor die stint.
Blijkbaar wordt binnenkort ook de eerste motor van Red Bull Powertains voor het eerst gestart.
https://www.motorsport.co...edes-chief-prew/10346466/
Na wat aanloopproblemen bij diverse teams vind ik de nieuwe auto een verbetering. Misschien was het slim geweest om de eerste helft van het jaar het budget vanaf de FIA gezien wat meer vrij te geven om de porpoising problemen makkelijker aan te kunnen pakken. De teams die nu nog lichtjes last hebben kunnen dat wel oplossen met gewone updates. FIA's aankondiging dat ze voor volgend jaar wijzigingen willen gaan aanbrengen in de rijhoogte is wat mij betreft ook niet nodig, of zelfs ongewenst.
Er is duidelijk een verschil te zien qua close racing en inhalen, over die ontwikkeling ben ik zeker positief, net zoals over de banden. Ja, ze zijn moeilijker op de juiste temperatuur te krijgen waardoor de verschillen soms te groot zijn, maar het levert wel een strategisch spelletje op voor de teams. Ook de beslissing om de banden kouder uit de bandenwarmers te laten komen juich ik toe.
Tot nu toe krijgt dit seizoen van mij een dikke

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Leclerc die nog uitgebluster en depressiever overkomt na elke race als er wéér iets misgaat? Zo zie je een Hamilton, Verstappen of Schumacher never ever. Hij is mentaal gewoon erg zwak, nooit echt tegenslag gehad en je merkt dat ie er gewoon niks mee kan. Anderen gaan aan de slag, hij ziet er dan uit als een zak cement, bij wijze van. Hij maakt zelf ook te veel fouten en hij lijkt totaal niet als een leider te kunnen opstaan. Een Max/Lewis/Schumacher hadden allang hun stempel op het team gedrukt. Sainz krijgt gewoon net zoveel steun als Leclerc en kansen in een race.CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:11:
Ik zie Leclerc als de nieuwe Schumacher, niet als de nieuwe Verstappen of de nieuwe Hamilton. Waarom Schumacher? Omdat die in staat was de wereld om zich heen te vormen zoals @alexbl69 aangeeft. Ferrari heeft een goede leider nodig en de vorige keer was dat de coureur.
Mijn indruk van Leclerc is dat het een uitstekende manager is die de wereld om z'n vinger draait. Iemand met duidelijke meningen die de lat enorm hoog durft te leggen, voor zichzelf en het team, en het vermogen heeft om anderen te enthousiasmeren en mee te doen.
Ik kan dit niet onderbouwen. Het is gebaseerd op de tijd dat hij veel streamde op internet. Ik ben onder de indruk geraakt van het leger aan hulpjes en fans dat hij om zich heen had verzameld om klusjes voor hem te doen, en het vanzelfsprekende gemak waarmee hij ze aanstuurde. Maar dat alles zonder lui of arrogant...
Als ik de manager van Ferrari was, zou ik Leclerc naar een psycholoog sturen, want als er 200+ man in Maranello hun stercoureur zo zien, dat werkt ook niet echt motiverend.
Dat er in de organisatie van Ferrari genoeg mis is, is duidelijk. Maar op dit moment zou ik nog liever Russel of Norris hebben dan een Leclerc.
Ik bedoel, zou je dit ooit zien bij en echte teamleider ala Max en SChumi?
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Pc4lKRdOnoQp3JgctRG5rdL9.webp?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door siggy op 31-07-2022 18:18 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Dat viel dit interview ook weer duidelijk op. Hij is snel maar Max is mentaal zoveel sterker. Dat is het verschil.
Maar ik denk dat RB ook als team echt beter (als team) functioneert dus dat helpt Charles natuurlijk niet mee.
FER team voelt bij mij altijd als los zand aan.
[ Voor 41% gewijzigd door Help!!!! op 31-07-2022 18:19 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Vervolgens werkt ook je eigen team je nog op alle fronten tegen, snap dat hij zich wat moedeloos voelt.
Is dat niet een gevalletje zien wat je wil zien? Ik heb Leclerc in de auto vandaag niet horen schreeuwen. Verder weinig reden om enthousiast te zijn voor Leclerc... Mercedes was hier sneller (zie Hamilton die vrijwel identieke strategie als Sainz volgde, scheelde 4 rondjes). Leclerc weet dat hij dit jaar geen kans meer maakt.Help!!!! schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:18:
^
Dat viel dit interview ook weer duidelijk op. Hij is snel maar Max is mentaal zoveel sterker. Dat is het verschil.
Maar ik denk dat RB ook als team echt beter (als team) functioneert dus dat helpt Charles natuurlijk niet mee.
FER team voelt bij mij altijd als los zand aan.
"Ik weet niet echt waarom toch de harde banden eronder gingen, ik weet niet wat het doel hiervan was. Maar we moeten het accepteren. Het moet beter, dat is zeker", zei Leclerc. "Ja, we moeten ons herpakken. Maar dat hebben we al een paar keer moeten doen tijdens de eerste seizoenshelft. We moeten het echt beter gaan doen."
[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 31-07-2022 19:37 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik vrees dat hij daar nog te jong voor is. Verstappen is ook heel anders opgegroeid. Die heeft die vechtersmentaliteit met de paplepel ingegoten gekregen. Maar dit is al jaren bekend van Leclerc. Het is een heel snelle coureur maar als het tegenzit dan mist er die vechtersmentaliteit om toch voor een overwinning te knokken.siggy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:44:
maar hij kan zijn mening er proberen door te drukken wat hij ook niet doet en dan achteraf wel er nog om zeuren.
"When you grow up your heart dies"
Ze zijn samen opgegroeid.sjaool schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Ik vrees dat hij daar nog te jong voor is. Verstappen is ook heel anders opgegroeid. Die heeft die vechtersmentaliteit met de paplepel ingegoten gekregen. Maar dit is al jaren bekend van Leclerc. Het is een heel snelle coureur maar als het tegenzit dan mist er die vechtersmentaliteit om toch voor een overwinning te knokken.
sjaool schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Ik vrees dat hij daar nog te jong voor is. Verstappen is ook heel anders opgegroeid. Die heeft die vechtersmentaliteit met de paplepel ingegoten gekregen. Maar dit is al jaren bekend van Leclerc. Het is een heel snelle coureur maar als het tegenzit dan mist er die vechtersmentaliteit om toch voor een overwinning te knokken.
Ja vrschil in opvoeding. Leeftijd hetzelfde als Max. Hij heft gewoon eenmental coach nodig in de vakantie.
Als je door je team genaaid wordt met een harde band waarvan ze op de baan allang zien dat die niet werkt, heb je ook niet zoveel aan vechtersmentaliteit. Dan ben je een sitting duck.sjaool schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Vorig jaar Hamilton vergeten? Die was heel wat races na de finish volledig stil over de radio, en zag er ook uit als een verslagen man.siggy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:16:
[...]
Leclerc die nog uitgebluster en depressiever overkomt na elke race als er wéér iets misgaat? Zo zie je een Hamilton, Verstappen of Schumacher never ever.
[Afbeelding]
Dat daarna het etui open ging en het pers-masker tevoorschijn komt doet niets af aan dat HAM ook geen ice-cold killer is.
En dat hoeft ook niet om WDC te worden. Alleen als de auto's aan elkaar gewaagd zijn zoals dit seizoen speelt het veel meer mee.
Leclerc doet elke race weer gewoon heel goed mee, maar met alle pech (de auto en team die hem tegen werken) en de foutjes snap ik zat je dan niet springt van geluk.
En persoonlijk? Ik zie liever dit dan een facade... Uiteindelijk gaat het er om wat je on-track laat zien.
Ja, dat weet ik ook wel. Dat is een algemeen bekend gegeven. Ik doel op hoe Jos met Max is omgegaan dat leek mij wel duidelijk.sdk1985 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:07:
[...]
Ze zijn samen opgegroeid.
[YouTube: WSK Euro Series - II Round 2012 - sabato: Verstappen, LeClerc, Filini]
"When you grow up your heart dies"
Mee eens. Als F1 coureur moet je gewoon tegen je team in gaan als je niet met de strategie eens bent. Neem nou vanmiddag, Sainz vertelt zijn techneut gewoon dat hij de softs wil hebben. Wat doet Leclerc? Die zegt ja en amen en rijdt met de harde band.sjaool schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
2014 zijn peetoom in coma geraakt, 2015 overleden. 2017 zijn vader overleden na ziekte. Denk dat Leclerc als tiener meer heeft meegemaakt dan de gemiddelde tiener.siggy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:16:
Hij is mentaal gewoon erg zwak, nooit echt tegenslag gehad en je merkt dat ie er gewoon niks mee kan.
Volgens mij was hij ook close met Hubert (2019 overleden).TheBrut3 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:43:
[...]
2014 zijn peetoom in coma geraakt, 2015 overleden. 2017 zijn vader overleden na ziekte. Denk dat Leclerc als tiener meer heeft meegemaakt dan de gemiddelde tiener.
2019 inderdaad, niet 209. Thanks @RobertMe.
[ Voor 7% gewijzigd door alesandro_46 op 01-08-2022 08:00 ]
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Vermeld er dan ook even bij dat zijn peetoom dus Jules Bianchi was. Beoogd Ferrari rijder, en verongelukt in 2014 bij de GP van Japan (van de baan gegleden tegen een shovel aan).TheBrut3 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:43:
[...]
2014 zijn peetoom in coma geraakt, 2015 overleden. 2017 zijn vader overleden na ziekte. Denk dat Leclerc als tiener meer heeft meegemaakt dan de gemiddelde tiener.
2019. En jip. Antoine Hubert, Leclerc en Gasly hadden bij elkaar op school gezeten (school die dan paste bij het racerij verhaal). Zijn toentertijd ook voldoende foto's van langs gekomen van die drie met elkaar.alesandro_46 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:47:
[...]
Volgens mij was hij ook close met Hubert (209 overleden).
- 8 teams kwamen in Hongarije met aerodynamische aanpassingen. Waarbij Haas het grootste pakket meenam en Aston Martin de meest opvallende. Na maanden hebben de ingenieurs van Aston Martin mogelijk een maas in de regelgeving rond de achtervleugel gevonden.
- Eigenlijk moet het hoofdblad van de vleugel met een kromming overgaan in de verticale zijplaat (endplate). Door deze vorm wordt een deel van de efficiëncy weggehaald waardoor een achtervolger minder last van turbulentie hebben dan vroeger toen deze nog een hoek van 90 graden had tussen vleugel en endplate.
- Aston Martin heeft de 90 graden vorm in bepaalde mate weer terug weten te brengen. Aan de de kromming tussen het hoofdblad en en zijplaat zit nu een extra endplate aan de binnenkant bevestigt. Daardoor worden het hoofdblad van de vleugel en de zijplaat schoon van elkaar gescheiden en dit moet voor een betere luchtstoom aan de bovenkant van de vleugel zorgen.
- De ingenieurs slaan hiermee 2 vliegen in 1 klap, zo wordt de contactdruk vergroot en de efficiëncy verbeterd. Dat wil zeggen meer downforce zonder daarbij de luchtweerstand te vergroten. Zo is ondanks het restrictieve regelement toch een innovatieve oplossing gevonden waar zelfs de Mercedes ingenieurs voor applaudiseren.
- De concurrentie zal niet stil blijven zitten en proberen de Aston Martin truc na te maken. Red Bull Teambaas Horner grapt zelfs dat zij nu mogelijk iets van Aston Martin moeten gaan kopiëren. Ook heeft geen enkel team tot nu toe protest aangetekend. Aston Martin teambaas Krack zegt niet zomaar met de nieuwe achtervleugel naar het circuit te zijn gekomen. Tijdens de ontwikkeling was de FIA betrokken en akkoord met de uitleg van Aston Martin over hun interpretatie van de regels.
- Aston Martin denkt ook gelijk weer verder. Deze versie van de vleugel is bedoeld voor circuits zoals Singapore en Mexico City later dit seizoen. De ingenieurs zijn al bezig de endplate aan te passen voor alle vleugelvarianten die het team heeft.

Frankrijk

https://www.auto-motor-un...l-trick-amr-22-endplatte/
Ik snap dat het Nederlandse commentaar het idee creëert dat de rijder zelf de strategie bepaalt. Zeker Olav doet altijd net alsof de rijder besluit te pitten, maar die coureur krijgt het gewoon door via de radio... Dat de rijder zelf de strategie gaat bepalen is zelden het geval...siggy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:44:
Het gaat er niet om dat zich shit voelt of moedeloos voelt, voor mij is het een indicatie, zeker omdat ie werd vergeleken met een Schumacher hierboven, dat hij mentaal gewoon niet sterk is. Ja het is om moedeloos van te worden, maar hij kan zijn mening er proberen door te drukken wat hij ook niet doet en dan achteraf wel er nog om zeuren. Tsja, wees dan zo sterk om de strategie in handen te nemen of accepteer dat het zo is, zeggen dat het niet goed is en op naar de volgende race. Nee, in plaats daarvan komt hij niet motiverend over. Als monteur zal ik daar ook niet echt sneller van gaan rennen zeg maar. Er lijkt compleet géén leider te zijn bij Ferrari, en Leclerc is al helemaal geen leider. Een Sainz is wat dat betreft veel sterker.
Wordt nu ook op Viaplay gedaan of Sainz een briljante strateeg is. Komt Allard met race control met de bewering dat Sainz aangeeft door te willen rijden tot hij op de zachte band de race kan uitrijden. Luister je de boorradio hoor je dit:
Leuk voor het verhaal van Allard maar de realiteit is dus niet dat sainz zelf dit heeft bedacht. Sterker nog blijkbaar was dit al van te voren bedacht onder de noemer plan C.quote: Onboard Sainz F1tv 1h08Engineer: Ok good, switch position grey and push now. Push now. Switch Position grey and Plan C. Confirm push now.
Engineer: 28 laps to go and switch grey.
Carlos: I can't remember was soft or hard at the end.
Engineer: Soft tires. Soft tires.
Engineer: 25 laps to go. How many more can you do at this pace
Sainz: I don't know: 3
Engineer: copy
Engineer: box box
[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 01-08-2022 01:03 ]
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics