't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
"Ergste" vind ik altijd het motodrome van Hockenheim. Er zijn pitstraten die breder zijn dan dat stuk.naitsoezn schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:36:
[...]
Waar je vroeger een vangrail had, heb je nu bandenstapels en tecpro en waar je vroeger smalle single-seaters had heb je nu halve hummers op het circuit. Die combinatie doet ut hem
Maar dat is daar altijd al geweest.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Yeah! Niks Ken Block met zijn 28 keer proberen een slide te maken die er dan in het filmpje in wordt gemonteerd alsof het in 1 keer goed ging (met een straat vol strepen en restanten van auto's) - dit willen we Max ook zien doen. Kijk eens naar zijn hoofd!JEightyFive schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:51:
[...]
For old times sake dan
YouTube: F1 Classic Onboard: Senna On The Charge At The 1990 Monaco Grand Prix
Vroegah was alles beter
ping 127.212.23.124
The ISC amendments likely to cause the most controversy however are the new additions to 12.2.1 which essentially outlaw the freedom of expression many drivers have used to highlight causes important to them.
— Will Buxton (@wbuxtonofficial) 20 december 2022
FIA stepping towards FIFA territory here. pic.twitter.com/8TrOMgaUyd
[ Voor 19% gewijzigd door The_Admin op 20-12-2022 09:30 ]
Ik doelde specifiek op de baan ín de tunnel. Terug naar sigarenwagens graagnaitsoezn schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:36:
[...]
Waar je vroeger een vangrail had, heb je nu bandenstapels en tecpro en waar je vroeger smalle single-seaters had heb je nu halve hummers op het circuit. Die combinatie doet ut hem
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
The_Admin schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:29:
Benieuwd wat de meer uitgesproken rijders (Hamilton, Alonso, helaas geen Vettel meer....) hier van vinden....
[Twitter]
[Afbeelding]

Ahja, kunnen we daar niet de journalisten ook onder scharen die nooit echt kritiek hebben geuit op alle zandbakraces in lieve landjes.The_Admin schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:29:
Benieuwd wat de meer uitgesproken rijders (Hamilton, Alonso, helaas geen Vettel meer....) hier van vinden....
[Twitter]
[Afbeelding]
Maar effectief kunnen ze daar dus geen mening meer over hebben
Zonder gekheid, Midden oosten heeft dankzij olie veel te veel geld, en 'we' doen mooi mee aan sportswashing. Wie de zak met geld heeft, bepaald alles. Ik ga er vanuit dat dit uit de koker komt van de man met de lange teentjes. MBS himself.
Niet voor niets dat Ken Block in de WRC geen potten kon breken. Denk dat de meeste WRC kampioenen cirkeltjes draaien om Ken heen qua skills. Met genoeg pogingen en goede montage, kan je elke rijder met een beetje skills er heel dapper uit laten zien.pjottum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 08:49:
[...]
Yeah! Niks Ken Block met zijn 28 keer proberen een slide te maken die er dan in het filmpje in wordt gemonteerd alsof het in 1 keer goed ging (met een straat vol strepen en restanten van auto's) - dit willen we Max ook zien doen. Kijk eens naar zijn hoofd!
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Zelfs Jeremy Clarkson kan dat:thunder8 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:51:
[...]
Niet voor niets dat Ken Block in de WRC geen potten kon breken. Denk dat de meeste WRC kampioenen cirkeltjes draaien om Ken heen qua skills. Met genoeg pogingen en goede montage, kan je elke rijder met een beetje skills er heel dapper uit laten zien.
Met dan (bv):
In de uitzending zit volgens mij dan ook dat ze 5 minuten in de auto filmen als die gewoon stil staat. Voor de toerenteller, het extreem overdreven intrappen van de pedalen en het schakelen, etc.
Edit:
@pjottum hieronder (om het topic niet verder te vervuilen). Natuurlijk is het een parodie
[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 20-12-2022 10:16 ]
Amerikanen hebben stelselmatig last van grootheidswaanzin. Plus de competitie, is in de VS gewoon zwak, met vrijwel alles. Dat is ook de reden dat nagenoeg alle top racers uit Europa komen. En dan bedoel ik dat niet qua nationaliteit, maar dat ze hier hebben geraced. Kijk maar naar de Indycar, Mansell won meteen, Ericsson deed het ook aardig, en dat is niet bepaald topniveau van de F1.thunder8 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:51:
[...]
Niet voor niets dat Ken Block in de WRC geen potten kon breken. Denk dat de meeste WRC kampioenen cirkeltjes draaien om Ken heen qua skills. Met genoeg pogingen en goede montage, kan je elke rijder met een beetje skills er heel dapper uit laten zien.
Goed voorbeeld op twee wielen:
YouTube: Americans Want You to Forget About This Race (Jeffrey Herlings vs. E...
Sterker nog - dit is een parodie en dat geven ze ook aan.RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:01:
[...]
Zelfs Jeremy Clarkson kan dat:
[YouTube: Jeremy Clarkson's Ultimate Country Side Playground: Farmkhana | The Grand Tour]
Met dan (bv):
[YouTube: How Jeremy Clarkson Drifted Around Sheep and Through A Gate | The Grand Tour | Behind The Scenes]
In de uitzending zit volgens mij dan ook dat ze 5 minuten in de auto filmen als die gewoon stil staat. Voor de toerenteller, het extreem overdreven intrappen van de pedalen en het schakelen, etc.
Tips dat het zo is:
- Slipgeluiden
- Clarkson die stoer in de camera kijkt
- Random stuurbewegingen
- Random schakelen
- De stickers op de auto (goed kijken)
Afijn, we dwalen af.
ping 127.212.23.124
Niet zo heel gek he, hij begon met racen nadat hij zijn zaak had verkocht, op 38-jarige leeftijd. Veel WRC kampioenen zaten nog voordat ze "a" konden zeggen in een autothunder8 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:51:
[...]
edit: ter vergelijking: Sainz Sr. is maar 5 jaar ouder dan Block, maar begon 20 jaar voor Ken Block met rally rijden.
[ Voor 10% gewijzigd door KillaZ op 20-12-2022 10:17 ]
K to the KillaZ
Haha, geniaal filmpjesiggy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:05:
[...]
Goed voorbeeld op twee wielen:
YouTube: Americans Want You to Forget About This Race (Jeffrey Herlings vs. E...
Dat die mafkees ook nog hard onderuit gaat maakt het nog mooier

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 20-12-2022 10:32 ]
Nu kost een pitstop je meestal rond de 25 seconden. wat betekent dat als je een extra stop doet, je dat ook weer moet terugwinnen met snellere ronden.
Stel je legt de pitstop straat zo aan dat je ook een bocht van het circuit afsnijdt, en bijv in totaal maar 10 sec verlies hebt, dan is het veel interessanter om extra pitstops te doen. Dus meer gemixte strategieen, en ook vol pushen op de banden.
Niet alleen kan je niet zo maar even de pitstraat aanpassen, dat duurt jaren met het bouwen van nieuwe boxen, nieuwe in- en uitgangen naar het circuit, infra qua stroom, data, e.d.Bigfoot schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:30:
Het lijkt mij leuk om op een aantal circuits de pitstop straat zo te bouwen, dat je een heel stuk van het circuit af snijdt.
Nu kost een pitstop je meestal rond de 25 seconden. wat betekent dat als je een extra stop doet, je dat ook weer moet terugwinnen met snellere ronden.
Stel je legt de pitstop straat zo aan dat je ook een bocht van het circuit afsnijdt, en bijv in totaal maar 10 sec verlies hebt, dan is het veel interessanter om extra pitstops te doen. Dus meer gemixte strategieen, en ook vol pushen op de banden.
Je zit ook met het issue dat er niet zo heel veel sets banden te verbruiken zijn tijdens een weekend. Vaak hebben ze maar beperkt nieuwe setjes over voor de race, waardoor je sowieso al zeer beperkt bent qua strategie. Perez had laatst ook al een race, dat hij naar andere banden (geel) moest dan de rest (rood), waardoor hij veel plekken verloor en het gezeik over de hulp van Max begon.
En als laatste risico heb je dan dat iemand door de pits rijdt zonder te pitten bij bijvoorbeeld een (V)SC omdat het sneller is en je brandstof bespaart. Pitten tijdens die situatie is nu al de helft minder verlies qua tijd en dat is inclusief 3-4 seconden stilstaan. Als de huidige 25 seconden dan 12,5s wordt en je hebt maar 10 seconden verlies vanwege die andere pitstraat, dan kan je door niet te stoppen een halve tot anderhalve seconde winnen met een drive-through per ronde. Je kan dit dan alleen ondervangen door de pitstraat te sluiten tijdens (V)SC. Blijft alsnog de duur van een dergelijke aanpassingen over (voor zover dat mogelijk is op een circuit qua layout) en de beperkte bandensets.
PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL
Zou volgens mij al helpen als het verschil tussen de banden groter wordt.
Verschil proberen ze al jaren, maar de teams 'kraken' de banden en weten er vervolgens het meeste uit te halen.MikeyMan schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:54:
Lijkt me inderdaad een nogal bewerkelijke aanpassing.
Zou volgens mij al helpen als het verschil tussen de banden groter wordt.
Zo'n extra rondje zoals je bij rallycross hebt, zo'n Jokerlap zou ook leuk zijn. Had Chainbear ooit een filmpje over voor Monaco.
ping 127.212.23.124
Ja omdat het verschil dus te klein is.pjottum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:56:
[...]
Verschil proberen ze al jaren, maar de teams 'kraken' de banden en weten er vervolgens het meeste uit te halen.
Ze stoppen ook niet omdat ze track position belangrijker vinden. En dat los je weer niet op met een kortere pitstop loss time, maar met beter kunnen inhalen.Bigfoot schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:30:
Het lijkt mij leuk om op een aantal circuits de pitstop straat zo te bouwen, dat je een heel stuk van het circuit af snijdt.
Dit. Maar ik vermoed dat te veel coureurs gewoon gaan klagen. Maar dan nog is de ideale strategie zo uitgewerkt. Gewoon maar 3 type banden het hele jaar, niet een range van heb ik jou daar. Soft, medium en hard. En dan minimaal 1 sec verschil tussen de bandjes op een rondje van 1:20. En dan gewoon 'deal with it'. De invloed van de coureurs en teams is gewoon te groot. Dat gedoe met bandenwarmers is eigenlijk een hilarisch triest voorbeeld hiervan. Ook het stuiteren van afgelopen seizoen.
Dat de FIA daar een regel voor verzint, ipv die politieke onzin die ze zelf niet prettig vinden.
Hoe wil je dat bewerkstelligen? Elk circuit heeft zijn eigen karakteristieken waardoor andere banden beter of slechter werken. Als je al zegt "drie type banden het hele jaar" dan kun je nooit zeggen "en 1 seconden verschil tussen de banden" want twee compounds die op circuit A dat verschil geven zullen op circuit B dat compleet anders is of een veel kleiner verschil of veel groter verschil geven. Zie bv Monaco waar de zachtste band eigenlijk al "te hard" is terwijl ze op Zandvoort al met de hardste band moeten zijden door de bankings en de zachte banden (te) hard slijten.siggy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:27:
[...]
Dit. Maar ik vermoed dat te veel coureurs gewoon gaan klagen. Maar dan nog is de ideale strategie zo uitgewerkt. Gewoon maar 3 type banden het hele jaar, niet een range van heb ik jou daar. Soft, medium en hard. En dan minimaal 1 sec verschil tussen de bandjes op een rondje van 1:20. En dan gewoon 'deal with it'.
Dat de verschillen tussen de bandjes dan niet exact gelijk zijn op verschillende banen is evident. Maar dat wil niet zeggen dat er op en baan niet ineens de verschillen weg zijn. Maar wat slijtage betreft meen ik me dat, ik gok ff dat Kees van de Grint zoiets gezegd had, dat het geen issue was om een band te maken die nauwelijks slijt. Die Pirelli bandjes zijn zo gemaakt om op en bepaalde manier te slijten. Lijkt me dat ze ervaring genoeg hebben om aan dit soort wensen te voldoen.RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:32:
[...]
Hoe wil je dat bewerkstelligen? Elk circuit heeft zijn eigen karakteristieken waardoor andere banden beter of slechter werken. Als je al zegt "drie type banden het hele jaar" dan kun je nooit zeggen "en 1 seconden verschil tussen de banden" want twee compounds die op circuit A dat verschil geven zullen op circuit B dat compleet anders is of een veel kleiner verschil of veel groter verschil geven. Zie bv Monaco waar de zachtste band eigenlijk al "te hard" is terwijl ze op Zandvoort al met de hardste band moeten zijden door de bankings en de zachte banden (te) hard slijten.
Maar is het erg? 'Deal with it', uiteraard zonder dat we elke ronde een bandenklapper krijgen. Het voelt af en toe alsof alles zo overgeoptimaliseerd is, maar gelijktijdig wel verschillende winnaars verwachten? Worden de bandjs niet warm genoeg omdat ze te hard zijn? Regel het maar.
En dat bedoel ik dus ook met de bandenwarmers-opmerkingen. Men is er zo gewend aan dat ze uit de pits meteen kunnen knallen dat het nu 'onveilig' zou zijn om met koude bandjes de pits uit te gaan. Dat is toch raar. Zorg maar dat je je bandjes zsm op temperatuur kan krijgen. Deal with it.
Niet exact. Maar meer dan wat het nu is lijkt me geen hele grote uitdaging.RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:32:
[...]
Hoe wil je dat bewerkstelligen? Elk circuit heeft zijn eigen karakteristieken waardoor andere banden beter of slechter werken. Als je al zegt "drie type banden het hele jaar" dan kun je nooit zeggen "en 1 seconden verschil tussen de banden" want twee compounds die op circuit A dat verschil geven zullen op circuit B dat compleet anders is of een veel kleiner verschil of veel groter verschil geven. Zie bv Monaco waar de zachtste band eigenlijk al "te hard" is terwijl ze op Zandvoort al met de hardste band moeten zijden door de bankings en de zachte banden (te) hard slijten.
Uiteindelijk los je hier dus niets mee op. Iedereen moet pitstops maken. Het enige zou kunnen zijn dat je op circuits waar moeilijk in te halen is posities zou kunnen winnen. Maar dan creëer je dus eigenlijk een valse competitie. Want dan kunt je dus pole rijden maar uiteindelijk alsnog verliezen omdat iemand flink wat posities wint door een pitstop te maken. Het is naar mijn mening dus lood om oud ijzer.Bigfoot schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:30:
"When you grow up your heart dies"
Prachtig mooi ook, als je dan maar 5-10 seconden verliest kun je gedurende VSC wss tijd winnen door voor de pit te kiezen ipv het circuitsjaool schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:45:
[...]
Uiteindelijk los je hier dus niets mee op. Iedereen moet pitstops maken. Het enige zou kunnen zijn dat je op circuits waar moeilijk in te halen is posities zou kunnen winnen. Maar dan creëer je dus eigenlijk een valse competitie. Want dan kunt je dus pole rijden maar uiteindelijk alsnog verliezen omdat iemand flink wat posities wint door een pitstop te maken. Het is naar mijn mening dus lood om oud ijzer.
Het zou betekenen dat een 2 of 3 pitstops strategie eerder een voordeel is tov een 1 pits. Dus meer verschillende strategieen in het veld en dus meer actiesjaool schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:45:
[...]
Uiteindelijk los je hier dus niets mee op. Iedereen moet pitstops maken. Het enige zou kunnen zijn dat je op circuits waar moeilijk in te halen is posities zou kunnen winnen. Maar dan creëer je dus eigenlijk een valse competitie. Want dan kunt je dus pole rijden maar uiteindelijk alsnog verliezen omdat iemand flink wat posities wint door een pitstop te maken. Het is naar mijn mening dus lood om oud ijzer.
Nu heeft vaak iedereen een 1 stops
Dat ligt helaas genuanceerder (zoals veel dingen).siggy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:51:
[...]
(...)
En dat bedoel ik dus ook met de bandenwarmers-opmerkingen. Men is er zo gewend aan dat ze uit de pits meteen kunnen knallen dat het nu 'onveilig' zou zijn om met koude bandjes de pits uit te gaan. Dat is toch raar. Zorg maar dat je je bandjes zsm op temperatuur kan krijgen. Deal with it.
Het probleem zit hem er niet zozeer in het gebrek aan grip, bij koude banden. Want daarvan zou je inderdaad kunnen zeggen, "wen er maar aan".
Het probleem zou zitten in het feit dat de banden koud een zodanig lage luchtdruk hebben, dat je er niet hard genoeg mee kan rijden om ze op te warmen, zonder ze te slopen.
Er zou dus nog het nodige aan de banden moeten veranderen, om dat drukverschil (tussen warm en koud) te compenseren. Maar doordat er nog maar beperkt getest wordt, is dat nog niet zo eenvoudig. De drastisch gewijzigde nieuwe banden moeten immers onder alle omstandigheden veilig zijn. En men wil toestanden als met Michelin in Indianapolis 2005 liever voorkomen.
Dat drukverschil is een natuurkundig gegeven, niet echt iets wat een karakteristiek van een band is. De enige manier om daar iets aan te veranderen is het volume van de band veranderen tijdens het rijden en dat lijkt me toch wel heel erg high-tech (en ongewenst, soort van movable aero). Of ja, je kan ook een compressor in de auto's bouwen die de banden oppompt en leeg laat lopen afhankelijk van de temperatuur/druk maar dat lijkt me ook om veel redenen ongewenst. De optimale werktemperatuur van de banden verlagen, dus eigenlijk het verbeteren van de grip bij koude banden is iets wat ze ongetwijfeld kunnen doen, maar met de belasting van een F1-race worden de banden toch wel warm tot ongeveer de temperaturen waar ze nu mee rijden, waardoor je alsnog ditzelfde drukverschil krijgt. Bovendien zullen koude banden dan enorm hard vervormen in bochten, dus voor de wegligging is dat ook niks en qua levensduur zal dat ook geen wonderen verrichten. Dus hoe je het ook wendt of keert, als de druk bij koude banden hoog genoeg is om er hard mee te kunnen knallen, dan zijn de banden op racetemperatuur mokerhard.Wild Chocolate schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:02:
[...]
Het probleem zou zitten in het feit dat de banden koud een zodanig lage luchtdruk hebben, dat je er niet hard genoeg mee kan rijden om ze op te warmen, zonder ze te slopen.
Er zou dus nog het nodige aan de banden moeten veranderen, om dat drukverschil (tussen warm en koud) te compenseren.
[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 20-12-2022 14:27 ]
Mag ik heel simplistisch de aanname doen dat Pirelli de kennis in huis heeft om een band te maken die dit issue niet heeft?Wild Chocolate schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:02:
[...]
Dat ligt helaas genuanceerder (zoals veel dingen).
Het probleem zit hem er niet zozeer in het gebrek aan grip, bij koude banden. Want daarvan zou je inderdaad kunnen zeggen, "wen er maar aan".
Er zou dus nog het nodige aan de banden moeten veranderen, om dat drukverschil (tussen warm en koud) te compenseren. Maar doordat er nog maar beperkt getest wordt, is dat nog niet zo eenvoudig. De drastisch gewijzigde nieuwe banden moeten immers onder alle omstandigheden veilig zijn. En men wil toestanden als met Michelin in Indianapolis 2005 liever voorkomen.
Welke jaar waren die bandenplofjes op Silverstone er? De teams zoeken de limieten op, en Pirelli wordt conservatiever in hun productie. Ff lomp gezegd gaan de teams 'verkeerd' (of extreem) met hun product om en dan is men verwonderd, verbaasd en boos dat er iets fouts mee gebeurd.
Doet me een beetje denken aan Days of Thunder. Iedereen kan knallen, maar de banden heel houden voor een race heeft wat finesse nodig. Dan geef je niet de schuld aan de banden, maar aan de teams/coureurs.
In een richting kunnen ze wel wat met de druk doen. Namelijk een overdruk ventiel toepassen dat bij een hoge druk dus wat lucht er uit laat. Dan kun je met ee juiste druk beginnen op koude banden en behoud je ook met warme banden de druk. Enige (grote) nadeel is uiteraard dat de druk niet terug komt als de temperatuur weer daalt, zoals bij een (V)SC.DataGhost schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:25:
[...]
Dat drukverschil is een natuurkundig gegeven, niet echt iets wat een karakteristiek van een band is. De enige manier om daar iets aan te veranderen is het volume van de band veranderen tijdens het rijden en dat lijkt me toch wel heel erg high-tech (en ongewenst, soort van movable aero). Of ja, je kan ook een compressor in de auto's bouwen die de banden oppompt en leeg laat lopen afhankelijk van de temperatuur/druk maar dat lijkt me ook om veel redenen ongewenst. De optimale werktemperatuur van de banden verlagen, dus eigenlijk het verbeteren van de grip bij koude banden is iets wat ze ongetwijfeld kunnen doen, maar met de belasting van een F1-race worden de banden toch wel warm tot ongeveer de temperaturen waar ze nu mee rijden, waardoor je alsnog ditzelfde drukverschil krijgt. Bovendien zullen koude banden dan enorm hard vervormen in bochten, dus voor de wegligging is dat ook niks en qua levensduur zal dat ook geen wonderen verrichten. Dus hoe je het ook wendt of keert, als de druk bij koude banden hoog genoeg is om er hard mee te kunnen knallen, dan zijn de banden op racetemperatuur mokerhard.
Dan zit je idd met wat er gebeurt als banden afkoelen tijdens een safety car.RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:48:
[...]
In een richting kunnen ze wel wat met de druk doen. Namelijk een overdruk ventiel toepassen dat bij een hoge druk dus wat lucht er uit laat. Dan kun je met ee juiste druk beginnen op koude banden en behoud je ook met warme banden de druk. Enige (grote) nadeel is uiteraard dat de druk niet terug komt als de temperatuur weer daalt, zoals bij een (V)SC.
Maar volgens mij hoeft het allemaal niet zo'n probleem te zijn. In Indycar rijden ze immers ook zonder bandenwarmers.
Uiteindelijk zal Pirelli dat wel kunnen, ja. Maar de stap van nu 70 graden naar omgevingstemperatuur is wel heel groot. Waarschijnlijk zullen de auto's ook hierop aangepast moeten worden, maar hoe?siggy schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:32:
[...]
Mag ik heel simplistisch de aanname doen dat Pirelli de kennis in huis heeft om een band te maken die dit issue niet heeft?
Welke jaar waren die bandenplofjes op Silverstone er? De teams zoeken de limieten op, en Pirelli wordt conservatiever in hun productie. Ff lomp gezegd gaan de teams 'verkeerd' (of extreem) met hun product om en dan is men verwonderd, verbaasd en boos dat er iets fouts mee gebeurd.
Doet me een beetje denken aan Days of Thunder. Iedereen kan knallen, maar de banden heel houden voor een race heeft wat finesse nodig. Dan geef je niet de schuld aan de banden, maar aan de teams/coureurs.
Hier staat nog wel het een en ander uitgelegd:
https://www.motorsport.co...nt-says-shovlin/10397017/
Wellicht kan men banden ontwikkelen met een steviger karkas, of misschien juist wel met een flexibeler karkas (zodat het karkas niet overbelast raakt door het vele vervormen bij lagere druk). Er zal gerust wel wat op te ontwikkelen zijn. Alleen of dat lukt in de tijd die er nu voor gesteld is (2024 geen bandenwarmers meer), met de weinige testen die ervoor beschikbaar zijn, dat waag ik wel te betwijfelen.DataGhost schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:25:
[...]
Dat drukverschil is een natuurkundig gegeven, niet echt iets wat een karakteristiek van een band is. De enige manier om daar iets aan te veranderen is het volume van de band veranderen tijdens het rijden en dat lijkt me toch wel heel erg high-tech (en ongewenst, soort van movable aero). Of ja, je kan ook een compressor in de auto's bouwen die de banden oppompt en leeg laat lopen afhankelijk van de temperatuur/druk maar dat lijkt me ook om veel redenen ongewenst. De optimale werktemperatuur van de banden verlagen, dus eigenlijk het verbeteren van de grip bij koude banden is iets wat ze ongetwijfeld kunnen doen, maar met de belasting van een F1-race worden de banden toch wel warm tot ongeveer de temperaturen waar ze nu mee rijden, waardoor je alsnog ditzelfde drukverschil krijgt. Bovendien zullen koude banden dan enorm hard vervormen in bochten, dus voor de wegligging is dat ook niks en qua levensduur zal dat ook geen wonderen verrichten. Dus hoe je het ook wendt of keert, als de druk bij koude banden hoog genoeg is om er hard mee te kunnen knallen, dan zijn de banden op racetemperatuur mokerhard.
En het verschil met F2 en Indycar, waar men al zonder bandenwarmers rijdt, is geloof ik wel vrij groot. F2 heeft veel minder vermogen en minder downforce, Indycar heeft in ieder geval minder downforce.
F2 rijdt met de Dallara F2 2018, 720kg met 620pk (0.86 pk/kg) Indycar rijdt met de Dallara DW12, 748kg met 675pk (0.90 pk/kg). Behoorlijk vergelijkbaar dus, minder dan 5% verschil in pk/kg. Ze hebben nooit op dezelfde banen gereden maar in 2019 heeft Indycar op COTA gereden met als snelste Q-tijd 1:45.454 terwijl F1 daar toen 1:32.029 in Q neerzette. Dat is 14.5% langzamer dan F1. In datzelfde jaar zette F2 op bijv. Silverstone 1:38.182 neer, tegenover 1:25.093 voor F1, dus 15.3% langzamer. Het verschil in zowel vermogen als rondetijden tussen Indycar en F2 ziet dus best wel klein uit.Wild Chocolate schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:06:
[...]
En het verschil met F2 en Indycar, waar men al zonder bandenwarmers rijdt, is geloof ik wel vrij groot. F2 heeft veel minder vermogen en minder downforce, Indycar heeft in ieder geval minder downforce.
Ik doelde op het verschil van F1 ten opzichte van F2/Indycar. Waarbij ik niet verwacht had dat Indycar zoveel minder vermogen heeft als F1 en dus zo dicht bij F2 zat. Maar het versterkt mijn punt alleen maar, dat het voor F1 nog niet zo makkelijk is, ondanks dat F2 en Indycar het al doen.DataGhost schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:35:
[...]
F2 rijdt met de Dallara F2 2018, 720kg met 620pk (0.86 pk/kg) Indycar rijdt met de Dallara DW12, 748kg met 675pk (0.90 pk/kg). Behoorlijk vergelijkbaar dus, minder dan 5% verschil in pk/kg. Ze hebben nooit op dezelfde banen gereden maar in 2019 heeft Indycar op COTA gereden met als snelste Q-tijd 1:45.454 terwijl F1 daar toen 1:32.029 in Q neerzette. Dat is 14.5% langzamer dan F1. In datzelfde jaar zette F2 op bijv. Silverstone 1:38.182 neer, tegenover 1:25.093 voor F1, dus 15.3% langzamer. Het verschil in zowel vermogen als rondetijden tussen Indycar en F2 ziet dus best wel klein uit.
https://nos.nl/l/2457150
De autosportfederatie FIA is van plan strengere regels te gaan hanteren voor het uiten van van politieke, religieuze en persoonlijke boodschappen rond de races.
[ Voor 56% gewijzigd door YakuzA op 20-12-2022 19:08 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En gelijk hebben ze...YakuzA schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:08:
Oef Vettel is weg en direct grijpt de FIA in:
https://nos.nl/l/2457150
[...]
Ja want sport en politiek ...
Oh, maar het organiseren van een sport evenement is veel landen is puur politiek gewin.
Nee, die meuk eromheen, niet direct politiek...hjs schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:18:
[...]
Ja want sport en politiek ...
Oh, maar het organiseren van een sport evenement is veel landen is puur politiek gewin.
Edit: ik moet natuurlijk een knipoog plaatsen...

[ Voor 10% gewijzigd door CreativeS op 20-12-2022 20:44 ]
Heeft u het titelfeest goed doorstaan?
Ik was niet bij het feest en showrun in Milton Keynes. In London hadden we ons Kerstfeest en dat valt niet onder het budgetplafond. Dit jaar zitten we duidelijk onder het budgetplafond en dat willen we zo vroeg mogelijk bevestigd hebben zodat we niet weer tegen een verrassing aanlopen zoals afgelopen seizoen.
Waar staat de 2022 titel in uw persoonlijke ranglijst van alle 6 titels die Red Bull gewonnen heeft?
2010 was de meest opwindende omdat de titel pas in de laatste race werd beslist. Het was onze en die van Vettel eerste titel die emotionele, aparte plek heeft. Vorig seizoen was een echte thriller tegen Hamilton en psychisch gezien ook de zwaarste. Dit seizoen was oppermachtig, vooral een aantal overwinningen van Verstappen zoals in Spa heeft een blijvende indruk achtergelaten.
Kunt u gezien het puntenaantal de schaamteloze superioriteit verklaren terwijl Ferrari op het circuit steeds dichtbij zat?
Wij hebben geprofiteerd van de strategische fouten, pech en motorschades bij Ferrari. In de loop van het seizoen hadden zij hun wagen zo ontwikkeld dat de banden sneller gingen slijten. Na de 3e race met 46 punten kwam bij ons "en nu moet het goed" mentaliteit. Onze wagen was aan het begin van het seizoen 20 kilo te zwaar. Door gewichtsafname wisten we tijdswinst op het circuit te boeken. In de windtunnel win je zoveel punten neerwaartse druk maar dat is de theorie. Elke kilo minder geeft in de praktijk een beoaalde tijdswinst. Daardoor is ook het rijgedrag veranderd wat een Verstappen optimaal kan benutten. Als Max op de limiet rijdt en het vertrouwen heeft dan is dat anders wanneer een andere coureur op de limiet rijdt. Onze wagen staat waar Perez staat. Perez is een goede Formule 1 coureur maar is geen Verstappen.
Ook voor Verstappen moet alles kloppen. De grand prix van Brazilië heeft laten zien wat er gebeurt als een stukje van de puzzel ontbreekt.
Naast Brazilië was er nog een grand prix waar we met de afstelling in de simulator ernaast zaten maar daar konden we nog corrigeren. In Brazilië kwamen de sprint en de regen ertussendoor. Bij een normaal schema met 3 vrije trainingen hadden we het ook weer voor elkaar gekregen.
Was het ook een factor dat Red Bull minder fouten heeft gemaakt dan haar tegenstanders?
Wat betreft strategie zeer zeker. Meestal hadden we het bij het juiste eind en dan komt de kwaliteit van Verstappen er nog bij. Van hem weten we dat hij het tempo kan rijden die de strategie vraagt en daarbij zijn banden weet te strelen, hij is een echte bandenfluisteraar geworden. Het beste voorbeeld was in Abu Dhabi, toen Perez dichterbij kwam maar Leclerc op sleeptouw had. Max heeft toen het tempo opgevoerd en is met 3 tienden weggereden. Deze reserve heeft hij bijna overal.
Eigenlijk waren de voortekenen voor Red Bull niet goed. De 2021 wagen werd tot laat in het seizoen verder ontwikkeld waardoor tijd voor de 2022 wagen verloren ging. Heeft een compleet nieuw regelement geholpen omdat Red Bull vroeger ook voordeel had bij regelwijzigingen?
Had het oude regelement blijven bestaan dan had dat een probleem kunnen geven. Een Adrian Newey of Rob Marshall kunnen terugvallen op hun jarenlange ervaring en herkennen de vallen en de zwaktes in een regelement, weten waar te beginnen en in welke richting het moet gaan. Fascinerend om te zien was dat er 3 verschillende wagens zijn die een vergelijkbaar resultaat behalen, althans de Ferrari.
Red Bull had het bouncing al voor de start van het seizoen verholpen. Hielp daarbij de ervaringen die Newey 40 jaar geleden deed?
Bouncing moet je niet als iets geïsoleerd zien. Iedereen kan het laten verdwijnen door de rijhoogte aan te passen, het nadeel is dat het dan ten koste gaat van minder neerwaartse druk. Bij ons was het effect nooit zo erg als bij anderen, niet eens bij de eerste test.
De laatste weken was het erg onrustig op de teambaas markt. Blijft alles stabiel bij Red Bull?
Bij Red Bull is het rustig. De eerste gesprekken met de heer Mintzlaff, onze nieuwe baas, hebben plaatsgevonden. We zijn het eens dat het niet nodig is een succesformule zoals Red Bull Racing te veranderen. Dat is wel nodig bij Alpha Tauri, afgelopen seizoen was niet bevredigend.
Een nieuwe baas wil altijd zijn stempel drukken. Ook al zijn er geen personele wijzigingen in een succesvol team zijn er mogelijk andere gebieden waar iets veranderd moet worden. Wat kunnen we daar verwachten?
De nieuwe baas heeft verzekerd dat hij alles zo wil laten wil hoe het onder Dietrich Mateschitz was.
Wat moet er bij Alpha Tauri veranderen?
Ik zou zeggen ze zijn beneden hun niveau verslagen. Met het potentieel, zowel technisch als financieel, is een 9e plek niet acceptabel. Ze hebben veel fouten gemaakt met de strategie, de wagen had te weinig neerwaartse druk. Momenteel zijn we met een inventarisatie bezig om te zien aan welke knoppen we moeten draaien.
Ziet u uw tegenstander verzwakken? Een wissel aan de top brengt altijd onrust met zich mee.
Wat Ferrari bereft begrijp ik de wisseling niet helemaal. Ik schat Binotto in als een excellente techneut en politicus. Hij was alleen overweldigd door de taak die hij had, een sportdirecteur aan zijn zijde had voldoende geweest om hem op het circuit en bij de strategie te helpen. De nieuwe man die nog meer veel functies heeft zie ik een verzwakking voor Ferrari.
Kunnen Red Bull en Mercedes daardoor winnaars worden?
In ieder geval door stabiiteit en continuïteit.
Red Bull bouwt zijn eigen motor maar Honda haakt niet aan. Honda heeft zich alleen voor 2026 ingeschreven. Waarom scheiden de wegen?
Het is verkrampte situatie met een voorgeschiedenis. Toen Honda 2 jaar geleden besloot uit te stappen hadden we in de eerste fase nergens grip op. Honda wou niet eens de bestaande motor meer leveren. Dat hebben we geleidelijk kunnen transformeren in een samenwerking zoals het nu is. Gelijktijdig hebben we voor de toekomst een eigen motorenfabriek opgezet met de nieuwste testbanken en meetinstrumenten van AVL In Sakura (Japan) staat nog een keer hetzelfde maar dan bij Honda. Toen het er om ging wat te doen in 2026 werd het moeilijk. De gedachte was dat Honda zich met het hybride deel ging bezighouden maar we zijn niet tot een gezamenlijk besluit gekomen. We kijken het eerst aan, binnenkort komt er een beslissing.
Is ook een andere partner mogelijk?
Laten we het afwachten.
Het is al moeilijk genoeg een concurrende wagen in Formule 1 te bouwen. Een eigen motor is totaal iets anders. Hoe groot is het respect hiervoor?
Het is een ongelofelijke uitdaging maar wordt verzacht door onze absolute topman Ben Hodgkinson en het team wat bijna 300 man groot is die voornamelijk uit ervaren motorbouwers bestaat. Niet alleen van Mercedes maar ook van Ferrari, Renault en Cosworth. Het is een groep met ongelofelijke ervaring en experise.
In het nieuwe regelement zullen 2 zaken doorslaggevend zijn, de accu en de software. Als je de reclame mag geloven bouwt momenteel elke autofabrikant de beste accu. Het moet nog blijken waar iedereen straks staat. Als je eigen concern geen accu fabriceert moet het ergens vandaan halen en er zijn al OEM's die dat kunnen. Met die kun je een partnerschap afsluiten zodat je knowhow in je race project kunt onderbrengen.
Terug naar Honda. Als die in 2026 willen instappen hebben ze een team nodig. In eerste instantie zou dat Alpha Tauri kunnen zijn. Is Alpha Tauri te koop voor Honda?
Als Honda terugkomt hebben ze een topteam nodig. Dat is Alpha Tauri niet en al helemaal niet als het van ons losgekoppeld is met een andere motor en langer geen synergie meer met ons heeft. Wat ik om mij heen hoor wil elke fabrikant, van Audi tot Renault, een 2e team hebben dan blijft er voor Honda niet veel over.
Heeft Red Bull Powertrains qua winstgevendheid een 2e team nodig?
Niet alleen vanwege de winstgevendheid. 2 teams betekent dubbele informatie wat ook een belangrijke factor is bij de ontwikkeling en betrouwbaarheid. Met 2 teams los je problemen sneller op.
Red Bull staat te boek als leeromgeivng voor jonge coureurs. Wie zijn een baken van hoop momenteel?
Op de eerste plaats Franzose Isack Hadjar. Ik noem hem kleine Prost omdat hij en Porst ongeveer even lang zijn. Daarnaast hebben we nog Zane Malone, een talent uit Barbados en Enzo Fittipaldi. Zij rijden voor ons en moeten zich gaan bewijzen in de Formule 2. Het sleutelwoord is constant aan de top meerijden. Liam Lawson heeft dat een tijd niet gedaan maar aan het einde goed gepresteerd in een aantal races. Dan hadden we nog Jüri Vips. Die zei iets verkeerd waarna het meteen afgelopen was, wat ook niet goed is. Een jongen van 21 zegt wel eens vaker iets stoms.
In Formule 3 rijdt Sebastian Montoya voor ons. We zijn breed vertegenwoordig maar als er niemand opstaat zullen we ons weer op de markt begeven. Zo hebben we ook De Vries binnengehaald. Uiteindelijk hebben we een coureur nodig die wedstrijden kan winnen en die hadden we niet.
Ziet u ergens op de markt een nieuwe Verstappen?
Nee.
Voor wie heeft u volgend seizoen meer angst, Mercedes of Ferrari?
Heel duidelijk Mercedes. Zoals ik al eerder zei zijn zij een stabieler team en ze hebben Hamilton. Ook al ging het dit jaar minder blijft het een apart nummer. Zijn rondetijden lieten doorschemeren dat hij nog steeds een topcoureur is. Het is een sterker pakket dan Ferrari.
https://www.auto-motor-un...ew-helmut-marko-red-bull/
En waar valt Oostenrijk dan onder? Ook een sprintweekend waar ze door de mand vielen door foute afstelling. En daar hebben ze ook niks meer (kunnen) corrigeren in afstelling.Chocoball schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:13:
Ook voor Verstappen moet alles kloppen. De grand prix van Brazilië heeft laten zien wat er gebeurt als een stukje van de puzzel ontbreekt.
Naast Brazilië was er nog een grand prix waar we met de afstelling in de simulator ernaast zaten maar daar konden we nog corrigeren. In Brazilië kwamen de sprint en de regen ertussendoor. Bij een normaal schema met 3 vrije trainingen hadden we het ook weer voor elkaar gekregen.
Daar dacht ik ook aan en dat was ook een sprint weekend. Dus benieuwd welke grand prix de Herr Doktor dan op doelt.RobertMe schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:02:
[...]
En waar valt Oostenrijk dan onder? Ook een sprintweekend waar ze door de mand vielen door foute afstelling. En daar hebben ze ook niks meer (kunnen) corrigeren in afstelling.
ongeacht de inhoud of boodschap, waardeer ik dat enorm; persoonlijkheid en karakter tonen. Dat zijn er maar weinig (tegenwoordig) op de grid; Lewis, Alonso, Max, Vettel, kimi, Norris en daniel, overige van de grid is zo ... politiek correctHomeland schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:27:
Bizarre nieuwe regels vanuit de FIA waar gelukkig ook vanuit journalisten al veel geklaag over is. Het gaat zo ineens wel heel erg de FIFA kant op. Afgelopen jaren zijn coureurs populairder geworden juist doordat er wat meer persoonlijkheid en meningen zichtbaar waren, zonde als ze dat nu lam slaan.

"Never bite the hand that feeds you".Homeland schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:27:
Bizarre nieuwe regels vanuit de FIA waar gelukkig ook vanuit journalisten al veel geklaag over is. Het gaat zo ineens wel heel erg de FIFA kant op. Afgelopen jaren zijn coureurs populairder geworden juist doordat er wat meer persoonlijkheid en meningen zichtbaar waren, zonde als ze dat nu lam slaan.
En laat er nou net heel veel centjes uit die staten komen die niet zoveel op hebben met vrijheid van meningsuiting, mensenrechten, LHGBTQ en de rest van het alfabet.
Dezelfde paniek reactie zag je bij de FIFA toen men een statement wilde maken met die aanvoerdersbanden. Het is te triest voor woorden maar we zijn er zelf debet aan door massaal te kijken.
Move on.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Het zegt nogal veel, wat gebeurt er met hun We Race As One? Is dat doel ineens bereikt? En veel zaken zijn niet politiek.Damian schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:35:
Ach wie raken ze nou effectief met die regel. Alleen Hammy met zijn BLM geneuzel elke keer en Vettel, maar die is toch weg.
Move on.
Er zijn zoveel kleine dingen/opmerkingen van coureurs, als daar een straf aan kan gaan hangen dan weet je dus dat elk interview doodsaai gaat worden. Religieuze uitingen mogen ook niet, benieuwd wat Gasly gaat doen die volgens mij voor elke race even een kruisje slaat, wat dus ook niet meer mag.
Het zijn bizarre restricties, volledig ingegeven door het geld willen binnenharken van de meest ongure regimes.
Welk politiek geneuzel bedoel je? Over of team A de auto van team B gekopieerd heeft. Hoe het kan dat team B een "illegale" fix voor de auto toevallig klaar heeft liggen in het weekend dat de fix niet meer illegaal is? Over wat een flexibele vleugel is nadat er al jaren mee gereden wordt? Of catering nu wel of niet onder de budget cap valt? Hoe het kan dat er teams zijn die informatie hebben over overschrijding ban de budget cap terwijl de FIA nog niks er over gepubliceerd heeft?sjaool schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:59:
Ik zal blij zijn als al dat politieke geneuzel uit de F1 verdwenen is. Laat het alsjeblieft weer om racen gaan.
Deze politiek, of bedoel je andere politiek?
Dus sporters mogen geen politiek bedrijven, maar de politici mogen wel sport bedrijven? Kijk eens wie er op een podium staat, er staat altijd een hoge politici bij... Zijn mensenrechten politiek? Denk het niet. Ik vind het wel fijn dat er sporters zijn die een moreel kompas hebben en de wereld proberen te verbeteren via hun platform / podium.sjaool schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:59:
Ik zal blij zijn als al dat politieke geneuzel uit de F1 verdwenen is. Laat het alsjeblieft weer om racen gaan.
Mooi als dat politieke geneuzel weg is, hoeft de F1 race nooit meer in Saudi Arabie gedaan te worden.sjaool schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:59:
Oh nee, de politieke muilkorf telt natuurlijk alleen voor de coureurs, niet voor de FIA
Jammer dat ze bij hun grote vrienden van de FIFA in het playbook hebben gekeken.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 21-12-2022 10:46 ]
PSN
Hoever moet ik terug ik jou berichten om die discussie te vinden?sjaool schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:36:
Als jullie niet snappen wat ik bedoel dan heeft een discussie geen nut. Lees de voorgaande discussie eens en dan weet je het.
Heb je een linkje naar de voorgaande discussie?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Signatures zijn voor boomers.
jack zomer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:45:
[...]
Hoever moet ik terug ik jou berichten om die discussie te vinden?
Heb je een linkje naar de voorgaande discussie?
sjaool schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:59:
De FOM heeft voor de start van het 2022 seizoen "afgekocht" door extra geld in het Formula 1 engineering scholarsship te stoppen waarmee ook het "we race as one" moment voor de race is verdwenen en dat coureurs daar een eigen invulling aan mochten geven. De doelen zijn mogelijk niet behaald maar krijgt wel minder aandacht.Homeland schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:39:
[...]
Het zegt nogal veel, wat gebeurt er met hun We Race As One? Is dat doel ineens bereikt? En veel zaken zijn niet politiek.
Dit jaar is dan weer het "drive it out" initiatief gestart om online misbruik op social media tegen te gaan. Daar zijn de doelen met name na de race in Brazilië nog niet gehaald.
Ik kan me daar wel iets bij indenken. Zoiets gaat ook altijd goed totdat er teveel ge/misbruik van gemaakt wordt.
dus er is geen discussie?Maasluip schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:54:
Het gaat over coureurs die het over andere zaken dan F1 hebben. Vettel over klimaat, Hamilton over BLM. Dat sporters hun positie niet gebruiken als podium voor hun "bijzaken".
gewoon een paar opmerkingen gedurende het seisoen?
mm ik heb me er nooit aan geïrriteerd.
en het maakt mij ook niet zoveel uit wie er voor ''blue lives matters'' of ''greenpeace'' is.
licht uit, gas op de plank, op naar 2023
The problem with communication is the illusion it has taken place.
The boys are back in town!
— Race Of Champions (@RaceOfChampions) 21 december 2022
We're delighted to reunite Team #Smick at #ROCSweden 2023 as @SchumacherMick and Sebastian Vettel will try to clinch a ninth ROC Nations Cup title for Team Germany! 🇩🇪
DETAILS: https://t.co/LmSufpTEYa #F1 pic.twitter.com/jVV6GU6myL
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik ook niet zo, behalve Lewis zijn gedram met BLM. Maar hoe activistischer de coureurs worden hoe meer mensen zich er aan gaan irriteren. Zie ook de reactie op Lewis die een paar keer in zijn blote bast op het podium stond.jack zomer schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:37:
[...]
mm ik heb me er nooit aan geïrriteerd.
Dat was toch meer vanwege de raketaanval? Niet vanwege uitspraken van de coureurs.siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:54:
Zijn we Jeddah al vergeten dat het hele circus min of meer gegijzeld werd om te racen? Dit gaat echt niet om Lewis of Vettel.
Max en Nyck zouden samen mee moeten doen
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Da's leuk voor ons, maar de marketingwaarde vermoedelijk te klein.SnowDude schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:15:
[...]
Als Nyck komend seizoen structureel top 10 rijdt, gaan ze toch al snel in dezelfde auto zitten ...
ping 127.212.23.124
Maar de coureurs wilden eigenlijk weg, maar vliegtuig kreeg geen toestemming om weg te vliegen dankzij MBS. Ze werden in feite gegijzeld en gedwongen om te racen. Nadat er inderdaad raketaanval in de buurt was. En heb er niet echt een coureur openlijk over horen praten, laat staan dat iemand van de FIA het verhaal bevestigd heeft.Maasluip schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:13:
[...]
Dat was toch meer vanwege de raketaanval? Niet vanwege uitspraken van de coureurs.
Punt is dat MBS dictatortrekjes heeft, en al helemaal niet tegen kritiek kan. Ik vind het ook niet toevallig dat dit nieuws komt vlak na het gala. Als Lewis of Vettel het probleem zouden zijn, dan was dat wel eerder gebeurd lijkt me. SA heeft het niet zo met mensenrechten, en MBS lijkt de F1 zo te willen runnen.
MBS heeft niets te zeggen over de F1 als geheel... die kerel runt gewoon Saudi Arabie...siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:26:
[...]
Maar de coureurs wilden eigenlijk weg, maar vliegtuig kreeg geen toestemming om weg te vliegen dankzij MBS. Ze werden in feite gegijzeld en gedwongen om te racen. Nadat er inderdaad raketaanval in de buurt was. En heb er niet echt een coureur openlijk over horen praten, laat staan dat iemand van de FIA het verhaal bevestigd heeft.
Punt is dat MBS dictatortrekjes heeft, en al helemaal niet tegen kritiek kan. Ik vind het ook niet toevallig dat dit nieuws komt vlak na het gala. Als Lewis of Vettel het probleem zouden zijn, dan was dat wel eerder gebeurd lijkt me. SA heeft het niet zo met mensenrechten, en MBS lijkt de F1 zo te willen runnen.
Dit is gewoon FIA die geld wil uit de meest onwenselijke regimes en daarvoor alle moralen opzij zal zetten, erg trieste ontwikkeling.
Bron? Ik heb van dit verhaal helemaal niks gehoord en ik kan er ook niks over vinden. Alleen over een lange meeting nav de raketaanval en dat er daarna gezamenlijk besloten is te gaan racen. Dat je vaak negatief bent, soit, maar dit klinkt als fantasie. Misschien dat je er daarom geen coureurs of de FIA over gehoord hebt?siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:26:
[...]
Maar de coureurs wilden eigenlijk weg, maar vliegtuig kreeg geen toestemming om weg te vliegen dankzij MBS. Ze werden in feite gegijzeld en gedwongen om te racen. Nadat er inderdaad raketaanval in de buurt was. En heb er niet echt een coureur openlijk over horen praten, laat staan dat iemand van de FIA het verhaal bevestigd heeft.
MBS is race director FIA president, geen luchtverkeersleider. Absoluut nul kans dat hij eventjes vertrektoestemming blokkeert van een lijnvlucht of charter, laat staan de prive-jet van Max ofzo.
[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 21-12-2022 14:52 ]
https://jalopnik.com/f1s-...rabian-gp-afte-1848707409DataGhost schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:33:
[...]
Bron? Ik heb van dit verhaal helemaal niks gehoord en ik kan er ook niks over vinden. Alleen over een lange meeting nav de raketaanval en dat er daarna gezamenlijk besloten is te gaan racen. Dat je vaak negatief bent, soit, maar dit klinkt als fantasie. Misschien dat je er daarom geen coureurs of de FIA over gehoord hebt?
MBS is race director, geen luchtverkeersleider. Absoluut nul kans dat hij eventjes vertrektoestemming blokkeert van een lijnvlucht of charter, laat staan de prive-jet van Max ofzo.
According to BBC Sport, the drivers who were against competing in Jeddah were convinced by information given by the team principals. It is mentioned explicitly that “part of this information involved the possible consequences of not racing, such as how easily teams and drivers would be able to leave the country if the race did not happen.”
Het staat mij ook bij dat de coureurs na de meeting er niks over mochten zeggen. Er zou geraced worden was het besluit en geen stevige woorden meer over het (raket)incident na de meeting. Ook het verhaal van dat ze vliegtuigen aan de grond houden als dreigement staat mij bij.DataGhost schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:33:
[...]
Bron? Ik heb van dit verhaal helemaal niks gehoord en ik kan er ook niks over vinden. Alleen over een lange meeting nav de raketaanval en dat er daarna gezamenlijk besloten is te gaan racen. Dat je vaak negatief bent, soit, maar dit klinkt als fantasie. Misschien dat je er daarom geen coureurs of de FIA over gehoord hebt?
MBS is race director, geen luchtverkeersleider. Absoluut nul kans dat hij eventjes vertrektoestemming blokkeert van een lijnvlucht of charter, laat staan de prive-jet van Max ofzo.
Wellicht dat dat met het commentaar van Viaplay kwam.
Ik het het over MBS de FIA president heHomeland schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:33:
[...]
MBS heeft niets te zeggen over de F1 als geheel... die kerel runt gewoon Saudi Arabie...
Dit is gewoon FIA die geld wil uit de meest onwenselijke regimes en daarvoor alle moralen opzij zal zetten, erg trieste ontwikkeling.
Maar ja, FIA is gewoon hetzelfde als de FIFA. Het zegt ook genoeg dat een MBS FIA president kan worden. Doekoes.
Maar tegelijkertijd wel niet in Rusland racen, maar wel in dit soort fijne landjes.
[ Voor 13% gewijzigd door siggy op 21-12-2022 14:51 ]
In die quote staat het niet, in de eerste regel van de daaropvolgende alinea wordt gehint naar een mogelijkheid maar die heeft niks met de FIA/Bin Sulayem te maken.
https://the-race.com/form...driver-meeting-in-jeddah/DataGhost schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:54:
[...]
In die quote staat het niet, in de eerste regel van de daaropvolgende alinea wordt gehint naar een mogelijkheid maar die heeft niks met de FIA/Bin Sulayem te maken.
Lijkt me duidelijk dat die informatie die via de teams verspreid is niet van de schoonmaakster komt.....All 20 drivers and the 10 team principals had originally attended a meeting with F1 CEO Stefano Domenicali and FIA president Mohammed Ben Sulayem at 10pm local time to discuss the situation following Yemen rebel group Houthi’s missile strike on an Aramco oil depot six miles from the Saudi Arabian Grand Prix venue on Friday.
Ja maar kijk nog eens naar wat je zelf geschreven hebt:siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:01:
[...]
https://the-race.com/form...driver-meeting-in-jeddah/
[...]
Lijkt me duidelijk dat die informatie die via de teams verspreid is niet van de schoonmaakster komt.....
Dat is iets heel anders.siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:26:
[...]
maar vliegtuig kreeg geen toestemming om weg te vliegen dankzij MBS.
Wie wat geroepen heeft en hoe echt die dreigementen waren zullen we nooit achter komen.
Voor het gaval dat mensen het missen.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
question!?Illegal_Alien schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:33:
[YouTube: 12 Days of Christmas - F1 version | Formula 1 Animated Comedy]
Voor het gaval dat mensen het missen.
ping 127.212.23.124
Is het relevant wie wat precies gezegd heeft op de komma toe? Er is genoeg te deduceren uit de artikelen en de bedreigingen (of hoe jet dat ook wilt noemen) zullen van MBS gekomen zijn, niet van Stefano.RobertMe schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:30:
Wie wat geroepen heeft en hoe echt die dreigementen waren zullen we nooit achter komen.
If it walks like a duck......
De invloed van het MO is al pervers genoeg en dat zal niet minder worden. Hun normen en waarden zullen maar langzaam de standaard worden in de internationale sporten. Ze kopen zich gewoon in, omhoog en sportswashing doet de rest.
Als het uitgangspunt is dat MBS het gedaan heeft dan is het inderdaad niet Domenicale geweest... Je redeneert nu naar de conclusie, niet vanuit het startpunt.siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:53:
[...]
Is het relevant wie wat precies gezegd heeft op de komma toe? Er is genoeg te deduceren uit de artikelen en de bedreigingen (of hoe jet dat ook wilt noemen) zullen van MBS gekomen zijn, niet van Stefano.
Misschien is het wel Toto Wolff geweest die dat dreigement gemaakt heeft. Immers is er pas een beslissing gekomen nadat de teambazen met de coureurs gesproken hebben. En dus niet nadat Dimenicale & MBS met de coureurs gesproken hebben.
Ik vind het nogal een verschil tussen als feit stellen dat de baas van de FIA aan wat lijntjes heeft getrokken om een vliegtuig met vertrekkende coureurs aan de grond te houden, en slechts de suggestie van een media-outlet dat in het verleden wel eens sporters door de overheid in het land zijn gehouden. Zo kan ik jou ook woorden in de mond gaan leggen, immers if it walks like a tweaker... he?siggy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:53:
[...]
Is het relevant wie wat precies gezegd heeft op de komma toe? Er is genoeg te deduceren uit de artikelen en de bedreigingen (of hoe jet dat ook wilt noemen) zullen van MBS gekomen zijn, niet van Stefano.
If it walks like a duck......
De invloed van het MO is al pervers genoeg en dat zal niet minder worden. Hun normen en waarden zullen maar langzaam de standaard worden in de internationale sporten. Ze kopen zich gewoon in, omhoog en sportswashing doet de rest.
Dus je kan het prima niet eens zijn met iets of iemand maar zorg dan wel dat je de feiten op een rijtje hebt en geen onzin verkondigt.
Zal eerder iets zijn met douane en paspoorten.
Vliegtuigen tegen houden is net weer wat moeilijker
PSN
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Cook met zijn vlagBlackMonkey schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:16:
Al dat serieuze gedoe.....tijd voor iets anders:
[YouTube: The 2022 F1 Season Except It's a Meme]
Mijn boefje is liev!
Of Max en Renger of VeeKay. Denk dat Renger of VeeKay wel te paaien zijn daarvoor.SnowDude schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:15:
Neuville kan ook nog, die heeft nog geen Nations team. Hoop dat ze daar Vandoorne nog bij zetten, dan hebben ze een leuk Belgisch team en doet de FE kampioen ook mee.
Dat hoofd van de Vries op die achtervleugelBlackMonkey schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:16:

Heerlijk dat dit gewoon vanuit FOM zelf komt. Moeten ze vaker doen, genieten!BlackMonkey schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:16:
DeVries zijn gezicht op de debris en Tim Apple op het einde
[YouTube: https://youtu.be/aOfVnk5m0hw]
[ Voor 37% gewijzigd door sjaool op 22-12-2022 21:19 ]
W14's first words! 🤩
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) 22 december 2022
Firing up our 2023 @F1 car... pic.twitter.com/6delOaaE4H
Deze ruimte is bewust leeg gelaten
Klinkt als een ouwe puch.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dit is echt letterlijk het draaiboek van sommige TweakersSepp14 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:58:
[Afbeelding]
Timeline off season voor nieuwe F1 fans.![]()
![]()
Komt van het account van Enginemode11, voormalig RB engineer.
Vaak bu'j te bang!
Admin you’ve absolutely disrespected my timeline pic.twitter.com/OMeszLEprX
— Dan - EngineMode11 (@EngineMode11) 22 december 2022
Zijn reactie
De uitdrukking " unqualified F1 armchair engineer" is wel een mooie-tom-562 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 23:43:
Dit is echt letterlijk het draaiboek van sommige Tweakers
[ Voor 25% gewijzigd door Sepp14 op 23-12-2022 07:02 ]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ze hebben hun verkochte ziel weer terug door het vertrek van Philip Morris als sponsor.Waah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
Ferrari voorziet donkere tijden voor volgend jaar![]()
[Afbeelding]
PSN
Das gewoon de W13 motor
PSN
Als het goed is wel
Daarom moest er natuurlijk nog een MER uitvallen in Abu DhabiWaah schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:30:
[...]
Als het goed is welexclusief eventuele reliability upgrades.... Maar dat zou een beetje verdacht zijn als uitgerekend Mercedes een reliability upgrade moet doen.
jij snapt hem!Toke_gt schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:02:
[...]
Daarom moest er natuurlijk nog een MER uitvallen in Abu Dhabi
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Discussie over herkomst of 'kleur' van coureurs is offtopic
Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 3
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 2
Randzaken: [F1] Randzaken
Pools / racemanagers: [F1] Racemanagers/pools 2022
De budgetcap: [F1] De budgetcap
Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2022] Racetopics