[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.874 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:21

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

jurian-s schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:44:
De nieuwe baas van de FIA wil flink wat dingen om gaan gooien, qua stewards en straffen na een race.

Het idee om een race resultaat achteraf niet meer aan te passen, maar straffen toe te passen voor volgende races lijkt mij nuttig, net zoals het verminderen van lichte tijdstraffen die zo weggereden kunnen worden.

https://autobahn.eu/artik...bwseqylSYvclbMYgK57dbvvls
Soymotor, een Spaanse site, waarnaar wordt gerefereerd, kwam op 28 december met dit. 28 december is wat 1 april is bij ons. ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:04
Sepp14 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:59:
[...]

Soymotor, een Spaanse site, waarnaar wordt gerefereerd, kwam op 28 december met dit. 28 december is wat 1 april is bij ons. ;)
Klopt. En zij hebben de internationale media ook nog even op hun nummer gezet op Twitter:

Steam

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Ja grappig :/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:41

Bloodclot

Jawier!

Als eerste iedereen alvast een fijne en gezonde 2022!

En als tweede
spoiler:
Lewis Hamilton!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54
Beste wensen alvast! Op naar nog een keer een spannend seizoen!!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Help!!!! schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:42:
Bij LEC heb ik vaak het gevoel gehad dat hij overrated is. Laten we niet vergeten dat een behoorlijk groot deel van de perceptie die hij oproept bij mensen waarschijnlijk stoelt op prestaties behaald met een zwaar illegale motor. Uiteindelijk is de enige persoon die je gewoon echt moet verslaan je teamgenoot en dat is hem niet eens gelukt afgelopen jaar.
Ik denk dan weer dat mensen hem onderschatten door alleen naar de uitkomsten op de baan te kijken. Winnen is inderdaad het belangrijkste voor een coureur maar F1 is groter dan de coureurs.

Ferrari doet me om reclame te maken en zo meer auto's te verkopen. LeClerc doet het erg goed voor een camera en is volledig vertrouwt met social media, streaming, meme's en alle andere moderne communicatiemiddelen. Hij heeft een imago dat (in mijn ogen) heel geschikt is om rijkaards met een midlife crisis te overtuigen om een Ferrari te kopen.
Er zijn er meer die dat kunnen maar Sainz hoort daar in mijn ogen niet bij.

Het tweede punt is de verdere ontwikkeling van de auto en het team. LeClerc heeft talent voor leiderschap, zeg ik op grond van de simraces die hij streamde. Hij leek met achteloos gemak een heel team van hulpjes te managen die hem hielpen met z'n hardware, software, het organiseren van races, het testen van configuraties, het modereren van chat, etc... Tevens, en misschien daardoor, was hij steeds degene die als eerste de set-up van de auto goed kreeg.

Dat ze hem zo'n langdurig contract hebben gegeven sluit aan bij het idee dat hij moet bijdragen aan de lange termijn ontwikkelingen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 15:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjqIKEacKVvW_NZRrWX8SXo-71o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Azhf4su3Uu8Li710Vps602eR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:12
Dit is serieus de 1e meme over Ham die ik wel kan waarderen :+

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKUf7xt_FZHNj-4T_D4Meuv7raw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfJTMI9CgRZ9aaS4QIO8HPI9.jpg?f=fotoalbum_large

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
renegrunn schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:50:
[...]

Dit is serieus de 1e meme over Ham die ik wel kan waarderen :+
Ik snap m niet eens :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
Hamilton vervangen voor #2 = 2022

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Nog even klein terugbliekje op 2021:

F1 2021: An Unforgettable Season

FOM Dus ja. :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:32
Honda tóch tot eind 2025 met Red Bull actief in de Formule 1 Masashi Yamamoto stapt over van Honda naar Red Bull. Motoren worden gewoon in Japan gebouwd, maar waarschijnlijk onder de RB Powertrain naam. Ik vermoed dat Red Bull de nieuwe fabriek voor onderhoud gaan gebruiken en in de toekomst pas nieuwe motoren gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

NeverSettle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:25:
Honda tóch tot eind 2025 met Red Bull actief in de Formule 1 Masashi Yamamoto stapt over van Honda naar Red Bull. Motoren worden gewoon in Japan gebouwd, maar waarschijnlijk onder de RB Powertrain naam. Ik vermoed dat Red Bull de nieuwe fabriek voor onderhoud gaan gebruiken en in de toekomst pas nieuwe motoren gaat bouwen.
Vraagje.. er staat ''Omdat de motorontwikkeling tot 2026 bevroren wordt'' vanaf welk jaar is het bevroren? Rijden we tot 2026 met 2021 of 2022 motoren?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
spartacusNLD schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Vraagje.. er staat ''Omdat de motorontwikkeling tot 2026 bevroren wordt'' vanaf welk jaar is het bevroren? Rijden we tot 2026 met 2021 of 2022 motoren?
Vanaf de eerste race van dit nieuwe jaar/seizoen, Bahrein 2022. Teams kunnen eventueel dus nog veranderingen aanbrengen aan de motoren tot de eerste GP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Jouw vermoedens kloppen volgens mij wel, er is al eerder aangegeven dat de motoren gewoon in dezelfde fabriek als altijd worden gebouwd en door dezelfde mensen als voorheen. Dat RedBull eigenlijk gewoon een voorraad motoren voor 3 jaar vooruit heeft besteld, wat kan door de engine freeze.
Mijn eigen interpretatie van de situatie is dat Honda niet langer zelf wil investeren in F1-(verbrandings)motoren maar als een klant (Redbull) voldoende geld biedt dan willen ze best nog wet klusjes doen. Zolang je de fabrieken, machines en mensen nog hebt is het makkelijk verdienen en het maakt de overgang wat zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

NeverSettle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Vanaf de eerste race van dit nieuwe jaar/seizoen, Bahrein 2022. Teams kunnen eventueel dus nog veranderingen aanbrengen aan de motoren tot de eerste GP.
hmm, dus als blijkt dat de redbull motor de Mercedes niet kan bijbenen dan is het weer saai tot 2026?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Van de Mercedes Instagram. Heb de foto wat meer helder gemaakt. Het lijkt mij dat dit gewoon een render is toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i63wOCshluyBcM8s7D8_hGeROTw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z2vpdeCQpfSc4DmL0qzGmMyY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27

DataGhost

iPL dev

Slim.

Nieuwe motorfabrikanten hebben wat voordeeltjes ten opzichte van bestaande motorfabrikanten (bijv. in 2021 voor elk motoronderdeel eentje extra toegestaan zonder gridstraffen). RBP wilde daar graag gebruik van maken, maar Mercedes/Ferrari/Renault waren het daar niet mee eens, aangezien RBP vanaf komend seizoen al motoren zou gaan leveren en daarom in 2026 geen "nieuwe" fabrikant meer zou zijn. Dat ze van Honda alleen het IP kregen om de motoren daadwerkelijk te produceren en er verder niks mee mochten doen of mochten gebruiken in enig research voor de motoren vanaf 2026 deed daar niks aan af, als ze voor 2026 al leveren zijn ze geen nieuwe fabrikant meer en lopen ze die voordelen dus mis. Doordat Honda er nu mee doorgaat hoeft RBP nog helemaal niks te leveren waardoor ze in 2026 dus wel een nieuwe fabrikant zijn. Voor Honda verandert er niet zoveel want de fabrieken stonden er al, de mensen werkten er al en ze hoeven niks nieuws te doen, alleen maar dezelfde motor te produceren als die er straks in de eerste race in komt te liggen.

Extra voordeel voor RBP kan zijn dat ze het IP van Honda niet meer nodig hebben, waardoor ze ook met Porsche/Audi/VW/whatever samen kunnen gaan werken voor de ontwikkeling van de nieuwe motor. Honda had ze dat namelijk verboden omdat die dan ook inzage in het IP zouden (kunnen) krijgen en daar hadden ze niet zo'n zin in. Maar dat lijkt me dus ook geen issue meer. Win-win-win-situatie volgens mij. Nou ja, de andere motorfabrikanten zullen iets minder blij zijn vanwege de voordeeltjes die zij zelf niet krijgen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
spartacusNLD schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:22:
[...]

hmm, dus als blijkt dat de redbull motor de Mercedes niet kan bijbenen dan is het weer saai tot 2026?
Wie weet, Ferrari schijnt ook veel progressie te hebben gemaakt met de nieuwe motor. De prestatie verlies van de biobrandstof schijnen ze ook te hebben opgelost bij Shell.
DataGhost schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Slim.

Nieuwe motorfabrikanten hebben wat voordeeltjes ten opzichte van bestaande motorfabrikanten (bijv. in 2021 voor elk motoronderdeel eentje extra toegestaan zonder gridstraffen). RBP wilde daar graag gebruik van maken, maar Mercedes/Ferrari/Renault waren het daar niet mee eens, aangezien RBP vanaf komend seizoen al motoren zou gaan leveren en daarom in 2026 geen "nieuwe" fabrikant meer zou zijn. Dat ze van Honda alleen het IP kregen om de motoren daadwerkelijk te produceren en er verder niks mee mochten doen of mochten gebruiken in enig research voor de motoren vanaf 2026 deed daar niks aan af, als ze voor 2026 al leveren zijn ze geen nieuwe fabrikant meer en lopen ze die voordelen dus mis. Doordat Honda er nu mee doorgaat hoeft RBP nog helemaal niks te leveren waardoor ze in 2026 dus wel een nieuwe fabrikant zijn. Voor Honda verandert er niet zoveel want de fabrieken stonden er al, de mensen werkten er al en ze hoeven niks nieuws te doen, alleen maar dezelfde motor te produceren als die er straks in de eerste race in komt te liggen.

Extra voordeel voor RBP kan zijn dat ze het IP van Honda niet meer nodig hebben, waardoor ze ook met Porsche/Audi/VW/whatever samen kunnen gaan werken voor de ontwikkeling van de nieuwe motor. Honda had ze dat namelijk verboden omdat die dan ook inzage in het IP zouden (kunnen) krijgen en daar hadden ze niet zo'n zin in. Maar dat lijkt me dus ook geen issue meer. Win-win-win-situatie volgens mij. Nou ja, de andere motorfabrikanten zullen iets minder blij zijn vanwege de voordeeltjes die zij zelf niet krijgen :p
Blijkt maar weer hoe goed F1 teams de regels kunnen omzeilen :)

[ Voor 10% gewijzigd door NeverSettle op 01-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

spartacusNLD schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:22:

In principe wel, maar we hebben gezien dat de motoren de afgelopen jaren steeds dichter bij elkaar zijn gekomen. Ook de motoren van Ferrari en Renault zitten vlak bij die van Mercedes. Het is in theorie mogelijk dat iemand nog een grote doorbraak heeft gehad waardoor een van de motoren opeens nog sneller is, maar dat is nogal onwaarschijnlijk.

Het goede nieuws is dat de motor minder dominant is en dat er dus relatief meer te winnen is op andere gebieden, zoals aerodynamica. Aangezien we gaan overstappen naar een totaal andere Formule denk ik dat je de grote ontwikkelingen daar moet zoeken en dat die verschillen veel groter gaan zijn dan de verschillen tussen de motoren. Wat dat betreft is het zelfs fijn dat de motoren worden bevroren zodat de teams al hun aandacht kunnen richten op de gebieden die er het meeste toe doen.

Tegen de tijd dat er duidelijkheid komt over de nieuwe aerodynamica is de engine-freeze wel weer voorbij, al hou ik er eerlijk gezegd wel rekening mee dat ze de nieuwe motoren nog langer gaan uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:48

AvK

Ready Set Go

Zit net een beetje te lezen over de nieuwe auto voor dit jaar. In het begin vond ik em vrij lelijk maar het begint al te wennen. Wat ik me wel afvraag..... hoe gaat dat straks met de pitstops? Grote zware wielen. Met wieldop.
Dus pitstop is - wieldop eraf - wheelgun erop - wiel eraf - wiel erop - wheelgun erop - wieldop erop.
Dat moet toch zeeën van tijd kosten? Dat geldt natuurlijk voor elk team maar tijden van 2 tot 3 seconden gaan we niet meer zien denk ik. Eerder 5 of 6 seconden lijkt me. En zou er een extra mannetje bij het wiel staan die alleen de wieldop opereert? Vragen vragen....

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

AvK schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:55:
Zit net een beetje te lezen over de nieuwe auto voor dit jaar. In het begin vond ik em vrij lelijk maar het begint al te wennen. Wat ik me wel afvraag..... hoe gaat dat straks met de pitstops? Grote zware wielen. Met wieldop.
Dus pitstop is - wieldop eraf - wheelgun erop - wiel eraf - wiel erop - wheelgun erop - wieldop erop.
Dat moet toch zeeën van tijd kosten? Dat geldt natuurlijk voor elk team maar tijden van 2 tot 3 seconden gaan we niet meer zien denk ik. Eerder 5 of 6 seconden lijkt me. En zou er een extra mannetje bij het wiel staan die alleen de wieldop opereert? Vragen vragen....
Er zit gewoon een gat in de wieldop dus die hoeft er niet af. Ook hebben ze al een aanpassing gedaan en er een groef in gemaakt zodat ze niet meer volledig plat zijn, zodat de monteurs de wielen beter vast kunnen houden door er met hun vingers in te haken zoals dat bij wielen zonder doppen al gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

DataGhost schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:57:
[...]

Er zit gewoon een gat in de wieldop dus die hoeft er niet af. Ook hebben ze al een aanpassing gedaan en er een groef in gemaakt zodat ze niet meer volledig plat zijn, zodat de monteurs de wielen beter vast kunnen houden door er met hun vingers in te haken zoals dat bij wielen zonder doppen al gebeurde.
Ah dank je. Zo zie je maar weer..... soms denk ik te moeilijk.... 8)7

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Chocoball
  • Laatst online: 22:26
Een nieuw jaar, een nieuw seizoen en daarom 2 artikelen in de samenvatting en vertaling. Eerst een interview met Nikolas Tombazis van de FIA over de nieuwe 2022 wagens.
  • De FIA heeft zich 2 doelen gesteld. Het veld moet in 2022 dichter op elkaar zitten en het moet eenvoudiger worden andere wagens te volgen.
  • Tombazis hoopt dat het eerste doel in het 2022 seizoen bereikt zal worden. Op dit moment zit er 3 seconden tussen de eerste en de laatste wagen en dat aan het einde van het seizoen dit nog maar 1,5 seconde zal zijn.
  • De verwachting is dat aan het begin van het seizoen de tijdsverschillen ook groter zullen zijn omdat de wagens nog niet op elkaar lijken. Gaande het seizoen zullen de wagens wel meer op elkaar gaan lijken omdat dan duidelijk wordt wie de betere wagen heeft en zal de rest snel volgen.
  • Door de technische restricties in het regelement moet het mogelijk worden dat de teams dichter op elkaar zitten anders gebeurd mogelijk hetzelfde als in 2009 toen de wagens ook werden aangepast om inhalen te verbeteren. Die vrijheid is er nu niet maar de regels zijn niet in steen gebeiteld en kunnen over het seizoen nog aangepast worden als blijkt dat ze niet werken.
  • De angst dat een team een geniale truc vindt zoals in 2009 is weggenomen omdat de FIA meer invloed heeft wat het toestaat en wat niet. Alle ontwikkelingen die een negatief effect hebben op inhalen of de kosten onredelijk laten stijgen zijn verboden. Daarnaast houden de techneuten van de FIA en van F1 alles nauwlettend in de gaten. Net als de teams hebben zij een windtunnel en CFD tot hun beschkking.
  • Tombazis geeft aan dat tijd ook een rol speelt wanneer ideeën worden afgewezen. Wanneer iets in december wordt afgewezen dan het heeft het team nog de tijd het aan te passen, wanneer dat in maart gebeurd niet omdat de FIA steeds strenger zal worden. Hij gaat er van uit dat het aan het begin van het seizoen de basis er staat en dat het alleen nog om details zal gaan. Ondertussen hebben al 2 teams de crash test met succes doorstaan (Haas is daar 1 van).
  • De motoren gaan in het 2022 seizoen van E5 over naar E10 brandstof. Nu liggen de motoren qua vermogen redelijk dicht bij elkaar in de buurt maar er zijn nog geen afspraken tussen de fabrikanten gemaakt wanneer een motorfabrikant te ver gaat achterliggen op de rest.
Het 2e artikel gaat over de weg die de FOM en FIA willen inslaan met elektrificatie en emissieloze brandstoffen.
  • De Formule 1 heeft de meest efficiënte motoren in de wereld. Alleen zijn ze te duur, te gecompliceerd en slecht aangeprezen. In 2026 moet alles beter.
  • Straatauto's worden dan wel steeds meer elektrisch maar de top van de motorsport is tegen volledige elektrificatie. De Formule E dreigt steeds meer in de schaduw van de Formule 1 komen te staan. Merken zoals Audi en BMW zijn al weg en Mercedes gaat na ook na 8 seizoenen ermee stoppen. De marktwaarde is te gering en het leereffect van de standaardaccu te beperkt. Motorsport moet je horen, ruiken en zien.
  • Echter Formule 1 kan niet om elektrificatie heen omdat de gehele autoindustrie mede door politieke redenen hiermee bezig is. Daarom moet er 350 Kilowatt elektrische prestaties bijkomen net als in het 9e seizoen van de Formule E.
  • De Formule 1 heeft zich verplicht in 2030 CO2 neutraal te zijn en synthetische brandstoffen gebruiken die broeikasgassen met 65% moeten verminderen. De algemene kritiek is dat 2026 te laat is, veel tijd in laboratoriumonderzoek wordt gestoken en daarom veel efficiénter is om elektrische aandrijving te gebruiken. Domenicali (FOM) geeft aan dat F1 brandstof straks compatibel is met straatauto's en dat met meer dan een miljard auto's die nu nog op fossiele brandstof rijden.
  • De strategie van meer elektrische prestaties en duurzame brandstof moet bestaande fanrikanten aanhouden en nieuwe fabrikanten aantrekken. Meer leereffect vanwege meer elektrische prestaties en het schoner laten rijden van de bestaande vloot.
  • Het moet wel gezegd worden dat de branche voor brandstoffen nog geen business model heeft voor bio- of synthetische brandstoffen, laat staan productiefaciliteiten.
  • De 2026 motoren worden eenvoudiger, door het wegvallen van de MGU-H en meer standaardonderdelen moet de prijs per motor zakken van 2 naar 1,3 miljoen. Het moet ook eenvoudiger worden om als nieuwkomer in te stappen en niet zoals Honda in het huidige motorenregelement, waar het later instapte en vervolgens jaren nodig had om tot het hoogste niveau te komen.Verder moet actieve aerodynamica de luchtweerstand verminderen en daarmee ook het verbruik.
  • De Formule 1 wil niet opnieuw de fout maken haar product te verstoppen maar juist laten zien (Powered by Hybrid) dat het als ontwikkelingsplatform nodig is en als motorsport voor de fans.
https://www.auto-motor-un...fia-technikchef-tombazis/
https://www.auto-motor-un...glement-ab-2026-eckdaten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Chocoball schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:59:
Het moet ook eenvoudiger worden om als nieuwkomer in te stappen en niet zoals Honda in het huidige motorenregelement, waar het later instapte en vervolgens jaren nodig had om tot het hoogste niveau te komen.
En dit is dus precies waar RBP graag gebruik van wil gaan maken en waar de andere fabrikanten het nog niet zomaar mee eens waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
En toch blijft zo'n engine freeze bijzonder gevaarlijk. Als er 1 nu met kop en schouders bovenuit steekt, zou de Fia toch moeten kijken of ze daar iets aan kunnen doen (na het seizoen). Een beetje zoals onder de tijd van Ecclestone. Anders krijg je straks weer 4 saaie jaren, en dan is de sport z'n herwonnen spanning weer verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

chevsticks schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 15:44:
En toch blijft zo'n engine freeze bijzonder gevaarlijk. Als er 1 nu met kop en schouders bovenuit steekt, zou de Fia toch moeten kijken of ze daar iets aan kunnen doen (na het seizoen). Een beetje zoals onder de tijd van Ecclestone. Anders krijg je straks weer 4 saaie jaren, en dan is de sport z'n herwonnen spanning weer verloren.
Alsnog zijn en waren er beperkingen aan de verdere ontwikkeling van de motor. Het is een doorontwikkeling op wat er nu in de auto's zit en binnen de huidige regels mag je ook niet zomaar alles doen qua motorontwerp, dus de kans op enorme vermogenstoenamens over deze winter, groter dan voorgaande jaren, is niet heel waarschijnlijk. Dan zou je bijna voor radicaal andere ontwerpen moeten gaan, maar dat kost je naast heel veel geld ook heel veel risico want er kan maar zeer beperkt getest worden met die nieuwe motoren, in ieder geval niet in de auto's. Op het moment dat ze straks de pitbox uitrijden dit jaar ligt de motor vast voor de komende jaren, dus als zo'n radicale wijziging de verkeerde kant op is gegaan heb je toch een probleem.
Maar volgens mij waren ook "radicale wijzigingen" beperkt op de een of andere manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik reageeer uiteraard op het artikel en niet persoonlijk ;)
Chocoball schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:59:
  • De motoren gaan in het 2022 seizoen van E5 over naar E10 brandstof. Nu liggen de motoren qua vermogen redelijk dicht bij elkaar in de buurt maar er zijn nog geen afspraken tussen de fabrikanten gemaakt wanneer een motor te ver gaat achterliggen op de rest.
E10 vind ik eigenlijk een afgang voor F1. De eerste de beste personenauto loopt daar al jaren op.
• Straatauto's worden dan wel steeds meer elektrisch maar de top van de motorsport is tegen volledige elektrificatie. De Formule E dreigt steeds meer in de schaduw van de Formule 1 komen te staan. Merken zoals Audi en BMW zijn al weg en Mercedes gaat na ook na 8 seizoenen ermee stoppen. De marktwaarde is te gering en het leereffect van de standaardaccu te beperkt.
Formule E moet wellicht grotere stappen gaan nemen maar dat zal het wel duurdere maken.
Motorsport moet je horen, ruiken en zien.
Dat vind ik onzin. De meeste F1 fans kijken thuis vanaf de bank en hebben nog nooit een circuit bezocht of een F1 auto gehoord. En eerlijk gezegd ben ik ook niet heel erg onder de indruk van het motorgeluid van de huidige generatie auto's. Als je in de pit staat is vast heel indrukwekkend, maar vanaf de tribunes is het niet heel anders dan een snelweg of trein. En veel te ruiken valt er ook niet met die super-efficiente motoren.
Om het maar niet te hebben over alle simracers die toch ook veel plezier hebben zonder ooit een druppel brandstof te laten ontbranden.
• De Formule 1 heeft zich verplicht in 2030 CO2 neutraal te zijn en synthetische brandstoffen gebruiken die broeikasgassen met 65% moeten verminderen. De algemene kritiek is dat 2026 te laat is, veel tijd in laboratoriumonderzoek wordt gestoken en daarom veel efficiénter is om elektrische aandrijving te gebruiken.
Helemaal mee eens, al heeft F1 zichzelf wel klem laten zetten doordat FE het allleenrecht heeft verkregen op volledig elektrische races waardoor ze nu niet veel te kiezen hebben.
Domenicali (FOM) geeft aan dat F1 brandstof straks compatibel is met straatauto's en dat met meer dan een miljard auto's die nu nog op fossiele brandstof rijden.[/li]
Klinkt leuk maar wat hebben we daar aan? Ik geloof dat hij probeert te impliceren dat F1 er voor gaat zorgen dat al die andere auto's op schone brandstof gaan rijden maar daar geloof ik niet zo in. F1 is te laat om nog grote stappen te maken, die zijn allemaal al gemaakt voor de reguliere markt. F1 gaat echt niet op gewone E10 brandstof rijden maar zal gebruik blijven maken van allerlei toevoegingen die onbetaalbaar zijn voor dagelijks gebruik.
• De strategie van meer elektrische prestaties en duurzame brandstof moet bestaande fanrikanten aanhouden en nieuwe fabrikanten aantrekken. Meer leereffect vanwege meer elektrische prestaties en het schoner laten rijden van de bestaande vloot.
Wederom is de markt al verder dan wat de regels van F1 lijken toe te laten. Ze zullen vast nog wel wat weten te verbeteren maar het voelt als "te weinig en te laat". Dat we de MGU-H afschaffen vind ik dan ook erg jammer. Dat was nou een punt waarin F1 wel iets nieuws deed, ook al vertaalde het zich nog niet goed naar de markt.
• Het moet wel gezegd worden dat de branche voor brandstoffen nog geen business model heeft voor bio- of synthetische brandstoffen, laat staan productiefaciliteiten.
Daar komt de aap uit de mouw, alle mooie plannen over schone brandstof zijn op dit moment niet meer dan fantasie. Het is toverstokdenken. We produceren bij lange na niet genoeg van het spul en wat we maken is eigenlijk niet schoon genoeg om onze doelen te halen. Het is bijna religieus hoe mensen blijven geloven dat er wel een schone oplossing komt en we alles lekker bij het oude kunnen laten. Iemand moet alleen even goedkope schone brandstof uitvinden.

Voor de duidelijkheid, ik heb het antwoord ook niet. Ik zie ook dat we in haast een onmogelijke situatie zitten doordat we zo afhankelijk zijn van brandstof en dat het voorlopig niet mogelijk lijkt om daar van af te stappen. Maar ik krijg niet het gevoel dat de daad bij het woord wordt gevoegd. We hebben het er al jaren over en F1 durft niet verder te gaan dan E10. Dat is niet vooruitstrevend maar het absolute minimum.
Dapper zou zijn om strenge limieten te koppelen aan de vervuiling die de auto's mogen produceren en de teams laten uitzoeken hoe ze dat bereiken en met welke brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:06:
Ik reageeer uiteraard op het artikel en niet persoonlijk ;)

Voor de duidelijkheid, ik heb het antwoord ook niet. Ik zie ook dat we in haast een onmogelijke situatie zitten doordat we zo afhankelijk zijn van brandstof en dat het voorlopig niet mogelijk lijkt om daar van af te stappen. Maar ik krijg niet het gevoel dat de daad bij het woord wordt gevoegd. We hebben het er al jaren over en F1 durft niet verder te gaan dan E10. Dat is niet vooruitstrevend maar het absolute minimum.
Dapper zou zijn om strenge limieten te koppelen aan de vervuiling die de auto's mogen produceren en de teams laten uitzoeken hoe ze dat bereiken en met welke brandstof.
Ik snap wat je zegt hoor, maar de F1 is gewoon te lang blijven hangen in de huidige brandstof. Het is geen kwestie van niet durven maar vooral niet kunnen. Immers moet alles nog onderzocht worden.
Veel mensen hebben nu het beeld dat elektra de oplossing is voor alles, maar dat is met de huidige technologie geen haalbare kaart. (Energie netwerken kunnen het niet aan, accu's hebben onvoldoende capaciteit en voor nieuwe duurt het nog wel even voordat die veilig en betrouwbaar genoeg worden geacht voor ze op de markt zijn).
Hernieuwbare energie opwekken is op vele manieren mogelijk, energie opslaan en creëren / vrijgegeven is lastig. Met alleen zonnepanelen en windenergie gaan we het niet redden, immers: je moet het opslaan. Vele dagen zonder (veel) wind en zon zorgt ervoor dat we met apparatuur en auto's energie opgebruiken, dus er is nog steeds noodzaak voor andere manieren van opwekken. Waarom zou dat niet uit de F1 / auto industrie kunnen ontstaan?

In mijn optiek kunnen ze momenteel niet veel anders dan de huidige gemaakte keuze, waarbij dus ook actief wordt ingezet om mogelijkheden met groene(re) brandstoffen te onderzoeken en ontwikkelen.
De F1 is eigenlijk altijd een stapje voor geweest met van alles op de consumenten auto's, vooral qua techniek. Dat kunnen ze weer worden door het juiste te doen en in mijn optiek zetten ze daar nu ook echt op in.

Brandstof is daarbij nooit focus gebied geweest, er zijn wel eens dingen geweest met brandstof, maar daarbij lag de focus op prestaties en niet op het milieu aspect. Daar komt nu dus verandering in.

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat het allemaal hosanna is ofzo, gaat mij er meer om de / een mogelijke andere kant te belichten, aangezien ik vind dat jou reactie teveel op het negatieve focust. De waarheid zal vast ergens tussen onze (geschetste) beelden inzitten.

[ Voor 5% gewijzigd door jbdeiman op 01-01-2022 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Het doel is al eerder gezet op 100% klimaatneutrale brandstof in 2025, dus 1 jaar voordat de nieuwe motoren komen en in dit seizoen was eigenlijk het plan om met E20 te starten. Echter dan moeten de huidige motoren teveel omgebouwd worden vanwege het octaangehalte, deze is nu 102 en bio- of synthetische brandstof hebben een octaangehalte van slechts 91 of 95 .

Ik herhaal niet graag mijzelf maar hier nog een eerdere reactie over de F1 brandstoffen: Chocoball in "[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC!"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
Chocoball schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:24:
Het doel is al eerder gezet op 100% klimaatneutrale brandstof in 2025, dus 1 jaar voordat de nieuwe motoren komen en in dit seizoen was eigenlijk het plan om met E20 te starten. Echter dan moeten de huidige motoren teveel omgebouwd worden vanwege het octaangehaltetal, deze is nu 102 en bio- of synthetische brandstof hebben een octaangehaltetal van slechts 91 of 95 .

Ik herhaal niet graag mijzelf maar hier nog een eerdere reactie over de F1 brandstoffen: Chocoball in "[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC!"
FTFY ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

Vuvuzela

My spire is forming

Chocoball schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 23:24:
Het doel is al eerder gezet op 100% klimaatneutrale brandstof in 2025, dus 1 jaar voordat de nieuwe motoren komen en in dit seizoen was eigenlijk het plan om met E20 te starten. Echter dan moeten de huidige motoren teveel omgebouwd worden vanwege het octaangehalte, deze is nu 102 en bio- of synthetische brandstof hebben een octaangehalte van slechts 91 of 95 .
E85 (wat 85% bio ethanol is) zit qua octaangetal boven de 100.
Tuners in de VS gebruiken het veel, levert een winst van 10 a 20% vermogen op.

[ Voor 6% gewijzigd door Vuvuzela op 02-01-2022 12:29 ]

I served in a company of heroes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:37

[ Voor 49% gewijzigd door Amaze86 op 02-01-2022 14:16 ]

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Ja hoor en het begint.
Het door Mercedes van promoten en neerzetten van Hamilton als iemand die compleet down is maar toch in de auto wilt stappen #blessed

https://www.ad.nl/formule...-lewis-hamilton~a9075e3d/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Henvar schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:23:
Ja hoor en het begint.
Het door Mercedes van promoten en neerzetten van Hamilton als iemand die compleet down is maar toch in de auto wilt stappen #blessed

Kan me toch niet van de indruk ontdoen dat al die berichten / wazige meldingen bedoeld zijn om de zege van Max te bagatelliseren / overschaduwen. Ze gaan maar door terwijl Merc het zelf strategisch heeft doen mislukken. Zelfs Ham vind dat gezien alle gepiep en geblaas over de boordradio.

Ben er een beetje zat van zo langzamere hand. Niet dat ik de discussie nog eens over wil doen hoor.
Zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:29
In zekere zin is er maar een ontsnappen aan. 5 min voor de start de tv aan, en na de champagne meteen weer uit. En verder zoveel mogelijk alleen technische artikelen lezen.

Aan de andere kant, het is maar een bericht van een team. Mij doet dat emotioneel niet zo veel.

Al had merc de "stop the steal" petjes van trump overgekocht. Het heeft toch geen invloed op hoe goed of slecht RBR of Merc hun auto gaat zijn. En ik denk niet dat Max er slechter van slaapt.

Maar ben blij dat dit er op duid dat hij doorgaat. Even uitgaande dat het dit jaar weer merc vs rbr is. Russel zal wel moeten wennen. En een seizoen Max dominant vind ik ook niet leuk.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Vuvuzela schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:27:
[...]

Ethanol is idd meer topvermogen uit te halen, wel is de energie per liter lager. Hoe meer ethanol, hoe meer brandstof ze mee moeten gaan nemen om de race uit te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

AvK schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:32:
[...]

Kan me toch niet van de indruk ontdoen dat al die berichten / wazige meldingen bedoeld zijn om de zege van Max te bagatelliseren / overschaduwen. Ze gaan maar door terwijl Merc het zelf strategisch heeft doen mislukken. Zelfs Ham vind dat gezien alle gepiep en geblaas over de boordradio.

Ben er een beetje zat van zo langzamere hand. Niet dat ik de discussie nog eens over wil doen hoor.
Zeker niet.
Dat is het ook en dat bewuste delegitimeren van dit kampioenschap waar Mercedes mee bezig was, stelde ik ook al maanden geleden ook al in volgens mij een van de racetopics. Waarom denk je dat je mij hier verder ook helemaal niet over hoort? Dit moet je gewoon nul aandacht geven. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Henvar schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:23:
Ja hoor en het begint.

Maar is het zo ondenkbaar dat hij er even compleet doorheen zat nadat hij het WK in de laatste ronde compleet onverwacht verloor?

Met de #blessed zit je vooral jezelf gek te maken, bericht van Merc is weinig mis mee.

Ben erg blij dat hij er volgend jaar weer bij is, nog altijd een van de beste coureurs in de F1.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Waarom denk je dat je mij hier verder ook helemaal niet over hoort?
Omdat je eigenlijk gewoon voor Hamilton was :>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Homeland schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Maar is het zo ondenkbaar dat hij er even compleet doorheen zat nadat hij het WK in de laatste ronde compleet onverwacht verloor?

Met de #blessed zit je vooral jezelf gek te maken, bericht van Merc is weinig mis mee.

Ben erg blij dat hij er volgend jaar weer bij is, nog altijd een van de beste coureurs in de F1.
Ha, eindelijk mijzelf een aanhalen

PWM in "[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC!"

Het is 100% nep, 100% #Blessed en 100% verzonnen door Merc marketing. Prachtig om te zien :p Ze zijn wel iets eerder dan ik dacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
PWM schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:36:
[...]

Ha, eindelijk mijzelf een aanhalen

PWM in "[F1] Seizoen 2021 - Max Verstappen WDC!"

Het is 100% nep, 100% #Blessed en 100% verzonnen door Merc marketing. Prachtig om te zien :p
Of Hamilton is ook maar een man van vlees en bloed die het enorm kut vind dat hij het WK, zeker op die manier, heeft verloren.

Tuurlijk maakt Mercedes er een marketing verhaal van maar in de kern is het toch niet raar om te bedenken dat hij er wel even flink doorheen zat en mogelijk zelfs overwoog te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Homeland schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Of Hamilton is ook maar een man van vlees en bloed die het enorm kut vind dat hij het WK, zeker op die manier, heeft verloren.

Tuurlijk maakt Mercedes er een marketing verhaal van maar in de kern is het toch niet raar om te bedenken dat hij er wel even flink doorheen zat en mogelijk zelfs overwoog te stoppen.
Tuurlijk, de eerste 2 dagen. Maar daarna niet meer. Hamilton is 1 kampioenschap verwijdert van GOAT. Rijdt in nog steeds de beste auto, in het team met het meeste geld (daar gaan nieuwe regels niet veranderen), met een waanzinnige tweede rijder naast zich en de fysiek om nog 3-4 jaar door te gaan. Die heeft echt niet getwijfeld. Dit komt uit een marketing koker, niks anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PWM schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Tuurlijk, de eerste 2 dagen. Maar daarna niet meer. Hamilton is 1 kampioenschap verwijdert van GOAT. ..
GOAT? Dan alleen qua statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vuvuzela schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:27:
Leuk maar Ethanol brandt langzamer als benzine.
Je moet dan eigenlijk een 2de motor gaan maken qua afstelling als het ware. Dat doen die tuners niet in de mate dat noodzakelijk is voor de F1. Je moet echt alles aanpassen en dan vooral de base spark map moet op punt staan want anders loop je zo in de temperature protection.

Laat ze maar E85 gebruiken in de Indycar.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Exocet schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:22:
[...]

GOAT? Dan alleen qua statistieken
Zeker :p Maar uiteindelijk tellen die natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Beetje nieuws dan.
RBR is naar de rechter gestapt om Dan Fallows (voormalig hoofd aero) tot minstens 2023 buiten Aston Martin te houden. Daar zou die namelijk TD worden.
https://racingnews365.com...rt-over-departing-fallows

Dit is blijkbaar ook niet de eerste keer met Fallows. Want die kwam blijkbaar met vergelijkbare dingen ook over van McLaren in 2014. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 22:35
DaniëlWW2 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:10:
Dit is blijkbaar ook niet de eerste keer met Fallows. Want die kwam blijkbaar met vergelijkbare dingen ook over van McLaren in 2014. :P
Blijkbaar heb jij dan een ander artikel gelezen? :P
In 2014, he wanted to switch from Red Bull to McLaren. He signed a new contract with McLaren, but then Red Bull offered him a new and better contract. The teams reached an undisclosed settlement over the dispute.
Oftewel: heeft al eens eerder willen vertrekken van Red Bull naar een ander F1 team.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Als je nog een leuke F1 quiz wilt doen: https://www.bbc.com/sport/formula1/59712332 voor de mensen die zich vervelen. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

[...]

Zou hij zich ook zo kut gevoeld hebben toen hij het wereldkampioenschap "stal" van Felipe Massa? ;)

We win as a team... Maar als hij verliest dan is de wereld te klein en krijgen we een theater met drama...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:24:
[...]

Zou hij zich ook zo kut gevoeld hebben toen hij het wereldkampioenschap "stal" van Felipe Massa? ;)

We win as a team... Maar als hij verliest dan is de wereld te klein en krijgen we een theater met drama...
Misschien vond hij eerder dat Massa zijn kampioenschap stal? Immers moest Massa winnen en hoefde Hamilton dan maar 6e(? IIRC) te worden. Oftewel: Hamilton ging redelijk aan de leiding de laatste race in.

In any case. Op basis van het verleden had Hamilton zijn verlies natuurlijk moeten zien aankomen. Hij heeft nog nooit een WDC gewonnen als die 6 races voor het einde niet aan de leiding ging, en dat was ook afgelopen seizoen niet het geval. Dat hij ging verliezen had hij dus al kunnen zien aankomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

RobertMe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:29:
[...]

Misschien vond hij eerder dat Massa zijn kampioenschap stal? Immers moest Massa winnen en hoefde Hamilton dan maar 6e(? IIRC) te worden. Oftewel: Hamilton ging redelijk aan de leiding de laatste race in.

In any case. Op basis van het verleden had Hamilton zijn verlies natuurlijk moeten zien aankomen. Hij heeft nog nooit een WDC gewonnen als die 6 races voor het einde niet aan de leiding ging, en dat was ook afgelopen seizoen niet het geval. Dat hij ging verliezen had hij dus al kunnen zien aankomen :+
Hij moet dan ook vooral boos zijn op zijn team die de strategie volledig verknald hebben. Ze hadden de wagen en de snelheid om beide keren ook een pitstop te doen maar nee, ze zouden de wedstrijd wel even winnen. Nu moesten ze ook wel in de aanval want bij beiden de baan af was Max sowieso wereldkampioen geweest.

Nu maakt het voor het wereldkampioenschap niet uit. In beide gevallen zouden de Lewis supporters nog maanden blijven huilen zoals nu het geval is. Social media is wat dat betreft echt vergif...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Ik heb ook eerder het idee dat vooral de fans vanuit de UK, erover klagen en de rest van de wereld er zich niks van aantrekt.

Hoe je het ook ziet; dit is de beste PR die Formule 1 heeft kunnen krijgen. :)

Ow ennuh voor de liefhebbert:

Voor wat (ouder) nieuws ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Illegal_Alien op 03-01-2022 08:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:32:
[...]

Hij moet dan ook vooral boos zijn op zijn team die de strategie volledig verknald hebben. Ze hadden de wagen en de snelheid om beide keren ook een pitstop te doen maar nee, ze zouden de wedstrijd wel even winnen. Nu moesten ze ook wel in de aanval want bij beiden de baan af was Max sowieso wereldkampioen geweest.
Die stop onder de VSC hadden ze zeker kunnen (/moeten) doen, onder de SC was wel tricky. Onder de SC stoppen en Red Bull / Verstappen blijft buiten, vervolgens wordt de race onder de SC afgevlagd en Verstappen is kampioen. Dan had de F1 wereld pas echt op de kop gestaan. Verstappen had in deze gewoon het voordeel dat hem de stop niks kostte. Of ja, plekken op achterliggers die er uiteindelijk wel nog tussenuit werden gehaald. Hamilton zou zijn P1 met een stop zo afstaan en moest dan hopen op een herstart, of alsnog dat Verstappen ook zou stoppen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12
[...]

Klopt, maar een beetje meer zelfreflectie bij Mercedes zou ze niet misstaan.

Het heeft ze het hele seizoen nou niet bepaald tegen gezeten. Er zijn tig scenario's waarbij als er een bepaald iets buiten zijn schuld NIET gebeurd was (Baku, Silverstone, Hongarije) Verstappen met een dusdanige riante voorsprong naar Abu Dhabi was gekomen dat een 2e of 3e plaats zou hebben volstaan voor het WDC.

Hamilton/Mercedes kan daar eigenlijk geen enkele vergelijkbare situatie tegenover stellen. Integendeel. Grote (inschattings-) fouten van Hamilton hadden door puur geluk geen consequenties (Imola/Silverstone). Alleen zijn fout in Baku heeft hij volledig moeten dragen.

Dat het dan in de laatste race alsnog door het putje gaat terwijl je (bijna) alle kaarten in handen hebt kan Mercedes zich ook alleen maar zelf verwijten. Ze hadden een (veel) snellere auto, maar waren in de situaties die zich aandienden (VSC en SC) te bang om door te pakken en hadden te weinig vertrouwen in hun auto en/of Hamilton om ondanks een eventueel verlies van track-position toch te zegevieren.

Dat angstige optreden is de hoofdreden dat ze de titel verloren hebben.

Vermoed ook dat Hamilton meer teleurgesteld is in het team dan in de FIA. Als je de onboards beluistert van die laatste paar ronden zou dat geen vreemde conclusie zijn.

Hamilton heeft direct door dat hij een groot probleem heeft, vraagt zijn team bijna wanhopig of ze niet kunnen stoppen. Pat Bonnington verontschuldigd zich daarna meerdere keren bijkans dat ze het niet aandurfden omdat ze track-position hadden verloren en Hamilton beklaagt zich daarna tig keer over het gebrek aan snelheid van de safety car. Die voorvoelde die laatste ronden precies wat er zou gaan gebeuren.

-----------------------

PB: 'So double yellow exit turn 4. Turn 14. So turn 14. Yellow yellow Entering it now. Stay left, stay left. Staying out, staying out, Safety car, safety car, keep the delta positive.'
LH: 'Shiiiitttt'
PB: 'Strat mode 1'
LH (vlak voor pit-entry): "I can't box?'
PB: 'Negative'

--- Volgende ronde ---
LH: 'That's unbelievable man'
--- Halve ronde verder ---
LH: 'What's the situation guys?'
PB: 'Sorry. Situation is: Verstappen has pitted he had a free pitstop, we would have lost track position to him. Four laps remaining when you cross the line. So this whole field has to bunch and then they have to send lapped cars through. So, it may not restart.'
LH: 'Is he right behind me?'
PB: 'He will be, once they sorted out al the order. This is gonna take a while to sort out.'
LH: 'With new tires?'
PB: 'Copy Lewis, we would have lost track position if we had pitted.'
LH: 'Safety car is going way too slow'
PB: 'Yeah, just stay of the debris. Stay left'
LH: 'Safety car needs to pick up pace'
PB: 'Copy'

--- Volgende ronde ---
PB: 'So the field has yet to bunch'
LH: 'Tell the safety car to speed up.'
PB: 'Copy Lewis'
LH: 'The safety car is not going full gas on the straight'
PB: 'Copy Lewis. Understood'
LH: 'How many cars are behind me? Between us?'
PB: 'Stay hard left. Five cars between you. The field still hasn't bunched'
LH: 'How many laps left?'
PB: 'That will be three when you cross the line'

--- Volgende ronde ---
PB: 'So lapped cars are now allowed to overtake. No weaving, stay on line'
PB: 'Oh. They not gonna overtake actually. They not gonna allow the cars to overtake.'
PB: 'So we believe they may restart the race like this'
PB: 'Just be mindfull there is still that extinguiser down turn 14'
LH: 'There is still a lot of debris out there'
PB: 'And copy that Lewis'

--- Volgende ronde ---
PB: 'Just keep working those tires'
PB: 'So P1 when you cross the line. There are 5 back-markers between you and P2'
PB: 'So Norris is the car behind. He has 7 laps old medium tires'
--- Lichten op de safety car groen ---
PB: 'So he's now gonna let the cars through'
LH: 'I cannot pass the safety car (?)'
PB: 'So he's now gonna let four cars through'
PB: 'Safety car in this lap. Safety car in this lap'
PB: 'So prepare your tires. You have strat 5 and overtake on each of the straights. One lap remaning.'
PB: 'Safety car at turn 15 now'

--- Volgende ronde ---
LH: 'This is manipulated man!'

-----------------------

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

flessuh

Set sail for fail!

Net doen alsof hij het niet probeerde te manipuleren met zijn opmerkingen...

"lots of debris"
"safety car needs to speed up"

en zo nog een aantal opmerkingen, puur om te proberen achter de safety car te finishen.

Valt mij op zich nog mee dat er geen cryptisch bericht naar Bottas is gegaan of hij zijn auto niet stil wilde zetten.. vooral niet toen Perez naar binnen werd gehaald.

[ Voor 28% gewijzigd door flessuh op 03-01-2022 09:22 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

alexbl69 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:10:
[...]

Dat ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:13
alexbl69 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:10:
[...]
Dat het dan in de laatste race alsnog door het putje gaat terwijl je (bijna) alle kaarten in handen hebt kan Mercedes zich ook alleen maar zelf verwijten. Ze hadden een (veel) snellere auto, maar waren in de situaties die zich aandienden (VSC en SC) te bang om door te pakken en hadden te weinig vertrouwen in hun auto en/of Hamilton om ondanks een eventueel verlies van track-position toch te zegevieren.

Angst was hier zeker de raadgever. Dat begon al bij de eerste pitstop van Verstappen. Daar volgde MER direct, terwijl dat niet per se nodig was. MER heeft uitsluitend vanuit verdediging gehandeld, waar RBR de aanval koos.
Wat ik daarbij grappig vind (eerder al hier gelezen) is dat ze er alles aan hebben gedaan om te voorkomen dat HAM in de situatie zou komen dat hij Max moest inhalen, ‘omdat Max hem dan van de baan getikt zou hebben’. (Daarom ook die advocaat op voorhand mee). Ze zijn in hun eigen zwartmakerij van Max gaan geloven én hebben ernaar gehandeld. Tip voor 2022: geloof in je eigen kracht.
Vermoed ook dat Hamilton meer teleurgesteld is in het team dan in de FIA. Als je de onboards beluistert van die laatste paar ronden zou dat geen vreemde conclusie zijn.
Ik deel dat vermoeden. Zou voor mij ook verklaren waarom Hamilton iedereen inclusief Mercedes en Toto ontvolgd heeft. Daar speelt meer dan teleurstelling in FIA. En hoe vaker Toto met beweringen komt terwijl Hamilton zelf stil blijft, hoe sterker dat vermoeden wordt. (Hoewel ik ook echt wel begrijp dat je enorm stuk kunt zijn van zo’n tegenslag op deze manier en een paar weken totale afzondering nodig hebt.) Dit zegt mij vooral heel veel over Toto en de marketingachtige manier waarop hij de werkelijkheid benadert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Mischien intressant:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Chocoball
Domenicali (FOM) wil betere reclame voor de techniek in Formule 1. Er moet meer komen en er zal meer komen.
  • In het 2022 seizoen worden de F1 teams verplicht om alle nieuwe ontwikkelingen in het openbaar te tonen. Dit project heeft als werktitel "show and tell" dus laten zien en vertellen.
  • De show and tell sessie gaat als volgt. Op vrijdag worden alle wagens voor de garages in de pitstraat getoond. De teams leveren een lijst aan met de nieuwe aerodynamische onderdelen. Daaronder vallen ook experimentele onderdelen die door enkele teams alleen op vrijdag getest worden. Na de kwalificatie kiest de Formule 1 er 5 wagens uit en deze worden dan met hun uiteindelijke specificaties getoond.
  • Domenicali wil meer want sinds 2014 rijdt de Formule 1 met hybride V6 turbo motoren. Ook over de techniek onder de kap moet meer openheid gaan komen maar daar zijn nog geen gedetailleerde plannen voor.
  • De 4 fabrikanten (Mercedes, Ferrari, Honda en Renault) spelen al jarenlang verstoppertje. In het 2021 seizoen toonde Ferrari voor het eerst een V6 motor. Hoewel dit exemplaar uit 2014 is zijn er nooit eerder foto's van de motor verschenen. Andere fabrikanten doen het marginaal iets beter maar als het aankomt op informatie zoals prestatievermogen dan geeft niemand thuis.
  • De FOM wil betere reclame voor de F1 motoren. Afgelopen november is het al begonnen met de slogan "The world’s most efficient engine – powered by hybrid since 2014". De Formule 1 rijdt met de meest efficiënte motoren maar de fans snappen deze technologie niet omdat niemand het goed uitlegt. Daarom zou er ook een show and tell sessie over motoren moeten komen.
  • Door de geslotenheid van de fabrikanten komt natuurlijk de vraag waarom het opeens beter moet? Domencali geeft aan de bevriezing van de motoren geen reden meer geeft tot geheimhouding. Wat de FOM graag wil bereiken is dat na de homologatie van de motor de fabrikanten meer openheid gaan geven omdat het product staat en niet meer gewijzigd kan worden.
  • Vanaf 2022 worden namelijk alle motoronderdelen individueel gehomologeerd. De deadline voor homologatie van de verbrandingsmotor (ICE), turbocompressor (TC) en MGU-H is 1 maart. De deadline voor de opgewaardeerde MGU-K, accu (ES) en elektronica (CE) is tot 1 september. Daarna mogen er geen wijzigingen aangebracht worden die de prestaties verbeteren.
  • Echter zoals eerder gemeld zijn er nog geen afspraken tussen fabrikanten wanneer de aanpasssing naar E10 brandstof voor te grote presatatieverschillen gaat zorgen. Een fabrikant die achterloopt op de rest zal zeker niet 4 jaar lang stil blijven zitten.
https://www.auto-motor-un...ng-geplant-show-and-tell/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melantrix
  • Laatst online: 12-09 22:54
Chocoball schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:25:
Domenicali (FOM) wil betere reclame voor de techniek in Formule 1. Er moet meer komen en er zal meer komen.
  • De 4 fabrikanten (Mercedes, Ferrari, Honda en Renault) spelen al jarenlang verstoppertje. In het 2021 seizoen toonde Ferrari voor het eerst een V6 motor. Hoewel dit exemplaar uit 2014 is zijn er nooit eerder foto's van de motor verschenen. Andere fabrikanten doen het marginaal iets beter maar als het aankomt op informatie zoals prestatievermogen dan geeft niemand thuis.
https://www.auto-motor-un...ng-geplant-show-and-tell/
Honda heeft toch al meerdere keren de motor op display gehad? ook o.a. in dat filmpje van Verstappen met Horner in hun 'museum' over het afgelopen jaar stond de motor. Of is dat een ding waar ze totaal niet mee rijden? :?

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Melantrix schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Honda heeft toch al meerdere keren de motor op display gehad? ook o.a. in dat filmpje van Verstappen met Horner in hun 'museum' over het afgelopen jaar stond de motor. Of is dat een ding waar ze totaal niet mee rijden? :?
Exact. En niet alleen die video waar die afgesloten staat en je er niet echt naar kunt kijken. Maar Honda heeft hem op zijn minst één keer in een vitrine gezet op Suzuka tijdens het GP weekend waar de fans (en concurrenten) van dichtbij het ding konden bewonderen.

En v.w.b. prestaties, dat Abiteboul heeft geroepen dat hun motor 1000PK produceert is hier vaak genoeg benoemd beridiculiseerd :p

En IIRC heeft Renault ook wel eens laten tentoonstellen? Door Toro Rosso in 2015 op Monza.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/hj4czc86h1c51.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&s=cb771246ad7dff8f3be9cb98bc219b0dea0a711b
Of reed Toro Rosso in 2015 met een andere motor? Volgens mij hebben ze meer met Ferrari motoren gereden dan Renault. Denk alleen 2015 en 2017 met Renault, en dan sinds 2018 Honda en de rest Ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Melantrix schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Naar mijn mening is Red Bull wat dat betreft juist het meest toegankelijke team tijdens een seizoen. Mercedes presteert het zelfs om tijdens de testdagen met een compleet andere wagen te rijden dan waar ze het seizoen mee rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomcatter_31
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 16:40
sjaool schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Naar mijn mening is Red Bull wat dat betreft juist het meest toegankelijke team tijdens een seizoen. Mercedes presteert het zelfs om tijdens de testdagen met een compleet andere wagen te rijden dan waar ze het seizoen mee rijden.
Da's ook 1x gebeurd...in 2019 uit mn hoofd en volgens mij was dat simpelweg omdat de echte auto te laat klaar was. Je doet het nu klinken alsof het de norm is. Er wordt wel weer veel aangedikt in deze draad om Mercedes maar weer in een kwaad daglicht proberen te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Tomcatter_31 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Da's ook 1x gebeurd...in 2019 uit mn hoofd en volgens mij was dat simpelweg omdat de echte auto te laat klaar was. Je doet het nu klinken alsof het de norm is. Er wordt wel weer veel aangedikt om Mercedes maar weer in een kwaad daglicht proberen te zetten.
Mercedes werkt bij mijn weten altijd met 2 teams. Dat is toen volgens mij ook naar voren gekomen. Of dat nu ook met de budget cap nog zo is durf ik niet te zeggen. Ik hoef Mercedes echt niet in een kwaad daglicht te zetten hoor, dat kunnen ze heel goed zelf af. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
Van een foto of paar seconden video van de motor word ik alleen niet veel wijzer en het is mijn inziens van een andere categorie dan elk race weekend getrakteerd worden op een uitleg over de motor. Alleen wat is er uiteindelijk te vertellen over een motor die 4 jaar lang niet gewijzigd wordt?

Datzelfde geldt voor de aerodynamische onderdelen. Zal het begin van het seizoen veel te vertellen zijn en tijdens het seizoen mogelijk steeds minder lijkt mij omdat het volgende seizoen weer in zicht is.

Ik snap dat de FOM meer techniek fans wil betrekken met de "show and tell" sessies en mooi dat de FOM durft te experimenteren maar inclusief de sprints wordt het bijna een vat waar ze van alles ingooien en kijken wat er overblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Da's ook 1x gebeurd...in 2019 uit mn hoofd en volgens mij was dat simpelweg omdat de echte auto te laat klaar was. Je doet het nu klinken alsof het de norm is. Er wordt wel weer veel aangedikt in deze draad om Mercedes maar weer in een kwaad daglicht proberen te zetten.
Je vergeet de bal terug te kaatsen :p

Red Bull heeft een keer een camo livery gebruikt bij de testdagen (en ik neem aan presentatie etc), en meermaals een camo livery gebruikt met de presentatie en shakedown (maar wel de normale livery met de testdagen). Dus tsja, is Red Bull nu echt zo open/transparant in het tonen van de nieuwe auto? En zou mij ook niks verbazen als juist Red Bull juist dit jaar weer een camo gebruikt. Immers nieuwe regels en nieuwe auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:58
RobertMe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Red Bull heeft een keer een camo livery gebruikt bij de testdagen (en ik neem aan presentatie etc), en meermaals een camo livery gebruikt met de presentatie en shakedown (maar wel de normale livery met de testdagen). Dus tsja, is Red Bull nu echt zo open/transparant in het tonen van de nieuwe auto? En zou mij ook niks verbazen als juist Red Bull juist dit jaar weer een camo gebruikt. Immers nieuwe regels en nieuwe auto's.
Wat helpt een camo livery met het verhullen van techniek? Het is toch meer een opdruk i.p.v. verhullend body work?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17

flessuh

Set sail for fail!

CuBras schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Wat helpt een camo livery met het verhullen van techniek? Het is toch meer een opdruk i.p.v. verhullend body work?
camo livery breekt bepaalde vormen waardoor men vanuit foto's en video lastig een duidelijk beeld krijgt van details

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Zoals @flessuh al antwoordde. Je ziet in principe een vorm door het licht en de schaduw. Door juist veel met donkere kleuren en of strepen / lijnen te werken in een willekeurig patroon is het moeilijker om de daadwerkelijke vorm van het bodywork te zien.

Zie bv deze livery van 2015:
Afbeeldingslocatie: https://d2d0b2rxqzh1q5.cloudfront.net/sv/1.67/dir/007/image/00773400411b0fcc39b80652c8d1fb8c.jpg

En ook bij de reveal van de 2019 auto was er wat discussie over hoe smal de achterkant zou zijn / was:
Afbeeldingslocatie: https://images.hgmsites.net/lrg/aston-marin-red-bull-racing-rb15-2019-f1-race-car_100691938_l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
RedBull had ook heel kort hun 2021 motor tentoongesteld tijdens de 2e testdag (toen perez zijn engine cover verloor) ;)

https://twitter.com/F1/st...-cover-of-his-red-bull%2F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

[...]

Veel autofabrikanten doen dit ook;

Afbeeldingslocatie: https://th.bing.com/th/id/R.6644c67303e76b4c86dd3b794402acf9?rik=7%2FfVfk4GEmMABA&riu=http%3A%2F%2Fgtspirit.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FAudi-Q5-002.jpg&ehk=IdgravUtW7tRqW8ZN6IdBE%2BRfDcqcKIGliZhS8feSpY%3D&risl=&pid=ImgRaw&r=0

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:23

g0tanks

Moderator CSA
Illegal_Alien schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Veel autofabrikanten doen dit ook;

[Afbeelding]
En het is niet alleen toepasbaar op auto's. :p
Ship camouflage is a form of military deception in which a ship is painted in one or more colors in order to obscure or confuse an enemy's visual observation. Several types of marine camouflage have been used or prototyped: blending or crypsis, in which a paint scheme attempts to hide a ship from view; deception, in which a ship is made to look smaller
Afbeeldingslocatie: https://news.usni.org/wp-content/uploads/2013/02/Cruiser-Gloire.jpg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

De echte auto te laat... dat was Williams. Mercedes wilde inderdaad nog langer doorwerken aan het ontwikkelen van de auto dus daarom hadden ze in de eerste week een oudere versie laten rijden ja. Maar dat was wel weer zo'n fuck you naar de "armere" teams, iets wat ze zich alleen maar konden veroorloven omdat er nog geen budgetcap was toen. Het is namelijk niet goedkoop om "gewoon eventjes" die oudere versie van je auto te bouwen naast het uiteindelijke model. Daarmee is het ook een fuck you naar de geest van de regels, want er mocht juist uit kostenoverwegingen maar met 1 auto getest worden door de teams. Daar hebben ze alleen maar volgens de letter aan voldaan.
[...]

En ik vind een andere paint job toch volledig niet in verhouding staan tot een compleet andere auto. Zeker niet qua kosten, F1 auto's worden sowieso tussen elke race helemaal gestript en opnieuw van verf voorzien, dus het kost letterlijk niks extra behalve misschien een paar uurtjes voor een grafisch ontwerper. Verder doet een camo livery helemaal niks met je testtijd natuurlijk, omdat de auto hetzelfde is, terwijl je dat met twee verschillende auto's wel doet en daar bovendien veel meer data uit kan halen. Heel erg "camo" was de 2019 RB livery trouwens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

[...]

Die livery is er juist voor omdat je dan van de foto's niet makkelijk kunt aflezen hoe de body er in het echt uitziet. Dat is dus om de concurrentie niet wijzer te maken dan nodig is. Je hoeft je innovaties namelijk niet zomaar cadeau te geven aan de concurrent. Een livery is dan ook niet een compleet andere auto maar meer een andere wrap of paintjob...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06
RobertMe schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:47:
[...]
Of reed Toro Rosso in 2015 met een andere motor? Volgens mij hebben ze meer met Ferrari motoren gereden dan Renault. Denk alleen 2015 en 2017 met Renault, en dan sinds 2018 Honda en de rest Ferrari.[/spoiler]
Scuderia Toro Rosso

STR1: Cosworth TJ2005 3.0 V10
STR2: Ferrari 056 2.4 V8
STR3: Ferrari 056 2.4 V8
STR4: Ferrari 056 2.4 V8
STR5: Ferrari 056 2.4 V8
STR6: Ferrari 056 2.4 V8
STR7: Ferrari 056 2.4 V8
STR8: Ferrari 056 2.4 V8
STR9: Renault Energy F1-2014 1.6 V6T
STR10: Renault Energy F1-2015 1.6 V6T
STR11: Ferrari 060 1.6 V6T
STR12: Renault R.E. 17 1.6 V6T
STR13: Honda RA618H 1.6 V6T
STR14: Honda RA619H 1.6 V6T

Scuderia Alpha Tauri

AT01: Honda RA620H 1.6 V6T
AT02: Honda RA621H 1.6 V6T

1x Cosworth, 3x Renault, 4x Honda, 8x Ferrari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
DataGhost schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:11:
[...]

De echte auto te laat... dat was Williams. Mercedes wilde inderdaad nog langer doorwerken aan het ontwikkelen van de auto dus daarom hadden ze in de eerste week een oudere versie laten rijden ja. Maar dat was wel weer zo'n fuck you naar de "armere" teams, iets wat ze zich alleen maar konden veroorloven omdat er nog geen budgetcap was toen. Het is namelijk niet goedkoop om "gewoon eventjes" die oudere versie van je auto te bouwen naast het uiteindelijke model. Daarmee is het ook een fuck you naar de geest van de regels, want er mocht juist uit kostenoverwegingen maar met 1 auto getest worden door de teams. Daar hebben ze alleen maar volgens de letter aan voldaan.
Het oorspronkelijke bericht waarop ik reageerde deed het voorkomen alsof Mercedes tijdens de tests standaard met een andere auto rijdt dan waar ze het seizoen mee rijden. Dat klopt dus niet, want dat is dus 1x gebeurd in 2019 en idd alleen in de eerste week.

En ja, hoe het een fuck you zou zijn naar armere teams is mij ook een raadsel. Mercedes heeft geen regel overtreden in dit geval. De 'geest van de regel' wordt constant gebroken door teams als het hun uitkomt. Zie alleen al hoeveel teams er niet met flexwings rondrijden... Daarbij zit F1 vol met 'fuck you's' naar de arme teams. Maar goed, tijdens de testdagen zijn er geen regels wat betreft de auto's en ben je vrij om te doen wat je wilt. Je mag dus ook gewoon met een illegale auto rondrijden als je zou willen (wat in verleden wel gebeurd is om sponsoren te lokken). Wat dat betreft had Mercedes met een NASCAR kunnen gaan rijden die eerste week als ze dat gewild zouden hebben... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AppieNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:59
Chocoball schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:25:

[list]
• In het 2022 seizoen worden de F1 teams verplicht om alle nieuwe ontwikkelingen in het openbaar te tonen. Dit project heeft als werktitel "show and tell" dus laten zien en vertellen.
Leuk! In de 90's vond ik het ook altijd leuk dat Allard Kalff door de pitstraat liep voor de kwalificatie (dacht ik) en zo probeerde nieuwe dingen te spotten bij de auto's. Vaak een segment van een kwartiertje.

Daarna nog wel eens Olav zien doen bij Ziggo tijdens een vrije training, maar dat was imo niet van hetzelfde niveau, beetje half-assed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:56

-tom-562

Oliesjeik

Ik ben er ook blij mee. Ze mogen er mij betreft ook wat dieper op in gaan, dus niet niveautje 'spruitstuk' van Jack Plooij :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

AppieNL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:35:
[...]

Leuk! In de 90's vond ik het ook altijd leuk dat Allard Kalff door de pitstraat liep voor de kwalificatie (dacht ik) en zo probeerde nieuwe dingen te spotten bij de auto's. Vaak een segment van een kwartiertje.

Daarna nog wel eens Olav zien doen bij Ziggo tijdens een vrije training, maar dat was imo niet van hetzelfde niveau, beetje half-assed.
Datzelfde heeft Olav ook jaren gedaan hoor. Dus niet maar een paar keer. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
sjaool schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:58:
[...]

Datzelfde heeft Olav ook jaren gedaan hoor. Dus niet maar een paar keer. ;)
Ohja, met zo'n laserpen dingen aanwijzen met een inmiddels bijna ongepast oude 90's danceplaat eronder. Leuk item was dat. Dat deed hij ook al pre-Ziggo alleen volgens mij?

https://www.youtube.com/watch?v=_6rJ6-IlvmA

[ Voor 14% gewijzigd door NiaX op 04-01-2022 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

NiaX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:02:
[...]

Ohja, met zo'n laserpen dingen aanwijzen met een inmiddels bijna ongepast oude 90's danceplaat eronder. Leuk item was dat. Dat deed hij ook al pre-Ziggo alleen volgens mij?

Poah, geweldig ja. Zo mag het idd weer worden wat mij betreft 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

-tom-562 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Poah, geweldig ja. Zo mag het idd weer worden wat mij betreft 8)
Zo dan hoeveel miljoen gulden heeft al dat aanraken gekost? :p

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

Trouwens Volvo is weg bij McLaren en Williams zoekt een nieuw Energy Drink sponsor. (Hmm Dejavu? :P)

En Toto heeft Bose "weggejaagd" :P

Afbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/ab2By_YuPHMAAAAd/toto-headphones-wolff.gifAfbeeldingslocatie: https://c.tenor.com/scXhFtG9tl0AAAAd/toto-headset.gif :+

[ Voor 45% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-01-2022 09:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Illegal_Alien schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:06:
Trouwens Volvo is weg bij McLaren en Williams zoekt een nieuw Energy Drink sponsor. (Hmm Dejavu? :P)

[Twitter]
Afbeeldingslocatie: https://www.grandprix247.com/wp-content/uploads/2019/05/william-storey-rich-energy.jpg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 19:20
[...]

Weer een voorbeeldje van hoe ver je kan gaan om toch maar Mercedes te bashen. Mercedes heeft toen helemaal niets verkeerd gedaan, ook niet tegen de geest van de regels. Integendeel, je kan het eigenlijk zelfs nog zien als Mercedes die oude zaken recycleert. Waarom een nieuwe wagen maken die dan misschien de prullenbak in mag als je oud materiaal kunt hergebruiken. Mercedes zou dus eigenlijk de prijs voor de meest ecologische testweek moeten krijgen :+ En hoe kan je meer kosten efficient te werk gaan dan een oud model te gebruiken ipv gloednieuw materiaal te produceren ;)

De testdagen zijn niet om de nieuwe wagen voor te stellen of zo maar om zaken te testen. En of ze dat doen met een auto uit 2002 of een auto uit 2022 doet er voor de rest niet toe.
En ik vind een andere paint job toch volledig niet in verhouding staan tot een compleet andere auto. Zeker niet qua kosten, F1 auto's worden sowieso tussen elke race helemaal gestript en opnieuw van verf voorzien, dus het kost letterlijk niks extra behalve misschien een paar uurtjes voor een grafisch ontwerper. Verder doet een camo livery helemaal niks met je testtijd natuurlijk, omdat de auto hetzelfde is, terwijl je dat met twee verschillende auto's wel doet en daar bovendien veel meer data uit kan halen. Heel erg "camo" was de 2019 RB livery trouwens niet.
Ik hoop toch echt dat je niet zo naïef bent om te denken dat Red Bull de eerste GP start met de wagen van de test? Het is misschien niet zozeer met het blote oog te zien maar er zullen tientallen, zo niet honderden aanpassingen gebeurd zijn tussen de tests en de eerste race.

Het zijn en blijven gewoon testdagen waar er veel te veel belang aan wordt gehecht. Je kan er bepaalde zaken uit afleiden zoals bij Williams toen ze geen wagen hadden. Dat was geen goed teken. Maar voor de rest is het nut, behalve voor de teams zelf, beperkt. Je kunt enkel afgaan op de uitschieters in goede en slechte zin
sjaool schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Die livery is er juist voor omdat je dan van de foto's niet makkelijk kunt aflezen hoe de body er in het echt uitziet. Dat is dus om de concurrentie niet wijzer te maken dan nodig is. Je hoeft je innovaties namelijk niet zomaar cadeau te geven aan de concurrent. Een livery is dan ook niet een compleet andere auto maar meer een andere wrap of paintjob...
En denk je nu echt dat een ander team moeite heeft met die cameo. Je kan tijdens de testdagen uren aan beeldmateriaal verzamelen. Ben er redelijk zeker van dat ieder team (of toch de topteams) een uurtje nadat een cameo wagen voorbij gereden is, een 3d model zouden kunnen presenteren.

Cameo heeft op zo'n dagen maar één nut en dat is publiciteit halen. Als het al iets uithaalt, is het net meer aandacht op je auto vestigen. Iedere wannabee journalist en "kenner" zal zich net focussen op die wagen. Doel bereikt: iedere website zal het hierover hebben en de posts hier over wat er nu zo speciaal aan is, zullen niet te tellen zijn
Die zullen wel vervangen worden door Mercedes trucks ;) Weet niet of het echt dezelfde groep is maar er is in ieder geval een grote samenwerking tussen Volvo trucks en mercedes trucks dus zo'n enorme stap zal het wel niet zijn.

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Kenhas schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:28:
[...]
En denk je nu echt dat een ander team moeite heeft met die cameo. Je kan tijdens de testdagen uren aan beeldmateriaal verzamelen. Ben er redelijk zeker van dat ieder team (of toch de topteams) een uurtje nadat een cameo wagen voorbij gereden is, een 3d model zouden kunnen presenteren.

Cameo heeft op zo'n dagen maar één nut en dat is publiciteit halen. Als het al iets uithaalt, is het net meer aandacht op je auto vestigen. Iedere wannabee journalist en "kenner" zal zich net focussen op die wagen. Doel bereikt: iedere website zal het hierover hebben en de posts hier over wat er nu zo speciaal aan is, zullen niet te tellen zijn
Uhm... nee dus...
Automotive camo is designed to confuse our brains by breaking up a vehicle's shape, and making the eye work harder to discern distinguishing details.
https://www.autoguide.com...ts-with-the-swirlies.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online

[Twitter]

[Twitter]

[Afbeelding][Afbeelding] :+
Bose zal vooral doorhebben dat de miljoenen die ze naar het team over hebben gemaakt beter besteed kunnen worden, op dit seizoen na zullen ze niet veel publiciteit er uit hebben gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Ik zie echt geen enkele reden waarom het voordelig zou zijn om je testtijd met de daadwerkelijke auto te beperken. Veel testdata is redelijk irrelevant als je die vergaart met een auto die (significant) afwijkt van wat je uiteindelijk wil gaan gebruiken. Zoiets zou geen enkele ingenieur moeten willen en wijst er eerder op dat je een fout hebt ontdekt op het laatste moment, waardoor je auto niet op tijd klaar is.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

[Twitter]

[Twitter]

En ze hebben nog wel netjes "Sorry" gezegd tegen Bose:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

En dat terwijl een minimale aanpassing van de merknaam de perfecte oplossing zou zijn
en de lading beter dekt.

Böse

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Homeland schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Bose zal vooral doorhebben dat de miljoenen die ze naar het team over hebben gemaakt beter besteed kunnen worden, op dit seizoen na zullen ze niet veel publiciteit er uit hebben gehaald.
Dat geldt natuurlijk voor veel meer sponsoren. Zoals AMD in ieder geval toen ze bij Ferrari zaten. Hun CPUs is iets mee waardoor CFD "goedkoper" was. In de zin dat er een teraflops limiet is en AMD CPUs hetzelfde werk deden maar daarvoor minder flops gebruikten. Zoiets zie je natuurlijk niet puur op basis van een stickertje op de auto. En wordt wellicht ook niet aan de grote klok gehangen omdat het toch een soort van grijs gebied in de regels is. Ik heb dit verhaal ook pas gehoord toen Ted Kravitz vertelde dat AMD van Ferrari naar Mercedes ging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NiaX schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:02:
[...]

Ja, RTL4 is nog altijd een andere zender dan Ziggo Sport. :+

Overigens blijft Carlos - The Silmarillia (1997) een vet nummer! Zover ik weet was het een gedeelte hiervan dat gedraaid werd tijdens de tech updates. :)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 04-01-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomcatter_31
Grrrrrene schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Ik zie echt geen enkele reden waarom het voordelig zou zijn om je testtijd met de daadwerkelijke auto te beperken. Veel testdata is redelijk irrelevant als je die vergaart met een auto die (significant) afwijkt van wat je uiteindelijk wil gaan gebruiken. Zoiets zou geen enkele ingenieur moeten willen en wijst er eerder op dat je een fout hebt ontdekt op het laatste moment, waardoor je auto niet op tijd klaar is.
Dit idd, je hebt maar 2 weken de tijd om je auto te testen, dus dit wil je zoveel mogelijk benutten. Dus door een week met de oude auto te rijden, is meer uit nood om toch maar iets van data binnen te halen. je gaat niet zomaar met een compleet andere auto rijden om te sandbaggen of wat dan ook. Mensen zijn overal veel te veel achter aan het zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

CH4OS schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:43:
[...]
Ja, RTL4 is nog altijd een andere zender dan Ziggo Sport. :+

Overigens blijft Carlos - The Silmarillia (1997) een vet nummer! Zover ik weet was het een gedeelte hiervan dat gedraaid werd tijdens de tech updates. :)
Bij mijjn weten was het René et Gaston - Vallée De Larmes [1993].

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sjaool schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Bij mijjn weten was het René et Gaston - Vallée De Larmes [1993].

[YouTube: René et Gaston - Vallée De Larmes [1993]]
QFT, die naam (en het nummer zelf) komt me bekend voor in deze context.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik weet in elk geval vrij zeker dat ze ook Carlos - The Silmarillia een poos gebruikt hebben, zeker in de latere jaren van de '90s, toen keek ik namelijk zelf ook...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Kenhas schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Weer een voorbeeldje van hoe ver je kan gaan om toch maar Mercedes te bashen. Mercedes heeft toen helemaal niets verkeerd gedaan, ook niet tegen de geest van de regels. Integendeel, je kan het eigenlijk zelfs nog zien als Mercedes die oude zaken recycleert. Waarom een nieuwe wagen maken die dan misschien de prullenbak in mag als je oud materiaal kunt hergebruiken. Mercedes zou dus eigenlijk de prijs voor de meest ecologische testweek moeten krijgen :+ En hoe kan je meer kosten efficient te werk gaan dan een oud model te gebruiken ipv gloednieuw materiaal te produceren ;)
Huh? Het was een "oud model" van het nieuwe model. Geen auto die al bestond, niet de auto van vorig seizoen, maar een compleet nieuwe auto, die niet gebruikt zou gaan worden omdat er een nog nieuwere auto gebruikt zou gaan worden. Voor in de windtunnels mag je geen 1:1 wagens bouwen dus ze hebben het allemaal speciaal moeten bouwen voor die pre-season test. En daarna dus nog eentje voor week twee. Nieuwe onderdelen zijn niet 1, 2, 3 klaar dus andere teams die ontwikkelingen klaar hebben vlak voor of tijdens de test krijgen die niet op tijd geproduceerd voor het einde van de test en moeten wachten tot de eerste race om ze te kunnen testen, terwijl Mercedes in dat geval meerdere weken de tijd heeft om alle data van beide auto's te analyseren. In zekere zin is het slim, maar gezien de overwegingen om tot de opgelegde testbeperkingen te komen is het oneerlijk.
De testdagen zijn niet om de nieuwe wagen voor te stellen of zo maar om zaken te testen. En of ze dat doen met een auto uit 2002 of een auto uit 2022 doet er voor de rest niet toe.
Alleen is het wel een beetje wrang als er maar met 1 auto getest mag worden uit kostenoverwegingen, om het een klein beetje eerlijk te houden tegenover de armere teams die niet oneindig veel versies van onderdelen uit kunnen poepen, dat je dan toch aan komt zetten met twee volledige auto's. Ze rijden dan misschien niet tegelijk maar dan heb je het punt volledig gemist. De regels waren daar toen nog niet strak genoeg voor dus daarom is het alleen maar verder dichtgetimmerd de komende jaren. Er is nu dus niet alleen een elk jaar lagere budgetcap, er waren ook plannen om bijv. te eisen dat nieuwe onderdelen de race ervoor al getest zijn, om te voorkomen dat een team bijvoorbeeld een weekendvoorraad (twee per rijder) van twee of drie verschillende nieuwe vleugelontwerpen meeneemt naar een weekend omdat ze nog niet weten welke ze willen gaan gebruiken. Ik weet niet of dat vanaf dit jaar al het geval gaat zijn of dat het is afgeschoten, maar zoiets zou verspilling ook flink tegengaan.
Ik hoop toch echt dat je niet zo naïef bent om te denken dat Red Bull de eerste GP start met de wagen van de test? Het is misschien niet zozeer met het blote oog te zien maar er zullen tientallen, zo niet honderden aanpassingen gebeurd zijn tussen de tests en de eerste race.
Dan mag je nog eens beter gaan lezen want de context ging over verf vs een andere auto. Natuurlijk gebeuren er aanpassingen tussen pre-season testing en de eerste race, dat is bij ieder team zo. Maar dat stelt nog steeds een andere livery op geen enkele manier in verhouding tot een andere auto klaar hebben staan *tijdens* die pre-season test.
Het zijn en blijven gewoon testdagen waar er veel te veel belang aan wordt gehecht. Je kan er bepaalde zaken uit afleiden zoals bij Williams toen ze geen wagen hadden. Dat was geen goed teken. Maar voor de rest is het nut, behalve voor de teams zelf, beperkt. Je kunt enkel afgaan op de uitschieters in goede en slechte zin
Het is het moment waar je eindelijk je berekeningen kan testen in het echt. Waarschijnlijk ben je gewoon niet op de hoogte van de windtunnel-restricties die ik hierboven al noemde. De testdagen zijn het eerste en enige moment (nou ja, afgezien van de 100km filmdagen) waarop *echte* aero-metingen gedaan kunnen worden. Het schaalmodel in de windtunnel is... een schaalmodel, en gedraagt zich subtiel anders dan de echte auto, wat in de race voor tienden of seconden kan zorgen. Op dezelfde manier als CFD afwijkende resultaten kan opleveren. Deze zaken vallen o.a. onder de correlatieproblemen waar je wel eens over hoort.
Grrrrrene schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:33:
[...]

Je hebt beide wagens natuurlijk in de windtunnel en door CFD gehad dus je kan hoe dan ook een set resultaten correleren met de real-world uitkomst en alvast een hoop non-aero zaken testen aan de auto. Maar ook kan je met die data zien welke auto beter de juiste richting op is gegaan. Als de tweede auto nou noemenswaardig slechter presteert dan de eerste, weet je dat je niet verder moet gaan met die tweede, terwijl dat anders hun enige geteste model en enige referentie was. Dan werkt die misschien wel "best goed", je weet dan niet dat je oudere/andere ontwerp veel beter presteert, dat weet je alleen maar als je daadwerkelijk de twee verschillende wagens test. Bovendien is die test dan op dezelfde baan met ongeveer vergelijkbare omstandigheden. Alle andere tests die je later in het seizoen doet zijn op verschillende circuits en omstandigheden, waar het dus onmogelijk is om verschillende modellen auto's naast elkaar te testen, en vergelijkingen moeilijk zijn omdat het verschillende situaties zijn. Ontwikkeling gaat niet alleen maar vooruit, dat hebben we toch zeer regelmatig gezien. Ik kan me nog een team herinneren die halverwege het seizoen gedwongen terug naar oude aero ging omdat hun ontwikkelingen alleen maar verder achteruit gingen. Volgens mij was dat HAAS en ik meen me te herinneren dat Ferrari er ook wat van kon. Daar leek het dus in de windtunnel dat het ontwerp steeds beter en beter werd, maar in het echt slechter en slechter, wat nauwelijks opgemerkt werd tot ze eens voor de gein hun allereerste ontwerp voorvleugel op die wagen schroefden en opeens weer meededen. Als HAAS toen twee auto's had rijden in pre-season testing hadden ze de nieuwere direct afgeschoten. Volgens mij hadden ze met alle plezier van de wereld een week testtijd "opgeofferd" om dit probleem eerder aan het licht te krijgen.
Pagina: 1 ... 5 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics