Weten ze vast wel een draai aan te geven.Waah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:10:
[...]
spoiler:is "a loss of hydraulic pressure and subsequent failure with loss of gearshift." een motorprobleem? of is dat meer de versnellingsbak?
The #MonzaGP helmet we never saw! 🇮🇹@alex_albon's @ValeYellow46-inspired lid! 🤩#WeAreWilliams pic.twitter.com/OByyEdb3QN
— Williams Racing (@WilliamsRacing) 23 december 2022
foto op de helm is gemaakt door RIC
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Volgens mij hoef je niet uit te vallen om een betrouwbaarheidsupdate te doen? Zolang je maar kunt bewijzen dat de wijziging bedoeld is voor puur de betrouwbaarheid (en de FIA en andere fabrikanten akkoord gaan). Dus je hoeft, voor zover ik weet, geen uitvalbeurt te faken puur om die update te kunnen doen.Waah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:10:
[...]
jij snapt hem!
spoiler:is "a loss of hydraulic pressure and subsequent failure with loss of gearshift." een motorprobleem? of is dat meer de versnellingsbak?
KloptRobertMe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:05:
[...]
Volgens mij hoef je niet uit te vallen om een betrouwbaarheidsupdate te doen? Zolang je maar kunt bewijzen dat de wijziging bedoeld is voor puur de betrouwbaarheid (en de FIA en andere fabrikanten akkoord gaan). Dus je hoeft, voor zover ik weet, geen uitvalbeurt te faken puur om die update te kunnen doen.

De versnellingsbak heeft zijn eigen oliepomp.Waah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:10:
[...]
jij snapt hem!
Dat is namelijk ATF olie.
[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 23-12-2022 21:23 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Maar als ze het over een "hydraulic failure" en "loss of gearshift" hebben, verwacht ik dat ze het over de hydraulische bediening van de bak hebben en niet over de olie waar de tandwielen in draaien.Chevy454 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:23:
[...]
De versnellingsbak heeft zijn eigen oliepomp.
Dat is namelijk ATF olie.
De mechatronica zit in de sump.Wild Chocolate schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:02:
Maar als ze het over een "hydraulic failure" en "loss of gearshift" hebben, verwacht ik dat ze het over de hydraulische bediening van de bak hebben en niet over de olie waar de tandwielen in draaien.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Tenzij ander een team eerder in het voetlicht wil staan begint over 49 dagen al de eerste presentatie van de 2023 wagens. Daarom hier alvast het overzicht met de presentatiesdatums van de 2023 wagens. Bij sommige teams heb ik het type aangevuld met een ? in afwachting van wat de werkelijke naam wordt.
Datum | Team | Type-aanduiding |
11 februari | Alpha Tauri | AT04 |
13 februari | Aston Martin | AMR23 |
14 februari | Ferrari | ? |
? | Red Bull | RB19 |
? | Mercedes | AMG F1 W14 |
? | Alpine | A523? |
? | McLaren | MCL37? |
? | Alfa Romeo | C43? |
? | Haas | VF-23? |
? | Williams | FW45? |
[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 24-12-2022 11:49 ]
AT 11 feb toch, in NY?Chocoball schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:31:
Tenzij ander een team eerder in het voetlicht wil staan begint over 51 dagen al de eerste presentatie van de 2023 wagens. Daarom hier alvast het overzicht met de presentatiesdatums van de 2023 wagens. Bij sommige teams heb ik het type aangevuld met een ? in afwachting van wat de werkelijke naam wordt.
Datum Team Type-aanduiding 13 februari Aston Martin AMR23 14 februari Ferrari ? ? Red Bull RB19 ? Mercedes AMG F1 W14 ? Alpine A523? ? McLaren MCL37? ? Alfa Romeo C43? ? Haas VF-23? ? Alpha Tauri AT04? ? Williams FW45?
Dank die had ik nog niet meegekregen en het overzicht meteen aangepast.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Unwrapping a festive feast 🎁 Wishing everyone a very happy holidays 🎄 pic.twitter.com/IGRa5KOk1i
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 24 december 2022
Red Bull provoceert nog even voor de Kerst. Veel kleine dingetjes in dit plaatje
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
En toch mis ik nog de ster voor Mateschitz…gambieter schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:49:
[Afbeelding]
[Twitter]
Red Bull provoceert nog even voor de Kerst. Veel kleine dingetjes in dit plaatje
Ster? Het is geen Mercedes..bakvis schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:04:
[...]
En toch mis ik nog de ster voor Mateschitz…
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
De regelwijzigingen voor 2023 zullen minder ingrijpend zijn. Toch is er bij 1 regelwijziging de vraag wie hier van gaat profiteren of niet in de samenvatting en vertaling.
https://www.auto-motor-un...unterboden-regel-f1-2019/
- Zoals eerder geschreven is de RB18 een echte allrounder geworden en zal de RB19 eerder een evolutie dan een revolutie zijn om een nog betere racewagen te worden.
- Het minimumgewicht van 798 kilo heeft de RB18 in het afgelopen seizoen nooit kunnen bereiken maar met de nieuwe wagen zal dat tot het verleden behoren. Als dat het geval is zal Red Bull alleen wat rondetijd winnen. In vergelijking met de finale race in Abu Dhabi zal dat 3 tienden schelen.
- Het is geen geheim dat de aerodynamica moet verbeteren zodat de neerwaartse druk toenoemt zonder dat de wagen te puntig wordt (teveel overstuur). Neerwaartse druk ja maar niet tegen elke prijsm stabiliteit in de bochten is troef bij de grondeffect wagens.
- De sterkere voorbanden voor het nieuwe seizoen zullen coureurs zoals Verstappen blij maken omdat hij juist meer grip aan de voorkant wil, Perez zal mogelijk minder blij zijn met dit nieuws.
- Aan het einde van het seizoen waren er nauwelijks 2023 ontwikkelingen aan de bovenkant te zien maar dat wil niet zeggen dat daar niet veel gebeurd. De ondervloer is de speelplaats voor de ingenieurs en verder wat onder het bodywork gebeurd. Sleutelwoorden zijn hier packaging en inbouw van de aandrijving, de power unit, koelers, elektronica, etc.
- Verstappen heeft eerder bij AMuS aangegeven graag meer rijcomfort te willen. Dat willen alle coureurs maar dat is een complexe zaak bij grondeffect wagens. Veel belangrijker dan comfort is snelheid en komt het er straks op aan wie in 2023 het beste met de nieuwe regels voor de ondervloer om kan gaan. Wat immers begon als een technical directive bij de grand prix van Spa in 2022 zijn nu verscherpte regels waar de FIA op doorboorduurt. Red Bull lijkt overigens nauwelijks last te hebben gehad van de verscherpte richtlijnen over buigzaamheid van de vloer en de slijtage van de plank.
- Deel 2 van regels betreft de diffuser en de randen van de ondervloer. Deze randen moeten straks 15 mm omhoog zodat de lucht onder de wagen beter kan ontsnappen en wat bouncing moet tegengaan. Volgens Adrian Newey lijkt dat heel weinig maar in de realiteit betekent dat een behoorlijk ingrijpende verandering op de aerodynamica (eerder gaf Newey aan dat de wijziging niet voor hoofdbrekens zou zorgen?). Volgens de FIA gaat de wijziging 15 tot 20 punten neerwaartse druk kosten wat neerkomt op een verlies van ongeveer een halve seconde.
- Het is onwaarschijnlijk dat het alle 2023 wagens even hard geraakt zullen worden omdat ze een verschillend ontwerp hebben. Red Bull gaf in Abu Dhabi al aan dat veel neerwaartse druk door de afvoer zal gaan. Het kan zijn dat de 2023 wagens bij de start van het seizoen dus langzamer zijn dan hun 2022 voorganger.
- Technisch directeur van Mercedes Mike Elliot zegt hierover "Het verlies van neerwaartse druk hangt af met hoeveel bodemvrijheid je rijdt. Het kan groot zijn maar ook heel klein.". Volgens Mercedes kan Red Bull een voordeel hebben. De Red Bull ingenieurs hebben gedurende het seizoen de achterkant steeds schuiner afgesteld. Door de verhoogde randen kan er lager met de wagen gereden worden waar teams als Mercedes blijer van worden. Pas wanneer de 2023 wagens op het circuit rijden wordt duidelijk wie er met de nieuwe regels gewonnen of verloren heeft.
- Technisch directeur van Alfa Romeo Jan Monchaux is overtuigd "De Red Bull was de beste wagen. Ik ga er van uit dat anderen zich zullen laten inspireren door zijn technische oplossingen.". De wereldkampioen bij de constructeurs wil het tijdsvoordeel van vorig seizoen behouden in het nieuwe seizoen. De concurrentie hoopt Red Bull in te halen, hun hoop de straf vanwege het overschrijden van het budgetplafond in 2021. Red Bull krijg daardoor minder windtunneltijd en CFD simulatietijd (omdat in 2022 kampioen zijn geworden krijgen ze in de eerste helft van het nieuwe seizoen ook al minder windtunneltijd en CFD simulatietijd dan de rest).
- Ook Newey kan niet inschatten hoeveel het team zal verliezen "Het is moeilijk een antwoord te geven wat deze beperkingen aan rondetijd zullen kosten. We kunnen minder componenten en ideeën evalueren. Als we briljant zijn en steeds het juiste onderdeel aan ons model vastmaken zal het niet veel uitmaken maar zo werkt het niet. Er zijn altijd onderdelen die niet werken zoals beloofd en andersom.".
- Verstappen heeft vertrouwen in het team en de ingenieurs "het zal ons pijn doen maar ik ben er zeker van dat het team het voor elkaar krijgt en dat wij een goede start zullen beleven. We weten waar we aan moeten werken. Als we radeloos waren welke kant het op moet dan hadden we nu een groter probleem gehad. We zullen het komende jaar aankijken of we er last van hebben. Onze wagen was competitief en als we dat kunnen vasthouden moet het goedkomen.".
- Red Bull gaat volgend seizoen uit van een driekamp, Mercedes kwam in 2022 stap voor stap dichterbij en Ferrari had het hele seizoen al een goede wagen en daarmee een goede basis voor het volgende seizoen.
https://www.auto-motor-un...unterboden-regel-f1-2019/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Een Formule 1 seizoen zonder statistieken kan natuurlijk niet en voor het geval je je verveelt op 2e Kerstdag of zonder gespreksstof zit.
Afstanden
Afstanden
- 22 races waren er ook in 2021 maar het aandeel overzeese races is met 50 procent toegenomen. Het seizoen duurde 245 dagen, telde 1.294 ronden en 6.510 kilometer in totaal. In afstand heeft het 2022 seizoen de meeste kilometers aller tijden, in dagen is 1968 het langste seizoen met 307 dagen.
- In 2022 legde Verstappen met 6.392 kilometer de meeste kilometers van alle coureurs af. Sainz staat op de laatste plek met 5.115 kilomters mede ook door zijn vroege uitvalbeurten.
- Beide Red Bull coureurs hebben 12.422 kilometers bij elkaar gereden. Daarmeee net iets meer dan Mercedes met 12.382 kilometer en Mclaren met 12.363 kilometer.
- De grand prix van Japan werd na 28 ronden afgebroken en werd met 162,296 kilometer de kortste grand prix van 2022. Normaal is de grand prix van Monaco de kortste in het seizoen.
- Bij de Q1 kwalificatie in eerste 3 races lag de delta tussen de nummer 1 en nummer laatst tussen de 2,1 en 2,6 seconden wat niet erg veel is voor compleet gewijzigd regelement. Aan het einde van het seizoen was de delta op bepaalde circuits zoals Suzuka, Austin en Abu Dhabi zelfs tussen de 1,3 en 2 seconden.
- In Baku waren de 2022 wagens 0,141 seconden langzamer dan in 2021, daarmee de kleinste delta. De meeste tijd verloren de 2022 wagens in Hongarije. De pole tijd was 2,042 langzamer dan in 2021, wat neerkomt op 0,466 seconden per kilometer.
- De gemiddelde snelheid voor alle pole positions in 2022 lag op 217,117 km/u. In 2021 lag de gemiddelde snelheid op 225,128 km/u. Slechts bij 4 races in 2022 lag de snelheid onder de 200 km/u. De gemiddelde snelheid voor pole position in Monza bedroeg 260,291 km/u.
- De snelste pit stop gaat naar Mclaren in Mexico. Bij Ricciardo duurde de pit stop 1,98 seconden en was daarmee de eerste pit stop onder 2 seconden in het 18 inch bandentijdperk.
- De kleinste voorsprong tussen de winnaar en nummer 2 was 0,549 seconden in Jeddah tussen Verstappen (winnaar) en Leclerc (nummer 2). De grootste voorsprong van 27,066 seconden was bij de grand prix van Japan tussen Verstappen (winnaar) en Perez (nummer 2).
- Verstappen heeft 2 nieuwe record behaald met 15 overwinningen in 1 seizoen en een record aantal van 454 punten in 1 seizoen.
- Verstappen is naast Ascari, Fangio, Brabham, Prost, Senna, Michael Schumacher, Häkkinen, Alonso, Vettel en Hamilton de 11e coureur die zijn titel kon verdedidgen.
- Verstappen had 82 procent van alle races (18 van de 22) nodig om zijn 2e titel binnen te halen. Schumacher had in 2002 65 procent van alle races nodig en Mansell in 1992 69 procent van alle races.
- De gemiddelde startplek van Verstappen was 3,45 daarna volgt Leclerc met 3,95 en daarna Sainz met 4,50.
- Lance Stroll maakte in de eerste ronde in totaal 39 plekken goed, 16 keer eindigde hij hoger dan zijn startpositie. Bottas verloor bij de start 43 plaatsen in de eerste ronde en eindigde 14 keer lager dan zijn startpositie.
- Alonso, Sainz, Bottas en Zhou zijn afgelopen seizoen ieder 6 keer uitgevallen tijdens de race.
- Slechts 8 coureurs reden in 2022 aan kop in een race Verstappen, Perez, Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Vettel en Alonso.
- In totaal werd in 2022 802 keer ingehaald waaronder 76 keer voor de leiding in de race. Bij de grand prix van Frankrijk had Sainz 16 inhaalbeurten nodig om van plek 19 op plek 5 te komen wat een seizoensrecord is.
- Red Bull stond 28 keer op het podium, Ferrari volgt met 20 keer. Slecht 4 teams (Red Bull, Ferrari, Mercedes en McLaren) en 7 coureurs (Verstappen, Perez, Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell en Norris) stonden in 2022 op het podium. In 2022 werd er 3 keer werd van start tot finish gewonnen zonder dat de 1e plek werd afgestaan. In 2021 was dat nog 5 keer. In 2022 werd er 10 keer vanaf pole position gewoonnen, in 2021 was dat nog 11 keer.
- Nog een ander record voor McLaren, afgelopen seizoen voerde het team 60 aerodynamische detailwijzigingen uit aan de MCL36.
- Leclerc heeft afgelopen seizoen 38 motorelementen verbruikt: 6 verbrandingsmotoren, 6 turbocompressors, 5 MGU-K, 5 MGU-H, 3 accu's, 4 control units en 9 uitlaten. De coureurs van Aston Martin, Williams en Ricciardo gebruikten allemaal met 19 de minste elementen.
- Mick Schumacher had afgelopen seizoen 12 versnellingsbakwissels nodig, 6 keer de behuizing en 6 keer de interne onderdelen. Hamilton en Latifi hadden afgelopen seizoen maar 3 behuzingen en inhoud nodig.
- De gemmiddelde leeftijd lag dit seizoen op 28,41 jaar (mede door Hamilton en Alonso). In 2016 lag het gemiddelde op 26,17 jaar
- Gemiddeld waren er 95.545 toeschouwers per race in 2022. Alleen Bahrein, Jeddah, Imola en Baku waren niet uitverkocht en voor Imola golden nog covid restricties.
- Verstappen werd afgelopen seizoen 5 keer gekozen als Driver of the day en kreeg daarbij tussen de 14,5 en 34,2 procent van de stemmen. Het hoogste percentage kreeg Sebastian Vettel bij de seizoensfinale in Abu Dhabi met 56,6 procent van de stemmen.
- Afgelopen seizoen moest Bernd Mayländer 23 keer met de safety car in actie komen.
- De boete van 7 miljoen Dollar die Red Bull moet betalen voor overschrijden van het budgetplafond zou het 3e hoogste boetebedrag ooit zijn. Op 1 staat McLaren die een 100 miljoen Dollar boete kreeg voor het spionageschandaal in 2007. Op 2 staat Ferrari met een miljoenenboete van dubbele cijfers voor hun vermeende motorschandaal in 2019.
Klopt dit wel of is Schumacher niet officieel als aan kop rijdend aangemerkt (het is te laat ik weet niet meer welke race sorryChocoball schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:29:
• Slechts 8 coureurs reden in 2022 aan kop in een race Verstappen, Perez, Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Vettel en Alonso.
Zou dan in de race in Suzuka zijn geweest, maar weet even niet hoe lang Mick aan de leiding lag of dat lang genoeg was om leider in de race te zijn.Wognummer schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:48:
[...]
Klopt dit wel of is Schumacher niet officieel als aan kop rijdend aangemerkt (het is te laat ik weet niet meer welke race sorry
[ Voor 6% gewijzigd door Chocoball op 25-12-2022 22:55 ]
Ik gok dat hij daar puur pech heeft gehad met een combinatie van Alonso(?) die nog voor hem reed, Alonso die wel eerder pitte, maar mogelijk in de pitstraat alsnog eerst start / finish passeerde? En de volgende ronde waarschijnlijk net voor start/finish door Verstappen is ingehaald. Schumacher heeft daar in ieder geval "niet lang" (/maximaal 1 ronde) aan de leiding gereden.Wognummer schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:48:
[...]
Klopt dit wel of is Schumacher niet officieel als aan kop rijdend aangemerkt (het is te laat ik weet niet meer welke race sorry
Voor de liefhebbert:
Ik denk dat de statistieken enkel iemand tellen wanneer deze op de finishlijn een ronde leidt. Schumacher heeft inderdaad een mini tijdje aan de leiding gereden (Suzuka), maar is niet als leider aan het einde van een ronde geklokt.Wognummer schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:48:
Je ziet dat Mick & Max net Alonso inhalen en je ziet ook dat Max gelijk weer voorbij komt.
MICK SCHUMACHER LEADS THE RACE (but not for long) 🙌 #JapaneseGP pic.twitter.com/D1bjyJhSUg
— WTF1 (@wtf1official) 9 oktober 2022
20 min Max, Vettel, Horner en Marko bij Servus TV.
Best lastig te volgen, want het Duits dat ze in Oostenrijk spreken …..
https://youtu.be/aOfVnk5m0hw
Kein problem, aber... sjaool in "[F1] Seizoen 2022"albino71 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:35:
Testing, one, two ...
albino71 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:35:
offtopic:
Ooit een SAN clustering cursus in Duitsland gevolgd en zat in een team met een Oostenrijker en 2 Zwitsers. De Oostenrijker kon ik nog wel volgen maar die Zwitsers...
Ooit een SAN clustering cursus in Duitsland gevolgd en zat in een team met een Oostenrijker en 2 Zwitsers. De Oostenrijker kon ik nog wel volgen maar die Zwitsers...
Ha, ik ben weer eens spuit 11.hardware-lover schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:01:
[...]
Kein problem, aber... sjaool in "[F1] Seizoen 2022"
Naja, beter dubbel dan niet zullen we maar zeggen.
Ode aan de RB18:
Zag hem toevallig ook net voorbij komen. Eigenlijk wel gek dat er personeel is dat de auto blijkbaar letterlijk nog nooit gezien heeft. Komt volgens mij toch ook wel eens voor dat teams een "presentatie" geven in de "garage" (op de fabriek dan) met auto erbij, met veel/alle personeel erbij.
Wel jammer dat ze de demo wagen gebruikte, zelfde als bij de presentatie van 2022 launch.
Ik vermoed dat veel onderdelen van de echte auto's volgend jaar weer terugkomen en dat die dus op de ontwikkelafdeling zullen staan en niet in het museum.NeverSettle schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:38:
[...]
Wel jammer dat ze de demo wagen gebruikte, zelfde als bij de presentatie van 2022 launch.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Daar zat ik ook aan te denken, en waarschijnlijk waren ze vooral gefocust op de nieuwe wagen. Geen tijd om één van de twee echte RB18 weer op te bouwen na transsport.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:11:
[...]
Ik vermoed dat veel onderdelen van de echte auto's volgend jaar weer terugkomen en dat die dus op de ontwikkelafdeling zullen staan en niet in het museum.
Best Cooldown Room Moments Of 2022!
P.S. met ondertiteling
Tasting Mexican Food With Max Verstappen and Sergio Perez
Voor als je honger hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Illegal_Alien op 29-12-2022 17:43 ]
Tja, dat Duits heet ook Oostenrijks natuurlijk maar lijkt er wel een beetje op. Heb je wel eens gewoon Nederlands, Limburgs, Vlaams en Afrikaans vergeleken.
Moet haast wel heel goed smaken, Max Verstappen is uit eerdere videos gebleken een moeilijke/kieskuerige eter te zijnIllegal_Alien schreef op donderdag 29 december 2022 @ 17:43:Tasting Mexican Food With Max Verstappen and Sergio Perez
[YouTube: Tasting Mexican Food With Max Verstappen and Sergio Perez]
Voor als je honger hebt.
Insta360 heeft hun versie van de Toro Rosso video die ik dit jaar op Zandvoort heb gemaakt online gezet!
Er zitten nog een aantal shots in die ik niet in mijn eigen edit heb gebruikt.
Hij is hier te bewonderen:
Persoonlijk ben ik geen al te grote fan van wat ze ervan gemaakt hebben, de edit zelf is een beetje ruw en het geluid kan op bepaalde punten ook beter maar de beelden zijn wel top!
(Ter vergelijking, dit was wat ik er van gemaakt had. Vind hem zelf een stuk soepeler)
Ik hoop volgend jaar weer zo iets te kunnen maken! Suggesties voor andere camerastandpunten, vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom!
Persoonlijk ben ik geen al te grote fan van wat ze ervan gemaakt hebben, de edit zelf is een beetje ruw en het geluid kan op bepaalde punten ook beter maar de beelden zijn wel top!
(Ter vergelijking, dit was wat ik er van gemaakt had. Vind hem zelf een stuk soepeler)
Ik hoop volgend jaar weer zo iets te kunnen maken! Suggesties voor andere camerastandpunten, vragen en/of opmerkingen zijn altijd welkom!
Ik vind het in jouw montage jammer, dat je juist bij de leuke bochten (zoals de kombocht na de Tarzan) het beeld naar achter draait. Juist bij dat soort bochten is het gaaf om mee te kijken hoe verschrikkelijk hard zo'n ding door de bocht kan. Dan kan je in een wat saaiere knik rustig een keertje wegdraaien, maar voor mij komt dat nu 2 keer op het verkeerde punt (die kombocht en volgens mij het scheivlak, even later). Bij dat soort bochten lijkt het mij leuk om mee te kijken, en misschien juist een beetje de bocht in te draaien met de camera, zoals de coureur ook de bocht door zal kijken. Ik vind het camerastandpunt door de achtervleugel wel geinig voor even, maar die achter de achtervleugel voegt voor mij alleen wat toe wanneer je over de vleugel de baan kan zien. In het begin is dat wel, maar daarna lijkt hij afgezakt te zijn?RickvB schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 17:10:
Insta360 heeft hun versie van de Toro Rosso video die ik dit jaar op Zandvoort heb gemaakt online gezet!
[YouTube: F1 Onboard: Toro Rosso car around Circuit Zandvoort]
(Ter vergelijking, dit was wat ik er van gemaakt had. Vind hem zelf een stuk soepeler) [YouTube: Toro Rosso Formula 1 car around Circuit Zandvoort! | PURE SOUND V8! #Insta360]
Blijft wel een gaaf filmpje hoor!
Nico's take:
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik heb even de RAW beelden teruggekeken en snap wat je bedoeld met de eerste kombocht, ziet er vetter uit! Ik heb destijds de keuze gemaakt om te draaien en wat soepele overgangen in de video te maken om zo te laten zien waar de 360-cam toe in staat is met het alles tegelijk kunnen filmen (het is natuurlijk gewoon een verkapt promo filmpjeWild Chocolate schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:46:
[...]
Ik vind het in jouw montage jammer, dat je juist bij de leuke bochten (zoals de kombocht na de Tarzan) het beeld naar achter draait. Juist bij dat soort bochten is het gaaf om mee te kijken hoe verschrikkelijk hard zo'n ding door de bocht kan. Dan kan je in een wat saaiere knik rustig een keertje wegdraaien, maar voor mij komt dat nu 2 keer op het verkeerde punt (die kombocht en volgens mij het scheivlak, even later). Bij dat soort bochten lijkt het mij leuk om mee te kijken, en misschien juist een beetje de bocht in te draaien met de camera, zoals de coureur ook de bocht door zal kijken. Ik vind het camerastandpunt door de achtervleugel wel geinig voor even, maar die achter de achtervleugel voegt voor mij alleen wat toe wanneer je over de vleugel de baan kan zien. In het begin is dat wel, maar daarna lijkt hij afgezakt te zijn?
Blijft wel een gaaf filmpje hoor!
Wat betreft het Scheivlak zat er een glitch in de gyroscoop van de camera door de intensiteit van de F1 auto waardoor hij geen positie hield en heb dat er in de edit ook niet uit kunnen halen maar vond hem wel leuk zo. Tussen de sessies had ik de camera's gewisseld en de auto hield er na 1 rondje mee op (motor deed poef, staat ook op beeld
Wat betreft de camera achter de auto was ik al heel blij dat het bleef zitten. Je ziet ook dat als er uit de pits gereden word de camera een stuk hoger zit dan op het eind. Deze is gewoon weggevallen door de snelheid en G-krachten. De balljoints van de mount zaten zo strak als mogelijk was + extra tape en toch ging het omlaag.
Funfact: De reden dat ik een stuk van de baan achter oversla is omdat de microfoon in dat deel van de baan al een heel slecht geluid gaf. Alle audio is van de eerste 2 vliegende rondes die dag, daarna was de microfoon stuk... gaat toch hard zo'n schreeuwende V8.
Als bonus heb ik nog de RAW beelden van de camera op de voorvleugel, het is wel een heel gedraai want Direction Lock werkte niet goed. Staat niet openbaar op Youtube, alleen met link
Mocht je een hele race mee willen kijken dan is deze ook nog wel interessant (voor een paar rondjes):
[ Voor 1% gewijzigd door RickvB op 30-12-2022 21:36 . Reden: Extra info ]
Op naar het nieuwe draadje, gaat Max voor de hattrick?
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nee, hij gaat lekker op de Bahama`s zitten.hoevenpe schreef op zondag 1 januari 2023 @ 02:04:
Op naar het nieuwe draadje, gaat Max voor de hattrick?
Zijn nieuwjaars foto zegt zegt wat anders:Illegal_Alien schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:21:
[...]
Nee, hij gaat lekker op de Bahama`s zitten.
:strip_exif()/f/image/Yj93G7V5gmyEfx9g1zmPw7kF.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron is zijn social media accounts.
Let op de achtergrond:Eden Rock - St Barths
Die rechtse is ook niet op de Bahama's geweest, zo te zien
Mijn boefje is liev!
Ik begrijp dat camera flits en make-up niet samen gaan.JB schreef op maandag 2 januari 2023 @ 08:46:
Die rechtse is ook niet op de Bahama's geweest, zo te zien
De organisatoren van de Chinese grand prix gaan alsnog probleren hun grand prix op de 2023 kalender te krijgen. Aangezien de Chinese overheid na 8 januari van dit jaar covid versoepelingen heeft aangekondigd moet het mogelijk zijn de grand prix te behouden.
De organisatoren hebben al intern overleg gehad en hebben ook al contact gezocht met de Formule 1 organisatie. Verwacht wordt dat de gesprekken snel zullen volgen. Mocht er groen licht komen dan kan de grand prix gewoon doorgaan op het weekend waar het al gepland staat, van 14 t/m 16 april.
Zolang de Chinese overheid niet transparant is over de huidige situatie denk ik niet dat de teams staan te springen om straks naar Shanghai te gaan.
https://www.motorsport.co...strictions-ease/10416283/
De organisatoren hebben al intern overleg gehad en hebben ook al contact gezocht met de Formule 1 organisatie. Verwacht wordt dat de gesprekken snel zullen volgen. Mocht er groen licht komen dan kan de grand prix gewoon doorgaan op het weekend waar het al gepland staat, van 14 t/m 16 april.
Zolang de Chinese overheid niet transparant is over de huidige situatie denk ik niet dat de teams staan te springen om straks naar Shanghai te gaan.
Denk toch echt dat dit niet gaat gebeuren. Tenminste dat hoop ik zeer. April is al heel dichtbij en het is letterlijk een Corona chaos in China op dit moment. Als de Chinese regering geen cijfers durft te geven ....... nou dan weet je het wel. Waarom zou de F1 riskeren dat de helft van de paddock straks ziek is?Chocoball schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:43:
De organisatoren van de Chinese grand prix gaan alsnog probleren hun grand prix op de 2023 kalender te krijgen. Aangezien de Chinese overheid na 8 januari van dit jaar covid versoepelingen heeft aangekondigd moet het mogelijk zijn de grand prix te houden.
De organisatoren hebben al intern overleg gehad en hebben ook al contact gezocht met de Formule 1 organisatie. Verwacht wordt dat de gesprekken snel zullen volgen. Mocht er groen licht komen dan kan de grand prix gewoon doorgaan op het weekend waar het al gepland stond, van 14 t/m 16 april.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
FOM zie ik het wel riskeren voor de £€$.AvK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:58:
[...]
Denk toch echt dat dit niet gaat gebeuren. Tenminste dat hoop ik zeer. April is al heel dichtbij en het is letterlijk een Corona chaos in China op dit moment. Als de Chinese regering geen cijfers durft te geven ....... nou dan weet je het wel. Waarom zou de F1 riskeren dat de helft van de paddock straks ziek is?
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Om dezelfde redenen als waarom ze in 2020 gewoon geracet hebben? Testen - testen - testen en opsluiten in het hotel en circuit. Ze hebben toen bewezen dat het kan. Of het wenselijk en verstandig is is natuurlijk een ander verhaal. Maar op de manier waarop ze het in 2020 georganiseerd hebben zou het wellicht kunnen. Uiteraard met de kanttekening of de teams & organisatie (FOM & FIA, niet de lokale organisatie) daar zin in hebben. Aangezien ze waarschijnlijk net zo makkelijk een andere race op de kalender krijgen waarbij die maatregelen niet nodig zijn.AvK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:58:
[...]
Denk toch echt dat dit niet gaat gebeuren. Tenminste dat hoop ik zeer. April is al heel dichtbij en het is letterlijk een Corona chaos in China op dit moment. Als de Chinese regering geen cijfers durft te geven ....... nou dan weet je het wel. Waarom zou de F1 riskeren dat de helft van de paddock straks ziek is?
Wat zijn nu eigenlijk de regels als een rijder covid heeft?
Mag hij rijden?
Mag hij rijden?
We hebben in 2020 toch niet geracet in China?RobertMe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:50:
[...]
Om dezelfde redenen als waarom ze in 2020 gewoon geracet hebben?
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Niet in China. Maar elk land waar toen gereden is was natuurlijk wel (flink) covid
Dus als China "open" is, ook al heerst er nog redelijk wat covid, zou de F1 er theoretisch wellicht wel heel kunnen als ze terugvallen op hoe ze in 2020 gewerkt hebben.
Overigens zou ik er zelf ook geen voorstander voor zijn, en best een kans dat het makkelijker is om een vervangende race ergens anders te organiseren (in een zandbak bv. Alhoewel die in '23 al allemaal op de kalender staan? Want Qatar kreeg al een vast plekje?)
In 2020 hadden we een race die ik nooit zal vergeten. Een baan die als ik me het goed herinner ook door GP1 werd gebruikt. Met prachtige hoogte verschillen er in. Echt een achtbaan. De camera standpunten waren geweldig. Je kon op TV de diepte zien (en video verzacht he). Die baan zou ik graag zien ipv China. Weet alleen niet meer welke het was. 2020 was sowieso een mooi jaar met al die tracks die we lang niet gezien hadden.RobertMe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Niet in China. Maar elk land waar toen gereden is was natuurlijk wel (flink) covid
Dus als China "open" is, ook al heerst er nog redelijk wat covid, zou de F1 er theoretisch wellicht wel heel kunnen als ze terugvallen op hoe ze in 2020 gewerkt hebben.
Overigens zou ik er zelf ook geen voorstander voor zijn, en best een kans dat het makkelijker is om een vervangende race ergens anders te organiseren (in een zandbak bv. Alhoewel die in '23 al allemaal op de kalender staan? Want Qatar kreeg al een vast plekje?)
Mugello?AvK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:22:
[...]
In 2020 hadden we een race die ik nooit zal vergeten. Een baan die als ik me het goed herinner ook door GP1 werd gebruikt. Met prachtige hoogte verschillen er in. De camera standpunten waren geweldig. Je kon op TV de diepte zien (en video verzacht he). Die baan zou ik graag zien ipv China. Weet alleen niet meer welke het was. 2020 was sowieso een mooi jaar met al die tracks die we lang niet gezien hadden.
Portimao? En anders Mugello?AvK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:22:
[...]
In 2020 hadden we een race die ik nooit zal vergeten. Een baan die als ik me het goed herinner ook door GP1 werd gebruikt. Met prachtige hoogte verschillen er in. De camera standpunten waren geweldig. Je kon op TV de diepte zien (en video verzacht he). Die baan zou ik graag zien ipv China. Weet alleen niet meer welke het was. 2020 was sowieso een mooi jaar met al die tracks die we lang niet gezien hadden.
Maar toch vind ik persoonlijk China altijd wel een leuke race.
Nu ze de regels los hebben gelaten, zie ik het wel gebeuren. Maar ik denk niet op de plek waar ie nu staat. Ze hebben nog wel wat maanden nodig omdat het nou eenmaal even duurt om groepsimmuniteit te verkrijgen en te spreiden wie wanneer ziek wordt (want dat was ook een groot probleem, er kregen teveel mensen tegelijk corona). Dit leidt nu ook tot chaos en onnodig veel doden.
Maar voor Zhou zou het leuk zijn als het wel door gaat. Al kunnen ze dan beter switchen met iets later in het jaar.
Maar voor Zhou zou het leuk zijn als het wel door gaat. Al kunnen ze dan beter switchen met iets later in het jaar.
Gewoon omdat het nog een keer kan.
Max Verstappen Funny Moments (2022 Season Remix) | Formula 1 Animated Comedy
Omhoog en omlaag? Kan eigenlijk alleen Portimao zijn. De coureurs vonden die achtbaan ook fantastisch dacht ik.RobertMe schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:24:
Portimao? En anders Mugello?
Maar toch vind ik persoonlijk China altijd wel een leuke race.
Testing, one, two ...
Ik ken niet alle circuits uit mijn hoofd en die twee heb ik niet echt onthouden welke nu welke ishardware-lover schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:57:
[...]
Omhoog en omlaag? Kan eigenlijk alleen Portimao zijn. De coureurs vonden die achtbaan ook fantastisch dacht ik.
Portimao was zeker met die start op wat natte baan waardoor Räikkönen het ineens heel goed deed, de eerste ronde?
En Mugello die pileup bij SC herstart?
Beiden goed in het hoofd 👍RobertMe schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 18:05:
Ik ken niet alle circuits uit mijn hoofd en die twee heb ik niet echt onthouden welke nu welke is
Portimao was zeker met die start op wat natte baan waardoor Räikkönen het ineens heel goed deed, de eerste ronde?
En Mugello die pileup bij SC herstart?
Testing, one, two ...
I have asked my @FIA team to look at launching an Expressions of Interest process for prospective new teams for the FIA @F1 World Championship
— Mohammed Ben Sulayem (@Ben_Sulayem) 2 januari 2023
Komt dan de kans voor Andretti toch nog?
Of dit is het deurtje voor Porsche?stekkiekiller schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:44:
[Twitter]
Komt dan de kans voor Andretti toch nog?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Of Panthera Team Asia F1? Ik ben ze niet vergeten.
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
https://www.andrettiautos...ors-team-up-in-f1-pursuit
[ Voor 37% gewijzigd door Extigo op 05-01-2023 17:11 ]
Zou dit betekenen dat Caddilac ook een eigen motor gaat ontwikkelen? Of wordt het dan Andretti Caddilac Renault F1 team?
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Uh waar haal je Renault ineens vandaan? (Is Alpine jaAtlAntA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:28:
[...]
Zou dit betekenen dat Caddilac ook een eigen motor gaat ontwikkelen? Of wordt het dan Andretti Caddilac Renault F1 team?
Alpine rijdt met een Renault motor meen ik? En Andretti heeft wel vaker bij Renault / Alpine rond gelopen in het paddock. Dus die link tussen Alpine / Renault is er. En de roddels over het afnemen van een Renault motor ook.Illegal_Alien schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:42:
[...]
Uh waar haal je Renault ineens vandaan? (Is Alpine ja)
Edit:
Hier staat bv ook dat Alpine in 2022 met Renault motoren reed.
[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 05-01-2023 17:51 ]
Ik zou het heel gaaf vinden als er nog een motor fabrikant bijkomt, Andretti Cadillac klinkt prima eigenlijk.AtlAntA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:28:
[...]
We do what we must because we can.
Cadillac gaat bijna zeker GEEN eigen motor ontwikkelen, maar een klantenmotor (Alpine of Honda, gok zelf op Honda aangezien ze daarmee rijden in IMSA & Indycar).AtlAntA schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:28:
[...]
Nee. Ze kunnen/mogen in 2026 geen nieuwe motor makenD-dark schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:19:
[...]
Voor nu met je eens. Beter om een bestaande motor te rebadgen.
Maar in 2026 krijgen we een nieuw motorreglement en dan heeft een General Motors - motor wel een meerwaarde. Als men daar op inzet dan is er de gewenste nieuwe fabrikant.
De deadline om een motor te mogen maken is allang verlopen:
https://www.gpblog.com/en...ne-suppliers-in-2026.htmlThe original deadline for signing up as a new engine supplier for 2026 was 15 October, but the FIA has, according to Motorsport.com moved that deadline to 15 November 2022
[ Voor 57% gewijzigd door Ryur op 05-01-2023 18:41 ]
Voor nu met je eens. Beter om een bestaande motor te rebadgen.Ryur schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:59:
[...]
Cadillac gaat bijna zeker GEEN eigen motor ontwikkelen, maar een klantenmotor (Alpine of Honda, gok zelf op eerste).
Maar in 2026 krijgen we een nieuw motorreglement en dan heeft een General Motors - motor wel een meerwaarde. Als men daar op inzet dan is er de gewenste nieuwe fabrikant.
Ach Ferrari heeft die ook niet ondertekend en die gaan ze echt niet weigeren.Ryur schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:59:
[...]
Nee. Ze kunnen/mogen in 2026 geen nieuwe motor maken
[...]
https://www.gpblog.com/en...ne-suppliers-in-2026.html
Is meer een informele deadline om een plekje om de tafel te hebben bij de definitieve vaststelling van de reglementen voor de motor van 2026.
Neem het Panthera bod als referentie. Die hebben naar de geruchten Hyundai achter zich.
Honda is wel ingeschreven maar heeft nog geen team. En die zijn te trots om hun motor als een Cadillac te rebadgen.
[ Voor 15% gewijzigd door D-dark op 05-01-2023 19:33 ]
Ik meen ergens gehoord te hebben dat die deadline nog een keer/meerdere keren verschoven is naar een tot nu toe nog onbepaalde datum. Mede omdat er nog steeds onderhandeld wordt op kleine details.Ryur schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:59:
[...]
Cadillac gaat bijna zeker GEEN eigen motor ontwikkelen, maar een klantenmotor (Alpine of Honda, gok zelf op Honda aangezien ze daarmee rijden in IMSA & Indycar).
[...]
Nee. Ze kunnen/mogen in 2026 geen nieuwe motor maken
[...]
https://www.gpblog.com/en...ne-suppliers-in-2026.html
Gingen al langere tijd geruchten dat Andretti, mits ze een team mochten starten, ze bij Renault om een motor gingen shoppen.Illegal_Alien schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:42:
[...]
Uh waar haal je Renault ineens vandaan? (Is Alpine ja)
Bij The Race bijvoorbeeld:
YouTube: Why a new F1 team suddenly looks more likely
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Renault mag als motorleverancier met de minste klanten niet eens weigeren samen te werken afaik.
I served in a company of heroes.
Ja en nee. Ze mogen wel weigeren, maar als een team geen motor leverancier vindt kan de FIA een team wel dwingen te leveren. En dat zal dan inderdaad (waarschijnlijk?) gaan op basis van de fabrikant met de minste klanten. Dus als Andretti of welk team dan ook aan Renault vraagt of ze motoren willen leveren mag Renault gewoon "Nee" zeggen. Als vervolgens de FIA komt met "jullie moeten Andretti leveren omdat niemand hen wilt leveren" dan is Renault wel verplicht dat te doen. Met als kanttekening dan ook dat ze natuurlijk bij een contract met een klantenteam zelf eisen kunnen stellen. Op het moment dat de FIA met de verplichting komt zal dat lijkt mij niet kunnen en zal de FIA vast de voorwaarden bepalen.Vuvuzela schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:28:
Renault mag als motorleverancier met de minste klanten niet eens weigeren samen te werken afaik.
Ik blijf het vreemde keuzes vinden. General Motors kiest Cadillac voor F1. Why? GMC makes more sense met een zwarte livery met rode streep ffs. /s
Andretti in F1, ja 100%, en 100% belachelijk dat zij niet kandidaat nr1 zijn. Maar wat willen ze hier mee bereiken? Qua autosport is dit bullshit. Andretti is slimmer dan dit, dus ik vraag me serieus af wat hier de gedachte van is.
/edit
Cadillac heeft connectie met Honda? Okay dat is een stuk logischer. Maar in de F1 ook weer niet als Honda bij RBR blijft.
[ Voor 8% gewijzigd door siggy op 06-01-2023 00:31 ]
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
#SponsorWatch: Reigning World Champions @redbullracing have removed long-time partners Citrix and Puma from their list of partners.
— Decalspotters (@decalspotters) 6 januari 2023
Additionally, their new Team Kit supplier, Castore, has been added.#F1 #RedBull pic.twitter.com/80cPHBhv2Z
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Cadillac gebruikt bij de IMSA races in Noord-Amerika ook zwart met rood (met zilver) als livery. Voor de tweede wagen dan.siggy schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:14:
[...]
Ik blijf het vreemde keuzes vinden. General Motors kiest Cadillac voor F1. Why? GMC makes more sense met een zwarte livery met rode streep ffs. /s
Andretti in F1, ja 100%, en 100% belachelijk dat zij niet kandidaat nr1 zijn. Maar wat willen ze hier mee bereiken? Qua autosport is dit bullshit. Andretti is slimmer dan dit, dus ik vraag me serieus af wat hier de gedachte van is.
/edit
Cadillac heeft connectie met Honda? Okay dat is een stuk logischer. Maar in de F1 ook weer niet als Honda bij RBR blijft.
Lees alleen nergens iets over een connectie tussen Honda en Cadillac.
Ze zijn hierom weg. bij Mercedes is Tibco wegNeverSettle schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Ben benieuwd welke software bedrijf zich gaat binden aan Red Bull, of neemt Oracle de overige taken van Citrix over?
At the end of 2022, @MercedesAMGF1 partner TIBCO and @redbullracing partner Citrix were acquired by Vista Equity Partners and Evergreen Coast Capital.
— Decalspotters (@decalspotters) 6 januari 2023
Subsequently, both brands were removed from either team website.
The two brands had been with respective team since 2017.#F1 pic.twitter.com/8x1AkNN4UP
Klopt, zelfs gemerged (via Wikipedia):basvn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:12:
[...]
Ze zijn hierom weg. bij Mercedes is Tibco weg
[Twitter]
Ik verwacht dat het geld en de cloud diensten van Oracle genoeg zijn.Following the completion of acquisition by Vista Equity Partners and Evergreen Coast Capital Corp on September 30, 2022, Citrix merged with TIBCO Software under the newly formed Cloud Software Group
Citrix spun off the re-branded Citrix ADC back into a standalone entity Netscaler under the same parent.
In ander nieuws, begin me wel (weer) zorgen te maken over Williams:
Sofina
Lavazza
Honibe
Virtua
Versa
allemaal weg. Nu waren er een paar natuurlijk gelinked aan de familie Latifi. Blijkbaar is pa Latifi zuinig op z'n centen en ging het alleen om het stoeltje voor Jr.
Dit was een meevaller:
https://www.si.com/fannat...nst-a-former-sponsor-jd22
maar ze krijgen ook na 2022 minder geld uit de F1 pool ivm de klassering.
[ Voor 11% gewijzigd door loekf2 op 06-01-2023 16:34 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
McLaren en ook Alpine hebben hun launch date bekendgemaakt en bij deze toegevoegd.
Datum | Team | Type-aanduiding |
11 februari | Alpha Tauri | AT04 |
13 februari | Aston Martin | AMR23 |
13 februari | McLaren | MCL37 |
14 februari | Ferrari | ? |
16 februari | Alpine | A523 |
? | Red Bull | RB19 |
? | Mercedes | AMG F1 W14 |
? | Alfa Romeo | C43? |
? | Haas | VF-23? |
? | Williams | FW45? |
[ Voor 13% gewijzigd door Chocoball op 06-01-2023 18:22 ]
Zilly Boys
De pitmuur vormt een belangrijk onderdeel van elk Formule 1 team en AMuS is wat dieper in de wereld van pitmuurboxen gedoken in de samenvatting en vertaling.

Aston Martin: 5,90 m, 8 zitplaatsen

Alpha Tauri: 5,80 m, 8 zitplaatsen

McLaren: 5,70 m, 7 zitplaatsen

Red Bull: 5,60 m, 7 zitplaatsen

Haas: 4,90 m, 6 zitplaatsen

Williams: 4,90 m, 6 zitplaatsen

Alfa Romeo: 4,50 m, 6 zitplaatsen

Alpine: 4,50 m, 6 zitplaatsen

Mercedes: 4,40 m, 4 zitplaatsen

https://www.auto-motor-un...tand-abmessungen-groesse/
- Tegenwoordig is een pitmuurbox een high-tech commandocentrale want met een druk op de knop heeft het verschillende communicatielijnen naar de garage, naar de fabriek en naar de wedstrijdleiding. BIj elke zitplek zijn er meerdere monitoren met vrij toegankelijke informatie zoals de live TV registratie, on-board camera's, rondetijden, GPS datatracker, de weerrader en meldingen van de wedstrijdleiding. Vaak is er ook nog een monitor in het bureau verwerkt waarop data staat die niet voor iedereen bedoeld is zoals gevoelige telemetrie data.
- Vroeger werd de kwetsbare technologie van de pitmuurbox nog samen met de wagens per luchttransport vervoerd maar de laatste jaren gaan teams steeds vaker over op transport per zeecontainer. Mede ook omdat transportkosten onder het budgetplafond vallen kan elke bespaarde Euro op transport weer in ontwikkeling gestoken worden. Zeetransport is dan wel goedkoper maar ook langzamer en met een steeds groter wordende kalender hebben teams al gauw 5 tot 6 zeevracht kits nodig.
- Het verschilt per team hoeveel personen aan de pitmuur zitten. Mercedes heeft sinds 2014 een "2e pitmuur" achter in de garage opgesteld waar de teambaas en de 2 race engineers zitten. Door afgelopen jaar in een compleet nieuwe infrastructuur te investeren is het aantal zitplaatsen aan de pitmuur buiten van 5 naar 4 gegaan. Bij andere teams er gemiddeld 6 zitplaatsen. Niet alleen is er op volume bespaard maar ook op materiaal, aluminium is daarbij vervangen door een lichtgewicht kunststof. Ook is de box sneller op te bouwen en af te breken. Mercedes is al 2 jaar geleden overgestapt op zeevracht en bespaart hiermee luchtvracht pallet van de tussen 1 en 3,5 ton uit.
- Voor de pitmuurbox gelden geen regels wat betreft afmetingen. Mercedes heeft met 4,40 meter de kortste pitmuurbox van alle teams en Ferrari heeft met 6,60 meter de langste box in het veld. 1 plek bij Aston Martin blijft regelmatig vrij en wordt alleen bezet als de hoofdingenieur van de ontwikkelingsafdeling naar het circuit komt.
- Omdat de TV registratie graag de stemming aan de pitmuur in beeld brengt gebruiken bepaalde teams de pitmuur als plek waar zich de verantwoordelijken kunnen vertonen of als plek voor reclame van sponsoren.

Aan ambitie is er iig geen gebrek bij Perez 
https://www.formula1.com/...iw1TMu0Og3xfOFTwcXl0.html‘I’m pretty much at my best’ – Perez setting his sights on title challenge in 2023
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Op zich grappig om te zien, maar zoals ze al zelf zeggen heeft Mercedes dus hun pitmuur in twee gesplitst. Dan moeten ze hem wel volledig meerekenen mijn inziens. Oftewel ze hebben dus 7 man op de pitmuur en zal ie dus groter dan 4,4m zijnChocoball schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:47:
De pitmuur vormt een belangrijk onderdeel van elk Formule 1 team en AMuS is wat dieper in de wereld van pitmuurboxen gedoken in de samenvatting en vertaling.Ferrari: 6,60 m, 8 zitplaatsen
- Tegenwoordig is een pitmuurbox een high-tech commandocentrale want met een druk op de knop heeft het verschillende communicatielijnen naar de garage, naar de fabriek en naar de wedstrijdleiding. BIj elke zitplek zijn er meerdere monitoren met vrij toegankelijke informatie zoals de live TV registratie, on-board camera's, rondetijden, GPS datatracker, de weerrader en meldingen van de wedstrijdleiding. Vaak is er ook nog een monitor in het bureau verwerkt waarop data staat die niet voor iedereen bedoeld is zoals gevoelige telemetrie data.
- Vroeger werd de kwetsbare technologie van de pitmuurbox nog samen met de wagens per luchttransport vervoerd maar de laatste jaren gaan teams steeds vaker over op transport per zeecontainer. Mede ook omdat transportkosten onder het budgetplafond vallen kan elke bespaarde Euro op transport weer in ontwikkeling gestoken worden. Zeetransport is dan wel goedkoper maar ook langzamer en met een steeds groter wordende kalender hebben teams al gauw 5 tot 6 zeevracht kits nodig.
- Het verschilt per team hoeveel personen aan de pitmuur zitten. Mercedes heeft sinds 2014 een "2e pitmuur" achter in de garage opgesteld waar de teambaas en de 2 race engineers zitten. Door afgelopen jaar in een compleet nieuwe infrastructuur te investeren is het aantal zitplaatsen aan de pitmuur buiten van 5 naar 4 gegaan. Bij andere teams er gemiddeld 6 zitplaatsen. Niet alleen is er op volume bespaard maar ook op materiaal, aluminium is daarbij vervangen door een lichtgewicht kunststof. Ook is de box sneller op te bouwen en af te breken. Mercedes is al 2 jaar geleden overgestapt op zeevracht en bespaart hiermee luchtvracht pallet van de tussen 1 en 3,5 ton uit.
- Voor de pitmuurbox gelden geen regels wat betreft afmetingen. Mercedes heeft met 4,40 meter de kortste pitmuurbox van alle teams en Ferrari heeft met 6,60 meter de langste box in het veld. 1 plek bij Aston Martin blijft regelmatig vrij en wordt alleen bezet als de hoofdingenieur van de ontwikkelingsafdeling naar het circuit komt.
- Omdat de TV registratie graag de stemming aan de pitmuur in beeld brengt gebruiken bepaalde teams de pitmuur als plek waar zich de verantwoordelijken kunnen vertonen of als plek voor reclame van sponsoren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
"Sergio Perez believes he drove better than ever towards the end of the 2022 F1 season"YakuzA schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:52:
https://www.formula1.com/...iw1TMu0Og3xfOFTwcXl0.html
Als ie dat van zijn laatste race ook vind dan ziet het er toch niet goed uit voor 'm, maar ja, hij mag natuurlijk geloven wat ie wil
Testing, one, two ...
Vergeet die Nasa control room dan niet op de thuisbasis, die hoort er ook bijAnkh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:09:
[...]
Op zich grappig om te zien, maar zoals ze al zelf zeggen heeft Mercedes dus hun pitmuur in twee gesplitst. Dan moeten ze hem wel volledig meerekenen mijn inziens. Oftewel ze hebben dus 7 man op de pitmuur en zal ie dus groter dan 4,4m zijn
Daarover kun je discussiëren of dat bij de pitmuur hoort. Bij pitmuur denk ik aan waar de teambaas en/of team manager, strategie, en race engineers zitten. En geen van die zitten in de control room op de fabriek (behalve wellicht incidenteel een teambaas als die niet op het circuit is).Illegal_Alien schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:08:
[...]
Vergeet die Nasa control room dan niet op de thuisbasis, die hoort er ook bij
Bij de meeste / alle teams zitten die 4 á 5 personen aan de pitmuur. Met als enige afwijking Mercedes waar Toto en de race engineers in de pitbox zitten.
Alsof het zo nuttig is om met je snufferd op de baan te zitten ook...
Iedereen weet toch dat je thuis voor de buis veel meer ziet dan op het circuitMikeyMan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:44:
Alsof het zo nuttig is om met je snufferd op de baan te zitten ook...
hardware-lover schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:31:
[...]
"Sergio Perez believes he drove better than ever towards the end of the 2022 F1 season"
Als ie dat van zijn laatste race ook vind dan ziet het er toch niet goed uit voor 'm, maar ja, hij mag natuurlijk geloven wat ie wil
Checo had dit seizoen moeite met het nieuwe 18 inch rubber dat zijn titel van bandenfluisteraar beslist geen goed deed. Als dit seizoen de banden wel naar hem luisteren dan heeft Max nog ergens 3 tienden achter de hand volgens de Herr Doktor. Hopelijk laat hij het ook zien want anders moeten we steeds aanhoren of Daniel het zitje van Checo gaat overnemen.Tell Checo to full send! The tyres will be fine. #Teamplayer.
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat dit gaat gebeuren (Daniel in zitje van Checo). Wat mij betreft heeft hij zijn kansen verkeken en waren zijn prestaties niet echt om over naar huis te schrijven.Chocoball schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:05:
[...]
[...]
Hopelijk laat hij het ook zien want anders moeten we steeds aanhoren of Daniel het zitje van Checo gaat overnemen.
[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 10-01-2023 16:12 ]
Tja, de geruchten (Britse pers) gaan alweer een kant op dat Ricciardo zou zijn aangenomen voor het geval dat er weer dingen oplaaien tussen Verstappen en Perez. Laten we hopen dat Daniel zijn welverdiende sabbatical neemt en de pers ons lekker met rust laat over het zitje van Perez.schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:11:
[...]
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat dit gaat gebeuren (Daniel in zitje van Checo). Wat mij betreft heeft hij zijn kansen verkeken en waren zijn prestaties niet echt om over naar huis te schrijven.
eens maar de interactie tussen Ver en Ric was echt van een geweldig niveau ik hoop dat ze dat wel weer oppakken, die filmpjes naast de baan waren soms hilarisch (caravan race anyone)schumi2004 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:11:
[...]
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat dit gaat gebeuren (Daniel in zitje van Checo). Wat mij betreft heeft hij zijn kansen verkeken en waren zijn prestaties niet echt om over naar huis te schrijven.
Laten we dan hopen dat checo gewoon goed presteert, dan is er geen discussie.Chocoball schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:23:
[...]
Tja, de geruchten (Britse pers) gaan alweer een kant op dat Ricciardo zou zijn aangenomen voor het geval dat er weer dingen oplaaien tussen Verstappen en Perez. Laten we hopen dat Daniel zijn welverdiende sabbatical neemt en de pers ons lekker met rust laat over het zitje van Perez.
Da's dan toch wel pijnlijk dat als je nu op je best bent, en dan nog achter je concurrenten eindigt terwijl je teamgenoot er wel voor blijftYakuzA schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:52:
[...]
https://www.formula1.com/...iw1TMu0Og3xfOFTwcXl0.html
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics