Donegwystyl schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:05:
[...]
grappig filmpje... misschien moet je alleen het laatste deel van de link verwijderen (&t=60s), nu begint hij op 60s van 61.... Ik dacht eerst dat hij het niet deed
Fraai programma dit weekend hoor in Melbourne. Je wordt als toeschouwer daar lekker verwend dit weekend met natuurlijk het F1 circus, maar ook SuperCars (4 races) en S5000 formule wagens (3 races) én de Porsche Carrera Cup (4 races). Sessies met historische race wagens. En tot slot ook nog wat RB Aerial demo's en de luchtmacht die wat shows weggeven.
Veel waar voor een weekend pas.
Maar wij hebben Guus Meeuwis!Luckeh schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:09:
Fraai programma dit weekend hoor in Melbourne. Je wordt als toeschouwer daar lekker verwend dit weekend met natuurlijk het F1 circus, maar ook SuperCars (4 races) en S5000 formule wagens (3 races) én de Porsche Carrera Cup (4 races). Sessies met historische race wagens. En tot slot ook nog wat RB Aerial demo's en de luchtmacht die wat shows weggeven.
Maar voor 189CAD vind ik dat inderdaad niet duur.
315 euro voor grandstand is prijzig, maar krijg je ook wel wat voor terug zo te lezen.
Vergeleken met Zandvoort mein gott... In Australië heb je een weekendpas voor de prijs van een dagpas hier.
nog iemand een DRS nodig?
F1 geeft ze weg aan iedereen

4! x DRS
op 2 detectiepunten
The @F1 website has just updated the #AusGP page, confirming that we'll now have FOUR DRS zones.
— r/Formula1 (@F1Subreddit) 4 april 2022
Only two detection zones 🤔#F1 pic.twitter.com/taVEnfbhW8
4! x DRS
op 2 detectiepunten
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Doe dan gewoon gelijk altijd alle klepjes open.
[ Voor 7% gewijzigd door Illegal_Alien op 04-04-2022 15:31 ]
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
In het verleden kon dat tijdens de kwalificaties, ging alleen niet altijd even goedIllegal_Alien schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:23:
Lol @ F1Subreddit's twitter handle voor de AUS GP.basvn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:22:
[Twitter]
[Afbeelding]
4! x DRS
op 2 detectiepunten
basvn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:22:
[Twitter]
[Afbeelding]
4! x DRS
op 2 detectiepunten

Canadese dollar?Waah schreef op maandag 4 april 2022 @ 14:34:
[...]
Maar wij hebben Guus Meeuwis!![]()
Maar voor 189CAD vind ik dat inderdaad niet duur.
315 euro voor grandstand is prijzig, maar krijg je ook wel wat voor terug zo te lezen.
Vergeleken met Zandvoort mein gott... In Australië heb je een weekendpas voor de prijs van een dagpas hier.
4 DRS zones, ze hebben niet veel mee gekregen van de publieke discussie ofzo?
Zonder makkelijk onderbuikcommentaar ga ik er van dat niemand heeft gedacht "Ik weet hoe wij onze baan laten opvallen, vier DRS zones!", maar ze goed hebben nagedacht over wat de baan nodig heeft en hoeveel DRS er nodig is voor een optimale ervaring. Het handige van DRS is wel dat de lengte van DRS eenvoudig aan te passen is. De wedstrijdleiding zou tijdens het weekend kunnen vaststellen hoeveel DRS ze precies willen. Een paar meter meer of minder DRS heeft verder nergens invloed op waar ze rekening mee moeten houden.
Wat ik wel goed aan het model vind is dat de detectiezone redelijk ver voor het begin van DRS zit en dat twee opeenvolgende zones één detectiepunt delen. Dat voorkomt tactische spelletjes van piloten die vlak voor het detectiepunt afremmen of weigeren in te halen zodat ze maar niet als eerste over de streep gaan. Zowel bij Hamilton-Verstappen als Leclerc-Verstappen voelde het niet goed en gevaarlijk. F1 is niet de sport om spelletjes met de rem te spelen, daarvoor zijn de snelheden te hoog en de marges te klein.
Zonder makkelijk onderbuikcommentaar ga ik er van dat niemand heeft gedacht "Ik weet hoe wij onze baan laten opvallen, vier DRS zones!", maar ze goed hebben nagedacht over wat de baan nodig heeft en hoeveel DRS er nodig is voor een optimale ervaring. Het handige van DRS is wel dat de lengte van DRS eenvoudig aan te passen is. De wedstrijdleiding zou tijdens het weekend kunnen vaststellen hoeveel DRS ze precies willen. Een paar meter meer of minder DRS heeft verder nergens invloed op waar ze rekening mee moeten houden.
Wat ik wel goed aan het model vind is dat de detectiezone redelijk ver voor het begin van DRS zit en dat twee opeenvolgende zones één detectiepunt delen. Dat voorkomt tactische spelletjes van piloten die vlak voor het detectiepunt afremmen of weigeren in te halen zodat ze maar niet als eerste over de streep gaan. Zowel bij Hamilton-Verstappen als Leclerc-Verstappen voelde het niet goed en gevaarlijk. F1 is niet de sport om spelletjes met de rem te spelen, daarvoor zijn de snelheden te hoog en de marges te klein.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Wat nou als ze nou gewoon de boel vrijgeven, je kan per ronde 2x een DRS inzetten, zoek maar uit waar je dat wil doen.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Mocht je het willen weten, de jet van Verstappen is op weg naar Melbourne. Net aan de grond in Dubai. Ik verwacht nog minimaal 3 stops. Leuk zo'n prive jet. Je bent ff bezig.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
FIA doet er nu al alles aan om Verstappen kampioen te maken? Op deze manier kan Verstappen tenminste Leclerc inhalen en daarna wegrijden i.p.v. meteen terug ingehaald worden.basvn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:22:
[Twitter]
[Afbeelding]
4! x DRS
op 2 detectiepunten
En het rondje daarna: return the favor?RobertMe schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:49:
[...]
FIA doet er nu al alles aan om Verstappen kampioen te maken? Op deze manier kan Verstappen tenminste Leclerc inhalen en daarna wegrijden i.p.v. meteen terug ingehaald worden.
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Of een gevalletje wel sneller zijn maar er niet langs komen, of sneller in de bochten maar op rechte stuk net wat te langzaam om er voorbij te komen. Het kan dus best dat iemand echt DRS moet hebben om zijn voorligger in te halen, maar vervolgens wel weg rijdt in het bochtige deel en bij het volgende detectiepunt al te ver voor ligt.
Drs voelt een beetje als de indy 500.
Je kan rondenlang op kop hebben gelegen, maar de achterligger wint vanwege sllipstream voordeel.
Je kan rondenlang op kop hebben gelegen, maar de achterligger wint vanwege sllipstream voordeel.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Drs is zo'n draak van een systeem maar uiteindelijk hebben ze het gewoon nodig om iemand te kunnen passeren. Gezien de verschillen tussen de wagens onderling zo klein zijn is het allemaal moeilijk of ze moeten gaan rijden op circuits met rechte lijnen van 3km. Leclerc en Verstappen hebben het na de race van dit weekend ook min of meer gezegd dat ze het nodig hadden om te kunnen passeren. Dus zie het niet meteen afgevoerd worden. En in zeer veel kampioenschappen is er intussen wel een of andere vorm van hulpmiddel nodig om te kunnen passeren. Is het geen vleugeltje dat plat gaat is het een knop met extra power.
Tussen t5 en 6 had nog makkelijk een 5e gepastbasvn schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:22:
[Twitter]
[Afbeelding]
4! x DRS
op 2 detectiepunten
Maar na een inhaal actie kun je dus nergens de achterligger op 1 seconde rijden...
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2022 19:13 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Tuurlijk wel, bij de eerste drs na het detectiepunt inhalen, en dan de tweede gebruiken om weg te rijden.YakuzA schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:09:
[...]
Tussen t5 en 6 had nog makkelijk een 5e gepast
Maar na een inhaal actie kun je dus nergens de achterligger op 1 seconde rijden...
Significant anders dan Bahrein, waarbij er na de drs zone meteen weer een nieuw detectiepunt zat. Nu is het (per detectie punt) 1 inhaalzone met een paar bochten halverwege
Bla bla bla...
Ik vind het toch vreemd. Met de nieuwe regelementen moest inhalen toch makkelijker worden?
Moar DRS!

Maggots and Becketts? op Silverstone met Max en DRS open vergeet ik ook niet snel meerIllegal_Alien schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:23:
rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Lachen man al die rechte stukken 4x DRS, met porpoising nog niet opgelost bij veel teams

[ Voor 4% gewijzigd door JB op 04-04-2022 19:49 ]
Mijn boefje is liev!
Melbourne was zo saai de laatste jaren, daarrom zoveel drs zones gedaan denk ik.
“ Deze documentaire heeft momenteel mijn focus”Damian schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:18:
https://www.gpfans.com/nl...-5m1Zea50AFtUfew-RY60EbM8
Mooi. el exit plan is in aanbouw 👍
Al weet ik niet precies wanneer hij dit gezegd heeft, maar ik vind dit erg jammer om te horen tijdens een nieuw seizoen.
goede test of er auto's uit elkaar gaan schuddenJB schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:48:
Lachen man al die rechte stukken 4x DRS, met porpoising nog niet opgelost bij veel teams
Ik vraag me af hoe Mercedes hier mee omgaat, die moeten dit weekend met standje SUV gaan rijden met dat malle ontwerp van hunJB schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:48:
Drs openen zorgt juist voor minder porpoising. Dus dat zou juist moeten helpen.JB schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:48:
PSN
Euhm tijdens qualy mogen ze wel degelijk DRS gebruiken naar eigen inzicht, daarin is niets veranderd...NeverSettle schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:44:
[...]
In het verleden kon dat tijdens de kwalificaties, ging alleen niet altijd even goed
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Kunnen ze die hele baan niet DRS maken en het detectiepunt op start-finish leggen?
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Alleen in de Drs zones.Damian schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:36:
[...]
Euhm tijdens qualy mogen ze wel degelijk DRS gebruiken naar eigen inzicht, daarin is niets veranderd...
Vroegah kon het ook in elke willekeurige bocht. Dat is waar op gedoeld wordt.
PSN
Het lijkt wel alsof ze precies het tegenovergestelde doen wat nodig is. Juist doordat de auto's beter kunnen volgen is juist minder DRS (of liever geen DRS) logischer. Maar nee, ze gaan Melbourne nog sneller maken én nog meer DRS zones erbij. Dus ze halen één inhaalmogelijkheid weg en proberen dat te compenseren met weer meer DRS. Het is allmaal tegenstrijdig en heeft niks meer met racen te maken. Doe het dan op zijn minst met een maximum aan DRS activaties per rijder, dan zit er tenminste nog een strategie aan. Nu wordt het meer en meer Mariokart-achtig.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 4 april 2022 @ 17:11:
4 DRS zones, ze hebben niet veel mee gekregen van de publieke discussie ofzo?
Het probleem met één detectiezone voor meerdere DRS zones is juist dat het weer hetzelfde wordt als in oude situaties. Eenmaal ervoorbij en je kunt meteen gratis wegrijden. Niet dat het drs-spelletje leuk is, maar dit is gewoon teruggaan naar de oude situatie op een andere manier.
F! moet eens goed bij zichzelf te raden gaan wat ze willen en op dit moment lijkt het erop dat ze meer een spektakel willen zijn dan een sport. En zelfs dát krijgen ze niet voor elkaar. Gewoon limieten leggen aan de accu-boost en drs en dan wordt het pas een beetje leuk. Maar om de een of andere reden experimenteren ze daar dan weer niet mee. Zal wel te veel op Indycar lijken dan.

En zolang de Pirelli banden niet om te racen zijn, maakt het al helemaal niks meer uit. Het zijn intussen zondagrijders geworden opv racers. Maar ook daar durven ze niet mee te experimenteren, paar races gewoon racebanden die een hele race meegaan op 100% en niet op 90%.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Met Melbourne schieten ze een beetje door met al die DRS zones.
Het heeft wel een reden dat er jarenlang werd geklaagd over de beperkte inhaal mogelijkheden op het circuit, saaie races en noem maar op.
Dat moest en zal anders worden alleen nu met de nieuwe auto's gooien ze alsnog al die DRS zones erbij.
Was logischer geweest om het bij 3 te houden.
Echter is niemand nog echt overtuigd dat de auto's al zonder DRS al goed kunnen inhalen dus dan maar op deze manier zo lijkt.
Kat en Muis spelletjes gaan we weer krijgen zondag. Als het gevaarlijke situaties gaat opleveren is het snel afgelopen met de DRS pret
Het heeft wel een reden dat er jarenlang werd geklaagd over de beperkte inhaal mogelijkheden op het circuit, saaie races en noem maar op.
Dat moest en zal anders worden alleen nu met de nieuwe auto's gooien ze alsnog al die DRS zones erbij.
Was logischer geweest om het bij 3 te houden.
Echter is niemand nog echt overtuigd dat de auto's al zonder DRS al goed kunnen inhalen dus dan maar op deze manier zo lijkt.
Kat en Muis spelletjes gaan we weer krijgen zondag. Als het gevaarlijke situaties gaat opleveren is het snel afgelopen met de DRS pret
Denk dat de weg, die is ingeslagen door FIA en Liberty, te kunstmatig wordt.
Teveel randzaken die de basis, gewoon hard rijden en inhalen, ondermijnen.
Te zware auto's, teveel races, hypocrisie qua geld en politiek.
Ze moeten gaan uitkijken dat het niet teveel op voetbal gaat lijken. Nu heb je bijna iedere dag wel een of andere voetbalwedstrijd. Nog even en je hebt een soort van wekelijkse F1-competitie.
Dan is voor mij de sjeumigheid er wel vanaf als het zover komt.
Teveel randzaken die de basis, gewoon hard rijden en inhalen, ondermijnen.
Te zware auto's, teveel races, hypocrisie qua geld en politiek.
Ze moeten gaan uitkijken dat het niet teveel op voetbal gaat lijken. Nu heb je bijna iedere dag wel een of andere voetbalwedstrijd. Nog even en je hebt een soort van wekelijkse F1-competitie.
Dan is voor mij de sjeumigheid er wel vanaf als het zover komt.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Wel ja? Dat is voor mij nieuw. Is dat omdat het "groundeffect" dan verminderd wordt?YakuzA schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:26:
[...]
Drs openen zorgt juist voor minder porpoising. Dus dat zou juist moeten helpen.
Mijn boefje is liev!
Minder druk op de auto, dus minder laag bij de grond, dus minder gestuiter.JB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:24:
[...]
Wel ja? Dat is voor mij nieuw. Is dat omdat het "groundeffect" dan verminderd wordt?
ping 127.212.23.124
Ik meen mij te herinneren dat de laatste paar Australië races echt niet aan te gluren waren hoe saai. Dus denk dat ze daarom die extra zone hebben gedaan
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Maar, meer snelheid = meer downforce uit de vloer.pjottum schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:28:
[...]
Minder druk op de auto, dus minder laag bij de grond, dus minder gestuiter.
Hoewel ik mij kan voorstellen dat de vleugel wat meer genereert. Al weet ik niet of we grote vleugels gaan zien met 4 rechte stukken.
Dat kwam puur door de dominantie van de Mercedes en de ogenschijnlijke betrouwbaarheid van alles en iedereen. In het verleden was Melbourne altijd goed voor spectakel. Maar ze hebben gewoon een inhaalmogelijkheid weggehaald en een bestaande inhaalmogelijkheid te makkelijk gemaakt. Gewoon compleet onlogisch om een inhaalmogelijkheid weg te halen om een andere te 'verbeteren'. Meer mogelijkheden is beter, nu wacht iedereen gewoon op drs en vliegt ervoorbij. Nul komma nul risico meer nodig.Snowhite0901 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:29:
Ik meen mij te herinneren dat de laatste paar Australië races echt niet aan te gluren waren hoe saai. Dus denk dat ze daarom die extra zone hebben gedaan
Nee het was zeker niet alleen de dominantie. Ook daarachter gebeurde er weinig.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:36:
[...]
Dat kwam puur door de dominantie van de Mercedes en de ogenschijnlijke betrouwbaarheid van alles en iedereen. In het verleden was Melbourne altijd goed voor spectakel. Maar ze hebben gewoon een inhaalmogelijkheid weggehaald en een bestaande inhaalmogelijkheid te makkelijk gemaakt. Gewoon compleet onlogisch om een inhaalmogelijkheid weg te halen om een andere te 'verbeteren'. Meer mogelijkheden is beter, nu wacht iedereen gewoon op drs en vliegt ervoorbij. Nul komma nul risico meer nodig.
Ja, het was zo saai dat er niet eens F1's langskwamenShva schreef op maandag 4 april 2022 @ 19:59:
Melbourne was zo saai de laatste jaren, daarrom zoveel drs zones gedaan denk ik.
Ja, zagen ze in Barcelona, als je DRS opent, is er minder neerwaartse druk aan de achterkant, waardoor ze minder last hadden van porpoising, omdat ze minder dicht bij de grond kwamen.JB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:24:
[...]
Wel ja? Dat is voor mij nieuw. Is dat omdat het "groundeffect" dan verminderd wordt?
PSN
Laten we niet vergeten dat de F1 ook nog zoekende wat kan met de nieuwe auto's en de hoeveelheid DRS zones en of het in de toekomst kan verdwijnen.
Alle auto's worden nog volop doorontwikkeld, en we hebben nog wel een aantal circuits nodig om te bekijken wat echt het effect is met racen met achtervolgen waar en hoe.
Alle auto's worden nog volop doorontwikkeld, en we hebben nog wel een aantal circuits nodig om te bekijken wat echt het effect is met racen met achtervolgen waar en hoe.
Persoonlijk was ik wel fan van twee opeenvolgende DRS-zones met twee detectie punten. Dat leverde gewoon prachtig (voor zover dat met deze trucks mogelijk is) racen op.
Melbourne was de laatste jaren toch vrij vaak een down-under Monaco optocht, wellicht hebben ze bedacht dat met twee opeenvolgende zones op 1 detectie je toch nog kan inhalen hier. Met deze logge auto's is het niet haalbaar om met 1 korte DRS al in te halen?
Melbourne was de laatste jaren toch vrij vaak een down-under Monaco optocht, wellicht hebben ze bedacht dat met twee opeenvolgende zones op 1 detectie je toch nog kan inhalen hier. Met deze logge auto's is het niet haalbaar om met 1 korte DRS al in te halen?
Gewoon 1 DRS zone is genoeg toch? (van start tot finish). Je mag m twee keer per ronde gebruiken.
Ik snap je reactie niet helemaal - alle wijzigingen die Melbourne nu doorgevoerd heeft, zou juist een positief effect hebben op inhaalmogelijkheden. In het verleden werd er niet ingehaald, omdat de baan te smal was en er te weinig gelegenheden waren in Australië om daadwerkelijk in te halen.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 08:36:
[...]
Dat kwam puur door de dominantie van de Mercedes en de ogenschijnlijke betrouwbaarheid van alles en iedereen. In het verleden was Melbourne altijd goed voor spectakel. Maar ze hebben gewoon een inhaalmogelijkheid weggehaald en een bestaande inhaalmogelijkheid te makkelijk gemaakt. Gewoon compleet onlogisch om een inhaalmogelijkheid weg te halen om een andere te 'verbeteren'. Meer mogelijkheden is beter, nu wacht iedereen gewoon op drs en vliegt ervoorbij. Nul komma nul risico meer nodig.
Welke inhaalmogelijkheid hebben ze volgens jou weggehaald?
PS4 PSN: Dazzler2120
Misschien moeten ze DRS omdraaien. Bij de voorligger gaat de vleugel open op het rempunt. Minder downforce, dus een mindere bocht en dan zou je dus een betere exit moeten kunnen pakken als achterligger
Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:10:
[...]
Ik snap je reactie niet helemaal - alle wijzigingen die Melbourne nu doorgevoerd heeft, zou juist een positief effect hebben op inhaalmogelijkheden. In het verleden werd er niet ingehaald, omdat de baan te smal was en er te weinig gelegenheden waren in Australië om daadwerkelijk in te halen.
Welke inhaalmogelijkheid hebben ze volgens jou weggehaald?

De chicane voor de snelle linkerknik achterop het circuit. Oude bochten 9/10, dat was een prima inhaalmogelijkheid. Nu hebben ze die weggehaald, maar bij 11/12 kun je helemaal niet inhalen, dus dat weghalen heeft geen enkele nut. Ze hebben dus juist iets weggehaald, maar omdat je dus nu door de snelle 11/12 knikjes achter elkaar moet, lijkt me eerder dat je minder kans hebt op inhalen bij 13. Maar daar hebben ze dan weer drs ervoor.
Remzones voor een chicane zijn dé inhaalmogelijkheden. Nu hebben ze die weggehaald met de gedachte om bij 13 het inhalen te verbeteren. Is toch gewoon onlogisch? Een bestaande inhaalmogelijkheid weghalen om een andere bestaande inhaalmogelijkheid te verbeteren. F1-logica in mijn optiek.
Sinds DRS hoeven de coureurs alleen maar moeite te doen om bij het drs detectie punt er onder 1 seconde bij te zitten. Dan is het knopje indrukken en je bent er langs. Het heeft weinig met racen te maken intussen. De DRS spelletjes zijn nu toonangevend tov een inhaalactie voorbereiden.
[ Voor 9% gewijzigd door siggy op 05-04-2022 11:58 ]
Wanneer is de laatste keer geweest dat ze in bocht 9/10 (oude layout) ingehaald hebben? Het kan wel, maar je voorganger moet wel drastisch iets verprutsen wil je daar in de oude layout inhalen. Die haal je in de nieuwe layout ook prima in op die manier.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:56:
[...]
[Afbeelding]
De chicane voor de snelle linkerknik achterop het circuit. Oude bochten 9/10, dat was een prima inhaalmogelijkheid. Nu hebben ze die weggehaald, maar bij 11/12 kun je helemaal niet inhalen, dus dat weghalen heeft geen enkele nut. Ze hebben dus juist iets weggehaald, maar omdat je dus nu door de snelle 11/12 knikjes achter elkaar moet, lijkt me eerder dat je minder kans hebt op inhalen bij 13. Maar daar hebben ze dan weer drs ervoor.
Remzones voor een chicane zijn dé inhaalmogelijkheden. Nu hebben ze die weggehaald met de gedachte om bij 13 het inhalen te verbeteren. Is toch gewoon onlogisch? Een bestaande inhaalmogelijkheid weghalen om een andere bestaande inhaalmogelijkheid te verbeteren. F1-logica in mijn optiek.
Sinds DRS hoeven de coureurs alleen maar moeite te doen om bij het drs detectie punt er onder 1 seconde bij te zitten. Dan is het knopje indrukken en je bent er langs. Het heeft weinig met racen te maken intussen. De DRS spelletjes zijn nu toonangevend tov een inhaalactie voorbereiden.
De enige echte inhaalmogelijkheid in Australië is een uitremactie bocht 1/2 of met een betere exit bocht 3. Er wordt al jaren weinig ingehaald in bocht 9/10. Door dit stuk nu 'rechter' / soepeler te maken, ontstaat er een extra inhaalmogelijkheid t.o.v. wat Australië nu heeft, namelijk aan het einde van bocht 11.
Waarom zou je volgens jou nu niet kunnen inhalen in het stuk 8/9/10/11?
Tenzij Verstappen achter Leclerc rijdt. Dan blijkt dat "een seconde er achter en knopje indrukken" ineens niet te werken.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:56:
DRS is de veroorzaker dat daar niet/minder wordt ingehaald. En het aanpassen van circuits om nog meer focus te leggen op DRS-inhalen is gewoon krom. Hele doel van de nieuwe regelementen was juist dichter kunnen volgen en hopelijk weg met DRS. Circuits dan aanpassen op DRS is in mijn ogen onlogisch.Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:03:
[...]
Wanneer is de laatste keer geweest dat ze in bocht 9/10 (oude layout) ingehaald hebben? Het kan wel, maar je voorganger moet wel drastisch iets verprutsen wil je daar in de oude layout inhalen. Die haal je in de nieuwe layout ook prima in op die manier.
De enige echte inhaalmogelijkheid in Australië is een uitremactie bocht 1/2 of met een betere exit bocht 3. Er wordt al jaren weinig ingehaald in bocht 9/10. Door dit stuk nu 'rechter' / soepeler te maken, ontstaat er een extra inhaalmogelijkheid t.o.v. wat Australië nu heeft, namelijk aan het einde van bocht 11.
Waarom zou je volgens jou nu niet kunnen inhalen in het stuk 8/9/10/11?
8/9/1/0/11 komt voor een hele snelle knik, ja, nu zal het wel gaan mét DRS, maar men zal eerder wachten op bocht 13.
Gevoelsmatig zijn de teams op Twitter nu al meer de Australische GP aan het hypen dan de vorige race in Jeddah
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Maar je vergeet dat Australië nog een ander probleem had behalve dat er slecht ingehaald kon worden, want auto's konden elkaar niet volgen; de baan kende voor deze brede auto's te weinig plekken waarbij ze konden inhalen.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:13:
[...]
DRS is de veroorzaker dat daar niet/minder wordt ingehaald. En het aanpassen van circuits om nog meer focus te leggen op DRS-inhalen is gewoon krom. Hele doel van de nieuwe regelementen was juist dichter kunnen volgen en hopelijk weg met DRS. Circuits dan aanpassen op DRS is in mijn ogen onlogisch.
8/9/1/0/11 komt voor een hele snelle knik, ja, nu zal het wel gaan mét DRS, maar men zal eerder wachten op bocht 13.
Wel DRS / Niet DRS is een kwestie van persoonlijke voorkeur, dus dat laat ik ook volledig buiten beschouwing. Als je kijkt naar de afgelopen 2 races, kan de DRS wel degelijk voor goede races zorgen, zeker met 2 opvolgende DRS zones.
Ik denk dat je gewoon eens moet afwachten wat er gebeurt, om te bepalen of dit een goede of slechte verandering is van het circuit. Ik neig persoonlijk ernaar toe dat Australië hier goed aan doet.
Eens. Wat stel je voor als alternatief?siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:56:
[...]
Door allerlei (levensreddende, zo blijkt) voorwaarden rondom veiligheid zijn de auto's een stuk groter en zwaarder geworden. Door innovaties en ontwikkeling rondom downforce zijn ze heel snel geworden in bochten, met als nadeel dat de lucht zo wordt gemanipuleerd dat de volgende auto allerlei issues krijgt.
Moeten we de auto's minder snel maken in bochten? Minder veilig? Simpeler op z'n indycar zodat je amper vuile lucht hebt?
Als iemand die al sinds 1994 races volgt vind ik de huidige optochten echt niet om aan te zien. Maar de oplossing heb ik ook niet.
Ik zie 3 mogelijkheden:
1. Afschaffen
2. Limiteren (dus max 10x per race of iets in die richting maar kan dan door iedereen gebruikt worden in de drs zones)
3. De DRS-window vergroten naar 2 seconden. Nu is er wel minder turbulente lucht, het is nog altijd kostbaar om iemand dicht te volgen.
Ik kijk ook sinds 1994, maar optochten waren er toen ook. Zijn er altijd geweest. De wagens zijn niet breder geworden voor de veiligheid, eerder door de belachelijke power units.Door allerlei (levensreddende, zo blijkt) voorwaarden rondom veiligheid zijn de auto's een stuk groter en zwaarder geworden. Door innovaties en ontwikkeling rondom downforce zijn ze heel snel geworden in bochten, met als nadeel dat de lucht zo wordt gemanipuleerd dat de volgende auto allerlei issues krijgt.
Moeten we de auto's minder snel maken in bochten? Minder veilig? Simpeler op z'n indycar zodat je amper vuile lucht hebt?
Als iemand die al sinds 1994 races volgt vind ik de huidige optochten echt niet om aan te zien. Maar de oplossing heb ik ook niet.
Vergeet ook niet dat voor corona op een enkel circuit na elk circuit een Tilke circuit was. Qua karakter dus een en dezelfde circuits. Daarom zijn de 'klassieke' circuits altijd een spektakel. Zelfs Hungaroring wat voorheen een drama was, produceert nu goede races.
Vuile lucht is het grootste probleem i.c.m. de belachelijke Pirelli bandjes. Zolang die bandjes er blijven en de coureurs niet op de limiet kunnen rijden in een race, maakt het niet uit wat er wordt voorgesteld.
Voelt toch meer als de start van het seizoen, in het vertrouwde AustraliëJasphur schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:17:
Gevoelsmatig zijn de teams op Twitter nu al meer de Australische GP aan het hypen dan de vorige race in Jeddah
en het is de plek waar het 2 jaar geleden zo veranderde voor ze.
Daarnaast is het ook een Engels land, zal ook wel schelen!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Plus, het is geen Jeddahbasvn schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:02:
[...]
Voelt toch meer als de start van het seizoen, in het vertrouwde Australië
en het is de plek waar het 2 jaar geleden zo veranderde voor ze.
Daarnaast is het ook een Engels land, zal ook wel schelen!
Start finish... twee keer per ronde gebruiken....?Bloodclot schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 11:06:
Gewoon 1 DRS zone is genoeg toch? (van start tot finish). Je mag m twee keer per ronde gebruiken.
Moeten ze dan halverwege het rondje omkeren voor de twee keer DRS?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Ik denk dat ie bedoelt dat er geen specifieke drs zones zijn, maar dat je zelf mag beslissen op welke twee momenten in een ronde je drs aanslingert.alesandro_46 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:19:
[...]
Start finish... twee keer per ronde gebruiken....?
Moeten ze dan halverwege het rondje omkeren voor de twee keer DRS?
Slecht idee vanwege veiligheid enzo
Bla bla bla...
Dan heb je denk ik niet meer helder wat voor saaie races het vroeger waren? De enige reden dat het nog spannend was kwam vaak omdat er nog zoveel uitvallers waren. Ik heb regelmatig races gezien waarbij er rustig 20+ seconden zat tussen de posities.Franco10 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:26:
[...]
Alleen tegen het einde van de races met V8's was het verdomd spannend, de auto's waren dan wel spuuglelijk met hun smalle hoge achtervleugels, dunne bandjes etc, maar de races en de kampioenschappen (zoals in 2012/13) waren wel spannend.
En je weet simpelweg niet hoe de rest van het seizoen wordt? En vorig jaar was het met auto's die elkaar niet konden volgen anders ook verdomd spannend.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Onzinnig idee want alleen een Mazepin/Latifi zou het ergens anders proberen dan in de DRS zones.Elfjes schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:50:
[...]
Ik denk dat ie bedoelt dat er geen specifieke drs zones zijn, maar dat je zelf mag beslissen op welke twee momenten in een ronde je drs aanslingert.
Slecht idee vanwege veiligheid enzo
Anders gaan ze toch op Mount Panorama, Bathurst rijden.Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:18:
[...]
Maar je vergeet dat Australië nog een ander probleem had behalve dat er slecht ingehaald kon worden, want auto's konden elkaar niet volgen; de baan kende voor deze brede auto's te weinig plekken waarbij ze konden inhalen.
Wel DRS / Niet DRS is een kwestie van persoonlijke voorkeur, dus dat laat ik ook volledig buiten beschouwing. Als je kijkt naar de afgelopen 2 races, kan de DRS wel degelijk voor goede races zorgen, zeker met 2 opvolgende DRS zones.
Ik denk dat je gewoon eens moet afwachten wat er gebeurt, om te bepalen of dit een goede of slechte verandering is van het circuit. Ik neig persoonlijk ernaar toe dat Australië hier goed aan doet.
Super circuit in Australië, alleen wel wat te smal voor F1.
Als je overal je DRS mag open zetten, 100% zeker dat er ook andere coureurs dan Mazepin / Latifi hem eens te vroeg open zetten of te lang open laten staan.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 19:09:
[...]
Onzinnig idee want alleen een Mazepin/Latifi zou het ergens anders proberen dan in de DRS zones.
Als je constant op het randje rijdt, gebeurt het zeker vaak genoeg dat je over het randje heen gaat.
Die bochten sectie op de heuvel, dat worden heel veel rode vlaggensambalbaj schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:19:
[...]
Anders gaan ze toch op Mount Panorama, Bathurst rijden.
Super circuit in Australië, alleen wel wat te smal voor F1.
Wat ik begrepen heb was het vroeger dus al in de FPs en Q vrij om DRS te gebruiken waar ze wouden? (en alleen in race in de DRS zones mits binnen 1 seconde van voorligger). En er is ook een recenter voorbeeld van niet zo'n succesvolle poging tot DRS: Silverstone. In 2018 of 2019 IIRC was daar een DRS zone op start finish tot na T1 (Abby?). Daar is toen ook iemand flink de bandenstapels in gegaan, meen Ericson (of Grosjean?). Andere jaren hebben ze dat experiment dan ook niet meer voortgezet.Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:42:
[...]
Als je overal je DRS mag open zetten, 100% zeker dat er ook andere coureurs dan Mazepin / Latifi hem eens te vroeg open zetten of te lang open laten staan.
Als je constant op het randje rijdt, gebeurt het zeker vaak genoeg dat je over het randje heen gaat.
Dat is de grap, men rijdt met deze bandjes nooit op het randje. Het is allemaal truukjes om vooral het echte probleem niet aan te pakken: de bandjes. Ja ik snap de gedachte achter de banden, maar er is vaak maar 1 ideale strategie en die is zo uitgerekend door iedereen. En daarnaast kan er niet op gepusht worden, dus daarom zie je ook zo bizar weinig foutjes. Het is niet alsof de rookies van nu zoveel gigantisch beter zijn dan 20-30 jaar geleden. Bedenk ook dat rookies nu bizar weinig testkilometers hebben tov vroegah. En toch maakte men vroegah veel meer foutjes dan nu. Op een enkeling na dan.Dazzler2120 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:42:
[...]
Als je overal je DRS mag open zetten, 100% zeker dat er ook andere coureurs dan Mazepin / Latifi hem eens te vroeg open zetten of te lang open laten staan.
Wat... Het is juist zeker zo dat de rookies van tegenwoordig fundamenteel veel beter zijn dan die van vroeger...siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:18:
[...]
Dat is de grap, men rijdt met deze bandjes nooit op het randje. Het is allemaal truukjes om vooral het echte probleem niet aan te pakken: de bandjes. Ja ik snap de gedachte achter de banden, maar er is vaak maar 1 ideale strategie en die is zo uitgerekend door iedereen. En daarnaast kan er niet op gepusht worden, dus daarom zie je ook zo bizar weinig foutjes. Het is niet alsof de rookies van nu zoveel gigantisch beter zijn dan 20-30 jaar geleden. Bedenk ook dat rookies nu bizar weinig testkilometers hebben tov vroegah. En toch maakte men vroegah veel meer foutjes dan nu. Op een enkeling na dan.
Net als iedere sport, is de F1 enorm geprofessionaliseerd de laatste 30 jaar, Schumacher was juist zo dominant, omdat hij zich véél meer inzette en trainde ervoor. Daarna zijn andere coureurs dit ook gaan toepassen. Zeker in jeugdprogramma's, is er enorm veel bijgekomen. Ik denk dat je een rookie van nu, in de tijd van 30 jaar terug kan zetten en dat hij gelijk één van de betere coureurs van het veld is.
Daarnaast wordt er zeker nog enorm veel gepushed. Er wordt gekeken naar een balans binnen wat de banden kunnen & daarbuiten zijn coureurs gewoon aan het pushen.
Veel van de klachten die je maakt, lijken meer te verwijzen naar de mercedes dominantie van de laatste jaren, maar niet zozeer over afgelopen seizoen en hoe dit seizoen tot nu toe gaat.
Als ik je steeds zo hoor, vind je het huidige F1 gewoon niks en verzin je daar steeds een reden voor - maar mij hoef je niet te overtuigen dat F1 wel/niet leuk is om te kijken hoor

Edit: Nog wat duiding toegevoegd.
[ Voor 6% gewijzigd door Dazzler2120 op 05-04-2022 21:30 ]
Volgens AMuS wil Toto Wolff niks weten van een achterstand op motorengebied.
https://www.auto-motor-un.../f1-motoren-meiste-power/
- De Mercedes ingenieurs gooien het op een prestatieverschil van tot 2 tienden. Het is niet alleen Mercedes maar alle teams met Mercedes motor staan onderaan de lijst met topsnelheden.
- Ondanks haar extreem slanke ontwwerp zegt Mercedes snelheid tekort te komen door teveel luchtweerstand bij de achtervleugel. In Austalië komt het team met een aangepaste beam wing en en hoofdvleugelelement en zou het probleem daarmee opgelost zijn.
- Renault en Honda hebben problemen met de betrouwbaarheid. Honda kende bij alle 4 de coureurs een uitvalbeurt en de compleet nieuwe Renault motor heeft ook nog last van kinderziektes. Coureurs met beide merken hebben al een ICE en/of andere onderdelen moeten wisselen.
- Mogelijk heeft dit met de deadline van afgelopen februari te maken. Het motorenregelement wordt namelijk vanaf dit seizoen (tot en met 2025) bevroren. De homologatie van de verbrandingsmotor is vanaf maart een feit en de homologatie van de hybride-onderdelen is vanaf september. Er mag dan niet meer ontwikkeld worden om meer prestatie te krijgen maar alleen nog om de betrouwbaarheid te verbeteren.
- Wel is dit seizoen nog 1 upgrade in het hybride-systeem toegestaan (na de homologatie niet meer). Ferrari heeft deze upgrade nog niet toegepast en heeft daarmee nog wat in het vat zitten.
- Volgens experts zou Ferrari op dit moment de sterkste en betrouwbaarste motor hebben. Ferrari wil alleen kwijt dat het de achterstand die het had heeft ingelopen. Teams praten niet graag over hun achterstand maar dus ook niet over een voorsprong. De reden kan zijn dat ondanks het bevroren motorenregelement er grote pk verschillen tussen de teams ontstaan. De roep om het pk verschil kunstmatig gelijk te trekken laat daarmee elke voorsprong verdwijnen.
- Mercedes wil nog niet praten over een achterstand. Toto Wolff geeft aan dat deze motor hun 8 wereldtitels achter elkaar heeft bezorgd en nu moeten ze alle zeilen bijzetten om uit deze situatie te komen.
Dan mag er dit seizoen niks meer verbetert worden neem ik aan? en niet tot 2025?Chocoball schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:08:
Volgens AMuS wil Toto Wolff niks weten van een achterstand op motorengebied.Even aanvullend er zijn geen afspraken tussen Formule 1 en de teams wanneer de pk verschillen onderling te groot zijn. Het is nog maar de vraag of er een ingreep komt om het pk verschil kunstmatig te verkleinen. Als 8 teams nodig zijn om het voorstel goed te keuren dam gaat dat niet lukken met 3 teams die een Ferrari motor achterin hebben zitten. Vanuit de historie is er volgens mij ook geen pk kunstgreep gedaan in het hybride tijdperk met de dominante Mercedes motor.
- De Mercedes ingenieurs gooien het op een prestatieverschil van tot 2 tienden. Niet alleen Mercedes maar alle teams met Mercedes motoren staan onderaan de lijst met topsnelheden.
- Mercedes zegt snelheid tekort te komen door teveel luchtweerstand bij de achtervleugel. In Austalië met een aangepaste beam wing en en hoofdvleugelelement en geven aan dat het daarmee is opgelost.
- Renault en Honda hebben problemen met de betrouwbaarheid. Honda kende bij alle 4 de coureurs een uitvalbeurt en de compleet nieuwe Renault motor heeft ook nog last van kinderziektes. Coureurs met beide merken hebben al een ICE en/of andere onderdelen moeten wisselen.
- Mogelijk heeft dit met de deadline van afgelopen februari te maken. Het motorenregelement wordt namelijk vanaf dit seizoen (tot en met 2025) bevroren. De homologatie van de verbrandingsmotor is vanaf maart een feit en de homologatie van de hybride-onderdelen is vanaf september. Er mag dan niet meer ontwikkeld worden om meer prestatie te krijgen maar alleen nog om de betrouwbaarheid te verbeteren.
- Wel is dit seizoen nog 1 upgrade toegestaan en het blijkt dat Ferrari deze upgrade nog niet heeft toegepast en heeft daarmee nog wat in het vat zitten.
- Volgens experts zou Ferrari op dit moment de sterkste en betrouwbaarste motor hebben. Ferrari wil alleen kwijt dat het de achterstand die het had heeft ingelopen. Teams praten niet graag over hun achterstand maar dus ook niet over een voorsprong. De reden kan zijn dat ondanks het bevroren motorenregelement er grote pk verschillen tussen de teams ontstaan. De roep om het pk verschil kunstmatig gelijk te trekken laat daarmee elke voorsprong verdwijnen.
- Mercedes wil nog niet praten over een achterstand. Totp Wolff geeft aan dat deze motor hun 8 wereldtitels achter elkaar heeft bezorgd en nu moeten ze alle zeilen bijzetten om uit deze situatie te komen.
Edit: qua motor dan
Mogen nog steeds reliability updates gedaan worden.Chrosser schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 23:20:
[...]
Dan mag er dit seizoen niks meer verbetert worden neem ik aan? en niet tot 2025?
Edit: qua motor dan
PSN
Die overigens wel besproken moeten worden met de andere teams, zodat andere teams kunnen verifiëren dat het alleen voor reliability is.YakuzA schreef op woensdag 6 april 2022 @ 07:22:
[...]
Mogen nog steeds reliability updates gedaan worden.
Ofwel, een reliability update, geeft ook een kijkje in eigen keuken
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de nieuwe auto's zich gedragen in natte condities. We hebben nu twee droge races en droge testdagen gezien, in Barcelona is de baan wel nat gemaakt op de laatste dag, maar daar hebben we geen beelden van gezien.
Het echte probleem zit volgens mij niet in de banden. Worden er betere banden gemaakt, dan gaat er nog altijd evenveel gerekend worden. Banden slijten en de grip verandert gedurende de wedstrijd. En op ieder moment het beste grip niveau wordt gewoon berekend en piloten gaan zich daar aan aanpassen.siggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:18:
[...]
Dat is de grap, men rijdt met deze bandjes nooit op het randje. Het is allemaal truukjes om vooral het echte probleem niet aan te pakken: de bandjes. Ja ik snap de gedachte achter de banden, maar er is vaak maar 1 ideale strategie en die is zo uitgerekend door iedereen. En daarnaast kan er niet op gepusht worden, dus daarom zie je ook zo bizar weinig foutjes. Het is niet alsof de rookies van nu zoveel gigantisch beter zijn dan 20-30 jaar geleden. Bedenk ook dat rookies nu bizar weinig testkilometers hebben tov vroegah. En toch maakte men vroegah veel meer foutjes dan nu. Op een enkeling na dan.
En zijn de banden dan perfect en moet er niet gerekend worden (wat volgens mij niet kan), dan wordt er gegoocheld met brandstofniveaus.
En rookies zijn de dag van vadaag zeker beter dan vroeger. Ze hebben misschien niet meer qua puur race talent maar de omkadering is gewoon veel beter geworden. Ze brengen uren door in sims, ze hebben allemaal persoonlijke trainers, diëtisten, mental coaches, ... Vroeger had iedere piloot waarschijnlijk een zippo aansteker zitten omdat die niet uitwaaide als ze hun sigaretjes wilden opsteken op het rechte stuk (met licht gevoel voor overdrijving
Het ligt, volgens mij, gewoon aan de evolutie. Het is al vele jaren dat er honderden miljoenen aan onderzoek wordt gedaan. Daardoor liggen de top wagens zo dicht bij mekaar qua prestaties dat het moeilijk wordt om in te halen. Evolutie van wagens gaat sneller dan evolutie van circuits. Circuits kunnen dezelfde ontwikkeling niet volgen dus worden ze ieder jaar minder en minder geschikt voor deze snelheden.
Vroeger had je een zaag en een rol ducktape nodig voor ontwikkeling, nu windtunnels en een supercomputers. Vroeger zaagden ze een stukje af van een vleugel, nu berekenen ze welke verf het minst weerstand geeft en of een witte carrosserie niet beter is dan een zwarte als er zon voorspeld wordt.
Ook door de commerciële belangen is er (figuurlijk) veel minder ruimte voor (vroeger letterlijk) do-or-die acties
DRS vond (en vind) ik geen slechte tussenoplossing tot er iets bedacht werd waardoor auto's mekaar dichter kunnen volgen. Het geeft goed punten maar natuurlijk ook slechte. Laat ze dit jaar maar nog overal rijden met DRS om dan volgend jaar DRS af te schaffen afhankelijk van het circuit. Een circuit als Francorchamps heeft volgens mij geen nood aan DRS. DRS moet, volgens mij, dienen om te kunnen naderen op je voorligger, niet om die voorbij te gaan. Maar dat is iets dat toch niet te regelen is. Je kan nog zeggen dat je DRS hebt tot je genaderd bent tot op 1 seconde en dan niet meer maar dat is eigenlijk al even kunstmatig. Dan heb je situaties waarbij de achterligger net gaat vertragen aan het detectie punt om toch maar niet binnen de DRS seconde te zitten.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Ik kijk ook sinds '94! (wel maar de laatste 3 races uit dat jaar gezien).. tot eind 2010 gevolgd en begin 2016 weer opgepaktsiggy schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:48:
Ik kijk ook sinds 1994, maar optochten waren er toen ook. Zijn er altijd geweest.
Rotterdam
Ook '94 hier! Vanaf het debuut van Joss the BosssGS88 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:20:
[...]
Ik kijk ook sinds '94! (wel maar de laatste 3 races uit dat jaar gezien).. tot eind 2010 gevolgd en begin 2016 weer opgepakt
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Vanaf de jaren 70 hier, dus die mooie Lotus uit 1972 in JPS kleuren echt zien racen* ipv stil zien staan tijdens een dagje circuit Zandvoort.
* Op tv dan
* Op tv dan

[ Voor 24% gewijzigd door Bestla op 06-04-2022 13:35 ]
Ik kijk al sinds ik baby ben (omdat mijn vader alle races keek), maar ik denk dat ik F1 actief ben gaan volgen rond 1986, toen Nigel Mansel in de Williams reed en Prost/Senna vochten in de McLaren ('88). Gek genoeg keek mijn vader ook altijd motoGP, maar ik vind dat nog steeds niet leuk
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mercedes over de veranderde regels betreffende het raceweekend:
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Max zijn sc tactiek grappig in de zeik genomen. https://www.instagram.com/p/Cb7eAeLA4eQ/
Mooie 'leeuw' op Max z'n helmSnowhite0901 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:24:
Max zijn sc tactiek grappig in de zeik genomen. https://www.instagram.com/p/Cb7eAeLA4eQ/
Bij "in de zeik genomen" dacht ik dat je deze ging posten:Snowhite0901 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:24:

Deze klopt ook niet, dan zou hij de wc pot precies naast Charles moeten pakken en niet achter hem.DataGhost schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:52:
[...]
Bij "in de zeik genomen" dacht ik dat je deze ging posten:
[Afbeelding]
Goede tip Canada 2011. Heb de SC stukken alleen wel overgeslagenalesandro_46 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:22:
Canada 2011 houdt je wel even zoet
Daarna Brazilië 2016?
Hoop spektakel tot het laatste moment
Meer tips van dit soort races (veel spektakel/inhaalmanoeuvres) is welkom!!
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Is Spa 2021 al genoemd?Tripl3 D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:15:
[...]

rMBP M3 16" rMBP M1 13" iPhone 14 Pro Watch S7 AirPods Pro
Hongarije 2006Tripl3 D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:15:
[...]
Goede tip Canada 2011. Heb de SC stukken alleen wel overgeslagen![]()
Hoop spektakel tot het laatste moment![]()
Europa (Valencia) 2012
Misschien wel de twee beste races van Alonso ooit, maar sowieso leuke races om terug te kijken.
Jerez 1997 is ook een aardige wedstrijd qua spanning. Verder is volgens mij elke race uit 2012/2013 het bekijken waard.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Heel goed nieuws dit voor de F1, benieuwd hoe dit zal gaan uitpakken.
https://racingnews365.nl/...treding-formule-1-in-2026
https://racingnews365.nl/...treding-formule-1-in-2026
PSN: BUIZERD____NL 4x_. Battlenet: BuizerdNL#2451
@Buizerd__NL Alweer?
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
VW heeft definitief besloten om met Audi en Porsche vanaf 2026 in de Formule 1 te stappen zodra het nieuwe motorregelement voor 2026 vastgelegd is.
- Porsche wordt nog steeds in verband gebracht met Red Bull (Powertrains). Red Bull wil graag in 2026 als nieuwe fabrikant aangemerkt worden zodat het meer testuren en budget krijgt. Andere fabrikanten zullen echter een eventueel samengaan tussen Red Bull Powertrains en Porsche niet toestaan.
- Audi was met McLaren in gesprek maar is op niets uitgelopen. McLaren is wel op zoek naar een partner en schijnt nu met BMW in gesprek te zijn.
- Williams is ook geen alternatief omdat die hun zelfstandigheid willen behouden. Dit was ook een reden dat de samenwerking tussen Williams en BMW in 2005 mislukte.
- Tot mogelijke overnamekanditatten behoren Sauber en Aston Martin. Audi kent Sauber al, uit de tijd dat het hun windtunnel gebruikte bij de onwikeling van hun Le Mans wagen. Een naamswijziging zou voor Sauber ook geen probleem zijn terwijl bij de 2 andere teams het McLaren-Audi of Williams-Audi zou worden.
- Nu blijkt dat Aston Martin zelf bij Audi heeft aangeklopt omdat de eigernaar Lawrence Stroll eigen motoren wil gaan bouwen.Stroll wou eerder een aandeel in Mercedes HPP verwerven of zelfs compleet overnemen maar dat is niet gelukt.
- Anders dan Audi wil Porsche geen team overnemen maar een partnerschap aangaan en een aandeel in een team kopen. Hun partner lijkt al duidelijk, Red Bull. In de samenwerking zou Red Bull de motor bouwen en Porsche het hybride dee op zich nemenl.
- Audi komt met een eigen motor maar eigenlijk is dat de motor die Porsche in 2018 gebouwd heeft voor haar Formule 1 project. Door het diesel schandaal, waar Porsche een aandeel in had, werd het project op het allerlaatste moment bevroren.
- Zodra het motorregelement vastgelegd is maken Audi en Porsche hun plannen bekend.
- Ohh ja, de geluiden worden steeds luider dat ook Honda in 2026 terugkomt.
Ehm...Chocoball schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:16:
VW heeft definitief besloten om met Audi en Porsche vanaf 2026 in de Formule 1 te stappen zodra het nieuwe motorregelement voor 2026 vastgelegd is.https://www.auto-motor-un...stimmung-vw-aufsichtsrat/
- Porsche wordt nog steeds in verband gebracht met Red Bull (Powertrains). Red Bull wil graag in 2026 als nieuwe fabrikant aangemerkt worden zodat het meer testuren en budget krijgt. Andere fabrikanten zullen echter een eventueel samengaan tussen Reb Bull Povertrains en Porsche niet toestaan.
- Audi was met McLaren in gesprek maar is op niets uitgelopen. McLaren is wel op zoek naar een partner en schijnt nu met BMW in gesprek te zijn.
- Williams is ook geen alternatief omdat die hun zelfstandigheid willen behouden. Dit was ook een reden dat de samenwerking tussen Williams en BMW in 2005 mislukte.
- Tot mogelijke overnamekanditatten behoren Sauber en Aston Martin. Audi kent Sauber al, uit de tijd dat het hun windtunnel gebruikte bij de onwikeling van hun Le Mans wagen.Een naamswijziging zou voor Sauber geen probleem zijn terwijl bij de 2 andere teams het McLaren-Audi of Williams-Audi zou worden.
- Nu blijkt dat Aston Martin zelf bij Audi heeft aangeklopt omdat de eigernaar Lawrence Stroll eigen motoren wil gaan bouwen.Stroll wou eerder een aandeel in Mercedes HPP verwerven of zelfs compleet overnemen maar dat is niet gelukt.
- Anders dan Audi wil Porsche geen team overnemen maar een partnerschap aangaan en een aandeel in een team kopen. Hun partner lijkt al duidelijk, Red Bull. In de samenwerking zou Red Bull de motor bouwen en Porsche het hybride dee op zich nemenl.
- Audi komt met een eigen motor maar eigenlijk is dat de motor die Porsche in 2018 gebouwd heeft voor haar Formule 1 project. Door het diesel schandaal, waar Porsche een aandeel in had, werd het project op het allerlaatste moment bevroren.
- Zodra het motorregelement vastgelegd is maken Audi en Porsche hun plannen bekend.
- Ohh ja, de geluiden worden steeds luider dat ook Honda in 2026 terugkomt.
Reb Bull Povertrains ?
Dat laatste klopt volgens mij niet helemaal met wat er in het artikel staat, en dat lijkt me ook niet te kunnen. Red Bull Powertrains levert nog geen motoren dus zal gewoon een nieuwe fabrikant zijn, net als Porsche en Audi, met de bijbehorende voordelen. In het artikel staat wel dat de andere fabrikanten met argusogen zullen kijken naar wat RBP en Porsche doen om geen dubbel voordeel te krijgen. Ik stel me daarbij voor dat RBP en Porsche onafhankelijk van elkaar zaken ontwikkelen en allebei de extra tijd gebruiken, om vervolgens samen te gaan werken als een enkele fabrikant waarmee ze effectief tweemaal extra (en normale?) tijd hebben gehad. Maar als ze vanaf het begin samen gaan werken in 1 bedrijf of een JV, of er tenminste voor zorgen dat gezamenlijk de boeken kloppen als zijnde een enkele fabrikant, kan ik me niet voorstellen welke gegronde bezwaren de andere fabrikanten daartegen kunnen hebben.Chocoball schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:16:
• Porsche wordt nog steeds in verband gebracht met Red Bull (Powertrains). Red Bull wil graag in 2026 als nieuwe fabrikant aangemerkt worden zodat het meer testuren en budget krijgt. Andere fabrikanten zullen echter een eventueel samengaan tussen Red Bull Povertrains en Porsche niet toestaan.
En Porsche dan? Hebben die weer een nieuwe motor gebouwd?Chocoball schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:16:
• Audi komt met een eigen motor maar eigenlijk is dat de motor die Porsche in 2018 gebouwd heeft voor haar Formule 1 project. Door het diesel schandaal, waar Porsche een aandeel in had, werd het project op het allerlaatste moment bevroren.
En als Red Bull met een Porsche motor zou gaan rijden, wat gaat Honda dan doen?
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Beetje laat, niet? Dan moeten ze een nieuwe partner zoeken, zelf weer een team overnemen of als nieuwe team instappen. RB-Honda zal het niet meer worden, gezien Porsche en Red Bull al zo goed als done deal is.Chocoball schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:16:
• Ohh ja, de geluiden worden steeds luider dat ook Honda in 2026 terugkomt.
[/list]
https://www.auto-motor-un...stimmung-vw-aufsichtsrat/
Porsche schijnt dus de hybride deel opzich te nemen, terwijl Red Bull PowerTrains dan de verbrandingsmotor ontwikkelen. Ze hebben ex-Mercedes medewerkers overgehaald en ex-Honda medewerkers die in UK werken.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:58:
[...]
En Porsche dan? Hebben die weer een nieuwe motor gebouwd?
Honda is inderdaad een goeie vraag.
Toch wel vaag Honda.
Porsche en audi ben benieuwd of ze langdurig blijven of dat het uitloopt op niks.
Porsche en audi ben benieuwd of ze langdurig blijven of dat het uitloopt op niks.
[ Voor 85% gewijzigd door TrekDr0p op 08-04-2022 04:40 ]
De situatie waar de andere fabrikanten een probleem mee hebben is wanneer Red Bull Powerttains (RBPT) als nieuwe fabrikant wordt aangemerkt. RBPT en Porsche krijgen daardoor extra budget en testbankuren, kunnen jarelang naast elkaar ontwikkelen om vervolgens een samenwerking aan gaan. RBPT had al eerder aangegeven een samenwerking te zoeken op het vlak van het hybride gedeelte.DataGhost schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:58:
[...]
Dat laatste klopt volgens mij niet helemaal met wat er in het artikel staat, en dat lijkt me ook niet te kunnen. Red Bull Powertrains levert nog geen motoren dus zal gewoon een nieuwe fabrikant zijn, net als Porsche en Audi, met de bijbehorende voordelen. In het artikel staat wel dat de andere fabrikanten met argusogen zullen kijken naar wat RBP en Porsche doen om geen dubbel voordeel te krijgen. Ik stel me daarbij voor dat RBP en Porsche onafhankelijk van elkaar zaken ontwikkelen en allebei de extra tijd gebruiken, om vervolgens samen te gaan werken als een enkele fabrikant waarmee ze effectief tweemaal extra (en normale?) tijd hebben gehad. Maar als ze vanaf het begin samen gaan werken in 1 bedrijf of een JV, of er tenminste voor zorgen dat gezamenlijk de boeken kloppen als zijnde een enkele fabrikant, kan ik me niet voorstellen welke gegronde bezwaren de andere fabrikanten daartegen kunnen hebben.
Andere fabrikanten zien dat dus als een oneerlijk voordeel als 2 "aparte" fabrikanten meer budget en uren krijgen en vervolgens samengaan. Zij zien RBPT met de achterliggende Honda IP niet als nieuwe fabrikant. Ik weet niet hoe de besluitvorming verloopt, via de teams of via fabrikanten zelf en dat Ferrari mogelijk een veto kan uitspreken?
De Porsche motor uit 2018 zal als basis dienen en verder ontwikkeld moeten worden omdat deze niet geoptimaliseerd is voor E10 of synthetische brandstof.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 00:58:
[...]
En Porsche dan? Hebben die weer een nieuwe motor gebouwd?
Honda levert tot en met 2025 op contractbasis motoren aan Red Bull maar wil dus blijkbaar in 2026 weer instappen. Alleen is de verhouding met 7 fabrikanten en 10 teams dan wel een beetje scheef.
[ Voor 14% gewijzigd door Chocoball op 08-04-2022 09:12 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics