DataGhost schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:15:
[...]
Het is inderdaad behoorlijk mierenneuken, en je hangt daar zelf het criterium "exact namaken" aan.
[...]
Nergens staat daar exact namaken. Sterker nog, als je dit naar de letter volgt betekent het dat ieder ontwerp gemaakt door iemand die bijv. LIDAR-beelden van een concurrent heeft gemaakt moet worden uitgesloten in het ontwerpproces, want "based on" is juist een ongelofelijk ruim begrip. Waar het op neerkomt is dat, als dit alle regels zijn en er verder geen andere regels (al dan niet in TD's) op de paddock/baan van toepassing zijn, je inderdaad in full mierenneukmodus met een LIDAR-opstelling bij je concurrenten langs kan lopen gewoon voor de gein "want dat mag binnen de regels". Het enige wat je vervolgens met de verkregen informatie mag doen is die vernietigen, of de persoon die die beelden heeft gemaakt ontslaan omdat 'ie verder nutteloos is geworden voor het team. F1 is hier ook niet uniek in, er zijn zat andere vakgebieden waar men waarschijnlijk direct de hoorn erop knalt als je aan de telefoon hangt dat je concurrentiegevoelige informatie hebt die verstrekkende juridische of competetieve gevolgen voor het bedrijf/team kan hebben, nog voordat je je verhaal kan doen.
Reverse engineering mag verder nog wel, maar de informatie die daarbij gebruikt wordt mag dus niet vanuit de in het reglement genoemde bronnen komen. Gewoon weten hoe een onderdeel van je concurrent in elkaar zit in de wetenschap dat je die informatie nooit meer mag gebruiken is 100% nutteloos. Sterker nog, je schiet daarmee direct alle opties die er nog waren voor legale reverse engineering af. Als jij op de "nette manier" iets van een ander team hebt nagemaakt en iemand van dat team heeft gezien dat iemand anders van jouw team heeft rondgelopen met zo'n LIDAR-ding, ga je een beste kluif hebben om te bewijzen dat die informatie daar niet vandaan is gekomen. Toch minimaal zal de vraag komen waarom je in godsnaam met zo'n ding rondliep om auto's te meten en daar mag je dan een heel goed antwoord op gaan verzinnen.
Denk dat we mekaar beetje verkeerd begrijpen. Ik heb het niet over het gebruik van LIDAR om onderdelen na te maken maar enkel en alleen om de wagen van de tegenstand te begrijpen. Als een bepaalde wagen opeens veel beter presteert qua aero, kan een computermodel gebaseerd op een 3d scan schatten aan informatie opleveren hoe ze te werk gaan en kan er daarop gereageerd worden.
In het reglement staat dat reverse engineering met lidar en dergelijke niet mag voor het maken van identieke onderdelen.
@
CH4OS Het kan aan de eindejaarsfeesten liggen maar ik zie eigenlijk niet direct waar ik mezelf tegenspreek. Heb die cursieve stukjes hieronder gekopieerd
...dat je geen onderdelen mag produceren op basis van lidar en 3d beelden van de wagen van een concurrent...
versus
...Nergens staat vermeld dat je LIDAR (of dergelijke) niet mag gebruiken om erachter te komen hoe de wagen van je tegenstander juist werkt...
In het eerste zeg ik dat je geen onderdelen mag maken gebaseerd op lidar en in het tweede spreek ik over het begrijpen hoe een andere wagen werkt. Dat spreekt mekaar toch niet tegen. Om te begrijpen hoe de aero van een andere wagen werkt, moet je toch geen onderdelen produceren?
Maar als ik het stukje reglement lees, lees ik nergens dat je geen computermodel mag maken, gebaseerd op beelden, om de aero van de andere auto te begrijpen.
Nu zal het allemaal wel een stuk simpeler zijn omdat er hoop pruts vleugeltjes wegvallen bij de nieuwe wagens maar zo'n computermodel kan nog altijd schatten aan informatie opleveren
Camo wordt juist steeds meer en meer gebruikt,
Omdat ik me eigenlijk niet echt veel camo herinner in de F1 ben ik eens op zoek gegaan of ik nog voorbeelden vond en ik stootte op dit artikel op de F1 site (
KLIK) en daaruit haal ik
5. Camouflage
Inspiration can come in many forms – and for their 2015 car’s testing livery, Red Bull took a creative lead from World War I battleships’ ‘dazzle paint’ concept to try and conceal the aerodynamic lines of that year’s RB11.
The car certainly looked cool. But while dazzle paint on battleships was used to play tricks with the enemy’s mind in the bounding waves of the mid-Atlantic, the ruse wasn’t quite so effective around Jerez – not that Symonds thinks it mattered much.
“Red Bull are clever,” he says. “They got loads of publicity from doing this, and that's probably far more important than actually disguising some little detail from some bloke who's probably going to look at it anyway
Mijn dag is weer goed nu ik weet dat ik toch niet helemaal alleen in de wereld sta met mijn ideeën
Maar om het stukje hierboven toch volledig te maken, staat er ook nog bij "In F1, we don't go to the level of taking stereoscopic photographs and measuring from them and things like that,” he adds. “So as a deception, for me, the dazzle paint didn’t really work."
Maar als jij denkt dat het vooral voor marketing is, prima joh.

ik steek mijn halsstarrigheid op de eindejaarsfeesten
[
Voor 16% gewijzigd door
Kenhas op 05-01-2022 10:48
]