[F1] Seizoen 2022 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 135 Laatste
Acties:
  • 1.286.872 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:00

Major_ton

Shoot!

tweakduke schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:48:
[modbreak]Wellicht dat ik later even nog wat opruim, maar aub ga niet op ieder artikel, click-bait of tweet dezelfde discussie herhalen en de psychologische toestand van Hamilton gaan we hier al helemaal niet bespreken.

Het is komkommertijd, nieuws wordt vooral gecreerd om de aandacht op de F1 te houden, maar hou de focus in dit topic aub op de kernzaken van de F1. Er zal dus weinig nieuws zijn omtrent de technische ontwikkelingen in de aanloop naar de testdagen. Teams houden de auto's zo lang mogelijk geheim.

Wie toch graag na wil praten over het afgelopen seizoen en tweets van Hamilton bijvoorbeeld doe dat in [F1] Randzaken [/]
Understood.

‐---------------------------------------

Wanneer de nieuwe aero het toe gaat laten om weer echt close racing te doen ben ik benieuwd hoeveel brokken we gaan zien komend seizoen. Een hoop coureurs zijn het (binnen de F1 tenminste) niets eens gewend en het kan in de eerste rondes na de start wel eens een flinke melee gaan worden met slipstreams en het hele veld dicht op elkaar. In dat opzicht zal het risico voor de coureurs vooraan in het kampioenschap groter zijn dan anders. Ik kan niet wachten.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Jeej! Ook op tweede Kerstdag was de Kerstman nog gul o<:) *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4PV7RxAHiD0vphSUxfZFfQH1OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIBfghBO9RrZaERurCNW4SfV.jpg?f=fotoalbum_large

Al flink gebladerd.. pff pittig hoor :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
poor Leno schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:34:

[Afbeelding]

Die heb ik ook gekregen deze kerst, wordt een leuke bezigheid in de FOMFOMmertijd :+

per aspera ad astra

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Goed dat jullie de Engelse (originele) uitvoering hebben, de Nederlandse is ronduit lachwekkend.

/off-topic natuurlijk, maar het was zo slecht dat ik de uitgever een mail gestuurd heb, waarop ik natuurlijk nooit antwoord gekregen heb.
"De luchtfilterkast bevindt zich boven je hoofd, zodat het voelde alsof de V10 tegen me schreeuwde, terwijl de enorme voorwaartse kracht...

Hier wordt de airbox, waardoor de motor lucht toegevoerd krijgt bedoeld. Airbox is echter mijn inziens een perfect te gebruiken woord, ook in de Nederlandse vertaling.

"...de FW15 had ongeveer 780 rem-pk in een auto van 500 kg plus de coureur; dus ik met mijn uitrusting aan, laten we zeggen 580 kg, resulteerd..."

In de Engelse versie staat denk ik "brake horsepower", ook dit kan je eigenlijk niet vertalen in het Nederlands. Omdat er geen goede Nederlandse vertaling voor is kan je er ook voor kiezen om gewoon PK te gebruiken.

"In die tijd was de schakeling nog steeds een pedaal onder de linkervoet – tegenwoordig bevindt deze zich op het stuur."
Hier wordt simpelweg het koppelingspedaal bedoeld, of clutch in Engelse versie.

"Hoe dan ook, je gebruikt de schakeling maar één keer, om in beweging te komen, de rest van de tijd hoeft je linkerbeen niets te doen. De rechtervoet probeert natuurlijk om op het gas te blijven, terwijl het apenbrein wil dat hij weer op de rem gaat staan. Het schakelen zelf ging met een fladderige pook, toen een vrij nieuwe uitrusting die nog niet in gewone auto’s was doorgevoerd."

Deze zin is zo slecht dat het echt vervelend wordt om te lezen, in de Engelse versie staat hier waarschijnlijk "flappy pedals", waarmee de Engelsen het schakelen via flippers aan het stuur bedoelen.

[ Voor 89% gewijzigd door Beaves op 27-12-2021 15:03 ]

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Beaves schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:53:
Goed dat jullie de Engelse (originele) uitvoering hebben, de Nederlandse is ronduit lachwekkend.

/off-topic natuurlijk, maar het was zo slecht dat ik de uitgever een mail gestuurd heb, waarop ik natuurlijk nooit antwoord gekregen heb.
"De luchtfilterkast bevindt zich boven je hoofd, zodat het voelde alsof de V10 tegen me schreeuwde, terwijl de enorme voorwaartse kracht...

Hier wordt de airbox, waardoor de motor lucht toegevoerd krijgt bedoeld. Airbox is echter mijn inziens een perfect te gebruiken woord, ook in de Nederlandse vertaling.

"...de FW15 had ongeveer 780 rem-pk in een auto van 500 kg plus de coureur; dus ik met mijn uitrusting aan, laten we zeggen 580 kg, resulteerd..."

In de Engelse versie staat denk ik "brake horsepower", ook dit kan je eigenlijk niet vertalen in het Nederlands. Omdat er geen goede Nederlandse vertaling voor is kan je er ook voor kiezen om gewoon PK te gebruiken.

"In die tijd was de schakeling nog steeds een pedaal onder de linkervoet – tegenwoordig bevindt deze zich op het stuur."

"Hoe dan ook, je gebruikt de schakeling maar één keer, om in beweging te komen, de rest van de tijd hoeft je linkerbeen niets te doen. De rechtervoet probeert natuurlijk om op het gas te blijven, terwijl het apenbrein wil dat hij weer op de rem gaat staan. Het schakelen zelf ging met een fladderige pook, toen een vrij nieuwe uitrusting die nog niet in gewone auto’s was doorgevoerd."

Deze zin is zo slecht dat het echt vervelend wordt om te lezen, in de Engelse versie staat hier waarschijnlijk "flappy pedals", waarmee de Engelsen het schakelen via flippers aan het stuur bedoelen.
Pffff... daar krijg je inderdaad tranen van in de ogen :X . Onleesbaar imho.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zoals wel vaker, net zo tenenkrommend als mensen die hun telefoon/tv etc op nl hebben staan.

Als een boek door een native English speaker is geschreven, altijd de EN versie doen.
NL is zo’n kleine markt qua omzet dat de kans enorm groot is dat het gewoon een Google translate kunstje is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Dat is leuk als je de Engelse taal machtig bent, maar niet iedereen is even goed in het lezen van Engels natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:53

Dazzler2120

FP ProMod
En laten we eerlijk zijn, meestal is de vertaling wel redelijk. Zo slecht als het voorbeeld van @Beaves , zo zie je ze niet vaak. Niveau'tje Netflix ondertitelingen :+

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Sowieso internationaal gebruikte technische termen vertalen naar het Nederlands maakt het alleen maar lastiger om te begrijpen wat er bedoeld wordt. Ik maak het ook mee in de fotografie. Daar komen ook lachwekkende resultaten uit naar voren. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

thunder8 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:43:
Ground effect en bottoming out zijn wel 2 verschillende zaken. Ground effect is door het afsluiten van de zijkanten van de auto naar het asfalt een effect creëren waarmee de auto naar de grond gezogen wordt en daarmee enorm veel downforce en grip krijgt. Bottoming out is als de auto te ver zakt met een ander deel dan de banden de grond raakt en daarmee de druk op de wielen kleiner wordt, waardoor je grip verliest en mogelijk crasht.
I know ;)

Maar niet voorbehouden aan auto's met gordijntjes. Gordijntjes zijn inmiddels verboden maar met de huidige wagens creëren ze wervelingen (vortices) aan de zijkant die hetzelfde effect geven, de lucht onder de auto opsluiten, dus voorkomen van valse lucht vanaf de zijkant. De lucht aan de onderzijde wordt versneld als ware het een venturi waardoor er onderdruk onder de auto wordt gecreëerd dus neerwaartse druk. Ook de nieuwe auto's hanteren een dergelijk principe. En alle 3 verliezen ze de onderdruk als
  1. er vanaf de zijkant valse lucht bij komt (kerbs, kuilen) of
  2. wanneer de auto aan de grond komt.
Bij de huidige auto's is dat voorkomen door die strijkplank onder de bodem te bevestigen. Volgens mij juist geïntroduceerd na het ongeval met Senna.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6D3vMjJ22R78aDYv01NgT98Is6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B8qpenqL60TumQJqEarA4tU.jpg?f=fotoalbum_large

En ik vermoed dat de nieuwe wagens ook zoiets zullen krijgen. Al blijft de sport om zo dicht mogelijk bij de grond te blijven... wat dat betreft heel tegenstrijdig met het high rake principe van Redbull.
In de F1 komt het trouwens regelmatig voor dat delen buiten de banden de grond raken, dat is ook de reden dat je vaak vonken onder de auto vandaan ziet komen. Echter mag dat niet te hard of te vaak gebeuren, dan loop je dus het risico grip te verliezen en te crashen.
Dat zijn die magnesium strippen die ze op die houten plaat geplakt hebben puur ter vermaak en spektakel want hout vonkt zo slecht ;) tevens mag de plank slechts minimaal versleten zijn om te voorkomen dat men juist de hele tijd de plank tegen de grond duwt.
The legality plank is made of wood so it can wear down. The point of it is so that the cars have a minimum ride height and when the car gets too low the plank scrapes the ground. It also limits how the cars can take the curbs. If the plank is totally worn away at the end of the race, then the car is disqualified.

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-12-2021 20:24 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mooi stukje O+
Bron: https://www.gptoday.net/n...rstappen-hij-is-echt-goed
Perez ziet het grote talent van Verstappen: ''Hij is echt goed''

Sergio Perez zijn eerste jaar bij Red Bull is hem niet in de koude kleren gaan zitten. Niet alleen vanwege de titelstrijd en de competitie met zijn snelle teamgenoot Max Verstappen, maar ook vanwege de druk die komt kijken bij een topteam, zoals Red Bull. De tweevoudig Grand Prix-winnaar blikte terug op het seizoen.

"Heel intens", zei Perez in een interview met Motorsport.com. "Het is extreem intensief geweest. Achter de schermen is veel werk verzet, er was veel druk.'' Perez vervolgt: "Als je bij Red Bull Racing bent, staat de druk hoog en iedereen kijkt naar je, wat je doet en journalisten zijn duidelijk een stuk kritischer voor een Red Bull-coureur, wat heel begrijpelijk is.''

Hoewel de Mexicaan het niet altijd makkelijk had in 2021, heeft Perez hierdoor zichzelf wel verder ontwikkelt. ''Het heeft me naar een ander niveau gebracht en met Max als teamgenoot drijft het je echt naar een hoger niveau. Ik geniet er op dit punt van mijn carrière erg van, ik ben erg gelukkig, en dat is het belangrijkste."

De Mexicaan wordt gevraagd over de kwaliteiten van zijn Nederlandse teammaat en windt er geen doekjes om, "Hij is echt goed. Hij is echt één met de auto. Hij is erg goed in de kwalificatie, hij is echt goed in de races'', zei Perez. "Hij is erg compleet, ervaren. Ik bedoel, het seizoen dat hij heeft gereden, denk ik dat het een legende is geweest, weet je, het is echt indrukwekkend en grote lof voor hem. Hij is echt één met de auto."

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:27
poor Leno schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:34:

[Afbeelding]

Ik heb deze ook al een tijdje liggen, mooi boek!
Geen seconde getwijfeld tussen NL en Engelse versie, ik heb één keer een boek van Jeremy Clarkson in Nederlands gelezen, om te janken die vertaling.
Een A stijl is in het Engels de A column, in het boek noemde ze het de A zuil.
Een supercharger werd een super lader. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Alfa Novanta schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:19:
[...]

I know ;)

Maar niet voorbehouden aan auto's met gordijntjes. Gordijntjes zijn inmiddels verboden maar met de huidige wagens creëren ze wervelingen (vortices) aan de zijkant die hetzelfde effect geven, de lucht onder de auto opsluiten, dus voorkomen van valse lucht vanaf de zijkant. De lucht aan de onderzijde wordt versneld als ware het een venturi waardoor er onderdruk onder de auto wordt gecreëerd dus neerwaartse druk. Ook de nieuwe auto's hanteren een dergelijk principe. En alle 3 verliezen ze de onderdruk als
  1. er vanaf de zijkant valse lucht bij komt (kerbs, kuilen) of
  2. wanneer de auto aan de grond komt.
Bij de huidige auto's is dat voorkomen door die strijkplank onder de bodem te bevestigen. Volgens mij juist geïntroduceerd na het ongeval met Senna.

[Afbeelding]

En ik vermoed dat de nieuwe wagens ook zoiets zullen krijgen. Al blijft de sport om zo dicht mogelijk bij de grond te blijven... wat dat betreft heel tegenstrijdig met het high rake principe van Redbull.

[...]

Dat zijn die magnesium strippen die ze op die houten plaat geplakt hebben puur ter vermaak en spektakel want hout vonkt zo slecht ;) tevens mag de plank slechts minimaal versleten zijn om te voorkomen dat men juist de hele tijd de plank tegen de grond duwt.

[...]
Tegenwoordig is dat geen houten plaat meer maar e.o.a. composiet. Tenminste, een bericht op Twitter is door @Jasphur of @basvn ongeveer een half jaar geleden hier op het forum geplaatst.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Alfa Novanta schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:19:
[...]

Volgens mij was het een ander metaal dan magnesium, maar het helpt ook om de houten plank te beschermen tegen teveel slijtage. Anders is het een dsq :)

Het vonkt idd mooi :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 19:19

Mef

[b]Alfa Novanta schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:19
Dat is enkel het tegenstrijdige tussen low rake en high rake mijn inziens. En met de keuze die je maakt ga je of low rake of high rake, het perfecte compromis tussen de 2 bestaat niet.
Dat high rake zorgt voor downforce zoals je in je post besproken hebt. De lucht onder de auto versnellen waardoor er een onderdruk ontstaat en de wagen op de grond gezogen wordt.
Low rake gaat dat inderdaad minder hebben, maar daar is het voordeel dat hij standaard dicht op de grond ligt en dus minder drag heeft, wat uiteindelijk enkel op rechte stukken echt van belang is. Mijn inziens kan je toch maar beter voor een high rake setup en bijhorende downforce kiezen.
[b]Alfa Novanta schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:19
Zoals @alesandro_46 reeds zei: tegenwoordig is de plank niet meer van hout maar van composietmaterialen. De skidblocks zijn van titanium. Eigenlijk zijn ze die skid blocks beginnen op de plank monteren om er voor te zorgen dat ze de plank zelf net minder sleten en ze de wagen dus net iets dieper konden afstellen. Maar dat waren toen wolfraam skid blocks, die waren veel sterker dan titanium en gaven geen vonken. FIA vreesde ooit dat die zouden afbreken en een coureur verwonden, dan hebben ze terug titanium verplicht. En natuurlijk was het extra spektakel een extra voordeel daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30

alienfruit

the alien you never expected

In hoeverre hebben de teams een eigen race track om hun eigen auto's te testen? Of mag dat helemaal niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

Red Bull / Newey hebben reeds aangegeven dat de nieuwe auto (2022) geen high-rake meer zal zijn, dat werkt simpelweg niet met de nieuwe regels.
alienfruit schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:01:
In hoeverre hebben de teams een eigen race track om hun eigen auto's te testen? Of mag dat helemaal niet?
Alleen Ferrari heeft een eigen test-track (Fiorano), waar vroeger toen het nog mocht zo ongeveer dag en nacht getest werd. Verder heeft Red Bull de ring in Oostenrijk. Maar het ongelimiteerd testen mag niet meer, teams hebben een aantal gezamenlijke testdagen en buiten die dagen mag je alleen (ik geloof) twee keer een 'film'dag organiseren, maar daar mag je maar 100KM op die dag rijden.

Dit om de kosten te drukken, vroeger hadden alle grote teams een apart testteam die bijna continue aan het testen waren. Daardoor kregen ze een voorsprong die je gelukkig niet meer ziet tegenwoordig. Ik weet nog dat in 1992 (als voorbeeld) het niet ongebruikelijk was dat er 20 seconden tussen elke positie zat zo ongeveer, met als gevolg veel slaapverwekkende races die alleen opgeleukt werden omdat er zoveel auto's uitvielen.

[ Voor 14% gewijzigd door Beaves op 27-12-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:49
Beaves schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:07:

Alleen Ferrari heeft een eigen test-track (Fiorano), waar vroeger toen het nog mocht zo ongeveer dag en nacht getest werd. Verder heeft Red Bull de ring in Oostenrijk. Maar het ongelimiteerd testen mag niet meer, teams hebben een aantal gezamenlijke testdagen en buiten die dagen mag je alleen (ik geloof) twee keer een 'film'dag organiseren, maar daar mag je maar 100KM op die dag rijden.
Correct, en die filmdag wordt in veel situaties gebruikt om de nieuwe auto met algemene Pirelli banden uittetesten om te bekijken of alles mechanisch en motorisch gezien goed werkt.

Bij de beperkte testdagen die later zijn kan je het niet permitteren dat je tegen zulke problemen oploopt.

De definitieve aerodynamica en frutsels komen pas later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Beaves schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:07:
Red Bull / Newey hebben reeds aangegeven dat de nieuwe auto (2022) geen high-rake meer zal zijn, dat werkt simpelweg niet met de nieuwe regels.

[...]

Dit om de kosten te drukken, vroeger hadden alle grote teams een apart testteam die bijna continue aan het testen waren. Daardoor kregen ze een voorsprong die je gelukkig niet meer ziet tegenwoordig. Ik weet nog dat in 1992 (als voorbeeld) het niet ongebruikelijk was dat er 20 seconden tussen elke positie zat zo ongeveer, met als gevolg veel slaapverwekkende races die alleen opgeleukt werden omdat er zoveel auto's uitvielen.
En de helft van de teams zit rondom Silverstone, dat zal ook niet voor niets zijn geweest (iig in het verleden). Nu het testen zo aan banden is gelegd, zijn de teamlocaties meer vanuit historisch oogpunt logisch dan dat ze nu nog wat toevoegen aan de testmogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

sjaool schreef op maandag 27 december 2021 @ 15:55:
[...]

Sowieso internationaal gebruikte technische termen vertalen naar het Nederlands maakt alleen maar lastiger om te begrijpen wat er bedoeld wordt. Ik maak het ook mee in de fotografie. Daar komen ook lachwekkende resultaten uit naar voren. ;)
Alle termen in dat stuk kun je prima naar het Nederlands vertalen. Niemand in Nederland zegt 'clutch' of 'flappy pedals'. Dat boek had gewoon vertaald moeten worden door iemand met een achtergrond in de (auto)techniek

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

-tom-562 schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:58:
[...]

Alle termen in dat stuk kun je prima naar het Nederlands vertalen. Niemand in Nederland zegt 'clutch' of 'flappy pedals'. Dat boek had gewoon vertaald moeten worden door iemand met een achtergrond in de (auto)techniek
Zo’n term als flappy of long pedal etc moet je ook niet willen vertalen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieNL
  • Laatst online: 20:38
thunder8 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:43:

Mee eens, daarom zal ik Schumacher altijd als GOAT zien ipv Lewis. Het aantal gewonnen WK's is voor mij niet leidend in dit geval. Schumi werd WK met de Benetton, wat niemand voor mogelijk had gehouden de jaren ervoor. Hij koos ervoor naar Ferrari te gaan, die toen al iets van 25 jaar geen WK was geworden. Tuurlijk werden de juiste mensen binnengehaald bij Ferrari, maar men had alsnog een paar jaar nodig om een auto te maken die WK's kon binnenhalen. En alsnog was Schumi zijn auto toen niet zo oppermachtig als Mercedes de laatste jaren.
Daarnaast heeft Schumacher in zoverre ik heb begrepen in zijn jaren bij Mercedes de basis gelegd met Ron Dennis Ross Brawn voor het Mercedes van vandaag de dag. Waar Horner nog wel eens Toto mee wil plagen dat hij alleen maar een goed lopend team heeft overgenomen ipv opgebouwd :)

[ Voor 0% gewijzigd door AppieNL op 29-12-2021 18:52 . Reden: woopsie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sly___
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:18
Ron Dennis? Ross Brawn bedoel je waarschijnlijk. Schumacher heeft nog met de V8 gereden, overstap naar de huidige motoren heeft Mercedes het grote voordeel gegeven. Ze hebben deze gewoon het best voor elkaar. Daar is Schumacher echt niet verantwoordelijk voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 09:21

Mama mia wat slecht! Krijg er een fladderige pook van.. _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
De vertaling bij Discovery Channel zijn ook altijd zo tenenkrommend als het over techniek gaat.

Waarschijnlijk vertaald door iemand die alle belangrijke Engelse literatuur boeken heeft gelezen zoals Shakespeare en zo, en dan het zo'n boek van Newey in z'n handen gedrukt krijgt. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

YakuzA schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:22:
[...]

Volgens mij was het een ander metaal dan magnesium, maar het helpt ook om de houten plank te beschermen tegen teveel slijtage. Anders is het een dsq :)

Het vonkt idd mooi :)
Titanium volgens mij, magnesium ben je zo doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mark-k schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 10:57:
[...]

Titanium volgens mij, magnesium ben je zo doorheen.
worden ook remschijven van gemaakt :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

himlims_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:11:
[...]

Doe mij eens een linkje dan, want volgens mij ben je zaken door elkaar aan het halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mogelijk voor een beperkte doelgroep (taal en Geoblock), maar ik wil de link toch even delen hier;

https://www.redbull.com/at-de/films/maximum-verstappen
Afbeeldingslocatie: https://img.redbull.com/images/c_fill,w_220,ar_2:3/q_auto,f_auto/redbullcom/2021/12/16/ttrkvcrtxebci7deh6a9/maximum-verstappen-der-ueberfliegende-hollaender-cover-art

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

mark-k schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:40:
[...]

Doe mij eens een linkje dan, want volgens mij ben je zaken door elkaar aan het halen ;)

Is dit ook goed? ;)

En inderdaad, het gaat om de remklauw en niet de remschijf. Die laatste wordt van koolstofvezel-versterkt composiet materiaal gemaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door sjaool op 28-12-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

sjaool schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:04:
[...]

[YouTube: BUGATTI CHIRON Titanium caliper brake-test extreme]

Is dit ook goed? ;)

En inderdaad, het gaat om de remklauw en niet de remschijf. Die laatste wordt van koolstofvezel-versterkt composiet materiaal gemaakt.
Naam zegt toch echt titanium en niet magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
himlims_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:11:
[...]

:N

Wel wielen. Geeft (gaf?) altijd zo'n leuk effect als er weer eens een Indycar in de muur kwam.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:03

ricardo246

Life's what you make it!

Nu denk ik dat bij het mountainbiken, de remmen zelden 1000+ graden zullen halen. :+

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ricardo246 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:00:
[...]

Nu denk ik dat bij het mountainbiken, de remmen zelden 1000+ graden zullen halen. :+
ik ook niet. maar ging om feit dat magnezium ook als rem gebruikt kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is dit serieus? Nee toch? :X
sly___ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 04:05:
Ron Dennis? Ross Brawn bedoel je waarschijnlijk. Schumacher heeft nog met de V8 gereden, overstap naar de huidige motoren heeft Mercedes het grote voordeel gegeven. Ze hebben deze gewoon het best voor elkaar. Daar is Schumacher echt niet verantwoordelijk voor
Niet verantwoordelijk, maar zeker wel aan bijgedragen. Wel is het geen geheim dat mercedes in die jaren al hun pijlen richtten op de hybride v6. Ook is het geen geheim dat Schumacher kon lezen en schrijven met de V12 O+ maar niet met de v8. (En de rosberg setup).

[ Voor 14% gewijzigd door teacher op 28-12-2021 16:35 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

himlims_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:01:
[...]

Ook in je linkje gaat het niet om de schijven maar om de klauwen, dus ik wacht nog steeds in spanning af tot je een remschijf van magnesium post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:27

DataGhost

iPL dev

himlims_ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:01:
[...]

Ja en vroeger gebruikten ze hout. Op een fiets kan dat ook nog steeds prima. Maar dat vliegt volgens mij ook in de fik op een F1-auto dus dat doen ze niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Zullen we het weer over het 2022 seizoen gaan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

mark-k schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:42:
[...]

Naam zegt toch echt titanium en niet magnesium
De titel van de video zegt titanium remklauw. De remschijf is in de F1 zeer zeker niet van magnesium gemaakt maar van koolstofvezel-versterkt composiet materiaal zoals ik al schreef. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Vraag me af of RBR nu beter of in ieder geval gelijkwaardig aan Merceds uit de startblokken komt nu ze niet meer een high rake auto hebben.

Was het niet zo dat ze altijd zo moeizaam begonnen omdat de High rake set-up wat moeilijker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

werphengel schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:57:
Vraag me af of RBR nu beter of in ieder geval gelijkwaardig aan Merceds uit de startblokken komt nu ze niet meer een high rake auto hebben.

Was het niet zo dat ze altijd zo moeizaam begonnen omdat de High rake set-up wat moeilijker is?
Volgens mij waren ze 2021 helemaal zo slecht nog niet begonnen?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves

Beaves

Usque ad Finem

teacher schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:10:
[...]

Is dit serieus? Nee toch? :X

[...]
Helaas bloedserieus: https://www.bol.com/nl/nl...en-auto/9200000095471416/ bij een e-book bij Bol kan je een inkijkexemplaar vinden. Gelukkig kwam ik zo achter de kwaliteit 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
*knip*
Dit voegt dus niets meer toe. Zie ook tweakduke in "[F1] Seizoen 2022"

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 28-12-2021 20:40 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Edit; sorry beetje flauw. Maar het is niet echt heel hoogstaand..

Maar goed, deze speculaties zijn al een poosje t onderwerp van gesprek. Voorlopig zullen we t niet weten iig :/

[ Voor 38% gewijzigd door poor Leno op 28-12-2021 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Oh nou dan neem ik maar aan dat dit klopt.
Maar laat het hier verder niet bestaan.
Ik heb 5 paginas terug zitten lezen en in het andere topic ook gekeken.
Want owee ik plaats weer iets wat al uitvoerig is besproken.

Maar dus toch weer niet goed gedaan van mij
Ongelofelijk heb ik weer. 8)7

Laat ik er maar mee stoppen, net als Lewis haha

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

sjaool schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:08:
[...]

De titel van de video zegt titanium remklauw. De remschijf is in de F1 zeer zeker niet van magnesium gemaakt maar van koolstofvezel-versterkt composiet materiaal zoals ik al schreef. ;)
Ja daarom vraag ik me af waarom dit relevant was op mijn opmerking dat magnesium niet geschikt is als materiaal voor een remschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

mark-k schreef op woensdag 29 december 2021 @ 00:27:
[...]

Ja daarom vraag ik me af waarom dit relevant was op mijn opmerking dat magnesium niet geschikt is als materiaal voor een remschijf.
Je vroeg om een video en deze liet mooi zien hoe de rem werkt en dat het de remklauw is die van titanium is gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 15:45
Magnesium wil je eigenlijk niet teveel hitte bij hebben, daardoor voor in ieder geval F1 remmen ongeschikt.
Voor velgen zoals Indycar kan, maar bij een tik tegen de muur met vonken dan zijn ze wel klaar.

In het verleden werden er ook meer Magnesium legeringen gebruikt bij F1 motoren, dat gaf van die rare vonken/spetters als er een motor plofte. Ik meen dat ze nu geen / minder magnesium mogen gebruiken bij de bouw van een motor.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

sjaool schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:19:
[...]

Je vroeg om een video en deze liet mooi zien hoe de rem werkt en dat het de remklauw is die van titanium is gemaakt. ;)
Nee ik vroeg om een link naar een magnesium remschijf omdat die niet bestaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

mark-k schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:31:
[...]

Nee ik vroeg om een link naar een magnesium remschijf omdat die niet bestaan ;)
Dan heb ik je vraag verkeerd geïnterpreteerd. Neemt niet weg dat ik het een mooie video vind. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Je kunt je pogingen beter staken. Hier gaat het om een magnesium remcilinder (deel aan het stuur). Niet over de remschijf, die zal van RVS zijn.
By switching to magnesium for the master cylinder and adding a carbon fibre lever, …

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Magnesium is om meerdere redenen niet handig te gebruiken in remsystemen als klauw of remschijf. Magnesium kent een smeltpunt van 650C en is daarnaast licht ontvlambaar en branden zijn zeer moeilijk te blussen. Aangezien remmen makkelijk 1000C kunnen worden, kan je dus duidelijk stellen dat een remschijf van magnesium op auto's niet mogelijk zal zijn. Blussen kan niet met water, dan krijg je explosies en nog veel meer zooi. Zelfs als het je lukt om de zuurstof bij de brand weg te halen, gaat het andere chemische verbindingen aan om toch door te kunnen gaan met branden.

Vroeger werden velgen nog wel eens van magnesium gemaakt, omdat het een zeer licht materiaal is met goede eigenschappen. Echter is het in het racen weer niet handig dat deze velgen dan een brandgevaar kunnen worden als de remmen (te) heet worden.

Zo nu lekker terug naar het seizoen 2022. :) Gaat Lewis stoppen of niet? Wie gaan de betere auto maken?

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online
@thunder8 dat lijken me goede vragen voor @metallicattim 's F1 pool :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

thunder8 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:54:

Zo nu lekker terug naar het seizoen 2022. :) Gaat Lewis stoppen of niet? Wie gaan de betere auto maken?
lewis en stoppen ... lijkt me niet, zit op zijn top van kunnen (zo lijkt) en die titels zal afhangen van prestatie bakkie in 22. (volgens mijn loopt zijn contract dan ook af - zoals bij meer jongens, eerste jaartje kijken - is het niets, kan je switchen naar team wat het beste voor elkaar heeft)

en wie die betere auto gaat maken (het beste voor elkaar heeft) ... ik hoop gok op mclaren en ferrari

@DeKaerften dat heb ik gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Als jullie leuke vragen voor de F1 Toto van 2022 weten te verzinnen (liefst vragen zonder interpretatie mogelijkheid, het moet wel te controleren zijn zeg maar), stuur mij dan een berichtje.

Ik ga er e.d.d. alvast mee beginnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
thunder8 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 09:54:
Magnesium is om meerdere redenen niet handig te gebruiken in remsystemen als klauw of remschijf. Magnesium kent een smeltpunt van 650C en is daarnaast licht ontvlambaar en branden zijn zeer moeilijk te blussen. Aangezien remmen makkelijk 1000C kunnen worden, kan je dus duidelijk stellen dat een remschijf van magnesium op auto's niet mogelijk zal zijn. Blussen kan niet met water, dan krijg je explosies en nog veel meer zooi. Zelfs als het je lukt om de zuurstof bij de brand weg te halen, gaat het andere chemische verbindingen aan om toch door te kunnen gaan met branden.

Vroeger werden velgen nog wel eens van magnesium gemaakt, omdat het een zeer licht materiaal is met goede eigenschappen. Echter is het in het racen weer niet handig dat deze velgen dan een brandgevaar kunnen worden als de remmen (te) heet worden.

Om het brandgevaar te illustreren: het plaatwerk van een magnesiumlegering bleef nog uren branden bij de tragedie in Le Mans in 1955

Wikipedia: 1955 Le Mans disaster
When the rest of Levegh's car landed on the embankment, the rear-mounted fuel tank exploded. The fuel fire raised the temperature of the remaining Elektron bodywork past its ignition temperature, which was lower than that of other metal alloys due to its high magnesium content. The alloy burst into white-hot flames, showering the track and crowd with magnesium embers, made worse by rescue workers unfamiliar with magnesium fires who poured water onto the inferno, greatly intensifying the fire.[14][9] As a result, the car burned for several hours.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 08:27

Damian

Insane Obtrusion

In de F1 zeggen contracten helemaal niks, 0,0. Alles is met geld te regelen, en dat lijkt me iets waar Hammy genoeg van heeft :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Chocoball
  • Laatst online: 21:01
Zoals bekend wil F1 het aantal sprint wedstrijden in 2022 verdubbelen van 3 naar 6 races maar weet niet alle teams over de streep te trekken
  • Mogelijke kandidaten voor de sprint zijn momenteel Bahrein, Imola, Canada, Oostenrijk, Nederland en Brazilié. Naast dat er een hoofdsponsor is moeten ook de organisatoren van deze grand prix aan het evenement meebetalen. De gesprekken met de organisatoren zijn nog niet begonnen omdat niet alle teams willen instemmen.
  • De FOM heeft van tenminste 8 teams toestemming nodig. Om de top teams over de streep te trekken hebben FOM en de FIA aangeboden het budgetplafond met 2,65 miljoen Dollar te verhogen. Daarmee zou het budgetplafond stijgen van 140 miljoen naar 145,05 miljoen Dollar. De extra 5,05 mijloen is opgebouwd uit de 2,65 miljoen voor de 6 sprint races en 1,2 miljoen Dollar voor race 22 en 23.
  • Dit voorstel kan op veel onbegrip rekenen bij de 7 andere teams en weigeren dan ook om in te stemmen. De kleinere teams benutten niet eens het volledige budget en alleen daarom al is in het voordeel van de grote 3.
  • McLaren (Seidl) geeft aan we hebben een budgetplafond of we hebben geen budgetplafond. Het aantal kilometers tussen een race weekend met sprint en een race weekend met 3 vrije trainingen is te verrwaarlozen. Alleen is de kans op ongelukken groter maar dat is onderdeel van autosport.
  • Haas (Steiner) stelt de grote teams kunnen hun verhoging krijgen als alle teams 2,65 miljoen Dollar extra uit de inkomsten krijgen. Dit zal met de huidige verdeelsleutel lastig gaan omdat de inkomsten over de teams verdeeld wordt op basis van de eindstand in het kampioenschap.
https://www.auto-motor-un...printrennen-kostendeckel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:04

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Vraag mij af hoe het komt dat Leclerc afgelopen seizoen niet uit de verf kwam. Sainz is vooral de tweede seizoenshelft sterk teruggekomen. Persoonlijk vindt ik Sainz erg ondergewaardeerd. IMHO is hij een sterke rijder.

[aluhoed/]
Misschien is Ferrari na de crash van Leclerc in Monaco zich meer gaan focussen op 2022.Hebben ze Leclerc als ware een testrijder gemaakt voor de veranderingen in 2022. De auto van 2022 vwerschilt met die van nu maar bepaalde zaken kunnen ze toch wel tijdens een race uitgeprobeerd hebben. Het viel mij op dat hij erg ver terugviel waar in juist Sainz wel sterk naar voren kwam.
[/aluhoed]
O-)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Chocoball schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:25:
Zoals bekend wil F1 het aantal sprint wedstrijden in 2022 verdubbelen van 3 naar 6 races maar weet niet alle teams over de streep te trekken
  • Mogelijke kandidaten voor de sprint zijn momenteel Bahrein, Imola, Canada, Oostenrijk, Nederland en Brazilié. Naast dat er een hoofdsponsor is moeten ook de organisatoren van deze grand prix aan het evenement meebetalen. De gesprekken met de organisatoren zijn nog niet begonnen omdat niet alle teams willen instemmen.
  • De FOM heeft van tenminste 8 teams toestemming nodig. Om de top teams over de streep te trekken hebben FOM en de FIA aangeboden het budgetplafond met 2,65 miljoen Dollar te verhogen. Daarmee zou het budgetplafond stijgen van 140 miljoen naar 145,05 miljoen Dollar. De extra 5,05 mijloen is opgebouwd uit de 2,65 miljoen voor de 6 sprint races en 1,2 miljoen Dollar voor race 22 en 23.
  • Dit voorstel kan op veel onbegrip rekenen bij de 7 andere teams en weigeren dan ook om in te stemmen. De kleinere teams benutten niet eens het volledige budget en alleen daarom al is in het voordeel van de grote 3.
  • McLaren (Seidl) geeft aan we hebben een budgetplafond of we hebben geen budgetplafond. Het aantal kilometers tussen een race weekend met sprint en een race weekend met 3 vrije trainingen is te verrwaarlozen. Alleen is de kans op ongelukken groter maar dat is onderdeel van autosport.
  • Haas (Steiner) stelt de grote teams kunnen hun verhoging krijgen als alle teams 2,65 miljoen Dollar extra uit de inkomsten krijgen. Dit zal met de huidige verdeelsleutel lastig gaan omdat de inkomsten over de teams verdeeld wordt op basis van de eindstand in het kampioenschap.
Ik vond de sprintraces wel leuk maar het is voor mij absoluut geen must. Je werkt als kijken in een raceweekend ook toe naar de race op zondag. Als ik meerdere races wil zien dan kijk ik wel de Formule 2 daar zit vaak nog meer spanning in ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

Sepp14 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:37:
Vraag mij af hoe het komt dat Leclerc afgelopen seizoen niet uit de verf kwam. Sainz is vooral de tweede seizoenshelft sterk teruggekomen. Persoonlijk vindt ik Sainz erg ondergewaardeerd. IMHO is hij een sterke rijder.

[aluhoed/]
Misschien is Ferrari na de crash van Leclerc in Monaco zich meer gaan focussen op 2022.Hebben ze Leclerc als ware een testrijder gemaakt voor de veranderingen in 2022. De auto van 2022 vwerschilt met die van nu maar bepaalde zaken kunnen ze toch wel tijdens een race uitgeprobeerd hebben. Het viel mij op dat hij erg ver terugviel waar in juist Sainz wel sterk naar voren kwam.
[/aluhoed]
O-)
Ik ben bang dat Leclerc gewoonweg niet op zijn plek is bij Ferrari. Veel te jong bij die dat team gekomen. Hij kon races winnen en poles pakken maar helaas alleen maar met een "illegale" motor. Ik vrees dat als hij er volgend jaar niet goed bij zit dat Ferrari hem zomaar aan de kant zal schuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
waarom zou Zandvoort meer betalen voor een sprint race. Op zaterdag is alles volgens mij gewoon uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
sjaool schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:49:
[...]

Ik ben bang dat Leclerc gewoonweg niet op zijn plek is bij Ferrari. Veel te jong bij die dat team gekomen. Hij kon races winnen en poles pakken maar helaas alleen maar met een "illegale" motor. Ik vrees dat als hij er volgend jaar niet goed bij zit dat Ferrari hem zomaar aan de kant zal schuiven...
Dat zal een duur grapje worden.
Charles Leclerc has signed a very long contract that binds him to the Italian side until 2024,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

alwind schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:56:
[...]

[...]
vond m afgelopen seizoen niet bepaald sterk - soms wel erg rap, maar zeker niet consitant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool

sjaool

alwind schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:56:
[...]

[...]
Tja, geen punten halen kost ook geld. :P

Ik hoop voor hem dat hij volgend jaar meer kan laten zien dan dit jaar. Sainz heeft mij wat dat betreft erg verrasd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• alexbl69
Chocoball schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:25:
Laat het maar lekker ploffen. Vind die sprintraces niks toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

mijn favoriete f1 nieuws feed is al paar dagen down; http://www.f1reader.com/

iemand een leuk alternatief?

//edit;
https://www.vakantieveili...ingen/dagje-weg/formule-1 <- spa

* himlims_ gaat niet meer naar SPA sinds afgelopen fiasco (wat een kudt weggegooid weekend was dat)

[ Voor 46% gewijzigd door himlims_ op 29-12-2021 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:04

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

alexbl69 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:08:
[...]

Laat het maar lekker ploffen. Vind die sprintraces niks toevoegen.
De starts zijn wel ok, daarna rijdt iedereen veilig en gebeurt er weinig. Alleen de nummers 1 2 3 kunnen beetje strijden.
Voor mij hoeft het ook niet, is mij te kunstmatig.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:57
Als het volgen en inhalen volgend jaar inderdaad beter is, dan kunnen die sprintraces echt interessant worden. Dat is een heel grote als, echter, en zo niet dan hebben we net als dit jaar 2, 3 rondes wat gevechten en daarna uitrijden naar de finish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
ik vind die training na de sprint zo saai.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:59
Dit jaar was de toevoeging van de sprintkwalificaties een gevalletje vlees noch vis. Het ging voor punten eigenlijk nergens over, dus risico nemen loonde niet, en je zag toch al snel de normale rangorde weer boven drijven die je tijdens een normale race ook al zag alleen dan ingekort tot een half uur. Het meest "spannende" aan de sprints was of iemand vooraan het enorm verprutste/eruit getikt werd en daardoor op zondag achteraan moest starten...

Bij de F2 en F3 gaat het ten minste nog om flinke aantallen punten en werd de top van de grid omgedraaid, zodat er ten minste ook nog risico genomen moest worden. Maar daar werkt dat ook omdat de auto's hetzelfde zijn, in de F1 zouden een Verstappen en Hamilton dan alsnog langs iedereen voor hun cruisen (zoals Hamilton in Brazilië deed na zijn DSQ waardoor hij achteraan moest starten tijdens de sprintkwalificatie) en hebben we na een half uur alsnog de zelfde orde als normaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 15:48

AvK

Ready Set Go

Van mij mogen ze het afschaffen. Het voegt niks toe zoals anderen hier ook al vinden. Het meest vervelende vind ik nog het grote risico dat bij een sprintrace er een klein ongelukje gebeurt wat de hele rangorde door elkaar kan gooien.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
himlims_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:18:
mijn favoriete f1 nieuws feed is al paar dagen down; http://www.f1reader.com/

iemand een leuk alternatief?
Ik gebruik al jaren de android app Freader1. Die werkt tot op heden nog wel, zie de laatste dagen alleen geen thumbnails bij de berichten.

Aanrader!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@Japiooo ik zie de toegevoegde waarde van een losse app echt niet (goed - nu werkt site niet, app wel) maar voor mij maakt het functioneel weinig uit of nu de app gebruik of de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Damian schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:56:
In de F1 zeggen contracten helemaal niks, 0,0. Alles is met geld te regelen, en dat lijkt me iets waar Hammy genoeg van heeft :P
Of wellicht heeft ie gewoon een clausule in zijn contract m.b.t. het niet behalen van zijn 8e WDC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Sepp14 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 11:37:

[aluhoed/]
[/aluhoed]
O-)
Bij LEC heb ik vaak het gevoel gehad dat hij overrated is. Laten we niet vergeten dat een behoorlijk groot deel van de perceptie die hij oproept bij mensen waarschijnlijk stoelt op prestaties behaald met een zwaar illegale motor. Uiteindelijk is de enige persoon die je gewoon echt moet verslaan je teamgenoot en dat is hem niet eens gelukt afgelopen jaar.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

De tegenvaller van het jaar was voor mij Leclerc. Ferrari heeft hem binnen gehaald als "hun versie van Max Verstappen" maar LEC heeft er niks van gebakken. Sterker nog volgens mij heeft hij weinig bij geleerd dit jaar. Dezelfde fouten nog steeds. Als MAX voorbij LEC moet of LEC staat vlak achter MAX dan houd ik altijd mijn hart vast. Dat heb ik bij andere voorste rijders niet of veel minder.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

AvK schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:55:
De tegenvaller van het jaar was voor mij Leclerc. Ferrari heeft hem binnen gehaald als "hun versie van Max Verstappen" maar LEC heeft er niks van gebakken. Sterker nog volgens mij heeft hij weinig bij geleerd dit jaar. Dezelfde fouten nog steeds. Als MAX voorbij LEC moet of LEC staat vlak achter MAX dan houd ik altijd mijn hart vast. Dat heb ik bij andere voorste rijders niet of veel minder.
hij heeft ook meer chassis afgeschreven dan mazepin .....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jurian-s
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 09:45
De nieuwe baas van de FIA wil flink wat dingen om gaan gooien, qua stewards en straffen na een race.

Het idee om een race resultaat achteraf niet meer aan te passen, maar straffen toe te passen voor volgende races lijkt mij nuttig, net zoals het verminderen van lichte tijdstraffen die zo weggereden kunnen worden.

https://autobahn.eu/artik...bwseqylSYvclbMYgK57dbvvls

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 13:57
Leclerc en Gasly vond ik beide in hun rookie season overrated. Gasly haalde een paar hele mooie uitslagen, maar was op zijn mindere dagen niet sneller dan Brendon Hartley. Leclerc was sneller dan Ericsson, maar dat waren Wehrlein en Nasr ook. Gasly is bij Red Bull door het ijs gezakt en heeft zich daarna goed hersteld. Leclerc kwam in een Ferrari te rijden waar zijn teamgenoot veel minder goed mee overweg kon, en krijgt nu naar mijn mening voor het eerst een teamgenoot die op gelijke gronden kan strijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

jurian-s schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:44:
De nieuwe baas van de FIA wil flink wat dingen om gaan gooien, qua stewards en straffen na een race.

Het idee om een race resultaat achteraf niet meer aan te passen, maar straffen toe te passen voor volgende races lijkt mij nuttig, net zoals het verminderen van lichte tijdstraffen die zo weggereden kunnen worden.

Klinkt vooralsnog positief! Ik hoop wel dat ze voor aanvang van seizoen 2022 hier al uit zijn en men duidelijkheid heeft verschaft aan teams en publiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69

Goed om te zien dat de aanrijding tussen Verstappen en Hamilton in Saoedi-Arabië nogmaals onder de loep wordt genomen. Verstappen heeft 5 seconden + 2 punten gekregen voor die remactie, maar wat mij betreft was dat 'the easy way out'.

Het was inderdaad geen handige actie, maar Hamiltons reactie op Verstappens langzame rijden (er op 1 autolengte achter gaan hangen) is toch ook het overduidelijk creëren van een gevaarlijke situatie.

Verder allemaal goede punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Allemaal steekhoudende punten.
Ik heb 1 bezwaar: Er is verschil tussen een wedstrijdleider en een scheidsrechter. Die twee functies kan je niet in 1 persoon stoppen. Nu weet ik niet of dit echt wel de bedoeling is (kan het me niet voorstellen want dan keurt de slager zijn eigen vlees) maar hoe de nieuwe FIA President het echt bedoelt horen we nog wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rachez
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 17:40
Japiooo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 13:08:
[...]

Ik gebruik al jaren de android app Freader1. Die werkt tot op heden nog wel, zie de laatste dagen alleen geen thumbnails bij de berichten.

Aanrader!
Wel leuke app, maar voor mij iets te veel reclame. Kijk een bannertje hier of daar vind ik niet erg, maar 5 seconden verplicht reclame kijken om terug naar de index te gaan vind ik te veel.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Chocoball
  • Laatst online: 21:01
In het seizoen 2021 topic had ik geschreven dat pit stops met de nieuwe 18 inch banden langer zouden gaan duren omdat de monteurs door de wieldop geen grip hadden en daardoor gedwongen werden de banden bij het rubber beet te pakken. Sommige teams hebben hierover geklaagd en dat dit mogelijk tot ongelukken bij pit stops zou kunnen leiden. De FIA heeft ingegrepen door een rand bij de wieldop aan te passen zodat de monteurs weer grip hebben en de aanpassing is zo gemaakt dat deze de aerodynamica niet aantast. Overigens kent F1 maar 1 velgenleverancier, namelijk BBS.

Afbeeldingslocatie: https://www.motorsportweek.com/wp-content/uploads/2021/12/MW-eronomic-wheel-fairing-2022-jpeg.jpg

Zoals gezegd gaan de banden van 13 inch naar 18 inch. Naast een grotere veld is ook de diameter gewijzigd van 67cm naar 72cm. Het gewicht van de banden (band, velg, wieldop en sensoren) gaat ook omhoog, voor wordt het gewicht 18kg en achter 21kg.

Afbeeldingslocatie: https://www.motorsportweek.com/wp-content/uploads/2021/12/MW-comparison-18-inch-13-inch.jpg

De schijfremmen worden ook groter en zwaarder. Bijvoorbeeld de diameter van de schijfrem bij de voorbanden gaat van 28 cm naar maximaal 33 cm. Daarnaast komen er minder microgaatjes in de schrijfrem en in een ander patroon.

Afbeeldingslocatie: https://www.motorsportweek.com/wp-content/uploads/2021/12/MW-comparison-brake-disk-2021-2022.jpg/

Wie graag LED wieldoppen had gezien moet misschien tot het seizoen 2023 wachten.

Hele artikel hier:
https://www.motorsportwee...-covers-make-their-debut/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Chocoball schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:48:
In het seizoen 2021 topic had ik geschreven dat pit stops met de nieuwe 18 inch banden langer zouden gaan duren omdat door wieldop de monteus geen grip hadden en daardoor gedwongen werden de banden bij het rubber beet te pakken. Sommige teams hebben hierover geklaagd en dat dit mogelijk tot ongelukken bij pit stops zou kunnen leiden. De FIA heeft ingegrepen door een rand bij de wieldop aan te passen zodat de monteurs weer grip hebben. De aanpassing is zo gemaakt dat het de aerodynamica niet aantast. Overigens is er maar 1 F1 velgenleverancier, namelijk BBS.

[Afbeelding]
Alle CFD runs met een wiel kunnen dus overnieuw? :P

‘Niet aantast’ is vast zonder garanties.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieNL
  • Laatst online: 20:38
sly___ schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 04:05:
Woops, aangepast.

Wat betreft de bijdrage van Schumacher, er is meer in een team dan alleen de motor. De discipline moet er ook zijn om de beste te blijven al die jaren. Schumacher verwacht blijkbaar nogal wat van het personeel in zijn team, dus dat kan wellicht hebben bijgedragen aan die discipline. Daarnaast trekt het hebben van iemand als Schumacher in je team ook mensen aan die voor het team willen werken. Natuurlijk blijft dit speculatie, ondanks wat Ross Brawn ons verteld en wat we hebben gezien in de tijd van Schumacher bij Ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Chocoball schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:48:

De schijfremmen worden ook groter en zwaarder. Bijvoorbeeld de diameter van de schijfrem bij de voorbanden gaat van 28 cm naar maximaal 33 cm. Daarnaast komen er minder micro gaatjes in de schrijfrem en in een ander patroon.

[Afbeelding]/

Wie graag LED wieldoppen had gezien moet misschien tot het seizoen 2023 wachten.

Hele artikel hier:
https://www.motorsportwee...-covers-make-their-debut/
Lol ik heb ook 330mm front discs op mn Alfaatje :> :7

[ Voor 42% gewijzigd door poor Leno op 29-12-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Volgens Bild wordt de Mercedes van volgend jaar weer zilver:
https://www.bild.de/sport...n-fuer-78675786.bild.html

Steam

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Mooi.. dan voelt t tenminste niet meer alsof Darth Vader in z'n Tie-Fighter op mensen zit te jagen..

Miste vaak alleen nog the Imperial March theme song als Hamilton weer eens aan t stampen was en stuk voor stuk voorbij blies _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
rachez schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:41:
[...]

Wel leuke app, maar voor mij iets te veel reclame. Kijk een bannertje hier of daar vind ik niet erg, maar 5 seconden verplicht reclame kijken om terug naar de index te gaan vind ik te veel.
Ik begreep de comment eerst niet goed, heb namelijk nog nooit reclame in die app gezien.
Maar dat komt doordat ik Blokada heb draaien, nog een aanrader.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:41
AvK schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:55:
Lec heeft er niks van gebakken... 8)7 De bias op dit forum soms...
Hij heeft in punten praktisch gelijkwaardig gescoord als Sainz en Norris, 2 gelijkwaardige talenten in gelijkwaardige auto's, ik geef toe hij had iets hoger moeten scoren.
Maar als je dan zijn pech in Monaco (domme beslissing om die bak niet te wisselen) en Hongarije bekijkt dan verliest hij daar gewoon 33 punten t.o.v. Sainz. Verder rijdt hij constant top 10, meestal top 6. Zijn slechte resultaten zijn Monaco(eigen fout + domme beslissing), Hongarije (geStrolled), Frankrijk (waar Ferrari echt niet vooruit te branden was), Rusland (een loterij met de regen en hij gokte verkeerd net als Norris).
En hij pakte 2x de pole.

Leclerc heeft een prima seizoen gereden, kon uiteraard beter, maar met iets meer geluk zit hij gewoon op gelijke hoogte als Perez en de laatste races kwam hij iets minder uit de verf. Niks van gebakken slaat in ieder geval nergens op.

erutangiS

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

MrOleo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:36:
[...]

Lec heeft er niks van gebakken... 8)7 De bias op dit forum soms...
Hij heeft in punten praktisch gelijkwaardig gescoord als Sainz en Norris, 2 gelijkwaardige talenten in gelijkwaardige auto's, ik geef toe hij had iets hoger moeten scoren.
Maar als je dan zijn pech in Monaco (domme beslissing om die bak niet te wisselen) en Hongarije bekijkt dan verliest hij daar gewoon 33 punten t.o.v. Sainz. Verder rijdt hij constant top 10, meestal top 6. Zijn slechte resultaten zijn Monaco(eigen fout + domme beslissing), Hongarije (geStrolled), Frankrijk (waar Ferrari echt niet vooruit te branden was), Rusland (een loterij met de regen en hij gokte verkeerd net als Norris).
En hij pakte 2x de pole.

Leclerc heeft een prima seizoen gereden, kon uiteraard beter, maar met iets meer geluk zit hij gewoon op gelijke hoogte als Perez en de laatste races kwam hij iets minder uit de verf. Niks van gebakken slaat in ieder geval nergens op.
Van de vooraf hoogstaande verwachtingen heeft LEC inderdaad helemaal niks gebakken. Sterker nog... afgetroefd door Sainz. Je mag het nuanceren of ontkennen. Heb ik geen problemen mee. Voor mij blijft LEC de grootste teleurstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Japiooo schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:33:
Maar dat komt doordat ik Blokada heb draaien, nog een aanrader.
Werk goed idd, maar is sinds versie 6 helaas geen freeware meer... althans op iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
poor Leno schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:59:
[...]

Lol ik heb ook 330mm front discs op mn Alfaatje :> :7
Nu nog manieren vinden waarop je Alfa zo'n 1000kg kwijt kan raken :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:05
Mooi! Als dat betekent dat RBR dan weer goud heeft. :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 06:53
Homeland schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:54:
[...]

Nu nog manieren vinden waarop je Alfa zo'n 1000kg kwijt kan raken :*)
Tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hehe >:)

Aait nog even over zijn goed werkende Giulietta heen
Pagina: 1 ... 4 ... 135 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics