Het was maar een ideetje hoor, een ballontje oplaten

ThunderNet schreef op maandag 27 juni 2022 @ 10:54:
[...]
Ook dan heb je het 'probleem' dat ze direct achter hun concurrent aansluiten met banden die 1 ronden minder slijtage hebben en meer brandstof in de tank waardoor ze direct extra op hun voorganger kunnen pushen.
Maar ze hebben wel koudere banden wat een nadeel is.
sjaool schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:04:
[...]
Te ingewikkelde oplossing ten opzichte van hoe het nu gaat. In pitstraat wachten kost denk ik langer dan gewoon blijven rijden. Bovendien koelen de banden dan af etc. Met alle bijkomende problemen.
Wat is er ingewikkeld aan? Het lijkt me net veel simpeler. Drie ronden na de start van de safety iedereen binnen die een ronde achter staat en dan wachten op het einde van de pitlane tot de safety car aan zijn laatste rondje begint.
Ze hebben dan brandstof gespaard maar ze rijden met koudere banden. Als ze nu een ronde eerder op het gas mogen, om zich te unlappen, dan hebben ze eigenlijk warmere banden dan de rest wat ook niet echt eerlijk is.
Thinlanet schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:08:
[...]
Ik denk dat dit wel ruimte biedt voor een loop-hole, want het druist een beetje in tegen de vrijheid van strategie/om een pitstop te maken (ook al lig je een ronde achter, je strijdt met de mensen om je heen). Ik snap niet zo goed waarom ze niet de delen waar het wel veilig is gebruiken om lapped cars in te halen. Als je vervolgens voor de mini-sectoren waar het gevaar nog is de pitlimiter (en als dit nog te hard is een verscherpte limiter) in werking laten treden, desnoods op afstand. Werkt in de WEC ook prima en kan met op het deel waar het veilig is, beter de banden op temperatuur houden. Dus wel een full course yellow, maar op de plek des onheils (geel) limiter op bijv. max 60 km/u en de rest (semi-geel) op max. 250 km/u. Op de semi-gele stukken kan men dan gelapte auto's laten inhalen. Ik vind het nu bijzonder amateuristisch waarom een safety car nodig is om het tempo te bepalen bij een gele vlag situatie. Dat moeten de coureurs en techniek toch prima kunnen?
Ze moeten ook niet direct dezelfde ronde binnenkomen maar vanaf ronde 3 of zo. Ze kunnen hun pitstop strategisch uitvoeren. Niemand gaat nog binnen als de safety car al meer dan twee ronden heeft gereden. Maar dan het moment dat ze binnenkomen om te wachten in de pitlane, mogen ze geen pitstop doen. Ervoor wel nog.
De bedoeling van de safety car is om alle auto's samen te krijgen in één groep. Op dat moment kan het personeel veel veiliger werken. Je weet op ieder moment waar de groep zich bevindt en zo weet je ook zeker dat er geen auto kan komen aangevlogen.
Als er constant auto's voorbij komen, kan het al moeilijker worden om met zwaar materiaal op het circuit te komen