Moet zeggen dat ik de discussie over de spiegels niet helemaal snap. De regel is toch simpel: je hebt de spiegel met 2 supports. Die mogen niet gebruikt worden om er aerodynamisch voordeel uit te halen. Als ik kijk naar die spiegel en de supports, zie ik niets anders dan wat de rest doet. En die flapjes die er achter staan, hebben geen contact met de spiegel en de supports dus maken ze geen deel uit van de spiegel-constructie.
Ferrari is mogelijk zo fel omdat het in 2018 spiegelhouders aan de halo had aangebracht. Dit is toen via een technical directive per direct verboden. Deze technical directive was weer ingetrokken wat Mercedes mogelijk heeft doen besluiten om voor deze spiegelconstructie te kiezen
Ik zie toch wel een groot verschil met de Ferrari spiegels en dat is dat er op de support, die aan de halo bevestigd was, er nog eens een vleugel bevestigd was die enkel en alleen maar diende voor aero.
Ik ken geen bal van aero maar het eerste idee dat door mijn hoofd schoot, toen ik de ferrari zag, was dat de golvende sidepods (er zal wel een catchy benaming uitgevonden zijn voor die sidepods)
onder andere bedoeld was om de luchtstroom die van de spiegels komt, minder te laten "botsen" met de sidepods en om die luchtstroom te gebruiken om dirty air te veroorzaken. Maar dat kan totaal verkeerd gedacht zijn van mijn kant.
Het grote probleem is dat de andere teams dit concept (mocht het werken) niet kunnen kopieren. Volgens een ingenieur zou het zelfs voor het 2023 seizoen erg lastig worden dit na te maken. Het verplaatsen van de sidepods vereist allereerst een aanpassing aan het chassis
Dus of iets toegelaten is of niet, zou dus afhangen van het feit dat andere teams het kunnen kopiëren of niet?
Het probleem is namelijk dat de FIA anders moeten beargumenteren waarom het de W13 überhaupt heeft toegelaten
Waarom zou dat een probleem zijn? Waarom hebben ze het toegelaten? Euhm, tja, omdat het mag volgens de reglementen.

Requiem19 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:13:
@
Chocoball thanks voor je fijne en overzichtelijke samenvattingen van Amus! Much appreciated!
Optie 3 lijkt het meest logisch: vanaf volgend seizoen 'verboten'. De FIA kan niet met droge ogen dit concept in de voorfase goedgekeurd hebben en dan nu ineens 180 graden draaien.
Ik lees in de samenvatting van @
Chocoball toch ook dit
Red Bull wil niet in het vizier van andere teams komen omdat het zelf een upgrade onder de sidepods van de RB18 heeft wat ook niet in de geest van het regelement is
Maar het lijkt enkel maar te gaan over Mercedes. Moet wel toegeven dat ik eigenlijk nog niet veel gehoord heb die sidepods van Red Bull behalve dat het innovatief zou zijn.
Hier speelt ook in mee dat er een bepaalde schijn is dat Mercedes in Abu Dhabi door de FIA (/Masi) genaaid is. Als ze dat nu nog een keer doen, lijkt het erop alsof de FIA actief probeert Mercedes te hinderen.
Misschien was dat ook wel de reden dat de FIA in de voorfase dit concept goedkeurde, omdat ze niet te streng richting Mercedes wilden overkomen...
Helaas speelt er meer dan alleen het technische stuk, maar is er grote verwevenheid met het politieke stuk.
Het seizoen moet nog beginnen en daar zijn de eerste complot theorieën al
Er zou ook wel gediscussieerd kunnen worden over de spiegels van de redbull. Ik weet niet of het in het laatste ontwerp nog zit maar hier zie je eigenlijk dat de support voor de spiegel bevestigd is op iets dat dient voor aero en niet op "bodywork". Je kan dan eigenlijk ook argumenteren dat de spiegel(support) gebruikt wordt voor aero doeleinden.