Dit kan wel, omdat hij nog 1 motor in de pool kon zetten. Dus hij pakte 1 motor van de pool en 1 motor straf. Dit mag dus wel. 2 motoren die niet in de pool zitten mag dus niet in 1 weekend aan de pool worden toegevoegd.CousinBoneless schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
“ Aangezien het pas de negende race van het seizoen is, gaat Leclerc de andere dertien races niet meer uitrijden met één motor. Daarom kiest Ferrari ervoor om Leclerc dit weekend twee nieuwe motoren te geven. Hij krijgt natuurlijk ook gridstraffen voor de tweede nieuwe krachtbron, maar omdat hij al achteraan begint, zal hij hier geen last van hebben.”
Dit lees ik op (clickbait)site gp33.nl, maar dit klopt toch niet? Ik dacht dat ze deze loophole hadden gedicht nadat McLaren tzt met Honda rustig 5 motoren aan de poule toevoegden op deze manier…
Dan klopt de inhoud van het artikel niet.YakuzA schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:59:
[...]
[...]
Het is een gerecycled artikel van voor de FIA aankondiging dat eerst op motorsport.com is verschenen
But after an encouraging Canadian Grand Prix weekend, where the team was at perhaps its most competitive in terms of pace so far this season as it finished third and fourth, team boss Toto Wolff has revealed how the squad's focus has changed.
He believes the Montreal weekend has shown that the porpoising issue – where the car moves up and down as load increases on the straight – has been eradicated after work the team has done
Leclerc moest sowieso een 3e motor nemen. Deze is nog gratis. Maar ze hebben gelijk een 4e motor genomen, omdat dit een baan is waarop nog wel ingehaald kan worden. Die 4e kost wel straffen.CousinBoneless schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
“ Aangezien het pas de negende race van het seizoen is, gaat Leclerc de andere dertien races niet meer uitrijden met één motor. Daarom kiest Ferrari ervoor om Leclerc dit weekend twee nieuwe motoren te geven. Hij krijgt natuurlijk ook gridstraffen voor de tweede nieuwe krachtbron, maar omdat hij al achteraan begint, zal hij hier geen last van hebben.”
Dit lees ik op (clickbait)site gp33.nl, maar dit klopt toch niet? Ik dacht dat ze deze loophole hadden gedicht nadat McLaren tzt met Honda rustig 5 motoren aan de poule toevoegden op deze manier…
De regel is dat alleen de laatste motor waar straffen op komt in de poule toegevoegd wordt.
Pas een keer of 10 besproken. De eerste van de twee is de derde motor. Daardoor zitten daar geen gridstraffen op en wordt deze altijd aan de pool toegevoegd. Alleen van de motoren / onderdelen waar een straf op zit mag je er maar één in een weekend van toevoegen. Dus de eerste nieuwe is de derde motor en strafloos en komt dus sowieso in de pool, de tweede nieuwe is de vierde, met straf, en laatste met straf toegevoegde in het weekend en komt dus ook in de pool.CousinBoneless schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
Ah, zie idd dat het een mix artikel is van het oude bericht dat ze porpoising hadden opgelost in Spanje, maar nu last van bouncing hadden in Baku, met een update daarop uit Canada.stekkiekiller schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:25:
[...]
Dan klopt de inhoud van het artikel niet.
[...]
Net iets genuanceerder idd.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-06-2022 20:49 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Die Toto geeft ook zo veel interviews, is ook allemaal niet makkelijk te volgenYakuzA schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:48:
[...]
Ah, zie idd dat het een mix artikel is van het oude bericht dat ze porpoising hadden opgelost in Spanje, maar nu last van bouncing hadden in Baku, met een update daarop uit Canada.
Net iets genuanceerder idd.
Toto heeft aangegeven op de td meeting dat hij alleen een technische verandering als oplossing ziet. Daar zitten de andere teams om verschillende redenen niet op te wachten. Daarna is het nogal heftige discussie geworden. (Interview Sky DE volgensmij)
FIA lijkt de huidige oplossing er door te drukken, de volgende meeting gaat over het bepalen van de grenswaarden. Toto/Mercedes lijken nu op zo hoog mogelijke grenswaarden in te zetten (om de schade te beperken?).
Ze hebben nu wel porpoising enigszins kunnen reduceren, maar daarvoor moet de auto zo stug afgesteld worden dat ze als nog hoge G waarden halen als de baan niet helemaal vlak is.
Dan mag hij in Belgie zijn opgegroeid.jan390 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:07:
Max zijn reactie over deze statistieken (voor de race)
Maar lekker Hollandse reactie.
Tja, gp33, dan vraag je ook om slechte informatie. Ik heb al tegen mijn ouders gezegd dat ze die sites niet meer moeten lezen, want het meeste klopt toch al niet meer.CousinBoneless schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:16:
Alleen klopt dit dus wel want het is echt gebeurd.Martinspire schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:22:
[...]
Tja, gp33, dan vraag je ook om slechte informatie. Ik heb al tegen mijn ouders gezegd dat ze die sites niet meer moeten lezen, want het meeste klopt toch al niet meer.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Wel benieuwd wat er bij McLaren aan de hand is de laatste weken. Schrok best wel van Lando's negativisme en cynisme over de radio deze wedstrijd. Hij is normaal gesproken best opgetogen en vrolijk maar het lijkt erop dat de sfeer niet meer zo top is als voorgaande 2 seizoenen. Er ging veel fout dit weekend leek het, vooral de pitstops waren chaos.
Als dit in een ander topic moet, hoor ik het graag.
Ik ga komende zomer naar Duitsland op vakantie en in de eerste week ben ik in de buurt van de Nürburgring. Hebben jullie nog tips voor F1-stijl uitjes? Mijn kinderen (7 en 2) zijn ook gek van de F1. Het enige wat ik niet doe is met mijn auto over het circuit (iets met verzekering).
Ik ga komende zomer naar Duitsland op vakantie en in de eerste week ben ik in de buurt van de Nürburgring. Hebben jullie nog tips voor F1-stijl uitjes? Mijn kinderen (7 en 2) zijn ook gek van de F1. Het enige wat ik niet doe is met mijn auto over het circuit (iets met verzekering).
Laat maarExtigo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:21:
[ Voor 10% gewijzigd door Pierre op 21-06-2022 07:30 ]
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Hij zegt ook altijd dat hij is geboren in België maar opgegroeid is in NederlandSinned123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:12:
[...]
Dan mag hij in Belgie zijn opgegroeid.
Maar lekker Hollandse reactie.
Wij vonden het Schumacher museum in Keulen erg leuk.Extigo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 07:21:
In hetzelfde pand zit ook een Lamborghini dealer. Je kijkt je ogen uit als auto liefhebber.
Your day will come, @Carlossainz55 ❤️ pic.twitter.com/y0GMdq2vru
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) 21 juni 2022
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oNhYQ10wJ3RKdIjMy34sE4FO.jpg?f=user_large)
Sainz hoeft nog maar 2 podiums(2e/3e plaats) te halen, om een minder fijn record op zijn naam te schrijven
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
En @basvn Races without a podium / win, dat was toch waar Hulkenberg zo "goed" in was?
Verkapte driver swap announcement komend seizoen?basvn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:49:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sainz hoeft nog maar 2 podiums(2e/3e plaats) te halen, om een minder fijn record op zijn naam te schrijven
Mijn boefje is liev!
Is dit een totaal lijstje over een carrière of "tot de eerste overwinning"?basvn schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:49:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo had Verstappen ook het bovenste plekje in "aantal overwinningen zonder WDC" of iets dergelijks, maar dat lijstje staat die intussen dus niet meer in.
Red Bull heeft sinds Canada blijkbaar voor elkaar gekregen om wat rake te hebben:

Ik begreep dat Red Bull's vloer zo efficiënt is dat ze een rake kunnen gebruiken omdat de lucht wervels, gecreëerd door de vloer, de diffuser aan de zijkanten sluit.
Toto Wolff zegt dat ze die rake van RB volgend jaar waarschijnlijk willen kopiëren.

Ik begreep dat Red Bull's vloer zo efficiënt is dat ze een rake kunnen gebruiken omdat de lucht wervels, gecreëerd door de vloer, de diffuser aan de zijkanten sluit.
Toto Wolff zegt dat ze die rake van RB volgend jaar waarschijnlijk willen kopiëren.
klopt, maar Hulkenberg heeft zelfs niet eens een podium gehaaldBlauweFles schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:54:
En @basvn Races without a podium / win, dat was toch waar Hulkenberg zo "goed" in was?
https://www.statsf1.com/e...ote/gp/sans-victoire.aspx
Bla bla bla...
Helemaal waar. Zo won de grote Fangio in 1954 zes van de negen wedstrijden. Dat is echt onnavolgbaar.Help!!!! schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:26:
Vind het altijd een leuke statistiek maar wel wat vertekend gezien er tegenwoordig veel meer wedstrijden zijn.
een treffende spreuk
Ja, je verdwijnt daar zodra je je eerste overwinning hebt.RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:08:
[...]
Is dit een totaal lijstje over een carrière of "tot de eerste overwinning"?
Zo had Verstappen ook het bovenste plekje in "aantal overwinningen zonder WDC" of iets dergelijks, maar dat lijstje staat die intussen dus niet meer in.
een treffende spreuk
Jep, en een eventuele vijfde kost je nu maar 5 plaatsen gridstraf ipv 10.Sir_Lion schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:25:
[...]
Leclerc moest sowieso een 3e motor nemen. Deze is nog gratis. Maar ze hebben gelijk een 4e motor genomen, omdat dit een baan is waarop nog wel ingehaald kan worden. Die 4e kost wel straffen.
De regel is dat alleen de laatste motor waar straffen op komt in de poule toegevoegd wordt.
Dit was het beste plan om de pijn te nemen.
een treffende spreuk
Dit zijn podiums zonder winst. Hulkenberg heeft races zonder podium.BlauweFles schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:54:
Ik meende ook al te zien dat de RBR wagen ineens een stuk scherper kon insturen zoals @DaniëlWW2 al vaker aangaf dat Verstappen heel graag heel veel grip aan de voorkant van de wagen heeft. Verstappen lijkt ook ineens een stuk meer thuis in de RBR (alhoewel bij Verstappen de auto altijd geweldig is als hij wintNeverSettle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:23:
Red Bull heeft sinds Canada blijkbaar voor elkaar gekregen om wat rake te hebben:
[Afbeelding]
Ik begreep dat Red Bull's vloer zo efficiënt is dat ze een rake kunnen gebruiken omdat de lucht wervels, gecreëerd door het vloer, de diffuser aan de zijkanten sluit.
Toto Wolff zegt dat ze die rake van RB volgens jaar waarschijnlijk willen kopiëren.
Dit zou ook kunnen verklaren dat Perez het ook weer wat lastiger begint te hebben omdat enerzijds Verstappen beter begint te rijden en anderzijds Perez moeite lijkt te hebben met een auto met een gevoelige voorkant zoals de afgelopen jaren bij RBR het geval was.
Zo denk ik er ook over. Waarschijnlijk met rake om zo beter te zijn in de (langzame) bochten, door wat snelheid te inleveren. Zal wel een van de reden zijn waarom Ferrari opeens (iets) sneller was op de rechte stukken.Yamotek schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:10:
[...]
Ik meende ook al te zien dat de RBR wagen ineens een stuk scherper kon insturen zoals @DaniëlWW2 al vaker aangaf dat Verstappen heel graag heel veel grip aan de voorkant van de wagen heeft. Verstappen lijkt ook ineens een stuk meer thuis in de RBR (alhoewel bij Verstappen de auto altijd geweldig is als hij wint).
Dit zou ook kunnen verklaren dat Perez het ook weer wat lastiger begint te hebben omdat enerzijds Verstappen beter begint te rijden en anderzijds Perez moeite lijkt te hebben met een auto met een gevoelige voorkant zoals de afgelopen jaren bij RBR het geval was.
De Force India auto's waren ook al high rake. Dat was voor Perez dus geen onbekend terrein. Alleen de Pink Mercedes was geen high rake, immers was de Mercedes dat ook niet.Yamotek schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:10:
En daardoor kwam ook dat hele gedoe met de brake ducts waarvoor ze toen gestraft zijn. Force India kocht de voor en achter rem ducts al een aantal seizoenen van Mercedes in. Echter gebruikten ze de rear brake ducts niet omdat die niet bij hun auto pasten. Vervolgens hebben ze de Mercedes gekopieerd, én moest vanaf dat seizoen de brake duct zelf gemaakt/ontworpen worden. Daarbij mocht het nieuwe ontwerp uiteraard op het oude gebaseerd zijn, maar Racing Point had nooit gereden met een (oude) gebaseerd op het Mercedes ontwerp.
Wellicht hebben ze ook een lijstje "until". Dan krijg je dus "Podiums until (first) win"RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:08:
[...]
Is dit een totaal lijstje over een carrière of "tot de eerste overwinning"?
Dan is het over een carrière.
Pak maar in mensen, dit seizoen voorbij.NeverSettle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:23:
[Afbeelding]
Ik begreep dat Red Bull's vloer zo efficiënt is dat ze een rake kunnen gebruiken omdat de lucht wervels, gecreëerd door het vloer, de diffuser aan de zijkanten sluit.
Toto Wolff zegt dat ze die rake van RB volgens jaar waarschijnlijk willen kopiëren.
Maar hoe? Hoe krijg je het voor elkaar om rake te combineren met ground effect? Want nu begrijp ik ook opeens waarom Verstappen zo dominant was en eindelijk eens echt met vertrouwen met zijn auto reed en we zagen het ook meteen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik kan maar een ding bedenken... Adrian Newey...DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:17:
[...]
Pak maar in mensen, dit seizoen voorbij.
Maar hoe? Hoe krijg je het voor elkaar om rake te combineren met ground effect? Want nu begrijp ik ook opeens waarom Verstappen zo dominant was en eindelijk eens echt met vertrouwen met zijn auto reed en we zagen het ook meteen.
"When you grow up your heart dies"
Vloer sealen met luchtwervels. Daarbij hebben ze vooral achter in de bovenkant van de vloer een bobbels zitten die ook weer luchtwervelingen opwekken waardoor ze beter de diffuser volgen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:17:
[...]
En hij heeft er al in 2016 ook mee zitten stoeien:sjaool schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:23:
[...]
Ik kan maar een ding bedenken... Adrian Newey...
Adrian Newey – AM‑RB 001 is the World's First Ground Effect Road Car!
https://www.goodwood.com/...7/adrian-newey-am-rb-001/ / https://www.goodwood.com/...16/7/aston-martin-rb-001/
RB heeft FIA omgekocht voor ground effect wagensNewey's final-year university project in 1980 was on ground-effect aerodynamics on a road car, and it seems the work wasn’t wasted…
Ow en een lijstje van "Newey`s" wagens: https://www.racecar-engin...e-cars-of-adrian-newey/2/
[ Voor 28% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-06-2022 13:38 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Hoezo vond je Verstappen dominant? Als hij doninant was kon Sainz nu 15 ronden lang in zijn slimstream / DRS blijven hangen. En dat de Red Bulls harder lopen op het rechte stuk geldt al het hele seizoen. En in het bochtige gedeelte liep hij nu ook niet echt uit op Sainz.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:17:
[...]
Rest van de race is vervolgens lastig te vergelijken, eerst zat Alonso er tussen, en daarna was er de andere strategie.
Waarom zou Verstappen maximaal gaan pushen en zo z'n banden om zeep helpen/de kans op een foutje te maken vergroten? Mss dat hij na 2 (of zelfs 1?) ronde al zag dat Sainz er toch nooit voorbij zou kunnen komen (of willen komen). En zo enigszins 'comfortabel' de race heeft uitgereden?RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Hoezo vond je Verstappen dominant? Als hij doninant was kon Sainz nu 15 ronden lang in zijn slimstream / DRS blijven hangen. En dat de Red Bulls harder lopen op het rechte stuk geldt al het hele seizoen. En in het bochtige gedeelte liep hij nu ook niet echt uit op Sainz.
Rest van de race is vervolgens lastig te vergelijken, eerst zat Alonso er tussen, en daarna was er de andere strategie.
Vaak bu'j te bang!
Kan allemaal. Maar dan kun je dus niet zeggen dat hij dominant was. In Barcelona 2016 had hij het trucje v.w.b. Räikkönen achter zich houden ook zo door, toch was de RB12 geen dominante auto.-tom-562 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Waarom zou Verstappen maximaal gaan pushen en zo z'n banden om zeep helpen/de kans op een foutje te maken vergroten? Mss dat hij na 2 (of zelfs 1?) ronde al zag dat Sainz er toch nooit voorbij zou kunnen komen (of willen komen). En zo enigszins 'comfortabel' de race heeft uitgereden?
Meer rake = minder top snelheid, maar beter in de bochten. Dat zou kunnen verklaren waarom Ferrari voor het eerst iets sneller was dan Red Bull op de rechte stukken, maar niet snel genoeg om in te halen.RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Hoezo vond je Verstappen dominant? Als hij doninant was kon Sainz nu 15 ronden lang in zijn slimstream / DRS blijven hangen. En dat de Red Bulls harder lopen op het rechte stuk geldt al het hele seizoen. En in het bochtige gedeelte liep hij nu ook niet echt uit op Sainz.
Vergeet niet dat Ferrari DRS had om telkens bij te komen op de rechte stukken.NeverSettle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:49:
[...]
Meer rake = minder top snelheid, maar beter in de bochten. Dat zou kunnen verklaren waarom Ferrari voor het eerst iets sneller was dan Red Bull op de rechte stukken, maar niet snel genoeg om in te halen.
PSN: Alvanosa
VER liep 0.4-0.5 uit in Sector 1, waarna Sainz met DRS weer tot op 0.3-0.4 kon komenAlvanosa schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:54:
[...]
Vergeet niet dat Ferrari DRS had om telkens bij te komen om de rechte stukken.
Ik ben zelf geen F1-rijder maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat elke ronde verdedigen tegen iemand achter je die continu DRS heeft en elke ronde meerdere tienden dichtrijdt beter voor je banden is dan snel pushen om uit DRS te zijn zolang die nog niet actief is en daarna rustig het gat te managen op een redelijk constante tijd.-tom-562 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Waarom zou Verstappen maximaal gaan pushen en zo z'n banden om zeep helpen/de kans op een foutje te maken vergroten? Mss dat hij na 2 (of zelfs 1?) ronde al zag dat Sainz er toch nooit voorbij zou kunnen komen (of willen komen). En zo enigszins 'comfortabel' de race heeft uitgereden?
Dit inderdaad,Max reed betere ronde tijden als Saints,die laatste kon alleen door DRS dichterbij komen.En door die DRS was Saints sneller in sector 3Alvanosa schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:54:
[...]
Vergeet niet dat Ferrari DRS had om telkens bij te komen om de rechte stukken.
Max reed vooraan en had geen DRS. Carlos reed erachter en het wel DRS, samen met het gat in de lucht wat Max maakte. Dus met 15 km/h overspeed lukte het niet om Max in te halen. Het is dat er op cruciale punten een DRS zone was geweest, waardoor Carlos steeds weer kon aanhaken. Een zone minder en die 0.8-0.9 zou ineens iets meer dan een seconde kunnen zijn.RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:44:
[...]
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Nou vrij simpel.RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:44:
[...]
In S1 (bochtige gedeelte) won VER elke ronde weer 4/5 tienden op SAI. Uiteindelijk bij de DRS zones zat VER bijna elke ronde op 9 tienden, waarna door de lange DRS straight dat weer 4 a 5 tienden werd.
De enige reden dat SAI in de buurt bleef waren de 3 DRS zones. VER was gewoon sneller, zonder die DRS zones was ie aan de horizon verdwenen. Je zag Max ook zijn batterij opladen in veel bochten waar SAI dat niet deed en waarschijnlijk keihard met batterij aan het pushen was om maar bij te blijven.
Voor die 2e SC zag je ook VER een achterstand van 12 seconden binnen een paar ronden al verkleinen naar laag in de 8 seconden. Hij was bijna een seconde sneller dan SAI in die fase. Tot die SC het verpestte. Zonder die SC had VER denk ik met overmacht gewonnen, ook al had Ferrari de betere strategie. SAI moest nog stoppen en VER hengelde hem erg hard binnen.
[ Voor 14% gewijzigd door LZ86 op 21-06-2022 14:16 ]
Tsja, De oplossing voor Porpoising is de hoogte van de vloer aanpassen wat performance kost.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:17:
[...]
Rake is technisch gezien het verhogen van alleen de achtervloerhoogte.
Krijg je het voor elkaar om met luchtwervelingen de vloer te sealen dan houd je de effecten van grond effect.
Wel ietsje minder maar je body zelf levert dan wat meer wat de balans ten goede komt.
voordeel is ook dat je meer vering achter hebt en pas bij hoge snelheid als de wagen echt achter ook naar de grond gedrukt wordt waardoor de rake lager wordt nog wat speling qua vering overhoud. Daarmee verminder je porpoising ook.
De derde optie is de Ferrari route. Groot aerodynamisch vlak wat contra werkt om porpoising te dempen.
Verstappen was in zijn snelste ronde (1:15.839, ronde 64) maar 0.090 sec langzamer dan de snelste ronde van Sainz (1:15.749, ronde 63) met DRS. Als je dus 15 ronden zonder DRS rekent, was Max in dat gedeelte van de race al 5-6 seconden sneller dan Sainz, tel daarbij dat Sainz 3 sec. achter Verstappen bij de laatste SC de baan op kwam en Verstappen voor het laatst heeft gestopt op race snelheid ipv SC-moment, was hij inderdaad wel een stuk sneller dan Sainz. Sainz had bijzonder geluk met de 2e VSC en SC om zijn stop te maken. M.i. was de stop bij de 1e VSC net iets te vroeg.
En heb je door het sealen met luchtwervelingen ook niet een "dynamischere" afdichting t.a.v. hobbels in het wegdek?D-dark schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:17:
[...]
Tsja, De oplossing voor Porpoising is de hoogte van de vloer aanpassen wat performance kost.
Rake is technisch gezien het verhogen van alleen de achtervloerhoogte.
Krijg je het voor elkaar om met luchtwervelingen de vloer te sealen dan houd je de effecten van grond effect.
Wel ietsje minder maar je body zelf levert dan wat meer wat de balans ten goede komt.
voordeel is ook dat je meer vering achter hebt en pas bij hoge snelheid als de wagen echt achter ook naar de grond gedrukt wordt waardoor de rake lager wordt nog wat speling qua vering overhoud. Daarmee verminder je porpoising ook.
De derde optie is de Ferrari route. Groot aerodynamisch vlak wat contra werkt om porpoising te dempen.
Dar kun je natuurlijk ook andersom beargumenteren, en is ook wat ze op F1 Live deden. "Natuurlijk" is Verstappen sneller in S1, Sainz is met 2x DRS tot in Verstappen zijn kont gekropen, in het bochtige gedeelte kun je niet zó kort op elkaar volgen, dus zal Sainz iets langzamer gaan om niet meer op die 3, 4 tienden te rijden maar op 0,8, 0,9 seconde. Vervolgens kon die in de eerste DRS zone richting T8 weer eenvoudig aansluiten en op 0,6 door de hairpin gaan.LZ86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:09:
[...]
Nou vrij simpel.
In S1 (bochtige gedeelte) won VER elke ronde weer 4/5 tienden op SAI. Uiteindelijk bij de DRS zones zat VER bijna elke ronde op 9 tienden, waarna door de lange DRS straight dat weer 4 a 5 tienden werd.
Onzin, 15 ronden bewust een gat laten vallen als je vervolgens door dat gat er niet meer bij kunt komen in de DRS. Dat geloof je toch zelf niet?RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Dar kun je natuurlijk ook andersom beargumenteren, en is ook wat ze op F1 Live deden. "Natuurlijk" is Verstappen sneller in S1, Sainz is met 2x DRS tot in Verstappen zijn kont gekropen, in het bochtige gedeelte kun je niet zó kort op elkaar volgen, dus zal Sainz iets langzamer gaan om niet meer op die 3, 4 tienden te rijden maar op 0,8, 0,9 seconde. Vervolgens kon die in de eerste DRS zone richting T8 weer eenvoudig aansluiten en op 0,6 door de hairpin gaan.
goed idee, stuur hem en mailtje (is een fransman maak je engels niet al te moeilijk). Hij reageert altijd heel snel.Plenkske schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Wellicht hebben ze ook een lijstje "until". Dan krijg je dus "Podiums until (first) win"
een treffende spreuk
Kom op inderdaad. Het is juist cruciaal om er voor begin DRS zone dicht op te zitten, dan haak je meteen aan en kun je niet weerstaan worden. Zo "pakte" Max Hamilton (die toch al ging pitten) ook.BasvanS schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Onzin, 15 ronden bewust een gat laten vallen als je vervolgens door dat gat er niet meer bij kunt komen in de DRS. Dat geloof je toch zelf niet?
een treffende spreuk
Hoe moest Sainz dan op 0,4 seconde blijven rijden door T1 t/m T7? Dat zijn nu niet echt bochten waar je met de voorvleugel ongeveer de uitlaat van de voorganger kunt aantikken, ja, in T5 zou dat kunnen wellicht, maar ook niet makkelijk. En dat hebben we drie jaar terug ook gezien met Hamilton en Vettel waar Hamilton niet meer kon dan druk zetten in S1. Daar zet je hem echt niet even ernaast of "tegenaan". En hetzelfde nu bij de start, bij T3 reden ze al in een lang lint volgens mij, omdat er helemaal geen plek is om hem er naast te zetten of zo kort te volgen.BasvanS schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Onzin, 15 ronden bewust een gat laten vallen als je vervolgens door dat gat er niet meer bij kunt komen in de DRS. Dat geloof je toch zelf niet?
Dan heb je het over uitkomen T10pro_6or schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:12:
[...]
Kom op inderdaad. Het is juist cruciaal om er voor begin DRS zone dicht op te zitten, dan haak je meteen aan en kun je niet weerstaan worden. Zo "pakte" Max Hamilton (die toch al ging pitten) ook.
En deze auto's kunnen dan wellicht wel beter volgen, maar ook niet "perfect". En door de krappere T3, T4 en T6, T7 chicanes zal er dan toch weer een minimaal gaatje vallen, want daar op 0,3s blijven rijden is onmogelijk. En deed Hamilton 3 jaar terug ook niet na het foutje van Vettel waardoor Hamilton er echt direct achter / naast zat.
Kijken even naar LEC ronde 56/57/58 als hij net na de Safetycar de Alpines moet pakken. Die blijft Bocht 1/2/3/4 gewoon binnen de 0.3-0.4 seconden zitten.RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:12:
[...]
Hoe moest Sainz dan op 0,4 seconde blijven rijden door T1 t/m T7? Dat zijn nu niet echt bochten waar je met de voorvleugel ongeveer de uitlaat van de voorganger kunt aantikken, ja, in T5 zou dat kunnen wellicht, maar ook niet makkelijk. En dat hebben we drie jaar terug ook gezien met Hamilton en Vettel waar Hamilton niet meer kon dan druk zetten in S1. Daar zet je hem echt niet even ernaast of "tegenaan". En hetzelfde nu bij de start, bij T3 reden ze al in een lang lint volgens mij, omdat er helemaal geen plek is om hem er naast te zetten of zo kort te volgen.
Deze?Plenkske schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Wellicht hebben ze ook een lijstje "until". Dan krijg je dus "Podiums until (first) win"
https://www.statsf1.com/e...odium/avant-victoire.aspx
Even afgezien van een rits aan dnfs lijkt het er wel op. Het is aannemelijk dat Max de helft van de rest van de wedstrijden wint, wat zijn totaal op 12 brengt dit seizoen. Bij een winstpercentage van slechts de helft. Dat is ziekelijk. En dan staat ie gelijk met Alonso in het rijtje van meeste wins. En daarna Senna. Kun je nagaan.
Hebben we serieus een discussie dat Max niet dominant was?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Ik denk dat Kelly Piquet daar wel antwoord op kan gevensiggy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:32:
[...]
[...]
Hebben we serieus een discussie dat Max niet dominant was?![]()

* Illegal_Alien weet waar de deur is.
[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 21-06-2022 15:35 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
De discussie gaat niet over of Verstappen dit jaar dominant is? Want dat hij dit seizoen alle, op één na, races die hij gefinisht is heeft gewonnen wil ik best wel doninant noemensiggy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:32:
[...]
Even afgezien van een rits aan dnfs lijkt het er wel op. Het is aannemelijk dat Max de helft van de rest van de wedstrijden wint, wat zijn totaal op 12 brengt dit seizoen. Bij een winstpercentage van slechts de helft. Dat is ziekelijk. En dan staat ie gelijk met Alonso in het rijtje van meeste wins. En daarna Senna. Kun je nagaan.
Hebben we serieus een discussie dat Max niet dominant was?![]()
Het waren twee losse opmerkingen. Maar Canada was best dominant. Snelste in trainingen, kwalificatie en ook in de race vrij makkelijk de 'aanvallen' van Sainz afhouden. Max had best gepushed na zijn laatste pitstop, dus ja ik zou het best dominant noemen. Of op zijn minst 'kat in het bakkie'.RobertMe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:44:
[...]
De discussie gaat niet over of Verstappen dit jaar dominant is? Want dat hij dit seizoen alle, op één na, races die hij gefinisht is heeft gewonnen wil ik best wel doninant noemenIk reageerde alleen op dat @DaniëlWW2 Verstappen dominant noemde in Canada met als reden daarvoor dat de auto met (high) rake gereden zou hebben. En ten eerste wil ik Verstappen niet perse dominant noemen in de race, en ten tweede heeft hij dit seizoen toch echt al meer races "dominant" gewonnen. Dus de reden daarvoor leggen bij het rijden met rake, op basis van één race, gaat mij wat te ver.
En zonder safety car was het makkelijk een win op +10 sec geworden. Niet alsof Sainz een sneller red bull op versere bandjes had tegengehouden voor 20 ronden.
[ Voor 7% gewijzigd door siggy op 21-06-2022 15:52 ]
Piastri gaat FP1 rijden voor Alpine in Frankrijk.
https://www.autosport.com...nch-gp-practice/10326312/
Het lijkt er dus niet op dat Latifi vervangen gaat worden dit jaar nog.
https://www.autosport.com...nch-gp-practice/10326312/
Het lijkt er dus niet op dat Latifi vervangen gaat worden dit jaar nog.
Nou, het heeft niet lang geduurd voor de eerste spicy geruchten.Chocoball schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:08:
Peter Bayer vertrekt bij de FIA. Hij was aangesteld als F1 executive director na de controverse het gedoe in Abu Dhabi en wordt tijdelijk opgevolgd door Shaila-Ann Rao.
[Twitter]
Hmm...ik zoek er niks achter maar deze Shaila-Ann Rao heeft hiervoor voor Mercedes gewerkt en is een speciale adviseur van ene heer T. Wolff.
https://www.auto-motor-un...eamchef-meeting-montreal/
Superkort de relevante dingetjes: Mercedes had dus getest met een tweede stabilisatorstang aan de vloer, slechts een dag na het TD waarin deze stang werd toegestaan. Volgens de andere teams was het niet zomaar mogelijk om dit op zulke korte termijn te ontwerpen en te bouwen met een oceaan afstand tot de fabriek, dus ze verdenken Mercedes van voorkennis. Er worden geen namen genoemd maar toch valt de naam Shaila-Ann Rao in geruchten hieromtrent.
En waarom moet je in, ik zeg maar iets, bocht drie op 0,3 seconden achter een auto hangen als de belangrijkste zone pas meer dan een minuut later volgt. En zeker als het een relatief lang stuk is naar de laatste haarspeld bocht waar je weer kan naderen.BasvanS schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:08:
[...]
Hij zat net na de haarspeldbocht op 0,6 seconden, wat teveel was om met DRS in te halen. En daarbij is er geen verschil of ie in bocht drie op 0,3 seconden zou zitten of op 0,8.
Dat is het voordeel/nadeel van een haarspeldbocht. Het accordeon effect na een haarspeld zorgt voor die 0,6 seconden verschil, niet wat hij in de eerste helft van het circuit deed
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
En nu? Het wordt gewoon weer doorgezet? Ik snap echt niets van deze crap. Wat een shitshow is het wederom aan het worden. Alles om MER in het zadel te helpen. Kan toch niet waar zijn...DataGhost schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Nou, het heeft niet lang geduurd voor de eerste spicy geruchten.
Superkort de relevante dingetjes: Mercedes had dus getest met een tweede stabilisatorstang aan de vloer, slechts een dag na het TD waarin deze stang werd toegestaan. Volgens de andere teams was het niet zomaar mogelijk om dit op zulke korte termijn te ontwerpen en te bouwen met een oceaan afstand tot de fabriek, dus ze verdenken Mercedes van voorkennis. Er worden geen namen genoemd maar toch valt de naam Shaila-Ann Rao in geruchten hieromtrent.

Mijn boefje is liev!
Nou ja, er is niets bewezen, dus voordat je je helemaal opwindt zou ik even op de feiten wachten.JB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:09:
[...]
En nu? Het wordt gewoon weer doorgezet? Ik snap echt niets van deze crap. Wat een shitshow is het wederom aan het worden. Alles om MER in het zadel te helpen. Kan toch niet waar zijn...![]()
En alle voorpret missen?!NiaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:20:
[...]
Nou ja, er is niets bewezen, dus voordat je je helemaal opwindt zou ik even op de feiten wachten.
Feiten, MER en F1NiaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:20:
[...]
Nou ja, er is niets bewezen, dus voordat je je helemaal opwindt zou ik even op de feiten wachten.

Mijn boefje is liev!
precies - dat achterkamertjes politiek tast de geloofwaardigheid enorm aan. wederom wordt er in voordeel van mercedes besloten. Los van het 'engine'-verhaal aantal jaar geleden. Vind ik dit complete onzin; de regels zijn voor iedereen hetzelfde [...] dus ..... lijkt me duidelijkJB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:09:
[...]
En nu? Het wordt gewoon weer doorgezet? Ik snap echt niets van deze crap. Wat een shitshow is het wederom aan het worden. Alles om MER in het zadel te helpen. Kan toch niet waar zijn...![]()
De draaideur die F1/FIA heet begint wel erg oliemaatschappij-achtige vormen aan te nemen. Vanwege belangenverstrengelingen is dit normaal not-done, maar blijkbaar heeft de F1 daar geen problemen mee. En hoe je het ook wendt of keert, het is wederom Wolff/Merc die de spil erin is.DataGhost schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Bewijzen kun je het nooit zonder whistleblower. Maar het lijstje van Merc/Wolff invloedende beslissingen wordt er niet minder lang op.NiaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:20:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door siggy op 21-06-2022 16:29 ]
Mjah, dit meldde Mol zondag ook al. Dat het verdacht is eens, maar om het gelijk aan haar te koppelen...DataGhost schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Vertel vertelNiaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:31:
[...]
Je historisch besef is van een bedroevend niveau.

Ook wel grappig in die link:DataGhost schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:02:
[...]
Het stuiterprobleem en de gevaren voor de coureurs verdelen het veld in 2 kampen:Das Bouncing-Problem der neuen Rennwagen-Generation und die möglichen Gefahren für die Piloten teilen das Feld in zwei Lager auf. In dem einen befindet sich Mercedes, im anderen die neun restlichen Teams.
1e kamp: Mercedes
2e kamp: de andere 9 teams.

erutangiS
Hallo, hier de FIA met een update, het is een feit dat Mercedes hier bepaald welke richting we opgaan met de reglementen.NiaX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:20:
[...]
Ok, top, bedankt FIA voor deze feiten. Goed om te weten.
Ik denk dat het even wachten vrij lang kan duren, niet?
een treffende spreuk
In zekere zin wel, al moet je de component van de vering daarin niet onderschatten.Thinlanet schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:29:
[...]
En heb je door het sealen met luchtwervelingen ook niet een "dynamischere" afdichting t.a.v. hobbels in het wegdek?
Wat je bij Mercedes op hoge snelheid ziet is dat de auto volledig aan het wegdek is vastgezogen.
Dan is er maximale druk op de vering en heb je dan een bobbel. Tsja, dan is het een lego autootje wat alle kanten opstuiterd.
Heb je wat marge over door een goede sealing dan kan je dat met de vering nog opvangen.
Stabielere wegligging als gevolg.
Om even advocaat van de duivel te spelen, het kan natuurlijk ook prima zo zijn dat Mercedes een aantal onderdelen had klaar liggen voor de te verwachten nieuwe reglementen.
Het was niet zo moeilijk om te bedenken dat de FIA ergens mee zou komen. Alvast een paar stangetjes en bevestigingspunten maken kost nou ook weer niet zoveel van je budget dat je die niet alvast op de gok kan maken. Vallen de regels anders uit heb je pech, vallen ze goed uit heb je maar toch mooi die dingen op de plek waar je ze wil hebben.
Wellicht hadden ze nog wel meer van dat soort opties op de plank liggen.
Ja, ik vind het natuurlijk ook verdacht. Zeker omdat het geen incidenten zijn dat de Mercedes lobby zo goed lukt. Maar het zou kunnen dat ze gewoon goed geanticipeerd hebben.
Het was niet zo moeilijk om te bedenken dat de FIA ergens mee zou komen. Alvast een paar stangetjes en bevestigingspunten maken kost nou ook weer niet zoveel van je budget dat je die niet alvast op de gok kan maken. Vallen de regels anders uit heb je pech, vallen ze goed uit heb je maar toch mooi die dingen op de plek waar je ze wil hebben.
Ja, ik vind het natuurlijk ook verdacht. Zeker omdat het geen incidenten zijn dat de Mercedes lobby zo goed lukt. Maar het zou kunnen dat ze gewoon goed geanticipeerd hebben.
Oh, ze hadden vast en zeker al gedacht aan oplossingen, de vraag is, welk gebied zou de FIA 'aanwijzen' waar aanpassingen gemaakt konden worden. Van actieve ophanging tot de gehele vloer. Lijkt me waarschijnlijker dat er gelobbied is voor een specifieke regio al dan niet met het argument dat daar de snelste en goedkoopste 'winst' tov hobbelen gevonden konden worden. Vraag is dan eerder ook waarom dat niet eerder kon? Ik ken de tchnische regelementen niet, maar mijn aanname is dat dat nog niet mocht. Mocht dat wel, dan gaat dit helemaal over iets anders. Een middel voor het één om iets anders te bereiken.chevsticks schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:35:
Om even advocaat van de duivel te spelen, het kan natuurlijk ook prima zo zijn dat Mercedes een aantal onderdelen had klaar liggen voor de te verwachten nieuwe reglementen.
Gezien de pissigheid van Wolff, heeft ie niet gekregen wat i wilde.
In de podcast van RacingNews365 gaf Coronel aan dat Mercedes geïnformeerd is door de dame (legal advisor) die vorig jaar van Mercedes is overgestapt naar de FIA. Dit zijn de geruchten die hij heeft opgevangen in het race-wereldje.
Mocht dit écht zo zijn, dan zou je toch denken dat deze dame op non-actief wordt gezet en dat Mercedes hier ook een boete of zoiets voor moet krijgen.
Mocht dit écht zo zijn, dan zou je toch denken dat deze dame op non-actief wordt gezet en dat Mercedes hier ook een boete of zoiets voor moet krijgen.
Dat gerucht is niet zo moeilijk te bedenken; op deze gedachte zijn veel meer mensen gekomen. Of het waar is zal moeten blijken, maar eerlijk gezegd denk ik dat er nog veel meer lijntjes van Mercedes rechtstreeks of achterlangs naar de FIA lopen. Maar bewijs het maar eens.Woudloper schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:49:
In de podcast van RacingNews365 gaf Coronel aan dat Mercedes geïnformeerd is door de dame (legal advisor) die vorig jaar van Mercedes is overgestapt naar de FIA. Dit zijn de geruchten die hij heeft opgevangen in het race-wereldje.
Maar dat klopt toch ook? Kamp 1 heeft de kans er af te stuiteren, kamp 2 de kans dat ze door kamp 1 er af gestuiterd worden.MrOleo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Ook wel grappig in die link:
[...]
Het stuiterprobleem en de gevaren voor de coureurs verdelen het veld in 2 kampen:
1e kamp: Mercedes
2e kamp: de andere 9 teams.
Ik verwacht dat alle teams wel dat soort lijntjes hebben.
Dit. Zo bijzonder is dit allemaal niet.chevsticks schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:55:
Soms doen bepaalde partijen expres zulke geruchten verspreiden, zodat ze de kant van Mercedes niet meer durven te kiezen.
Dit doen Horner (nu) en Wolf (zie Masi) zo vaak.
Uiteraard, maar lijntjes geven informatie. Lijntjes beinvloeden niet in dergelijke mate dit soort shit. Dit is toch wel ff van een andere orde. Ook het wegkrijgen van Masi, het pitstop gedoe van vorig jaar. Dat heet gewoon invloed.chevsticks schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:55:
Ze hebben ongetwijfeld dat spul al op voorraad liggen voor het geval ze schade rijden. Een stang op maat zagen, paar gaatjes boren en bevestigingspunten aanbrengen lijkt mij geen rocketscience voor teams die binnen twee uur het complete binnenwerk van een auto kunnen vervangen. Op de close-up foto ziet het er ook een beetje provisorisch uit.chevsticks schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:35:
Eens hoor, toch heeft Ferrari aangegeven dit niet overnight te kunnen produceren/op de auto te zettenJorick schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:37:
[...]
Ze hebben ongetwijfeld dat spul al op voorraad liggen voor het geval ze schade rijden. Een stang op maat zagen, paar gaatjes boren en bevestigingspunten aanbrengen lijkt mij geen rocketscience voor teams die binnen twee uur het complete binnenwerk van een auto kunnen vervangen. Op de close-up foto ziet het er ook een beetje provisorisch uit.
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door marcelcee op 21-06-2022 18:58 ]
Netflix was er ook bij. Nep of echt drama, het wordt een leuke aflevering
Stangetjes en bevestigingen is geen rocket science....
"It's not about how hard you hit, it's about knowing where to hit"
En dat weet je niet overnight...
Ze moeten een spinoff maken over de Wolffjes. 'Dances with the Wolffs'. Elke dag drama en aan het einde van het seizoen weet niemand meer wat waar is.NeverSettle schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:07:
Netflix was er ook bij. Nep of echt drama, het wordt een leuke aflevering
Of over George Russel: "Raised by Wolffs"siggy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:12:
[...]
Ze moeten een spinoff maken over de Wolffjes. 'Dances with the Wolffs'. Elke dag drama en aan het einde van het seizoen weet niemand meer wat waar is.
Teambaas Horner had ook nog een paar opmerkingen over de technical directive TD039.
Een 2e stabilisatiestang behoort besproken te worden in een technisch forum (gaat ook deze week gebeuren bij de FIA met de technische directeuren). De oplossing met een 2e stabilisatiestang lijkt een bepaald team openlijk te bevoordelen volgens hem. Aangezien de technical directive op donderdag uitkwam en Mercedes toevallig het enige team was op de vrijdagtrainingen met een 2e stang.
Daarnaast vindt hij het niet kunnen om het technische regelement midden in het seizoen aan te passen. Als een wagen te gevaarlijk is dan heeft het team de keus de wagen niet op te stellen. Als de FIA vindt dat een bepaalde wagen te gevaarlijk is dan hebben ze de zwarte vlag tot hun beschikking. Niet alleen Red Bull maar ook Ferrari is tegen tussentijdse aanpassing omdat het een tastbare impact op hun gezamenlijke titelstrijd kan hebben.
Wanneer een limiet op stuiteren van kracht wordt en Ferrari is nog steeds vreselijke aan schommelen (porpoising) moeten ze de wagen hoger afstellen en verliezen daarmee prestatie en hun hoop op het kampioenschap. Als de regels meer universeel worden (iets wat Mercedes graag zou willen) bestaat de kans dat Red Bull straks haar wagen moet aanpassen voor iets waar ze geen last van heeft.
Het is nog lang onrustig in de paddock.
https://the-race.com/form...ertly-biased-to-mercedes/
Een 2e stabilisatiestang behoort besproken te worden in een technisch forum (gaat ook deze week gebeuren bij de FIA met de technische directeuren). De oplossing met een 2e stabilisatiestang lijkt een bepaald team openlijk te bevoordelen volgens hem. Aangezien de technical directive op donderdag uitkwam en Mercedes toevallig het enige team was op de vrijdagtrainingen met een 2e stang.
Daarnaast vindt hij het niet kunnen om het technische regelement midden in het seizoen aan te passen. Als een wagen te gevaarlijk is dan heeft het team de keus de wagen niet op te stellen. Als de FIA vindt dat een bepaalde wagen te gevaarlijk is dan hebben ze de zwarte vlag tot hun beschikking. Niet alleen Red Bull maar ook Ferrari is tegen tussentijdse aanpassing omdat het een tastbare impact op hun gezamenlijke titelstrijd kan hebben.
Wanneer een limiet op stuiteren van kracht wordt en Ferrari is nog steeds vreselijke aan schommelen (porpoising) moeten ze de wagen hoger afstellen en verliezen daarmee prestatie en hun hoop op het kampioenschap. Als de regels meer universeel worden (iets wat Mercedes graag zou willen) bestaat de kans dat Red Bull straks haar wagen moet aanpassen voor iets waar ze geen last van heeft.
Het is nog lang onrustig in de paddock.
https://the-race.com/form...ertly-biased-to-mercedes/
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
"Red Bull Kapje en de Grote Boze Wolff"?
Dit is wat mij betreft het belangrijkste punt van de hele saga. Het zou gaan om de veiligheid van alle coureurs, waarom kom je dan met een tijdige oplossing die vooral werkt bij een vloer zonder sidepods. Op de plek van die stang hebben de meeste teams een smalle vloer dankzij de sidepods, behalve mercedes en misschien williams. Een smalle vloer zal veel minder flexen dan een brede. Dus introduceer je een maatregel die slechts één team helpt, terwijl je zegt dat het om de veiligheid van alle coureurs gaat... De logica klopt niet, daar zit wat achter.Chocoball schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:37:De oplossing met een 2e stabilisatiestang lijkt een bepaald team openlijk te bevoordelen volgens hem [Horner].
erutangiS
Maar HAM en RUS hebben dus niet gereden met die 2e stang tijdens de race. Toch was de zogenaamde “worst car I have ever driven” ineens goed voor P3 en de rugpijn was ook op miraculeuze wijze verdwenen. Hoe
Mijn boefje is liev!
Regulier circuit ipv stratencircuit.JB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:22:
Maar HAM en RUS hebben dus niet gereden met die 2e stang tijdens de race. Toch was de zogenaamde “worst car I have ever driven” ineens goed voor P3 en de rugpijn was ook op miraculeuze wijze verdwenen. Hoe
Dat is veel vlakker, en de Mercedes is ultra laag.
Ze hebben er niet mee gereden inderdaad. Dit omdat, meerdere teams, te kennen hadden gegeven meteen protest aan te tekenen omdat de normale procedures niet gevolgd zijn.JB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:22:
Canada is geen echt regulier circuit. Blijkbaar rijdt er überhaupt maar één raceklasse tegenwoordig, Formule 1. Vroeger als ik het goed begrepen heb ook Nascar, maar die zijn er ook al aantal jaren niet geweest. En daarnaast zijn er volgens mij ook wat stukken die als reguliere weg dienst doen. Want middenin staat ook dat grote gebouw, wat vast een hotel of casino zal zijn. Zie bv dus ook het aanrijden van T3, waar de runoff duidelijk een doorlopende weg is inclusief belijning.D-dark schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:31:
[...]
Regulier circuit ipv stratencircuit.
Dat is veel vlakker, en de Mercedes is ultra laag.
En een echt circuit geeft ook geen garantie op een biljartlaken, zie Cota voor een extreem geval
De advocaat van de duivel is nu net van Mercedes naar de FIA gegaan. En ja, voor de vijf pro6or haters, dit was een grapje.chevsticks schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:35:
een treffende spreuk
Zegt misschien ook wel iets over Ferrarimarcelcee schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:57:
[...]
Eens hoor, toch heeft Ferrari aangegeven dit niet overnight te kunnen produceren/op de auto te zetten
Je kunt er inderdaad een hele studie van maken en het over-engineeren of soms gewoon iets proberen om te kijken of je in de goede richting zit. Het zijn niet voor niets vrije trainingen.Lynx schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:07:
Stangetjes en bevestigingen is geen rocket science....
Het is dat LEC en PER er tussenuit zijn gevallen anders stond MER gewoon P5 & P6 net als in Baku. De auto leek overigens wel wat hoger afgesteld en op een ander circuit maakt het waarschijnlijk minder heftig dan Baku.JB schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:22:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics